Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zit er aan te denken om mijn dimage 5 weg te doen en dan een 2de hands D30 te gaan kopen.
Ik heb de dimage 5 nu al 1,5 jaar en heb zelf het gevoel dat ik wel toe ben aan wat anders (lees: Beter).
Nu wil ik dus een 2de hands D30 kopen. Doe ik hier goed aan, ik wil ook weer niet 1000den euro's kwijt zijn.
Dit is toch weer een wat professionelere cam als de dimage 5, maar heb ook het gevoel dat je veel minder ruis hebt bij een D30 door de Cmos ipv CCD
Plus het bijkomend voordeel dat je lensen erop en af kan schroeven.
Nee ik wil geen D60 of 10D ik wil het eerst een beetje leren met een goedkopere DSLR.

Verwijderd

Wat wil je nou weten, je hebt al besloten welke cam je wilt hebben :?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 19:32 ]

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:11

BaRF

bijna kerst

mij lijkt het in elk geval een vooruitgang :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 juni 2003 @ 19:31:
Wat wil je nou weten, je hebt al besloten welke cam je wilt hebben :?
nee dat heb ik nog niet besloten, geloof niet dat de D60 en 10D samen met de D30 de enige DSLR's zijn. Zei alleen dat ik die niet wilde, omdat die te duur zijn.
Wil alleen weten hoe jullie daar over denken als er nou mensen zijn die zeggen nee moet je niet doen want ...... je kan beter die of die kopen dan gaan we daar natuurlijk over denken.
Maar bedankt voor je waardevolle bijdrage :P

• j0ck0z
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Wat is nu de vraag :?

PB 3.2

• frim
  • Niet online
of een D30 beter is dan een Dimage 5?

De D30 doet het iig wel goed in de tests, en is ook een mooie SLR. Dit betekend wel dat je niet alleen veel geld kwijt bent aan de camera zelf, maar dat je er ook nog lenzen bij moet kopen. Goede lenzen kosten ook veel €€€€ dus daar zou ik ook rekening mee houden voordat je een D30 koopt.

@G-Phreak: -1 onzin :P moet jij niet gaan editten als ik dat al doe heh :P

[ Voor 12% gewijzigd door frim op 05-06-2003 19:51 ]

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
bla.. hier stond onzin :P
zat te slapen

[ Voor 79% gewijzigd door Luuk op 05-06-2003 19:49 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:27

BoAC

Memento mori

Je neemt natuurlijk wel risico om een tweedehandse te kopen qua garantie en defecten omdat hij al gebruikt is.

Zelf zou ik liever voor een nieuwe cam gaan omdat de garantie dan optimaal is.

• frim
  • Niet online
ik denk dat het met defecten wel mee zal vallen als je hem 2e hands koopt van een betrouwbare verkoper. Garantie blijft natuurlijk altijd een punt, maar je moet zelf kijken hoe voorzichtig je met dingen omgaat.. Als je nooit iets kapot maakt, kan dit een goede aankoop zijn (ook afhankelijk van de prijs ;) )

Verwijderd

Topicstarter
defecten vallen denk ik zelf wel mee, over het algemeen met dit soort camera's zijn de eigenaren ervaren fotografen en die weten hoe ze met die spullen om moeten gaan.
Dat van die lenzen weet ik die wil ik ook 2de hands kopen :).
Wat dat betreft kan je goeie spullen kopen 2de hands.
Wil gewoon wat profesionelere kwaliteit, en heb foto's gezien van dat ding en die zijn zo verschikkelijk mooi, weinig ruis enzo, en mijn dimage vertoont dan weer wat meer ruis.

Zit nu mijn stukje te lezen is idd wat onduidelijk 8)7, wat ik wil weten is wat jullie zouden doen en als er mensen zijn die hem hebben, dan wil ik natuurlijk weten hoe zij die camera ervaren.

Heb al veel reviews gelezen maar wil graag zeker van mijn zaak zijn, het is nl geen 3 euro wat ik uit ga geven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 20:07:
defecten vallen denk ik zelf wel mee, over het algemeen met dit soort camera's zijn de eigenaren ervaren fotografen en die weten hoe ze met die spullen om moeten gaan.
Dat van die lenzen weet ik die wil ik ook 2de hands kopen :).
Wat dat betreft kan je goeie spullen kopen 2de hands.
Wil gewoon wat profesionelere kwaliteit, en heb foto's gezien van dat ding en die zijn zo verschikkelijk mooi, weinig ruis enzo, en mijn dimage vertoont dan weer wat meer ruis.

Zit nu mijn stukje te lezen is idd wat onduidelijk 8)7, wat ik wil weten is wat jullie zouden doen en als er mensen zijn die hem hebben, dan wil ik natuurlijk weten hoe zij die camera ervaren.

Heb al veel reviews gelezen maar wil graag zeker van mijn zaak zijn, het is nl geen 3 euro wat ik uit ga geven.
Ik heb hem welgeteld 4 maanden gehad ;) nu overgestapt naar een 10D.

1 ding : fantastische camera ! Mensen willen vaak zeggen "ohh maar 3 megapixels", dat is echt zo'n onzin een A3 kan je er nog uit laten komen.
Megapixels is ook alleen relevant voor de grootte van de prints.

Tov van je Dimage, weet je echt niet wat je meemaakt, geen shutter-lag, (goede) lenzen zijn supersnel met focussen.

Kleuren zijn fantastisch, maar be prepared om photoshop post-processing te gaan doen. Ik ervaar dit zelf niet als een probleem at all. De foto's zijn relatief soft direct uit de camera, dus hier komt b.v. unsharpmask in actie, en dat ga je gegarandeerd nodig hebben. Dit betekent tevens dat je meer controle hebt over de scherpte van de foto's zonder dat daar mee iets verknalt word.

Post-processing is wel het voornaamste waar je rekening mee moet houden.

Op zich raken deze camera niet defect behalve met de shutter/mirror. Dat mechanisme kan geloof ik ongeveer 40.000 mee en daarna geeft ie het op. Reparatie hiervan kost rond de 200 euro. Aangezien de D30's al bijna 3 jaar op de markt zijn, zou het kunnen dat je zo'n akkefietje kan hebben, maar de verkoper weet ook niet wanneer ie het opgeeft.

IIG ZEKER DOEN !!!! SUPER CAMERA !

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben na een half jaar van een s602 overgestapt op een D30 en hou je vast voor wat je allemaal moet kopen. Het begint met een 28-80 (ongeveer) lens, maar dan heb je geen groothoek, dus moet er nog een 17-35mm groothoek erbij ofzo, 'k ben nu in onderhandeling voor een 14mm Sigma bijvoorbeeld, dat wordt een 22mm op m'n D30 ongeveer. Dan wil je nog een macrolens, waarschijnlijk en wie weet wat meer CF geheugen. Batterygrip erbij?

Het loopt nogal uit de hand nu, maar je hebt wel topspul. Een D-SLR is professioneel spul, de Dimage 5 blijft een consumentencamera met de daarbijhorende compromissen. De D30 focust sneller, heeft minder ruis (lange sluitertijden doen er ook geen ruis bij ivm de zuinige CMOS chip) en mooiere kleuren. Daarbij maak jij uit welke lenzen erop zitten en kun je die lenzen later meenemen op je later te kopen 10D of 1D ofzo, waardevast dus :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-02 22:51

Hangloozz

{ @$%&# }

ik moet me volledig bij Bakman aansluiten.
Ik heb nu een maand of 2 de D60 welke ik heb verkozen boven de D30 omdat de kleurweergave en het contrast net weer ff beter waren maar ik schiet bijna altijd op 3MP omdat dat ruim voldoende is voor mooie afdrukken (20x30 zijn beestachtig mooi) en je kunt ook nog eens de dubbele hoeveelheid kwijt op een CF-card tov 6MP.

Of de sluiter er bij 40.000 mee ophoudt weet ik niet, ik verwacht langer, maar je bent echt wel even zoet om die 40K te halen :)

Reken naast de aanschaf van de body ook nog eens eenzelfde bedrag voor een set lenzen waarmee je uit de voeten kunt (van groothoek tot fors tele), en dan heb ik het nog over prosumerlenzen die goed geschikt zijn maar geen topkwaliteit leveren.
Wil je dat, trek dan nog maar minimaal 2duizend euro uit per lens...

Als dat allemaal lukt dan heb je een hele leuke set die niet gauw verveelt :)

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de info ik ben nu echt overgehaald. ik begin lekker met 1 lens een 28/80 ofzo, dan ff sparen voor een volgende lens. We doen het rustig aan, en met 1 lens kan ik iig ff vooruit. Wil het gewoon langzaam bij elkaar krijgen.

Bedankt iig, dit was de info die ik nodig had :P

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

probeer nog iets meer groothoek te krijgen aangezien de D-serie een brandpuntsverlengingsfactor (sowdan :/) van 1.6 kent.
dus 28mm wordt ongeveer 45mm, en da's meer standaard dan groothoek..
probeer een 19-70 of 22-80 te krijgen dan zit je rond de 35mm, bruikbaar voor veel landschaps- en stadsfotografie.

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
dat was mijn bedoeling ook aangezien ik niet TE veel geld uit wil geven, daarom lijkt zo'n lens voor de eerste 2 maanden wel genoeg. Dan kan ik ook nog ff wennen aan het toestel en dat soort dingen. En dan wil ik een tele kopen zo'n 100/400 lijkt me wel wat wordt een aardige vergroting dan 160/600 ong. is wel leuke tele dan :P

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

maar ik probeerde te zeggen dat 28mm niet echt een handige groothoekmaat is op een DSLR ;)

www.jurgroessen.nl

• Grrrrrene
  • Niet online
Of je koopt er een goedkope Cosina 19-37 (geloof ik) voor 220 euro bij, die doet het best goed en levert je aardig wat groothoek op :)

Verwijderd

Ik heb mijn D30 nu 1.5 jaar en hij bevalt me nog steeds erg goed. Zie http://melba.student.utwente.nl/upload/sven_50mm_11mp.jpg voor een voorbeeldfoto. Is bij wijze van experiment opgerekt naar iets van 11 megapixel :P Met wat kleur-shift heb ik een crossprocess effect geprobeerd te bereiken, maar of het gelukt is??
Toch ben ik zojuist op een 10D overgestapt, krijg 'm binnenkort binnen. Waarom overgestapt? Voor haarscherpe prints op (>)A3 en snellere autofocus. Als je interesse hebt om m'n D30 te kopen (laatst helemaal gereviseerd door canon + nieuwe sluiter) mail me dan even.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2003 00:06 ]

Verwijderd

Wat vraag jij voor die D30 body zteph? (Just interested, heb zelf een S602 waar ik reuze tevreden mee ben :+)

Verwijderd

Tussen de 900 en 1000; met nieuwe sluiter (=0 foto's) dus. Verder ga ik er hier niet op in .... dan krijg ik misschien een boze admin op m'n dak :o :o

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

is Zteph soms Stephan K. en hangt ie wel eens op marktplaats rond? ;)

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Ik heb als je wilt nog een Tokina 28-70 F2.8 AT-X pro objectief in de verkoop. Hopenlijk zeggen de nummertjes je wat :) Een prachtig solide objectief dat zelfs in het donker nog vrij veel licht door laat. Mocht je geinteresseerd zijn of hem eens willen zien, mail gerust.

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

jee Banshax, doe je die Tokina nu al weg?
Hmm, je was er de 29ste niet bij he? dan vond ik al jammer, maar nu nog meer :) had ik um ff kunnen testen.

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Hangloozz schreef op 23 juni 2003 @ 17:54:
is Zteph soms Stephan K. en hangt ie wel eens op marktplaats rond? ;)
Daar neem ik idd wel eens een kijkje ... vooral in de foto rubriek :) hoezo?
Zit net je site te bekijken: staan een paar gave snowboard pix! Doet me weer denken aan een de winter, kan geen kwaad met dit te warme weer :)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 04:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb hem dan toch gekocht 900 € en hij is echt FANTASTISCH JEZUS wat een ding t.o.v. mijn dimage 5. Super snel focussen heel veel detail maar idd wat softere platen. Maar met unsharp mask maak je dit al gauw goed.

Heb er een sigma 28 - 135 bij gekocht werkt prima geen superlens maar voorlopig goed genoeg.

Deze camera is zo goed als nieuw zat geen ene kras op en heeft pas 4K foto's geschoten. Dus kan nog wel even vooruit.

Bedankt voor de handige tips :)

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
ik zit er zwaar over te twijfelen om ook een 2e hands D30 te kopen naast m'n G3 , m'n pa heeft al een eos analoge spiegelreflex met een aardige collectie lenzen, dus daar hoef ik dan iig geen geld aan uit te geven.

Er zitten eigelijk voor mij maar een paar nadelen aan de g3 (of aan de prosumer cam's in het algemeen).
als ik de 420ex flitser erop heb ligt hij niet lekker meer in de hand (beetje topzwaar).
en de camera heeft toch nog (relatief) veel licht nodig, de g3 gaat tot f2.0 op groothoek, en dan moet je toch echt iso400 gebruiken om nog mooie foto's te maken (zonder flitser). en op iso400 is de ruis toch wat te hoog naar mijn mening. Bij inzoomen met weinig licht moet je hem echt heeel stil houden om mooie scherpe pics te krijgen.

ik denk wel dat ik minder tegen deze problemen aan zal lopen met een D-SLR. en omdat de D30 toch betaalbaarder wordt nu, lijkt me dat wel een goede keuze.
ik wil eigelijk wel bij canon blijven ivm het uitwisselen van lenzen, maar zijn er ook alternatieven van bijv. nikon in dezelfde prijsklasse? ( <€ 1000,-)

[ Voor 3% gewijzigd door abrakadaver op 08-07-2003 11:28 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04
abrakadaver schreef op 08 July 2003 @ 11:28:
ik denk wel dat ik minder tegen deze problemen aan zal lopen met een D-SLR. en omdat de D30 toch betaalbaarder wordt nu, lijkt me dat wel een goede keuze.
ik wil eigelijk wel bij canon blijven ivm het uitwisselen van lenzen, maar zijn er ook alternatieven van bijv. nikon in dezelfde prijsklasse? ( <€ 1000,-)
Enige van Nikon wat in de buurt komt is een D100, maar daar wordt doorgaans nog 1500,- voor gevraagd, 2ehands welteverstaan.
Heb zelf ook een D30, puik cameraatje. Met de lenzen die je al hebt zou ik er niet eens over twijfelen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zeker doen zoals ik al zei, je weet echt niet wat je mee maakt. Mijn dimage vijf ging als tie ging scherp stellen zeker 3 x over het scherpte punt heen en kon het dan nog niet vinden.
Deze gaat er niet over heen maar naar toe binnen 0.3 sec max meestal sneller. Zeker bij dag licht. als het wat donkerder wordt krijgt ie het wat zwaarder maar het is wel scherp.

En die g3 kan je niet vergelijken. Zou het zeker doen, en als je al lensen heb voor een eos zou ik gewoon voor de d30 of d60 gaan. Scheelt je weer een hoop geld aan Nikkor glas. :P

• abrakadaver
geil! daar gaat m'n vakantiegeld dan maar eens aan op :p , ik zal eens kijken wat voor lenzen hij allemaal precies heeft, maar iig een canon 28-105 (dacht ik) een canon 300mm zoomlens (helaas geen IS) en nog een paar met een vaste afstand (een hele grote groothoek en een 50mm ofzo).

vooral het snel scherpstellen enzo lijkt me heerlijk.
oh ja, nog een vraagje, de D30 is dat zo'n beetje de digitale variant op de eos300 of de eos30 ? (qua mogelijkheden bedoel ik dan).
want de 300 is eigelijk een 'instap' spiegelreflex of niet? (ik vind die al fijn werken nl.)

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

de D30 is een semi-professionele digitale SLR, de EOS 300 is een consumer camera, niet echt te vergelijken dus.
Je zult je ook verbazen over het formaat van de D30/D60; bijna eens zo groot als de 300 en minstens 3x zo zwaar.

Daarnaast moet je je niet vergissen in het glaswerk; de D-serie kent een vergrotingsfactor omdat de CMOS kleiner is dan een kleinbeeldfilm, dit is een factor 1.6.
Een 28mm groothoek (op 35mm kleinbeeld) is effectief op de D nog maar 45mm.
een 300mm wordt zo'n 480mm.
Voor een goede groothoeklens moet je dus naar BPA's kijken van 20mm en korter, dat staat gelijk aan duur :)

Verder zijn lichtsterke objectieven ook aardig aan de prijs en zeker als je een lichtsterk teleobj. wil kun je erg diep in de buidel.
De F2 die de G3 bied is dan ook helemaal zo slecht nog niet, een vergelijkbaar zoom-objectief voor op een D-serie met dezelfde lichtsterkte gaat al gauw zo'n 2000 euri kosten; daar kun je bijna 3 G3's voor kopen ;)

Maar als bovenstaande geen enkel probleem is dan is een D30/D60 een goede keus :P

www.jurgroessen.nl

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 21:28
Ik heb er ook pas eentje gekocht, had al een Eos 300 met Sigma 28-105 (f2.8-4.0), nu dus de D30 met 1GB microdrive en twee accu's, ca. 7000 foto's geschoten, in perfecte staat, uit de V.S. van Ebay totaal incl. BTW ca. 850 euro betaald. Nu heb ik dus voorlopig die Sigma lens erop, maar ik wil er in ieder geval nog een Tokina 19-35 "plastic fantastic" bij hebben en misschien ook een Tokina 28-70 ATX pro SV f2.8. De Canon 28-135 schijnt zo'n beetje de fijnste walk-around lens te zijn van Canon, L-glas zit er voor mij voorlopig nog niet in en de Sigma valt me echt niet tegen, eerst maar een beetje gewend raken en het toestel leren kennen. Trouwens zo'n 1GB microdrive dat is niet normaal hoeveel foto's erop kunnen :*)

Zie ook DPReview.com en het forum daar waar volgens mij wel meerdere tweakers ook wel eens komen.

Import van EVs

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

En anders voor wat meer Nederlands discussievoer: http://www.dutchphotozone.com

www.jurgroessen.nl

• abrakadaver
Hangloozz schreef op 09 July 2003 @ 10:15:
Daarnaast moet je je niet vergissen in het glaswerk; de D-serie kent een vergrotingsfactor omdat de CMOS kleiner is dan een kleinbeeldfilm, dit is een factor 1.6.
Een 28mm groothoek (op 35mm kleinbeeld) is effectief op de D nog maar 45mm.
een 300mm wordt zo'n 480mm.
Voor een goede groothoeklens moet je dus naar BPA's kijken van 20mm en korter, dat staat gelijk aan duur :)

Verder zijn lichtsterke objectieven ook aardig aan de prijs en zeker als je een lichtsterk teleobj. wil kun je erg diep in de buidel.
De F2 die de G3 bied is dan ook helemaal zo slecht nog niet, een vergelijkbaar zoom-objectief voor op een D-serie met dezelfde lichtsterkte gaat al gauw zo'n 2000 euri kosten; daar kun je bijna 3 G3's voor kopen ;)

Maar als bovenstaande geen enkel probleem is dan is een D30/D60 een goede keus :P
ik wist wel dat je rekening moest houden met die vergrotingsfactor, maar dat die groothoeklenzen zo duur waren!!! (zojuist even bij konijnenberg gekeken) volgens mij is die groothoeklens die hier ligt een 28 mm, dus daar zou dan evt een vervanger voor moeten komen. op zich niet zo'n ramp, maar da's wel even doorsparen :p .

en tja, een F2.0 zoomlens zou ideaal zijn, maar zoiets komt later wel. Misschien eerst maar eens wat ervaring opdoen dmv het huren van lenzen ofzo en dan misschien een keuze maken. (na jaren sparen :D)
Ik weet iig zeker dat ik m'n g3 niet inruil als ik er een DSLR bij zou kopen, want dat ding werkt verder echt superfijn en is best veelzijdig.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 18:48

Floor-is

5.2

abrakadaver schreef op 10 July 2003 @ 11:08:
[...]

ik wist wel dat je rekening moest houden met die vergrotingsfactor, maar dat die groothoeklenzen zo duur waren!!! (zojuist even bij konijnenberg gekeken) volgens mij is die groothoeklens die hier ligt een 28 mm, dus daar zou dan evt een vervanger voor moeten komen. op zich niet zo'n ramp, maar da's wel even doorsparen :p .
28mm is wel Wide-Angle, maar door die cropfactor blijft er maar barweinig over van die wide-angle op je D30/D60/10D, een Tokina 'plastic fantastic' schijnt het erg goed te doen, maar ik zelf ga denk ik toch voor de Sigma 15-30, ja dat kost je een bom knaken, maar dat is het ook wel waard. :) (En als dat het niet waard is, dan doe je het niet :P). Je kan trouwens ook kijken naar een Canon 17-40mm f/4, schijnt ook een juweeltje te zijn!.\
en tja, een F2.0 zoomlens zou ideaal zijn, maar zoiets komt later wel.
Ik heb er nog geen gevonden moet ik zeggen, wel met vast objectief, bijvoorbeeld 50mm f/1.8 of f/1.4 of zelfs f/1.0. Maar hoe lager het diafragma, of hoe sneller de lens (zo je wilt) hoe mee geld je mee moet nemen.
Misschien eerst maar eens wat ervaring opdoen dmv het huren van lenzen ofzo en dan misschien een keuze maken. (na jaren sparen :D)
Bij foto K. kan je huren, prijzen vallen op zich nog wel mee. Wellicht kan je een deal maken dat 80% van het bedrag dat je aan huur hebt betaald van de prijs van je lens afgaat? ;)
Ik weet iig zeker dat ik m'n g3 niet inruil als ik er een DSLR bij zou kopen, want dat ding werkt verder echt superfijn en is best veelzijdig.
Ik hou mijn S45je er ook bij, is gewoon veel te makkelijk.

BTW: de Canon 28-135 IS USM is echt een geweldige lens om mee te werken, het werkpaard van Canon ook. Bijna iedereen waarvan ik iets lees heeft wel goede ervaringen met deze lens (tenzij ze L-lenzen kopen) of heeft hem al jaaaaren in bezit.
Mijn combo wordt hoogstwaarschijnlijk: 15-30mm Sigma + 28-135mm IS Canon. :)
--
Als geld geen probleem zou zijn zou dit overigens wel anders worden :P
* Canon EF 16-35/2.8 L USM + zonnekap ø 77mm
* Canon EF 24-70/2.8 L USM ø 77mm
* Canon EF 70-200/2.8 L USM IS + zonnekap ø 77mm
eventueel nog een Canon EF 50/1.0 L USM ø
-droommode- Oh een 1Ds zou ookwel tof zijn, en een paar mooie flitsers, een paar plakjes 1GB Lexar 42x, twee extra batterijsetjes, berg filters...
Maarja ik heb geen ~9000 Euro op de plank liggen voor een setje lenzen zullen we maar zeggen, kan je nagaan hoe het met de rest zit. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Floor-is op 10-07-2003 11:32 ]

Bericht hierboven

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Je moet zoiets ook zeker niet impulsief kopen of omdat het zo cool is.
Het is een reteduur ding en als het na een half jaar in de kast ligt te verstoffen omdat je het wel gehad hebt met fotograferen dan is dat behoorlijk zonde.
Daarnaast wordt je verplicht nog veel geld uit te geven voor accessoires; lenzen kun je niet onderuit, trek daar maar minimaal zo'n 3000 euri voor uit om een fijne set
te hebben en dan nog dingen als een extra accu(s), (polarisatie)filters, een flitser (>450 euro), een grip, een statief, een cameratas, enz.
Totaal ga je snel naar een 6 tot 7000 euri voor een set waar je voorlopig mee vooruit kunt.
Even ter vergelijking: voor dat geld heb je ook een goede gebruikte VW Golf uit 1996 ;)

www.jurgroessen.nl

• abrakadaver
Hangloozz schreef op 10 juli 2003 @ 11:36:
Je moet zoiets ook zeker niet impulsief kopen of omdat het zo cool is.
Het is een reteduur ding en als het na een half jaar in de kast ligt te verstoffen omdat je het wel gehad hebt met fotograferen dan is dat behoorlijk zonde.
klopt zekers, daarom spaar ik rustig tot ik was geld beschikbaar heb voor een goede set, zodat ik nu lekker kan uitzoeken wat ik precies wel en niet nodig heb.
(misschien zijn de 2e hands of zelfs nieuwe cams dan wel wat leuker te betalen)
maarja, het geld gaat vooral in de lenzen zitten en die worden toch amper goedkoper met de tijd)
Hangloozz schreef op 10 juli 2003 @ 11:36:
Even ter vergelijking: voor dat geld heb je ook een goede gebruikte VW Golf uit 1996 ;)
ja, je moet er écht veel voor laten! toen ik m'n g3 kocht á 900 euro (februari ofzo) heb ik ook wel even zuinig aan moeten doen.

edit:

gelukkig heb ik al een flitser uit de EX serie (420) maarja, die was ook niet zó duur

[ Voor 6% gewijzigd door abrakadaver op 10-07-2003 16:45 ]

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Ik volg deze discussie aandachtig, maar moet het voorlopig maar ff laten :) nota bene, een mooie cam + shit kost mij een geheel jaarsalaris! (ben dan ook student, maar je mag max 9500 euro bijverdienen :S)

Wel leuk om voor te sparen. :9~

[ Voor 10% gewijzigd door AaroN op 10-07-2003 17:38 ]

JayGTeam (213177)

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

AaroN: voor minder lukt het ook alleen heb je dan de kans dat je na een paar maanden tegen de limieten van je spullen aanloopt en dan toch moet gaan upgraden.
Ik zelf heb nix tegen goekope lenzen alleen zijn ze 9 van de 10 keer te lichtzwak, en zo'n beetje 10 van de 9 keer niet haarscherp.

Als je op Marktplaats een D30 scoort met een 28-70 van Tokina ofzo dan heb je een leuk starterssetje en hoeft niet veel te kosten, maar dan...dan wil je meer, steeds meer, méééééééééér :P :)

www.jurgroessen.nl

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 16:55
Ik vind dat je zwaar overdrijft. Met een Sigma 24-70 van 500 euro kun je qua lens jaren vooruit. De hele rest (flitser, tas en vooral CF) kun je er voor ongeveer een zelfde bedrag bijkopen. Je hebt dan echt een superset.

De bedragen die jij noemt moet je alleen uitgeven als je echt geld te veel hebt of professioneel aan de slag wilt.

• Floor-is

Floor-is

5.2

Je kan ook een 10D op eBay (US-versie) kopen voor 1200 euro, 50mm objectief van Canon voor 139 en een 28-135 van sigma voor 199. Dan een stukje CompactFlash (zeg 200 euro) en een statief (zeg nog eens 100). Ben je voor minder dan 1900 euro klaar. :)

Ik ben zelf ook maar eens op eBay aan het struinen, scheelt toch wel erg veel (bijvoorbeeld 700 euro goedkoper voor de cam!!). Lenzen wil ik wel in NL halen, scheelt op zich niet zo heel veel en is wel gemakkelijk voor de garantie, zo ook voor de MicroDrive, de batterij, flitser en monopod. :)
De camera zelf kan je voor garantie bij Canon doen, dat is op zich wel haalbaar.
Hangloozz schreef op 10 July 2003 @ 18:04:
AaroN: voor minder lukt het ook alleen heb je dan de kans dat je na een paar maanden tegen de limieten van je spullen aanloopt en dan toch moet gaan upgraden.
Ik zelf heb nix tegen goekope lenzen alleen zijn ze 9 van de 10 keer te lichtzwak, en zo'n beetje 10 van de 9 keer niet haarscherp.
Je moet gewoon de forums afstruinen, Rob Gailbrath lezen, Dpreview lezen, Steve's Digicams en nog een paar. Zo kom je bijvoorbeeld de 19-35mm Tokina tegen, ook wel 'plastic fantastic' genaamd, die voor erg weinig geld een superbeeld geeft. (Een klein juweeltje zogezegd.)

[ Voor 35% gewijzigd door Floor-is op 10-07-2003 21:47 ]

Bericht hierboven

• mrknowitall
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

[message=18266156,noline]Hangloozz schreef op 10 July 2003 @ 11:36
Daarnaast wordt je verplicht nog veel geld uit te geven voor accessoires; lenzen kun je niet onderuit, trek daar maar minimaal zo'n 3000 euri voor uit om een fijne set hebben en dan nog dingen als een extra accu(s), (polarisatie)filters, een flitser (>450 euro), een grip, een statief, een cameratas, enz.
Totaal ga je snel naar een 6 tot 7000 euri voor een set waar je voorlopig mee vooruit kunt.
6-7000 is wel erg veel, maar het gaat wel hard. Een slimline ø 82 polariser kost gewoon € 179,-- :(.
Ik zit nu voor een rugzak te kijken, die dingen zitten gewoon tussen de € 300-400 :(.

Op zich moet je binnen een redelijk budget een startsetje kunnen kopen, bv een D30 + 28-135 IS, totaal € 1350,--. Lenzen zijn er ook veel gebruikt, maar als je eenmaal bezig bent wil je vaak steeds meer/beter.

Als je het eenmaal hebt is het wel een verademing, met mijn CP5700 is het moeilijker een mooie pic te schieten dan met een 10D.

One of the animals has left its cage today.

• BartNL
mrknowitall schreef op 10 July 2003 @ 22:08:
[...] maar het gaat wel hard. Een slimline ø 82 polariser kost gewoon € 179,-- :(.
Ik zit nu voor een rugzak te kijken, die dingen zitten gewoon tussen de € 300-400 :(.
ik weet niet waar jij deze prijzen vandaan haalt maar als ik die dingen in echt goede kwaliteit wil kopen ben je hier (ik ben er gewoon klant ;) )veel minder kwijt,
- B&W Pol circular MRC Slim 82 E inkl. Objectiefdeksel € 117.00
- Lowepro Nature Trekker AW Groen € 243.00
terwijl de rugzak die ik hier noem dus al geschikt is voor 2 bodies en 5-6 lenzen dus top-of-the-line. Een rugzak voor 1 body en 3-4 lenzen koop je voor 100 euro.

Van het verschil kun je sowieso een mooie canon 50mm 1.8 kopen zodat je toch nog al je geld kwijt kunt >:)

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:07
Als ik begin aan de SLR wil ik waarschijnlijk een Tamrac Velocity 7 Photo Sling Pack kopen, lijkt me toch een heel aardig ding voor $46 :)
Past niet veel in maar als ik begin heb ik toch maar 1 lens, + misschien een 50/1.8 :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tamrac.com/images/5747m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tamrac.com/images/Camerasymbols/35mm.gif Afbeeldingslocatie: http://www.tamrac.com/images/Camerasymbols/LensLG.gif Afbeeldingslocatie: http://www.tamrac.com/images/Camerasymbols/LensMED.gif Afbeeldingslocatie: http://www.tamrac.com/images/Camerasymbols/LensSML.gif Afbeeldingslocatie: http://www.tamrac.com/images/Camerasymbols/FlashSML.gif passen er in, en als je meer wilt heeft ie ook nog een groot broertje :)

Een pola heb je als je net begint en op de centjes moet letten niet echt nodig, alleen een UV is aan te raden puur ter bescherming van de lens.
Als je dan je lensen 2ehands dan wel van overzees koopt scheelt dat ook een hoop.

En mrknowitall is gewoon een Hardware junkie, die koopt alsof z'n leven er vanaf hangt :D

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

BartNL schreef op 10 July 2003 @ 18:46:
Ik vind dat je zwaar overdrijft. Met een Sigma 24-70 van 500 euro kun je qua lens jaren vooruit. De hele rest (flitser, tas en vooral CF) kun je er voor ongeveer een zelfde bedrag bijkopen. Je hebt dan echt een superset.

De bedragen die jij noemt moet je alleen uitgeven als je echt geld te veel hebt of professioneel aan de slag wilt.
ik heb deze discussie een tijdje geleden al eens met majic gehad en ik moet hem gewoon grotendeels gelijk geven: na 2 maanden met m'n D60 gefotografeerd te hebben was m'n Tamron 80-210 F5.6 van 190 euro gewoonweg niet toereikend genoeg meer.
Te onscherp maar vooral te lichtzwak en lawaaiig.
Nu na enig speurwerk een gebruikte Canon lens gekocht maar die vertoont wat slijtage aan het zoommechanisme in de vorm van slapte.
Wil je geen gezeik, of een in het 2e-hands circuit moeilijk te krijgen lens, dan kan het aardig in de papieren lopen.
De door mij gewenste 70-210 F2.8 is gebruikt nog dicht tegen de 1300 euro aan, vond ik teveel, maar hij blijft op de verlanglijst staan.

Al met al kan het dus gewoon een hele dure hobby worden.
Kijk naar MrKnowitall of Bakman; die slepen een aardig kapitaal mee terwijl ze niet professioneel bezig zijn, een uit de hand gelopen hobby dus.
Geeft nix, ik bedoel, d'r zijn ook dudes die 6000 euri aan een PC uitgeven, maar wees er van doordrongen dat een DSLR een dure hobby kan gaan worden.
En zeker als je op techforums rond gaat hangen waar een 'plastic fantastic' lensje als een stuk speelgoed wordt gezien en je al gauw het L-virus te pakken krijgt ;)

BTW: ik heb m'n fotostuff voor 5000 euri verzekerd.

@MrKnowitall: ik schrok ook danig van de prijzen van die Lowepro :/
En aangezien jij er nog een 2-tal extra oversized lenzen in wil prakken kan ik me voorstellen dat je richting de 300 euri gaat...

@Floris: uit zeeeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat een International Garantiebewijs bij een Canon camera gekocht buiten NL in nederland _niet_ geldig is.
In gewoon nederlands: je hebt dus geen garantie.

[ Voor 7% gewijzigd door Hangloozz op 11-07-2003 00:25 ]

www.jurgroessen.nl

• BartNL
Hangloozz schreef op 11 July 2003 @ 00:22:
[...]ik heb deze discussie een tijdje geleden al eens met majic gehad en ik moet hem gewoon grotendeels gelijk geven: na 2 maanden met m'n D60 gefotografeerd te hebben was m'n Tamron 80-210 F5.6 van 190 euro gewoonweg niet toereikend genoeg meer.
Ik noem dan ook een goede lens die wel betaalbaar is.

En dat je het net zo duur kunt maken als je zelf wilt is ook duidelijk. Het is daarentegen onzin om te stellen dat je 3000 Euro aan accessoires nodig zou hebben. Wanneer je de parallel met een PC doortrekt is dat hetzelde zijn. Bij een PC kun je ook makkelijk 3000 Euro uitgeven aan alle randapparatuur maar dat hoeft niet.

Het is onzin om je eigen koopgekte als norm te stellen ;)

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

koopgekte :? ik zou het meer een kwaliteitseis willen noemen eigenlijk :/

Maar...laten we eens afwachten en de peopletjes hier die een D30 oid kopen over een half jaar nog eens vragen wat ze aan spulletjes bijgekocht hebben..
Op DPZ bijvoorbeeld zie ik namelijk maar 2 of 3 pro's en de rest zijn amateurs/hobbyisten die het klappen van de zweep kennen en er is mar een enkeling die
niet upgrade naar lenzen die meer bieden.

Daarnaast is een GoT'er per definitie een nerd en die geven altijd teveel geld uit aan spullen :+ ;)

Maar staak deze discussie alsjeblieft want dat is zonde van de energie; die stop ik liever in m'n fotoshoots ;), ik waarschuw alleen maar dat het duur kan gaan worden als je het fotograferen serieuzer gaat nemen en het een echte hobby wordt.

www.jurgroessen.nl

• Floor-is

Floor-is

5.2

mrknowitall schreef op 10 July 2003 @ 22:08:
[...]

LowePro Minitrekker 200, 99 euro bij Foto Konijnenberg. Supergoede tas, past veel in, prijs erg gunstig :)
Hangloozz schreef op 11 juli 2003 @ 00:22:
[...]

ik heb deze discussie een tijdje geleden al eens met majic gehad en ik moet hem gewoon grotendeels gelijk geven: na 2 maanden met m'n D60 gefotografeerd te hebben was m'n Tamron 80-210 F5.6 van 190 euro gewoonweg niet toereikend genoeg meer.
Je blijft ook groeien in wat je doet, je wil meer resultaat en daartoe heb je ofwel meer techniek en kennis nodig, ofwel je red het niet door de apparatuur die je gebruikt. Als je echt tegen de beperkingen van een lens aanloopt, dan kan ik me voorstellen dat je nieuwer/beter spul gaat zoeken. :)
Te onscherp maar vooral te lichtzwak en lawaaiig.
Nu na enig speurwerk een gebruikte Canon lens gekocht maar die vertoont wat slijtage aan het zoommechanisme in de vorm van slapte.
Wil je geen gezeik, of een in het 2e-hands circuit moeilijk te krijgen lens, dan kan het aardig in de papieren lopen.
De door mij gewenste 70-210 F2.8 is gebruikt nog dicht tegen de 1300 euro aan, vond ik teveel, maar hij blijft op de verlanglijst staan.
Ik heb me gisteren eens goed laten voorlichten door iemand die foto's maakt voor onder andere North Sea Jazz, hoop van opgestoken moet ik zeggen. :)
Die 70-210 die jij noemt, die ken ik niet, wel de:
* Canon EF 70-200/2.8 L USM + zonnekap ø 77mm (~1625 euro)
* Canon EF 70-200/2.8 L USM IS + zonnekap ø 77mm (~2450 euro)
Die 'L' lenzen hakken er nogal hard in, maar het schijnt dan ook wel het neusje van de zalm te zijn, hoewel ook hier rotte modellen te vinden zijn...
Kijk naar MrKnowitall of Bakman; die slepen een aardig kapitaal mee terwijl ze niet professioneel bezig zijn, een uit de hand gelopen hobby dus.
Geeft nix, ik bedoel, d'r zijn ook dudes die 6000 euri aan een PC uitgeven, maar wees er van doordrongen dat een DSLR een dure hobby kan gaan worden.
En zeker als je op techforums rond gaat hangen waar een 'plastic fantastic' lensje als een stuk speelgoed wordt gezien en je al gauw het L-virus te pakken krijgt ;)
Die 'plastic fantastic' is men echt lyrisch over, kost geen drol, maar is wel een superlens. De 50mm f/1.8 van Canon noemt men de 'Mickey Mouse' overigens, ook omdat deze zo plastick-ig is... Wel een superlens trouwens. :)
BTW: ik heb m'n fotostuff voor 5000 euri verzekerd.
Waar als ik het vragen mag?
En aangezien jij er nog een 2-tal extra oversized lenzen in wil prakken kan ik me voorstellen dat je richting de 300 euri gaat...
Ik schrok niet zo heel hard, denk dat je gewoon de site van LowePro erbij pakken en kijken wat zo'n tasje kost bij een aantal zaken, beetje shoppen dus. Zo vind je voor weinig wel een mooie tas. (Ik wil er eigenlijk eentje waar ik ook een laptop in kwijt kan, maar gezien de prijs kan ik dat beter niet willen. :P
@Floris: uit zeeeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat een International Garantiebewijs bij een Canon camera gekocht buiten NL in nederland _niet_ geldig is.
In gewoon nederlands: je hebt dus geen garantie.
Potverdorienoggusantoezeg! Dat meen je niet? Een 10D op eBay (US-versie) nieuw in de verpakking kost namelijk maar $ 1.200,- en is daarmee zo'n 700 euro goedkoper dan een standaardprijs hier in NL.

Bij Progress is hij trouwens ook in de aanbieding: € 1.474,90 en hij is van jou! (Toch wel weer even 250 pleuri bespaard!

[ Voor 85% gewijzigd door Floor-is op 11-07-2003 10:28 . Reden: quote-tag gefikst :) ]

Bericht hierboven

• Daan
Floris schreef op 11 July 2003 @ 10:01:
Bij Progress is hij trouwens ook in de aanbieding: € 1.474,90 en hij is van jou! (Toch wel weer even 250 pleuri bespaard!
Excl. BTW ja. Kost alsnog €1.755,13 incl. BTW :)

En idd, de internationale garantie van Canon is niet geldig in NL (sue ze maar, volgens mij staan ze niet sterk in deze zaak).

• -Stef-
  • Laatst online: 17:57

-Stef-

Slainthe!

Phreak schreef op 11 juli 2003 @ 12:32:
[...]

Excl. BTW ja. Kost alsnog €1.755,13 incl. BTW :)

En idd, de internationale garantie van Canon is niet geldig in NL (sue ze maar, volgens mij staan ze niet sterk in deze zaak).
Je kan je 10D bij een defect gewoon naar Progress sturen, waarna zij hem doorsturen. Geen enkel probleem dus.

Helaas is de prijs bij Progress alweer gestegen. Hij was 1680 euro (inclusief BTW), toen 1720 en nu dus 1755 euro. Ik ga hem maar snel bestellen daar voordat hij nog hoger wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door -Stef- op 11-07-2003 13:13 ]

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Floris schreef op 10 July 2003 @ 21:44:
Lenzen wil ik wel in NL halen, scheelt op zich niet zo heel veel en is wel gemakkelijk voor de garantie, zo ook voor de MicroDrive, de batterij, flitser en monopod. :)
Ik vind het verschil nogal groot anders. Wanneer je de prijzen op BHPhoto bekijkt scheelt dat aanzienlijk, ook wanneer je de verzendkosten, 6,7% IR en 19% BTW er bij rekent is het nog aanlokkelijk om uit NY je objectieven en overige accessoires te halen. De garantie die daarop meegegeven wordt is overigens (itt de US Warrenty op de cameras) wel hier in europa geldig.

• abrakadaver
aaah, als ik dit lees krijg ik steeds meer zin om er een te kopen!

maarja, ik ben er nog niet over uit of ik zelf nog lenzen moet kopen, ik mag gelukkig van m'n pa zijn lenzen gebruiken. had even nagevraagd, dit zijn de volgenden:
canon EF 28-105 3.5-4.5 USM II @ 58mm,
een canon EF 100-300 4.5-5.6 USM @ 58mm
en een canon EF 24 2.8 @ 58mm :P .

Hij heeft ook nog een tas over, dus dat is ook al geregeld.
Dit is de Lowepro street and field specialist 80 AW. een mooi klein tasje voor een SLR met nog 2 lenzen, of 1 lens en een flinke flitser.

Zelf heb ik bij m'n g3 een 420ex flitser, een 128mb en een 256mb cf kaart.

nu heb ik maximaal ongeveer 1600 eu. te besteden. (waarschijnlijk tegen de tijd dat ik het zaakje wil kopen wel wat meer maar vakantie is ook duur)
als ik een 2e hands D30 kan aankomen dan kom ik hier waarschijnlijk wel mee uit (zeg 1000/1100 eu. voor de camera), meer geheugen is denk ik niet per sé nodig voor een 3mp camera.
Alleen nu is mijn vraag: zou ik aan de lenzen die ik beschikbaar heb genoeg hebben? of moet ik hier de rest van m'n budget aan opmaken?

Ik wil er vooral concertfotografie mee gaan doen, en m'n ervaring nu met de g3 is dat F2 tot F3.5 aardig gaat (wel op ISO400).
Lichtgevoeliger is in dit geval altijd beter natuurlijk, maar ik denk niet dat ik voor 400/500 euro een snellere lens heb dan die 2.8 van die 24mm lens. (misschien wel van een ander merk als canon, daar heb ik nog niet naar gekeken).

• Daan
-Stef- schreef op 11 July 2003 @ 13:05:
[...]

Je kan je 10D bij een defect gewoon naar Progress sturen, waarna zij hem doorsturen. Geen enkel probleem dus.
Ik heb het ook niet over Progress. Als je buiten NL koopt dan geldt wat ik zeg.
abrakadaver schreef op 11 July 2003 @ 14:04:
maarja, ik ben er nog niet over uit of ik zelf nog lenzen moet kopen, ik mag gelukkig van m'n pa zijn lenzen gebruiken. had even nagevraagd, dit zijn de volgenden:
canon EF 28-105 3.5-4.5 USM II @ 58mm,
een canon EF 100-300 4.5-5.6 USM @ 58mm
en een canon EF 24 2.8 @ 58mm :P .
Zijn leuke lensjes om mee te beginnen hoor!
als ik een 2e hands D30 kan aankomen dan kom ik hier waarschijnlijk wel mee uit (zeg 1000/1100 eu. voor de camera), meer geheugen is denk ik niet per sé nodig voor een 3mp camera.
Een 2e hands D30 zal niet meer dan €900,- mogen kosten nu.
Alleen nu is mijn vraag: zou ik aan de lenzen die ik beschikbaar heb genoeg hebben? of moet ik hier de rest van m'n budget aan opmaken?
Misschien kan je nog een leuke 2.8 lens kopen, bijvoorbeeld de Sigma 28-70 EX f2.8. Die kost 475,- bij Konijnenberg.

[ Voor 62% gewijzigd door Daan op 11-07-2003 14:30 ]

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-02 11:22

8-Track

Je kan beginnen met een 50mm f/1.8, da's lekker lichtgevoelig, erg scherp en erg goedkoop. Een 50mm f/1.4 is nog leuker, nog scherper, maar erg veel duurder voor die halve stop en dat beetje extra scherpte...

Als je snellere zoomlenzen wilt dan die je nu tot je beschikking hebt, kom je in een veel hogere prijsklasse, behalve misschien die Sigma die Phreak voorstelt.

[ Voor 9% gewijzigd door 8-Track op 11-07-2003 14:30 ]

• olafhartong
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-02 08:41

olafhartong

Erm...

Floris schreef op 10 July 2003 @ 21:44:
Je kan ook een 10D op eBay (US-versie) kopen voor 1200 euro, 50mm objectief van Canon voor 139 en een 28-135 van sigma voor 199. Dan een stukje CompactFlash (zeg 200 euro) en een statief (zeg nog eens 100). Ben je voor minder dan 1900 euro klaar. :)

Ik ben zelf ook maar eens op eBay aan het struinen, scheelt toch wel erg veel (bijvoorbeeld 700 euro goedkoper voor de cam!!)
Helaas is die niet helemaal waar want als je tegenwoordig iets via internet buiten de Europese Unie besteld komt daar Douane Belasting EN BTW overheen dat is 4,2% + 19% dat er nog boven op je camera komt dat is dus 1200 + 23,2% = 1478.4 euro dan komen er nog wat verzendkosten ed boven op maar is nog wel steeds een stuk goedkoper dan in NL, alleen zit je dan nog wel met dat garantie probleempje.
Ik zat hier ook aan te denken maar nu ik dat over die garantie las weet ik niet of ik dat wel ga doen, dan kan ik em maar beter in NL kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door olafhartong op 11-07-2003 16:34 . Reden: linkje added ]

Verwijderd

abrakadaver: Als je een goede D30 (500 foto's) voor een goede prijs wilt, mail me dan ff (ik verkoop er eentje). Er staat geen mail-adres in je profiel dus dan maar zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 19:07 ]

• Floor-is

Floor-is

5.2

olafhartong schreef op 11 July 2003 @ 16:28:
[...]

Helaas is die niet helemaal waar want als je tegenwoordig iets via internet buiten de Europese Unie besteld komt daar Douane Belasting EN BTW overheen dat is 4,2% + 19% dat er nog boven op je camera komt dat is dus 1200 + 23,2% = 1478.4 euro dan komen er nog wat verzendkosten ed boven op maar is nog wel steeds een stuk goedkoper dan in NL, alleen zit je dan nog wel met dat garantie probleempje.
Ik zat hier ook aan te denken maar nu ik dat over die garantie las weet ik niet of ik dat wel ga doen, dan kan ik em maar beter in NL kopen.
Euhmmm. sjit :P

Bericht hierboven

• Azrael
Die 4,2 klopt niet hoor, cams vallen onder computerapparaat, daar betaal je 0 voor. BTW wel natuurlijk.

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Hangloozz schreef op 11 July 2003 @ 00:22:
En nog loop ik met relatief budget spul in de rondte, meeste is Sigma EX. Een echt gevorderde amateur met een hoger budget heeft geen Sigma 50-500 maar een 500 of 600 4.0 L IS
Jep, deze zou een hele mooie zijn, maar kost gewoon € 349,-- bij Konijnenberg. Een nature is net te klein denk ik, een flesje water moet er ook bij passen.

• Floor-is

Floor-is

5.2

Azrael schreef op 12 juli 2003 @ 12:09:
Die 4,2 klopt niet hoor, cams vallen onder computerapparaat, daar betaal je 0 voor. BTW wel natuurlijk.
Eh, voor 35mm film moet je dus dik lappen, maar voor een digitale cam niet :?

Op http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/internet.htm vind ik niets over digicams, dus nam ik aan dat hetzelfde geld als voor 35mm cam's (flim). Maarja zoals ik een tijd in mijn ondertitel had: Assumption is the mother of all fuckups.

Voor lenzen moet je wel 6,7% bijtellen, maar ook dan ben je vet goedkoper uit!
mrknowitall schreef op 12 juli 2003 @ 14:21:
[...]

En nog loop ik met relatief budget spul in de rondte, meeste is Sigma EX. Een echt gevorderde amateur met een hoger budget heeft geen Sigma 50-500 maar een 500 of 600 4.0 L IS
Je koopt eerst lenzen die in je budget passen en die je echt nodig hebt, later zal je dit aanvullen met zowel meer lenzen als betere lenzen waarschijnlijk.
[...]

Jep, deze zou een hele mooie zijn, maar kost gewoon € 349,-- bij Konijnenberg. Een nature is net te klein denk ik, een flesje water moet er ook bij passen.
Ik ga zelf voor een minitrekker of zelfs een microtrekker, ben ik nog niet helemaal uit :)

Bericht hierboven

• Azrael
Floris schreef op 12 July 2003 @ 16:10:
[...]

Eh, voor 35mm film moet je dus dik lappen, maar voor een digitale cam niet :?

Op http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/internet.htm vind ik niets over digicams, dus nam ik aan dat hetzelfde geld als voor 35mm cam's (flim). Maarja zoals ik een tijd in mijn ondertitel had: Assumption is the mother of all fuckups.

Voor lenzen moet je wel 6,7% bijtellen, maar ook dan ben je vet goedkoper uit!
uit :)
Klopt, maar je moet gewoon geen film kopen :P
Tis misschien raar, maar niet erg in ieder geval. Je moet wel ff opletten dat de douane je DSLR niet voor SLR aanziet.

• Luiaard
  • Laatst online: 25-02 21:28
Ik heb van tevoren de Belastingdienst douane gebeld en je hoeft alleen BTW te betalen op digicams. In de praktijk ook gebleken en zoals gezegd heb ik dus ca. 700 euro betaald aan D30, 2 accu's en 1GB Microdrive incl. verzenden vanuit de US ($30 verzekerd) en dus ca. 150 euro BTW en handlingkosten hier.

Ik kan het iedereen aanraden, je moet wel een beetje geluk hebben met je Ebay aankoop, ik had een near-mint D30 met 7000 shots erop, was die man zijn backupcamera geweest, hij had ook een 1D en verkocht alles vanwege aankoop 1D-S.

Import van EVs

• BartNL
mrknowitall schreef op 12 July 2003 @ 14:21:
[...]

[...]

Als je een 500 of 600 L IS koopt als amateur moet je eerst wel heel erg overtuigd zijn dat je een normale zoom of tele met converter ontgroeit bent ;)

Op de eerder door mij in deze thread genoemde website zijn accesoires en dus ook lowepro tassen goedkoper / minder prijzig dan bij konijnenberg.
Bedenk trouwens wel dat zo'n rugzak vooral handig is als je lange wandeling / fietstocht maakt. Wil tijdens een korte wandeling foto's maken dan is een toploader of heuptas praktischer omdat je dan gelijk bij je spullen kunt. Bij een rugzak moet je eerst je rugzak af doen om daarna benodigde spul er uit te halen.
In een rugzak kun je natuurlijk wel veel meer kwijt dus het blijft afwegen.

• Grrrrrene
  • Niet online
Azrael schreef op 12 July 2003 @ 18:16:
[...]

Klopt, maar je moet gewoon geen film kopen :P
Tis misschien raar, maar niet erg in ieder geval. Je moet wel ff opletten dat de douane je DSLR niet voor SLR aanziet.
Inderdaad ja, zelfs mijn Fuji s602 zagen ze voor analoge cam aan en dan rekenen ze je met liefde 4.2% hoor ;) Zeker met een 10D zou ik daar ff goed op letten, een digicam valt nml onder de computeraccessoires qua groep, dus 0,0% invoerrechten :)

Lenzen, de L-lijn van Canon iig, hebben internationale garantie, ik weet niet hoe dat met de consumerlijn zit, maar met lenzen wordt iig een stuk minder moeilijk gedaan dan met body's...

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Grrrrrene schreef op 12 juli 2003 @ 22:20:
[...]

Inderdaad ja, zelfs mijn Fuji s602 zagen ze voor analoge cam aan en dan rekenen ze je met liefde 4.2% hoor ;) Zeker met een 10D zou ik daar ff goed op letten, een digicam valt nml onder de computeraccessoires qua groep, dus 0,0% invoerrechten :)

Lenzen, de L-lijn van Canon iig, hebben internationale garantie, ik weet niet hoe dat met de consumerlijn zit, maar met lenzen wordt iig een stuk minder moeilijk gedaan dan met body's...
Over alle objectieven moet je DR betalen.

• Floor-is

Floor-is

5.2

mrknowitall schreef op 12 July 2003 @ 14:21:
[...]

Even snel kijken bij bhphotovideo.com voor de 500mm IS L USM f/4 -> Slechts $ 5.500 joh! Doen we even als amateur 8)7
Oh de 600mm uit dezelfde serie is gelukkig maar $ 7.000! Even een telelensje halen, want vogelfotografie is mijn hobby. ;)
Grrrrrene schreef op 12 July 2003 @ 22:20:
[...]

Duidelijk op laten zetten dat het een digitale camera betreft dus. Mijn tip dan:
- Laat duidelijk op de doos zetten wat de waarde is van de inhoud
- Laat duidelijk op de doos zetten wat er betaald is voor de verzending (verzendkosten), anders houdt men een tof TNT-tarief aan waar je redelijk depressief van kan worden.
- Laat ook duidelijk op de doos zetten dat de verzending is verzekerd en wat de kosten zijn voor deze verzekering, anders wordt je ook hiermee genaaid.
Ik begin niet met L-lenzen, dat kan ik eenvoudigweg niet betalen. Het prijsverschil is echter wel erg groot:
Mijn startsetje:
* Canon 50mm f/1.8 -> € 130,- in NL; $ 70,- (€ ~78,- incl. DR+BTW) in de US
* Canon 28-135mm IS USM f/3.5-5.6 -> € 560,- in NL; $ 400,- (€ ~447,- incl. DR+BTW) in de US

Voorbeeld:
* Sigma 15-30mm f/3.5-4.5 EX -> € 695,- in NL; $ 549,- (€ ~610,- incl. DR+BTW) in de US
* Canon EF 17 - 40 mm F4.0 L -> € 950,- in NL; $ 800,- (€ ~895,- incl. DR+BTW) in de US

Bericht hierboven

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Floris schreef op 12 July 2003 @ 23:10:
[...]

Even snel kijken bij bhphotovideo.com voor de 500mm IS L USM f/4 -> Slechts $ 5.500 joh! Doen we even als amateur 8)7
Oh de 600mm uit dezelfde serie is gelukkig maar $ 7.000! Even een telelensje halen, want vogelfotografie is mijn hobby. ;)
Je zal verbaasd zijn hoeveel amateurs dergelijk materiaal hebben.
Mijn startsetje:
* Canon 50mm f/1.8 -> € 130,- in NL; $ 70,- (€ ~78,- incl. DR+BTW) in de US
* Canon 28-135mm IS USM f/3.5-5.6 -> € 560,- in NL; $ 400,- (€ ~447,- incl. DR+BTW) in de US
Vergeet de zonnekap niet bij de 28-135, die zit er niet bij ;). Ik had de mijne in nederland 2e hands, maar als nieuw in de doos met zonnekap en B&W UV-filterje voor € 400,-- :*)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Natuurlijk zijn er mensen die dergelijke lenzen hebben, ik wil ook wel L-lenzen, maarja die prijs he? Volgens mij valt het ook nogal mee hoeveel mensen nu werkelijk dergelijke lenzen hebben.

Zonnekapje heb ik aan gedacht, staat ook op mijn 'tobuy' lijstje, UV-filters heb ik in eerste instantie niet nodig. ;) Ik zit wel een beetje te balen dat de lenzen niet dezelfde maat filter kunnen gebruiken; en om nu setjes filters te gaan kopen... :/

Bericht hierboven

• Azrael
UV filter is wel bijna een must, puur ter bescherming van de lens :)
Zo'n filtertje is goedkoper te vervangen dan de lens als er een steen ofzo tegenaan komt.

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Zoals ik gisteren nog had :/
Gelukkig zat de lensdop er nog op dus die mocht de krassen oplopen :P

Floris: ik verbaasde me iig nogal over het bezit van L-lenzen; van die mensen waarvan ik weet dat ze L gebruiken is er geen 1 prof bezig...

www.jurgroessen.nl

• BartNL
Er is natuurlijk een enorm verschil in L-lenzen. Zeker de kleinere lenzen en kortere zooms zijn (2e hands) wel het overwegen waard. Jij noemt hierboven 2 L-lenzen die je in het wild nauwelijks tegenkomt omdat je ze maar heel beperkt kunt gebruiken terwijl de aanschafprijs, ook 2e hands, extreem hoog is.
O.a. een 17-40, 70-200.4, 135, 200.4 en 300.4 zijn ook nieuw nog best redelijk geprijst wanneer je ze vergelijkt met de 'niet-L' alternatieven. Ook zitten een hele serie L-lenzen nieuw rond de 2000,- euro zodat die 2e hands redelijk betaalbaar zijn. Dat je die bij amateurs ziet is dan ook niet zo gek.

• Floor-is

Floor-is

5.2

Azrael schreef op 13 juli 2003 @ 17:48:
UV filter is wel bijna een must, puur ter bescherming van de lens :)
Zo'n filtertje is goedkoper te vervangen dan de lens als er een steen ofzo tegenaan komt.
Oh daar gebruik ik in eerste instantie wel een 'clearfiltertje' voor :)
Als ik voor dik 3k aan spullen ga halen kunnen ze die er wel gratis bij doen denk ik zo :P
Hangloozz schreef op 14 juli 2003 @ 09:04:
Zoals ik gisteren nog had :/
Gelukkig zat de lensdop er nog op dus die mocht de krassen oplopen :P

Floris: ik verbaasde me iig nogal over het bezit van L-lenzen; van die mensen waarvan ik weet dat ze L gebruiken is er geen 1 prof bezig...
Ik verbaas me er ook met regelmaat over, maar de fotografieforums waar ik kom zitten ook wel een berg profs; de 'prosumers' daar hebben vaak ook wel L-lenzen, maar die maken over het algemeen ook een partij mooie foto's daar wordt je haast bang van.
BartNL schreef op 14 juli 2003 @ 10:12:
Er is natuurlijk een enorm verschil in L-lenzen. Zeker de kleinere lenzen en kortere zooms zijn (2e hands) wel het overwegen waard. Jij noemt hierboven 2 L-lenzen die je in het wild nauwelijks tegenkomt omdat je ze maar heel beperkt kunt gebruiken terwijl de aanschafprijs, ook 2e hands, extreem hoog is.
Dat is wellicht ook omdat ik zo'n specifiek doel heb. Daarnaast wil ik wel graag ook voor 'algemeen gebruik' de juiste lenzen in huis hebben, maar dat specifieke doel is waar ik nu eenmaal goed in ben. :)
O.a. een 17-40, 70-200.4, 135, 200.4 en 300.4 zijn ook nieuw nog best redelijk geprijst wanneer je ze vergelijkt met de 'niet-L' alternatieven. Ook zitten een hele serie L-lenzen nieuw rond de 2000,- euro zodat die 2e hands redelijk betaalbaar zijn. Dat je die bij amateurs ziet is dan ook niet zo gek.
De 17-40 is echt wel een fijn lensje als ik de reviews lees, maar die f/4 staat mij gewoon inmens tegen, dat kost me gewoon een volle stop op sluitertijd.
De 70-200 is ook mooi, superfijne lens om mee te werken, maar erg duur en dat zoombereik heb ik vooralsnog echt niet nodig.

Voor mij geld het als volgt:
In eerste instantie wil ik gewoon kunnen werken, als ik daadwerkelijk een stuk vooruitgang boek, kan ik eindelijk eens een beetje gaan werken aan het terugverdienen van mijn investeringen. Als dat een beetje lukt dan ga ik nog wel eens denken over de L-lenzen, vooralsnog is mij dat gewoon te duur. :)

Bericht hierboven

• olafhartong

olafhartong

Erm...

ik zit nu op ebay te neuzen want als de belasting zo laag is bestel ik em daar wel maar hou zit dat nu met de garantie kan iemand daar nu meer duidelijkheid over geven?

• Grrrrrene
  • Niet online
Garantie op wat? Een body of een lens?

Op een body heb je gewoon geen garantie, of je die nu in Amerika haalt met "internationale garantie" of via eBay... Tenzij je hem uit de EU haalt natuurlijk, heb je het BTW/invoerrechten voordeel er nog 's bij: die betaal je niet.

Lenzen zijn een ander verhaal. Met bon en internationaal garantiebewijs geven Canon en Sigma in ieder geval zeker garantie, maar hoe dat bij andere merken zit, geen flauw idee :)

• olafhartong

olafhartong

Erm...

Mja maar dan wel bij lenzen maar waar waarom op de body niet dan, vind ik echt belachelijk en als je em in elders Europa koopt scheelt het (volgens mij) bijna niets meer en kun je hem net zo goed in Nederland kopen.

Ik vind het echt belachelijk dat je dan een internationale garantie krijgt die dus niet internationaal is! Mogen ze dit zomaar doen?

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

lijkt mij wel. Ze maken toch zelf de garantiebepalingen?

En die actie is niet voor niets: anders haalt heel NL z'n cam wel in het buitenland.

En als je er meer over wilt weten zul je even contact op moeten nemen met majic; die zit ernstig dicht bij de bron, erop zelfs ;)

www.jurgroessen.nl

• olafhartong

olafhartong

Erm...

Mja daar is wel wat voor te zeggen MAAR dan moeten ze het in mijn ogen niet een internationale garantie noemen.

Om ook even terug te komen op dat europa verhaal, dat scheelt ook nogsteeds een boel zeg ik zie hier een nieuwe(10D) staan voor 1577euro ex verzendkosten met 3jr internationale garantie in Engeland, das nog eerder de moeite dan heb je tenminste nog garantie in nl ook en een stuk goedkoper dan hier.

• Floor-is

Floor-is

5.2

Doe mij een nummer van Canon, dan ga ik wel ff bellen.
Als ik dat apparaat bij Dell bestel (directe bestelling bij een bepaalde dame) dan betaal ik maar $ 1.350,- wat ongeveer € 1.200,- ex BTW is. (€ 1.428,- inclusief)

De combo die ik heb uitgezocht scheelt me € 722,- waarbij er reeds DouaneRecht, BTW en shipping is meegerekend.

Bericht hierboven

• olafhartong

olafhartong

Erm...

@Floris
Gevonden op Canon.nl
Algemeen inlichtingen
nummer voor producten en service 023-56 81 600

Maar voor die prijs wil ik ook wel meedoen afhankelijk van de garantie en of mn baas dat toestaat met de pc prive regeling over aanschaf in het buitenland

• Azrael
Floris schreef op 17 July 2003 @ 16:08:
Doe mij een nummer van Canon, dan ga ik wel ff bellen.
Als ik dat apparaat bij Dell bestel (directe bestelling bij een bepaalde dame) dan betaal ik maar $ 1.350,- wat ongeveer € 1.200,- ex BTW is. (€ 1.428,- inclusief)

De combo die ik heb uitgezocht scheelt me € 722,- waarbij er reeds DouaneRecht, BTW en shipping is meegerekend.
http://www.marktplaats.nl...n/14206.htm?av=a&zoek=10D
1499.-, nieuw met garantie.

Alleen het volgende voorbehoud:
Dit is een body met een serienummer beginnend met een cijfer lager dan 5. Op diverse forums zijn berichten verschenen over problemen met de auto-focus van deze oudere series.
Op dit moment wordt release 6 uitgeleverd waarin Canon de problematiek met front focus problemen opgelost zou hebben.
Doe er mee wat je wilt, je kan m altijd onder garantie laten bijstellen door Canon, als er al problemen met de AF zouden zijn.

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ik heb al gebeld, paar leuke dingen:

1. Canon geeft toe dat er een autofocus probleem is, hiervoor komt een softwareupdate (firmware?)
2. Officieel is er geen garantie op een camera die je in de VS koopt en hier ter garantie aanbied. [b]Maar:[b] a. Als je een amerikaan bent mag het wel. b. Het prijsverschil is zo groot dat je een aantal reparaties kunt laten uitvoeren voordat je net zo duur uit bent. (Gemiddelde reparatie kost € 100,- zei de dame aan de telefoon)

Ik ga mijn bestelling plaatsen bij bhphotovideo.com denk ik, erg veel, heel erg veel, goede verhalen over gelezen. (www.bhphotovideo.com)

Mijn lijstje:
Canon EOS 10D
Canon BP-511 Batterij
Canon 50mm f/1.8 AF
Canon 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
Lexar 1GB 32x Jumpshot with WriteAcceleration

Kost totaal $2.408,- en dat komt na de douane, BTW en shipping neer op:
€ 2.580,- (t.o.v. bijna € 3.150,- in NL)

Bericht hierboven

• Floor-is

Floor-is

5.2

Azrael schreef op 17 juli 2003 @ 16:54:
[...]

http://www.marktplaats.nl...n/14206.htm?av=a&zoek=10D
1499.-, nieuw met garantie.

Alleen het volgende voorbehoud:

[...]

Doe er mee wat je wilt, je kan m altijd onder garantie laten bijstellen door Canon, als er al problemen met de AF zouden zijn.
Ik heb al met die gast gemaild, maar volgens mij is dat grijze import en dan heb je helemaal geen garantie. Crown International heet de verkopende partij en ze zitten in Woudenberg. :)

Volgens Canon wordt het eerste getal gebruikt om aan te geven waar de camera is verkocht, dus ofwel in de VS, ofwel (Noord?)Europa etc. etc.
Het serienummer blijkt dus niets van doen te hebben met focusproblemen (die overigens op ongeveer 1 op de 10.000 toestellen werkelijk voorkomt.)

Bericht hierboven

• Azrael
Zijn die van Crown grijze import :?
Maargoed, met een Nederlandse bon heb je hier sowieso garantie, dus het doet er ook niet echt toe.
Maar die info die jij van Canon hebt gekregen is interessant :)

• vanDaal
  • Laatst online: 07:26

vanDaal

-ismeereentje

Floris schreef op 17 July 2003 @ 17:08:
2. Officieel is er geen garantie op een camera die je in de VS koopt en hier ter garantie aanbied. Maar: a. Als je een amerikaan bent mag het wel. b. Het prijsverschil is zo groot dat je een aantal reparaties kunt laten uitvoeren voordat je net zo duur uit bent. (Gemiddelde reparatie kost € 100,- zei de dame aan de telefoon)
Eh... maar een reparatie in Nederland is toch veel goedkoper (alleen eventuele verzendkosten naar Canon lijkt me?) dan een reparatie in de VS (verzendkosten zijn veel hoger)? Of bedoel je het anders?

• Floor-is

Floor-is

5.2

vanDaal: met US garantie moet je eigenlijk de cam naar US sturen, maar soms duurt dat te lang of is dat duurder. Dan kan je de cam naar canon in NL brengen/sturen, maar moet je wel betalen, vanwege de US garantie.

Azrael: Ik weet natuurlijk niet zeker dat het grijze import is, laten we wel wezen. Maar het is wel erg verdacht en het onzinverhaal over AF en dat serienummer waar die mensen over praten maakt het dat ik het al helemaal niet meer vertrouw. (Straks maak je je geld over, krijg je een baksteen thuis ofzo.)

Bericht hierboven

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Floris schreef op 17 juli 2003 @ 18:06:
vanDaal: met US garantie moet je eigenlijk de cam naar US sturen, maar soms duurt dat te lang of is dat duurder. Dan kan je de cam naar canon in NL brengen/sturen, maar moet je wel betalen, vanwege de US garantie.
Oftewel, je hebt geen garantie met een camera uit de VS. Maar je kunt het risico op zich wel lopen, omdat je redelijk wat reparaties kunt uitvoeren voor het prijsverschil. Dus qua garantievoorwaarden verandert er verder niks toch?

• Floor-is

Floor-is

5.2

vanDaal schreef op 17 July 2003 @ 18:19:
[...]
Oftewel, je hebt geen garantie met een camera uit de VS. Maar je kunt het risico op zich wel lopen, omdat je redelijk wat reparaties kunt uitvoeren voor het prijsverschil. Dus qua garantievoorwaarden verandert er verder niks toch?
Nee daarom wil ik de gok wellicht nog wel wagen :)

Zit er alleen mee dat de 28-135mm niet leverbaar is bij Bhphotovideo, wellicht dat ik dan toch een 28-135mm Sigma pak. (Kost maar $135 ook)

Bericht hierboven

• abrakadaver
[quote]Floris schreef op 17 July 2003 @ 18:46:
[...]

Nee daarom wil ik de gok wellicht nog wel wagen :)
quote]

Als ik een D-SLR zou kopen zou ik er wel rekening mee houden dat je er jaaaaren mee doet (hoop ik), en dat er in die tijd wat meer/duurdere reparaties aan zouden kunnen komen dan aan een consumer/prosumer cam die je in 2/3/4 jaar afschrijft.

als het goed is niet natuurlijk, maar stel dat zo'n ding 10 jr meegaat, dan is het het overwegen waard.

echt klote van kanon met die garantie. (eigelijk is dat US/EU prijsverschil klote)

[ Voor 5% gewijzigd door abrakadaver op 17-07-2003 18:56 ]

• Azrael
Floris schreef op 17 July 2003 @ 18:06:
Azrael: Ik weet natuurlijk niet zeker dat het grijze import is, laten we wel wezen. Maar het is wel erg verdacht en het onzinverhaal over AF en dat serienummer waar die mensen over praten maakt het dat ik het al helemaal niet meer vertrouw. (Straks maak je je geld over, krijg je een baksteen thuis ofzo.)
Haha, Crown is wel te vertrouwen hoor :)
Ik heb nu al van best veel mensen gehoord dat ze daar wat gekocht hebben.
Schijnt iemand te zijn die bij een fotozaak werkt en er daarnaast wat bijklust.
Je kan ook gewoon bij hem langs gaan als je wilt.

Die Sigma die je daar noemt is trouwens niet echt vergelijkbaar met de Canon hoor..

[ Voor 7% gewijzigd door Azrael op 17-07-2003 20:10 ]

• Daan
Crown is inderdaad een goede zaak! Heb er zelf ook meermalen wat voor mijn D30 gekocht en prijzen zijn goed, de service eveneens :).

Verder klopt dat serienummer/front-focusprobleem wel degelijk. Heb op een Canon forum gelezen dat Chuck Westfall (hoge pief @ Canon) dat verhaal bevestigde. Maar dat probleem is geloof ik alweer opgelost met een nieuwe firmware. Kwestie van firmware upgraden dus.

Bij Crown krijg je overigens gewoon een NL'se bon + garantiebewijs. Moet je wel even vragen wat voor garantiebewijs dat is (Europees moet je hebben) want als een US-garantiebewijs hebt moet je alsnog dokken voor reparaties.

Floris, vraag voor de lol eens een offerte aan bij Crown voor dat setje wat je had samengesteld. Ik denk dat je je nog wel gaat verbazen over de prijs. Misschien kan hij je ook wel wat korting geven omdat je een hele set wil kopen ;). Let us know!

Edit:
Ohja die Sigma 28-135mm die je noemt is niet aan te raden.. ;)

• Grrrrrene
  • Niet online
Waarom in hemelsnaam die Sigma 28-135? Je hebt als alternatief de veel betere Canon 28-135 IS, dat kun je toch niet vergelijken?

Ik zou denk ik gewoon de gok nemen dat je 10D goed is, want voor het prijsverschil kun je je 10D enkele keren laten repareren, bij wijze van spreken.

• Floor-is

Floor-is

5.2

abrakadaver schreef op 17 July 2003 @ 18:56:
[...]

Als ik een D-SLR zou kopen zou ik er wel rekening mee houden dat je er jaaaaren mee doet (hoop ik), en dat er in die tijd wat meer/duurdere reparaties aan zouden kunnen komen dan aan een consumer/prosumer cam die je in 2/3/4 jaar afschrijft.
Nou je wilt er wel jaaaren mee doen, maar de digicams gaan gewoon nog te hard, ik denk dat ik er hoogstens 2-3 jaar mee doe, afhankelijk van hoe het gaat en of ik echt mee moet doen met de nieuwe ontwikkelingen natuurlijk.
als het goed is niet natuurlijk, maar stel dat zo'n ding 10 jr meegaat, dan is het het overwegen waard.
Lenzen wel, maar de body niet denk ik, maar dan nog: stel dat je hem koopt: je hebt maar 1 jaar garantie, daarna zou je zowiezo de sjaak zijn.
echt klote van kanon met die garantie. (eigelijk is dat US/EU prijsverschil klote)
Nou een jaar moet je kunnen overleven met een dergelijk prijsverchil toch?
Phreak schreef op 17 July 2003 @ 21:13:
Crown is inderdaad een goede zaak! Heb er zelf ook meermalen wat voor mijn D30 gekocht en prijzen zijn goed, de service eveneens :).
Dan zal ik hem zeker een 2e kans geven!
Verder klopt dat serienummer/front-focusprobleem wel degelijk. Heb op een Canon forum gelezen dat Chuck Westfall (hoge pief @ Canon) dat verhaal bevestigde. Maar dat probleem is geloof ik alweer opgelost met een nieuwe firmware. Kwestie van firmware upgraden dus.
Ik hoorde vandaag van iemand die bij Canon werkt (Jody) dat dit juist niet klopte, wat een wisselende berichten :/
Bij Crown krijg je overigens gewoon een NL'se bon + garantiebewijs. Moet je wel even vragen wat voor garantiebewijs dat is (Europees moet je hebben) want als een US-garantiebewijs hebt moet je alsnog dokken voor reparaties.
Jep, ben me bewust van dat repareren, wellicht is het echter wel de moeite. ;)
Floris, vraag voor de lol eens een offerte aan bij Crown voor dat setje wat je had samengesteld. Ik denk dat je je nog wel gaat verbazen over de prijs. Misschien kan hij je ook wel wat korting geven omdat je een hele set wil kopen ;). Let us know!
Ben nog bezig met de mail, maar ga ik doen.
Edit:
Ohja die Sigma 28-135mm die je noemt is niet aan te raden.. ;)
Nee was ik zelf inmiddels ook achter, schijnt niet echt een goede lens te zijn. Heb wat onderzoek verricht op een paar sites :)
Grrrrrene schreef op 17 July 2003 @ 21:43:
Waarom in hemelsnaam die Sigma 28-135? Je hebt als alternatief de veel betere Canon 28-135 IS, dat kun je toch niet vergelijken?
Nee klopt. Zie hierboven ook.
Ik zou denk ik gewoon de gok nemen dat je 10D goed is, want voor het prijsverschil kun je je 10D enkele keren laten repareren, bij wijze van spreken.
Dat zeg ik :P

[ Voor 94% gewijzigd door Floor-is op 17-07-2003 22:21 ]

Bericht hierboven

• Floor-is

Floor-is

5.2

Vanmorgen 9:07 mailtje gehad van dhr Ruitenberg.

Paar kleine dingen:
1. De 6-serie van de camera is direct leverbaar, maar wel duurder dan gehoopt
2. Hij verkoopt helaas geen Lexar en ook geen SanDisk Ultra (nieuwe serie)
3. Goed advies, redelijk persoonlijke benadering, maar zijn voornaam ken ik niet
4. Lastig dat ik vooralsnog geen winkelpand/kantoorpand/adres oid weet. Zou toch graag even de spullen in mijn handen willen hebben namelijk.

Bericht hierboven

• Daan
Floris schreef op 18 July 2003 @ 12:49:
3. Goed advies, redelijk persoonlijke benadering, maar zijn voornaam ken ik niet
Henk :)
4. Lastig dat ik vooralsnog geen winkelpand/kantoorpand/adres oid weet. Zou toch graag even de spullen in mijn handen willen hebben namelijk.
Dan vraag je om een adres en kachel je er ff langs? :) Zijn er zat die dat al gedaan hebben. En je gaat schrikken van wat voor moois hij allemaal heeft liggen :o :9

• Floor-is

Floor-is

5.2

Hij heeft me net gebeld, zoals ik had verzocht per mail, erg vriendelijke man. Hij had één kleine opmerking over mijn lijstje en dat was waarom ik de SpeedLight 420EX had gekozen en niet de 550EX. Daar duik ik nu snel nog even in en dan beslis ik daar nog over :)

Call me a moron, maar ik denk dat ik het ga doen. :P

Bericht hierboven

• Azrael
Ja dat zal hij wel zeggen, die is een stuk duurder :+

Ok, ook beter, maar of je dat nodig hebt, tja, dat moet je zelf bepalen :P

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 12:18

miekol

erm

Floris schreef op 17 juli 2003 @ 17:08:
Ik heb al gebeld, paar leuke dingen:

1. Canon geeft toe dat er een autofocus probleem is, hiervoor komt een softwareupdate (firmware?)
2. Officieel is er geen garantie op een camera die je in de VS koopt en hier ter garantie aanbied. [b]Maar:[b] a. Als je een amerikaan bent mag het wel. b. Het prijsverschil is zo groot dat je een aantal reparaties kunt laten uitvoeren voordat je net zo duur uit bent. (Gemiddelde reparatie kost € 100,- zei de dame aan de telefoon)

Ik ga mijn bestelling plaatsen bij bhphotovideo.com denk ik, erg veel, heel erg veel, goede verhalen over gelezen. (www.bhphotovideo.com)

Mijn lijstje:
Canon EOS 10D
Canon BP-511 Batterij
Canon 50mm f/1.8 AF
Canon 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
Lexar 1GB 32x Jumpshot with WriteAcceleration

Kost totaal $2.408,- en dat komt na de douane, BTW en shipping neer op:
€ 2.580,- (t.o.v. bijna € 3.150,- in NL)
Volgens mij support de 10D geen WA (write acceleration) dus dat is zonde van je geld...

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Floris schreef op 18 juli 2003 @ 13:23:
Moron :P. Maar ik vind Crown nu nog de beste keuze, is een klein zaakje aan een woonhuis. Je mag ff lensje erop doen en buiten spelen. Bij Kamera-Express weigeren ze de doos te openen voordat je hem gekocht hebt.

Wat mij betreft de goedkoopste in NL, met een winkel/bon. Ik heb er ook een 10D en 2 Sigam lensjes gekocht.

edit:

Ow ja, en best veel inruil in diverse prijs/kwaliteistklassen.

[ Voor 10% gewijzigd door mrknowitall op 18-07-2003 17:48 ]

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-02 11:22

8-Track

Waar is Crown's woning/zaakje eigenlijk?

Edit: Amersfoort dus. :)

[ Voor 31% gewijzigd door 8-Track op 18-07-2003 20:21 ]

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Floris schreef op 18 July 2003 @ 13:23:
En wat waren zijn prijzen eigenlijk?
Pagina: 1 2 Laatste