Verwijderd schreef op 21 mei 2003 @ 09:26:
Ik zoek een digitale spiegelreflex camera. Prijs maakt niet zoveel uit als het maar niet boven de €5000,- komt. Ik heb nu een Olympus C3030 en die is al 3 á 4 jaar oud, ik wil nu wel iets professionelers.
Belangrijk:
- Spiegelreflex
- Grote resolutie
- Korte sluitertijd
- Moet snel foto's kunnen nemen, dus niet dat ik 5 sec. moet wachten tot ie een foto maakt.
Ik heb zelf een Canon 10D. Je zegt dat je 5000 euro ter beschikking hebt. Hier is het antwoord voor een korte sluitertijd : Canon 1D, sluitertijden 1/16000, snelste Digitale spiegelreflex op de markt, alle sportfotografen gebruiken dit fijne apparaat. 8 frames per seconde, maximaal 21 frames. Dit word mijn volgende aankoop

Er kan namelijk geen andere camera tegen op. En uiteraard schiet dit apparaat (zoals alle DSLRs) direct een plaat als je op de shutter drukt en vergeet ook de focus snelheid niet. Apparaten zoals de Sony 717, Nikon 5700 (=

) etc. kunnen hier echt niet aan tippen, hoe graag je dat ook zou willen.
Het is een 4 megapixel camera (de 1D), maar qua resolutie gaat hij fijn over de 6 megapixels heen. Megapixels zegt op zich ook weinig, probeer dat mensen maar eens wijs te maken

= marketing. Platen kun je tot A3 formaat er erg scherp uit krijgen.
Wat belangrijk is om te weten is dat je jezelf wel een workflow moet aanleren,
photoshop is een must met Digitale spiegelreflex. De Canon 1D heeft daar minder last van, want de whitebalance is echt uitstekend en "right-on" en ze komen scherper uit de camera dan de andere vrienden van de Canon (D30, D60, 10D, 1Ds) want de 1D gebruikt een CCD chip en die andere een CMOS (pixel raster is anders opgebouwd)
Mijn 10D schiet 3 frames per seconde en dat 21 frames achterelkaar, hetgeen over het algemeen voldoende is. Dit is een 6 megapixel camera en werkt uitstekend, zoals ik hierboven al zei, er zit photoshop werk aan vast. Maar dingen als ISO ruis, zijn bij alle Canons perfect op ISO100
geen ruis, met mijn 10D heb ik op ISO800 minder ruis dan een Sony 717 op ISO100 en is echt exceptioneel mooi..
10D kost in Nederland gemiddeld 2100 euro.
1D kost in Nederland gemiddeld 4000 euro
Goedkoper is om naar Amerika te reizen daar de camera + lenzen te kopen, goed testen en terug naar Nederland, scheelt enorm veel geld, zelf inclusief de reis....
Ik heb mijn 10D voor 1350 euro uit USA.
Maar bedenk goed dat je je zelf inkoopt in een lenzen systeem, bijv Nikon heeft veel lenzen maar de ene werkt wel op je camera de andere niet etc..erg vervelend.
Canon heeft het EOS systeem, elke EOS lens werkt op elke EOS camera. Plus dat ze meer dan 60 EOS lenzen hebben, waarvan veel ook met IS (Image stabilizer) dit is echt groot pluspunt, aangezien je dan een met aantal stops minder toch scherpe foto's kan schieten (tijdens schemering etc) Uiteraard zijn er ook nog third-party lenzen (sigma, tamron etc. die ook met het EOS systeem werken)
Lenzen kosten meer dan de camera als je je in verschillende gebieden gaat begeven (vogels + macro = 2 lenzen bijvoorbeeld)
10D & ISO800 voorbeeld
100% crop, alleen USM (unsharp mask)
Niet echt slecht op ISO800
Wil je nog meer info, ik heb genoeg voor je.
BaKMaN
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 21-05-2003 11:21
]