Toon posts:

Radiator NOOIT in je kast bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens rond gekeken op dit forum en zie dat heel veel mensen hun radiator in hun kast bouwen.
Dit is toch niet slim lijkt me, als je de lucht via de radiator naar binnen blaast wordt alles in je kast (geheugen/videokaart/northbridge) warmer.
Als je de lucht via de radiator naar buiten blaast, koel je de radiator met warme lucht (30 C).
Toch zie ik maar weinig mensen die hun radiator netjes buiten hun kast hebben (zoals ik).
Zie ik het nou verkeerd of zijn die andere geen echte tweakers die het maximale uit hun systeem willen halen?

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:35
geen echte tweakers? Het zijn gewoon tweakers met smaak, want een radiator naast je kast staat niet echt sjiek.

Verwijderd

De meeste willen hun kast een beetje compact houden denk ik....

Verwijderd

Nooit aan gedacht de fans om te draaien?

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Dit moet met fans op te lossen zijn. De luchstroom zo maken dat de lucht aan de andere zijde meteen weer uit de kast wordt geblazen.
En ach, in de zomer is mijn pc een radiator, al ben ik daar niet zo blij mee :|

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Verwijderd

De lucht wordt door een radiator maar een paar graden of zelfs minder opgewarmt, dus het maakt geen h*l uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is natuurlijk een kwestie van prioriteiten, en voor een echte tweaker is snelheid het belangrijkst! Als je trouwens maar een beetje handig bent bouw je natuurlijk een mooi kastje dat vastzit boven op je kast met radiator en fan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 17:54:
Het is natuurlijk een kwestie van prioriteiten, en voor een echte tweaker is snelheid het belangrijkst! Als je trouwens maar een beetje handig bent bouw je natuurlijk een mooi kastje dat vastzit boven op je kast met radiator en fan.
Jah en dan?? Ik denk dat je juist een "echte tweaker" (:D) bent als je een radiator mooi in je kast kan modden.

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:43

Goku33

Ownage!

Je kan hem toch ook gewoon bovenin je kast hangen, en dmv een airduct zorgen dat de lucht wel rechtstreeks van buiten komt...

• Da-WiZZy0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-12 18:46
Gewoon goeie airflow door je kast :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-12 10:45
Niet moeilijk doen over wie nou een echte tweaker is of niet...
Topicstarter heeft een punt, er is verschil in temperatuur tussen binnen of buiten je kast.
Natuurlijk, buiten je kast is lastiger, want dan heb je een extra kastje.
Tuurlijk, die kan je er ook aan vast maken, aan je huidige kast, maar ik denk dat de gemiddelde pc-kast van de tweakers hiero al niet een van de kleinste is, dus...

Edit:
Ik vind zelf trouwens de oplossing zoals bijv. Promethia aanlevert erg aardig.
Ik zou er zelf ook voor kiezen om zoveel mogelijk extern aan te brengen, al is het maar vanwege de ruimte die het in beslag neemt.

[ Voor 22% gewijzigd door Brede P op 22-05-2003 18:02 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 17:57:
Jah en dan?? Ik denk dat je juist een "echte tweaker" (:D) bent als je een radiator mooi in je kast kan modden.
Nee, dan ben je een echt modder ;) dat is wat anders ;)

Maar het blijft natuurlijk altijd een afweging tussen mooi en nuttig. De balans is een heel delicate. Wil je een lelijke externe ventilator en een paar tienden (honderdsten?) van graden minder in je water, of wil je een sjieke kast en laat je die temperatuur voor wat ie is.....?

Verwijderd

Ernie...
Heb jij nou, als de master tweakers die je jezelf waarschijnlijk vindt, lucht in je kast van 30 graden!??!? Zorg dan eens voor een fatsoenlijke airflow man! Meer dan 2 graden boven ambient zou je niet eens MOGEN komen, en die twee graden maakt totaal geen verschil wat het koelen van je radiator betreft.
Wat doe jij trouwens met waterkoeling als "echte" tweaker!?! Waar is je persoonlijk gemodificeerde Promethia Mach2 setje dan!? ohhhhhhh.... heb jij die helemaal niet!? sorry :O)

And good luck with your preaching...

Verwijderd

Topicstarter
Een radiator in je kast proppen is de makkelijkste oplossing maar in mijn ogen de slechtste. Via een airduct is een goeie oplossing, maar die zie ik hier weinig.
De mooiste en beste mod is juist een mooi strak kastje die goed aansluit op de rest.

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Ik had hem dus niet in mijn kast moeten maken???

leg dat eens uit in mijn geval... Niks warme lucht in mijn kast!

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.schoo/Images/waterkoeling/DVC00020.JPG

www.laserextreme.nl

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

ik zou 'm er altijd in bouwen
vind ik niet mooi zo'n buitenboordrooster

zal het 2 graden schelen,boeiuh! :) (wat me sterk lijkt met een goeie airflow)

edit:
ow wouw, of zoals hierboven! :Y)

[ Voor 18% gewijzigd door Rebels op 22-05-2003 18:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, ik heb inderdaad weinig airflow in mijn kast maar dat is omdat ik geen stofzuiger in mijn kamer wil hebben.

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Ik heb mijn radiator boven op m'n kast... maar da's niet echt uit warmte overwegingen maar meer uit ruimtegebrek in m'n kast :P

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 07:27

Whuzz

Dodgeball!

Mijn radiator zit IN de kast, met een airbox eromheen. Lucht wordt aan de zijkant door een 120mm fan naar binnen gezogen en via de airbox door de rad aan de bovenkant van de kast weer naar buiten geblazen.
Koele lucht de kast in, warme lucht de kast uit. Hoezo kan je rad niet in je kast :?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

Geen stofzuiger in je kast!? Maar ernie, mastertweaker die je er bent... Jij ging drie posts hiervoor toch nog puur voor de performance!? Het geluid is bij de echte performance-tweaker nog altijd ondergeschikt aan de performance!!
Ik begin het gevoel te krijgen dat dit een nutteloos topic is en dat je gewoon even je ei kwijt wou hier. Bij deze, en sluiten dan maar :)

• Rebels
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 18:06:
Oh ja, ik heb inderdaad weinig airflow in mijn kast maar dat is omdat ik geen stofzuiger in mijn kamer wil hebben.
dat kun je goeie oplossen door:

meer(dere) dure fans aan te schaffen(Papst ,Panaflo) en die op 5 of 7 volt laten draaien, liefst zo groot mogelijk, 12 cm voor onderin, ik heb ooit zo'n silence projectje uitgevoerd op mijn PC,kost je wat , maar dan heb je ook wat :Y)

in de making of van me casemod pagina staat er nog wel iets over :)

• 418O2
  • Laatst online: 23:07
erm... de belangrijkste temp is die van je cpu. En als de lucht wat warmer is boeit dat niet, want je koelt je cpu met water, welke weer gekoeld wordt door...

juistem.. ;)

Verwijderd

tja een rad in je kast is wel leuker en makkelijker maar dat je radiator in je kast nooit moet bouwen is wel te gek voor woorden. bedoel sommige mensen willen hun radiator in het kast en andere mensen niet. ik zou graag mijn radiator in het kast willen bouwen, maar ik het niet omdat ik de ruimte niet hebt dus ik heb het gewoon op me kast gebouwt. :).

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 18:06:
Dan ben je ook geen echte tweaker, die gaat altijd voor de beste prestaties...

(zo krom is jou redenering dus ook)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zie het probleem niet. Ik bedoel, de radiator staat uiteindelijk zijn warmte af aan de lucht. En Guess what, diezelfde warme lucht wordt direct door een fan naar buiten de kast gezogen.
Of gaat het er nu om dat de radiator relatief warmere lucht doorgeblazen kreeg? CPU-temp is 40 graden, dus dat lijkt me voldoende om mijn schouders op te halen. Misschien dat 38 graden kan, maar de temp is allang geen beperkende factor voor getweak etc.

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:18
MCCarrot: welk rad heb jij??

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
bij mij blaast ie gewoon de lucht naar buiten, en zo warm is die lucht helemaal niet want me kast staat toch bijna altijd open

en het maximale uit het systeem halen is natuurlijk leuk, maar dan kan ik me fan net zo goed op 12 volt zetten in plaats van 7 volt
en of de cpu nou 30 graden of 40 graden is, zou mij het uitmaken als ie het maar doet en een beetje stil is dan vind ik het wel best

• collission
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Mijn kast wordt precies 1 graad warmer dan kamertemp, door die 10 (fluisterstille) casefans van me.
Er zitten 2 120mm fans tegen m'n rad gesandwiched, dus ik vind het allemaal best.

P.S. het maakt met een 226W peltier helemaal geen ene donder uit of m'n rad nou 40 of 45 graden wordt, bevroren is ie toch wel!

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 17:46:
Ik heb eens rond gekeken op dit forum en zie dat heel veel mensen hun radiator in hun kast bouwen.
Dit is toch niet slim lijkt me, als je de lucht via de radiator naar binnen blaast wordt alles in je kast (geheugen/videokaart/northbridge) warmer.
Als je de lucht via de radiator naar buiten blaast, koel je de radiator met warme lucht (30 C).
Toch zie ik maar weinig mensen die hun radiator netjes buiten hun kast hebben (zoals ik).
Zie ik het nou verkeerd of zijn die andere geen echte tweakers die het maximale uit hun systeem willen halen?
op het moment dat wanneer je lucht uit je case zoveel warmer is dan de omgeving heb je niet genoeg onderdelen voorzien van waterkoeling en is je airflow waardeloos.
Dus als je de radiator buiten de case hangt ben je zelf niet in staat om voor een juiste airflow te zorgen en hang je hem er maar buiten, wie is hier nou een echte Tweaker. ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-12 15:29
casemodderpoel schreef op 22 mei 2003 @ 19:19:
P.S. het maakt met een 226W peltier helemaal geen ene donder uit of m'n rad nou 40 of 45 graden wordt, bevroren is ie toch wel!
Op een Piii misschien wel ja.. Maar om een delta T van >45 graden te halen mag je je pelt niet echt zwaar belasten..

• collission
  • Niet online

collission

Twynn schreef op 22 May 2003 @ 19:48:
[...]

Op een Piii misschien wel ja.. Maar om een delta T van >45 graden te halen mag je je pelt niet echt zwaar belasten..
??? :?
nou nog een keertje, en nou begrijpelijk... :X

[ Voor 13% gewijzigd door collission op 22-05-2003 19:52 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12 14:44
PilatuSSS schreef op 22 May 2003 @ 19:16:
en het maximale uit het systeem halen is natuurlijk leuk, maar dan kan ik me fan net zo goed op 12 volt zetten in plaats van 7 volt
en of de cpu nou 30 graden of 40 graden is, zou mij het uitmaken als ie het maar doet en een beetje stil is dan vind ik het wel best
Same here :)

Heb zelfs de radiator passief gekoeld tijdelijk, ingebouwd in m'n kast, en nog steeds doen m'n procs het. Koele buitenlucht wordt normaal aangezogen en door m'n voeding die er rechtonder zit weer uitgewerkt, haast geen uitwisseling van warmte tussen bovenste en onderste compartiment. Dus wat moet er dan warmer van worden?? Precies, niets! Voordeel is zelfs dat doordat m'n radiator vastgeschroefd is tegen m'n kast ik ineens een groot stuk metalen plaat als extra koeloppervlak heb! Goei, hierzo plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fragfrog/FragFrog03.jpg

Ruig overclocken kan helaas toch niet met een Tyan Tiger MPX, maar beide procs zijn ruim onder de 40 graden te houden stressed... Toen ik echter een ander koelblok had werd 1 proc alleen al met gemak 44 graden. Ergio, een goed koelblok en bevestiging helpt veel meer dan een paar graden koelere lucht. Dusse, opnieuw, waar blijf jij als super-tweaker met je prometia-mod? :P

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-12 15:29
casemodderpoel schreef op 22 mei 2003 @ 19:51:
[...]

??? :?
nou nog een keertje, en nou begrijpelijk... :X
Hmm.. Ik vond het vrij begrijpelijk.. Maargoed, de uitgebreide versie:

De temperatuur van het water in je rad maakt wel degelijk uit voor de temp van je processor. Als het water in je radiator (of nog erger, je rad zelf) een temperatuur van 45 graden heeft, dan zal het zeer moeilijk worden om je processor op een temperatuur beneden het vriespunt te krijgen.. Je hebt onderweg al aardig wat verliezen (water -> koper van je waterblok, waterblok -> peltier warme kant, peltier koude kant -> coldplate, coldplate -> proc). Als je dat allemaal optelt, dan zal het temperatuursverschil wat je peltier moet veroorzaken > 45 graden..

Een peltier heeft kan een maximaal temperatuursverschil veroorzaken, afhankelijk van het type.. (meestal zo'n 70 graden meen ik me te herinneren). Dit maximale verschil (de delta T) wordt alleen gehaald als de koude kant onbelast is.

Hoe warmte je aan de koude kant van het peltier gaat aanbieden, hoe minder het temperatuursverschil is wat het peltier kan genereren. (bij een aanvoer van 226W zal het verschil zelfs 0 graden zijn!)

Met een processor die relatief weinig warmte uitstoot (zoals de Piii die ik noemde) kun je dus een redelijk lage eindtemperatuur halen.. Met de processoren van tegenwoordig zal dit vrij moeilijk worden..

(even uit m'n hoofd, maar ik meen dat hielko ooit een test heeft gedaan met 2 172W peltiers, en kwam daarbij net onder het nulpunt bij een thunderbird 1400).

• collission
  • Niet online

collission

tis trouwens de temp in m'n blokje, niet m'n rad... ;)
maar ik weet niet wat je fout doet, maar ik zit hier op zo'n -10 8)
tis er alleen tijdelijk uit, want erg stabiel is het niet :X

[ Voor 73% gewijzigd door collission op 22-05-2003 20:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier ernie weer: Door de radiator bovenop de kast te zetten met een regelbare paps-fan heb ik toch de maximale koeling zonder dat ik veel fan's (=stofzuiger) nodig heb.
Ik ga dus wel voor de maximale prestatie.
Hier is toch niks kroms aan hoor!

• collission
  • Niet online

collission

Verwijderd schreef op 22 mei 2003 @ 20:46:
Hier ernie weer: Door de radiator bovenop de kast te zetten met een regelbare paps-fan heb ik toch de maximale koeling zonder dat ik veel fan's (=stofzuiger) nodig heb.
niks kroms, maar het ziet en niet uit

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-12 10:03

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 22 mei 2003 @ 20:46:
Kijk, als je nou 1 120mm intake fan hebt en 1 120mm outtake fan, welke je ook gebruikt voor je rad, dan heb je 2 fans en je rad word gekoeld. Je blaast geen lucht van 30c naar buiten; je lucht is zo warm als je geen airflow hebt. Als je wel airflow hebt, dan is die lucht iets van 25c. Dus prima om je rad te koelen. Als je het extern doet, dan heb je behalve 2 fans in je pc ook nog een fan voor je rad en dat levert weer extra lawaai op :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bij mij zit hij wel erbuiten, in een kast onder me case, net zoals een prometia. al is dat aleen maar omdat ie nit in me case past, ik ga een 2e hands bigtower overkopen, en daar komt hij wel gewoon in te zitten, maar waarschijnlijk wel gescheiden van de rest van de case.

Verwijderd

1 Titel change graag!
2 waar gaat dit topic in godsnaam over? Topics over hoe wat en waar je rad te plaatsen zijn er al zat. :(

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-12 10:51
Ik heb nu al in 4 verschillende chieftec een wc-set gebouwd en allemaal de radi onderin de kast naar buiten blazend , en die temps waren alle rond de 32 stressed met hoge ocs

dus hoe je aan dat idee komt weet ik niet?? :? :?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12 10:45
Gipsy King schreef op 22 mei 2003 @ 21:38:
[...]

Ik heb nu al in 4 verschillende chieftec een wc-set gebouwd en allemaal de radi onderin de kast naar buiten blazend , en die temps waren alle rond de 32 stressed met hoge ocs

dus hoe je aan dat idee komt weet ik niet?? :? :?
Onderin de kast naarbuiten blazen zou ik nooit doen, waar zuigt die dan z'n lucht aan :? achter gaat het er normaal uit. Ik zou onderin voorin altijd intake doen, zelfs met rad. Maar ja, ik heb m'n rad gewoon in het dak van m'n chieftec ;) :Y)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:05
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 18:09:
Geen stofzuiger in je kast!? Maar ernie, mastertweaker die je er bent... Jij ging drie posts hiervoor toch nog puur voor de performance!? Het geluid is bij de echte performance-tweaker nog altijd ondergeschikt aan de performance!!
Ik begin het gevoel te krijgen dat dit een nutteloos topic is en dat je gewoon even je ei kwijt wou hier. Bij deze, en sluiten dan maar :)
Wat is er toch met mijn naam 8)7

BTW IK heb _geen_ waterkoeling :D :X

Verwijderd

Ik heb 1 fan in mijn kast, die zit op de radiator en spuigt lucht naar buiten. Mijn case temp is 25 graden bij een kamer temp van 20 graden. Mijn CPU is @ 2587 mhz stressed max 45 graden. Helemaal niet slecht dus. Ik denk dat ik minstens 10 graden lager moet zitten om hoger te komen als 2587 dus dat vind ik de moeite niet waard.

En ook is de PC dus bijna niet te horen (op de hdd na, hoewel die ook extreem stil is)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 22:27 ]

Verwijderd

Waar heb jij van die ijzeren profielen vandaan die om je radiator zitten boven op de computer? Ik wil hem ook zo gaan inbouwen en vroeg me af waar ik zulke dingen kan halen, gewoon de Gamma ofzo?

Verwijderd

Het heeft geen effect, simpel. De meeste tweakers hebben een case temp van 23 tot 25 graden (goede airflow). Dat is 2 a 3 graden boven kamertemp. Dat ga jij echt niet merken in je temps hoor ;) Daarnaast is het bij mij zo dat de fans van mn rad ook de airflow helpen.

Edit:
Btw: als iedereen het zo heeft..gaat er dan bij jou geen belletje rinkelen? :P
Verwijderd schreef op 22 mei 2003 @ 17:54:
Wat heb jij met "echte" tweaker? Post je OC eens en laat eens zien hoe echt jij dan bent? Beetje vage instelling heb je als ik eerlijk ben..

Edit:
Heb even mijn aandacht op dit draadje gehouden..alles even gelezen enzo.. Ik krijg er een rare smaak van. Maf sfeertje en een rare TS.. Slot helaas (bij nader inzien)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 23:09 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.