Toon posts:

[wc] waterblokje zelf maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey, ik dacht bij het zien van de waterblokjes die gemaakt worden door winkels/andere mensen: dat kan ik ook
ik heb dus een ontwerp gemaakt van een koelblokje dat heel gemakkelijk te maken is door het te draaien. (denk ik)

ik begin dus met een koperen blok dat groot genoeg is om alle vier de gaten in mijn socket a moederbord te dekken en zo dik is als de uiteindelijke 'basis+wanden' van het blok
dus: blok 8cm * 5cm *1.5 cm
lengte/breedte/hoogte

daarna boor ik het middelste gaat (tot op +1mm), draai ik er de gangetjes uit, dremel ik de wandjes door waar nodig. Ik heb nu een waterblokje met de gangetjes, om gewicht te sparen zou ik het overtollige koper buiten het eigenlijke blokje ook wel wegdraaien.

bij het boren zou ik zeer nauwkeurig willen werken (maximaal 1 mm dik op de punt) de rest zou ik op zo een 2a 3 mm draaien

het probleem van afdichten twijfel ik tussen een plaatje erop solderen of lijmen met ijzerlijm.

ik zou het misschien zelfs erop schroeven door op de buitenste wand een schroefdraad te trekken (ik kan aan het materiaal raken) het probleem is dan echter dat je ook het dekseltje (nauwkeurig) moet draaien en dat het bovendien niet praktisch haalbaar is een draad in het dekseltje te draaien (je kan nooit tot het 'plaffond' draad trekken.)

de aansluitingen komen uiteraard gewoon door het dekseltje geschroefd en afgedicht met loodgieters spul (vlas of zo een wit lint) . eventueel vastgesoldeerd, als ik toch bezig ben?

dus nu de vraag: heeft iemand dit al geprobeerd op zo een manier, en wat zijn de ervaringen met de technieken die ik voorstel?
commentaar over het ontwerp? zou het centrum inderdaad het best de 'out' zijn zoals ik denk?

zou het beter zijn om het centum geheel door te boren en er dan wat zilver in te smelten? (ik soldeer zowiso met zilver)

een linkje naar een pic
http://tweakermethal.tripod.com/generalphotoalbum/index.html
(niet zagen over webdesign; ik heb het effe snel aangemaakt)

(copyright methal ;) mag nagemaakt worden; niet verkocht worden)

Verwijderd

Ik zou gewoon de bovenkant van plexi maken met een afdichtingsrubber zoals bij de DD maze3 het geval is. Volgens mij is dat makkelijker te bevestigen. Ennuh waarom er een copyright opzetten op een idee wat niet van jou is.... Dit is namelijk al vaker gedaan.

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:46

mymind*

A Beautiful Mind

Als je een freesbank hebt staan zal het geen probleem zijn, maar 'draaien' zoals jij zegt zal niet gemakkelijk gaan.

Ik weet niet of het kan, maar het lijkt mij dat je met een blokje in een draaibank niet veel kan doen (als het al lukt)

Verwijderd

Topicstarter
>bananekoning
ja?wist ik niet (ik heb niets gevonden dat op dit specifiek ontwerp wees, ik bedoel: volledig rond met een dubbele gang;)
trouwens t' is niet ernstig bedoeld.

die draaibank die wij staan hebben is met een "klauw" en ik wou het infeite eerst proberen met een kolom boormachine. dus: vastklemmen op het tafeltje; dan het mes (zo noemen ze dat geloof ik) in de kop zetten en de hoogte instellen; ik weet nog niet of dat 'compatible' is maar dat is hier effe minder belangerijk
het draaien is eigenlijk het meest essentiele van het ontwerp: hierdoorkan het zeer efficient gemaakt worden (nauwkeurig en je kan alles rustig instellen =>minder kans op fouten)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
>bananekoning
wat dat plexiglas betreft: 1 ik kan niet gemakkelijk aan pelexiglas geraken.
2) bij mijn ontwerp wordt het blok niet vastgeklemd door het deksel maar door de bodem (mede omwille van de extra metaal-massa)

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik ben ook van plan om mijn eigen blokjes te gaan maken en ik ga de deksel en de onderkant hard solderen. Met zo'n leuke gasbrander ;).

301SQN

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Dat draaien kan je denk wel uit je hoofd zetten want dat gaat alleen met een 4-klauw: moeilijk nauwkeuring af te stellen en gaat een hoop tijd in zitten. Het KAN wel, maar echt practisch is het niet. :)

Je zou het idd misschien beter met een kolomboormachine kunnen proberen: aftekenen, centeren en dan boren. Zorg wel dat je klem goed stevig staat zodat deze niet weg kan 'glijden'.

Of met een freesbank, dat is natuurlijk helemaal goud, want dan zou je zo`n blokje ala DangerDen kunnen maken: met plexiglazen deksel, want dat is lichter en beter i.v.m. afdichten. Je kan dat spul heel makkelijk bij je lokale doe-het-zelf-zaak krijgen, polystereen of acrylaat heet het dan. :)

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik denk dat ik het toch ga proberen, (ik zie dat niet veel mensen het al geprobeerd hebben)
ik heb helaas geen toegang tot een freestafel, enkel zo een kopfreesmachientje, en ik ken ook niemand die dat heeft

zo een rubber ring, waar kan je dat krijgen? in de gamma en de hubo heb ik er nog geen tegengekomen.
bovendien moet ik dan de buitenste rand dikker maken omdat er dan schroeven in moeten kunnen , daardoor zal dat gewichtsverlies nogal tegenvallen geloof ik

Verwijderd

Ik doe de opleiding werktuigbouwkunde en heb vaker gewerkt met een draaibank. Wat je wil is wel mogelijk (lees als niet onmogelijk), maar wordt erg lastig je hebt zeker een vierklauw nodig en je moet gaan werken met een micrometer om je blok te centreren en met een blok dat jij wil maken een rechthoek wordt dat zeer zeer lastig, maar niet onmogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
ik snap niet waar je het probleem ziet, je laat het blok gewoon vast zitten nadat je het eerste gaat geboord heb en je vervangt/verplaatst dan het 'mes' als ie stilstaat. of dat wandje nu 1 mm of 1.5 mm is boeit niet zo,
of zie ik het nu helemaal verkeerd? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 20:42 ]

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Zeg vriend, je weet toch wel wat een 'draaibank' is he? Een 'mes' heb je niet bij een draaibank, alleen een beitel. Je zit denk verward met een andere machine. :)
Bij een draaibank DRAAIT het WERKSTUK en staat de BOOR STIL. Als je een nieuw gat wilt boren kan dat alleen maar door het werkstuk te verplaatsen en zoals me collega (WTB'ers onder elkaar ;)) Vreugie al zei, je moet alles weer opnieuw centreren.
BTW ik denk niet dat je een vierklauw daar hebt, strd bezitten draaibanken meestal en gewone drieklauw.
Je zal dus een andere manier moeten verzinnen, met een kolomboormachine bijvoorbeeld. Kwestie van goed aftekenen en je blok goed RECHT inspannen.

En nog iets, maar dat blijft mijn mening: dat koelblokje waar jij op doelt zal niet echt goed koelen denk ik. Je zou eens naar het blokkie van Swiftech moeten kijken: goed na te maken en schijnt bij alle revieuws als beste uit de bus te komen.

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
ok, zal nog wat verder informeren, dat (ding zullen we het noemen) die we staan hebben (ik heb er zelf nog niet mee gewerkt) lijkt toch op die manier te werken misschien is het de bedoeling die boorkop er af te halen maar blijkbaar heb ik de uitleg van mijn vaderverkeerd begrepen.
de werking van een draaitafel ging zo dacht ik: als je iets langs de buitenkant wil draaien doe je het werkstuk draaien; als je zoals ik de buitenkant wil behouden doe je het andersom dan draait de beitel . deze beitel staat dus van het centrum weg op een horizontaal staafje. Misschien heb ik sommige dingen verkeerd geinterpreteerd (zulke dingen zijn niet echt mijn ding). enfin, ik zal het nog eens moeten vragen (ben nu niet thuis).
het zou misschien een aangepaste draaitafel kunnen zijn; ze komt van een oom die een betere had zodat deze weg moest ; (diezelfde oom heeft ook een baan-breek machine herontworpen waardoor deze wegen van dubbel zo dik kan breken en nog van zulke dingetjes)

ik zou graag wat meer onderbouw hebben van het tweede deel van de reactie; ik zie niet in waarom het slecht zou koelen, (het enige dat ik kan bedenken is dat de wanden te glad zijn; dat schijnt wel eens iets uit te maken) ik dacht: laten we ervoor zorgen dat het water goed rondwerveld voor het afgevoerd wordt; dus daarom die twee tegengestelde richtingen.

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Post eens een pic als dat kan, geen idee meer over wat voor magientje we het hebben... 8)7

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
hmm, zal ik eens doen (ben nu een maand in antwerpen voor de exs, zal het eens posten als ik het topic weer naar boven roep, dus als ik eraan begin)
maar nu ik weer fris man ben, zie ik nog altijd niet waarom je moet centreren,

ik bedoel; je zet dat blokje vast, centreert het en dan draai je metteen alle gangen, Ik stel dat je bij een gewone draaitafel toch wel die beitel van plaats kan verwisselen zonder het werkstukje los te maken, dus blijft het gecentreerd
of is dat een te veel n00b redenering ?

ik wil trouwens stoppen met de discutie aangezien ik toch een stuk minder van draaien af schijn te weten dan ik dacht. (ik wil eerst helemaal zeker zijn dat ik niet alles door elkaar aan het slaan ben)

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

[rml][ WC] Nieuwe Waterblokken actie 2!!! [ Gesloten][/rml] misshcien staan daar goede tips. gaat overzelfgemaakte blokken.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Uit jouw manier van praten denk ik toch echt dat je het hebt over een freesbank (op een paar punten) En je moet je blokje goed centreren wil je een mooi resultaat krijgen (lees ronde gaten in plaats van ovaal) en ook om de krachten op de beitel en machine laag te houden als je iets uit het midden zit dan heb je te maken met veel te hoge krachten

Verwijderd

ik heb een tijd geleden zelf ook een waterblock gemaakt, hier wat tekst en uitleg [rml][ WC] Mijn 100% zelf gemaakte waterblock[/rml]

Zoals je wil is wel mogelijk, maar omdat je het waarschijnlijk toch nooit mooi krijgt kun je net zo goed een aantal dicht op elkaar liggende gaten met een kolomboor boren. Later kun je zoals je zelf al bedacht had het geheel afwerken met een handfreesje (dremel).
Ik wens je veel succes met het geheel!

Verwijderd

Topicstarter
hey dat is inderdaad wel een mooi blokje, ik zal de mogelijk heden -nog eens- overwegen,

@vreugje, je kan me zeggen wat je wilt maar eenmaal dat je ovale gaten begint te draaien is er iets serieus mis (aan het gaan) met je draaitafel. dat ding moet dan ongeveer op en neer aan het springen zijn

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Kijk:

Dit is een draaibank Werkstuk wordt ingeklemt en draait, beitels/boren staan stil.
http://www.huvema.nl/dbk-c360.htm

En dit is een freesbank Werkstuk wordt ingeklemt en de boor/frees/beitel draait. Zoals jij het uitlegt kan het alleen maar een freesbank zijn.
http://www.huvema.nl/dbk-c360.htm

Misschien dat het hierna wat duidelijker wordt. Je zal best wel gelijk hebben dat je machine het kan, nu alleen nog de naam ervan. :)

Use the Search Luke...

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Je hoeft je blokje niet per-se te frezen!
(I m'n sig staat de link)
Ik heb een 1U koelblok gekocht, en er vier wandjes en een dekseltje op ge-gas-soldeerd, en ik moet zeggen, de performance is prachtig :Y)
Als ik nou die fanshroud eens af zou maken zou ik er ook nog eens wat aan hebben |:( :P

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:33

bonfie

Hey, waarom niet gewoon 3 gaten boren in koper blok van de ene kant, 2 gaten vanaf de andere zijde, zodat je 1 ingang 1 uitgang en 3 gangetjes waar het tussendoor stroomt.

Is met gewoon huisgereedschap te doen namelijk :P

Zie link: http://members.home.nl/platenkamp/pages/cooling.html

Verwijderd

Topicstarter
@silent puma : ik houd het op een freestafel (die soms als draaitafel gebruikt is) (owja: ik herken ze niet: echt wel van een vorige generatie)

@casemodder : ik had net dit alternatief gezocht omdat het gemakkelijk leek/is met die (oude) apparaten die hier toch staan.
@bonfie ik denk niet dat zo een koelblokje een superperformantie geeft; ik bedoel het zal zeker voldoende zijn maar niet 'super' (het is echt de bedoeling om beter te zijn dan de meeste premade blokjes) zo een blokjes had ik al toebedacht aan mijn gpu en mijn chipset.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Na het zoien van je tekening, zou ik een ander ontwerp nemen. Want nu neem je een enorm groot blok koper, waar je nog niet de helft effectief van gebruikt. Als je dit van plan bent, kun je ook een blokje van 50x50 maken en een grotere deksel voor de bevestiging.

Als je een ander ontwerp gebruikt, heb je hier misschien wat aan: http://www.overclockers.com/articles690/

En mijn tip is: Alles solderen. Dit gaat nooit lekken, barsten of scheuren en is vaak steviger.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zat zelf ook een tijd te denken aan het zelfmaken van een WC blokje...
maar dan een spiraal die van binnen naar buiten draait... (mijn paintskils zijn bout dus ik heb geen voorbeeld)
Maar om op een zelfgemaakt blokje een SocketA klem te krijgen vond ik toch ietwat demotiverend...

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

KifArU schreef op 30 May 2003 @ 13:27:
En mijn tip is: Alles solderen. Dit gaat nooit lekken, barsten of scheuren en is vaak steviger.
hoeft niet per se, als je een doorzichtige deksel gebruikt, moet je wel met rubberen ringen werken.
vergeet trouwens niet die ringen in de vaseline te zetten, anders drogen ze uit en gaan ze scheuren :)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

Mijn homemade blokje heeft helemaal geen rubber erin zitten. Gewoon een stuk alu met een gang erin, stukje plexi met kit erop gekit (doorzichtige, blijvend elastische, niet zure, niet bijtende badkamer kit)

2 gaten erin geboord, busjes erin en vastgekit. Simpel maar werkt wel goed.

Ik zou in ieder geval geen gat in het midden boren en daar zilver in doen, alle overgangen van materiaal naar een ander materiaal gaat de energie stroming tegen en koelt het dus slechter.
Pagina: 1