Verwijderd

Ik heb ook de minitrekker, bevalt prima maar wordt een beetje krapjes nu....
Verder gebruik ik mijn 10D vrijwel altijd met de grip, zalig. Als ik lui ben,weinig accu capaciteit nodig heb en een lichte lens gebruik wil ik m nog weleens zonder grip gebruiken....

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-02 17:57

-Stef-

Slainthe!

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 00:18:
Ik heb ook de minitrekker, bevalt prima maar wordt een beetje krapjes nu....
Verder gebruik ik mijn 10D vrijwel altijd met de grip, zalig. Als ik lui ben,weinig accu capaciteit nodig heb en een lichte lens gebruik wil ik m nog weleens zonder grip gebruiken....
Bedankt. Ja, zalig ding die Mini Trekker.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Ziet er idd goed uit. Waar kan je die mini trekker voordelig kopen??

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Batterygrip is, zeker met zwaardere lenzen, een must have joh :D Zonder BG ligt een SLR (vind ik) echt niet lekker in de hand. Mijn hele handpalm hangt dan maar een beetje niks te doen en de camera vasthouden met 1 hand is onmogelijk (kramp in de vingers enzo ;)). Bovendien is je cam ineens 2x zolang standby en dat is echt lang, ik krijg hem in 1 dag niet leeg, zelfs niet als ik ~500 pics schiet en hem pas na een half uur automatisch uit laat gaan :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-01 15:43
Batterygrip werkt idd perfect! Heb hem nu 4 dagen en nog geen 1 keer opnieuw moeten laden!

Het is wel ff wennen want het hele zooitje bij elkaar is best wel zwaar. Voordeel is dat alles veeel stabieler is dan een licht cameraatje. Nadeel is wel dat je na een tijdje fotograferen behoorlijk pijn in je armen krijgt.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Dan wordt die battery grip aan het lijstje toegevoegd. Ik fotografeer nu zo'n 4 jaar met een grip en ik merk het verschil levensgroot wanneer ik de camera zonder grip gebruik. Wat een ellende!

Die Minitrekker heb ik voor 139 euro gekocht in Utrecht (op de Lijnmarkt). De meeste (goeie) fotowinkels zullen hem wel verkopen en denk dan aan 139 als richtprijs. Misschien zie je ergens een goedkopere aanbieding. Hij is het in ieder geval alle 139 waard.

Verwijderd

Grrrrrene schreef op 27 May 2003 @ 10:50:
Batterygrip is, zeker met zwaardere lenzen, een must have joh :D Zonder BG ligt een SLR (vind ik) echt niet lekker in de hand. Mijn hele handpalm hangt dan maar een beetje niks te doen en de camera vasthouden met 1 hand is onmogelijk (kramp in de vingers enzo ;)). Bovendien is je cam ineens 2x zolang standby en dat is echt lang, ik krijg hem in 1 dag niet leeg, zelfs niet als ik ~500 pics schiet en hem pas na een half uur automatisch uit laat gaan :)
Ik heb nog geen grip. Dat van de batterijen is wel erg fijn, al gaan die dingen op zichzelf al een aardig tijdje mee. Ik mis de grip niet (heb het nog nooit in mijn handen gehad). Please overtuig me waarom ik zo'n ding nodig heb.
Ik loop vaak met mijn 100-400 erop (op de 10D) maar ik krijg geen kramp oid. Weet waarschijnlijk nog niet wat ik mis ;)

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-02 11:22

8-Track

Verwijderd schreef op 27 mei 2003 @ 19:41:
[...]
Ik mis de grip niet (heb het nog nooit in mijn handen gehad). Please overtuig me waarom ik zo'n ding nodig heb.
Same here! 8)

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Met wat wordt de Canon 10D standaard geleverd?

Ik zie hier staan:

De camera wordt met de volgende accessoires geleverd:

Canon EOS 10D camera body,
Eyecup Eb,
Battery Pack BP-511,
Battery Charger CB-5L
Power cord for battery charger,
Interface cable IFC-300PCU,
Video cable VC-100,
Neck strap EW-100DB.
EOS Digital Solution Disc,
Adobe Photoshop Elements Disc.
EOS 10D Instructions,
EOS 10D Software Instructions,
Instructions,
Warranty card,
Quick Operation Guide,
EOS 10d Accessories Guide.

Is dat standaard? En hoe heet de battery pack voor de 10D precies?

[ Voor 10% gewijzigd door -Stef- op 27-05-2003 23:35 ]

• kaandorp
Wat je hierboven noemt is idd standaard.

De batterygrip is de BG-ED3. Vaak wordt er ook een propack aangeboden. Dit houdt in dat je een grip, extra batterij en een 1Gb Microdrive krijgt.

[ Voor 46% gewijzigd door kaandorp op 27-05-2003 23:50 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

kaandorp schreef op 27 May 2003 @ 23:49:
Wat je hierboven noemt is idd standaard.

De batterygrip is de BG-ED3
Thanx. Je*us man! De grip is 209 euro terwijl zo'n zelfde grip voor mijn SLR EOS maar 70 gulden (!) (nu: 29,50 euro) kostte. Wat is dat voor een waanzin?

[ Voor 4% gewijzigd door -Stef- op 27-05-2003 23:53 ]

• Luiaard
  • Laatst online: 20:28
Interessant topic, ik begrijp dat als ik een D30 tweedehands kan kopen dat dit zeker niet slecht is? Ik zou dan namelijk sowieso de Sigma 28-105 F2.8-4 kunnen gebruiken die ik nu op mijn EOS 300 heb zitten. Richard, kun je nog iets meer vertellen misschien over de D30 en verschil t.o.v. 10D wat jouw ervaring betreft? Wellicht anderen ook ervaringen met D30?

[ Voor 8% gewijzigd door Luiaard op 28-05-2003 12:14 ]

Import van EVs

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 19:41:
[...]

Ik heb nog geen grip. Dat van de batterijen is wel erg fijn, al gaan die dingen op zichzelf al een aardig tijdje mee. Ik mis de grip niet (heb het nog nooit in mijn handen gehad). Please overtuig me waarom ik zo'n ding nodig heb.
Ik loop vaak met mijn 100-400 erop (op de 10D) maar ik krijg geen kramp oid. Weet waarschijnlijk nog niet wat ik mis ;)
Nou, kijk, het is niet zo dat je cam zonder BG onhandelbaar is ofzo, maar ergonomisch gezien is een batterygrip, zeker bij mijn grote handen, erg fijn. Je handpalm helpt dan de camera ondersteunen en als je net als ik wel 's 300mm uit de hand wil schieten en een minuut of 5 op een boom zit te richten, dan weet je dat je, zeker zonder BG, snel kramp in je armen/handen krijgt.

Op dpreview.com staat er een leuk plaatje over op deze pagina: http://www.dpreview.com/reviews/canond30/page3.asp

Iets onder het midden maakt hij de opmerking:
Notice how the shape of my hand changed with the optional battery grip, this definitely makes the camera easier to hold in one hand (although you would almost always be supporting the lens with your left hand).
Dat is exact wat ik bedoel: een BG haalt die verkrampte houding weg en heeft als bijkomend voordeel: verdubbeling van batterijduur, extra ontspannerknop voor portretfoto's en natuurlijk bij die ontspannerknop ook het diafragma/sluitertijd wieltje met de focuspunt keuze en AE-lock knop.

Als je zonder kunt, hoef je hem niet te kopen, het is een hoop geld (250 euro ofzo) voor alleen een grip, maar ik zou niet meer zonder kunnen, het houdt zoveel lekkerder vast :9

De 10D is BTW lichter dan de D30 voor zover ik weet, dus misschien dat je er dan idd minder last van hebt. Als je eens in de buurt van Enschede bent (of woont?) mag je best 's proberen hoe dat vasthoudt, of stap je locale fotozaak binnen om hem 's te testen :) Het bevalt mij iig top...

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
he bakman...contact me eens op icq ! krijg je al tijdje niet meer te pakken...heb nu een 50mm 1.4D lensje op de kop getikt dus de review kan gaan ;-)

[ Voor 181% gewijzigd door majic op 31-05-2003 10:39 ]

Verwijderd

Heb je toevallig wat foto's? Ik ben erg benieuwd naar wat voor materiaal je zoals schiet.
Met een 10D, BG-ED3 battergrip, een lekkere scherpe 19mm prime, 28-80 standard zoom, en een lichtsterke zoom ben je al zeer goed voorbereid op.. practisch alles. Regel er gelijk een 2GB Pretec CF kaart bij en je bent qua camera byzonder leuk bezig imho.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 10:41 ]

Verwijderd

Luiaard schreef op 28 mei 2003 @ 12:08:
Interessant topic, ik begrijp dat als ik een D30 tweedehands kan kopen dat dit zeker niet slecht is? Ik zou dan namelijk sowieso de Sigma 28-105 F2.8-4 kunnen gebruiken die ik nu op mijn EOS 300 heb zitten. Richard, kun je nog iets meer vertellen misschien over de D30 en verschil t.o.v. 10D wat jouw ervaring betreft? Wellicht anderen ook ervaringen met D30?
Het verschil D30, D60, 10D is voor iemand zonder D-SLR een gigantische stap voorwaards qua snelheid, low noise, en resolutie. Afhankelijk van je budget kan je het best als volgt denken. Kan ik met een 10D nog een goede lens en geheugen kopen? Nee? dan naar D60, kan ik met een D60 nog wel een goede lens en geheugen kopen? Nee? Dan naar D30, kan ik een goede lens en geheugen kopen?

Met een D30 kan je verdomde mooie platen maken, dingen als autofocus snelheid gaan meer een rol spelen dan het aantal megapixels. Je kan een D30 foto prima upsizen naar 6MP en dan nog prima printen op A3.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Lekker...

...wil ik de eos 10d in de USA bestellen. Staat ie dus overal op backorder. Soms wel tot 1200 man wachtend. Aaaaarggggg!

• Luiaard
Verwijderd schreef op 31 mei 2003 @ 10:44:
[...]

Het verschil D30, D60, 10D is voor iemand zonder D-SLR een gigantische stap voorwaards qua snelheid, low noise, en resolutie. Afhankelijk van je budget kan je het best als volgt denken. Kan ik met een 10D nog een goede lens en geheugen kopen? Nee? dan naar D60, kan ik met een D60 nog wel een goede lens en geheugen kopen? Nee? Dan naar D30, kan ik een goede lens en geheugen kopen?

Met een D30 kan je verdomde mooie platen maken, dingen als autofocus snelheid gaan meer een rol spelen dan het aantal megapixels. Je kan een D30 foto prima upsizen naar 6MP en dan nog prima printen op A3.
Cool, maar beschouw je dan de Sigma lens die ik al heb als een "goede" lens? Ik wil dan natuurlijk nog wel langzamerhand uitbreiden en meer lenzen kopen...

Tevens, als ik het goed begrijp zeg je dat het altijd een grote stap voorwaarts zal zijn? Op het moment heb ik een EOS 300 en als ik lekker alles zelf wil bepalen pak ik mijn Pentax ME-super. Qua digitaal heb ik nog niet zoveel ervaring, ik heb een goedkoop Olympus 2MP compactje en heb wel wat geschoten met Nikon coolpix 4500.

Import van EVs

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 12:18

miekol

erm

Beun_de_Haas schreef op 31 May 2003 @ 13:57:
Lekker...

...wil ik de eos 10d in de USA bestellen. Staat ie dus overal op backorder. Soms wel tot 1200 man wachtend. Aaaaarggggg!
Contact mij es op ICQ/MSN/Mail als je wilt? Ik zit er ook aan te denken een 10D uit de US te halen.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

[of topic] Miekol ik kan je niet toevoegen vreemd genoeg. Mijn adres is verhageAThotmail.com. Hoor graag ff van je...

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Woei!

vandaag even met m'n verdiepingschef gepraat, met het verhaal dat ik best geinteresseerd ben in een DSLR te kopen, maar dat ik eigenlijk eerst eventjes zo'n ding uit wil proberen. Hij zo van 'wat wil je hebben, en wanneer?'. Ik heb 'm gezegd daar nog op terug te komen. Ik mag 'm dan een week lenen, en dan beslissen of ik 'm ga kopen of niet. Ik werk dus bij de MediaMarkt, een flinke keuze in DSLR's dus; ik weet nog niet of ik voor de Nikon D100 ga (ik schiet al langer met Nikon, en de leercurve is dan niet zo hoog voor me), of voor een Canon EOS, waarbij ik waarschijnlijk relaxtere lenzen kan lenen.

Ik ga dus denk ik voor de D100, omdat ik niet zozeer met een EOS wil leren schieten, maar gewoon lekker wil klikken met een DSLR; iets waar een cam-interface waar je al aan gewend bent superhandig voor is. Maar, nu komt de echte vraag.

Wat voor lens (lenzen) moet ik er in godsnaam bijvragen? We hebben van alles staan, alleen ik heb *nergens* verstand van. Ik denk dat ik 2 lenzen mag lenen; prijsklasse maakt niet uit (als we 't maar hebben staan). Wat zouden jullie meenemen als 'overall lensjes' ?

Verwijderd

Luiaard schreef op 31 mei 2003 @ 19:34:
[...]
Cool, maar beschouw je dan de Sigma lens die ik al heb als een "goede" lens? Ik wil dan natuurlijk nog wel langzamerhand uitbreiden en meer lenzen kopen...

Tevens, als ik het goed begrijp zeg je dat het altijd een grote stap voorwaarts zal zijn? Op het moment heb ik een EOS 300 en als ik lekker alles zelf wil bepalen pak ik mijn Pentax ME-super. Qua digitaal heb ik nog niet zoveel ervaring, ik heb een goedkoop Olympus 2MP compactje en heb wel wat geschoten met Nikon coolpix 4500.
Die lens zal het op zich prima doen. De vraag is : hoe groot laat je je foto's normaliter afdrukken en denk je dat zo te blijven doen ?

Bij DSLR foto's zit je vaak op 100% te kijken naar de scherpte van je platen. Veel lenzen laten het dan afweten. Druk je je foto's op 10x15 dan zullen D30 foto's je zeer versteld laten staan, zeker na wat unsharpmask.

De D30 zelf is echt een super camera. Veel mensen zullen zeggen : Ohh het is maar een 3 megapixel. Hier moet je echt niet van onder de indruk raken. Een D30 heeft een prima resolutie en kan vergroten tot A3 ! Mijn drukker was zeer onder indruk en geloofde niet dat mijn platen van een 3 MP camera afkwamen.

Een D30 vergeeft ook meer dan een 10D, hij heeft meer de "film" look. De 10D kan soms nogal last hebben van blownouts, iets waar je erg op moet letten.

Voor iemand die van een digitale compact camera wil overgaan naar een DSLR is de D30 de perfecte camera. En hij nog betaalbaar ook ! (niet de lenzen vergeten >:)
De 10D heeft een aantal voordelen, (minder ruis bij hogere ISO's, en de D30 heeft al weinig :) Iets sneller, inzoomen voor focus check)
Als ik het Nederlandse bedrag ervoor had moeten betalen, dan had ik het zeker niet gedaan. Ik heb mijn D30 kunnen verkopen voor E1400.00 en heb een 10D uit de USA voor E1350.00/$1500, dus 50 euro winst 8)7

• miekol

miekol

erm

HunterPro schreef op 31 May 2003 @ 22:41:
Woei!

vandaag even met m'n verdiepingschef gepraat, met het verhaal dat ik best geinteresseerd ben in een DSLR te kopen, maar dat ik eigenlijk eerst eventjes zo'n ding uit wil proberen. Hij zo van 'wat wil je hebben, en wanneer?'. Ik heb 'm gezegd daar nog op terug te komen. Ik mag 'm dan een week lenen, en dan beslissen of ik 'm ga kopen of niet. Ik werk dus bij de MediaMarkt, een flinke keuze in DSLR's dus; ik weet nog niet of ik voor de Nikon D100 ga (ik schiet al langer met Nikon, en de leercurve is dan niet zo hoog voor me), of voor een Canon EOS, waarbij ik waarschijnlijk relaxtere lenzen kan lenen.

Ik ga dus denk ik voor de D100, omdat ik niet zozeer met een EOS wil leren schieten, maar gewoon lekker wil klikken met een DSLR; iets waar een cam-interface waar je al aan gewend bent superhandig voor is. Maar, nu komt de echte vraag.

Wat voor lens (lenzen) moet ik er in godsnaam bijvragen? We hebben van alles staan, alleen ik heb *nergens* verstand van. Ik denk dat ik 2 lenzen mag lenen; prijsklasse maakt niet uit (als we 't maar hebben staan). Wat zouden jullie meenemen als 'overall lensjes' ?
Bedenk het volgende heel goed:

je investeert NIET in een camera maar in een MERK. Als je nu D100 gaat zit je na een investering in lenzen de rest van je leven vast aan Nikon lenzen. Als je namelijk eenmaal een leuke investering lenzen heb ga je niet een Canon EOS kopen en al je lenzen weer verkopen. Tenzij je erg fanatiek bent :)

Persoonlijk vind ik het wel fijn dat bij EOS alles van de afgelopen 15-16 jaar op alles werkt. Bij Nikon zit het toch allemaal wat ingewikkelder in elkaar. Optisch zal het verschil nihil zijn, qua prijs is denk ik overall Canon iets goedkoper.

En als je met een SLR om kan gaan kan je ook met een Canon of Nikon DSLR omgaan, enige verschil is dat de knopjes voor de instellingen anders op de camera zitten.
Verwijderd schreef op 31 mei 2003 @ 22:52:
[...]
Als ik het Nederlandse bedrag ervoor had moeten betalen, dan had ik het zeker niet gedaan. Ik heb mijn D30 kunnen verkopen voor E1400.00 en heb een 10D uit de USA voor E1350.00/$1500, dus 50 euro winst 8)7
Ik zit daar ook aan te denken. Een 10D uit de US bestellen kost me inc. porto EN invoer belasting 1570 euro. En me D60 brengt toch nog wel 1400-1500 euro op denk ik. Alleen ben ik beetje bang voor de 10D AF issues.

[ Voor 14% gewijzigd door miekol op 31-05-2003 23:00 ]

Verwijderd

Woei!

Een leercurve bestaat niet voor deze camera's (tov een EOS), ze gaan allemaal over het zelfde doel : foto's schieten : diafragma + sluitertijd = exposure. Nu wat spelen met de ISO's en je bent klaar. Alle DSLR's camera's werken hetzelfde en ik zou het dan ook niet als overweging meenemen voor een aankoop. Ze gebruiken allemaal een draaiknopje voor het programma en een knopje voor de ISO.....

gas+rem+schakelen = autorijden. Koop je ook altijd dezelfde auto ?

Nu de lenzen : waarom zijn er zoveel EOS gebruikers en waarom stappen veel mensen over naar Canon van Nikon ? Puur omdat het een ramp is met het systeem van Nikon, de ene lens werkt wel met autofocus, de ander niet. De ene past niet, de ander wel, het lijkt mij knap vervelend. (en vergeet de prijzen niet)

Heb je nog een analoge Nikon ? De lenzen zullen niet gegarandeerd kunnen werken met een D100/D1x etc.

Alles van EOS werkt op EOS camera's (=alle Canon (D)SLR) + meer van third parties. Ik zou er nog eens over nadenken.

Verwijderd

Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat je beter een G3 ofzo kan kopen, lekker lage leercurve, lens onboard, makkelijker kan niet, en dan over een paar jaar misschien een DSLR.

Verwijderd

miekol schreef op 31 May 2003 @ 22:56:
[...]

Bedenk het volgende heel goed:

je investeert NIET in een camera maar in een MERK. Als je nu D100 gaat zit je na een investering in lenzen de rest van je leven vast aan Nikon lenzen. Als je namelijk eenmaal een leuke investering lenzen heb ga je niet een Canon EOS kopen en al je lenzen weer verkopen. Tenzij je erg fanatiek bent :)

Persoonlijk vind ik het wel fijn dat bij EOS alles van de afgelopen 15-16 jaar op alles werkt. Bij Nikon zit het toch allemaal wat ingewikkelder in elkaar. Optisch zal het verschil nihil zijn, qua prijs is denk ik overall Canon iets goedkoper.

En als je met een SLR om kan gaan kan je ook met een Canon of Nikon DSLR omgaan, enige verschil is dat de knopjes voor de instellingen anders op de camera zitten.

[...]
Ik zit daar ook aan te denken. Een 10D uit de US bestellen kost me inc. porto EN invoer belasting 1570 euro. En me D60 brengt toch nog wel 1400-1500 euro op denk ik. Alleen ben ik beetje bang voor de 10D AF issues.
Uhh, ik schreef net letterlijk hetzelfde over Nikon 8)

Maaruh, die 10D krijg jij echt niet voor 1570 euro op je deurmat vanuit de US.
Het apparaat kost 1500 dollar, misschien hier en daar iets goedkoper, dan krijg je vervoer : 80 dollar + belasting 19% invoer : 1700 (minimaal)
(ik heb hem mee laten brengen, ook niet zonder risico's)

• miekol

miekol

erm

Wat dacht je van de koers van de euro? Die is op het moment bijna 1.20. $1500 > 1325 euro. + 60 shipping + 19% invoer = 1570 euro.

Verwijderd

miekol schreef op 31 May 2003 @ 23:25:
Wat dacht je van de koers van de euro? Die is op het moment bijna 1.20. $1500 > 1325 euro. + 60 shipping + 19% invoer = 1570 euro.
Maar nog steeds te makkelijk gerekend :
Je betaalt 19% BTW en DR (douane rechten = invoerrechten)

Nu kan je hierlezen dat voor camera's 14% of 4.2% DR moet worden betaald, dus dat mag je nog even fijn bij die 1570 optellen. Nu ligt het aan de interpretatie van die tabel :

Fototoestellen (35 mm film) 4,2 % of
Geluids- en beeldapparatuur videocamera's 14 %
wil alleen maar waarschuwen, een hoop adders onder het gras in Nederland...

• HunterPro
  • Niet online
Jongens, jullie lezen m'n post niet :)

Ik ga die cam dus _niet_ kopen; daar heb ik gewoon het geld (op dit moment) niet voor (over). Wel wil ik gewoon een weekje 'proeven' hoe het schieten is met een DSLR; daarom kan ik vrijblijvend zo'n ding een weekje van m'n werk meenemen, inclusief 2 lenzen. Alleen de vraag is vooral (aangezien die cams niet zo razend veel verschillen, en ik gewoon met Nikon kan omgaan qua directe bediening) wat voor mm's ik aan lenzen moet kiezen voor 'normale' every-day life foto's. Is het verstandig erg scherpe lenzen mee te nemen, of zit ik dan vast aan een enorm kleine scherptediepte?

Nogmaals; ik koop dus niks; ik speel er een weekje mee, en wil gewoon zeker weten dat wat ik aan milimeters kies qua lenzen (so be it of er 'zoom nikkor' of 'canon' op staat) ook goed is voor wat ik schiet (normale foto's, geen macro's of zo).

• 8-Track

8-Track

Verwijderd schreef op 31 May 2003 @ 23:16:
[...]
Maaruh, die 10D krijg jij echt niet voor 1570 euro op je deurmat vanuit de US.
Het apparaat kost 1500 dollar, misschien hier en daar iets goedkoper, dan krijg je vervoer : 80 dollar + belasting 19% invoer : 1700 (minimaal)
(ik heb hem mee laten brengen, ook niet zonder risico's)
En nadat je €1700 hebt betaald, heb je nog steeds geen garantie op het apparaat in Nederland. Dan zou ik hem gewoon in Duitsland voor €1900 gaan halen. Met een beetje lullen krijg je hem daar in Nederland ook wel voor...

't prijsverschil met de VS is al met al wel mooi klote... :/

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Volgende week ga ik naar Atlanta en kan de eos 10d toch echt krijgen voor 1479 dollar + 6% tax. Heb dit ook na laten bellen. Het probleem is alleen beschikbaarheid...

Jouw berekenig klopt opzicht met belasting en internationaal vervoer. Maar, zoals Miekol aangeeft, je vergeet de ontzettend gunstige dollar >:)

[edit] Weten jullie of je in de USA zo'n amerikaase oplader krijgt (110 Volt geloof ik) of is het een internationale aansluiting op de oplader :?

[ Voor 20% gewijzigd door Beun_de_Haas op 01-06-2003 10:28 ]

• 8-Track

8-Track

Beun_de_Haas schreef op 01 juni 2003 @ 09:59:
[edit] Weten jullie of je in de USA zo'n amerikaase oplader krijgt (110 Volt geloof ik) of is het een internationale aansluiting op de oplader :?
Het is een 100-240V lader met een los snoer, dus da's geen probleem.

Verwijderd

Grappig dat de topic starter (Needler) zich niet meer laat horen.

• majic
Woei!

Ik zie wat goede en minder goede (maar ongetwijfeld goed bedoelde) adviezen van 2 heren, waar ik toch even op in ga.

Punt 1 : De lenzen
Canon FD lenzen werken niet op de EOS mount - dat betekent dat je dus per definitie niet "alle" canon lenzen, maar alleen alle EOS (EF) lenzen kan gebruiken.
Nikon en Pentax gebruiken allebei nogsteeds hun originele bayonetsluitingen (+ een extra aantal contacten voor toegevoegde functionaliteit), en bij deze merken kan je dus wel elke lens die ooit gemaakt is plaatsen op je camera. Bij sommige combinaties hele oude lenzen (1965-1980 ongv.) met huidige bodies verlies je de mogelijkheid tot automatische metering of aperture instelbaarheid als je moderne lenzen op oude cameras gaat gebruiken (G-type zonder aperture ring).

Nikon is bezig met een flinke inhaalslag op canon, en is dan de afgelopen 2 jaar met veel meer innovaties gekomen om weer langszij te gaan....uiteraard alleen maar goed, want dan wordt canon weer gedwongen meer werk te stoppen in lens research ipv op zijn louweren te rusten.

Een 70-200 AF-S VR is identiek qua functionaliteit en prestatie aan een 70-200 L USM / IS, maar kost je minimaal 600 euro minder (1900 vs 2500) . Dat prijs dus een reden is voor canon te gaan...neen.

De populaire 100-400 IS heeft ook een tegenhanger, en wel een hele goede...de 80-400VR .

De 24-85 heeft als nikon tegenhanger de 24-85 AF-S (dus met "USM")
Verders zijn er net als bij canon goedkoop langzamere, maar zeer scherpe en goede 80-200 2.8 lenzen te krijgen - (canon heeft daar dan 70-200L series) .

Qua macro objectieven is het op het nikon front zelfs beter....de 60mm F2.8 is de beste macro lens ooit gemaakt, en om de 2de plek wordt flink gevochten door de tamron 90mm , de nikon 105, de canon 100 mm series macro.
Nikon doet daar nog een extra duit in het zakje met enkele tele-macro objectieven, uniek in zn soort, en haar, lees haarscherp. (70-180 Micro Nikkor bijv.!!!) .

Canon heeft weer the edge wat betreft low-end consumer lenzen zoals de 75-300 IS - een leuke lens, MET is - iets wat natuurlijk goed valt voor die prijs en het berijk.

Nikon is daar bezig met een inhaalslag, en ook de populaire 28-135 krijgt een hele geduchte concurent ....de Nikon 24-120 VR / AF-S . (Dus MET "USM" en "IS") .

Wat betreft wideangle ook hier weer goede berichten...het 12-20 mm objectief van nikon, speciaal ontwikkeld voor digitale SLR's , schijnt haarscherp te zijn en heel goed te presteren....en geeft je een 18mm effectief berijk op je dslr - ongekend natuurlijk.

Waar nikon zo goed bezig is op alle fronten qua lenzen, laten ze het qua cameras wat mij betreft afweten. De D100 ben ik geen fan van, en zou zelf als het op camera neerkomt dan ook alleen hoeven te kiezen uit de 10D of een Fuji S2 - tenzij het geld echt in je zak groeit, dan is een D1x / D1h / 1D / 1Ds ook heel heel fraai ;-)

Comment van bakman dat veel mensen overstappen van nikon naar eos vind ik dan ook onzin (nofi, bak;-), want bijv. op het dpreview forum kunnen we ongeveer elke week wel een nieuwe ex-canon gebruiker verwelkomen die na het proberen van een S2 al zn eos lenzen verkocht, en daar gelijkwaardig nikon spul voor terug kocht.

Overigens was niet een klein percentage van die mensen die overstapten ex-10D gebruiker notabene! wat hun motivaties zijn, kan je zelf lezen (www.dpreview.com -- fuji forum). Kijk ook maar eens naar het aantal klachten op de beide fora - canon forum zit er bomvol mee, elk topic klaagt wel ergens over dat iets niet werkt naar behoren...kijk in het fuji topic dan zie ik allemaal mensen die kennis delen met anderen, die vragen stellen hoe ze bep. fotos moeten nemen etc - maar weinig klachten. En die mening ben ik ook toegedaan - Canon heeft innovatieve toestellen, maar vaak met veel (helaas blijvende) kinderziektes.

Zoals al eerder aangegeven passen _alle_ nikon lenzen op _alle_ cameras , dus van allebei de kanten "die ooit gemaakt zijn" met bayonet sluiting ....en dat zorgt er voor dat veel noobs, dus mensen die geen idee hebben waar ze nou eigenlijk mee bezig zijn (en teveel geld hebben en dus maar SLR's en dure lenzen gaan kopen) enkele oudere AI of zelfs non-Ai lensjes van 1970 oid gaan proberen aan te sluiten op moderne D100/D1 etc en er dan achter komen dat bepaalde functionaliteit verloren gaat (jah duh!) ...dat staat ook niet koe-groot in je handleiding, welke lenzen wel en niet 100% compatible zijn.

De optie is er in iedergeval - als jij 30 jaar geleden een 50mm 1.2 noctnikkor hebt gekocht voor belachelijk veel geld, kan je die nog steeds - manueel focussend - gebruiken op een D1 of S2 .....en een canon FD lens past toch echt niet op een EOS mount....

De moraal leert ons dan ook dat er meer noobs - mensen die niet zoveel verstand van cameras hebben - een canon hebben dan een nikon...dit weerspiegelt helaas ook weer op het internet en op de forums .....de canons zijn heel populair bij de casual user (en uiteraard wat bij de professionals met hun D60/10D als portret toestellen, en de duurdere 1D / 1Ds onbetwist beste cameras die er zijn voor sport en midden-formaat vervanging respectievelijk).

qua lenzen heeft canon de edge wat betreft lichtsterkte - meer 1.2 en 1.4 objectieven, zelfs een 200mm 1.2 objectief! maar verliest weer op innovativiteit helaas zoals eerder aangegeven.

Helaas zie ik toch weer dat er een hele hoop "feiten" worden aangedragen door canon-only gebruikers, die waarschijnlijk voortspruiten uit gebrek aan kennis van andere merken, en teveel luisteren naar mede-canon gebruikers die dat ook weer via-via hebben. Echt aangeven waar dit gedocumenteerd staat, getest is, en vaak, of ze dit ZELF wel getest of geprobeerd hebben, dat kunnen ze helaas niet,....maar toch worden de verhalen doorverteld alsof het waarheden betreft.

Resultaat - dat iemand verderop in de "ketting" heel oprecht adviezen gaat geven, die ook eerlijk zijn bedoeld...maar misschien doorspekt met fouten.....omdat ergens eerder iemand zijn gal wou spuwen en meer niet.

Je kan moeilijk "mis" gaan op dit moment wat mij betreft ...S2, 10D, zelfs D100 of D60 (als je die laatste 2 voor onder de 1300e 2de hands kan aanschaffen zeker interessant) zou ik niet afturven meteen.

Als je toch de mogelijkheid hebt om te lenen,misschien een beetje stom van me, maar waarom leen je niet ALLEBEI de cameras voor een dag of 3-4 ? dus omstebeurt.....dan merk je vanzelf wat JIJ prettiger vind werken.

Ik zou er nog eens over nadenken.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Spannend, spannend! Ik heb zojuist de 10d besteld bij BHphotovideo (bedankt voor de tip Miekol). Hopelijk ligt hij er al als ik volgende week in de US ben. Prijs 1499 dollar (1250 euro, no shipping charge!).

Bedankt 8-track, ik kan hem dus zowel in de EU als de US opladen :) Hopelijk heb ik geen last van die AF kwaal. Kan iemand me tips geven hoe ik dit zo snel en efficient mogelijk kan testen.

Sorry Majic maar bij ontvangst is er weer een nieuwe noob met canon ;) Maar met post zoals hier in dit topic en wat enthousiame kom ik hopelijk een end >:)

• 8-Track

8-Track

Beun_de_Haas schreef op 01 June 2003 @ 14:07:
Bedankt 8-track, ik kan hem dus zowel in de EU als de US opladen :) Hopelijk heb ik geen last van die AF kwaal. Kan iemand me tips geven hoe ik dit zo snel en efficient mogelijk kan testen.
http://www.photo.net/learn/focustest/

Ik hoop dat je hem snel hebt...

Edit: ik zit eens te rekenen, als ik een Sigma 15-30mm bij B&H zou bestellen, dan zou ik $549 = €467,31 betalen. Daar komt dan 6,7% douanerechten en 19% BTW bij, is een totaal van €593. Da's nog steeds meer dan €100 goedkoper dan in Nederland.

Gaat wel goed met de € zeg....

[ Voor 28% gewijzigd door 8-Track op 01-06-2003 18:25 ]

Verwijderd

majic schreef op 01 juni 2003 @ 13:38:
[...]

Punt 1 : De lenzen
Canon FD lenzen werken niet op de EOS mount - dat betekent dat je dus per definitie niet "alle" canon lenzen, maar alleen alle EOS (EF) lenzen kan gebruiken.
Inderdaad. (dat zijn er nogal een paar, 63 minimaal ;)
Nikon is bezig met een flinke inhaalslag op canon, en is dan de afgelopen 2 jaar met veel meer innovaties gekomen om weer langszij te gaan....uiteraard alleen maar goed, want dan wordt canon weer gedwongen meer werk te stoppen in lens research ipv op zijn louweren te rusten.
Inhaalslag ??? Innovaties ??? En uhh waar zijn de camera's ? Een speciale lens voor DSLR's, dus een fullframe komt er niet ?

Nikon lijkt het niet bij te kunnen houden, het is nu een goede tijd de release van een nieuwe camera van Nikon.
Een 70-200 AF-S VR is identiek qua functionaliteit en prestatie aan een 70-200 L USM / IS, maar kost je minimaal 600 euro minder (1900 vs 2500) . Dat prijs dus een reden is voor canon te gaan...neen.
Dit is natuurlijk niet de enige lens ;) IS is goed en Nikon doet hier niet goed (of snel genoeg) in mee, zelfs Sigma gaat nu met deze tech lenzen op de markt zetten.

300/2.8 of 4 IS, 400IS/2.8 of 4 , 400DO, 500IS, 600IS, 1200IS
Qua macro objectieven is het op het nikon front zelfs beter....de 60mm F2.8 is de beste macro lens ooit gemaakt, en om de 2de plek wordt flink gevochten door de tamron 90mm , de nikon 105, de canon 100 mm series macro.
Nikon doet daar nog een extra duit in het zakje met enkele tele-macro objectieven, uniek in zn soort, en haar, lees haarscherp. (70-180 Micro Nikkor bijv.!!!) .
Macro's zijn allemaal scherp en verschillen kunnen mensen niet meer zien, dus een non-issue.
Comment van bakman dat veel mensen overstappen van nikon naar eos vind ik dan ook onzin (nofi, bak;-), want bijv. op het dpreview forum kunnen we ongeveer elke week wel een nieuwe ex-canon gebruiker verwelkomen die na het proberen van een S2 al zn eos lenzen verkocht, en daar gelijkwaardig nikon spul voor terug kocht.
juist op dpreview kun je zien dat nikon gebruikers overstappen ! ik heb het niet over S2 gebruikers, want die zijn heel tevreden, want dat is goeie cam. ik zou waarschijnlijk ook blij zijn met die cam, maar design-wise is het niet voor mij en heeft ook zijn 'ziektes'.
Overigens was niet een klein percentage van die mensen die overstapten ex-10D gebruiker notabene! wat hun motivaties zijn, kan je zelf lezen (www.dpreview.com -- fuji forum). Kijk ook maar eens naar het aantal klachten op de beide fora - canon forum zit er bomvol mee, elk topic klaagt wel ergens over dat iets niet werkt naar behoren...kijk in het fuji topic dan zie ik allemaal mensen die kennis delen met anderen, die vragen stellen hoe ze bep. fotos moeten nemen etc - maar weinig klachten.
ja ga alsjeblieft een focustest doen wanneer je je camera hebt gekocht, dat is de standaard zin, echt vragen om problemen allemaal noobs met problemen...
En die mening ben ik ook toegedaan - Canon heeft innovatieve toestellen, maar vaak met veel (helaas blijvende) kinderziektes.
xcuse me : welke kinderziektes heb je het over ?
De moraal leert ons dan ook dat er meer noobs - mensen die niet zoveel verstand van cameras hebben - een canon hebben dan een nikon...dit weerspiegelt helaas ook weer op het internet en op de forums .....de canons zijn heel populair bij de casual user (en uiteraard wat bij de professionals met hun D60/10D als portret toestellen, en de duurdere 1D / 1Ds onbetwist beste cameras die er zijn voor sport en midden-formaat vervanging respectievelijk).
thanks voor de generaliserende blik !

Maar ik vraag me af wat er naast portret en sport nog meer voor de professional overblijft....

ik zie geen nikon of fuji hier ?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~richb/images/lenses.jpg

Makes you wonder....camera's met kinderziektes en allemaal casual noobs....die toevallig nogal wat pers (sport) fotografie voor hun rekening nemen. 8)7
Helaas zie ik toch weer dat er een hele hoop "feiten" worden aangedragen door canon-only gebruikers, die waarschijnlijk voortspruiten uit gebrek aan kennis van andere merken, en teveel luisteren naar mede-canon gebruikers die dat ook weer via-via hebben. Echt aangeven waar dit gedocumenteerd staat, getest is, en vaak, of ze dit ZELF wel getest of geprobeerd hebben, dat kunnen ze helaas niet,....maar toch worden de verhalen doorverteld alsof het waarheden betreft.
Resultaat - dat iemand verderop in de "ketting" heel oprecht adviezen gaat geven, die ook eerlijk zijn bedoeld...maar misschien doorspekt met fouten.....omdat ergens eerder iemand zijn gal wou spuwen en meer niet.
Vul hier nu Nikon in

;)

• majic
Verwijderd schreef op 01 juni 2003 @ 17:37:
[...]

Inderdaad. (dat zijn er nogal een paar, 63 minimaal ;)

[...]

Inhaalslag ??? Innovaties ??? En uhh waar zijn de camera's ? Een speciale lens voor DSLR's, dus een fullframe komt er niet ?

Nikon lijkt het niet bij te kunnen houden, het is nu een goede tijd de release van een nieuwe camera van Nikon.

[...]

Dit is natuurlijk niet de enige lens ;) IS is goed en Nikon doet hier niet goed (of snel genoeg) in mee, zelfs Sigma gaat nu met deze tech lenzen op de markt zetten.

300/2.8 of 4 IS, 400IS/2.8 of 4 , 400DO, 500IS, 600IS, 1200IS

[...]

Macro's zijn allemaal scherp en verschillen kunnen mensen niet meer zien, dus een non-issue.

[...]

juist op dpreview kun je zien dat nikon gebruikers overstappen ! ik heb het niet over S2 gebruikers, want die zijn heel tevreden, want dat is goeie cam. ik zou waarschijnlijk ook blij zijn met die cam, maar design-wise is het niet voor mij en heeft ook zijn 'ziektes'.

[...]

ja ga alsjeblieft een focustest doen wanneer je je camera hebt gekocht, dat is de standaard zin, echt vragen om problemen allemaal noobs met problemen...

[...]

xcuse me : welke kinderziektes heb je het over ?

[...]

thanks voor de generaliserende blik !

Maar ik vraag me af wat er naast portret en sport nog meer voor de professional overblijft....

ik zie geen nikon of fuji hier ?

[afbeelding]

Makes you wonder....camera's met kinderziektes en allemaal casual noobs....die toevallig nogal wat pers (sport) fotografie voor hun rekening nemen. 8)7

[...]

Vul hier nu Nikon in

;)
Bak,

Ik ben absoluut geen fan van "nikon" als geheel, maar nikon lenzen en canon lenzen is allebei absoluut niets mis mee - het gaat om de kleine verschillen. Op extreme high end wint canon het wat mij betreft dik - maar ik denk niet dat dat relevant is voor de discussie hier op GOT ? Dat als argument aandragen is net zo iets zeggen als dat Nikon litography machines maakt en canon niet ! lekker puh! Niet relevant dus.

Laten we het even kort houden..... - kinderziektes, je weet waar ik werk of niet? Goed...dan kunnen we die wegstrepen. Helaas zit ik aan een NDA vast dus kan niet zomaar op publiek forum gaan spuwen..

Overstappende nikongebruikers..... I dont blaim them. Met zulke brakke (D100) , oude & dure ( D1x D1h) cameras zou ik ook gaan kijken naar alternatieven
Nogmaals, nikon als camerafabrikant vind ik 3x niks (op dit moment) .

Focustest zou niet eens nodig moeten zijn als je een camera koopt - en dat is het nu dus wel. Percentages kan ik dus niet noemen, zie eerdere comment van NDA ivm mn werk .

Professionals gebruiken voor portret fotografie heel veel de S2, naast de D60 (en ongetwijfeld 10D) . De D100 is hier niet populair, maar werd wel veel gebruikt voor studiofotografie ivm tethered shooting & raw....dat zijn juist de mensen die overstappen op canon nu - toevallig eergister nog een gesproken hier in tilburg. (man had nu een 1Ds - dolletje blij, en terecht natuurlijk;-)

Sportfotografie wordt de D1h heel veel gebruikt, niet zoveel als de canon 1D uiteraard omdat canon nou eenmaal voor _echt_ professioneel gebruik hoger door kan schalen ....kranten e.d. , of alle bedrijven met bakken met geld, gaan dan ook altijd voor canon - de lenzen kan je zo gek niet bedenken of ze zijn er wel.

Nikon (deed?) doet het dan ook beter bij de kleinere bedrijfjes waar op t budget gelet moest worden, maar toch goede spullen een vereiste was.

Ik denk ook dat de discussie hier gaat over mensen die nog lang niet eens de eisen stellen aan hun lenzen (die gaan echt geen 600mm IS pakken) als de mensen waar jij je argumenten voor gebruikt

En daarom sloot ik mijn vorige post ook af met "je kan eigenlijk niet fout gaan tussen 10D en S2" . En ik denk ook ( en kan dat beargumenteren) dat ze aan elkaar gewaagd zijn, qua lenzen, beeldkwaliteit etc.

De service van fuji is overigens van een kwaliteit waar noch nikon noch canon aan kunnen/zullen tippen. Louter positieve reacties, reparaties die te lang duren? krijg je nieuwe camera......fabrieksfoutje? nee dan hoef je niet te laten repareren, ook niet bij focus problemen..meteen nieuwe camera. Heb je spoed ? Ok meneer voor U maken we een uitzondering....we bellen U als uw camera niet gerepareerd kan worden binnen een uurtje,....*bel bel* nee kan niet excuses, U krijgt een nieuwe!

*SERVICE* heet dat. Heerlijk.
En dat is dan geen nikon vs canon iets..dat is gewoon iets wat belangrijk is, ongeacht welk merk je koopt, of wat je koopt! maar voor 2000 euro verwacht ik wel service...!

• 8-Track

8-Track

majic schreef op 01 juni 2003 @ 18:46:
*SERVICE* heet dat. Heerlijk.
En dat is dan geen nikon vs canon iets..dat is gewoon iets wat belangrijk is, ongeacht welk merk je koopt, of wat je koopt! maar voor 2000 euro verwacht ik wel service...!
Over service gesproken. Ik had tussen de plastic coating en het LCD display van mijn 10D wat rommel zitten. Ik dacht eerst dat het kleine beschadigingen of luchtbelletjes waren in de coating, dus ik had even een mailtje naar Canon gestuurd. Ik kreeg een volgens een erg vast stramien gemaakt mailtje terug dat "uw probleem van technische aard is. Dit wil zeggen dat U uw toestel binnen zult moeten brengen voor een herstelling".

Ik had in de tussentijd op dpreview al gezien hoe ongelofelijk makkelijk het is om het raampje te verwijderen (zuignap erop en even voorzichtig trekken). Ik denk, ik bel even om te vragen of ze me niet gewoon een nieuw raampje kunnen sturen, want om m'n camera voor zo'n kleinigheidje 10 to 15 dagen kwijt te zijn (los van de tijd die de dealer erover doet om het op te sturen), dat vond ik ook weer te gek.

Dus die jongen van support loopt ongelofelijk moelijk te doen. Als DOA terugbrengen kon niet, want ik had hem langer dan 8 dagen (namelijk 12 dagen), en een raampje opsturen kon niet, want als ik het zelf zou vervangen zou ik mijn garantie verliezen. De camera zelf naar Canon sturen kon niet, zelf brengen kon ook niet, ik kon hem echt alleen maar naar mijn dealer brengen die hem zou opsturen.

Sorry hoor, maar als ik net bijna €2000 euro aan een camera heb uitgegeven, verwacht ik niet dat de fabrikant zo moeilijk gaat lopen doen.

Verwijderd

Op extreme high end wint canon het wat mij betreft dik - maar ik denk niet dat dat relevant is voor de discussie hier op GOT ? Dat als argument aandragen is net zo iets zeggen als dat Nikon litography machines maakt en canon niet ! lekker puh! Niet relevant dus.
ok ok, ik werd wat enthousiast :P Wil zo graag zo'n 500/4 IS :) (met tc-tje)
Laten we het even kort houden..... - kinderziektes, je weet waar ik werk of niet? Goed...dan kunnen we die wegstrepen. Helaas zit ik aan een NDA vast dus kan niet zomaar op publiek forum gaan spuwen..
Ik zie ze niet, er zijn altijd mensen die dingen verkeerd vinden (waarom geen instellingen met aRGB etc) Maar ik weet zeker dat jij ze wel weet ;)
Overstappende nikongebruikers..... I dont blaim them. Met zulke brakke (D100) , oude & dure ( D1x D1h) cameras zou ik ook gaan kijken naar alternatieven
Nogmaals, nikon als camerafabrikant vind ik 3x niks (op dit moment) .
Dat was mijn punt. Waarom zou ik me inkopen (lees : lenzen) in een systeem waar geen geschikte camera voor is (op S2 na)
Focustest zou niet eens nodig moeten zijn als je een camera koopt - en dat is het nu dus wel. Percentages kan ik dus niet noemen, zie eerdere comment van NDA ivm mn werk .
Mee eens en ik denk dat dat percentage vrij hoog ligt, maar ook een hoop onkunde. Het probleem bestond al met de D30, maar toen testte nog maar heel weinig mensen de AF accuracy...
Meer paniek dan nodig is ?
Ik denk ook dat de discussie hier gaat over mensen die nog lang niet eens de eisen stellen aan hun lenzen (die gaan echt geen 600mm IS pakken) als de mensen waar jij je argumenten voor gebruikt
sorry te enthousiast ;)
En daarom sloot ik mijn vorige post ook af met "je kan eigenlijk niet fout gaan tussen 10D en S2" . En ik denk ook ( en kan dat beargumenteren) dat ze aan elkaar gewaagd zijn, qua lenzen, beeldkwaliteit etc.
Ik denk dat de S2 aan de 10D voorbij gaat qua resolutie, sharp straight out of cam. Lenzen zullen op het zelfde niveau liggen.
De service van fuji is overigens van een kwaliteit waar noch nikon noch canon aan kunnen/zullen tippen.
Ik heb nog nooit service van Canon nodig gehad en hoop dat dat zo blijft. En als het dan gebeurt, dan hoop ik dat het goede service is......

Ik heb er toch maar een bloemetje bij gedaan om de vrede te bewaren :*)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~richb/images/bloem2.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 21:37 ]

• majic
Verwijderd schreef op 01 juni 2003 @ 21:20:
[...]

ok ok, ik werd wat enthousiast :P Wil zo graag zo'n 500/4 IS :) (met tc-tje)

[...]

Ik zie ze niet, er zijn altijd mensen die dingen verkeerd vinden (waarom geen instellingen met aRGB etc) Maar ik weet zeker dat jij ze wel weet ;)

[...]

Dat was mijn punt. Waarom zou ik me inkopen (lees : lenzen) in een systeem waar geen geschikte camera voor is (op S2 na)

[...]

Mee eens en ik denk dat dat percentage vrij hoog ligt, maar ook een hoop onkunde. Het probleem bestond al met de D30, maar toen testte nog maar heel weinig mensen de AF accuracy...
Meer paniek dan nodig is ?

[...]

sorry te enthousiast ;)

[...]

Ik denk dat de S2 aan de 10D voorbij gaat qua resolutie, sharp straight out of cam. Lenzen zullen op het zelfde niveau liggen.

[...]

Ik heb nog nooit service van Canon nodig gehad en hoop dat dat zo blijft. En als het dan gebeurt, dan hoop ik dat het goede service is......

Ik heb er toch maar een bloemetje bij gedaan om de vrede te bewaren :*)

[afbeelding]
mm bloemetje met een grote glimlach geaccepteerd....feiten zijn er om over gediscussieerd te worden tenslotte! .

Weinig toe te voegen aan je reacties behalve dat "waarom inkopen op" ...je koopt in op lenzen, niet op een camera voor de duidelijkheid!

Waarom ik zelf TOCH voor nikon heb gekozen ondanks dat er minder "headroom" is in de high end, is omdat het nikon systeem door 3 (drie!!) fabrikanten gebruikt wordt , en de canon EOS mount maar door 1 op dit moment...

Kodak, Fuji, en nikon zelf. Ik zit niet graag vast aan 1 merk hun cameras......en er is een aardige kans aanwezig dat ik bij mij upgrade niet voor een S3 kies maar voor een D200 of wat nikon ook op de markt zet - ik heb keuze! en dat is geweldig natuurlijk.....

• majic
8-Track schreef op 01 June 2003 @ 20:04:
[...]
Over service gesproken. Ik had tussen de plastic coating en het LCD display van mijn 10D wat rommel zitten. Ik dacht eerst dat het kleine beschadigingen of luchtbelletjes waren in de coating, dus ik had even een mailtje naar Canon gestuurd. Ik kreeg een volgens een erg vast stramien gemaakt mailtje terug dat "uw probleem van technische aard is. Dit wil zeggen dat U uw toestel binnen zult moeten brengen voor een herstelling".

Ik had in de tussentijd op dpreview al gezien hoe ongelofelijk makkelijk het is om het raampje te verwijderen (zuignap erop en even voorzichtig trekken). Ik denk, ik bel even om te vragen of ze me niet gewoon een nieuw raampje kunnen sturen, want om m'n camera voor zo'n kleinigheidje 10 to 15 dagen kwijt te zijn (los van de tijd die de dealer erover doet om het op te sturen), dat vond ik ook weer te gek.

Dus die jongen van support loopt ongelofelijk moelijk te doen. Als DOA terugbrengen kon niet, want ik had hem langer dan 8 dagen (namelijk 12 dagen), en een raampje opsturen kon niet, want als ik het zelf zou vervangen zou ik mijn garantie verliezen. De camera zelf naar Canon sturen kon niet, zelf brengen kon ook niet, ik kon hem echt alleen maar naar mijn dealer brengen die hem zou opsturen.

Sorry hoor, maar als ik net bijna €2000 euro aan een camera heb uitgegeven, verwacht ik niet dat de fabrikant zo moeilijk gaat lopen doen.
Volgende keer gewoon even naar de helpdesk bellen, kiezen voor cameras in het menu, en dan vragen naar Je kan namelijk wel langs brengen...in roosendaal. Je kan er alleen _niet_ op wachten...maar het verkort het process allicht.

[ Voor 0% gewijzigd door zeef op 10-04-2015 08:20 ]

Verwijderd

Meeste focusproblemen met de 10D:
prijsstelling VS + noobs = klachten.
Oftewel zwaar overtrokken, ze weten niets van AF contrastmeting. Een lineaal fotograferen hahahahaha, het AF meetveld is groter dan zo'n oplichtend rechthoekje dus als de camera vlak buiten het AF rechthoekje meer contrast ziet stelt ie daarop scherp en bij een lineaal kan dat inderdaad een millimeter schelen.
Het zijn ook vooral noob-amerikanen die zitten te mekkeren, ze hebben nog nooit een SLR vastgehad en denken met een 10D gelijk alles te weten over fotografie. Nadeel is dat de angst overslaat naar anderen en dat doet de camera geen goed. Er zullen wel wat slechten tussenzitten zoals bij elk massaproduct maar de camera is prima.
Er zijn volgens mij wel een paar kinderziekten , Majic weet ze al denk ik, ik verdenk dat er een foutje zit in de Av modus icm met interne flitser en sluitertijd........

• 8-Track

8-Track

majic schreef op 01 June 2003 @ 23:03:
[...]
Volgende keer gewoon even naar de helpdesk bellen, kiezen voor cameras in het menu, en dan vragen naar Je kan namelijk wel langs brengen...in roosendaal. Je kan er alleen _niet_ op wachten...maar het verkort het process allicht.
Dankjewel voor het aanbod, het heeft op dit moment geen haast, ik ga eerst maar eens twee weken op vakantie en daarna kijk ik wel of ik al een tijdje zonder camera kan leven. Ik kan hem op dit moment nog geen dag missen. :)
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 07:06:
Oftewel zwaar overtrokken, ze weten niets van AF contrastmeting.
helemaal mee eens
ik verdenk dat er een foutje zit in de Av modus icm met interne flitser en sluitertijd........
Denk je? Volgens de handleiding staat de camera gewoon standaard op slow sync flash met 1/60 sec sluitertijd in Av en Tv modus, wat uitgezet kan worden in één van de Custom functies.

Dat lijkt volgens mij gewoon goed te werken, al heb ik geen ervaring met deze functie op andere camera's.

[ Voor 0% gewijzigd door zeef op 10-04-2015 08:20 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 07:06:
Oftewel zwaar overtrokken, ze weten niets van AF contrastmeting. Een lineaal fotograferen hahahahaha, het AF meetveld is groter dan zo'n oplichtend rechthoekje dus als de camera vlak buiten het AF rechthoekje meer contrast ziet stelt ie daarop scherp en bij een lineaal kan dat inderdaad een millimeter schelen.
Het zijn ook vooral noob-amerikanen die zitten te mekkeren, ze hebben nog nooit een SLR vastgehad en denken met een 10D gelijk alles te weten over fotografie. Nadeel is dat de angst overslaat naar anderen en dat doet de camera geen goed. Er zullen wel wat slechten tussenzitten zoals bij elk massaproduct maar de camera is prima.
Er zijn volgens mij wel een paar kinderziekten , Majic weet ze al denk ik, ik verdenk dat er een foutje zit in de Av modus icm met interne flitser en sluitertijd........
Helemaal mee eens. Het begint zo langzamerhand op een hetze te lijken. Foto's niet scherp? Blame it on front-focussing! En maar terugsturen die zooi. In plaats dat ze de problemen eerst bij zichzelf zoeken. Wat dat interne flitserprobleem betreft: wat mij betreft een non-issue. Canon (en andere aanbieders) verkopen niet voor niets externe flitsers. Of treedt het probleem daar ook op?

• kaandorp
Even een lensvraagje tussendoor...

Wat vinden wij van deze nieuwe 28-300?
http://www.tamron.com/xr.htm

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Ziet er interessant uit die lens, als all round amateur lens. Deze is alleen niet geoptimaliseerd voor digitale camera's toch (voor zover dat uitmaakt)?

Volgende week ga ik naar de usa om ook de eos 10d te halen. Maar nu hoor ik dat als je geen foto's op je camera hebt staan van voor je vakantie, er alsnog gedonder bij de douane kan komen. Mijn vraag aan Bakman of andere 10d owners is dan ook: hebben jullie misschien een paar recente foto's (met datum) voor me zodat ik die op het geheugen kan kopieren?? Zou ik erg mee geholpen zijn...

[edit] review van de Tamron lens:
http://www.photographyreview.com/PRD_142959_3128crx.aspx

[ Voor 23% gewijzigd door Beun_de_Haas op 02-06-2003 21:40 ]

• miekol

miekol

erm

Beun_de_Haas schreef op 02 June 2003 @ 20:51:
Ziet er interessant uit die lens, als all round amateur lens. Deze is alleen niet geoptimaliseerd voor digitale camera's toch (voor zover dat uitmaakt)?

Volgende week ga ik naar de usa om ook de eos 10d te halen. Maar nu hoor ik dat als je geen foto's op je camera hebt staan van voor je vakantie, er alsnog gedonder bij de douane kan komen. Mijn vraag aan Bakman of andere 10d owners is dan ook: hebben jullie misschien een paar recente foto's (met datum) voor me zodat ik die op het geheugen kan kopieren?? Zou ik erg mee geholpen zijn...

[edit] weinig reviews te vinden over die Tamron lens
En doe al je bonnetjes, dozen etc. in de US op de post naar Nederland!! Niet in de koffer dus.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Trouwens, al die krentekakkers die het in het buitenland (lees: VS) zoeken. Wat is er mis met deze aanbieding? Inclusief de BTW en DR zal het niet veel schelen denk ik.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Niet slecht Stef. Maar scheelt toch nog 400 pleuro voor deze krentekakker. Dat zijn toch aardig wat biertjes ;)

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Beun_de_Haas schreef op 02 June 2003 @ 21:55:
Niet slecht Stef. Maar scheelt toch nog 400 pleuro voor deze krentekakker. Dat zijn toch aardig wat biertjes ;)
Is dat inclusief de BTW en DR? Zo ja, waar dan?

Verwijderd

Beun_de_Haas schreef op 02 juni 2003 @ 20:51:
Mijn vriendin (amerikaanse) heeft hem voor mij meegenomen, met dozen en alles (ook bonnetjes dus !), plus de dozen van mijn 100-400 & 50mm....

ik had haar nog gezegd dat niet te doen, maar ze is eigenwijs.... ;)

Zolang de douane je niet tegenhoud is er niets aan de hand...
wat ze kunnen zien is dat je een amerikaanse stekker bij je adapter heb zitten, dus die zou ik of opsturen naar jezelf of weggooien. (toch overbodig)
Ik heb de camera nu ook bij me, met een NL stekker (ik zit nu in de USA) en ik heb geen idee wat ik ga zeggen als ik word tegengehouden :? bedenk wel iets...

ik heb hier geen foto's van NL

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

BH photo 1499 dollar inclusief alles. Je moet hem wel zelf ff ophalen in de US...

[edit] dat van die stekker is idd een goede tip!! Had ik nog niet aan gedacht. Maar heb je wel recente foto's, hoeft niet perse van NL te zijn. Als de datum maar recent is...

[ Voor 57% gewijzigd door Beun_de_Haas op 02-06-2003 22:16 ]

Verwijderd

Beun_de_Haas schreef op 02 June 2003 @ 22:13:
BH photo 1499 dollar inclusief alles. Je moet hem wel zelf ff ophalen in de US...

[edit] dat van die stekker is idd een goede tip!! Had ik nog niet aan gedacht.
uhh die mannen staan echt honderden units in backorder samen met alle andere grote ketens (circuit city, gateway, dell, best buy etc)

Ik hoop echt voor je dat ze leveren maar als je de mensen op dpreview moet geloven : die zitten al een maandje te wachten....

Lokaal in een winkel heb je meer kans.
Die van mij komt uit een klein winkeltje, vandaag even wezen kijken (mijn vriendin had hem gekocht) die waren dol enthousiast dat iemand bij hun zo'n ding kwam kopen en mijn vriendin moest maar terug komen om de foto's te laten zien uit NL ;)

Zij hadden er vandaag ook weer 1 staan voor 1499 kan je zo meenemen, is in Warrenton, Virginia. ;)

Ik neem aan dat als je bij BHPhoto hebt besteld dat je naar New York gaat ?

• majic
kaandorp schreef op 02 juni 2003 @ 19:53:
Even een lensvraagje tussendoor...

Wat vinden wij van deze nieuwe 28-300?
http://www.tamron.com/xr.htm
*ok*

*haalt adem*

Dit ga ik 1x zo duidelijk mogelijk proberen te zeggen, en dat iedereen mee mag lezen :

_STAY_AWAY_FROM_THAT_THING_

Ik heb die lens gehad en ik kwam van een s602 af ---> naar een Fuji S2 . Ik heb nog nooit zulke slechte fotos gemaakt in mn leven. Ongeacht welk weer, welke aperture, welke settings of sluitertijden...dat ding stikt van de chroma, abberaties, onscherptes over het hele frame maar ook nog eens in de hoeken als je niet op F8 of hoger schoot, hij is _traag_ met focussen, hij maakt een enorme herrie.

blijf-er-van-daan.

Vertel me wat voor berijk je zoekt en ik zal je een advies geven van enkele goede lenzen binnen je budget.

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:35
waar is needler???

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Hee daar spring ik ff op in. Ik zoek een bereik van 28-200mm en wil ook graag close up (macro) foto's kunnen maken. Dus meer compacte amateur lens voor met name vakanties... Zit hieraan te denken (zoals eerder gezegd, maar heeft geen echt macro functie):

http://www.usa.canon.com/...-200_35/ef_28-200_35.html

De eos 10d heb ik idd bij BH photo besteld. Alle locale shops (Atlanta) hadden hem niet meer. Bij BH is de levertijd 2-3 weken (kortste van alle webstores...)

[edit] review: http://www.pcphotoreview....SM/PRD_84946_3128crx.aspx

[ Voor 19% gewijzigd door Beun_de_Haas op 02-06-2003 23:24 ]

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:35
Bakman je hebt in de US geen foto's uit NL zeg je, moet iemand van GoT je er niet een paar mailen, dan zet je ze op je geheugenstick!! Gewoon wat tulpen enzo hehehehe, idee??

Verwijderd

Nevie schreef op 02 juni 2003 @ 22:49:
Bakman je hebt in de US geen foto's uit NL zeg je, moet iemand van GoT je er niet een paar mailen, dan zet je ze op je geheugenstick!! Gewoon wat tulpen enzo hehehehe, idee??
net even mijn cf's bekeken, want ik vond het al zo vreemd dat 512mb maar 45 foto's kon bevatten (zou kunnen als je op ISO1600+ schiet), daar stond nog een folder op, die ik had gerenamed, haha nu weer teruggezet en die zijn van 16 mei ;)
ik vertrok op 28 mei, dus ik zou hier wat mee kunnen, al blijft het dubieus.
Ik vraag me af hoe de douane met dit soort dingen omgaat. (passen ze psychologie toe om iemand te kunnen analyseren of iets ?)

Anyone ?

• Grrrrrene
  • Niet online
Zoiets zat ik ook al te bedenken: mocht ik ooit een cam importeren: gewoon wat recente schiphol pics in je CF geheugen doen :)

10D kan toch wel de pics van een D30 lezen, neem ik aan? Een D30 kan een aantal JPG pics van Photoshop niet lezen iig :(

Andere mogelijke oplossing: bon van iemand lenen? 10D huren tijdens je vakantie, maar niet meenemen? Dan heb je vast een bonnetje voor als je door de douane moet :) Hopen dat dat niet op serienummer gaat dan...
majic schreef op 02 juni 2003 @ 22:21:
[...]

*ok*

*haalt adem*

Dit ga ik 1x zo duidelijk mogelijk proberen te zeggen, en dat iedereen mee mag lezen :

_STAY_AWAY_FROM_THAT_THING_

Ik heb die lens gehad en ik kwam van een s602 af ---> naar een Fuji S2 . Ik heb nog nooit zulke slechte fotos gemaakt in mn leven. Ongeacht welk weer, welke aperture, welke settings of sluitertijden...dat ding stikt van de chroma, abberaties, onscherptes over het hele frame maar ook nog eens in de hoeken als je niet op F8 of hoger schoot, hij is _traag_ met focussen, hij maakt een enorme herrie.

blijf-er-van-daan.

Vertel me wat voor berijk je zoekt en ik zal je een advies geven van enkele goede lenzen binnen je budget.
Zoiets zoek ik dus stiekem wel: een 28-200 ofzo voor vakanties. 'k Zie het niet zitten om bij speciale gelegenheden altijd mijn hele lenzenzooi mee te slepen, da's gewoon onpraktisch :)

[ Voor 115% gewijzigd door Grrrrrene op 03-06-2003 10:58 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 23:23:
[...]

net even mijn cf's bekeken, want ik vond het al zo vreemd dat 512mb maar 45 foto's kon bevatten (zou kunnen als je op ISO1600+ schiet), daar stond nog een folder op, die ik had gerenamed, haha nu weer teruggezet en die zijn van 16 mei ;)
ik vertrok op 28 mei, dus ik zou hier wat mee kunnen, al blijft het dubieus.
De douane checkt natuurlijk (standaard) eerst het serienummer van je camera voordat ze je koeien- en tulpenkiekjes willen inzien.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Grrrrrene, voor zo'n lens check die canon uit mijn vorige posts is. Ik heb een uitgebreide websearch gedaan en deze kwam er goed uit. Verder ben ik zelf absoluut geen expert op dit gebied...

[of topic] wel op het gebied van porsche's. Weet dan ook dat het 2.7 liter porsche blok helaas 1 van de mindere is :X Heb je trouwens zelf een RS? Zo ja zou ik het leuk vinden om hierover eens verder met je te praten (msn ;) ).

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Hopelijk wordt dit topic weer leven in geblazen met het heugelijke nieuws dat Beun zijn dslr uit de usa op zijn bureau heeft liggen!!

Binnen 2 weken had ik de 10d in huis liggen voor 1250 pleuro >:) Ben er erg tevreden mee en zal zodra ik 'm wat beter onder de knie heb zal ik wat foto's posten...

• Grrrrrene
  • Niet online
En heb je nog invoerrechten betaald? Tsja, over je 10D: vette cam, zonder meer waar, maar heb je daar nou een 28-200 op gezet? Ik wil niet lullig doen, maar daarmee doe je je 10D weinig eer aan moet ik zeggen. OK, als lens erbij is het relaxed, die enorme zoom mogelijkheden, maar je haalt niet het maximale uit je 10D :)

En nee, 'k heb helaas geen Porsche :P 'k Ben wel erg fan van het hele merk en ik ga er ook 100% zeker ooit een hebben. Die 2.7L RS is volgens kenners de meest pure Porsche ooit gebouwd en tsja, helaas nooit in gereden idd, alleen veel over gelezen :)

• HunterPro
  • Niet online
-Stef- schreef op 03 June 2003 @ 13:26:
[...]

De douane checkt natuurlijk (standaard) eerst het serienummer van je camera voordat ze je koeien- en tulpenkiekjes willen inzien.
Dan mag de douane bewijzen dat jij 'm niet eerder uit de USA hebt gehaald middels een postorderbestelling. Veel plezier, stuur maar een kaartje of zo.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

In eerste instantie heb ik er idd de canon 28-200 mm lens bij gekocht, met name als vakantielens. Zodra ik het financieel weer kan trekken ga ik "echte" lenzen kopen. De reviews van deze lens zijn trouwens niet slecht te noemen, maar ik geef toe dat ik het maximale zo zeker niet uit de camera haal. Maar ik heb zo wel een camera die echt aan al mijn eisen voldoet voor een redelijke prijs (nee geen invoer rechten betaald, de doune heeft me wel gechecked maar niet in mijn rugtas gekeken, haha!).

Mijn ervaringen tot nu toe zijn dat de 10d ook goed is bij slecht licht, waanzinnig snel achter elkaar foto's kan nemen, vrijwel direct gereed is, snelle AF (komt ook door lens), eenvoudig is te bedienen, robuust (wel zwaar). Wat ik alleen jammer vind is dat het lcd scherm niet te gebruiken is als viewer (soms handig, als je bijvoorbeeld in een menigte boven je hoofd een foto wil maken). De batterij gaat ook lang mee en met Ridata flash geheugen is de schrijftijd opvallend kort. Uiteraard maakt de 10d ook gewoon erg mooie foto's :)

Weet iemand trouwens hoe in de "automatische" standen de flitser kan worden uitgeschakeld?

[edit] Wat mij betreft is de Porsche 911 (964) 3,6 RS een betere keus (gewoon veel betere motor). Maar ik geef toe dat de 2,7 RS een heel andere auto is om in te rijden en uiterlijk waanzinnig is! Maar als je aan de Porsches gaat, pas op voor de 2,7 liter motoren!!

[ Voor 18% gewijzigd door Beun_de_Haas op 17-06-2003 17:58 ]

Verwijderd

Beun_de_Haas schreef op 17 June 2003 @ 17:53:
In eerste instantie heb ik er idd de canon 28-200 mm lens bij gekocht, met name als vakantielens. Zodra ik het financieel weer kan trekken ga ik "echte" lenzen kopen. De reviews van deze lens zijn trouwens niet slecht te noemen, maar ik geef toe dat ik het maximale zo zeker niet uit de camera haal. Maar ik heb zo wel een camera die echt aan al mijn eisen voldoet voor een redelijke prijs (nee geen invoer rechten betaald, de doune heeft me wel gechecked maar niet in mijn rugtas gekeken, haha!).

Mijn ervaringen tot nu toe zijn dat de 10d ook goed is bij slecht licht, waanzinnig snel achter elkaar foto's kan nemen, vrijwel direct gereed is, snelle AF (komt ook door lens), eenvoudig is te bedienen, robuust (wel zwaar). Wat ik alleen jammer vind is dat het lcd scherm niet te gebruiken is als viewer (soms handig, als je bijvoorbeeld in een menigte boven je hoofd een foto wil maken). De batterij gaat ook lang mee en met Ridata flash geheugen is de schrijf tijd opvallend kort.

Weet iemand trouwens hoe in de "automatische" standen de flitsen kan worden uitgeschakeld?
Ik heb net met de douane gebeld (vanwege een discussie op dpreview) en het blijkt dat er op digitale camera's 0% invoerrechten betaald hoeft te worden. Ik heb het 2x gevraagd....0% zeggen ze...tijd voor een 1D...

Flitsen uitzetten in automatische stand kan niet (naar mijn weten, gebruik ik eerlijk gezegd nooit). In menu > custom functions > flash emmitter uitzetten voor focussing.

Je vind de AF nu al snel ;) moet je nagaan als je er een fijn L-letje op zet :P

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Als je de cam online in de usa gaat bestellen ben ik zeer te spreken over BHphotovideo. Goedkoop en ze schijnen de 1 van de meest betrouwbare te zijn.

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 17:58:
[...]

Ik heb net met de douane gebeld (vanwege een discussie op dpreview) en het blijkt dat er op digitale camera's 0% invoerrechten betaald hoeft te worden. Ik heb het 2x gevraagd....0% zeggen ze...tijd voor een 1D...
Ho, je hoeft idd geen invoerrechten te betalen, maar wel 19% BTW hoor, dat tikt aardig hard aan, hoewel het idd nog steeds goedkoper is om hem in te voeren dan hier te halen. Wist je BTW dat hij in Azië maar 1000 dollar kost, de 10D? :X
HunterPro schreef op 17 June 2003 @ 15:10:
[...]
Dan mag de douane bewijzen dat jij 'm niet eerder uit de USA hebt gehaald middels een postorderbestelling. Veel plezier, stuur maar een kaartje of zo.
Bij mijn D30 zat een kaart waar op staat dat je die ALTIJD bij je moet hebben als je naar het buitenland gaat, daarmee kun je nml aantonen dat je hem in de EU gekocht hebt. Let daar wel op, want je bent nml verplicht dat bij je te hebben. Ik weet ook niet of je dat er wel bij krijgt als je je 10D invoert, of dat ze aan je BTW-bon van de douane genoeg waarde hechten dat je hem netjes hebt ingevoerd :)

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

goed.. ik hoop dat dit mag in dit topic.

Ik schrijf dit namens me pa die ik maar niet kan overtuigen dat een eos 10D voor hem zware overkill is.

De man was vroeger (zeg 20 jaar geleden) heel blij met foto's maken. Had altijd vette lenzen etc. Is ook echt een zeikerd daarin. Een foto moet goed zijn. Echter.. Hij gaat dalijk op vakantie voor 1 maand en wil een digicam kopen. Prima. Koop een Canon A70 ofzo. Makkelijk mee te nemen, goeie kwaliteit pics, veel manual instellingen etc en een redelijk prijs. (hoewel dat laatste hem weinig kan interesseren).

Maar nee. Meneer gaat zelf zoeken. Prima pa. Kijk maar op dpreview enzo. Pa gaat zoeken..

Komt dus tevoorschijn met die canon eos 10d. Ik zeg tegen hem, weet je het zeker? Dat is vet duur, je neemt toch alleen maar point & shoot pics, jij gaat de biesbosch niet in om vogels te schieten etc, dat ding is te ingewikkeld voor je, je moet er nog een lens bij kopen van $$$ etc. Lijkt het je niet verstandig om een gewoon handzaam cameraatje te kopen van goeie kwaliteit.

Ik krijg het hem niet uitgelegd dat die eos 10d voor een leek (want nog nooit digicam in ze handen gehad) zware overkill is. Daarnaast heeft ie geen ervaring met het bijwerken van foto's in photoshop en ik zie het hem ook niet snel leren.

Gevolg van deze "verspil geld"-actie is dat die camera dus na de vakantie richting de kast gaat en daar nooit meer uit zal komen. Lijkt me niet echt de bedoeling.

Wat kan ik nou tegen die man zeggen dat ie gewoon een 'normale' cam koopt? (een 4mp met 3x opt. zoom ofzo)

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• Grrrrrene
  • Niet online
Tsja, je hebt zelf de meeste dingen al gezegd, 10D is inderdaad zwaar (understatement) overkill voor een point&shoot "fotograaf"... Dingen als in RAW schieten, snelle 7-punts AF, handmatige instellingen en weet ik het wat, heeft hij niet nodig.

offtopic:
Mocht je hem serieus over 2 maanden over hebben, ben ik best geïntereseerd :+

[ Voor 21% gewijzigd door Grrrrrene op 17-06-2003 19:06 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:55

YellowCube

Wait...what?

Ja...ik heb ook zo'n geval. Pa van een vriend van me
Er moet een laptop mee op vakantie met IR erop, want dan kan er met de gsm geinternet worden. Maar dan moet zo'n laptop wel gekocht worden
Ik dacht eerst ook van....nee!!!
Maargoed...die vriend heeft maar besloten dat ie pa lekker een laptop met ir laat kopen en het 'm zelf te laten ervaren dat zoiets met een gewone gsm een zeer trage/kostbare zaak is.
Bottom-line:
Vaders zijn heel moeilijk om te lullen en laat 'm dan gewoon z'n gang gaan zodat ie er eventueel zelf wel achter komt welk probleem je duidelijk probeerde te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 17-06-2003 19:07 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

[beetje voor de papa's opkom modus] Als je pa werkelijk veel met spiegel reflezcamera's heeft gewerkt en deze mogelijkheden ook met zijn digicam wil is de 10d helemaal geen verkeerde keus. Hij is relatief eenvoudig te bedienen. De instelmogelijkheden zijn voor een groot deel gewoon identiek aan mijn vroegere canon 300. Geef toe voor alleen point en shootwerk is het overkill... ;)

• Tranquility
  • Laatst online: 23:04
Als je ooit met een SLR hebt gewerkt, is er gewoon niets mooiers dan een DSLR. Ik heb ook jaren gefotografeerd met een SLR (kep er verschillende gehad, Nikon F-501, F-801, Pentax P-50 en heb nu nog steeds een Pentax P-30). Op dit moment heb ik een hele fijne Olympus C-2100 UZ digitale camera met 2.1 megapixels en 10x optische zoomlens met IS (van hele goede kwaliteit). Deze camera heeft een zgn. EVF oftewel "Electronic View Finder" wat niets anders is dan een piepklein kleuren-LCD schermpje in de zoeker die dus fungeert als een door-de-lens zoeker bij een SLR. De camera werkt dan ook echt als een DSLR.

Het is best wel jammer dat Olympus daar geen 4- of 5 megapixel variant van heeft. Maar het schijnt dat Olympus van Canon het IS (image stabilisation) systeem niet meer in licentie mag gebruiken of zo. Maar echte DSLR's worden nu in rap tempo goedkoper (vergeet niet dat een DSLR een paar jaar geleden nog zo'n 10.000 gulden moest kosten!) en beter, dus wanneer het geld er is koop ik zeker een DSLR, als is het alleen al voor de uitgebreide manuele mogelijkheden en het verwisselbare lenzensysteem. (en de "feel" van een echte SLR)

Op mijn Olympus zitten (gelukkig) ook wel een heleboel manuele instellingen, maar ik wil toch meer ;) Hoogstwaarschijnlijk wordt het een Canon 10d of diens opvolger mocht die snel komen.

Nog even iets anders: In RAW schieten is echt onzin (overkill) en is geen opzichzelfstaande reden om (g)een DSLR te nemen. Met de hoogste kwaliteit JPG (SHQ) zie je het verschil echt niet en heb je teminste ook nog wat aan je geheugenkaartjes :)

• HunterPro
  • Niet online
euh, BTW? :+

daar doe ik niet aan :P

(verrekenen van BTW roels :P)

m.a.w. die cam kost als ik 'm in Azië koop evenveel als mijn Coolpix 5000 :? :(

* HunterPro gaat sparen :Y)

• HunterPro
  • Niet online
JazzySOB schreef op 17 June 2003 @ 20:15:
[..]
Nog even iets anders: In RAW schieten is echt onzin (overkill) en is geen opzichzelfstaande reden om (g)een DSLR te nemen. Met de hoogste kwaliteit JPG (SHQ) zie je het verschil echt niet en heb je teminste ook nog wat aan je geheugenkaartjes :)
RAW heerst.

Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://tobias.dezeserver.nl/forum/foto/tuinkraan.jpg

Je ziet de druppels nog aan de kraan hangen, en dat was niet omdat het zulk lekker weer was dat ik maar met de tuinslang aan de slag ben gegaan.

De lucht zag er namelijk zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://tobias.dezeserver.nl/forum/foto/evilwithin.jpg

deze 2 foto's (de laatste bestaat zelfs uit 2 foto's, dus eigk 3 foto's) zijn onder de zelfde belichting genomen met max 3 minuten tussentijd. En toch geeft die kraan je een warm gevoel door de manuele witbalans die achteraf met de PC is gedaan.

Daarom RAW ownage :)

btw: RAW is per definitie kleiner dan TIFF en biedt je meer nabewerkingsmogelijkheden. Nou, is dát even moeilijk kiezen zeg! :+

[ Voor 8% gewijzigd door HunterPro op 17-06-2003 20:22 ]

• Tranquility
Ik zie niet in waarom de kwaliteit met SHQ-JPG minder zou zijn. Ik heb tests gezien waarbij ze twee foto's hebben genomen, één in RAW-mode en één in JPG (hoogste kwaliteit) en er was, zelfs na croppen, echt geen verschil te zien, geen artifacts en al zeker niet qua kleur. Pas een niveau of wat lager (meer compressie) begon je artifacts te zien. DP-Review heeft die test wel eens een paar keer gedaan in hun camera-reviews (en dat zijn er heel wat) waarbij bleek dat er geen verschillen zichtbaar waren.

Enne die druppeltjes aan die kraan zie je ook prima in JPG-mode hoor :) ik zie ze nu toch ook? :P

In scherpte zie je echt geen verschil.

Gewoon zonde van je flashkaartje.

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 17-06-2003 21:31 ]

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 16:11

BaRF

bijna kerst

JazzySOB schreef op 17 juni 2003 @ 21:29:
Ik zie niet in waarom de kwaliteit met SHQ-JPG minder zou zijn. Ik heb tests gezien waarbij ze twee foto's hebben genomen, één in RAW-mode en één in JPG (hoogste kwaliteit) en er was, zelfs na croppen, echt geen verschil te zien, geen artifacts en al zeker niet qua kleur. Pas een niveau of wat lager (meer compressie) begon je artifacts te zien. DP-Review heeft die test wel eens een paar keer gedaan in hun camera-reviews (en dat zijn er heel wat) waarbij bleek dat er geen verschillen zichtbaar waren.

Enne die druppeltjes aan die kraan zie je ook prima in JPG-mode hoor :) ik zie ze nu toch ook? :P

luister, ze zeggen ook niet dat het scherper is :P het gaat er om dat je met RAW na floop op de pc nog dingen als witbalans kunt veranderen! Omdat de ruwe foto data beschikbaar is, en niet alleen maar de simepel afbeelding die jij jpg noemt :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• miekol

miekol

erm

JazzySOB schreef op 17 juni 2003 @ 21:29:

Nee het is zonde dat je niet het maximale uit je foto haalt. ONBEWERKT zal het vast praktisch even goed zijn, ga jij je JPGje ps'en (waar je bijna niet onderuit komt), dan sla je hem opnieuw op als JPG, wordt ie opnieuw gejpg'ed, dan ben je zo ie zo al beelddata kwijt, JPG is tenslotte lossy.

RAW is niet alleen lossless (helemaal als je er een .tif van maakt) maar je heb ook VEEL meer flexibiliteit, 1-2 stops onder/over belichten achteraf, wit balans aanpassen, kleurtoning aanpassen etc. etc.

Wat ook leuk is, 1 D60 foto op JPG kwali 12 (PS) = 5-13mb hier, een .TIF met LZW, juist, net zo groot! JPG = lossy, TIF = lossless, nou moeilijke keus hoor...

• Tranquility
Het is inderdaad waar dat als je de foto meerdere malen wilt bewerken, de kwaliteit achteruitgaat. Elke keer JPG saven betekent kwaliteitsversies. Helemaal mee eens dus!

Maar... Als je een foto genomen in de hoogste JPG-kwaliteit wilt bewerken, dan sla je de foto toch in een lossless formaat op en kun je hem net zo vaak bewerken als je wilt zonder dat de kwaliteit minder wordt. Op je PC heb je immers toch ruimte zat. Het gaat er dus om om je flashkaartje zo efficiënt mogelijk te gebruiken.
Wat ook leuk is, 1 D60 foto op JPG kwali 12 (PS) = 5-13mb hier, een .TIF met LZW, juist, net zo groot! JPG = lossy, TIF = lossless, nou moeilijke keus hoor...
Als dat zo is, waarom gebruikt de hele fotowereld dan nog steeds JPG in hun camera's? Ik dacht dat real lossless iets van een factor 10 groter dan de hoogste kwaliteit JPG. Als het echt even groot was dan zou de hele wereld toch meteen overstappen op het lossless TIF-formaat? (lijkt me logisch, toch?)

[ Voor 12% gewijzigd door Tranquility op 17-06-2003 22:12 ]

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

samenvattend:
RAW als je naderhand nog wilt bewerken
JPG als foto gelijk " eindproduct" is

• HunterPro
  • Niet online
Ter vergelijking:

de foto was nóg iets blauwer/grauwer/kouder dan dit:

Afbeeldingslocatie: http://tobias.dezeserver.nl/forum/foto/kraankoud.jpg

• miekol

miekol

erm

JazzySOB schreef op 17 June 2003 @ 22:07:
Het is inderdaad waar dat als je de foto meerdere malen wilt bewerken, de kwaliteit achteruitgaat. Elke keer JPG saven betekent kwaliteitsversies. Helemaal mee eens dus!

Maar... Als je een foto genomen in de hoogste JPG-kwaliteit wilt bewerken, dan sla je de foto toch in een lossless formaat op en kun je hem net zo vaak bewerken als je wilt zonder dat de kwaliteit minder wordt. Op je PC heb je immers toch ruimte zat. Het gaat er dus om om je flashkaartje zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

[...]

Als dat zo is, waarom gebruikt de hele fotowereld dan nog steeds JPG in hun camera's? Ik dacht dat real lossless iets van een factor 10 groter dan de hoogste kwaliteit JPG. Als het echt even groot was dan zou de hele wereld toch meteen overstappen op het lossless TIF-formaat? (lijkt me logisch, toch?)
Tsja een JPG uit me camera is ong 2mb, sla ik em op als JPG kwal 12, is ie ineens 5-13mb. Moet je bij Photoshop wezen. Daarom ben ik ook op TIFF overgestapt (schoot altijd al RAW).

en RAW, das gewoon een keuze voor mij. Ik heb 1,5GB aan CF spul en nu ook een mini laptoptje om ondertussen op te dumpen dus storage is geen prob voor mij. Als je eenmalig in CF investeert kan je wel ALTIJD in RAW schieten, met alle voordelen van dien...

Verwijderd

JazzySOB schreef op 17 June 2003 @ 22:07:

Canon heeft een propriety formaat voor RAW (CRW) en Nikon heeft ook een propriety formaat voor RAW (NEF) en er zijn camera's die in TIFF schieten. Dus alleen de minne camera's schieten in jpeg... ;)

De hele fotowereld waar jij het over hebt, schiet ook in RAW....hoe denk je dat ze kleurbalance achteraf moeten aanpassen ?

Digitale camera backs schieten in 100mb files uncompressed....niks jpeg....

• HunterPro
  • Niet online
JazzySOB schreef op 17 juni 2003 @ 22:07:

[...]

De allerhoogste kwaliteit Jpeg is in principe lossless; hoger kun je niet gaan in kwaliteit. Per definitie is dit dan het zelfde formaat als een gecomprimeerde bitmap; precies wat een TIFF ook is.

• Grrrrrene
  • Niet online
Voordeel van RAW is dat je achteraf allerlei dingen in kan stellen, zoals de al genoemde witbalans (en dan bijvoorbeeld met Adobe Camera RAW veel preciezer dan je cam dat kon toen je de foto nam), maar ook belichting, sharpening, dat soort dingen. RAW is de pure, rauwe (daar komt de naam ook vandaan) informatie uit je camera, min of meer een volgeschoten rolletje dus zoals je die hebt bij een analoge camera...

RAW is niet altijd handig hoor, als je de witbalans zelf instelt bij het schieten van de foto en opslaat als JPG, kom je al een heel eind. RAW gebruik ik alleen als ik een foto maak die heel goed moet lukken achteraf. Ik moet wel zeggen dat als ik zoals miekol 1,5GB CF zou hebben, ik ook alleen nog in RAW zou schieten. Je kunt nml achteraf ook alles batch-converten naar JPG met een bepaalde kwaliteit :)

Verwijderd

Grrrrrene schreef op 17 juni 2003 @ 23:03:
Voordeel van RAW is dat je achteraf allerlei dingen in kan stellen, zoals de al genoemde witbalans (en dan bijvoorbeeld met Adobe Camera RAW veel preciezer dan je cam dat kon toen je de foto nam), maar ook belichting, sharpening, dat soort dingen. RAW is de pure, rauwe (daar komt de naam ook vandaan) informatie uit je camera, min of meer een volgeschoten rolletje dus zoals je die hebt bij een analoge camera...

RAW is niet altijd handig hoor, als je de witbalans zelf instelt bij het schieten van de foto en opslaat als JPG, kom je al een heel eind. RAW gebruik ik alleen als ik een foto maak die heel goed moet lukken achteraf. Ik moet wel zeggen dat als ik zoals miekol 1,5GB CF zou hebben, ik ook alleen nog in RAW zou schieten. Je kunt nml achteraf ook alles batch-converten naar JPG met een bepaalde kwaliteit :)
Ik heb laatst 3x 512mb CF's (SimpleTech) voor 149 euro het stuk gekocht bij maxpert.nl echt een koopje en werkt fantastisch snel..

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op 17 juni 2003 @ 23:08:
[...]

Ik heb laatst 3x 512mb CF's (SimpleTech) voor 149 euro het stuk gekocht bij maxpert.nl echt een koopje en werkt fantastisch snel..
Ik had voor 60 euro meer Transcend 30x 1Gb @ www.powerinnumbers.com.au :)

Das pas voordelig, ze hebben daar nu trouwens ook Ridata 1gb!! (ik heb zelf ook Ridata 512MB en dat is echt goed spul)

• Tranquility
Met dat soort groottes (zoals 1,5 GB CF) maakt het allemaal wat minder uit natuurlijk.. Gelukkig wordt CF ook steeds goedkoper. Misschien is het ook eens tijd dat de fabrikanten de handen ineen slaan en een gemeenschappelijk lossless formaat gaan toepassen. Maar standaards is is waar fabrikanten niet zo van houden geloof ik.. :(

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:25
Vrij veel camera's gebruiken TIFF (behalve Canon camera's), maar goed, waarom zou je dat gebruiken, zoals al eerder uitgerekend: dan kan je beter RAW gebruiken. Dat is lossless, kleiner en sneller op te slaan omdat je geen bewerkingen hoeft uit te voeren.

Maar goed, wat is het nadeel van RAW boven TIFF? Alleen dat het niet een standaard formaat is? Je krijgt er tools bij om RAW om te zetten, dus dat lijkt me ook vrij onbelangrijk.

• Luiaard
Ik ben ook nog steeds rond aan het kijken en het wordt waarschijnlijk een mooie gebruikte D30 om het simpele feit dat ik dan eventueel ook nog wat aan lenzen kan uitgeven. Zoals al eerder gezegd heb ik een f2.8-4 28-105 IF Aspherical van Sigma nu op mijn eos 300 zitten. Volgens de reviews en mijn ervaring is dit een hele prima lens. Ik hoop dat iemand kan beamen dat dit inderdaad een lens is die op de D30 te gebruiken is en de D30 niet tekort doet.

Ik ben eventueel van plan om vanwege de brandpuntsfactor van 1.6x er een Sigma EX 15-30 DG Aspherical DF bij te nemen. Ik weet dat canon lenzen goed zijn, maar kan iemand iets meer over deze lenzen zeggen en of dit een goede keuze zou zijn? Ik heb dan met die twee lenzen een bereik van 24-168, wat me voor alles behalve echt telewerk wel voldoende lijkt. Graag hoor ik hier jullie mening over alsmede aanbevelingen voor lenzen (zoals STAY AWAY ;) of juist niet)

Import van EVs

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Hoe zit het met de lichtmeting van dit soort camera's?
Wordt dat via de CCD gedaan of zit er net als bij de conventionel camera's een x-punts lichtmeet-systeem op?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat gaat uiteraard niet via de CCD/CMOS, want daar zit de spiegel voor zolang je geen foto maakt ;)

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

duh...yellowcube moet wat meer nadenken

is het om die reden ook zo dat je de LCD niet als zoeker kunt gebruiken? Of kan dat bij sommige DSLR's wel?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00
Lijkt me erg lastig als er een spiegel voorzit he...

• HunterPro
  • Niet online
YellowCube schreef op 18 June 2003 @ 14:25:
duh...yellowcube moet wat meer nadenken

is het om die reden ook zo dat je de LCD niet als zoeker kunt gebruiken? Of kan dat bij sommige DSLR's wel?
Precies :)

Je zóu in theorie de spiegel vast weg kunnen laten klappen (niet ongebruikelijk bij slr's, omdat je dan niet die trilling hebt van het omklappen van de spiegel), technisch gezien zou je dan beeld op je LCD moeten kunnen krijgen. Ik denk alleen dat de CMOS niet echt geschikt hiervoor is omdat ie dan heel veel licht achter elkaar moet gaan verwerken; e.g. hij kan behoorlijk warm worden hiervan.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Hielko schreef op 18 juni 2003 @ 14:36:
Lijkt me erg lastig als er een spiegel voorzit he...
en toch werkt het bij mijn SLR (Pentax) wel...toch stelde ik de vraag omdat m'n cam geen echte SLR is.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 18-06-2003 14:40 ]

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:01
HunterPro schreef op 18 June 2003 @ 14:38:
Je zóu in theorie de spiegel vast weg kunnen laten klappen (niet ongebruikelijk bij slr's, omdat je dan niet die trilling hebt van het omklappen van de spiegel), technisch gezien zou je dan beeld op je LCD moeten kunnen krijgen.
Dan zit nog altijd het sluitergordijn ervoor. En die wil alleen weg als je hem op sensorcleaning mode zet, en dan wil hij weer geen foto's maken.
Conclusie: nee kan niet ;)

• Grrrrrene
  • Niet online
Mwah, met een lens ervoor mag dat sluitergordijn best open hoor, doe je in een long exposure ook voor lange tijd, dus boeiend :)

Een alternatief is al 's door dpreview.com gevraagd: een helemaal semitransparante spiegel, die dus de helft van het licht doorlaat naar de CMOS en de andere helft naar de optische zoeker. Zo werkt dat nu nml al met de AF punten, daar is de spiegel ook half weerspiegelend, half weerkaatsend.

Overigens wordt een CMOS helemaal niet zo heet als HunterPro hier suggereert, een CMOS blijft juist vrij koel omdat hij minder stroom verbruikt :) Is ook de reden dat CMOS roeleert bij long exposures, zelfs met 30s exposure heb je op een CMOS geen hot pixels :)

• miekol

miekol

erm

Beun_de_Haas schreef op 17 June 2003 @ 17:53:
Maar ik heb zo wel een camera die echt aan al mijn eisen voldoet voor een redelijke prijs (nee geen invoer rechten betaald, de doune heeft me wel gechecked maar niet in mijn rugtas gekeken, haha!).
Dat ga je niet menen haha! Wat dacht je? Dat wordt dokken?
Pagina: 1 2 3 Laatste