mijn digicam (nikon) ziet ir-licht (afstandsbediening)
Verwijderd
Verrek!jvvv schreef op 12 May 2003 @ 18:15:
mijn digicam (nikon) ziet ir-licht (afstandsbediening)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 18:23 ]
Dan heb ik voor jou een speciale test.Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 18:11:
Bovendien lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de CCD's in webcams infrarood kunnen waarnemenDan zou namelijk elke digitale foto verneukt zijn, aangezien de zon ook infrarood uitzendt.
Zet jouw webcam aan en richt er nu een afstandbediening op, druk op een willekeurige knop en kijk wat er op het beeldscharm gebeurt. Als het goed is dan zie je een lampje oplichten die je normaal gesproken niet kan zien.
Vet gedaan jaJohnny schreef op 12 mei 2003 @ 17:41:
Ik heb ook zoiets gedaan met witte LED's voor macro foto's met mijn digicam. Maar ik heb de LED's serieel verbonden in plaats van parallel omdat ze ieder 3 volt nodig hebben.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
http://members.lycos.nl/fatfree/texts_macroring_nl.php
Heb je de Minolta S304 of S404
T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›
omdat je IR niet kan zien verandert de camera het IR voor jouw naar wit licht. anders zou je het alsnog niet kunnen zienVerwijderd schreef op 12 May 2003 @ 18:21:
[...]
Verrek!Ik heb het ook getest met m'n digicam en afstandsbediening! Hij ziet idd. infrarood licht! Maar dan snap ik nog steeds niet waarom de LED's van de TS wit licht uitzenden...

dat je van een bouwlamp met een lage spanning een grote IR lamp kan maken klopt denk wel, als hij volop brand geeft hij ook veel IR licht, dat is te voelen aan de warmte.
Verwijderd
LOL! Helemaal niet bij stilgestaan dat de foto van de TS natuurlijk ook met een digicam gemaakt is hehe_ferry_ schreef op 12 mei 2003 @ 18:45:
[...]
omdat je IR niet kan zien verandert de camera het IR voor jouw naar wit licht. anders zou je het alsnog niet kunnen zien![]()
dat je van een bouwlamp met een lage spanning een grote IR lamp kan maken klopt denk wel, als hij volop brand geeft hij ook veel IR licht, dat is te voelen aan de warmte.

Verwijderd
Ik denk het niet, ik denk dat de je beter sterkere infrarood LED's kunt aanschaffen... als ik zie hoe zwak het infrarood licht uit mijn afstandsbedieningen is...Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 18:54:
[...]
kijk das duidelijke taal...gaat denk ik ook mijn webcam eens modden
Aangezien IR licht dus niet in het zichtbare spectrum valt, zou je er in principe geen RGB waarde van kunnen maken.Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 18:21:
[...]
Verrek!Ik heb het ook getest met m'n digicam en afstandsbediening! Hij ziet idd. infrarood licht! Maar dan snap ik nog steeds niet waarom de LED's van de TS wit licht uitzenden...
Een pixel op een beeldscherm heeft wel een RGB waarde nodig, dus maakt de webcam er maar groenig of wit(255 255 255) van. Waarom is mij een raadsel.
ok ge hebt gelijk,
vroegoar had ik nog niet de kennis van voorschakelweerstanden en ging elke led hup op mijn adapter
maar er bestaat ook folie wat alle lichtsoorten tegenhoud behalve ir
weet iemand waar je dat kan krijgen?
ik hoorde dat van iemand die had een keer een nachtkijker gezien met een big halogeenlamp er boven op en een folietje er voor
vroegoar had ik nog niet de kennis van voorschakelweerstanden en ging elke led hup op mijn adapter
maar er bestaat ook folie wat alle lichtsoorten tegenhoud behalve ir
weet iemand waar je dat kan krijgen?
ik hoorde dat van iemand die had een keer een nachtkijker gezien met een big halogeenlamp er boven op en een folietje er voor
Wil je je ir dingen defect hebben?.. altijd een weerstand erin .. tis namelijk een diode.. deze hebben zelf bijna geen weerstand. dus na 2 a 3 dagen branden zijn ze allemaal defect :x .. dus ff de weerstand berekenen!
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Dus het beste kan ik ze allen paralel zetten met ieders een weerstandje van 470 ohm?jvvv schreef op 12 May 2003 @ 17:40:
Snel rekenen. Stel je leed is van 20mA en heeft een werkspanning van 3volt, en jij sluit ze aan op 12V... Dan heb je een weerstand van 470ohm nodig.
edit: dus 12-3=9 | 9/0.02=450 || afgerond dus 470ohm
Of in serie met 1 keer 470 ohm? Of maakt dat niet uit?
hier stond iets interessants, maar het is even weg...
Iemand enig idee waar ik infrarood ledjes kan halen buiten Conrad. ?
Het liefste in zuid holland en in de buurt van Gouda/Alphen. Helaas worden electronica onderdeeljes steeds moeilijker verkrijgbaar
Het liefste in zuid holland en in de buurt van Gouda/Alphen. Helaas worden electronica onderdeeljes steeds moeilijker verkrijgbaar
stel de doorlaatspanning is 1,5 V en de max stroom is 0,02 A, heb je al een weerstand van 75 ohm. Als je dus een spanningsbron hebt van 12V en je sluit er acht in serie aan, zal de spanning zich netjes verdelen over de 8 LED's en de stroom blijft 0,02 A. Imo heb je dan geen grote weerstand nodig. Om met het zelfde aantal LED's te werken, maar met een hogere spanning (bijv. 2 V) kun je twee keer vier Leds in serie, parallel plaatsen.
De spanning op 1 tak blijft 12V, de LED's gebruiken 4*2 = 8V, over de weerstand moet dus 4V vervallen. Dat met 0,02A => 200 Ohm weerstand
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is
De spanning op 1 tak blijft 12V, de LED's gebruiken 4*2 = 8V, over de weerstand moet dus 4V vervallen. Dat met 0,02A => 200 Ohm weerstand
code:
1
2
3
4
5
6
7
| 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 12V-----|-[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]-|----0,02mA 4V 2V 2V 2V 2V 12V|---[200]---[LED]---[LED]---[LED]---[LED]---| 12V-----| |-----0,04mA 12V|---[200]---[LED]---[LED]---[LED]---[LED]---| |
Een beetje? Dit is een verschrikkelijk duidelijk uitleg. Daar hebben we wat aan! ...Dirickteur schreef op 13 mei 2003 @ 00:40:
stel de doorlaatspanning is 1,5 V en de max stroom is 0,02 A, heb je al een weerstand van 75 ohm. Als je dus een spanningsbron hebt van 12V en je sluit er acht in serie aan, zal de spanning zich netjes verdelen over de 8 LED's en de stroom blijft 0,02 A. Imo heb je dan geen grote weerstand nodig. Om met het zelfde aantal LED's te werken, maar met een hogere spanning (bijv. 2 V) kun je twee keer vier Leds in serie, parallel plaatsen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 12V-----|-[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]-|----0,02mA 4V 2V 2V 2V 2V 12V|---[200]---[LED]---[LED]---[LED]---[LED]---| 12V-----| |-----0,04mA 12V|---[200]---[LED]---[LED]---[LED]---[LED]---|
Zoals jij het nu zegt zou er dus geen weerstand hoeven als ik de 8 leds in serie heb staan? Klopt?
(op de adapter staat trouwens 1000 mA bij 12 volt.)
[ Voor 3% gewijzigd door kazz1980 op 13-05-2003 10:00 ]
Probleem is dan wel; 1 led kapot.... allemaal uit. Bij 8 leds is dat nog te doen maar ja.... meer leds meer 'licht'.kazz1980 schreef op 13 mei 2003 @ 09:59:
[...]
Een beetje? Dit is een verschrikkelijk duidelijk uitleg. Daar hebben we wat aan! ...
Zoals jij het nu zegt zou er dus geen weerstand hoeven als ik de 8 leds in serie heb staan? Klopt?
Ik zou gewoon voor parallel gaan met weerstanden (wat kosten die nou??). Parallel is ook eenvoudiger uit te breiden.
[ Voor 6% gewijzigd door BlaTieBla op 13-05-2003 10:02 ]
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Helemaal gelijk in!BlaTieBla schreef op 13 mei 2003 @ 10:01:
[...]
Probleem is dan wel; 1 led kapot.... allemaal uit. Bij 8 leds is dat nog te doen maar ja.... meer leds meer 'licht'.
Ik zou gewoon voor parallel gaan met weerstanden (wat kosten die nou??). Parallel is ook eenvoudiger uit te breiden.
(Moet ik alleen ff een zaak zoeken die weerstanden verkoopt...)
Maar op dit moment kan het dus geen kwaad dat ze in serie zonder weerstand zitten...?
Ik weet alleen nog steeds niet goed welke weerstanden ik nu moet hebben...
Als ik ze dus allemaal paralel doe, ik sluit ze aan op 12 volt / 1000mA en ik wil 1.5 volt per led hebben. Welke weerstand is er dan nodig? (of is een ander voltage beter? kan ook! de adapter kan 1.5, 3, 4.5, 6, 7.5, 9 en 12 volt geven)
[ Voor 9% gewijzigd door kazz1980 op 13-05-2003 10:13 ]
Ik heb welleens gehad dat er een ledje kapot was en dat de andere 5 in dezelfde serie schakeling gewoon bleven branden.BlaTieBla schreef op 13 May 2003 @ 10:01:
[...]
Probleem is dan wel; 1 led kapot.... allemaal uit. Bij 8 leds is dat nog te doen maar ja.... meer leds meer 'licht'.
Als je met die IR LED's wil kijken welke er kapot is moet je eerst met een digicam een foto der van maken (of op scherm), want zelf kun je het niet zien
NEE! Die bovenste is fout!Dirickteur schreef op 13 May 2003 @ 00:40:
code:
1 2 3 4 5 6 7 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 1,5V 12V-----|-[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]-|----0,02mA 4V 2V 2V 2V 2V 12V|---[200]---[LED]---[LED]---[LED]---[LED]---| 12V-----| |-----0,04mA 12V|---[200]---[LED]---[LED]---[LED]---[LED]---|
Een led is een diode en deze kun je dus niet zien als een weerstand (in jou voorbeeld zie jij ze als 75 Ohm). Alleen de spanning over een led is gedefinieerd en ligt vast. De stroom wordt bepaald door bijv. een weerstand. In de datasheet staat dan ook altijd wat de maximale stroom mag zijn. Zou je bovenstaande aansluiten, dan is de spanningsval over de leds misschien 12V en geeft de voeding 12,1V. Dat betekent dat er 0,1V over de bekabeling valt. Misschien heeft deze een weerstand van 0,1Ohm, waardoor er een stroom van 1 Ampère door de leds loopt!. Leds kunnen NOOIT zonder stroombegrenzend component aangesloten worden.
jongens ik wil nog wle wat meer voorbeeld pics zien genomen inhet donker
waar kun je ir leds krijgen want deze ir webcam is ook makkelijk voor mijn schoolproject (van natuurkunde over infrarood)
Ik heb de LEDs van een inkoopactie. Weet niet waar ze los te verkrijgen zijn!
Ik heb gisterenavond even getest en de LEDS geven enorm veel licht, kunt er makkelijk de muur aan de andere zijde van een kamer mee beschijnen. Omdat ik erg weinig tijd had heb ik er geen pics van, maar die volgen nog! (En nee, er komen geen pics vanuit de slaapkamer!!
)
Ik heb gisterenavond even getest en de LEDS geven enorm veel licht, kunt er makkelijk de muur aan de andere zijde van een kamer mee beschijnen. Omdat ik erg weinig tijd had heb ik er geen pics van, maar die volgen nog! (En nee, er komen geen pics vanuit de slaapkamer!!
Electronicaonline.nl (goedkoop..!)Carel schreef op 12 May 2003 @ 23:43:
Iemand enig idee waar ik infrarood ledjes kan halen buiten Conrad. ?
Verwijderd
is het dan niet veel makkelijker om gewoon de ledjes op de zijkant van de webcam te plakken? dit is mischien wat minder goed en minder mooi, maar dat werkt toch ook goed?
Het werkt veel minder, ziet er minder uit, en is bijna evenveel werk....(10 minuten ipv. 15 minuten).Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 12:38:
is het dan niet veel makkelijker om gewoon de ledjes op de zijkant van de webcam te plakken? dit is mischien wat minder goed en minder mooi, maar dat werkt toch ook goed?
Dus lijkt mij persoonlijk geen echt goede optie
http://www.nl.conradcom.d...E10000000A010251&x=21&y=0
<-- zijn dat de goede ledjes ?
(als de sessie is afgelopen even zoeken op infrarood en dan infrarood zenddiodes)
(als de sessie is afgelopen even zoeken op infrarood en dan infrarood zenddiodes)
[ Voor 6% gewijzigd door Creesch op 13-05-2003 13:48 ]
Weet je misschien een artikelnummer? er staan er namelijk meerdere in de lijst.craze_ schreef op 13 May 2003 @ 13:47:
http://www.nl.conradcom.d...E10000000A010251&x=21&y=0
Verwijderd
ik zat net te denken... infra rood is het licht dat warmte bronnen uitzent. Ik weet niet of een camara wel infra rood kan opvangen.. En beelden beelden van een infra rood kijker horen er blauw rood en nog wat kleuren uit te zien, en dat zie ik niet op die foto. Deze foto lijkt eerder op een van een normale n8kijker die het zwakke licht gewoon sterker maken. Kan iemand uitleggen hoe dit nou zit?
wh00t, dit ga ik zeker ook doen, kliep me vandaag nog te ergeren aan dat licht, en dit is wel weer es grappig om te modden, HULDE!
Dat is weer heel wat anders. Dat zijn warmte-meet-kijkers.Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 23:04:
ik zat net te denken... infra rood is het licht dat warmte bronnen uitzent. Ik weet niet of een camara wel infra rood kan opvangen.. En beelden beelden van een infra rood kijker horen er blauw rood en nog wat kleuren uit te zien, en dat zie ik niet op die foto. Deze foto lijkt eerder op een van een normale n8kijker die het zwakke licht gewoon sterker maken. Kan iemand uitleggen hoe dit nou zit?
Ken je Big Brother nog? Of een of ander natuurprogramma ofzo waar ze 's nachts dieren filmen? Dan heb je altijd een groen beeld op tv. Dat doen ze ook met IR. Je "verlicht" met IR LEDjes een gebied, wat voor het menselijk zichtbaar licht is. De camera kan dat echter wel opnemen wat resulteerd in een de getoonde resultaten.
Ergens werd opgemerkt dat je alleen RGB pixels hebt, en dat IR dus niet in dat model past. Leuke is dat de CCD sensors niet precies op R, G en B reageren, maar vaak een breder spectrum hebben, waardoor je ook IR licht opvangt.
Misschien is het zo dat bij bepaalde CCD's de groene filter ook goed is in IR licht, andere hebben misschien een andere kleur, of allemaal. Door filters te gebruiken kun je dan het IR signaal nog versterken.
Omdat IR licht in verhouding minder wordt gedetecteerd door de CCD heeft het bij normaal licht bijna geen invloed op het beeld.
Misschien is het zo dat bij bepaalde CCD's de groene filter ook goed is in IR licht, andere hebben misschien een andere kleur, of allemaal. Door filters te gebruiken kun je dan het IR signaal nog versterken.
Omdat IR licht in verhouding minder wordt gedetecteerd door de CCD heeft het bij normaal licht bijna geen invloed op het beeld.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Zo werkt het (ongeveer):deepspace schreef op 13 May 2003 @ 23:41:
Ergens werd opgemerkt dat je alleen RGB pixels hebt, en dat IR dus niet in dat model past. Leuke is dat de CCD sensors niet precies op R, G en B reageren, maar vaak een breder spectrum hebben, waardoor je ook IR licht opvangt.
Als je met gewoon rood licht ergens op schijnt dan krijg je dat een rood object wit is, de kleur rood wordt dus weggefilterd door het rode licht.
Bij mengen met infrarood ontstaat een soortgelijke situatie waarbij de meeste kleuren 'mengen' tot de tegenpool van rood, namelijk groen. Deze menging kunnen wij met onze ogen dus niet zien. De webcam ziet dit wel. Omdat er (extreem) rood licht schijnt ziet de camera dus geen rood meer (ook niet als mengkleur van andere kleuren zoals oranje) . Gevolg hiervan is dat het beeld groen wordt. (Net zoals je beeldscherm groen wordt wanneer je bij de kleurinstellingen rood uitschakelt (of wanneer de kleur rood op je videokaart stuk is...)). Of probeer een plaatje (foto) in Photoshop. Via Adjustments > color balance kun je rood uitzetten. Het plaatje wordt dan groen(er).
[ Voor 8% gewijzigd door kazz1980 op 14-05-2003 00:28 ]
Verwijderd
okee bedankt voor de uitleg!! ik was een beetje in verwarring doordat de warme objecten ook ir licht uitzenden.. maar ja beetje verwarrende naam dus dat ir webcam... moet eigenlijk zijn: extreem rood dus groen webcam... oftewel: erdg-webcam!!!kazz1980 schreef op 14 May 2003 @ 00:24:
[...]
Zo werkt het (ongeveer):
Als je met gewoon rood licht ergens op schijnt dan krijg je dat een rood object wit is, de kleur rood wordt dus weggefilterd door het rode licht.
Bij mengen met infrarood ontstaat een soortgelijke situatie waarbij de meeste kleuren 'mengen' tot de tegenpool van rood, namelijk groen. Deze menging kunnen wij met onze ogen dus niet zien. De webcam ziet dit wel. Omdat er (extreem) rood licht schijnt ziet de camera dus geen rood meer (ook niet als mengkleur van andere kleuren zoals oranje) . Gevolg hiervan is dat het beeld groen wordt. (Net zoals je beeldscherm groen wordt wanneer je bij de kleurinstellingen rood uitschakelt (of wanneer de kleur rood op je videokaart stuk is...)). Of probeer een plaatje (foto) in Photoshop. Via Adjustments > color balance kun je rood uitzetten. Het plaatje wordt dan groen(er).
Nee hoor helemaal niet. Het licht dat de LEDjes uitzenden IS infrarood, en daarmee is het een infrarood camera.Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 02:51:
[...]
okee bedankt voor de uitleg!! ik was een beetje in verwarring doordat de warme objecten ook ir licht uitzenden.. maar ja beetje verwarrende naam dus dat ir webcam... moet eigenlijk zijn: extreem rood dus groen webcam... oftewel: erdg-webcam!!!
Een warmte camera werkt weliswaar ook met infrarood maar op een andere manier. Namelijk warmte zendt infrarood licht uit. De infraroodcamera is extreem gevoelig voor infrarood licht (en niet voor ander licht), Daardoor kan de camera warmte 'opnemen' / weergeven.
Een IR-camera zoals die ik hier gemaakt heb is gewoon een nachtcamera (kan in het donker zien) maar de webcam is nog steeds dezelfde, dus deze is niet ineens extreem gevoelig voor de minieme hoeveelheid infrarood die warme objecten afgeven
maar iemand nog een idee of er folie bestaad die uit een lamp (halogeen oid) aleen het ir door laat?
of straald halogeen geen ir uit?
welk soort lam doet dat dan wel?
Verwijderd
je kan natuurlijk ook voor 40 euro een echte ir cam pakken heb je geen ledjes nodig
btw elke video cam of fotocam heeft een ir filter coating op de lens zitten
dus heel gevoelig zijn die er niet voor
btw elke video cam of fotocam heeft een ir filter coating op de lens zitten
dus heel gevoelig zijn die er niet voor
Verwijderd
yep die is dr gewoon hoorBJDI schreef op 14 mei 2003 @ 15:43:
maar iemand nog een idee of er folie bestaad die uit een lamp (halogeen oid) aleen het ir door laat?
Verwijderd
ja alle gewonen lampen stralen ir uit steker nog ze stralen meer ir uit dan zichtbaar lichtBJDI schreef op 14 May 2003 @ 15:47:
[...]
en hoe het dat?
prijs?
waar te koop?
stralen halogeen lampys ook ir uit?
ik weet dat er voor maglights ir kapjes zijn voor als je een nachtkijker hebt
btw een normale video cam is niet echt bepaald gevoelig voor ir hij ziet het vaak wel maar als je het echt goed wilt doen heb je een 0.1 lux b/w cam nodig of een Nachtkijker buis die heb ik hier ook eentje die versterkt ir licht ongeveer 1000x
Kijk...das het betere spul!Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 15:50:
[...]
een 0.1 lux b/w cam nodig of een Nachtkijker buis die heb ik hier ook eentje die versterkt ir licht ongeveer 1000x
maar ik zoek iets vor bewakig met webcam
en geen leds!!!
maar waar krig je dat folie?
en hoe heet het?
en geen leds!!!
maar waar krig je dat folie?
en hoe heet het?
Tjeez, jah, shame on me, dat is helemaal waar ik, soms iets te snel nadenken...AcouSE schreef op 13 May 2003 @ 10:46:
[...]
NEE! Die bovenste is fout!
Een led is een diode en deze kun je dus niet zien als een weerstand (in jou voorbeeld zie jij ze als 75 Ohm). Alleen de spanning over een led is gedefinieerd en ligt vast. De stroom wordt bepaald door bijv. een weerstand. In de datasheet staat dan ook altijd wat de maximale stroom mag zijn. Zou je bovenstaande aansluiten, dan is de spanningsval over de leds misschien 12V en geeft de voeding 12,1V. Dat betekent dat er 0,1V over de bekabeling valt. Misschien heeft deze een weerstand van 0,1Ohm, waardoor er een stroom van 1 Ampère door de leds loopt!. Leds kunnen NOOIT zonder stroombegrenzend component aangesloten worden.
Verwijderd
kan dr nog meer krijgen zijn iets van 15 euro per stuk nadeel is dat je de voeding zelf moet bouwen

XX1080 Restlicht versterker buizen , van Philips, komen uit nachtzicht apparatuur van de leopard tank, zijn gebruikt en kunnen dan ook spots hebben, voor experimenten zijn zij echter nog prima geschikt,werken op een spanning van ca. 15kv, focusseer spanning:ca 450volt(door weerstand deler uit 15kv, versterking ca:1000x,
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 19:23 ]
nee dankje,
ik heb geen wietplantage boven dus ik kan ook niet even een stekkertje wisselen
dus ik houd het maar bij webcams
ik heb geen wietplantage boven dus ik kan ook niet even een stekkertje wisselen
dus ik houd het maar bij webcams
ik wou ook zoiets maken
heb alles al in huis,

maar moet het persee rond de lens zitten?, ik wou gewoon zo'n blokje maken

Verwijderd
Dat is idd wel erg interessant. Ik weet uit ervaring dat deze nachtkijkers ontiegelijk duur zijn. Op mijn stageplek maken wij voedingen voor nachtkijkers, maar dat zijn geen goedkope dingetjes. Gemaakt van speciaal buigbare printplaat, en superdure multipliers en minitransformatoren. De voeding transformeert 3 volt (20mA!) omhoog naar 8kV (enkele nA).Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 19:13:
[...]
kan dr nog meer krijgen zijn iets van 15 euro per stuk nadeel is dat je de voeding zelf moet bouwen
[afbeelding]
XX1080 Restlicht versterker buizen , van Philips, komen uit nachtzicht apparatuur van de leopard tank, zijn gebruikt en kunnen dan ook spots hebben, voor experimenten zijn zij echter nog prima geschikt,werken op een spanning van ca. 15kv, focusseer spanning:ca 450volt(door weerstand deler uit 15kv, versterking ca:1000x,
Maar jij hebt dus zo'n buis thuis liggen. Heb je ook al een voeding erbij liggen?
Een blokje werkt ook, maar rond de lens werkt beter.Rebels schreef op 14 May 2003 @ 21:59:
ik wou ook zoiets makenheb alles al in huis,
[afbeelding]
ben ook bezig met deze mod, maar heb helaas niet de goede weerstanden in huis, dus moet ik die ff morgen kopen...
kheb dus al wat IR-ledjes bij Stuut&Bruijn gekocht a 0,50 cent per stuk en ga ze dus allemaal los parallel schakelen, zodat ik er een penlite (AA) van 1,5V op kan zetten.
als deze een capaciteit van 0,7 Ah heeft, dan kunnen 8 van me IR-ledjes 3 uur lang branden, dus meer dan voldoende, ook omdat ik er nog een aan/uit knop op ga maken..
mijn IR-ledjes hebben volgens de verkoper daar een stroom van 30mA nodig en een spanning van 0,8V. als ik alles parallel wil schakelen, zet ik dus op ELK ledje een weerstandje van 27 Ohm (afgerond naar boven). daar nog een aan/uit knop tussen en mijn digitale camera is weer een vette accessoire rijker...
edit: heb em net af en getest...
je moet dus niet die zwakke !@#$ leds hebben die ik heb...
waren de meest gangbare bij Stuut&Bruijn, dus waarschijnlijk voor tv's enzo.
had wel andere, maar wist ie nix van alleen maar serienrs..
ah well, ga ik zo maar ff trug en de meest heldere IR-leds eisen...
kheb dus al wat IR-ledjes bij Stuut&Bruijn gekocht a 0,50 cent per stuk en ga ze dus allemaal los parallel schakelen, zodat ik er een penlite (AA) van 1,5V op kan zetten.
als deze een capaciteit van 0,7 Ah heeft, dan kunnen 8 van me IR-ledjes 3 uur lang branden, dus meer dan voldoende, ook omdat ik er nog een aan/uit knop op ga maken..
mijn IR-ledjes hebben volgens de verkoper daar een stroom van 30mA nodig en een spanning van 0,8V. als ik alles parallel wil schakelen, zet ik dus op ELK ledje een weerstandje van 27 Ohm (afgerond naar boven). daar nog een aan/uit knop tussen en mijn digitale camera is weer een vette accessoire rijker...
edit: heb em net af en getest...
je moet dus niet die zwakke !@#$ leds hebben die ik heb...
waren de meest gangbare bij Stuut&Bruijn, dus waarschijnlijk voor tv's enzo.
had wel andere, maar wist ie nix van alleen maar serienrs..
ah well, ga ik zo maar ff trug en de meest heldere IR-leds eisen...
[ Voor 18% gewijzigd door NewbieNeo op 17-05-2003 15:14 ]
Verwijderd
nog ff over wat nicje zei, je hebt 2 soorten nachtkijkers.
-de ene is zoals je hier leest met ledjes. hiermee kun je echter alleen over een kleine afstand iets zien.
-de andere is een restlichtversterker, die ze in het leger gebruiken. deze vangt het IR licht op en versterkt het. voor het leger zijn die op een verrekijker of op een scope gemonteerd, zodat je in tegenstelling tot de 1e soort wel ver kan kijken omdat je niet afhankelijk bent van een lichtbron. met deze laatste manier kun je iemand nog iemand zien op 1,5 km en neerschieten
. (het kost dan ook wel iets van 10.000 euro).
-de ene is zoals je hier leest met ledjes. hiermee kun je echter alleen over een kleine afstand iets zien.
-de andere is een restlichtversterker, die ze in het leger gebruiken. deze vangt het IR licht op en versterkt het. voor het leger zijn die op een verrekijker of op een scope gemonteerd, zodat je in tegenstelling tot de 1e soort wel ver kan kijken omdat je niet afhankelijk bent van een lichtbron. met deze laatste manier kun je iemand nog iemand zien op 1,5 km en neerschieten
ik heb 'm af, maar werkt voor geen meter

als ik 'm recht in de lens neem dan "filmt" ie de leds wel, maar het "licht" weerkaatst nergens op
heeft het er echt mee temaken da het IR-licht mee moet komen in de beam van de camera zeg maar? ik zal morgen es proberen met een webcam, ik heb nu met me digicam geprobeert
en ik heb optimaal stroom erop, weerstandjes perfect berekent enzow
Wat ik me dan meteen afvraag:
valt er ook zoiets te maken dat je door (1 laag) kleding kan kijken
, zoals die Sony camera's in Japan met nightvision overdag en de A35 lens?
(zie o.a. artikel Guardian )
valt er ook zoiets te maken dat je door (1 laag) kleding kan kijken
(zie o.a. artikel Guardian )
P4 1,6@2,24 MSI 845 ultra-c retail cooler 1 casefan
Nee, om zogezegd door kleren te zien, moet je één lens er uit halen. Dat is wat ik ooit heb gelezen. Dit geldt enkel voor niet-digitale cameras (oude). Hoe het moet en waarmee heb ik geen idee.
rebels, waarschijnlijk heb je dan te zwakke IR-leds genomen, net als ik heb gedaan...
probeer 't es met de allerfelste beschikbaar..
op de foto's van de topicstarter ziet t er nog best goed werkend uit...
probeer 't es met de allerfelste beschikbaar..
op de foto's van de topicstarter ziet t er nog best goed werkend uit...
je kan ook gewoon het licht in je kamer aandoen natuurlijk, zie je nog kleur ook.
"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"
Verwijderd
hmm
Wat ik tot zover nog niet heb kunnen lezen, is dat er mensen zijn met de IR-mod die ook zo snugger zijn geweest om 't roodfilter voor/achter de lens van hun webcam vandaan te slopen...
De meeste webcams maken overigens gebruik van de goedkopere CMOS sensoren ipv van CCD sensoren(wat oudere webcams daargelaten).
Deze sensoren zijn überhaupt een stuk gevoeliger voor (infra)rood dan andere 'kleuren'. Vandaar dat er dan ook een roodfilter wordt gebruikt, teneinde de balans in de kleuren weer een beetje terug te krijgen.
'T roodfilter kan je herkennen omdat 't er blauwig uitziet als je er doorheen kijkt (Als je naar de reflectie kijkt ziet 't er wel paars/rood uit).
Als je dat filter verwijderd, zul je zien dat de gevoeligheid meteen een factor 5 verbetert.
Nog een voordeel is als je een kunstof lens hebt ipv een glazen of kwarts lens. de silanol-groepen in kwarts/glas absorberen namelijk IR-licht. Dus cheap-ass is the way to go
Overigens, IR licht van de meeste IR-LEDjes is gewoon erg donkerrood, tegen bordeauxrood aan. (Ja, ik kan dat zien ja
erg handig met afstandbediening testen
)
Wat ik tot zover nog niet heb kunnen lezen, is dat er mensen zijn met de IR-mod die ook zo snugger zijn geweest om 't roodfilter voor/achter de lens van hun webcam vandaan te slopen...
De meeste webcams maken overigens gebruik van de goedkopere CMOS sensoren ipv van CCD sensoren(wat oudere webcams daargelaten).
Deze sensoren zijn überhaupt een stuk gevoeliger voor (infra)rood dan andere 'kleuren'. Vandaar dat er dan ook een roodfilter wordt gebruikt, teneinde de balans in de kleuren weer een beetje terug te krijgen.
'T roodfilter kan je herkennen omdat 't er blauwig uitziet als je er doorheen kijkt (Als je naar de reflectie kijkt ziet 't er wel paars/rood uit).
Als je dat filter verwijderd, zul je zien dat de gevoeligheid meteen een factor 5 verbetert.
Nog een voordeel is als je een kunstof lens hebt ipv een glazen of kwarts lens. de silanol-groepen in kwarts/glas absorberen namelijk IR-licht. Dus cheap-ass is the way to go
Overigens, IR licht van de meeste IR-LEDjes is gewoon erg donkerrood, tegen bordeauxrood aan. (Ja, ik kan dat zien ja
Wow wat gaaf, ik dacht dat ik de enige was in ons universum! Kan je ook net als ik door muren heen kijken, auto's optillen met een hand en dingen bevriezen met je adem?Verwijderd schreef op 17 mei 2003 @ 16:02:
Overigens, IR licht van de meeste IR-LEDjes is gewoon erg donkerrood, tegen bordeauxrood aan. (Ja, ik kan dat zien jaerg handig met afstandbediening testen
)
"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"
Tiberium schreef op 17 May 2003 @ 17:30:
[...]
Wow wat gaaf, ik dacht dat ik de enige was in ons universum! Kan je ook net als ik door muren heen kijken, auto's optillen met een hand en dingen bevriezen met je adem?
Inderdaad, een erg sterk verhaal ...
-
tsja, die ledjes zenden gewoon niet één golflengte uit, maar een bepaald spectrum wat net op de grens ligt tussen IR en Rood, het rooie gedeelte kun je idd bij sommige afstandbedieningen zien, bij anderen ook niet, die zenden alleen IR uit.
BTW: komen er nog nightshots van TS???
BTW: komen er nog nightshots van TS???
[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 17-05-2003 18:57 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
woei, met m'n cameraatje op me SPV werkt me brouwsel wel ok 
met me dure digicam dus niet, heeft dus met de ccd temaken
met me dure digicam dus niet, heeft dus met de ccd temaken
Verwijderd
Meestal zijn IR-leds bedoeld om te werken met een pulserende stroom (zie afstandsbediening). Als je naar de specs van een IR-Led kijkt dan kan deze een stroom van 1 A verdragen gedurende een korte tijd (200uS).
Indien je dit kan synchroniseren met de camera, kan je met een beperkt aantal leds een goede IR - spot maken.
De camcorders met IR-spot zijn zo uitgevoerd.
Indien je dit kan synchroniseren met de camera, kan je met een beperkt aantal leds een goede IR - spot maken.
dan wordt het als ik het goed begrijp dus een IR-Flitser? das natuurlijk niet ideaal voor een webcam als je daarmee ook bewegend beeld wil opnemen. je zou dan wel een groot aantal ledjes kunne nemen en die dan groepsgewijs afwisselend laten flitsen zodat je toch constant licht hebt (of iig genoeg flitsen per seconde).Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 12:28:
Meestal zijn IR-leds bedoeld om te werken met een pulserende stroom (zie afstandsbediening). Als je naar de specs van een IR-Led kijkt dan kan deze een stroom van 1 A verdragen gedurende een korte tijd (200uS).
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik heb dit inderdaad gedaan.. (ben nog niet toegekomen aan een IR lamp)Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 16:02:
Ja ziet onmiddelijk het effect overdag omdat boombladeren ineens roodbruin
lijken ipv groen omdat die veel IR reflecteren.
Voor de philips vesta webcams zijn wel howto's te vinden.
Dat met die cd/ir leds ga ik zeker eens doen..
I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!
Vandaar dat je het flitsen moet synchroniseren met de webcam. Iedere keer alsOrion84 schreef op 18 May 2003 @ 12:51:
[...]
dan wordt het als ik het goed begrijp dus een IR-Flitser? das natuurlijk niet ideaal voor een webcam als je daarmee ook bewegend beeld wil opnemen.
de ccd scanned, moet je flitsen..
Dus op full speed zou je 30 keer per seconde moeten flitsen in sync met
de camera. Ik denk wel dat dit heeeel lastig wordt.
I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!
mja, dan moet je ergens het kloksignaal vandaan halen wat die scans aanstuurt, en dat gebruiken om je ledjes te laten flitsen.Dr.DNA schreef op 18 mei 2003 @ 19:26:
[...]
Vandaar dat je het flitsen moet synchroniseren met de webcam. Iedere keer als
de ccd scanned, moet je flitsen..
Dus op full speed zou je 30 keer per seconde moeten flitsen in sync met
de camera. Ik denk wel dat dit heeeel lastig wordt.
Ik heb ook zoiets gemaakt, maar dan met extreme IR-LEDs. Deze LEDs voed ik met 80mA continu. Ik heb er 24 van op een printje gesoldeerd en er een koellichaam achtergezet en dat is echt nodig! Ik kan met de LEDs een flat verlichten aan de overkant van de straat!
Ik gebruik dan wel gewoon mijn Sony camera met nightshot. Er is genoeg licht voor de autofocus als objecten binnen de 15m staan.
Als ik met mijn handpalm de LEDs bedek zie ik de aderen lopen in mijn hand!
Ik gebruik dan wel gewoon mijn Sony camera met nightshot. Er is genoeg licht voor de autofocus als objecten binnen de 15m staan.
[ Voor 8% gewijzigd door Benadski op 19-05-2003 12:23 ]
hee, dat zijn wel mooie ledjes.. Waar heb jij ze vandaan en zijn ze nog steeds te krijgen?Benadski schreef op 19 May 2003 @ 12:22:
Ik heb ook zoiets gemaakt, maar dan met extreme IR-LEDs. Deze LEDs voed ik met 80mA continu. Ik heb er 24 van op een printje gesoldeerd en er een koellichaam achtergezet en dat is echt nodig! Ik kan met de LEDs een flat verlichten aan de overkant van de straat!
* Bluppy2 heeft wel intresse in een stuk of 10 van die dingen
bij ons op de flat worden nogal wat kratten bier gejat door buurtbewoners, en nu zijn we bezig met een beveiligingscamera...
><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>
Met een frequentie van rond de 30 KHz - 50 KHz is dat absoluut geen probleem..Orion84 schreef op 19 May 2003 @ 11:58:
[...]
mja, dan moet je ergens het kloksignaal vandaan halen wat die scans aanstuurt, en dat gebruiken om je ledjes te laten flitsen.
Heb je geen kloksignaal nodig..
Met een oudere cam werkte een frequentie van zelfs 500 Hz al aardig.
Gezien je meerdere belichtingen per frame (opnamemoment) krijgt heb je een goed verlicht beeld..
[ Voor 12% gewijzigd door equinoxe op 19-05-2003 15:05 ]
ja maar het ging er toch om om ledjes korte tijd extra te belasten dan weer ff niet, zodat je ze zwaarder kunt belsten, en ik denk dat je met meerdere Khz'n een beetje dat doel voorbij schiet. mij lijkt het dat hoe lager de frequentie hoe hoger je hem tijdens een flits kunt belasten toch? en dat kloksignaal aftappen hoeft toch nie zo'n probleem te zijn??equinoxe schreef op 19 May 2003 @ 15:02:
[...]
Met een frequentie van rond de 30 KHz - 50 KHz is dat absoluut geen probleem..
Heb je geen kloksignaal nodig..
Met een oudere cam werkte een frequentie van zelfs 500 Hz al aardig.
Gezien je meerdere belichtingen per frame (opnamemoment) krijgt heb je een goed verlicht beeld..
Verwijderd
Nee, ik kan echter wel op grote afstand ruiken wanneer iemand over te weinig kennis van de menselijke fysiologie beschikt om een feit op waarheid te beoordelenTiberium schreef op 17 May 2003 @ 17:30:
[...]
Wow wat gaaf, ik dacht dat ik de enige was in ons universum! Kan je ook net als ik door muren heen kijken, auto's optillen met een hand en dingen bevriezen met je adem?
Normaliter wordt 't bereik tussen 380nm (near-UV) en 770nm (near-IR) als 't 'zichtbare' licht gedefineerd.
Echter blijkt uit onderzoek dat de retina tot golflengtes van 1000-1050nm gevoelig kan zijn (echter in erg lage gevoeligheden). Photopische gevoeligheden tot 950nm worden vaker gevonden.
Nog lagere gevoeligheden zou problemen opleveren aangezien de wereld om ons heen een continue 'mist' van infrarode straling uitzend.
Referenties:
Griffin, D.R., Hubbard, R. & Wald, G. - The sensitivity of the human eye to infra-red radiation, J. Opt. Soc. Am. , 37, 546-554.
Schnapf, J.L., Kraft, T.W. & Baylor, D.A. - Spectral sensitivity of human cone photoreceptors, Nature, 325, 439-441
En dan te bedenken dat een zgn IR-LED de top van z'n emissiespectrum vaak in de 800nm regionen heeft...
De bedoeling is idd om de leds zwaarder te belasten.Orion84 schreef op 19 May 2003 @ 19:29:
[...]
ja maar het ging er toch om om ledjes korte tijd extra te belasten dan weer ff niet, zodat je ze zwaarder kunt belsten, en ik denk dat je met meerdere Khz'n een beetje dat doel voorbij schiet. mij lijkt het dat hoe lager de frequentie hoe hoger je hem tijdens een flits kunt belasten toch? en dat kloksignaal aftappen hoeft toch nie zo'n probleem te zijn??
Echter is het beter om meerdere keren tijdens 1 frame te belasten.
Mijn 500 Hz IR flasher werkte prima.
30-50 KHz heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd, was een tip van een maat van mij.
@laserguy:
Thanks for the tip: ik heb meteen 2 van die XX1080 besteld (lekker goedkoop..
Van hoever kan je opnemen met de webcam en de IR-leds?
Wat ik namelijk van plan ben is om in onze garage een simpele PC neer te zetten en de webcam buiten tegen de garage aan bevestigen. Deze wil ik dan 's nacht onze auto's op de oprit in de gaten houden, maar deze staan ongeveer 6 tot 8 meter van de webcam af!
Haalt deze het nog, of is dit te ver weg?
Graag zie ik wat foto's die buiten in het donker gemaakt zijn...
Wat ik namelijk van plan ben is om in onze garage een simpele PC neer te zetten en de webcam buiten tegen de garage aan bevestigen. Deze wil ik dan 's nacht onze auto's op de oprit in de gaten houden, maar deze staan ongeveer 6 tot 8 meter van de webcam af!
Haalt deze het nog, of is dit te ver weg?
Graag zie ik wat foto's die buiten in het donker gemaakt zijn...
Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!
Ik ben sinds kort ook even bezig geweest met het bouwen van een infrarood lamp. Gewoon je eigen filter maken, en dan die voor een bouwlamp oid zetten. Alleen wordt zo'n bouwlamp zo verdomd warm, dat het misschien handig is als je er een dimmer voor zet. Of koeling op de een of andere manier bedenken.
Een infrarood filter maak je van negatieven van foto's. Je moet dan de negatieven nemen die helemaal zwart zijn (dus ontwikkelde negatieven). Ik heb van het weekend even de foto boekjes doorgebladerd (de negatieven dus), en heb gezien dat er aan het uiteinde van een rolletje regelmatig zwarte negatieven zitten. Als je die nu eens allemaal bij elkaar neemt en aan elkaar plakt.
Ze laten namelijk nauwelijks normaal licht door, maar zo goed als alle infrarood licht. Als je 3 laagjes op elkaar neemt zie je er al niks meer doorheen, en kan je ze voor je bouwlamp plaatsen...
Een infrarood filter maak je van negatieven van foto's. Je moet dan de negatieven nemen die helemaal zwart zijn (dus ontwikkelde negatieven). Ik heb van het weekend even de foto boekjes doorgebladerd (de negatieven dus), en heb gezien dat er aan het uiteinde van een rolletje regelmatig zwarte negatieven zitten. Als je die nu eens allemaal bij elkaar neemt en aan elkaar plakt.
Ze laten namelijk nauwelijks normaal licht door, maar zo goed als alle infrarood licht. Als je 3 laagjes op elkaar neemt zie je er al niks meer doorheen, en kan je ze voor je bouwlamp plaatsen...
Verwijderd
Wat ze aan zichtbaar licht niet doorlaten, zal dus worden geabsorbeerd... en dat zal hoogst waarschijnlijk resulteren in smeltende negatieven.-MvZ- schreef op 21 May 2003 @ 16:47:
..8<..
(Misschien ben ik je voor, maar koelen met water gaat in dit geval ook niet lukken, dat absorbeert weer alle infrarode straling
Ik denk dat je in dat geval beter voor een paar euro een infrarood lamp bij een lampenwinkel kan halen. (Handyman

Sorry voor de kick, maar ik denk ik laat even mijn brouwsel zien 
Malletje getekend mbv geodriehoek:

Boor
:

De ledjes, 8 stuks:

Gaatjes gemaakt:

Ledjes in de gaatjes:

Ledjes op hun plaats vastgelijmd en gesoldeerd:

Ik moet alleen nog een weerstandje hebben... De ledje worden ineens heel warm.
Dan kan ik nightshots maken

Boor

De ledjes, 8 stuks:

Gaatjes gemaakt:

Ledjes in de gaatjes:

Verwijderd
insan1ty schreef op 05 juni 2003 @ 17:52:
Sorry voor de kick, maar ik denk ik laat even mijn brouwsel zien
[afbeelding]
Boor:
[afbeelding]
De ledjes, 8 stuks:
[afbeelding]
Gaatjes gemaakt:
[afbeelding]
Ledjes in de gaatjes:
[afbeelding]
[afbeelding]
Alle camera's zien infrarood licht, zelfs je webcam, houd er maar eens een afstandsbediening voor, en ga zappen, echter deze ledjes hebben niet genoeg lichtvermogen om echt iets te belichten, heir heb je weer "Belichtings infrarood"leds voor nodig, op mijn Digicam heb ik infrarood zitten, dit zijn 2 ledjes ingebouwd en daar schijnwerp ik tot 8 meter ver een stip op de muur, deze leds moet je dus hebben, leuke details, moet je eens naar ogen van mensen kijken, kijk je dwars doorheen, ook leuk is bij ogen van knaagdieren ofzo, bij ratten kan je de pupillen zien, en bij katten krijg je 2 grote lichtballen, aleen jammer dat je met infrarood aleen zwart-wit kan zien, voor de rest leuk project, tweaken zoals het hoort
Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer
lol, Insanity!!!
die blauwe IR ledjes heb ik ook gebruikt, en de mijne waren POEP man....
veeeeels te zwak...
zijn waarschijnlijk voor normaal gebruik in afstandsbedienings..
had ze bij Stuut&Bruijn gekocht, maar heb nu al nieuwe besteld via internet, hopelijk dat die wel sterk genoeg zijn...
had alles al zo mooi op een 1,5V batterij aangesloten, met op elke led een 27 Ohm weerstandje. alles parallel... argghhhh
magoed, binnekort nieuwe kansen..
veeeeels te zwak...
had ze bij Stuut&Bruijn gekocht, maar heb nu al nieuwe besteld via internet, hopelijk dat die wel sterk genoeg zijn...
had alles al zo mooi op een 1,5V batterij aangesloten, met op elke led een 27 Ohm weerstandje. alles parallel... argghhhh
Ja volgens mij zijn die van mij ook te zwak...NewbieNeo schreef op 05 June 2003 @ 23:15:
lol, Insanity!!!
veeeeels te zwak...
En dat voor €0.95 per stuk
En die doet het niet. Volgens mij is dat die "winkel" van Corbin Los of niet? aka elektro-maniakNewbieNeo schreef op 06 juni 2003 @ 00:15:
pssst...
misschien een tipje voor je...
kijk hier es...
zijn nog vet goedkoop ook...
even een vraag (misschien al langs geweest)
ik heb een Hi8 Camcorder, werkt dat daar ook mee ?
one more thing...
Moet je even proberen he, staat hierboven ook beschreven.DaMiKeY schreef op 06 juni 2003 @ 02:43:
even een vraag (misschien al langs geweest)
Richt een afstandsbediening op je lens, als je het ledje ziet knipperen werkt het.
Lees de draad voordat je blaat aub.
tis best een grote draad en het was 3 uur sn8s dus rustig maar.
one more thing...
Oh dus als het wat later wordt hoef je niet de hele draad door te lezen?DaMiKeY schreef op 06 juni 2003 @ 12:16:
tis best een grote draad en het was 3 uur sn8s dus rustig maar.
3 pagina's is overigens niet veel.
ik hier zo'n "oregon scientific" liggen (van de Gamma) en daar zat een lensje op van nog geen 1mm(0,7 ofzo) maargoed als je door dat dingetje heen keek dan zie je dat er een of andere filter in zit om het ir eruit te filteren. vervolgens een kapotte videocamera gepakt en daar een grote positieve lens uit gehaald. toen heb ik met pvc even een adaptor gefabriseerd.
nu is de camera heel erg gevoelig voor licht (kan overdag geen normaal beeld meer maken) maar snachts doet ie het wel heel leuk. en!!! ik kan door bepaalde soorten plastic heen kijken!!!
nu is de camera heel erg gevoelig voor licht (kan overdag geen normaal beeld meer maken) maar snachts doet ie het wel heel leuk. en!!! ik kan door bepaalde soorten plastic heen kijken!!!
Ook door kleren?
Foutje ala sony
Probeer is. Toen met dat Volendam probleempje bleek dat er veel plastic in de kleren at verwerkt.
Foutje ala sony
Probeer is. Toen met dat Volendam probleempje bleek dat er veel plastic in de kleren at verwerkt.
van dat foutje heb ik ook van gehoort ja, moest je het dag/nacht stand schakelaartje in het midden zetten ofzoietsBJDI schreef op 06 June 2003 @ 21:38:
Ook door kleren?
Foutje ala sony
Die ir leds die insanity heeft zijn meer dan goed genoeg. Echter niet door ze simpelweg aan en stroombron te hangen.
We zijn op school bezig om een karretje vol automatisch te laten rijden. Hij moet dan een parcours afleggen. Het parcours kan je uitzetten met tape op de grond en dan met lichtsensors aflezen.
Wij gebruik echter IR lichtbakens waar het karretje op af rijd en dan de volgende zoekt.
Die bakens moesten we zelf ontwerpen omdat we de eerste zijn die dat doen.
Wij gebruiken de zelfde leds als insanity. Die rijken, jaja, 8 meter ver. Echter niet op en normale manier geschakelt zoals jullie doen. Maar gepulst, zoals een afstandsbediening.
Doormiddel van een 555 (tja, rotding, maar hiervoor goed genoeg) maken we een pulsende stroom van 2A met een dutycycle van 2%. Dit met een frequentie van 10khz.
Wat ik probeer uit te leggen, is dat je met een webcam die frequentie toch niet ziet, maw, dat je zo het bereik uit kan breiden. De lichtsterkte is wat verminderd, maar ipv en 50cm wat goed zichtbaar is, heb je nu een meter of 3-4 bereik wat je kan zien.
Btw kan je bij ronrad kant en klare schijnwerpers kopen:
Vrij prijzig, maar een 555 schakeling is ook niet goedkoop.

Op site van conrad : componenten - opto electronische bouwelementen - IR bouwelementen
Dan staat hij bovenaan
We zijn op school bezig om een karretje vol automatisch te laten rijden. Hij moet dan een parcours afleggen. Het parcours kan je uitzetten met tape op de grond en dan met lichtsensors aflezen.
Wij gebruik echter IR lichtbakens waar het karretje op af rijd en dan de volgende zoekt.
Die bakens moesten we zelf ontwerpen omdat we de eerste zijn die dat doen.
Wij gebruiken de zelfde leds als insanity. Die rijken, jaja, 8 meter ver. Echter niet op en normale manier geschakelt zoals jullie doen. Maar gepulst, zoals een afstandsbediening.
Doormiddel van een 555 (tja, rotding, maar hiervoor goed genoeg) maken we een pulsende stroom van 2A met een dutycycle van 2%. Dit met een frequentie van 10khz.
Wat ik probeer uit te leggen, is dat je met een webcam die frequentie toch niet ziet, maw, dat je zo het bereik uit kan breiden. De lichtsterkte is wat verminderd, maar ipv en 50cm wat goed zichtbaar is, heb je nu een meter of 3-4 bereik wat je kan zien.
Btw kan je bij ronrad kant en klare schijnwerpers kopen:
Vrij prijzig, maar een 555 schakeling is ook niet goedkoop.
Op site van conrad : componenten - opto electronische bouwelementen - IR bouwelementen
Dan staat hij bovenaan
[ Voor 18% gewijzigd door Epsilon op 07-06-2003 12:12 ]
Nou heb ik weer iets geks... Heb 8 nieuwe IR led's besteld, 100mW nu...
Ik heb er 2x4 in serie en dan die 2 series parallel aan elkaar
De LED's moesten 1.5V hebben bij een stroom van 20mA.
Dus ik begrijp dan dat er 6V op moet staan, en dat het geheel dan 40mA trekt.
Dus zo
Nou geven de LED's echter geen licht... Hoe kan da nou...
Ik heb er 2x4 in serie en dan die 2 series parallel aan elkaar
De LED's moesten 1.5V hebben bij een stroom van 20mA.
Dus ik begrijp dan dat er 6V op moet staan, en dat het geheel dan 40mA trekt.
code:
1
2
3
| [->|->|->|->|-] =[ ]= [->|->|->|->|-] |
Dus zo
Nou geven de LED's echter geen licht... Hoe kan da nou...
[ Voor 23% gewijzigd door insan1ty op 12-06-2003 13:01 ]
uhhm, IR? dat is dus niet zichtbaar, probeer eens een shot te maken met je webcam in een donkere kamer, als je dan wel wat ziet werkt het, maar het licht hoort dus onzichtbaar te zijn
Ja duhhhh ik kijk dus op het scherm van mn camera hearjandijk schreef op 12 June 2003 @ 13:05:
uhhm, IR? dat is dus niet zichtbaar, probeer eens een shot te maken met je webcam in een donkere kamer, als je dan wel wat ziet werkt het, maar het licht hoort dus onzichtbaar te zijn
Kijk eens in de eerste post?j-w schreef op 12 June 2003 @ 13:07:
leuk allemaal, maar....
ik heb nog steeds geen pics gezien van de IR-Cam in het donker!!!!
Overigens lijk het er nu op dat ze gewoon heeeeel zwak licht geven, als ik precies in de lens richt zie je het een beetje...
ik heb een webcam in het donker aan de praat gekregen
eerst de ir-filter weghalen en het is 10x helderder.
eerst de ir-filter weghalen en het is 10x helderder.
Dit topic is gesloten.