Toon posts:

5.1 geluid & games.

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik mij al een tijdje afvraag en nergens op GoT & internet kan vinden is hoe het nou precies zit met 5.1 geluid bij games.

Heel vaak staat bij games (en ook in Windows) bij de speaker opties dat je kan aangegeven wat voor speakers er op je pc zijn aangesloten. Nu is dat bij mij een Dolby Digital 5.1 receiver van Yamaha.

Als ik op het ding zelf een test doe van de speakers komt er netjes uit elke speaker een test toon. Doe ik dit echter op de pc zelf, dan hoor ik iets uit de Linker & Rechter speaker en iets uit de center speaker. De rear speakers worden soms door de front L&R gedaan en soms ook helemaal niet.

DVD's, Divxjes, Mp3z enzo geven wel gewoon geluid uit alle speakers, bij een DVD springt mijn receiver ook netjes naar Dolby Digital 5.1 mode. Bij de overige dingen (divx/mp3/tv/video kijken) blijft ie gewoon op analog staan. Maar emuleerd ie wel geluid uit de rear speakers. Bijvoorbeeld als ik een video (VHS) van ID4 bekijk, dan hoor ik het wel naar achteren schieten enzo, al is het dan wel een mono geluid uit de rear speakers.

Mijn geluidskaart is een Creative Labs SoundBlaster Live 5.1 Digital en mijn receiver is er via de SPDIF op aangesloten.

Nu mijn vraag, als ik dus selecteer dat ik 5.1 speakers op mijn pc heb aangesloten, waarom hoor ik dan bij die testen geen testtoon (en dus in het spel de effecten) niet uit de rear speakers komen?

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

de SBlive5.1 geeft op de spdif uitgang alleen stereo, tenzij de bron Dolby Digital geeft zoals een DVD.
Staat als het goed is ook in de faq

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
Spellen gebruiken veelal 4 kanaals geluid als a3d / eax. Dit regelt je geluidskaart en stuurt het uit via de analoge uitgangen. Je digitale uitgang kan enkel Dolby/DTS uitsturen of gewoon PCM stereo. Niks anders. Wil je 4 kanaals geluid via de digitale uitgang hebben, dan moet dit eerst worden omgezet naar een dolby digital signaal, voordat het de uitgang uitkan. En daar zit het probleem, want dat kunnen geluidskaarten niet.

Je dvd's zullen dus wel werken, dat is al DD en wordt zo doorgestuurd. Je divx'jes en mp3 is veelal stereo (ac3 divx daargelaten), en dat kan dus ook worden doorgestuurd. Als er een pro-logic signaal in zit verwerk kan je versterker dit er ook nog eens uithalen (zoals bij ID4), dit wordt namelijk meegezonden in het stereo kanaal.

De enige manier om dus van surround te genieten met spellen is door de geluidskaart via de analoge uitgang aan te sluiten op je versterker. Je hebt dan wel een zogeheten analoge 5.1 input nodig, waarbij je dan alleen de fronts en rears aansluit (de center/sub laat je voor wat het is). De digitale verbinding hoeft niet weg, die kun je er gewoon naast houden. Wel zo fijn voor je dvd's enzo :)

owja, staat ook in de faq dit ;)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
Ik had eerst precies hetzelfde. Dat ie opeens raar ging doen. Als je een Sb live! 5.1 hebt en mogelijkheid tot digitaal geluid en 5.1 setje hebt, dan komt er altijd 5.1 geluid uit je boxen bij spellen, mits ze het ondersteunen. Dus Vietcong. Gewoon instellen

Owja op je reciever Dolby surround niet gebruiken, dat is fucked up bij spellen.

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus als ik het goed begrijp, blijft mijn SPDIF naar mijn Digital Coaxial input gaan.

En moet ik 2 nieuwe kabels van mijn SBlive (de normale + de rear speaker uitgangen) verbinden met de 6 ch input op mijn Receiver?

Zie ook plaatje.
De kabels in het plaatje wil ik gaan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.starbase01.com/images/connection.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu aangesloten volgens bovenstaand schema, maar er komt dus niks uit mijn center speaker (logisch, want er zit geen kabel in). Is er een (softwarematige?) truc om dit toch voor elkaar te krijgen?

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
Waarom heb je die andere kabels nodig? ik heb gewoon alleen mn DIN

Ik bedoel: als jij ook een DIN hebt, waarvoor zijn die ander nodig dan?

[ Voor 37% gewijzigd door Hyp3rman op 26-04-2003 17:51 ]

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
Verwijderd schreef op 26 april 2003 @ 17:46:
Ik heb het nu aangesloten volgens bovenstaand schema, maar er komt dus niks uit mijn center speaker (logisch, want er zit geen kabel in). Is er een (softwarematige?) truc om dit toch voor elkaar te krijgen?
Er moet ook niks uit je center komen omdat dit kanaal niet in gebruik is als apart kanaal. Althans, bij veel spellen is dit zo, zover ik weet. Je kunt wel links en rechts tegelijk op de center aansluiten bijvoorbeeld, maar dat verneukt je stereobeeld. Iets van links komt dan uit links+midden en iets van rechts komt dan van rechts+midden. Voor spellen lijkt me die center ook niet nodig, dus ik zou het gewoon zonder proberen :)

edit:
Die DIN is een connectie op een reeks Creative speakersets. In principe is het gewoon een draad waar alle analoge 5.1 uitgangen doorheen gaan. Maar gezien we hier te maken hebben met een losse receiver is dat niet echt van toepassing (tis sowieso geen fijn systeem :P )

[ Voor 17% gewijzigd door ShittyOldMan op 26-04-2003 18:59 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Zonder werkt 't ook wel hoor. :)
Maar ik zag bij bijvoorbeeld VietCong een 5.1 optie staan, waarbij ook de center dus gebruikt kan worden. Dus vroeg ik 't me ff af. ;)
Pagina: 1