Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Controle station voor peltiersysteem

Pagina: 1
Acties:

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 13:47
Ik ga binnenkort m'n systeem upgraden met een peltier en daar wil ik de nodige bewakingselektronica bij maken mocht er iets uitvallen.

-Spanningsbewaking, mocht de voeding er mee ophouden en de peltier geen elektriciteit meer krijgen dan moet het systeem uitgezet worden door de nettoevoer uit te schakelen, of door de groene "pick-up" draad van de systeemvoeding te onderbreken waardoor het systeem uitgaat.

-Temperatuurbewaking, in het geval dat de voeding of de peltier boven een bepaalde temperatuur komen moet er eerst een signaal afgegeven worden en bij een kritieke waarde het systeem uitschakelen.

-Gecontroleerde inschakeling, als ik de powerknop indruk wil ik dat eerst het koelingssysteem word aangezet (eventueel gecontroleerd) en daarna de rest van het systeem.

Verder moet de bewaking onder alle omstandigheden werken, zelfs als de rest van het systeem uitstaat. LCD of LED schermpjes zijn niet nodig maar zouden wel leuk zijn. Het enige probleem is meestal dat die schermpjes aangestuurd moeten worden. Er zijn wel meetpaneeltjes in de handel die de stuurelectronica al ingebouwd hebben en je alleen nog maar de signaaldraad hoeft aan te sluiten. Een idee om over na te denken.

Er zal dus in ieder geval een schakelmodule moeten komen om het systeem aan en uit te zetten. Deze zal door de drie bewakingsmodules gestuurd worden, de spanningsbewaking, de temperatuurbewaking en de gecontroleerde inschakeling.

Ik wil zo min mogelijk zelf ontwerpen en zo veel mogelijk met bestaande zelfbouwmoduletjes van bijvoorbeeld Velleman werken en die combineren.

Hebben jullie nog enige tips of suggesties? :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

dus als ie onder de -10 zit moet ie aan ofzo? net zoiets als bij een prometheia?
vraag me af hoe je dat doet. ik ben eigenlijk ook wel geinteresseerd... :)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

Voor die fan`s van tevoren gewoon een 12v adapter een een schakelaartje.
En voor de rest: je moet dan echt wel gaan klooien met pic`s/microcontroler`s.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 13:47
casemodderpoel schreef op 24 May 2003 @ 11:22:
dus als ie onder de -10 zit moet ie aan ofzo? net zoiets als bij een prometheia?
vraag me af hoe je dat doet. ik ben eigenlijk ook wel geinteresseerd... :)
Zo ongeveer ja, nu hoeft het niet persé -10 te zijn hoor, ik zat eerder aan 0 graden te denken.
Er is een schakelmodule in de handel die een relais omgooit zodra de temperatuur
een bepaalde waarde heeft bereikt.
BJDI schreef op 24 mei 2003 @ 11:34:
Voor die fan`s van tevoren gewoon een 12v adapter een een schakelaartje.
En voor de rest: je moet dan echt wel gaan klooien met pic`s/microcontroler`s.
Fan's? Welke fan's? :?

[ Voor 57% gewijzigd door Mad_Demon op 24-05-2003 11:36 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Die spanning beveiliging kun je simpel met een trip relais doen. Je zet de pc aan relais wordt getript en houd zichzelf door de voedingsspanning in geschakeld. Spanning valt weg relais opent pelt uit.

Die Temp bewaking kun je met een Op.Amp doen. Je stelt een "omslag" spanning in bijv. 1,5V. Op de andere poot sluit je een PTC met Span.bron aan. Wordt de Spanning die op de poot van de PTC staat groter dan de 1,5V Uitgang slaat om en kan dmv diode (of led diode) in combi met zoemer een waarschuwing geven.

Door nu het zelfde te doen maar dan met bij 2,5V kun je zorgen dat hij bij deze waarde de spanning van het systeem haalt.

En zelfs het aanzetten zou je denk ik op deze manier kunnen doen. De temp neemt af totdat hij de ingestelde waarde bereikt slaat om en start pc

[ Voor 70% gewijzigd door Steefph op 24-05-2003 11:49 . Reden: Volgens mij PTC ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• collission
  • Niet online

collission

die van je rad neem ik aan :/

• collission
  • Niet online

collission

Steef1983 schreef op 24 May 2003 @ 11:39:
Die spanning beveiliging kun je simpel met een trip relais doen. Je zet de pc aan relais wordt getript en houd zichzelf door de voedingsspanning in geschakeld. Spanning valt weg relais opent pelt uit.

Die Temp bewaking kun je met een Op.Amp doen. Je stelt een "omslag" spanning in bijv. 1,5V. Op de andere poot sluit je een PTC met Span.bron aan. Wordt de Spanning die op de poot van de PTC staat groter dan de 1,5V Uitgang slaat om en kan dmv diode (of led diode) in combi met zoemer een waarschuwing geven.

Door nu het zelfde te doen maar dan met bij 2,5V kun je zorgen dat hij bij deze waarde de spanning van het systeem haalt.

En zelfs het aanzetten zou je denk ik op deze manier kunnen doen. De temp neemt af totdat hij de ingestelde waarde bereikt slaat om en start pc
wat is een op.amp?

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

casemodderpoel schreef op 24 mei 2003 @ 12:05:
[...]

die van je rad neem ik aan :/
`K las iets te snel.
Gewoon je koelsysteem.
(`k weet niet of die op 12v werkt...)

[ Voor 10% gewijzigd door BJD op 24-05-2003 12:40 ]

• Steefph
Op.Amp = Operation Amplifier

Een versterker die je ook als schakel unit kan gebruiken. Je kan de 0 (zoals bij Wisselspanning) superponeren (verhogen) door op de - een hogere spanning dan de massa te plaatsen.

Verwijderd

opamp (zonder puntje en zonder hoofdletter) = Operational amplifier.

En dan komt een zinnetje waar ik geen enkele logica in kan ontdekken.

Je kan een opamp oa gebruiken als versterker en als comparator, je kan een wisselspanning op een gelijkspanning zetten (superponeren) maar wat Steef1983 er mee wil doen snap ik niet.

• Steefph
Door hem aantesluiten zoals ik schrijf (als je het begrijpt) kun je er een spannings niveau detector van maken. Als de spanning lager dan de aangesloten spanning is dan, zal de uitgang negatief zijn. Erboven dan positief deze kan je dus als stuur spanning gebruiken.

btw ik heb het altijd geleerd als OpAmp

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/stephandk/assets/schema.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Steefph op 24-05-2003 14:51 ]

• collission
  • Niet online

collission

Steef1983 schreef op 24 May 2003 @ 14:38:
Door hem aantesluiten zoals ik schrijf (als je het begrijpt) kun je er een spannings niveau detector van maken. Als de spanning lager dan de aangesloten spanning is dan, zal de uitgang negatief zijn. Erboven dan positief deze kan je dus als stuur spanning gebruiken.

btw ik heb het altijd geleerd als OpAmp
dus je knalt dat ding tussen een NTC en je PSU en je PC start pas als de door jou aangegeven spanning is bereikt :? :)

• Steefph
Nee de NTC/PTC zorgt voor een temp naar stroom omzetting. Door hier dus de spanning over te meten kun je de temp bepalen.

Verwijderd

Zoiets noem je comparator, en een negatieve spanning heb je niet nodig.

• Steefph
Niveau detecor / comparator wat maakt het uit :p

Nee die neg spanning heb je niet nodig maar ik geef enkel een manier van hoe hij het zou kunnen doen. Als jij of andere een andere oplossing hebben hoor ik het graag

(wat je nu nog niet weet kun je altijd later nog leren :p)

Trouwens de neg. spanning zou je kunnen gebruiken voor een led die
"system working normal " of iets dergelijks aangeeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Steefph op 24-05-2003 15:07 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
de lcd en ledjes zijn trouwens heel makkelijk aan te sturen via een PICje, waarmee je eigenlijk ook de rest van je systeem aan kan sturen, gewoon een kwestie van programmeren.
en als je het helemaal makkelijk wilt maken: http://www.picbasic.com

Verwijderd

Steef1983 schreef op 24 May 2003 @ 15:00:
Niveau detecor / comparator wat maakt het uit :p

Nee die neg spanning heb je niet nodig maar ik geef enkel een manier van hoe hij het zou kunnen doen. Als jij of andere een andere oplossing hebben hoor ik het graag

(wat je nu nog niet weet kun je altijd later nog leren :p)

Trouwens de neg. spanning zou je kunnen gebruiken voor een led die
"system working normal " of iets dergelijks aangeeft.
Enkel voor een LEDje een negatieve spanning gebruiken?

Misschien haal je de begrippen 0V en negatieve spanning door elkaar, maar hier heb je echt geen negatieve spanning nodig.

• Steefph
Welke negatieve spanning bedoel jij nu?

• collission
  • Niet online

collission

ik snap er geen drol meer van :X

Verwijderd

Maakt niet uit, topicstarter wil toch met bouwkitjes werken, dus die zelfbouwsels doen er eigenlijk helemaal niet toe.
Misschien dat je de uitgangen van het aantal benodigde kitjes uiteindelijk aan moet sluiten op een AND of NAND-poort, dat zodra er één ingang van zo'n poort hoog of laag wordt, het systeem uitgeschakeld word.
Kan zijn dat je dat wel zelf moet maken.
Pagina: 1