idd die stomme 12db papst fans ratellen en trillen vet irritant....
Of net als mij je hele systeem stiller maken door fannetjes op 5 volt te laten lopen, een 4tal seagate hdds erin hebben hangen die stil zijn.
Dan kun je een leuk dual plank met o.b. SCSI krijgen (had al dual P3) en dan krijg je er een Quantum Viking 2 bij.
hele idee van stil systeem weg
Dan kun je een leuk dual plank met o.b. SCSI krijgen (had al dual P3) en dan krijg je er een Quantum Viking 2 bij.
hele idee van stil systeem weg

Verwijderd
Ik heb deze koeler ook en hij doet het prima met een Papst 92mm fan(3412NGL) erboven zonder fanduct,dus gewoon met een beugeltje à la Zalman zo'n 2-3mm boven het blok.NewbieNeo schreef op 02 June 2003 @ 04:02:
[...]
kan nog veel beter vind ik...
ga binnenkort op mijn MCX4000 een 120mm fan zetten mbv. een 80=>120mm adapter...
nog lagere toeren, met nog minder geluid, maar betere koelprestaties...
offtopic:
grmmppfff, mag ik weer een nieuwe airduct maken voor die 120mm fan, maar ach..
casemodding rulez!!!
Ik heb hetzelfde probleem. Alleen lijkt het wel alsof de NGL die al een jaar draait er al veel minder last van heeft.Gaer schreef op 04 juni 2003 @ 17:02:
ik heb hetzelfde probleem, die rare rateling dan. Niet goed voor een 12Db fan
Trouwens ik ben ook zo iemand die z'n pc heel stil wilt hebben. Momenteel kan ik m'n AMD XP 1800+ passief koelen op 1Ghz @ 1,2v, en als ie draait op 1533MHz (standaart snelheid dus) dan met een 92mm Papt NGL op 7v. De setup is als volgt. Een Alpha pal 8045 -> airduct erop (gewoon een buis) -> fan die lucht de kast uit blaast. Verder nog een voeding met 80mm NGL en Seagate Baracuda IV.
Wat ik niet snap is dat AMD of Intel het niet door hebben dat er ook vraag is naar low-power cpu's zoals in notebooks worden gebruikt, en die dan wat op performance inleveren. (niet zo veel als een VIA cpu natruurlijk)
Een oplossing zou nog kunnen zijn een aluminium kast nemen en dan een Zalman heatpipe tussen heatsink en kast monteren.
ervaring heeft geleerd, dat de koelprestaties vele malen beter is, als de fan dicht tegen de HS aan zit...Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 23:09:
[...]
Ik heb deze koeler ook en hij doet het prima met een Papst 92mm fan(3412NGL) erboven zonder fanduct,dus gewoon met een beugeltje à la Zalman zo'n 2-3mm boven het blok.
dus als 't ff kan, monteer ik em 't liefst OP mijn HS vast...
die zalman bracket gebruik nu alleen nog maar voor een fan voor mijn videokaart..
Verwijderd
Denk niet dat die 2-3mm wat uitmaken,die "Zalman" beugel is gewoon een kozijnbeugeltje van de bouwmarkt maar werkt perfect.
Er moet een Panoflo fan zijn van 21dB die stiller is dan de Papst van 12dB,iemand hier praktijkervaring mee?
Er moet een Panoflo fan zijn van 21dB die stiller is dan de Papst van 12dB,iemand hier praktijkervaring mee?
nee ok, maar wanneer je een echte Zalman beugel gebruikt, dan zal je CPU fan nog steeds zo'n 1,5cm van de HS afzitten...
dit scheelt dan nog zo'n 5C met wanneer je de fan direct op de HS monteert..
dit scheelt dan nog zo'n 5C met wanneer je de fan direct op de HS monteert..
Met alle respect, 21dB is nooit stiller dan 12dB.Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 15:52:

ARME AOW’er
dan heb je die 12dB Papst fans nog nooit gehoord GuardianAngel, want die dingen zijn dus echt NIET stil helaas...
zit hier nu naast zo'n 12dB papst fan met kast open en ZELFS op 5V hoor je nog een heel lichte rateling....
zit hier nu naast zo'n 12dB papst fan met kast open en ZELFS op 5V hoor je nog een heel lichte rateling....
[ Voor 33% gewijzigd door NewbieNeo op 06-06-2003 18:07 ]
Die Enermax regelbare 80mm fans komen juist heel goed uit de test kwa CFM-dB(a) verhouding.Ik heb 3 regelbare Enermax fans getest en ik kan je vertellen dat de 80 en 92mm fans heel veel stiller zijn dan de 120mm uitvoering.
12dB door een fan? Dat wil ik eerst gemeten in een review zien voordat ik het geloof.
[ Voor 34% gewijzigd door Yokozuna op 06-06-2003 19:57 ]
Dat kan goedkutkip schreef op 05 June 2003 @ 11:34:
Ik heb hetzelfde probleem. Alleen lijkt het wel alsof de NGL die al een jaar draait er al veel minder last van heeft.
bron: http://www.hardwarereview...APST%20Fans/PAPSTFans.htmIt appears that the PAPST fans are so quiet we can hear the mechanism in action. This noise will probably be substantially reduced once the fans are "broken in" over a period of a few weeks
[ Voor 6% gewijzigd door Yokozuna op 06-06-2003 20:10 ]
Wat zijn je temps als hij op 1ghz @ 1,2v draait? En hoe heb je hem terug geklokt? Via fsb of via de multiplier?quote: kutkipkan ik m'n AMD XP 1800+ passief koelen op 1Ghz @ 1,2v
[ Voor 4% gewijzigd door heintjeput op 07-06-2003 00:46 ]
et valt me op dat er niemand is die aan het id denkt om de HD te vervangen door solidstate ram,
hetzij flashkaartjes of usb drives, aangezien de meeste pc's wel kunnen booten van usbdrives.
Dus dat zou zeer handig zijn voor een divx bakkie: linux op 1 usb drive (512mb zal denk ik wel genoeg zijn) en dan op een andere usb poort bv een usb drive van 1gig voor "cd" 1 van de film en een andere voor "cd2" (enz. enz.)
zo kun je dus als je de voeding,cpu,gpu goed (eventuel passief) koelt echt een "stil" systeem hebben
et kost dan wel wat maar voor wat hoort wat.
hetzij flashkaartjes of usb drives, aangezien de meeste pc's wel kunnen booten van usbdrives.
Dus dat zou zeer handig zijn voor een divx bakkie: linux op 1 usb drive (512mb zal denk ik wel genoeg zijn) en dan op een andere usb poort bv een usb drive van 1gig voor "cd" 1 van de film en een andere voor "cd2" (enz. enz.)
zo kun je dus als je de voeding,cpu,gpu goed (eventuel passief) koelt echt een "stil" systeem hebben
omgYokozuna schreef op 06 June 2003 @ 19:58:
[...]
Dat kan goed![]()
[...]
bron: http://www.hardwarereview...APST%20Fans/PAPSTFans.htm
* iets heeft gisteren net 5x 12dB 80mm papst fans gekocht

tvw
Ik moet inderdaad zeggen dat 1 week later hij al minder ratelt (zit maar 1 buiten kast, in de kast hoor ik niet) morgen eerst rubbers erop
, werkt dat niet naar voldoening dan ga ik de jongens ff op 7 volt gooien, s kijken wat dat voor effect heeft.
Digital Media Junkie
mwoaa... vind 't zelf maar een zwak excuus om 't mechanisme de schuld te geven van 't geratel...Yokozuna schreef op 06 June 2003 @ 19:58:
[...]
Dat kan goed![]()
[...]
bron: http://www.hardwarereview...APST%20Fans/PAPSTFans.htm
kheb zat andere stille fans laten draaien en die maakten echt niet zo'n ratelherrie als die 12dB papst...
maw. die 12dB papst fans hebben naar mijn mening gewoon een verot mechanisme itt. andere papst fans en andere merken fans...
Verwijderd
Dat weet ik ook wel daarom vroeg ik ook duidelijk om praktijkervaring,het blijkt dat die Panoflo op lagere voltage gewoon stiller is dan die Papst omdat deze geen ratel geluiden heeft.GuardianAngel schreef op 06 juni 2003 @ 18:00:
[...]
Met alle respect, 21dB is nooit stiller dan 12dB.
http://www.silentpcreview...ewarticle&artid=63&page=1
Er zullen vast wel andere typen Papst fans zijn zonder geratel? Is het echt geen productiefout? (zou ik niet verwachten trouwens van Papst)
Mijn papst 12 db fan zit er al iets van 2 maanden in, maar ik hoorde geen geratel en ik hoor het nog steeds niet, ben ik nu gek ofzo... 
of ik had gewoon een goed model

of ik had gewoon een goed model
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Zou ik nog terugkunnen naar de winkel met een papst met afgeknipte kabels?
[ Voor 2% gewijzigd door pretorian_nl op 08-06-2003 00:41 . Reden: typo ]
Digital Media Junkie
Ik heb de 12db en 19db (geloof ik) Papst fans gehad en allemaal (5 stuks) maakten ze een ratelgeluid of hoe je het ook wilt noemen. Ik heb daarna de Enermax 8 cm fans geprobeerd en ook die produceerden een ratelgeluid (kogellagers) maar dat geluid vond ik iets draaglijker dan het geluid dat de Papst fans maakten. Nu maakt het niets meer uit aangezien mijn pc kast sindskort in een andere kamer staat. Mijn buren maken nu de meeste herrie
OMG, NeeGaer schreef op 08 June 2003 @ 00:41:
Zou ik nog terugkunnen naar de winkel met een papst met afgeknipte kabels?
verder valt het me in dit topic op dat de schapen de herder volgen. Er wordt _altijd_ gezegd dat Papst fans superkwaliteit is, stil, blaat blaat ...
en nu staat er iemand op die zegt dat er iets is met een ratelgeluidje, en opeens, WOEI, iedereen hoort een ratelgeluid bij z'n 12db Papst (of 19++ weet ik veel)
Dan heb ik zoiets van (

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb de Papst fans geprobeerd omdat iedereen roemde over de stilte maar bij gebruik viel me een doordringend geluid op; niet echt een ratelgeluid wat ik een reply eerder zei maar meer een laag bromgeluid en ik hou absoluut niet van dat soort lage geluiden of hoge gierende geluiden dus die Papst fans gingen er meteen weer uit. Dat is alweer een tijdje terug (halverwege vorig jaar) en sindsdien heb ik daar niks over gezegd/gereplied/gepost dus alstublieft noem mij geen schaap.
Trouwens, ben je ook een schaap als je een advies van iemand volgt?
Trouwens, ben je ook een schaap als je een advies van iemand volgt?
[ Voor 7% gewijzigd door Kapitein Prozac op 08-06-2003 11:34 ]
Schapen, dam, volgen, nah. Ik koop inderdaad papst omdat ik er veel goeds over hoor en ze zelf toch ook goed bekend staan, dus als ik een 12db fan koop wil ik hem ook niet horen. Wanneer ik hem dan wel hoor is dat irritant, en zo lang heb ik ze nog niet dus geen schaap
. Maar ik ga morgen ff de boel wat smeren en ik zet ze op 7V, als ik ze dan nog hoor staan ze snel te koop en koop ik een paar regelbare enermax, daar heb ik er nu 1 van en die is wel lekker stil (op lage toeren).
Digital Media Junkie
fans maken altijd lawaai en zijn overbodig. 
of het nou panaflo is of zelfs Papst, zoals ik ook in mijn voeding heb zitten, de Enermax 365 Papst. Als ik alles uit zet, muziek / TV / koelkast en andere zooi en ik belast mijn CPU 100% dan gaat mijn voeding fan op een hoger toerental draaien en kan ik die duidelijk horen. Zeker als ik mijn oor tegen de case aan druk of luister op de plek van de voeding. Dus ik heb een andere goedkope voeding gekocht (Qtec 550) en die ga ik modden naar waterkoeling zodat ik eindelijk helemaal van fans af ben in mijn case en alle "hete" delen (CPU, NB, VGA, HDs, PSU) goed watergekoeld heb waardoor ik toch nog VET kan overklokken.
En nee, mijn radiator heeft geen fans, die wordt passief gekoeld en mijn HDs hoor ik ook al echt niet meer, zijn stille disken en in mijn dubbelwandige (clear) case wordt het resterende overige geluid heel goed gedempt. Ze hangen ook in waterkoeling elementen met rubber bevestigingen om geen resonanties in de case te krijgen.
Ik ben naast die voeding waterkoeling ook nog bezig met DDR waterkoelelementen en een koelblok voor op mijn alu HD slede om alle overige warmte in de case te vermijden zodat mijn case zonder enige airflow toch niet zo warm wordt en de fans echt nooit aan hoeven. (Ja ik heb wel fans in mijn case maar die zie ik het liefst op UIT staan )
Je bent stilte freak of je bent het niet he
of het nou panaflo is of zelfs Papst, zoals ik ook in mijn voeding heb zitten, de Enermax 365 Papst. Als ik alles uit zet, muziek / TV / koelkast en andere zooi en ik belast mijn CPU 100% dan gaat mijn voeding fan op een hoger toerental draaien en kan ik die duidelijk horen. Zeker als ik mijn oor tegen de case aan druk of luister op de plek van de voeding. Dus ik heb een andere goedkope voeding gekocht (Qtec 550) en die ga ik modden naar waterkoeling zodat ik eindelijk helemaal van fans af ben in mijn case en alle "hete" delen (CPU, NB, VGA, HDs, PSU) goed watergekoeld heb waardoor ik toch nog VET kan overklokken.
En nee, mijn radiator heeft geen fans, die wordt passief gekoeld en mijn HDs hoor ik ook al echt niet meer, zijn stille disken en in mijn dubbelwandige (clear) case wordt het resterende overige geluid heel goed gedempt. Ze hangen ook in waterkoeling elementen met rubber bevestigingen om geen resonanties in de case te krijgen.
Ik ben naast die voeding waterkoeling ook nog bezig met DDR waterkoelelementen en een koelblok voor op mijn alu HD slede om alle overige warmte in de case te vermijden zodat mijn case zonder enige airflow toch niet zo warm wordt en de fans echt nooit aan hoeven. (Ja ik heb wel fans in mijn case maar die zie ik het liefst op UIT staan )
Je bent stilte freak of je bent het niet he
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Pix + meer specs van dit beestje ?Gerco-M schreef op 09 juni 2003 @ 08:58:
Verhaal over stille case ...
Stressed ongeveer 66 graden. Dit is dan de diode temperatuur, de core temp zou dan ongeveer 78 graden moeten zijn. Maar met het nieuwe bios zou de temp 10 graden omlaag gaan. Zelf denk ik dat de temp er ongeveer tussen zit, dus 61 diode, 73 core. Maar ik heb besloten dat ik er gewoon een Enermax 80mm (5v) fan in laat zitten @1500 RPM. Die zijn nog net ietsje stiller dan de Papst NGL lijkt het.heintjeput schreef op 06 June 2003 @ 21:08:
[...]
Wat zijn je temps als hij op 1ghz @ 1,2v draait? En hoe heb je hem terug geklokt? Via fsb of via de multiplier?
Met 2 fans @1500 RPM valt te leven
Verwijderd
huh 
10 graden omlaag door alleen een nieuwe BIOS?
Is de temp-reading aangepast, of zit er in die BIOS temperatuurverlagende wonderolie?
(gaat de temp écht omlaag, of is de uitlezing aangepast?)
Is de temp-reading aangepast, of zit er in die BIOS temperatuurverlagende wonderolie?
Uiteraard is alleen de uitlezing v/d temperatuur aangepastVerwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 17:02:
huh
Ik had in deze topic al wat info en pics gepost:
[url] [rml][ CM] Het "Post hier je kleine mods" topic[/rml][/url]
nog meer pics hier van mijn case alvast, later post ik er nog wel een topic over.
http://www.xs4all.nl/~gercomar/PCcase/
http://www.xs4all.nl/~gercomar/PCcase/RVSrad/
Als je nog meer info wil of vragen hebt hoor ik het wel natuurlijk
[url] [rml][ CM] Het "Post hier je kleine mods" topic[/rml][/url]
nog meer pics hier van mijn case alvast, later post ik er nog wel een topic over.
http://www.xs4all.nl/~gercomar/PCcase/
http://www.xs4all.nl/~gercomar/PCcase/RVSrad/
Als je nog meer info wil of vragen hebt hoor ik het wel natuurlijk
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Wat heeft die processor voor core? Ik heb een 1700+ tbred-b, die wordt gekoeld door een Spire whisperrock III maar 35 gradenkutkip schreef op 09 juni 2003 @ 15:23:
[...]
Stressed ongeveer 66 graden. Dit is dan de diode temperatuur, de core temp zou dan ongeveer 78 graden moeten zijn. Maar met het nieuwe bios zou de temp 10 graden omlaag gaan. Zelf denk ik dat de temp er ongeveer tussen zit, dus 61 diode, 73 core. Maar ik heb besloten dat ik er gewoon een Enermax 80mm (5v) fan in laat zitten @1500 RPM. Die zijn nog net ietsje stiller dan de Papst NGL lijkt het.
Met 2 fans @1500 RPM valt te leven
Voltage en snelheid iets omlaag, en passief koelen zou geen probleem moeten zijn.
Tbred-a. Die gebruiken nog iets minder watt dan de b, voornamelijk omdat ze standaart al op 1,5v lopen. Echter passief koelen is moeilijker dan jij denkt. het verschil tussen een 80mm fannetje op 1000RPM (heb ik nu) en geen fan is heel groot.MadMarky schreef op 16 June 2003 @ 11:04:
[...]
Wat heeft die processor voor core? Ik heb een 1700+ tbred-b, die wordt gekoeld door een Spire whisperrock III maar 35 graden
Voltage en snelheid iets omlaag, en passief koelen zou geen probleem moeten zijn.
Echter jou heatsink is denk ik minder geschikt voor passieve koelen. Het is nl zo dat de heatsink met een delta fan bijna evengoede prestaties neerzet als de beste heatsinks zoals de Thermalright SLK-800, maar met een langzamere fan al snel minder presteert. Dit komt ook omdat ie gewoon veel minder koeloppervlakte heeft dan een Alpha pal 8045. En bedenk dat je nu de diode temp uitleest, de core temp is ongeveer 12graden hoger, en dus zou ik hem niet warmer laten worden dan 68 graden, dan heb je nog een beetje marge.
Over die papst fans: ik heb WC, maar hoor die dingen ook ratelen. Dan heb ik het over 80 mm papsten. De 120 mm hoor ik niks. Ik heb die 80mm nu uit staan, temps zijn goed, maar misschien dat ik ze nog eens een weekje laat inburnen
Je hebt heel veel 80 mm papsts. Die gaan van 12 db tot in de 30 db geloof ik.Welk nummer hebben de jouwe?pierre-oord schreef op 16 juni 2003 @ 13:09:
Over die papst fans: ik heb WC, maar hoor die dingen ook ratelen. Dan heb ik het over 80 mm papsten. De 120 mm hoor ik niks. Ik heb die 80mm nu uit staan, temps zijn goed, maar misschien dat ik ze nog eens een weekje laat inburnen
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Als die 12dB fans ratelen? Welke fans kan ik dan het beste aanschaffen om mijn PC stil te krijgen en waar zijn deze te koop? Ik had namelijk het idee mijn PC stiller te maken door:
- P4 OEM Cooler --> zalman 7000cu
- Ati Radeon 9500 --> zalman heatpipe
- Northbridge cooler --> zalman chipsetcooler
- 4x casefan (waarvan 2 reeds op 5v door lian li kast)--> papst 12dB
Maar die laatste optie moet ik denk ik maar vergeten, want ik heb weinig zin +40euro uit te geven voor fans waarover het volgende geschreven wordt:
Maar die laatste optie moet ik denk ik maar vergeten, want ik heb weinig zin +40euro uit te geven voor fans waarover het volgende geschreven wordt:
Perhaps quieter than the Panaflo, but not 12 dBA -- that is a major exaggeration. May have lower broadband (shhhh) noise but often exhibits ticking or clicking noise at any voltage that can be annoying. Not highly reliable in this regard, expensive. Dec 24/02
[ Voor 4% gewijzigd door waslijn op 16-06-2003 15:40 ]
Ik ben zelf wel tevreden over die regelbare Enermaxen. Op 5v en 1000RPM maakt ie niet veel herrie meerWaslijn schreef op 16 juni 2003 @ 15:32:
Als die 12dB fans ratelen? Welke fans kan ik dan het beste aanschaffen om mijn PC stil te krijgen en waar zijn deze te koop? Ik had namelijk het idee mijn PC stiller te maken door:
[...]
Om nog even terug te komen op die 12dB fans: die maken dus echt geen 12dB
. Ze maken ook niet allemaal hetzelfde geluid, de ene ratelt een beetje, als of ie los zit. De andere schraapt alsof er zand inzit ofzo
. En weer een andere zoemt.
Verder is de airflow wel oke
.
Verder is de airflow wel oke
tvw
Zijn er al wat 12dB 80mm Papst fans uitgerateld hier
Volgens mij schiet het niet echt op ofzo.
Aan TS: Je schrijft over een Molex Silent drive, hiervan staat 1 vermelding in de PW, maar ik kan deze nergens meer terug vinden op de site van die winkel, waar heb jij m vandaan? (Dedicated Computers?) en heb je dr ook ~29 euro voor betaald? Ik overweeg toch gewoon een stuk karton te pakken en dat tussen mn hdd en kast te hangen, goedkoop en effectief, ik zal nog wat op zoek gaan naar reviews, maar kan je hier eventueel een wat uitgebreidere ervaring van posten? (zo mogelijk met pics)
//edit: met wat gezoek vind ik m op http://www.silentpcshop.nl/SilentDrive.asp voor €28,99, hoe zijn de ervaringen van de TS in t algemeen? Neemt het hoorbare geluid van de hdd -echt- merkbaar af?
//edit: met wat gezoek vind ik m op http://www.silentpcshop.nl/SilentDrive.asp voor €28,99, hoe zijn de ervaringen van de TS in t algemeen? Neemt het hoorbare geluid van de hdd -echt- merkbaar af?
[ Voor 17% gewijzigd door rvanlooijen op 16-06-2003 17:32 ]
Heb net mijn kast maar eens opengemaakt en de casefans uitgezet. Volgens mij maken mijn HD's de meeste herrie, ik denk dat mijn oude IBM de grootste boosdoener is. Denk dat de enermaxvoeding(365P-VE) op zich wel stil genoeg is. Maar het is erg lastig de grootste boosdoeners te achterhalen, ga binnekort maar eens onderdeel voor onderdeel uizetten, want straks heb ik een stille cpu+vga+ chipset koeler en blijkt de hoofdoorzaak bij mijn HD's te liggen. Bedankt in ieder geval voor de tip.kutkip schreef op 16 June 2003 @ 16:24:
[...]
Ik ben zelf wel tevreden over die regelbare Enermaxen. Op 5v en 1000RPM maakt ie niet veel herrie meerMaar al die Zalman en voeding (vergeet die niet) fans maken waarschijnlijk al zoveel geluid dat je die Papst niet eens meer hoort.
Ik ben momenteel ook een beetje bezig met een stilte projectje.
Het wachten is nog op m'n zalman 7000 cu cpu cooler, hopelijk worden m'n temps dan ook wat lager, wat weer tot gevolg heeft dat m'n voeding minder herrie maakt. (p4c 2.6 @ 3.25 ghz) Het is mij trouwens altijd nog gelukt om cpu koelers (alpha, swiftech, met eigenlijk alle soorten fan's) stil te krijgen, ik vond het verschil tussen de fans op de geruisloze stand niet hoorbaar. Mijn kast zit namelijk gewoon dicht
Ik ben er wel achter dat harde schijven over het algemeen de grootste boosdoeners zijn. In den beginne had ik een maxtor 40 gb d740x, dat gegier gaat echt door merg en been! Deze heb ik nu vervangen voor 2 wd 80 gb schijven, dat maakte alles al een stuk aangenamer. Laatst heb ik voor m'n shuttle een maxtor diamondmax 9 120 gb gekocht, en ik was behoorlijk impressed. Je hoort hem eigenlijk alleen als hij aan het werk is, en gelukkig hoeft dat niet al te vaak als je redelijk wat geheugen hebt.
Ik vraag me alleen nog een paar dingen af: zijn er al veel mensen die ge-experimenteerd hebben met van die rubberen schroefjes voor hd's?
En is het een slim idee om in een overgeklokte p4 bak die nu (brakke meuk intel koeler) 61 graden wordt, met schuim te gaan beginnen? Hoeveel stijgt de temperatuur gemiddeld als je alles dichtplakt, er vanuitgaande dat je alleen een in- en outtake fan gebruikt?
Het wachten is nog op m'n zalman 7000 cu cpu cooler, hopelijk worden m'n temps dan ook wat lager, wat weer tot gevolg heeft dat m'n voeding minder herrie maakt. (p4c 2.6 @ 3.25 ghz) Het is mij trouwens altijd nog gelukt om cpu koelers (alpha, swiftech, met eigenlijk alle soorten fan's) stil te krijgen, ik vond het verschil tussen de fans op de geruisloze stand niet hoorbaar. Mijn kast zit namelijk gewoon dicht
Ik ben er wel achter dat harde schijven over het algemeen de grootste boosdoeners zijn. In den beginne had ik een maxtor 40 gb d740x, dat gegier gaat echt door merg en been! Deze heb ik nu vervangen voor 2 wd 80 gb schijven, dat maakte alles al een stuk aangenamer. Laatst heb ik voor m'n shuttle een maxtor diamondmax 9 120 gb gekocht, en ik was behoorlijk impressed. Je hoort hem eigenlijk alleen als hij aan het werk is, en gelukkig hoeft dat niet al te vaak als je redelijk wat geheugen hebt.
Ik vraag me alleen nog een paar dingen af: zijn er al veel mensen die ge-experimenteerd hebben met van die rubberen schroefjes voor hd's?
En is het een slim idee om in een overgeklokte p4 bak die nu (brakke meuk intel koeler) 61 graden wordt, met schuim te gaan beginnen? Hoeveel stijgt de temperatuur gemiddeld als je alles dichtplakt, er vanuitgaande dat je alleen een in- en outtake fan gebruikt?
Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481
Ik neem iig nooit meer een kaart als die ik nu heb. Ik heb nu een Leadtek A250 Ultra TD (Ti4600). Daar zit dus een koelblok op van 0.5KG maar die twee fannetje maken een onwijs kabaal. Ik dacht van nou dan zet ik die fannetjes ff uit, maar dan wordt die kaart echt gloeiend. OC-en kan niet met een Ti4600 omdat die gewoon aant einde van zijn core zit volgens mij dus heeft die extra koeling volgens mij geen enkele nut. Misschien dat ik ooit nog wel een FX5800 voor de stilte kan nemen
.
BTW Hij ziet er natuurlijk wel 1337 uit zo. Maar ik heb maar besloten WC te nemen met een koelblokje op mijn Ti4600.
BTW Ik heb twee WD Raptor's in mijn pc zitten van ieder 10k RPM
Maar eigenlijk valt hun geluid nog al mee.
BTW Hij ziet er natuurlijk wel 1337 uit zo. Maar ik heb maar besloten WC te nemen met een koelblokje op mijn Ti4600.
BTW Ik heb twee WD Raptor's in mijn pc zitten van ieder 10k RPM
[ Voor 9% gewijzigd door XoReP op 16-06-2003 21:45 ]
Gaaf, dat zijn toch die top-notch IDE schijven?Ik heb twee WD Raptor's in mijn pc zitten van ieder 10k RPM Maar eigenlijk valt hun geluid nog al mee.
Ik kon geen goed topic vinden, dus ik post het maar even hier, wat denken jullie hiervan?
Ik wil een kast bijkopen. Hier zitten 2 outtakes in op de gebruikelijke plekken en de 2 intakes zitten in het zijpaneel. Krijg je hier een fatsoenlijke airflow mee?
Ik denk eigenlijk van wel, gezien de koude lucht toch wel warm wordt en omhoog stijgt. Voordeel is ook dat de intakes nu niet belemmerd worden door frontjes van kasten e.d. maar gewoon direct "koele" kamerlucht zuigen. Maargoed, heb er geen ervaringen mee, wat denken jullie?
[ Voor 97% gewijzigd door Yokozuna op 16-06-2003 22:12 ]
En vervolgens geef je het mechanisme de schuld:NewbieNeo schreef op 07 June 2003 @ 00:59:
mwoaa... vind 't zelf maar een zwak excuus om 't mechanisme de schuld te geven van 't geratel...
maw. die 12dB papst fans hebben naar mijn mening gewoon een verot mechanisme itt. andere papst fans en andere merken fans...
Ik ben zelf overigens ook bezig met een stil systeem. Al heel erg lang zelfs. Maar ik heb sinds kort een nieuwe kast, heb er schuimrubber ingedaan en ben bezig met wat fans erin aan het zetten en die op 5v of 7v te laten lopen. Resultaten komen nog
Flashkaartjes zijn geen optie. Deze zijn een beperkt keer herschrijfbaar, een miljoen keer ofzo, maar dat is echt zo gehaald met computeren. In een digicam natuurlijk niet.M1lamb3r schreef op 07 June 2003 @ 00:02:
et valt me op dat er niemand is die aan het id denkt om de HD te vervangen door solidstate ram,
Wat je met USBdrive bedoelt weet ik niet
[ Voor 42% gewijzigd door Aikon op 16-06-2003 22:30 ]
LOL@Aikon... 
zal wel in een wispelturig buitje zijn geweest...
maar wat ik bedoelde is, dat 't probleem NIET is dat die 12dB papst zo stil is, WAARDOOR je dus 't mechanisme hoort...
kheb genoeg andere stille fans gehoord, waarbij je dus alleen wat windgeruis hoort, maar dus GEEN geratel van 't mechanisme...
dus eigenlijk bedoelde ik dus dat ze 't in eerste instantie al fout hadden door te zeggen dat die 12dB papst fan zo stil is...
snappie?
zal wel in een wispelturig buitje zijn geweest...
maar wat ik bedoelde is, dat 't probleem NIET is dat die 12dB papst zo stil is, WAARDOOR je dus 't mechanisme hoort...
kheb genoeg andere stille fans gehoord, waarbij je dus alleen wat windgeruis hoort, maar dus GEEN geratel van 't mechanisme...
dus eigenlijk bedoelde ik dus dat ze 't in eerste instantie al fout hadden door te zeggen dat die 12dB papst fan zo stil is...
snappie?
Verwijderd
Ik heb alles in mijn case, een Chieftec, stil. Een zalman waaier op laagste toerental, een zalman voeding, hele kast beplakt met originele chieftec dempmatten, maar er is 1 geluid wat ik niet weg krijg, en dat zijn de 2 IBM 120GXP's.
Ik heb de silentdrive al eens geprobeerd, ik kon op de schijven een eitje bakken dus dat was niet zo'n succes. Er is echter geen enkel product op de markt wat het geluid van HD's dempt, zonder een extreme aanslag te doen op de HD temps. Zolang de temp onder de aanbevolen waardes blijft vind ik het wel prima, interesseert mij wat als die niet koel is, maar zelfs dat is er niet.
Ik heb de silentdrive al eens geprobeerd, ik kon op de schijven een eitje bakken dus dat was niet zo'n succes. Er is echter geen enkel product op de markt wat het geluid van HD's dempt, zonder een extreme aanslag te doen op de HD temps. Zolang de temp onder de aanbevolen waardes blijft vind ik het wel prima, interesseert mij wat als die niet koel is, maar zelfs dat is er niet.
HDD's worden met een KLEIN BEETJE koeling (zegmaar een 80mm fannetje op 1000rpm ofzo) al meteen veel koeler, je bereikt makkelijk 10 graden verschil MET cooler. Er zijn al kasten die standaard een mount-plek hebben voor een 80mm fan, voor 2 HDD's.
Misschien werkt dat wel icm. die SilentDrives...
Misschien werkt dat wel icm. die SilentDrives...
Wie zegt dat ik de diodetemp uitlees? Ik heb zelf de thermometer van m'n baybus onder de proc geplakt, recht onder de core.kutkip schreef op 16 juni 2003 @ 11:32:
[...]
Tbred-a. Die gebruiken nog iets minder watt dan de b, voornamelijk omdat ze standaart al op 1,5v lopen. Echter passief koelen is moeilijker dan jij denkt. het verschil tussen een 80mm fannetje op 1000RPM (heb ik nu) en geen fan is heel groot.
Echter jou heatsink is denk ik minder geschikt voor passieve koelen. Het is nl zo dat de heatsink met een delta fan bijna evengoede prestaties neerzet als de beste heatsinks zoals de Thermalright SLK-800, maar met een langzamere fan al snel minder presteert. Dit komt ook omdat ie gewoon veel minder koeloppervlakte heeft dan een Alpha pal 8045. En bedenk dat je nu de diode temp uitleest, de core temp is ongeveer 12graden hoger, en dus zou ik hem niet warmer laten worden dan 68 graden, dan heb je nog een beetje marge.
Dat er een groot verschil is tussen een heatsink met of zonder fan klopt. Als je passief wilt koelen, zul je een heatsink ála Zalman moeten gebruiken. 'Normale' heatsinks zijn ontworpen voor een fan, en zonder fan kunnen ze de warmte niet goed kwijt.
Ik heb hem trouwens niet passief gekoeld, maar op het moment overklokt naar 2200Mhz@waterkoeling
Ik begrijp er niets van: midicase met een xp1800+ (palomino) en een noisecontrol silverado op 10V (2x3000rpm), BBA Radeon 9700 pro met standaard cooling, lawaaierige (maar efficiente) casefan en kast aan 2 kanten open: cpu +50° load en case al niet veel minder...
Toen het enkele dagen zo heet was, ging m'n cpu tot 59°, de case tot 55° en de HD tot 60° (dus heb ik maar met wat ijzertjes een papstfannetje op m'n HD laten blazen)... en dat met een lawaaierige pc !!! Hoe krijg ik dat ding stiller, zonder dat m'n pc'tje zich opblaast??? Hoe warm mag m'n cpu en case worden???
Toen het enkele dagen zo heet was, ging m'n cpu tot 59°, de case tot 55° en de HD tot 60° (dus heb ik maar met wat ijzertjes een papstfannetje op m'n HD laten blazen)... en dat met een lawaaierige pc !!! Hoe krijg ik dat ding stiller, zonder dat m'n pc'tje zich opblaast??? Hoe warm mag m'n cpu en case worden???
CPU mag zo'n 80' worden, maar das toch niet echt aan te bevelen, case mag ook best warm worden, dat maakt niet zoveel uit.
Maar palomino wordt sowieso al een stukkie warmer dan T'bred geloof ik, kijk anders eens in het schema van BalusC (zie zijn sig) naar het verbruik, misschien een CPU aanschaffen met een lager verbruik?
Of probeer het voltage v/d CPU wat omlaag te halen.
Maar palomino wordt sowieso al een stukkie warmer dan T'bred geloof ik, kijk anders eens in het schema van BalusC (zie zijn sig) naar het verbruik, misschien een CPU aanschaffen met een lager verbruik?
Met alle fans af, behalve m'n radeon (die je toch bijna niet hoort), kom ik tot de conclusie dat m'n HD veel lawaai maakt(=Maxtor D740X 7200rpm) en m'n voeding ook (wit product 300W)...welke voedingen (+300W) en HD zijn stil en bovendien goedkoop? Idem voor cpucooler (XP1800+palo)?Aikon schreef op 17 June 2003 @ 10:12:
CPU mag zo'n 80' worden, maar das toch niet echt aan te bevelen, case mag ook best warm worden, dat maakt niet zoveel uit.
12 dB geloof ik, de stilste. Bij nader inzien had ik snellere genomen, kan je beter regelen met potmeterbombadil schreef op 16 June 2003 @ 15:15:
[...]
Je hebt heel veel 80 mm papsts. Die gaan van 12 db tot in de 30 db geloof ik.Welk nummer hebben de jouwe?
Ikzelf heb ook een Maxtor d740xtweak_master schreef op 17 June 2003 @ 10:28:
[...]
Met alle fans af, behalve m'n radeon (die je toch bijna niet hoort), kom ik tot de conclusie dat m'n HD veel lawaai maakt(=Maxtor D740X 7200rpm) en m'n voeding ook (wit product 300W)...welke voedingen (+300W) en HD zijn stil en bovendien goedkoop? Idem voor cpucooler (XP1800+palo)?
Hier staan nog verschillende modellen te koop, "Quietest operation ever for a desktop 7200 RPM drive!", of ze nog in stock zijn moet je zelf ff vragen...Unicron schreef op 17 June 2003 @ 11:27:
[...]
Ikzelf heb ook een Maxtor d740x. Ik ben nu al een tijdje opzoek naar een Seagate barracuda IV 7200rpm, dit zijn de stilste HD's die er zijn. Alleen veel winkels uit de pricewatch beweren dat ze hem hebben, maar als je ze dan belt kunnen ze alleen de andere modellen van seagate leveren. De pricewatch is dus best onbetrouwbaar. Weet iemand nog winkels met de barracuda IV voor een normale prijs???
www.overclocking.be
Let wel op met die Silentdrives van Seagate dat ze merkbaar aanzienlijk minder prestaties leveren !! (Tja zo kan ik ook een HD stil krijgen
) BTW Ik vind eigenlijk mijn Rappie's in verhouding wel één van de stilste.
zoveel is het prestatieverschil ook weer niet. En als ik moest kiezen tussen 1 a 2% prestatie winst of stilte dan wist ik het wel 
Helaas lijkt het erop dat de barracuda IV niet meer te koop is. Ik heb ondertussen de meeste winkels al gemaild uit de pricewatch.
@tweak_master: Helaas is overclocking.be wel heel erg duur(30 euro duurder dan normaal) en daar komt dan ook nogeens hoge bezorgingskosten op. Dan koop ik denk ik toch liever een andere stille HD.
Helaas lijkt het erop dat de barracuda IV niet meer te koop is. Ik heb ondertussen de meeste winkels al gemaild uit de pricewatch.
@tweak_master: Helaas is overclocking.be wel heel erg duur(30 euro duurder dan normaal) en daar komt dan ook nogeens hoge bezorgingskosten op. Dan koop ik denk ik toch liever een andere stille HD.
tja ik heb mezelf voor een jaartje ofzo bezig gehouden met stille pcs... mensen die veel info willen hoeven maar 1 site te raadplegen:
www.silentpcreview.com --> dit is de beste site over stille computers... alle onderdelen van de computer die geluid maken worden besproken, vergelijkingstabellen zijn zeer handig, en daar zijn de forums vol met fanatieke mensen die graafmachines huren om hun waterresevoirs in de grond buiten de stoppen --> die mensen daar zitten op een veel hoger niveau dan wij wat betreft stille computers
een paar links:
http://www.silentpcreview...ewarticle&artid=31&page=1 --> een link naar een goede cpu roundup
http://www.signumdata.de/english/futureclient.htm --> hier een voorbeeld van een bedrijf die een fanloze computer maakt, zelfs met een 2.2ghz pent.
http://www.siliconacoustics.com/driven.html --> hier hebben ze meer geavanceerdere "silentdrives", die voor 7200rpm hdds bedoeld zijn (ik heb zelf ook 2 7200rpm hdds in me molexjes zitten, werkt prima hoor)... mensen die extra zeker willen zijn dat hun hdd niet oververhit zouden zoiets moeten bestellen
p.s. gordijnstok: ik heb zelf ook IBM 120GXP's in silentdrives zitten, hoe heb jij gemeten dat ze te heet werden? bij mij draait alles verder goed met die hdd's.
www.silentpcreview.com --> dit is de beste site over stille computers... alle onderdelen van de computer die geluid maken worden besproken, vergelijkingstabellen zijn zeer handig, en daar zijn de forums vol met fanatieke mensen die graafmachines huren om hun waterresevoirs in de grond buiten de stoppen --> die mensen daar zitten op een veel hoger niveau dan wij wat betreft stille computers
een paar links:
http://www.silentpcreview...ewarticle&artid=31&page=1 --> een link naar een goede cpu roundup
http://www.signumdata.de/english/futureclient.htm --> hier een voorbeeld van een bedrijf die een fanloze computer maakt, zelfs met een 2.2ghz pent.
http://www.siliconacoustics.com/driven.html --> hier hebben ze meer geavanceerdere "silentdrives", die voor 7200rpm hdds bedoeld zijn (ik heb zelf ook 2 7200rpm hdds in me molexjes zitten, werkt prima hoor)... mensen die extra zeker willen zijn dat hun hdd niet oververhit zouden zoiets moeten bestellen
p.s. gordijnstok: ik heb zelf ook IBM 120GXP's in silentdrives zitten, hoe heb jij gemeten dat ze te heet werden? bij mij draait alles verder goed met die hdd's.
[ Voor 16% gewijzigd door ejtnaj op 18-06-2003 03:01 ]
Ik heb de mijn Seagate Barracuda IV 80GB een aantal maanden geleden (begin maart dacht ik) gehaald bij http://www.fascom.nl/ , het Rotterdam-filiaal. Ik heb de IV gehaald zowel vanwege de 3 jaar garantie als vanwege de "geluidsarmheid." Destijds hadden ze zat van dit type.Unicron schreef op 17 juni 2003 @ 11:27:
[...]Weet iemand nog winkels met de barracuda IV voor een normale prijs???
Bel ze even, want de website heeft geen voorraadinformatie. Prima winkel, overigens.
Zalman 400watt voeding: http://atlas.tweakers.net/pricewatch/52024tweak_master schreef op 17 June 2003 @ 10:28:
[...]
Met alle fans af, behalve m'n radeon (die je toch bijna niet hoort), kom ik tot de conclusie dat m'n HD veel lawaai maakt(=Maxtor D740X 7200rpm) en m'n voeding ook (wit product 300W)...welke voedingen (+300W) en HD zijn stil en bovendien goedkoop? Idem voor cpucooler (XP1800+palo)?
Scoren meestal beter dan vergelijkbare Enermax voedingen, worden vaak vergeleken met Antec Truepower voedingen, maar zijn wel stiller en leveren prima stabiele 5/12volt lijnen, misschien vind je 99 euro teveel. Maarja, als je een Q-tec 550watt voeding (50euro) koopt, en de fans vervangt door stille, zit je ook weer aan de 80 euro...
De Zalman 6000cu staat bekend op zijn stilheid en koelt jou cpu ook voldoende. pricewatch: Zalman CNPS6000-Cu (Socket 370/A)
Moet je zelf maar bepalen of je het goedkoop vind
[ Voor 26% gewijzigd door Yokozuna op 18-06-2003 13:14 ]
thnx, 'k ga eens proberen stukjes kurk tussen m'n HD en case te steken...toch al iets minder resonantieYokozuna schreef op 18 June 2003 @ 13:06:
[...]
Zalman 400watt voeding: http://atlas.tweakers.net/pricewatch/52024
Scoren meestal beter dan vergelijkbare Enermax voedingen, worden vaak vergeleken met Antec Truepower voedingen, maar zijn wel stiller en leveren prima stabiele 5/12volt lijnen, misschien vind je 99 euro teveel. Maarja, als je een Q-tec 550watt voeding (50euro) koopt, en de fans vervangt door stille, zit je ook weer aan de 80 euro...
De Zalman 6000cu staat bekend op zijn stilheid en koelt jou cpu ook voldoende. pricewatch: Zalman CNPS6000-Cu (Socket 370/A)
Moet je zelf maar bepalen of je het goedkoop vind
Misschien een idee wat ik ook gedaan heb met mijn IBM 120 GXP en mijn 60 GXP:Verwijderd schreef op 16 juni 2003 @ 23:09:
Ik heb alles in mijn case, een Chieftec, stil. Een zalman waaier op laagste toerental, een zalman voeding, hele kast beplakt met originele chieftec dempmatten, maar er is 1 geluid wat ik niet weg krijg, en dat zijn de 2 IBM 120GXP's.
Stukjes tochtstrip tussen de zijkanten van de HD en de kooi (deze moet je dan wel iets breder kunnen maken) en rubberen ringetjes tussen de koppen van de schroeven en de HD kooi. Hielp bij mij toch aardig wat.
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Mijn HD is wel stil, nog ruimte voor een 2e, helemaal ingepakt. IBM's worden idd heet, ik heb hier WD. Check m'n site in m'n sig. Ik heb gewoon zelf een WC cooling ervoor gemaaktDaRoot schreef op 18 juni 2003 @ 13:37:
[...]
Misschien een idee wat ik ook gedaan heb met mijn IBM 120 GXP en mijn 60 GXP:
Stukjes tochtstrip tussen de zijkanten van de HD en de kooi (deze moet je dan wel iets breder kunnen maken) en rubberen ringetjes tussen de koppen van de schroeven en de HD kooi. Hielp bij mij toch aardig wat.
Net mijn computer helemaal ingepakt in dat schuim spul v/d gamma. Moet zeggen dat het behoorlijk helpt, mijn systeem is nu wel redelijk stil.
Nu heb ik alleen nog een 120mm (radiator) en een 80mm (voeding) fan die op 12v draait, daar moet ik nog wat aan doen. Een andere 80mm die achter mijn HDD hangt draait al op 7 of 9v (weet niet precies). Iig blijft de HDD nu heerlijk koel.
Ben al best tevreden zo.
Nu heb ik alleen nog een 120mm (radiator) en een 80mm (voeding) fan die op 12v draait, daar moet ik nog wat aan doen. Een andere 80mm die achter mijn HDD hangt draait al op 7 of 9v (weet niet precies). Iig blijft de HDD nu heerlijk koel.
Ben al best tevreden zo.
Heb nu alle onderdelen in mijn pc geinstalleerd en hij is echt geweldig stil.
even een opsomming van de (geluid makende)onderdelen:
-Intel Celeron 1200 Mhz (tualatin, werkt op 1.4V ipv de standaard 1.5V)
-Zalman CNPS6000 CU
-92 mm Zalman fan op 5V en een beetje schuin gedraaid zodat hij niet recht op de cpu blaast maar schuin naar achter zodat hij gelijk de warme lucht naar achteren blaast
-TNT2 videokaart met passief koelblok
-80 GB Samsung 5400 RPM HD in een Silent Drive behuizing
-300 watt voeding, kap eraf gehaald en de fan eruit. (Alle airflow die er in de kast is kan er dus goed langs)
-Dit alles in een goedkope Sweex ATX-kast met de zijpanelen erop
Vervolgens de hele pc in een zelfgebouwde houten kast gezet die aan de binnenzijde is bedekt met Gamma geluidsisolerende platen. Alleen de achterkant van de kast is opengelaten voor wat verse lucht.
Na 6 uur burnen met Hot CPU Tester blijft de CPU temperatuur op 39 graden en de systeemtemp op 33 graden. Ben er zelf erg tevreden mee want ik hoor hem absoluut niet meer
Ik heb nu ook alles vrijwel klaar. 
Eerst wat foto's (klikbaar naar 2200x1700/1.6~2.2MB ofzo):

Zoals je ziet heb ik heel mijn pc met het bekende isolatie materiaal van de Gamma bedekt. Dit scheelde best veel.
Ik heb 5 fans in de pc zitten. 2 in de voeding, een 80 en 92mm, deze zijn temp. gestuurd en draaien erg langzaam en maken amper geluid.
Bovenin, op de radiator, zit een 120mm papst die gewoon op 12v draait, toch is deze wel vrij stil.
Voor de HDD zit een 80mm fan op 7v. En als outtake in het midden-achter zit een 80mm op 9v. Deze maken ook amper geluid.
Ook heb ik de kabels allemaal opgeruimd. Bij de Antec voeding zit een hele kabelboom; deze heb ik tussen de cd spelers gepropt. Hier is toch geen airflow, dus daar zit het goed. Ook ging mijn P-ATA HDD kapot (nou ja, door laten branden samen met de CD-RW
), dus ik heb gelijk een S-ATA HDD gehaald, scheelt ook best veel.

De radiator heb ik bovenachterin weggewerkt zonder de kast te beschadigen, alleen 2 kleine gaatjes erin geboord. Er moet alleen nog een gat in het hout komen voor de 80mm v/d voeding, dan kan de lucht wat beter weg daar. En misschien nog een airduct van de Papst fan naar de radiator.
Als ik de kast helemaal dicht doe, hoor ik hem echt nog amper. Alleen een heel klein beetje gezoem, maar daar is mee te leven. 100% stil kan je hem toch nooit krijgen. Temps. zijn ook goed, met kast dicht zijn ze maar een paar graden hoger dan open (35'~40'). Ben er zeer tevreden mee iig
Zoals je ziet heb ik heel mijn pc met het bekende isolatie materiaal van de Gamma bedekt. Dit scheelde best veel.
Ik heb 5 fans in de pc zitten. 2 in de voeding, een 80 en 92mm, deze zijn temp. gestuurd en draaien erg langzaam en maken amper geluid.
Bovenin, op de radiator, zit een 120mm papst die gewoon op 12v draait, toch is deze wel vrij stil.
Voor de HDD zit een 80mm fan op 7v. En als outtake in het midden-achter zit een 80mm op 9v. Deze maken ook amper geluid.
Ook heb ik de kabels allemaal opgeruimd. Bij de Antec voeding zit een hele kabelboom; deze heb ik tussen de cd spelers gepropt. Hier is toch geen airflow, dus daar zit het goed. Ook ging mijn P-ATA HDD kapot (nou ja, door laten branden samen met de CD-RW
De radiator heb ik bovenachterin weggewerkt zonder de kast te beschadigen, alleen 2 kleine gaatjes erin geboord. Er moet alleen nog een gat in het hout komen voor de 80mm v/d voeding, dan kan de lucht wat beter weg daar. En misschien nog een airduct van de Papst fan naar de radiator.
Als ik de kast helemaal dicht doe, hoor ik hem echt nog amper. Alleen een heel klein beetje gezoem, maar daar is mee te leven. 100% stil kan je hem toch nooit krijgen. Temps. zijn ook goed, met kast dicht zijn ze maar een paar graden hoger dan open (35'~40'). Ben er zeer tevreden mee iig
Zeer nette stille mod, dit is gewoon een schoolboekboorbeeld als je het mij vraagt. Is dat koelblok trouwens zelf zelfgemaakt? En welke pomp gebruik je?
Digital Media Junkie
Je bedoeld het CPU blok? Das een Maze 2-2 als ik me niet vergis, iig al best wel oud 
Pomp is een Sicce die 1300l/h doet geloof ik. Redelijk veel want ik heb hem ook tijdje voor de vijver gebruikt.
En bedankt voor het compliment
Pomp is een Sicce die 1300l/h doet geloof ik. Redelijk veel want ik heb hem ook tijdje voor de vijver gebruikt.
En bedankt voor het compliment
[ Voor 10% gewijzigd door Aikon op 03-07-2003 18:16 ]
Ik heb mijn fans automatisch geschakeld op cpu gebruik, als ik zit te surfen of een film kijk is me pc stil, als ik een spel ga doen gaat ie iets meer lawaai maken.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
zelfs een passief gekoelde WC maakt geluid, want je hebt t pompje nog.Universal Creations schreef op 01 June 2003 @ 16:01:
Zeker nog nooit die passief watergekoelde pc gezien: d'r zat geen fan in, das pas stil.
Ik weet alleen niet welke hd hij erin had zitten. Het systeem was overigens een dual Athlon XP 2000+, dus qua performance ook heel aardig
opme werk hadden we een fujutsie siemens p4 systeem, dat ding had zijn voeding zeg maar tegen de zijkant gebouwd, en daar zaten dus gaten in, daaronder zat de fan voor de cpu, en die blies het dus door de voeding naar buiten, dus 1 fan voor CPU en PSU, verdere specs weet ik niet, maar ik weet wel dat die fan die erin zat nog stiller was als mijn 12cm enermax op zijn langzaamst, de pc hoorde je niet boven het normale omgevings geluid uit, en pas als je je oor op de case legde hoorde je de fan "draaien" verder geen geluid van lucht die ergens langs stroomt.
dus erg stil
Een passief watergekoelde PC mag je gerust ULTRA STIL noemen want een goede pomp hoor je dus echt NIET hoor ! Mijn Eheim 1048 bijvoorbeeld.
Netjes met rubber pootjes zodat de dempingen ook niet in je systeem komen zodat ie echt stil is.
HDD's maken veel meer "lawaai", zelfs als ze in van die silencing brackets zitten. Zelf heb ik een dubbelwandige clear case en de HDDs hoor ik ook praktisch niet meer. Maar mijn pomp dus nog minder
Netjes met rubber pootjes zodat de dempingen ook niet in je systeem komen zodat ie echt stil is.
HDD's maken veel meer "lawaai", zelfs als ze in van die silencing brackets zitten. Zelf heb ik een dubbelwandige clear case en de HDDs hoor ik ook praktisch niet meer. Maar mijn pomp dus nog minder
Zeer netjes AikonAikon schreef op 03 July 2003 @ 16:27:
Ik heb nu ook alles vrijwel klaar.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ook heb ik de kabels allemaal opgeruimd. Bij de Antec voeding zit een hele kabelboom; deze heb ik tussen de cd spelers gepropt. Hier is toch geen airflow, dus daar zit het goed. Ook ging mijn P-ATA HDD kapot (nou ja, door laten branden samen met de CD-RW), dus ik heb gelijk een S-ATA HDD gehaald, scheelt ook best veel.
[afbeelding]
39
Verwijderd
Wat ik me afvraag, hoe zit het met het verlengen van je monitorkabel op een TFT?
Geeft dat signaal verlies net als met een crt, of heb je daar minder/geen last van met een TFT?
Geeft dat signaal verlies net als met een crt, of heb je daar minder/geen last van met een TFT?
Verwijderd
Hmm, als je een stil systeem wilt kies dan voor een Antec Truepower voeding i.c.m. een zalman 6000 serie CPU cooler + ZM-80A Heatpipe voor videokaart en een goede aluminium kast. 
Dat weet je zeker dat je PC zeer stil is.
Ik werk zelf met deze componenten en kan je vertellen dat in silent mode (alle fans op de 7 Volt connector aangesloten van de voeding) de PC bijna niet hoort. (Het is zo erg dat ik mijn PC wel eens uit zet omdat ie al aan stond....
)
Mijn PC is een:
Nforce 2 moederbord
2600+
512 PC400
Radeon 9800
Maxtor 80 GB Liquid met 8MB
Lian-Li PC 60
Antec Truepower 430Watt voeding
Zalman 6000 Cu
Zalman ZM-80A voor videokaart
4 casefans (Coolermaster Rifle bearing)
3Dmark 2001 14900 en stillllll!!!

Vergeet ik bijna te zeggen dat de PC altijd in silent mode draait want de CPU wordt bij heftig gamen (3 uur Vice city) wordt niet warmer dan 52 graden en de case 38 graden --> vooral de HD's blijven koel in de Lian Li kast doordat ze de warmte goed kunnen afgeven aan de kast.
Dat weet je zeker dat je PC zeer stil is.
Ik werk zelf met deze componenten en kan je vertellen dat in silent mode (alle fans op de 7 Volt connector aangesloten van de voeding) de PC bijna niet hoort. (Het is zo erg dat ik mijn PC wel eens uit zet omdat ie al aan stond....
Mijn PC is een:
Nforce 2 moederbord
2600+
512 PC400
Radeon 9800
Maxtor 80 GB Liquid met 8MB
Lian-Li PC 60
Antec Truepower 430Watt voeding
Zalman 6000 Cu
Zalman ZM-80A voor videokaart
4 casefans (Coolermaster Rifle bearing)
3Dmark 2001 14900 en stillllll!!!
Vergeet ik bijna te zeggen dat de PC altijd in silent mode draait want de CPU wordt bij heftig gamen (3 uur Vice city) wordt niet warmer dan 52 graden en de case 38 graden --> vooral de HD's blijven koel in de Lian Li kast doordat ze de warmte goed kunnen afgeven aan de kast.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2003 10:31 ]
Even een vraagje over die geluidsdempende matten, hoe zetten jullie die vast? Doen jullie dat met lijm, dubbelzijdige tape of weer anders? (Ik ben ook van plan/bezig met m'n computer om hem flink wat stiller te maken, want ik word gek van de herrie. Ik wil hem zo stil hebben dat ik gewoon kan slapen terwijl hij aan staat).
Ik heb 'm al wat stiller dan ie was door de standaard box cooler van m'n 1800+ te vervangen door een Spire Falconrock II, en door de HDD kooi naar buiten te buigen zodat deze geen contact meer maakt met de HDD, en tussen de schroefkopjes en de kooi heb ik zachte rubber ringetjes geplaatst (dit scheelde echt veel).
Ik heb 'm al wat stiller dan ie was door de standaard box cooler van m'n 1800+ te vervangen door een Spire Falconrock II, en door de HDD kooi naar buiten te buigen zodat deze geen contact meer maakt met de HDD, en tussen de schroefkopjes en de kooi heb ik zachte rubber ringetjes geplaatst (dit scheelde echt veel).
ride on
Als je de matten precies op maat maakt dan kan je ze zo vastklemmen.
Je HD moet je gewoon ophangen in een 5 1/4 slot met behulp van elastieken
Je HD moet je gewoon ophangen in een 5 1/4 slot met behulp van elastieken
Verwijderd
Ik lees hier dat verschillende mensen op zoek zijn naar de barracuda 4, echter je kunt ook de 5 of de 7200 -versie nemen, zijn net zo stil. Heb zelf 4x 60 Gb 7200 Barracuda's, maken samen minder lawaai dan mijn oude 740dx Maxtor.
Je moet wel kijken , hoeveel platters er in zitten, dit maakt wel uit.
Ik las trouwens niet zo lang geleden dat een fabrikant binnenkort een nieuwe lichtere kop gaat toepassen, mogelijk dat dit weer op diverse gebieden tot betere prestaties gaat komen....
Ik las trouwens niet zo lang geleden dat een fabrikant binnenkort een nieuwe lichtere kop gaat toepassen, mogelijk dat dit weer op diverse gebieden tot betere prestaties gaat komen....
Zijn die matten trouwens niet "gevaarlijk" en dan bedoel ik dat m.b.t. eventuele statische electriciteit (ESD) ???
ride on
Over het algemeen zijn de meeste mensen van mening dat de Cuda 5 en 7200.7 stil zijn, maar niet zo stil als de barracuda 4.Verwijderd schreef op 06 July 2003 @ 12:40:
Ik lees hier dat verschillende mensen op zoek zijn naar de barracuda 4, echter je kunt ook de 5 of de 7200 -versie nemen, zijn net zo stil. Heb zelf 4x 60 Gb 7200 Barracuda's, maken samen minder lawaai dan mijn oude 740dx Maxtor.
Ik persoonlijk wacht op de Samsung P80 80GB 8MB cache. Helaas zijn op dit moment alleen nog maar de 2MB versies te koop
Tevens ondersteund de 7200.7 geen AAM(dit gaat seagate klanten kosten), terwijl de Samsung P80 wel AAM ondersteuning heeft.
Hehe, HDD ophangen met elastieken. Vibratie is dan onmogelijk ja, maar als je geregeld naar LAN's gaat of je pc gewoon versjouwt is dat niet handig.
[edit] Gevonden, het zijn een nieuwe soort bearings die nog geen jaar worden gebruikt, blijken beter dan sleeve EN ball-bearings.

Zovaak komen er geen nieuwe bearings uit. http://overclockersclub.c...olermasterledcasefans.php Heb al meer reviews gechecked, en die casefans krijgen overal een erg hoge waardering
Coolermaster is wel goed bezig iig, eerst de Aero7, nu een nieuwe soort bearing, waar ze blijkbaar patent op hebben (heb nog geen ander merk gezien met die bearings).
Rifle bearing, wasda?(Coolermaster Rifle bearing)
[edit] Gevonden, het zijn een nieuwe soort bearings die nog geen jaar worden gebruikt, blijken beter dan sleeve EN ball-bearings.

Een goede concurrent voor de stille fans van Papst en Panaflo? Wel interessant iig. Mag wel op de frontpage van t.netWell, I promised an update as soon as I found some more information as to what exactly the "Rifle Bearing" is, and I've got the info now. This technology is omething that you can't even find at Cooler Master's web site yet! And here is what I received in the email:
"Rifle bearing similar to sleeve bearing however it has some special mechanism that will increase Life Expectance of the fan (still slightly less than ball bearing) and it is quieter than sleeve and ball bearing.
In the pic of "rifle_inside", you can see the rifling shaft on the left, and the rifling tube with some spiral pattern on the right. Oil is flowing inside and outside the rifling tube.
Imagine when the fan is placed vertically, the fan will weigh down a little bit, so friction is created between the top of fan and the axle, thus lowering the life expectance.
In case of rifle bearing, when the fan spins, due to the special design of rifle bearing, the oil pumps from the bottom to the top along the rifling shaft, and then flows back to the bottom along the side and recycles. the exit of oil at the top creates the force to encounter the friction, so protection is non-stop and hence, longer life expectance.
[ Voor 149% gewijzigd door Yokozuna op 06-07-2003 14:17 ]
Verwijderd
Ach, daar staat tegenover dat zo'n beetje elke Seagate schijf standaard liquid bearing heeft, (mede) daarom zijn deze schijven standaard al vrij stil.Unicron schreef op 06 July 2003 @ 13:47:
Tevens ondersteund de 7200.7 geen AAM(dit gaat seagate klanten kosten), terwijl de Samsung P80 wel AAM ondersteuning heeft.
Dus de conclusie dat dit Seagate klanten gaat kosten lijkt mij een beetje voorbarig. AAM heeft een negatieve invloed op track-to-track seektime, ik kan me dus best voorstellen dat bepaalde fabrikanten alleen al uit principe geen AAM toepassen, maar andere manieren zoeken om een schijf stil te krijgen.
Liquid bearing zorgt er vooral voor dat je de whine niet hoort. AAM zorgt ervoor dat je de seeks niet hoort, daar kan liquid bearing weinig aan veranderen.Verwijderd schreef op 06 juli 2003 @ 14:00:
[...]
Ach, daar staat tegenover dat zo'n beetje elke Seagate schijf standaard liquid bearing heeft, (mede) daarom zijn deze schijven standaard al vrij stil.
Dus de conclusie dat dit Seagate klanten gaat kosten lijkt mij een beetje voorbarig. AAM heeft een negatieve invloed op track-to-track seektime, ik kan me dus best voorstellen dat bepaalde fabrikanten alleen al uit principe geen AAM toepassen, maar andere manieren zoeken om een schijf stil te krijgen.
Zijn er eigenlijk al rifle bearing fans van Coolermaster zonder LED's? Gewoon plain zwart?
Verwijderd
Klopt. Ik ben desondanks blij dat Seagate juist op deze manier de geluidsproductie laag probeert te houden, en niet door een of andere truk die de performance nadelig beinvloedt....Unicron schreef op 06 July 2003 @ 14:09:
[...]
Liquid bearing zorgt er vooral voor dat je de whine niet hoort. AAM zorgt ervoor dat je de seeks niet hoort, daar kan liquid bearing weinig aan veranderen.
Persoonlijk vind ik die konstante "whine" veel hinderlijker dan het "gekras" tijdens het zoeken.
/me heeft een 7200.7 en hoort deze in het geheel niet, ook niet tijdens het zoeken op de schijf of bij het defragmenteren.
De Maxtor Diamondmax 9+ schijven schijnen ook erg stil te zijn.
Jup, heb ik ook en is erg stil.Yokozuna schreef op 07 July 2003 @ 12:48:
Ik ben ook aan het twijfelen om geluidsdempende matten aan te schaffen.
Maar ik vroeg me af of je met de Gamma matten hetzelfde resultaat bereikt als met
bijvoorbeeld akasa,coolermaster matten (en soortgelijken), heeft iemand hier ervaring mee?
Zouden de Akasa matten het beste effect hebben of de coolermaster kit?
[ Voor 11% gewijzigd door Recoil op 07-07-2003 16:44 ]
Verwijderd
Ha vindt je dat echt ?Yokozuna schreef op 07 juli 2003 @ 12:48:
Wij hebben ze ook gehad , worden zwaar warm en maken nog altijd meer herrie dan seagate's !
Me pa heeft er 1 gehad , maar snel weer door verkocht !
Nou heeft hij weer 2 mooie 80 gig seagate v serie er in liggen ! Echt een groot verschil!
Deze is al vaker voorbij gekomen, maar we posten hem maar weer eens:Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 15:36:
[...]
Ha vindt je dat echt ?
Wij hebben ze ook gehad , worden zwaar warm en maken nog altijd meer herrie dan seagate's !
Me pa heeft er 1 gehad , maar snel weer door verkocht !![]()
Nou heeft hij weer 2 mooie 80 gig seagate v serie er in liggen ! Echt een groot verschil!
idle noise benchmark HD's
De Seagate is in idle staat objectief gezien nog iets stiller dan de nieuwe Maxtor, maar dat 'lawaai' van je pa's maxtor lijkt me een exemplarisch voorbeeld danwel een persoonlijke indruk.
Verwijderd
Weet iemand ook als je deze leuke dingetjes(fan isolators) ook in Nederland kan kopen?
http://www.siliconacoustics.com/fanisolators1.html
Ja, ikzelf heb ze bij Freezing Hardware vandaanVerwijderd schreef op 07 July 2003 @ 16:40:
Weet iemand ook als je deze leuke dingetjes(fan isolators) ook in Nederland kan kopen?
Nog een tip voor niet-veeleisende-gebruikers: Koop een Dell Optiplex (zo'n klein dingetje). Ik werk er hier op en ik mocht het niet van de topicstarter maar ik zeg het toch: je hoort hem niet!
Het is dat hij altijd aanstaat maar anders zou je echt aan het lampje moeten zien of hij überhaubt aan is. Alleen bij schijfactiviteit hoor je hem licht snorren (overigens absoluut niet storend).
Dit vraagt uiteraard wel wat concessies. De schijf is een notebookexemplaar, terwijl ook de snelheid van het hele systeem niet baanbrekend is, maar voor de alledaagse kantoorwerkzaamheden is dat geen enkel bezwaar.
Het is dat hij altijd aanstaat maar anders zou je echt aan het lampje moeten zien of hij überhaubt aan is. Alleen bij schijfactiviteit hoor je hem licht snorren (overigens absoluut niet storend).
Dit vraagt uiteraard wel wat concessies. De schijf is een notebookexemplaar, terwijl ook de snelheid van het hele systeem niet baanbrekend is, maar voor de alledaagse kantoorwerkzaamheden is dat geen enkel bezwaar.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Verwijderd
Ja deze had ik inderdaad ook gevonden,zijn wel niet precies hetzelfde maar zullen ook wel goed zijn,alleen wat duurder.makje schreef op 07 July 2003 @ 16:43:
[...]
Ja, ikzelf heb ze bij Freezing Hardware vandaan [afbeelding]
Bevallen ze?
Het is maar de vraag welke review geloofwaardig is, hier komen andere resultaten uit, review van Femme Taken:makje schreef op 07 July 2003 @ 15:49:
Deze is al vaker voorbij gekomen, maar we posten hem maar weer eens:
idle noise benchmark HD's
De Seagate is in idle staat objectief gezien nog iets stiller dan de nieuwe Maxtor, maar dat 'lawaai' van je pa's maxtor lijkt me een exemplarisch voorbeeld danwel een persoonlijke indruk.
reviews: Vergelijking van high-performance desktop ATA-schijven
[ Voor 7% gewijzigd door Yokozuna op 07-07-2003 20:00 ]
Verwijderd
offtopic:
Wie is Femme Taken?
Wie is Femme Taken?
Dit was een grapje beste vrienden.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 20:35 . Reden: Femme ]
Ga nu je mond spoelen!!!
Femme Taken
Ja ze bevallen erg goed. Gewoon kopen dusVerwijderd schreef op 07 juli 2003 @ 17:15:
[...]
Ja deze had ik inderdaad ook gevonden,zijn wel niet precies hetzelfde maar zullen ook wel goed zijn,alleen wat duurder.
Bevallen ze?
Ahh dat is in ieder geval een uitgebreide en duidelijke review. ToppieYokozuna schreef op 07 July 2003 @ 19:58:
[...]
Het is maar de vraag welke review geloofwaardig is, hier komen andere resultaten uit, review van Femme Taken:
reviews: Vergelijking van high-performance desktop ATA-schijven
Ik heb weer een kleine mod uitgevoerd om me pc nog wat stiller te krijgen. Dit keer heb ik mijn HD (een maxtor d740x, inderdaad zo'n herriemaker) opgehangen in een 5 1/4 slot met behulp van een 11mm breed bandelastiek. Dankzij het brede bandelastiek heeft de HD nog flink wat steun zodat deze niet gelijk eruitvalt als je je kast een keer een beetje verplaatst.
Voor de mod lag de HD gewoon los in mijn kast, dit scheelde ook al redelijk wat vergeleken met toen die nog in een standaard slot vast zat. Nu de HD in elastieken hangt is het verschil echt groot. De seeks zijn compleet onhoorbaar geworden en zelfs de whine is een stuk minder hoorbaar. Dit laatste had ik trouwens niet verwacht maar alles is weer mooi meegenomen.
Een mooie mod dus en dat voor maar €1.10
Voor de mod lag de HD gewoon los in mijn kast, dit scheelde ook al redelijk wat vergeleken met toen die nog in een standaard slot vast zat. Nu de HD in elastieken hangt is het verschil echt groot. De seeks zijn compleet onhoorbaar geworden en zelfs de whine is een stuk minder hoorbaar. Dit laatste had ik trouwens niet verwacht maar alles is weer mooi meegenomen.
Een mooie mod dus en dat voor maar €1.10
Ik heb al jaren de stille oplossing maar niemand blijkt het over te nemen, okay its a bit crazy...
Naast mijn kamer is ruimte waar leden van het gezin voorbij lopen (trap) maar nooit lang blijven. Dus heb ik mijn 2 PC's in die ruimte gezet en door een gat mijn kabels getrokken (scherm,keyb,sound,...).
Voordelen: het is stil en je kamer wordt er niet warm van.
Nadelen: geen, let wel op dat je hoge kwaliteit vga kabels koopt.
... ok nadeel: je cd rom maar ... ik gebruik dat niet zoveel.
Ik heb trouwens 2 maand geleden nog één geprobeert de PC op men kamer te zetten en ben daar snel terug vanaf gestapt, de pc is vrij stil maar het stoort!
Naast mijn kamer is ruimte waar leden van het gezin voorbij lopen (trap) maar nooit lang blijven. Dus heb ik mijn 2 PC's in die ruimte gezet en door een gat mijn kabels getrokken (scherm,keyb,sound,...).
Voordelen: het is stil en je kamer wordt er niet warm van.
Nadelen: geen, let wel op dat je hoge kwaliteit vga kabels koopt.
... ok nadeel: je cd rom maar ... ik gebruik dat niet zoveel.
Ik heb trouwens 2 maand geleden nog één geprobeert de PC op men kamer te zetten en ben daar snel terug vanaf gestapt, de pc is vrij stil maar het stoort!
[ Voor 15% gewijzigd door poing op 17-07-2003 13:52 ]