[DIY]Sub -> Meer is beter?

Pagina: 1
Acties:

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Topicstarter
Een maandje na het bouwen van mijn eerste 'grote' project (Alu Cone Sub) komen mijn bouwdriften al weer aardig bovendrijven, en mede geïnspireerd door het topic Véél bas voor weinig geld ben ik eens nader naar de raveland whx lijn gaan kijken en ik denk dat ze, zeker als je er meerdere inzet, voor heel wat basdruk kunnen gaan zorgen in mijn kamer (en daarbuiten ;)). T/S parameters zijn onderin deze post te vinden.

Mijn bedoeling is dus om voor zo weinig mogelijk geld een zo goed (=hard + redelijk laag) mogelijk geluid te krijgen. De WHX488 die subsonik gebruikt is daar uitermate geschikt voor, maar omdat deze drivers bijna gratis zijn blijft een setup van meerdere drivers ook betaalbaar. De maximale hoogte van de kast is echter 90cm omdat ik 2 schuine wanden in mijn kamer heb. 2 maal een 18" driver past helaas niet, maar de 15" variant, de whx388 is wel in te passen binnen die maat. De T/S parameters lijken dusdanig veel op elkaar dat ik aanneem dat het hele aandrijfsysteem identiek is.

Door i.c.m. de whx488 een kast te nemen met een Q van 1,5 krijg ik een piek van 4dB in de responsecurve die resulteerd in een +3dB gain (+-1dB) tussen de 38Hz en 78Hz, het bereik waar 'ie ingezet gaat worden dus. Het effectieve rendement is dan dus 97dB. De whx388 moet het met het 43Hz-90Hz bereik doen, maar omdat deze per 2 geplaatst gaat worden neemt het rendement door het combineren van 2 golffronten met nog eens 3dB toe, waardoor het effectieve rendement daarvoor 98dB bedraagt. Daarnaast is de belastbaarheid ook nog eens dubbel zo groot. Het is wel iets duurder, ruim 80 euro ipv ruim 60 voor 1 whx488, maar ik denk dat het prijsverschil wel te verantwoorden is door de grote voordelen.

Klein nadeeltje is er wel, de kast moet nog groter worden als met een whx488, in de orde van grootte van rond de 320 liter. Dit kan uiteraard wel iets kleiner door het gebruik van isolatiematerialen, maar het blijft groot. Ruimte zat hoor, daar niet van. :) Het voordeel wat de whx488 wel heeft is de lagere f3 frequentie, deze ligt op 30Hz, tegen 35Hz voor de 388, daarnaast is een 18" natuurlijk stoerder dan een 15" ;)

Zou iemand nog alternatieven weten? Het gaat dus om een cost-effective manier om een zo hard mogelijke (lage)basproductie te krijgen. Liefst met een redelijk rendement want anders betaal ik me weer scheel aan versterkervermogen. Ik weet dat ik met een echte PA driver mischien nog wel iets harder zou kunnen gaan, maar liefst wil ik een f3 punt van maximaal 35Hz.

Hier mijn simulatie
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/5069/full.png

WHX 388
Z: 8 Ohm
Re: 7,2 Ohm
Fs: 30 Hz
Qms: 3,7
Qes: 1,27
Qts: 0,95
Pe: 150w
Pmax: 500w
Vas: 256l
rend: 94dB

WHX 488
Z: 8 Ohm
Re: 7,2 Ohm
Fs: 28 Hz
Qms: 3,7
Qes: 1,33
Qts: 0,98
Pe: 150w
Pmax: 500w
Vas: 355l
rend: 93dB

Beide units moeten er ongeveer zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/2E/2E52953E3482078EE10000000A010251.GIF

BTW dit spul is dus ook voor feestjes bedoelt :P ik ga na de zomervakantie denk ik topjes bouwen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Ik zou voor de setup met de WHX 388 gaan, maar jeez! 320L :D, ga je dat ook op je kamer installeren?

Ik ben alleen benieuwd hoe een kast met een Q van 1,5 klinkt? Een flink rendement heb je zeker, daar hoef je je niet druk om te maken. Wat voor amp ge je gebruiken om dit aan te sturen eigenlijk?

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Ik wilde beginnen met 2 kasten, en daarvoor een Dap Mission 800 aanschaffen, deze levert 375w op 4ohm, weet ik in ieder geval zeker dat ik ze bijna tot de max kan laten gaan, amp is nog duurder als beide kasten + drivers :/ Als ik later nog verder ga uitbouwen ga ik de mission 800 gebruiken voor mijn toppen en er nog 2 of 4 van zulke kasten bijbouwen en deze dan aansturen met een mission 1500, deze levert 750w RMS op 4 ohm.

Het gaat echt prima passen hoor, mijn slaapkamer is een krappe 4 meter breed, ik heb een 2 persoonsbed met aan beide kanten een hoekje vrij waar ze dus kunnen staan. Aan de overkant van de kamer (zo'n 9-10 meter lang) zijn beide hoeken ook nog vrij >:)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41
Ziet er een leuk projectje uit :)

Misschien moet je ook eens gaan kijken naar een driver die Jag mij voorstelde, de B&C 15" PZB-40. Dit is een "professionele" driver, en B&C stelt een basreflex kast van 114L voor, rendement rond de 97dB. Tis wel een driver van rond de 250 EUR, en slechts 1x8 ohm, dus evt. kan je een versterker die 2x4ohm aankan bridgen. Voor meer info: zie Jag's post in deze thread.

Voor de rest: het aandrijfsysteem van die Raveland chassis is klein, zéér klein. De magneet heeft ongeveer de grootte van een spindel cd'tjes van 25 stuks (12x4cm ofzo), en ik schat de doormeter van de spreekspoel op 50 mm... Het fotootje dat je gepost hebt, is er dus waarschijnlijk eentje van een 10" chassis ofzo.

EDIT: je wilt die dingen toch niet op je kamer gaan gebruiken? M'n 18" Raveland woofertjes gaan op een simpele 2x70W amp echt degoutant hard... Zo hard dat het mij niet verstandig lijkt om zo'n dingen op je kamer uit te testen :)

[ Voor 19% gewijzigd door subsonik op 04-05-2003 17:37 ]

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Als ik in die prijsklasse ga zitten neem ik wel beyma sm115's. Die hebben een rendement van 99dB en kosten ook een stuk minder, 160 euro. Maarja bij 45Hz houdt het wel zo'n beetje op, en dat vindt ik net iets te hoog eigenlijk.

Op vol vermogen zal ik ze niet laten draaien denk ik op mijn kamer, maar op feestjes in wat grotere ruimtes is wat extra geluidsdruk in de lagere segmenten nooit weg natuurlijk :).

edit: ik zit ff naar de T/S parameters van die driver die je noemt te kijken. Deze kun je zowat wel in een hoorn zetten (Qts van 0,3).

[ Voor 16% gewijzigd door MM op 04-05-2003 17:47 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb eens gekeken naar de volgende woofers, allen te koop bij Conrad. De volgende woofers heb ik even vluchtig bekeken:
• Ravemaster VXT124 EUR 45,95
• PA 12 Prof PA EUR 42,95
• CPA 12-200 EUR 75,95
• Eminence Beta 12 LT EUR 71,95
• CPA Pax 128 EUR 36,95
• Tonsil GTC 30/80 EUR 35,95

Mijn uitgangspunten zijn hard, goedkoop, maar nog wel hifi en een redelijk formaat behuizing. Termen als group delay vergeten we even hard, want het moet hard en diep boven zuiver ;)

Ravemaster VXT124 EUR 45,95

De Ravemaster heeft met een gevoeligheid van 95 dB nog best een aardig potentieel in zich. WinISD rekent een enorme behuizing van 254 liter voor met 10cm poort, 4,75 cm lang, maar komt dan wel tot een zatte –3db op 26 Hz. Met een iets kleinere kast van 150 liter lukt het ook nog wel met –3db op 32 Hz, maar dan is het wat afgeronder onderin.

PA 12 Prof PA EUR 42,95
gevoeligheid 95dB, 200 liter vraagt WinISD (2x10cm poort, 9,1cm lang beiden) om op –3dB 35 hz te komen. Met 150 liter kan je rond de 39 Hz komen –3dB.

CPA 12-200 EUR 75,95
Hier valt niets zinnigs mee te doen, behalve gesloten en niet diepgaand. Het rendement is met 98dB werelds, maar het laagbereik, daar is niets voor te bedenken. Geen optie dus.

Eminence Beta 12 LT EUR 71,95
Een kast van 189 liter, 2x10cm poort, 5,7 cm lengte beiden. –3dB op 46 Hz, rendement is 96 dB. Een fraai resultaat, maar de prijs is nog best fors.

CPA Pax 128 EUR 36,95
Rendement 93,5 dB, 2x10cm poort, 8,9 cm lang beiden. –3 dB 30 Hz. Rendement is wat laag vergeleken met de rest van het veld, maar de diepgang, daar zit het wel snor mee. Dit alles vergt slechts 220,9 liters De group delay is wel huizendhoog boven de 30ms @ 30 Hz.

Tonsil GTC 30/80 EUR 35,95
Daar istie weer, de Tonsil :7 Met een gevoeligheid van 92 dB niet echt een harde jongen in dit gezelschap, maar toch nog best redelijk als je elkaar moet kunnen verstaan zo af en toe :) -3dB op 39 Hz in 80 liter met een mooie strakke streep. 10cm poort, 11,6 cm lang.

Goedkoop, redelijk hifi en kleine kast. Ik zou mijn zinnen op de Tonsil zetten als dat de maat der dingen is. Als behuizinggrootte niet uitmaak, lijkt de Ravemaster een betere keuze. Dieper, harder, het is allemaal daar. Het haalt het nog niet met de WHX'en waarmee jij komt qua rendement, maar het is in ieder geval een prachtige strakke streep in plaats van een vage heuvel in het basgebied.

[ Voor 4% gewijzigd door Wekkel op 04-05-2003 21:07 ]

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Ravemaster VXT124 EUR 45,95

De Ravemaster heeft met een gevoeligheid van 95 dB nog best een aardig potentieel in zich. WinISD rekent een enorme behuizing van 254 liter voor met 10cm poort, 4,75 cm lang, maar komt dan wel tot een zatte –3db op 26 Hz. Met een iets kleinere kast van 150 liter lukt het ook nog wel met –3db op 32 Hz, maar dan is het wat afgeronder onderin.
Deze driver had ik nog niet bekeken, ziet er na een simulatie in winisd ook wel redelijk uit, alleen het feit dat het slechts een 12" driver betreft vind ik wat minder. Als ik 2 van die dingen in een kast van 300 liter stop heb ik een enorm diepe kast of is de verhouding conusoppervlak/frontplaatoppervlak nogal laag. De Xmax is niet slecht, maar met 4mm ook niet overweldigend.
PA 12 Prof PA EUR 42,95
gevoeligheid 95dB, 200 liter vraagt WinISD (2x10cm poort, 9,1cm lang beiden) om op –3dB 35 hz te komen. Met 150 liter kan je rond de 39 Hz komen –3dB.
Fs van 43Hz...
CPA 12-200 EUR 75,95
Hier valt niets zinnigs mee te doen, behalve gesloten en niet diepgaand. Het rendement is met 98dB werelds, maar het laagbereik, daar is niets voor te bedenken. Geen optie dus.
Ben 'em aan het overwegen als laagweergever in mijn top (dan in de range 100-800hz ofzo)
Eminence Beta 12 LT EUR 71,95
Een kast van 189 liter, 2x10cm poort, 5,7 cm lengte beiden. –3dB op 46 Hz, rendement is 96 dB. Een fraai resultaat, maar de prijs is nog best fors.
In de tabel op conrad stonden geen T/S parameters om het te bevestigen, maar volgens mij slaat LT op Long Trow, oftel voor hoorns, W-bins en dat soort spul. Kenmerkt zich met een erg lage Qts, meestal onder de 0,3.
CPA Pax 128 EUR 36,95
Rendement 93,5 dB, 2x10cm poort, 8,9 cm lang beiden. –3 dB 30 Hz. Rendement is wat laag vergeleken met de rest van het veld, maar de diepgang, daar zit het wel snor mee. Dit alles vergt slechts 220,9 liters
"PAX" gaat niet samen met laag, dat was me reeds bekend :) Fs = 53Hz!! volgens mij houdt winisd geen rekening met de Fs maar daaronder kun je een redelijke output dus wel vergeten.
Tonsil GTC 30/80 EUR 35,95
Daar istie weer, de Tonsil Met een gevoeligheid van 92 dB niet echt een harde jongen in dit gezelschap, maar toch nog best redelijk als je elkaar moet kunnen verstaan zo af en toe -3dB op 39 Hz in 80 liter met een mooie strakke streep. 10cm poort, 11,6 cm lang.
Ziet er best netjes uit! Bereik naar beneden niet echt laag, maar acceptabel. Groupdelay ook netjes, lekker goedkoop uit. Maar dan het rendement, en dan niet het getalletje 92, want dat geldt vanaf 100hz. Volgens de frequentieplot in de sheet is het rendement bij 50hz al gezakt tot 82dB. Natuurlijk hebben andere drivers dit ook maar dit is wel errug veel.

Ik denk dat de whx388 bij conrad de beste keus is, ik had zelf ook al de halve winkel door winisd getrokken ;)

Verwijderd

Heb je trouwens al gekeken naar de BSW serie van Ravemaster?

Met het 18" (groot zat? >:) )exemplaar is er een hele mooie hoorn mee te maken, uiteindelijke gevloeligheid 107 dB (2,83V/1m). Gaat in eerste instantie niet zo laag, maar daar valt nog veel aan te boosten, Fs licht op 32hz. Alleen de prijs, is toch wel stukken duurder waardoor er ook weer andere concurrenten bij komen. Jammer, toch wel een gaaf ontwerp:

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/eckhorn18.jpg

Voor ideeën, (vooral de losse drivers van Eminence bijvoorbeeld eens bekijken) moet je even hier kijken.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

Als je em compound maakt kun je de kastruimte reduceren. Check maar es met winisd hoe groot je kast dan is.

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Jup dat had ik zelf ook al bedacht, je kastvolume neemt met de helft af maar de ruimte die je bespaart niet omdat de compound zelf ook ruimte inneemt. Daarnaast neemt mijn rendement met 3dB af en wordt het bijna 2x zo duur. Ik heb er een tijdje over lopen dubben maar ik doe maar gewoon simpel makkelijk goedkoop :)

• subsonik
Lijkt mij ook het beste, een doodsimpele gesloten kast is nog altijd het makkelijkste, en is nog helemaal zo slecht niet. Ook beter belastbaar dan open ontwerpen in het subbass bereik.

Ik zou je wel aanraden om die 320 L op te splitsen in 2 afzonderlijke kasten van 160L, aangezien je toch 2 woofers zou gebruiken. Op die manier blijft het geheel nog min of meer hanteerbaar.

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Dat stond inderdaad al in de planning, gewoon 2 kastjes op elkaar want dat verplaatsts wat makkelijker, gewoon wieltjes eronder en rijden maar. Dat kan ook wel met een kast die 2x zo groot is maar dan van de trap af tillen wordt wat moeilijk.

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Ok spul is inmiddels besteld, ik ben uiteindelijk toch maar voor de 18" variant gegaan, ik heb er nu 2 besteld samen met het spul voor de DiY wedstrijd hier op GoT. Tegen de tijd dat het af is zal ik uiteraard pics posten, het laat echer nog minimaal 3 weken op zich wachten omdat ik de complete volgende week in Duitsland zit voor een uitwisseling.

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Dit is wel een gigantische rotschop maar ik moet toch mijn belofte nakomen: de pics. Voor het geld wat ik er voor betaald heb vind ik het heel erg mooi spul, gaat superlaag maar dreunt ook echt overal doorheen :( Ik zit er aan te denken om up te graden naar meer PA-achtig spul en dan deze lieve schatjes te verkopeniemand interesse?, juist omdat ik nu weer iets minder diepgang wil omdat ik nu geklaag krijg dat het zo doordreunt.

clickable
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/sub01.jpg
schatjes van 56,4x56,4x60cm, netto inhoud zo'n 150 liter (XT wall to wall gebraced), 18mm multiplex dus wel zwaar maar nog wel te tillen.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/sub02.jpg
18" drivertje, netjes afgewerkt onder een roostertje, ook aan de hoekbeschermers is gedacht :)

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/sub03.jpg
Wieltjes zijn altijd handig voor het verplaatsen naar feestjes e.d.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/sub04.jpg
Sub op z'n kant en beuken maar... :P

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/sub05.jpg
Banaanaansluiting (lekker makkelijk, ding vreet ook los draad).

Verwijderd

Leuk ding :)

Je kan hem toch ook gewoon filteren met een dikke elco? Of natuurlijk gewoon je bas wat dichtdraaien op je mengpaneel?

Al juig ik het natuurlijk toe dat je weer wat nieuws wilt maken, misschien een mooi super gevoelig kastje? Nu wel veel WIP pics maken he?

Is het trouwens geen idee om deze lekker voor HT ea. te houden waar je die diepgang juist weer heel hard nodig hebt?

• subsonik
Mooi spul :) Dat het doordreunt moet je mij niet vertellen ;)

Als hifi vind ik de WHX-488 persoonlijk niet erg bruikbaar, door de gigantische Qts. Maar om op feestjes eens stevig te gaan doorblazen is het wel leuk spul natuurlijk :)

Waar heb je dat 18" rooster trouwens gevonden? Ik ben er nog altijd naar op zoek voor m'n "ravesubs".

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Ik zit alweer een tijdje aan een actieve crossover (ik stuur ze aan met een 200w PA amp). Overigens is een cheap-ass methode het LFE kanaal van je 5.1 geluidsset gebruiken om het geluid te filteren. De 18" roosters heb ik bij new-line gekocht, ze waren niet eens zo duur (onder de 10 euro in ieder geval).

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 21:56:
Leuk ding :)

Je kan hem toch ook gewoon filteren met een dikke elco? Of natuurlijk gewoon je bas wat dichtdraaien op je mengpaneel?

Al juig ik het natuurlijk toe dat je weer wat nieuws wilt maken, misschien een mooi super gevoelig kastje? Nu wel veel WIP pics maken he?

Is het trouwens geen idee om deze lekker voor HT ea. te houden waar je die diepgang juist weer heel hard nodig hebt?
Ik wil ze wel houden maarja, geld hè. Ik heb meer hobbies die ook geld kosten dus ik moet het allemaal wat schipperen. Ik heb pas ook al 2 extra 13cm tonsil drivers van 26 euro en bijbehorende spoelen (11 euro per stuk :X ) en nog wat meer klein grut gekocht dus eerst maar eens dat afbouwen (icm het spul van de contest dat nog steeds werkloos op de plank ligt).

Pagina: 1