Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[ec]2e voeding inbouwen op tijdschakeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

naar ik mijn hele case een beetje heb gemod,
en nog verder ga modden met goede airflow.
ben ik tegen het probleem power supply aangelopen
nou wil ik graag een 2e voeding inbouwen
(gewoon een 250watt uit een oude compu)
maar ik wil hem tijdgeschakeld maken
nou kan dat natuurlijk met zo'n mooi ding dat je in het stopcontact prikt
maar ik ben een computter casemodder en ik wil het natuurlijk het liefst
via mijn eigen computter

maar heeft iemand suggestie's hoe ik die 2e voeding inschakel?
(hij hoeft natuurlijk alleen s'avonds aan!)

en of het ook mogelijk is als mijn sensoren van de CPU cooling aangeven
dat het beestje te warm is voeding 2 met neonfan's die erin komen aan te gooien

ik begrijp natuurlijk dat je hiervoor programma's nodig heb.
maar ik vroeg me meer af hoe dit project te beginnen?
heeft iemand de nodige 'help deze tweaker op weg' tips?

BvD

Verwijderd

Heb je niet genoeg vermogen in 1 voeding dan? :? Anders zie ik niet echt het nut van een 2e voeding...

Verwijderd

Topicstarter
uhm
1. nee mijn huidige voeding trekt het niet meer (onder normale omstandigheden wel maar als bv mijn CD-Rom spelers gaan spinnen enzo niet meer)
2. ik wil ze ook gewoon apart regelen. anders had ik er natuurlijk een zwaardere voeding ingezet!

Edit:

ik kwam net een oude trein trafo tegen,
die dingen geven dus ook zwakstroom en met een beetje modden
heb je ook meteen een "zwak > fel" licht schakeling
is dit mogelijk om een treintrafo op bv. een CCFL aan te sluiten?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 12:33 ]

Verwijderd

Als 't een AC-voeding is niet.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Trein trafo's kunnen meestal beiden afgeven zowel DC (voor de treinen) en AC (voor de wissels en dergelijken)

Alles is terug te redeneren naar 4

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik zou bij de lokale electroboer een bouwpakketje halen dat a.h.v. een temp sensor een relais in- of uitschakelt.
Behalve dat dit IMHO de makkelijkste oplossing is (geen software nodig, geen vrije COM-poort o.i.d. nodig) heeft het ook als voordeel dat het altijd werkt wanneer je pc aanstaat. Dus als je Windoos terwijl jij slaapt besluit om te gaan BSOD'en dan wordt de extra koeling nog steeds ingeschakeld als het nodig is.

Natuurlijk kan je ook wel weer een schakeling ontwerpen die van een stuk software elke n seconden een signaal moet krijgen en anders uit zichzelf die extra voeding erin knalt...

Maar persoonlijk zou ik - zoals ik al zei - wat betreft de koeling iig uitgaan van een oplossing die niet afhankelijk is van software.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kijk even bij conrad .. die urls met details zijn na verloop van tijd ongeldig ,, :(
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/5D/5DDA943E9AF1D98EE10000000A010251.JPG Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/10/105B963E60436817E10000000A010251.JPG

www.conrad.nl dus, en zo heb je er nog wel meer

[ Voor 76% gewijzigd door Fish op 31-05-2003 15:56 ]

Iperf

• mark10123
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09-2014

mark10123

The Art of Modding..!

Als je op je 1e voeding een aansluiting hebt om een monitor op aan te sluiten dan kun je aan die voeding een at voeding hangen. Dan maak je gewoon zo'n kabel van zo'n speciaal monitor kabel naar zo'n stekker voor die voeding. Omdat in die 1ste voeding die aansluiting gewoon direkt is doorgesoldeerd krijgt die at voeding dan altijd stroom. Dan hoef je alleen maar ergens een schakelaar in te modden.

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

Op circuitsonline.net staat een schema waarmee je 8 relais kunt aansturen met een paralelle poort.
Kan je je voeding en de CCFL`s/FAN`s ook nog appart aansturen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 May 2003 @ 12:05:

en of het ook mogelijk is als mijn sensoren van de CPU cooling aangeven
dat het beestje te warm is voeding 2 met neonfan's die erin komen aan te gooien

BvD
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=39 als je deze schakeling gebruikt en de NTC weerstand in de buurt van je proc steekt tussen je proc en ventilator bv. dan gebeurt het aanschakelen van je tweede voeding volledig automatisch zonder enige software en het voordeel aan deze schakeling is dat ze gemakkelijk zelf te bouwen is.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 21:52 ]

Verwijderd

Voedingen kan je niet zomaar parallel zetten. De voeding met hoogste uitgangspaaning doet alles , de andere voeding doet niks

Omdat je een voeding wil bijschakelen bij teveel warmte, kan je ook niet de belasting splitsen. (bijvoorbeeld alle HDs + CDROMs op voeding2) Dan moeten immers beide voedingen altijd tegelijk aan

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Verwijderd schreef op 31 May 2003 @ 21:57:
Voedingen kan je niet zomaar parallel zetten. De voeding met hoogste uitgangspaaning doet alles , de andere voeding doet niks

Omdat je een voeding wil bijschakelen bij teveel warmte, kan je ook niet de belasting splitsen. (bijvoorbeeld alle HDs + CDROMs op voeding2) Dan moeten immers beide voedingen altijd tegelijk aan
idd, je kan niet zomaar een tweede voeding 'aangooien' op een tijdklok of tempsensor, als je er apparaten (vooral IDE dingen) aan hebt hangen.

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

Topicstarter
hhhmmm ik ben er eigenlijk vergeten bij te vertellen dat er alleen neonfan's CCFL's en nog een neonprutz0l aan komt te hangen, voor de rest geen tierenlantijnen

maarhet mooie van een stukje software eraan koppelen is, dat als je bv op een 'hotkey' op je toetsenbordje druk, het ding aangaat bv.

anyway, temp sensoren die zitten al met de CPU/chipset ingebakken, dus een programma die dat uit kan lezen en er wat mee kan doen moet haalbaar zijn d8 ik (neem mbm5, je bios ETC)

Er komen dus geen 'primaire' apparaten aan te hangen, maar met al die leuke Casemodprulletjes trekt mijn voeding voor de primaire apparaten het niet meer echt!
maar ik denk dat ik hem eerst maar een zo met aan/uit schakelaar ga bakken (of met de trafo, dat moet ik nog ff zien) en daarna is ff met de bruikbare tip's in dit topic aan de slag ga!

thnx
Pagina: 1