[cms - interface] wat is gebruikersvriendelijk ?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:30
Inspired by Topstyle Pro 3.

Maarre, snappen je klanten dit ook :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

Nou, dit programma de beheerprogramma voro de cms; maar omdat je kunt authoriseren welke functionaliteit de gebruik kan zien. Kun je het zo gebruiksvriendelijk maken als je wil; want je kunt ook gewoon een html editor gebruiken voor typwerk. (dhtml editor activex).

Als "systeembeheerder" heb je natuurlijk alle functionaliteit kun je dus meteen alles veranderen en bewerken e.d. Verder vin dik zelf een windows programma vriendleijker voor de gebruiker dan een web-site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
idd lijkt eerder een complete WYSIWYG editor a la dreamweaver :P

CMS moet makkelijk int gebruik zijn of is dit gewoon voor jezelf? dan is het wel ok :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:30
alienfruit schreef op 26 May 2003 @ 22:38:
Verder vin dik zelf een windows programma vriendleijker voor de gebruiker dan een web-site.
Dat vind ik ook, maar hoever ga je daarin is de vraag dan.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alienfruit schreef op 26 May 2003 @ 22:38:
Verder vin dik zelf een windows programma vriendleijker voor de gebruiker dan een web-site.
Dat hangt van de programmeur af natuurlijk en zijn interface design. Wel een voordeel is, een giga voordeel zelfs, dat je meer met het systeem van de client zelf kan doen. Je kunt zowiezo tig keer meer doen dan via het web, om over de snelheid nog maar te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
eerst moet het werken daarna maak je het mooi - echte content people moet het makkelijk zijn - duidelijk maar vooral werken - die zien toch helemaal niet naar de layout - das meestal goed for de sale. Waarom zitten er nog zoveel bedrijven op AS/400 :) (of Linux i might add). Snelheid van adaptie (dus goed software design) enzovoorts. No Frills, Witte producten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoorde van iemand dat dat een leuk cms was. Ik weet dat als je zegt dat je zelf ook een cms hebt en dan vraagt of je hem mag zien dat het niet mag. Dat vind ik zo stom. Dus ik heb gewoon gezegd dat ik bezig was met het analyseren van een stel cms-en. En trouwens.. ik kraakte het niet af. Ik vond het best mooi ding maar ik wilde jullie alleen maar helpen met dingen. Maargoed: mijn cms was toch al af toen dus ik wilde alleen maar ff kijkje nemen.

edit: als mijn cms op me website staat zet ik er een demo bij zodat iedereen hem kan bekijken want dat vind ik zelf ook leuk: loeren.

edit: en als je die mail goed had gelezen had je gezien dat ik niet over een bedrijf lulde. Jij vraagt meteen waarvoor het is en ik zeg dat ik een stel cms-en wil vergelijken. :?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T. van Beek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10-2024

T. van Beek

flickritus

Bosmonster schreef op 26 mei 2003 @ 22:09:
[...]

Hehe.. kword wel erg negatief zo... maar als ik dit zie dan zie ik geen CMS, maar een ontwikkeltool :) Een klant heeft toch helemaal geen kaas gegeten van tags, html, stylesheet checkers en weet ik niet wat :?
Volgens mij heb je die vakjes Content enzo er nog onder? :)

http://flickr.com/photos/itommy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 mei 2003 @ 07:06:
[...]

Ik hoorde van iemand dat dat een leuk cms was. Ik weet dat als je zegt dat je zelf ook een cms hebt en dan vraagt of je hem mag zien dat het niet mag. Dat vind ik zo stom. Dus ik heb gewoon gezegd dat ik bezig was met het analyseren van een stel cms-en. En trouwens.. ik kraakte het niet af. Ik vond het best mooi ding maar ik wilde jullie alleen maar helpen met dingen. Maargoed: mijn cms was toch al af toen dus ik wilde alleen maar ff kijkje nemen.

edit: als mijn cms op me website staat zet ik er een demo bij zodat iedereen hem kan bekijken want dat vind ik zelf ook leuk: loeren.

edit: en als je die mail goed had gelezen had je gezien dat ik niet over een bedrijf lulde. Jij vraagt meteen waarvoor het is en ik zeg dat ik een stel cms-en wil vergelijken. :?
En laten we deze corporate vete even via de mail uitvechten, dank u :) Het optic was net zo leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:28

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 09:31:
[...]

En laten we deze corporate vete even via de mail uitvechten, dank u :) Het optic was net zo leuk
Vind je? Ik vind het een beetje gepats allemaal :P Iedereen vindt zijn eigen oplossing toch het beste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Dat hangt van de programmeur af natuurlijk en zijn interface design. Wel een voordeel is, een giga voordeel zelfs, dat je meer met het systeem van de client zelf kan doen. Je kunt zowiezo tig keer meer doen dan via het web, om over de snelheid nog maar te zwijgen.
Sorry, hoor maar dat het tig keer sneller via het web; geloof ik niet echt. Op een web-site dien je elke keer de gegevens uit de database op te vragen voor elke pagina. Terwijl je voor een windows programma gewoon de actuele data kunt ophalen; en vervolgens kun je deze data ophalen en gebruiken in het programma; en kun je updates sturen op het moment dat het nodig is.
CMS moet makkelijk int gebruik zijn of is dit gewoon voor jezelf? dan is het wel ok
Naar mijn mening is de CMS makkelijk in het gebruik; door gebruik te maken van een Windows en/of .NET programma (zou dus in principe ook kun draaien onder Mono ;) Maar dan moet ik eerst een html editor converten naar .net maar dit is zo gedaan) Ik heb tot toe alleen nog maar lof gehoord over de eerder genoemd beheerprogramma (zie plaatje Eagle Software site) en dat werd toch gebruikt door een organisatie met meerdere vestigingen e.d.

Natuurlijk komt er ook wel een web-based versie; maar die wordt echt niet uitgebreid :)
Trouwens een windows programma stamp ik ook wat sneller in elkaar dan een web/online versie ervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

alienfruit schreef op 27 May 2003 @ 10:19:
[...]
Sorry, hoor maar dat het tig keer sneller via het web; geloof ik niet echt. Op een web-site dien je elke keer de gegevens uit de database op te vragen voor elke pagina. Terwijl je voor een windows programma gewoon de actuele data kunt ophalen; en vervolgens kun je deze data ophalen en gebruiken in het programma; en kun je updates sturen op het moment dat het nodig is.
Volgens mij bedoeld hij dat ook. :Y)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Bosmonster schreef op 27 mei 2003 @ 09:38:
[...]
Vind je? Ik vind het een betje gepats allemaal :P Iedereen vindt zijn eigen oplossing toch het beste ;)
al dat amateuristisch gemeuk allemaal..neem toch een echt cms ( Interwoven Teamsite, Broadvision of ATG Publishing ) :+ >:) ;)

owja stokkie...je aanvraag ligt bij de accounts...kmocht niet zomaar ff screenies maken
:| :/

"You're only as good, as what you did last week."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OkkE schreef op 27 mei 2003 @ 11:54:
[...]
Volgens mij bedoeld hij dat ook. :Y)
Ja inderdaad, ik bedoelde dus dat het web langzamer is en minder flexibel :) Maar dat maakt niet uit.

Oh When lijkt me tof als het lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Aaah okidoki :)
Trouwens oh, when? ik heb wel eens Vignette gebruikt en tridion ecm die werken wel prima, alleen die dingen zijn volgens mij alleen gemaakt voor mensen die geld willen opmaken :+ :+ :+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 13:16:
Als ik een CMS maak (voor nieuws achtige websites, waar veel crew rond loopt) dan maak ik mijn Admin Panels altijd ONSITE, net als in een forum open je een nieuw topic, daar open je b.v. een nieuwe review op ongeveer de zelfde manier.
Dit is voor de crew veel makkelijker dan een extra CMS die buiten het huidige systeem zit.
Precies, dat is ook wat ik nou aan het implementeren ben op een soort nieuws site, zoiets werk over het algemeen niet alleen makkelijker maar ook vaak sneller.

Als de persoon de juiste rechten heeft krijgt deze boven aan elke pagina een paar knoppen te zien voor het maken van nieuwe berichten enzo en bij alle te bewerken onderdelen staat dan een 'edit' en een 'wis' pictogram:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/frontbewerk.jpg

Na het klikken op het bewerk pictogram wordt deze in de WYSIWYG editor popup geopend:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/topbewerk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/bewerkanimation.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/onderbewerk.jpg
offtopic:
jaja groote

Waarin die bewerkt kan worden en vervolgens weer worden opgeslagen, dit werkt hetzelfde bij de achterligende documenten.
@Rutger: hoe precies bodoel je die office style? wil wel is zien :P Waarom laat je de gebruiker kleuren kiezen? vaak komen er dan de vreemdste combinaties uit op de website zelf :P, maak gewoon een paar css classes met de kleuren erin die ze kunnen selecteren uit een dropdown ;)
Ik bedoel gewoon de explorer style :P zoals Gordijnstok omschreef
Ik heb eigenlijk de windows explorer compleet nagebouwd in dhtml. Ik gebruik dus ook de tree alleen om folders te laten zien. Aan de rechterkant krijg je dan de subfolders, en files te zien.

Klik je rechts op een folder, dan wordt de tree recursief mee uitgeklapt. De tree en de rechterkant wordt dus continue gesynchroniseerd.

Het is wel een teringwerk om te bouwen, en oa de controles op cut & copy & paste, maar daar heb ik een smerig trucje voor toegepast.
Daarnaast denk maar zo: als de gebruiker kleuren wil gaan gebruiken dan ben ik de laatste om hem tegen te houden, daarnaast is zo’n dropdown, voor een pagina layout, onderweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ons hele CMS is eigenlijk gebaseerd rond onze editor. Mensen beheren hun content daarmee en ze kunnen van daaruit ook weer links naar andere pagina's maken e.d. Hierbij kan ook gekozen worden hoe ze geopend moeten worden. In zelfde venster, nieuw venster of popup met bepaalde grootte. Ook invoeren van images en downloads werkt met soortgelijke mini-wizards.

Images en andere media worden op een centraal punt beheerd, zodat je images makkelijk kunt hergebruiken en kunt categoriseren in mappen. Verder hebben gebruikers de volledige controle over menu-pagina's en structuur (alles wat in het menu voorkomt) en daarbij losse pagina's (alle pagina's die niet in het menu voorkomen). Je kunt als gebruiker dus makkelijk even een pagina aanmaken en naar deze linken in een andere pagina.

Verder zijn overige functionaliteiten bij ons ondergebracht in modules. Dingen als nieuws/vacatures/productcatalogi/etc valt bij ons onder losse modules. Deze zijn vaak iedere keer anders en we willen daar ook voor de gebruiker de volledige vrijheid in houden. De enige keer ziet je beheeromgeving voor een productcatalogus er ook heel anders uit als de andere keer.

Andere functionaliteiten zijn:
  • Het kunnen beveiligen van pagina's, zodat de gebruiker zelf een soort extranet kan maken op zijn site. Uiteraard kan die hier ook zelf weer gebruikers voor aanmaken e.d.
  • Er zitten standaard statistieken in voor de site die bezoekers en referers bijhoudt en daar voor de beheerder mooie grafiekjes van brouwt.
  • Standaard wordt er een zoekindex bijgehouden van alle content, waar gebruikers (zie screenshot) ook nog keywords aan toe kunnen voegen welke zwaarder wegen in de zoekresultaten. Gebruikers kunnen dus forceren wat er bovenaan komt te staan bij bepaalde zoekwoorden.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~pcvandam/files/cms.gif

De vormgeving is wat verouderd, we zijn tussendoor (weinig tijd! :P) bezig om er een nieuwe look aan te geven.

[ Voor 11% gewijzigd door Bosmonster op 27-05-2003 17:00 ]

• Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Nielsz
    • Registratie: Maart 2001
    • Niet online
    http://www.nielsz.nl/images/tmp/screenie.jpg

Dit is het menu beheer. Pagina menu is niet zo heel spannend, Links zie je een lijstje met al je pagina's, en als je er op klikt zie je zo'n CMS blok zoals je er hier 13 in een dozijn van ziet :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• oh,when?
    • Niet online

oh,when?

...

Bosmonster schreef op 27 May 2003 @ 16:56:
    Images en andere media worden op een centraal punt beheerd, zodat je images makkelijk kunt hergebruiken en kunt categoriseren in mappen.
    zonder verder ervaring te hebben met jullie CMS kan ik wel vertellen dat redacteuren dat als een grote ergenis beschouwen. Redacteuren tikken een verhaal en willen daar graag een plaatje bij. Voor hen is het heel onlogisch dat zij dat niet in 1 scherm kunnen doen, maar naar een ander gedeelte moeten gaan om een plaatje up te loaden, weer terug te gaan en een plaatje te selecteren. Vanuit technisch oogpunt is het heel logisch om alles op 1 plek te beheren, vanuit een redactioneel proces niet.. :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op 27 mei 2003 @ 16:56:
    De vormgeving is wat verouderd, we zijn tussendoor (weinig tijd! :P) bezig om er een nieuwe look aan te geven.
    Jullie huisstijl is qua kleur echt ideaal voor een interface. Ik zie daar wel enorm veel mogelijkheden in. :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Genoil
    • Registratie: Maart 2000
    • Laatst online: 12-11-2023
    oh,when? schreef op 27 mei 2003 @ 18:29:
    [...]

zonder verder ervaring te hebben met jullie CMS kan ik wel vertellen dat redacteuren dat als een grote ergenis beschouwen. Redacteuren tikken een verhaal en willen daar graag een plaatje bij. Voor hen is het heel onlogisch dat zij dat niet in 1 scherm kunnen doen, maar naar een ander gedeelte moeten gaan om een plaatje up te loaden, weer terug te gaan en een plaatje te selecteren. Vanuit technisch oogpunt is het heel logisch om alles op 1 plek te beheren, vanuit een redactioneel proces niet.. :)
    mee eens, maar het één sluit het ander niet uit. gewoon plaatje bij het artikel up loaden (en laten zien uiteraard), maar wel centraal beheren. Kun je bij het toevoegen plaatje optie aan bieden of ze een bestaand plaatje willen hergebruiken of een nieuwe willen toevoegen. mijn cms gaat dat iig in de toekomst kunnen :). plaatje laat nog ff op zich wachen..ben nog druk aant CSS-en :P

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• T. van Beek

T. van Beek

flickritus

Gordijnstok: Zou je contact met me willen op nemen op thomasvbeek(at)hardwarefaq.nl ??? MSN kan ook :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem maar contact met mij op, mail adres staat in profile. :) Blijf niet achter mensen aanmailen :D

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

oh,when? schreef op 27 May 2003 @ 18:29:
    [...]

Precies... in de wizard om een plaatje te selecteren zit ook een tabje waarin je gewoon een image kan selecteren van je schijf. Plaatst die het direct ook in de media-bibliotheek voor later hergebruik. Het kan dus allebei ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~pcvandam/files/cms2.gif

Het CMS is overigens voornamelijk bedoeld voor de middengrootte site. Het ondersteunt bijvoorbeeld momenteel geen dingen als redactie/publishing. Wel meerdere gebruikers met verschillende niveau's, maar er is geen controle op gelijktijdig onderhoud in de vorm locking.

[ Voor 20% gewijzigd door Bosmonster op 27-05-2003 20:46 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• T. van Beek

T. van Beek

flickritus

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 20:03:
    Neem maar contact met mij op, mail adres staat in profile. :) Blijf niet achter mensen aanmailen :D
    Email adres -
    Dat is dus het probleem :D
    Bosmonster schreef op 27 May 2003 @ 20:25:
    [...]

Precies... in de wizard om een plaatje te selecteren zit ook een tabje waarin je gewoon een image kan selecteren van je schijf. Plaatst die het direct ook in de media-bibliotheek voor later hergebruik. Het kan dus allebei ;)

[afbeelding]

Het CMS is overigens voornamelijk bedoeld voor de middengrootte site. Het ondersteunt bijvoorbeeld momenteel geen dingen als redactie/publishing. Wel meerdere gebruikers met verschillende niveau's, maar er is geen controle op gelijktijdig onderhoud in de vorm locking.
    Dat ziet er dan weer heel netjes uit, jammer dat we geen echte online demo's kunnen zien! :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mail adres is gefixed. Van mijn kant heeft het niet veel zin om een online demo te geven. Van 16kb up wordt je niet vrolijk. Bovendien wil ik eerst nog wat zaken optimaliseren en reorganiseren/wijzigen voordat ik uberhaupt wat wil laten zien als ik dat al wil doen :P

Bosmonster, jullie blauwe kleur bij login is zowat hetzelfde als die van mij. Ik zag die kleurcode voor het eerst op de LostBoys website terugkomen icm met dat diepe rood :) Blijft vet kleurtje dat pastel blauw, kun je met elke kleur zowat een tof contrast creeren.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 23:43 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• oh,when?
    • Niet online

oh,when?

...

Ik ben vorig jaar nog naar een seminar geweest over CMS systemen, en kreeg daar een gids van Entopic waarin vele CMS systemen werden beoordeeld, en ook een duidelijke onderverdeling tussen CMS systemen specifiek voor het web ( wat toch meer gericht is op een document publishing model ) en CMS systemen die gericht zijn op de gehele organisatie ( proces gericht model ). In deze thread gaat het meer om web-gerelateerde CMS systemen gericht voor de MKB en kleine en middelgrote organisaties ipv de grote enterprise systemen.

Iig kreeg ik de melding dat Entopic over een paar weken met een nieuwe versie van de gids uitkomt, de 2003 editie. Kost 80 euro maar is het geld dubbel en dwars waard als het je (interesse)gebied is.

/Edit

de CMS-en die behandeld worden zijn:

- BackStream CMS (BackStream)
    - Casta\\CMS (Hippo)
    - CMS300 (On-Site)
    - Coherence 2 (EastSite)
    - Content Server (Divine)
    - Iprox (InfoProjects)
    - Livelink (OpenText)
    - Lynkx Content Manager (Liones)
    - Marketing Toolbox (Basket Builders)
    - Mediasurface (Mediasurface)
    - Mercury CMS (Remotion)
    - Merant Collage (Merant)
    - Microsoft Content Management Server (Microsoft)
    - MMBase (MMBase) *

- Passage CMS (Passage Projects)
    - Phoundry (Web Power) *
    - RASter (Ras Informatisering)
    - Roxen CMS (Roxen)
    - Smartsite Dynamic Web System (Smartsite)
    - Stellent Content Server (Stellent)
    - Teamsite (Interwoven) *
    - Transiciel Content Management System (Transiciel)
    - Tridion R5 (Tridion)
    - Versatile Internet Platform (Gauss)
    - Vignette Content Management Suite (Vignette) *
    - Waxtrapp Portal Manager (Waxtrapp) *
    - WebManager (GX)

waarbij de * CMS systemen zijn waar ik zelf ervaring mee heb. Waxtrapp is het CMS waar Omroep.nl ( en tal van subsites ) op draait, MMBase is de OpenSource CMS ontwikkeld door de VPRO. WebManager is trouwens het systeem waar de huidige Planet Site tegenwoordig opdraait, kan Ralph wel meer over kwijt, hij is er nogal fan van ;)

:)

[ Voor 45% gewijzigd door oh,when? op 28-05-2003 10:29 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Woei dank Oh When, die gaan we dus zeker bestellen :)
    Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 22:48:
    Bosmonster, jullie blauwe kleur bij login is zowat hetzelfde als die van mij. Ik zag die kleurcode voor het eerst op de LostBoys website terugkomen icm met dat diepe rood :) Blijft vet kleurtje dat pastel blauw, kun je met elke kleur zowat een tof contrast creeren.
    Blauw? :P Ik kan me geen blauw herinneren in de login. Misschien voor een specifieke site, aangezien de basis kleuren van het CMS zijn aan te passen aan de klant (hebben ze in ieder geval nog een beetje 'eenheid' met de site).

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
    • Registratie: Augustus 2000
    • Laatst online: 24-11-2024
    Even omhoog met die topic, vind ik reuze interresant :)

ik heb hier mijn bijdrage het is voor in een bedrijf

Afbeeldingslocatie: http://m4rtin.dnsalias.net/pic/zooi/allprintadminfinal_1_18.gif

php/javascript/html

site is voor een MKB printshop

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ziet er redelijk ok uit, maar zou het zo langzamerhand niet weer eens tijd worden voor een (tijdelijke) revival van Hardcode Interaction Design?

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
    @ mabit, das bedoel je op mijn post?

zoja euh... wat is dat :+

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M4RTiN schreef op 02 oktober 2003 @ 14:24:
    @ mabit, das bedoel je op mijn post?

zoja euh... wat is dat :+
    dat van: ziet er best ok uit sloeg idd op jou post

en hardcore interaction design was een forum dat vroeger ook in de devschuur zat maar helaas is opgeheven. Maar aangezien er toch wel een paar mensen in geintresseerd zijn (inclusief ondergetekende) zou ik het wel leuk vinden omdat forum weer voor een paar maandjes in ere te herstellen :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 02 oktober 2003 @ 14:42:
    [...]

dat van: ziet er best ok uit sloeg idd op jou post

en hardcore interaction design was een forum dat vroeger ook in de devschuur zat maar helaas is opgeheven. Maar aangezien er toch wel een paar mensen in geintresseerd zijn (inclusief ondergetekende) zou ik het wel leuk vinden omdat forum weer voor een paar maandjes in ere te herstellen :)
    de drie topics die daarin geopend zouden worden kunnen ook wel in W&G ;)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
    tjah owja dat weet ik nog wel :D

was indd gewoon te weinig post in, kdenk dat het niveau hier net wat te laag is daarvoor?

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op 02 October 2003 @ 14:50:
    [...]

de drie topics die daarin geopend zouden worden kunnen ook wel in W&G ;)
    dan ben je ook lekker snel klaar met modereren :)

maar ff serieus, ik denk dat er best veel animo voor zou zijn als je zo'n topic opent voor de duur van 1 of 2 maanden.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• r0bert
    • Registratie: September 2001
    • Laatst online: 30-07 02:32
    Waarom niet gewoon in dit topic ?

Het is inderdaad wel een onderwerp wat de serieuze mensen in het vak zal aanspreken lijkt me, maar om daar een heel forum voor te openen ? Misschien dat nieuwsgierige mensen er een paar keer gaan kijken, maar veel postings lijkt me geen relevante verwachting :) Hier in w&g in 1 of 2 topics lijkt me goed te doen..

Ik ben zelf nu bezig beetje met het bekijken van dit hele topic.. Heel handige :) Ik neem de goede elementen uit elk product mee en doordat te combineren ontstaat er (hopelijk) een nog beter eindproduct :) Kan dit topic dus mooi toepassen op mijn eigen projecten :P

Maargoed, verder heb ik niet echt iets toe te voegen op het moment ;) :P

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Omdat dit over de usability van een gui voor een cms gaat en niet in het algemeen. :+

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Evos
    • Laatst online: 06:50
    Wat voor WYSIWYG systemen gebruik zelf htmlarea maar werkt niet helemaal perfect...
    verder (hele) goeie dingen hier gezien!

En niet als script request maar een hoe is het opgebouwd?

[ Voor 20% gewijzigd door Evos op 04-10-2003 00:33 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• flashin
    http://www.bris.ac.uk/is/projects/cms/ttw/ttw.html#os

veel zijn er niet echt handig. Maar neem is een kijkje..

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand die gids van Entopic al aangeschaft ?

Ben benieuwd of het alleen over de code gaat of ook over de user-interface/design.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• BierPul
    • Laatst online: 12-09 14:07

BierPul

2 koffie graag

De gids van Entopic komt eigenlijk helemaal niet neer op code :P

Ik vindt het een hele goede gids maar als je op zoek ben naar plaatjes van een GUI dan pis je naast de pot :P

Echt lees werk maar zeker overzichtelijk :)

Ja man

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

De Entopic gids is meer voor de mensen die een CMS aan zouden willen schaffen. Het geeft een uitgebreide vergelijking tussen de functionaliteiten van de bekendste CMS'en.

Maar al die informatie is voor ontwikkelaars natuurlijk ook heel interessant om door te lezen :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Skef
    • Registratie: April 2001
    • Laatst online: 17-09 09:49

Skef

Ik scheer.me

Ik heb 'm zelf ook aangeschaft, en had eerlijkgezegd meer plaatjes verwacht.

Het bekende "kijkje in andermans keuken" kan wel, maar je moet er wel een goed voorstellingsvermogen voor hebben...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben alweer bezig met de opvolger van het door mij eerder geposte CMS :) Verbeteringen gaan op zowel functioneel gebied ook in de interface zitten.

Zo zal er ook een hele nieuwe treeview inkomen, en ben ik aan het bekijken of het een en ander crossbrowser haalbaar is :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• r0bert
    • Laatst online: 30-07 02:32
    Ik heb vrijwel hetzelfde probleem als de topicstarter:

Wat is gebruiksvriendelijker wanneer er een rij data moet worden gewijzigd (data in lijstvorm)?

- inline edit; klikken op wijzigknop zet de rij om in velden waarvan de data is aan te passen
    - in aparte container binnen pagina; klikken op de wijzigknop opent de gekozen rij met alle data in een aparte container ergens anders in het scherm (div/layer)
    - nieuw scherm; klikken op wijzigknop opent een nieuw scherm met de data uit de gekozen rij. Dat kan dus nogal onoverzichtelijk werken omdat er steeds geschakeld moet worden tussen 2 schermpjes..

Mij lijkt zelf de 2e optie het beste, maar echt sterke argumenten kan ik er niet voor geven behalve dat het mij gewoon overzichtelijker lijkt..

[ Voor 7% gewijzigd door r0bert op 08-10-2003 14:55 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• djluc
    • Registratie: Oktober 2002
    • Laatst online: 16:51
    Ik denk dat daar geen eenduidig antwoord op te geven is. Bij heel veel informatie kan het soms een formulier worden wat beter apart kan zijn maar voor kleine waarden is een soort excel achtig iets vaak weer fijner.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• wustenveld
    • Registratie: Februari 2002
    • Laatst online: 07-07 13:36
    fastbal schreef op 03 October 2003 @ 23:23:
    Wat voor WYSIWYG systemen gebruik zelf htmlarea maar werkt niet helemaal perfect...
    verder (hele) goeie dingen hier gezien!

En niet als script request maar een hoe is het opgebouwd?
    Ik heb op http://www.fredck.com/FCKeditor/ een goed WYSIWYG systeem gevonden, misschien kun je er wat mee. Ik in ieder geval wel :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• rollebol
    • Registratie: Mei 2000
    • Laatst online: 22-08 14:55
    Wellicht interessant om erbij te zeggen dat die FCKeditor onder Mozilla (Firebird 0.7+) niet werkt.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rollebol schreef op 24 October 2003 @ 20:11:
    Wellicht interessant om erbij te zeggen dat die FCKeditor onder Mozilla (Firebird 0.7+) niet werkt.
    De meeste (MS)HTML editors werken niet onder Mozilla (helaas)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• djluc
    afbeeldingen verwijderd omdat ik ze kwijt ben :r
    Ik ben ook weer eens aan de slag gegaan om een CMS/website beheer tool (dek-in modus :)) te maken. Ik vind het niet nodig om een nieuw topic te maken dus heb ik het hier geplaatst, dit is toch zo'n beetje hét CMS verzamelpunt. Ik heb als opzet een database gemaakt met een content-types en een content tabel. Daarmee kan ik dus alle elementen overal plaatsen. Het systeem is gemaakt met PHP/MySQL en wat basic JavaScript om het gebruiksvriendelijker te maken. Ik heb een aantal screenshots gemaakt met daarbij wat uitleg, dat is het duidelijks lijkt mij.

Onder alle tekst op de website staat gewoon een edit link, als je daarop klikt kun je in een textarea aanpassingen doen. Dus gewoon op de pagina zelf.

Dit is de pagina waar je de opzet van de site in kunt voeren.

Het CMS is zo opgezet dat je verschillende media eenvoudig kunt plaatsen. Ik kan in een config bestand alle toegestane extenties en hun implementaties instellen.

Dit is het venster wat je te zien krijgt als je in de bovenstaande afbeelding op bewerken klikt. Je kunt slepen en uploaden.

Dit is de reactions module. Je ziet linkjes onder het bericht staan om berichten goed te keuren als je daar genoeg rechten voor hebt.

Hier zie je het openingsscherm van het gebruikersbeheer.

Dit is hetgeen je ziet als je op een groep klikt.

Dit scherm krijg je als je op een user klikt. Je ziet dat ze in meerdere groepen kunnen zitten.

Dit is de module internmail, dit is een systeem waarmee je kunt mailen met het personeel.

En als laatste de link module, deze biedt de mogelijkheid om links onder een pagina te plaatsen

Graag jullie commentaar.

[ Voor 61% gewijzigd door djluc op 20-09-2005 20:01 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• flashin

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• BtM909
    • Registratie: Juni 2000
    • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Waarover :? 't Ziet er goed uit, maar wat wil je dat we zeggen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
    You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
    I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ik ben blij dat je klant het snapt.. want ik snap er geen bal van :P

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het in ieder geval leuk dat er toch iemand weer screenshots plaatst van een cms. Ik mis alleen in jouw systeem een beetje overzicht.

Hoe weet je nu waar een pagina zich bevindt?

Ik ben zelf alweer wat verder gevorderd met versie 2004, maar het kost nog veel tijd voor er uberhaupt een toonbare versie is :) Ik zoek nu alleen nog een manier om van een pagina automatisch serverside een screendump te maken, en deze vervolgens naar een thumbnail om te zetten.

Ik zit ook nog de mogelijkheid van webdav of odma te bekijken :)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 23:55 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• bgever
    • Registratie: April 2002
    • Laatst online: 28-05-2021
    Ik ben zelf alweer wat verder gevorderd met versie 2004, maar het kost nog veel tijd voor er uberhaupt een toonbare versie is :)
    Ach je hebt nog tot 31 december 2004 de tijd voor je een release moet uitbrengen dus tijd zat :D.

Ik moet zeggen dat dit een erg interessant topic is, vooral omdat ik zelf plannen heb om een CMS systeem te ontwikkelen. Niet grootschalig ofzo, maar gewoon MKB gericht.

Het grote struikelblok waar ik tegenaan loop is de XHTML WYSIWYG implementatie. Op zich is alles nog wel te doen met het MSHTML component, maar zit mij nu de grote keuze tussen webbased en appbased.
    De bedoeling is om met de DOM manueel tags, elementen en CSS in een document te proppen, en zo ook de opmaak te achterhalen:
    Denk bijvoorbeeld aan een stukje tekst, als je daar de cursor in zet. Een mehtode loopt dan de DOM af op zoek naar een B/STRONG tag, style attr met font-weight, intern/extern stylesheet met font-weight.
    Webbased: Het doorzoeken van de DOM zal met JavaScript moeten gebeuren, en de achterliggende backend is PHP/MySQL. Het probleem is alleen dat ik niet zo'n grote ervaring heb met JavaScript hoewel ik wel bereid ben om het te leren.
    Appbased: de applicatie wordt gemaakt in Delphi en zal een TWebBrowser component bevatten die ook weer MSHTML gebruikt. Het voordeel is dan wel dat ik toegang heb tot alle interfaces en beter event-handling kan toepassen. Bovendien kan ik de DOM parser mooi structureel in snelle methodes kunnen opbergen.

Ik zou het allemaal wel appbased kunnen maken wat een tal van voordelen heeft: betere feedback naar de database, betere vormgeving en gebruiksgemak, erg solide. Webbased kan ook, en het grote voordeel daarvan is dat het voor elke computer met internet en IE toegankelijk is.
    Een erg moeilijke keuze dus; gebruiksgemak of toegankelijkheid.

De toepassing van de CMS zal waarschijnlijk door meerdere personen (multi-user) op een vaste werkplek worden gedaan.
    Het crossplatform is hier niet aan de zaak, alles zal op een Windows computer moeten gebeuren vanwege MSHTML. Het XHTML moet er voor zorgen dat de gebakken pagina's wel goed crossplatform zichtbaar zijn.

Heeft iemand al eens voor de zelfde keuze gestaan, en welke lijkt jou het beste?

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• djluc
    Ik ben blij dat je klant het snapt.. want ik snap er geen bal van
    Ik kan je helaas geen demo laten zien, want het werkt erg logisch en overzichtelijk. Je hebt geen apart beheer gedeelte wat je weleens ziet, alles wordt binnen de pagina's bewerkt.
    Ik mis alleen in jouw systeem een beetje overzicht.
    Hoe weet je nu waar een pagina zich bevindt?
    Hoe bedoel je precies weten waar een pagina zich bevind? Het systeem is echt gericht op eenvoudig website content beheer. Een pagina is gewoon een simpel object waar je een of meerdere tekstvelden en afbeeldingen aan kunt hangen. Meer is het niet, je kunt er verder ook niets speciaals mee doen.

@Gordijnstok: beter zoeken ;) [rml][ PHP] maak thumbnail van url[/rml]

[ Voor 13% gewijzigd door djluc op 04-07-2004 14:10 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Dan nog is het nut een beetje ver te zoeken van een screenshot in een CMS. Mensen hebben veel meer herkenning aan een zelftoegekende pagina-titel dan aan een screenshotje/thumbnail van de content die er op het merendeel van de pagina's toch hetzelfde uitziet.

En een preview heb je toch liever als klikbare pagina ipv een screenshot.

[ Voor 13% gewijzigd door Bosmonster op 09-11-2003 13:57 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djluc wat er in dat topic staat is geen oplossing :) Ik was zelf al een het klooien geweest, door van een website een pdf te maken, en vervolgens om te zetten naar een afbeelding. Maar dat zijn van de knutseloplossingen.

Bosmonster, ik gebruik de thumb meer als verfraaing van de interface :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• MisterData
    • Laatst online: 29-08 20:29
    In mijn CMS heb ik dmv JavaScript gemaakt dat als je op een regel klikt de aan te passen tekst veranderd in een textbox en een OK-button :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik trouwens bij mezelf steeds vaker merk is dat ik xhtml ediiting alleen gebruik voor het opmaken van xsl stylesheets maar dat ik de content weer gewoon met ubb laat opmaken.

Als ik de gebruikers hun texten met een xhtml editor laat opmaken is er geen goede scheiding tussen content en opmaak waardoor de data minder goed toegankelijk is voor andere mediatypen: sms, email

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 11:30:
    Wat ik trouwens bij mezelf steeds vaker merk is dat ik xhtml ediiting alleen gebruik voor het opmaken van xsl stylesheets maar dat ik de content weer gewoon met ubb laat opmaken.

Als ik de gebruikers hun texten met een xhtml editor laat opmaken is er geen goede scheiding tussen content en opmaak waardoor de data minder goed toegankelijk is voor andere mediatypen: sms, email
    Email is geen probleem aangezien deze gewoon de browser dll's gebruiken, SMS berichten zijn over het algemeen ook niet compatible met reeds aanwezige content op de site daar SMS gelimiteerd is op de hoeveelheid karakters.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Email is geen probleem aangezien deze gewoon de browser dll's gebruiken,
    Maar er zijn nog bergen mensen die geen HTML mails willen of kunnen ontvangen (heel veel mensen hebben dit ivm veiligheid uitstaan...)
    SMS berichten zijn over het algemeen ook niet compatible met reeds aanwezige content op de site daar SMS gelimiteerd is op de hoeveelheid karakters.
    Dat ligt maar net aan de soort content. Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken waarbij het wel in 450 tekens verzonden kan worden. En anders kort je het in.

Bovendien zijn er nog legio voorbeelden waarbij de content als plaintext aangeleverd moet worden. Bijvoorbeeld voor een rss feed.

Je kunt de <xhtml> tags ongetwijfeld strippen, maar om dit echt goed voor elkaar te krijgen ben je gewoon veel tijd kwijt. Hetzelfde geldt voor het naast elkaar bijhouden van een plain text als een xhtml versie.

Een ubbversie van een text is gewoon veel makkelijker om te strippen en biedt toch de benodigde functies om een text redelijk vorm te geven.
    Pagina: 1 2 3 Laatste