Celeron 1300 op MSI 6163 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• DaaNium
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-07 10:01

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
We hebben hier een redelijk oud systeem staan, het gaat om het volgende:

MSI MS6163VA (Slot 1) moederbord
Intel Pentium II-MMX @ 400MHz CPU
192MB RAM
200 Watt voeding

De bedoeling is om hier een snellere CPU in te zetten.
We hebben de keuze tussen een Intel Pentium 3 850MHz en een Celeron 1300MHz.
Bij Alternate hebben ze nog 'n paar van die oudere CPU's liggen, maar nu is de vraag of deze ook wel gaan werken op dat moederbord.
Als we bij de product specifications kijken, dan zien we dat dit moederbord een FSB van 133MHz zou moeten ondersteunen.
Als we echter op de CPU Support pagina kijken, zou het moederbord geen CPU met een FSB van 133MHz ondersteunen :?

De FSB van die Celeron / Pentium 3 is trouwens 100MHz, dus het maakt niet zoveel uit of het moederbord nu wel of niet een 133MHz FSB ondersteund. Maar we vonden het vreemd dat ze op de ene pagina zeggen van wel, en op 'n andere van niet.. Daarom gaan we liever niet 'blind' uit van die opgegeven snelheden op de CPU support pagina.

Deze info stond bij Alternate m.b.t. die Celeron 1300MHz
Bussnelheid (MHz) 100
Core-spanning (V) 1.475
I/O spanning (V) 3,3
Design FC-PGA
Socket Socket 370
Opmerking "Tualatin"
Prijs 59,=

En dit stond er bij de Pentium 3 850MHz
Bussnelheid (MHz) 100
Core-spanning (V) 1.75
I/O spanning (V) 3,3
Design FC-PGA
Socket Socket 370
Opmerking Werkt met S370 adapter ook op slot 1 moederborden.
Prijs 119,=

Weten we dus niet of bovenstaande CPU's gaan werken. Is er 'n manier op achter te komen zonder ze eerst te kopen?
We weten niet op welke Core-spanning de huidige CPU werkt en ook niet op welke voltages we de Core-spanning kunnen instellen.

We hebben nóg een probleem met deze computer, sinds een week of 3 start het systeem soms niet meer op :|
We hebben de laatste tijd (afgelopen half jaar) geen nieuwe hard- of software geïnstalleerd o.i.d.
Als we de aan/uitknop indrukken gebeurd er gewoon helemaal niets. Maar als we dan 5 of 10 minuten wachten (of blijven proberen) schakeld hij opeens aan. We hebben alle stekkers gecontroleerd enzo, daar konden we dus niets vinden.
Ondanks het 'slechts' een 200Watt voeding is, heeft hij het altijd gewoon zonder problemen gedaan.
Heeft iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn??

Alvast ontzettend bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door DaaNium op 25-05-2003 17:26 ]

..maar ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn..

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 20:27

Memendo

V4-power/Team BSD

Met de search kun je veel info vinden hier op GoT:
2e hands Pentium 3 kopen, maar welke?
Max. proc. in mobo?
probs
Ik weet niet waar jij op gezocht hebt (als je dat al gedaan hebt), maar ik had het zo gevonden!
En de cely 1300 gaat je alleen lukken met wat modwerk of een speciale converter.
En de P!!! 850 zal zijn 100+ euro niet waard zijn, ik weet niet wat je er mee wilt gaan doen, maar volgens mij is het zonde van je geld, zeker omdat er snellere oplossingen zijn voor dat geld.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Klinkt als de vobis pc (heb ik hier ook :P ).
We weten niet op welke Core-spanning de huidige CPU werkt en ook niet op welke voltages we de Core-spanning kunnen instellen.
Als je even in het bios ging zwerven kwam je erachter dat je het voltage in kunt stellen van 2.0 tot 2.2V, ik weet helaas niet tot hoe laag het voltage kan.

tvw

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 11:00
Kijk even op de site van Upgradeware.com

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Zoals je bij cpu-support al zag kunnen de eerste revisies van dat mobo niet eens Coppermine's aan, en zeker geen Tualatins. Zelfs met een converter betwijfel ik dat tualatins zouden werken, aangezien je daarvoor normaal al Coppermine support moet hebben.

Als je dan verder doorsnuffelt naar bios updates zie je dat er een blauw stickertje op je mobo moet zitten als je een versie hebt die wél coppermines ondersteund. Die P3 850 zal wel werken als dat stickertje er zit en je het nieuwste bios hebt, maar da's allemaal kun-je-zelf-uitzoeken-werk. Als je dat stickertje hebt kun je op de sites van tualatin-converter-bouwers kijken of je mobo ondersteund is en Tualatins aankan :)

Ik raad je trouwens aan eens in dit topic te kijken : "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" deel 5. Misschien zijn er wel betere alternatieven, aangezien de P3 behoorlijk duur is :) (en een Tualatin met converter ook)

[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 25-05-2003 18:17 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Dit topic is gesloten.