Wat geleidt warmte beter: ASA of dubbelzijdig tape?

Pagina: 1
Acties:
  • 673 views sinds 30-01-2008

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02 20:43

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ok ok ok, ik denk dat ik het antwoord wel kan raden: ASA is beter.

Maar HOE VEEL beter?

Ik ben een ietwat schuwig om sinkjes op mijn 9800Pro te plakken.. tape lijkt zo veel makkelijker en veiliger.
Maar als de geleiding in verhouding verschrikkelijk slecht is... dan riskeer ik het wel.... denk ik.

Maarja... hoe erg is het... :?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Verwijderd

Mja..als je het met tape doet kun je ze er net zo goed af laten. Beetje nutteloos topic imho..mja.. Tweaken is kleine beetjes sparen. Als je hard wil gaan moet je ALLES uit de kast halen en nergens op besparen. Ik krijg dat er alleen nooit ingeramd op dit forum.. |:(

Gewoon ASA erop..Vmodden..waterkoeling..en opschroeven die handel. Niet zeuren..tweaken! :P

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

En als je de sinkjes er toch af wilt hebben leg je je kaart toch een nachtje in de vriezer :)

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 21:43

Meneer aard

Porsche rulez!

ik heb van die dubbel zijdig troep op mijn proc cooling en houd mijn amd athlon 1000 mhz netjes fully stooked @ 37 graden, terwijl dit een van de heetste processors zijn.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Meneer aard schreef op 21 mei 2003 @ 08:55:
ik heb van die dubbel zijdig troep op mijn proc cooling en houd mijn amd athlon 1000 mhz netjes fully stooked @ 37 graden, terwijl dit een van de heetste processors zijn.
Je hebt je CPU koeler met tape vastgemaakt? :+ Goed bezig...

Maar dat ASA kan je dat er nog af krijgen naderhand of zit het gewoon vast als het eenmaal vast zit?

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Aikon schreef op 21 May 2003 @ 09:34:
[...]

Maar dat ASA kan je dat er nog af krijgen naderhand of zit het gewoon vast als het eenmaal vast zit?
Lijkt mij toch dat hij het over warmtegelijdende tape heeft.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Aikon schreef op 21 May 2003 @ 09:34:
[...]

nee tussen de core en de cooler zit van dit prut, 3m therminal paste. Ik weet heus wel hoe ik een cooler moet monteren.

• Aikon
  • Niet online
Ares408 schreef op 21 May 2003 @ 09:38:
[...]
Lijkt mij toch dat hij het over warmtegelijdende tape heeft.
Mij ook.
Meneer aard schreef op 21 May 2003 @ 09:41:
[...]
nee tussen de core en de cooler zit van dit prut, 3m therminal paste. Ik weet heus wel hoe ik een cooler moet monteren.
Net zeg je anders dat je die 'dubbel zijdig troep' op je CPU hebt, een aangezien het hier over dubbelzijdig tape ging enzo...

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Lijkt me niet dat je dubbel zijdig tape kan gebruiken... ASA is toch echt wel wat beter daarvoor...

In ASA zitten geleidende deeltje's die de warmte gelijden.. in dubbel zijdig tape niet...

[ Voor 33% gewijzigd door Apen-nootjes op 21-05-2003 09:49 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• DareDevil
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
Waarom zou je heatsinks willen tapen? Gewoon er op plakken en niet zuren. Wat kan er nu misgaan met plakken? |:(
Dit is DOC hoor!

[ Voor 8% gewijzigd door DareDevil op 21-05-2003 11:14 ]

Paradigm: Shift happens.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Aikon schreef op 21 mei 2003 @ 09:45:
[...]

Mij ook.

[...]

Net zeg je anders dat je die 'dubbel zijdig troep' op je CPU hebt, een aangezien het hier over dubbelzijdig tape ging enzo...
das ook dubbelzijdig spul wat er ook op zit, maar die gum die coolermaster eroop heeft zitten is helemaal troep. Van de week ff as3 halen.

Verwijderd

bij mij was er eerst ook een heatsink van me gforce3ti200 gevallen, en heb hem er met dubbelzijdig tape weer opgeplakt. het werkt prima want de haetsink wordt weer warm en me videokaart doet het (volgens mij) nog goed.

Verwijderd

Tijgert schreef op 21 mei 2003 @ 01:36:
Ok ok ok, ik denk dat ik het antwoord wel kan raden: ASA is beter.

Maar HOE VEEL beter?

Ik ben een ietwat schuwig om sinkjes op mijn 9800Pro te plakken.. tape lijkt zo veel makkelijker en veiliger.
Maar als de geleiding in verhouding verschrikkelijk slecht is... dan riskeer ik het wel.... denk ik.

Maarja... hoe erg is het... :?
Arctic silver adhesive werkt prima als je wat arctic silver 2 of 3 er bij smeert, mocht je de sinks er weer af willen leg je de kaart met de anti statisch zakje eventjes voor paar uurtjes in de vriezer ( gesloten btw ) en daarna kan je de sinks er zo aftrekken met een tangetje. zodra de sinks eraf zijn pak je wat keukenpapier je legt de kaart erop, en je laat de kaart drogen voor een dagje, en je kunt hem weer gebruiken zonder probs :) ( ja ik heb het ook gedaan, met mijn 9700pro wel te verstaan ) .

Verwijderd

Die dubbelzijdige troep is vast een "thermal pad" zoals Meneer Aard al zei.

Het nadeel van die thermal pads is dat ze:

- warmte minder goed geleiden dan thermal paste
- maar 1 keer gebruikt kunnen worden
- bij demontage moeilijk te verwijderen rommel achterlaat.

Het voordeel is dat:
- dat er nooit teveel thermal paste gebruikt wordt (die bij AS ook nog eens geleidend is...)
- AMD zeker weet dat er geen paste gebruikt wordt dat last heeft van Thermal pumping (er tussenuit lopen door de warmte) of "verpoedert".

De echte tweakert weet gelukkig hoe hij thermal paste moet aanbrengen (toch?), en kist een thermal paste dat geen last heeft van Thermal pumping. En dan blijven er dus alleen maar voordelen over voor het (juiste!) gebruik van koelpasta.

Wat je originele vraag betreft, ik schat dat "gewone" witte koelpasta een stuk beter is dan een thermisch pleister (enkele graden). Arctic Silver tov. gewone koelprut zal niet zo heel veel meer schelen (1 tot 2 graden maximaal), maar het is gewoon het beste, en zoveel kost het nou ook weer niet. Bovendien weet je zeker dat je een kwaliteitsprodukt koopt, wat bij anonieme koelprut niet altijd zo hoeft te zijn.

Je zou ook nog een dun laagje kopervet (wat je achterop remblikjes smeert) kunnen nemen....schijnt ook nog best redelijk te werken.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
ben 't niet echt eens met de meningen hier, dat de dubbelzijdige thermal tape veel minder effectief is...
heb op een MSI ti4200 op de mem chips ook van die HS met tape op gezet en OCed, en die mem heatsinks werden tog wel fftjes gloeiend heet. toen maar een 80mm fan op 5V ernaast gezet en alles was weer goed..

over de nadelen die Max_Kool opsomde:
- 't zal waarschijnlijk wel iets minder geleiden dan adhesive spul, maar vindt de voordelen tog nog wat groter; ben wat trughoudend met een vkaart in de diepvries leggen.. :P
- gebruik jij ASA of andere adhesives meer dan 1x dan? zeker eerst in de diepvries, dan de ASA eraf schrapen en dan weer vloeibaar maken in een pannetje? ;)
- alcohol doet wonderen...

vindt de voordelen tog nog ietswat gerustgevender:
- minder moeite met verwijderen, zodat je wat geruster kan zijn op je garantie.
- naar mijn ervaring geleidt 't nog best goed. (gebruikte dan wel koperen heatsinks)

Verwijderd

Wat Zalman (toch geen onbekende) bij een Nothbridge koeler adviseert is thermal paste in het midden, en "thermal 2 componentencement" op de hoeken.

• Aikon
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 12:26:
Wat Zalman (toch geen onbekende) bij een Nothbridge koeler adviseert is thermal paste in het midden, en "thermal 2 componentencement" op de hoeken.
Ze adviseren om het met die gaten vast te maken als het ff ken ;)

Lijmen en plakbandjes zijn sowieso niet optimaal, maar lijmen is nog wel iets beter dan plakband. :)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Veel ben je echter niet met de oplossing.. Bij AMD-chipsets heb je sowieso geen lijm nodig (bevestiging via gaatjes in het mobo), en Intel-chipsets zijn veel te klein (core is ongeveer 0.7cm²) om in de 4 hoeken lijm aan te brengen.

Edit: Spuit!11 :P

[ Voor 5% gewijzigd door Steve op 21-05-2003 12:39 ]

Verwijderd

Aikon schreef op 21 mei 2003 @ 12:38:
[...]

Ze adviseren om het met die gaten vast te maken als het ff ken ;)

Lijmen en plakbandjes zijn sowieso niet optimaal, maar lijmen is nog wel iets beter dan plakband. :)
Ja klopt, wat ik beschreef is als die gaatjes er niet zijn (en daar hebben we het toch over in dit topic, anders hoeft de TS al helemaal geen "tweezijdige dubbelekantenwarmteplak" te gebruiken, toch?).

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 21:41

JF_

Meneer aard schreef op 21 May 2003 @ 09:41:

Pas je wel op, koelpasta kan dodelijk zijn.
(Ik denk dat je thermal paste bedoelt)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

En wat is volgens jou dan het verschil tussen koelpasta en thermal paste? :)

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
gewoon warmtegeleidende dubbelzijdige tape gebruiken voor je memsinks is er teminste weer makkelijk af te halen en het maakt toch nouwlijks uit of je nu tape of artic silver gebruikt
je mem gaat er toch nouwlijks op vooruit
V.B.
geforce ti4600 zondermemsinks kon ie 695mhz mem dus en met sinks was het 700mhz stabiel wow dat was mn 50pleuro echt waard :( en ik gebruikte artic silver adhesive

verwacht dus na al je moeite geen wonderen

[ Voor 6% gewijzigd door stamp op 21-05-2003 14:02 ]

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• DareDevil
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
Wow 10€ per Mhz, zal je niet echt blij mee geweest zijn.

Paradigm: Shift happens.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
stamp666 schreef op 21 May 2003 @ 13:52:
V.B.
geforce ti4600 zondermemsinks kon ie 695mhz mem dus en met sinks was het 700mhz stabiel wow dat was mn 50pleuro echt waard :( en ik gebruikte artic silver adhesive

lol, ben jij ff genaaid zeg...
kheb deze gebruikt van ocshop.nl voor 10 euro voor 8 stuks.
Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.nl/website/pics_products/coolermaster-RMA-koper.jpg

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik heb dezelfde sinkjes, worden ook focking hot gewoon...
Ik heb nu maar Tweak Monster besteld, stukkie groter en beter... hoop ik.

En ach, wie weet WC ik mijn geheugen wel, als ik de moed weer heb...

Enne Fewture -> niet altijd zo SSerig bezig zijn, je bent een mod, geen god.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

gut o gut o gut, wat zijn we weer creatief vandaag! |:(
zaag gewoon een leuke heatsink in hapklare mootjes en lijm die aan je RAM vast, koelt een stuk beter dan die standaard shit die je in de winkel kan kopen en kost ook een stukkie minder...

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• D3LTA
  • Laatst online: 08:44
stamp666 schreef op 21 mei 2003 @ 13:52:

whaha die 5 Mhz, toe ff net of je dat merkt :D ja goede investering hoor die 50 pleuro's :D

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Tijgert schreef op 21 May 2003 @ 15:55:
Maar hij is wel een mod op got :+

Ik kan 'm best wel begrijpen. GoT, en dan vooral DOC, is bedoeld om je problemen met het "die-harde" tweaken voor te leggen. En Fewture zegt het zelf, je bent een tweaker of je bent het niet.. De sinkjes erop plakken met adhesive is echt geen groot probleem en moest je er ooit spijt van hebben moet je je kaart maar in de vriezer leggen. Ook vind je met de search genoeg manieren om de sinkjes vast te maken.

Dat klinkt misschien mierenneukerig (is het vast wel ;)), maar zulke zaken zijn de oorzaak van het steeds onoverzichtelijker worden van GoT, ook is het veel minder leuk dan vroeger, toen was het echt nog "die-hard".

• Aikon
  • Niet online
Tijgert schreef op 21 mei 2003 @ 15:55:
Ahum? |:(

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ja daaaaag, alsof alleen de elite van alle Tweakers hier wat mag zeggen zeg. Willen we het wel een beetje leuk en algemeen houden?
DoC is een naam, het houdt echt niet in dat je alleen maar idioten tweakers hebt zitten hier.
Al begin ik daar wel een beetje aan te twijfelen.

Het was een hele normale vraag, dubbelzijdig tape hoort ook bij cooling en de vergelijking met ASA is een relevante topic. (kijk maar naar de posts)

Ik heb er al geen zin meer in, stelletje heikneuters... wordt steeds ongezelliger hier.
Alleen maar 'gebruik search' of 'staat in ... topic' en dan nog afgezeken worden door de mods.

Laat die ban maar, moet toch een paar weken weg op vakantie... ben aan rust toe.

Verwijderd

Tijgert schreef op 21 May 2003 @ 21:53:
Ja daaaaag, alsof alleen de elite van alle Tweakers hier wat mag zeggen zeg. Willen we het wel een beetje leuk en algemeen houden?
DOC is een naam, het houdt echt niet in dat je alleen maar idioten tweakers hebt zitten hier.
Al begin ik daar wel een beetje aan te twijfelen.

Het was een hele normale vraag, dubbelzijdig tape hoort ook bij cooling en de vergelijking met ASA is een relevante topic. (kijk maar naar de posts)

Ik heb er al geen zin meer in, stelletje heikneuters... wordt steeds ongezelliger hier.
Alleen maar 'gebruik search' of 'staat in ... topic' en dan nog afgezeken worden door de mods.

Laat die ban maar, moet toch een paar weken weg op vakantie... ben aan rust toe.
Wat Fewture bedoelt (en daar hoef je heus niet zo op je pik van getrapt te doen), is dat dit topic niet echt in DOC thuis hoort. De bevestiging van een koelblokje is misschien meer iets voor V&B dan voor DOC.

Om dit soort discussies te voorkomen is er in het verleden juist een aantal splitsingen aangebracht binnen de Harde Waren. PMG, V&B, CME en DOC, waarbij de laatste twee wat meer de diepte ingaan.

Er wordt hier toch een beetje verwacht dat je een beetje kunt zoeken, en niet bang bent om (met beleid) een beetje te experimenteren.

En als je het "die hard" wilt houden, dan doe je inderdaad wat Fewture voorstelt:

Gewoon ASA erop..Vmodden..waterkoeling..en opschroeven die handel. Niet zeuren..tweaken!

NOFI

Verwijderd

Waar ik niet tegen kan is de reactie van Tijgert. Jij moet GVD eens weten hoeveel tijd ik steek in mensen zoals jij helpen! *zegt vies woord* En dat is wel een flame! Als jij mij gaat vergelijken met de SS kun je op weinig begrip rekenen. Daarnaast vind ik dat je zeurt over iets wat je eerst ff helemaal opblaast. Je topic is en blijft nutteloos..maar er zit geen slot op. Maarja..dat wil jij niet weten natuurlijk..jij moet gewoon wat te zeuren hebben. Dat ik hem nutteloos vind en TOCH openlaat vergeet je ff voor het gemak :r

Gelukkig zijn er users die het hele plaatje zien en weten dat ik ook (veel!) nieuwelingen help..de faq aanpas zodat het te lezen is..nutteloze draadje openlaat (omdat iemand ander het misschien wel nuttig vind) etc etc.

Edit:
Deze reactie is dus wel lomp bedoeld in tegenstelling tot de vorige..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 20:17 ]

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
okokok, attitude adjusted...

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 20:15:
Waar ik niet tegen kan is de reactie van Tijgert. Jij moet GVD eens weten hoeveel tijd ik steek in mensen zoals jij helpen! *zegt vies woord* En dat is wel een flame! Als jij mij gaat vergelijken met de SS kun je op weinig begrip rekenen. Daarnaast vind ik dat je zeurt over iets wat je eerst ff helemaal opblaast. Je topic is en blijft nutteloos..maar er zit geen slot op. Maarja..dat wil jij niet weten natuurlijk..jij moet gewoon wat te zeuren hebben. Dat ik hem nutteloos vind en TOCH openlaat vergeet je ff voor het gemak :r

Gelukkig zijn er users die het hele plaatje zien en weten dat ik ook (veel!) nieuwelingen help..de faq aanpas zodat het te lezen is..nutteloze draadje openlaat (omdat iemand ander het misschien wel nuttig vind) etc etc.

Edit:
Deze reactie is dus wel lomp bedoeld in tegenstelling tot de vorige..
ach, kijk nou! een man met zelfkennis :P

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Odin

¯¯¯¯¯

OK back ontopic people :)

Wat je ook kunt overwegen is gewoon je tubetje koelpasta gebruiken samen met hele kleine druppeltjes secondenlijm op de hoekjes van de chips, werkt perfect.

Verwijderd

ik heb zelf geheugen gekoeld en ik heb gelezen dat je ze erop moet plakken met warmte geleidende plakband die had ik niet maar dubbelzijdig plakband wordt ook warm dus dat geleid ook dus je kunt de erop plakken de mijne worden wel warm en ziet er leuk uit net als een grote koeler van de procesor

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 21:59

OcGuru

Giulietta Qv

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 14:37:
ik heb zelf geheugen gekoeld en ik heb gelezen dat je ze erop moet plakken met warmte geleidende plakband die had ik niet maar dubbelzijdig plakband wordt ook warm dus dat geleid ook dus je kunt de erop plakken de mijne worden wel warm en ziet er leuk uit net als een grote koeler van de procesor
waarom kick je een topic van meer dan drie jaar oud 8)7 :X ?

Bl44t

Verwijderd

ontopic betekent dat je iets zegt waar het topic over gaat dus je antwoord is niet nuttig en dat het oud is maakt niet minder waar wat ik heb gezegd

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:43

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 18:51:
ontopic betekent dat je iets zegt waar het topic over gaat dus je antwoord is niet nuttig en dat het oud is maakt niet minder waar wat ik heb gezegd
Vroeger, 3 jaar geleden was het nuttig geweest om deze info te posten. Nu heeft niemand er iets aan, en ook mag je verwachten dat de TS zijn "probleem" nu wel heeft opgelost.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ja, dat kan wel zijn, maar deze thread is niet alleen voor mij bedoeld. Het blijft bewaard in het archief zodat anderen het kunnen raadplegen.
Daarom is het beter deze thread door te zetten i.p.v. een nieuwe te beginnen, we willen het wel overzichtelijk houden toch?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

mja... we willen het wel overzichtelijk houden, maar daar komt dan natuurlijk wel bij dat de kennis relevant moet zijn... In de TS van de topic wordt gevraagd naar hoeveel beter ASA geleidt dan normale tape... tuurlijk kan je met normale dubbelzijdige tape ook de HS erop plakken maar hoe de warmte geleiding daarvan nou is.......

Anyhow... dit is echt een oude koe, vandaar dat deze op slot gaat :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.