Enkele maanden geleden heb ik 2 subwoofers gebouwd, om voor achtergrondmuziek te houden bij een lanparty met +/- 50 man, in een grote feestzaal. Het budget was klein, en de eisen waren niet licht: de speakers moesten zo klein mogelijk zijn (moet mee in de wagen), en er moest zoveel mogelijk bas uitkomen
In dit topic hebben een aantal lieve GoT'ers mij wat geholpen 
Specs
- SPEAKER:
Raveland WHX-488: (46cm / 18")
Fs 28 Hz / Vas 355 l / Qms 3.7 , Qes 1.33 , Qts 0.98 / 94dB/1W/1m
Op zich niet zo'n super-speaker, maar wel enorrrm goedkoop (62 EUR), en toch geventileerde poolkern e.d. Gegevens over de Xmax heb ik niet kunnen vinden, maar bij een free-air testje kreeg ik het kreng toch tot +/- 7mm uitwijking zonder duidelijke vervorming... Verder kreeg ik em niet, m'n 2x40W ampje kon het niet trekken
- KAST:
15mm MDF, 58 x 55 x 38 cm, netto-inhoud 90L, gesloten type
15mm omdat de kast licht en compact moest blijven... ik heb uiteraard wel interne verstevigingsbalkjes aangebracht, en een groot schot tegen de achterwand. De kastwanden trillen nauwelijks mee.
- DEMPING:
schuimrubber noppenmatjes, komt later nog synthetische wol in om de Q wat omlaag te halen
- TECHNISCH:
Power handling: 500W peak / 150 W RMS - 8 ohm
Frequentiebereik: 38Hz - 1000 Hz (-3 dB)
Rendement: bijna 100dB/1W/1m

Zeker geen audiofiele karakteristiek... de Q van bijna 2 en de hobbel rond de 70 Hz laten de speaker nogal 'boomerig' klinken. Dit kan echter voor een deel gecorrigeerd worden door met een EQ de bult rond de 70Hz naar beneden te trekken. Voordeel is dat je dan voluit kan genieten van het enorme rendement rond de 70Hz, toch ongeveer de hoofdfrequentie van de bassen in veel moderne dansmuziek.
Picjes

Kijk eens hoe miezerig klein die 25cm woofer van die Infinity Qb is
Kosten
Voor 2 subwoofers:
- 2x Raveland WHX-488 46cm woofer (Conrad 329720): 124 EUR
- 4x handgreep (Conrad 318531): 7 EUR
- 16 kofferhoeken (Conrad 318710): 15 EUR
- 10m afdichtingstape (Conrad 318450): 7 EUR
- MDF Hout 15mm (1x 244x122 en 1x 122x61): 20 EUR
- houtlijm, schroeven, ... : 20 EUR
- banaanstekker aansluitterminals: 5 EUR
Totaal: rond de 190 EUR voor 2 phat woofers
Testdraaien
Op lanparty werden de woofers eigenlijk voor het eerste getest. Ze werden gebruikt in combinatie met een setje PA speakers, via een actief crossover op 100Hz. De "bult" in de frequentiecurve rond de 70Hz werd met een equaliser bijgewerkt.
Schijnbaar zonder enige moeite waren deze woofertjes in staan indrukwekkende basnivo's in de zaal te genereren, zelfs diepere bassen kwamen erg goed door. De conus van de woofer beweegt bijna niks, en toch komt er veel geweld uit. De woofertjes gingen zo hard dat we ze eigenlijk niet helemaal durfden opendraaien
Ik heb de baskastjes ook eens getest in de schuur van een maat - een schuur van ongeveer 100 m² en 4m hoog, zeker niet klein dus. De kastjes hingen op een normale audio amp van "slechts" 2x70W, en we werden bijna letterlijk weggeblazen. De basdruk was zo hoog dat ALLES in de schuur ging rammelen - zelfs de massief houten poort die toch zo'n 8cm dik is
We waren zo verbaasd van het basnivo dat we er eigenlijk maar niet genoeg van kregen
Praten als die dingetjes aan het spelen waren moest je niet proberen, je stem werd door de druk zo hard gemoduleerd dat het eigenlijk niet leuk meer was. (alsof je hard op je borst klopt tijdens het spreken)
Al bij al is dit projectje uitstekend geslaagd - voor nog geen 200 EUR heb ik nu 2 bigass baskasten waarmee je zelfs een man of 100 op een fuifje doof krijgt. De specs zijn allesbehalve hifi, maar dat was ook niet de hoofdbedoeling.
PS: de KawA die hier wel eens op dit forum rondhangt, heeft nu zo'n baskast in de koffer van z'n Golf liggen
Nu maar hopen dat z'n ruiten het niet opgeven
Specs
- SPEAKER:
Raveland WHX-488: (46cm / 18")
Fs 28 Hz / Vas 355 l / Qms 3.7 , Qes 1.33 , Qts 0.98 / 94dB/1W/1m
Op zich niet zo'n super-speaker, maar wel enorrrm goedkoop (62 EUR), en toch geventileerde poolkern e.d. Gegevens over de Xmax heb ik niet kunnen vinden, maar bij een free-air testje kreeg ik het kreng toch tot +/- 7mm uitwijking zonder duidelijke vervorming... Verder kreeg ik em niet, m'n 2x40W ampje kon het niet trekken
- KAST:
15mm MDF, 58 x 55 x 38 cm, netto-inhoud 90L, gesloten type
15mm omdat de kast licht en compact moest blijven... ik heb uiteraard wel interne verstevigingsbalkjes aangebracht, en een groot schot tegen de achterwand. De kastwanden trillen nauwelijks mee.
- DEMPING:
schuimrubber noppenmatjes, komt later nog synthetische wol in om de Q wat omlaag te halen
- TECHNISCH:
Power handling: 500W peak / 150 W RMS - 8 ohm
Frequentiebereik: 38Hz - 1000 Hz (-3 dB)
Rendement: bijna 100dB/1W/1m

Zeker geen audiofiele karakteristiek... de Q van bijna 2 en de hobbel rond de 70 Hz laten de speaker nogal 'boomerig' klinken. Dit kan echter voor een deel gecorrigeerd worden door met een EQ de bult rond de 70Hz naar beneden te trekken. Voordeel is dat je dan voluit kan genieten van het enorme rendement rond de 70Hz, toch ongeveer de hoofdfrequentie van de bassen in veel moderne dansmuziek.
Picjes

Kijk eens hoe miezerig klein die 25cm woofer van die Infinity Qb is
Kosten
Voor 2 subwoofers:
- 2x Raveland WHX-488 46cm woofer (Conrad 329720): 124 EUR
- 4x handgreep (Conrad 318531): 7 EUR
- 16 kofferhoeken (Conrad 318710): 15 EUR
- 10m afdichtingstape (Conrad 318450): 7 EUR
- MDF Hout 15mm (1x 244x122 en 1x 122x61): 20 EUR
- houtlijm, schroeven, ... : 20 EUR
- banaanstekker aansluitterminals: 5 EUR
Totaal: rond de 190 EUR voor 2 phat woofers
Testdraaien
Op lanparty werden de woofers eigenlijk voor het eerste getest. Ze werden gebruikt in combinatie met een setje PA speakers, via een actief crossover op 100Hz. De "bult" in de frequentiecurve rond de 70Hz werd met een equaliser bijgewerkt.
Schijnbaar zonder enige moeite waren deze woofertjes in staan indrukwekkende basnivo's in de zaal te genereren, zelfs diepere bassen kwamen erg goed door. De conus van de woofer beweegt bijna niks, en toch komt er veel geweld uit. De woofertjes gingen zo hard dat we ze eigenlijk niet helemaal durfden opendraaien
Ik heb de baskastjes ook eens getest in de schuur van een maat - een schuur van ongeveer 100 m² en 4m hoog, zeker niet klein dus. De kastjes hingen op een normale audio amp van "slechts" 2x70W, en we werden bijna letterlijk weggeblazen. De basdruk was zo hoog dat ALLES in de schuur ging rammelen - zelfs de massief houten poort die toch zo'n 8cm dik is
Al bij al is dit projectje uitstekend geslaagd - voor nog geen 200 EUR heb ik nu 2 bigass baskasten waarmee je zelfs een man of 100 op een fuifje doof krijgt. De specs zijn allesbehalve hifi, maar dat was ook niet de hoofdbedoeling.
PS: de KawA die hier wel eens op dit forum rondhangt, heeft nu zo'n baskast in de koffer van z'n Golf liggen
[ Voor 12% gewijzigd door subsonik op 05-06-2005 16:43 ]