[webscripting:kosten] Wat kost een dynamische site?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 517 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
ASP is geen optie voor mij, ben er nu wel een webshop in aan t maken, maar ben absoluut geen fan van ASP.

Site gaat gemaakt worden in PHP met MySQL database. En het is misschien snel te maken, maar duurzaamheid en uitbreidbaarheid moeten er ook zijn, vandaar templates en misschien ook OO.

En ik vraag me wel af hoe je een site als happyhome in een ochtend af kan hebben, alles bij elkaar? Dat doe ik je niet na.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Verwijderd

gorgi_19 schreef op 14 May 2003 @ 15:24:
Volstrekt off-topic, maar zullen we alle aanbiedingen achterwege laten?

't is hier nog steeds een discussieplaats, geen plaats om je eigen bedrijf aan te bieden voor werkzaamheden?
Achjoh.... wij willen allemaal mooie projecten kunnen uitvoeren. Sommige beginnen erg arrogant (klantjes als ABN-AMRO, Shell, AH, en al die grote klanten) te doen en de ander is blij als ie zijn hele enthousiastme erin gooit en ook voor eten op de plank kan zorgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 15:27 ]

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:17
narotic schreef op 14 mei 2003 @ 15:26:

[...]

En ik vraag me wel af hoe je een site als happyhome in een ochtend af kan hebben, alles bij elkaar? Dat doe ik je niet na.
is ook onzin, lukt niemand...

Verwijderd

narotic schreef op 14 May 2003 @ 15:26:
ASP is geen optie voor mij, ben er nu wel een webshop in aan t maken, maar ben absoluut geen fan van ASP.

Site gaat gemaakt worden in PHP met MySQL database. En het is misschien snel te maken, maar duurzaamheid en uitbreidbaarheid moeten er ook zijn, vandaar templates en misschien ook OO.

Wat je in PHP doet, gaat veel sneller in ASP.NET. Scheelt aardig wat tijd.

• narotic
Aangezien ik nog niet afgestudeerd ben en mijn collega ook nog niet (bedrijf met 3 mensen, 2 programmeurs, waaronder ik dus) kunnen we natuurlijk ook geen hoog loon vragen. Persoonlijk zat ik te denken aan rond de €20 per uur, lijkt me zelf geen gek bedrag. Ik weet dat er bedrijven zijn die dit bedrag ook aan studenten voor gelijksoortige projecten uitbetalen.

Kosten voor persoon is niet zo heel relevant, het is een VOF dus zijn allemaal ondernemer. Dat komt dus wel goed. Voor de rest zijn er niet extreem veel extra kosten aan verbonden, alleen telefoonkosten en wat kleine extra dingen.

• Mastruberik
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-01-2022
Met die topic van mij wil ik geen reclame maken, maar ik zeg hoe lang ik er ongeveer over zal doen. En als je dan met uurloon gaat werken verdien je als bedrijf er helemaal niks op.

Eigenlijk moet je de mensen een beetje oplichten. Hoe mooier het word en hoe groter het is des ter meer je kan vragen. Die mensen die een site willen hebben ook geen flauw idee hoeveel het nou precies moet kosten en hoe lang het ongeveer duurt.

Denk dat je gewoon de kosten op je kwaliteiten meot zetten.

• Mastruberik
Ik zeg ook kan ook een dag duren, maar je moet het zo maken dat de mensen die de site willen een beheer gedeelte hebben en zelf producten kunnen plaatsen.

Verwijderd

narotic schreef op 14 May 2003 @ 15:29:
Aangezien ik nog niet afgestudeerd ben en mijn collega ook nog niet (bedrijf met 3 mensen, 2 programmeurs, waaronder ik dus) kunnen we natuurlijk ook geen hoog loon vragen. Persoonlijk zat ik te denken aan rond de €20 per uur, lijkt me zelf geen gek bedrag. Ik weet dat er bedrijven zijn die dit bedrag ook aan studenten voor gelijksoortige projecten uitbetalen.

Kosten voor persoon is niet zo heel relevant, het is een VOF dus zijn allemaal ondernemer. Dat komt dus wel goed. Voor de rest zijn er niet extreem veel extra kosten aan verbonden, alleen telefoonkosten en wat kleine extra dingen.
Mail/Bel mij maar even. Zit sinds vorig jaar fulltime in mn bedrijf (daarvoor afstuderen HBO) samen met maat van me. Het gaat mij niet om geld. Meer om onderling kennis, contacten uit te wissen. Dit is ook zeer waardevol voor beide kanten.

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 11:48

Shift

[] Dual crazy []

Ik reken altijd per project, geen uren en geen andere zooi, ik maak er gewoon een geheel van hosting onderhoud ontwerp, dat is de beste methode vind ik.

• Kawa
narotic schreef op 14 May 2003 @ 15:29:

... Persoonlijk zat ik te denken aan rond de €20 per uur, lijkt me zelf geen gek bedrag. Ik weet dat er bedrijven zijn die dit bedrag ook aan studenten voor gelijksoortige projecten uitbetalen.

hou dan 20 euro als netto aan. Je vergeet dat als een bedrijf dit uitbetaald daar al belasting en overige lasten afgegaan zijn. Verder zou je alle kosten die je maakt (telefoon en wat extra dingen) per jaar eens moeten uitrekenen. Toch zonde om dit te laten liggen dus ik zou dit ook meenemen in je uurtarief.

• narotic
Het producten plaatsen gebeurt door bezoekers die hun vakantiehuisje aan wil bieden. Daar hebben wij dus geen werk aan.

Maar de technische realisatie van de site zou je in 1 ochtend kunnen maken? Dat kan ik me dus echt niet voorstellen als ik alles bij elkaar zie.

• Mastruberik
Dat wil ik nou de hele tijd zeggen. Wat shift net zei.

Maar ff off topic, welke hbo opleiding heb je Gedaan en waar?

• narotic
Kawa schreef op 14 mei 2003 @ 15:33:
[...]

hou dan 20 euro als netto aan. Je vergeet dat als een bedrijf dit uitbetaald daar al belasting en overige lasten afgegaan zijn. Verder zou je alle kosten die je maakt (telefoon en wat extra dingen) per jaar eens moeten uitrekenen. Toch zonde om dit te laten liggen dus ik zou dit ook meenemen in je uurtarief.
Ja, ik ga ook uit van €20 netto per uur. Daar komen inderdaad dus nog wat dingen bij. Een ander voorbeeld: ik heb hier thuis een server waar ik de ontwikkeling op ga doen. Dat ding is gewoon van mij persoonlijk. Zou je daar ook nog wat kosten voor kunnen berekenen (om maar een voorbeeld te geven)?

• Mastruberik
Heb net weer goed gekeken, ik zal het niet in 1 ochtend kunnen maken, maar het is volgens mij wel in een dag te realiseren.

• narotic
Ik heb geen HBO opleiding gedaan. Ik ben op dit moment bezig met TI in Delft. Vriend van me doet HBO IT. Allebei ook wel meer ervaring met programmeren dan je alleen op school krijgt.

• Kawa
narotic schreef op 14 May 2003 @ 15:35:
[...]
Ja, ik ga ook uit van €20 netto per uur. Daar komen inderdaad dus nog wat dingen bij. Een ander voorbeeld: ik heb hier thuis een server waar ik de ontwikkeling op ga doen. Dat ding is gewoon van mij persoonlijk. Zou je daar ook nog wat kosten voor kunnen berekenen (om maar een voorbeeld te geven)?
Belasting technisch kan je deze machine afschrijven of 100% als kosten opvoeren en van de bruto omzet aftrekken >:) . Lukt dit niet (bonnetjes kwijt oid) dan zou ik de kosten van die server gewoon doorrekenen in je uurtarief.

stel dat de server 2100 euro koste. Over 3 jaar afgeschreven is 700 euro per jaar. stel je werkt 350 uur per jaar aan opdrachten. dus 2 netto extra per uur moet je overhouden om die server gedekt te hebben :)

[ Voor 1% gewijzigd door Kawa op 14-05-2003 15:42 . Reden: typo ]

• simon
  • Laatst online: 16:15
Mastruberik schreef op 14 May 2003 @ 15:36:
Heb net weer goed gekeken, ik zal het niet in 1 ochtend kunnen maken, maar het is volgens mij wel in een dag te realiseren.
offtopic:
is de qualiteit top dan?

Ik denk dat de belangrijkste factor is wat je kan. Stel je kan veel en je werkt op 'universitair' niveau, dan vraag je iig veel meer dan dat je op lager niveau werkt. En als de klant minder wil betalen, werk jij toch op lager niveau?

|>

• Mastruberik
Hoe kan je eigenlijks een klein bedrijfje oprichten kwa webbeheer. Misschien wel een domme vraag.

En wat is het grote verschil tussen PHP en ASP.

Verder met de topic, Dat het in een dag terealiseren is. Heb je wel allerlei hulp middelen. Zoals met ASP kan je heel veel knippen en plakken van je oude site. En als je kan ook kant en klare bestanden maken die je moet includen bij een site zodat je niet elke keer dat script moet overzetten of op nieuw maken.

Ik zelf zal niet voor uurloon gaan.

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

• Mastruberik
2 kleine voorbeelden die ik ook gemaakt heb www.indo-suka.com en www.indo-suka.com/reekers-autos.nl zijn gemaakt met asp en natuurlijk is er ook een heel klein beetje gejat.(NIET VEEL echt minimaal). Maar dit zijn hele kleine site. Voor reekersautos heb ik heel dingen van indo-suka over genomen en daardoor kan je een site heel snel klaar hebben, kwa technishe dingen.

ZEG ER OOK BIJ 2 SIMPELE SITE, voor er weer een helse commetaar regen komt.

• Kawa
Over offerte met uurtarief of projectbasis. Zelf gebruik ik altijd een combinatie.

Je splits je project op in onderdelen. Bepaal voor al deze onderdelen het aantal uur dat je nodig denkt te hebben. Zet dit alles in een tabel en bereken vervolgens de totaalsom.

Voeg hierbij een zogenoemde stelpost toe met het aantal uren dat je eventueel nodig hebt in geval je uitloopt op je planning. (Deze is 5 a 10% van het totaal)

Of stel voor te factureren op basis van nacalculatie. Hier moet je dan goede afspraken over maken en zeker weten dat je niet meer dan 10% afwijkt van je voorcalculatie anders zal de opdrachtgever niet vrolijk gaan kijken. Deze methode is een stuk risicovoller zoals je begrijpt,

• Mastruberik
Ja oke.

Maar ik verwacht niet dat alle site die gemaakt wordt compleet van begin tot eind opnieuwe getypt moet worden, dus hoe meer site je gemaakt hebt, hoe minder tijd je nodig hebt, des ter minder je betaalt krijgt.

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

Mastruberik schreef op 14 mei 2003 @ 15:54:
Ja oke.

Maar ik verwacht niet dat alle site die gemaakt wordt compleet van begin tot eind opnieuwe getypt moet worden, dus hoe meer site je gemaakt hebt, hoe minder tijd je nodig hebt, des ter minder je betaalt krijgt.
Dat hoeft de klant niet te weten :*)

• Kawa
Shift schreef op 14 May 2003 @ 15:55:
[...]
Dat hoeft de klant niet te weten :*)
Inderdaad. Elke klant betaald gewoon de volle mep hoor :)

• Mastruberik
ja oke, dan zeg ik niks meer. Dus eigenlijks werkt je dan weer met projecten, maar dan aan geduidt met het aantal uur. Kom strax weer terug. Moet nu lessen.

• SoLiS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-08 15:04
Even wat aandachtspunten/ tips:

- Onderschat de omvang van dit project vooral niet. Dit is echt behoorlijk wat werk als je dit goed wilt doen.

- Projecten duren vaak langer dan je denkt. Er zijn altijd onvoorziene problemen, houd daar rekening mee

- Pak zo'n project heel gestructureerd aan. Maak een goed database-ontwerp, een goed beveiligingsmodel, navigatiemodel enz.

- Klanten denken dat ze weten wat ze willen, totdat ze iets concreets zien. Dan willen ze het toch net iets anders. Dus als je een vast bedrag rekent, zet dan heel goed op papier wat de klant krijgt voor dat bedrag en laat hem er voor tekenen. Bij een prijs per uur heb je hier niet zo'n last van.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 15:00:
Ach. Vignette is toch een gruwel :)
Als je er wat voor moet schrijven, werd er hopeloos van.
Zelf maak ik zulke websites voor 800euro; wel afhankelijk of alle materiaal wordt aangeleverd of niet (plaatjes, teksten e.d.) :)
Waarom werd je zo moe van Vignette dan? De crashende developers tools, of het werken met TCL?

Ok het is wel een retetraag product, maar qua functionaliteit is het echt top.

• narotic
Inderdaad :)

Ik denk dat er toch nog wel wat verschil zit tussen een site als jij hebt masturberik en die ik in gedachte heb. Vooral qua functionaliteit is het denk ik complexer, en complexiteit kost geld. Daarom zal er uiteraard ook wat tijd gaan zitten in ontwerp etc.

• narotic
SoLiS schreef op 14 mei 2003 @ 15:57:
Even wat aandachtspunten/ tips:

- Onderschat de omvang van dit project vooral niet. Dit is echt behoorlijk wat werk als je dit goed wilt doen.

- Projecten duren vaak langer dan je denkt. Er zijn altijd onvoorziene problemen, houd daar rekening mee

- Pak zo'n project heel gestructureerd aan. Maak een goed database-ontwerp, een goed beveiligingsmodel, navigatiemodel enz.

- Klanten denken dat ze weten wat ze willen, totdat ze iets concreets zien. Dan willen ze het toch net iets anders. Dus als je een vast bedrag rekent, zet dan heel goed op papier wat de klant krijgt voor dat bedrag en laat hem er voor tekenen. Bij een prijs per uur heb je hier niet zo'n last van.
Hier sluit ik mij voor de volle 100% bij aan. Ik weet zelf zeker dat de site die ik hier gespecificeerd heb niet in 1 dag te maken is (ik kan het althans niet). En het is toch wel een beetje een vuistregel dat wanneer je denkt dat je 80% af hebt, je eigenlijk nog 80% te gaan hebt :)

Wij waren zelf ook al van plan dit project erg gestructureerd te gaan doen, volgens t boekje als t ware, dus RAD, SDD, ODD en nog meer van die leuke documenten.

• SoLiS
Mastruberik schreef op 14 May 2003 @ 15:49:
2 kleine voorbeelden die ik ook gemaakt heb www.indo-suka.com en www.indo-suka.com/reekers-autos.nl zijn gemaakt met asp en natuurlijk is er ook een heel klein beetje gejat.(NIET VEEL echt minimaal). Maar dit zijn hele kleine site. Voor reekersautos heb ik heel dingen van indo-suka over genomen en daardoor kan je een site heel snel klaar hebben, kwa technishe dingen.

ZEG ER OOK BIJ 2 SIMPELE SITE, voor er weer een helse commetaar regen komt.
Ik hoop dat je dit niet verkeerd opvat, maar heb je enig idee hoe deze websites zich verhouden tot de website waar de topicstarter het over heeft?

Heb jij persoonlijk ervaring met dit soort projecten? Want daar twijfel ik toch wel een klein beetje aan. Als je het hebt over 1 dag, zou ik wel eens willen weten hoe zo'n dag er uit ziet.

Even voor de topicstarter. Heb je zelf al ervaring met zo'n omvangrijk project? Er komt echt een hoop bij kijken als je dit op een goede manier wilt doorlopen.

Als je het hebt over een prijs. Dit zijn absoluut geen goedkope projecten. Ik heb me er zelf al eens behoorlijk in vergist. Zijn we veeeeel te laag gaan zitten met de prijs. Veel en veel te veel uren in het project gestoken en zo per uur eigenlijk veel te weinig verdiend(was voor een vaste prijs). Voordeel is wel de ervaring die je er mee opdoet en dat je de volgende keren een betere inschatting kan maken van de hoeveelheid tijd dat een project kost en hoe je dus met je prijs kunt gaan zitten.

• narotic
Als ik mezelf in moet schatten (en mijn collega) wordt dit project geen probleem qua technisch kunnen. We hebben allebei de nodige regeltjes SQL en PHP geschreven en ook het ontwerpen van complexere systemen hebben we allebei al wel gedaan.

Hiermee bedoel ik ook weer niet dat wij dit 1-2-3 uit de mouw schudden, vooral voor de ontwerp fase zullen we de nodige tijd uittrekken zodat er tijdens implementatie geen grote veranderingen meer nodig zullen zijn.

Solis: Als ik zo brutaal mag zijn om dit te vragen, hoeveel zou jij ongeveer vragen voor een project als deze?

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

We kunnen hier lang of kort over ouwehoeren.. of je het nu moeilijk vind of niet, je zult een schatting moeten maken van hoe lang je er mee bezig denkt te zijn. Alleen zo kun je een redelijk bedrag 'verzinnen'.

Luister alsjeblieft niet naar gastjes die zeggen zoiets in een zochtend te bouwen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 14-05-2003 17:50 ]

• narotic
Daar luister ik ook niet naar hoor, mijn eigen (ruime) uurschatting ligt zo ongeveer rond de 200+ manuur (das dus echt een compleet systeem). Dan zou ik dus rond de €4000 komen. En wat ik hier zo ongeveer hoor is die prijs niet extreem hoog ofzo.

• SoLiS
narotic schreef op 14 May 2003 @ 16:35:

Solis: Als ik zo brutaal mag zijn om dit te vragen, hoeveel zou jij ongeveer vragen voor een project als deze?
Voor een goede schatting zal ik wat tijd moeten nemen. Dat is dus één van die dingen die ik geleerd heb van eerdere opdrachten.

Veel hangt af van de verwachtingen van je opdrachtgever, bijvoorbeeld op gebied van design. Moet er nog een huisstijl ontwikkeld worden, zijn er logo's, is er ander grafisch materiaal?

Ik ga even van de volgende zaken uit:
- Huisstijl is al aanwezig
- Logo's en ander grafisch materiaal ook
- Alles wordt maatwerk, dus geen bestaande CMS/ andere modules

Zeeeeer grove schatting: iets van 10.000

Dan nog doe ik even een aantal aannames over functionaliteit en andere afspraken met je opdrachtgever, die ik even niet allemaal op zal noemen, maar waar je dus wel goed over na moet denken en goede afspraken over moet maken.

Pin me er absoluut niet op vast, want er zijn zo veel factoren waar zijn prijs van afhankelijk is. Er zit echt een enorme foutmarge in dat bedrag, maar omdat je blijkbaar erg graag een concreet bedrag wilt horen roep ik toch maar even wat.

[ Voor 1% gewijzigd door SoLiS op 14-05-2003 17:37 . Reden: typo's ]

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12 12:27
Ik denk dat, ik hier met iets van 56 uur wel klaar ben (het grootste gedeelte), daarna komt meestal nog wel ff een beetje fine-tunen van layout dingetjes (regelafstanden en dat soort ongein). Het CMS wat er achter zit is een standaard ding die aan de hand van een config-file en de database-structuur zichzelf opbouwt in feite, wellicht een paar extraatjes (modules) aan toevoegen, maar dat lukt ook nog binnen die 56 uur uur.

Uurtarief op iets van 80 euro (ff met de natte vinger) dus dan komt de site op 4480 euro. Dan knal je er nog een CMS achter twv 4000 euro kom je dus op iets van 9000 euro (afgerond). Moet er alleen nog betaald worden voor het ontwerp, maar ik zou niet weten wat dat kost want ontwerpen doe ik niet ;)

dus inderdaad wat hierboven al staat: ongeveer 10.000 euro en dan heb je 'm. Mij mag je er overigens wel aan vastpinnen, dit soort sites worden wel vaker verkocht en ook meestal rond dat bedrag ;)

[ Voor 15% gewijzigd door wustenveld op 14-05-2003 17:36 ]

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

Ik schat het in tussen de 3500 en 4500 euro ex BTW.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 mei 2003 @ 16:00:
[...]

Waarom werd je zo moe van Vignette dan? De crashende developers tools, of het werken met TCL?
Ja het werken met TCL, maar in de nieuwere versies kun je ook werken met JSP e.d. dus dat scheelt alweer. Ben zelf niet zon ster in TCL :(
Ok het is wel een retetraag product, maar qua functionaliteit is het echt top.
Traagheid indeed. Verder zeker top, maar ook schrikbarend duur :)

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 02:33
jongens, nu weet Narotic het helemaal niet meer..... Als ik zo die bedragen hoor van jullie dat zit er veel verschil in kennis cq snelheid van het proggen. Als je heel de site moet doen ben je iig wel even bezig, neem ook aan dat het gewoon goed en netjes gedaan wordt. Ik ga geen prijzen geven (vind ik zelf ook moeilijk) maar hou je ff bij die €20 en schat hoeveel uur je er ongeveer mee bezig bent. Mag best een grove schatting zijn.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

narotic schreef op 14 May 2003 @ 17:26:
Daar luister ik ook niet naar hoor, mijn eigen (ruime) uurschatting ligt zo ongeveer rond de 200+ manuur (das dus echt een compleet systeem). Dan zou ik dus rond de €4000 komen. En wat ik hier zo ongeveer hoor is die prijs niet extreem hoog ofzo.
200 manuur is wel vrij veel, das 5 volle werkweken als je werkelijk op 8 uur per dag zou komen. Aangezien je meestal op veel minder effectief komt zou dit dus volgens jou 2 maanden fulltime werk zijn.

Denk dat je urenschatting ietwat hoog is en eerlijk gezegd je uurtarief veel te laag. Ik rekende jaren geleden voor simpele designwerkzaamheden al 45 gulden per uur. Je kunt best 30-40 euro per uur vragen. Gecombineerd met een lagere urenschatting kom je dan waarschijnlijk nog steeds op ongeveer 4000 euro, wat een zeer redelijk bedrag is in jouw geval vind ik.

Qua urenschatting zou ik ook rond de 80 uur zitten, inclusief ontwerp, klantcontact, projectmanagement, grafische uitwerking, technische uitwerking, noem maar op. Maar hecht hier niet te veel waarde aan, aangezien ik het alleen maar bepaal aan de hand van wat jij noemde in een post.

En een tip voor een urenschatting: maak een functiepuntenanalyse. Niks anders dan een moeilijk woord voor het uiteenzetten van de functionaliteiten, zodat je deze functionaliteiten per stuk kunt beoordelen op tijd. Das heel wat beter dan met de natte vinger voor het complete project te moeten schatten ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 14-05-2003 17:58 ]

• narotic
Ja, zoals ik hierboven al zei schat ik het totaal ergens rond de 200+ uur, all-in (ontwerp, coding, layout, grafisch werk). En aangezien we ook weer geen gerenomeerd bedrijf zijn moeten we uiteraard wel lager gaan zitten dan de schattingen die hierboven genoemd zijn.

Onze eerste schatting was dan rond de €4500,- en als ik alles hier zo lees is dat geen gek bedrag.

En als nou blijkt dat het allemaal sneller gaat, heb ik dus ook efficienter en beter gewerkt en dan ook een hoger uurloon verdiend vind ik :)

• narotic
Bosmonster schreef op 14 mei 2003 @ 17:54:
[...]

200 manuur is wel vrij veel, das 5 volle werkweken als je werkelijk op 8 uur per dag zou komen. Aangezien je meestal op veel minder effectief komt zou dit dus volgens jou 2 maanden fulltime werk zijn.

Denk dat je urenschatting ietwat hoog is en eerlijk gezegd je uurtarief veel te laag. Ik rekende jaren geleden voor simpele designwerkzaamheden al 45 gulden per uur. Je kunt best 30-40 euro per uur vragen. Gecombineerd met een lagere urenschatting kom je dan waarschijnlijk nog steeds op ongeveer 4000 euro, wat een zeer redelijk bedrag is in jouw geval vind ik.

Qua urenschatting zou ik ook rond de 80 uur zitten, inclusief ontwerp, klantcontact, projectmanagement, grafische uitwerking, technische uitwerking, noem maar op. Maar hecht hier niet te veel waarde aan, aangezien ik het alleen maar bepaal aan de hand van wat jij noemde in een post.

En een tip voor een urenschatting: maak een functiepuntenanalyse. Niks anders dan een moeilijk woord voor het uiteenzetten van de functionaliteiten, zodat je deze functionaliteiten per stuk kunt beoordelen op tijd. Das heel wat beter dan met de natte vinger voor het complete project te moeten schatten ;)
Ik weet dat 200 uur aan de ruime kant is, maar aangezien je vaak geneigd bent dingen te kort in te schatten heb ik het erg ruim genomen, zo rond het dubbele van wat je denkt. Voordeel hiervan is wel dat je een deadline met de klant af kan spreken die goed haalbaar is.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12 14:18

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

* gorgi_19 gaat ff een verhaaltje tikken of de prijzen...

Ik zal kort 3 methodieken vertellen over de prijs bepaling. Voordat je hieraan begint, moet je eerst een overzicht hebben van je kosten. Nu de vraag: Wat zijn je kosten? Hier moet je dus alle kosten voor nemen die je hebt gemaakt. Zelfs dus ook de kosten van het koekje wat de klant krijgt als hij langs komt voor een orienterend gesprek, is doorberekend in de prijs! Dus verder ook de kosten van je server. De meest eenvoudige manier om je kostprijs te bepalen is in dit geval Absoprtion Costing; je geeft jezelf bovenop je uurloon een 'opslag' voor de vaste kosten; op deze manier bereken je de vaste kosten door.

Ook moet je niet vergeten dat je niet 100% declarabel kan werken. Je moet zelf een stuk belasting doen, administratie, en je hebt het risico dat je geen opdracht hebt. Kortom, dit 'risico' of non-declarabele kosten moet je ook meenemen in je prijs.

Als laatste de logische kosten van je locatie, telefoon (ook al is dit niet veel, je hebt de kosten wel), en natuurlijk je eigen loonkosten. Je hebt zelf wel een redelijke inschatting wat je kost (je haalt immers een bepaald loon uit de zaak)

Nu de prijsbepalingsmethodieken.

De eerste is de kostprijs-plus benadering. Hierbij ga je uit van je standaardkosten. Je vereist een bepaalde winstmarge, bijvoorbeeld 10%, dan komt je verkoopprijs uit op 110% van je kosten. Dit is ook de methodiek die door velen gehanteerd wordt; bepaal je uurtarief, vermenigvuldig dit met het aantal uren, en dan heb je je prijs.

Een andere is de marktwaardebenadering. Wat is de klant er bereidt voor om te betalen? Dit is een lastige; immers, wat is het budget van een klant; hoeveel wil hij aan jou besteden? Als jij een kostprijs hebt van 100 en je klant is bereidt om er 800 voor te betalen, waarom zou je dit dan niet vragen? Een klant komt alleen bij jou voor een site normaliter als hij er waarde in ziet en is op zodanige wijze ook een onderdeel van z'n marketingstrategie. Om op financieringsgebied te blijven: Het is een investeringsbeslissing, met een verwacht rendement. Op basis van dit verwachte rendement wordt al dan niet besloten om de investering te doen.

De laatste is Kaizen. Hierbij ga je min of meer andersom werken en deze methodiek wordt veel in de Oosterse landen toegepast. Hierbij bepaal je je prijs, vervolgens je winstmarge en ga je op zodanige wijze schaven aan de kosten. Je stelt dus een prijs vast, maar je gaat dus, om je marge te behouden, bepaalde dingen schrappen. Dit kan een stukje service zijn, maar ook een stukje functionaliteit.

Mijn voordeel heeft de marktgerichte benadering. Hierbij moet je niet vergeten om wel je kosten in de gaten te houden!

Wel nog een algemene tip: Overleg met elkaar over een inschatting, wat je denk dat de tijd het kost, en vermenigvuldig dit aantal uren met 3, bij wijze van spreken.. Je zit er bijna altijd wel naast. :)

[ Voor 12% gewijzigd door gorgi_19 op 14-05-2003 18:07 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Je moet geschatte manuren en doorlooptijd niet door elkaar halen :)

Je kunt altijd een doorlooptijd van 2 maanden afspreken, dat is meer dan gebruikelijk. Wil nog niet zeggen dat je 2 maanden fulltime uren moet berekenen aan de klant :)

Je schatting x2 moet je niet doen.. als je daaraan gaat beginnen is het einde zoek.. Neem dan een marge van 10% ofzo.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Een andere is de marktwaardebenadering. Wat is de klant er bereidt voor om te betalen? Dit is een lastige; immers, wat is het budget van een klant; hoeveel wil hij aan jou besteden? Als jij een kostprijs hebt van 100 en je klant is bereidt om er 800 voor te betalen, waarom zou je dit dan niet vragen? Een klant komt alleen bij jou voor een site normaliter als hij er waarde in ziet en is op zodanige wijze ook een onderdeel van z'n marketingstrategie. Om op financieringsgebied te blijven: Het is een investeringsbeslissing, met een verwacht rendement. Op basis van dit verwachte rendement wordt al dan niet besloten om de investering te doen.
Dit kun je altijd doen, ook in combinatie met de eerste methode. Je 'tweakt' de uurtarieven en urenschattingen naar wat je denkt dat een klant er voor wil betalen. Want je moet er wel rekening mee houden dat een klant een gespecificeerde offerte verwacht, dus als je 800 euro rekent voor iets wat je eigenlijk maar 100 euro kost, dan moet je die extra kosten wel ergens in verwerken :)

• gorgi_19

gorgi_19

Bosmonster schreef op 14 mei 2003 @ 18:09:
[...]

Dit kun je altijd doen, ook in combinatie met de eerste methode. Je 'tweakt' de uurtarieven en urenschattingen naar wat je denkt dat een klant er voor wil betalen. Want je moet er wel rekening mee houden dat een klant een gespecificeerde offerte verwacht, dus als je 800 euro rekent voor iets wat je eigenlijk maar 100 euro kost, dan moet je die extra kosten wel ergens in verwerken :)
Inderdaad. :) Maar op zich zijn prijzen wel redelijk te bepalen. Wat overhead, 'overleguren', een iets hoger uurloon, iets ruimere marge qua tijd, een vormgever die wat extra kost.. Kortom, op een offerte is ook wel een en ander te snoepen. :)

• syllaz
  • Laatst online: 19-12 14:22
Ik denk dat je voor zo'n site toch wel rond de 10 - 15 duizend euro kwijt bent.
Je moet vooral rekening houden dat een back-end tool toch aardig wat tijd vergt voordat je de hele site kunt beheren.
Persoonlijk zou ik zo'n 5 - 8 werkdagen nodig hebben om zoiets te bouwen. En het leuke van zo'n project is dat je lekker met de uren kunt schuiven. Je klant kijkt uiteindelijk toch alleen naar de kosten op je offerte en de eindfactuur.
Vooral voor de ontwerpfase en server-side scripting kun je aardig wat geld rekenen, iets van 60% van totaal aantal uren. Anyway, voor een professionele site ben je gewoon een hoop geld kwijt. Er zijn genoeg mensen die voor 1000 euro een ranzige site in elkaar zetten die goed functioneert ... maar als je een beetje profi wilt overkomen moet je toch in dit soort bedragen denken. :)

• Mastruberik
Heb niet alle nieuwe topics gelezen, maar die site van mij zijn ook compleet anders en ook veler maler simpel. Gewoon een simpele voorbeeld. Voor die indo-suka heb ik een bedrag gekregen, waar ik zelf van schrok.

Volgens mij kan je beter het bedrag goed hoog gooien als het een goed lopend bedrijf is. Alleen blijf er bij dat ik 10000 euro wel enorm veel vind voor een website. Of kijk ik daar nu weer te simpel tegen aan.

Wat zijn dan de extra service. Ik ga met de mensen mee die in het begin hebben gezegt pak gewoon je uurloon kijk hoeveel uur je bezig bent en gooi er zoveel procent boven op.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:48

TeeDee

CQB 241

Mastruberik schreef op 15 mei 2003 @ 09:13:
Alleen blijf er bij dat ik 10000 euro wel enorm veel vind voor een website. Of kijk ik daar nu weer te simpel tegen aan.
Daar kijk je inderdaad heel simpel tegenaan. Ik zal niet gaan patsen met site(s) die ik heb gemaakt, maar dat waren sites waar ik zo'n kleine 20 x 8 uur mee bezig ben geweest.

En nee, dat is niet zo'n simpele site als die indo-suka waar jij het de hele tijd over hebt.

Dit was een site met zo'n 8.000 - 10.000 bezoekers
Uploadfuncties (images en xls files)
Backend tools
Statistieken
Beheer pagina's

En geloof me, daar hebben we veel meer dan 10.000 € voor ontvangen. Doe dat maar eens 5 x!

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Mastruberik
:-) zoals ik al zei die indo-suka is simpel, maar wel met een beheers functie, statistieken en upload. Daarom snap ik niet dat daar 20x8 uur in gaat zitten. Kan het wel snappen als het een enorme grote site is. Weet niet waarmee jullie het doen, maar een dns connectie hoef je maar 1 keer te maken en kan je vaker gebruiken dan geld ook voor een beheers functie. Oke die van mij is ook weer enorm simpel, maar het werkt en als je meerdere site gemaakt heb, hoef je geen eens zoveel te veranderen om het over tezetten.

Daarom kan ik me niet voor stellen dat er zoveel enorm veel tijd in gaat zitten.

Als er inderdaad 20x 8 uur, dan is 10.000 euro idd niet veel.

Verwijderd

Zoals eerder al gezegd is, is het per bedrijf echt verschillend wat ze ervoor vragen, maar dat is in de meeste gevallen ook door te berekenen in de qualiteit van het product en de service. Voor een gemiddelde website (incl. beheer gedeelte, standaard statistieken) van een professioneel bedrijf heb ik prijzen van 10.000 en 15.000 langs zien komen en dat zijn naar mijn idee normale prijzen.

Maar ook prijzen van 4000 tot 8000 euro kan ik begrijpen, want zoals eerder is gezegd begin je als beginnend bedrijf klein en groei je uit. In het begin zal je denk ik ook niet meteen zitten op prijzen van 10k tot 15k, dat bedrijf hierboven is ook al meerdere jaren actief en heeft al stukken meer ervaring met de markt.

En het ligt er natuurlijk ook aan wat de klant wil hebben en wat hij wil uitgeven.

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-11 16:41

SillyJW

der Gemutlichkeit

Ben ik nou de enige waarbij die uurprijs van € 20,- bij blijft hangen?
Ik ben echt met stomheid geslagen.

Ik zit in een andere tak van sport zak naar zeggen :), maar € 20,- is echt te laag.
Vergeet niet dat in je uurprijs ook je inproduktieve uren horen te zitten!

• Marcel van Veen
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12 14:32
SillyJW schreef op 15 May 2003 @ 11:30:
Ben ik nou de enige waarbij die uurprijs van € 20,- bij blijft hangen?
Ik ben echt met stomheid geslagen.

Ik zit in een andere tak van sport zak naar zeggen :), maar € 20,- is echt te laag. Vergeet niet dat in je uurprijs ook je inproduktieve uren horen te zitten!
Helemaal mee eens... Als je nog maar enigzins professioneel wilt overkomen zal die prijs toch x2.5 moeten. Het inhuren van zelfs het simpelste personeel bij een uitzendbureau is duurder!

Verwijderd

PHPMarcel schreef op 15 May 2003 @ 11:40:
[...]
Helemaal mee eens... Als je nog maar enigzins professioneel wilt overkomen zal die prijs toch x2.5 moeten. Het inhuren van zelfs het simpelste personeel bij een uitzendbureau is duurder!
Het lijkt mij niet dat je je prijs baseert op hoe professioneel je wilt overkomen.
De uurprijs is gebaseerd op de kosten die je maakt en de gewenste winstmarge.

Ikzelf heb geen eigen bedrijf, dus veel kosten heb ik niet. Daarom is mijn uurtarief gebaseerd op natte-vinger werk :) Ik zit dus ook rond de 20 euro.

Volgens jouw redenatie zou ik heel erg professioneel overkomen als ik 100 euro zou vragen? :? Dat zal ik dan ook waar moeten maken en volgens een strakkere planning moeten werken.

• Marcel van Veen
  • Laatst online: 15-12 14:32
Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 11:54:
[...]

Het lijkt mij niet dat je je prijs baseert op hoe professioneel je wilt overkomen. De uurprijs is gebaseerd op de kosten die je maakt en de gewenste winstmarge.
Tsja, ik vind het ook niet noodzakelijk, maar ik zie in de praktijk toch signalen dat als ik een offerte hoger wegzet qua prijs, er een grotere kans is dat ik de opdracht krijg.

In Nederland lijkt het nog zo te wezen dat een manager jouw goedkope offerte ziet en denk: "Zo he, dat is goedkoop. Daar moet een addertje onder het gras zitten..." en vervolgens een andere partij (met een 'professionelere' prijs) pakt...

Ik probeer het niet goed te praten, maar ik zou zeggen: profiteer van dit verschijnsel!

Verwijderd

Tsja, ik vind het ook niet noodzakelijk, maar ik zie in de praktijk toch signalen dat als ik een offerte hoger wegzet qua prijs, er een grotere kans is dat ik de opdracht krijg.
Klopt, ook ik heb hier ervaring mee. Mensen denken/verwachten dat kwaliteit direct gekoppeld is aan de prijs.

Als na verloop van tijd echter de klant je kent en weet wat je kan zal hij waarschijnlijk wel over prijs gaan "zeuren" en is het belangrijk om competatief te blijven. Het blijft een lastig spelletje, maar één die wel belangrijk is.

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 09:21

Dutch_guy

WYSIWYG

Onderschat dit project niet, hier kan nog best wel wat tijd in gaan zitten.

Dit maken in een dag is natuurlijk complete onzin.

Probeer anders eens per onderdeel in te schatten hoe lang je denkt ermee bezig te zijn. Ga niet te laag zitten met je inschatting. Er komen meestal nog wel onverwachte dingen om de hoek kijken

Pay peanuts get monkeys !

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-12 13:06

Skef

Ik scheer.me

Voorbeeldje: www.degraafschap.nl + 2 subsites.

Hier is door 4 man 3 maanden full-time aan gewerkt.
Reken maar uit wat dit dus aan uren is:
4x3x5x4x8 = 1920 uur...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• SoLiS
Skef schreef op 15 mei 2003 @ 13:24:
Voorbeeldje: www.degraafschap.nl + 2 subsites.

Hier is door 4 man 3 maanden full-time aan gewerkt.
Reken maar uit wat dit dus aan uren is:
4x3x5x4x8 = 1920 uur...
En dan doet ie het nog niet eens onder Mozilla, kan je nagaan ;)

Verwijderd

Ik heb wel eens sites gemaakt voor het bedrag dat de klant in ogen had (=budget ;)), alleen al om bij de multinational binnen te komen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 15:21 ]

• narotic
Tja, om op mijn geval terug te komen: het is nog niet echt een florerend bedrijf en daarom wil ik niet meteen extreem hoog gaan zitten. Bij een echt groot bedrijf zou ik het natuurlijk ook anders aanpakken.

Morgen zal ik nog even met mn collega's overleggen over hoeveel uren het gaat kosten per onderdeel en het totaal bepalen. Denk dat de prijs wel rond de €4500 uit zal komen (toch stom dat je zelfs met de euro's er nog voor zorgt dat het een mooi bedrag in guldens is :S)

In ieder geval bedankt voor al jullie info, er is me een hoop duidelijk geworden, voornamelijk wat nu gangbare prijzen zijn voor projecten als dit.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-12 13:06

Skef

Ik scheer.me

Waarom wil je altijd perse op een mooi rond bedrag uitkomen? Ik factureer altijd liever een wat minder "rond" bedrag, dan lijkt het alsof het ook nog een beetje berekend is...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• narotic
Een mooi rond bedrag is voor een offerte altijd wel leuk. Slechts als prijsindicatie voorlopig...

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Skef schreef op 16 May 2003 @ 14:29:
Waarom wil je altijd perse op een mooi rond bedrag uitkomen? Ik factureer altijd liever een wat minder "rond" bedrag, dan lijkt het alsof het ook nog een beetje berekend is...
Precies.. en dan denkt de klant: Dat ie dat niet ff netjes naar beneden af heeft kunnen ronden voor ons :( :D

Dat is namelijk wel gebruikelijk.

• gorgi_19

gorgi_19

narotic schreef op 15 May 2003 @ 18:09:
Tja, om op mijn geval terug te komen: het is nog niet echt een florerend bedrijf en daarom wil ik niet meteen extreem hoog gaan zitten. Bij een echt groot bedrijf zou ik het natuurlijk ook anders aanpakken.
Dan moet je je af gaan vragen hoe graag je de opdracht wilt hebben. Wat zijn de meerkosten c.q. meeropbrengsten bij het uitvoeren van de opdracht? Aan de hand hiervan kan je dan gaan bepalen of je wel of niet de opdracht, eventueel tegen een lager tarief, wil uitvoeren.

En hierbij noem ik expliciet kosten en geen uitgaven, evenals dat ik het woord opbrengsten en niet inkomsten gebruik

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-12 21:39
Houd met een uurprijs van 20 euro aub in de gaten dat daar nog een behoorlijke zooi belasting af gaat (procentje of 60). Verder heb je ook nog je ziektekosten verzekering, andere verzekeringen, pensioenopbouw, afschrijving, etc, etc. Ga er eens een keer goed voor zitten en kijk eens goed naar al het geld dat je ook weer meteen kwijt bent als je het binnen krijgt. Zorg ook dat je je geld niet meteen uitgeeft of plant voor uitgaven voor je weet wat de belastingdienst allemaal nog wil hebben. Dat zijn meestal geen misselijke bedragen namelijk. Niet fun als je 10.000 euro hebt verdiend, op vakantie bent geweest, een leuke Canon D60 hebt gekocht en een iPod 40GB in je zak hebt zitten en er dan achterkomt dat de belastingdienst nog 5.000 van je krijgt :D

Verder is heel dat uurtarief/factuurprijs verhaal natuurlijk nogal subjectief. Iemand die 20 euro vraagt rekent meer uur, iemand met een uurprijs van 100 uur zal wat milder met z'n uren omgaan. Ik heb dan ook meer vertrouwen in het marktwaarde principe wat betreft het bepalen van je prijs. In het bepalen van de uren die je gaat maken zit ook zo'n enorme hoop gokwerk dat je, als je alleen daarvan uit gaat, echt de meest bizararre prijzen kan krijgen (zie ook dit topic). Verder heb je nogal een bult ervaring nodig voor je vantevoren goed in kan schatten hoeveel uur je gaat maken.

Maar goed, al met al is dit best een nuttig topic :)

Oh, nog iets!
Zorg ook dat je tussentijds facturen stuurt. Stel bijvoorbeeld een aantal milestones vast (requirements, prototype, oplevering) en stuur na ieder milestone een deelfactuur. Spreek verder ook af wat er gebeurd als mensen naderhand nog dingen anders willen (en trust me, dat willen ze :D).

Dat in 3 delen betalen is handig als je halverwege enorme meningsverschillen krijgt of, zoals bij mijn eerste project, het bedrijf failliet gaat terwijl jij zo goed als klaar bent en je rekening al bijna klaar hebt liggen :\ Ik kan je vertellen dat dat niet echt veel fun is ;)

• narotic
Inderdaad handige dingen die je daar allemaal zegt!

Wat betreft uren schatten, dat is gewoon hartstikke moeilijk en ik denk dat het altijd moeilijk zal blijven.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:44

alienfruit

the alien you never expected

Ik vraag maar 37,50euro per uur, en hier zit toch echt al al me afschrijving voor de gebruikte computersystemen (ik schrijf een systeem af per 3 jaar, om vervolgens een systeem te kopen dat minstenns 4-6 sneller is dan de vorige).

Verwijderd

www.ahb.be
aan deze site heb ik drie keer te lang gewerkt en uiteindelijk bijna niets aan over gehouden.
Gemaakt samen met kameraad (hij deed het design)
is volledige ecommerce.
voor 1500 euro
helft belastingen
helf aan kameraad.

Het is het echt niet waard, zoveel tijd da je er hebt ingestoken maar bon, je leert veel é

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
150000 voor een website :|

is dat voor Sony ofzo :P

Zoals hier veel al zeggen, je moet zelf uren berekenen en inschatten. Voor prijzen zie de rest van dit topic :P, ik zou ook rond de 100 euro zitten denk ik. Ligt eraan hoe intensief en hoe en wat.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
http://careers.dkit.ie

door 2 mensen , oorspronkelijk 1 maand geplaned, 4 geworden.
80 paginas, 24 Forms, Ongeveer (uit mijn duimpje, 61 RDB Tables),
Volledig opzetten van Server, etc (+volledige Java Client
CMS application (dus Volledige IT Solution), ie: stuk of extra 80 forms)

Allemaal voor de luttele prijs van 3000pond, maar daar zie ik vast
maar:

3000/2 = 1500/2 Tax = 750/4 maand = 275/maand ik geloof dat ze in India
meer verdienen.

Goed oppassen dus en stick with what you know.

Gelukkig is de tech die we gebruiken 100% reusable. Diezelfde site met knowledge
zou nu nog geen 2 weken duren (ie: 1 week klant volledige ondervragen, 1 week gewoon hard werken (ie 1 Design, 1 Client))...

Mijn vriend werkt nu in London, ik ben effe tussen jobs.

Verwijderd

idd dit is dus onzin he, zoveel geld voor een niet commerciele website is een beetje veel he :S?
ik script zelf ook php/mysql en maak sites met webapplicaties soms al voor 100 euro.

• narotic
Sorry dat ik het zeg, wil ook niet arrogant overkomen, maar voor 100 euro maak ik in principe geen sites, tenzij het misschien als vriendendienstje voor een goede kennis/vriend is ofzo. Alleen al voor het maken van je goede functionele eisen, wat erg belangrijk is, ben je genoeg uur kwijt zodat het niet rendabel is.

Ik heb trouwens inmiddels het gesprek gehad en de prijzen voorgelegd. Gelukkig keek de klant in kwestie er niet heel gek van op, nu gaat hij bezig met haalbaarheidsonderzoek en marketing voorbereiden etc. Ik hoor dus nog wat het gaat worden.

Verwijderd

nee maar jij bent vast al op middelbare leeftijd, ik ben nog maar 18 en elk zakcentje is meeverdiend + ik vind scripten leuk als hobby

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 08:48:
idd dit is dus onzin he, zoveel geld voor een niet commerciele website is een beetje veel he :S?
ik script zelf ook php/mysql en maak sites met webapplicaties soms al voor 100 euro.
Nope, maar ik kan me niet voorstellen, nofi, dat jouw site een goede site is van goede kwaliteit. Daarbij doel ik op schaalbaarheid, flexibiliteit, aansluiting op marketingbeleid, etc.

Je moet wel rekening houden met de achtergrond van de posters. Sommige posters hier zijn bij wijze van spreken middelbare scholieren, welke een 2 statische pagina's maken voor de bakker op de hoek.

Anderen zijn professioneel er mee bezig met iets grotere organisaties en deze stellen veel en veel meer eisen er aan. Deze hebben ook de kostprijs iets beter in de gaten dan jij, denk ik. :)
De topicstarter is bezig met een bedrijf op te starten, staat aan het begin en dan is 100 Euro geen goed advies.

[ Voor 7% gewijzigd door gorgi_19 op 25-05-2003 10:15 ]

Verwijderd

nee dat snap ik, maar ik zeg ook voor het maken van sites voor non-commerciele instellingen.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 10:29:
nee dat snap ik, maar ik zeg ook voor het maken van sites voor non-commerciele instellingen.
Dan nog. Ook voor non-commerciele instellingen kan het nodig zijn om een site door een professionele organisatie te laten ontwikkelen. Ook deze organisaties hebben een marketingbeleid, etc. Ze hebben alleen geen winstdoelstelling.

Verwijderd

met non-commerciele, bedoel ik vrienden of mensen die een kleine site opstarten, ik weet wel wat non-commerciele organisaties zijn, maar je neemt het iets te letterlijk hehe

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-12 12:56

Eijkb

Zo.

offtopic:
Opmerking vooraf: Ik heb een vaste baan van 40 uur/week en het scripten doe ik erbij als hobby. Voor het geld hoef ik het in principe niet te doen maar het is leuk als je je apparatuur kunt onderhouden met het werken erop. Ik ben nu 27 jaar.

Persoonlijk, ben nu ook met 2 sites bezig voor een klant, doe ik alleen een uurloon opgeven en eventueel een voorzichtige schatting. Bij een huidig project heb ik 18 euro/uur gevraagd en gezegd dat de site ongeveer 12 uur in beslag zou nemen. Nu is deze klant nogal veeleisend en waar het begon met een opzetje waarvan hij zei: "maak het maar" is het nu zo dat hij bijna dagelijks mijn voortgang controleerd en weer met nieuwe opties en ideeën komt. Ik zeg hem om de drie zinnen dat de klok rustig doorloopt en hij vindt dat blijkbaar niet zo erg. Zit nu aan de 24 uur. Hierbij moet ik zeggen dat er eigenlijk al veel meer tijd in zit, maar research van webtechnieken en nakijken van documentatie reken ik niet mee omdat hij in de veronderstelling is dat ik -alles- al weet :P. (Ik wil dus niet zeggen dat ik een projectje heb aangenomen waarvoor ik de kennis niet heb, maar iedereen zoekt wel eens wat op....)

Conl: Uurloon en voorzichtige schatting is alles wat ze krijgen. Heb ik het idee dat ik uitloop door invloeden van de klant dan loopt de klok door. Loopt het uit omdat ik zelf aan het lapzwanzen ben dan loopt de klok uiteraard niet door.

.

• gorgi_19

gorgi_19

Eijkb schreef op 25 May 2003 @ 11:42:
offtopic:
Opmerking vooraf: Ik heb een vaste baan van 40 uur/week en het scripten doe ik erbij als hobby. Voor het geld hoef ik het in principe niet te doen maar het is leuk als je je apparatuur kunt onderhouden met het werken erop. Ik ben nu 27 jaar.

Persoonlijk, ben nu ook met 2 sites bezig voor een klant, doe ik alleen een uurloon opgeven en eventueel een voorzichtige schatting. Bij een huidig project heb ik 18 euro/uur gevraagd en gezegd dat de site ongeveer 12 uur in beslag zou nemen. Nu is deze klant nogal veeleisend en waar het begon met een opzetje waarvan hij zei: "maak het maar" is het nu zo dat hij bijna dagelijks mijn voortgang controleerd en weer met nieuwe opties en ideeën komt.
Da's een ramp om te bouwen op deze manier. Ik spreek altijd vooraf met een klant af aan welke eisen een site moet voldoen. En deze eisen moeten dan ook meetbaar zijn. "Ik wil een mooie en overzichtelijke site" is niet meetbaar, dus ook niet afspreekbaar. Wel: "Ik moet plaatjes kunnen uploaden, nieuws erin kunnen neerzetten met een vervaldatum, etc.

Verder krijgt de klant vooraf een ontwerp te zien van de vormgeving. Alles wordt vastgelegd in een document. Op deze wijze is voor iedereen duidelijk hoe de site er uit komt te zien en tegen welke prijs.

Wil een klant later meer, nadat de bouw is gestart? Geen enkel probleem, maar dan gaan de kosten omhoog.

Om heel eerlijk te zijn verwacht ik dat je site nog lang kan gaan duren, als deze uberhaupt al af komt, en je niet een heel tevreden kant gaat hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door gorgi_19 op 25-05-2003 11:49 ]

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Om heel eerlijk te zijn verwacht ik dat je site nog lang kan gaan duren, als deze uberhaupt al af komt, en je niet een heel tevreden kant gaat hebben.
Ik heb het hier niet over een ubergroot project ofzo, dus dat valt best mee. De site is eigenlijk al af en doet alles wat de klant wilt. Ik verdien nu geld met vakjes veranderen, buttons veranderen naar rollover images, plaatjes groter of kleiner maken etc. Intussen is de site gewoon online... Maar inderdaad, ik snap wel wat je bedoelt. Als je een groter project aanneemt en de doelen zijn niet duidelijk, dan is het spreekwoordelijke hek van de dam (niet het figuurlijke he, want wie zet er nu een hek op een dam?). Dan moet je daar inderdaad goede afspraken maken en is het voorwerk ook wat belangrijker.

.

• narotic
Precies, een duidelijk RAD document wordt er ook zeker wel gemaakt. Zonder dat we duidelijke functionele eisen hebben begin ik niet aan de site, want dan vraag je er bijna om om genaaid te worden.

En ik van middelbare leeftijd...ben ook nog maar 19. Maar dat wil niet zeggen dat ik projecten niet professioneel aan moet pakken denk ik.

Dat is geen sitejes van 100euro maak is ook niet omdat ik scripten niet leuk vind ofzo, maar vooral omdat ik er gewoon geen tijd voor heb. In principe gaat alle tijd die ik erin stop al van de schaarse vrije tijd af, dus dan wil ik er uiteraard ook goed voor beloond worden. Als ik dat niet wordt script ik liever met een eigen doel (nog genoeg interessante ideeen op de plank liggen).

• Eijkb

Eijkb

Zo.

In principe gaat alle tijd die ik erin stop al van de schaarse vrije tijd af, dus dan wil ik er uiteraard ook goed voor beloond worden. Als ik dat niet wordt script ik liever met een eigen doel (nog genoeg interessante ideeen op de plank liggen).
Dat is een zeer terecht punt. Vrije tijd is ook voor mij het hoogste goed! Maar soms heb ik zin om te coden en dan is een opdracht altijd een uitkomst gezien ik niet van die ideeën op de plank heb liggen. Hoeveel sites ik al niet gemaakt heb zonder inhoud of vooropgezet idee...

.

Verwijderd

narotic schreef op 14 mei 2003 @ 14:35:
Ik hoop dat ik dit op de goede plek post, zo niet, verplaats het dan maar.

Ik wil graag weten wat een (redelijk) geavanceerde website nu zo ongeveer kost. Als voorbeeld bijv. http://www.happyhome.nl.

Als ik deze site bij een professioneel bedrijf zou latenmaken, inclusief dus database, php scripting, layout, admin module etc., hoe bepalen zij dan de prijs en in welke grootorde zal die prijs ongeveer liggen?

NB: ik vraag hier geen offerte oid, maar wil graag weten wat voor prijzen nu gangbaar zijn voor sites. Precieze bedragen hoe ik niet te horen, in indicatie is voldoende.
Wehehhehe. ULTRALOL.
Die site is gemaakt door het bedrijf waar ik werk :D. Heb zelfs nog meegewerkt aan de site. www.newlimit.nl. (De site moet eigenlijk nog gemaakt worden (was altijd eenmans bedrijf, en we zijn nu flink aan het uitbreiden :D)). De site is btw gekoppeld aan het maatwerk dat door New Limit wordt gemaakt, DSIS, dat meer op de vakantiemarkt gericht is. Je kunt je dus niet zomaar aanmelden, de huizen zijn van aanbieders waar Happyhome een contract mee heeft.

• narotic
Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 16:54:
[...]

Wehehhehe. ULTRALOL.
Die site is gemaakt door het bedrijf waar ik werk :D. Heb zelfs nog meegewerkt aan de site. www.newlimit.nl. (De site moet eigenlijk nog gemaakt worden (was altijd eenmans bedrijf, en we zijn nu flink aan het uitbreiden :D)). De site is btw gekoppeld aan het maatwerk dat door New Limit wordt gemaakt, DSIS, dat meer op de vakantiemarkt gericht is. Je kunt je dus niet zomaar aanmelden, de huizen zijn van aanbieders waar Happyhome een contract mee heeft.
Das wel toevallig dan? Kan ik meteen aan jou vragen hoeveel die site gekost heeft :D :+

• whitehouse
  • Laatst online: 16-12 18:41
ik heb zelf een opdracht waar ik een prijsje voor moet verzinnen :

1. DB ontwerp voor de volgende pagina's :
2. Een afgeschermde pagina waar je op kunt inloggen, zodat de volgende pagina's afgeschermd zijn van de 'buitenwereld'.
3. index-pagina
4. cd toevoegen / bewerken (formulier)
5. cd overzicht
6. top10 toevoegen / verwijderen (formulier)
7. top10 overzicht
8. de huidige pagina moet worden aangepast.

Kosten : 250 euro .... weet zelf niet of dit veel is, maar vind het ook best lastig een goede prijs voor te verzinnen.

is dit een redelijke prijs ?

[ Voor 6% gewijzigd door whitehouse op 27-05-2003 13:11 ]

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

whitehouse schreef op 27 mei 2003 @ 13:07:
ik heb zelf een opdracht waar ik een prijsje voor moet verzinnen :

1. DB ontwerp voor de volgende pagina's :
2. Een afgeschermde pagina waar je op kunt inloggen, zodat de volgende pagina's afgeschermd zijn van de 'buitenwereld'.
3. index-pagina
4. cd toevoegen / bewerken (formulier)
5. cd overzicht
6. top10 toevoegen / verwijderen (formulier)
7. top10 overzicht
8. de huidige pagina moet worden aangepast.

Kosten : 250 euro .... weet zelf niet of dit veel is, maar vind het ook best lastig een goede prijs voor te verzinnen.

is dit een redelijke prijs ?
Als je af moet gaan op de geldwolven hierboven dan doe je dat bedrag keer 100. Echter ik zou het voor 2x zoveel doen.
Denk hier bij aan het gedeeltje er achter. Wat 2x zoveel tijd kost dan de frontend ervoor. (Ben zelf voorstander van het bouwen van admin sites die gelijk templates maken voor de vormgeving van de frontend... scheelt ook weer rete veel werk)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• gorgi_19

gorgi_19

Skinkie schreef op 27 May 2003 @ 13:31:
[...]

Als je af moet gaan op de geldwolven hierboven dan doe je dat bedrag keer 100. Echter ik zou het voor 2x zoveel doen.
Denk hier bij aan het gedeeltje er achter. Wat 2x zoveel tijd kost dan de frontend ervoor. (Ben zelf voorstander van het bouwen van admin sites die gelijk templates maken voor de vormgeving van de frontend... scheelt ook weer rete veel werk)
Geldwolven?

Met deze opmerking en het feit dat je op basis van deze gegevens al kan zeggen dat je twee maal zo veel gaat vragen, geef je in mijn optiek al blijk dat je geen enkel economisch inzicht hebt.
Mocht je in deze business verder willen gaan, dan wil ik je van harte aanraden om je verre van het marketing c.q. financieel gedeelte te houden en je alleen bezig te houden met het technisch gedeelte.

Zo is er geen enkele inschatting gemaakt van een aantal uren; overhead, etc. Dat jij voor 3 Euro per uur wilt werken, is jouw keuze. De meeste mensen redden het hier niet mee.

[ Voor 11% gewijzigd door gorgi_19 op 27-05-2003 13:37 ]

• whitehouse
  • Laatst online: 16-12 18:41
het lastige is, is dat mijn opdrachtgever niet veel geld hep, en een ontzettende knieperd is.. dat PLUS het feit dat ik deze job graag wil, ben ik hierdoor geneigd om minder te vragen om toch maar de opdracht te krijgen.
IK zit nu te denken aan 350 euro .. geschatte tijd (vind ik erg lastig) .. 24 uur

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• Dionisus19
  • Laatst online: 27-03-2024

Dionisus19

Blah != Meuk

Hmmz... Tjah... Lastig... Kijk, als je nu die paar pagina's gaat maken voor een paar euro per uur, dan verwacht hij dat de volgende keer ook. verder is de gestelde tijd (24 uur) makkelijk te halen :)

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Als hobbyist kijk ik inderdaad ook vaak naar de opdrachtgever en de opdracht. Heeft de opdrachtgever niet veel geld of is het een gierigaard maar de opdracht is zo interessant dan wil ik het vaak ook best voor minder dan 18 euro/uur doen. Nu weet ik niet eens ofdat 18 euro/uur wel een realistisch iets is, maar ik kan er mee leven. Heb dat bedrag ooit gewoon uit de duim gezogen. Als je mij proffessioneel inhuurt (voor mainframe beheer tweede/derde lijns) dan vragen ze geloof ik iets van 110 euro het uur :) ) Maar om dat nu zelf te gaan vragen voor een site te bouwen in mijn vrije tijd?? Ach. Het is moeilijk. Heel erg moeilijk vooral omdat concullega´s nooit vertellen wat ze vragen en hoe ze dat berekenen.... Dus als er mensen openheid willen geven (Top Managers moeten dat tegenwoordig doen he, dus als je alleen werkt ben jij de Top :) ). Indien je openheid geeft graag ook een klein beschrijving van je situatie zoals het volgende:

Eijkb - 28 jaar - Fulltime baan - Maakt site als hobbyist - vraagt 18E/uur - berekent vooraf het aantal uur door dit vagelijk in te schatten. Werkt over het algemeen niet voor een vooraf gestelde vaste prijs. Bedrijfsnaam: Internetmaffia BV.

[ Voor 17% gewijzigd door Eijkb op 27-05-2003 13:49 ]

.

• Dionisus19
  • Laatst online: 27-03-2024

Dionisus19

Blah != Meuk

18 Euro per uur is voor een hobbyis wel aardig :)
Weet alleen uit ervaring dat je niet met uurtarieven moet werken... Als je dan een keertje langer bezig bent dan verwacht en dus meer kosten behoort te krijgen, gaan de klanten meestal over hun zuiger.

Je kan het beste van tevoren een totaalbedrag noemen en de opdracht afhandelen. Als er dan aanpassingen (kleine) zijn, dan kan dat altijd nog gedaan worden. Voor EXTRA dingen maak je gewoon weer een nieuwe offerte :)

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Tja. Ja. Nou. Er zijn verschillende manieren he. Als ik blij ben met het geld dat ik ervoor krijg dan vind ik dat prima. Ook al had ik achteraf gezien wel meer kunnen vragen. Projectprijzen hanteren is zo´n optie... die ik ook kan toepassen hoor. Maar ik bereken dat dan nog steeds door:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
VageSchatting($uren) {
         $prijsperuur = 18;
         $prijs = $uren * $prijsperuur;
         $projectprijs = ($prijsperuur / 100) * 120;
         echo "Als ik meer uren kwijt ben dan vooraf ingeschat";
         echo "worden deze voor 18E/uur doorberekend in de"; 
         echo "uiteindelijke prijs. U zult tijdig horen ofdat dit"; 
         echo "het geval is";
}

p.s. Ik ben hobbyist hé, dus om dan te spreken van offertes. Vaak zijn dit mondelinge afspraken die ik per mail bevestig. Overigens doe ik ook hosting (via een geliëerd bedrijfje waar ik mijn domeinen dan weer gratis kan hosten zonder limieten :))...

[ Voor 34% gewijzigd door Eijkb op 27-05-2003 14:19 ]

.

Verwijderd

Wat dacht je van outsourcen? Dat wil zeggen, in een ander land je web applicatie laten maken? De reden is natuurlijk de kosten besparing. Hier in Vietnam heb je een site met een producten catalogus al voor 150 usd (130 euro). Die site ziet er prima uit, maar is dan wel statisch. Wil je dynamisch dan wordt dat wat duurder, maar euh..... bedragen zoals 5000 of 10.000 euro.... neu, dat kennen we hier niet. en dat ligt natuurlijk allemaal aan de loonkosten. als een nederlands bedrijf 80 euro per manuur vraagt, een nederlandse student 30 euro, maar een vietnamees bedrijf maar 2 of 3 euro.... dat tikt aan :P

software outsourcing is al veel langer bekend (niet bij nederlandse bedrijven of klanten), bijvoorbeeld naar India. maar Vietnam is goedkoper en het service-nivo is hoger. als je samenwerkt met een europees of amerikaans bedrijf dat in vietnam is gevestigd, dan kun je rekenen op dezelfde kwaliteit werk, maar een betere service en veel commitment. het punt is dus alleen dat je moet wennen aan het idee dat je je opdrachtnemer dus waarschijnlijk nooit face-to-face zal spreken, alleen met de telefoon en video-conferecing en messenger.

ander punt: bij een specificatie moet je enorm oppassen dat je naadloos aangeeft WAT je gaat maken. anders gaat de klant er van alles bijverzinnen. bovendien moet je bedenken dat veel klanten helemaal niet weten wat ze willen. daar krijg je vage specificaties van, oppassen daarvoor!! in zo'n geval moet je een aparte specificatie fase aanbieden. wat ook vaak gebeurd is dat een geautomatiseerd systeem grote gevolgen heeft voor de backoffice. het gebeurd mij altijd dat aan het eind van een project klanten erachter komen dat ze al jarenlang eigenlijk fout hebben gewerkt. :P

• alienfruit

alienfruit

Ja. Dat klopt rbscholtus ik wacht nog met spanning af of mijn subsidieaanvraag wordt geaccepteerd :D Dan ga ik met dat geld een bedrijf opzetten in het Verre Oosten;

Enig probleem in landen zoals Vietnam is dat men wel zegt maar niet doen... Naja. totaal andere cultuur daar, dus je hebt vaak een conflict op verschillende gebieden hierdoor.

[ Voor 36% gewijzigd door alienfruit op 27-05-2003 14:53 ]

Verwijderd

alienfruit schreef op 27 May 2003 @ 14:52:
Ja. Dat klopt rbscholtus ik wacht nog met spanning af of mijn subsidieaanvraag wordt geaccepteerd :D Dan ga ik met dat geld een bedrijf opzetten in het Verre Oosten;

Enig probleem in landen zoals Vietnam is dat men wel zegt maar niet doen... Naja. totaal andere cultuur daar, dus je hebt vaak een conflict op verschillende gebieden hierdoor.
je mag mij bellen voor hulp. eerst emailen bedoel ik. heu laten we zo zeggen: als je zegt "ze zeggen ja, maar ze doen nee", dan ben je nog in de beginners fase, en dan kun je duidelijk wel wat hulp gebruiken. want ze zeiden niet "ja", maar jij wilde graag "ja" horen; en vervolgens vonden ze jouw maar een rare gast. :P om maar 1 heel klein communicatie probleempje te noemen. maar het is zeer uitdagend in het verre oosten, welkom!

• alienfruit

alienfruit

Zoiets dacht ik al, ja ;)

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Outsourcing? RbScholtus werkt in Vietnam? Als wat? Ook voor 2 euro per uur? Of doe jij het slavendrijven :) ? Geintje hoor. Vertel eens wat je daar doet? Lijkt me interessant. Maar het idee outsourcen hoort niet thuis in dit topic tenzij je mij aanraadt mijn opdrachtjes in Vietnam uit te zetten en vervolgens de 18 euro - 3 euro = 15 euro in mijn eigen zak te steken :) Maar nogmaals, vertel eens wat je daar doet! Of is daar al een ander topic over?

Over het omgaan met vietnamezen, die lijken verdacht veel op onze zuiderburen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Eijkb op 27-05-2003 16:09 ]

.

• alienfruit

alienfruit

Eijkb, Hij ligt natuurlijk langs het buitenzwembad van de zaak; wachtend tot zijn medewerkers hem bij hem roepen om te kijken of het goed is ;)

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Jaja, Alienfruit. En nu wil jij met staatsgelden het zelfde gaan doen? Ik heb een klein spraakgebrek, misschien kan je mij aannemen onder -korting op gehandicapten- zodat ik mee naar Vietnam kan. Kan nauwelijks programmeren, maar die drie euro/per uur met kost en inwoning ben ik wel waard :) Gaarne wel een middenkader functie. Dan hoef jij niet eens meer het werk te controleren en kan je je geheel toeleggen op het zwemmen van baantjes.

.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Heren, ontopic aub. Het is niet de bedoeling dat we hier een wervingstopic van maken, op wat voor manier dan ook

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1 2 Laatste