Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een digitale spiegelreflex camera. Prijs maakt niet zoveel uit als het maar niet boven de €5000,- komt. Ik heb nu een Olympus C3030 en die is al 3 á 4 jaar oud, ik wil nu wel iets professionelers.

Belangrijk:
- Spiegelreflex
- Grote resolutie
- Korte sluitertijd
- Moet snel foto's kunnen nemen, dus niet dat ik 5 sec. moet wachten tot ie een foto maakt.

Verwijderd

Drie SLR's die denk ik wel voldoen aan je eisen, en nog vriendelijk geprijsd zijn, zijn de:
Sony DCR-717, Minolta 7Hi en de Nikon Coolpix 5700. Dit zijn high end prosumer cameras.
Als je weer een stap hoger wilt, ik zie dat je wat uit te geven hebt, ga dan voor de Canon EOS 10D, moet je apart nog een lens bij kopen.
Of voor de bruten onder ons Canon EOS 1D.

Dit zijn de camera's die ik je kan aanraden, voor volledige reviews en specs. zijn er genoeg websites. Succes.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 09:34:
Drie SLR's die denk ik wel voldoen aan je eisen, en nog vriendelijk geprijsd zijn, zijn de:
Sony DCR-717, Minolta 7Hi en de Nikon Coolpix 5700. Dit zijn high end prosumer cameras.
Als je weer een stap hoger wilt, ik zie dat je wat uit te geven hebt, ga dan voor de Canon EOS 10D, moet je apart nog een lens bij kopen.
Of voor de bruten onder ons Canon EOS 1D.

Dit zijn de camera's die ik je kan aanraden, voor volledige reviews en specs. zijn er genoeg websites. Succes.
hij vraagt om een spiegelreflex, niet om een compact cameraatje

ik zou gewoon ff rondkijken op www.dpreview.com de Fuji S2 pro schijnt wel goed te zijn of een canon. Ze hebben iig allemaal de punten die je opsomt, daarom zijn ze ook zo duur ;)

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 09:26:
Ik zoek een digitale spiegelreflex camera. Prijs maakt niet zoveel uit als het maar niet boven de €5000,- komt. Ik heb nu een Olympus C3030 en die is al 3 á 4 jaar oud, ik wil nu wel iets professionelers.

Belangrijk:
- Spiegelreflex
- Grote resolutie
- Korte sluitertijd
- Moet snel foto's kunnen nemen, dus niet dat ik 5 sec. moet wachten tot ie een foto maakt.
Even een opmerking over je "grote resolutie". want mensen denken vaakt dat een grote resolutie alles goed maakt op een digi-camera. Maar dat is FOUT. Je moet vooral kijken naar "wat voor een lens er op de camera zit". Dan pas moet je kijken naar de resolutie ;)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
FireArrow schreef op 21 mei 2003 @ 09:56:
[...]

Even een opmerking over je "grote resolutie". want mensen denken vaakt dat een grote resolutie alles goed maakt op een digi-camera. Maar dat is FOUT. Je moet vooral kijken naar "wat voor een lens er op de camera zit". Dan pas moet je kijken naar de resolutie ;)
over het algemeen hoef je bij het kopen van een DSLR niet druk te maken om welke lens er bij zit, die zit er namelijk niet bij :+

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-02 11:22

8-Track

Als ik me beperk tot Canon en Nikon heb je eigenlijk alleen de keus uit de Canon 10D en de Nikon D100. Beide camera's zijn erg goed, en je kan je tussen deze twee best laten leiden door het gebruiksgemak en het lenzenaanbod. Van de eisen die je hebt, is wellicht de 10D de beste keuze omdat hij 9 foto's in RAW (ongecomprimeerd) formaat kan nemen voordat de buffer vol is, en dit a 3FPS.

Zoals gezegd, de Fuji S2 Pro is ook een optie, evenals de Sigma SD9.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-02 08:45

grimson

domeingrommer

Mijn vriendin en ik hebben sinds 2001 'veel plezier' van een Olympus E-10.
Dit is een voorbeeld van een goede SLR-camera voor niet veel geld.
Ook al gebruiken wij deze camera alleen voor vakanties etc. de kwaliteit is uitstekend.
Wat betreft de reactietijd is deze camera goed. Je kan snel een foto nemen, dus klik betekend ook meteen fotograferen :)
De sluitertijd is helaas maximaal 1/640 :( (als ik het zo goed noteer :)

De opvolger E-20 is het huidige SLR model geloof ik.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Ik zou gaan voor de Canon 10D met een paar goede lenzen en filters...
Dpreview is lovend over deze camera..

Maar denk je zelf niet dat de stap van die Olympus naar een semi-pro camera niet te groot is? Zou jammer zijn dat het ding in de kast terecht komt (misschien ook omdat hij te groot zal zijn om vaak mee te willen nemen)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

ik denk dat de nikon 5700 al te doen is

Nikon 5700

Afbeeldingslocatie: http://www.letsgodigital.nl/webpages/specificaties/nikon/jpg/nikon_5700_front.jpg

CCD type 2/3"
CCD pixels 5.24 Megapixels
Max resolutie 2560 x 1920
Min resolutie 640 x 480
Lens optisch 35 - 280mm
Digitale zoom 1.2 - 4x in 0.2x stappen
Diafragma bereik f2.8 - F8, f4.2 - f7.4
Auto Focus/Manual ja/ja
Sluitertijden B, 8 - 1/4000sec
Interne/externe flitser ja/ja (Nikon Speedlight)
Flits mode auto/aan/uit/anti rode ogen/slow
Scherpstel afstand 50cm - oneindig
Macro afstand 3cm
Belichtingsmeting 256 matrix, centrum, spotmeting
Belichtingscompensatie - +2EV(1/3EV)
ISO waarde 100, 200, 400, 800, auto
Witbalans auto, 5 settings
Diafragma voorkeuze ja
Sluitertijd voorkeuze ja
Opslagmedium CompactFlash I&II, Microdrive
Geleverd geheugen 32 MB
Soort opslag JPEG, TIFF, RAW
Multimedia QuickTime, 15 fps
Serie opnamen 3 beelden per seconde
Interface USB/video out
Filtermaat ja, via adapter
Zelfontspanner ja
Voeding Lithium Ion accu
Gewicht 512 gram
Afmetingen 108 x 76 x 102mm

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 10:30 ]

• Mooody
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 10:28:
ik denk dat de nikon 5700 al te doen is
ik denk niet dat je naar zijn budget hebt gekeken :)

als ik 5000 euro te besteden had, kocht ik een goede DSLR (10D) + goede compactcamera (bijv. Ixus II of S45) en niet 1 camera die er tussenin zit...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid:
Een camera die niet in je broekzak past is niet automatisch een spiegelreflex. ;)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik geloof niet dt ierdeen het hier goed snapt. Een Olypus E10/E20 en een Nikon 5700 zijn geen digitale SLR camera's! Een kenmerk daarvan is dat er geen lens op zit omdat je diet zelf er zal moeten bijkopen.

Als je een dSLR koopt moet je de prijs van tenminste 1 goede lens en een flink geheugenkaartje (512 MB zou ik doen) er ook nog bijrekenen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00
Een kenmerk van een spiegelreflex is niet dat er standaard geen lens bij zit, het enige kenmerk van een spiegelreflex is dat als je door de zoeker kijkt hetzelfde beeld ziet wat op de sensor terecht komt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 mei 2003 @ 09:26:

Belangrijk:
- Spiegelreflex
- Grote resolutie
- Korte sluitertijd
Ik heb zelf een Canon 10D. Je zegt dat je 5000 euro ter beschikking hebt. Hier is het antwoord voor een korte sluitertijd : Canon 1D, sluitertijden 1/16000, snelste Digitale spiegelreflex op de markt, alle sportfotografen gebruiken dit fijne apparaat. 8 frames per seconde, maximaal 21 frames. Dit word mijn volgende aankoop ;) Er kan namelijk geen andere camera tegen op. En uiteraard schiet dit apparaat (zoals alle DSLRs) direct een plaat als je op de shutter drukt en vergeet ook de focus snelheid niet. Apparaten zoals de Sony 717, Nikon 5700 (= :r) etc. kunnen hier echt niet aan tippen, hoe graag je dat ook zou willen.

Het is een 4 megapixel camera (de 1D), maar qua resolutie gaat hij fijn over de 6 megapixels heen. Megapixels zegt op zich ook weinig, probeer dat mensen maar eens wijs te maken 8)7 = marketing. Platen kun je tot A3 formaat er erg scherp uit krijgen.

Wat belangrijk is om te weten is dat je jezelf wel een workflow moet aanleren,
photoshop is een must met Digitale spiegelreflex. De Canon 1D heeft daar minder last van, want de whitebalance is echt uitstekend en "right-on" en ze komen scherper uit de camera dan de andere vrienden van de Canon (D30, D60, 10D, 1Ds) want de 1D gebruikt een CCD chip en die andere een CMOS (pixel raster is anders opgebouwd)
Mijn 10D schiet 3 frames per seconde en dat 21 frames achterelkaar, hetgeen over het algemeen voldoende is. Dit is een 6 megapixel camera en werkt uitstekend, zoals ik hierboven al zei, er zit photoshop werk aan vast. Maar dingen als ISO ruis, zijn bij alle Canons perfect op ISO100 geen ruis, met mijn 10D heb ik op ISO800 minder ruis dan een Sony 717 op ISO100 en is echt exceptioneel mooi..

10D kost in Nederland gemiddeld 2100 euro.
1D kost in Nederland gemiddeld 4000 euro
Goedkoper is om naar Amerika te reizen daar de camera + lenzen te kopen, goed testen en terug naar Nederland, scheelt enorm veel geld, zelf inclusief de reis....
Ik heb mijn 10D voor 1350 euro uit USA.

Maar bedenk goed dat je je zelf inkoopt in een lenzen systeem, bijv Nikon heeft veel lenzen maar de ene werkt wel op je camera de andere niet etc..erg vervelend.

Canon heeft het EOS systeem, elke EOS lens werkt op elke EOS camera. Plus dat ze meer dan 60 EOS lenzen hebben, waarvan veel ook met IS (Image stabilizer) dit is echt groot pluspunt, aangezien je dan een met aantal stops minder toch scherpe foto's kan schieten (tijdens schemering etc) Uiteraard zijn er ook nog third-party lenzen (sigma, tamron etc. die ook met het EOS systeem werken)

Lenzen kosten meer dan de camera als je je in verschillende gebieden gaat begeven (vogels + macro = 2 lenzen bijvoorbeeld)

10D & ISO800 voorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://www.digitallyactive.com/public/photos/Various/3.jpg

100% crop, alleen USM (unsharp mask)
Niet echt slecht op ISO800
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~richb/images/ruisloos.jpg

Wil je nog meer info, ik heb genoeg voor je. ;)

BaKMaN

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 11:21 ]

Verwijderd

10D is inderdaad een goede keuze denk ik, zo niet de beste. Omdat je maar 5000 pleuro tot je beschikking hebt vallen de duurdere Canons af, je gaat geen supercamera kopen en daar lenzen van 35 Euro opzetten. Ik heb zelf een D60, de voorganger van de 10D en die bevalt ERG goed. Hij is snel, lekker degelijk en de foto's zijn erg mooi. De 10D heeft een iets betere focus dan de D60, en ook wat meer focuspunten. De nachtopnamen met lange belichtingstijden zijn op de D60 weer aanzienlijk beter dan met de 10D. Dus als je niet midden in de nacht planeetjes ligt te spotten, ga dan voor de 10D. En koop een paar redelijke lenzen!! Vergeet niet dat je met die 2 canons de brandpuntsafstand met 1.6 moet vermenigvuldigen omdat ze geen full frame sensor hebben. Dus je koopt een 50mm lens maar zodra ie op je D60/10D zit is het een 80. Mooi als je een 300 lens koopt maar minder als je een goede wide angle wilt hebben.

Nikon, Sigma enz zijn best leuke camera's maar als je naar de lenzenlijn kijkt dan is er maar 1 merk, Canon. Meer lenzen, stillere lenzen en betaalbare lenzen.

• 8-Track

8-Track

Verwijderd schreef op 21 mei 2003 @ 11:15:
[...]

10D kost in Nederland gemiddeld 2100 euro.
1D kost in Nederland gemiddeld 4000 euro
Goedkoper is om naar Amerika te reizen daar de camera + lenzen te kopen, goed testen en terug naar Nederland, scheelt enorm veel geld, zelf inclusief de reis....
Ik heb mijn 10D voor 1350 euro uit USA.
Hoe zijn jouw garantievoorwaarden? Canon geeft op zijn apparaten een Amerikaanse, Europese en Aziatische garantie, wat wil zeggen dat jij bij een probleem je camera niet naar Canon Nederland op kan sturen voor een reparatie onder garantie.

De kans is natuurlijk groot dat je je camera ongemerkt in Nederland in kan voeren. Maar aangezien ik veel reis en mijn camera er waarschijnlijk nog lange tijd als nieuw uit zal zien, wil ik niet de kans lopen dat ik keer op keer (of in ieder geval één keer) moet bewijzen dat ik de camera in Nederland gekocht heb.

Dus heb ik mijn 10D uiteindelijk voor €1900 in Nederland gekocht.

Wat betreft lenzen: Ik heb zelf de 28-105mm f/3.5 - 4.5 en een 70-210mm f/3.5-3.5 Canon lenzen. De extra zoom door de 1.6x crop factor is leuk, maar ik merk wel dat ik wide angle mis. Het aanbod van Canon voor wide-angle is prima, maar als je het aanvult met Sigma dan is de keuze erg groot. De 15mm fisheye en de 15-30mm zoom van Sigma zijn erg goed en stukken goedkoper dan de Canon versie.

[ Voor 17% gewijzigd door 8-Track op 21-05-2003 11:38 ]

Verwijderd

8-Track schreef op 21 mei 2003 @ 11:33:
[...]
Hoe zijn jouw garantievoorwaarden? Canon geeft op zijn apparaten een Amerikaanse, Europese en Aziatische garantie, wat wil zeggen dat jij bij een probleem je camera niet naar Canon Nederland op kan sturen voor een reparatie onder garantie.

De kans is natuurlijk groot dat je je camera ongemerkt in Nederland in kan voeren. Maar aangezien ik veel reis en mijn camera er waarschinlijk nog lange tijd als nieuw uit zal zien, wil ik niet de kans lopen dat ik keer op keer (of in ieder geval één keer) moet bewijzen dat ik de camera in Nederland gekocht heb.

Dus heb ik mijn 10D uiteindelijk voor €1900 in Nederland gekocht.
meenemen is echt geen probleem, als je er maar een lens bij hebt zitten. staat zo vreemd zonder lens....en geen bonnetjes want als ze die vinden is het alsnog feest...

Garantie is vervelend en een risico, ben ook blij dat ie het perfect doet....en hoop dat dat zo blijft ;)

Ik heb ook een aantal lenzen uit de USA en op lenzen heb je wel internationale garantie dus das prettig, maar deze grappen scheelde mij zeer veel geld

100-400 IS = in NL 1995 euro in USA 1100 dollar (1000 euro)
50mm 1.8 = in NL 150 euro in USA 65
10D = in NL 1900 euro in USA 1500 dollar (1350 euro)

Dus ik heb 3500 gulden (!) bespaard... het is nogal wat...

BaKMaN

• 8-Track

8-Track

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 11:44:
[...]
Garantie is vervelend en een risico, ben ook blij dat ie het perfect doet....en hoop dat dat zo blijft ;)
Ik heb het ook lang overwogen hoor, maar na alle verhalen over front/back focus issues heb ik het risico niet genomen.
Ik heb ook een aantal lenzen uit de USA en op lenzen heb je wel internationale garantie dus das prettig, maar deze grappen scheelde mij zeer veel geld
Kijk, dat is goed om te horen, ik heb namelijk nog wel wat lenzen nodig. :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 11:32:
10D is inderdaad een goede keuze denk ik, zo niet de beste. Omdat je maar 5000 pleuro tot je beschikking hebt vallen de duurdere Canons af, je gaat geen supercamera kopen en daar lenzen van 35 Euro opzetten. Ik heb zelf een D60, de voorganger van de 10D en die bevalt ERG goed. Hij is snel, lekker degelijk en de foto's zijn erg mooi. De 10D heeft een iets betere focus dan de D60, en ook wat meer focuspunten. De nachtopnamen met lange belichtingstijden zijn op de D60 weer aanzienlijk beter dan met de 10D. Dus als je niet midden in de nacht planeetjes ligt te spotten, ga dan voor de 10D. En koop een paar redelijke lenzen!! Vergeet niet dat je met die 2 canons de brandpuntsafstand met 1.6 moet vermenigvuldigen omdat ze geen full frame sensor hebben. Dus je koopt een 50mm lens maar zodra ie op je D60/10D zit is het een 80. Mooi als je een 300 lens koopt maar minder als je een goede wide angle wilt hebben.

Nikon, Sigma enz zijn best leuke camera's maar als je naar de lenzenlijn kijkt dan is er maar 1 merk, Canon. Meer lenzen, stillere lenzen en betaalbare lenzen.
Hoe lang zijn de exposures waar jij het over hebt ? Ik ben zelf geen long-exposure man, maar van wat ik heb gezien (11 minuten+ exposures) zien die er prima uit een paar hotpixels maar that's it, daarnaast kan je ook nog compenseren dmv hogere ISO kortere exposure....10D is prima geschikt voor astrofotografie IMO

De 10D focus is stukken beter dan de D60, al kan je jezelf daar op aanpassen. Het ligt ook aan het doel als je landscapes wilt doen dan maakt het weinig uit.
Low-light focus met de 10D is echt fantastisch die locked nog in zo goed als donker en snel. (dit was tevens het euvel van de D60).

De D60 is betaalbaarder in het 2e hands circuit en de fotokwaliteit is fenomenaal...het is een zeer goede keuze, ik kom zelf van een D30, de stap om naar een 10D te gaan lag meer voor de hand (aangezien de D60 op dat moment nog steeds duurder was dan de 10D)

BaKMaN

Verwijderd

8-Track schreef op 21 mei 2003 @ 11:55:
[...]
Ik heb het ook lang overwogen hoor, maar na alle verhalen over front/back focus issues heb ik het risico niet genomen.
Maar wat houd een front en backfocus in en hoe test men het ?

Op een dag was er iemand die met het prachtige idee op de proppen kwam om een liniaal neer te zetten en op grote diafragma op korte afstand de focus te testen. Nu zit iedereen (elke nitwit met geen global understanding van de camera) de focus te testen op deze manier.

Veel verhalen, maar over het algemeen user error. Kijk zolang mijn fotos scherp zijn en gefocussed op het onderwerp wat ik scherp wil hebben, ga ik die fijne test niet doen....het is echt een hoop lucht...

Ik weet zeker dat mijn cam/lenzen ook front/back focussen met die test, het word namelijk toegegeven door Canon, er zitten toleranties in. Vroeger testte men dit niet met film (zonde van de film) maar toen bestond het probleem ook al, plus dat het geen real-world test is....die mensen moeten naar buiten en gewoon fotograferen, en als ie dan achter of voor het object focussed, ja dan heb je misschien een probleem. Als je een probleem wilt vinden, dan vind je het ook.

Die van mij en van vele anderen werkt tadeloos....

Het zijn ook altijd de mensen met problemen die dat ventileren....

BaKMaN

Verwijderd

Kijk uit met lenzen en camera's uit Amerika.
Je mag maar tot een maximaal bedrag invoeren en als je gesnaaid wordt mag je flink betalen :*) tot 175 eurie mag je invoeren, alles daarboven moet je btw gaan betalen.

Als je het toch doet ga hem dan goed gebruiken de lens of camera, zorg dat er gebruiksslijtage op komt. Stuur alle bewijzen door naar Nederland naar een vriend of kennis.
Als ze je pakken doorzoeken ze ook je begage en dan kan je daar maar beter niet de doos of bonnetjes in hebben zitten.
Denk ook niet dat ze het niet door hebben want aan de serienummers kunnen ze het ook zien :*)

• 8-Track

8-Track

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 12:18:
Maar wat houd een front en backfocus in en hoe test men het ?
Ik geloof ook dat het in de meeste gevallen een typisch geval van zeikerige gebrukers is die elkaar gek lopen te maken. Iemand begint te klagen en voor je het weet denkt iedereen dat ze een probleem hebben. In ieder geval bestaat het probleem wel degelijk, alleen komt het lang niet zo vaak voor als mensen wel denken.

Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat de afbeeldingen uit de 10D niet zo haarscherp zijn als bij consumer camera's. Men vergeet dat dit opzettelijk is en ervan uit wordt gegaan dat dit in post-processing dient te gebeuren.

Ik zie de redenering van de gemiddelde gebruiker wel: Afbeeldingen zijn niet haarscherp --> Sluitertijd was hoog, dus moet het een focusafwijking zijn --> Men gaat testen met een lineaal en ziet dat er een (kleine) afwijking is die echter geheel binnen de toleranties valt --> Post op een internet discussieforum --> Iedereen maakt elkaar gek met linaalfoto's.

{en hier hebben we het over)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 12:21:
Kijk uit met lenzen en camera's uit Amerika.
Je mag maar tot een maximaal bedrag invoeren en als je gesnaaid wordt mag je flink betalen :*) tot 175 eurie mag je invoeren, alles daarboven moet je btw gaan betalen.

Als je het toch doet ga hem dan goed gebruiken de lens of camera, zorg dat er gebruiksslijtage op komt. Stuur alle bewijzen door naar Nederland naar een vriend of kennis.
Als ze je pakken doorzoeken ze ook je begage en dan kan je daar maar beter niet de doos of bonnetjes in hebben zitten.
Denk ook niet dat ze het niet door hebben want aan de serienummers kunnen ze het ook zien :*)
Grappig : Mijn vriendin (Amerikaanse) heeft hem voor me meegenomen, inclusief bonnetjes, dozen, software, alles.... en ook nog de lens dozen die ik bij haar had achtergelaten, gelukkig hebben ze geen search verricht 8)
Ik had haar gezegd alleen de camera mee te nemen...maar goed...ze is eigenwijs ;)

Verwijderd

Wat ik me nog afvroeg, ik zat vanmiddag te klooien met een hele oude spiegelreflex van mijn huisgenoot, maar wat me opviel was dat als je het diafragma veranderde, dat je geen verschil zag in DOF in de zoeker... Is dat normaal? lijkt me heel lastig schieten dan...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 12:41:
Wat ik me nog afvroeg, ik zat vanmiddag te klooien met een hele oude spiegelreflex van mijn huisgenoot, maar wat me opviel was dat als je het diafragma veranderde, dat je geen verschil zag in DOF in de zoeker... Is dat normaal? lijkt me heel lastig schieten dan...
Dat is normaal. DSLRs hebben een DOF preview knop. Er zijn niet veel camera's die realtime de DOF laten zien (Sony 717 doet het bijv. wel)

Bij macro fotografie is het wel erg belangrijk om rekening te houden met een goede DOF en daar komt die knop bij mij dus in actie.

DOF is een kwestie van ervaring. (in mijn geval althans)

Landschappen : (meestal) klein diafragma
Portret (meestal) groot diafragma
etc...

BaKMaN

Verwijderd

Backfocus is alleen maar van toepassing op film/videocamera's.
Het scherpstellen doe je normaal gesproken helemaal ingezoomd op het object, maar nu kan het gebeuren dat als je weer uitzoomd dat de scherpte verloopt.
Je kan dan de achterste lens van het objectief verstellen zodat het object ook uitgezoomd scherp is.

Verwijderd

Baklman,

exposures waar ik het over heb zijn die rond de 5 minuten. Er stond ooit een heel stuk over op Dpreview, of in het forum met foto's erbij. Die foto's heb ik nog, het artikel niet, maar er zit een wereld van verschil tussen de D60 en de 10D. Niet een paar pixels.. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat dat iets was van de allereerste modellen.

Ik heb eingelijk nooit problemen met de focussing gehad op mijn D60, ik doe hoofdzakelijk concerten en wat studioportrets. Maar de 10D schijnt een heel stuk beter te zijn, ik geloof je op je woord. Het is dat de camera's allebij 6 mpix hebben, anders had ik misschien wel een upgrade gedaan.

Wat is jouw mening over fotokwaliteit D30 tov de 10D? Ik hoor nog steeds hele goede dingen over de D30.

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-01 15:43
Ik heb een paar jaar geleden een Canon EOS300 gekocht met een 28-80 Canon lens. Echt een geweldige camera en nog steeds trouwens. Daarna heb ik een Fuji Finepix 6900 Zoom gekocht omdat ik toch een keer naar digitaal wou. Ook deze camera is me weer uitstekend bevallen. Echter ik ben nu op een punt gekomen dat ik weer een stapje verder wil.
Dus viel mijn oog op de 10D. Mijn vraag is nu kan ik de lens van mijn 'oude' EOS300 goed gebruiken op de 10D of is dit een slecht idee?

• Azrael
  • Laatst online: 27-02 13:07
Johnny schreef op 21 May 2003 @ 10:44:
Ik geloof niet dt ierdeen het hier goed snapt. Een Olypus E10/E20 en een Nikon 5700 zijn geen digitale SLR camera's! Een kenmerk daarvan is dat er geen lens op zit omdat je diet zelf er zal moeten bijkopen.
Ik geloof dat jij het ook niet goed snapt, die Olympus is wel een SLR ;)

Met dit budget zit een Canon 1Ds er net niet in, ik zou een 10D nemen met in ieder geval een mooie Canon IS zoom lens en een wideangle lens :)

• miekol
  • Laatst online: 22-02 12:18

miekol

erm

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 09:26:

Belangrijk:
- Spiegelreflex
- Grote resolutie
- Korte sluitertijd
Even een overzichtje van wat je kan doen :)

Alles nieuw:

Bij foto konijnenberg:

Canon EOS 10D (uit voorraad leverbaar) 12 2050.00
Canon EF 17-40/4.0 L USM 12 895.00
Canon EF 24-70/2.8 L USM ø 77mm 12 1900.00
Metz Mecablitz 54 MZ 3 incl. adapter voor Nikon/Canon/Minolta/Pentax 12 299.00

Totaal: 5144

Dat is de meest aso mogelijke setup, nieuw.

Ik (puur persoonlijk dus) zou het volgende doen:

Combi nieuw en 2e hands

Nieuw:

Canon EF 17-40/4.0 L USM 12 895.00

2e hands:
Canon 28-70 2.8 L (doet niet onder voor de nieuwe 24-70) 1000 euro
Canon 80-200 2.8L (doet niet onder voor de nieuwe 70-200) 700 euro

Totaal: 4944

Ik heb zelf de 28-70 2.8L 2e hands gekocht (en de 17-35 2.8L) en nog geen moment spijt van gehad, zijn echt super dingen.

Maar goed, dit is allemaal waarschijnlijk wel overkill.

Minder overkill:

Alles nieuw, maar meer betaalbaar

Goedkoper setje:

Tokina AF 28-70/2.8 AT-X PRO 287 SV 60 319.00
Sigma AF 15-30/3.5-4.5 EX Asf. DG 12 708.00
Sigma AF 70-300/4.0-5.6 DL MAKRO SUPER ø 58mm 12 159.00

Totaal: 3535

• 8-Track

8-Track

hmmm, leuk, even kijken hoor:

Canon EOS 10D: €2050.00
Sigma AF 15-30/3.5-4.5 EX Asf. DG: €708.00 (voor de wide angle shots)
Canon EF 50/1.8 II ø 52 mm: €129.00 (met de 1.6x crop factor de ideale portetlens)
Canon EF 100-400/4.5-5.6 L USM IS + zonnekap ø 77mm: €1995.00 (voor het betere zoomwerk)

Totaal: €4882, dan kun je nog wat filters en een patatje halen...

of als alternatief:

Sigma AF 15-30/3.5-4.5 EX Asf. DG: €708.00
Canon EF 50/1.4 USM ø 58mm: €569.00
Sigma AF 50-500/4.0-6.3 EX APO (HSM) ø 86mm: €1158.00

Totaal: €4485, kun je nog een Manfrotto tripod en wat goeie filters halen.
(of je neemt er nog een Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM ø 72mm voor €560.00 bij)

* 8-Track zoekt ff naar samples

[ Voor 49% gewijzigd door 8-Track op 21-05-2003 18:38 ]

• miekol

miekol

erm

8-Track schreef op 21 mei 2003 @ 18:14:
hmmm, leuk, even kijken hoor:

Canon EOS 10D: €2050.00
Sigma AF 15-30/3.5-4.5 EX Asf. DG: €708.00 (voor de wide angle shots)
Canon EF 50/1.8 II ø 52 mm: €129.00 (met de 1.6x crop factor de ideale portetlens)
Canon EF 100-400/4.5-5.6 L USM IS + zonnekap ø 77mm: €1995.00 (voor het betere zoomwerk)

Totaal: €4882, wat filters en een patatje halen...

of als alternatief:

Sigma AF 15-30/3.5-4.5 EX Asf. DG: €708.00
Canon EF 50/1.4 USM ø 58mm: €569.00
Sigma AF 50-500/4.0-6.3 EX APO (HSM) ø 86mm: €1158.00

Totaal: €4485, kun je nog een Manfrotto tripod en wat goeie filters halen.

* 8-Track zoekt ff naar samples
Hoe wil je dan fotos nemen die tussen de 28-70/80 vallen? Daar neem ik (en volgens mij de meeste mensen) toch wel de meeste fotos mee.

50mm 1.4 is ook alleen voor mensen die concert fotografie oid doen. Anders heb je die lichtsterkte niet nodig.

• 8-Track

8-Track

miekol schreef op 21 May 2003 @ 18:37:
[...]
Hoe wil je dan fotos nemen die tussen de 28-70/80 vallen? Daar neem ik (en volgens mij de meeste mensen) toch wel de meeste fotos mee.
Ja, dat miste je denk ik net in mijn laatste edit, je kun er nog een Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM ø 72mm voor €560.00 bijnemen.
50mm 1.4 is ook alleen voor mensen die concert fotografie oid doen. Anders heb je die lichtsterkte niet nodig.
Dit is de scherpste lens die Canon maakt, en de mogelijkheid om in bijna donker zonder flits foto's te kunnen nemen is handiger dan je denkt.

Voor concerten zul je trouwens in de meeste gevallen wat meer zoom nodig hebben, tenzij je naast de artiest op het podium gaat staan. :P

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[...]
En portretten, omdat je een heel erg beperkte scherptediepte hebt. Verder is het een enorm scherpe lens en een grote lichtgevoeligheid kan nooit kwaad.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 13:21:
Baklman,

exposures waar ik het over heb zijn die rond de 5 minuten. Er stond ooit een heel stuk over op Dpreview, of in het forum met foto's erbij. Die foto's heb ik nog, het artikel niet, maar er zit een wereld van verschil tussen de D60 en de 10D. Niet een paar pixels.. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat dat iets was van de allereerste modellen.

Ik heb eingelijk nooit problemen met de focussing gehad op mijn D60, ik doe hoofdzakelijk concerten en wat studioportrets. Maar de 10D schijnt een heel stuk beter te zijn, ik geloof je op je woord. Het is dat de camera's allebij 6 mpix hebben, anders had ik misschien wel een upgrade gedaan.

Wat is jouw mening over fotokwaliteit D30 tov de 10D? Ik hoor nog steeds hele goede dingen over de D30.
Dan had de man dat niet goed gedaan want er staan ook foto's (op dpreview) bij van mensen die in nul-licht een exposure van 11 minuten+ hebben gedaan met nul comma nul ruis en maar dus wel een paar hotpixels.

Ik vond de D30 erg mooie kleuren hebben en ben er nog niet over uit wat ik van de kleuren van de 10D vind, ze zijn wat ondersaturated...Wat bij de D30 ook fijner was, was het standaard onderbelichten wat de camera deed.
De 10D heeft last van highlight blowouts, zeker in evaluative modus.
Ik schiet standaard op partial metering met een aantal stops onderbelichting. In RAW kan je de exposure hiermee compenseren.

BaKMaN

• miekol

miekol

erm

8-Track schreef op 21 May 2003 @ 18:42:
[...]
Ja, dat miste je denk ik net in mijn laatste edit, je kun er nog een Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM ø 72mm voor €560.00 bijnemen.
[...]
Dit is de scherpste lens die Canon maakt, en de mogelijkheid om in bijna donker zonder flits foto's te kunnen nemen is handiger dan je denkt.

Voor concerten zul je trouwens in de meeste gevallen wat meer zoom nodig hebben, tenzij je naast de artiest op het podium gaat staan. :P
28-135 kopen als je het budget heb voor een L zoom in die range? (de range die je het meest gebruikt), zou ik persoonlijk (let op - mening!!!) niet doen.

Tis inderdaad leuk voor portretten maar met 2.8 heb je genoeg scherptediepte hoor(mijn meningsinziens), en als je het niet genoeg heb neem je em met de 80-200 op 2.8, nog mooiere blurred backgrounds.

Zonder flits fotos nemen is inderdaad fijn, maar 1.4 is zo een ontzettend kleine scherptediepte dat dat ook niet altijd even handig is.
Johnny schreef op 21 May 2003 @ 18:48:
[...]

En portretten, omdat je een heel erg beperkte scherptediepte hebt. Verder is het een enorm scherpe lens en een grote lichtgevoeligheid kan nooit kwaad.
Beetje concert fotograaf zorgt gewoon dat ie vooraan staat :P (en dan is een lichtsterke 80-200 nog geen overbodige luxe :))

Ennuh 50mm 1.4 is idd een super lens, maar net zoals 100mm 2.8 macro, volgens mij niet echt noodzakelijk voor je 1e lenzen kit. Zijn meer lenzen die je later koopt als je voor groethoek, normaal en tele al lenzen hebt.

• 8-Track

8-Track

Verwijderd schreef op 21 mei 2003 @ 18:51:
[...]
De 10D heeft last van highlight blowouts, zeker in evaluative modus.
Ik schiet standaard op partial metering met een aantal stops onderbelichting. In RAW kan je de exposure hiermee compenseren.
Nogal ja, ik schiet normaal gesproken in RAW/Evaluative metering/1 of 1½ stop onderbelichting. Dan kan ik er in Adobe Camera RAW een goeie afbeelding van maken.
miekol schreef op 21 May 2003 @ 18:54:
[...]

28-135 kopen als je het budget heb voor een L zoom in die range? (de range die je het meest gebruikt), zou ik persoonlijk (let op - mening!!!) niet doen.
Dat begrijp ik, maar een echt mooie lens in deze range is de Canon EF 24-70/2.8 L USM en die kost €1900.00. Da's zelfs met dit budget veel geld... Dan zou ik (persoonlijk, mijn mening, enz.) toch liever voor een 28-135mm met IS gaan, en dat combineren met de andere lenzen uit mijn lijstje.

Maar goed, zo zie je dat je met SLR alle kanten op kan.

[ Voor 40% gewijzigd door 8-Track op 21-05-2003 19:00 ]

Verwijderd

[...]

Concert fotografie met een 50mm ?
Ik zou op ISO800/1600/3200 schieten met een 70-200/2.8 IS en dan zou je toch erg aardige en goede platen kunnen schieten en tevens op een leuke afstand...want een 50 komt niet echt ver (?)

BaKMaN

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 18:56:
[...]

Concert fotografie met een 50mm ?
Ik zou op ISO800/1600/3200 schieten met een 70-200/2.8 IS en dan zou je toch erg aardige en goede platen kunnen schieten en tevens op een leuke afstand...want een 50 komt niet echt ver (?)

BaKMaN
De lichtsterkte is ideaal voor concert fotografie, en met 50mm kan je als je vooraan staat mooie bodyshots maken van zanger of gitarist etc. Natuurlijk is 70-200 2.8 IS ideaal maar die is dan ook ruim 2000 euro :) Dan heb ik liever een 2e hands 80-200 2.8L voor 700 euro die qua scherpte abosluut niet onder doet voor de 70-200.

Verwijderd

miekol schreef op 21 May 2003 @ 18:58:
[...]

De lichtsterkte is ideaal voor concert fotografie, en met 50mm kan je als je vooraan staat mooie bodyshots maken van zanger of gitarist etc. Natuurlijk is 70-200 2.8 IS ideaal maar die is dan ook ruim 2000 euro :) Dan heb ik liever een 2e hands 80-200 2.8L voor 700 euro die qua scherpte abosluut niet onder doet voor de 70-200.
Lichtsterkte is inderdaad ideaal maar de focal length niet. 80-200 mist de fijne IS, scherpte is zeker vergelijkbaar, maar echt de IS is zo super. Deze komt nog in mijn collectie erbij, uit de USA uiteraard...

BaKMaN

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op 21 mei 2003 @ 19:45:
[...]

Lichtsterkte is inderdaad ideaal maar de focal length niet. 80-200 mist de fijne IS, scherpte is zeker vergelijkbaar, maar echt de IS is zo super. Deze komt nog in mijn collectie erbij, uit de USA uiteraard...

BaKMaN
Das zeker waar, als ik mocht kiezen dan zou ik ook voor de IS gaan :) Maar dan kan de topicstarter alleen de 10D + 70-200 IS + Flitser kopen basicly :)

• 8-Track

8-Track

Ik heb hier nog wat samples gevonden van de Sigma 50-500mm lens op een 10D. Ik vind het best indrukwekkend...

Mooie gallery trouwens bakman.

[ Voor 10% gewijzigd door 8-Track op 21-05-2003 20:39 ]

Verwijderd

8-Track schreef op 21 May 2003 @ 20:12:
Ik heb hier nog wat samples gevonden van de Sigma 50-500mm lens op een 10D. Ik vind het best indrukwekkend...
De Sigma is zeker scherper dan mijn 100-400IS @ 400mm, ben niet helemaal gelukkig met deze lens. De Sigma blijkt nogal wat te wegen (1.8Kg) en ik ben geen tripod/monopod man, maar ik denk dat ik er toch aan ga geloven.
De 100-400 doet het ook goed op een tripod maar nog steeds niet in de buurt van de Sigma. Prima lens deze samples bevestigen dit weer.

Heb zelf ook de 180mm macro van Sigma, die is ook verschrikkelijk stoer en de 3x zo dure Canon is echt waste of money als je het mij vraagt...zo scherp (alle prime lenzen zijn trouwens erg goed en over het algemeen scherper dan een zoom)

BaKMaN

• 8-Track

8-Track

Mja, deze Sigma heeft natuurlijk geen IS, wat wel zo mooi is. Ook is geloof ik niet iedereen zo blij met de push/pull zoom van de 100-400 IS, ik heb dat zelf nooit getest.

Nouja, nu we het toch over tripods hebben, ik gebruik dit al jaren met volle tevredenheid: Manfrotto 190PROB met een balhoofd met snelsluiting. De quick-release plaat hangt gewoon permanent onder mijn camera. De set werkt prima en is niet belachelijk zwaar.

Verwijderd

8-Track schreef op 21 mei 2003 @ 20:12:

Mooie gallery trouwens bakman.
Thanks voor de comment over mijn gallerij _/-\o_
Ik hou van scripten in ASP, er zit aardig wat werk in, maar hij is volledig automatisch, hoef alleen foldertje te uploaden en hij staat er dan automatisch bij. echt supertjes 8)

Verwijderd

8-Track schreef op 21 May 2003 @ 20:55:
Mja, deze Sigma heeft natuurlijk geen IS, wat wel zo mooi is. Ook is geloof ik niet iedereen zo blij met de push/pull zoom van de 100-400 IS, ik heb dat zelf nooit getest.

Nouja, nu we het toch over tripods hebben, ik gebruik dit al jaren met volle tevredenheid: Manfrotto 190PROB met een balhoofd met snelsluiting. De quick-release plaat hangt gewoon permanent onder mijn camera. De set werkt prima en is niet belachelijk zwaar.
Met het push-pull design kan ik nog wel leven maar de scherpte is gewoon niet tof en vergeet ook de CA niet. Mijn 70-200/F4 is echt stukken scherper (ook niet bepaald de slechtste lens van Canon)

Over die balhoofden heb ik ook een hoop gelezen en heel veel mensen blijken te zweren bij die "Wimberley Sidekick" erg mooi systeem...(kost ook wat ;)

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-01 15:43
He bakman. Waar is die gallery dan? Wil graag even een kijkje nemen naar de 10D shots.

Verwijderd

kaandorp schreef op 21 May 2003 @ 21:51:
He bakman. Waar is die gallery dan? Wil graag even een kijkje nemen naar de 10D shots.
check it out : www.digitallyactive.com

zijn kleine fotootjes ;) hadden dus net zo goed met een goedkoop Casiootje gemaakt kunnen zijn : maar dat is niet het geval ! :+

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Houdt iedereen er wel rekening mee dat een DSLR de randen van de lenzen (waar goedkopere lenzen vaak de fout in gaan) niet gebruikt ivm de 1,6x kleinere (dan 35mm) chip?

Ik zie werkelijk geen verschil tussen foto's gemaakt met een L-lens van Canon en bijvoorbeeld de lens die ik op het oog heb: Tokina 28-70 AT-X Pro SV (ook F2.8), terwijl die Canon 5x zo duur is :X

Laat je dus niet gek maken door tests met 35mm filmpjes, veel van de fouten aan de rand van de lens zie je gewoon niet, dus opmerkingen als "onscherp aan de rand" heb je geen last van :)

Ik ben zelf net op de D30 overgestapt (qua resolutie meer dan genoeg voor mij) en wil er dus die Tokina bij hebben, ik heb nog over de Canon nagedacht, maar de Tokina is gewoon degelijker en zit beter in elkaar, bovendien is hij scherper en juist dat is waar het om gaat met foto's :)

IS koop ik wel voor mijn telelens, iets als een 75-300 IS USM van Canon lijkt mij erg prettig schieten.

Niets ten nadele van L-lenzen hoor, als ik ze zou kunnen betalen, zou ik het ook doen, maar met een budget van 5000 euro kun je leukere dingen doen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-02 17:57

-Stef-

Slainthe!

8-Track schreef op 21 mei 2003 @ 20:55:

Nou belachelijk zwaar niet maar toch best van gewicht. Ik heb zelf o.a. een Manfrotto 055C statief i.c.m. een 168 quick release balhoofd. Perfect statief uiteraard (zoals niet anders van Manfrotto/Giotto wordt verwacht) maar als ik de plaat onder mijn EOS laat hangen waaraan ook nog een EF 75-300 *IS* objectief hangt moet je dat niet te lang voor je neus hoeven richten. :)

Uiteraard laat je de plaat eraan zitten als je statief in de buurt is dat begrijp ik maar ik zou daar dan wel in de buurt bij blijven en het er anders af laten. Voor binnengebruik (en buiten wanneer het windstil is :) )heb ik o.a. ook een Velbon statief met zo'n plaatje. Da's andere koek.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Azrael
Grrrrrene schreef op 21 May 2003 @ 23:54:
Houdt iedereen er wel rekening mee dat een DSLR de randen van de lenzen (waar goedkopere lenzen vaak de fout in gaan) niet gebruikt ivm de 1,6x kleinere (dan 35mm) chip?

Ik zie werkelijk geen verschil tussen foto's gemaakt met een L-lens van Canon en bijvoorbeeld de lens die ik op het oog heb: Tokina 28-70 AT-X Pro SV (ook F2.8), terwijl die Canon 5x zo duur is :X

Laat je dus niet gek maken door tests met 35mm filmpjes, veel van de fouten aan de rand van de lens zie je gewoon niet, dus opmerkingen als "onscherp aan de rand" heb je geen last van :)

Ik ben zelf net op de D30 overgestapt (qua resolutie meer dan genoeg voor mij) en wil er dus die Tokina bij hebben, ik heb nog over de Canon nagedacht, maar de Tokina is gewoon degelijker en zit beter in elkaar, bovendien is hij scherper en juist dat is waar het om gaat met foto's :)

IS koop ik wel voor mijn telelens, iets als een 75-300 IS USM van Canon lijkt mij erg prettig schieten.

Niets ten nadele van L-lenzen hoor, als ik ze zou kunnen betalen, zou ik het ook doen, maar met een budget van 5000 euro kun je leukere dingen doen :)
Totdat je een camera koopt zoals de 1Ds en ook gelijk nieuwe lenzen kunt gaan kopen :Y)
(Nouja, als je het budget hebt voor zo'n camera zal dat al niet eens zo'n probleem zijn :P)

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 22:29:
[...]

check it out : www.digitallyactive.com

zijn kleine fotootjes ;) hadden dus net zo goed met een goedkoop Casiootje gemaakt kunnen zijn : maar dat is niet het geval ! :+
Inderdaad kleine fotootjes maar die zeker groter verdienen. Pet af bakman! Erg mooie shots met zowel je D30 als je D10! Heb je daar nou veel aan moeten PS-en?

Verwijderd

Grrrrrene schreef op 21 May 2003 @ 23:54:

Ik zie wel degelijk verschil tussen verschillende lenzen, heb zelf een Sigma 24-70/2.8 en die is op 24mm/2.8 aardig soft. Een camera als de D30 kan ook niet de resolutie aan die een L lens kan geven, dus als je het zo bekijkt maakt het niet veel uit. Het is ook maar wat je acceptabel vind aan scherpte (nogal subjectief).

Er zijn ook L lenzen die niet echt super zijn en waar andere merken wel misschien beter zijn. Maar een aanrader : 70-200/F4 echt een super ("L") lens, die ook nog eens betaalbaar is....

Ik vond de D30 echt een fantastische camera, maar ik had niet veel speelruimte om te croppen wanneer ik grote prints wilde maken....

BaKMaN

Verwijderd

-Stef- schreef op 22 May 2003 @ 00:02:
[...]

Inderdaad kleine fotootjes maar die zeker groter verdienen. Pet af bakman! Erg mooie shots met zowel je D30 als je D10! Heb je daar nou veel aan moeten PS-en?
Thanx Stef !

PS-en ? Mijn workflow is met Adobe Camera Raw (ik schiet dus in RAW):

Open de file in PS.
Pas de schaduwen aan
Waar nodig wat witbalans aanpassing
dan > OK

USM
USM
resize 600x400 (of crop)
USM
SAVE as jpg

30 seconden.

;)

Die RAW converter van Adobe werkt echt fantastisch, al moet je hem voor de 10D zelf effe patchen om hem werkend te krijgen.

BaKMaN

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 00:15:
[...]

Thanx Stef !

PS-en ? Mijn workflow is met Adobe Camera Raw (ik schiet dus in RAW):

Open de file in PS.
Pas de schaduwen aan
Waar nodig wat witbalans aanpassing
dan > OK

USM
USM
resize 600x400 (of crop)
USM
SAVE as jpg

30 seconden.

;)

Die RAW converter van Adobe werkt echt fantastisch, al moet je hem voor de 10D zelf effe patchen om hem werkend te krijgen.

BaKMaN
Mooi gedaan. Ik lees momenteel veel over de D10 aangezien ik er ook wel interesse in heb (alhoewel het nog vast enige maanden onderzoek in beslag zal nemen). Wat ik echter wel veel lees is dat je naast je D10 de beschikking moet hebben over Photo Shop (en de skills), vandaar mijn vraag.

• 8-Track

8-Track

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 00:15:
[...]

Ik schiet ook RAW, importeer ook met Adobe Camera RAW, want dat werkt 100x beter (en vooral sneller) dan de Canon File Viewer Utility. Ik gebruik nu vaak deze workflow om overbelichte highlights bij te werken.

Als ik met hoge ISO schiet (800 of hoger) dan sla ik de in photoshop geimporteerde file op als 16 bits TIFF en denoise ik met Neat Image Pro.

Daarna maak ik twee versies in verschillende formaten, waarna ik sharpen met Niks Sharpener. Ben ook nog wat van Fred Miranda's actions aan het testen, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.
-Stef- schreef op 22 May 2003 @ 00:22:
Wat ik echter wel veel lees is dat je naast je D10 de beschikking moet hebben over Photo Shop (en de skills), vandaar mijn vraag.
Dat klopt wel, ik krijg zeer weinig foto's uit mijn 10D waar ik niets aan hoef te doen. Maar zeker als je RAW schiet, dan ga je daar al helemaal vanuit.

[ Voor 10% gewijzigd door 8-Track op 22-05-2003 00:38 ]

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Nou als je het mij vraag kan je met elke digicam wel photoshop skillz gebruiken, zeker als je serieus aan het fotograferen slaat.

En mensen hoeven zich niet te "schamen" als een foto bijgewerkt is, bij analoge fotografie doen ze dat ook.

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-02 13:35
grimson schreef op 21 May 2003 @ 10:21:
De sluitertijd is helaas maximaal 1/640 :( (als ik het zo goed noteer :)
De E20 heeft een PS-mode ( Progressive Scan ) ik weet niet of de E10 dat ook heeft. De PS-mode maakt sluitertijden tot 1/18000 >:) mogelijk. ( kwaliteit is wel iets minder, hij pakt gewoon minder pixels )

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

Verwijderd

Azrael schreef op 21 May 2003 @ 16:27:
[...]

Ik geloof dat jij het ook niet goed snapt, die Olympus is wel een SLR ;)

Met dit budget zit een Canon 1Ds er net niet in, ik zou een 10D nemen met in ieder geval een mooie Canon IS zoom lens en een wideangle lens :)
De Olympus E10/20 is geen Single Lens Reflex omdat ze geen spiegel hebben. Ipv een spiegel hebben ze een soort prisma die de helft van het licht naar de zoeker stuurt en de andere helft naar de CCD. Daardoor wordt een hoop voordeel van de lichtsterke lens teniet gedaan. Verder wel een mooie camera. Ik was er erg blij mee.....

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 23:53
misschien een beetje offtopic maar word deze camera dan gewoon gebruitk voor prive of echt voor je werk ? want 5000 euro voor een fototoestelletje :X

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 00:10:
[...]

Ik zie wel degelijk verschil tussen verschillende lenzen, heb zelf een Sigma 24-70/2.8 en die is op 24mm/2.8 aardig soft. Een camera als de D30 kan ook niet de resolutie aan die een L lens kan geven, dus als je het zo bekijkt maakt het niet veel uit. Het is ook maar wat je acceptabel vind aan scherpte (nogal subjectief).
Jawel, maar wat ik dus bedoelde is dat je niet per se een L-lens hoeft te hebben om goede kwaliteit te krijgen, een beetje rondkijken op internet naar reviews e.d. heeft mij overtuigd een Tokina 28-70 F2.8 te halen, die volgens photozone.de slechts een puntje minder scoort dan een 24-70 L van Canon, ik bedoel maar: scheelt wel ff een factor 4-5 qua prijs.
Er zijn ook L lenzen die niet echt super zijn en waar andere merken wel misschien beter zijn. Maar een aanrader : 70-200/F4 echt een super ("L") lens, die ook nog eens betaalbaar is....
Daarom dus: staar je niet blind op het L-label.
Ik vond de D30 echt een fantastische camera, maar ik had niet veel speelruimte om te croppen wanneer ik grote prints wilde maken....

BaKMaN
Dat is voorlopig eigenlijk het enige wat ik mis: uit een 6MP pic kun je leuk croppen, maar aan de andere kant: met een goede compositie en/of genoeg optische zoom (tele dus) heb je dat croppen niet nodig :)
Stoney187 schreef op 24 May 2003 @ 17:34:
misschien een beetje offtopic maar word deze camera dan gewoon gebruitk voor prive of echt voor je werk ? want 5000 euro voor een fototoestelletje :X
Als je in een keer klaar wil zijn en niet voor de goedkoopste SLR wil gaan, zit je toch al snel aan de 5000 euro qua totaalbudget. Dan heb je het dus over een supergroothoek, een midrange zoom (28-80 ofzo) en een telelens 80-200/100-400 ofzo en misschien nog een macrolens erbij. En wil je dan je dure body niet tenietdoen met goedkope lenzen, zit je al snel richting de 5000 euro te denken. Plus dat daar nog een fatsoenlijke CF kaart bij moet, minder dan 1GB kan natuurlijk niet ;) En dan hebben we het nog niet eens over fototas, flitser, statief en dat soort spul...

Dure hobby hoor, fotograferen :)

Edit: Owja, vergeet ik toch zomaar de filters... Beetje dure lens vereist een goed UV filter, een goede polarizer en voor een SLR heb je dan nog een circulaire polarizer nodig ook, kijk even in de prijslijst van fotokonijnenberg naar de UV/pola filters van B&W... Duur :/ Meer dan 100 euro voor een polarizer vind ik toch best veel geld voor een stukje glas :o

[ Voor 32% gewijzigd door Grrrrrene op 24-05-2003 17:46 ]

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Over twee weken ga ik naar de usa en wil dus ook een EOS-10D kopen. Hierbij wil ik eigenlijk gewoon 1 lens met veel zoom maar waarmee ook redelijke macro foto's te maken zijn. Ik weet het is niet optimaal, maar ik wil niet met lenzen rondzeulen (met name op vakanties). Welke lens raden jullie me aan. Wie weet trouwens waar in Atlanta ik hem het beste kan halen...

• 8-Track

8-Track

Beun_de_Haas schreef op 24 mei 2003 @ 21:51:
Over twee weken ga ik naar de usa en wil dus ook een EOS-10D kopen. Hierbij wil ik eigenlijk gewoon 1 lens met veel zoom maar waarmee ook redelijke macro foto's te maken zijn.
een 28-135mm IS is een goeie allround keus

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Thx, die had ik zelf ook al een beetje op het oog. Graag zou ik echter nog wat meer zoom willen (iets van 28-200). Welke is in die categorie een goede keus?

[edit] is dit wat:

http://www.usa.canon.com/...-200_35/ef_28-200_35.html

of:

http://www.photo.net/ezshop/product?product_id=1227

[ Voor 44% gewijzigd door Beun_de_Haas op 24-05-2003 22:17 ]

• HunterPro
  • Niet online
Nu ik hier toch zit, wat kan er 'IS' (image stabilizer) of USM (unsharpen mask?) zijn aan een geslepen stuk glas? Dat lijken me eerder latere (digitale) bewerkingen?

• Azrael
USM is ultrasonic motor alvast ;)

Zie hierover http://www.photo.net/canon/lens-motors , http://www.usa.canon.com/eflenses/technology/ultrasonic.html of http://www.canon.com/tech...recision/usm/content.html :)

en IS (het technische snap ik ook niet helemaal, maar dit is de uitleg):
For some time manufacturers of zoom or telephoto lenses for SLR cameras and high-end binoculars have offered an implementation of image stabilisation, it has also been available in digital video cameras with large zooms. Image stabilisation helps to steady the image projected back into the camera by the use of a "floating" (often connected to a fast spinning gyroscope) optical element which helps to compensate for high frequency vibration (hand shake for example) at these long focal lengths. Canon EF SLR lenses with image stabilisation have a IS suffix after their name, Nikon uses the VR "Vibration Reduction" suffix on their image stabilised Nikkor lenses.
It's said that image stabilisation can help you take handheld shots almost two stops slower than with image stabilisation off.
http://www.dpreview.com/l...mage_Stabilisation_01.htm

[ Voor 105% gewijzigd door Azrael op 24-05-2003 22:26 ]

• 8-Track

8-Track

Beun_de_Haas schreef op 24 May 2003 @ 22:09:
Thx, die had ik zelf ook al een beetje op het oog. Graag zou ik echter nog wat meer zoom willen (iets van 28-200). Welke is in die categorie een goede keus?

[edit] is dit wat:

http://www.usa.canon.com/...-200_35/ef_28-200_35.html

of:

http://www.photo.net/ezshop/product?product_id=1227
Ik heb geen ervaring met deze specifieke lenzen, maar als je de reviews leest zul je wel merken dat ze het niet halen bij de eerdergenoemde 28-135mm Canon. Lenzen met een zeer groot zoombereik hebben vaak de neiging veel lichtsterkte te verliezen in de telephotostand, al is dat nog wel overkomelijk als je een tripod gebruikt. Belangrijker is dat deze lenzen uit zeer veel elementen in veel groepen bestaan en daardoor niet erg scherp zijn. Als ze dat wel zijn, zijn ze in de meeste gevallen niet te betalen.

Mijn persoonlijke mening is dat als je toch van plan bent een high end camera als een 10D te kopen, je jezelf geen onscherpe lenzen moet aandoen. Als je je dan toch echt wil beperken tot een minimum aantal lenzen, zou ik toch voor twee gaan.

Bijvoorbeeld een 15-30mm lens en een 28-135mm als je veel wide angle, en medium-telephoto schiet, of een 28-135mm en een 100-400mm als je veel telephoto schiet. Ik gebruik zelf al vier jaar een 28-105mm en een 70-210mm lens, daar kan ik zeer goed mee uit de voeten.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

hmmmm, dat heb ik idd gelezen 8-track. Vandaar ook eigenlijk mijn vraag. Van die canon 28-200mm lens kan ik echter weinig vinden kwa reviews. Iemand ervaring met deze lens, in het licht van het verhaal van 8-track hierboven??

[edit] Aanvullende vraag, welke andere accesoirres zou ik er nog bij moeten kopen (type geheugen, extra batterij, etc)?

[ Voor 24% gewijzigd door Beun_de_Haas op 25-05-2003 08:30 ]

• 8-Track

8-Track

Als je dit advies opvolgt zit je qua geheugen goed. Als je van plan bent RAW te schieten (i.e. de hoogst mogelijke kwaliteit, lossless gecomprimeerd) kun je op een 256MB kaart ongeveer 38 foto's kwijt. Ik zou in dat geval voor 1GB geheugen gaan, als je JPEG gaat gebruiken kan minder ook wel...

Extra batterij heb ik niet nodig gevonden, je kan zonder flits ongeveer 650 foto's nemen op één batterij, en 500 foto's als je 50% met flits neemt. Dat is in de meeste gevallen meer dan genoeg...

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

8-Track schreef op 25 mei 2003 @ 11:12:
Extra batterij heb ik niet nodig gevonden, je kan zonder flits ongeveer 650 foto's nemen op één batterij, en 500 foto's als je 50% met flits neemt. Dat is in de meeste gevallen meer dan genoeg...
Een battery-pack/vertical-grip is daar integen wel handig. Camera is veel stabieler, maar ik gebruik dan 1 hand voor de camera die op een rijstzak ligt (of statief) en een afstandstouwtje.
Gisteren heel de dag geschoten met mijn D60, ook gespeeld met de sportstand, en het batterij niveau stond nog maximaal. Toch even de batterijen in de lader gedaan, uurtje later gekeken en ze waren alle 2 100%. Met mijn Nikon had ik gewoon 2 batterijen verbruikt.

One of the animals has left its cage today.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

k dan. Ga dus voor een eos 10d (1500 dollar), 28-135 of 28-200mm lens (~550 dollar), 2x256MB lexar of delkin geheugen (.... dollar).

[edit] dat wordt dus 512MB Ridata Compact Flash Card , 28X Ultra (128 dollar)
Totaal: ~2200 dollar, Mooi binnen budget!

[ Voor 32% gewijzigd door Beun_de_Haas op 25-05-2003 15:58 ]

• miekol

miekol

erm

Beun_de_Haas schreef op 25 May 2003 @ 13:19:
k dan. Ga dus voor een eos 10d (1500 dollar), 28-135 of 28-200mm lens (~550 dollar), 2x256MB lexar of delkin geheugen (.... dollar).
Lexar en Delkin zijn leuk maar niet te betalen. Ridata en Transcend zijn amper langzamer en kosten je veel minder > http://www.powerinnumbers.com.au of www.interngeheugen.com

Verwijderd

miekol schreef op 25 May 2003 @ 14:00:
[...]

Lexar en Delkin zijn leuk maar niet te betalen. Ridata en Transcend zijn amper langzamer en kosten je veel minder > http://www.powerinnumbers.com.au of www.interngeheugen.com
Ridata doet het zelfs erg goed met de Canons. Transcend zijn daarentegen min...althans in een D30

Ik gebruik nu Simpletech 512mb (3 stuks) en die kosten 149 euro bij maxpert.nl en die zijn erg snel. was tevens de enige plek waar ik ze kon vinden.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Dat wordt dus Ridata. Echt super hulp van jullie allemaal. Thx! Iemand nog een advies voor een tas (zit te denken aan lowe...)

Zodra ik hem heb laat ik wel weten hoe hij bevalt...

• 8-Track

8-Track

Beun_de_Haas schreef op 25 May 2003 @ 15:59:
Iemand nog een advies voor een tas (zit te denken aan lowe...)
Ik heb een Crumpler Seedy Three met camera bag insert. Flexibele indeling, m'n laptop kan erin en hij ziet er niet uit als een cameratas.

Verwijderd

Dat wordt dus Ridata. Echt super hulp van jullie allemaal. Thx! Iemand nog een advies voor een tas (zit te denken aan lowe...)

Ligt er aan hoeveel lenzen je denkt te gaan mee dragen ;)

Ik heb zelf een Lowe Nova 2, past camera + lens en een extra lens in. (misschien nog een 2e lens, maar mijn lenzen zijn fors ;)

Daarnaast heb ik ook nog een Canon Deluxe Backpack 200 EG

voor als ik een wandeling maak....daar past heel veel zooi in :D

• miekol

miekol

erm

8-Track schreef op 25 May 2003 @ 16:32:
[...]
Ik heb een Crumpler Seedy Three met camera bag insert. Flexibele indeling, m'n laptop kan erin en hij ziet er niet uit als een cameratas.
Waar heb je die gekocht!! Die dingen zoek ik al een tijdje in Nederland :)

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

8-Track schreef op 24 May 2003 @ 22:01:
[...]
een 28-135mm IS is een goeie allround keus
Ik zit net een draadje te lezen op DPreview waar deze 28-135IS wordt vergeleken met de eerder genoemde 80-200L. Uiteraard presteert de L (de 70-200 4f is slechts 899 euro wat een mooie prijs/kwaliteitverhouding is) beter dan de 28-135 IS (500 euro) maar toch is dit een heel mooi objectief. Nu de EOS 10D almaar goedkoper wordt (zie Pricewatch) zit ik er serieus over te denken om deze i.c.m. een 28-135 IS te kopen. Reden temeer omdat ik nu al een EOS heb met een 50mm, 28-80mm en een 75-300IS objectief. Het aanschaffen van aanvullende (en kwalitatief betere) objectieven wordt dus door 2 SLR's benut.

[ Voor 6% gewijzigd door -Stef- op 25-05-2003 18:38 ]

• Alpha-sphere
  • Laatst online: 14-12-2021
Zal leuk zijn als iemand een digitale spiegel reflex VS prosumer digicam foto's kan shieten. Dan kunnen we ons verbazen hoe groot het verschil wel niet ligt tussen de twee.

Assume there are no rules and it's one big free for all

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 17:20
Ben zelf totaal niet bekend met deze apparatuur maar misschien is dit iets, DPReview test Kodak DCS-14n (staat nog maar net op T.net frontpage)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1053862365.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Occy74 op 25-05-2003 18:55 ]

Systeem Specs

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:25
Dan heb je voor 5000 een body gekocht, en dan heb je nieteens geld over om de goedkoopste lens te kopen... Lijkt me niet echt een goed plan... :)

Verwijderd

en het is een bagger cam

• 8-Track

8-Track

miekol schreef op 25 May 2003 @ 18:00:
[...]

Waar heb je die gekocht!! Die dingen zoek ik al een tijdje in Nederland :)
Ik heb hem bij Nivo Schweitzer in Amsterdam gehaald, en ik zag dat Foto Konijnenberg ze sinds kort ook in de prijslijst heeft staan.
-Stef- schreef op 25 mei 2003 @ 18:36:
[...]

Ik zit net een draadje te lezen op DPreview waar deze 28-135IS wordt vergeleken met de eerder genoemde 80-200L. Uiteraard presteert de L (de 70-200 4f is slechts 899 euro wat een mooie prijs/kwaliteitverhouding is) beter dan de 28-135 IS (500 euro) maar toch is dit een heel mooi objectief.
Ik heb een beetje rondgekeken en het lijkt erop dat de 80-200 f/2.8 L best goed 2e hands te krijgen is voor zo'n €700 - €800. Ik denk dat dit komt omdat veel mensen die deze lens hebben upgraden naar een 70-200 f/2.8 IS USM. Ik denk dat ik de 80-200 f/2.8 L dat eerder zou kopen dan een nieuwe 70-200 f/4.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

8-Track schreef op 25 May 2003 @ 20:29:
[...]

Ik heb hem bij Nivo Schweitzer in Amsterdam gehaald, en ik zag dat Foto Konijnenberg ze sinds kort ook in de prijslijst heeft staan.

[...]
Ik heb een beetje rondgekeken en het lijkt erop dat de 80-200 f/2.8 L best goed 2e hands te krijgen is voor zo'n €700 - €800. Ik denk dat dit komt omdat veel mensen die deze lens hebben upgraden naar een 70-200 f/2.8 IS USM. Ik denk dat ik de 80-200 f/2.8 L dat eerder zou kopen dan een nieuwe 70-200 f/4.
Ja, ik zag het ook. Bijvoorbeeld hier is er eentje voor 650 euro.

Verwijderd

Check out dpreview.com
Allerlei meningen van gebruikers en professionals

• Azrael
het is geen baggercam, op die resolutie is er voor die prijs geen betere, hij heeft alleen een aantal mindere punten (waardoor ik m ook niet zou aanraden hoor, maargoed, dat maakt het nog geen baggercam).

Verwijderd

Azrael schreef op 25 May 2003 @ 21:09:
[...]

het is geen baggercam, op die resolutie is er voor die prijs geen betere, hij heeft alleen een aantal mindere punten (waardoor ik m ook niet zou aanraden hoor, maargoed, dat maakt het nog geen baggercam).
Inderdaad geen echte baggercam maar nog een beetje "beta"

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-02 19:54

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Ik heb sommige al vaker langs zien komen maar de Fuji S2 Pro en Nikkon D1, Nikkon D1h of Nikkon D1x. Allemaal prof. Nadeel is wel dat je een apparte lens moet hebben, maar dat is altijd bij spiegelreflex.

Ligt eraan wat je er percies van wil d1h en x zij opvolger van D1. De X is qua pixels beter. De H is is sneller. Mijn oom is hoofdfotograaf van Sc Heerenveen en hij heeft er goeie ervaringen mee ^^

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

EVILSalami schreef op 25 mei 2003 @ 23:11:
Nadeel is wel dat je een apparte lens moet hebben, maar dat is altijd bij spiegelreflex.
Ik noem dat juist een voordeel.

Nog even over de vergelijking EF 28-135 IS en een 70-200 f/4 L telt uiteraard ook (in mijn geval in ieder geval) mee de grootte en het gewicht.
EF 28-135 IS: lengte: 96,6 mm, gewicht 540 gram
EF 70-200 f/4 L: lengte 172 mm, gewicht: 705 gram

[ Voor 3% gewijzigd door -Stef- op 25-05-2003 23:21 ]

Verwijderd

-Stef- schreef op 25 May 2003 @ 23:20:
[...]

Nog even over de vergelijking EF 28-135 IS en een 70-200 f/4 L telt uiteraard ook (in mijn geval in ieder geval) mee de grootte en het gewicht.
EF 28-135 IS: lengte: 96,6 mm, gewicht 540 gram
EF 70-200 f/4 L: lengte 172 mm, gewicht: 705 gram
Ik heb de 28-135 IS op mijn 10D en het is een super standaardlens. Zo'n 70-200 wil jij niet constant bij je hebben......

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 23:30:
[...]

Ik heb de 28-135 IS op mijn 10D en het is een super standaardlens. Zo'n 70-200 wil jij niet constant bij je hebben......
Exact mijn punt. Als je meer een goeie allrounder zoekt ben je met een 28-135 beter af. Ik neem aan dat deze erg goed bevalt bij je 10D? Welke objectieven heb je er nog meer bij?

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-02 19:54

EVILSalami

Wat kijk je nou?

-Stef- schreef op 25 May 2003 @ 23:20:
[...]

Ja tuurlijk als je het zo bekijkt wel, maar ik doelde op nadeel ivm het budget ;)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Al 's gekeken bij Sigma ?

Die gebruiken voor hun digitale SLR een nieuwe technologie: de 3 beeldpunten (rood, groen, blauw) niet naast maarboven elkaar.
Daardoor een véél betere resolutie.

Zit je natuurlijk wel met je lenzen.
De ideale - betaalbare - set is voor mij nog steeds 35-85, 70-210 zoomlenzen met de camera.
Als je al lenzen voor een film-SLR hebt, kun je uiteraard het beste kijken voor een daarbij passende digitale body. (tenzij je erg weinig lenzen hebt, of de nieuwe aan te schaffen lenzen redelijk goedkoop zijn en daarmee de aanschaf van een ander merk body mogelijk maken: je hebt dan wel 2 sets lenzen te dragen)

Zo krijg je de perfecte mix van analoge/digitale body met dezelfde objectieven (gaat op voor Sigma; digitaal / film dezelfde vatting, of ik moet me sterk vergissen)

[ Voor 71% gewijzigd door Brothar op 26-05-2003 01:44 ]

eagle

• miekol

miekol

erm

Brothar schreef op 26 mei 2003 @ 01:36:
Al 's gekeken bij Sigma ?

Die gebruiken voor hun digitale SLR een nieuwe technologie: de 3 beeldpunten (rood, groen, blauw) niet naast maarboven elkaar.
Daardoor een véél betere resolutie.

Zit je natuurlijk wel met je lenzen.
De ideale - betaalbare - set is voor mij nog steeds 35-85, 70-210 zoomlenzen met de camera.
Als je al lenzen voor een film-SLR hebt, kun je uiteraard het beste kijken voor een daarbij passende digitale body.

Zo krijg je de perfecte mix van analoge/digitale body met dezelfde objectieven (gaat op voor Sigma; digitaal / film dezelfde vatting, of ik moet me sterk vergissen)
Foveon wordt imo pas interessant vanaf 6-7Mp effectief. De huidige generatie is 3Mp en erg noisy. Zelfs op ISO 100 zit er vaak al noise in de lucht. En hoger dan ISO 400 is het helemaal niks meer.

Daar naast zit je ook nog eens vast aan een Sigma body, waar alleen Sigma lensen op kunnen. En daardoor is het voor mensen die al een investering hebben in Canon (glas) Nikon (glas) al helemaal niet interessant.
En 35-80 is op een X3 sensor (die dus in de Sigma SD9 zit) ong 60 - 136 he, zeg maar dag tegen je groothoek :D

Als je nog helemaal niks hebt is het een optie maar je beperkt jezelf er wel mee in de toekomst.

Neemt verder niet weg dat de Foveon X3 idd mooie fotos produceert :)

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Och, als je echt gaat voor Foveon en EOS lenzen, dan is er altijd nog Hasselblad:
http://www.hasselblad.com....asp?secId=224&itemId=249

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 mei 2003 @ 23:30:
[...]
Zo'n 70-200 wil jij niet constant bij je hebben......
Nou liever wel ;)

Ik heb geen lens standaard op mijn 10D zitten. Daar had ik hem ook niet voor gekocht :)
Voor mij ligt het er geheel aan wat ik van plan ben te fotograferen, als ik het bos in ga, heb ik standaard mijn 100-400 erop zitten (mochten de vogeltjes in de buurt komen ...ggrr 400mm is niet genoeg :'(
Ik heb de 180mm macro & 24-70 ook in de rugzak. De 70-200 is echt mijn favoriete lens (zeer scherp), maar gebruik hem niet zo vaak aangezien de 100-400 bijna het zelfde bereik plus meer heeft.

• RSP
  • Laatst online: 25-12-2025

RSP

Ik twijfel ook tussen digitale spiegelreflex en een canon uit de G serie maar tot nu toe kan ik alleen vinden dat de spiegelreflex sneller serie opnames kan maken en dat je door het objectiefkijkt ipv door de optische zoeker... of zie ik dit verkeerd....

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, maar met een SLR heb je veel betere uitbreidingsmogelijkheden, je begint met een standaard 24-85 of 28-135 IS objectief en je kunt er daarna een macrolens bij kopen die direct al stukken beter is dan de bagger macro van een G3 bijvoorbeeld. Het voordeel van een SLR is ook dat je niet 1 lens moet hebben die zo ongeveer alles kan (groothoek, tele, macro), maar dat je dat in 3 lenzen kunt combineren :)

Bovendien kun je de fotokwaliteit van een G-serie cam IMO niet vergelijken met die van een SLR, maar dat is persoonlijk. CMOS roeleert op lange sluitertijden (nog steeds ruisloos, zelfs met een minuut bulb ofzo)...

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Bijkomend voordeel is, maar dat noemde ik al, dat je de objectieven voor je D-SLR eventueel kunt combineren met je SLR EOS aangezien al de EF objectieven EOS compatible zijn.

Nog even een vraag voor de gebruikers: hoe ligt de de 10D in de hand en gebruik je een battery-pack of niet? Ik heb nu een 500N met battery-pack en die is perfect van formaat. Ik ben wellicht ook van plan een battpack bij de 10D te kopen aangezien dit de balans ook nog eens ten goede komt. Maar laat deze weg als de camera daardoor onhandelbaar wordt. Uiteraard ga ik ook nog even passen in de winkel.

[ Voor 54% gewijzigd door -Stef- op 26-05-2003 17:32 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Ik heb zelf een LowePro Minitrekker. Werkelijk een fantastische rugtas die ik afgelopen najaar heb uitgetest in de regenwouden van Costa Rica (hoogtepunt regenseizoen, kan het erger?). Geen condens of waterschade gehad, zowel niet aan mijn EOS als aan mijn Fuji FinePix F601.

Afbeeldingslocatie: http://www.lowepro.nl/lowepro/trekking/backpack/minitrekker_groot.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.lowepro.nl/lowepro/trekking/backpack/minitrekker_lijn_groot.gif

Wil je iets groter dan is er bv ook nog de Micro Trekker 100 en 200.

Pagina: 1 2 3 Laatste