[webscripting:kosten] Wat kost een dynamische site?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 517 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
http://careers.dkit.ie

door 2 mensen , oorspronkelijk 1 maand geplaned, 4 geworden.
80 paginas, 24 Forms, Ongeveer (uit mijn duimpje, 61 RDB Tables),
Volledig opzetten van Server, etc (+volledige Java Client
CMS application (dus Volledige IT Solution), ie: stuk of extra 80 forms)

Allemaal voor de luttele prijs van 3000pond, maar daar zie ik vast
maar:

3000/2 = 1500/2 Tax = 750/4 maand = 275/maand ik geloof dat ze in India
meer verdienen.

Goed oppassen dus en stick with what you know.

Gelukkig is de tech die we gebruiken 100% reusable. Diezelfde site met knowledge
zou nu nog geen 2 weken duren (ie: 1 week klant volledige ondervragen, 1 week gewoon hard werken (ie 1 Design, 1 Client))...

Mijn vriend werkt nu in London, ik ben effe tussen jobs.

Verwijderd

idd dit is dus onzin he, zoveel geld voor een niet commerciele website is een beetje veel he :S?
ik script zelf ook php/mysql en maak sites met webapplicaties soms al voor 100 euro.

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Sorry dat ik het zeg, wil ook niet arrogant overkomen, maar voor 100 euro maak ik in principe geen sites, tenzij het misschien als vriendendienstje voor een goede kennis/vriend is ofzo. Alleen al voor het maken van je goede functionele eisen, wat erg belangrijk is, ben je genoeg uur kwijt zodat het niet rendabel is.

Ik heb trouwens inmiddels het gesprek gehad en de prijzen voorgelegd. Gelukkig keek de klant in kwestie er niet heel gek van op, nu gaat hij bezig met haalbaarheidsonderzoek en marketing voorbereiden etc. Ik hoor dus nog wat het gaat worden.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Verwijderd

nee maar jij bent vast al op middelbare leeftijd, ik ben nog maar 18 en elk zakcentje is meeverdiend + ik vind scripten leuk als hobby

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12 14:18

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 08:48:
idd dit is dus onzin he, zoveel geld voor een niet commerciele website is een beetje veel he :S?
ik script zelf ook php/mysql en maak sites met webapplicaties soms al voor 100 euro.
Nope, maar ik kan me niet voorstellen, nofi, dat jouw site een goede site is van goede kwaliteit. Daarbij doel ik op schaalbaarheid, flexibiliteit, aansluiting op marketingbeleid, etc.

Je moet wel rekening houden met de achtergrond van de posters. Sommige posters hier zijn bij wijze van spreken middelbare scholieren, welke een 2 statische pagina's maken voor de bakker op de hoek.

Anderen zijn professioneel er mee bezig met iets grotere organisaties en deze stellen veel en veel meer eisen er aan. Deze hebben ook de kostprijs iets beter in de gaten dan jij, denk ik. :)
De topicstarter is bezig met een bedrijf op te starten, staat aan het begin en dan is 100 Euro geen goed advies.

[ Voor 7% gewijzigd door gorgi_19 op 25-05-2003 10:15 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

nee dat snap ik, maar ik zeg ook voor het maken van sites voor non-commerciele instellingen.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 10:29:
nee dat snap ik, maar ik zeg ook voor het maken van sites voor non-commerciele instellingen.
Dan nog. Ook voor non-commerciele instellingen kan het nodig zijn om een site door een professionele organisatie te laten ontwikkelen. Ook deze organisaties hebben een marketingbeleid, etc. Ze hebben alleen geen winstdoelstelling.

Verwijderd

met non-commerciele, bedoel ik vrienden of mensen die een kleine site opstarten, ik weet wel wat non-commerciele organisaties zijn, maar je neemt het iets te letterlijk hehe

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-12 12:56

Eijkb

Zo.

offtopic:
Opmerking vooraf: Ik heb een vaste baan van 40 uur/week en het scripten doe ik erbij als hobby. Voor het geld hoef ik het in principe niet te doen maar het is leuk als je je apparatuur kunt onderhouden met het werken erop. Ik ben nu 27 jaar.

Persoonlijk, ben nu ook met 2 sites bezig voor een klant, doe ik alleen een uurloon opgeven en eventueel een voorzichtige schatting. Bij een huidig project heb ik 18 euro/uur gevraagd en gezegd dat de site ongeveer 12 uur in beslag zou nemen. Nu is deze klant nogal veeleisend en waar het begon met een opzetje waarvan hij zei: "maak het maar" is het nu zo dat hij bijna dagelijks mijn voortgang controleerd en weer met nieuwe opties en ideeën komt. Ik zeg hem om de drie zinnen dat de klok rustig doorloopt en hij vindt dat blijkbaar niet zo erg. Zit nu aan de 24 uur. Hierbij moet ik zeggen dat er eigenlijk al veel meer tijd in zit, maar research van webtechnieken en nakijken van documentatie reken ik niet mee omdat hij in de veronderstelling is dat ik -alles- al weet :P. (Ik wil dus niet zeggen dat ik een projectje heb aangenomen waarvoor ik de kennis niet heb, maar iedereen zoekt wel eens wat op....)

Conl: Uurloon en voorzichtige schatting is alles wat ze krijgen. Heb ik het idee dat ik uitloop door invloeden van de klant dan loopt de klok door. Loopt het uit omdat ik zelf aan het lapzwanzen ben dan loopt de klok uiteraard niet door.

.

• gorgi_19

gorgi_19

Eijkb schreef op 25 May 2003 @ 11:42:
offtopic:
Opmerking vooraf: Ik heb een vaste baan van 40 uur/week en het scripten doe ik erbij als hobby. Voor het geld hoef ik het in principe niet te doen maar het is leuk als je je apparatuur kunt onderhouden met het werken erop. Ik ben nu 27 jaar.

Persoonlijk, ben nu ook met 2 sites bezig voor een klant, doe ik alleen een uurloon opgeven en eventueel een voorzichtige schatting. Bij een huidig project heb ik 18 euro/uur gevraagd en gezegd dat de site ongeveer 12 uur in beslag zou nemen. Nu is deze klant nogal veeleisend en waar het begon met een opzetje waarvan hij zei: "maak het maar" is het nu zo dat hij bijna dagelijks mijn voortgang controleerd en weer met nieuwe opties en ideeën komt.
Da's een ramp om te bouwen op deze manier. Ik spreek altijd vooraf met een klant af aan welke eisen een site moet voldoen. En deze eisen moeten dan ook meetbaar zijn. "Ik wil een mooie en overzichtelijke site" is niet meetbaar, dus ook niet afspreekbaar. Wel: "Ik moet plaatjes kunnen uploaden, nieuws erin kunnen neerzetten met een vervaldatum, etc.

Verder krijgt de klant vooraf een ontwerp te zien van de vormgeving. Alles wordt vastgelegd in een document. Op deze wijze is voor iedereen duidelijk hoe de site er uit komt te zien en tegen welke prijs.

Wil een klant later meer, nadat de bouw is gestart? Geen enkel probleem, maar dan gaan de kosten omhoog.

Om heel eerlijk te zijn verwacht ik dat je site nog lang kan gaan duren, als deze uberhaupt al af komt, en je niet een heel tevreden kant gaat hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door gorgi_19 op 25-05-2003 11:49 ]

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Om heel eerlijk te zijn verwacht ik dat je site nog lang kan gaan duren, als deze uberhaupt al af komt, en je niet een heel tevreden kant gaat hebben.
Ik heb het hier niet over een ubergroot project ofzo, dus dat valt best mee. De site is eigenlijk al af en doet alles wat de klant wilt. Ik verdien nu geld met vakjes veranderen, buttons veranderen naar rollover images, plaatjes groter of kleiner maken etc. Intussen is de site gewoon online... Maar inderdaad, ik snap wel wat je bedoelt. Als je een groter project aanneemt en de doelen zijn niet duidelijk, dan is het spreekwoordelijke hek van de dam (niet het figuurlijke he, want wie zet er nu een hek op een dam?). Dan moet je daar inderdaad goede afspraken maken en is het voorwerk ook wat belangrijker.

.

• narotic
Precies, een duidelijk RAD document wordt er ook zeker wel gemaakt. Zonder dat we duidelijke functionele eisen hebben begin ik niet aan de site, want dan vraag je er bijna om om genaaid te worden.

En ik van middelbare leeftijd...ben ook nog maar 19. Maar dat wil niet zeggen dat ik projecten niet professioneel aan moet pakken denk ik.

Dat is geen sitejes van 100euro maak is ook niet omdat ik scripten niet leuk vind ofzo, maar vooral omdat ik er gewoon geen tijd voor heb. In principe gaat alle tijd die ik erin stop al van de schaarse vrije tijd af, dus dan wil ik er uiteraard ook goed voor beloond worden. Als ik dat niet wordt script ik liever met een eigen doel (nog genoeg interessante ideeen op de plank liggen).

• Eijkb

Eijkb

Zo.

In principe gaat alle tijd die ik erin stop al van de schaarse vrije tijd af, dus dan wil ik er uiteraard ook goed voor beloond worden. Als ik dat niet wordt script ik liever met een eigen doel (nog genoeg interessante ideeen op de plank liggen).
Dat is een zeer terecht punt. Vrije tijd is ook voor mij het hoogste goed! Maar soms heb ik zin om te coden en dan is een opdracht altijd een uitkomst gezien ik niet van die ideeën op de plank heb liggen. Hoeveel sites ik al niet gemaakt heb zonder inhoud of vooropgezet idee...

.

Verwijderd

narotic schreef op 14 mei 2003 @ 14:35:
Ik hoop dat ik dit op de goede plek post, zo niet, verplaats het dan maar.

Ik wil graag weten wat een (redelijk) geavanceerde website nu zo ongeveer kost. Als voorbeeld bijv. http://www.happyhome.nl.

Als ik deze site bij een professioneel bedrijf zou latenmaken, inclusief dus database, php scripting, layout, admin module etc., hoe bepalen zij dan de prijs en in welke grootorde zal die prijs ongeveer liggen?

NB: ik vraag hier geen offerte oid, maar wil graag weten wat voor prijzen nu gangbaar zijn voor sites. Precieze bedragen hoe ik niet te horen, in indicatie is voldoende.
Wehehhehe. ULTRALOL.
Die site is gemaakt door het bedrijf waar ik werk :D. Heb zelfs nog meegewerkt aan de site. www.newlimit.nl. (De site moet eigenlijk nog gemaakt worden (was altijd eenmans bedrijf, en we zijn nu flink aan het uitbreiden :D)). De site is btw gekoppeld aan het maatwerk dat door New Limit wordt gemaakt, DSIS, dat meer op de vakantiemarkt gericht is. Je kunt je dus niet zomaar aanmelden, de huizen zijn van aanbieders waar Happyhome een contract mee heeft.

• narotic
Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 16:54:
[...]

Wehehhehe. ULTRALOL.
Die site is gemaakt door het bedrijf waar ik werk :D. Heb zelfs nog meegewerkt aan de site. www.newlimit.nl. (De site moet eigenlijk nog gemaakt worden (was altijd eenmans bedrijf, en we zijn nu flink aan het uitbreiden :D)). De site is btw gekoppeld aan het maatwerk dat door New Limit wordt gemaakt, DSIS, dat meer op de vakantiemarkt gericht is. Je kunt je dus niet zomaar aanmelden, de huizen zijn van aanbieders waar Happyhome een contract mee heeft.
Das wel toevallig dan? Kan ik meteen aan jou vragen hoeveel die site gekost heeft :D :+

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12 18:41
ik heb zelf een opdracht waar ik een prijsje voor moet verzinnen :

1. DB ontwerp voor de volgende pagina's :
2. Een afgeschermde pagina waar je op kunt inloggen, zodat de volgende pagina's afgeschermd zijn van de 'buitenwereld'.
3. index-pagina
4. cd toevoegen / bewerken (formulier)
5. cd overzicht
6. top10 toevoegen / verwijderen (formulier)
7. top10 overzicht
8. de huidige pagina moet worden aangepast.

Kosten : 250 euro .... weet zelf niet of dit veel is, maar vind het ook best lastig een goede prijs voor te verzinnen.

is dit een redelijke prijs ?

[ Voor 6% gewijzigd door whitehouse op 27-05-2003 13:11 ]

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

whitehouse schreef op 27 mei 2003 @ 13:07:
ik heb zelf een opdracht waar ik een prijsje voor moet verzinnen :

1. DB ontwerp voor de volgende pagina's :
2. Een afgeschermde pagina waar je op kunt inloggen, zodat de volgende pagina's afgeschermd zijn van de 'buitenwereld'.
3. index-pagina
4. cd toevoegen / bewerken (formulier)
5. cd overzicht
6. top10 toevoegen / verwijderen (formulier)
7. top10 overzicht
8. de huidige pagina moet worden aangepast.

Kosten : 250 euro .... weet zelf niet of dit veel is, maar vind het ook best lastig een goede prijs voor te verzinnen.

is dit een redelijke prijs ?
Als je af moet gaan op de geldwolven hierboven dan doe je dat bedrag keer 100. Echter ik zou het voor 2x zoveel doen.
Denk hier bij aan het gedeeltje er achter. Wat 2x zoveel tijd kost dan de frontend ervoor. (Ben zelf voorstander van het bouwen van admin sites die gelijk templates maken voor de vormgeving van de frontend... scheelt ook weer rete veel werk)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• gorgi_19

gorgi_19

Skinkie schreef op 27 May 2003 @ 13:31:
[...]

Als je af moet gaan op de geldwolven hierboven dan doe je dat bedrag keer 100. Echter ik zou het voor 2x zoveel doen.
Denk hier bij aan het gedeeltje er achter. Wat 2x zoveel tijd kost dan de frontend ervoor. (Ben zelf voorstander van het bouwen van admin sites die gelijk templates maken voor de vormgeving van de frontend... scheelt ook weer rete veel werk)
Geldwolven?

Met deze opmerking en het feit dat je op basis van deze gegevens al kan zeggen dat je twee maal zo veel gaat vragen, geef je in mijn optiek al blijk dat je geen enkel economisch inzicht hebt.
Mocht je in deze business verder willen gaan, dan wil ik je van harte aanraden om je verre van het marketing c.q. financieel gedeelte te houden en je alleen bezig te houden met het technisch gedeelte.

Zo is er geen enkele inschatting gemaakt van een aantal uren; overhead, etc. Dat jij voor 3 Euro per uur wilt werken, is jouw keuze. De meeste mensen redden het hier niet mee.

[ Voor 11% gewijzigd door gorgi_19 op 27-05-2003 13:37 ]

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12 18:41
het lastige is, is dat mijn opdrachtgever niet veel geld hep, en een ontzettende knieperd is.. dat PLUS het feit dat ik deze job graag wil, ben ik hierdoor geneigd om minder te vragen om toch maar de opdracht te krijgen.
IK zit nu te denken aan 350 euro .. geschatte tijd (vind ik erg lastig) .. 24 uur

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• Dionisus19
  • Laatst online: 27-03-2024

Dionisus19

Blah != Meuk

Hmmz... Tjah... Lastig... Kijk, als je nu die paar pagina's gaat maken voor een paar euro per uur, dan verwacht hij dat de volgende keer ook. verder is de gestelde tijd (24 uur) makkelijk te halen :)

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Als hobbyist kijk ik inderdaad ook vaak naar de opdrachtgever en de opdracht. Heeft de opdrachtgever niet veel geld of is het een gierigaard maar de opdracht is zo interessant dan wil ik het vaak ook best voor minder dan 18 euro/uur doen. Nu weet ik niet eens ofdat 18 euro/uur wel een realistisch iets is, maar ik kan er mee leven. Heb dat bedrag ooit gewoon uit de duim gezogen. Als je mij proffessioneel inhuurt (voor mainframe beheer tweede/derde lijns) dan vragen ze geloof ik iets van 110 euro het uur :) ) Maar om dat nu zelf te gaan vragen voor een site te bouwen in mijn vrije tijd?? Ach. Het is moeilijk. Heel erg moeilijk vooral omdat concullega´s nooit vertellen wat ze vragen en hoe ze dat berekenen.... Dus als er mensen openheid willen geven (Top Managers moeten dat tegenwoordig doen he, dus als je alleen werkt ben jij de Top :) ). Indien je openheid geeft graag ook een klein beschrijving van je situatie zoals het volgende:

Eijkb - 28 jaar - Fulltime baan - Maakt site als hobbyist - vraagt 18E/uur - berekent vooraf het aantal uur door dit vagelijk in te schatten. Werkt over het algemeen niet voor een vooraf gestelde vaste prijs. Bedrijfsnaam: Internetmaffia BV.

[ Voor 17% gewijzigd door Eijkb op 27-05-2003 13:49 ]

.

• Dionisus19
  • Laatst online: 27-03-2024

Dionisus19

Blah != Meuk

18 Euro per uur is voor een hobbyis wel aardig :)
Weet alleen uit ervaring dat je niet met uurtarieven moet werken... Als je dan een keertje langer bezig bent dan verwacht en dus meer kosten behoort te krijgen, gaan de klanten meestal over hun zuiger.

Je kan het beste van tevoren een totaalbedrag noemen en de opdracht afhandelen. Als er dan aanpassingen (kleine) zijn, dan kan dat altijd nog gedaan worden. Voor EXTRA dingen maak je gewoon weer een nieuwe offerte :)

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Tja. Ja. Nou. Er zijn verschillende manieren he. Als ik blij ben met het geld dat ik ervoor krijg dan vind ik dat prima. Ook al had ik achteraf gezien wel meer kunnen vragen. Projectprijzen hanteren is zo´n optie... die ik ook kan toepassen hoor. Maar ik bereken dat dan nog steeds door:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
VageSchatting($uren) {
         $prijsperuur = 18;
         $prijs = $uren * $prijsperuur;
         $projectprijs = ($prijsperuur / 100) * 120;
         echo "Als ik meer uren kwijt ben dan vooraf ingeschat";
         echo "worden deze voor 18E/uur doorberekend in de"; 
         echo "uiteindelijke prijs. U zult tijdig horen ofdat dit"; 
         echo "het geval is";
}

p.s. Ik ben hobbyist hé, dus om dan te spreken van offertes. Vaak zijn dit mondelinge afspraken die ik per mail bevestig. Overigens doe ik ook hosting (via een geliëerd bedrijfje waar ik mijn domeinen dan weer gratis kan hosten zonder limieten :))...

[ Voor 34% gewijzigd door Eijkb op 27-05-2003 14:19 ]

.

Verwijderd

Wat dacht je van outsourcen? Dat wil zeggen, in een ander land je web applicatie laten maken? De reden is natuurlijk de kosten besparing. Hier in Vietnam heb je een site met een producten catalogus al voor 150 usd (130 euro). Die site ziet er prima uit, maar is dan wel statisch. Wil je dynamisch dan wordt dat wat duurder, maar euh..... bedragen zoals 5000 of 10.000 euro.... neu, dat kennen we hier niet. en dat ligt natuurlijk allemaal aan de loonkosten. als een nederlands bedrijf 80 euro per manuur vraagt, een nederlandse student 30 euro, maar een vietnamees bedrijf maar 2 of 3 euro.... dat tikt aan :P

software outsourcing is al veel langer bekend (niet bij nederlandse bedrijven of klanten), bijvoorbeeld naar India. maar Vietnam is goedkoper en het service-nivo is hoger. als je samenwerkt met een europees of amerikaans bedrijf dat in vietnam is gevestigd, dan kun je rekenen op dezelfde kwaliteit werk, maar een betere service en veel commitment. het punt is dus alleen dat je moet wennen aan het idee dat je je opdrachtnemer dus waarschijnlijk nooit face-to-face zal spreken, alleen met de telefoon en video-conferecing en messenger.

ander punt: bij een specificatie moet je enorm oppassen dat je naadloos aangeeft WAT je gaat maken. anders gaat de klant er van alles bijverzinnen. bovendien moet je bedenken dat veel klanten helemaal niet weten wat ze willen. daar krijg je vage specificaties van, oppassen daarvoor!! in zo'n geval moet je een aparte specificatie fase aanbieden. wat ook vaak gebeurd is dat een geautomatiseerd systeem grote gevolgen heeft voor de backoffice. het gebeurd mij altijd dat aan het eind van een project klanten erachter komen dat ze al jarenlang eigenlijk fout hebben gewerkt. :P

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:44

alienfruit

the alien you never expected

Ja. Dat klopt rbscholtus ik wacht nog met spanning af of mijn subsidieaanvraag wordt geaccepteerd :D Dan ga ik met dat geld een bedrijf opzetten in het Verre Oosten;

Enig probleem in landen zoals Vietnam is dat men wel zegt maar niet doen... Naja. totaal andere cultuur daar, dus je hebt vaak een conflict op verschillende gebieden hierdoor.

[ Voor 36% gewijzigd door alienfruit op 27-05-2003 14:53 ]

Verwijderd

alienfruit schreef op 27 May 2003 @ 14:52:
Ja. Dat klopt rbscholtus ik wacht nog met spanning af of mijn subsidieaanvraag wordt geaccepteerd :D Dan ga ik met dat geld een bedrijf opzetten in het Verre Oosten;

Enig probleem in landen zoals Vietnam is dat men wel zegt maar niet doen... Naja. totaal andere cultuur daar, dus je hebt vaak een conflict op verschillende gebieden hierdoor.
je mag mij bellen voor hulp. eerst emailen bedoel ik. heu laten we zo zeggen: als je zegt "ze zeggen ja, maar ze doen nee", dan ben je nog in de beginners fase, en dan kun je duidelijk wel wat hulp gebruiken. want ze zeiden niet "ja", maar jij wilde graag "ja" horen; en vervolgens vonden ze jouw maar een rare gast. :P om maar 1 heel klein communicatie probleempje te noemen. maar het is zeer uitdagend in het verre oosten, welkom!

• alienfruit

alienfruit

Zoiets dacht ik al, ja ;)

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Outsourcing? RbScholtus werkt in Vietnam? Als wat? Ook voor 2 euro per uur? Of doe jij het slavendrijven :) ? Geintje hoor. Vertel eens wat je daar doet? Lijkt me interessant. Maar het idee outsourcen hoort niet thuis in dit topic tenzij je mij aanraadt mijn opdrachtjes in Vietnam uit te zetten en vervolgens de 18 euro - 3 euro = 15 euro in mijn eigen zak te steken :) Maar nogmaals, vertel eens wat je daar doet! Of is daar al een ander topic over?

Over het omgaan met vietnamezen, die lijken verdacht veel op onze zuiderburen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Eijkb op 27-05-2003 16:09 ]

.

• alienfruit

alienfruit

Eijkb, Hij ligt natuurlijk langs het buitenzwembad van de zaak; wachtend tot zijn medewerkers hem bij hem roepen om te kijken of het goed is ;)

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Jaja, Alienfruit. En nu wil jij met staatsgelden het zelfde gaan doen? Ik heb een klein spraakgebrek, misschien kan je mij aannemen onder -korting op gehandicapten- zodat ik mee naar Vietnam kan. Kan nauwelijks programmeren, maar die drie euro/per uur met kost en inwoning ben ik wel waard :) Gaarne wel een middenkader functie. Dan hoef jij niet eens meer het werk te controleren en kan je je geheel toeleggen op het zwemmen van baantjes.

.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Heren, ontopic aub. Het is niet de bedoeling dat we hier een wervingstopic van maken, op wat voor manier dan ook

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1 2 Laatste