5.1 Geluidskaarten

Pagina: 1
Acties:

• mvddonk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 11:47
Hoe zit het met 5.1 geluidskaarten die kunnen decoderen? :?
Ik heb een receiver met dolby surround (dus 6 tulp stekkertjes) en heb een 5.1 boxen setje. In mijn pc zit een dvd-speler en een simpele Sounblaster 64 (stereo dus). Ik wil eigenlijk gewoon via mijn computer dvd's afspelen, met tv-out op tv projecteren en dan via receiver dolby surround geluid krijgen.
Wat voor geluidskaart moet ik dan hebben? In m'n receiver zit dus geen decoder.

• mvddonk
Anyone??? :?

Verwijderd

audigy 2 van creative---> prima kaart

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 18:01 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ik heb de audigy platium ex, doet echt goed zijn werk (sluit een externe subwoofer aan, woei :P)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

een creative soundblaster live 5.1 doet ook wat jij wilt, alleen is deze lekker goedkopie, kost nog maar 50 eurotjes ofzo. ik heb hem er zelf ook in zitten en er komt prachtig dolby geluid uit mijn 5.1 setje

• mvddonk
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 18:04:
een creative soundblaster live 5.1 doet ook wat jij wilt, alleen is deze lekker goedkopie, kost nog maar 50 eurotjes ofzo. ik heb hem er zelf ook in zitten en er komt prachtig dolby geluid uit mijn 5.1 setje
Kijk hier heb ik wat aan, betaalbaar :D! Maar kan ik die dan op de input van mijn receiver stoppen waar je normaal je dvd (incl decoder) op aan zou sluiten? Dus die 6 tulp aansluitingen.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 18:04:
Zou ik toch eerder voor een Terratec Aureon gaan, die klinkt beter namelijk.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

mvddonk schreef op 10 May 2003 @ 18:07:
[...]

Kijk hier heb ik wat aan, betaalbaar :D! Maar kan ik die dan op de input van mijn receiver stoppen waar je normaal je dvd (incl decoder) op aan zou sluiten? Dus die 6 tulp aansluitingen.
achterop de geluidskaart zitten 3 minijacks, 1 voor de center en de sub, 1 voor de front, en 1 voor de rear. deze worden verderop in de kabel omgezet naar tulpjes, waarvan je er dus uiteindelijk zes hebt. Mijn 5.1 setje heeft ook 6 tulpaansluitingen achterop zitten. nog ff kort voor de duidelijkheid (daar ontbreekt het bij mij nog wel eens aan :P)

soundcard ---- 3x minijack ------ bedrading ----- split in bedrading ----- 6 tulpies

edit:: over die terratec soundcard, een vriend van me heeft die, klinkt ook wel netjes. ik heb er in 1e instantie ook zo 1 gekocht, maar toen kreeg ik allemaal rare conflicten enzo, wou niet goed draaien, omgeruild tegen nieuwe, net zo, toen heb ik de soundblaster live 5.1 gekocht, en die draaide als een tiet, zonder trouble, en ik hoor eigenlijk geen verschill in geluid met die terratec van die vriend van mij. (ik heb een msi kt3 mobo).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 18:14 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:46

Mentalist

[avdD]

Als je een Via chipset hebt kan ik je een Creative Live/Audigy(2) kaart van harte afbevelen iig, of je moet zin hebben in rommelen met patches tot het een beetje werkt...

[ Voor 20% gewijzigd door Mentalist op 10-05-2003 18:19 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• mvddonk
W3ird_N3rd schreef op 10 May 2003 @ 18:18:
Als je een Via chipset hebt kan ik je een Creative Live/Audigy(2) kaart van harte afbevelen iig, of je moet zin hebben in rommelen met patches tot het een beetje werkt...
Nou ik heb net 5.1 boxen van Sony gekocht dus geld begint op te raken ;).
Afbeeldingslocatie: http://www3.alternate.nl/prodpic/450x450/k/kk-c19.jpg
Wat mag die onderste (gele) poort voorstellen? (en de rest?:))

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 10 May 2003 @ 18:18:
eeehm, ik had met die terratec kaart problemen, en die creative sb live 5.1 deed het in 1 keer perfect zonder gekloot, en ik heb een msi kt3 mobo met via chipset :?
Waarom zou het niet goed werken dan met een via chipset ??

Verwijderd

mvddonk schreef op 10 May 2003 @ 18:22:
[...]

Nou ik heb net 5.1 boxen van Sony gekocht dus geld begint op te raken ;).
[afbeelding]
Wat mag die onderste (gele) poort voorstellen? (en de rest?:))
de zwarte is zo'n spdif, de grote gele is een gameport, de overige 4 zijn de front, de rear. de center/sub, en de microfoon

• mvddonk
Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 18:25:
[...]

de zwarte is zo'n spdif, de grote gele is een gameport, de overige 4 zijn de front, de rear. de center/sub, en de microfoon
O ja natuurlijk (:$), maar een spdif wat kun je daarmee?
Gebruikt iemand wel eens een optische poort van pc voor het opnemen van muziek met een minidisc?

Verwijderd

mvddonk schreef op 10 May 2003 @ 18:27:
[...]

O ja natuurlijk (:$), maar een spdif wat kun je daarmee?
Gebruikt iemand wel eens een optische poort van pc voor het opnemen van muziek met een minidisc?
ik geloof dat we nu een beetje gaan afdwalen van de bedoeling van dit topic, maar de spdif, nee nooit gebruikt, zou ook niet weten waarvoor ik die zou moeten gebruiken, en/of hoe die werkt. We hebben tegenwoordig internet nietwaar >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 18:32 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 18:23:
[...]

eeehm, ik had met die terratec kaart problemen, en die creative sb live 5.1 deed het in 1 keer perfect zonder gekloot, en ik heb een msi kt3 mobo met via chipset :?
Waarom zou het niet goed werken dan met een via chipset ??
Very very well known problem.

nieuws: Soundblaster Live! bug keert terug in Audigy serie
nieuws: VIA engineer verklaart PCI bus problemen

En vandaag de dag speelt het nog steeds.. Als mensen eeuwig doorgaan Creative kaarten te combineren met Via chipsets, omdat Creative toevallig zo populair is (er zijn voor hetzelfde geld tegenwoordig toch wel alternatieven die iig net zo goed zijn)...

Had je van Terratec wel de Aureon? Het kan best een driverprob zijn geweest... Had je ook de nieuwste drivers en al andere pci sloten geprobeerd?

MSI KT3 Ultra heb ik trouwens ook... Kan niet zeggen dat ik er dolgelukkig mee ben... (wel stabiel, maar verder een nogal kaal bord waar ik veel voor heb betaald, weinig uitbreidingsmogelijkheden, 133Mhz FSB etc etc). Ik had net zo goed een ECS K7S5A kunnen kopen :X
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 18:32:
[...]

ik geloof dat we nu een beetje gaan afdwalen van de bedoeling van dit topic
Als we het een beetje interresant houden maakt dat ook niet veel meer uit, vragen zijn nogal basic en dit topic staat al in SeM.

[ Voor 15% gewijzigd door Mentalist op 10-05-2003 18:37 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
Volgens mij heeft die kaart van dat plaatje geen decoder aan boord, maar enkel een dubbele line out (groen en zwart). De 5.1 gaat enkel via de s/pdif zover ik het zie en daar heb je een externe decoder voor nodig. Volgens mij is dit dus een andere dan de 'echte' 5.1 kaart die eerder werd genoemd.

owja, hier staat ook nog leuke info ;) AV FAQ; Veelgestelde vragen

[ Voor 15% gewijzigd door ShittyOldMan op 10-05-2003 18:35 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 18:25

bloasfist

Slot-A Crew

Tja, ik heb ook even een tijdje een sblive5.1 gehad. Maar ik ben toch wel blij dat ik ben overgestapt op de philips seismic edge. Die is in dezelfde prijsklasse, maar kwalitatief toch wel een stukkie beter.
(*)Zo verdeelt ie tenminste zelf netjes het geluid over het center channel (bij de creative moest ik de software op "film playback"zetten wou ik dit voor elkaar krijgen, maar mp3tjes klonken dan fucked up). Natuurlijk is het zo dat een stereo mp3tje niet over de centerspeaker beHOORT te komen, maar wel een beetje. En dat is precies wat de seismic edge doet. Wat ie ook doet is met bepaalde algorithmes bepalen wat er door de rear speakers moet komen. Hij kopieert dus niet gewoon het stereosignaal van de front speakers naar de rears.
(*)Verder vond ik de bijgeleverde software (liveware oid) van creative nogal sucken. Weinig dingen instelbaar, en onoverzichtelijk.
(*)Nog een klein probleempje: je moet de softwarecd hebben, want die is niet te downloaden bij creative. Dat noem ik nog eens customer service :r :r

[ Voor 21% gewijzigd door bloasfist op 10-05-2003 18:41 ]

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Oranje: Rear
Blauw: Line-in
Roze: Microfoon
Groen: Front
Zwart: Center/Sub

Dit is tenminste bij mijn Audigy Player zo, maar dat zal wel niet veel uitmaken
Ik kan dan via de zwarte aansluiting "Digital Out" inschakelen

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 18:49 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

bloasfist schreef op 10 mei 2003 @ 18:37:
(*)Nog een klein probleempje: je moet de softwarecd hebben, want die is niet te downloaden bij creative. Dat noem ik nog eens customer service :r :r
Die kun je downloaden bij Compaq :7

• mvddonk
ShittyOldMan schreef op 10 mei 2003 @ 18:34:
Volgens mij heeft die kaart van dat plaatje geen decoder aan boord, maar enkel een dubbele line out (groen en zwart). De 5.1 gaat enkel via de s/pdif zover ik het zie en daar heb je een externe decoder voor nodig. Volgens mij is dit dus een andere dan de 'echte' 5.1 kaart die eerder werd genoemd.

owja, hier staat ook nog leuke info ;) AV FAQ; Veelgestelde vragen
Uuhhmm :?, en welke mag dat dan wel zijn want ik moet wel een decoder hebben (AC-3)?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

mvddonk schreef op 10 mei 2003 @ 19:00:
[...]

Uuhhmm :?, en welke mag dat dan wel zijn want ik moet wel een decoder hebben (AC-3)?
Slighty offtopic, maar ik heb me altijd al afgevraagd wat je met die hardware decoder moet. Als ik eens AC3 tegenkom in een DivX oid gebruik ik gewoon AC3filter... Dan kun je gewoon je speakers aan je soundkaart hangen, lijkt me. Of is de kwaliteit van een hardware decoder veel beter oid :?

• mvddonk
W3ird_N3rd schreef op 10 mei 2003 @ 19:03:
[...]

Slighty offtopic, maar ik heb me altijd al afgevraagd wat je met die hardware decoder moet. Als ik eens AC3 tegenkom in een DivX oid gebruik ik gewoon AC3filter... Dan kun je gewoon je speakers aan je soundkaart hangen, lijkt me. Of is de kwaliteit van een hardware decoder veel beter oid :?
Dat zou ik niet weten, ik wil gewoon ipv een DVD-speler (met ingebouwde AC-3 decoder) m'n pc gebruiken. Nooit geweten dat dat zo moeilijk was :'(

Wat Soundblaster Audigy specs:
24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources at 48kHz to analog 5.1 speaker output
Dolby® Digital audio decoding to 5.1 speaker channels in both analog and digital modes
Afbeeldingslocatie: http://www.soundblaster.com/products/gallery/new/audigy_card1.jpg
Is dat niet goed genoeg?

[ Voor 23% gewijzigd door mvddonk op 10-05-2003 19:11 ]

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-08 13:57
Die afgebeelde kaart (sb live dus) heeft wel degelijk de mogelijkheid om te decoderen.
Ik heb namelijk diezelfde kaart en die van mij zou het wel moeten kunnen. (ik heb het niet getest overigens, omdat ik deze kaart alleen maar gekocht heb omdat ie een digitaal 5.1 signaal kan uitpoepen.)

Even een kleine verbetering, de zwarte plug is niet de spdif, maar de oranje aan de bovenzijde is de dig out.

Ik kreeg eerst geen 5.1 geluid eruit, omdat de kaart dat blijkbaar zelf wilde decoderen, deze optie moet uitstaan, wanneer je deze dus op een van de digitale ingangen wil aansluiten.

Wanneer je hem zoals jij wil aansluiten op een 5.1 analoge ingang van je reciever, moet je deze optie dus gewoon aanzetten en dan moet het gewoon gaan werken.
Over het geluid kan ik niet oordelen dus, want ik weet niet hoe goed de decoder van de kaart is, wel weet ik dat eigenlijk alle gevallen die van de reciever wel beter is, als je tenminste een beetje een leuke reciever hebt. :)

Greetz
Fishi

Verwijderd

Mijn geluidskaart doet ook decoding, en je krijgt er een >400MHz DDR dualchannel-memorycontroller, dual-lan, >400MHz cpu-socket-A, AGP8x, 6 USB 2.0, FireWire, SerialATA en 5 PCI sloten bij. -> Soundstorm op Nforce2 van Asus A7N8X. ;)

Nu alleen nog een bestemming vinden voor een SoundBlaster Live! 1024, Live! 5.1 en Live! Platinum... (V&A ofzo)

Ik kan niet in jouw portomonee kijken, maar als je een losse kaart zoekt mag die wel goedkoper wezen dan de 129,- die je nu voor de A7N8X Deluxe betaald denk ik zo.

Pricewatch: Audigy 2

Ik ben al jarenlang SoundBlaster fan, maar de Live 5.1 / Live! Platinum zijn toch echt de laatste 2 Soundblasters die hier binnenkwamen....

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 19:35 ]

• mvddonk
fisherman schreef op 10 May 2003 @ 19:19:
Die afgebeelde kaart (sb live dus) heeft wel degelijk de mogelijkheid om te decoderen.
Ik heb namelijk diezelfde kaart en die van mij zou het wel moeten kunnen. (ik heb het niet getest overigens, omdat ik deze kaart alleen maar gekocht heb omdat ie een digitaal 5.1 signaal kan uitpoepen.)

Even een kleine verbetering, de zwarte plug is niet de spdif, maar de oranje aan de bovenzijde is de dig out.

Ik kreeg eerst geen 5.1 geluid eruit, omdat de kaart dat blijkbaar zelf wilde decoderen, deze optie moet uitstaan, wanneer je deze dus op een van de digitale ingangen wil aansluiten.

Wanneer je hem zoals jij wil aansluiten op een 5.1 analoge ingang van je reciever, moet je deze optie dus gewoon aanzetten en dan moet het gewoon gaan werken.
Over het geluid kan ik niet oordelen dus, want ik weet niet hoe goed de decoder van de kaart is, wel weet ik dat eigenlijk alle gevallen die van de reciever wel beter is, als je tenminste een beetje een leuke reciever hebt. :)

Greetz
Fishi
Dit was geen SB Live maar een SB Audigy :), want de Live kan niet decoderen?:?
Ik word helemaal gek hier, weet niet welke soundcard ik moet kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door mvddonk op 10-05-2003 22:18 ]

• mvddonk
Heeft iemand een idee/ervaring met het feit dat ik wel dolby surround heb (met een SB Live 5.1 Digital) maar geen subwoofer???:?
Alle boxen doen het behalve de subwoofer.

• mvddonk
De nieuwste drivers halen ook niks uit... (need help here)

• fisherman
mvddonk schreef op 10 May 2003 @ 20:06:
[...]

Dit was geen SB Live maar een SB Audigy :), want de Live kan niet decoderen?:?
Ik word helemaal gek hier, weet niet welke soundcard ik moet kopen.
Ik bedoelde ook deze:
Afbeeldingslocatie: http://www3.alternate.nl/prodpic/450x450/k/kk-c19.jpg

Die van mij kan wel decoderen, maar dat heb ik uitgeschakeld, omdat ik hem aan mijn reciever koppel. Of ik heb een andere kaart, maar hij ziet er iig hetzelfde uit als deze.

• mvddonk
fisherman schreef op 13 mei 2003 @ 20:49:
[...]

Ik bedoelde ook deze:
[afbeelding]

Die van mij kan wel decoderen, maar dat heb ik uitgeschakeld, omdat ik hem aan mijn reciever koppel. Of ik heb een andere kaart, maar hij ziet er iig hetzelfde uit als deze.
Ja shit man ik word gek hier, vanmiddag een Sounblaster Live 5.1 Digital gehaald, die kan zowel analoog als digitaal eruit gooien. Werkt (na ontzettend veel moeite) goed, hoor alle speakers BEHALVE m'n subwoofer... daar komt totaaaaaal geen geluid uit. Hoe is dit mogelijk?

• Greeg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-03 19:06
Ik vraag me zie ie zo af waar je al die uitgangen vanje pc in je receiver wilt douwen..

Is somebody not editing what I'm saying here???

Verwijderd

Jongens misschien een n00b vraag maar: Ik heb 5.1 onboard en als ik nou daarnaast een 2.1 kaartje zou kopen kan ik dan een subwoofer en 5 speakers op de onboard sound laten lopen en op de 2.1 mijn microfoon kunnen gebruiken?

• mvddonk
Greeg schreef op 13 May 2003 @ 22:14:
Ik vraag me zie ie zo af waar je al die uitgangen vanje pc in je receiver wilt douwen..
En ik maar denken dat die mensen hier slim zijn en mij kunnen helpen *begint wanhopig te worden* :'(

• mvddonk
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 22:19:
Jongens misschien een n00b vraag maar: Ik heb 5.1 onboard en als ik nou daarnaast een 2.1 kaartje zou kopen kan ik dan een subwoofer en 5 speakers op de onboard sound laten lopen en op de 2.1 mijn microfoon kunnen gebruiken?
Vrij offtopic, maar volgens mij kun je maar 1 soundcard (of onboard ding) tegelijk gebruiken

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

mvddonk schreef op 13 mei 2003 @ 20:59:
[...]

Ja shit man ik word gek hier, vanmiddag een Sounblaster Live 5.1 Digital gehaald, die kan zowel analoog als digitaal eruit gooien. Werkt (na ontzettend veel moeite) goed, hoor alle speakers BEHALVE m'n subwoofer... daar komt totaaaaaal geen geluid uit. Hoe is dit mogelijk?
Ergens in je creative software zit een hokje waar je aan moet vinken dat ie ook je sub moet gebruiken. (weet _niet_ meer hoe het heet, maar het is een heel subtiel vinkhokje).

• mvddonk
bloasfist schreef op 13 mei 2003 @ 22:22:
[...]

Ergens in je creative software zit een hokje waar je aan moet vinken dat ie ook je sub moet gebruiken. (weet _niet_ meer hoe het heet, maar het is een heel subtiel vinkhokje).
Niet kunnen vinden, ik heb gewoon ingesteld dat ik een 5.1 systeem gebruik (kan kiezen tussen: 2 speakers, 4 speakers, 5.1 systeem, koptelefoon)... meer ideeen?|:(

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Greeg schreef op 13 mei 2003 @ 22:14:
Daar gebruik je dus die S/P DIF voor. 1 kabeltje naar je receiver en perfect 5.1 geluid! (en stereo, DD/DTS)

Mono jack -> tulp converter, goede male-male tulp (cinch) kabel eraan en klaar.

Divide and conquer.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
mvddonk schreef op 13 May 2003 @ 22:20:
[...]

Vrij offtopic, maar volgens mij kun je maar 1 soundcard (of onboard ding) tegelijk gebruiken
Je kan in windows aangeven welk device voor geluid weergeven en welk device voor geluid opnemen gebruikt moet worden...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• mvddonk
wimpie schreef op 13 May 2003 @ 23:54:
[...]

Daar gebruik je dus die S/P DIF voor. 1 kabeltje naar je receiver en perfect 5.1 geluid! (en stereo, DD/DTS)

Mono jack -> tulp converter, goede male-male tulp (cinch) kabel eraan en klaar.
Nee ik heb het met 6 tulp aansluitingen, 1 jack voor 2 front, 1 jack voor 2 rear, 1 jack voor center en sub (wat dus niet lekker werkt). Volgens mij is het probleem gewoon dat mijn SB Live 5.1 Digital geen subwoofer ouput geeft.

• fisherman
Je moet hem ook digitaal aansluiten op een van de digitale coaxiale ingangen van de reciever. Dan doet de subwoofer het automatisch.

ik heb hem aangesloten dmv een digitale coaxiale kabel en een verloopstukje van cinch naar jackplug, welke ik in de kaart stop. Dit werkt prima. Je moet er wel vor zorgen dat de kaart een digitaal signaal geeft, dus geen gedecodeerd kanaal.

Wanneer je geen digitale ingang hebt, zullen waarschijnlijk de uitgangen van de kaart verschillende streams weergeven, maar dat zal wel in de gebruiksaanwijzing staan. In dit geval moet je de kaart een analoog signaal laten geven, anders werkt het natuurlijk niet.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
mvddonk schreef op 14 May 2003 @ 10:16:
[...]

Nee ik heb het met 6 tulp aansluitingen, 1 jack voor 2 front, 1 jack voor 2 rear, 1 jack voor center en sub (wat dus niet lekker werkt). Volgens mij is het probleem gewoon dat mijn SB Live 5.1 Digital geen subwoofer ouput geeft.
Ik bedoelde uit te leggen aan Greeg hoe je je soundcard DIGITAAL aan kunt sluiten. (Op je decoder.)

Jij hebt blijkbaar een Dolby prologic 5.1-ready versterker, en dan moet idd je soundcard als decoder functioneren en stuur je elk afzonderlijk signaal analoog naar je versterker.

Divide and conquer.

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 09:19

SpeedBart

Futurama 0wnage

mvddonk schreef op 14 mei 2003 @ 10:16:
[...]

Dat doet ie wel alleen moet je soms de tulp stekker van de center/sub omwisselen. Ik heb een aldi 5.1 setje gekocht en deze analoog aangesloten en het ligt er net aan welke drivers ik gebruik. Gewoon ff testen met het omwisselen. Ook heb ik audigy software erop staan ipv de standaard creative live software. Een handleiding met links kun je hier vinden: http://www3.telus.net/henryho/sblive2audigy/

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

Verwijderd

Dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.starbase01.com/images/connection.jpg

komt uit dit topic: 5.1 geluid & games.
Title spreekt voor zich lijkt me. :)

Zo heb ik mijn pc aangesloten op mijn Dolby Digital receiver.
De Coax ingang gebruik ik dus voor DVD's etc. te kijken die dus een digitale audio source hebben.
De 6 channel input gebruik ik voor games (maar dan wel in 4 speaker mode, want de SBLive Digital heeft geen Sub/center uitgang) vanwege het analoge signaal.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 17:30 ]

• mvddonk
SpeedBart schreef op 14 May 2003 @ 17:20:
[...]

Dat doet ie wel alleen moet je soms de tulp stekker van de center/sub omwisselen. Ik heb een aldi 5.1 setje gekocht en deze analoog aangesloten en het ligt er net aan welke drivers ik gebruik. Gewoon ff testen met het omwisselen. Ook heb ik audigy software erop staan ipv de standaard creative live software. Een handleiding met links kun je hier vinden: http://www3.telus.net/henryho/sblive2audigy/
Heb ik geprobeerd, zowel bij de bijgeleverde software als bij de nieuwste drivers... werkt ook niet...

• mvddonk
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 17:24:
Dit plaatje:

[afbeelding]

komt uit dit topic: 5.1 geluid & games.
Title spreekt voor zich lijkt me. :)

Zo heb ik mijn pc aangesloten op mijn Dolby Digital receiver.
De Coax ingang gebruik ik dus voor DVD's etc. te kijken die dus een digitale audio source hebben.
De 6 channel input gebruik ik voor games (maar dan wel in 4 speaker mode, want de SBLive Digital heeft geen Sub/center uitgang) vanwege het analoge signaal.
Ja... maar ik heb geen Dolby Digital receiver, ik kan alleen maar analoge signalen erin douwen. Andere ideeen?
Dit is een (verrot sorry) plaatje uit mijn receiver boekje:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mvddonk/Afbeelding%20010.jpg
Waar diend die Video-in eigenlijk voor (zit rechts van de 6 tulps, rechts van de center en subwoofer)? Zou die daar ook een signaal op moeten hebben?:?

Btw zijn er ook test programmatjes voor EAX? (kan ik kijken hoe mijn receiver geluid simuleerd in samenwerking met mijn standaard stereo geluidskaartje)

[ Voor 26% gewijzigd door mvddonk op 14-05-2003 18:16 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ook een vraagje van mijn kant. Als je geen subwoofer hebt maar de rest aan 5.1 boxjes wel. En ik zou zo'n 5.1 kaartje bestellen.. hoe zou dit klinken op mijn systeem?

Ik heb ook optical ingang (coaxial is al in gebruik door mijn dvd speler). Is er ook een geluidskaartje met een optical uitgang?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• smallboy
  • Laatst online: 22-07 20:36

smallboy

N/A

Creative software is inderdaad niet alles, maar daarom is er kxproject. Heb je nog een goeie latency ook (door ASIO drivers).

Verwijderd

Dat klinkt prima... je kunt aangeven of je een sub gebruikt of niet. Gebruik je geen sub dan wordt het laag doorgespeeld naar je gewone speakers. Ook dat klinkt erg leuk.

Verwijderd

smallboy schreef op 15 May 2003 @ 16:47:
Creative software is inderdaad niet alles, maar daarom is er kxproject. Heb je nog een goeie latency ook (door ASIO drivers).
Thamned !!! ,yo smallboy ,ben je zeer dankbaar voor die link naar kxproject,mijn audigy klikt ineens 10x beter dan die software bende (drivers en programma's) van Creative.Thanxx !! _/-\o_

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik zit eigenlijk ook wat rond te kijken naar een nieuwe geluidskaart, omdat ik ook veel dvd's en div-X jes kijk via mijn PC. ik heb een pro logic versterker, en ik zoek dus een geluidskaart met Dolby digital, de kaart moet dus een front, center, rear (en evt sub) uitgang hebben, waar hij meteen het dolby surround geluid uitpoept, dan sluit ik daar me versterkers op aan en ben ik klaar. ik heb nu een terratec 512i, en die heeft dus wel 3d, maar geen 5.1
is de soundblaster live 5.1 een goede keuze?

• mvddonk
_ferry_ schreef op 15 May 2003 @ 18:57:
ik zit eigenlijk ook wat rond te kijken naar een nieuwe geluidskaart, omdat ik ook veel dvd's en div-X jes kijk via mijn PC. ik heb een pro logic versterker, en ik zoek dus een geluidskaart met Dolby digital, de kaart moet dus een front, center, rear (en evt sub) uitgang hebben, waar hij meteen het dolby surround geluid uitpoept, dan sluit ik daar me versterkers op aan en ben ik klaar. ik heb nu een terratec 512i, en die heeft dus wel 3d, maar geen 5.1
is de soundblaster live 5.1 een goede keuze?
Daar gaat heel deze topic over... ik heb het dus niet werkend gekregen en niemand kan mij zeggen waar dat door komt. De winkels waar ik het gevraagt heb wisten niet eens of het uberhaupt wel mogelijk was!!!

• mvddonk
The Real Falcon schreef op 15 May 2003 @ 16:27:
Ook een vraagje van mijn kant. Als je geen subwoofer hebt maar de rest aan 5.1 boxjes wel. En ik zou zo'n 5.1 kaartje bestellen.. hoe zou dit klinken op mijn systeem?

Ik heb ook optical ingang (coaxial is al in gebruik door mijn dvd speler). Is er ook een geluidskaartje met een optical uitgang?
Bij de meeste setjes klinkt dat niet (vind ik dan) omdat bij een 5.1 setje de bedoeling is dat de lage tonen naar de sub gaan. Als je dus geen sub hebt moet het naar de overige boxen maar die zijn meestal klein en bedoeld voor midden en hoge tonen gevolg: geen lekkere bass meer.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nou ik heb een DTS en Dolby D. systeem thuis met grote zuilen (2x 150w) plus 2 kleine rear speakers (2 x 60w)....en een center speakers (1 x 50w) .. dus ik denk dat dat wel mee gaat vallen maar toch bedankt voor het mee denken.

* Falcon gaat even kijken of hij vanmiddag zo'n kaartje kan halen :)

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-07 22:19
dan heb je dus geen 5.1 kaartje nodig, dan is elke kaart met een digitale uitgang genoeg, wel ff opletten of er een optische uitgang op zit, en check ook ff hoe ver je pc van je versterker afstaat en hoe ver je dvd van je versterker afstaat, want een 10 meter optische kabel is toch al snel 40 euro, en daar kun je al een geluidskaartje voor kopen, waarschijnlijk heeft je dvd ook wel een optische uitgang en kun je die beter optisch aansluiten, en je pc coaxiaal (met bijv een sblive) met een goedkope lange tulpkabel <€10

Verwijderd

EDIT: Dit is overdue zie ik nu: De TS heeft al gekocht. Ik laat het wel even staan, want er staat nogal wat bullshit in dit topic.

Ok knul, Ik garandeer je dat je met een sb live (player) 5.1, die al te krijgen is voor 32 EURO prima DVD's af kunt spelen met 5.1 geluid. Je hebt daarvoor geen externe decoder nodig, dus een 6 kanaals versterker is genoeg. Het 5.1 geluid wordt niet geheel hardwarematig gedecodeerd, maar via de driver. Wel geheel transparant en werk zelfs perfect met mijn 800 Mhz CPU. Verder kun je met die sp/dif poort eventueel een digitale versterker aankoppelen met eigen decoder. Dat noemen ze "pass through" Dat kun je apart instellen. Het pure DVD 5.1 signaal in digitale vorm wordt dan naar je digitale versterker gevoed.
Deze sp/dif poort is tevens ook de center/sub aansluiting. Het is een shared port, die met de software kunt scakelen. Er zijn dus port Front (links+rechts), Rear (links+rechts) en dan nog Centre/sub. Allemaal poorten met 2 signalen net als je stereo walkman.

Gewoon een 5.1 live kopen voor een prikkie (ik neem aan dat je Win xp of linux draait. Onder win 98 werken de drivers niet voor bepaalde sb 5.1 modellen (sb0100))

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2003 10:32 ]

• mvddonk
Ok ik heb nu een Soundblaster Live 5.1 gehaald en dmv kX Project al wat meer aan de gang gekregen (wat een kut software van Creative man niet normaal!). Ik krijg alleen geluid als ik de optie 'Hoofdtelefoon op Center/Subwoofer' aanzet, wat doet dit eigenlijk?
Nu heb ik alleen nog een probleem dat ik geen subwoofer geluid (en nu helemaal geen geluid meer :?) bij dvd's krijg... ik gebruik PowerDVD, moet ik iets instellen?

• mvddonk
Nu heb ik wat leuks hoor... :(
Met kX Project heb ik volledig geluid bij mp3's (dus incl subwoofer) maar geen dolby bij dvd's (dan krijg je een gesimuleerde, want de spdif uitgang werkt dan niet).
Installeer ik de Creative software dan heb ik wel een werkende spdif uitgang en dus super mooi geluid (incl subwoofer) bij dvd's! Alleen heb ik geen subwoofer geluid bij de mp3's... iemand een idee hoe je dat kunt instellen ofzo?

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:45
Neem de nieuwste 600 serie van Philips, gegarandeerd dat je tevreden bent!
Neem niet de 700 serie daar is nl al een jaar niks geen drivers voor verschenen en heb je last van rare problemen, maar dat QMSS is Zoooo releaxed als je MOBY 18 opzet dan ga je zweven!!!

diskeltische lurker

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:45
[laat maar... verkeerd gelezen je bent al verkocht...snik snik

diskeltische lurker

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
mvddonk schreef op 14 May 2003 @ 17:33:
[...]

Ja... maar ik heb geen Dolby Digital receiver, ik kan alleen maar analoge signalen erin douwen. Andere ideeen?
Dit is een (verrot sorry) plaatje uit mijn receiver boekje:
[afbeelding]
Waar diend die Video-in eigenlijk voor (zit rechts van de 6 tulps, rechts van de center en subwoofer)? Zou die daar ook een signaal op moeten hebben? :?
Je hoeft op de Video-In geen signaal te zetten, dat is alleen als je hem ook gebruikt als video schakelbak. Dan hoeft het zelfs niet eens.

• mvddonk
Met creative software je subwoofer instellen (bij alle overige audio dan DVD, want DVD is wel goed)???? iemand:?

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

technopeuter schreef op 20 mei 2003 @ 17:33:
Neem de nieuwste 600 serie van Philips, gegarandeerd dat je tevreden bent!
Neem niet de 700 serie daar is nl al een jaar niks geen drivers voor verschenen en heb je last van rare problemen, maar dat QMSS is Zoooo releaxed als je MOBY 18 opzet dan ga je zweven!!!
Ik heb een psc705 (seismic edge) en heb nergens problemen mee hoor. Ik weet niet waar je gelezen hebt dat die dingen rare problemen geven?

• mvddonk
Wat een gekut! Als ik nu Creative Diagnostics draai krijg ik een hardware fout en crasht het programma, ga ik bij AudioHQ een speakertest doen crasht heel windows!
Is er IEMAND die deze kaart FATSOENLIJK aan de gang heeft gekregen of weet helemaal niemand het hier?! :( :?

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

mvddonk schreef op 22 mei 2003 @ 12:34:
Wat een gekut! Als ik nu Creative Diagnostics draai krijg ik een hardware fout en crasht het programma, ga ik bij AudioHQ een speakertest doen crasht heel windows!
Is er IEMAND die deze kaart FATSOENLIJK aan de gang heeft gekregen of weet helemaal niemand het hier?! :( :?
Ik heb ongeveer dezelfde problemen gehad, en heb toen (illegaal omdat ze bij creative zo vriendelijk zijn om drivers/software niet downloadable te maken) een franse versie gevonden van het drivelivepack (oid) waarmee het allemaal wel werkte.
Alleen blijven de functies en mogelijkheden van de sblive5.1 zo beperkt (mp3 uit center speaker bv) dat ik uiteindelijk die sblive het raam uitgeflikkert heb en er een philips seismic edge ingeprikt hebt. En ik kan je zeggen, dat is echt een wereld van verschil!

• mvddonk
bloasfist schreef op 22 mei 2003 @ 13:32:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde problemen gehad, en heb toen (illegaal omdat ze bij creative zo vriendelijk zijn om drivers/software niet downloadable te maken) een franse versie gevonden van het drivelivepack (oid) waarmee het allemaal wel werkte.
Alleen blijven de functies en mogelijkheden van de sblive5.1 zo beperkt (mp3 uit center speaker bv) dat ik uiteindelijk die sblive het raam uitgeflikkert heb en er een philips seismic edge ingeprikt hebt. En ik kan je zeggen, dat is echt een wereld van verschil!
Heb het toch voor elkaar gekregen!
Gebruik nu de Kx Project drivers en software, als ik games wil spelen of muziek wil luisteren (dus over het algemeen stereo of EAX) dan zet ik de optie: 'Hoofdtelefoon op Centers/Subwoofer' aan, daardoor word op de een of andere manier je subwoofer lekker sterk gemaakt en klinkt het hetzelfde als met een stereo geluidskaart.
Wil ik een DVD (dus films met een 6 kanaals geluid) bekijken dan zet ik die optie uit en zet ik (ik gebruik de nieuwste versie van PowerDVD) 6 speakers aan, als ik SPDIF aanzet krijg ik geen geluid... althans bij mijn Matrix DVD, bij mijn Queen dvd moet ik SPDIF aanzetten (behalve in het menu :?).

Het is dus allemaal een beetje vaag maar goed, het werkt :). Thank you all _/-\o_

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nu maar hopen dat je je pc niet opnieuwe moet installeren :)

• mvddonk
The Real Falcon schreef op 06 juni 2003 @ 16:27:
Nu maar hopen dat je je pc niet opnieuwe moet installeren :)
Hoezo dat?

• Radeon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-08 10:48

Radeon

Today is a good day to die

Wat zijn nou de beste drivers voor de Live 5.1 player?
Voor het voor games, mp3 en dvd's. Dus de Kx project drivers vallen al uit de mand eogenlijk want daar is tot mij weten nog geen EAX ondersteuning in.

It's never easy.....

• mvddonk
hirogene schreef op 09 June 2003 @ 17:17:
Wat zijn nou de beste drivers voor de Live 5.1 player?
Voor het voor games, mp3 en dvd's. Dus de Kx project drivers vallen al uit de mand eogenlijk want daar is tot mij weten nog geen EAX ondersteuning in.
Inderdaad, ik was ook ineens mijn EAX kwijt :? maar ja das de enige driver (bij mij bekend) die wel geluid aan m'n subwoofer geeft en DVD's goed kan afspelen...
Pagina: 1