[IR-webcam]howto inclusief pics!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.731 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

equinoxe schreef op 19 May 2003 @ 15:02:
[...]

Met een frequentie van rond de 30 KHz - 50 KHz is dat absoluut geen probleem..
Heb je geen kloksignaal nodig..
Met een oudere cam werkte een frequentie van zelfs 500 Hz al aardig.

Gezien je meerdere belichtingen per frame (opnamemoment) krijgt heb je een goed verlicht beeld..
ja maar het ging er toch om om ledjes korte tijd extra te belasten dan weer ff niet, zodat je ze zwaarder kunt belsten, en ik denk dat je met meerdere Khz'n een beetje dat doel voorbij schiet. mij lijkt het dat hoe lager de frequentie hoe hoger je hem tijdens een flits kunt belasten toch? en dat kloksignaal aftappen hoeft toch nie zo'n probleem te zijn??

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tiberium schreef op 17 May 2003 @ 17:30:
[...]

Wow wat gaaf, ik dacht dat ik de enige was in ons universum! Kan je ook net als ik door muren heen kijken, auto's optillen met een hand en dingen bevriezen met je adem?
Nee, ik kan echter wel op grote afstand ruiken wanneer iemand over te weinig kennis van de menselijke fysiologie beschikt om een feit op waarheid te beoordelen :Y)

Normaliter wordt 't bereik tussen 380nm (near-UV) en 770nm (near-IR) als 't 'zichtbare' licht gedefineerd.

Echter blijkt uit onderzoek dat de retina tot golflengtes van 1000-1050nm gevoelig kan zijn (echter in erg lage gevoeligheden). Photopische gevoeligheden tot 950nm worden vaker gevonden.

Nog lagere gevoeligheden zou problemen opleveren aangezien de wereld om ons heen een continue 'mist' van infrarode straling uitzend.

Referenties:

Griffin, D.R., Hubbard, R. & Wald, G. - The sensitivity of the human eye to infra-red radiation, J. Opt. Soc. Am. , 37, 546-554.

Schnapf, J.L., Kraft, T.W. & Baylor, D.A. - Spectral sensitivity of human cone photoreceptors, Nature, 325, 439-441

En dan te bedenken dat een zgn IR-LED de top van z'n emissiespectrum vaak in de 800nm regionen heeft... (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Orion84 schreef op 19 May 2003 @ 19:29:
[...]

ja maar het ging er toch om om ledjes korte tijd extra te belasten dan weer ff niet, zodat je ze zwaarder kunt belsten, en ik denk dat je met meerdere Khz'n een beetje dat doel voorbij schiet. mij lijkt het dat hoe lager de frequentie hoe hoger je hem tijdens een flits kunt belasten toch? en dat kloksignaal aftappen hoeft toch nie zo'n probleem te zijn??
De bedoeling is idd om de leds zwaarder te belasten.
Echter is het beter om meerdere keren tijdens 1 frame te belasten.
Mijn 500 Hz IR flasher werkte prima.
30-50 KHz heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd, was een tip van een maat van mij.

@laserguy:
Thanks for the tip: ik heb meteen 2 van die XX1080 besteld (lekker goedkoop.. :) ), is altijd leuk om mee te klooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:32
Van hoever kan je opnemen met de webcam en de IR-leds?

Wat ik namelijk van plan ben is om in onze garage een simpele PC neer te zetten en de webcam buiten tegen de garage aan bevestigen. Deze wil ik dan 's nacht onze auto's op de oprit in de gaten houden, maar deze staan ongeveer 6 tot 8 meter van de webcam af!

Haalt deze het nog, of is dit te ver weg?

Graag zie ik wat foto's die buiten in het donker gemaakt zijn...

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ja precies, laat eens wat plaatjes zien. ik heb al meerder mensen hier zien zeggen dat ze een werkende IR-cam hadden, dus laat es ff nachtpics zien plz.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
voor deze restlichtversterker :
Afbeeldingslocatie: http://www.baco-army-goods.nl/dump/buisverst.jpg

Heb ik hier wat schema's om de 15 KV te maken van 9 VDC
[Schema]
[Schema 2]

Moet je wel nog een 400 V output bouwen..

[ Voor 13% gewijzigd door equinoxe op 21-05-2003 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MvZ-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 14:25
Ik ben sinds kort ook even bezig geweest met het bouwen van een infrarood lamp. Gewoon je eigen filter maken, en dan die voor een bouwlamp oid zetten. Alleen wordt zo'n bouwlamp zo verdomd warm, dat het misschien handig is als je er een dimmer voor zet. Of koeling op de een of andere manier bedenken.

Een infrarood filter maak je van negatieven van foto's. Je moet dan de negatieven nemen die helemaal zwart zijn (dus ontwikkelde negatieven). Ik heb van het weekend even de foto boekjes doorgebladerd (de negatieven dus), en heb gezien dat er aan het uiteinde van een rolletje regelmatig zwarte negatieven zitten. Als je die nu eens allemaal bij elkaar neemt en aan elkaar plakt.
Ze laten namelijk nauwelijks normaal licht door, maar zo goed als alle infrarood licht. Als je 3 laagjes op elkaar neemt zie je er al niks meer doorheen, en kan je ze voor je bouwlamp plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-MvZ- schreef op 21 May 2003 @ 16:47:
..8<..
Ze laten namelijk nauwelijks normaal licht door, maar zo goed als alle infrarood licht. Als je 3 laagjes op elkaar neemt zie je er al niks meer doorheen, en kan je ze voor je bouwlamp plaatsen...
Wat ze aan zichtbaar licht niet doorlaten, zal dus worden geabsorbeerd... en dat zal hoogst waarschijnlijk resulteren in smeltende negatieven.

(Misschien ben ik je voor, maar koelen met water gaat in dit geval ook niet lukken, dat absorbeert weer alle infrarode straling :P )

Ik denk dat je in dat geval beter voor een paar euro een infrarood lamp bij een lampenwinkel kan halen. (Handyman :X winkels hebben ze ook, van Philips iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Sorry voor de kick, maar ik denk ik laat even mijn brouwsel zien :)

Malletje getekend mbv geodriehoek:
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/ir/mal.jpg
Boor >:) :
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/ir/boor.jpg
De ledjes, 8 stuks:
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/ir/ledjes.jpg
Gaatjes gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/ir/geboord2.jpg
Ledjes in de gaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/ir/ledjesunsoldered.jpg
Ledjes op hun plaats vastgelijmd en gesoldeerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/ir/ledjesinplace3.jpg

Ik moet alleen nog een weerstandje hebben... De ledje worden ineens heel warm.
Dan kan ik nightshots maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

insan1ty schreef op 05 juni 2003 @ 17:52:
Sorry voor de kick, maar ik denk ik laat even mijn brouwsel zien :)

Malletje getekend mbv geodriehoek:
[afbeelding]
Boor >:) :
[afbeelding]
De ledjes, 8 stuks:
[afbeelding]
Gaatjes gemaakt:
[afbeelding]
Ledjes in de gaatjes:
[afbeelding]
Ledjes op hun plaats vastgelijmd en gesoldeerd:
[afbeelding]

Ik moet alleen nog een weerstandje hebben... De ledje worden ineens heel warm.
Dan kan ik nightshots maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09 18:14

360Degreez

Typisch weer dit...

Alle camera's zien infrarood licht, zelfs je webcam, houd er maar eens een afstandsbediening voor, en ga zappen, echter deze ledjes hebben niet genoeg lichtvermogen om echt iets te belichten, heir heb je weer "Belichtings infrarood"leds voor nodig, op mijn Digicam heb ik infrarood zitten, dit zijn 2 ledjes ingebouwd en daar schijnwerp ik tot 8 meter ver een stip op de muur, deze leds moet je dus hebben, leuke details, moet je eens naar ogen van mensen kijken, kijk je dwars doorheen, ook leuk is bij ogen van knaagdieren ofzo, bij ratten kan je de pupillen zien, en bij katten krijg je 2 grote lichtballen, aleen jammer dat je met infrarood aleen zwart-wit kan zien, voor de rest leuk project, tweaken zoals het hoort

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
lol, Insanity!!!
die blauwe IR ledjes heb ik ook gebruikt, en de mijne waren POEP man.... :(
veeeeels te zwak...
zijn waarschijnlijk voor normaal gebruik in afstandsbedienings..
had ze bij Stuut&Bruijn gekocht, maar heb nu al nieuwe besteld via internet, hopelijk dat die wel sterk genoeg zijn...

had alles al zo mooi op een 1,5V batterij aangesloten, met op elke led een 27 Ohm weerstandje. alles parallel... argghhhh

magoed, binnekort nieuwe kansen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
NewbieNeo schreef op 05 June 2003 @ 23:15:
lol, Insanity!!!
die blauwe IR ledjes heb ik ook gebruikt, en de mijne waren POEP man.... :(
veeeeels te zwak...
zijn waarschijnlijk voor normaal gebruik in afstandsbedienings..
had ze bij Stuut&Bruijn gekocht, maar heb nu al nieuwe besteld via internet, hopelijk dat die wel sterk genoeg zijn...

had alles al zo mooi op een 1,5V batterij aangesloten, met op elke led een 27 Ohm weerstandje. alles parallel... argghhhh

magoed, binnekort nieuwe kansen..
Ja volgens mij zijn die van mij ook te zwak...
En dat voor €0.95 per stuk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
pssst...
misschien een tipje voor je...
kijk hier es... ;)
zijn nog vet goedkoop ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
NewbieNeo schreef op 06 juni 2003 @ 00:15:
pssst...
misschien een tipje voor je...
kijk hier es... ;)
zijn nog vet goedkoop ook...
En die doet het niet. Volgens mij is dat die "winkel" van Corbin Los of niet? aka elektro-maniak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

even een vraag (misschien al langs geweest)
ik heb een Hi8 Camcorder, werkt dat daar ook mee ?

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
DaMiKeY schreef op 06 juni 2003 @ 02:43:
even een vraag (misschien al langs geweest)
ik heb een Hi8 Camcorder, werkt dat daar ook mee ?
Moet je even proberen he, staat hierboven ook beschreven.
Richt een afstandsbediening op je lens, als je het ledje ziet knipperen werkt het.
Lees de draad voordat je blaat aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

tis best een grote draad en het was 3 uur sn8s dus rustig maar.

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
DaMiKeY schreef op 06 juni 2003 @ 12:16:
tis best een grote draad en het was 3 uur sn8s dus rustig maar.
Oh dus als het wat later wordt hoef je niet de hele draad door te lezen?
3 pagina's is overigens niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
ik hier zo'n "oregon scientific" liggen (van de Gamma) en daar zat een lensje op van nog geen 1mm(0,7 ofzo) maargoed als je door dat dingetje heen keek dan zie je dat er een of andere filter in zit om het ir eruit te filteren. vervolgens een kapotte videocamera gepakt en daar een grote positieve lens uit gehaald. toen heb ik met pvc even een adaptor gefabriseerd.

nu is de camera heel erg gevoelig voor licht (kan overdag geen normaal beeld meer maken) maar snachts doet ie het wel heel leuk. en!!! ik kan door bepaalde soorten plastic heen kijken!!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-07 16:10

BJD

Ook door kleren?
Foutje ala sony :D
Probeer is. Toen met dat Volendam probleempje bleek dat er veel plastic in de kleren at verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
BJDI schreef op 06 June 2003 @ 21:38:
Ook door kleren?
Foutje ala sony :D
Probeer is. Toen met dat Volendam probleempje bleek dat er veel plastic in de kleren at verwerkt.
van dat foutje heb ik ook van gehoort ja, moest je het dag/nacht stand schakelaartje in het midden zetten ofzoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48

Epsilon

Die ir leds die insanity heeft zijn meer dan goed genoeg. Echter niet door ze simpelweg aan en stroombron te hangen.

We zijn op school bezig om een karretje vol automatisch te laten rijden. Hij moet dan een parcours afleggen. Het parcours kan je uitzetten met tape op de grond en dan met lichtsensors aflezen.

Wij gebruik echter IR lichtbakens waar het karretje op af rijd en dan de volgende zoekt.

Die bakens moesten we zelf ontwerpen omdat we de eerste zijn die dat doen.

Wij gebruiken de zelfde leds als insanity. Die rijken, jaja, 8 meter ver. Echter niet op en normale manier geschakelt zoals jullie doen. Maar gepulst, zoals een afstandsbediening.

Doormiddel van een 555 (tja, rotding, maar hiervoor goed genoeg) maken we een pulsende stroom van 2A met een dutycycle van 2%. Dit met een frequentie van 10khz.

Wat ik probeer uit te leggen, is dat je met een webcam die frequentie toch niet ziet, maw, dat je zo het bereik uit kan breiden. De lichtsterkte is wat verminderd, maar ipv en 50cm wat goed zichtbaar is, heb je nu een meter of 3-4 bereik wat je kan zien.

Btw kan je bij ronrad kant en klare schijnwerpers kopen:
Vrij prijzig, maar een 555 schakeling is ook niet goedkoop.

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/10/10BD953EB13B658DE10000000A010251.JPG

Op site van conrad : componenten - opto electronische bouwelementen - IR bouwelementen

Dan staat hij bovenaan

[ Voor 18% gewijzigd door Epsilon op 07-06-2003 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Nou heb ik weer iets geks... Heb 8 nieuwe IR led's besteld, 100mW nu...
Ik heb er 2x4 in serie en dan die 2 series parallel aan elkaar
De LED's moesten 1.5V hebben bij een stroom van 20mA.
Dus ik begrijp dan dat er 6V op moet staan, en dat het geheel dan 40mA trekt.
code:
1
2
3
 [->|->|->|->|-]
=[             ]=
 [->|->|->|->|-]

Dus zo
Nou geven de LED's echter geen licht... Hoe kan da nou...

[ Voor 23% gewijzigd door insan1ty op 12-06-2003 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:51
uhhm, IR? dat is dus niet zichtbaar, probeer eens een shot te maken met je webcam in een donkere kamer, als je dan wel wat ziet werkt het, maar het licht hoort dus onzichtbaar te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
arjandijk schreef op 12 June 2003 @ 13:05:
uhhm, IR? dat is dus niet zichtbaar, probeer eens een shot te maken met je webcam in een donkere kamer, als je dan wel wat ziet werkt het, maar het licht hoort dus onzichtbaar te zijn
Ja duhhhh ik kijk dus op het scherm van mn camera he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

leuk allemaal, maar....

ik heb nog steeds geen pics gezien van de IR-Cam in het donker!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
j-w schreef op 12 June 2003 @ 13:07:
leuk allemaal, maar....

ik heb nog steeds geen pics gezien van de IR-Cam in het donker!!!!
Kijk eens in de eerste post?

Overigens lijk het er nu op dat ze gewoon heeeeel zwak licht geven, als ik precies in de lens richt zie je het een beetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tp21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 15:22
ik heb een webcam in het donker aan de praat gekregen
eerst de ir-filter weghalen en het is 10x helderder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd, maar om daar nu een topic van een half jaar oud voor te kicken :?
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.