Vliegtuig, flipperkast,300 lampjes en de aansturing daarvan

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ding
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 08:48
Een vriend van mij belde een tijdje terug met de vraag of ik interesse had in een project. Hij kon me niet door de telefoon uitleggen waar het om ging, dus ben ik komen kijken.
Inmiddels ben ik begonnen aan het geheel en aangezien ik er zelf heel enthousiast over ben wil ik jullie graag mee laten genieten. ;)
Uiteraard ben ik geinteresseerd in jullie mening, tips en kritiek.

Het project:
Een kunstenaar heeft op ware grootte een jachtvliegtuig gemaakt wat zo uit de tweede wereldoorlog weggevlogen lijkt. De rompdelen zijn aan de binnenkant opgebouwd uit de onderdelen van verschillende flipperkasten en zijn gevuld met een hele berg lampjes. De rest van het materiaal komt uit de bouwmarkt etc.
Voor de aansturing van de lampjes is mijn hulp ingeroepen dus daar wil ik zelf wat meer over kwijt, op het project an sich ga ik niet dieper in.

Het vliegtuig:
(Mijn excuses voor de slechte kwaliteit van de foto's)
Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/002.jpg

Dit is een deel van de staart, het opgezaagde deel gaat voorzien worden van glas in lood. Binnen is een deel van het speelveld van een flipperkast zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/003.jpg

Ook dit opengezaagde deel gaat opgevuld worden met glas in lood.
Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/004.jpg

De voorkant met de propellor, hier achter is het "speelveld zichtbaar"
Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/005_voorkant.jpg

En hier gaat het allemaal om, de lampjes!
Je staan nu als het ware met je neus tegen de propellor aan, en kijkt tussen de bladen door in de romp van het vliegtuig.
Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/006_binnen1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/007_binnen2.jpg

En dan de kabelboom in de cockpit.
Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/008_draadjes.jpg

Om alle lampjes aan te sturen hebben we gekozen voor relaiskaarten van de firma Conrad, die aan elkaar door te koppelen zijn en aangestuurd worden via de rs232 poort van je PC. Iedere kaart bevat 8 relais.
Aangezien er, pak em beet, 300 lampjes in het speelveld zitten zijn er 40 kaarten aangeschaft.

De kaart:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/9000_9999/9600/9670/9677/967720_LB_00_FB.EPS.jpg

En op de volgende wijze gaan ze in serie achter elkaar
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/9000_9999/9600/9670/9677/967720_SZ_02_FB.EPS.jpg

De software die bij dit soort kaarten geleverd wordt, is niet bruikbaar voor een project als dit, omdat je bij het programmeren van looplichtjes toch wel enig idee wilt hebben hoe het er uit gaat zien. Dus is mijn taak een interface te schrijven om de verschillende lichtpatronen door de kunstenaar te laten maken. In een later stadium ga ik de software maken waar de lichtprogrammas mee afgespeeld kunnen worden door het publiek, die dat starten door op de knoppen van een oude gokkast te drukken. Uiteraard wil ik ook geluid en eventueel videobeelden toevoegen aan het geheel, maar we beginnen met de lampjes.

Ik ben begonnen met het uitzoeken hoe je in VB via de compoort de kaartjes moet aansturen, dat was fase 1.

Nu ben ik aan de interface begonnen:

De lampjes worden aangezet m.b.v. checkboxen (aanvink vakjes) waarvan ik de plaatjes heb vervangen om het wat meer op lampjes te laten lijken. Helaas maakt VB er dan ook gelijk een button achtig iets van, maar het is wel werkbaar zo denk ik. Op dit plaatje staan lampje 1 en 3 aan.
Zoom 0
Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/Zoom0.jpg

Met behulp van de zoom slider kun je verder naar achteren gaan in het vliegtuig, om daar lampjes voor deze stap aan of uit te zetten.

Zoom 1
Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/Zoom01.jpg

Is er iemand die interesse heeft in de code die ik hiervoor aan het bakken ben, of kunnen jullie je dat wel voorstellen?
Is de interface enigzins handig, of hebben jullie betere ideeen?

Alles is bespreekbaar. Dat betekent NIET dat je alles mag zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ziet er erg gaaf uit, klasse !

Verder kan ik je denk ik helaas niet helpen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 11:22

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

is het misschien een idee om het in twee-en te doen

voorbeeldje.
Een window waarin een zij aanzicht van het vliegtuig zichtbaar is mert de verschillen de niveau's
Als je dan op een niveau klikt dat dan in window twee een overzicht krijgt met de aanwezige lampjes.
Dan hoef je niet elke keer "door" het vliegtuig heen
en krijg je gelijk een beter oveerzicht welke lampjes er aan staan en welke niet
eventueel kan je in een latere fase het window waarin het vliegtuig dan zichtbaar is "3d" maken door het vliegtuig iets schuint over te laten komen/
/voorbeeld

Verder ben ik wel geintereseerd in hoe je het gaat doen
Suc6 alvast
[bookmark]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ding
SimplyMe schreef op 27 augustus 2004 @ 23:44:
is het misschien een idee om het in twee-en te doen

voorbeeldje.
Een window waarin een zij aanzicht van het vliegtuig zichtbaar is mert de verschillen de niveau's
Als je dan op een niveau klikt dat dan in window twee een overzicht krijgt met de aanwezige lampjes.
Dan hoef je niet elke keer "door" het vliegtuig heen
en krijg je gelijk een beter oveerzicht welke lampjes er aan staan en welke niet
eventueel kan je in een latere fase het window waarin het vliegtuig dan zichtbaar is "3d" maken door het vliegtuig iets schuint over te laten komen/
/voorbeeld

Verder ben ik wel geintereseerd in hoe je het gaat doen
Suc6 alvast
[bookmark]
Ik ben nu al blij dat ik dit gepost heb, want hier had ik zelf inderdaad niet aan gedacht. Hier ga ik een paar nachtjes over liggen bomen.
Gelukkig is het weekend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of echt 3d door het vliegtuig navigeren, zeg als een fps. Waarschijnlijk kan je wel bijna complete code voor zoiets rippen van een site als nehe (google op nehe opengl). Dan zou ik het wel gaaf vinden als je virtueel door het vliegtuig loopt en lampjes aan of uit kan zetten die dan in het echt aan/uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplyMe

SimplyMe

Eek the Cat

It never hearts to help
Suc6 ik merk het wel

Misschien een idee om per kaart een nivaeu te maken das gelijk makkelijk met adressering
niveau 1 is "kaart met relais 1"

krijg je wel 40 niveau's
dus misschien tussen oplossing met 2 kaarten per niveau

dus 20 niveau's
15 lampjes per niveau.
en dus adres 1.1 en 1.2 voor niveau 1
en 2.1 en 2.2 voor niveau 2 enz.
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 23:52:
Of echt 3d door het vliegtuig navigeren, zeg als een fps. Waarschijnlijk kan je wel bijna complete code voor zoiets rippen van een site als nehe (google op nehe opengl). Dan zou ik het wel gaaf vinden als je virtueel door het vliegtuig loopt en lampjes aan of uit kan zetten die dan in het echt aan/uit gaan.
Laat die jongen nou maar eerst zijn onderlaag met adressering van de kaarten en de lampjes e.d. op orde hebben met alle lampjes en zo.
Dan kan hij daarna misschien nog wel gaan kijken of het in 3d kan ;)

[ Voor 52% gewijzigd door SimplyMe op 27-08-2004 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ding
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 23:52:
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ding
SimplyMe schreef op 27 augustus 2004 @ 23:54:
[...]

Suc6 ik merk het wel

Misschien een idee om per kaart een nivaeu te maken das gelijk makkelijk met adressering
niveau 1 is "kaart met relais 1"

krijg je wel 40 niveau's
dus misschien tussen oplossing met 2 kaarten per niveau

dus 20 niveau's
15 lampjes per niveau.
en dus adres 1.1 en 1.2 voor niveau 1
en 2.1 en 2.2 voor niveau 2 enz.

....
Dat was ook mijn eerste gedachte.
Maar de lampjes etc zitten al in het vliegtuig, verdeeld over 8 "rompdelen", als je het leuk vind kan ik daar ook wel wat werkplaatjes van posten.
De hele boel lekker overzichtelijk verdelen over een heleboel kaarten gaat niet lukken vanwege het beperkte budget van de kunstenaar. (Conrad wou jammer genoeg niet sponsoren)
En de verschillen in aantal en plaatsing maken het er niet eenvoudiger op.....

Ik ga nu dus niet meer uit van de kaarten, maar van de verschillende rompdelen (of zooms zoals ik ze zelf noem) waar ik een controll array van checkboxjes geplakt heb. Alle zooms, met de daar bijbehorende checkbox values gaan in een multidemensionale array in mijn programma. En bij het oproepen worden ze daar weer uit gelezen.

Door de vorm van de verschillende delen is het lastig, zeg maar niet te doen, om alle lampjes in 1x keer in beeld te hebben. Vandaar de zoom oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Ding op 28-08-2004 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ding
Omdat ik toch nog niet sliep een mini howto gemaakt hoe je via VB die relay card kan aansturen. :)

Alles werkt volgens de volgende kader opbouw:
Byte 1 = commando
Byte 2 = printplaatadres
Byte 3 = data
Byte 4 = checksum

Commando's:
1 = Initialisatie
2 = get port
3 = set port
4 = get option
5 = set option

Data:
0 = 00000000 = alles uit
255 = 11111111 = alles aan
Met de bekende Bin2Dec functie kun je de strings van enen en nullen omzetten naar een decimale waarde.

Het is een mini howto dus ik beperk me tot commando 3, het aan en uitschakelen van lampjes en commando 1, de init. De andere commando's werken net zo.

Een plaatje en wat code zeggen meer dan 1000 woorden.

Het formulier:
Dat "telefoontje" is bekend onder de naam "MSComm" en verzorgt de communicatie met de com poort.
Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/relay_howto.jpg

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
Dim Byte01 As Integer
Dim Byte02 As Integer
Dim Byte03 As Integer
Dim Byte04 As Integer

'De overbekende Bin2Dec functie, wie gebruikt em niet? ;-)
Public Function Bin2Dec(ByVal strBin As String) As Long
    Dim intCtr As Integer, intPower As Integer
    Bin2Dec = 0
    intPower = 0
    For intCtr = Len(strBin) To 1 Step -1
        Bin2Dec = Bin2Dec + CLng(Mid(strBin, intCtr, 1) * (2 ^ intPower))
        intPower = intPower + 1
    Next intCtr
End Function

Private Sub subInit()
'Het kiezen van de compoort
    MSComm1.CommPort = 1
'De poortinstellingen
    MSComm1.Settings = "19200" + "," + "N" + "," + "8" + "," + "1"
'Handshake setting
    MSComm1.Handshaking = "0"
    MSComm1.InputLen = 0
'En het openen van de poort
    MSComm1.PortOpen = True
End Sub

Private Function fncCommando(data)
'SET PORT
    Byte01 = 3
'De gegevens
    Byte03 = data
'Het maken van de checksum
    Byte04 = Byte01 Xor Byte02 Xor Byte03

fncCommando = Chr$(Byte01) + Chr$(Byte02) + Chr$(Byte03) + Chr$(Byte04)
End Function

Private Sub Form_Load()
'De parameters intialiseren
    subInit
'Ik kies in dit voorbeeld voor kaart 1
    Byte02 = 1
End Sub

Private Sub cmdInit_Click()
'Init
    Byte01 = 1
'Bij een Init is data niet nodig
    Byte03 = 0
'De checksum
    Byte04 = Byte01 Xor Byte02 Xor Byte03
'En alles naar de output sturen
    MSComm1.Output = Chr$(Byte01) + Chr$(Byte02) + Chr$(Byte03) + Chr$(Byte04)
End Sub

Private Sub Check1_Click(Index As Integer)
    Dim x As Integer
    Dim y As String
'De waardes van alle checkboxen ophalen en in een string plakken
    For x = 0 To 7
        y = y & Check1(x).Value
    Next
'Deze string van 8 enen en nullen omzetten naar een decimaal getal.
'Met deze waarde het commando samen stellen, en naar de com poort sturen
    MSComm1.Output = fncCommando(Bin2Dec(y))
End Sub

Uiteraard kun je deze code bij me downloaden

[ Voor 12% gewijzigd door Ding op 28-08-2004 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ding schreef op 28 augustus 2004 @ 00:06:
300 lampjes in het speelveld zitten zijn er 40 kaarten

Maar de lampjes etc zitten al in het vliegtuig, verdeeld over 8 "rompdelen"

Ik ga nu dus niet meer uit van de kaarten, maar van de verschillende rompdelen (of zooms zoals ik ze zelf noem)

waar ik een controll array van checkboxjes geplakt heb. Alle zooms, met de daar bijbehorende checkbox values gaan in een multidemensionale array in mijn programma. En bij het oproepen worden ze daar weer uit gelezen.

Door de vorm van de verschillende delen is het lastig, zeg maar niet te doen, om alle lampjes in 1x keer in beeld te hebben. Vandaar de zoom oplossing.
ff wat knip werk in je tekst om als basis te dienen ;)

ik denk dat je ten eerste een overzicht moet maken van alle 300 lampjes op 1 scherm (kleine knopjes met achterlichend VB code met "on mouse over" lamp nummer enzo) zodat je de lampjes in elk geval weet dat ze werken of kan testen.

de status van de lampjes kan je ook gebruiken in je rompdelen of "zooms"

door de printplaat "adres" en lamp "adres" heb je al wat onder vangen je stuurt dus nu 300/40 =7,5(8) :? lampjes aan per printplaat. wat dus 256/2 =128 mogelijkheden. (aan en uit meegerekend) ik denk niet dat het de seriele lijn voor problemen zorgt.

ps onder dos kan je het volgende doen
code:
1
echo "000100110101" > com1

* vso merkt dat tie een beetje :O is

ik denk dat je gewoon de lampjes het best per sectie aan kan sluiten per kaart dit in een grafisch gedeelte weer geeft (open gl plane ofzo) waar wat is aangesloten
en je zoom gedeelte daarop instellen eventueel. voor de rest controleren of elke lamp apart werkt.
betreft lamp aan/uit zou ik een apart "tekst-file" maken waarin per regel aangegeven welke lamp aan(of uit) moet, daarnaast de evenregels bv lamp adres en onevenregels de eventuele wachttijd
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1) kaart 1 lamp 3 aan
1ms
2) kaart 2 lamp 2 aan
3ms
3) kaart 1 lamp 3 uit
1ms
4) kaart 2 lamp 2 uit
0ms

maar dan binair ofzo, en voor de progammeur eventueel een apart progie maken die dit in "menselijke" taal neer zet.

als je denkt dat Windows/VB te traag is kan je via dos (waar ook tcp/ip voor te vinden is enzv) een "dedicated" alternatief vinden. je kan ook een delphi gebruiken voor applicaties. maar snelheid zou ik pas aan gaan werken als je echt merkt dat het aan VB ligt, omdat als het werkt het makkelijker te "porten" is naar een ander progammeer taal, eerst zorgen dat het werkt

ps lampen reageren volgens mij trager en minder goed op aan uit zetten dan ledjes maar ik kan me vergissen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe maak je die sliders in visual basic????

ene die lampjes op hoeveel volt werken die? omdat je die allemaal gaat schakelen met relais? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Ziet er erg tof uit ook de user interfase ziet er goed uit. Wat ik me wel afvraag of die relais niet een erg veel lawaai maken, zeker als het er 320 zijn. Misschien had je daar beter optocouplers voor kunnen nemen. Nu zul je zeker met geluidsisolatie aan de gang moeten.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:43
relais zijn mechanische componenten, deze gaan eerder stuk dan een transistor. En ze maken veel lawaai.
Je had beter zelf (of iemand anders (mij?)) iets in elkaar kunnen laten knutselen met een heleboel schuifregisters en transistors (eventueel fetjes voor hogere stromen)
dan had je met 1 bordje klaar geweest: scheelt weer draden trekken etc.

edit: zie zojuist dat je ze voor een soort van lichtshow gebruikt. ofwel je relais schakelen een paar keer per minuut neem ik aan? dat is echt funest voor de levensduur van die dingen ben ik bang.

[ Voor 24% gewijzigd door savale op 28-08-2004 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heel erg vetjes man dit petje af!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

savale schreef op 28 augustus 2004 @ 13:20:
relais zijn mechanische componenten, deze gaan eerder stuk dan een transistor. En ze maken veel lawaai.
Je had beter zelf (of iemand anders (mij?)) iets in elkaar kunnen laten knutselen met een heleboel schuifregisters en transistors (eventueel fetjes voor hogere stromen)
dan had je met 1 bordje klaar geweest: scheelt weer draden trekken etc.

edit: zie zojuist dat je ze voor een soort van lichtshow gebruikt. ofwel je relais schakelen een paar keer per minuut neem ik aan? dat is echt funest voor de levensduur van die dingen ben ik bang.
Valt in principe ook wel mee, wij gebruiken relais om auto's te detecteren op een drukke autoweg en bij elke auto die passeert schakelen ze. Sinds de opening een paar jaar terug is er nog maar 1 kapot gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
tja als ik aan verlichting denk (in de vorm van heel veel lampjes) dan denk ik toch aan DMX-512 of hoe dat heet. iig dat protocol wat ze gebruiken om op podia verlichting, rookmachines e.d. aan te sturen. Mogelijk is dat goedkoper dan een berg relais, maargoed die heb je al gekocht dus daar is niks meer aan te doen.

Verder ziet het er erg gaaf uit, maar wil je continu met de computer lampjes aan en uit gaan zetten? Als je het toch via een vast patroon wilt doen dan kun je net zo goed een vaste serie programmeren en die naar de compoort sturen (daar zitten die relaiskaarten toch aan vast?) Dan hoef je niet zo'n meesterlijk ingewikkeld programma te bouwen.

Veel plezier en succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 13:57
hm ik weet niet wat voorn lampjes je erin hebt zitten maar ik vind die relaiskaarten toch een beetje overkill :-/

Had je niet voor iets kleiner kunnen kiezen zoals transistors of triacs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
Hopeloosje schreef op 28 augustus 2004 @ 19:25:
tja als ik aan verlichting denk (in de vorm van heel veel lampjes) dan denk ik toch aan DMX-512 of hoe dat heet. iig dat protocol wat ze gebruiken om op podia verlichting, rookmachines e.d. aan te sturen. Mogelijk is dat goedkoper dan een berg relais, maargoed die heb je al gekocht dus daar is niks meer aan te doen.

Verder ziet het er erg gaaf uit, maar wil je continu met de computer lampjes aan en uit gaan zetten? Als je het toch via een vast patroon wilt doen dan kun je net zo goed een vaste serie programmeren en die naar de compoort sturen (daar zitten die relaiskaarten toch aan vast?) Dan hoef je niet zo'n meesterlijk ingewikkeld programma te bouwen.

Veel plezier en succes verder.
Idd een aantal vaste "loops" zou denk ik wel fijn zijn... Zoals bv een draaiende spiraal naar achter en dan weer naar voor etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplyMe

SimplyMe

Even terug naar het begin
Deze jongen is gevraagd om voor een kunstenaar de Software oplossing te bedenken voor het aansturen van alle lampjes.

De aansturings kaarten zijn er al. Dus alle oplossingen die hier staan over het gebruik van fetjes E.D. zijn overbodig. We bruikbaar in de toekomst maar voor Ding niet zo relevant meer.

Vervolgens hoop ik dat Ding zijn vooruitgang binnenkort kan posten omdat ik wel graag wil weten hoe het gaat worden.
Misschien wat PICS over hoe het er nu uitziet.

[ Voor 3% gewijzigd door SimplyMe op 06-09-2004 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gr0wLiThE schreef op 29 augustus 2004 @ 10:52:
[...]

Idd een aantal vaste "loops" zou denk ik wel fijn zijn... Zoals bv een draaiende spiraal naar achter en dan weer naar voor etc...
Dat klopt idd ,maar bij dmx moet je nog switchpacks kopen!!(of het moet zijn dat je alles uit je computervoeding wilt trekken,maarja dan was een relaisbord ook niet nodig geweest). Je kunt op dmx dus niet zomaar lampjes aansluiten ,dus dan ben je volgens mij nog net zo ver als met een relaisbord (Wat waarschijnlijk een stuk goedkoper is!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ding
SimplyMe schreef op 06 september 2004 @ 23:03:

Vervolgens hoop ik dat Ding zijn vooruitgang binnenkort kan posten omdat ik wel graag wil weten hoe het gaat worden.
Misschien wat PICS over hoe het er nu uitziet.
Staat er allemaal aan te komen!
De kunstenaar is nu bezig alle aansluitingen zoals ze op tekening stonden te controleren met de werkelijkheid. Zodra hij daar mee klaar is ga ik er ook weer mee verder, naar ik verwacht ergens deze week.
Uiteraard post ik mijn nieuwe inzichten en vorderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet heelveel snap wat nu de bedoeling is van dit kunstwerk. Dus hierbij een poging :)

Mensen kunnen straks op knopjes drukken en daardoor gaan sommige lampjes branden? .. Of is het de bedoeling dat je een flipperkast als software maakt en als iemand ergens tegen aanschiet er een lampje gaat branden in het vliegtuig?

* Falcon is een beetje de weg kwijt :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ding
Goed, er is eindelijk weer nieuws van het vliegtuigfront. :)
Eén en ander is een tijdje blijven hangen op een aantal elektrazaken, maar dat lijkt nu goed te gaan komen, want vandaag heb ik twee torens van relaykaarten als een dolle zien en horen schakelen.
Groot struikelblok tot nog toe was het vinden van geschikte aansluitingen (stekkers etc) om de lampen in het vliegtuig met de blackbox te verbinden.
De stekkers zijn inmiddels aangekocht, toen kwam het voeding probleem.......

Vooropgesteld dat ik absoluut geen techneut ben met draadjes, solderen en dat soort ellende, had ik zelf ook wel kunnen bedenken dat het niet zo HEEL makkelijk kon zijn, maar goed.
Zo´n relaykaartje verbruikt 20mA, dus 40 ongeveer 8 Ampère.
Die lampen in het vliegtuig gebruiken bijna 80 Amperè, dus toen we "even" een voeding gingen halen bij de elektrozaak, wezen ze ons fijntjes op het feit dat we hele dikke draden moesten gaan gebruiken, anders zou de boel gaan smelten.
Gelukkig heeft de kunstenaar iemand weten te strikken die er wel heel handig in is, en die heeft 4 PC voedingen op een bepaalde manier aan gesloten zodat het geheel gaat werken. _/-\o_

Met de software ben ik eigenlijk nog niet veel verder gegaan, behalve wat uitdenken en wat techniekjes uitproberen, dus daarover een andere keer weer meer.
Wel heb ik een testprogseltje afgeleverd om van alle kaarten ieder lampje afzonderlijk aan te kunnen sturen, wat tevens een aantal looplichten over alle kaarten heen kan laten lopen.

Het ziet er nu daadwerkelijk naar uit dat de lampen binnen een paar weken gaan branden!

Nog een paar plaatjes dan maar?

De relaycards op 4 tapeinden met busjes er tussen.
Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/midRelayCardsZijkant.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/midRelaycradsOnder.jpg

De blackbox waar de relaykaarten in geplaatst gaan worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/midSilverBox.jpg

En omdat ik het niet kan laten nog een paar pics

De lampen bij de proppelor (de eerste ring)
Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/midPropellor.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/midDetail02.jpg

Hier kun je redelijk duidelijk een aantal ringen ver naar binnen kijken en iets ondeschijden....
Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/midDetail01.jpg

En deze heb ik genomen vanuit de staart naar voren toe.
Je ziet de aansluitingen van de lampen zitten, en het raam van de cockpit.
Afbeeldingslocatie: http://www.starjob.nl/test/vliegtuig/midDetailInsideOut.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ding
The Real Falcon schreef op dinsdag 07 september 2004 @ 15:27:
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet heelveel snap wat nu de bedoeling is van dit kunstwerk. Dus hierbij een poging :)

Mensen kunnen straks op knopjes drukken en daardoor gaan sommige lampjes branden? .. Of is het de bedoeling dat je een flipperkast als software maakt en als iemand ergens tegen aanschiet er een lampje gaat branden in het vliegtuig?

* Ding is een beetje de weg kwijt :)
Als ik heerlijk ben, weet ik ook niet zo goed waar het gaat eindigen, maar in de basis heb je gelijk.
Wat ik niet vermeld heb is dat er ook (meters grote) schilderijen bij horen en andere stukken.
Ik bemoei me alleen met dit interactieve deel, waar we uiteraard nog hele wilde plannen mee hebben, maar goed, eerst maar es kijken wat er allemaal haalbaar is.

mijn excuses vor de late reactie trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netjes gedaan :). Ik wil niet weten hoeveel al die premade kaartjes gekost hebben, maar het resultaat is er zeker. Het geheel met (ultra-bright) LEDs was een stuk makkelijker geweest ;).

[edit]
Te laat, maar toch: had dit nu niet zonder lelijk klikkende relais gekund? Bijvoorbeeld met 1 PIC18F452, wat output expanders (ben naam even kwijt, maar simpel serieel > parallel converter shift registers) en 300 (zware) transistoren.
Ding schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 00:22:
[...]

Reken maar!
Ik begreep dat het erg lastig is dat al die lampjes maar 12 volt zijn, bij 24 volt schijnen de draadjes helemaal niet zo dik te hoeven zijn.
Bij eenzelfde vermogen hoeft er inderdaad maar twee keer zo weinig stroom door de draadjes als de spanning verdubbelt (omdat P = U * I) en mag het draadoppervlak (van de doorsnede) inderdaad 2x zo klein zijn.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ding
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 00:21:
Netjes gedaan :). Ik wil niet weten hoeveel al die premade kaartjes gekost hebben, maar het resultaat is er zeker. Het geheel met (ultra-bright) LEDs was een stuk makkelijker geweest ;).
Reken maar!
Ik begreep dat het erg lastig is dat al die lampjes maar 12 volt zijn, bij 24 volt schijnen de draadjes helemaal niet zo dik te hoeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Jezus, wat een werk moet dat zijn om het aan te sluiten... Maar uiteindelijk heb je dan ook kunst wat zelfs ik mooi vind :)

Ik kan je wel aanraden om elke relaiskaart individueel even af te zekeren met een goed gekozen zekering. Als je namelijk kortsluiting krijgt bij een lampje, wat iets is wat ik nog wel zie gebeuren met die enorme hoeveelheid lichtjes die jullie hebben, gaat zonder zekering de complete 80A door de relais en draden heen, wat betekent dat je de relais en misschien zelfs je relaisprint en draden de prullenbak in kan gooien. Als je de kaart afzekert op 2.5A bijvoorbeeld, knalt die zekering erdoor voordat er erge schade plaatsvindt. Pak wel een trage zekering od desnoods een iets grotere, lampjes vreten namelijk meer energie als ze nog koud zijn (inschakelpiek) en je wilt niet dat daar je zekering al van doorknalt

[ Voor 5% gewijzigd door Sprite_tm op 16-03-2005 00:26 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ding
Sprite_tm schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 00:24:
Jezus, wat een werk moet dat zijn om het aan te sluiten... Maar uiteindelijk heb je dan ook kunst wat zelfs ik mooi vind :)
Hehehe, ik ben ZO blij dat ik dat niet hoef aan te sluiten.
Maar ik denk inderdaad dat het erg hip gaat worden allemaal
Ik kan je wel aanraden om elke relaiskaart individueel even af te zekeren met een goed gekozen zekering. Als je namelijk kortsluiting krijgt bij een lampje, wat iets is wat ik nog wel zie gebeuren met die enorme hoeveelheid lichtjes die jullie hebben, gaat zonder zekering de complete 80A door de relais en draden heen, wat betekent dat je de relais en misschien zelfs je relaisprint en draden de prullenbak in kan gooien. Als je de kaart afzekert op 2.5A bijvoorbeeld, knalt die zekering erdoor voordat er erge schade plaatsvindt. Pak wel een trage zekering od desnoods een iets grotere, lampjes vreten namelijk meer energie als ze nog koud zijn (inschakelpiek) en je wilt niet dat daar je zekering al van doorknalt
Het hele idee van die meerdere PC voedingen is dat niet die hele 80 Ampère door die kaarten heen jakkert inderdaad. Kortsluiting hebben we inmiddels voorbij zien komen en dat lijkt allemaal wel onder controle te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Als ik gemakkelijk een loop wil programmeren met je prachtige progje, zou ik aan de rechterkant van het scherm een smalle kolom willen met bijvoorbeeld 15 stappen. Als ik op een stap klik, kan ik door al je zoomniveaus gaan en alle lampen aan/uitleggen, waarna ik naar de volgende stap ga en weer alles instel. Dat programmeren zou ik ook willen zien op het vliegtuig, als ik een lampje aanklik moet het aangaan. Dan wil ik op play kunnen drukken, zodat hij de stappen automagisch doorloopt. Wil ik het programma veranderen, weer op play drukken (pauze) zodat ik weer kan programmeren.

Zo zie ik het, vind je het dom, let er niet op. Vind je het goed, steek het dan in je progje :)

Edit: De stroom zal halveren als de spanning verdubbelt, en de draaddikte bepaalt hoeveel stroom er door kan lopen. Daarom ook dat met electriciteit op hoogspanning transporteert, dan kunnen ze dunnere draden gebruiken. Maar om al je lampjes weer te vervangen, je moet het zien zitten...

[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 16-03-2005 00:38 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ding
naftebakje schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 00:35:
Als ik gemakkelijk een loop wil programmeren met je prachtige progje, zou ik aan de rechterkant van het scherm een smalle kolom willen met bijvoorbeeld 15 stappen. Als ik op een stap klik, kan ik door al je zoomniveaus gaan en alle lampen aan/uitleggen, waarna ik naar de volgende stap ga en weer alles instel. Dat programmeren zou ik ook willen zien op het vliegtuig, als ik een lampje aanklik moet het aangaan. Dan wil ik op play kunnen drukken, zodat hij de stappen automagisch doorloopt. Wil ik het programma veranderen, weer op play drukken (pauze) zodat ik weer kan programmeren.

Zo zie ik het, vind je het dom, let er niet op. Vind je het goed, steek het dan in je progje :)
Een slider naast de zoomslider voor de stappen lijkt je beter dan de stappen knoppen die nu onderaan staan?
Daar zit wel wat in.
Ik baal ervan dat dat zoomen nodig is, maar de vormen van de ringen zijn te grillig om alles in 1x in beeld te krijgen.
Maar die zoom daar zou je wel mee kunnen leven begrijp ik?

[ Voor 3% gewijzigd door Ding op 16-03-2005 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Ah, die stappen had ik niet gezien, onderaan is ook goed maar ik zou idd een schuifbalk ofzo plaatsen, dat lijkt me handiger. Als in stap 5 en 10 dan iets anders moet, kun je veel sneller aanpassen.
En een duidelijke en handige manier om het zoomen te vermijden bestaat volgens mij niet (tenzij je een 50" scherm zet en alle zoomlevels naast elkaar zet, maar das niet betaalbaar). Het is heel begrijpbaar en duidelijk, een kind is er zo weg mee, en das heel belangerijk lijkt me, de eenvoud. Interactieve kunst moet uitnodigen, dus niet moeilijk zijn.
(en het lijkt me ook wel leuk om een wolkje rook te spuiten in het vliegtuig, ook aangestuurd met een relais, en mss zo de vlieger laten "starten" met steeds sneller flikkeren en een wolk rook.....lijkt me wel leuk, maar das aan de kunstenaar om te beslissen wat hij wil.)

[ Voor 21% gewijzigd door naftebakje op 16-03-2005 01:28 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1