[webscripting:kosten] Wat kost een dynamische site?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 517 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Ik hoop dat ik dit op de goede plek post, zo niet, verplaats het dan maar.

Ik wil graag weten wat een (redelijk) geavanceerde website nu zo ongeveer kost. Als voorbeeld bijv. http://www.happyhome.nl.

Als ik deze site bij een professioneel bedrijf zou latenmaken, inclusief dus database, php scripting, layout, admin module etc., hoe bepalen zij dan de prijs en in welke grootorde zal die prijs ongeveer liggen?

NB: ik vraag hier geen offerte oid, maar wil graag weten wat voor prijzen nu gangbaar zijn voor sites. Precieze bedragen hoe ik niet te horen, in indicatie is voldoende.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12 14:18

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Het wordt bepaald door:
1. vormgevingskosten
2. Implementatiekosten
3. Consultancy uren.
4. ontwikkelkosten
5. evt. licentiekosten.

Ik ken de flexibiliteit van het admin systeem niet en de complexiteit van de vormgeving (icm marketingbeleid). Anders gezegd, ik heb sites gezien met een offerte van 150.000 Euro en ik heb sites gezien van 1500 Euro. Reken bij professionele partijen maar op een redelijk kostenplaatje. :)

Als ik een wilde gooi zou moeten doen, zou ik rond de 15.000 uitkomen. Maar dit is een hele wilde gooi, omdat heel veel specificaties nog onbekend zijn. :)

[ Voor 16% gewijzigd door gorgi_19 op 14-05-2003 14:42 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• narotic
Sites met offerte van 150.000 euro...dan heb je echt wel een coole site denk ik :)

Maar stel dat het admin gedeelte in staat is tot gebruikersbeheer, contentbeheer en facturering (dat wil zeggen, systeem houdt ook de facturen bij, met klik op de knop worden uitstaande facturen uitgedraaid). Heeft een dergelijke optie grote invloed op de prijs door zijn complexiteit of is de prijs lineair evenredig met arbeidskosten?

Verwijderd

Net wat gorgi zegt.. het ligt er maar net aan wat je precies wil en hoe uitgebreid het moet. Maar ik denk dat je moet denken aan prijzen rond de 3000 euro ong. Het verschilt per bedrijf, is het een klein hobby bedrijfje dan is het goedkoop maar voor grote bedrijven met meerdere werknemers, die weer betaald moeten krijgen, zal deze prijs wel even een flink stuk hoger zijn.

• gorgi_19

gorgi_19

narotic schreef op 14 May 2003 @ 14:45:
Sites met offerte van 150.000 euro...dan heb je echt wel een coole site denk ik :)

Maar stel dat het admin gedeelte in staat is tot gebruikersbeheer, contentbeheer en facturering (dat wil zeggen, systeem houdt ook de facturen bij, met klik op de knop worden uitstaande facturen uitgedraaid). Heeft een dergelijke optie grote invloed op de prijs door zijn complexiteit of is de prijs lineair evenredig met arbeidskosten?
Je wilt gelijk een boekhoudkundige factor er aan koppelen. Aan facturen zitten bepaalde eisen. Bij voorkeur wil je je factoren ook nog gaan koppelen aan je boekhoudprogramma. ik verwacht ook zeker een toename in complexiteit, wil je het goed doen. Simpel de boel uit laten draaien via Word is niet zo moeilijk, dat zal een dag, hooguit 2, werk zijn. Reken op 12 * 75 Euro = 900 Euro in totaal bijvoorbeeld.. :)

Prijs zal voor een gedeelte lineair evenredig zijn met de arbeidskosten ja.

• narotic
Ik begrijp dat het eraan ligt wat je precies, spreekt ook wel voor zich. Het gaat mij er vooral om een beetje indicatie te krijgen wat een site nu ongeveer kost, want wat dat betreft tast ik echt in het duister.

Vergelijk het met dit: een fles cola kost rond de 1.25 (en je hebt natuurlijk goedkopere en duurdere cola, maar je weet wel in welke range je moet zitten)

• gorgi_19

gorgi_19

narotic schreef op 14 May 2003 @ 14:50:
Ik begrijp dat het eraan ligt wat je precies, spreekt ook wel voor zich. Het gaat mij er vooral om een beetje indicatie te krijgen wat een site nu ongeveer kost, want wat dat betreft tast ik echt in het duister.

Vergelijk het met dit: een fles cola kost rond de 1.25 (en je hebt natuurlijk goedkopere en duurdere cola, maar je weet wel in welke range je moet zitten)
Hoe zie je een site? Als onderdeel van je marketingbeleid? Als een / je belangrijkste markcommunicatiekanaal? Als distributiekanaal? Of wil je gewoon op internet omdat iedereen dat doet?

Hoe belangrijk acht je het bedrijf, omzettechnisch gezien? Staat deze volledig bij de site? Is de corporate image die een site uitstraalt van cruciaal belang of niet? (voorbeeld: Het zal een rotzorg zijn of de site van de bakker op de hoek lelijk en onoverzichtelijk is)

[ Voor 19% gewijzigd door gorgi_19 op 14-05-2003 14:55 ]

Verwijderd

Een standaard cms begint altijd rond 4000-5000euro :)
Voor een web-site zoals gettyimages maar dan voor intranet doeleinden; zou ik 45.000euro vragen dus daar ergens tussen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 14:56 ]

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 14:55:
En je hebt ze ook gratis. CMS wat ik eerder noemde bij de 150.000 Euro werd er gratis bij geleverd. :) De consultancy er om heen, de adviesdienste, het maatwerk, kortom, de dienst, is het meeste.

[ Voor 16% gewijzigd door gorgi_19 op 14-05-2003 14:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 14:55:
Voor een web-site zoals gettyimages maar dan voor intranet doeleinden; zou ik 45.000euro vragen dus daar ergens tussen.
nee hoor... waarom zou dat?? ik zie ook wel hele uitgebreide cms-en die rond de 1000 euro liggen... waaronder mijn eigen cms...

Verwijderd

Ooh. Vignette gratis erbij zekers :)
nee hoor... waarom zou dat?? ik zie ook wel hele uitgebreide cms-en die rond de 1000 euro liggen... waaronder mijn eigen cms...
Nou, die 5000 is dan wel inclusief ontwerp e.d. Moet er wel bij vermelden dat de prijzen zijn die me stageplek vragen, samen met hun 100euro/uur.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 14:59 ]

Verwijderd

Maar onder 1.000.000 euro heb je wel een website.

Ongeveer dan. Je hebt duurdere(?) en goedkopere.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 14:57:
Ooh. Vignette gratis erbij zekers :)
Als jij een hele grote order plaatst en het CMS is in eigen beheer ontwikkeld, zou dat best wel eens kunnen ja. :)
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 14:58:
Maar onder 1.000.000 euro heb je wel een website.

Ongeveer dan. Je hebt duurdere(?) en goedkopere.
Zou je een iets exactere indicatie ook kunnen geven met onderbouwing?

[ Voor 36% gewijzigd door gorgi_19 op 14-05-2003 14:59 ]

Verwijderd

Ach. Vignette is toch een gruwel :)
Als je er wat voor moet schrijven, werd er hopeloos van.
Zelf maak ik zulke websites voor 800euro; wel afhankelijk of alle materiaal wordt aangeleverd of niet (plaatjes, teksten e.d.) :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 15:01 ]

Verwijderd

Je basseerd een berekening altijd op een uurprijs.
Maak voor jezelf een berekening van de uren die je nodig hebt, de tijd die je er dus in gaat steken enz. De keren dat je moet rijden met de auto voor een bespreking.
De nazorg. Het onderhoud. De kans op evt. wijzigingen.
Aan de hand van het tijdschema dat hier uit zal komen kun je je prijs berekenen.

• Mastruberik
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-01-2022
Glimi: Geen aanbiedingen van bedrijven aub :)

[ Voor 93% gewijzigd door Glimi op 14-05-2003 15:27 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

narotic schreef op 14 mei 2003 @ 14:50:

Tja.. uurprijs * aantal uren.. ligt je uurprijs laag, dan ligt je uiteindelijk prijs ook laag.

De gemiddelde developer kost tussen de 80 en 100 euro per uur. Testen en projectmangement neem je meestal als percentage op het totaal van uren in ontwerp, grafische uitwerking en technische uitwerking. Soms komen hier nog andere dingen bij als documentatie of handleidingen als een klant dit wenst.

Probleem is dat je dus niet weet welke uurprijs gerekend is voor happyhome en je ook niet exact weet wat er allemaal gemaakt/ontworpen is.

Prijs kan dus overal gelegen hebben tussen de 10.000 en 30.000 euro ofzo.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 14 mei 2003 @ 14:57:
Nou, die 5000 is dan wel inclusief ontwerp e.d. Moet er wel bij vermelden dat de prijzen zijn die me stageplek vragen, samen met hun 100euro/uur.
Wat is er mis met 100 Euro per uur? 't is echt geen vreemde prijs hoor...

• Mastruberik
Het is niet alleen de uurprijs die ze berekeken. Loop nu stage bij een web bureau. Het gaat er over het algemeen heel anders aan toe. Die grote proffesionals maken hun eigen applicatie zodat ze binnen 3 uurtje al een geweldige site hebben. Dan vragen ze wel meer dan 300 euro.

Het gaat er om wat je allemaal wilt. Voor elk iets betaal je en voor type werk komt meestal uur kosten. Eigenlijk werken ze met een checklist, per iets betaal je zoveel(bv beheer gedeeldte, sql ondersteuning, wijzig functie).
Meeste mensen zijn ongeveer bij een bedrijf rond de 3000 euro klaar met een opzet. Daarmee bedoel ik dat de site op internet staat.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Mastruberik schreef op 14 May 2003 @ 15:11:
Het is niet alleen de uurprijs die ze berekeken. Loop nu stage bij een web bureau. Het gaat er over het algemeen heel anders aan toe. Die grote proffesionals maken hun eigen applicatie zodat ze binnen 3 uurtje al een geweldige site hebben. Dan vragen ze wel meer dan 300 euro.
Das een nogal vreemde manier van werken. Je uurprijs zou niet hoger moeten worden, maar de licntieprijs van je software. Dat is waar je je gewonnen uren in compenseert, niet in de uurprijs voor implementatie.
Het gaat er om wat je allemaal wilt. Voor elk iets betaal je en voor type werk komt meestal uur kosten. Eigenlijk werken ze met een checklist, per iets betaal je zoveel(bv beheer gedeeldte, sql ondersteuning, wijzig functie).
Meeste mensen zijn ongeveer bij een bedrijf rond de 3000 euro klaar met een opzet. Daarmee bedoel ik dat de site op internet staat.
Als een site bij ons gemiddeld 3000 euro zou kosten, dan zou dat betekenen dat we om onze kosten te kunnen dekken (huur, salaris, etc), op z'n minst 8 sites per maand moeten maken ofzo... Das hard doorpezen dan ja :)

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat je veel uren (lees: kwaliteit) in een product kunt stoppen voor 3000 euro. Dan zit je dus met recht in het lagere segment. Geen probleem, daar valt ook nog steeds aan te verdienen, maar dar is volgens mij niet het type site waar topicstarter op doelde gezien zijn voorbeeld en de vermelding van een geavanceerde website gemaakt door een professioneel bedrijf ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Bosmonster op 14-05-2003 15:17 ]

• narotic
Om even een misverstand uit de weg te ruimen, ik sta aan de ontwikkelaarskant hier. Voor een potentiele klant moet ik dus een offerte maken met eisen en natuurlijk een prijskaartje. Omdat wij nog maar een klein en jong bedrijf zijn (nog net geen jaar aan de gang) hebben we alleen nog maar projecten in eigen beheer gedaan.

Jullie kunnen je vast indenken dat het lastig is om voor de eerste keer een offerte te maken, helemaal de prijs. Je wil niet te laag gaan zitten omdat je jezelf naait, maar een belachelijk hoge prijs is ook niet goed.

Ik zal proberen wat meer informatie over het gewenste systeem te geven:

- Het is een site waarop mensen hun woning aan kunnen melden voor onderhuur als het ware. Vergelijk dit met kranten waarin mensen een advertentie zetten om huurders te krijgen voor hun vakantiehuisje.

- Elke adverteerder kan zich op de site registreren. Een registratie komt eerst bij de beheerder van de site terecht die het valideert of wordt meteen toegekend. Op dat moment kan een adverteerder advertenties op de site plaatsen.

- Normale bezoekers van de site kunnen uitgebreid zoeken in het aanbod van huizen. Denk hierbij aan lokatie/badkamer aanwezig/prijs/aantal kamers/etc. etc. Optioneel kan er ook aan gedacht worden om bezoekers in staat te stellen een review van een vakantiewoning te geven.

- Een normale bezoeker kan bv. via mail in contact treden met de aanbieder van het vakantiehuisje. Dit uiteraard zonder direct het mailadres van de adverteerder prijs te geven.

- De beheerder heeft een aparte module waarmee hij de gebruikers kan beheren, de vakantiehuisjes kan beheren en dergelijke.

- Adverteerders moeten een bepaald bedrag per tijdsduur (maand of jaar?) betalen voor hun advertenties. Het systeem houdt bij welke adverteerders moeten betalen en de beheerder krijgt direct een overzicht met deze adverteerders. Daarbij is het mogelijk om direct een factuur uit te draaien. Zodra een factuur betaald is geeft de beheerder dat aan in het systeem.

- De beheerder krijgt statistieken over de site (aantal aangeboden huisjes en meer van dat soort dingen).

- De site is templatebased zodat layout goed van content en functionaliteit gescheiden wordt.

Ik hoop dat ik zo alle kernpunten genoemd heb...sorry voor het vele leeswerk

• Mastruberik
Ja, klopt, maar als je een goed lopend buraue hebt dan maak je er wel meer dan 8 per maand en de mensen hebben wel belang bij update of dat je iets aan past voor in. Daar verdien je ook aan.
de Stage plek waar ik nu loop hebben beheer over tientallen websites en waarschijnlijk wel meer dan 100.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Jullie kunnen je vast indenken dat het lastig is om voor de eerste keer een offerte te maken, helemaal de prijs. Je wil niet te laag gaan zitten omdat je jezelf naait, maar een belachelijk hoge prijs is ook niet goed.
Je hebt toch wel een uurprijs? En je kunt toch wel een urenschatting maken van wat de klant vraagt? Reken maar uit dan :?

Verwijderd

;)

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 15:23 ]

• narotic
Urenschatting vind ik persoonlijk (en veel mensen met mij) erg lastig. Aangezien ik niet bepaald normale dagen maak (bedrijf is naast opleiding) is dat nog lastiger. Een uurprijs kan ik zelf wel verzinnen (ik denk iedereen wel ja, maar ik bedoel een serieuze :) )

• Kawa
  • Laatst online: 14:17
'kee.. we hebben het hier over een site als topicstarter noemt en niet over nike worldwide waar inderdaad hoge bedragen mee gemoeid zijn.

Kort en krachtig. Een neefje met asp/php/whatever kennis zal het voor 500 euro graag doen. Ga je naar een klein bedrijfje (paar man groot) dan moet denken aan iets tussen de 4000 en 6000 euro, wat ik redelijk vind. Grotere bedrijven kampen met meer overhead kosten e.d. en hebben daar ook hun prijs naar en zijn voor een site als deze te duur. Denk aan 8.000 euro en meer.

• narotic
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 15:20:
[...]

Ik voeg mij hierbij aan. De realisatie van een website is sterk afhankelijk van of er bijv bedrijfsprocessen gekoppeld dienen te worden.
Vrijblijvend willen wij je daarover informeren. Extra punt: Alles wat gerealiseerd wordt kan terugverdiend worden omdat we licentie (het gebruik van zo'n systeem) kunnen wederverkopen.
Mijn e-mailadres staat in mijn profiel, waar tevens ook onze website bij staat vermeld.
Sorry jongens, aan mij valt geen geld te verdienen...

• Mastruberik
narotic schreef op 14 May 2003 @ 15:17:
Om even een misverstand uit de weg te ruimen, ik sta aan de ontwikkelaarskant hier. Voor een potentiele klant moet ik dus een offerte maken met eisen en natuurlijk een prijskaartje. Omdat wij nog maar een klein en jong bedrijf zijn (nog net geen jaar aan de gang) hebben we alleen nog maar projecten in eigen beheer gedaan.

Ik zal proberen wat meer informatie over het gewenste systeem te geven:

- Het is een site waarop mensen hun woning aan kunnen melden voor onderhuur als het ware. Vergelijk dit met kranten waarin mensen een advertentie zetten om huurders te krijgen voor hun vakantiehuisje.

- Elke adverteerder kan zich op de site registreren. Een registratie komt eerst bij de beheerder van de site terecht die het valideert of wordt meteen toegekend. Op dat moment kan een adverteerder advertenties op de site plaatsen.

- Normale bezoekers van de site kunnen uitgebreid zoeken in het aanbod van huizen. Denk hierbij aan lokatie/badkamer aanwezig/prijs/aantal kamers/etc. etc. Optioneel kan er ook aan gedacht worden om bezoekers in staat te stellen een review van een vakantiewoning te geven.

- Een normale bezoeker kan bv. via mail in contact treden met de aanbieder van het vakantiehuisje. Dit uiteraard zonder direct het mailadres van de adverteerder prijs te geven.

- De beheerder heeft een aparte module waarmee hij de gebruikers kan beheren, de vakantiehuisjes kan beheren en dergelijke.

- Adverteerders moeten een bepaald bedrag per tijdsduur (maand of jaar?) betalen voor hun advertenties. Het systeem houdt bij welke adverteerders moeten betalen en de beheerder krijgt direct een overzicht met deze adverteerders. Daarbij is het mogelijk om direct een factuur uit te draaien. Zodra een factuur betaald is geeft de beheerder dat aan in het systeem.

- De beheerder krijgt statistieken over de site (aantal aangeboden huisjes en meer van dat soort dingen).

- De site is templatebased zodat layout goed van content en functionaliteit gescheiden wordt.

Ik hoop dat ik zo alle kernpunten genoemd heb...sorry voor het vele leeswerk
Wij kunnen hier moeilijk een prijs voor je bedenken. Wij weten niet wat jij kwijt bent voor je bedrijf en mensen die je in dienst hebt. En wat jij per uur wilt verdienen.

Als ik het zelf zou gaan maken voor iemand, dan zal ik het in ASP gaan doen en met een acces database. Dan ben ik hooguit een ochtend misschien een dag bezig. Dan heb ik de site af. Maar dan zit er ook een beheer gedeelte bij dat de mensen die de site willen hebben zelf de producten kan toeveogen. Dan vraag ik er echt geen 10.000 euro of 3000 euro voor. Als je een bedrijf hebt, ligt het misschien compleet anders.

• gorgi_19

gorgi_19

Volstrekt off-topic, maar zullen we alle aanbiedingen achterwege laten?

't is hier nog steeds een discussieplaats, geen plaats om je eigen bedrijf aan te bieden voor werkzaamheden?

Eerste vraag: Wat acht je voor jezelf een redelijk uurloon? En splits dit eens uit in kosten voor de persoon (uitbetaling) en 'vaste' kosten (kosten kantoor, telefoon, etc)

[ Voor 38% gewijzigd door gorgi_19 op 14-05-2003 15:26 ]

Verwijderd

narotic schreef op 14 May 2003 @ 15:22:
[...]

Sorry jongens, aan mij valt geen geld te verdienen...
Maar wel samenwerken >:)

• Kawa
stelletje leeuwen hier :D

• narotic
ASP is geen optie voor mij, ben er nu wel een webshop in aan t maken, maar ben absoluut geen fan van ASP.

Site gaat gemaakt worden in PHP met MySQL database. En het is misschien snel te maken, maar duurzaamheid en uitbreidbaarheid moeten er ook zijn, vandaar templates en misschien ook OO.

En ik vraag me wel af hoe je een site als happyhome in een ochtend af kan hebben, alles bij elkaar? Dat doe ik je niet na.

Verwijderd

gorgi_19 schreef op 14 May 2003 @ 15:24:
Volstrekt off-topic, maar zullen we alle aanbiedingen achterwege laten?

't is hier nog steeds een discussieplaats, geen plaats om je eigen bedrijf aan te bieden voor werkzaamheden?
Achjoh.... wij willen allemaal mooie projecten kunnen uitvoeren. Sommige beginnen erg arrogant (klantjes als ABN-AMRO, Shell, AH, en al die grote klanten) te doen en de ander is blij als ie zijn hele enthousiastme erin gooit en ook voor eten op de plank kan zorgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 15:27 ]

• Kawa
narotic schreef op 14 mei 2003 @ 15:26:

[...]

En ik vraag me wel af hoe je een site als happyhome in een ochtend af kan hebben, alles bij elkaar? Dat doe ik je niet na.
is ook onzin, lukt niemand...

Verwijderd

narotic schreef op 14 May 2003 @ 15:26:
ASP is geen optie voor mij, ben er nu wel een webshop in aan t maken, maar ben absoluut geen fan van ASP.

Site gaat gemaakt worden in PHP met MySQL database. En het is misschien snel te maken, maar duurzaamheid en uitbreidbaarheid moeten er ook zijn, vandaar templates en misschien ook OO.

Wat je in PHP doet, gaat veel sneller in ASP.NET. Scheelt aardig wat tijd.

• narotic
Aangezien ik nog niet afgestudeerd ben en mijn collega ook nog niet (bedrijf met 3 mensen, 2 programmeurs, waaronder ik dus) kunnen we natuurlijk ook geen hoog loon vragen. Persoonlijk zat ik te denken aan rond de €20 per uur, lijkt me zelf geen gek bedrag. Ik weet dat er bedrijven zijn die dit bedrag ook aan studenten voor gelijksoortige projecten uitbetalen.

Kosten voor persoon is niet zo heel relevant, het is een VOF dus zijn allemaal ondernemer. Dat komt dus wel goed. Voor de rest zijn er niet extreem veel extra kosten aan verbonden, alleen telefoonkosten en wat kleine extra dingen.

• Mastruberik
Met die topic van mij wil ik geen reclame maken, maar ik zeg hoe lang ik er ongeveer over zal doen. En als je dan met uurloon gaat werken verdien je als bedrijf er helemaal niks op.

Eigenlijk moet je de mensen een beetje oplichten. Hoe mooier het word en hoe groter het is des ter meer je kan vragen. Die mensen die een site willen hebben ook geen flauw idee hoeveel het nou precies moet kosten en hoe lang het ongeveer duurt.

Denk dat je gewoon de kosten op je kwaliteiten meot zetten.

• Mastruberik
Ik zeg ook kan ook een dag duren, maar je moet het zo maken dat de mensen die de site willen een beheer gedeelte hebben en zelf producten kunnen plaatsen.

Verwijderd

narotic schreef op 14 May 2003 @ 15:29:
Aangezien ik nog niet afgestudeerd ben en mijn collega ook nog niet (bedrijf met 3 mensen, 2 programmeurs, waaronder ik dus) kunnen we natuurlijk ook geen hoog loon vragen. Persoonlijk zat ik te denken aan rond de €20 per uur, lijkt me zelf geen gek bedrag. Ik weet dat er bedrijven zijn die dit bedrag ook aan studenten voor gelijksoortige projecten uitbetalen.

Kosten voor persoon is niet zo heel relevant, het is een VOF dus zijn allemaal ondernemer. Dat komt dus wel goed. Voor de rest zijn er niet extreem veel extra kosten aan verbonden, alleen telefoonkosten en wat kleine extra dingen.
Mail/Bel mij maar even. Zit sinds vorig jaar fulltime in mn bedrijf (daarvoor afstuderen HBO) samen met maat van me. Het gaat mij niet om geld. Meer om onderling kennis, contacten uit te wissen. Dit is ook zeer waardevol voor beide kanten.

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 11:48

Shift

[] Dual crazy []

Ik reken altijd per project, geen uren en geen andere zooi, ik maak er gewoon een geheel van hosting onderhoud ontwerp, dat is de beste methode vind ik.

• Kawa
narotic schreef op 14 May 2003 @ 15:29:

... Persoonlijk zat ik te denken aan rond de €20 per uur, lijkt me zelf geen gek bedrag. Ik weet dat er bedrijven zijn die dit bedrag ook aan studenten voor gelijksoortige projecten uitbetalen.

hou dan 20 euro als netto aan. Je vergeet dat als een bedrijf dit uitbetaald daar al belasting en overige lasten afgegaan zijn. Verder zou je alle kosten die je maakt (telefoon en wat extra dingen) per jaar eens moeten uitrekenen. Toch zonde om dit te laten liggen dus ik zou dit ook meenemen in je uurtarief.

• narotic
Het producten plaatsen gebeurt door bezoekers die hun vakantiehuisje aan wil bieden. Daar hebben wij dus geen werk aan.

Maar de technische realisatie van de site zou je in 1 ochtend kunnen maken? Dat kan ik me dus echt niet voorstellen als ik alles bij elkaar zie.

• Mastruberik
Dat wil ik nou de hele tijd zeggen. Wat shift net zei.

Maar ff off topic, welke hbo opleiding heb je Gedaan en waar?

• narotic
Kawa schreef op 14 mei 2003 @ 15:33:
[...]

hou dan 20 euro als netto aan. Je vergeet dat als een bedrijf dit uitbetaald daar al belasting en overige lasten afgegaan zijn. Verder zou je alle kosten die je maakt (telefoon en wat extra dingen) per jaar eens moeten uitrekenen. Toch zonde om dit te laten liggen dus ik zou dit ook meenemen in je uurtarief.
Ja, ik ga ook uit van €20 netto per uur. Daar komen inderdaad dus nog wat dingen bij. Een ander voorbeeld: ik heb hier thuis een server waar ik de ontwikkeling op ga doen. Dat ding is gewoon van mij persoonlijk. Zou je daar ook nog wat kosten voor kunnen berekenen (om maar een voorbeeld te geven)?

• Mastruberik
Heb net weer goed gekeken, ik zal het niet in 1 ochtend kunnen maken, maar het is volgens mij wel in een dag te realiseren.

• narotic
Ik heb geen HBO opleiding gedaan. Ik ben op dit moment bezig met TI in Delft. Vriend van me doet HBO IT. Allebei ook wel meer ervaring met programmeren dan je alleen op school krijgt.

• Kawa
narotic schreef op 14 May 2003 @ 15:35:
[...]
Ja, ik ga ook uit van €20 netto per uur. Daar komen inderdaad dus nog wat dingen bij. Een ander voorbeeld: ik heb hier thuis een server waar ik de ontwikkeling op ga doen. Dat ding is gewoon van mij persoonlijk. Zou je daar ook nog wat kosten voor kunnen berekenen (om maar een voorbeeld te geven)?
Belasting technisch kan je deze machine afschrijven of 100% als kosten opvoeren en van de bruto omzet aftrekken >:) . Lukt dit niet (bonnetjes kwijt oid) dan zou ik de kosten van die server gewoon doorrekenen in je uurtarief.

stel dat de server 2100 euro koste. Over 3 jaar afgeschreven is 700 euro per jaar. stel je werkt 350 uur per jaar aan opdrachten. dus 2 netto extra per uur moet je overhouden om die server gedekt te hebben :)

[ Voor 1% gewijzigd door Kawa op 14-05-2003 15:42 . Reden: typo ]

• simon
  • Laatst online: 16:15
Mastruberik schreef op 14 May 2003 @ 15:36:
Heb net weer goed gekeken, ik zal het niet in 1 ochtend kunnen maken, maar het is volgens mij wel in een dag te realiseren.
offtopic:
is de qualiteit top dan?

Ik denk dat de belangrijkste factor is wat je kan. Stel je kan veel en je werkt op 'universitair' niveau, dan vraag je iig veel meer dan dat je op lager niveau werkt. En als de klant minder wil betalen, werk jij toch op lager niveau?

|>

• Mastruberik
Hoe kan je eigenlijks een klein bedrijfje oprichten kwa webbeheer. Misschien wel een domme vraag.

En wat is het grote verschil tussen PHP en ASP.

Verder met de topic, Dat het in een dag terealiseren is. Heb je wel allerlei hulp middelen. Zoals met ASP kan je heel veel knippen en plakken van je oude site. En als je kan ook kant en klare bestanden maken die je moet includen bij een site zodat je niet elke keer dat script moet overzetten of op nieuw maken.

Ik zelf zal niet voor uurloon gaan.

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

• Mastruberik
2 kleine voorbeelden die ik ook gemaakt heb www.indo-suka.com en www.indo-suka.com/reekers-autos.nl zijn gemaakt met asp en natuurlijk is er ook een heel klein beetje gejat.(NIET VEEL echt minimaal). Maar dit zijn hele kleine site. Voor reekersautos heb ik heel dingen van indo-suka over genomen en daardoor kan je een site heel snel klaar hebben, kwa technishe dingen.

ZEG ER OOK BIJ 2 SIMPELE SITE, voor er weer een helse commetaar regen komt.

• Kawa
Over offerte met uurtarief of projectbasis. Zelf gebruik ik altijd een combinatie.

Je splits je project op in onderdelen. Bepaal voor al deze onderdelen het aantal uur dat je nodig denkt te hebben. Zet dit alles in een tabel en bereken vervolgens de totaalsom.

Voeg hierbij een zogenoemde stelpost toe met het aantal uren dat je eventueel nodig hebt in geval je uitloopt op je planning. (Deze is 5 a 10% van het totaal)

Of stel voor te factureren op basis van nacalculatie. Hier moet je dan goede afspraken over maken en zeker weten dat je niet meer dan 10% afwijkt van je voorcalculatie anders zal de opdrachtgever niet vrolijk gaan kijken. Deze methode is een stuk risicovoller zoals je begrijpt,

• Mastruberik
Ja oke.

Maar ik verwacht niet dat alle site die gemaakt wordt compleet van begin tot eind opnieuwe getypt moet worden, dus hoe meer site je gemaakt hebt, hoe minder tijd je nodig hebt, des ter minder je betaalt krijgt.

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

Mastruberik schreef op 14 mei 2003 @ 15:54:
Ja oke.

Maar ik verwacht niet dat alle site die gemaakt wordt compleet van begin tot eind opnieuwe getypt moet worden, dus hoe meer site je gemaakt hebt, hoe minder tijd je nodig hebt, des ter minder je betaalt krijgt.
Dat hoeft de klant niet te weten :*)

• Kawa
Shift schreef op 14 May 2003 @ 15:55:
[...]
Dat hoeft de klant niet te weten :*)
Inderdaad. Elke klant betaald gewoon de volle mep hoor :)

• Mastruberik
ja oke, dan zeg ik niks meer. Dus eigenlijks werkt je dan weer met projecten, maar dan aan geduidt met het aantal uur. Kom strax weer terug. Moet nu lessen.

• SoLiS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-08 15:04
Even wat aandachtspunten/ tips:

- Onderschat de omvang van dit project vooral niet. Dit is echt behoorlijk wat werk als je dit goed wilt doen.

- Projecten duren vaak langer dan je denkt. Er zijn altijd onvoorziene problemen, houd daar rekening mee

- Pak zo'n project heel gestructureerd aan. Maak een goed database-ontwerp, een goed beveiligingsmodel, navigatiemodel enz.

- Klanten denken dat ze weten wat ze willen, totdat ze iets concreets zien. Dan willen ze het toch net iets anders. Dus als je een vast bedrag rekent, zet dan heel goed op papier wat de klant krijgt voor dat bedrag en laat hem er voor tekenen. Bij een prijs per uur heb je hier niet zo'n last van.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 15:00:
Ach. Vignette is toch een gruwel :)
Als je er wat voor moet schrijven, werd er hopeloos van.
Zelf maak ik zulke websites voor 800euro; wel afhankelijk of alle materiaal wordt aangeleverd of niet (plaatjes, teksten e.d.) :)
Waarom werd je zo moe van Vignette dan? De crashende developers tools, of het werken met TCL?

Ok het is wel een retetraag product, maar qua functionaliteit is het echt top.

• narotic
Inderdaad :)

Ik denk dat er toch nog wel wat verschil zit tussen een site als jij hebt masturberik en die ik in gedachte heb. Vooral qua functionaliteit is het denk ik complexer, en complexiteit kost geld. Daarom zal er uiteraard ook wat tijd gaan zitten in ontwerp etc.

• narotic
SoLiS schreef op 14 mei 2003 @ 15:57:
Even wat aandachtspunten/ tips:

- Onderschat de omvang van dit project vooral niet. Dit is echt behoorlijk wat werk als je dit goed wilt doen.

- Projecten duren vaak langer dan je denkt. Er zijn altijd onvoorziene problemen, houd daar rekening mee

- Pak zo'n project heel gestructureerd aan. Maak een goed database-ontwerp, een goed beveiligingsmodel, navigatiemodel enz.

- Klanten denken dat ze weten wat ze willen, totdat ze iets concreets zien. Dan willen ze het toch net iets anders. Dus als je een vast bedrag rekent, zet dan heel goed op papier wat de klant krijgt voor dat bedrag en laat hem er voor tekenen. Bij een prijs per uur heb je hier niet zo'n last van.
Hier sluit ik mij voor de volle 100% bij aan. Ik weet zelf zeker dat de site die ik hier gespecificeerd heb niet in 1 dag te maken is (ik kan het althans niet). En het is toch wel een beetje een vuistregel dat wanneer je denkt dat je 80% af hebt, je eigenlijk nog 80% te gaan hebt :)

Wij waren zelf ook al van plan dit project erg gestructureerd te gaan doen, volgens t boekje als t ware, dus RAD, SDD, ODD en nog meer van die leuke documenten.

• SoLiS
Mastruberik schreef op 14 May 2003 @ 15:49:
2 kleine voorbeelden die ik ook gemaakt heb www.indo-suka.com en www.indo-suka.com/reekers-autos.nl zijn gemaakt met asp en natuurlijk is er ook een heel klein beetje gejat.(NIET VEEL echt minimaal). Maar dit zijn hele kleine site. Voor reekersautos heb ik heel dingen van indo-suka over genomen en daardoor kan je een site heel snel klaar hebben, kwa technishe dingen.

ZEG ER OOK BIJ 2 SIMPELE SITE, voor er weer een helse commetaar regen komt.
Ik hoop dat je dit niet verkeerd opvat, maar heb je enig idee hoe deze websites zich verhouden tot de website waar de topicstarter het over heeft?

Heb jij persoonlijk ervaring met dit soort projecten? Want daar twijfel ik toch wel een klein beetje aan. Als je het hebt over 1 dag, zou ik wel eens willen weten hoe zo'n dag er uit ziet.

Even voor de topicstarter. Heb je zelf al ervaring met zo'n omvangrijk project? Er komt echt een hoop bij kijken als je dit op een goede manier wilt doorlopen.

Als je het hebt over een prijs. Dit zijn absoluut geen goedkope projecten. Ik heb me er zelf al eens behoorlijk in vergist. Zijn we veeeeel te laag gaan zitten met de prijs. Veel en veel te veel uren in het project gestoken en zo per uur eigenlijk veel te weinig verdiend(was voor een vaste prijs). Voordeel is wel de ervaring die je er mee opdoet en dat je de volgende keren een betere inschatting kan maken van de hoeveelheid tijd dat een project kost en hoe je dus met je prijs kunt gaan zitten.

• narotic
Als ik mezelf in moet schatten (en mijn collega) wordt dit project geen probleem qua technisch kunnen. We hebben allebei de nodige regeltjes SQL en PHP geschreven en ook het ontwerpen van complexere systemen hebben we allebei al wel gedaan.

Hiermee bedoel ik ook weer niet dat wij dit 1-2-3 uit de mouw schudden, vooral voor de ontwerp fase zullen we de nodige tijd uittrekken zodat er tijdens implementatie geen grote veranderingen meer nodig zullen zijn.

Solis: Als ik zo brutaal mag zijn om dit te vragen, hoeveel zou jij ongeveer vragen voor een project als deze?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

We kunnen hier lang of kort over ouwehoeren.. of je het nu moeilijk vind of niet, je zult een schatting moeten maken van hoe lang je er mee bezig denkt te zijn. Alleen zo kun je een redelijk bedrag 'verzinnen'.

Luister alsjeblieft niet naar gastjes die zeggen zoiets in een zochtend te bouwen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 14-05-2003 17:50 ]

• narotic
Daar luister ik ook niet naar hoor, mijn eigen (ruime) uurschatting ligt zo ongeveer rond de 200+ manuur (das dus echt een compleet systeem). Dan zou ik dus rond de €4000 komen. En wat ik hier zo ongeveer hoor is die prijs niet extreem hoog ofzo.

• SoLiS
narotic schreef op 14 May 2003 @ 16:35:

Solis: Als ik zo brutaal mag zijn om dit te vragen, hoeveel zou jij ongeveer vragen voor een project als deze?
Voor een goede schatting zal ik wat tijd moeten nemen. Dat is dus één van die dingen die ik geleerd heb van eerdere opdrachten.

Veel hangt af van de verwachtingen van je opdrachtgever, bijvoorbeeld op gebied van design. Moet er nog een huisstijl ontwikkeld worden, zijn er logo's, is er ander grafisch materiaal?

Ik ga even van de volgende zaken uit:
- Huisstijl is al aanwezig
- Logo's en ander grafisch materiaal ook
- Alles wordt maatwerk, dus geen bestaande CMS/ andere modules

Zeeeeer grove schatting: iets van 10.000

Dan nog doe ik even een aantal aannames over functionaliteit en andere afspraken met je opdrachtgever, die ik even niet allemaal op zal noemen, maar waar je dus wel goed over na moet denken en goede afspraken over moet maken.

Pin me er absoluut niet op vast, want er zijn zo veel factoren waar zijn prijs van afhankelijk is. Er zit echt een enorme foutmarge in dat bedrag, maar omdat je blijkbaar erg graag een concreet bedrag wilt horen roep ik toch maar even wat.

[ Voor 1% gewijzigd door SoLiS op 14-05-2003 17:37 . Reden: typo's ]

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12 12:27
Ik denk dat, ik hier met iets van 56 uur wel klaar ben (het grootste gedeelte), daarna komt meestal nog wel ff een beetje fine-tunen van layout dingetjes (regelafstanden en dat soort ongein). Het CMS wat er achter zit is een standaard ding die aan de hand van een config-file en de database-structuur zichzelf opbouwt in feite, wellicht een paar extraatjes (modules) aan toevoegen, maar dat lukt ook nog binnen die 56 uur uur.

Uurtarief op iets van 80 euro (ff met de natte vinger) dus dan komt de site op 4480 euro. Dan knal je er nog een CMS achter twv 4000 euro kom je dus op iets van 9000 euro (afgerond). Moet er alleen nog betaald worden voor het ontwerp, maar ik zou niet weten wat dat kost want ontwerpen doe ik niet ;)

dus inderdaad wat hierboven al staat: ongeveer 10.000 euro en dan heb je 'm. Mij mag je er overigens wel aan vastpinnen, dit soort sites worden wel vaker verkocht en ook meestal rond dat bedrag ;)

[ Voor 15% gewijzigd door wustenveld op 14-05-2003 17:36 ]

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

Ik schat het in tussen de 3500 en 4500 euro ex BTW.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 mei 2003 @ 16:00:
[...]

Waarom werd je zo moe van Vignette dan? De crashende developers tools, of het werken met TCL?
Ja het werken met TCL, maar in de nieuwere versies kun je ook werken met JSP e.d. dus dat scheelt alweer. Ben zelf niet zon ster in TCL :(
Ok het is wel een retetraag product, maar qua functionaliteit is het echt top.
Traagheid indeed. Verder zeker top, maar ook schrikbarend duur :)

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 02:33
jongens, nu weet Narotic het helemaal niet meer..... Als ik zo die bedragen hoor van jullie dat zit er veel verschil in kennis cq snelheid van het proggen. Als je heel de site moet doen ben je iig wel even bezig, neem ook aan dat het gewoon goed en netjes gedaan wordt. Ik ga geen prijzen geven (vind ik zelf ook moeilijk) maar hou je ff bij die €20 en schat hoeveel uur je er ongeveer mee bezig bent. Mag best een grove schatting zijn.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

narotic schreef op 14 May 2003 @ 17:26:
Daar luister ik ook niet naar hoor, mijn eigen (ruime) uurschatting ligt zo ongeveer rond de 200+ manuur (das dus echt een compleet systeem). Dan zou ik dus rond de €4000 komen. En wat ik hier zo ongeveer hoor is die prijs niet extreem hoog ofzo.
200 manuur is wel vrij veel, das 5 volle werkweken als je werkelijk op 8 uur per dag zou komen. Aangezien je meestal op veel minder effectief komt zou dit dus volgens jou 2 maanden fulltime werk zijn.

Denk dat je urenschatting ietwat hoog is en eerlijk gezegd je uurtarief veel te laag. Ik rekende jaren geleden voor simpele designwerkzaamheden al 45 gulden per uur. Je kunt best 30-40 euro per uur vragen. Gecombineerd met een lagere urenschatting kom je dan waarschijnlijk nog steeds op ongeveer 4000 euro, wat een zeer redelijk bedrag is in jouw geval vind ik.

Qua urenschatting zou ik ook rond de 80 uur zitten, inclusief ontwerp, klantcontact, projectmanagement, grafische uitwerking, technische uitwerking, noem maar op. Maar hecht hier niet te veel waarde aan, aangezien ik het alleen maar bepaal aan de hand van wat jij noemde in een post.

En een tip voor een urenschatting: maak een functiepuntenanalyse. Niks anders dan een moeilijk woord voor het uiteenzetten van de functionaliteiten, zodat je deze functionaliteiten per stuk kunt beoordelen op tijd. Das heel wat beter dan met de natte vinger voor het complete project te moeten schatten ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 14-05-2003 17:58 ]

• narotic
Ja, zoals ik hierboven al zei schat ik het totaal ergens rond de 200+ uur, all-in (ontwerp, coding, layout, grafisch werk). En aangezien we ook weer geen gerenomeerd bedrijf zijn moeten we uiteraard wel lager gaan zitten dan de schattingen die hierboven genoemd zijn.

Onze eerste schatting was dan rond de €4500,- en als ik alles hier zo lees is dat geen gek bedrag.

En als nou blijkt dat het allemaal sneller gaat, heb ik dus ook efficienter en beter gewerkt en dan ook een hoger uurloon verdiend vind ik :)

• narotic
Bosmonster schreef op 14 mei 2003 @ 17:54:
[...]

200 manuur is wel vrij veel, das 5 volle werkweken als je werkelijk op 8 uur per dag zou komen. Aangezien je meestal op veel minder effectief komt zou dit dus volgens jou 2 maanden fulltime werk zijn.

Denk dat je urenschatting ietwat hoog is en eerlijk gezegd je uurtarief veel te laag. Ik rekende jaren geleden voor simpele designwerkzaamheden al 45 gulden per uur. Je kunt best 30-40 euro per uur vragen. Gecombineerd met een lagere urenschatting kom je dan waarschijnlijk nog steeds op ongeveer 4000 euro, wat een zeer redelijk bedrag is in jouw geval vind ik.

Qua urenschatting zou ik ook rond de 80 uur zitten, inclusief ontwerp, klantcontact, projectmanagement, grafische uitwerking, technische uitwerking, noem maar op. Maar hecht hier niet te veel waarde aan, aangezien ik het alleen maar bepaal aan de hand van wat jij noemde in een post.

En een tip voor een urenschatting: maak een functiepuntenanalyse. Niks anders dan een moeilijk woord voor het uiteenzetten van de functionaliteiten, zodat je deze functionaliteiten per stuk kunt beoordelen op tijd. Das heel wat beter dan met de natte vinger voor het complete project te moeten schatten ;)
Ik weet dat 200 uur aan de ruime kant is, maar aangezien je vaak geneigd bent dingen te kort in te schatten heb ik het erg ruim genomen, zo rond het dubbele van wat je denkt. Voordeel hiervan is wel dat je een deadline met de klant af kan spreken die goed haalbaar is.

• gorgi_19

gorgi_19

* gorgi_19 gaat ff een verhaaltje tikken of de prijzen...

Ik zal kort 3 methodieken vertellen over de prijs bepaling. Voordat je hieraan begint, moet je eerst een overzicht hebben van je kosten. Nu de vraag: Wat zijn je kosten? Hier moet je dus alle kosten voor nemen die je hebt gemaakt. Zelfs dus ook de kosten van het koekje wat de klant krijgt als hij langs komt voor een orienterend gesprek, is doorberekend in de prijs! Dus verder ook de kosten van je server. De meest eenvoudige manier om je kostprijs te bepalen is in dit geval Absoprtion Costing; je geeft jezelf bovenop je uurloon een 'opslag' voor de vaste kosten; op deze manier bereken je de vaste kosten door.

Ook moet je niet vergeten dat je niet 100% declarabel kan werken. Je moet zelf een stuk belasting doen, administratie, en je hebt het risico dat je geen opdracht hebt. Kortom, dit 'risico' of non-declarabele kosten moet je ook meenemen in je prijs.

Als laatste de logische kosten van je locatie, telefoon (ook al is dit niet veel, je hebt de kosten wel), en natuurlijk je eigen loonkosten. Je hebt zelf wel een redelijke inschatting wat je kost (je haalt immers een bepaald loon uit de zaak)

Nu de prijsbepalingsmethodieken.

De eerste is de kostprijs-plus benadering. Hierbij ga je uit van je standaardkosten. Je vereist een bepaalde winstmarge, bijvoorbeeld 10%, dan komt je verkoopprijs uit op 110% van je kosten. Dit is ook de methodiek die door velen gehanteerd wordt; bepaal je uurtarief, vermenigvuldig dit met het aantal uren, en dan heb je je prijs.

Een andere is de marktwaardebenadering. Wat is de klant er bereidt voor om te betalen? Dit is een lastige; immers, wat is het budget van een klant; hoeveel wil hij aan jou besteden? Als jij een kostprijs hebt van 100 en je klant is bereidt om er 800 voor te betalen, waarom zou je dit dan niet vragen? Een klant komt alleen bij jou voor een site normaliter als hij er waarde in ziet en is op zodanige wijze ook een onderdeel van z'n marketingstrategie. Om op financieringsgebied te blijven: Het is een investeringsbeslissing, met een verwacht rendement. Op basis van dit verwachte rendement wordt al dan niet besloten om de investering te doen.

De laatste is Kaizen. Hierbij ga je min of meer andersom werken en deze methodiek wordt veel in de Oosterse landen toegepast. Hierbij bepaal je je prijs, vervolgens je winstmarge en ga je op zodanige wijze schaven aan de kosten. Je stelt dus een prijs vast, maar je gaat dus, om je marge te behouden, bepaalde dingen schrappen. Dit kan een stukje service zijn, maar ook een stukje functionaliteit.

Mijn voordeel heeft de marktgerichte benadering. Hierbij moet je niet vergeten om wel je kosten in de gaten te houden!

Wel nog een algemene tip: Overleg met elkaar over een inschatting, wat je denk dat de tijd het kost, en vermenigvuldig dit aantal uren met 3, bij wijze van spreken.. Je zit er bijna altijd wel naast. :)

[ Voor 12% gewijzigd door gorgi_19 op 14-05-2003 18:07 ]

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Je moet geschatte manuren en doorlooptijd niet door elkaar halen :)

Je kunt altijd een doorlooptijd van 2 maanden afspreken, dat is meer dan gebruikelijk. Wil nog niet zeggen dat je 2 maanden fulltime uren moet berekenen aan de klant :)

Je schatting x2 moet je niet doen.. als je daaraan gaat beginnen is het einde zoek.. Neem dan een marge van 10% ofzo.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Een andere is de marktwaardebenadering. Wat is de klant er bereidt voor om te betalen? Dit is een lastige; immers, wat is het budget van een klant; hoeveel wil hij aan jou besteden? Als jij een kostprijs hebt van 100 en je klant is bereidt om er 800 voor te betalen, waarom zou je dit dan niet vragen? Een klant komt alleen bij jou voor een site normaliter als hij er waarde in ziet en is op zodanige wijze ook een onderdeel van z'n marketingstrategie. Om op financieringsgebied te blijven: Het is een investeringsbeslissing, met een verwacht rendement. Op basis van dit verwachte rendement wordt al dan niet besloten om de investering te doen.
Dit kun je altijd doen, ook in combinatie met de eerste methode. Je 'tweakt' de uurtarieven en urenschattingen naar wat je denkt dat een klant er voor wil betalen. Want je moet er wel rekening mee houden dat een klant een gespecificeerde offerte verwacht, dus als je 800 euro rekent voor iets wat je eigenlijk maar 100 euro kost, dan moet je die extra kosten wel ergens in verwerken :)

• gorgi_19

gorgi_19

Bosmonster schreef op 14 mei 2003 @ 18:09:
[...]

Dit kun je altijd doen, ook in combinatie met de eerste methode. Je 'tweakt' de uurtarieven en urenschattingen naar wat je denkt dat een klant er voor wil betalen. Want je moet er wel rekening mee houden dat een klant een gespecificeerde offerte verwacht, dus als je 800 euro rekent voor iets wat je eigenlijk maar 100 euro kost, dan moet je die extra kosten wel ergens in verwerken :)
Inderdaad. :) Maar op zich zijn prijzen wel redelijk te bepalen. Wat overhead, 'overleguren', een iets hoger uurloon, iets ruimere marge qua tijd, een vormgever die wat extra kost.. Kortom, op een offerte is ook wel een en ander te snoepen. :)

• syllaz
  • Laatst online: 19-12 14:22
Ik denk dat je voor zo'n site toch wel rond de 10 - 15 duizend euro kwijt bent.
Je moet vooral rekening houden dat een back-end tool toch aardig wat tijd vergt voordat je de hele site kunt beheren.
Persoonlijk zou ik zo'n 5 - 8 werkdagen nodig hebben om zoiets te bouwen. En het leuke van zo'n project is dat je lekker met de uren kunt schuiven. Je klant kijkt uiteindelijk toch alleen naar de kosten op je offerte en de eindfactuur.
Vooral voor de ontwerpfase en server-side scripting kun je aardig wat geld rekenen, iets van 60% van totaal aantal uren. Anyway, voor een professionele site ben je gewoon een hoop geld kwijt. Er zijn genoeg mensen die voor 1000 euro een ranzige site in elkaar zetten die goed functioneert ... maar als je een beetje profi wilt overkomen moet je toch in dit soort bedragen denken. :)

• Mastruberik
Heb niet alle nieuwe topics gelezen, maar die site van mij zijn ook compleet anders en ook veler maler simpel. Gewoon een simpele voorbeeld. Voor die indo-suka heb ik een bedrag gekregen, waar ik zelf van schrok.

Volgens mij kan je beter het bedrag goed hoog gooien als het een goed lopend bedrijf is. Alleen blijf er bij dat ik 10000 euro wel enorm veel vind voor een website. Of kijk ik daar nu weer te simpel tegen aan.

Wat zijn dan de extra service. Ik ga met de mensen mee die in het begin hebben gezegt pak gewoon je uurloon kijk hoeveel uur je bezig bent en gooi er zoveel procent boven op.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25

TeeDee

CQB 241

Mastruberik schreef op 15 mei 2003 @ 09:13:
Alleen blijf er bij dat ik 10000 euro wel enorm veel vind voor een website. Of kijk ik daar nu weer te simpel tegen aan.
Daar kijk je inderdaad heel simpel tegenaan. Ik zal niet gaan patsen met site(s) die ik heb gemaakt, maar dat waren sites waar ik zo'n kleine 20 x 8 uur mee bezig ben geweest.

En nee, dat is niet zo'n simpele site als die indo-suka waar jij het de hele tijd over hebt.

Dit was een site met zo'n 8.000 - 10.000 bezoekers
Uploadfuncties (images en xls files)
Backend tools
Statistieken
Beheer pagina's

En geloof me, daar hebben we veel meer dan 10.000 € voor ontvangen. Doe dat maar eens 5 x!

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Mastruberik
:-) zoals ik al zei die indo-suka is simpel, maar wel met een beheers functie, statistieken en upload. Daarom snap ik niet dat daar 20x8 uur in gaat zitten. Kan het wel snappen als het een enorme grote site is. Weet niet waarmee jullie het doen, maar een dns connectie hoef je maar 1 keer te maken en kan je vaker gebruiken dan geld ook voor een beheers functie. Oke die van mij is ook weer enorm simpel, maar het werkt en als je meerdere site gemaakt heb, hoef je geen eens zoveel te veranderen om het over tezetten.

Daarom kan ik me niet voor stellen dat er zoveel enorm veel tijd in gaat zitten.

Als er inderdaad 20x 8 uur, dan is 10.000 euro idd niet veel.

Verwijderd

Zoals eerder al gezegd is, is het per bedrijf echt verschillend wat ze ervoor vragen, maar dat is in de meeste gevallen ook door te berekenen in de qualiteit van het product en de service. Voor een gemiddelde website (incl. beheer gedeelte, standaard statistieken) van een professioneel bedrijf heb ik prijzen van 10.000 en 15.000 langs zien komen en dat zijn naar mijn idee normale prijzen.

Maar ook prijzen van 4000 tot 8000 euro kan ik begrijpen, want zoals eerder is gezegd begin je als beginnend bedrijf klein en groei je uit. In het begin zal je denk ik ook niet meteen zitten op prijzen van 10k tot 15k, dat bedrijf hierboven is ook al meerdere jaren actief en heeft al stukken meer ervaring met de markt.

En het ligt er natuurlijk ook aan wat de klant wil hebben en wat hij wil uitgeven.

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-11 16:41

SillyJW

der Gemutlichkeit

Ben ik nou de enige waarbij die uurprijs van € 20,- bij blijft hangen?
Ik ben echt met stomheid geslagen.

Ik zit in een andere tak van sport zak naar zeggen :), maar € 20,- is echt te laag.
Vergeet niet dat in je uurprijs ook je inproduktieve uren horen te zitten!

• Marcel van Veen
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12 14:32
SillyJW schreef op 15 May 2003 @ 11:30:
Ben ik nou de enige waarbij die uurprijs van € 20,- bij blijft hangen?
Ik ben echt met stomheid geslagen.

Ik zit in een andere tak van sport zak naar zeggen :), maar € 20,- is echt te laag. Vergeet niet dat in je uurprijs ook je inproduktieve uren horen te zitten!
Helemaal mee eens... Als je nog maar enigzins professioneel wilt overkomen zal die prijs toch x2.5 moeten. Het inhuren van zelfs het simpelste personeel bij een uitzendbureau is duurder!

Verwijderd

PHPMarcel schreef op 15 May 2003 @ 11:40:
[...]
Helemaal mee eens... Als je nog maar enigzins professioneel wilt overkomen zal die prijs toch x2.5 moeten. Het inhuren van zelfs het simpelste personeel bij een uitzendbureau is duurder!
Het lijkt mij niet dat je je prijs baseert op hoe professioneel je wilt overkomen.
De uurprijs is gebaseerd op de kosten die je maakt en de gewenste winstmarge.

Ikzelf heb geen eigen bedrijf, dus veel kosten heb ik niet. Daarom is mijn uurtarief gebaseerd op natte-vinger werk :) Ik zit dus ook rond de 20 euro.

Volgens jouw redenatie zou ik heel erg professioneel overkomen als ik 100 euro zou vragen? :? Dat zal ik dan ook waar moeten maken en volgens een strakkere planning moeten werken.

• Marcel van Veen
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12 14:32
Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 11:54:
[...]

Het lijkt mij niet dat je je prijs baseert op hoe professioneel je wilt overkomen. De uurprijs is gebaseerd op de kosten die je maakt en de gewenste winstmarge.
Tsja, ik vind het ook niet noodzakelijk, maar ik zie in de praktijk toch signalen dat als ik een offerte hoger wegzet qua prijs, er een grotere kans is dat ik de opdracht krijg.

In Nederland lijkt het nog zo te wezen dat een manager jouw goedkope offerte ziet en denk: "Zo he, dat is goedkoop. Daar moet een addertje onder het gras zitten..." en vervolgens een andere partij (met een 'professionelere' prijs) pakt...

Ik probeer het niet goed te praten, maar ik zou zeggen: profiteer van dit verschijnsel!

Verwijderd

Tsja, ik vind het ook niet noodzakelijk, maar ik zie in de praktijk toch signalen dat als ik een offerte hoger wegzet qua prijs, er een grotere kans is dat ik de opdracht krijg.
Klopt, ook ik heb hier ervaring mee. Mensen denken/verwachten dat kwaliteit direct gekoppeld is aan de prijs.

Als na verloop van tijd echter de klant je kent en weet wat je kan zal hij waarschijnlijk wel over prijs gaan "zeuren" en is het belangrijk om competatief te blijven. Het blijft een lastig spelletje, maar één die wel belangrijk is.

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 09:21

Dutch_guy

WYSIWYG

Onderschat dit project niet, hier kan nog best wel wat tijd in gaan zitten.

Dit maken in een dag is natuurlijk complete onzin.

Probeer anders eens per onderdeel in te schatten hoe lang je denkt ermee bezig te zijn. Ga niet te laag zitten met je inschatting. Er komen meestal nog wel onverwachte dingen om de hoek kijken

Pay peanuts get monkeys !

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-12 13:06

Skef

Ik scheer.me

Voorbeeldje: www.degraafschap.nl + 2 subsites.

Hier is door 4 man 3 maanden full-time aan gewerkt.
Reken maar uit wat dit dus aan uren is:
4x3x5x4x8 = 1920 uur...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• SoLiS
Skef schreef op 15 mei 2003 @ 13:24:
Voorbeeldje: www.degraafschap.nl + 2 subsites.

Hier is door 4 man 3 maanden full-time aan gewerkt.
Reken maar uit wat dit dus aan uren is:
4x3x5x4x8 = 1920 uur...
En dan doet ie het nog niet eens onder Mozilla, kan je nagaan ;)

Verwijderd

Ik heb wel eens sites gemaakt voor het bedrag dat de klant in ogen had (=budget ;)), alleen al om bij de multinational binnen te komen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 15:21 ]

• narotic
Tja, om op mijn geval terug te komen: het is nog niet echt een florerend bedrijf en daarom wil ik niet meteen extreem hoog gaan zitten. Bij een echt groot bedrijf zou ik het natuurlijk ook anders aanpakken.

Morgen zal ik nog even met mn collega's overleggen over hoeveel uren het gaat kosten per onderdeel en het totaal bepalen. Denk dat de prijs wel rond de €4500 uit zal komen (toch stom dat je zelfs met de euro's er nog voor zorgt dat het een mooi bedrag in guldens is :S)

In ieder geval bedankt voor al jullie info, er is me een hoop duidelijk geworden, voornamelijk wat nu gangbare prijzen zijn voor projecten als dit.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-12 13:06

Skef

Ik scheer.me

Waarom wil je altijd perse op een mooi rond bedrag uitkomen? Ik factureer altijd liever een wat minder "rond" bedrag, dan lijkt het alsof het ook nog een beetje berekend is...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• narotic
Een mooi rond bedrag is voor een offerte altijd wel leuk. Slechts als prijsindicatie voorlopig...

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Skef schreef op 16 May 2003 @ 14:29:
Waarom wil je altijd perse op een mooi rond bedrag uitkomen? Ik factureer altijd liever een wat minder "rond" bedrag, dan lijkt het alsof het ook nog een beetje berekend is...
Precies.. en dan denkt de klant: Dat ie dat niet ff netjes naar beneden af heeft kunnen ronden voor ons :( :D

Dat is namelijk wel gebruikelijk.

• gorgi_19

gorgi_19

narotic schreef op 15 May 2003 @ 18:09:
Tja, om op mijn geval terug te komen: het is nog niet echt een florerend bedrijf en daarom wil ik niet meteen extreem hoog gaan zitten. Bij een echt groot bedrijf zou ik het natuurlijk ook anders aanpakken.
Dan moet je je af gaan vragen hoe graag je de opdracht wilt hebben. Wat zijn de meerkosten c.q. meeropbrengsten bij het uitvoeren van de opdracht? Aan de hand hiervan kan je dan gaan bepalen of je wel of niet de opdracht, eventueel tegen een lager tarief, wil uitvoeren.

En hierbij noem ik expliciet kosten en geen uitgaven, evenals dat ik het woord opbrengsten en niet inkomsten gebruik

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-12 21:39
Houd met een uurprijs van 20 euro aub in de gaten dat daar nog een behoorlijke zooi belasting af gaat (procentje of 60). Verder heb je ook nog je ziektekosten verzekering, andere verzekeringen, pensioenopbouw, afschrijving, etc, etc. Ga er eens een keer goed voor zitten en kijk eens goed naar al het geld dat je ook weer meteen kwijt bent als je het binnen krijgt. Zorg ook dat je je geld niet meteen uitgeeft of plant voor uitgaven voor je weet wat de belastingdienst allemaal nog wil hebben. Dat zijn meestal geen misselijke bedragen namelijk. Niet fun als je 10.000 euro hebt verdiend, op vakantie bent geweest, een leuke Canon D60 hebt gekocht en een iPod 40GB in je zak hebt zitten en er dan achterkomt dat de belastingdienst nog 5.000 van je krijgt :D

Verder is heel dat uurtarief/factuurprijs verhaal natuurlijk nogal subjectief. Iemand die 20 euro vraagt rekent meer uur, iemand met een uurprijs van 100 uur zal wat milder met z'n uren omgaan. Ik heb dan ook meer vertrouwen in het marktwaarde principe wat betreft het bepalen van je prijs. In het bepalen van de uren die je gaat maken zit ook zo'n enorme hoop gokwerk dat je, als je alleen daarvan uit gaat, echt de meest bizararre prijzen kan krijgen (zie ook dit topic). Verder heb je nogal een bult ervaring nodig voor je vantevoren goed in kan schatten hoeveel uur je gaat maken.

Maar goed, al met al is dit best een nuttig topic :)

Oh, nog iets!
Zorg ook dat je tussentijds facturen stuurt. Stel bijvoorbeeld een aantal milestones vast (requirements, prototype, oplevering) en stuur na ieder milestone een deelfactuur. Spreek verder ook af wat er gebeurd als mensen naderhand nog dingen anders willen (en trust me, dat willen ze :D).

Dat in 3 delen betalen is handig als je halverwege enorme meningsverschillen krijgt of, zoals bij mijn eerste project, het bedrijf failliet gaat terwijl jij zo goed als klaar bent en je rekening al bijna klaar hebt liggen :\ Ik kan je vertellen dat dat niet echt veel fun is ;)

• narotic
Inderdaad handige dingen die je daar allemaal zegt!

Wat betreft uren schatten, dat is gewoon hartstikke moeilijk en ik denk dat het altijd moeilijk zal blijven.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:44

alienfruit

the alien you never expected

Ik vraag maar 37,50euro per uur, en hier zit toch echt al al me afschrijving voor de gebruikte computersystemen (ik schrijf een systeem af per 3 jaar, om vervolgens een systeem te kopen dat minstenns 4-6 sneller is dan de vorige).

Verwijderd

www.ahb.be
aan deze site heb ik drie keer te lang gewerkt en uiteindelijk bijna niets aan over gehouden.
Gemaakt samen met kameraad (hij deed het design)
is volledige ecommerce.
voor 1500 euro
helft belastingen
helf aan kameraad.

Het is het echt niet waard, zoveel tijd da je er hebt ingestoken maar bon, je leert veel é

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
150000 voor een website :|

is dat voor Sony ofzo :P

Zoals hier veel al zeggen, je moet zelf uren berekenen en inschatten. Voor prijzen zie de rest van dit topic :P, ik zou ook rond de 100 euro zitten denk ik. Ligt eraan hoe intensief en hoe en wat.
Pagina: 1 2 Laatste