Zomerprobleempje

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net even wat topics doorgerend, en ik zie het persoonlijk niet zo zitten om onze nieuwe koelkast van 1 meter 90 'ff' te slopen om me comp wat koeler te maken .... Waar laat je de cola dan!? :p

In ieder geval, ik zit met een 'zomer' probleempje:

Me comp slaat uit na een uurtje of 4, en wil niet meer opstarten.

CPU is dan gewoon keihard 80 graden celcius.

Dit is zo'n beetje me config:
Bigtower, sidewindow (chieftech kast)
Radeon 7500
AMD 1800
5125MB
2*80 + 120 + 20GB HDD (4 stuks dus)
DVD Burner
DVD Speler / CD-rw Burner (combo)
9 fans:
1*voeding (out)
1*PCI insteekslot, op AGP kaart gericht (in)
1*op CPU
2*bij CPU (kast) (in)
1*op HDD rack #1 (in)
1*op HDD rack #2 (in)
1*top case (out)
1*bottom front (in)

De airflow loopt lekker, het CPU fannetje al 2 keer vervangen.
koelribbon van CPUfan wordt echt heet, daarom 2 extra fans met koele lucht inblazend erop gemikt, koele lucht komt wel, maar haalt vrijwel niets uit.

Ik heb hem nu ge-downtuned naar een AMD 1150 (100MhZ) en dat draait wel.

Iemand enig idee ?? (waterkoeling is mij een beetje TE prijzig, zeker voor iets wat in princiepe niet mag gebeuren IMO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 15:01
Kun je die fans niet gewoon beter naar buiten laten blazen.

Nu blaas je er warme lucht in, en dat koelt niet echt he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:48
Wat voor koeler heb je nu dan op je proc. zitten ?
en wat zijn is je temp. bij "normale" weersomstandigheden ?
Wat is je omgevingstemp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Iemand enig idee ?? (waterkoeling is mij een beetje TE prijzig, zeker voor iets wat in princiepe niet mag gebeuren IMO)
Nieuwe heatsink met betere warmteoverdracht lijkt me de enige oplossing. Welke heatsink/fan heb je nu eigenlijk?

edit:

Wat zijn eigenlijk je temps op koele dagen? Ik vraag me namelijk af waarom zoveel mensen temps van 70+ hebben met dit weer. Tuurlijk bij mij stijgen de temps ook (+- 10 t.ov. koele dagen) alleen niet zo erg dat ik spontane reboots e.d. krijg. Ik denk dat het de mensen zijn die temps van 50-60 op koele dagen acceptabel vinden en hier nu de rekening voor betalen.

[ Voor 44% gewijzigd door DeverauX op 02-06-2003 13:40 ]

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 13:25:
Net even wat topics doorgerend, en ik zie het persoonlijk niet zo zitten om onze nieuwe koelkast van 1 meter 90 'ff' te slopen om me comp wat koeler te maken .... Waar laat je de cola dan!? :p

Radeon 7500
AMD 1800
5125MB
DVD Burner
9 fans:
1*voeding (out)
1*op CPU
2*bij CPU (kast) (in)
1*op HDD rack #1 (in)
1*op HDD rack #2 (in)
1*top case (out)
1*bottom front (in)

koelribbon van CPUfan wordt echt heet, daarom 2 extra fans met koele lucht inblazend erop gemikt, koele lucht komt wel, maar haalt vrijwel niets uit.

Deze temp is gewoon _veel_ te hoog, dat red niemand in de zomer.
Het niet booten van je PC is ook vaag...

Je zegt dat je het cpu fannetje hebt vervangen; de fan zelf, of ook de heatsink? En zit de heatsink er wel op de goede manier op :?

Zoek anders ff, je bent niet de enige die heel hoge temps hadden ;)

Wat waren je temps in de winter? En je hebt meer intake als outtake geloof ik, niet heel boeiend voor normale temps, maar meer ut idee :)

Wat is je temp bij opstarten eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Master__R schreef op 02 June 2003 @ 13:30:
Kun je die fans niet gewoon beter naar buiten laten blazen.

Nu blaas je er warme lucht in, en dat koelt niet echt he....
Lijkt me ook niet echt handig, het gaat nog altijd om lucht verplaatsing. Door naar buiten te blazen komt er echt niet minder warme lucht in. Je kan nl. moeilijk je pc vacuum blazen, hij blijft dan gewoon warme lucht aanzuigen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

edit: laat maar, ik heb je startpost nog een keer gelezen, en met je airflow schijnt het toch goed te zitten :? Wordt de warme lucht wel goed genoeg afgevoerd dan? Want 80 graden vind ik toch wel erg extreem :P

[ Voor 208% gewijzigd door Remy op 02-06-2003 13:41 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welke koeler heb je erop zitten?

misschien is je sensor van de temps wel defect.
heb je de processor al eens in een andere pc geprobeert?
of een andere processor op je huidige mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54
Cobra_Lup schreef op 02 June 2003 @ 13:34:
[...]

Lijkt me ook niet echt handig, het gaat nog altijd om lucht verplaatsing. Door naar buiten te blazen komt er echt niet minder warme lucht in. Je kan nl. moeilijk je pc vacuum blazen, hij blijft dan gewoon warme lucht aanzuigen.
Hoe bedoeld waarschijnlijk de cpu fan.
Die van mij AMD Athlon 1400 blaast ook naar de cpu toe. Schijnt bij sommige normaal te zijn. Mijn temp was gister over de 70 graden C.
Dus als de fans zo horen te blazen laat ze lekker zo blazen. Neem aan dat dat zo hoort. Maak anders je kast open en zet er zo'n grote ventilator op. Misschien dat dit werkt. Kun je volgens mij bij de blokker wel halen. :+
Hey klinkt stom maar misschien werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heb je teveel fans die lucht in de kast blazen.

Om een goede airflow te bereiken moet er net zo veel lucht in de kast gaan als er weer uit gaan, anders kun je -theoretisch- overdruk of onderdruk in je kast krijgen.

Mijn kast heeft 3 fans in en 3 fans uit. Dat geeft een prima koeling.
Ik zou jou probleem kunnen vergelijken met een keer toen ik mijn PC ongeveer tegen de verwarming had gezet. Mijn moeder kreeg het koud en begon de verwarming op te stoken. Het werd toen zo warm dan mijn CPU temp (AMD TB 1333) over de 60 graden ging en hij begon opnieuw op te starten (waarschijnlijk PSU probleem)

Mijn broer heeft ook een hitteprobleem met zijn pc. Het heeft geen extra fans in zijn kast, dus hij heeft hem maar permanent opengezet.
Stressed wordt zijn CPU (AMD XP 2000+) 70 graden en dat is "way too much". Dan loopt die ook regelmatig vast.
Het probleem op zijn kamer is dat het daar vaak onwijs heet wordt. Het is dus wel handig om te zorgen dat er ook koele(re) lucht naar je pc komt.

Zet je PC eens op een andere plek waar het minder heet wordt, of kijk of je een goedkope kamer-ventilator kunt aanschaffen. Die zou koelere lucht naar je PC kunnen blazen.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

80 graden met 9 fans in de PC? Ongelofelijk...

Heb je de cpu fan niet per ongeluk 180 graden gedraait op de CPU zitten zodat ie niet goed kontakt maakt met je CPU ??? Dat zie ik bij zelfbouw PC's nogal eens gebeuren... en dan heb je ook van die vaag hoge temps ...

Niet dat ik denk dat je dom bent maar het gebeurt nogal eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kamer temp is nu zo'n lekkere 35 - 40 graden (ligt er vooral aan hoeveel comps ik aan heb staan)

in de winter kwam hij nouwelijks boven de 30 graden uit.

In princiepe leek de airflow me zo een heel eind te kloppen eigelijk ...
als ik nl. achterin ga afzuigen, komt nog ff lekker alle hitte van me HDDs langs me CPU vliegen, lijkt mij persoonlijk ook niet echt een verbetering :)

Dat zoeken heb ik zojuist gedaan, echt nuttige info vond ik er niet echt tussen zitten. downtunen was het enige wat ik gevonden heb (wat ook zo'n 80% doet) maar een niet opgefokte CPU ... is natuurlijk bagger als je die ook nog moet downtunen.

CPU fan is met heatsink vervangen, beide worden pittig warm.

Gezien de temp in mijn kamer (waar ik zelf niet mee zit, ik ben tog meer een zomer mens) ben ik bang dat me enige optie vloeistof koeling is ... maar dat spul is zo verrekte duur (200 euro op xxlcases.nl ofzo) Dus was stiekem opzoek naar een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Kamertemp 35 - 40 graden?? Dan valt er voor je hardware niet veel te koelen nee 8)7. Arme onderdelen zeg, die onder die omstandigheden moeten werken. Waterkoeling zal dat niet echt helemaal oplossen, aangezien die hoge kamertemp blijft. Al es aan een airco gedacht om je kamertemp omlaag te brengen naar normale waarden?

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Laatst online: 27-08 11:32
Het is nog steeds erg vreemd dat je met al die koelers eigenlijk de boel niet gekoeld krijgt. Waarom heb je toen in eerste instantie al die koelers geplaatst? Had je al last van oververhitting of vond je het wel interessant?

Valt nog mee dat je topic niet geopend hebt, met "Men pc maakt te veel geluid en blaast mij de kamer uit".

Heb je trouwens niet een paar pics over je kast met de koelerconstructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 22:01

nixan

and then?

kast open en een kamerfan erop richten: klaar!

where is my car?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 08:39
Je airflow is nu wat vreemd.
Beter is de twee fans voor je hd's in (of weglaten, dit laatste heb ik gedaan, door de overige fans outtake te maken zuigt hij nu alle lucht via de voorkant erin. Een blad a4 papier "plakt" direct aan de voorkant van mijn kast vast).
Alle fans aan de achterkant (midden en hoog) outtake.

Kortom heb zelf ook zo'n kast en achter 2x80 mm + 1x92mm (+ 80mm van voeding) outtake en de airflow is perfect.

Do as I say, don't do as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 13:44:
kamer temp is nu zo'n lekkere 35 - 40 graden (ligt er vooral aan hoeveel comps ik aan heb staan)

In princiepe leek de airflow me zo een heel eind te kloppen eigelijk ...
als ik nl. achterin ga afzuigen, komt nog ff lekker alle hitte van me HDDs langs me CPU vliegen, lijkt mij persoonlijk ook niet echt een verbetering :)

Dat zoeken heb ik zojuist gedaan, echt nuttige info vond ik er niet echt tussen zitten. downtunen was het enige wat ik gevonden heb (wat ook zo'n 80% doet) maar een niet opgefokte CPU ... is natuurlijk bagger als je die ook nog moet downtunen.

Gezien de temp in mijn kamer (waar ik zelf niet mee zit, ik ben tog meer een zomer mens) ben ik bang dat me enige optie vloeistof koeling is ... maar dat spul is zo verrekte duur (200 euro op xxlcases.nl ofzo) Dus was stiekem opzoek naar een alternatief.
Je moet echt ff je heatsink controleren op juiste plaatsing hoor. of kijk of je vcore nog iets omlaag kan...
Shit hee, 80C met zoveel casefans....
Ik draai hier in een kamer met 37C omgeving, een overgeclockte t-bird 1.3 @ 1,51 (1,8V) met een dikke coolermaster erop, en 2 x een 80x80 casefan (1 intake & 1 outtake) en ik blijf nog net onder de 60C steken.
En dan staat een T-brid erom bekend dat het een heethoofd is!
oke oke, er hangt hier wel een dikke plafondventilator boven me hoofd volgas te blaffen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Oke, als je dan namelijk al temps van 60 C had was het logisch geweest dat je nu echt problemen zou krijgen ;)
We weten alleen nog steeds niet wat voor heatsink/fan je hebt! :)
Aan de airflow kan het idd niet liggen en lijkt het me dus het meest voor de handliggend dat je heatsink de boosdoener is. (mits de oorzaak natuurlijk niet naar koelpasta en/of verkeerde montage is te herleiden )

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Radeon 7500
AMD 1800
5125MB
DVD Burner
9 fans:
1*voeding (out)
1*op CPU
2*bij CPU (kast) (in)
1*op HDD rack #1 (in)
1*op HDD rack #2 (in)
1*top case (out)
1*bottom front (in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 01:21

t3q

Say yes to teq

Kan never zulke temps. Zit echt wel wat fout. En als je zoveel fans heb moet et helemaal veel lager zijn. Ik heb alleen 1 fan en das me cpu fan en ik zit nu op 50 graden dus het was je geld wel waard zeker al die fans hehshsh

Life goes as it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 13:43:
80 graden met 9 fans in de PC? Ongelofelijk...

Heb je de cpu fan niet per ongeluk 180 graden gedraait op de CPU zitten zodat ie niet goed kontakt maakt met je CPU ??? Dat zie ik bij zelfbouw PC's nogal eens gebeuren... en dan heb je ook van die vaag hoge temps ...

Niet dat ik denk dat je dom bent maar het gebeurt nogal eens...
kan tog maar op 1 manier op AMDs ?? (brede / smalle bevestigings punten?)

ik ben nog net niet zo lomp dat ik me CPUhouder ga breken :)

die fan zit 100% zeker goed :)

Kast had ik eerst dicht, en nu open ... open wordt hij zowaar heter(!) (gok door de omgevings temp)

computer verplaatsen is ook niet echt een optie, de koelste plek in huis is de kelder, maar die is gelijk ook weer zeiknat (waterlekje gehad)
de rest van de kamers zal niet veel schelen qua warmte, maar wel qua kabellengte en gaten in de muur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hitte heeft bij GOT ook toegeslagen denk ik.
Djeeez, ik krijg mijn reactie niet normaal op het net.
Negeer de vorige post van mij hierboven dan ook.
Probeer het later nog wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
heej shit, nu ga ik idd ook naar de 65C toe, nou moet het niet gekker worden hoor.
Kamer temp is nu al boven de 40 :X :X :X

Denk dat ik hem toch maar even uit ga zetten zodalijk...

Temps blijven gewoon stijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

9 fans:
1*voeding (out)
1*PCI insteekslot, op AGP kaart gericht (in)is geen invoer maar doorvoer, daar deze fan niet met de buitenwereld in contact staat
1*op CPU
2*bij CPU (kast) (in)
1*op HDD rack #1 (in)uitvoer is beter want dan stuur je de hitte van de HD niet door je kast heen.
1*op HDD rack #2 (in)idem als vorige
1*top case (out)
1*bottom front (in)

De airflow loopt lekker, (niet echt mee eens dus) het CPU fannetje al 2 keer vervangen.

Daarbij komt nog eens dat je CPU een heethoofd is. Je voeding heter wordt omdat je deze zwaar belast door al die hardware en een kamertemp. van 35C+ niet normaal is. Woon je in een kas ofzo?

In mijn situatie wordt het met dit weer niet warmer dan 30C op mijn kamer.
In mijn computerkast blijft de temp netjes op 25C en mijn beide XEON's worden niet heter dan 42C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry! CPU fans:
1: een of ander standaard AMD coolermaster beestje, altijd goed gewerkt, dacht dat hij wel ten einde zou zijn, dus bij xxlcases een GlobalWIN CBK 58II gehaald. (XP2800)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AH!! ik zie het probleem--->AMD...

in de zomer is het altijd weer raak,
ik heb ook op zolder mijn P4 2.4 eens onder enter the matrix spelen opgenomen qua hitte en kom geen moment boven de 45 graden uit..standaard koeler
DIT! is voor mij de reden om Pentium te kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PCI koeler heeft wel invoer van buitenaf ... (is zo'n insteek fan, met een raam op het PCI slot waar de lucht door ingevoerd wordt)

HDD koeling: zal ik outbound zetten, maar ben bang dat het niet al te veel uitmaakt...
Dan krijg ik overigens wel 2 airflows in me kast, midden achter in, en boven / onder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
Mwah, als ik zo eens uit het raam kijk.....
Komt een lekker luchtje aan >:)
Misschien goed nieuws voor de athlon bezitters onder ons ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-08 07:37
mijn amd 2200 werd ook wel erg warm }) , 78 graden. De oplossing staat hierboven. Heb gewoon de kast opgeschroefd, ventilator ervoor en....... scheelt nu bijna 20 graden 8)7. Nu 62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 14:06:

ik heb ook op zolder mijn P4 2.4 eens onder enter the matrix spelen opgenomen qua hitte en kom geen moment boven de 45 graden uit..standaard koeler
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1011383763.jpg

hahah, zo gek was het dus nog niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03

Sick Nick

Drop the top!

Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 14:06:

DAT is voor mij een teken dat jij niet weet waar je over praat en dat degene met probs gewoon prutsers zijn ;) Ik heb een xp1700+ met oude palamino core, dus ook een heethoofdje en heb geen problemen.

Ik heb in mijn case op het moment 0 casefans, 1 80mm @ 900 rpm in de voeding en 1 92mm @ 1100 rpm boven m'n zalman koeler. De vidkaart, ti4200, is passief gekoeld.
Per saldo dus 0 airflow, mijn kamers zijn op zolder dus constant de zon erop en een luchttemp van rond de 27 a 30 graden maar de pc is zo stabiel als een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-06-2022
Mickman schreef op 02 June 2003 @ 13:48:
Het is nog steeds erg vreemd dat je met al die koelers eigenlijk de boel niet gekoeld krijgt. Waarom heb je toen in eerste instantie al die koelers geplaatst? Had je al last van oververhitting of vond je het wel interessant?

Valt nog mee dat je topic niet geopend hebt, met "Men pc maakt te veel geluid en blaast mij de kamer uit".

Heb je trouwens niet een paar pics over je kast met de koelerconstructie
Het is niet zo vreemd hoor. ik krijg mijn systeem ook niet goed gekoeld met 3 intakes aan de voorkant, 1 intake aan de zijkant en 4 outtakes incl voeding. ;(
Mijn cpu's worden idle 56 en 58 c. Voor ik deze koelers plaatste had ik een kast waar niet zoveel koelers geplaatst kon worden en zie mijn sig hoe warm mijn cpu's werden. Ik heb me erbij neergelegd , denk ook omdat mijn systeem met deze temps gewoon rockstable is. 8) en dus niet uitslaat zoals bij de topicstarter.

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook een hette amd 1400@1700mhz hij is nu wel 44 graden stressed ofzo maar goed daar kan jij niet met mij vergelijken. wat je kan doen is kast deur open laten en je kamer ook cool houden. :) en veel airflow met name dat je de fan's moeten zuigen. zuigen is beter dan blazen. eigenlijk vind ik de temps niet zo belangrijk als je systeem stabiel loopt dus geen vastlopers ofzo. sommige mensen letten te veel op het temp.Wat ik wel kan begrijpen is dat de echte tweakers wel belangrijk vinden om het temp.(puur mijn mening) ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 12:55
Ik kan de afzuig fan's van de Gamma aanbevelen(ca 30€), van 100m^3/uur tot 250m^3/uur, met een gemiddelde computer inhoud van 0.06m^3 moet die van 100m^3 zelfs voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekenmachine
  • Laatst online: 01-11-2024
kan je niet gewoon zo'n kleine kamerfantilator, of in het fijnste geval zoals ik heb een kleine airco bij je pc zetten?

Ik heb de (mini) airco een beetje opengeschroefd... Zo'n plastic tunneltje (je kent ze wel van de wasdrogers die je dan uit het raam hangt zodat die muffe warme lucht naar buiten gevoerd wordt) rechtuit vanuit de airco op op de kast aangesloten richting de cpu. Vanuit daar wordt ie verdeelt door de kast.... Blijft lekker koel en de airco ontvochtigt ook meteen de lucht zodat je niet veel waterdamp in de kast hebt... Heerlijk + lekker voetkoeling via een fan gericht vanuit de kast op de voetjes naar boven....

[ Voor 4% gewijzigd door Rekenmachine op 02-06-2003 14:29 ]

https://www.enwatbenjedan.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://dealers.trucks.nl/.uo/kast.gif

Zo ziet ongeveer de fan-constructie in me kast eruit ...

(paint blijft bagger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 14:19:
ik heb ook een hette amd 1400@1700mhz hij is nu wel 44 graden stressed ofzo maar goed daar kan jij niet met mij vergelijken. wat je kan doen is kast deur open laten en je kamer ook cool houden. :) en veel airflow met name dat je de fan's moeten zuigen. zuigen is beter dan blazen. eigenlijk vind ik de temps niet zo belangrijk als je systeem stabiel loopt dus geen vastlopers ofzo. sommige mensen letten te veel op het temp.Wat ik wel kan begrijpen is dat de echte tweakers wel belangrijk vinden om het temp.(puur mijn mening) ;)
Wordt lastig als je comp bij 80 graden uitslaat en domweg dienst weigert voor ca 30 minuten :)
Dus ik MOET wel op temps gaan letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

kheb precies dezelfde processor als de topicstarter (1800+), in dezelfde kast, maar met veel minder fans blijft mijn cpu nu rond de 60 graden hangen.

Ik heb alleen twee fans als intake voor mijn harde schijven zitten (3 HDs), en natuurlijk een fan op mn cpu-heatsink en een outtake in de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de airflow klopt niets..... je zit alleen maar warme lucht in de kast te blazen zonder ook maar iets af te voeren,,, naja... 1 case fan...

Die 2 fans bij je CPU moet je naar buiten richten om de warme lucht van je CPU af te voeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 14:29:
[afbeelding]

(paint blijft bagger)
Draai die 2 bij je cpu is om, dan trekt ie gelijk de hitte weg.
En die twee bij de hd´s lijken mij ook niet super, die worden ook heet, dus blaas je juist warme lucht recht op je cpu!
Want je pci koeler duwt het omhoog, en warmte gaat altijd omhoog.
De koelers die je dan onder je voeding hebt omgedraaid trekken dan de warmte gelijk weer weg naar buiten toe. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Banshee op 02-06-2003 14:43 . Reden: Typo´s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 14:29:
[afbeelding]

(paint blijft bagger)
Laat die twee fans die lucht naar je CPU toe blazen eens naar buiten zuigen.

Het lijkt mij er op dat je veel meer lucht je kast inblaast, dan dat je afvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 14:38:
Van de airflow klopt niets..... je zit alleen maar warme lucht in de kast te blazen zonder ook maar iets af te voeren,,, naja... 1 case fan...

Die 2 fans bij je CPU moet je naar buiten richten om de warme lucht van je CPU af te voeren..
Yea! laten we ff lekker de hete lucht van de HDDs over me CPU trekken, vindtie vast leuk >:)

Denk dat ik dan beter me HDDs out kan zetten en me CPU koeler zo kan laten? of is het dan nog bagger ??

iig lijkt me me CPU case-coolers out zetten geen handige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 14:45:
[...]

Yea! laten we ff lekker de hete lucht van de HDDs over me CPU trekken, vindtie vast leuk >:)

Denk dat ik dan beter me HDDs out kan zetten en me CPU koeler zo kan laten? of is het dan nog bagger ??

Draai nou eerst eens die 2 onder je voeding eens om, en die 2 bij je hd´s ff naar buiten mikken.
Kijk dan eens een paar minuten wat je temps doen.

Gewoon alle mogelijkheden proberen, er is er vast wel eentje die het beste werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Banshee op 02-06-2003 14:48 . Reden: Typo´s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 14:38:

Hier ben ik het 100% mee eens
Ik HAD ook problemen in mijn warme kamer met een 1Ghz Duron, en ja die worden niet zo heet, maar als ik de FSB 10% overclock (tussen proc, mem en pci) dan vond die chipset het daar in de buurt ook niet lekker. Ik kreeg een Heat-pocket vlak onder mijn, al redelijk op temperatuur zijnde, voeding.

Ik had 15(!) fans in totaal in mijn vorige kast. (ik overclockde vanalles en op een hete lan-party waar mijn pc-tje TE veel warcraft-mod figuurtje moet tegen houden, dan hangt mijn pc een beetje op de temperatuur). van 5V naar 12V en hoppa alles loopt weer door :P

Ik heb in die kast een 80mm enermaxje intake vanuit het front (leuk gat met een fan-duked) Dan een 92mm fan op de bodem die de frisse lucht omhoog blaast. Over mijn Geforce2 Ti hing een 80MM om en rond de mem chips, een PCI-stofzuiger (outtake) van boven mijn GPU

Ik had verder nog 2x 80MM helemaal boven in mijn kast. 4x 40mm onder en voor mijn harddisk. Heb een blue orb op mijn Geforce2 gekocht (was leuk).

Effe kijken heb ook nog 2x 60mm vlak onder mijn voeding, omdat ik daat een heat-pocket kreeg door de CPU die onder de voeding zat. De voeding 80mm en mijn cpu had een mooie 80mm fan op zich geriocht met een groot blok.

Nu heb ik 2x 80mm in (front) 1x 80mm zuikant intake en 2x 80mm outtake en niet een high tower maar een medium kast.

//edit:
Haal die tekeningen er eens bij die in de FAQ staan, als je die regels aanhoudt scheelt het je een hoop temps! O-)

[ Voor 5% gewijzigd door VisionMaster op 02-06-2003 14:52 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
Tijd voor een bios update, het kan zijn dat er gewoon een kleine bug in het temp. aflees gedeelte zit.
Je kan ook in windows zoveel mogelijk progs sluiten dan gaat de temp. logischer wijs ook naar beneden. Je kan ook niet je clockspeed naar beneden halen maar het voltage verlagen dat is veel effectiever P=V^2R oftewel kwadratische invloed op gebruikte vermogen.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Het lijkt mij wel dat dit in ieder geval een positief effect zal hebben. (het zal je probleem van te hoge temps niet oplossen maar het draagt er wel aan bij).

Wat is het verloop van je temps eigenlijk? Loopt de temp langzaam omhoog? In dat geval zou je kunnen concluderen dat het een airflow probleem is (warmte kan niet ontsnappen), zo niet en is je temp vlak na het booten al hoog dan is het vast en zeker een heatsink/fan probleem (slecht warmteoverdracht)en zou ik hier eens een alternatief voor zoeken! ;)

Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 12-09 14:05

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Mijn temp (Athlon xp 1600+) zit nu volgens MBM5 ook op 76 graden, Asus A7V333 mobo, geen stabiliteitsproblemen echter, heb ik nooit last van gehad. En ik weet dat dat hoog is, maar ik heb dan ook koeling die je niet hoort en maar 70 euro kost.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een AMD goed koel houd met een water blokkie ofzo werkt het ook wel aardig hoor. Alleen met lucht lijkt het mij ook niets. Mn p4 blijft ook netjes 41 graden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DeverauX schreef op 02 June 2003 @ 14:53:
[...]

Het lijkt mij wel dat dit in ieder geval een positief effect zal hebben. (het zal je probleem van te hoge temps niet oplossen maar het draagt er wel aan bij).

Wat is het verloop van je temps eigenlijk? Loopt de temp langzaam omhoog? In dat geval zou je kunnen concluderen dat het een airflow probleem is (warmte kan niet ontsnappen), zo niet en is je temp vlak na het booten al hoog dan is het vast en zeker een heatsink/fan probleem (slecht warmteoverdracht)en zou ik hier eens een alternatief voor zoeken! ;)
soms na 10 minuten, soms na 4 uur ...
Geen ratelende fans, en ze blazen allemaal lucht (staan niet stil oid)
Heatsink is bijna niet aan te raken na een crash zo heet ...
ik denk dat ik de bovenste CPU fan naar buiten laat blazen, om zo een eventuele ophoping van hete lucht te voorkomen.

Verder vond ik dat idee van een mini-airo eigelijk wel handig (en betaalbaar) klinken... Maar is dat niet link ?
Ding onder de kast monteren, en met een flexibele slang onder op me heatsink mikken. (hoppa! nog een grotere kast :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat dacht je van een DUCT?

Gewoon de warme lucht van je CPU rechtstreeks naar buiten blazen, of eventueel koele lucht rechtstreeks erop blazen, dan voorkom je dan de ene warmte bron de andere opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Basdoorn schreef op 02 juni 2003 @ 15:02:
Mijn temp (Athlon xp 1600+) zit nu volgens MBM5 ook op 76 graden, Asus A7V333 mobo, geen stabiliteitsproblemen echter, heb ik nooit last van gehad. En ik weet dat dat hoog is, maar ik heb dan ook koeling die je niet hoort en maar 70 euro kost.
lekker hot dan voor zo'n dure koeler ... heb je niet een 0 teveel getikt ? :)

Anway, A7V333 mobo plank heb ik dus ook .. leek me niet 1..2..3.. relevant om te melden, maar je weet maar nooit ...
4 graadjes erbij en je comp plopt uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 21:40

bloasfist

Slot-A Crew

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 15:05:
Als je een AMD goed koel houd met een water blokkie ofzo werkt het ook wel aardig hoor. Alleen met lucht lijkt het mij ook niets. Mn p4 blijft ook netjes 41 graden. ;)
[/flame]
Sorry hoor, maar nu praat je toch echt poep. Er is hier duidelijk iets anders aan de hand (uitleesfoutje, hs maakt slecht/geen contact oid). Dus om dit ene geval dan maar gelijk even te generaliseren naar alle AMD processors is jereinste bull.
[/flame]
Kun je die proc niet even op een ander mobo zetten, zodat je zeker weet dat de temps kloppen?

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
[quote]Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 15:07:
[...]

soms na 10 minuten, soms na 4 uur ...
Geen ratelende fans, en ze blazen allemaal lucht (staan niet stil oid)
Heatsink is bijna niet aan te raken na een crash zo heet ...
ik denk dat ik de bovenste CPU fan naar buiten laat blazen, om zo een eventuele ophoping van hete lucht te voorkomen.

Dat is een goeie.
Maar dan moet je die onderste ook doen, anders trekt die gelijk de warme lucht weer naar binnen. De fan van je voeding blaast ook al naar buiten, dus de lucht die je "trekkende" cpu fan afvoert kan nog niet rechtstreeks omhoog ivm luchtafvoer van je voeding, die blijf dan dus hangen, en vervolgens trekt je onderste cpukoeler het weer naar binnen toe.
Dan maak je pas echt een broeikas effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is 100% de airflow.. in de FAQ staat letterlijk hoe je het moet doen en jij hebt het nu dus fout :) En met dit weer stijgen je temps behoorlijk dan.

Verder praat je over warme HD's.. hehehe..ja, misschien 30 graden ofzo als je airflow goed is. Je cpu is echt wel ff belangrijker en dat er wat warme lucht van die HD's af komt boeit echt helemaal niks. Als je flow goed is merk je dat niet eens ;)

Edit:
Wat ik me verder afvraag is wanneer deze problemen begonnen zijn.. Heb je ooit wel eens normale temps gehad sinds je de heatsink vervangen hebt? Of is het pas sinds het warme weer?

Aangezien je heatsink kokend heet is zal dat wel goed zitten..

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuncanVR6
  • Laatst online: 20-08 13:03
Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 14:04:
[...]
In mijn computerkast blijft de temp netjes op 25C en mijn beide XEON's worden niet heter dan 42C.
Je kast wordt niet warmer als de omgeving, terwijl daar toch een aantal warmtebronnen inzitten? Lijkt me heel sterk..

Zit er wel koelpasta tussen de cpu en de koeler? Is de sensor van je processor wel goed? Ik denk namelijk dat die een beetje onnauwkeurig is, waardoor je bios denkt dat de processor te warm is en zichzelf uitzet en uitlaat.

Heb je geen vastlopers of iets dergelijks met zulke temperaturen? (zonee, dan zou ik proberen de waarde voor zelf uitzetten in je bios wat hoger te zetten.)

Elk verhaal heeft 3 kanten, het jouwe, de mijne en de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 12-09 14:05

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 15:09:
[...]

lekker hot dan voor zo'n dure koeler ... heb je niet een 0 teveel getikt ? :)

Anway, A7V333 mobo plank heb ik dus ook .. leek me niet 1..2..3.. relevant om te melden, maar je weet maar nooit ...
4 graadjes erbij en je comp plopt uit :)
Neej, geen 0 te veel, tis een Alpha 8045 met een papst fan, en die maakt 1500 rpm, zoals ik zei, die hoor je niet.
Dat ik een asus bord heb meldde ik even, omdat ze soms een wat te hoge temp aangeven, dat zou hier ook wel eens het geval kunnen zijn. Heb trouwens de shut-down van mn mobo uitgezet, als ik ooit stabiliteitsproblemen krijg, dan doe ik dat zelf wel.

[ Voor 22% gewijzigd door OruBLMsFrl op 02-06-2003 15:22 ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, aangezien me heatsink echt goed heet is na een crash hou ik het er voorlopig nog even op dat hij de info goed uitleest :)

3*7200RPM en 1*10KRPM ... dus ja, HDDs worden opzig wel warm :) (gok rond de 35 tot 40 graden op de kopplaat)

Ik ga toch maar eens wat rondklooien met me fans, en eventueel wat kabels vervangen door rounded (ook beter voor airflow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 10:19
Eerst die casefans bij je CPU maar eens omdraaien. Dit is idd vragen om problemen.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Verder vond ik dat idee van een mini-airo eigelijk wel handig (en betaalbaar) klinken... Maar is dat niet link ?
Tenzij je maatregelen neemt om eventuele condens tegen te gaan lijkt me dit een slecht plan ;)
Ik denk toch dat je de oorzaak in je airflow moet zoeken, ik kan me alleen niet voorstellen dat een slechte airflow alleen temps van 70+ kan veroorzaken terwijl je temp normaal niet boven de 30 kwam...

offtopic:
Nu we het toch zo over airflow hebben: weet iemand wellicht of er mogelijkheden zijn de airflow in je case visueel te maken? Ja ik denk dan idd aan rook of iets dergelijks, maar het moet dus wel spul zijn dat de hardware niet aantast. Lijkt me niet dat iets dergelijks op de markt is maar je weet maar nooit...

[ Voor 30% gewijzigd door DeverauX op 02-06-2003 15:45 ]

Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt mij ook, nouwja ... over een paar uur zullen we t weten :)

[offtopic]
offtopic:
Nu we het toch zo over airflow hebben: weet iemand wellicht of er mogelijkheden zijn de airflow in je case visueel te maken? Ja ik denk dan idd aan rook of iets dergelijks, maar het moet dus wel spul zijn dat de hardware niet aantast. Lijkt me niet dat iets dergelijks op de markt is maar je weet maar nooit...
veertje ?? :)
en rook zal je PC niet 1..2..3.. aantasten lijkt me, of je moet het er constant doorheen blijven pompen ?? (hoe / waar wou je het weer opvangen?)

Als je een brandende siga(a)r(et) in de kast houd, en er een UV lamp op mikt, zie je heel mooi hoe de rook (lees: airflow) loopt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[quote]DeverauX schreef op 02 juni 2003 @ 15:42:
[...]

Tenzij je maatregelen neemt om eventuele condens tegen te gaan lijkt me dit een slecht plan ;)
Ik denk toch dat je de oorzaak in je airflow moet zoeken, ik kan me alleen niet voorstellen dat een slechte airflow alleen temps van 70+ kan veroorzaken terwijl je temp normaal niet boven de 30 kwam...

PVC buis / proc isoleren... voldoende maatregelen of nog meer nodig ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Als je een brandende siga(a)r(et) in de kast houd, en er een UV lamp op mikt, zie je heel mooi hoe de rook (lees: airflow) loopt.
Ik dacht inderdaad aan een uv-lamp, alleen die sigaretten-rook staat me een beetje tegen omdat dit (zij het in kleine hoeveelheden) toch altijd neerslaat op de hardware. Wat natuurlijk ook kan is een soort van fluoricerend-poeder waarvan je de restanten er achteraf gewoon af kan borstelen/zuigen.

Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Tip:

Surf effe naar AMD en zoek de recommended Airflow doc's op.
[Voorkant onderin intake- en aan de achterkant bovenin outtakefan(s)]

Verder is een 1500 RPM fan voor een AMD ThunderBird/Palomino/Thouroughred wel erg aan de langzame kant.

Ik heb zelf ook een A7V333 en ik heb er een week nadat ik de machine afgeleverd kreeg, gelijk een andere heatsink en fan opgezet.

Kijk of je heatsink inderdaard goed vast zit en zet er een fan op met een degelijk toerental, zo'n +/- 4000 à 4500 RPM. Het maakt wat meer herrie, maar je CPU gaat wel (veel) langer
mee.

De mijne wordt nu met dit warme weer zo'n 52 graden als ik flink aan het gamen (FPS) ben.
Ik heb er behalve een CPU-fan en een PSU-fan ook nog een Casefan in zitten.
B.T.W.: Mijn kast is een Bigtower.

Hopelijk heb je hier iets aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Kosh66 op 02-06-2003 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
DeverauX schreef op 02 June 2003 @ 16:15:
[...]

Ik dacht inderdaad aan een uv-lamp, alleen die sigaretten-rook staat me een beetje tegen omdat dit (zij het in kleine hoeveelheden) toch altijd neerslaat op de hardware. Wat natuurlijk ook kan is een soort van fluoricerend-poeder waarvan je de restanten er achteraf gewoon af kan borstelen/zuigen.
Nou, dan zouden de rokers hier hun computer duz niet lang kunnen gebruiken :o ik denk dat dat wel zal meevallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit heb ik . werkt perfect. op de top heb ik maar 2 60mm fannetjes .

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/mucase.JPG

dit is een kast van de tijd dat een p2 233 nog snel was . dus aan de achterkant was het niet mogelijk om er fans aan te hangen. of er zou zwaar modwerk aan te pas moeten komen

aan de linker zijkant dus 2 akasa 80mm fannetjes

(en voor de specs die erin zitten klik je maar op specs in signature ofcourse)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 13:40:
Misschien heb je teveel fans die lucht in de kast blazen.

Om een goede airflow te bereiken moet er net zo veel lucht in de kast gaan als er weer uit gaan, anders kun je -theoretisch- overdruk of onderdruk in je kast krijgen.

Mijn kast heeft 3 fans in en 3 fans uit. Dat geeft een prima koeling.
Ik zou jou probleem kunnen vergelijken met een keer toen ik mijn PC ongeveer tegen de verwarming had gezet. Mijn moeder kreeg het koud en begon de verwarming op te stoken. Het werd toen zo warm dan mijn CPU temp (AMD TB 1333) over de 60 graden ging en hij begon opnieuw op te starten (waarschijnlijk PSU probleem)

Mijn broer heeft ook een hitteprobleem met zijn pc. Het heeft geen extra fans in zijn kast, dus hij heeft hem maar permanent opengezet.
Stressed wordt zijn CPU (AMD XP 2000+) 70 graden en dat is "way too much". Dan loopt die ook regelmatig vast.
Het probleem op zijn kamer is dat het daar vaak onwijs heet wordt. Het is dus wel handig om te zorgen dat er ook koele(re) lucht naar je pc komt.

Zet je PC eens op een andere plek waar het minder heet wordt, of kijk of je een goedkope kamer-ventilator kunt aanschaffen. Die zou koelere lucht naar je PC kunnen blazen.

Suc6
heb ik ook gedaan...maar dan op hd's..werkt als een gek, hds 15 graden koeler :P

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 15:13:
Het is 100% de airflow.. in de FAQ staat letterlijk hoe je het moet doen en jij hebt het nu dus fout :) En met dit weer stijgen je temps behoorlijk dan.

Verder praat je over warme HD's.. hehehe..ja, misschien 30 graden ofzo als je airflow goed is. Je cpu is echt wel ff belangrijker en dat er wat warme lucht van die HD's af komt boeit echt helemaal niks. Als je flow goed is merk je dat niet eens ;)

Edit:
Wat ik me verder afvraag is wanneer deze problemen begonnen zijn.. Heb je ooit wel eens normale temps gehad sinds je de heatsink vervangen hebt? Of is het pas sinds het warme weer?

Aangezien je heatsink kokend heet is zal dat wel goed zitten..
ik heb nergens last ondanks dat mijn beide hd's zo rond de 45 - 50 graden zitten (staat nu ventilator op te blazen) maar men cpu temp veranderd er niks door

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeverauX schreef op 02 June 2003 @ 15:42:
[...]
offtopic:
Kijk eens bij Conrad. Daar hebben ze voor vrij weinig geld kleine discorook makers.
Niet al te duur en meer dan voldoende rook voor in een pc kast en het tast bij mijn weten je hardware niet aan. Als je er dan vervolgens wat licht op laat schijnen zie je je flow heel aardig denk ik.

Daarnaast geeft het wel een stoer effect zo'n rokende kast. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 01:12
Heb zelf maar weer mijn Thermaltake orb 3 uit de kast gehaald voor op mijn XP1700@2100.

Op 4000tpm hoor je hem niet en zit ik op 45 graden. Zet ik hem vol open op 7000tpm dan haal ik de 34 graden met een kamertemperatuur van 26.

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 18:39:
[...]

Kijk eens bij Conrad. Daar hebben ze voor vrij weinig geld kleine discorook makers.
Niet al te duur en meer dan voldoende rook voor in een pc kast en het tast bij mijn weten je hardware niet aan. Als je er dan vervolgens wat licht op laat schijnen zie je je flow heel aardig denk ik.

Daarnaast geeft het wel een stoer effect zo'n rokende kast. >:)
Zo'n rookmachine is wel stoer in je pc op een lan party, ben je zo druk aan het gamen druk je stiekem om het knopje, pc begint te roken en dan zo heel droog zeggen, ja heeft ie wel vaker last van :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippie Flink
  • Laatst online: 17:14
Ik heb nog nergens kunnen vinden op hoeveel toeren je cpu fan nou draait. Ik heb hier een XP 1900+ en die heeft zo'n speciale stille coolermaster fan derop. Hij draait hier op ongeveer 3100rpm en de cpu wordt nu (19:43 uur) zo'n 53/60 graden. voorderest zitten der nog twee extra casefans op en een extra stille Zalman voeding die op ongeveer 2000 toeren draait. Ik zou trouwens gewoon een normale airco kopen voor je kamer kopen want dat zal het waarschijnlijk ook een heel stuk helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 14:04:
[...]

Daarbij komt nog eens dat je CPU een heethoofd is. Je voeding heter wordt omdat je deze zwaar belast door al die hardware en een kamertemp. van 35C+ niet normaal is. Woon je in een kas ofzo?

Dat vind ik knap, de ingaande lucht is 30 graden en de kast temperatuur blijft 25 graden. Hoe doe je dat? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 22:43
hier ingaand onbekend, maar cpu (athlon 1GHZ @ Asus a7n8x ) 34 graden :D

maarjah, das ook niet gek met dit weer (koud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet om het een of ander maar ik vind die 80 °C wel BIZAR hoog. En dat met _9_ fans???
Ik vraag me werkelijk af wat voor fan je op de cpu hebt staan.
Ik heb zelf ook een chieftec kast (Antec 1030) met 1 80mm inlet fan, 1 80mm outletfan (beide antec standaard meegeleverd met de kast), en een 60mm Delta fan (wel een herriebak op 6800 rpm)

Ik draai full load (seti staat bij) met deze temeraturen (buiten nu een graadje of 23) casetemp: 24°C, CPUtemp: 49 °C. Ik heb een AMD2100XP op standaard FSB draaien (dus kloksnelheid 1736MHz)

Je zou mijns inziens dus VER onder de 80°C moeten kunnen blijven met je huidige setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 10:19
Het probleem zit m er gewoon in dat ie zijn airflow helemaal ver$&* met die fans... bijna alles blaast naar binnen waardoor de warme lucht lekker blijft hangen... In totaal maar 1 outtake, dus je creeert zelf overdruk in de behuizing. En de oplossing is simpel en staat er al. Fans achter de CPU naar buiten laten blazen !!!

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlz
  • Laatst online: 12-04-2024
Iedereen heeft het hier wel over dat 9 fans toch wel genoeg zouden moeten zijn. Maar ik kan het zelf in mijn kast erg goed merken. Ik heb een externe digitale temometer direct onder de CPU dus ik kan altijd zien hoe warm het word. Ook heb ik maar 3 fan's: 1tje in onderaan, 1tje uit naast CPU en nog een uit onder de voeding direct boven CPU. Nu staat mijn CPU fan er zelfs naast dus niet er direct op. en mijn TB 1100 blijft onder de 45 met een kamer temp van 30. Hat heeft dus niks met het aantal fans te maken.
Wat heel duidelijk is is dat je last hebt van overdruk. En ook hier is dat heel goed te merken. Ik kan mijn fans met potmeter verstelen en als ik ze zo instel dat er net iets meer uit gaat dan lucht erin (lichte vorm van onderdruk) dan blijft alles goed cool.
Zorg dus dat er 5 uitblazen en er maar 4 in. Ik denk dat je dan al onder 1/3 van je temp nu komt.

[ Voor 2% gewijzigd door Crewlz op 02-06-2003 21:25 . Reden: He net te laat met de overdruk!! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 14:06:

Nou als dat de enige reden voor je was geweest.
Tja, lammen leiden de blinden he :P. In elk geval hoe denk je dat ze het in zuid america dan doen :? allemaal intel :? Echt niet hoor .. gewoon van die standaard AMD koelertjes en daar is het continu heet :P.
Mijn neef pc draait al 2 jaartjes lekker heet ;) en STABIEL. voor langer dan xx uren.. en nee geen grote FAN in de kast ..gewoon normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zucht... zolang die fans bij de CPU naar binnen blazen zal 't niet koeler worden... het scheelt zo 10 graden als hij ze omdraait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 01:16:
Zucht... zolang die fans bij de CPU naar binnen blazen zal 't niet koeler worden... het scheelt zo 10 graden als hij ze omdraait...
het ligt ook aan de rest van je air-flow... als je koude lucht erom heen heb (goede koude toevoer, dan is op je blok blazen goed
Maar als je warme lucht erom heen heb en je heb een betere afvoer in de buurt dan aanvoer, dan is van het blok af beter. O-)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 13:25:
80 graden niets mis mee toch, ja misschien een beetje warm maar moet kunnen toch.
Ik heb een Game PC Shuttle SB51G zo 18,5 bij 20cm met een 3.06Ghz P4 en hercules 9700 pro etc en die word standaad al 80 bij het gamen en ik heb geen problemen ermee en hij loopt ook niet instabiel. 8uur BF1942 of UT2003 is np.
Zelfs de kast zelf word zo warm dat je je vinger echt kan branden.

Dus wat ik wil zeggen weet je wel zeker dat het cooling is en geen ander probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekker gezond , die 80 graden . :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pimpimmers20 schreef op 03 June 2003 @ 01:37:
[...]

80 graden niets mis mee toch, ja misschien een beetje warm maar moet kunnen toch.
Ik heb een Game PC Shuttle SB51G zo 18,5 bij 20cm met een 3.06Ghz P4 en hercules 9700 pro etc en die word standaad al 80 bij het gamen en ik heb geen problemen ermee en hij loopt ook niet instabiel. 8uur BF1942 of UT2003 is np.
Zelfs de kast zelf word zo warm dat je je vinger echt kan branden.

Dus wat ik wil zeggen weet je wel zeker dat het cooling is en geen ander probleem
Nou, aangezien hij normaal als een tierelier draait, en sinds dit overheerlijke warme weer volledig dicht klapt ... gok ik het wel te weiten aan de temp :)

Heb gister paar dingen geprobeert:
- Thermometer (standaard blokker dingetje) boven me heatsink aan ijzerdraaidjes gehangen Huidige setup: 48 graden
- CPU Casefans beide naar buiten: 5 graden minder
- Onderste CPU fan inbound: nog 2 graden minder
- Niewe top-fan op 4500rpm outbound (rest 2500rpm) 1 graadje minder
- Lowercasefan gekilled (om dus die overdruk te verminderen) 2 graadjes meer
(bij alle klapte het masjientje er vrij rap uit (max 40 minuten)) (Wijchen heeft maar 3 minuten die regen gehad ;) dus t koelde niet echt af buiten)

Vervolgens PC naar me oom gesleept en in de spuitcabine gezet (dikke airco)
buiten 18 graden, 20 graden in de case, en 40 stressed CPU.

Dit lijkt me dus gewoon een kwestie van omgevings-temp te zijn.
Airco rechtstreeks op PC mikken is afgeraden ivm condensering, en ik ben geen held in isoleren / beschermen e.d.

Ik denk dat het een beetje zelfbouw vloeistof koeling wordt, alles in de PC bij xxlcases halen, en alles buiten de PC zelfbouwen.
Alleen wil ik de koeling van de vloeistof dus niet dmv fans laten lopen, aangezien ik dan volgens mij niet echt gek veel opschiet ... Koelkast slopen is ook niet echt een optie, die dingen zijn gewoon veel te groot op mijn kamer (4 bij 2 meter)
Iemand suggesties hiervoor? of een totaal andere oplossing ?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
  • Laatst online: 18-08 20:08
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 14:06:

Flame :P ;) :+

Maar mijn AMD'tje heeft anders nergens last van :P En da's nog wel een heethoofdige thunderbird ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Dualdude op 06-06-2003 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Als een AMD 1800 op 1150 MHz in die spuitcabine al 40 graden wordt, is er volgens mij iets mis met je cpu-koeler. Gebruik je nu nog steeds die cooler master of die GlobalWIN ?

In het laatste geval zou je eens kunnen proberen om een tijdje te draaien met je case open. Dan wordt er lucht van omgevingstemperatuur aangezogen.
Bij een lucht-temp van 40 graden zou je cpu dan max. 60 graden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee, op 1800 werd hij 40 graden, en dat was dus stressed :)
Sorry dat ik daar ff onduidelijk over was ... maar ik heb dus een AMD 1800, en die wil ik ook gaag daarop laten draaien :)
(werkelijke waarde 1530MhZ meen ik ff uit me hoofd)
Gewoon de totale FSB naar 100MhZ gezet iig. en bij het testen terug naar 133.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Probeer dan eens een tijdje met de kast open te draaien. Dan weet je daarna of het aan de luchtstroom in de kast ligt of aan de cpu-koeler.

Als het aan de luchtstroom ligt, kun je overwegen om een gat in de zijkant van je kast te maken en hiervandaan een duct naar je cpu-koeler. Dan wordt er altijd lucht van kamertemperatuur aangezogen en hoef je die lucht alleen nog maar de kast uit te werken, omdat de cpu-fan dan ook als intake werkt. (Simpel paardenmiddel voor kasten met een slechte circulatie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laat me raden, je hebt nog een palamino. ( weet niet of ik het zo goed type) Die heb ik ook en bij mij wordt die ook keihard 80 graden, maar ik heb hem open gemaakt en er een fan tegenaan gezet. Mn }:O kan ik niet meer laten draaien, want dan start mn pc opnieuw op. Best handig dus. Maar de oude xp's hebben warmte probleem. Ik kan ook niet gamen. Niet zwaar belasten. Nu is dat voor mij niet zo erg, want ik game toch nooit. Maar ja, als je wel gamed is het best lastig ja. Maar ja, misschien al aan water cooling gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-09 09:19

Scighera

swim-bike-run

iig die bij de CPU outtake laten blazen (heb ik ook hier)

en check even of ze niet te stoffig zijn

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn broertje had afgelopen weekend een probleem , zijn pc stopte opeens op de lan.
Wij aan zalman koeler voelen zwaar warm he.
Dat was dus niet goed , wij fan er af gehaald :

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/w.h.m.vermeulen/lan%2030%20mei/Resize%20of%20fan%20bas%20zoom.jpg

Nadat we alle stof er uit hadden gehaald , deed hij het weer !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Niet online
om een of andere reden heb ik sinds ik me kast open heb staan en er een oude CPU fan (schuinonder) naast heb gehangen als casefan die naar binnen blaast.

Zonder die koelertje komt me XP2000+ palmboompje ook ruim boven de 70 uit (zelfs in de winter) en nu met die fan er naast draait ie op dit moment op 62graden stressed bij kamer temp van 28 graden...

(met boxed Coolermaster sink+Fan)

[edit]
kwam er eergisteren ook achter dat de fan van me TNT2 al een maand ofzo stil stond ;) nouja, ik kan nogsteeds rustig UT spelen zonder problemen... alleen die heatsink ervan kan ik niet meer aanraken... UT laat ik met dit warme weer sindsdien ook maar met rust...

maargoed, me VGA WC blokje komt binnenkort binnen dus dan is et een stuk makkelijker :)

[ Voor 33% gewijzigd door Fludizz op 05-06-2003 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm ik heb dus dezelfde zalman koeler als op de foto hierboven, enne samen met een 120mm enermax intake fan in het zijpaneel van mijn kast, blijft mijn lieve XP2000+ mij trouw op eeen idle tempje van 36 en 39 stressed, en vorige week dat het zo heet was liep het op naar wel ja geloof he tof niet 37 idle en 43 stressed. DUS ik ben tevreden, zit niet veel verschil tussen temp case/ omgeving case. (Althans met dat hete weer toen).

Ik zeg dat je heat sink gewoon zwaar ruk is, koop zo'n zalman waaier en alle problemen lossen als sneeuw voor de zon op.

Als het in je kamer 40 graden is dan kan het nog geen 80 worden, omdat je dan iets minder dan 40 graden verschil hebt, tussen case en kast, kortom je moet gewoon zorgen dat je een fatsoenlijke heatsink krijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsOveres schreef op 02 juni 2003 @ 13:38:
[...]

Hoe bedoeld waarschijnlijk de cpu fan.
Die van mij AMD Athlon 1400 blaast ook naar de cpu toe. Schijnt bij sommige normaal te zijn. Mijn temp was gister over de 70 graden C.
Dus als de fans zo horen te blazen laat ze lekker zo blazen. Neem aan dat dat zo hoort. Maak anders je kast open en zet er zo'n grote ventilator op. Misschien dat dit werkt. Kun je volgens mij bij de blokker wel halen. :+
Hey klinkt stom maar misschien werkt het.
Cpa fan moet je niet naar je cpu laten waaien. Maar er van af dan is je airflow. en de warmte afdracht veel beter. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn 2100Xp had ook last van reboots ik heb het opgelost door gewoon effe alle fans af te zuigen en kast open te hebben staan en de kast uit de zon gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschwartnld
  • Laatst online: 13-04 16:07

rschwartnld

pensioen bereikt

Hoi ik ik heb hetzelfde probleem met mijn 1800+ en ik heb denk ik gevonden waarom het gebeurt, als ik de pc neerleg zodat de koeler echt op de processor drukt zakt de temperatuur gelijk een graad of 7.
Zet ik de pc weer rechtop begint het weer direct op te lopen ik ga dus zo snel mogelijk zo'n plaatje kopen zodat de koeler niet scheef kan gaan hangen.
Waarschijnlijk is de koeler te zwaar en een te klein oppervlak om recht te blijven zitten.
Mogelijk heb je hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:18

Lief Adje

Love is in the air

ik heb me oude poseidon restand eindelijk uit me WC vervangen :D het was het laaste oude onderdeel : de radiator,, ik heb er nu een Black ice xtreme vor in de plaats, en dat help mij igg weer de zomer door temps idle/stressed: 24/28 (was voorheen 30/40)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 21:50:
Mijn broertje had afgelopen weekend een probleem , zijn pc stopte opeens op de lan.

[afbeelding]

hehe lol.. zoiets had ik ook toen ik gisteren een nieuwe cpu in mn pc'tje zette.. eerst es met een stofzuiger het koelblok schoongemaakt, en toen kwam ik op het idee om de ventilator es van de koelvin af te schroeven.. en ja hoor, onder de fan zat het helemaal vol met een dikke laag stof. Kwam misschien nog 10% van de lucht doorheen denk ik.. Daarna koelde die weer een stuk beter :)

Het is sowieso wel aan te raden om je pc af en toe weer es helemaal stofvrij te maken, en dan met name de fans. Op mn videokaart zit ook zo'n naar rond coolertje (hercules radeon 8500) die ze op de een of andere manier ontworpen hebben om zoveel mogelijk stof op te happen en te laten hangen tussen die karteltjes aan de zijkant..
Zelfde met de voedingfan en evt. casefans.. na verloop van tijd slibben ze helemaal vast als je pc op een stoffige plaats staat en je hem nooit schoonmaakt.

En misschien nog een (tijdelijke) tip voor de topicstarter (alhoewel het weer nu weer wat koeler is), maar je hebt programmaatjes die een bepaalde instructie naar je cpu sturen zodat ie op een soort van standby gaat en daardoor haast geen warmte produceert. Dit werkt natuurlijk alleen als de cpu niks te doen heeft (idle), maar als je gewoon aan het internetten bent of bij ander simpel '2D'-werk doet je cpu erg weinig en kan het echt een heleboel schelen op de cpu temperatuur. Scheelde bij mij soms wel 15/20 graden. Ik had nl. ook een tijdje een heel slecht gekoelde pc en die was idle soms wel 60 graden. Met dat progje was dat nog maar 40 :).
Ik wil nog een keer benadrukken dat zo'n programmaatje alleen maar een noodoplossing is en niet als vervanging van een goede koeler dient, maar het is toch wel handig. Vooral omdat ik mn PC vaak de hele dag aan heb staan en er vaak niks mee doe, dan is het voor de cpu toch beter als ie een paar uur op een laag pitje draait (vooral nu in de zomer). Ook tijdens simpel werk blijft ie gemiddeld veel koeler. Ik gebruik hiervoor het progje 'Vcool', maar er zijn veel meer van zulke progjes. Vcool vind ik wel handig omdat je een temperatuurlimiet in kunt stellen. Dus stel je cpu wordt >70 graden, dan 'throttled' het progje je cpu automatisch naar halve kracht zodat ie weer afkoelt (altijd handig, stel dat je cpu fan het begeeft als je niet achter je pc zit...)

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 06-06-2003 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:07

ultimateharry

Team Slayer:-)

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 18:48:
laat me raden, je hebt nog een palamino. ( weet niet of ik het zo goed type) Die heb ik ook en bij mij wordt die ook keihard 80 graden, maar ik heb hem open gemaakt en er een fan tegenaan gezet. Mn }:O kan ik niet meer laten draaien, want dan start mn pc opnieuw op. Best handig dus. Maar de oude xp's hebben warmte probleem. Ik kan ook niet gamen. Niet zwaar belasten. Nu is dat voor mij niet zo erg, want ik game toch nooit. Maar ja, als je wel gamed is het best lastig ja. Maar ja, misschien al aan water cooling gedacht?
Ik heb een palomino 2000+ gewoon netjes op stock speed lopen. Na een paar uurtjes Battlefield is ie ongeveer 44 graden, met heet weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 22:50:
[...]

Cpa fan moet je niet naar je cpu laten waaien. Maar er van af dan is je airflow. en de warmte afdracht veel beter. 8)7
Leg dat eens uit ;) Zover ik uit eigen ervaring weet, is een zuigende of blazende fan koeler afhankelijk. Op bv. een Alpha Pal 8045T dient de fan een zuigende werking te hebben. Een Thermalright SLK 900U daarentegen, heeft het meeste baat bij een blazende fan. Ik heb beide in gebruik en heb de ervaring dat een zuigende fan op een SLK 900U een negatief effect heeft op de CPU temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon met openkast gaan draaien....moet ik hier ook wel,mijn xp1600 (a-stepping) word nu hooguit 56 graden stressed.Met dichte kast denk ik dat mijn cpu gefrituurd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[img=450,450]URL http://members.lycos.nl/saushenk/flow.bmp[/img]
Klik

en dit houd mijn systeempje toch aardig koud. als ik de kast open houd, bied mijn airflow geen comfort meer.
Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 21:50:

[afbeelding]

Na zoon kwartier stofzuigen met een "waterzuiger" en na anderhalf á twee uur lachten werkte hij weer. :p :P , ik heb nog fotos dat astennu, ripper en nog wat lui daar vreemd boven de kast van jou broertje staan. Daarna was hij wel schoon!!! :D [SauS-Lan #6!!!]

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 11:06 ]

Pagina: 1 2 Laatste