Hey, my kinda topic
Laatst was iemand in V&A op zoek naar ISA VGA kaarten, dus heb ik hebm gratis mijn voorrraad beloofd. Na wat spitten kwam ik op een flinke stapel. Helaas heb ik niets meer van diegene gehoord, maar de stapel ligt er nog
- 1MB WDC (ja, die lui van de Harddisks

) 90C30
- 512KB Oak OTI067 geval
- 256KB Chips (&Technology)
- 1MB Tseng ET4000
Als je met Linux wilt werken moet je kijken naar XFree86 support. WD valt af (sowieso een baggertrage chip), C&T is wel ondersteund door de SVGA server (maar je ziet ze maar zelden met meer dan 512KB).
Dan hou je over Tseng, S3, Matrox en ATi. Allevier hebben ze goede driver support (een eigen XF86 server, met name onder 4.x) en betrekkelijk goede performance. Het is moeilijk om heldere performance info te krijgen (meestal waren in die tijd de top performancekaarten VLB (doordat de bus daarvan van 20 tot 50MHz geclocked was op 32b, itt 8-12MHz op 16b voor ISA), en enkel topkaarten werden uitgebreid gebenched (vgl. de PCI kaarten van tegenwoordig- ze worden ook nauwelijks in de benchmarks meegenomen))
De enige vergelijkende benchmark die ik vind is [url=]http://www.sysopt.com/complst4.html[/url] deze. Helaas is hij vrij waardeloos omdat het namelijk losse scores pakt van verschillende systemen. De ISA kaarten scoren beroerd, maar dat komt voornamelijk doordat ze op trage 486 systemen gedraaid zijn, itt snelle 486 met VLB en Pentium met PCI. Niet raar dat ISA kaarten slechter scoren dan andere kaarten met een 3x snellere CPU
De indruk die ik krijg is dat de Matrox kaarten het snelst waren, nauw op de voet gevolgd door de VRAM S3 kaarten (9xx), met de Tseng, S3 DRAM (8xx) en ATi kaarten er niet te ver achter. Als persoon die regelmatig grabbeltonnen afloopt zou ik de volgende volgorde qua vindgemak aangeven:
Tseng ET4000 (overal te vinden), ATi Mach32 ISA (kom je verrassend vaak tegen), S3 8xx, S3 9xx en tenslotte de Matrox die ik nog nooit gezien heb.
Qua beeldkwaliteit is nog minder info beschikbaar, al herinner ik me medio jaren '90 mensen die OS/2 aanprezen omdat daarin wel goede Tseng drivers beschikbaar waren, itt Windows. Tseng beeldkwaliteit werd zo goed gevonden dat het een OS wissel rechtvaardigde (gebrekkige Win95 support heeft Tseng helaas de das omgedaan). Mijn eigen ervaring is iig dat een ET4000 (die ik als standaard testkaart gebruik) iig tot z'n maximale resoluties (1MB=1024x768x8b, of beter 800x600x16b) scherp is- maar goed, ik kan nauwelijks verschil zien met m'n WDC kaart, dus daar zou ik niet al te zwaar aan tillen.
Conclusie: het maakt niet zoveel uit, maar met een ET4000 1MB voor EUR 1 uit een grabbelton kun je niet te ver misgaan. Mogelijkheid tot uitbreiden naar 2MB is leuk, maar kom je zeer zelden tegen (mocht je zo'n kaart vinden en chips nodig hebben, email me (zie profiel), ik heb stapels van die krengen)