Toon posts:

Q-tec voedingen ervaringen topic

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 4.293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tutti-frutti
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Niet geheel ontopic, maar ik heb een B merk voedinkje 350 watt, en een vette oc met mn prometeia. Nu is mijn 5 volt zeer brak, komt soms op 4.67, stressed.
Eerste vraag: Een hdd gebruikt toch 5 volt, als ik deze nu op een 2e voeding gooi, zou dit beter zijn voor de 5 volt lijn ?
tweede vraag: Als dit niet et geval is, zou het met een 550watt qtech beter gaan (moeilijke vraag, I know)
Ik denk btw zo ie zo al een nieuwe voeding te moeten halen, omdat ik een 131 watt processor heb op dit moment... Maar stabiel draait het ! (snap het zelf ook niet :P).

[Voor 19% gewijzigd door Tutti-frutti op 10-06-2003 17:39]

4015Wp west (Dordrecht)

• Nomis
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:05
Als iedereen even goed de topic titel leest, zul je zien dat het hier een topic betreft over de Q-tec 550 watt Dual Fan voeding. Wat ik hier dus niet snap is dat er mensen zijn die gaan lopen posten over de 400 watt versie, of zelf over voedingen van andere merken.

• lumminsky
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 05-07-2011
Tutti-frutti schreef op 10 juni 2003 @ 17:37:
Niet geheel ontopic, maar ik heb een B merk voedinkje 350 watt, en een vette oc met mn prometeia. Nu is mijn 5 volt zeer brak, komt soms op 4.67, stressed.
Eerste vraag: Een hdd gebruikt toch 5 volt, als ik deze nu op een 2e voeding gooi, zou dit beter zijn voor de 5 volt lijn ?
tweede vraag: Als dit niet et geval is, zou het met een 550watt qtech beter gaan (moeilijke vraag, I know)
Ik denk btw zo ie zo al een nieuwe voeding te moeten halen, omdat ik een 131 watt processor heb op dit moment... Maar stabiel draait het ! (snap het zelf ook niet :P).
als ik me niet vergis gebruikt de hd de 12v lijn

Spekkies Join het GoT Pulse-Team!

• mr_mo7
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online
lumminsky schreef op 10 juni 2003 @ 19:51:
[...]

Nee, je vergist je niet. De gele draad is 12volt en de rode 5volt. De volgorde van in het apparaat steken bepaalt de stroom afname. Bij een harddisk, cdrom zit geel rechts en is dus 12v en bij een floppydisk zit het links en is dus 5v.

Mr_Mo7

• lumminsky
Tutti-frutti schreef op 10 June 2003 @ 17:37:
Mijn voeding is nog een stuk erger hoor 4.49v stressed. Ofwel licht het bij jouw aan het moederbord (bij elke voeding dat ik al gebruikt heb zijn m'n voltages brak, kan toch niet dat al die voedingen brak zijn njaa) ofwel heb je gewoon een brakke voeding. Die q-tec zal in dat geval het probleem wel oplossen.

• dynax
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21-11 19:02
dynax schreef op 10 June 2003 @ 16:37:
ik heb gisteren zo'n voeding gekocht,werkt prima,maar nu zie ik dat de onderste fan niet draait!!
hij heeft als het goed is geen fancontrol
heeft iemand dit ook?
nou hij doet het weer,psu losgehad,stekker(gelukkig maar dat ie er zit)eraf en er opnieuw erop gedrukt.
zal wel slecht contact gemaakt hebben.
en het garantiezegel nog helemaal intact.
ik zal het maar als een schoonheidsfoutje zien.

mijn systeem.

• Rene59
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 05-12 20:04
Mijn resultaten met deze voeding:

http://rene.tyne.nl/upload/volt.gif

De fans heb ik vervangen door 2x Papst (de 12 dB versies)

Specs zie sig.

[Voor 24% gewijzigd door Rene59 op 10-06-2003 20:56]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

lumminsky schreef op 10 juni 2003 @ 19:51:
[...]

Thnx, kheb het inmiddels geprobeerd, maar helpt inderdaad niets.. Idle ligt mijn 5 volt op 4.87, met de volgende config:

Epox 8rda+ @ 183 fsb
2400+ @ 131 watt stressed, (2.1 volt 2756 mhz)
1 hdd (maxtor 7,2k dmp8)
2x writer
3 kastventilators ;)
Asus ti4400
lumminsky schreef op 10 June 2003 @ 20:20:
[...]

Mijn voeding is nog een stuk erger hoor 4.49v stressed. Ofwel licht het bij jouw aan het moederbord (bij elke voeding dat ik al gebruikt heb zijn m'n voltages brak, kan toch niet dat al die voedingen brak zijn njaa) ofwel heb je gewoon een brakke voeding. Die q-tec zal in dat geval het probleem wel oplossen.
Ik denk dat ik maar eens een andere voeding er zo ie zo op aan ga sluiten, dus nog niet kopen. Kan best zijn dat het mobo.. staatie beetje bekend om eigk.. lage voeding waarden veroorzaakt op hoge fsb.. maarja, zit pas op 183.. bedankt iig ;)

4015Wp west (Dordrecht)

• Smarron
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10:52

Smarron

The bend

Hooi schreef op 10 juni 2003 @ 14:05:
Smarron->
Heb jij een laptop o.i.d. .... :?
Uhm ja, maar daar is die screenie niet van .. hehe

Hoezo dan ?

(XP1700+ @ 2,21Ghz.)

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A71=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Yokozuna
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 28-09-2019

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
430echte watts continu, voor 45 euro inderdaad best goed.

• RKD
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
Birostris schreef op 10 June 2003 @ 18:17:
Als iedereen even goed de topic titel leest, zul je zien dat het hier een topic betreft over de Q-tec 550 watt Dual Fan voeding. Wat ik hier dus niet snap is dat er mensen zijn die gaan lopen posten over de 400 watt versie, of zelf over voedingen van andere merken.
Sorry maar naar aanleiding van onderstaande post van dreeke kreeg ik het idee dat een dubbel topic moest worden dus 400 en 550 watt ervaringen
dreeke schreef op 08 June 2003 @ 17:39:
Misschien makkelijk om er een 400 en 550 watt topic van te maken? Of beter een apart topic? De meningen over de 2 verschillen namelijk nog wel eens geloof ik.

Mijn ervaring met de 400 watt versie is iig vrij slecht. Een gemiddelde 300 watt a-merk voeding kan veel meer hebben en is veel stabieler.
Echt superstil vind ik die Q-tec voedingen ook niet. Het kan veel beter, weliswaar niet voor die prijs natuurlijk ....

Mijn aanraden is kijk wat er voor hetzelfde bedrag te koop is aan a-merk voeding (zoals Antec, Aopen, Enermax) en haal die. Niet alleen maar blind afgaan op het aantall watt van zo'n ding, want dat is appels en peren vergelijken.

iRacing Profiel

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Er is een nieuwe voedingen test uit, lees hem hier:

nieuws: Dertien voedingen getest door Tom's Hardware Guide

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Maargoed, samenvattend uit dit lijntje kun je wel zeggen dat de Q-tec 550watt dual fan voeding goede lijnen levert. Alleen een kortere levensduur heeft door simpelweg componenten van mindere kwaliteit..

Misschien ga ik dan toch maar wat meer geld besteden in een voeding...

• euss
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-04-2005
Er is een nieuwe voedingen test uit, lees hem hier:
nieuws: Dertien voedingen getest door Tom's Hardware Guide
Ja prachtig, alleen testen ze de Q-tec daar niet en geven ze de Antec de hoofdprijs ondanks dan hij maar middelmatig scoort (en de Enermax meestal beter uit die testen kwam). Bovendien geven ze nou niet bepaald extra info over voedingsstabiliteit van de diverse voedingen behalve een klein verhaaltje dat 2 niet voldoem oid. Daarnaast gaat het in die test om voedingen die 2x zoveel kosten en je gelijk aandelen van de fabrikant krijgt imo.

http://www.tweakers.net/p...ction=&Landfilter=Benelux (16 tot 45 euro...)

Andere review van Q-tec 550W Gold DualFan (435W max / 550W piek):
Altogether a good result, even more so when you consider the 431W Enermax failed to allow the system to complete the benchmarks. The Enermax could only deliver 4.60V under load so the system instability was hardly surprising. To be fair the XP2100/K7S5A/GF4 is a tough load and the ECS motherboard is renowned for being fussy over PSU's.
Bron: http://www.bit-tech.net/review/123/
Een modding-guid voor de Q-tec (aan/uit schakelaar, PWM regelaar voor ventilatoren en krimpen/binden van de kabelboom):
http://www.bit-tech.net/images/article/91/26.jpg
http://www.bit-tech.net/article/91/

Een samenraapsel/opsomming van diverse temperatuursafhankelijke ventilator aansturingen, zowel schema's voor zelfbouw als koop-en-installeer directklaar producten: Fan controller: hardware-matig+temp. controlled

Nu nog iemand die een +12V/+5V modificatie guide vind/maakt voor diegene die dat nodig achtten....

} Zoek! { irc://irc.tweakers.net/#hardewaren, hét hardwarekanaal

• Da_Dragon
  • Laatst online: 27-06-2004

Da_Dragon

de almachtige

Ik heb ook zo'n q-tec 550. Ben er heel tevreden over. De fannen maken bijna geen geluid. Alleen als het heel stil in de kamer is dan hoor ik dat de pc aan staat. maar dan moet ik nog wel ff goed luisteren.

tis een mooie voeding voor weinig geld. (ik d8 dat ik em 1,5 jaar geleden voor 37 euro heb gekocht)

MSI K7N2 Delta-L, XP2600+ (333fsb) 1 GB pc2700 DDR, GForce FX5900u, 60 GB 7200 rpm, lite-on 32X brander, 52X cd-rom, Philips 107b monitor @ 100 Hz, Creative audigy, Creative 5.1 5300 speakers, 13859 3dmarks

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:27

OgWok

U.N.C.L.E.

Gebruik de Q-Tec 550 voor een dual Athlon 2000+ Tiger MPX mobo met 2 Seagate Cheetah's 15k3 en is met voltages bijzonder stabiel. Was niet prijzig € 45,--

Niet erg stil, maar ben er tevreden mee. De goudkleur is nogal kitch. Nou nog hopen dat die lang meegaat. Eén keer per jaar de perslucht erop en hij is weer stofvrij.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Da_Dragon
  • Laatst online: 27-06-2004

Da_Dragon

de almachtige

OgWok schreef op 11 June 2003 @ 09:27:
Gebruik de Q-Tec 550 voor een dual Athlon 2000+ Tiger MPX mobo met 2 Seagate Cheetah's 15k3 en is met voltages bijzonder stabiel. Was niet prijzig € 45,--

Niet erg stil, maar ben er tevreden mee. De goudkleur is nogal kitch. Nou nog hopen dat die lang meegaat. Eén keer per jaar de perslucht erop en hij is weer stofvrij.
ik zie vaker in topics dat de 550 niet stil is. maar bij mij is hij extreem stil. moet echt goed luisteren of hij aanstaat...en nee er is niets mis met mijn oren :)

hoe zou zoiets kunnen? dat er verschil is in het geluid van de voedingen? want bij een maat van mij maakt hij ook veel meer geluid dan mijne.

MSI K7N2 Delta-L, XP2600+ (333fsb) 1 GB pc2700 DDR, GForce FX5900u, 60 GB 7200 rpm, lite-on 32X brander, 52X cd-rom, Philips 107b monitor @ 100 Hz, Creative audigy, Creative 5.1 5300 speakers, 13859 3dmarks

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 06-12 19:41

heuveltje

KoelkastFilosoof

Yokozuna schreef op 08 juni 2003 @ 17:56:
[...]
Shit, 4 harde schijven en nog stabiel met een voeding van 50 euro :) Heb je trouwens een extra PCI (raid) kaartje met IDE ingangen met zoveel HDD's?
Harde schijven boeien niet echt voor een voeding. zodra ze zijn opgestart trekken ze amper stroom. mijn fot bak heeft 5 7200 rpm schijven en die draait prima op een el cheapo 250 wattertje van 4 jaar oud..............................

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Ik wil dus eigenlijk ook een Q-tec 550watt dual-fan voeding halen, alleen ik weet niet of hij lang meegaat. Dat weet je pas als je hem lang gebruikt :) 1 jaar stabiele voltages vind ik niet genoeg.

Jammer dat de Q-tec niet in de test voorkomt idd, zou wel interessant zijn om te zien hoe deze scoort t.o.v. 2x duurdere voedingen. Alleen zijn het dus allemaal voedingen die worden getest als ze net nieuw zijn.... Als deze echt 430watt continu geeft, waarom zou je dan een dure voeding nemen. Misschien om de duurzaamheid maar dat weet je dus niet...

[Voor 20% gewijzigd door Yokozuna op 11-06-2003 11:19]

• euss
Ik wil dus eigenlijk ook een Q-tec 550watt dual-fan voeding halen, alleen ik weet niet of hij lang meegaat. Dat weet je pas als je hem lang gebruikt 1 jaar stabiele voltages vind ik niet genoeg.
Het is niet zo dat electronica ineens binnen korte tijd verslechterd bij continue gebruik (bij dezelfde bedrijfs/belastings temperatuur). Ik heb zelf een temperatuur en ventilator RPM sensor aangesloten van m'n moederbord op de Q-tec (kwestie van openmaken, draadje van fan naar mobo en sensor plakken binnenin de voeding) - zodra er een probleem zou zijn (te hoge temperatuur, ventilator <1200rpm) schakelt het systeem automatisch uit. Ik gebruik het systeem 24/7 en heb nog geen problemen ondervonden.

Natuurlijk kun je ook 2x zoveel geld uitgeven voor een voeding waar dat bijgeleverd is...

• DaMightyWackO
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 01-12 17:16

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Ik heb er ook 1 en geen klachten over. Geen grote pieken of dalen. Geluids niveau is ook nog te doen. Ik ben er tevreden over voor 39 euro op de HCC.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Sayko
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-11 20:58

Sayko

Knowledge Is Power

http://picserver.proserve.nl/getpicture.php?id=148504&check=d84e

http://picserv.beyond-reality.nl/getpicture.php?id=148503&check=d84e

wat vinden jullie hiervan.

[Voor 24% gewijzigd door Sayko op 11-06-2003 15:29]

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Raar dat je pc stabiel blijft bij een 12V lijn van 12.95 :)
En vreemde 3.3V lijn van 1.57V ?

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

de 3.3v is naar mijn mening agp voltage.

• Smarron

Smarron

The bend

Er klopt in ieder geval weinig van ...

+5V die hij verkeerd uitleest (bij mij geeft hij bij de +5V trouwens het mem voltage weer)
+12V te hoog
-12V ook verkeerd neem ik aan ..
-5V veel te laag !!
+5VSB te hoog

Voor mij in ieder geval geen Q-Tec meer!

• swampy
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 01-07 14:00

swampy

Coconut + Swallow = ?

Smarron schreef op 11 June 2003 @ 17:19:
Er klopt in ieder geval weinig van ...

+5V die hij verkeerd uitleest (bij mij geeft hij bij de +5V trouwens het mem voltage weer)
+12V te hoog
-12V ook verkeerd neem ik aan ..
-5V veel te laag !!
+5VSB te hoog

Voor mij in ieder geval geen Q-Tec meer!
Voltlijnen kunnen zo'n 10% verschil met normaal aan, dat betekent dus 5% naar beneden en 5% naar boven.

En wat voor moederbord and Q-tec voeding heb je, kunnen ook brakke aflezingen zijn!

There is no place like ::1

• Smarron

Smarron

The bend

swampy schreef op 11 June 2003 @ 20:00:
Voltlijnen kunnen zo'n 10% verschil met normaal aan, dat betekent dus 5% naar beneden en 5% naar boven.

En wat voor moederbord and Q-tec voeding heb je, kunnen ook brakke aflezingen zijn!
Dat waren niet mijn waarden, maar die van Hoodlum 2000.

Ik wilde in een nieuw systeem voor mijn broer een Q-Tec 550W nemen, maar ik vind die voltages gewoon niet stabiel. Ze wijken naar mijn mening teveel af, ook al mogen de 5% afwijking naar boven en naar beneden hebben. Maar check die voltages eens. Ik zie volgens mij ook een afwijking van ruim 50% !!

Wellicht toch maar meer geld neertellen voor een Enermax of Antec ...

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Smarron schreef op 11 June 2003 @ 22:34:
[...]
Dat waren niet mijn waarden, maar die van Hoodlum 2000.
Je gaat toch geen afweging maken op basis van 1 post? Zoals gezegd, misschien kloppen de aflezingen niet.

Een afwijking van 50%, en toch draait Hoodlum stabiel. Dan blijf je toch niet geloven dat die aflezing klopt??

[Voor 46% gewijzigd door Yokozuna op 11-06-2003 23:02]

• mr_mo7
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online
Klopt natuurlijk helemaal niks van. Maar daar waren anderen ook al achter. De +12V is gevaarlijk hoog. Uitkijken voor gebakken schijven :Y). En de -12V en -5V zijn ook niet goed.

Gewoon een kwestie van niet goed uitlezen door Speedfan. Probeer eens een ander programma om je waarden uit te lezen. MBM5 is een goed alternatief.

Mr_Mo7

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoodlum: betreft het die EPoX 8K5A2+ uit je specs?
Gebruik eens Motherboard Monitor, die heeft wel ondersteuning voor de 8K5A2+, zie ook de mobolist.html aldaar :)

Overigens kun je gewoon [Alt+PrtScr] gebruiken voor screenshots van actieve vensters, scheelt weer knippen B)

• Hooi
  • Laatst online: 23-12-2006

Hooi

Blues is here to stay.

Die hele meting van Hoodlum met dat programma dat hij gebruikt, is niet echt nauwkeurig.

Lijkt mij zo, ongeveeer, in die richting..
Voorzichtig uitgedrukt.
;)

"Our doubts are traitors and make us lose the good we oft might win by fearing to attempt."

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

tnx guys. ik zal mbm eens ff installeren ik post de results wel. maar wat betreft de +5 en +12v dat klopt wel dat wordt ook aangegeven in de bios. maar dat ding is gewoon heerlijk stabiel zo hoor.

• KifArU
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Mijn systeem is ook zo stabiel als maar kan met een Q-tec 550.
Maar die programma's zijn niet altijd te vertrouwen:

http://www.tkau.nl/pics/speedfan2.jpg

Op een ECS L7S7A2 kloppen de waarden van de sensors niet echt......

• Smarron

Smarron

The bend

Dus we schieten eigenlijk nergens wat mee op, aangezien geen enkel programma de waarden goed uitleest. Hoe kan ik dan een conclusie trekken |:(

• euss
Dus we schieten eigenlijk nergens wat mee op, aangezien geen enkel programma de waarden goed uitleest. Hoe kan ik dan een conclusie trekken
Meten is weten, en bij electrowinkel, bouwhandel, benzinepomp kun je multimeters kopen die in de handen van iemand die weet wat en hoe hij meet vele malen zuiverder is dan welk programma in de wereld...

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Smarron schreef op 12 June 2003 @ 11:12:
Dus we schieten eigenlijk nergens wat mee op, aangezien geen enkel programma de waarden goed uitleest. Hoe kan ik dan een conclusie trekken |:(
Setje Eigen sensors inbouwen, er zijn van de 5 1/3 inch metertjes waar je tot 5 sensors kan inbouwen, die zijn niets meer als platte sensors met een lange draad eraan!

• Appie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:45

Appie

F1RST Racing

Waardes van mijn 550w Qtec http://wwwhome.cs.utwente.nl/~terrahe/qtec550w.jpg

Let op: hierbij is mijn systeem ook nog eens niet oced! bij bijv. FSB op 150 loopt ie snel terug naar 4.68 (5v lijn)

Had hiervoor een 350w van Enermax, deze doet het iets beter, maar valt me alsnog tegen. Heb um nu ongeveer een half jaar. Aangezien ik klaarblijkelijk niet over de 150fsb heen kan, nog geen noodzaak tot het vervangen van de voeding.

Ik vind hem niet bijster stil, maar nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn andere fans nog wat meer lawaai maken (ivm met kamertemp van 30+ graden, zie temp systeem).

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• KifArU
  • Niet online
euss schreef op 12 June 2003 @ 11:25:
[...]

Meten is weten, en bij electrowinkel, bouwhandel, benzinepomp kun je multimeters kopen die in de handen van iemand die weet wat en hoe hij meet vele malen zuiverder is dan welk programma in de wereld...
Met een multimeter (een goede, niet van de benzinepomp) heb ik aan de molex een spanning van 5,02 volt gemeten bij vollast.
Dus ik ben erg tevreden over deze voeding, maar je moet even oppassen met de waardes die je moederbord geeft.

Deze link is al eerder gegeven, maar volgens mij heeft nog niet iedereen het verhaaltje gelezen: http://www.overclockers.com/tips845/

• Smarron

Smarron

The bend

euss schreef op 12 juni 2003 @ 11:25:
Ik wil een voeding die het meteen goed doet, dus ik wil niet moeilijk doen om er achteraf achter te komen dat het toch niet zo'n goede is.

De waarden van Appie_Pils lijken mij aardig in orde en daar word ik niet blij van.

PC'tje moet draaien op een fsb van minimaal 200.

• KifArU
  • Niet online
Smarron schreef op 12 juni 2003 @ 12:24:
[...]
Ik wil een voeding die het meteen goed doet, dus ik wil niet moeilijk doen om er achteraf achter te komen dat het toch niet zo'n goede is.

De waarden van Appie_Pils lijken mij aardig in orde en daar word ik niet blij van.

PC'tje moet draaien op een fsb van minimaal 200.
Als je de 2 posts hierboven nou combineert, zul je concluderen dat de voeding prima in orde is, maar de sensors op het moederbord nog wel eens willen afwijken.

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
euss schreef op 12 June 2003 @ 11:25:
[...]

Zo doen goede reviewers het inderdaad ook :)
Let op: hierbij is mijn systeem ook nog eens niet oced! bij bijv. FSB op 150 loopt ie snel terug naar 4.68 (5v lijn)
Arg, waarom is dat bij jou wel en bij anderen weer niet. Komt de ene voeding soms uit Malaisia en de andere uit Taiwan ofzo :)

[Voor 27% gewijzigd door Yokozuna op 12-06-2003 15:32]

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Ik kijk uit naar een aanbiedinkie van een Antec voeding uit.
Antec Truepower 430watt, 99 euro. Alleen er zijn dus geen tests waarbij Antec voedingen met de Q-tec's worden vergeleken. Waarom maken ze geen 2 q-tec voedingen, 1 volledig gewijd aan de 3.3 en 5Volt lijn, en 1 voor de 12Volt lijn.

:+

[Voor 15% gewijzigd door Yokozuna op 12-06-2003 15:42]

• NightOwlNL
  • Laatst online: 03-12 19:08
* MR_WAZOO zou wel willen weten hoe je die 5 v lijn ff opkrikt..

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Ik zie hier maar weinig voltlijnen staan met echt overgeclockte CPU's. Dus XP1700/1800's die op 2.2-2.4GHz draaien. Heb er 1 gezien, daar liep de 5Volt lijn op 4.76 geloof ik.

Das ook maar kiele kiele... MAAR dan zie ik dit:
Athlon 2400+@2250 Mhz
2*IBM HDD in Raid
Geforce3
Cd-rom
Cd-fikker
TV-kaart
Q-tec 550Watt Dual-Fan Gold

Mijn voedingswaardes:
5V lijn: 4.96 min: 4.93 (burnk7) max: 5.00
En dan zou ik weer meteen een Q-tec voeding halen... Jammer dat niet veel mensen een multimeter hebben. Misschien ook iets voor de FAQ van DOC?

[Voor 49% gewijzigd door Yokozuna op 12-06-2003 17:42]

• Magnum390
  • Registratie: augustus 2000
  • Niet online

Magnum390

All your base are belong to us

Veel mensen hier hebben heel lage 5volt lijnen terwijl hun PC best stabiel werkt. Vergelijk maar eens de moederborden, sommige moederborden geven een ander voltage aan dan dat er daadwerkelijk wordt gegeven.

Uit ervaring kan ik vertellen dat Abit moederborden over het algemeen aardig nauwkeurige waarden geven,... Epox heeft het een stuk moeilijker om dat te doen en een aantal Shuttle borden die ik heb gehad bleken helemaal niet in de buurt te zitten !!

Maar, zoals eerder gezegd, meten is weten,... dus scoor ergens een multimeter en je weet wat er EXACT aangeboden wordt door de voeding.

New hot sexy motherboard lolitas ! "We want to suck your powersupply" ....

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

mijn 1800+ loopt op 2.2 vcore 1.65v, de +5v staat op 5.24v

[Voor 13% gewijzigd door Sayko op 12-06-2003 17:42]

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Hoodlum2000 schreef op 12 June 2003 @ 17:41:
mijn 1800+ loopt op 2.2 vcore 1.65v, de +5v staat op 5.24v
Ja, er is net uitgelegd dat er niets klopt van die metingen, dan moet ik dit nog geloven :)

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:28
Yokozuna schreef op 12 June 2003 @ 17:02:
Ik zie hier maar weinig voltlijnen staan met echt overgeclockte CPU's. Dus XP1700/1800's die op 2.2-2.4GHz draaien. Heb er 1 gezien, daar liep de 5Volt lijn op 4.76 geloof ik.

Das ook maar kiele kiele... MAAR dan zie ik dit:

[...]

En dan zou ik weer meteen een Q-tec voeding halen... Jammer dat niet veel mensen een multimeter hebben. Misschien ook iets voor de FAQ van DOC?
Wat maakt het uit of een cpu is overgeclocked of niet? Het wattage? Nou in dat geval kun je net zo goed kijken naar een systeem als die van mij of een andere dual, want die gebruiken veel meer dan welk overgeclockte xp1700+ dan ook.

Maar over een week zal hopelijk mijn waterkoeling binnen gaan komen en dan heb ik een dual ver-overgeclocked systeem en dat wordt dan de ultieme test voor deze voeding.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Bware81
  • Laatst online: 10-10 16:16
ik heb hier een Q-tec 550 watt voeding en een 450 Watt variant beide werken ze zeer goed. Op die van 550 heb ik zelf nog een peltier zitten van 78 watt en je merkt er niks van in je voltage als je hem in of uit schakelt. Kortom ben ik zeer te vrede.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• euss
Ik zie hier maar weinig voltlijnen staan met echt overgeclockte CPU's. Dus XP1700/1800's die op 2.2-2.4GHz draaien.
euss in "Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringe"

AMP XP 2000+@2600+ 333FSB/MEM
512MB OEM PC2700
Radeon9500nonpro 256bit 128MB @ 398GPU/330,75Mem
8 HDD's (+2 SATA dongles)
3 optical units (CDR/DVD/CDRW)
TV/Capturekaart PCI
Promise ATA/Raid Controller PCI
Floppydrive
1x 120mm casefan / 1x 80mm cpu-fan

Bottleneck voor het systeem is nu het ram, mobo is getest met Corsair PC3500-cas2 geheugen en kon met gemak >400 MHz FSB/Mem in sync/agressive draaien - dus dat oem-zooi gaat eruit en Corsair staat op de aankooplijst...

Stabiliteit: ik zit tegelijkertijd DVD's te rippen, te downloaden, hier te posten en zometeen weer een spel spelen zonder enige onderbrekingen of reboots. Ik vergeet gewoon wanneer ik voor het laatst de reset/aan-uit knop gebruikt heb...

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
dual, want die gebruiken veel meer dan welk overgeclockte xp1700+ dan ook.
Das waar ja.

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

Yokozuna schreef op 12 June 2003 @ 17:43:
[...]
Ja, er is net uitgelegd dat er niets klopt van die metingen, dan moet ik dit nog geloven :)
jah..... mbm geeft de zelfde waardes aan. in bios is het ook heltzelfde, echter ik kan de -5v en -12v niet in bios bekijken

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:28
Hoodlum2000 schreef op 12 June 2003 @ 22:21:
[...]

jah..... mbm geeft de zelfde waardes aan. in bios is het ook heltzelfde, echter ik kan de -5v en -12v niet in bios bekijken
dan geeft jouw mobo gewoon de verkeerde waarden door, want dan kan geen enkel stukje software (zowel windowsprogjes als de BIOS) daar goede waarden van bakken. Dus toch maar even met de multi-meter aan de gang gaan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

dat lijkt m ehet verstandigst ja

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Hoe duur zijn die dingen, hoe te gebruiken. Is dat niets iets moois voor de FAQ? :)

• Scighera
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 30-11 14:46

Scighera

swim-bike-run

ik ga hem ook aanschaven (voor de config in mijn sig + 6 casefans, CCFL , CPU koeler en totaal 4 IDE Drives + 2 HDDs) ben beniuwd of hij het trekken zal (ik wilde eerst een Goldentree bestellen, maar deze waren uitverkocht. en heeft eigenlijk wel haast)

www.triathlete.nl

• HeadCrawler
  • Laatst online: 24-01-2004
Ik heb hier aan hardware draaiende in een chieftec kastje.

Asus p4t-e
P4 1.8@2.0ghz Zalman 6500 alcu cooler(met 92mm FAn)
rimm 512 mb op 440mhz
Leadtech TI4200 64mb
SB audigy
2 netwerkkaartjes
40 gb WD 8mb @7200rpm
40 gb WD @7200 rpm
30 gb maxtor 7200rpm
cdromspeler (soon 2 be lite-on 48speed fikker)
en nog zo een 4 casefans en 2 x mini TL

voltages

+12 volt= 11.855v
+ 5 volt= 4.945
+3,3 volt=3,328v
vcore=1.472v

en dit geheel draait zo stabiel als het maar kan.
Verder heb ik geen ervaring met Q-tec voedingen op lange termijn aangezien deze er net een 2 tal maanden inzit..
Ik vind wel dat voor de prijs die je betaalt een goed product hebt, aangezien de gemiddelde zware enermax /antec voeding al met gemak over de 100 euro gaat, en die Q-tec's rond de 40/50 euro kosten....

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

klopt. Bij enermax betaal je ook voor de merknaam die ze hebben opgebouwd. Q-Tec staat volgens mij nog niet echt lang op de markt en moet haar naam nog opbouwen

www.triathlete.nl

• Hooi

Hooi

Blues is here to stay.

Even voor de duidelijkheid,
als de BIOS geen waardes voor -5 en -12 volt aangeeft, zitten er ook geen sensors daarvoor op het bord en gebruikt het bord ze hoogstwaarschijnlijk ook helemaal niet.

MBM geeft dan alleen onzinwaardes weer.

Lange termijn QTEC-550 watt gebruik met OC ?

Ik heb hem nu een jaar, systeem draait 24/7
XP2100+ op 2.1 Ghz
VCore op 1.725=1.74
(Op 2.0 Ghz is de VCore 1.65->1.66 | 5v->5.03)
KT7-A/RAID
768MB
5xHD
DVD-brander
SCSI-CDROM
GF4Ti4200 128MB

5v=5.00
12V=12.27
(3.3 staat op 3.4 ingesteld en komt uit de regelaar op het bord=3.41)

Fans vervangen .. ;)

Overigens is QTEC een handelsnaam van Aashima in Rotterdam.

"Our doubts are traitors and make us lose the good we oft might win by fearing to attempt."

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

of dat laatste nou bevoordelijk is voor het vertrouwen... maar ja, mijn Thrust Silverline werkt nog steeds perfect

www.triathlete.nl

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

Hooi schreef op 13 June 2003 @ 13:12:
Even voor de duidelijkheid,
als de BIOS geen waardes voor -5 en -12 volt aangeeft, zitten er ook geen sensors daarvoor op het bord en gebruikt het bord ze hoogstwaarschijnlijk ook helemaal niet.......................
dus ik hoef niet bang te zijn dat ik iets opblaas, m'n kamer of misschien m'n voeding?

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Hooi schreef op 13 juni 2003 @ 13:12:
Overigens is QTEC een handelsnaam van Aashima in Rotterdam.
Q-tec is vaag :) Volgens mij maken ze ook alle "Codegen Wave" kasten..

Maar ja, denk dat ik hem maar gewoon ga halen. Alleen nog iets, ik wil er een kast bijkopen. Hier zitten 2 outtakes op de gebruikelijke plekken, de 2 intakes zitten in het zijpaneel. Krijg je hier een fatsoenlijke airflow mee?

Ik denk van wel, gezien de koude lucht toch wel warm wordt en omhoog stijgt. Voordeel is ook dat de intakes nu niet belemmerd worden door frontjes van kasten e.d. maar gewoon direct kamerlucht zuigen. Wat denken jullie van de airflow?

[Voor 56% gewijzigd door Yokozuna op 13-06-2003 17:30]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Yokozuna schreef op 13 June 2003 @ 17:26:
[...]

Q-tec is vaag :) Volgens mij maken ze ook alle "Codegen Wave" kasten..

Maar ja, denk dat ik hem maar gewoon ga halen. Alleen nog iets, ik wil er een kast bijkopen. Hier zitten 2 outtakes op de gebruikelijke plekken, de 2 intakes zitten in het zijpaneel. Krijg je hier een fatsoenlijke airflow mee?

Ik denk van wel, gezien de koude lucht toch wel warm wordt en omhoog stijgt. Voordeel is ook dat de intakes nu niet belemmerd worden door frontjes van kasten e.d. maar gewoon direct kamerlucht zuigen. Wat denken jullie van de airflow?
Umm..direct kamerlucht?

Ik hoop wel dat ze met een air-filter zijn uitgerust want anders trekt het ook extreem veel STOF naar binnen!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Zo, heb nu 2 papst 12db fannetjes gehaald ( DUUUUUUR ) en ga morgen op mijn gemak deze installeren in mijn Q-Tec 550.

Het open maken van een voeding houdt wel WAT gevaar in, maar als een tweaker ,weet je natuurlijk wat je moet doen! Je leert nooit om te gaan met apparatuur als je er niet in geklust hebt >:)

Dus of ik morgen achter een stillere pc, of in het ziekenhuis een reactie hier schrijf weten we morgen!

• Lanquaketwo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 27-01-2007
swampy schreef op 13 juni 2003 @ 17:50:
Zo, heb nu 2 papst 12db fannetjes gehaald ( DUUUUUUR ) en ga morgen op mijn gemak deze installeren in mijn Q-Tec 550.

Het open maken van een voeding houdt wel WAT gevaar in, maar als een tweaker ,weet je natuurlijk wat je moet doen! Je leert nooit om te gaan met apparatuur als je er niet in geklust hebt >:)

Dus of ik morgen achter een stillere pc, of in het ziekenhuis een reactie hier schrijf weten we morgen!
Het 'gevaar' valt wel mee. Haal de stekker eruit en ram voor de zekerheid nog een keer op de aan/uit knop. Binnen de voeding is nu alles spanningsloos en je kunt hem 'veilig' openen. Let wel op de zuig/blaas richting van de fans anders kun je de voeding later weer uitbouwen. 8)7 Dat is mij dus wel eens gebeurt 8)7

http://www.wafred.nl @ UD-Grid

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
[b][message=18049007,noline]swampy schreef op 13 juni 2003 @ 17:48Umm..direct kamerlucht?

Ik hoop wel dat ze met een air-filter zijn uitgerust want anders trekt het ook extreem veel STOF naar binnen!
Zijn ze volgens mij, zo niet dan koop ik ze inderdaad. Met direct kamerlucht zuigen bedoel ik, kamerlucht zuigen zonder belemmeringen door plastic casefrontjes e.d.

• pierre-oord
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 30-10 22:23
Lanquaketwo schreef op 13 juni 2003 @ 18:07:
[...]

Het 'gevaar' valt wel mee. Haal de stekker eruit en ram voor de zekerheid nog een keer op de aan/uit knop. Binnen de voeding is nu alles spanningsloos en je kunt hem 'veilig' openen. Let wel op de zuig/blaas richting van de fans anders kun je de voeding later weer uitbouwen. 8)7 Dat is mij dus wel eens gebeurt 8)7
LOL mij ook :P

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Lanquaketwo schreef op 13 June 2003 @ 18:07:
[...]

Oh ja hoor, heb al eens een oude voeding ( 200 watt ) geopend en tja...als de stroom er eenmaal af is kan er weinig gebeuren.

Zit er meer over in hoe ik de fans moet aansluiten, maar heb er alle vertrouwen in dat dat simpel gaat worden!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Casemod
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23-09-2006
Q-Tec 550 Watt is vet :)
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=154523

Acties:
  • 0Henk 'm!

• garnage
  • Laatst online: 21-01-2020
ik heb zelf ook een q-tec.. en raad hem iedereen af.. mijn 550watt voeding is eiks maar een 330 watt...

verspil je geld niet zoals ik&mister16v hebben gedaan, met een voeding te kopen die maar heel zwak is eigenlijk.. Pak maar eens een goeie 300watt voeding, en vergelijk het aantal ampere maar eens met elkaar..

http://213.221.104.186/pc...php?web=articles&id=10661
handig linkje nog :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
En wat zijn je belangrijkste pc onderdeeltjes?
Haal de stekker eruit en ram voor de zekerheid nog een keer op de aan/uit
Aha, en die zit op de Q-tec 550watt dualfan gold voeding? :)
ik heb zelf ook een q-tec.. en raad hem iedereen af.. mijn 550watt voeding is eiks maar een 330 watt...
Ahja, en toch clocken er mensen mee over en draaien een dual CPU systeem... Dat het geen 550watt continu voeding is, geloof ik ook wel. Maar hoe komen ze bij die 330watt? Ik zie niets gemeten in de review.

[Voor 38% gewijzigd door Yokozuna op 15-06-2003 14:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Wat denken jullie hiervan?:
ik wil er een kast bijkopen. Hier zitten 2 outtakes op de gebruikelijke plekken, de 2 intakes zitten in het zijpaneel. Krijg je hier een fatsoenlijke airflow mee?

Ik denk eigenlijk van wel, gezien de koude lucht toch wel warm wordt en omhoog stijgt. Voordeel is ook dat de intakes nu niet belemmerd worden door frontjes van kasten e.d. maar gewoon direct kamerlucht zuigen. Maargoed, heb er geen ervaringen mee, wat denken jullie?

[Voor 11% gewijzigd door Yokozuna op 15-06-2003 14:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• euss
Folgende Berechnungen beziehen sich demnach auf die max. Werte. Die Bedeutung dieser Berechnungen könnt ihr in dem Chieftec Netzteiltest nachlesen.

AMD System:
5,0V * 35A = 175W
3,3V * 20A = 66W
Gesamt = 241W

Intel System:
12,0V * 14A = 168W

Nach dieser Rechnung ist das Netzteil nur als ein 330W Modell einzustufen, welche sich im gleichen Preissektor ansiedeln wie das Q-Tec Netzteil. Für ein AMD System ist die Leistung rein theoretisch im grünen Bereich. Doch 168 Watt erscheinen uns für ein Pentium 4 System zu mager. Wie weit sich Theorie und Praxis aber vereinen, werden wir zumindest für das AMD System klären.

http://213.221.104.186/pc...=articles&id=10661&page=1
Wel een vreemde manier van berekenen....

Het leuke van die site is dat ze de Q-tec 550W testen, vervolgens rare berekeningen doen, dan ineens niet begrijpen hoe stabiel die blijft en hebben ze een positief oordeel...
Der Eindruck den das Q-Tec 550Watt Netzteil bei uns hinterlassen hat, ist mehr als durchwachsen. Verwundert hat uns aber, das es zu keinen Problemen bei den Belastungstests kam. Sogar die Spannungen bleiben stabil, was bei unserem übertakteten Testrechner, wo alleine die CPU schon ca. 115Watt benötigt, schon an ein Wunder grenzt.
http://213.221.104.186/pc...=articles&id=10661&page=1
euss in "Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringe"

"66 + 175 + 168 + 2,5 + 6 + 15 = 432,5 Watt Max (571W Piek)."

[Voor 33% gewijzigd door euss op 15-06-2003 18:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Waarschijnlijk morgen deze voeding hiero... Dan wordt hij eens echt op de proef gesteld door mn cpu op 131 watt te laten lopen. Nu weet ik niet of de epox 8rda+ de cpuenergie van de 5 volt of 12 volt ript... iemand ?

*volgens mij 5 volt, want heb geen vierkant aansluitinkje op mn board ;)

[Voor 15% gewijzigd door Tutti-frutti op 15-06-2003 18:03]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Casemod
  • Laatst online: 23-09-2006
Yokozuna schreef op 15 June 2003 @ 14:27:
[...]
En wat zijn je belangrijkste pc onderdeeltjes?

[...]
Aha, en die zit op de Q-tec 550watt dualfan gold voeding? :)

[...]
Ahja, en toch clocken er mensen mee over en draaien een dual CPU systeem... Dat het geen 550watt continu voeding is, geloof ik ook wel. Maar hoe komen ze bij die 330watt? Ik zie niets gemeten in de review.
Kast: Aopen HQ08 Blue met Q-Tec 500 Watt
Moederbord: Asus A7N8X Deluxe Rev. 1.04
CPU: AMD XP 1800+ Core B met Vocano 7+
Geheugen: Samsung 256 MB PC333 cas 2,5
HD: Maxtor 30 GB IDE 7200 rpm ATA133
Videokaart: Asus V9280Video Suite 128M
Liteon: 16x10x40
Monitor: Gericom 17 inch
Speakers: Logitech 640
Muis: Logitech MX300 Optical
Toetsenbord: Logitech Internet Navigator Black SE
5X 8 CM Sunbeam Led fan's.
2X 6 CM fan's.
Vga> 8CM fan op heatsink.
Q-Tec 550 Watt met 2x 8 CM fan's.
Volcano 7+ (aangsloten op Zalman fancontroller).
TNT2 heatsink op SB, op NB normale Asus heatsink.

AMD XP1800+ 7,5X200=1500 Mhz Vcore 1,664V (in de bios op 1,625 V ingestelt).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Q-Tec 550 Watt met 2x 8 CM fan's
Q-Tec 500 Watt
Ah je hebt er 2 :7
Dan wordt hij eens echt op de proef gesteld door mn cpu op 131 watt te laten lopen.
Hoe bereken je dat? Vcore = bijv. 2, dan heb je meer dan 60 ampere nodig? Daar zijn zulke dunne draadjes niet tegen bestend, daarom wil ik wel weten hoe ze aan 131 watt komen :)

Ja, cpu krijgt stroom via 5 volt lijn.

[Voor 81% gewijzigd door Yokozuna op 15-06-2003 18:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Yokozuna schreef op 15 June 2003 @ 18:43:

Hoe bereken je dat? Vcore = bijv. 2, dan heb je meer dan 60 ampere nodig? Daar zijn zulke dunne draadjes niet tegen bestend, daarom wil ik wel weten hoe ze aan 131 watt komen :)

Ja, cpu krijgt stroom via 5 volt lijn.
nou mn vcore is 2.1 en sisoft burn in zegt dan bij elke test hoeveel wat die is... bij mij ongeveer 128-133

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Tutti-frutti schreef op 15 June 2003 @ 19:02:
[...]

nou mn vcore is 2.1 en sisoft burn in zegt dan bij elke test hoeveel wat die is... bij mij ongeveer 128-133
Ja maar hoe berekenen ze het. Spanning keer Stroomsterkte lijkt me, maarja.... 60 ampere door zulke dunne draadjes, dat kan toch niet goed gaan :)

[Voor 19% gewijzigd door Yokozuna op 15-06-2003 19:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Yokozuna schreef op 15 juni 2003 @ 19:05:
[...]

Ja maar hoe berekenen ze het. Spanning keer Stroomsterkte lijkt me, maarja.... 60 ampere door zulke dunne draadjes, dat kan toch niet goed gaan :)
Simpele berekening:
Origineel wattage van de cpu * (huidige snelheid/originele snelheid) * (huidig voltage/origineel voltage)^2.

Bijvoorbeeld: XP 1700+ op 2250 MHz bij 1,80 volt.
49,4 * (2250/1467) * (1,8/1,6) * (1,8/1,6) = 95,9 watt

Bijvoorbeeld: XP 1700+ op 2200 MHz bij 2,10 volt.
49,4 * (2200/1467) * (2,1/1,6) * (2,1/1,6) = 127,6 watt

• Piebehutkul
  • Laatst online: 17-05-2007
Heb zelf een Q-Tec 400W Low Noise. Bagger. Werkelijk waar.

Dermate instabiel dat als je computer langer draait dan 5minuten je blij mag zijn.
Windows XP installeren is al teveel gevraagd.

Heb er nu een 300W voeding in gezet en het draait weer zoals het zou moeten.

Wat erin zit? Veel, maar zit is wat momenteel aangesloten is:
Koolance WaterCooling, HDD, CD-ROM, Floppy en natuurlijk het mainboard.

Niet veel lijkt me, maar voor Q-Tec wel.

• Hooi

Hooi

Blues is here to stay.

KifArU schreef op 15 June 2003 @ 22:53:
[...]

Simpele berekening:
Origineel wattage van de cpu * (huidige snelheid/originele snelheid) * (huidig voltage/origineel voltage)^2.

Bijvoorbeeld: XP 1700+ op 2250 MHz bij 1,80 volt.
49,4 * (2250/1467) * (1,8/1,6) * (1,8/1,6) = 95,9 watt

Bijvoorbeeld: XP 1700+ op 2200 MHz bij 2,10 volt.
49,4 * (2200/1467) * (2,1/1,6) * (2,1/1,6) = 127,6 watt
origineel vermogen x frekwentie verhoging x
Vcore verhoging^2 lijkt mij OK, maar het probleem is nog veel erger.

Omdat de CPU uit de 5 Volt wordt gevoed, vindt er een spannings conversie met een schakelende regelaar met MosFets plaats op het moederbord. Bij standaard VCore instellingen en een 3 fase regel circuit zit je met ca. 5~15% verlies. Helaas ga je bij 2.0 volt VCore en hoger al snel naar de 100% verlies toe.

In het eerste geval verbruikt een 50 watt CPU bijvoorbeeld van de voeding 55 watt, in het tweede gebruikt een 100 watt CPU al 200 watt van de voeding.

Verder loopt het verband tussen frekwentie en verbruik van de CPU bij het maximum haalbare van de gebruikte CPU bijna asymptotisch op.

In gewoon Nederlands, de CPU gaat vreslijk veel meer stroom gebruiken en warmer worden, voor maar een heel lage toename in Megaherzen.
Piebehutkul schreef op 16 June 2003 @ 02:16:
Heb zelf een Q-Tec 400W Low Noise. Bagger. Werkelijk waar.
*knip*
Klopt op zich, het is al langer bekend dat "de voeding om te hebben" de 550 watter van QTec is, de 400 Wat uitvoering is niet echt voor overklokken geschikt, om het maar wat voorzichtiger uit te drukken.. ;)

[Voor 13% gewijzigd door Hooi op 16-06-2003 03:21]

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

klopt.

Als ik kijk wat sommige alleen al aan hdd's aan die 550w hebben hangen _/-\o_

[Voor 10% gewijzigd door Scighera op 16-06-2003 06:08]

www.triathlete.nl

• Seaborg
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 01-11-2005

Seaborg

Blij met zijn Antec Plusview

Vind de 550watter toch best fijn en stil :) tenminste nadat ik de 2 fans in serie op het 12v lijntje heb aangesloten.

WC Athlon XP 1700+ @ 2321mhz (11x211), 512mb PC3200 Kingston, Abit NF7

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

eindelijk mijn hardware uit de VS en de Q-Tec 550 ontangen. zal morgene eens kijken hoe ie is :Y)

[Voor 5% gewijzigd door Scighera op 16-06-2003 16:47]

www.triathlete.nl

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
in het tweede gebruikt een 100 watt CPU al 200 watt van de voeding.
Volgens mij kunnen maar weinig voeding dat vermogen leveren via de 5Volt lijn?

De koelblokjes van de 550watt Q-tec voedingen zijn trouwens wel pietepeuterig trouwens, maarja blijkbaar werkt het wel goed.
http://www.bit-tech.net/images/review/123/7.jpg

[Voor 44% gewijzigd door Yokozuna op 16-06-2003 17:00]

• ixl85
  • Laatst online: 04-12 20:04
Yokozuna schreef op 16 juni 2003 @ 16:52:
[...]
Volgens mij kunnen maar weinig voeding dat vermogen leveren via de 5Volt lijn?

De koelblokjes van de 550watt Q-tec voedingen zijn trouwens wel pietepeuterig trouwens, maarja blijkbaar werkt het wel goed.
[afbeelding]
zeker genoeg...
heb er 2 enermaxen in zitten (altijd laagste stand)
en nooit problemen...

en je kan het toch altijd proberen... zo'n goedkopen voeding...
als ie dan na een 1.5 jaar dood is kan je of de zelfde kopen, of een "betere"
als je dan weer een qtec doet ben je in elk geval wel 3 jaar zoet met een 550watt voeding voor minder dan 100 euro

en na 3 jaar heb ik denk ik zeker wel weer een nieuwe kast waar ongetijfeld een voeding in zit :+
heheheh (ga binnenkort een H700 B of C kopen... zit een voeding in... en heb er al 1 onder mn bed liggen... kan ze voort gaan sparen :Y) )

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Hier trouwens een review van de enige andere "goedkope" 550watt voeding die ik heb kunnen vinden: ATX - 550 Watt PSU - Levicom BlackLine € 82,11 http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=40691

Vergelijkende (!) review: http://www.nordichardware.com/reviews/PSU/2003/roundup/ Stom weer dat ze de voedingen helemaal niet zwaar belasten :z 45 ampere op de 5 volt lijn, maken die Levicom wel een lekkere overclock PSU. Maarja, of het allemaal klopt net als bij Q-tec....

[Voor 27% gewijzigd door Yokozuna op 16-06-2003 17:50]

• Hooi

Hooi

Blues is here to stay.

200 watt op de 5 volt lijn is dus 40 Amperes .. ;)

(5x40=200)

• lumminsky
ik zie vaker in topics dat de 550 niet stil is. maar bij mij is hij extreem stil. moet echt goed luisteren of hij aanstaat...en nee er is niets mis met mijn oren :)

hoe zou zoiets kunnen? dat er verschil is in het geluid van de voedingen? want bij een maat van mij maakt hij ook veel meer geluid dan mijne.
Welke voltages heb je, je hebt ook een asus bord met een kt333 chipset. Hier zijn ze altijd brak maar ik was ook van plan om er zo 1 aan te schaffen.

• Romio
  • Laatst online: 30-10-2020
+12.00 = 12.22v
-12.00 = -12.77v
+5.00 = 4.97v
-5.00 = -5.36
En dit met een Q-tec 550
2x 80 gig hd waarvan 1 8 mb cache, 180 gig en nog een 40 gig in mijn bracket, cd-brander, dvd brander, radeon 9700 pro, soundblaster audigy platinum, 2400+ amd en 4 case fans.
Loopt hier lekker stabiel.

Mijn speelgoed

• lumminsky
Romio schreef op 17 June 2003 @ 17:16:
+12.00 = 12.22v
-12.00 = -12.77v
+5.00 = 4.97v
-5.00 = -5.36
En dit met een Q-tec 550
2x 80 gig hd waarvan 1 8 mb cache, 180 gig en nog een 40 gig in mijn bracket, cd-brander, dvd brander, radeon 9700 pro, soundblaster audigy platinum, 2400+ amd en 4 case fans.
Loopt hier lekker stabiel.
En stressed of is dit stressed?

• ixl85
  • Laatst online: 04-12 20:04
Yokozuna schreef op 16 juni 2003 @ 17:41:
Hier trouwens een review van de enige andere "goedkope" 550watt voeding die ik heb kunnen vinden: ATX - 550 Watt PSU - Levicom BlackLine € 82,11 http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=40691

Vergelijkende (!) review: http://www.nordichardware.com/reviews/PSU/2003/roundup/ Stom weer dat ze de voedingen helemaal niet zwaar belasten :z 45 ampere op de 5 volt lijn, maken die Levicom wel een lekkere overclock PSU. Maarja, of het allemaal klopt net als bij Q-tec....
ieeee :) ik vind dat lampje op de achterkant echt heel eng...
zo'n aan en uit knop vind ik een beetje overbodig
(jaja, nu krijg ik allemaal reacties over hoe handig en fijn en veilig het wel is.... but i dont give a damn f*ck :+ )

maarja, wat dan nog als het neit allemala klopt en de 550 gewoon een piek is,
dan heb je nog een 450watt voeding voor 50euro met 2 fans...
zolang het lekker stabiel koel en rsutig blijft zie ik het probleem niet...

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
De Q-tec 550watt voeding geeft ook aan 550watt piekvermogen, dus 450watt max ofzo, dus 450-20watt = 430watt continu. Das toch prima ;)

Maaruh, nogmaals komop, wat vinden jullie hiervan :) --->
ik wil er een kast bijkopen. Hier zitten 2 outtakes op de gebruikelijke plekken, de 2 intakes zitten in het zijpaneel. Krijg je hier een fatsoenlijke airflow mee?

Ik denk eigenlijk van wel, gezien de koude lucht toch wel warm wordt en omhoog stijgt. Voordeel is ook dat de intakes nu niet belemmerd worden door frontjes van kasten e.d. maar gewoon direct kamerlucht zuigen. Maargoed, heb er geen ervaringen mee, wat denken jullie?

• Yokozuna

Yokozuna

drum- & forumfreak

Topicstarter
Btw. de -12 en -5 volt lijnen boeien toch niet?

• wdekreij
  • Laatst online: 28-11-2016

wdekreij

Dubbelzinnig

Ik had een diskettestation met maar 3 voedingspinnetjes ipv 4. Ik had dat niet gezien en sloot hem gewoon aan, resulterende in een zwart connectortje van mn voeding.. Is de rest van de voeding waarscheinlijk nog gewoon heel??

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Yokozuna schreef op 18 juni 2003 @ 13:21:
Btw. de -12 en -5 volt lijnen boeien toch niet?
-12 en -5 ....tja..schijnt dat die oude AT moederborden iets met die lijnen deden maar in ATX moederborden maakt het inderdaad NIETS meer uit!

Daartegen is de consumptie op de 5 volt en de 12 volt lijnen op een ATX moederbord zeker gestegen. Hoewel dat vaak aan de processor ligt....de P4 heeft niets voor niets een plug op het moederbord, die is gewoon verhuisd van de 5 volt lijn naar de 12 volt lijn.

Grafische kaarten beginnen nu ook meer te zuipen en om maar niet te beginnen over de chipsets en het DDR geheugen!

• wdekreij
  • Laatst online: 28-11-2016

wdekreij

Dubbelzinnig

wdekreij schreef op 18 juni 2003 @ 13:53:
Ik had een diskettestation met maar 3 voedingspinnetjes ipv 4. Ik had dat niet gezien en sloot hem gewoon aan, resulterende in een zwart connectortje van mn voeding.. Is de rest van de voeding waarscheinlijk nog gewoon heel??
Even voor de duidelijkheid, het is gewoon 1 zo'n fdd -stroom- connectortje

• DaMightyWackO
  • Laatst online: 01-12 17:16

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

wdekreij schreef op 18 June 2003 @ 13:53:
Whehe ik had gewoon pcies het zelfde, maar mn QTec550 werkt nog steeds naar behoren en ben er erg positief over voor €39,-.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Kheb hem hier, net ontvangen van 1to0 ;) komtie:
Het gaat even om de 5 volt. Mijn cpu loopt namelijk op 131 watt.. en mn ouwe 350 vond dat niet zo best. Idle was hij 4.81 , stressed 4.65

NU met 550 van q-tec:
idle 4.97
stressed 4.84~4.87

4015Wp west (Dordrecht)

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee