even een tipje voor de FAQ,
Als ik de topics doorlees zie ik steeds vaker amperage, wattage en voltage. Nog even en men gaat over resistant-age praten. Is het misschien een idee om in de faq een mini-basis kennis elektronica te plaatsen zodat dergelijke termen niet meer worden gebruikt?
Even een voorbeeld:
Als we een voeding hebben van 5 Volt / 15 Watt betekent dit dat die voeding bij een Spanning van 5 volt een Vermogen kan leveren van 15 Watt. Wanneer er bij die spannins slechts 10 Watt wordt verbruikt is de Stroomsterkte die door de draadjes heen loopt gelijk aan: P=U*I (Vermogen in Watt= Spanning in Volt * Stroomsterkte in Ampere) dus 15=5*3 . De stroomsterkte is dus 3 Ampere.
Dit betekent dat de voeding in dit geval belast is met bijv een lamp.
Om de Weerstand in Ohm dan uit te rekenen gebruik je de volgende formule:
(U/R)=I Wanneer de Stroomsterkte door die draad dus 3 Ampere is en de Spanning over de lamp 5 Volt is kunnen we de formule als volgt gebruiken:
(5/1.67)=3 . De weerstand van de lamp bij een Spanning van 5 Volt is dan dus 1.67 Ohm.
Samengevat:
Spanning in Volt. Spanning staat OVER een belasting
Stroomsterkte in Ampere. Stroomsterkte DOOR de belasting
Vermogen in Watt.
Weerstand in Ohm. (hoe groter de weerstand hoe kleiner de stroomsterkte)
P=U*I (Vermogen in Watt=Spanning in Volt * Stroomsterkte in Ampere)
(U/I)=R (Spanning in Volt / Stroomsterkte in Ampere = Weerstand in Ohm)
Deze formules kunnen natuurlijk aangepast worden naar de vorm waarin je hem nodig hebt.
En laat me vandaag voor het laatst Wattage en Voltage lezen!
Hierbij gaf ik mijn voorbeeld. Misschien dat het al in de faq staat, maar ik zag neit niet direct.