[IR-webcam]howto inclusief pics!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.732 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Hallo en welkom bij "hoe maak ik een Infrarood webcam in 3 simpele stappen!"

Ik heb onlangs bij een IA op Laupro 8 Infrarood LEDjes op de kop getikt en ben aan het knutselen gegaan op daarmee een IR-webcam te maken (want een webcam zie IR-licht gewoon als wit licht!)

Benodigdheden:
- Een 8 cm CD-R (bijvoorbeeld van MMore).
- 6 of meer IR-LEDjes, een boortje ter grootte van de LED, maar absoluut niet groter dan de LED!
- Plakband (het makkelijkste is breed doorzichtig plakband of eventueel ducktape)

Stap1:
In de CD heb ik met de boormachine en een ijzerboortje gaten geboord waar de LEDjes precies inpassen (maar waar je ze dus ook weer niet volledig doorheen kunt drukken). Deze gaten zijn niet te maken zonder de reflectielaag van de CD (ernstig) te beschadigen. Ik heb daarom eerst een laag plakband over de CD aangebracht (aan de kant met de opdruk dus). Daaroverheen heb ik weer de voorkant van het CD-hoesje gelegd en ook dit met plakband vastgemaakt aan de ondergrond. Bij het boren raakt de reflectie laag nu even goed beschadigd, maar deze blijft nu wel op zn plek liggen, er ontstaan dus geen gaten in!

Stap2:
Alle LEDjes heb ik vervolgens in de gaten gedrukt. Let op de lange en korte pootjes!
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kazz1980/ir3.jpg
Vervolgens van alle LEDS de lange pootjes verbonden met de korte pootjes van de LED ernaast. Geen soldeer nodig: je kunt ze gewoon in elkaar draaien!.
Zorg dat er 1 lang en 1 kort pootje overblijft (naast elkaar). Deze moet je namelijk aan de stroombron verbinden!
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kazz1980/ir2.jpg

Stap3:
De overgebleven pootjes verbinden met stroom (mag aardig wat volt hebben, het zijn immers een boel lampjes! Ik heb er nu 12 volt op voor 8 lampjes). Vervolgens heb ik een tweede laag plakband over het geheel aangebracht (weer aan de opdrukkant van de CD).
De webcam door het gat in het midden van de CD steken (bij de meeste webcams kan de lens verwijderd worden (bij de Philips hoefde zelfs alleen het rubberen beschermkapje dr af) de CD kan er dan opgestoken worden. Bij sommige webcams zul je het gat mogelijk moeten vergroten of verkleinen (plakband??) verwacht ik... Vervolgens de lens (of het kapje) dr weer op. En klaar is de webcam!
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kazz1980/ir.jpg
(bij gebrek aan een spiegel hier een plaatje van de losse CD met lampjes aan, voordat ie op de webcam ging)

Bijna hetzelfde als bijvoorbeeld deze onbetaalbare camera: ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.needtoknowsurveillance.com/Pictures%20of%20product/COP%20Security%20Products/15-CM25WN.jpg

Pic vanuit mn pikdonkere opbergkast:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kazz1980/ir4.JPG
(40-50 cm diep ofzo)

[ Voor 14% gewijzigd door kazz1980 op 12-05-2003 17:28 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
PICS >:)

Hoeveel zichtbaar licht geven die IR-LEDjes nu? Op die spiegel--foto lijkt het nog heel wat.

[ Voor 87% gewijzigd door AlterEgo op 12-05-2003 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Ze geven volgens mij best behoorlijk licht...maar het is echt nog veel te licht om te kunnen zien of het echt een schijnwerper ofzo is...Maar het lijkt geweldig te werken....En volgens mij zou er nog best wat meer volt op mogen ook, maar heb hier niet meer dan 12 volt (nu ja 230 volt, maar dat gaat vast weer niet helemaal goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 00:46

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Leuk project!
Wat voor led's heb je gebruikt? (hoe fel ed.) Want als je van die standaard ledjes neemt, werkt het natuurlijk voor geen meter. Ben benieuwd hoe dit presteert ten opzichte van de bekende nightshot modi van bijvoorbeeld dv camera's....

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-08 08:46
Steengoed!! als het donker is moet je meteen wat pics posten want dit is idd een goede manier, en hoeveel kosten die IR-leds bij elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
via de IA was het onder de 5 euro (weet niet meer precies). Je wordt er iig niet arm van ofzo!!

Een pic vanuit mn stikdonkere opbergkast:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kazz1980/ir4.JPG
(kast van zon 40-50 cm diep)

[ Voor 8% gewijzigd door kazz1980 op 12-05-2003 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

kazz1980 schreef op 12 mei 2003 @ 17:24:
via de IA was het onder de 5 euro (weet niet meer precies). Je wordt er iig niet arm van ofzo!!

Een pic vanuit mn stikdonkere opbergkast:
[afbeelding]
(kast van zon 40-50 cm diep)
Hulde! _/-\o_ Ik ga dat ook maar eens doen met me cam :)

[ Voor 5% gewijzigd door Illegal_Alien op 12-05-2003 17:26 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wooow; serious tweaking is back in town! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Illegal_Alien schreef op 12 mei 2003 @ 17:26:
[...]

hulde _/-\o_ Het werkt! ik ga dat ook maar eens doen met me cam :)
DANK!!
het werkt inderdaad ja ;) ...
En is nog reuzemakkelijk ook, plus je hebt er haast niks voor nodig!

[ Voor 3% gewijzigd door kazz1980 op 12-05-2003 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

kazz1980 schreef op 12 May 2003 @ 17:20:
werken....En volgens mij zou er nog best wat meer volt op mogen ook, maar heb hier niet meer dan 12 volt (nu ja 230 volt, maar dat gaat vast weer niet helemaal goed)
je hebt dus nu 12 volt bij 8 ledjes.
dat is 1,5 volt. per ledje
hoeveel volt kunnen die leds dan aan??

zet ze parallel met een weerstand, dan kan je eventueel nog een hoger voltage op de ledjes zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 09:06
Mooooiiii !!! Maar één ding, hoort er geen voor-schakel weerstand aan die led ??!!! Anders zullen ze heel snel sterven. (morgen ir-leds kopen !!!!) En heb je ze aan de voeding van je cam gedaan of een apart draadje naar een molex?
edit: Zelfs in serie moet er een weerstand hé ..

[ Voor 10% gewijzigd door jvvv op 12-05-2003 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
_/-\o_
Superstoer! Maar hoe 'IR' is dat eigenlijk? Kan je echt warmte zien? Of heb ik het verkeerd begrepen? :?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

anandus schreef op 12 May 2003 @ 17:31:
_/-\o_
Superstoer! Maar hoe 'IR' is dat eigenlijk? Kan je echt warmte zien? Of heb ik het verkeerd begrepen? :?
je kan in het donker kijken met deze mod als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
anandus schreef op 12 mei 2003 @ 17:31:
_/-\o_
Nee jong, een webcam ziet ir-licht (wij niet). Maar voorwerpen worden dus verlicht met ir .... En die verlichte voorwerpen ziet uw webcam .

Werkt night-vision niet zo ??!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
IR is Infrarood. heeft niks met warmte te maken....

Ik heb ze op een losse adapter zitten zonder schakel weerstand.
Volgens mij is een weerstandje inderdaad een stuk beter, maar wel weer meer werk, en ik heb die gewoonweg niet in huis...

Kleur: IR
Lens kleur: Water Clear
Kijkhoek: 20 Graden
Sterkte bij 20mA: 100mW
Doorlaatspanning: 1.5 - 2 Volt
Maximum stroom: 20mA

[ Voor 24% gewijzigd door kazz1980 op 12-05-2003 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-07 16:10

BJD

ik heb het ook eens gedaan met 6 ledjes (nu heb ik er nog maar 5, 1 is kassy weile)
lukte niet goed
hij kon 1 hoofd nouwelijks verlichten
de specs van de led weet ik niet
maar 20 ir leds met van die led spiegeltjes van 3000 of 6000mcd word wel leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
Zonder weerstand zullen ze niet lang leven, vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
jvvv schreef op 12 mei 2003 @ 17:35:
Zonder weerstand zullen ze niet lang leven, vrees ik
Kun je misschien een korte toelichting geven over wat voor weerstandjes je moet hebben en hoe die geplaatst moeten worden etc.? Ben niet zo thuis in electronica....

edit:
Ik ga dr nu vandoor....misschien post ik vanavond wat pics in t donker!!

[ Voor 13% gewijzigd door kazz1980 op 12-05-2003 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
Snel rekenen. Stel je leed is van 20mA en heeft een werkspanning van 3volt, en jij sluit ze aan op 12V... Dan heb je een weerstand van 470ohm nodig.

edit: dus 12-3=9 | 9/0.02=450 || afgerond dus 470ohm

[ Voor 17% gewijzigd door jvvv op 12-05-2003 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
kazz1980 schreef op 12 mei 2003 @ 17:34:
:?

Misschien haal ik infrarood-straling en zgn. infrarood-licht door elkaar?Of zit ik helemaal fout? Heb al 6 jaar geen Binas aangeraakt...

[ Voor 14% gewijzigd door anandus op 12-05-2003 17:42 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb ook zoiets gedaan met witte LED's voor macro foto's met mijn digicam. Maar ik heb de LED's parallel verbonden in plaats van serie omdat ze ieder 3 volt nodig hebben.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/fatfree/media/macroring/mr_plan2.gif
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/fatfree/media/macroring/mr_big.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/fatfree/media/macroring/mr_cam1.jpg
http://members.lycos.nl/fatfree/texts_macroring_nl.php

edit:
parallel en serie door elkaar gehaald

[ Voor 27% gewijzigd door Johnny op 12-05-2003 18:44 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn die led's hetzelfde als de zend diode's (led's) uit tv afstandsbediengingen of niet?
asl dat wel zo is dan heb ik er nog wel een paar......(of rond de weet ik veel hoeveel 50 ofzo tot mijn beschiking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok maar dat zijn geen IR led's dat zijn weer witte led'z :P toch? 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:06

megaleo

Special member

Zo allebei toppie gedaan hoor!!! _/-\o_
Kazz1980 je hebt toch niet stiekem bij Johnny afgekeken? Nee zal wel niet. :P
Zoiezo gaaf gedaan. Wel een erg leuk idee. En idd niet te duur om zelf ook te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb nog een IR-lamp van een tank, is ook wel leuk idee om een keer te gebruiken hier. :)
Zit gewoon een dikke gloeilamp van 50 Watt op 24 Volt in met een speciaal Glas ervoor (Waar je niet doorheen kunt kijken) maar dus wel het infrarood licht, wel stoer ding.

[ Voor 49% gewijzigd door Jamaicaman op 12-05-2003 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johnny schreef op 12 May 2003 @ 17:41:
Ik heb ook zoiets gedaan met witte LED's voor macro foto's met mijn digicam. Maar ik heb de LED's serieel verbonden in plaats van parallel omdat ze ieder 3 volt nodig hebben.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
uhm dit is parallel doorverbonden zo hoor...
serie is eene pootje van de led aan de andere van de volgende led en de 2 pootjes die over zijn zet je de voeding dan op...
of die tekeningen enzo moet van een andere zijn als die van jou...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kazz1980 schreef op 12 mei 2003 @ 17:34:
Warme objecten stralen volgens mij wel degelijk infrarood licht uit hoor. En hoe warmer, hoe sterker het infra rode licht. Het is echter de vraag of het genoeg is om zonder hulpledjes (zoals de topicstarter dus gedaan heeft) de CCD van een camera te triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 18:01:
[...]
Warme objecten stralen volgens mij wel degelijk infrarood licht uit hoor. En hoe warmer, hoe sterker het infra rode licht. Het is echter de vraag of het genoeg is om zonder hulpledjes (zoals de topicstarter dus gedaan heeft) de CCD van een camera te triggeren.
op mijn stage bij philips zeiden ze als je een sterke IR lichtbron moest hebben je gewoon een zware bouwlamp aan moest zetten ikm een variac oid en dan de spanning opvoeren tot dat die net niet gloeit.. alles wat die dan uit straalt is IR licht volgens hun dus als iemand het testen kan?? ik heb helaas geen variac meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 17:45:
zijn die led's hetzelfde als de zend diode's (led's) uit tv afstandsbediengingen of niet?
asl dat wel zo is dan heb ik er nog wel een paar......(of rond de weet ik veel hoeveel 50 ofzo tot mijn beschiking)
JA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 18:01:
[...]
Infrarood heeft wel degelijk met warmte te maken. Maar ik denk dat hier een denkfout wordt gemaakt. Namelijk: Infrarood straling hoeft niet persee licht te zijn :)

Wat ik ook niet snap is dat die LED's op de camera van de TS wit licht geven :? Bedoel je wel infrarood licht? Of heb je er gewoon wat LED's op gezet...

Bovendien lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de CCD's in webcams infrarood kunnen waarnemen :? Dan zou namelijk elke digitale foto verneukt zijn, aangezien de zon ook infrarood uitzendt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
mijn digicam (nikon) ziet ir-licht (afstandsbediening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvvv schreef op 12 May 2003 @ 18:15:
mijn digicam (nikon) ziet ir-licht (afstandsbediening)
Verrek! :X Ik heb het ook getest met m'n digicam en afstandsbediening! Hij ziet idd. infrarood licht! Maar dan snap ik nog steeds niet waarom de LED's van de TS wit licht uitzenden...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 18:11:
Bovendien lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de CCD's in webcams infrarood kunnen waarnemen :? Dan zou namelijk elke digitale foto verneukt zijn, aangezien de zon ook infrarood uitzendt.
Dan heb ik voor jou een speciale test.
Zet jouw webcam aan en richt er nu een afstandbediening op, druk op een willekeurige knop en kijk wat er op het beeldscharm gebeurt. Als het goed is dan zie je een lampje oplichten die je normaal gesproken niet kan zien. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Johnny schreef op 12 mei 2003 @ 17:41:
Ik heb ook zoiets gedaan met witte LED's voor macro foto's met mijn digicam. Maar ik heb de LED's serieel verbonden in plaats van parallel omdat ze ieder 3 volt nodig hebben.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Vet gedaan ja _o_

Heb je de Minolta S304 of S404 :? Ik de eerste, misschien kan ik nog es wat tips doen mocht ik het gaan bouwen :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toppie man je brengt me op een id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 18:21:
[...]

Verrek! :X Ik heb het ook getest met m'n digicam en afstandsbediening! Hij ziet idd. infrarood licht! Maar dan snap ik nog steeds niet waarom de LED's van de TS wit licht uitzenden...
omdat je IR niet kan zien verandert de camera het IR voor jouw naar wit licht. anders zou je het alsnog niet kunnen zien 8)7

dat je van een bouwlamp met een lage spanning een grote IR lamp kan maken klopt denk wel, als hij volop brand geeft hij ook veel IR licht, dat is te voelen aan de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op 12 mei 2003 @ 18:45:
[...]

omdat je IR niet kan zien verandert de camera het IR voor jouw naar wit licht. anders zou je het alsnog niet kunnen zien 8)7

dat je van een bouwlamp met een lage spanning een grote IR lamp kan maken klopt denk wel, als hij volop brand geeft hij ook veel IR licht, dat is te voelen aan de warmte.
LOL! Helemaal niet bij stilgestaan dat de foto van de TS natuurlijk ook met een digicam gemaakt is hehe |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk das duidelijke taal...gaat denk ik ook mijn webcam eens modden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 18:54:
[...]

kijk das duidelijke taal...gaat denk ik ook mijn webcam eens modden :D
Ik denk het niet, ik denk dat de je beter sterkere infrarood LED's kunt aanschaffen... als ik zie hoe zwak het infrarood licht uit mijn afstandsbedieningen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 18:21:
[...]

Aangezien IR licht dus niet in het zichtbare spectrum valt, zou je er in principe geen RGB waarde van kunnen maken.
Een pixel op een beeldscherm heeft wel een RGB waarde nodig, dus maakt de webcam er maar groenig of wit(255 255 255) van. Waarom is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD

BJD

ok ge hebt gelijk,
vroegoar had ik nog niet de kennis van voorschakelweerstanden en ging elke led hup op mijn adapter
maar er bestaat ook folie wat alle lichtsoorten tegenhoud behalve ir
weet iemand waar je dat kan krijgen?
ik hoorde dat van iemand die had een keer een nachtkijker gezien met een big halogeenlamp er boven op en een folietje er voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Wil je je ir dingen defect hebben?.. altijd een weerstand erin .. tis namelijk een diode.. deze hebben zelf bijna geen weerstand. dus na 2 a 3 dagen branden zijn ze allemaal defect :x .. dus ff de weerstand berekenen!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD

BJD

weet ik weet ik
(maar vroeger niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
jvvv schreef op 12 May 2003 @ 17:40:
Snel rekenen. Stel je leed is van 20mA en heeft een werkspanning van 3volt, en jij sluit ze aan op 12V... Dan heb je een weerstand van 470ohm nodig.

edit: dus 12-3=9 | 9/0.02=450 || afgerond dus 470ohm
Dus het beste kan ik ze allen paralel zetten met ieders een weerstandje van 470 ohm?
Of in serie met 1 keer 470 ohm? Of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
Iemand enig idee waar ik infrarood ledjes kan halen buiten Conrad. ?
Het liefste in zuid holland en in de buurt van Gouda/Alphen. Helaas worden electronica onderdeeljes steeds moeilijker verkrijgbaar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:57
stel de doorlaatspanning is 1,5 V en de max stroom is 0,02 A, heb je al een weerstand van 75 ohm. Als je dus een spanningsbron hebt van 12V en je sluit er acht in serie aan, zal de spanning zich netjes verdelen over de 8 LED's en de stroom blijft 0,02 A. Imo heb je dan geen grote weerstand nodig. Om met het zelfde aantal LED's te werken, maar met een hogere spanning (bijv. 2 V) kun je twee keer vier Leds in serie, parallel plaatsen.
De spanning op 1 tak blijft 12V, de LED's gebruiken 4*2 = 8V, over de weerstand moet dus 4V vervallen. Dat met 0,02A => 200 Ohm weerstand
code:
1
2
3
4
5
6
7
          1,5V   1,5V   1,5V   1,5V   1,5V   1,5V   1,5V   1,5V
12V-----|-[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]--[LED]-|----0,02mA

4V     2V      2V      2V      2V
     12V|---[200]---[LED]---[LED]---[LED]---[LED]---|
12V-----|                                           |-----0,04mA

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Dirickteur schreef op 13 mei 2003 @ 00:40:
stel de doorlaatspanning is 1,5 V en de max stroom is 0,02 A, heb je al een weerstand van 75 ohm. Als je dus een spanningsbron hebt van 12V en je sluit er acht in serie aan, zal de spanning zich netjes verdelen over de 8 LED's en de stroom blijft 0,02 A. Imo heb je dan geen grote weerstand nodig. Om met het zelfde aantal LED's te werken, maar met een hogere spanning (bijv. 2 V) kun je twee keer vier Leds in serie, parallel plaatsen.
De spanning op 1 tak blijft 12V, de LED's gebruiken 4*2 = 8V, over de weerstand moet dus 4V vervallen. Dat met 0,02A => 200 Ohm weerstand
code:
1
2
3
4
5
6
7

Een beetje? Dit is een verschrikkelijk duidelijk uitleg. Daar hebben we wat aan! ...

Zoals jij het nu zegt zou er dus geen weerstand hoeven als ik de 8 leds in serie heb staan? Klopt?
(op de adapter staat trouwens 1000 mA bij 12 volt.)

[ Voor 3% gewijzigd door kazz1980 op 13-05-2003 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:37

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

kazz1980 schreef op 13 mei 2003 @ 09:59:
[...]

Een beetje? Dit is een verschrikkelijk duidelijk uitleg. Daar hebben we wat aan! ...

Zoals jij het nu zegt zou er dus geen weerstand hoeven als ik de 8 leds in serie heb staan? Klopt?
Probleem is dan wel; 1 led kapot.... allemaal uit. Bij 8 leds is dat nog te doen maar ja.... meer leds meer 'licht'.

Ik zou gewoon voor parallel gaan met weerstanden (wat kosten die nou??). Parallel is ook eenvoudiger uit te breiden.

[ Voor 6% gewijzigd door BlaTieBla op 13-05-2003 10:02 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
BlaTieBla schreef op 13 mei 2003 @ 10:01:
[...]

Probleem is dan wel; 1 led kapot.... allemaal uit. Bij 8 leds is dat nog te doen maar ja.... meer leds meer 'licht'.

Ik zou gewoon voor parallel gaan met weerstanden (wat kosten die nou??). Parallel is ook eenvoudiger uit te breiden.
Helemaal gelijk in!
(Moet ik alleen ff een zaak zoeken die weerstanden verkoopt...)

Maar op dit moment kan het dus geen kwaad dat ze in serie zonder weerstand zitten...?

Ik weet alleen nog steeds niet goed welke weerstanden ik nu moet hebben...
Als ik ze dus allemaal paralel doe, ik sluit ze aan op 12 volt / 1000mA en ik wil 1.5 volt per led hebben. Welke weerstand is er dan nodig? (of is een ander voltage beter? kan ook! de adapter kan 1.5, 3, 4.5, 6, 7.5, 9 en 12 volt geven)

[ Voor 9% gewijzigd door kazz1980 op 13-05-2003 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:10
BlaTieBla schreef op 13 May 2003 @ 10:01:
[...]

Ik heb welleens gehad dat er een ledje kapot was en dat de andere 5 in dezelfde serie schakeling gewoon bleven branden.

Als je met die IR LED's wil kijken welke er kapot is moet je eerst met een digicam een foto der van maken (of op scherm), want zelf kun je het niet zien :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 15:27

AcouSE

Swedish Chef

Dirickteur schreef op 13 May 2003 @ 00:40:
code:
1
2
3
4
5
6
7

NEE! Die bovenste is fout!

Een led is een diode en deze kun je dus niet zien als een weerstand (in jou voorbeeld zie jij ze als 75 Ohm). Alleen de spanning over een led is gedefinieerd en ligt vast. De stroom wordt bepaald door bijv. een weerstand. In de datasheet staat dan ook altijd wat de maximale stroom mag zijn. Zou je bovenstaande aansluiten, dan is de spanningsval over de leds misschien 12V en geeft de voeding 12,1V. Dat betekent dat er 0,1V over de bekabeling valt. Misschien heeft deze een weerstand van 0,1Ohm, waardoor er een stroom van 1 Ampère door de leds loopt!. Leds kunnen NOOIT zonder stroombegrenzend component aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Laatst online: 07-08 08:58
jongens ik wil nog wle wat meer voorbeeld pics zien genomen inhet donker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:39
waar kun je ir leds krijgen want deze ir webcam is ook makkelijk voor mijn schoolproject (van natuurkunde over infrarood)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Ik heb de LEDs van een inkoopactie. Weet niet waar ze los te verkrijgen zijn!

Ik heb gisterenavond even getest en de LEDS geven enorm veel licht, kunt er makkelijk de muur aan de andere zijde van een kamer mee beschijnen. Omdat ik erg weinig tijd had heb ik er geen pics van, maar die volgen nog! (En nee, er komen geen pics vanuit de slaapkamer!! :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Carel schreef op 12 May 2003 @ 23:43:
Iemand enig idee waar ik infrarood ledjes kan halen buiten Conrad. ?
Het liefste in zuid holland en in de buurt van Gouda/Alphen. Helaas worden electronica onderdeeljes steeds moeilijker verkrijgbaar :(
Electronicaonline.nl (goedkoop..!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het dan niet veel makkelijker om gewoon de ledjes op de zijkant van de webcam te plakken? dit is mischien wat minder goed en minder mooi, maar dat werkt toch ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 12:38:
is het dan niet veel makkelijker om gewoon de ledjes op de zijkant van de webcam te plakken? dit is mischien wat minder goed en minder mooi, maar dat werkt toch ook goed?
Het werkt veel minder, ziet er minder uit, en is bijna evenveel werk....(10 minuten ipv. 15 minuten).
Dus lijkt mij persoonlijk geen echt goede optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Nu online

Creesch

bla bla!

http://www.nl.conradcom.d...E10000000A010251&x=21&y=0

<-- zijn dat de goede ledjes ?

(als de sessie is afgelopen even zoeken op infrarood en dan infrarood zenddiodes)

[ Voor 6% gewijzigd door Creesch op 13-05-2003 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Laatst online: 29-08 17:02
craze_ schreef op 13 May 2003 @ 13:47:
http://www.nl.conradcom.d...E10000000A010251&x=21&y=0

<-- zijn dat de goede ledjes ?

(als de sessie is afgelopen even zoeken op infrarood en dan infrarood zenddiodes)
Weet je misschien een artikelnummer? er staan er namelijk meerdere in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Nu online

Creesch

bla bla!

IR - LED - 5MM die witte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zat net te denken... infra rood is het licht dat warmte bronnen uitzent. Ik weet niet of een camara wel infra rood kan opvangen.. En beelden beelden van een infra rood kijker horen er blauw rood en nog wat kleuren uit te zien, en dat zie ik niet op die foto. Deze foto lijkt eerder op een van een normale n8kijker die het zwakke licht gewoon sterker maken. Kan iemand uitleggen hoe dit nou zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 06-09 03:57
wh00t, dit ga ik zeker ook doen, kliep me vandaag nog te ergeren aan dat licht, en dit is wel weer es grappig om te modden, HULDE! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 16:49
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 23:04:
ik zat net te denken... infra rood is het licht dat warmte bronnen uitzent. Ik weet niet of een camara wel infra rood kan opvangen.. En beelden beelden van een infra rood kijker horen er blauw rood en nog wat kleuren uit te zien, en dat zie ik niet op die foto. Deze foto lijkt eerder op een van een normale n8kijker die het zwakke licht gewoon sterker maken. Kan iemand uitleggen hoe dit nou zit?
Dat is weer heel wat anders. Dat zijn warmte-meet-kijkers.

Ken je Big Brother nog? Of een of ander natuurprogramma ofzo waar ze 's nachts dieren filmen? Dan heb je altijd een groen beeld op tv. Dat doen ze ook met IR. Je "verlicht" met IR LEDjes een gebied, wat voor het menselijk zichtbaar licht is. De camera kan dat echter wel opnemen wat resulteerd in een de getoonde resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Ergens werd opgemerkt dat je alleen RGB pixels hebt, en dat IR dus niet in dat model past. Leuke is dat de CCD sensors niet precies op R, G en B reageren, maar vaak een breder spectrum hebben, waardoor je ook IR licht opvangt.

Misschien is het zo dat bij bepaalde CCD's de groene filter ook goed is in IR licht, andere hebben misschien een andere kleur, of allemaal. Door filters te gebruiken kun je dan het IR signaal nog versterken.

Omdat IR licht in verhouding minder wordt gedetecteerd door de CCD heeft het bij normaal licht bijna geen invloed op het beeld.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
deepspace schreef op 13 May 2003 @ 23:41:
Ergens werd opgemerkt dat je alleen RGB pixels hebt, en dat IR dus niet in dat model past. Leuke is dat de CCD sensors niet precies op R, G en B reageren, maar vaak een breder spectrum hebben, waardoor je ook IR licht opvangt.

Misschien is het zo dat bij bepaalde CCD's de groene filter ook goed is in IR licht, andere hebben misschien een andere kleur, of allemaal. Door filters te gebruiken kun je dan het IR signaal nog versterken.

Omdat IR licht in verhouding minder wordt gedetecteerd door de CCD heeft het bij normaal licht bijna geen invloed op het beeld.
Zo werkt het (ongeveer):
Als je met gewoon rood licht ergens op schijnt dan krijg je dat een rood object wit is, de kleur rood wordt dus weggefilterd door het rode licht.
Bij mengen met infrarood ontstaat een soortgelijke situatie waarbij de meeste kleuren 'mengen' tot de tegenpool van rood, namelijk groen. Deze menging kunnen wij met onze ogen dus niet zien. De webcam ziet dit wel. Omdat er (extreem) rood licht schijnt ziet de camera dus geen rood meer (ook niet als mengkleur van andere kleuren zoals oranje) . Gevolg hiervan is dat het beeld groen wordt. (Net zoals je beeldscherm groen wordt wanneer je bij de kleurinstellingen rood uitschakelt (of wanneer de kleur rood op je videokaart stuk is...)). Of probeer een plaatje (foto) in Photoshop. Via Adjustments > color balance kun je rood uitzetten. Het plaatje wordt dan groen(er).

[ Voor 8% gewijzigd door kazz1980 op 14-05-2003 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kazz1980 schreef op 14 May 2003 @ 00:24:
[...]

Zo werkt het (ongeveer):
Als je met gewoon rood licht ergens op schijnt dan krijg je dat een rood object wit is, de kleur rood wordt dus weggefilterd door het rode licht.
Bij mengen met infrarood ontstaat een soortgelijke situatie waarbij de meeste kleuren 'mengen' tot de tegenpool van rood, namelijk groen. Deze menging kunnen wij met onze ogen dus niet zien. De webcam ziet dit wel. Omdat er (extreem) rood licht schijnt ziet de camera dus geen rood meer (ook niet als mengkleur van andere kleuren zoals oranje) . Gevolg hiervan is dat het beeld groen wordt. (Net zoals je beeldscherm groen wordt wanneer je bij de kleurinstellingen rood uitschakelt (of wanneer de kleur rood op je videokaart stuk is...)). Of probeer een plaatje (foto) in Photoshop. Via Adjustments > color balance kun je rood uitzetten. Het plaatje wordt dan groen(er).
okee bedankt voor de uitleg!! ik was een beetje in verwarring doordat de warme objecten ook ir licht uitzenden.. maar ja beetje verwarrende naam dus dat ir webcam... moet eigenlijk zijn: extreem rood dus groen webcam... oftewel: erdg-webcam!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 02:51:
[...]

okee bedankt voor de uitleg!! ik was een beetje in verwarring doordat de warme objecten ook ir licht uitzenden.. maar ja beetje verwarrende naam dus dat ir webcam... moet eigenlijk zijn: extreem rood dus groen webcam... oftewel: erdg-webcam!!!
Nee hoor helemaal niet. Het licht dat de LEDjes uitzenden IS infrarood, en daarmee is het een infrarood camera.

Een warmte camera werkt weliswaar ook met infrarood maar op een andere manier. Namelijk warmte zendt infrarood licht uit. De infraroodcamera is extreem gevoelig voor infrarood licht (en niet voor ander licht), Daardoor kan de camera warmte 'opnemen' / weergeven.

Een IR-camera zoals die ik hier gemaakt heb is gewoon een nachtcamera (kan in het donker zien) maar de webcam is nog steeds dezelfde, dus deze is niet ineens extreem gevoelig voor de minieme hoeveelheid infrarood die warme objecten afgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD

BJD

maar iemand nog een idee of er folie bestaad die uit een lamp (halogeen oid) aleen het ir door laat?
of straald halogeen geen ir uit?
welk soort lam doet dat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan natuurlijk ook voor 40 euro een echte ir cam pakken heb je geen ledjes nodig

btw elke video cam of fotocam heeft een ir filter coating op de lens zitten
dus heel gevoelig zijn die er niet voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BJDI schreef op 14 mei 2003 @ 15:43:
maar iemand nog een idee of er folie bestaad die uit een lamp (halogeen oid) aleen het ir door laat?
of straald halogeen geen ir uit?
welk soort lam doet dat dan wel?
yep die is dr gewoon hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD

BJD

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 15:46:
[...]

yep die is dr gewoon hoor
en hoe het dat?
prijs?
waar te koop?
stralen halogeen lampys ook ir uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BJDI schreef op 14 May 2003 @ 15:47:
[...]

en hoe het dat?
prijs?
waar te koop?
stralen halogeen lampys ook ir uit?
ja alle gewonen lampen stralen ir uit steker nog ze stralen meer ir uit dan zichtbaar licht
ik weet dat er voor maglights ir kapjes zijn voor als je een nachtkijker hebt
btw een normale video cam is niet echt bepaald gevoelig voor ir hij ziet het vaak wel maar als je het echt goed wilt doen heb je een 0.1 lux b/w cam nodig of een Nachtkijker buis die heb ik hier ook eentje die versterkt ir licht ongeveer 1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 15:50:
[...]

een 0.1 lux b/w cam nodig of een Nachtkijker buis die heb ik hier ook eentje die versterkt ir licht ongeveer 1000x
Kijk...das het betere spul! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD

BJD

maar ik zoek iets vor bewakig met webcam
en geen leds!!!
maar waar krig je dat folie?
en hoe heet het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:57
AcouSE schreef op 13 May 2003 @ 10:46:
[...]
NEE! Die bovenste is fout!

Een led is een diode en deze kun je dus niet zien als een weerstand (in jou voorbeeld zie jij ze als 75 Ohm). Alleen de spanning over een led is gedefinieerd en ligt vast. De stroom wordt bepaald door bijv. een weerstand. In de datasheet staat dan ook altijd wat de maximale stroom mag zijn. Zou je bovenstaande aansluiten, dan is de spanningsval over de leds misschien 12V en geeft de voeding 12,1V. Dat betekent dat er 0,1V over de bekabeling valt. Misschien heeft deze een weerstand van 0,1Ohm, waardoor er een stroom van 1 Ampère door de leds loopt!. Leds kunnen NOOIT zonder stroombegrenzend component aangesloten worden.
Tjeez, jah, shame on me, dat is helemaal waar ik, soms iets te snel nadenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kazz1980 schreef op 14 mei 2003 @ 17:51:
[...]

Kijk...das het betere spul! ;)
kan dr nog meer krijgen zijn iets van 15 euro per stuk nadeel is dat je de voeding zelf moet bouwen

Afbeeldingslocatie: http://www.baco-army-goods.nl/dump/buisverst.jpg

XX1080 Restlicht versterker buizen , van Philips, komen uit nachtzicht apparatuur van de leopard tank, zijn gebruikt en kunnen dan ook spots hebben, voor experimenten zijn zij echter nog prima geschikt,werken op een spanning van ca. 15kv, focusseer spanning:ca 450volt(door weerstand deler uit 15kv, versterking ca:1000x,

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD

BJD

nee dankje,
ik heb geen wietplantage boven dus ik kan ook niet even een stekkertje wisselen :D
dus ik houd het maar bij webcams ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

ik wou ook zoiets maken :P heb alles al in huis,

Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.34/rebels/leds2.jpg

maar moet het persee rond de lens zitten?, ik wou gewoon zo'n blokje maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 19:13:
[...]

kan dr nog meer krijgen zijn iets van 15 euro per stuk nadeel is dat je de voeding zelf moet bouwen

[afbeelding]

XX1080 Restlicht versterker buizen , van Philips, komen uit nachtzicht apparatuur van de leopard tank, zijn gebruikt en kunnen dan ook spots hebben, voor experimenten zijn zij echter nog prima geschikt,werken op een spanning van ca. 15kv, focusseer spanning:ca 450volt(door weerstand deler uit 15kv, versterking ca:1000x,
Dat is idd wel erg interessant. Ik weet uit ervaring dat deze nachtkijkers ontiegelijk duur zijn. Op mijn stageplek maken wij voedingen voor nachtkijkers, maar dat zijn geen goedkope dingetjes. Gemaakt van speciaal buigbare printplaat, en superdure multipliers en minitransformatoren. De voeding transformeert 3 volt (20mA!) omhoog naar 8kV (enkele nA).
Maar jij hebt dus zo'n buis thuis liggen. Heb je ook al een voeding erbij liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Rebels schreef op 14 May 2003 @ 21:59:
ik wou ook zoiets maken :P heb alles al in huis,

[afbeelding]

maar moet het persee rond de lens zitten?, ik wou gewoon zo'n blokje maken :)
Een blokje werkt ook, maar rond de lens werkt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
ben ook bezig met deze mod, maar heb helaas niet de goede weerstanden in huis, dus moet ik die ff morgen kopen...

kheb dus al wat IR-ledjes bij Stuut&Bruijn gekocht a 0,50 cent per stuk en ga ze dus allemaal los parallel schakelen, zodat ik er een penlite (AA) van 1,5V op kan zetten.
als deze een capaciteit van 0,7 Ah heeft, dan kunnen 8 van me IR-ledjes 3 uur lang branden, dus meer dan voldoende, ook omdat ik er nog een aan/uit knop op ga maken..

mijn IR-ledjes hebben volgens de verkoper daar een stroom van 30mA nodig en een spanning van 0,8V. als ik alles parallel wil schakelen, zet ik dus op ELK ledje een weerstandje van 27 Ohm (afgerond naar boven). daar nog een aan/uit knop tussen en mijn digitale camera is weer een vette accessoire rijker... :)

edit: heb em net af en getest... :(
je moet dus niet die zwakke !@#$ leds hebben die ik heb...
waren de meest gangbare bij Stuut&Bruijn, dus waarschijnlijk voor tv's enzo.
had wel andere, maar wist ie nix van alleen maar serienrs..

ah well, ga ik zo maar ff trug en de meest heldere IR-leds eisen... })

[ Voor 18% gewijzigd door NewbieNeo op 17-05-2003 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog ff over wat nicje zei, je hebt 2 soorten nachtkijkers.
-de ene is zoals je hier leest met ledjes. hiermee kun je echter alleen over een kleine afstand iets zien.
-de andere is een restlichtversterker, die ze in het leger gebruiken. deze vangt het IR licht op en versterkt het. voor het leger zijn die op een verrekijker of op een scope gemonteerd, zodat je in tegenstelling tot de 1e soort wel ver kan kijken omdat je niet afhankelijk bent van een lichtbron. met deze laatste manier kun je iemand nog iemand zien op 1,5 km en neerschieten _/-\o_ >:). (het kost dan ook wel iets van 10.000 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels

Rebels

watev?!

kazz1980 schreef op 15 May 2003 @ 09:12:
[...]

Een blokje werkt ook, maar rond de lens werkt beter.
ik heb 'm af, maar werkt voor geen meter :/

als ik 'm recht in de lens neem dan "filmt" ie de leds wel, maar het "licht" weerkaatst nergens op :?

heeft het er echt mee temaken da het IR-licht mee moet komen in de beam van de camera zeg maar? ik zal morgen es proberen met een webcam, ik heb nu met me digicam geprobeert

en ik heb optimaal stroom erop, weerstandjes perfect berekent enzow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racverberne
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:12
Wat ik me dan meteen afvraag:

valt er ook zoiets te maken dat je door (1 laag) kleding kan kijken :9, zoals die Sony camera's in Japan met nightvision overdag en de A35 lens?

(zie o.a. artikel Guardian )

P4 1,6@2,24 MSI 845 ultra-c retail cooler 1 casefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
Nee, om zogezegd door kleren te zien, moet je één lens er uit halen. Dat is wat ik ooit heb gelezen. Dit geldt enkel voor niet-digitale cameras (oude). Hoe het moet en waarmee heb ik geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
rebels, waarschijnlijk heb je dan te zwakke IR-leds genomen, net als ik heb gedaan...
probeer 't es met de allerfelste beschikbaar..
op de foto's van de topicstarter ziet t er nog best goed werkend uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium
  • Laatst online: 15-04 11:29

Tiberium

/w Flux-Capacitor

je kan ook gewoon het licht in je kamer aandoen natuurlijk, zie je nog kleur ook.
:p

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm

Wat ik tot zover nog niet heb kunnen lezen, is dat er mensen zijn met de IR-mod die ook zo snugger zijn geweest om 't roodfilter voor/achter de lens van hun webcam vandaan te slopen...

De meeste webcams maken overigens gebruik van de goedkopere CMOS sensoren ipv van CCD sensoren(wat oudere webcams daargelaten).

Deze sensoren zijn überhaupt een stuk gevoeliger voor (infra)rood dan andere 'kleuren'. Vandaar dat er dan ook een roodfilter wordt gebruikt, teneinde de balans in de kleuren weer een beetje terug te krijgen.

'T roodfilter kan je herkennen omdat 't er blauwig uitziet als je er doorheen kijkt (Als je naar de reflectie kijkt ziet 't er wel paars/rood uit).

Als je dat filter verwijderd, zul je zien dat de gevoeligheid meteen een factor 5 verbetert. :)

Nog een voordeel is als je een kunstof lens hebt ipv een glazen of kwarts lens. de silanol-groepen in kwarts/glas absorberen namelijk IR-licht. Dus cheap-ass is the way to go :P

Overigens, IR licht van de meeste IR-LEDjes is gewoon erg donkerrood, tegen bordeauxrood aan. (Ja, ik kan dat zien ja :P erg handig met afstandbediening testen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium
  • Laatst online: 15-04 11:29

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Verwijderd schreef op 17 mei 2003 @ 16:02:

Overigens, IR licht van de meeste IR-LEDjes is gewoon erg donkerrood, tegen bordeauxrood aan. (Ja, ik kan dat zien ja :P erg handig met afstandbediening testen :P )
Wow wat gaaf, ik dacht dat ik de enige was in ons universum! Kan je ook net als ik door muren heen kijken, auto's optillen met een hand en dingen bevriezen met je adem?

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Laatst online: 13:52
Tiberium schreef op 17 May 2003 @ 17:30:
[...]

Wow wat gaaf, ik dacht dat ik de enige was in ons universum! Kan je ook net als ik door muren heen kijken, auto's optillen met een hand en dingen bevriezen met je adem?
>:)

Inderdaad, een erg sterk verhaal ... :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

tsja, die ledjes zenden gewoon niet één golflengte uit, maar een bepaald spectrum wat net op de grens ligt tussen IR en Rood, het rooie gedeelte kun je idd bij sommige afstandbedieningen zien, bij anderen ook niet, die zenden alleen IR uit.

BTW: komen er nog nightshots van TS???

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 17-05-2003 18:57 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels

Rebels

watev?!

woei, met m'n cameraatje op me SPV werkt me brouwsel wel ok :)
met me dure digicam dus niet, heeft dus met de ccd temaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal zijn IR-leds bedoeld om te werken met een pulserende stroom (zie afstandsbediening). Als je naar de specs van een IR-Led kijkt dan kan deze een stroom van 1 A verdragen gedurende een korte tijd (200uS).
Indien je dit kan synchroniseren met de camera, kan je met een beperkt aantal leds een goede IR - spot maken.
De camcorders met IR-spot zijn zo uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 12:28:
Meestal zijn IR-leds bedoeld om te werken met een pulserende stroom (zie afstandsbediening). Als je naar de specs van een IR-Led kijkt dan kan deze een stroom van 1 A verdragen gedurende een korte tijd (200uS).
Indien je dit kan synchroniseren met de camera, kan je met een beperkt aantal leds een goede IR - spot maken.
De camcorders met IR-spot zijn zo uitgevoerd.
dan wordt het als ik het goed begrijp dus een IR-Flitser? das natuurlijk niet ideaal voor een webcam als je daarmee ook bewegend beeld wil opnemen. je zou dan wel een groot aantal ledjes kunne nemen en die dan groepsgewijs afwisselend laten flitsen zodat je toch constant licht hebt (of iig genoeg flitsen per seconde).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Laatst online: 10-09 20:56
Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 16:02:
Wat ik tot zover nog niet heb kunnen lezen, is dat er mensen zijn met de IR-mod die ook zo snugger zijn geweest om 't roodfilter voor/achter de lens van hun webcam vandaan te slopen...
Ik heb dit inderdaad gedaan.. (ben nog niet toegekomen aan een IR lamp)
Ja ziet onmiddelijk het effect overdag omdat boombladeren ineens roodbruin
lijken ipv groen omdat die veel IR reflecteren.

Voor de philips vesta webcams zijn wel howto's te vinden.

Dat met die cd/ir leds ga ik zeker eens doen..

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Laatst online: 10-09 20:56
Orion84 schreef op 18 May 2003 @ 12:51:
[...]

dan wordt het als ik het goed begrijp dus een IR-Flitser? das natuurlijk niet ideaal voor een webcam als je daarmee ook bewegend beeld wil opnemen.
Vandaar dat je het flitsen moet synchroniseren met de webcam. Iedere keer als
de ccd scanned, moet je flitsen..

Dus op full speed zou je 30 keer per seconde moeten flitsen in sync met
de camera. Ik denk wel dat dit heeeel lastig wordt.

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dr.DNA schreef op 18 mei 2003 @ 19:26:
[...]

Vandaar dat je het flitsen moet synchroniseren met de webcam. Iedere keer als
de ccd scanned, moet je flitsen..

Dus op full speed zou je 30 keer per seconde moeten flitsen in sync met
de camera. Ik denk wel dat dit heeeel lastig wordt.
mja, dan moet je ergens het kloksignaal vandaan halen wat die scans aanstuurt, en dat gebruiken om je ledjes te laten flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Laatst online: 27-03 16:26
Ik heb ook zoiets gemaakt, maar dan met extreme IR-LEDs. Deze LEDs voed ik met 80mA continu. Ik heb er 24 van op een printje gesoldeerd en er een koellichaam achtergezet en dat is echt nodig! Ik kan met de LEDs een flat verlichten aan de overkant van de straat!

Ik gebruik dan wel gewoon mijn Sony camera met nightshot. Er is genoeg licht voor de autofocus als objecten binnen de 15m staan. :*)

Als ik met mijn handpalm de LEDs bedek zie ik de aderen lopen in mijn hand!

[ Voor 8% gewijzigd door Benadski op 19-05-2003 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Laatst online: 14-08 21:18

Bluppy2

Hip!

Benadski schreef op 19 May 2003 @ 12:22:
Ik heb ook zoiets gemaakt, maar dan met extreme IR-LEDs. Deze LEDs voed ik met 80mA continu. Ik heb er 24 van op een printje gesoldeerd en er een koellichaam achtergezet en dat is echt nodig! Ik kan met de LEDs een flat verlichten aan de overkant van de straat!

Ik gebruik dan wel gewoon mijn Sony camera met nightshot. Er is genoeg licht voor de autofocus als objecten binnen de 15m staan. :*)

Als ik met mijn handpalm de LEDs bedek zie ik de aderen lopen in mijn hand!
hee, dat zijn wel mooie ledjes.. Waar heb jij ze vandaan en zijn ze nog steeds te krijgen?
* Bluppy2 heeft wel intresse in een stuk of 10 van die dingen :)
bij ons op de flat worden nogal wat kratten bier gejat door buurtbewoners, en nu zijn we bezig met een beveiligingscamera...

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Laatst online: 07-05-2024
Orion84 schreef op 19 May 2003 @ 11:58:
[...]

mja, dan moet je ergens het kloksignaal vandaan halen wat die scans aanstuurt, en dat gebruiken om je ledjes te laten flitsen.
Met een frequentie van rond de 30 KHz - 50 KHz is dat absoluut geen probleem..
Heb je geen kloksignaal nodig..
Met een oudere cam werkte een frequentie van zelfs 500 Hz al aardig.

Gezien je meerdere belichtingen per frame (opnamemoment) krijgt heb je een goed verlicht beeld..

[ Voor 12% gewijzigd door equinoxe op 19-05-2003 15:05 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.