[Cooling] Mijn P4's Temps, normaal of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Hallo Tweakers

Ik heb pas het progje PC Alert 4 gedownd.
Maar nu blijkt dat vlak na het opstarten mijn proc 52 graden is. Ik heb gehoord van mensen uit mijn klas dat deze temps niet normaal zijn voor een P4 (1,6 Ghz trouwens)

Nou heeft mijn vader pas de fan+koelblok vervangen omdat de fan een beetje stuk was (Maakte veel te veel herrie)Nu zit er gewoon een fan op die bij de proc zat (In-A-Box dus) Hij heeft daarbij geen nieuwe koelpasta aangebracht.

Kan dit de oorzaak zijn van de hoge temps? Hij is verder niet geOC'ed

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

-edit- Ik heb verder buiten mn videofan en voedingsfan geen in- en outtake fans!

[ Voor 8% gewijzigd door Bob Popcorn op 26-05-2003 21:48 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:37
Het is wel erg hoog ja. Een amd zou niet eens zo warm worden.

Het zou ook gewoon kunnen zijn dat dat proggie niet de goede waardes aangeeft. Kijk anders ff in het bios of het daar ook ongeveer die temp aangeeft.

• Bob Popcorn
  • Nu online
Doe ik even

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 09:47
Zonder koelpasta kom je niet ver. Je core en koelblok goed afkuisen, artic silver op core (niet teveel, niet te weinig en mooi over de core uitstrijken), heatsink erop en meteen een pak graden minder.

Zonder koelpasta wordt warmte niet geleid van core -> heatsink dus de core warmt op maar je heatsink absorbeert die warmte niet.

[ Voor 26% gewijzigd door PeGys op 26-05-2003 21:55 ]

Een beetje verlies heb je altijd...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Of verkeerde waardes bij de meting/programma, of koelblok zit niet 100%.

Probeer eens een ander programma of kijk in BIOS, of voel of het koelblok warm is.

De boxed cooler heeft standaard al een laagje zwarte prut eronder zitten. Dit moet bij goede installatie prima zijn. (TS OC't niet)

{signature}

• Bob Popcorn
  • Nu online
Nou ik heb net in de bios gekeken en daar wassie 50 graden :@ Morgen ff kijken naar blokkie en evt. koelpasta :@

Ff m'n pa schoppen dattie volgende keer niet zo stom moet doen en gewoon koelpasta gebruiken

• Bob Popcorn
  • Nu online
Voutloos schreef op 26 May 2003 @ 21:57:

De boxed cooler heeft standaard al een laagje zwarte prut eronder zitten. Dit moet bij goede installatie prima zijn. (TS OC't niet)
K heb de standaard koeler vervangen voor een andere standaard omdat de koolborsteltjes van die eerste versleten waren

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 09:47
Die koelprut van die boxed cooler is geen zak waard. kan je even goed een stuk karton tss je core en je heatsink steken. Heeft hetzelfde effect.

Gebruik eens echte koelpasta.

Een beetje verlies heb je altijd...

Verwijderd

In tegenstelling tot wat hier beweerd wordt, werkt een koelblok ook zonder pasta. De pasta wordt niet gebruikt om warmte te geleiden tussen plekken waar het metaal contact maakt (sterker nog, als je je koelpasta goed aanbrengt zit daar geen pasta) maar om kleine oneffenheden op te vullen en daar de warmte te geleiden.

De posting van BlueForce is dan ook nonsense, evenals het vervolg. De boxed coolers (inc. de thermal pad die er op zit) volstaan prima. Meer koeling of andere pasta is dan ook niet nodig, tenzij je wilt gaan overclocken. 52c is overigens helemaal geen bijzonder temperatuur voor een PIV, en ook geen probleem. Het is wel hoger dan je van een normaal gemonteerde koeler mag verwachten.

Oplossing: de koeler er af, CPU + koeler schoonmaken, heel klein drupje koelpasta erop (te krijgen voor ca EUR 2 bij de electronicaboer) en de koeler er weer op.

Don't bother met dure koelpasta a la arctic silver oid, dat wint je hooguit 1 graad en is niet de moeite waard (tenzij je zwaar aan het overclocken bent en elke graad telt).

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:38

Valkyre

Kitesurf FTW!

Bob Popcorn schreef op 26 May 2003 @ 21:59:

Ff m'n pa schoppen dattie volgende keer niet zo stom moet doen en gewoon koelpasta gebruiken
als je hetzelf zo goed weet, waarom heb je dan niet zelf de koeler vervangen?
en waarom vraag je het dan hier! in de search vindt je 100de topics over temperaturen.

iRacing Profiel

Verwijderd

Valkje schreef op 26 mei 2003 @ 21:52:
Het is wel erg hoog ja. Een amd zou niet eens zo warm worden.

Het zou ook gewoon kunnen zijn dat dat proggie niet de goede waardes aangeeft. Kijk anders ff in het bios of het daar ook ongeveer die temp aangeeft.
Wtf lul jij nou weer.
alleen die met waterkoeling zitten rond de 40 C.
maar de meeste mensen met luchtkoeling zitten in windows al rond de 45 en ik stress op 55 C ( maar word te laag gemeten door temp sensor omdat deze bij installatie iets omhoog moet worden gebogen wat normaal niemand doet )

• Bob Popcorn
  • Nu online
Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 22:15:
[...]

Wtf lul jij nou weer.
maar de meeste mensen met luchtkoeling zitten in windows al rond de 45 en ik stress op 55 C ( maar word te laag gemeten door temp sensor omdat deze bij installatie iets omhoog moet worden gebogen wat normaal niemand doet )
AMD wordt zowieso warmer dan P4 en dat kan echt wel 10 graden schelen

• Bob Popcorn
  • Nu online
Gohan-san schreef op 26 May 2003 @ 22:10:
[...]

als je hetzelf zo goed weet, waarom heb je dan niet zelf de koeler vervangen?
en waarom vraag je het dan hier! in de search vindt je 100de topics over temperaturen.
Het is gewoon een vraag, ga slapen man, je hoeft hier niet te reageren

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

[...]

Wtf lul jij nou weer.
rustig rustig maar.
helaas heb jij het fout.
mijn p4 2.0 @ 2.5 heeft nu na 8 uur op 100% een temp van 42.
op gewone snelheid 37 graden @ 100% load

een p4 1.6 zal dus kouder moeten zijn.
35 graden lijkt me makkelijk haalbaar

[ Voor 15% gewijzigd door job op 26-05-2003 22:31 ]

Verwijderd

Bob Popcorn schreef op 26 May 2003 @ 22:25:
[...]

AMD wordt zowieso warmer dan P4 en dat kan echt wel 10 graden schelen
amd word niet "automatisch" warmer.
dit ligt toch echt aan je koeler.
en omdat p4 grotere koelers heeft word hij kouder

ze hebben en houden ongeveer hetzelfde verbruik

• Bob Popcorn
  • Nu online
Verwijderd schreef op 26 mei 2003 @ 22:28:
[...]

amd word niet "automatisch" warmer.
dit ligt toch echt aan je koeler.
en omdat p4 grotere koelers heeft word hij kouder

ze hebben en houden ongeveer hetzelfde verbruik
Ok you're right ;)

Mensen bedankt, ik ga slapen en ik ga morgen ff kijken naar mn koelblok!

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-02 12:57
Nu kom ik toch al een tijdje op tweakers en begin zo'n discussie wel erg te vinden.

Een oorzaak wat nog niet is genopemd maar vaak wel heel erg veel uitmaakt is de zogenaamde air flow die er moet zijn in een kast. Misschien ben ik een van de weinige die dat wel eens heeft gehoord maar goed.

En zoals in zijn post staat heeft ie die dus niet. Ik zou dus eerst eens beginnen met een beetje airflow genereren. Al zet je de fans @ 7 volt (bijna geen geluid) ik denk dat het dan veel uitmaakt.

O jah misschien een opmerking die er niet toe doet. Hoevaak is dit nu al gevraagd?? Volgens mij staat het zelfs in de FAQ.

[ Voor 19% gewijzigd door jbcyber op 26-05-2003 22:39 ]

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Dit is inderdaad al honderden keren voorbij gekomen. Die hoge temps komen ofwel door rotte tempsensors, een slechte airflow of een slechte warmtegeleiding tussen CPU en heatsink. En wat maakt het nu uit dat je CPU 50°C is? Hij zal heus niet minder stabiel worden.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
[net te laat mode]
nog niemand geopperd dat zijn mobo misschien de temp. sensor van de CPU verkeerd uitleest? :P
[/net te laat mode]

vb. tis geen ongewoon verschijnsel dat de Asus P4PE te hoge CPU temps doorgeeft, soms tot wel 15C teveel!!!

dus misschien dat jouw mobo ook te hoge temps doorgeeft...
misschien een idee om in de FAQ op te nemen, hoe je je temps kan ijken dmv. 't feit dat de P4's terug throttlen bij een temp. rond de 70-75C die hier te vinden zijn voor elke P4... :)
icm. prime95 of dnet (te vinden in 't DPC-gedeelte) kan de temperatuur waarop de CPU terug throttled makkelijk gevonden worden, omdat deze progs visueel de performance van je CPU kunnen tonen..

[net te laat mode]
heb je al de heatsink gevoeld, om te kijken of ie heet werd? misschien dat de heatsink niet goed contact maakt met je CPU..
[/net te laat mode]

edit:

duurde ff eer ik de info had opgezocht van intel-site enzo en me post afhad.. :P

[ Voor 27% gewijzigd door NewbieNeo op 27-05-2003 00:03 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Zowel de mogelijkheid van een rotte tempsensor als die van een slechte warmtegeleiding tussen CPU en heatsink heb ik al aangehaald:
Jupiler schreef op 26 mei 2003 @ 23:47:
Die hoge temps komen ofwel door rotte tempsensors [...] of een slechte warmtegeleiding tussen CPU en heatsink.

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

probeer op de onderkant van je proc een beetje koelprut te doen, dan maakt je tempsensor mooi contact (als je tenminste een SoA processor hebt)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Koelpasta geleidt de warmte matig tot slecht, niet echt een goed idee dus. Overigens lijkt het me raadzaam om een koelpasta te nemen die 100% zeker weten geen elektriciteit geleidt, AS wil wel eens moeilijk doen op dat gebied.

Verwijderd

Als ik me niet vergis heeft de PIV een on-die tempsensor. Er is dus geen sprake van slecht contact, hooguit van slecht uitlezen.

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:37
[...]

Wtf lul jij nou weer.
Dus...als zijn processor al bij het opstarten 52 graden is is dat wel heel erg hoog! Mijn 2000+ werd met een simpele spire cooler 54 stressed!

En net zoals Damster al zei, die 35C zijn haalbaar, zeker als je net in windows komt met normale cooling!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:19

Crazy-

Best life ever

Mijn CPU begint met 48 graden en full stressed 52 graden... maw, normale temp opzich...

Ik zie hier het probleem niet, de temperaturen zijn vrij normaal voor PIV cpu's

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• icecoolsniper
  • Laatst online: 13:49

icecoolsniper

never run from a sniper!

Hou er rekening mee dat die proc waarschijnlijk een wilamette is. Die worden gewoon een stk warmer. Mijn wilamette 1,9@2,2ghz(watercooled) word ook al 50 graden na een paar uur stressen.

50 graden bij et opstarten is idd wel hoog maar kan geen kwaad

[ Voor 20% gewijzigd door icecoolsniper op 27-05-2003 14:35 ]

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Verwijderd

Dit is ondertussen allemaal al wel besproken.. gebruik de search eens want de topics hierover zijn niet te tellen.

Als je proc te warm is/vind moet je beter koelen. Wees creatief. Uit zichzelf word hij niet kouder iig ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.