Enige opmerkingen t.a.v. STILLE computers

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 497 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb alles in mijn case, een Chieftec, stil. Een zalman waaier op laagste toerental, een zalman voeding, hele kast beplakt met originele chieftec dempmatten, maar er is 1 geluid wat ik niet weg krijg, en dat zijn de 2 IBM 120GXP's.

Ik heb de silentdrive al eens geprobeerd, ik kon op de schijven een eitje bakken dus dat was niet zo'n succes. Er is echter geen enkel product op de markt wat het geluid van HD's dempt, zonder een extreme aanslag te doen op de HD temps. Zolang de temp onder de aanbevolen waardes blijft vind ik het wel prima, interesseert mij wat als die niet koel is, maar zelfs dat is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
HDD's worden met een KLEIN BEETJE koeling (zegmaar een 80mm fannetje op 1000rpm ofzo) al meteen veel koeler, je bereikt makkelijk 10 graden verschil MET cooler. Er zijn al kasten die standaard een mount-plek hebben voor een 80mm fan, voor 2 HDD's.

Misschien werkt dat wel icm. die SilentDrives...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

kutkip schreef op 16 juni 2003 @ 11:32:
[...]

Tbred-a. Die gebruiken nog iets minder watt dan de b, voornamelijk omdat ze standaart al op 1,5v lopen. Echter passief koelen is moeilijker dan jij denkt. het verschil tussen een 80mm fannetje op 1000RPM (heb ik nu) en geen fan is heel groot.
Echter jou heatsink is denk ik minder geschikt voor passieve koelen. Het is nl zo dat de heatsink met een delta fan bijna evengoede prestaties neerzet als de beste heatsinks zoals de Thermalright SLK-800, maar met een langzamere fan al snel minder presteert. Dit komt ook omdat ie gewoon veel minder koeloppervlakte heeft dan een Alpha pal 8045. En bedenk dat je nu de diode temp uitleest, de core temp is ongeveer 12graden hoger, en dus zou ik hem niet warmer laten worden dan 68 graden, dan heb je nog een beetje marge.
Wie zegt dat ik de diodetemp uitlees? Ik heb zelf de thermometer van m'n baybus onder de proc geplakt, recht onder de core.
Dat er een groot verschil is tussen een heatsink met of zonder fan klopt. Als je passief wilt koelen, zul je een heatsink ála Zalman moeten gebruiken. 'Normale' heatsinks zijn ontworpen voor een fan, en zonder fan kunnen ze de warmte niet goed kwijt.

Ik heb hem trouwens niet passief gekoeld, maar op het moment overklokt naar 2200Mhz@waterkoeling ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:28
Ik begrijp er niets van: midicase met een xp1800+ (palomino) en een noisecontrol silverado op 10V (2x3000rpm), BBA Radeon 9700 pro met standaard cooling, lawaaierige (maar efficiente) casefan en kast aan 2 kanten open: cpu +50° load en case al niet veel minder...
Toen het enkele dagen zo heet was, ging m'n cpu tot 59°, de case tot 55° en de HD tot 60° (dus heb ik maar met wat ijzertjes een papstfannetje op m'n HD laten blazen)... en dat met een lawaaierige pc !!! Hoe krijg ik dat ding stiller, zonder dat m'n pc'tje zich opblaast??? Hoe warm mag m'n cpu en case worden???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CPU mag zo'n 80' worden, maar das toch niet echt aan te bevelen, case mag ook best warm worden, dat maakt niet zoveel uit.
Maar palomino wordt sowieso al een stukkie warmer dan T'bred geloof ik, kijk anders eens in het schema van BalusC (zie zijn sig) naar het verbruik, misschien een CPU aanschaffen met een lager verbruik?
Of probeer het voltage v/d CPU wat omlaag te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_master
Aikon schreef op 17 June 2003 @ 10:12:
CPU mag zo'n 80' worden, maar das toch niet echt aan te bevelen, case mag ook best warm worden, dat maakt niet zoveel uit.
Maar palomino wordt sowieso al een stukkie warmer dan T'bred geloof ik, kijk anders eens in het schema van BalusC (zie zijn sig) naar het verbruik, misschien een CPU aanschaffen met een lager verbruik?
Of probeer het voltage v/d CPU wat omlaag te halen.
Met alle fans af, behalve m'n radeon (die je toch bijna niet hoort), kom ik tot de conclusie dat m'n HD veel lawaai maakt(=Maxtor D740X 7200rpm) en m'n voeding ook (wit product 300W)...welke voedingen (+300W) en HD zijn stil en bovendien goedkoop? Idem voor cpucooler (XP1800+palo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
bombadil schreef op 16 June 2003 @ 15:15:
[...]

Je hebt heel veel 80 mm papsts. Die gaan van 12 db tot in de 30 db geloof ik.Welk nummer hebben de jouwe?
12 dB geloof ik, de stilste. Bij nader inzien had ik snellere genomen, kan je beter regelen met potmeter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 17:16
tweak_master schreef op 17 June 2003 @ 10:28:
[...]

Met alle fans af, behalve m'n radeon (die je toch bijna niet hoort), kom ik tot de conclusie dat m'n HD veel lawaai maakt(=Maxtor D740X 7200rpm) en m'n voeding ook (wit product 300W)...welke voedingen (+300W) en HD zijn stil en bovendien goedkoop? Idem voor cpucooler (XP1800+palo)?
Ikzelf heb ook een Maxtor d740x :'(. Ik ben nu al een tijdje opzoek naar een Seagate barracuda IV 7200rpm, dit zijn de stilste HD's die er zijn. Alleen veel winkels uit de pricewatch beweren dat ze hem hebben, maar als je ze dan belt kunnen ze alleen de andere modellen van seagate leveren. De pricewatch is dus best onbetrouwbaar. Weet iemand nog winkels met de barracuda IV voor een normale prijs???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_master
Unicron schreef op 17 June 2003 @ 11:27:
[...]

Ikzelf heb ook een Maxtor d740x :'(. Ik ben nu al een tijdje opzoek naar een Seagate barracuda IV 7200rpm, dit zijn de stilste HD's die er zijn. Alleen veel winkels uit de pricewatch beweren dat ze hem hebben, maar als je ze dan belt kunnen ze alleen de andere modellen van seagate leveren. De pricewatch is dus best onbetrouwbaar. Weet iemand nog winkels met de barracuda IV voor een normale prijs???
Hier staan nog verschillende modellen te koop, "Quietest operation ever for a desktop 7200 RPM drive!", of ze nog in stock zijn moet je zelf ff vragen...
www.overclocking.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:50
Let wel op met die Silentdrives van Seagate dat ze merkbaar aanzienlijk minder prestaties leveren !! (Tja zo kan ik ook een HD stil krijgen ;) ) BTW Ik vind eigenlijk mijn Rappie's in verhouding wel één van de stilste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
zoveel is het prestatieverschil ook weer niet. En als ik moest kiezen tussen 1 a 2% prestatie winst of stilte dan wist ik het wel ;)

Helaas lijkt het erop dat de barracuda IV niet meer te koop is. Ik heb ondertussen de meeste winkels al gemaild uit de pricewatch.

@tweak_master: Helaas is overclocking.be wel heel erg duur(30 euro duurder dan normaal) en daar komt dan ook nogeens hoge bezorgingskosten op. Dan koop ik denk ik toch liever een andere stille HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 21:10
tja ik heb mezelf voor een jaartje ofzo bezig gehouden met stille pcs... mensen die veel info willen hoeven maar 1 site te raadplegen:

www.silentpcreview.com --> dit is de beste site over stille computers... alle onderdelen van de computer die geluid maken worden besproken, vergelijkingstabellen zijn zeer handig, en daar zijn de forums vol met fanatieke mensen die graafmachines huren om hun waterresevoirs in de grond buiten de stoppen --> die mensen daar zitten op een veel hoger niveau dan wij wat betreft stille computers

een paar links:

http://www.silentpcreview...ewarticle&artid=31&page=1 --> een link naar een goede cpu roundup

http://www.signumdata.de/english/futureclient.htm --> hier een voorbeeld van een bedrijf die een fanloze computer maakt, zelfs met een 2.2ghz pent.

http://www.siliconacoustics.com/driven.html --> hier hebben ze meer geavanceerdere "silentdrives", die voor 7200rpm hdds bedoeld zijn (ik heb zelf ook 2 7200rpm hdds in me molexjes zitten, werkt prima hoor)... mensen die extra zeker willen zijn dat hun hdd niet oververhit zouden zoiets moeten bestellen

p.s. gordijnstok: ik heb zelf ook IBM 120GXP's in silentdrives zitten, hoe heb jij gemeten dat ze te heet werden? bij mij draait alles verder goed met die hdd's.

[ Voor 16% gewijzigd door ejtnaj op 18-06-2003 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnderClock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 10:58

UnderClock

Enjoy the silence!

Unicron schreef op 17 juni 2003 @ 11:27:
[...]Weet iemand nog winkels met de barracuda IV voor een normale prijs???
Ik heb de mijn Seagate Barracuda IV 80GB een aantal maanden geleden (begin maart dacht ik) gehaald bij http://www.fascom.nl/ , het Rotterdam-filiaal. Ik heb de IV gehaald zowel vanwege de 3 jaar garantie als vanwege de "geluidsarmheid." Destijds hadden ze zat van dit type.

Bel ze even, want de website heeft geen voorraadinformatie. Prima winkel, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
tweak_master schreef op 17 June 2003 @ 10:28:
[...]

Zalman 400watt voeding: http://atlas.tweakers.net/pricewatch/52024
Scoren meestal beter dan vergelijkbare Enermax voedingen, worden vaak vergeleken met Antec Truepower voedingen, maar zijn wel stiller en leveren prima stabiele 5/12volt lijnen, misschien vind je 99 euro teveel. Maarja, als je een Q-tec 550watt voeding (50euro) koopt, en de fans vervangt door stille, zit je ook weer aan de 80 euro...

De Zalman 6000cu staat bekend op zijn stilheid en koelt jou cpu ook voldoende. pricewatch: Zalman CNPS6000-Cu (Socket 370/A)

Moet je zelf maar bepalen of je het goedkoop vind ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Yokozuna op 18-06-2003 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_master
Yokozuna schreef op 18 June 2003 @ 13:06:
[...]

Zalman 400watt voeding: http://atlas.tweakers.net/pricewatch/52024
Scoren meestal beter dan vergelijkbare Enermax voedingen, worden vaak vergeleken met Antec Truepower voedingen, maar zijn wel stiller en leveren prima stabiele 5/12volt lijnen, misschien vind je 99 euro teveel. Maarja, als je een Q-tec 550watt voeding (50euro) koopt, en de fans vervangt door stille, zit je ook weer aan de 80 euro...

De Zalman 6000cu staat bekend op zijn stilheid en koelt jou cpu ook voldoende. pricewatch: Zalman CNPS6000-Cu (Socket 370/A)

Moet je zelf maar bepalen of je het goedkoop vind ;)
thnx, 'k ga eens proberen stukjes kurk tussen m'n HD en case te steken...toch al iets minder resonantie ;) (en goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op 16 juni 2003 @ 23:09:
Ik heb alles in mijn case, een Chieftec, stil. Een zalman waaier op laagste toerental, een zalman voeding, hele kast beplakt met originele chieftec dempmatten, maar er is 1 geluid wat ik niet weg krijg, en dat zijn de 2 IBM 120GXP's.

Ik heb de silentdrive al eens geprobeerd, ik kon op de schijven een eitje bakken dus dat was niet zo'n succes. Er is echter geen enkel product op de markt wat het geluid van HD's dempt, zonder een extreme aanslag te doen op de HD temps. Zolang de temp onder de aanbevolen waardes blijft vind ik het wel prima, interesseert mij wat als die niet koel is, maar zelfs dat is er niet.
Misschien een idee wat ik ook gedaan heb met mijn IBM 120 GXP en mijn 60 GXP:
Stukjes tochtstrip tussen de zijkanten van de HD en de kooi (deze moet je dan wel iets breder kunnen maken) en rubberen ringetjes tussen de koppen van de schroeven en de HD kooi. Hielp bij mij toch aardig wat.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
DaRoot schreef op 18 juni 2003 @ 13:37:
[...]

Misschien een idee wat ik ook gedaan heb met mijn IBM 120 GXP en mijn 60 GXP:
Stukjes tochtstrip tussen de zijkanten van de HD en de kooi (deze moet je dan wel iets breder kunnen maken) en rubberen ringetjes tussen de koppen van de schroeven en de HD kooi. Hielp bij mij toch aardig wat.
Mijn HD is wel stil, nog ruimte voor een 2e, helemaal ingepakt. IBM's worden idd heet, ik heb hier WD. Check m'n site in m'n sig. Ik heb gewoon zelf een WC cooling ervoor gemaakt :D en dat werkt perfect. Geen toontje meer te horen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Net mijn computer helemaal ingepakt in dat schuim spul v/d gamma. Moet zeggen dat het behoorlijk helpt, mijn systeem is nu wel redelijk stil.
Nu heb ik alleen nog een 120mm (radiator) en een 80mm (voeding) fan die op 12v draait, daar moet ik nog wat aan doen. Een andere 80mm die achter mijn HDD hangt draait al op 7 of 9v (weet niet precies). Iig blijft de HDD nu heerlijk koel.
Ben al best tevreden zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:38

makje

Professioneel prutser

makje schreef op 04 June 2003 @ 15:28:
[...]

heel verhaal over mijn stille computer projectje
Heb nu alle onderdelen in mijn pc geinstalleerd en hij is echt geweldig stil.

even een opsomming van de (geluid makende)onderdelen:
-Intel Celeron 1200 Mhz (tualatin, werkt op 1.4V ipv de standaard 1.5V)
-Zalman CNPS6000 CU
-92 mm Zalman fan op 5V en een beetje schuin gedraaid zodat hij niet recht op de cpu blaast maar schuin naar achter zodat hij gelijk de warme lucht naar achteren blaast
-TNT2 videokaart met passief koelblok
-80 GB Samsung 5400 RPM HD in een Silent Drive behuizing
-300 watt voeding, kap eraf gehaald en de fan eruit. (Alle airflow die er in de kast is kan er dus goed langs)
-Dit alles in een goedkope Sweex ATX-kast met de zijpanelen erop

Vervolgens de hele pc in een zelfgebouwde houten kast gezet die aan de binnenzijde is bedekt met Gamma geluidsisolerende platen. Alleen de achterkant van de kast is opengelaten voor wat verse lucht.

Na 6 uur burnen met Hot CPU Tester blijft de CPU temperatuur op 39 graden en de systeemtemp op 33 graden. Ben er zelf erg tevreden mee want ik hoor hem absoluut niet meer :)

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb nu ook alles vrijwel klaar. :)

Eerst wat foto's (klikbaar naar 2200x1700/1.6~2.2MB ofzo):
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/fckok/HPIM0949-small.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/fckok/HPIM0938-small.JPG

Zoals je ziet heb ik heel mijn pc met het bekende isolatie materiaal van de Gamma bedekt. Dit scheelde best veel.
Ik heb 5 fans in de pc zitten. 2 in de voeding, een 80 en 92mm, deze zijn temp. gestuurd en draaien erg langzaam en maken amper geluid.
Bovenin, op de radiator, zit een 120mm papst die gewoon op 12v draait, toch is deze wel vrij stil.
Voor de HDD zit een 80mm fan op 7v. En als outtake in het midden-achter zit een 80mm op 9v. Deze maken ook amper geluid.

Ook heb ik de kabels allemaal opgeruimd. Bij de Antec voeding zit een hele kabelboom; deze heb ik tussen de cd spelers gepropt. Hier is toch geen airflow, dus daar zit het goed. Ook ging mijn P-ATA HDD kapot (nou ja, door laten branden samen met de CD-RW :+), dus ik heb gelijk een S-ATA HDD gehaald, scheelt ook best veel.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/fckok/HPIM0942-small.JPG

De radiator heb ik bovenachterin weggewerkt zonder de kast te beschadigen, alleen 2 kleine gaatjes erin geboord. Er moet alleen nog een gat in het hout komen voor de 80mm v/d voeding, dan kan de lucht wat beter weg daar. En misschien nog een airduct van de Papst fan naar de radiator. :)

Als ik de kast helemaal dicht doe, hoor ik hem echt nog amper. Alleen een heel klein beetje gezoem, maar daar is mee te leven. 100% stil kan je hem toch nooit krijgen. Temps. zijn ook goed, met kast dicht zijn ze maar een paar graden hoger dan open (35'~40'). Ben er zeer tevreden mee iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 15:20
Zeer nette stille mod, dit is gewoon een schoolboekboorbeeld als je het mij vraagt. Is dat koelblok trouwens zelf zelfgemaakt? En welke pomp gebruik je?

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Je bedoeld het CPU blok? Das een Maze 2-2 als ik me niet vergis, iig al best wel oud ;)
Pomp is een Sicce die 1300l/h doet geloof ik. Redelijk veel want ik heb hem ook tijdje voor de vijver gebruikt.

En bedankt voor het compliment :)

[ Voor 10% gewijzigd door Aikon op 03-07-2003 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik heb mijn fans automatisch geschakeld op cpu gebruik, als ik zit te surfen of een film kijk is me pc stil, als ik een spel ga doen gaat ie iets meer lawaai maken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Universal Creations schreef op 01 June 2003 @ 16:01:
Zeker nog nooit die passief watergekoelde pc gezien: d'r zat geen fan in, das pas stil.
Ik weet alleen niet welke hd hij erin had zitten. Het systeem was overigens een dual Athlon XP 2000+, dus qua performance ook heel aardig
zelfs een passief gekoelde WC maakt geluid, want je hebt t pompje nog.

opme werk hadden we een fujutsie siemens p4 systeem, dat ding had zijn voeding zeg maar tegen de zijkant gebouwd, en daar zaten dus gaten in, daaronder zat de fan voor de cpu, en die blies het dus door de voeding naar buiten, dus 1 fan voor CPU en PSU, verdere specs weet ik niet, maar ik weet wel dat die fan die erin zat nog stiller was als mijn 12cm enermax op zijn langzaamst, de pc hoorde je niet boven het normale omgevings geluid uit, en pas als je je oor op de case legde hoorde je de fan "draaien" verder geen geluid van lucht die ergens langs stroomt.

dus erg stil _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 23:51

Gerco-M

mijn tornado res.

Een passief watergekoelde PC mag je gerust ULTRA STIL noemen want een goede pomp hoor je dus echt NIET hoor ! Mijn Eheim 1048 bijvoorbeeld.
Netjes met rubber pootjes zodat de dempingen ook niet in je systeem komen zodat ie echt stil is.

HDD's maken veel meer "lawaai", zelfs als ze in van die silencing brackets zitten. Zelf heb ik een dubbelwandige clear case en de HDDs hoor ik ook praktisch niet meer. Maar mijn pomp dus nog minder :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Aikon schreef op 03 July 2003 @ 16:27:
Ik heb nu ook alles vrijwel klaar. :)

Eerst wat foto's (klikbaar naar 2200x1700/1.6~2.2MB ofzo):
[afbeelding]

[afbeelding]

Zoals je ziet heb ik heel mijn pc met het bekende isolatie materiaal van de Gamma bedekt. Dit scheelde best veel.
Ik heb 5 fans in de pc zitten. 2 in de voeding, een 80 en 92mm, deze zijn temp. gestuurd en draaien erg langzaam en maken amper geluid.
Bovenin, op de radiator, zit een 120mm papst die gewoon op 12v draait, toch is deze wel vrij stil.
Voor de HDD zit een 80mm fan op 7v. En als outtake in het midden-achter zit een 80mm op 9v. Deze maken ook amper geluid.

Ook heb ik de kabels allemaal opgeruimd. Bij de Antec voeding zit een hele kabelboom; deze heb ik tussen de cd spelers gepropt. Hier is toch geen airflow, dus daar zit het goed. Ook ging mijn P-ATA HDD kapot (nou ja, door laten branden samen met de CD-RW :+), dus ik heb gelijk een S-ATA HDD gehaald, scheelt ook best veel.

[afbeelding]

De radiator heb ik bovenachterin weggewerkt zonder de kast te beschadigen, alleen 2 kleine gaatjes erin geboord. Er moet alleen nog een gat in het hout komen voor de 80mm v/d voeding, dan kan de lucht wat beter weg daar. En misschien nog een airduct van de Papst fan naar de radiator. :)

Als ik de kast helemaal dicht doe, hoor ik hem echt nog amper. Alleen een heel klein beetje gezoem, maar daar is mee te leven. 100% stil kan je hem toch nooit krijgen. Temps. zijn ook goed, met kast dicht zijn ze maar een paar graden hoger dan open (35'~40'). Ben er zeer tevreden mee iig :)
Zeer netjes Aikon :) het heeft een tijdje geduurd maar het resultaat mag er wezen :P

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me afvraag, hoe zit het met het verlengen van je monitorkabel op een TFT?
Geeft dat signaal verlies net als met een crt, of heb je daar minder/geen last van met een TFT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, als je een stil systeem wilt kies dan voor een Antec Truepower voeding i.c.m. een zalman 6000 serie CPU cooler + ZM-80A Heatpipe voor videokaart en een goede aluminium kast. B)

Dat weet je zeker dat je PC zeer stil is. (8>

Ik werk zelf met deze componenten en kan je vertellen dat in silent mode (alle fans op de 7 Volt connector aangesloten van de voeding) de PC bijna niet hoort. (Het is zo erg dat ik mijn PC wel eens uit zet omdat ie al aan stond.... :) )

Mijn PC is een:
Nforce 2 moederbord
2600+
512 PC400
Radeon 9800
Maxtor 80 GB Liquid met 8MB
Lian-Li PC 60
Antec Truepower 430Watt voeding
Zalman 6000 Cu
Zalman ZM-80A voor videokaart
4 casefans (Coolermaster Rifle bearing)

3Dmark 2001 14900 en stillllll!!! >:) >:)

Vergeet ik bijna te zeggen dat de PC altijd in silent mode draait want de CPU wordt bij heftig gamen (3 uur Vice city) wordt niet warmer dan 52 graden en de case 38 graden --> vooral de HD's blijven koel in de Lian Li kast doordat ze de warmte goed kunnen afgeven aan de kast.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2003 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04 10:41

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Even een vraagje over die geluidsdempende matten, hoe zetten jullie die vast? Doen jullie dat met lijm, dubbelzijdige tape of weer anders? (Ik ben ook van plan/bezig met m'n computer om hem flink wat stiller te maken, want ik word gek van de herrie. Ik wil hem zo stil hebben dat ik gewoon kan slapen terwijl hij aan staat).
Ik heb 'm al wat stiller dan ie was door de standaard box cooler van m'n 1800+ te vervangen door een Spire Falconrock II, en door de HDD kooi naar buiten te buigen zodat deze geen contact meer maakt met de HDD, en tussen de schroefkopjes en de kooi heb ik zachte rubber ringetjes geplaatst (dit scheelde echt veel).

ride on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dubbelzijdig plakband, is maar weinig voor nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
Als je de matten precies op maat maakt dan kan je ze zo vastklemmen.

Je HD moet je gewoon ophangen in een 5 1/4 slot met behulp van elastieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees hier dat verschillende mensen op zoek zijn naar de barracuda 4, echter je kunt ook de 5 of de 7200 -versie nemen, zijn net zo stil. Heb zelf 4x 60 Gb 7200 Barracuda's, maken samen minder lawaai dan mijn oude 740dx Maxtor.
Je moet wel kijken , hoeveel platters er in zitten, dit maakt wel uit.
Ik las trouwens niet zo lang geleden dat een fabrikant binnenkort een nieuwe lichtere kop gaat toepassen, mogelijk dat dit weer op diverse gebieden tot betere prestaties gaat komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04 10:41

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Zijn die matten trouwens niet "gevaarlijk" en dan bedoel ik dat m.b.t. eventuele statische electriciteit (ESD) ???

ride on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
Verwijderd schreef op 06 July 2003 @ 12:40:
Ik lees hier dat verschillende mensen op zoek zijn naar de barracuda 4, echter je kunt ook de 5 of de 7200 -versie nemen, zijn net zo stil. Heb zelf 4x 60 Gb 7200 Barracuda's, maken samen minder lawaai dan mijn oude 740dx Maxtor.
Je moet wel kijken , hoeveel platters er in zitten, dit maakt wel uit.
Ik las trouwens niet zo lang geleden dat een fabrikant binnenkort een nieuwe lichtere kop gaat toepassen, mogelijk dat dit weer op diverse gebieden tot betere prestaties gaat komen....
Over het algemeen zijn de meeste mensen van mening dat de Cuda 5 en 7200.7 stil zijn, maar niet zo stil als de barracuda 4.

Ik persoonlijk wacht op de Samsung P80 80GB 8MB cache. Helaas zijn op dit moment alleen nog maar de 2MB versies te koop

Tevens ondersteund de 7200.7 geen AAM(dit gaat seagate klanten kosten), terwijl de Samsung P80 wel AAM ondersteuning heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Hehe, HDD ophangen met elastieken. Vibratie is dan onmogelijk ja, maar als je geregeld naar LAN's gaat of je pc gewoon versjouwt is dat niet handig.
(Coolermaster Rifle bearing)
Rifle bearing, wasda?
[edit] Gevonden, het zijn een nieuwe soort bearings die nog geen jaar worden gebruikt, blijken beter dan sleeve EN ball-bearings.

Afbeeldingslocatie: http://overclockersclub.com/images/ledfans/rifle_inside.jpg
Well, I promised an update as soon as I found some more information as to what exactly the "Rifle Bearing" is, and I've got the info now. This technology is omething that you can't even find at Cooler Master's web site yet! And here is what I received in the email:

"Rifle bearing similar to sleeve bearing however it has some special mechanism that will increase Life Expectance of the fan (still slightly less than ball bearing) and it is quieter than sleeve and ball bearing.

In the pic of "rifle_inside", you can see the rifling shaft on the left, and the rifling tube with some spiral pattern on the right. Oil is flowing inside and outside the rifling tube.

Imagine when the fan is placed vertically, the fan will weigh down a little bit, so friction is created between the top of fan and the axle, thus lowering the life expectance.

In case of rifle bearing, when the fan spins, due to the special design of rifle bearing, the oil pumps from the bottom to the top along the rifling shaft, and then flows back to the bottom along the side and recycles. the exit of oil at the top creates the force to encounter the friction, so protection is non-stop and hence, longer life expectance.
Een goede concurrent voor de stille fans van Papst en Panaflo? Wel interessant iig. Mag wel op de frontpage van t.net >:) Zovaak komen er geen nieuwe bearings uit. http://overclockersclub.c...olermasterledcasefans.php Heb al meer reviews gechecked, en die casefans krijgen overal een erg hoge waardering :) Coolermaster is wel goed bezig iig, eerst de Aero7, nu een nieuwe soort bearing, waar ze blijkbaar patent op hebben (heb nog geen ander merk gezien met die bearings).

[ Voor 149% gewijzigd door Yokozuna op 06-07-2003 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unicron schreef op 06 July 2003 @ 13:47:

Tevens ondersteund de 7200.7 geen AAM(dit gaat seagate klanten kosten), terwijl de Samsung P80 wel AAM ondersteuning heeft.
Ach, daar staat tegenover dat zo'n beetje elke Seagate schijf standaard liquid bearing heeft, (mede) daarom zijn deze schijven standaard al vrij stil.

Dus de conclusie dat dit Seagate klanten gaat kosten lijkt mij een beetje voorbarig. AAM heeft een negatieve invloed op track-to-track seektime, ik kan me dus best voorstellen dat bepaalde fabrikanten alleen al uit principe geen AAM toepassen, maar andere manieren zoeken om een schijf stil te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
Verwijderd schreef op 06 juli 2003 @ 14:00:
[...]

Ach, daar staat tegenover dat zo'n beetje elke Seagate schijf standaard liquid bearing heeft, (mede) daarom zijn deze schijven standaard al vrij stil.

Dus de conclusie dat dit Seagate klanten gaat kosten lijkt mij een beetje voorbarig. AAM heeft een negatieve invloed op track-to-track seektime, ik kan me dus best voorstellen dat bepaalde fabrikanten alleen al uit principe geen AAM toepassen, maar andere manieren zoeken om een schijf stil te krijgen.
Liquid bearing zorgt er vooral voor dat je de whine niet hoort. AAM zorgt ervoor dat je de seeks niet hoort, daar kan liquid bearing weinig aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Zijn er eigenlijk al rifle bearing fans van Coolermaster zonder LED's? Gewoon plain zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unicron schreef op 06 July 2003 @ 14:09:
[...]

Liquid bearing zorgt er vooral voor dat je de whine niet hoort. AAM zorgt ervoor dat je de seeks niet hoort, daar kan liquid bearing weinig aan veranderen.
Klopt. Ik ben desondanks blij dat Seagate juist op deze manier de geluidsproductie laag probeert te houden, en niet door een of andere truk die de performance nadelig beinvloedt....

Persoonlijk vind ik die konstante "whine" veel hinderlijker dan het "gekras" tijdens het zoeken.

/me heeft een 7200.7 en hoort deze in het geheel niet, ook niet tijdens het zoeken op de schijf of bij het defragmenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
De Maxtor Diamondmax 9+ schijven schijnen ook erg stil te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Yokozuna schreef op 07 July 2003 @ 12:48:
Jup, heb ik ook en is erg stil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
makje schreef op 03 June 2003 @ 05:58:

GAMMA: 2 platen van 100x50 cm voor EUR 10.50
Ik ben ook aan het twijfelen om geluidsdempende matten aan te schaffen.
Maar ik vroeg me af of je met de Gamma matten hetzelfde resultaat bereikt als met
bijvoorbeeld akasa,coolermaster matten (en soortgelijken), heeft iemand hier ervaring mee?
Zouden de Akasa matten het beste effect hebben of de coolermaster kit?

[ Voor 11% gewijzigd door Recoil op 07-07-2003 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yokozuna schreef op 07 juli 2003 @ 12:48:
Ha vindt je dat echt ?
Wij hebben ze ook gehad , worden zwaar warm en maken nog altijd meer herrie dan seagate's !
Me pa heeft er 1 gehad , maar snel weer door verkocht ! ;)
Nou heeft hij weer 2 mooie 80 gig seagate v serie er in liggen ! Echt een groot verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 15:36:
[...]

Ha vindt je dat echt ?
Wij hebben ze ook gehad , worden zwaar warm en maken nog altijd meer herrie dan seagate's !
Me pa heeft er 1 gehad , maar snel weer door verkocht ! ;)
Nou heeft hij weer 2 mooie 80 gig seagate v serie er in liggen ! Echt een groot verschil!
Deze is al vaker voorbij gekomen, maar we posten hem maar weer eens:

idle noise benchmark HD's

De Seagate is in idle staat objectief gezien nog iets stiller dan de nieuwe Maxtor, maar dat 'lawaai' van je pa's maxtor lijkt me een exemplarisch voorbeeld danwel een persoonlijke indruk.

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand ook als je deze leuke dingetjes(fan isolators) ook in Nederland kan kopen?

http://www.siliconacoustics.com/fanisolators1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 16:40:
Weet iemand ook als je deze leuke dingetjes(fan isolators) ook in Nederland kan kopen?

http://www.siliconacoustics.com/fanisolators1.html
Ja, ikzelf heb ze bij Freezing Hardware vandaan Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/178-205K.GIF

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:21
Nog een tip voor niet-veeleisende-gebruikers: Koop een Dell Optiplex (zo'n klein dingetje). Ik werk er hier op en ik mocht het niet van de topicstarter maar ik zeg het toch: je hoort hem niet!

Het is dat hij altijd aanstaat maar anders zou je echt aan het lampje moeten zien of hij überhaubt aan is. Alleen bij schijfactiviteit hoor je hem licht snorren (overigens absoluut niet storend).

Dit vraagt uiteraard wel wat concessies. De schijf is een notebookexemplaar, terwijl ook de snelheid van het hele systeem niet baanbrekend is, maar voor de alledaagse kantoorwerkzaamheden is dat geen enkel bezwaar.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

makje schreef op 07 July 2003 @ 16:43:
[...]

Ja, ikzelf heb ze bij Freezing Hardware vandaan [afbeelding]
Ja deze had ik inderdaad ook gevonden,zijn wel niet precies hetzelfde maar zullen ook wel goed zijn,alleen wat duurder.
Bevallen ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
makje schreef op 07 July 2003 @ 15:49:
Deze is al vaker voorbij gekomen, maar we posten hem maar weer eens:
idle noise benchmark HD's
De Seagate is in idle staat objectief gezien nog iets stiller dan de nieuwe Maxtor, maar dat 'lawaai' van je pa's maxtor lijkt me een exemplarisch voorbeeld danwel een persoonlijke indruk.
Het is maar de vraag welke review geloofwaardig is, hier komen andere resultaten uit, review van Femme Taken:

reviews: Vergelijking van high-performance desktop ATA-schijven

[ Voor 7% gewijzigd door Yokozuna op 07-07-2003 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Wie is Femme Taken? B)

Dit was een grapje beste vrienden.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 20:35 . Reden: Femme ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 juli 2003 @ 20:07:
offtopic:
Wie is Femme Taken? B)
Klik eens op z'n naam in de review B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 20:07:
offtopic:
Wie is Femme Taken? B)
Ga nu je mond spoelen!!! :+

Femme Taken
Verwijderd schreef op 07 juli 2003 @ 17:15:
[...]

Ja deze had ik inderdaad ook gevonden,zijn wel niet precies hetzelfde maar zullen ook wel goed zijn,alleen wat duurder.
Bevallen ze?
Ja ze bevallen erg goed. Gewoon kopen dus :)
Yokozuna schreef op 07 July 2003 @ 19:58:
[...]

Het is maar de vraag welke review geloofwaardig is, hier komen andere resultaten uit, review van Femme Taken:

reviews: Vergelijking van high-performance desktop ATA-schijven
Ahh dat is in ieder geval een uitgebreide en duidelijke review. Toppie _/-\o_

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
Ik heb weer een kleine mod uitgevoerd om me pc nog wat stiller te krijgen. Dit keer heb ik mijn HD (een maxtor d740x, inderdaad zo'n herriemaker) opgehangen in een 5 1/4 slot met behulp van een 11mm breed bandelastiek. Dankzij het brede bandelastiek heeft de HD nog flink wat steun zodat deze niet gelijk eruitvalt als je je kast een keer een beetje verplaatst.

Voor de mod lag de HD gewoon los in mijn kast, dit scheelde ook al redelijk wat vergeleken met toen die nog in een standaard slot vast zat. Nu de HD in elastieken hangt is het verschil echt groot. De seeks zijn compleet onhoorbaar geworden en zelfs de whine is een stuk minder hoorbaar. Dit laatste had ik trouwens niet verwacht maar alles is weer mooi meegenomen.

Een mooie mod dus en dat voor maar €1.10 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb al jaren de stille oplossing maar niemand blijkt het over te nemen, okay its a bit crazy...

Naast mijn kamer is ruimte waar leden van het gezin voorbij lopen (trap) maar nooit lang blijven. Dus heb ik mijn 2 PC's in die ruimte gezet en door een gat mijn kabels getrokken (scherm,keyb,sound,...).

Voordelen: het is stil en je kamer wordt er niet warm van.
Nadelen: geen, let wel op dat je hoge kwaliteit vga kabels koopt.

... ok nadeel: je cd rom maar ... ik gebruik dat niet zoveel.

Ik heb trouwens 2 maand geleden nog één geprobeert de PC op men kamer te zetten en ben daar snel terug vanaf gestapt, de pc is vrij stil maar het stoort!

[ Voor 15% gewijzigd door poing op 17-07-2003 13:52 ]

Pagina: 1 2 Laatste