iMac i7, 8GB | MacMini (2,0-GHz/4GB) | Playstation3 | Wii | Panasonic 42pz85
Verwijderd
Onderbouwing was naar mijn mening al gegeven, ze gaan falliet omdat de prijsverhogingen belachelijk hoog zijn, en waarom zal je nog daar bestellen als je belastingvrij bij Cdfreaks in Belgie kan bestellen? Komt nog eens bij kijken dat Cdfreaks de enige zijn die PrimeDisc verkopen voor 1.20 inclusief BTW!! Die tenminste op 4 speed fikkenZou je dit kunnen onderbouwen?
En aangezien ik nu al die leveringsellende van Opus van andere posters leest is het rekensommetje snel gemaakt!
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 02:53 ]
Edit:
11:58:04 #58 SCSI -1135 File Cdrdrv.cpp, Line 1416
SCSI Exec, HA 1, TA 0, LUN 0, buffer 0x02300000
Status: 0x04 (0x01, SCSI_ERR)
HA-Status 0x00 (0x00, OK)
TA-Status 0x02 (0x01, SCSI_TASTATUS_CHKCOND)
Sense Key: 0x03 (KEY_MEDIUM_ERROR)
Sense Code: 0x0C
Sense Qual: 0x08
CDB Data: 0x2A 0x00 0x00 0x18 0xE5 0x60 0x00 0x00 0x20 0x00 0x00 0x00
Sense Data: 0xF1 0x00 0x03 0x00 0x18 0xDC 0x90 0x12
0x00 0x00 0x00 0x00 0x0C 0x08
11:58:04 #59 DVDR -1135 File Writer.cpp, Line 333
Write error
Edit 2:
Als ik 4 Gb erop probeer te zetten ipv 4,7 knalt hij er ook op 80% uit...
12:16:57 #59 SCSI -1135 File Cdrdrv.cpp, Line 1416
SCSI Exec, HA 1, TA 0, LUN 0, buffer 0x03730000
Status: 0x04 (0x01, SCSI_ERR)
HA-Status 0x00 (0x00, OK)
TA-Status 0x02 (0x01, SCSI_TASTATUS_CHKCOND)
Sense Key: 0x03 (KEY_MEDIUM_ERROR)
Sense Code: 0x0C
Sense Qual: 0x08
CDB Data: 0x2A 0x00 0x00 0x18 0xE5 0x80 0x00 0x00 0x20 0x00 0x00 0x00
Sense Data: 0xF1 0x00 0x03 0x00 0x18 0xDC 0x90 0x12
0x00 0x00 0x00 0x00 0x0C 0x08
12:16:57 #60 DVDR -1135 File Writer.cpp, Line 333
Write error
[ Voor 85% gewijzigd door WhiteDog op 10-07-2003 12:20 ]
Verwijderd
met of zonder firmware update....
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 14:34 ]
ook op 2x knallen ze eruit hoor...Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 14:25:
Het is een feit dat die EL Cheapo Princo's op een Sony burner niet sneller dan 2 speed kunnen branden, dus gooi deze DVD-r 's AS SOON AS POSSIBLE in de container naast je huis en surf zo snel mogelijk naar cdfreaks.nl om of PrimeDisc of Sunstar voer te kopen voor je Sony, die je binnen 1 of 2 dagen in huis heb.Deze discs zijn ook EL Cheapo maar deze doen tenminste waar ik een 4 speed burner voor heb aangeschaft: nl. op 4 speed branden!
![]()
met of zonder firmware update....
Heb wel deze week ook men plextor op RMA gedaan. kreeg soortgelijke errors... ik vermoed een probleem met mijn Promise ATA133 controller (hangen 4 HD's aan). Heb daar al tijdje last mee...
Ik test verder
Update:
in een andere pc werkt het wel... ben nu is vanop een andere HD files aan het branden....
[ Voor 7% gewijzigd door WhiteDog op 10-07-2003 20:32 ]
Verwijderd
Ik heb 2 verschilende update's van de sony site afgehaald maar bij alle 2 zegt hij steeds dat er geen hardware is om up te date.
Heel erg vreemd want de brander werkt gewoon goed.
Alleen Brand hij niet op 4 x daarom de update.
Wie weet hoe dit nu kan.
Ik heb de Sony DVD RW DW-U10A, zo geeft hardware beheer hem aan.
Thx
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 06:29 ]
Write error na write error om gek van te worden,
Wat ik ook deed (downgraden van de drive, nieuwste versie van de betreffende brandproggie's etc..) niets hielp.
Na het lezen van zo een nashua disc met DVDinfo kwam ik erachter dat ze uit de fabriek van "Hitachi Maxell LTD" komen en daar heb mijn drive dus probjes mee.
Ik probeerde gelijk een ander merk DVD te fikken om te kijken of mn drive niet de oorzaak was en na een half uurtje was de dvd dus klaar en dus was mn fikkertje in orde!
Nu komt het de dvd die goed gebrandt is was ook een nashua!
Met DVDinfo gelijk gekeken naar de fabrikant en wat bleek de betreffende dvd was van OPTODISC nu weet ik niet of fit een goed merk is maar ze doen het goed in mn PS2 en dvd speler.
Moraal van dit verhaal : Nashua's komen er bij niet meer in.
Verwijderd
Beste Bornfree,Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 06:28:
Hoi.
Ik heb 2 verschilende update's van de sony site afgehaald maar bij alle 2 zegt hij steeds dat er geen hardware is om up te date.
Heel erg vreemd want de brander werkt gewoon goed.
Alleen Brand hij niet op 4 x daarom de update.
Wie weet hoe dit nu kan.
Ik heb de Sony DVD RW DW-U10A, zo geeft hardware beheer hem aan.
Thx
de Sony DVD RW DW-U10A is een oem-versie en oem-versies worden door SONY niet ondersteund. Dus m.a.w. voor deze brander zul je nooit een firmware-update krijgen. Ik heb dezelfde brander gehad en om deze reden teruggebracht naar de winkel, daar vertelde men dat SONY nooit oem-versies ondersteunde. Misschien kan je hem nog terugbrengen. Succes.
Verwijderd
Verwijderd
Sinds gisteren zag ik ook de Sunstars op de site van CDfreaks staan, zij geven aan dat deze ook op 4 speed kunnen branden op de 510A dus dan is het ook zo!
Brand ie écht op 4x of zegt ie dat ie op 4x brand, en doet ie er dan een half uur over (2x dus...)?[FrEEzEr] schreef op 12 July 2003 @ 00:36:
Ik heb sinds vandaag dus ook een sony dru510a (wat is dat ding trouwens lelijk!!) en ik brand princo's op 4 speed! De Datawrite discs werken alleen op 2 speed
Die Datawrite dvdtjes doen er wel 30 minuten over
Heb er nu een Platinum DVD+R inzitten. Maar zowel in Nero als RecordNow DX kan ik geen burn test (simulate) doen
Verder kan ik ook geen iso's burnen (krijg steeds Disk-at-once not supported oid)
[ Voor 21% gewijzigd door WhiteDog op 12-07-2003 09:11 ]
Keb hier een memorex dvd-rw liggen die bij het branden en erasen een fout geeft. Is die gewoon gaar of moet je eerst wat met zo'n ding doen ?
En hij is gewoon leesbaar achteraf, ook in een standalone DVD speler? Ik heb ze namelijk ook besteld krijg ze binnen een paar dagen geleverd.[FrEEzEr] schreef op 12 juli 2003 @ 01:20:
Nee hij doet 15:45 minuten over een volle dvd.
Die Datawrite dvdtjes doen er wel 30 minuten over
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Ik hem als data-dvd gebruikt dus kan niet testen offie het ook doet in een standalone. Wel doet hij het in mijn xbox maar das niet zo vreemd aangezien ik er een samsung 616T dvd-rom in heb zittenRoyz schreef op 12 July 2003 @ 15:50:
[...]
En hij is gewoon leesbaar achteraf, ook in een standalone DVD speler? Ik heb ze namelijk ook besteld krijg ze binnen een paar dagen geleverd.
Edit:
Keb hem nu ffies beter getest en hij leest niet alle bestanden
Princo dus ook op 2x branden
[ Voor 12% gewijzigd door [FrEEzEr] op 12-07-2003 17:15 ]
Verwijderd
DuhhhhPrinco dus ook op 2x branden
Er zijn maar 2 DVD-r die op 4 speed fikken en dat zijn PrimeDisc en Sunstar een alternatief is er (nog) niet en al helemaal niet iets wat met 'princo' begint. ;-)
Inderdaad. Ik heb hem ook, maar op internet is ergens een tooltje te vinden om de firmware van de U10A te vervangen door die van de 500A. Bij mij staat deze brander in apparaatbeheer gerapporteerd als een 500A met firmware 2.0F.Verwijderd schreef op 11 juli 2003 @ 11:11:
[...]
Beste Bornfree,
de Sony DVD RW DW-U10A is een oem-versie en oem-versies worden door SONY niet ondersteund. Dus m.a.w. voor deze brander zul je nooit een firmware-update krijgen. Ik heb dezelfde brander gehad en om deze reden teruggebracht naar de winkel, daar vertelde men dat SONY nooit oem-versies ondersteunde. Misschien kan je hem nog terugbrengen. Succes.
Houdoe
Verwijderd
Hoe kom je daar nou bij .Verwijderd schreef op 13 July 2003 @ 21:40:
[...]
Duhhhh
Er zijn maar 2 DVD-r die op 4 speed fikken en dat zijn PrimeDisc en Sunstar een alternatief is er (nog) niet en al helemaal niet iets wat met 'princo' begint. ;-)
Werkend op 4 x :
Verbatim/Mitsubishi Chemical Co., Ltd.
TDK
Pioneer
Taiyo Yuden Co.,
Hitachi Maxell, Ltd
PrimeDisc (= RiteK G04)
En nu dus ook :
Lead Data ( = Sunstar)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2003 11:23 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Heh? Waarom zie ik die primedisc spindels van 100 dan op zijn goedkoopst voorVerwijderd schreef op 10 July 2003 @ 02:49:
[...]
Komt nog eens bij kijken dat Cdfreaks de enige zijn die PrimeDisc verkopen voor 1.20 inclusief BTW!! Die tenminste op 4 speed fikkenop mijn Sony 510A.
165 euro staan... En dan moet je er nog 5 kopen ook.. Of zie ik iets over het hoofd?
Verwijderd
Ik denk dat je de 20% belgische belasting over het hoofd ziet, die voor mij in ieder geval aftrekbaar isHeh? Waarom zie ik die primedisc spindels van 100 dan op zijn goedkoopst voor
165 euro staan... En dan moet je er nog 5 kopen ook.. Of zie ik iets over het hoofd?
165/100 = 1.65 - (20% btw=) 0,33 = 1.32 per stuk ik had het een beetje errug naar beneden afgerond, mijn excuses
Edoch nog super goedkoop, ik heb binnenkort weer een partij spindels nodig, want die blanco printed Primediscs bevallen mij uitstekend, zullen we een gezamelijke inkoop opzetten?
Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker
Verwijderd
[schaamteloze reclame ;)]
Voor de rest vind ik opus topzaak, haal(de) er altijd al mijn schrijfbare media vandaan. Even zien hoe 'duur' ze zijn i.v.t. het 'buitenland', maar de Nashua's 50 spindel kosten mij 60 euro, wat volgens mij € 1,20 per dvd is, wat nog steeds een stuk geodkoper is dan wat de buitenlandse concurrenten aanbieden...
[/schaamteloze reclame]
Dus om nou te beweren dat Opus failliet gaat... ze hebben het volgens mij nog nooit zo druk gehad aangezien de meeste orders van mij altijd keurig op tijd werden afgeleverd. Of zie ik dat compleet verkeerd?
....en natuurlijk krijg ik ze de volgende ochtend binnen
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 13:03 ]
Verwijderd
Dit is geen schaamteloze reclame, maar gewoon de harde realiteit voor bezitters van de 4 speed brander SONY 510A (daar ging dit draadje toch over of niet?) die ook werkelijk op 4 speed willen branden. Aan deze essentiele eis kan Opus niet aan voldoen, daarbij komt nog die belachelijke verhoging van de prijzen. 1+1 = 2 dacht ik zo, dus hop hop naar CDFREAKS waar je voor het verschil mbt die verhoging al een DVD-r kan kopen en ....op 4 speed kan fikken!!Zeg DVDprimeur, je bent wel aardig reclame aan het maken he.....ik snap dat je een aandeel hebt in cdfreaks, maar daardoor hoef je nog niet alle andere merken en winkels te verdoemen. Lijkt me sterk dat een solide zaak als opus failliet gaat, ze hebben het gewoon even druk; en hun levering is (normaal gesproken) dik in orde !!
Zo mijn aandeel stijgt weer
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2003 13:03 ]
Verwijderd
Uiteraard Freezer!! Ik heb deze discs op diverse stand-alones kunnnen uitproberen en ze zijn superieur! Dus zonder haperingen en Freezes!En zijn die schijfjes dan ook goed te lezen in een stand-alone zonder haperingen endergelijke
Verwijderd
Als de drukte van een onderneming het probleem van de klant word (ivm langere levertijden) dan is de zaak niet goed bezig en zijn ze op weg naar het faillissement, ze kunnen nu nog teren op hun voorraad zonder de verhoging wacht maar als die voorraad op is, dan gaat elke kritische klant wel 3x nadenken voordat ze daar bestellen, en binnen 2 sec. is er een andere URL ingetikt om deze belachelijke Nederlandse prijzenverhoging te omzeilen.Dus om nou te beweren dat Opus failliet gaat... ze hebben het volgens mij nog nooit zo druk gehad aangezien de meeste orders van mij altijd keurig op tijd werden afgeleverd. Of zie ik dat compleet verkeerd?
CDFreaks moet nog wel eens gaan nadenken over de verpakking waarin ze het opsturen, kranten zijn niet echt ideaal.
Maar ik zit nu m'n 2e disc te fikken en ze gaan inderdaad op 4x. 16 minuten voor 4314 mb ongeveer. En ik laat ze meteen verify'en door Nero en tot nu toe nog geen fouten.
Edit:
Zijn die MAM-E Mitsui DVD-R 4X nou veel beter als die primedisc?
Er staat namelijk in dat info stukje dat ze "SUPER OK" zijn op video en data op te branden
[ Voor 50% gewijzigd door [FrEEzEr] op 21-07-2003 22:20 ]
StandAlone nog niet getest helaas, ik had effe data dvd's nodig. Ik kopieer wel een film dvdtje van mezelf straks.[FrEEzEr] schreef op 21 July 2003 @ 22:15:
En werken ze ook goed in je standalone ?? Zoja dan ga ik er direct een paar bestellen
Edit:
Zijn die MAM-E Mitsui DVD-R 4X nou veel beter als die primedisc?
Er staat namelijk in dat info stukje dat ze "SUPER OK" zijn op video en data op te branden
Verwijderd
Wil je mij niet geloven ofzo FreeZeR-boy? Ik heb nu al 100 x vermeld dat ik deze in 1000 verschillende standalones heb geprobeerd en dat ze allemaal perfect lopen, nee vooral niet luisteren en wachten totdat Opus je kan helpen, ik vrees dat er in die tussentijd dan al gecertificeerde 8 speed schijfjes zijn. Maar nogmaal FreezEr NEE VOORAL NIET KOPEN DIE DINGEN!!En werken ze ook goed in je standalone ?? Zoja dan ga ik er direct een paar bestellen
Volgens mij zijn ze bij CDfreaks.com alweer uit het assortiment. Goedkoop partijtje of toch niet helemaal ok?Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 00:33:
[...]
Wil je mij niet geloven ofzo FreeZeR-boy? Ik heb nu al 100 x vermeld dat ik deze in 1000 verschillende standalones heb geprobeerd en dat ze allemaal perfect lopen, nee vooral niet luisteren en wachten totdat Opus je kan helpen, ik vrees dat er in die tussentijd dan al gecertificeerde 8 speed schijfjes zijn. Maar nogmaal FreezEr NEE VOORAL NIET KOPEN DIE DINGEN!!
En beter kap je met die walgelijk verkapte spam en het afbranden van Opus. Opus is goddomme zowat ouder dan ik ben en hebben altijd goed werk geleverd!
Het kan best zijn dat je bij cd-freaks werkt, of dat je er aandelen hebt, maar dan nog hoor je absoluut niet zo met je concurrentie om te gaan. Mensen nemen je ineens stukken minder serieus. En willen ook ineens niets meer van je kopen.
Wat mij betreft heb ik niet alleen m'n eerste maar ook m'n laatste spindel bij CD Freaks besteld.
[ Voor 5% gewijzigd door sebastius op 22-07-2003 01:16 ]
ontopic: van de 30 princo's die ik gekocht heb zijn er al zeker 12 die ik niet volledig tot 4.7 Gb kan beschrijven. Rond 3 Gb krijg ik "write-errors" (gelijk welke speed). Heb verder 10 Datatracks getest, zonder problemen tot 4.7 Gb.
Advies: koop aub geen Princo!
[ Voor 10% gewijzigd door WhiteDog op 22-07-2003 02:08 ]
Ik heb nog geen enkele princo fout gehad behalve eentje waar door m'n eigen schuld een soort stofje op was blijven plakken.WhiteDog schreef op 22 juli 2003 @ 02:06:
...ontopic: van de 30 princo's die ik gekocht heb zijn er al zeker 12 die ik niet volledig tot 4.7 Gb kan beschrijven. Rond 3 Gb krijg ik "write-errors" (gelijk welke speed). Heb verder 10 Datatracks getest, zonder problemen tot 4.7 Gb.
Advies: koop aub geen Princo!
Overigens wil nero 'slechts' 4,5 gb dvd's maken, geen 4.7 dus. Klopt dit?
[edit]
DVDprimeur, ik heb bij CDfreaks ook maar een klacht over jouw manier van handelen ingediend.
[ Voor 29% gewijzigd door sebastius op 22-07-2003 02:33 ]
Gelieve weer ontopic te gaan
Ik heb er ook 8 perfect kunnen branden. Toen had ik 1 slechte. Het rare is dat al die slechte van 4 verschillende soindels komen en niet allemaal van dezelfde winkel... Ik gok op een slechte batch ofzo... Heb echt alles geprobeerd om het te laten werken. Heb vorige week op een lan 4 merken getest met dezelfde files, allen tot 4.7 Gb enkel de Princo gaf errors...sebastius schreef op 22 juli 2003 @ 02:09:
[...]
Ik heb nog geen enkele princo fout gehad behalve eentje waar door m'n eigen schuld een soort stofje op was blijven plakken.
Overigens wil nero 'slechts' 4,5 gb dvd's maken, geen 4.7 dus. Klopt dit?
[edit]
DVDprimeur, ik heb bij CDfreaks ook maar een klacht over jouw manier van handelen ingediend.
Heb ook 1 princo die niet kan gelezen worden op mijn laptop (alle andere princo's wel). Vind het zelf ook jammer, denk dat ik ze maar voor backups ga gebruiken ipv critical data...
Ik weet dat iedereen met een pioneer brander dit de beste schijfjes vinden, maar nergens is op internet te vinden hoe de sony branders er mee omgaan.
Als niemand wat weet over deze schijfjes zal ik er wel een paar bestellen en de info hier posten.
Info van die site:
Review van iemandA few months back we brought you the first NEO DVD-R disc. It was a phenomenal success due to its high quality Ritek dye, but it's become increasingly difficult to get this much sought after disc from Ritek - however we've managed to source just a few thousand of these babies stamped for another company but left gathering dust at the back of the warehouse. Pressed with the ultra high-end Ritek G04 Dye (as used by Traxdata etc) and tested by NEO's famous console cracking team, this disc will work in EVERYTHING from Playstation2's & XBOX's to Standalone DVD Players that are VERY fussy about what they read. We've sold over 250,000 of these in the last 4 months - you don't move those numbers if it's not special - give it a try !!!
RITEK DYE - The deepest burn you will ever see !!
WORKS AT 4x SPEED*
Enhanced for Data, Video & Console
Tested at 4x PS2, XBOX, DVD Players (Movies)
4.7 gigabyte capacity each
Tested with software such as Primo 2.0, RecordMAX & Nero.
Best used in Pioneer DVD Writers (But compatible with all)
Spindle packed in 25's
*For optimum writing speeds we suggest you use the latest cracked firmware for your Pioneer writers. Info can be found at http://pioneerdvd.rpc1.org/
Tom Brook
Rated: 5
Absolutley stunning disc !!!
After reading many comments on other sites and forums about the so-called famous Ritek disc I decided to give it a go. Having dealt with Neo many times in the past I was happy to see they sold this item so ordered 25 pcs just to get me going. Stock arrived the next day (asual Neo - Thanks) and was amazed to see the quality of the Dye on this disc.
After successful burns at 4X you have to see the deepness of the burn to believe it - its possibly the deepest burn i've ever seen on any disc. First test was in my XBOX with the very flaky Thomson drive - the disc booted first time, quite fast actually with no fuss at all. I then proceeded with the acid test - my very fussy v3 Playstation 2 and it was absolutley flawless - I was impressed due to the fact I had many skipping/loading problems even with 1x and 2x discs before now.
This disc is #1 in my opinion and I would recommend it to everyone - and at the prices NEO always gives you - you simply can't go wrong. 5/5 Rating.
[ Voor 77% gewijzigd door [FrEEzEr] op 22-07-2003 14:12 ]
Verwijderd
Op aanvraag van enkele mensen wil ik het een en ander rechtzetten.
1. Op dit forum post niemand in opdracht van cdfreaks.
Niet gratis en niet betalend.
2. Voorkeur voor een bepaalde winkel zal altijd iets persoonlijk blijven.
Ik denk niet dat mensen die 20 keer bij winkel X winkelen automatisch naar winkel Y gaan indien zij tevreden zijn over X.
3. Of dat in dit geval Opus of enig ander bedrijf is doet er niet toe.
Ik ken best veel mensen die tevreden zijn over Opus.
4. Waarom zouden wij de reputatie van een andere winkel willen schaden ?
Concurrentie is een must.
5. Ik ben voorstander van objectieve informatie en een degelijke uitleg.
Ongeacht over wie het media verkoopt en tegen welke prijs....
6. en ik dacht dat een forum over informatie ging en non-commercieel was....
7. Hopend met dit af te sluiten en verder te gaan met het topic , wat op zich best interessant is.
Ik zal later een resume (non-commercieel - hehe ) schrijven over de kwaliteit van dvd-'s , ongeacht bij welke website of winkel ze ook gekocht worden...
Het is trouwens meerdere malen dezelfde cd of dvd die door verscheidene winkels wordt aangeboden.
De keuze is aan de klant...
Jammer dat die sunstars pas weer in augustus leverbaar zijn, ik ben er tot nu toe erg blij mee.
(ik hoop ook niet dat iemand anders dit allemaal onder jouw naam zat te tikken, of was het je alter ego?)
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Misschien toch maar verplicht FAQ leren + examen voor de "newbies" op GoT
Oh, bij deze mijn review van de Sunstar 4x dvd's. Dit is een -R dvd. Ik heb een Sony DRU 510A, firmware 1.0c (iig de nieuwste)
Ik heb nu zo'n 10 data dvdtjes gebrand, en 1 film dvd.
De Data dvd's geen probleem, op ECHT 4x dus.
De Filmdvd was een 1:1 kopie met Nero DVD copy van de film Cube (onbeveiligde dvd 4,3gb), en het branden ging gewoon op 4x (het uitlezen duurde langer dan het branden).
Compatibiliteit: De data dvd's doen het niet op een behoorlijk oude dvd-rom speler van een vriend van mij, maar ik kan ze (met de brander) perfect uitlezen.
De film dvd doet het prima in mijn Sony dvd speler, zonder enige hapering. M'n Playstation 2 (niet omgebouwd) kan hem niet lezen. Deze PS/2 kan soms wel gebrande dvd's lezen maar niet altijd. + of - kan dat ding niet echt schelen, ligt kennelijk aan brandsnelheid of dye, hierover later meer.
Al met al prima schijfjes dus.
[ Voor 12% gewijzigd door sebastius op 23-07-2003 00:43 ]
Verwijderd
1. Een DVD schijfje wordt gemaakt op een injectiemolding machine via bounding.
Bounding is het aaneenzetten van de twee lagen polycarbonaat waartussen het dye en de reflectielaag zitten (mettalizing).
Het dye bestaat uit een organisch materiaal en is dus zonlicht gevoelig (fotosynthese).
Het verschil in kwaliteit is al merkbaar bij deze bounding.
Het kan inlinebounding zijn (duurder maar stofvrij in één cleanroom)
Het kan outline bounding zijn (goedkoper daar men geen extra cleanroom voor het bounden nodig heeft)
2. Een DVD wordt dan op deze lijn geproduceerd en via de stamper (patent pending *) maakt men een wobbled groove. In deze wobbled groove zullen de pitts en lands zich vormen.
3. ter controle van de data spreekt men bij DVD media over 2 controle systemen op errors.
De inner parity error correction
De outer parity error correction.
Bij beide is een hogere waarde slechter dan een lagere.
4. Men kan deze waarden gaan uitmeten en alzo de vermoedelijke kwaliteit van de DVD uittesten.
Dit is echter niet super accuraat en zeer tijdrovend.
Het beste controlemiddel blijft het electrisch testen.
5. Met 1 stamper worden bij deftige fabrikanten zo een 70.000 dvd-r schijfjes gemaakt.
Bij goedkopere fabrikanten kan dit tot wel 150.000 gaan (stamper wordt gecleaned en bijgewerkt).
Het werk van 1 stamper noemt men een batch.
Elke deftige fabrikant geeft haar produkten een batch-code mee. (meestal uitleesbaar in de binnenring.
6. Tijdens het productieprocess van een batch wordt in de lijn enkele tests gemaakt ter controle van de batch.
De eerste dvd's van de batch worden electrisch getest.
Tijdens de productie gebeuren testen op symmetrie , mettalizing en dye.
Een DVD schijfje met een zeer goed testresultaat binnen de normen van de fabrikant gaat als A-kwaliteit door het leven.
De maatstaven voor het label A-kwaliteit verschilt van fabrikant tot fabrikant.
7. Een goede fabrikant recycleert een slechte batch.
Een goedkope fabrikant durft B-productie ook verkopen.
8. Elke dvd heeft een wobbled pregroove waar informatie staat over de fabrikant en het type van media.
Hier spreekt men over de ADIP code.
ADIP staat voor adress in pregroove.
Info voor een mediaype wordt gehaald uit de lead in.
In tegenstelling tot een DVD-R heeft een DVD+R geen lead in als hij leeg is.
Een DVD-R heeft een lead in en wordt dus in de fabriek geprewrite.
Dit maakt de produktiekost van dvd-r duurder dan dvd+r.
De informatie bij een DVD+R wordt door de drive intern doorgegeven en kan dus normaal niet worden uitgelezen extern.
Dit is het geval bij NEC branders.
Sony geeft deze wel extern vrij en het is ook daarom dat een sony brander de ADIP code wel via een proggie kan uitlezen.
Ricoh zou ook iets dergelijks bij een volgende firmwarerelease doen.
9. Bovendien is er een boycot aan de gang tegen producenten die geen of verkeerdelijke royaltie settings hebben betaald.
Een voorbeeld hiervan is Princo.
Het is ook daarom dat bv. NEC branders hier een illegal media failure geven.
10. Dit is dus ook de reden waarom een gehackte firmware lagere compatibiliteit biedt.
Een mediafabrikant moet eerst certificatie aanvragen bij een drive fabrikant.
Deze test het media van de aanvrager in de labs en stelt de optimale powersettings in voor hun drive om dit media te beschrijven.
Deze 'ideale parameters' worden opgeslagen in een database in het firmware van de drive.
Indien de juiste parameters in deze firmware voorkomen gaat de drive ze toepassen en je ondersteund media zal hierdoor de hoogste compatibiliteit bereiken.
Indien deze niet voorkomt in de lijst en niet 'geband' is zal de drive generic standaard parameterwaarde toekennen aan de drive. Dit afhankelijk van de dyecode in de wobbled pregroove.
Bovendien zal er een powercalibration gebeuren die de optimale brandsterkte aangeeft.
11. Opletten met OEM labelers.
Deze mensen kopen OEM goederen in en laten deze bedrukken.
De kwaliteit van de goederen hangt af van waar ze deze hebben gekocht.
Je kan enerzijds het geluk hebben dat je voor een zeer scherpe prijs een prima dvd schijfje hebt , anderzijds kan het voorvallen dat het troep is.
Het probleem is dat deze aanbieders de ene keer een batch hebben van Princo en de andere keer van Ritek , enz...
Het is wel zo dat de klant dit optisch niet waarneemt (het schijfje ziet er immers hetzelfde uit (bedrukking).
Daarom is het goed dat men er steeds de werkelijke stampercode bijzet.
12. De stampercode is natuurlijk nog geen kwaliteitsgarantie.
Een stamper kan meestal door verschillende fabrikanten worden aangekocht.
Alles hangt dus af van de kwaliteit van het productieprocess.....
13. We maken zelf vele testen op media en kijken naar alle aspecten.
- polycarbonaat
- dye vorming en structuur
- mettalizing
- stampercode en prewritefase
- bounding
- gebruikte dye
14. We hebben gemerkt dat de nood hoog is om alles te standaardiseren om alzo een hogere compatibiliteit te bewerkstelligen.
Laat ons hopen dat de verschillende Forums die zijn opgericht hun werk naar behoren doen...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 01:14 ]
Was ik ook al naar op zoek, ik meen dat dit voor die NECs wel bestaat.Lekkere Kwal schreef op 23 July 2003 @ 01:47:
Bestaat er eigenlijk ergens een onafhankelijke site met een overzicht van batches en hun brandresultaten (het liefst met de DRUxxx natuurlijk)? Want door alle bomen zie ik het bos zo langzamerhand niet meer. Ik bedoel dus niet een lijst van compabiliteit, maar met fouten achteraf (BLER enzo).
Verwijderd
Ik heb dus ook vette problemen met de DRU510A v1.0c.
Heb in eerste instantie de Princo 1-4X met en zonder opdruk getest maar van de 30 stuks heb ik 7 coasters. Bij mij vliegen ze ook op 60% en 70% branden eruit!
Ook willen ze niet op 4 speed fikken. Ik krijg morgen een nieuwe lading Datawrite binnen en ga deze eens proberen. Verder heb ik wat onderzoek gedaan naar de DVD schijfjes:
PRINCO zonder opdruk 1x-4x:
Media Information
Region info N/A not a DVD-VIDEO
Media code/Mfr ID PRINCO
Formatted Size 4.23GB(4.54GB)
Total Size 4.23GB(4.54GB)
Book Type DVD-R
Media type V2.2 DVD-R
Write Srategy Speed 4.0x 5540KBs
Media Id Code Speed Unknown
Current Drive Speed 4.0x 5540KBs
Default Rotation Control CLV
Linear Density 0.267um/bit
No of Layers 1
FUJIFILM:
Media Information
Media code/Mfr ID RICOHJPNR00
Formatted Size 3.90GB(4.19GB)
Total Size 3.90GB(4.19GB)
Book Type DVD+R
Media type DVD+R
Media Id Code Speed 2.4x 3324KBs
Current Drive Speed 2.4x 3324KBs
No of Layers 1
Wat mij op valt tussen deze 2 dvd's is dat bij de Princo de Media Id Code Speed niet weergegeven wordt. Naar mijn idee is het zo dat de firmware van de Sony niet de Princo's juist detecteerd waardoor hij niet de juiste brandsnelheid kan bepalen.
Ik brand met RecordNow DX v4.61, bij de Princo's geeft hij direkt al aan dat de dvd beschadigd is, dit gebeurd niet bij iedere Princo.
Ik blijf het raar vinden dat Sony geen stappen onderneemt om de schrijver beter compatible te maken met de diverse dvd fabrikanten, waardoor je die Princo's ook op 4 speed kan fikken!
En Sony steekt gewoon z'n middelvinger op: koop maar gewoon sony schijfjes.
Het vreemde is dat volgens shop.cdfreaks.com ze wel op 4x te branden zijn...Ook de MAM-E zal op de Sony niet hoger komen dan 2x, dit is helaas een
probleem dat bekend is bij Sony.
Vr.gr. Lukas Kat
Opus Supplies B.V.

Iemand die ze al geprobeerd heeft ??MAM-E Mitsui DVD-R 4x
- Geproduceerd door Mitsui Advanced Media Manufacturing
- 4x gecertifieerd als snelheid
- Bedrukt met Mitsui logo
- Compatible met de Pioneer standaard
- 4.7 GB capaciteit for general use
- Uitermate geschikt voor data en video opslag
- Excellent als back-up medium voor PS2 en X-box
- Europese productie
- Gepatenteerd Mitsui Dye
- Mitsui DVD-stampering
- Inline bounding
- Polycarbonaat 1ste keus Makrolon.
- zeer grote compatibiliteit.
Compatibility Mode speed writing (tested)
Sony DRU510AX 1.0c 4x
Verwijderd
Ik moest printables hebben en de Verbatims die ik tot nu toe gebruikte zijn haast nergens meer onder de 3 € te krijgen , Verbatim begint trouwens te rotzooien , ze kunnen de vraag niet meer aan en behalve hun eigen dvd's , Verbatim is van Mitsubishi (MCC) = Mitsubishi Chemical Corporation verkopen ze nu ook el cheapo CMCMAG =CMC Magnetics relabeled als Verbatim voor de volle mep .
Koop je Verbatim zorg dan dat je MCC krijgt anders betaal je ruim 3 € voor Princo kwaliteit .
Verwijderd
- DRU500AX firmware V2.0f met MAM-E mitsui 4x media met nero tegen 4x
- DRU510A met laatste firmware
- NEC ND 1300 A
- Pioneer A06
zal tevens ook princo testen en iets laten weten
mvg
steven
Romstore
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 23:08 ]
Verwijderd
In de media ID code is duidelijk 4x te zien van MAM-E
Verwijderd
4x (in tegenstelling tot zij die beweren 2x) ---) de 500AX was wel de traagste van allen op 4x (ca 16 min)
- NEC ND 1300 A V1.06 (zonder problemen MAM-E tegen 4x)
- Pioneer A06 V1.06 (zonder problemen MAM-E tegen 4x)
Verwijderd
zal hem later ontmaagden ; )
Tijd tekort momenteel
Verwijderd
Ik heb getest met de DATAWRITE CLASSIC (-R) 4xspeed.
Van de 16 dvd's die ik vandaag gefikt heb, geen 1 coaster
Ook fikte ze echt allemaal op 4speed, dus ong.15min per dvd
Na al dat gezeik met die k#t Princo's
Gebruikte schrijver: SONY DRU510A v1.0c
Groeten,
R1chard
Verwijderd
" heb getest met de DATAWRITE CLASSIC (-R) 4xspeed.
Van de 16 dvd's die ik vandaag gefikt heb, geen 1 coaster
Bij mij ook op 4x maar ze zijn niet zonder haperingen/vastlopers te bekijken op verschillende standalone dvd spelers (sony/denon/philips). Bij jouw wel?
Welke speler gebruik jij?
Zelfs op 2x speed haperen ze enkele keren in een film.
brander is 500u 2.0F
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 21:23 ]
Verwijderd
Datawrite Classic -R is gewoon PRINCO, Media type V2.2 , je hebt nu een goede batch Princo's , komt ook wel eens voor maar da's geen garantie voor de toekomst , kijk maar naar de post onder je !
Verwijderd
Ik gebruik That's Write (de niet 1-4 speed) voor PS2 en heb nooit problemen. Dit even ter info...M'n Playstation 2 (niet omgebouwd) kan hem niet lezen. Deze PS/2 kan soms wel gebrande dvd's lezen maar niet altijd. + of - kan dat ding niet echt schelen, ligt kennelijk aan brandsnelheid of dye, hierover later meer.
Verwijderd
Alle gefikte dvd's zijn 100% zonder haperingen, ik heb als standalone speler een: REVOY 3200DX
en Casey : het verschil tussen Reneq1 en mij is dat ik een 510A v1.0c heb en hij een 500U 2.0f, dit kan volgens mij wel degelijk uitmaken!
Ik had ook al ontdekt dat Datawrite gewoon een Princo is, maar als je stapels Princo fikt die uitverschillende partijen komt en gewoon coasters opleveren daar wordt je gewoon ziek van.
Dus was mijn reactie : die Datawrite zijn gewoon goede dvd's.
En wilde mijn ervaring dus met jullie ff delen.
Verwijderd
Datawrite is gewoon precies de zelfde schijf als die Princo's waar jij zelf problemen mee had , je hebt alleen nu een goeie batch Princo en de volgende keer heb je weer kans op ellende want het blijven dezelfde Princo's of je ze nu onder de Datawrite naam koopt of niet .
laat maar, hij heeft zelf al bedacht wat beter voor hem is...
[ Voor 26% gewijzigd door sebastius op 27-07-2003 11:20 ]
Verwijderd
Mijn datawrites spelen wel goed af op pc dvd-rom drives. You Revoy bevat een thosiba dvd-rom speler lees ik op het web. Wellicht dat het daarom prima werkt.
Ik heb nog 7 spindles interesse?
Verwijderd
Edit:
Bij Opus staan ze wel op de site als 4x maar die hebben ze dus niet , ik wou ze eerst retour sturen en bij CDfreaks de 4x bestellen maar die zijn niet printable , ik hou ze dus en ga ze nu testen !
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 13:19 ]
Verwijderd
Ik heb 1 Mame-E (Mitsui) op 2x gebrand met m'n Sony DRU500AX en daarna met Nero CDspeed getest , halverwege de dvd ging hij wat dipjes geven en op 3 kwart werd het extreem , het einde haalde hij niet eens want ik kreeg een read error , hij speelde wel goed af in m´n Pioneer stand alone speler maar zal bij veel spelers problemen gaan geven .
De spindle is retour Opus !
Sony DRU-500a kan toch -R op 4x branden of niet?
Verwijderd
Nu heb ik een setje van 5 dvd's Verbatim gehaald bij MediaMarkt, voor 'maar' € 12,50 en deze willen wel op 4x!
En deze worden ook eindelijk perfect gelezen door de wat meer kritische dvd-spelers, ook als ik ze op 4x heb gebrand.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 18:01 ]
Ik gebruik nu firmware versie : 2E
En de DVD's zijn van het merk: Fortis
Hieronder zet ik wat info die ik via DVDinfo heb verzameld!
Media Information
Media code/Mfr ID RITEKG04
Formatted Size Blank
Total Size 4.38GB(4.71GB)
Book Type DVD-R
Media type V2.2 DVD-R
No of Layers 1
Ze werken als een speer in mn stand-alone speler (een Sony)
en werken ook perfect in mn PS2!!
Hopelijk hebben jullie iets aan deze info!!
Waar heb je ze gekocht dan? CDfreaks heeft sinds vandaag namelijk Primedisc DVD-R 4x (25) in hun shop staan. Vraag me af of dat dezelfde zijnds75 schreef op 31 July 2003 @ 01:10:
Ik zal ff een kleine bijdrage leveren omtrend wat 4x media die het ook echt 4x doet in mn DRU-500;
Ik gebruik nu firmware versie : 2E
En de DVD's zijn van het merk: Fortis
Hieronder zet ik wat info die ik via DVDinfo heb verzameld!
Media Information
Media code/Mfr ID RITEKG04
Formatted Size Blank
Total Size 4.38GB(4.71GB)
Book Type DVD-R
Media type V2.2 DVD-R
No of Layers 1
Ze werken als een speer in mn stand-alone speler (een Sony)
en werken ook perfect in mn PS2!!
Hopelijk hebben jullie iets aan deze info!!
Alvast bedankt!
| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |
Deze spindel heb ik gekocht bij Media-madness in den haagck2000nl schreef op 31 juli 2003 @ 23:05:
[...]
Waar heb je ze gekocht dan? CDfreaks heeft sinds vandaag namelijk Primedisc DVD-R 4x (25) in hun shop staan. Vraag me af of dat dezelfde zijnIemand enig idee?
Alvast bedankt!
Dat zou ik zo niet weten want ik woon nogal dicht in de buurt van die zaak.ck2000nl schreef op 01 August 2003 @ 08:19:
Geen online bestelling mogelijk bij die zaak, Media-madness?
Je kan proberen ze te bellen en dan vragen of ze ook orders versturen.
www.media-madness.nl
Ik zie nu net dat ze ook een zaak openen in Utrecht misschien is dat wel bij jou in de buurt?
[ Voor 13% gewijzigd door ds75 op 01-08-2003 16:26 ]
Verwijderd
Met cdrw branden heb ik soms ook een write error (pas na 60% branden, buffer bouwd ie wel op) als ik m daarvoor snel heb leeg gehaald. Wis ik de cdrw helemaal dan heb ik dar geen last van. Met een plextor brander had ik nooit last met het branden van een snel leeg gehaalde cdrw.
Bedankt voor de info, en ik woon in Zwolleds75 schreef op 01 August 2003 @ 16:25:
[...]
Dat zou ik zo niet weten want ik woon nogal dicht in de buurt van die zaak.
Je kan proberen ze te bellen en dan vragen of ze ook orders versturen.
www.media-madness.nl
Ik zie nu net dat ze ook een zaak openen in Utrecht misschien is dat wel bij jou in de buurt?
Maar om nou met een paar spindels te sjouwen helemaal naar Zwolle
Verwijderd
Er kan een groot verschil zijn tussen DVD-R's met dezelfde ID code.
Een ID code van Ritek G04 is niet hoofdzakelijk superieur.
Ritek heeft een patent op de stamperIDcode.
Ritek is de grootste producent ter wereld en heeft meerdere lijnen in VERSCHILLENDE fabrieken.
Primedisc is een joint venture van Philips en Ritek met productie in Wiesebaden Duitsland.
Fortis of datawrite komt niet van Primedisc !!!!
Datawrite is een merk van E-net distribution en is een wholesaler in Engeland.
Dat wil zeggen dat deze firma OEM aankoopt bij een fabriek of zelfs trader in het verre oosten.
En deze goederen worden dan bedrukt onder eigen logo.
En zeg niet dat deze slecht zijn , maar je weet nooit wat het is....
Ervaring leert dat je hier eerder geluk moet hebben dat je een goede batch krijgt.
[ Voor 6% gewijzigd door Radeon op 12-08-2003 23:56 ]
It's never easy.....
Zijn de 4x MAM-E nu wel of niet goed te fikken op een Sony DRU500 en een NEC1300???
En natuurlijk dan ook te gebruiken op stand-alones (diverse).
Want anders blijf ik gewoon lekker op 2x fikken
Mooi is een woord van 3 letters .......AMD
Neem Fuij 4x zou ik zeggen. Bij Opus iets van 48euro per 25.hirogene schreef op 12 augustus 2003 @ 11:37:
Weet iemand nog een goed merk DVD+R wat niet echt aan de prijs is. Gebruiken hiervoor altijd Infiniti DVD+R 2,4x maar deze zijn helaas niet meer te vinden op de shop van cdrfreaks:(
4x MAM-E DVD-R werkt OK op NEC 1300A met 1.05 en 1.06 firmwaremaupie schreef op 20 August 2003 @ 00:05:
Een ding is me nu nog niet echt duidelijk
Zijn de 4x MAM-E nu wel of niet goed te fikken op een Sony DRU500 en een NEC1300???
En natuurlijk dan ook te gebruiken op stand-alones (diverse).
Want anders blijf ik gewoon lekker op 2x fikken
webOS all the way!
Toevallig van de week besteld bij OpuszAo schreef op 20 August 2003 @ 10:51:
[...]
Neem Fuij 4x zou ik zeggen. Bij Opus iets van 48euro per 25.
Ze branden tot nu toe goed op me DRU 500AX met firmware 2.0F.
It's never easy.....
Cdfreaks zelf claimt 4x:Blisterin_Bull schreef op 08 September 2003 @ 00:12:
Heeft iemand ervaring met DST Unbranded DVD-R schijfjes icm 500AX met 2.0f firmware?
Sony DRU500AX Firmware V2.0f 4x
Iemand dus ervaring met die DST schijfjes?
Als je op de knop info drukt en daarna de DVDinfo knop zie je dat ze door Princo gemaakt worden!
"Soylent Green is people!"