vormstreber schreef op 02 June 2003 @ 20:13:
Er is een hevige discussie uitgebroken bij mij in de groep over het plotseling neervallen van een lift met jezelf erin.
(tuurlijk valt een lift niet spontaan naar beneden, maar het is een voorbeeld)
Stelling:
Als de lift plotseling naar beneden valt, blijf je dan in de lift gewoon op de grond staan, of begin je tenopzichte van de lift te zweven of schiet je voor even naar het plafond?
Ikzelf:
Je voelt of gaat tenopzichte van de lift omhoog. De lift krijgt een versnelling en jij komt volgens de traagheid minder snel op gang.
Zij:
Je verplaatst geen millimeter.
Deze discussie gaat door en door, maar echt definitief kan niemand echt zijn stelling overtuigen. Natuurlijk denk ik zelf dat ik gelijk hebt, dus wat is nou het precieze antwoord op deze simpele Natuurkundige som.
Als de lift in een vacuum zou vallen, zou deze accelereren met 9.81m/s², het geen gelijk is aan de zwaartekrachts constante op aarde. In zo'n geval val jij even hard als de lift, met als "side-effect" kunstmatige gewichtsloosheid. Tov van de lift ben je gewichtsloos, maar je suost wel elkesoconde steeds harder naar benenden
Echter de lift valt niet in een vacuum, maar zijn zijn schacht, daar del ucht weerstand wel telt zal del ift steeds langzamer accelereren, gevolg, de eerste seconde ofzo, val je nagenoeg evenhard als de lift met als gevolg dat je gewichtsloos bent, ten opzicht van de lift, je suist dan echt al wel met 9.81m/s naar beneden, de daarop volgende seconden gaat de luchtweerstand voor de lift steeds zwaarder worden en neemt de acceleratie af.
Jij valt echter wel met 9.81m/s² dus als je gesprongen had voor de lift viel en de lift begon te vallen voor jij weer omlaag kwam kom je dus weer op de lift bodem terrect, echter niet met de zelfde sneheid als dat je vanaf dezelfde hoogte(lees: vanaf het hoogste punt van springen tot aan het moment dat je de liftbodem raakt, war waarschijnlijk tot wel een meter of 5 vallen is, sinds de lift al 4.9 meter gevallen heeft in de eerste seconde.....) zou springen in een normale situatie. Maar meer zoiets van:
zwaartekr8versnelling - liftversnelling = schijnzwaartekr8 versnelling.
In de eerste seconde, heefen de zwaartekr8 versnelling & liftversnelling elkaar op, hetgeen resulteert in jouw gewichtloosheid. Daarna zal de lift gelijdelijk minder accerereren, met als gevolg dat jouw gewichtloze wereldje snelophoud te bestaan als de lift door de luchtweerstand niet meer acellereerd...
Conclusie: Jullie hebben beide deels gelijk. De eerste seconde ben je nagenoeg gewichtloos, met alle gevolgen van dien. Een kleine beweging(het geen je zeker zult doen als de lift opeens naarbeneden schiet

) is al voldoende om je richting plafond te drijven. Echter, dit gebeurd
NIET vanzelf, als je
geen krachten uitoefend op de lucht om je heen of de vloer blijf je dus staan
De lift accelereert steeds minder, dus geleidelijk zul je steeds meer grip krijgen op de vloer. Waar je, als je geen krachten uitoefend op de lucht om je heen of de vloer je dus staan blijft(ie. geen milimeter beweegt)
De traagheid die jij aanwendt, geld voor zowel de lift als voor jouw en heefen elkaar dus op(alhoewel opheffen niet de juiste benaming is)
Als ik mijn binas kan vinden wil ik er nog wel een berekening tegenaangooien