Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM]LEDje onder elke toets van toetsenbord

Pagina: 1
Acties:
  • 325 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Necrite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 14:57
Nou zijn er al veeeel topics over ledjes in je tobo, maar ik wil dus een ledje onder elke toets, en als je op die toets drukt, dat het bijbehorende LEDje aangaat.
Ik weet dat dit veel werk zou zijn, dus als 1 toets werkt ben ik al blij.
Ik heb een oud keyboard uit elkaar gehaald, en op zo'n contact staat 0.27 volt.
Dit is zowiezo te weinig voor een relais, en een octocoupler lijkt me ook geen optie.
Wie weet hoe ik dit wel kan doen, en of het uberhaupt mogelijk is?

Alvast bedankt.

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Probeer het eens met een transistortje (BC547) ofzo, k denk dat het weinig kans van slagen heeft ;)

System specs

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

kan aan mij liggen hoor, maar ik typ echt wel te snel om te zien dat dat lampje brand, zo'n toets houd je volgens mij veels te kort vast om t te zien

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• Necrite
Maar als je snel kan typen geeft het wel een leuk effect in het donker :D
Ik wil gewoon weten of en hoe het kan, het hoeft er verder niet supergoed uit te zien.

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Dit is al eerder precies zo gevraagd, neem de search eens... En dit is uiterst moeilijk werk. Je zal miniscule draden moeten leggen en contacten moeten maken onder elke toets... Bijna onmogelijk.

• Necrite
Ik heb met de search niets kunnen vinden.
En ik wil eerst kijken of het lukt met 1 toets, daana zie ik wel weer.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

dat zeg je nou, maar als je er een elkotje overzet dan dooft ie langzaam uit.. prachtig!
Heel flex idee eigenlijk! Moet er in het volledig donker echt heel stoer uitzien. Ik zou het doen met smd ledjes, en die een voor een met optocouplertje aansturen. En dan blauw.. * Corn krijgt het er warm van :D

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

dat word een hoop knip en plak werk. in een toetsenbord is zowiezo weinig ruimte dus het knutselen met smd techniek.
de toetsen zou ik vervangen door ledblokjes(zo noem ik ze) deze zijn te koop bij conrad.
passen in een 8 pins ic voet, vervolgens plak je de smd transitor(bc847) met weerstandjes hieronder en klaar, moet je alleen nog zorgen voor genoeg spanning

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Necrite
Moet lukken.
Zou je een schema hiervan kunnen geven virus.elektro?

Ik heb al uitgeprobeerd een ledje onder een toets te houden, en je krijgt idd verdomd weinig licht. Dus die vierkantje ledjes is een goed idee.

[ Voor 53% gewijzigd door Necrite op 25-05-2003 21:50 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Onthoud wel, het is monnikenwerk en de toetsen zullen misschien erg zwaar gaan.

• c0rneel
  • Laatst online: 19-11 14:04
denk dat t zo'n werk is dat voordat je klaar bent dat je een aantal keer je tobo heb geslagen enzo.

ik zou zelf FET's gebruiken. hebben "geen" ingangsstroom

• DareDevil
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-02 16:29
Kan je beter een tobo kopen die het ingebouwt heeft, Eluminix bv.

Paradigm: Shift happens.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
DareDevil schreef op 25 mei 2003 @ 22:54:
Kan je beter een tobo kopen die het ingebouwt heeft, Eluminix bv.
Inderdaad, dan weet je zeker dat je een werkend toetsenbord hebt.
Als je zelf gaat zitten prullen met SMD en draadjes... Dat gaat gegarandeerd fout.
Ik heb meegedaan aan de SMD leds inkoopactie, bouwvorm 0805.. die dingen zijn KLEIN. Probeer je even voor te stellen dat je 2 draadjes aan een blokje ter grootte van 2 suikerkorrels soldeert.

• EnsconcE
  • Laatst online: 25-10 20:46
insan1ty schreef op 25 May 2003 @ 23:21:
[...]

Inderdaad, dan weet je zeker dat je een werkend toetsenbord hebt.
Als je zelf gaat zitten prullen met SMD en draadjes... Dat gaat gegarandeerd fout.
Ik heb meegedaan aan de SMD leds inkoopactie, bouwvorm 0805.. die dingen zijn KLEIN. Probeer je even voor te stellen dat je 2 draadjes aan een blokje ter grootte van 2 suikerkorrels soldeert.
en dat 152 keer :+

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 20:07

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

heb jij 76 toetsen op je tobo? naja zal wel kloppen :p...maar wat ik niet begrijp, mijn toetsen zijn niet doorzichtig hoor....dus hoe zie je dat dat kreng oplicht? :?.
Verder indd smd ledjes zouden wel voor de hand liggend zijn, alleen indd dat gepriegel en gepiel met de draadjes zou ik ook niet zien zitten, aan de andere hand, misschien kun je ze op het schema van de elektro van het tobo zelf maken, dus via die dunne banen die al aanwezig zijn (kan dat?).

En ik denk dat faden dmv Elco, ik denk niet dat daar ruimte voor is per led......

naja, als je er iig 1 al gemaakt hebt, zou'k ik het graag willen zien, om te gaan brainstormen over hoe alle toetsen :).....suc6!

T60P Widescreen

• collission
  • Niet online

collission

I'm back! :P

het kan wel, ik zou eerst beginnen met grote toetsen, zoals spatie, shift, enz.
en als dat een beetje lukt, dan met alle anderen :)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

casemodderpoel schreef op 26 mei 2003 @ 00:32:
het kan wel, ik zou eerst beginnen met grote toetsen, zoals spatie, shift, enz.
en als dat een beetje lukt, dan met alle anderen :)
Ja en dan enter. want die gebruik ik veel
zoals aspfreakout zegd kan je mss je Ctrl, Alt en delete toetsen het eerste doen >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2003 00:56 ]

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Hmmz eigenlijk zou je op een of andere manier aan transparante toetsen moeten komen, dat is IMHO het mooiste :) misschien een iMac tobo? :Y)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

* wacco kan smd lijmen op school...
hmm... en dan in m'n laptop :9~
de gloed om de toetsen heen gaat prolly wel werken, alleen zijn doorzichtige toetsen natuurlijk nog vetter. Maar ja, het is gekkenwerk want door het licht dat m'n beeldscherm afgeeft zie je er toch geen ruk meer van.

Spolap: Interactive webcomic

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

in je gewone keyboard is t al heel moeilijk, moet je voorstellen als je t wil doen in een laptop-keyboard... geef t weinig kans...

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Die 0.27 volt is natuurlijk onzin. Het toetsenbord werkt gewoon op 5V, maar omdat de toetsen in een matrix aan elkaar geknoopt zijn en de toetsenbordprocessor die matrix scant, wordt elk lijntje in de matrix maar heel eventjes op 5V gezet en daarna weer naar 0V. Je multimeter kan dat niet volgen omdat die alleen geschikt is voor statische spanningen (vaste spanningen, ik bedoel niet statisch electriciteit), dus die geeft maar wat aan.

Je kunt dus niet zomaar een ledje aansluiten over de polen van de toetsen. Tenzij de toetsen twee contacten hebben en er maar eentje gebruiken. In dat geval zou je de ene kant van al die toetsen met een draadje aan 5V kunnen hangen en de andere kant een weerstandje (330 Ohm) en het ledje en alle overgebleven pootjes van de ledjes aan elkaar en aan aarde verbinden.

Maar dat lukt je dus alleen als je geluk hebt en een toetsenbord hebt met dubbelpolige schakelaars waarvan maar 1 pool gebruikt is.

Voor de rest komt er ook nog al het werk bij dat iedereen hierboven noemt :).

[ Voor 3% gewijzigd door RetepV op 26-05-2003 16:29 ]

Macbook Pro

• Necrite
Ik heb helaas geen dubbelpolig tobo..
En dat van dat het veel werk word weet ik, maar ik ban al blij als 1 toets werkt.

Dit is een tekening van een stukje van de 'matrix' van m'n keyboard:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/thomasimages/schakeling.JPG

Ik wilde dus zoiets maken:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/thomasimages/schakeling2.JPG
Dat ' apparaat' kan dus een schakeling met SMD/transistor/ledje zijn
Maar dat werkt dus niet vanwege die statische spanning?

• virus.elektro

virus.elektro

het schema van mij lukt aardig, ik weet nu eindelijk waarom ze het de vorige keer maar half deden.
ik maak meteen een printontwerp er voor, hoef dat ook niet meer te doen. het enige probleem is nog om het op een printje te laten passen tergrote van 1 toets

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

er past wel gewoon een 3mm led onder ene toets hoor..

dit id heb ik ook al eens gehad en ben gaan zoeken..

het is tedoen. maar niet met smd.

en dan met een heelklein boortje. 0,3 mm je letters uit boren/frezen

hoe komje aan die boortjes???
gewoon bij je tandarts vragen.. ik heb er een hele zooi echt net zo klein, en ze passen nog in je dremel ook. :P

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2003 20:25 ]

• Necrite
virus.elektro: als je dat schema af hebt, zou je dat hier kunnen posten?

Plank: Waarom heb je een boortje van 0.3 mm nodig om een gaatje te maken voor een ledje van 3 mm?

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 13:22
Necrite schreef op 27 mei 2003 @ 15:43:
virus.elektro: als je dat schema af hebt, zou je dat hier kunnen posten?

Plank: Waarom heb je een boortje van 0.3 mm nodig om een gaatje te maken voor een ledje van 3 mm?
Het is om de letters uit te frezen schat :>

• Necrite
Ow, op die fiets!
Zeg dat dan :Y)

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:00

neevedr

Dat was ik niet!

[...]Het is om de letters uit te frezen schat
Maar je hebt toch een vinger op de letter als je hem indrukt, of is het de bedoeling dat ze ook nagloeien. Ik dacht zelf om ze aan de onderkant/zijkant te laten schijnen.

• Necrite
Het is mijn bedoeling de ledjes te laten faden.
En alle letters uitfrezen lijkt me lastiger dan elke toets vervangen door een 10x10mm plat ledje. Dan zie je het ook beter dan als je alleen ligt vanaf de zijkant/onderkant krijgt.

Verwijderd

De LEDjes laten faden?
Hoe wil je dat doen?
Dan moet je nog veel meer onderdelen in je toetsenbord frotten.

• Necrite
dan moet je paralel aan elk ledje een elcootje zetten. Opzich makkelijk, maar niet als je zo weinig ruimte hebt als in een toetsenbord

• Corn

Corn

Raar jongetje

Dat elkotje is nou net weer dat wat het geheel heel erg dik maakt. Heb je daar wel plaats voor onder je toetsen?

[ Voor 90% gewijzigd door Corn op 28-05-2003 10:31 ]

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 15:45

rimpeldinky

nani?

mischien kan je de achterkant van een tobo een beetje uitdremelen/boren, ziet niemand ;)

*burp*

Verwijderd

Daar gaat een LEDje echt niet van faden als je er een elcootje overheen zet.
Dan moet er ook nog een weerstand voor en over die twee een elco van minstens 100uF.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 11:33 ]

• Corn

Corn

Raar jongetje

Wel eentje in combinatie met een weerstandje :o
Ff uitrekenen welke waarde het moet zijn, maar het moet werken.

Verwijderd

whoah!! nog cooler: ze gaan glowen als je ze indrukt, daarna faden ze weer uit... fade interval van een seconde ofzo x_x

• Corn

Corn

Raar jongetje

Het kan ook nog anders: Er is op dit moment een IA van de blinkenlights dingetjes aan de gang (of liever gezegd een animocheck) Stel, je stuurt al die ledjes op die manier aan, dus met die interface. Vervolgens gebruik je een programmatje om te kijken welke scancodes er van het tobo af komen en dat die automagisch de ledjes aan doet. Waarom zo moeilijk doen? Dan kun je ook coole effecten op het toetsenbord doen zonder dat je erop typt :)
Klinkt stoer, en dat is het dan ook

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:11

almightyarjen

When does the hurting stop?

Nog even over de elektronica. Hierboven werd al genoemd dat de toetsen in een matrix (it's all around you :P ) staan en dat je geen dubbelpolige toetsen/contacten hebt. Dit gaat dus lastig worden. Wat ik zou doen is de matrix uitlezen en vervolgens deze data (elke toets heeft volgens mij een 8-bits code) in een geheugen proppen. Het geheugen weet dan welk LEDje aan moet worden gestuurd. Heel veel werk dus, want je moet dan wel een ROMmetje proggen. Zonder dubbelpolig toetsenbord zou ik het anders niet weten... :? Maar ja: misschien denk ik ook wel weer veel te moeilijk...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• virus.elektro

virus.elektro

hier is shet schema en het printje
grote is 1.5*1.5cm het oplichtende opervlak is 1*1cm
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/hoezo-rietveldenco/schema.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/hoezo-rietveldenco/printplaatje.jpg

als je dit op een blinkenleds printplaat aansluit moet het ook werken

[ Voor 33% gewijzigd door virus.elektro op 28-05-2003 21:06 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

dat is wel heel erg kewl :9~

Verwijderd

Of gewoon een nieuw toetsenbord maken (met de inhoud van een gewoon toetsenbord, alleen nieuw plastic en alles), zodat je niks hoef uit te vijlen, slijpen, frezen, dremelen, whatever. En kan nog een stuk cooler eruit zien ook ;)

• Necrite
virus.elektro schreef op 28 May 2003 @ 21:04:
hier is shet schema en het printje
grote is 1.5*1.5cm het oplichtende opervlak is 1*1cm
[afbeelding]
[afbeelding]

als je dit op een blinkenleds printplaat aansluit moet het ook werken
Cool!
Dus als ik het goed begrijp is IC1 een plat ledje, en sluit je TP1 en TP2 aan op de contacten in je toetsenbord?

-edit-
Owja, weet je ook hoe groot de weerstanden moeten zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Necrite op 29-05-2003 16:50 ]

• virus.elektro

virus.elektro

ja tp1 moet aan het toetscontact, tp2 aan de plus van het toetsenbord en tp 3 aan de min

Pagina: 1