HunterPro schreef op 31 May 2003 @ 22:41:
Woei!
vandaag even met m'n verdiepingschef gepraat, met het verhaal dat ik best geinteresseerd ben in een DSLR te kopen, maar dat ik eigenlijk eerst eventjes zo'n ding uit wil proberen. Hij zo van 'wat wil je hebben, en wanneer?'. Ik heb 'm gezegd daar nog op terug te komen. Ik mag 'm dan een week lenen, en dan beslissen of ik 'm ga kopen of niet. Ik werk dus bij de MediaMarkt, een flinke keuze in DSLR's dus; ik weet nog niet of ik voor de Nikon D100 ga (ik schiet al langer met Nikon, en de leercurve is dan niet zo hoog voor me), of voor een Canon EOS, waarbij ik waarschijnlijk relaxtere lenzen kan lenen.
Ik ga dus denk ik voor de D100, omdat ik niet zozeer met een EOS wil leren schieten, maar gewoon lekker wil klikken met een DSLR; iets waar een cam-interface waar je al aan gewend bent superhandig voor is. Maar, nu komt de echte vraag.
Wat voor lens (lenzen) moet ik er in godsnaam bijvragen? We hebben van alles staan, alleen ik heb *nergens* verstand van. Ik denk dat ik 2 lenzen mag lenen; prijsklasse maakt niet uit (als we 't maar hebben staan). Wat zouden jullie meenemen als 'overall lensjes' ?
Ik zie wat goede en minder goede (maar ongetwijfeld goed bedoelde) adviezen van 2 heren, waar ik toch even op in ga.
Punt 1 : De lenzen
Canon FD lenzen werken niet op de EOS mount - dat betekent dat je dus per definitie niet "alle" canon lenzen, maar alleen alle EOS (EF) lenzen kan gebruiken.
Nikon en Pentax gebruiken allebei nogsteeds hun originele bayonetsluitingen (+ een extra aantal contacten voor toegevoegde functionaliteit), en bij deze merken kan je dus
wel elke lens die ooit gemaakt is plaatsen op je camera. Bij sommige combinaties hele oude lenzen (1965-1980 ongv.) met huidige bodies verlies je de mogelijkheid tot automatische metering of aperture instelbaarheid als je moderne lenzen op oude cameras gaat gebruiken (G-type zonder aperture ring).
Nikon is bezig met een flinke inhaalslag op canon, en is dan de afgelopen 2 jaar met veel meer innovaties gekomen om weer langszij te gaan....uiteraard alleen maar goed, want dan wordt canon weer gedwongen meer werk te stoppen in lens research ipv op zijn louweren te rusten.
Een 70-200 AF-S VR is identiek qua functionaliteit en prestatie aan een 70-200 L USM / IS, maar kost je minimaal 600 euro minder (1900 vs 2500) . Dat prijs dus een reden is voor canon te gaan...neen.
De populaire 100-400 IS heeft ook een tegenhanger, en wel een hele goede...de 80-400VR .
De 24-85 heeft als nikon tegenhanger de 24-85 AF-S (dus met "USM")
Verders zijn er net als bij canon goedkoop langzamere, maar zeer scherpe en goede 80-200 2.8 lenzen te krijgen - (canon heeft daar dan 70-200L series) .
Qua macro objectieven is het op het nikon front zelfs beter....de 60mm F2.8 is de beste macro lens ooit gemaakt, en om de 2de plek wordt flink gevochten door de tamron 90mm , de nikon 105, de canon 100 mm series macro.
Nikon doet daar nog een extra duit in het zakje met enkele tele-macro objectieven, uniek in zn soort, en haar, lees haarscherp. (70-180 Micro Nikkor bijv.!!!) .
Canon heeft weer the edge wat betreft low-end consumer lenzen zoals de 75-300 IS - een leuke lens, MET is - iets wat natuurlijk goed valt voor die prijs en het berijk.
Nikon is daar bezig met een inhaalslag, en ook de populaire 28-135 krijgt een hele geduchte concurent ....de Nikon 24-120 VR / AF-S . (Dus MET "USM" en "IS") .
Wat betreft wideangle ook hier weer goede berichten...het 12-20 mm objectief van nikon, speciaal ontwikkeld voor digitale SLR's , schijnt haarscherp te zijn en heel goed te presteren....en geeft je een 18mm effectief berijk op je dslr - ongekend natuurlijk.
Waar nikon zo goed bezig is op alle fronten qua lenzen, laten ze het qua cameras wat mij betreft afweten. De D100 ben ik geen fan van, en zou zelf als het op camera neerkomt dan ook alleen hoeven te kiezen uit de 10D of een Fuji S2 - tenzij het geld echt in je zak groeit, dan is een D1x / D1h / 1D / 1Ds ook heel heel fraai ;-)
Comment van bakman dat veel mensen overstappen van nikon naar eos vind ik dan ook onzin (nofi, bak;-), want bijv. op het dpreview forum kunnen we ongeveer elke week wel een nieuwe ex-canon gebruiker verwelkomen die na het proberen van een S2 al zn eos lenzen verkocht, en daar gelijkwaardig nikon spul voor terug kocht.
Overigens was niet een klein percentage van die mensen die overstapten ex-10D gebruiker notabene! wat hun motivaties zijn, kan je zelf lezen (
www.dpreview.com -- fuji forum). Kijk ook maar eens naar het aantal klachten op de beide fora - canon forum zit er bomvol mee, elk topic klaagt wel ergens over dat iets niet werkt naar behoren...kijk in het fuji topic dan zie ik allemaal mensen die kennis delen met anderen, die vragen stellen hoe ze bep. fotos moeten nemen etc - maar weinig klachten. En die mening ben ik ook toegedaan - Canon heeft innovatieve toestellen, maar vaak met veel (helaas blijvende) kinderziektes.
Zoals al eerder aangegeven passen _alle_ nikon lenzen op _alle_ cameras , dus van allebei de kanten "die ooit gemaakt zijn" met bayonet sluiting ....en dat zorgt er voor dat veel noobs, dus mensen die geen idee hebben waar ze nou eigenlijk mee bezig zijn (en teveel geld hebben en dus maar SLR's en dure lenzen gaan kopen) enkele oudere AI of zelfs non-Ai lensjes van 1970 oid gaan proberen aan te sluiten op moderne D100/D1 etc en er dan achter komen dat bepaalde functionaliteit verloren gaat (jah duh!) ...dat staat ook niet koe-groot in je handleiding, welke lenzen wel en niet 100% compatible zijn.
De optie is er in iedergeval - als jij 30 jaar geleden een 50mm 1.2 noctnikkor hebt gekocht voor belachelijk veel geld, kan je die nog steeds - manueel focussend - gebruiken op een D1 of S2 .....en een canon FD lens past toch echt niet op een EOS mount....
De moraal leert ons dan ook dat er meer noobs - mensen die niet zoveel verstand van cameras hebben - een canon hebben dan een nikon...dit weerspiegelt helaas ook weer op het internet en op de forums .....de canons zijn heel populair bij de casual user (en uiteraard wat bij de professionals met hun D60/10D als portret toestellen, en de duurdere 1D / 1Ds onbetwist beste cameras die er zijn voor sport en midden-formaat vervanging respectievelijk).
qua lenzen heeft canon de edge wat betreft lichtsterkte - meer 1.2 en 1.4 objectieven, zelfs een 200mm 1.2 objectief! maar verliest weer op innovativiteit helaas zoals eerder aangegeven.
Helaas zie ik toch weer dat er een hele hoop "feiten" worden aangedragen door canon-only gebruikers, die waarschijnlijk voortspruiten uit gebrek aan kennis van andere merken, en teveel luisteren naar mede-canon gebruikers die dat ook weer via-via hebben. Echt aangeven waar dit gedocumenteerd staat, getest is, en vaak, of ze dit ZELF wel getest of geprobeerd hebben, dat kunnen ze helaas niet,....maar toch worden de verhalen doorverteld alsof het waarheden betreft.
Resultaat - dat iemand verderop in de "ketting" heel oprecht adviezen gaat geven, die ook eerlijk zijn bedoeld...maar misschien doorspekt met fouten.....omdat ergens eerder iemand zijn gal wou spuwen en meer niet.
Je kan moeilijk "mis" gaan op dit moment wat mij betreft ...S2, 10D, zelfs D100 of D60 (als je die laatste 2 voor onder de 1300e 2de hands kan aanschaffen zeker interessant) zou ik niet afturven meteen.
Als je toch de mogelijkheid hebt om te lenen,misschien een beetje stom van me, maar waarom leen je niet ALLEBEI de cameras voor een dag of 3-4 ? dus omstebeurt.....dan merk je vanzelf wat JIJ prettiger vind werken.
Ik zou er nog eens over nadenken.