[WC] mini-ramp door corrosie

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Topicstarter
Ik heb m'n waterblokje zelf gebouwd uit een luchtkoelblok, en daar zaten 4 gaten in om de schroefjes door te kunnen draaien om de fan mee vast te zetten.
Deze gaatjes heb ik netjes opgevuld, en het leek waterdicht.

Ik had voordat ik m'n waterkoeling inbouwde, de hele handel 36 uur laten draaien, om te kijken of er ergens een lek was. Hieruit bleek dat alles naar behoren werkte.
Tevreden met het resultaat haalde ik alles uit elkaar, en maakte het blokje schoon met ketchup, omdat ik op overclockers had gelezen dat ik daarmee de zwarte prut uit m'n blokje kon krijgen. Dit werkte van geen meter, en ik spoelde zo goed en zo kwaad als dat ging de ketchup eruit.

Ik bouwde alles in, en voegde aan het water roze vloeistof toe, die ik bij perfect systems had gehaald.

Tot zover alles goed.

Een paar dagen geleden echter, schoten de temperaturen door het dak heen (voorheen 35 graden idle, nu 53), en ratelde mijn pompje kort bij het starten.
Ik gaf het warme weer de schuld, en keek er verder niet naar om.

Vandaag haalde ik m'n blokje van m'n CPU, en wat blijkt; een van de gaatjes die ik had opgevuld met (gas)soldeertin, was volledig weggecorrodeerd. :(

M'n gehele processor was roze van de toevoegingsvloeistof, en het liep in druppels langs mijn socket. :'(

Ik heb het blokje op de werkbank gegooid, en het gat gedicht, maar het blijft knagen; hoe kan het nou?

Mijn blokje is een soort van doosje, dus het heeft 6 naden. Al die naden zien er goed uit, en zijn waterdicht (nog steeds). Alleen dat ene gaatje is volledig vernietigd. :?
Ik heb alleen maar koper in m'n circuit, dus het batterij effect gaat niet op. Ik hab ook al gadacht aan de ketchup resten, maar dat was zo weinig, dat ik betwijfel of dat het was. Alles wat dan nog overblijft, is die rode (roze) vloeistof, maar die moet toch corrosie tegengaan?

Kan iemand uitleggen hoe dit kan? En heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt?

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 21:11
misschien bleef het water net bij dat ene gat staan als je pc uitstond?
btw, jij hebt HEEL erg veel geluk, water dat langs je ocket loopt, en je pc leeft nog?

[ Voor 1% gewijzigd door RocketKoen op 03-06-2003 23:17 . Reden: spelling is moellik ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
RocketKoen schreef op 03 June 2003 @ 23:16:
misschien bleef het water net bij dat ene gat staan als je pc uitstond?
btw, jij hebt HEEL erg veel geluk, water dat langs je ocket loopt, en je pc leeft nog?
Ja, als het goed is doet alles het nog, en dat vind ik zo raar.
Misschien was door de warmte van m'n CPU het water al verdampt voordat het verder naar beneden kon lopen.

offtopic:
Ik heb in de tussentijd wel me RAID array gesloopt door de ATA kabels eruit te trekken terwijl ie aanstond |:(

[ Voor 14% gewijzigd door collission op 03-06-2003 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 22:25
je hebt tin gebruikt zei je? Dat is dan wat minder erg als met Aluminium, maar nog altijd reactief met koperionen die ongetwijfeld in je oplossing zouden kunnen komen. Nu weet ik helaas niet de exacte chemische werking van dat anti-corrosie-spul maar schijnbaar heeft die niet echt je redox-reactie, waarbij tin wordt omgezet in tin-ionen, tegengehouden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Universal Creations schreef op 03 juni 2003 @ 23:31:
je hebt tin gebruikt zei je? Dat is dan wat minder erg als met Aluminium, maar nog altijd reactief met koperionen die ongetwijfeld in je oplossing zouden kunnen komen. Nu weet ik helaas niet de exacte chemische werking van dat anti-corrosie-spul maar schijnbaar heeft die niet echt je redox-reactie, waarbij tin wordt omgezet in tin-ionen, tegengehouden.
corrosie-protect halen bij XXLcases dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
casemodderpoel schreef op 03 June 2003 @ 23:36:
[...]

corrosie-protect halen bij XXLcases dus?
dat lijkt mij wel het beste ja

eventueel kun je ook een opofferingsmetaal in je opstelling meenemen.
Heb je een reservoir? Zo ja, dan is het makkelijk en hang je er een stukje zink in of nog beter magnesium (dat roest door).
Wat ook nog een mogelijkheid is: je koelblokje aan een negatieve spanning leggen, van een paar volt. Dan kan je tin namelijk niet veranderen in ionen. En mocht je dat niet aandurven, kun je altijd nog je rad aan een negatieve spanning hangen.

[ Voor 54% gewijzigd door Universal Creations op 03-06-2003 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39304

Als tin (of één van de metalen die in soldeertin gebruikt worden) onedeler is dan koper kan je zo'n reactie verwachten. Heeft iemand een BINAS in de buurt? :+

- edit na Jupiler en Universal Creations: dus _daar_ was die roze vloeistof voor, ik vroeg me al af...
* Anoniem: 39304 is niet zo bekend met de praktijkkant van het watercoolen
Tabel 48? Zal wel, de laatste keer dat ik de BINAS inkeek was eindexamen, '87 :7

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 39304 op 03-06-2003 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 23:08

Steve

Krokodil \o/

Anoniem: 39304 schreef op 03 June 2003 @ 23:37:
Als tin (of één van de metalen die in soldeertin gebruikt worden) onedeler is dan koper kan je zo'n reactie verwachten. Heeft iemand een BINAS in de buurt? :+
Om dat te voorkomen had hij dus een anti-corrosiespul aan het water toegevoegd, dat z'n werk dus blijkbaar niet goed deed.

@ UC: je zegt minder erg dan met aluminium... Maar is Sn niet minder edel dan Al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Anoniem: 39304 schreef op 03 June 2003 @ 23:37:
Ikke dus, maar daar heb ik geen binas tabel 48 voor nodig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jupiler schreef op 03 June 2003 @ 23:41:
[...]

Om dat te voorkomen had hij dus een anti-corrosiespul aan het water toegevoegd, dat z'n werk dus blijkbaar niet goed deed.

@ UC: je zegt minder erg dan met aluminium... Maar is Sn niet minder edel dan Al?
Nee hoor, tin is een stuk edeler dan aluminium, even het rijtje:

Pt
Au
Hg
Ag
Hg (nog een keer ja, maar dan een andere reactie)
Cu

H2 Alles hierboven is edel, alles hieronder is onedel

Pb
Sn (tin dus)
Ni
Co
Cd
Fe
Cr
Zn
Al
Mg (tussen Al en Mg zit een best wel groot gat, dus Mg is een onedeler dan Al)
Na
Ca
Ba
K
Li

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat tin een slechte substantie is voor een WC, ik heb veel blokjes langs zien komen in m'n leven, vele ervan water ge-gas-soldeerd :/ :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Laatst online: 31-05 16:23

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

casemodderpoel schreef op 04 juni 2003 @ 00:13:
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat tin een slechte substantie is voor een WC, ik heb veel blokjes langs zien komen in m'n leven, vele ervan water ge-gas-soldeerd :/ :?
vreemd verschijnsel inderdaad... Anti Corrosie gaat de corrosie niet tegen, het vertraagd het alleen... (dat is wat ik er van weer, correct me if iam wrong) ennehm sja... maybe kun je het beter hard solderen... dat is zeker weten goed, of bedoel je dat met gas solderen? als dat het geval is dan vind ik het nog vreemder want alle leidingen hier in huis met een dopje er op zijn ge hardsoldeert en dat mag niet fout gaan...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
DAMAGE schreef op 04 June 2003 @ 02:53:
[...]

vreemd verschijnsel inderdaad... Anti Corrosie gaat de corrosie niet tegen, het vertraagd het alleen... (dat is wat ik er van weer, correct me if iam wrong) ennehm sja... maybe kun je het beter hard solderen... dat is zeker weten goed, of bedoel je dat met gas solderen? als dat het geval is dan vind ik het nog vreemder want alle leidingen hier in huis met een dopje er op zijn ge hardsoldeert en dat mag niet fout gaan...
het is alleen ge-zacht-soldeerd (zeg ik dat zo goed :? ) op die 4 puntjes :(
Universal Creations schreef op 03 June 2003 @ 23:37:
[...]

dat lijkt mij wel het beste ja

eventueel kun je ook een opofferingsmetaal in je opstelling meenemen.
Heb je een reservoir? Zo ja, dan is het makkelijk en hang je er een stukje zink in of nog beter magnesium (dat roest door).
Wat ook nog een mogelijkheid is: je koelblokje aan een negatieve spanning leggen, van een paar volt. Dan kan je tin namelijk niet veranderen in ionen. En mocht je dat niet aandurven, kun je altijd nog je rad aan een negatieve spanning hangen.
gaat mijn pompje dat wel zo leuk vinden? en wat te denken van m'n CPU?

[ Voor 36% gewijzigd door collission op 04-06-2003 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 18-06 21:11
jou pompje maakt het niet uit.
jij hebt nu een stukje tin, dat geioniseerd is, en later is verbonden aan je koper. dat mg blokje roest weg en gaat je rad-koelblok bekleden aan de binnenkant (als een oxide denk ik, ben niet zo goed in SK)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Oeps, ff wat vragen dan...
Ik heb 2 waterblokken gemaakt, staan nog niet op site maar je kunt ze hier bekijken, deze zijn vastgesoldeerd met een gasbrandertje, en normaal tin (gewoon voor prints enzo dus). Moet in me nu zorgen gaan maken? Ik had hier nog nooit van gehoord, dus ach, zal wel niks zijn. Maar nu ik dit zo lees.... vraag ik me af hoe lang m'n aansluitingen nog vast blijven zitten!

edit: Dat zou betekenen dat ik het snel los moet maken, omdag m'n rad anders een niet meer zo lang leven heeft :S dure blackice, omdat m'n autorad uit vorige kast niet fijn hierin wilde :S

Hardsolderen lijkt me nogal lastig, dit was al best irri om heet te krijgen, hardsolderen, lukt dat nog wel met een gasbrandertje?

[ Voor 28% gewijzigd door pierre-oord op 04-06-2003 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Voor je rad hoef je niets te vrezen, enkel kwik/zilver/goud/platina zijn edeler dan koper en die metalen zijn net wat te duur (kwik is al helemaal onbruikbaar) om in een WC-systeem gebruikt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
RocketKoen schreef op 04 juni 2003 @ 11:49:
jou pompje maakt het niet uit.
jij hebt nu een stukje tin, dat geioniseerd is, en later is verbonden aan je koper. dat mg blokje roest weg en gaat je rad-koelblok bekleden aan de binnenkant (als een oxide denk ik, ben niet zo goed in SK)
nee, ik bedoelde stroom erop zetten.

dabit had het toch ook gesoldeerd? heeft die ook problemen?
of was dat hardsolderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:32

Exigence

dnkroz

In boilers voor de opslag van water zit altijd een één meter lange staaf magnesium. Die is na een aantal jaren weggevreten maar het gaat wel corrosie tegen, dus misschien dat dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41387

een stuk magnesium in je reservoir of je rad gaat niet werken. het opgeofferde metaal moet zowel in de vloeistof als in geleidend contact staan met het onderdeel wat je wil beschermen tegen corrosie. dus doe een stukje zink in je koelblok wat dan zowel in het water als tegen het koper/tin aankomt. maar een eenvoudiger methode is misschien een kunststof afdichting ipv tinsoldeer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Anoniem: 41387 schreef op 04 June 2003 @ 16:25:
het opgeofferde metaal moet zowel in de vloeistof als in geleidend contact staan met het onderdeel wat je wil beschermen tegen corrosie.
En wat als de vloeistof nu toevallig geleidt ;)

Als je er puur gedistilleerd water in gooit zal het aanvankelijk amper geleiden, maar geloof me, door de aanraking met de metalen en rotzooi in je systeem gaat 't na een tijd tóch geleiden. En je mag er al helemaal zeker van zijn dat de koelvloeistof gaat geleiden als je er antivries en andere 'rotzooi' in gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80857

foto's doen wonderen, maar buiten dat erg vervelend voorval. Maar het spul had zich ook op je processor gevestigd begrijp ik? wel agressief goedje dan. op got loopt nog een draadje hierover ergens met iemand met hetzelde probleem (wel een jaar oud maar was aan het zoeken voor advies voor een wc setje kan hem alleen niet voor je weer vinden zal nog ff zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Anoniem: 80857 schreef op 04 June 2003 @ 16:47:
foto's doen wonderen, maar buiten dat erg vervelend voorval. Maar het spul had zich ook op je processor gevestigd begrijp ik? wel agressief goedje dan. op got loopt nog een draadje hierover ergens met iemand met hetzelde probleem (wel een jaar oud maar was aan het zoeken voor advies voor een wc setje kan hem alleen niet voor je weer vinden zal nog ff zoeken.
ik heb geen digicam :'(
het zit op m'n proc, maar die doet het nog wel! raar... :?

als ik het dus goed begrijp moet ik een reservoir bouwen met een stukje magnesium erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Magnesium of zink zijn inderdaad bruikbaar. Gooi er in elk geval geen lithium, natrium of kalium in... >:)

Dat je CPU het nog doet is best mogelijk, dat betekent dat de geleiding van je koelvloeistof te zwak was om schade aan te richten. Ik heb 't ook wel eens gehad, barstje in het deksel van m'n waterblok: socket en videokaart vol met water, maar alles doet 't nog perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Jupiler schreef op 04 June 2003 @ 17:00:
Magnesium of zink zijn inderdaad bruikbaar. Gooi er in elk geval geen lithium, natrium of kalium in... >:)

Dat je CPU het nog doet is best mogelijk, dat betekent dat de geleiding van je koelvloeistof te zwak was om schade aan te richten. Ik heb 't ook wel eens gehad, barstje in het deksel van m'n waterblok: socket en videokaart vol met water, maar alles doet 't nog perfect.
natrium is liev >:) ;)

vuuuuuuuuur draaaaaaikolken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Kalium is nog veel leuker ;)

_don't_ try this at home :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Laatst online: 31-05 16:23

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Jupiler schreef op 04 juni 2003 @ 17:28:
Kalium is nog veel leuker ;)

_don't_ try this at home :P
pleur maar eens een blok natrium in het riet in een sloot :) hehe

Maar even op het topic terug te komen, ik denk dat hardsolderen toch echt het beste is... weet iemand hier iets meer over? dat zou allicht moeten houden neem ik aan?

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
DAMAGE schreef op 04 juni 2003 @ 17:47:
[...]

pleur maar eens een blok natrium in het riet in een sloot :) hehe

Maar even op het topic terug te komen, ik denk dat hardsolderen toch echt het beste is... weet iemand hier iets meer over? dat zou allicht moeten houden neem ik aan?
ik ga niet m'n hele blokje omsolderen! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gaatje opvullen met speciale metaal-lijm ???

Me, myself & I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
Maybe dat het opvullen met Bison Metaal Epoxy lijm een goed idee is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

oei, ik heb ook me blokje gesoldeerd, en heb aleen wat chloor in me water zitten, dan ga ik toch maar even een stukje magnesium pakken, want heb geen zin in water in me kast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Sn0wblind schreef op 04 June 2003 @ 19:45:
Maybe dat het opvullen met Bison Metaal Epoxy lijm een goed idee is??
Die heb ik zelf ook, werkt wel lekker, maar is niet geschikt voor grotere gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
grootste gat wat ik ermee gedicht had was 8mm dus moet nog wel kunnen dnek ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Sn0wblind schreef op 04 June 2003 @ 22:43:
grootste gat wat ik ermee gedicht had was 8mm dus moet nog wel kunnen dnek ik :)
dit gaatje is 2mm, dus dat moet wel lukken. :)
ik ga het er dan overheen draperen, want ik heb het gat alweer opgevuld met jawel: soldeertin |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
blijft dat tin niet plakken op die plek ? Probeer anders eens op te schuren (gaat dnek niet) en is niet niet vet? (dus gebruik ammonia)? Ut zal wel niet maar zeg het toch maar ff ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Het blijft misschien wel plakken, maar dat neemt niet weg dat het gaat oxideren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
subtiel schopje

Uit dit topic blijkt dat magnesium moeilijk te krijgen is, maar als ik het goed begrijp kan ik dus ook een stukje aluminium er in hangen in mijn geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:09

Epsilon

casemodderpoel schreef op 16 June 2003 @ 20:23:
subtiel schopje

Uit dit topic blijkt dat magnesium moeilijk te krijgen is, maar als ik het goed begrijp kan ik dus ook een stukje aluminium er in hangen in mijn geval?
jij hebt het makkelijk, je kan er van alles in hangen :)

Alu, lood, zink etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Epsilon schreef op 16 juni 2003 @ 20:25:
[...]

jij hebt het makkelijk, je kan er van alles in hangen :)

Alu, lood, zink etc
alu en lood heb ik hier nog wel liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86716

met ketchup je koelblok schoonmaken??? weird...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Ketchup werkt goed jah, het bijt alle rotzooi mooi eraf en laat een mooi laagje achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Nou snap ik nog 1 ding niet: het is toch dezelfde soldeertin als voor koperen leidingen in huis, en die corroderen toch ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 06:54
casemodderpoel schreef op 18 June 2003 @ 09:46:
Nou snap ik nog 1 ding niet: het is toch dezelfde soldeertin als voor koperen leidingen in huis, en die corroderen toch ook niet?
Daar zit de tin voornamelijk aan de buitenkant van de leiding.

Misschien beetje laat, maar hardsolderen met gasbrander werkt wel goed.
Heb eens een gebroken muziekharpje gesoldeerd met gasbrander. (aan de tin die erop zat waren er meerdere mensen voor mij :))
Maar die zit nu nog steeds vast, en dat was met normale tin.

Maakt soms wel eens een foto ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 09-06 21:17
Anoniem: 53253 schreef op 16 juni 2003 @ 22:38:
Ketchup werkt goed jah, het bijt alle rotzooi mooi eraf en laat een mooi laagje achter.
Dan vraag ik me af hoe cola werkt B) :+

Ik heb uit andere topics begrepen dat je alleen een stukje magnesium in je circuit moet opnemen als je alluminium en koper door elkaar gebruikt. Dit om 1 of ander batterij effect tegen te gaan waardoor je koper gaat oxideren. Omdat megnesium edeler is dan koper gaat het magnesium oxideren ipc het koper, waardoor je leideringen ed intakt blijven. Zink werkt niet omdat zink minder edel is dan koper, en het koper dus alsnog oxideerd. Maar je zei al, je gebruikt alleen koper, dus dit is voor jou niet van toepassing ;)

Kan je niet in plaats van alleen het gat dicht te maken er een koper plaatje tegenaan plakken? Als je die goed vastlijmt en de randen afkit (oid) lijkt dat me toch stevig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Het minst edele metaal zal oxideren, in dit geval dus het aluminium. En juist omdat magnesium minder edel is dan aluminium en koper zal dát oxideren als het in je keten staat.

Maar hoe mooi dat verhaal ook klinkt, ik twijfel er een beetje aan. Om dat te testen heb ik een week geleden een blokje koper en aluminium in een afgesloten bakje met geleidende vloeistof (leidingwater) buiten gelegd. Waarom buiten? Om de warmte die de CPU het water instuurt te simuleren (het bakje staat immers in de zon). En zowel het aluminium als het koper zien er nog steeds even fris uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Jupiler schreef op 18 June 2003 @ 12:50:
Het minst edele metaal zal oxideren, in dit geval dus het aluminium. En juist omdat magnesium minder edel is dan aluminium en koper zal dát oxideren als het in je keten staat.

Maar hoe mooi dat verhaal ook klinkt, ik twijfel er een beetje aan. Om dat te testen heb ik een week geleden een blokje koper en aluminium in een afgesloten bakje met geleidende vloeistof (leidingwater) buiten gelegd. Waarom buiten? Om de warmte die de CPU het water instuurt te simuleren (het bakje staat immers in de zon). En zowel het aluminium als het koper zien er nog steeds even fris uit...
tis een proces waar een paar maanden over heen gaat denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Jupiler schreef op 03 juni 2003 @ 23:41:
[...]

ALS Al corodeert ontstaat er een luchtdichte witte laag, waardoor ut niet verder corrodeert.......

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

_ferry_ schreef op 04 June 2003 @ 19:51:
oei, ik heb ook me blokje gesoldeerd, en heb aleen wat chloor in me water zitten, dan ga ik toch maar even een stukje magnesium pakken, want heb geen zin in water in me kast :P
nu dus 14 dagen verder, en het magnesium ziet er niet meer zo mooi glimmend uit als toen ik het afzaagde. beetje doffe gruislaag zit er nu op de zaagsnede. (heb t blokje er niet uitgehaald, aleen ff in het res. bekeken)
ik heb dus een gesoldeerd blokje, of het hard of zachtsoldeer is weet ik niet, gewoon een buigbare soldeerdraad van 2mm dik ofzo. en gesoldeerd met de gasbrander en wat s39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Gat dichtmaken met een popnagel, evt beetje kit erbij. Sim-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
cyberbetica schreef op 18 juni 2003 @ 23:12:
Gat dichtmaken met een popnagel, evt beetje kit erbij. Sim-pel
mijn gaatjes in m'n blokjes bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Laatst online: 18-05 17:57
Jupiler schreef op 04 June 2003 @ 20:18:
[...]

Die heb ik zelf ook, werkt wel lekker, maar is niet geschikt voor grotere gaten.
Dan plak je er toch gewoon een plaatje koper overheen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
bobo1on1 schreef op 19 juni 2003 @ 02:44:
[...]

Dan plak je er toch gewoon een plaatje koper overheen.
maakt dat verschil tov een drupje lijm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Als jij een groot gat hebt heb je nogal een grote klodder epoxy nodig, een plaatje koper is dan een stuk handiger.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
tis maar 2mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 05:59
Neem een stukje koper draad van 1.8 mm als het bestaat O-) en beetje lijm erop/in en dan erin schuiven en klaar :). En kan nog koper plaatje tegenaan voor de stevigheid maarja dit lijkt me ook wel stevig. Hope so anyways.

Mag je weer verder knutselen voordat je straks zonder wc zit met een nieuwe pc :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

't is een gaatje van 2mm?? Dan is dat idee van roodhoedje ook wel wat! Alleen 1.8 mm zal lastig te krijgen zijn.... Neem maar gewoon 2mm dat is wel te verkrijgen en hoe krapper het past hoe beter! Daarna lijmen.... moet lukken...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
is het echt niet gewoon te doen met een kloddertje metaallijm of moet ik met een stukje draad gaan zitten kutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Alleen lijm werkt ook wel hoor.
Goed schuren en ontvetten anders komt het weer los.

Bison metaal moet je hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door bobo1on1 op 21-06-2003 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
bobo1on1 schreef op 21 June 2003 @ 15:45:
Alleen lijm werkt ook wel hoor.
Goed schuren en ontvetten anders komt het weer los.

Bison metaal moet je hebben.
okidoki, dan ga ik dat even proberen :)
ik post wel pics als het klaar is

[ Voor 7% gewijzigd door collission op 21-06-2003 16:13 ]

Pagina: 1