véél bas voor weinig geld (+ pics)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.871 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:56
Enkele maanden geleden heb ik 2 subwoofers gebouwd, om voor achtergrondmuziek te houden bij een lanparty met +/- 50 man, in een grote feestzaal. Het budget was klein, en de eisen waren niet licht: de speakers moesten zo klein mogelijk zijn (moet mee in de wagen), en er moest zoveel mogelijk bas uitkomen :) In dit topic hebben een aantal lieve GoT'ers mij wat geholpen :)

Specs
- SPEAKER:
Raveland WHX-488: (46cm / 18")
Fs 28 Hz / Vas 355 l / Qms 3.7 , Qes 1.33 , Qts 0.98 / 94dB/1W/1m

Op zich niet zo'n super-speaker, maar wel enorrrm goedkoop (62 EUR), en toch geventileerde poolkern e.d. Gegevens over de Xmax heb ik niet kunnen vinden, maar bij een free-air testje kreeg ik het kreng toch tot +/- 7mm uitwijking zonder duidelijke vervorming... Verder kreeg ik em niet, m'n 2x40W ampje kon het niet trekken :P

- KAST:
15mm MDF, 58 x 55 x 38 cm, netto-inhoud 90L, gesloten type

15mm omdat de kast licht en compact moest blijven... ik heb uiteraard wel interne verstevigingsbalkjes aangebracht, en een groot schot tegen de achterwand. De kastwanden trillen nauwelijks mee.

- DEMPING:
schuimrubber noppenmatjes, komt later nog synthetische wol in om de Q wat omlaag te halen

- TECHNISCH:
Power handling: 500W peak / 150 W RMS - 8 ohm
Frequentiebereik: 38Hz - 1000 Hz (-3 dB)
Rendement: bijna 100dB/1W/1m

Afbeeldingslocatie: http://subsonik.be/forumstuff/got/ravesub/WHX488.gif

Zeker geen audiofiele karakteristiek... de Q van bijna 2 en de hobbel rond de 70 Hz laten de speaker nogal 'boomerig' klinken. Dit kan echter voor een deel gecorrigeerd worden door met een EQ de bult rond de 70Hz naar beneden te trekken. Voordeel is dat je dan voluit kan genieten van het enorme rendement rond de 70Hz, toch ongeveer de hoofdfrequentie van de bassen in veel moderne dansmuziek.

Picjes

Afbeeldingslocatie: http://subsonik.be/forumstuff/got/ravesub/ravesub1_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://subsonik.be/forumstuff/got/ravesub/ravesub2_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://subsonik.be/forumstuff/got/ravesub/ravesub3_small.jpg

Kijk eens hoe miezerig klein die 25cm woofer van die Infinity Qb is :*)

Kosten
Voor 2 subwoofers:
- 2x Raveland WHX-488 46cm woofer (Conrad 329720): 124 EUR
- 4x handgreep (Conrad 318531): 7 EUR
- 16 kofferhoeken (Conrad 318710): 15 EUR
- 10m afdichtingstape (Conrad 318450): 7 EUR
- MDF Hout 15mm (1x 244x122 en 1x 122x61): 20 EUR
- houtlijm, schroeven, ... : 20 EUR
- banaanstekker aansluitterminals: 5 EUR

Totaal: rond de 190 EUR voor 2 phat woofers :)

Testdraaien
Op lanparty werden de woofers eigenlijk voor het eerste getest. Ze werden gebruikt in combinatie met een setje PA speakers, via een actief crossover op 100Hz. De "bult" in de frequentiecurve rond de 70Hz werd met een equaliser bijgewerkt.

Schijnbaar zonder enige moeite waren deze woofertjes in staan indrukwekkende basnivo's in de zaal te genereren, zelfs diepere bassen kwamen erg goed door. De conus van de woofer beweegt bijna niks, en toch komt er veel geweld uit. De woofertjes gingen zo hard dat we ze eigenlijk niet helemaal durfden opendraaien 8)

Ik heb de baskastjes ook eens getest in de schuur van een maat - een schuur van ongeveer 100 m² en 4m hoog, zeker niet klein dus. De kastjes hingen op een normale audio amp van "slechts" 2x70W, en we werden bijna letterlijk weggeblazen. De basdruk was zo hoog dat ALLES in de schuur ging rammelen - zelfs de massief houten poort die toch zo'n 8cm dik is :7 We waren zo verbaasd van het basnivo dat we er eigenlijk maar niet genoeg van kregen :) Praten als die dingetjes aan het spelen waren moest je niet proberen, je stem werd door de druk zo hard gemoduleerd dat het eigenlijk niet leuk meer was. (alsof je hard op je borst klopt tijdens het spreken)

Al bij al is dit projectje uitstekend geslaagd - voor nog geen 200 EUR heb ik nu 2 bigass baskasten waarmee je zelfs een man of 100 op een fuifje doof krijgt. De specs zijn allesbehalve hifi, maar dat was ook niet de hoofdbedoeling.

PS: de KawA die hier wel eens op dit forum rondhangt, heeft nu zo'n baskast in de koffer van z'n Golf liggen >:) Nu maar hopen dat z'n ruiten het niet opgeven :D

[ Voor 12% gewijzigd door subsonik op 05-06-2005 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

sow de jus da ziet er gezond uit :P
mooi

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>:) :D idd... ziet er netjes uit. nie slecht voor ut geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen reflex poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
Heb je wel tussenschotten geplaatst? je achterwand is 55 x 55! Die gaat wel mee resoneren, als je er veel vermogen op zet! Maar voor die 200 euro kun je zeker geen beul vallen! voor de rest netjes gedaan.

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

JWO

had je aan 1 niet genoeg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd ja, maareh best netjes gedaan.
Alleen waarom heb je geen bas reflex... je hebt 30 hz op -10 db.
Ik zal s ff kijken of je veel winst haalt met br...
(zie net dat de Qts toch wel hoog is, maar ik zal t toch s proberen er wat anders van te maken)

Edit:
Het maakt met die gegevens die je hebt (ze zijn schaars) niet zo veel uit of je een
br, bandpass of een gesloten kast maakt. Die enorme bult blijft toch staan...
of je moet een kast van 3000 liter maken.....

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een QTS van 0.98? Moet je voor de grap eens een liniaire grafiek van proberen te maken. ;)
Dennisch schreef op 21 april 2003 @ 11:00:
Heb je wel tussenschotten geplaatst? je achterwand is 55 x 55! Die gaat wel mee resoneren, als je er veel vermogen op zet! Maar voor die 200 euro kun je zeker geen beul vallen! voor de rest netjes gedaan.
Hij heeft gezegd dat hij extra verstevigd is. Ik geloof er weinig van dat met normale verstevigingen en 15mm MDF een dode kast te maken is, zeker gezien de woofers die er in hangen >:)

Maar zo te lezen is het project geslaagd, en zo blijven ze wel tilbaar ;)
JWO schreef op 21 april 2003 @ 11:23:
had je aan 1 niet genoeg ?
Had je het vorige topic even door moeten nemen. Maar wat zou jij doen als je het budget ervoor had. Gezien de grote van de zaal zijn 2 kastjes echt wel aan te raden, alleen al omdat ze zo veel beter aan te sturen zijn in combinatie met satalieten.

Ben trouwens benieuwd waarmee je ze aanstuurd, je was eerst van plan toch om car-ampjes te gebruiken?

Maar ziet er indrukwekkend uit hoor, misschien nog wat zwarte bekledingstof om het kastje heen en is niet van fabrieksspul te onderscheiden. Goed werk

Is dat trouwens een ribbon tweeter in de Infinity's? Ziet er uit als mooi klassiek spul!

Nog een opmerkinkje, leuk dat iedereen even z'n mening geeft, maar tis wel een Techfora, hou het een beetje op niveau dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het maar geschikt voor het doel is he ;)

Dat is dus zoveel mogelijk mensen tegen de muur aan te blazen >:), en dat is schijnbaar gelukt.

Dus geslaagd project, ziet er idd wel heftig uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En toch kan je die speaker, met kunstgrepen gebruiken in een bass reflex.
Zo kan je de Qt electronisch verkleinen , door de speaker te sturen uit een versterker met een negatieve uitgangsweerstand.
Om het aantal liters van de behuizing klein te houden , kun je kiezen voor een Bessel afstemming ipv gebruikelijke butterworth.

Bessel vs Butterworth
+beter faseverloop, minder groeplooptijd.
+Bij bessel kun je volstaan met minder liters boxinhoud (of speaker met grotere Vas in dezelfde box)
-Butterworth heeft vlakkere frequentie karakteristiek

Feitelijk combineert bessel-br voordelen van zowel gesloten behuizing als standaard butterworth bass reflex: Beter rendement dan gesloten behuizing, beter faseverloop dan butterworth-br

Voor jouw speaker:
box inhoud 145 liter
Qt electronisch verlagen tot 0.316
edit: baspijp tunen op 28 Hz /edit

Eerst wel je speaker specs nameten!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ziet er voor het geld zeer netjes uit! 62 is inderdaad supergoedkoop. In een 250l behuizing (gesloten) zou deze driver het erg netjes doen volgens mijn winisd. Met een f3 punt van 30Hz komt 'ie dan nog lekker laag ook :) Een +3dB tussen de 40 en 60hz, voor non-hifi wel lekker. Q is dan nog 1,45 btw. Mischien dat ik 'em ook wel ga gebruiken in een toekomstig project.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
De reden waarom ik geen basreflex gekozen heb, is omdat ten eerste basreflex inderdaad weinig opbrengt bij deze woofer, en ten tweede omdat de belastbaarheid van een gesloten kast over het algemeen ook beter is, vooral in het diepbas bereik dan.
Ben trouwens benieuwd waarmee je ze aanstuurd, je was eerst van plan toch om car-ampjes te gebruiken?
Op de LAN party hingen ze op een Yamaha MX2 eindtrap, maar je komt eigenlijk met de meeste gewone hifi-amps wel toe, gezien het enorme rendement van de kastjes.
En toch kan je die speaker, met kunstgrepen gebruiken in een bass reflex.
Zo kan je de Qt electronisch verkleinen , door de speaker te sturen uit een versterker met een negatieve uitgangsweerstand.
Dat is inderdaad een van de mogelijkheden die ik overwogen heb. Ik wou het echter zo simpel mogelijk houden :)
Is dat trouwens een ribbon tweeter in de Infinity's? Ziet er uit als mooi klassiek spul!
Dat is inderdaad een ribbon tweeter, klinkt echt fantastisch helder. Spijtig genoeg is één van beide ribbon tweeters kapot, ben dus opzoek naar vervanging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Wat kun je aan het ontwerp veranderen om die 70 Hz bult weg te krijgen, als je geen EQ hebt?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Je kan:
- de kast vergroten, hierdoor gaat de frequentie waarbij de bult optreedt wat dalen, en ook de hoogte van de bult verkleinen, maar weg krijg je de bult niet door de hoge Q van de woofer (0.98)

- de Q van de woofer kunstmatig verlagen, door een speciale schakeling die je versterker een negatieve uitgangsimpedantie geeft. Dit is echter ingewikkelder dan een gewone equaliser te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Is de totale diameter (dus met metalen rand) 46cm of slaat die alleen op de piston (ga ik niet van uit hoor). Zou betekenen dat 'ie in een kistje met een frontpanel van 50x50cm past... zou leuk zijn, dan passen er aan beide kanten van mijn bed precies een ;)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ziet er uit als echte bassmazzsterzz :) Gelukkig heb je nog enig benul van hifi door de 70 Hz bult enigzins weg te werken. Zo te zien dus een echte hit voor je doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
m.m : de buitenste rand van de speaker is 46cm in doormeter, met een gat van 42cm kan je volstaan. Hou er wel rekening mee dat je dan in een plankje van 50cm nog maar 4cm over hebt op het smalste punt - geen goed idee lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat laatste lijkt mij geen probleem, 4 cm MDF blijft sterk genoeg, zeker als je op dat punt er ook nog eens MDF tegenlijmt.

Wel veiliger om 22mm MDF te gebruiken ip 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

subsonik schreef op 21 April 2003 @ 03:57:
Rendement: bijna 100dB/1W/1m
:o vind je het gek dat je dan met 2x70Watt staat te stuiteren?

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ik gebruik voor frontpanels sowieso altijd een dubbele laag :) Daarnaast ondervindt 'ie idd versteviging van de zij/bovenkanten die er tegenaan gelijmd zijn. De kast moet natuurlijk wel erg diep worden dan maar diepte is meestal niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 14:16

Erikie

www.erikie.nl

zow.. dat ziet er gezond uit :D weet je wel zeker dat de pc's die jullie op de lanparty gebruiken deze magnetische inductie stralen wel kunnen weerstaan :D. en ps, moet er geen opening in (baspijpen)?! zo kun je je 70 hz volgens mij ook verlagen (alhoewel je er wel voor gekozen hebt). en van binnen?! hoe ziet t daar er uit?! nog een beetje een doolhof gemaakt, of gewoon een open lege ruimte waar je electronica lekker mee loopt te dreunen?!

gezondheid aan je buren idd :)

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erikie, over die baspijn... "READ THE TOPIC"
De eerste paar posts gaan erover.....

no offence, maar lees eerst ff het topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Met een baspijp krijg je nog meer bulten in de curve, of geen verschil. Dan klinkt gesloten een stukje audiofieler en strakker :)

Dit geintje hadden speakers van een maat ook, en dat was nou net in het 16-18 jaar tijdperk :D Overall 90dB gevoeligheid, maar +6 dB rond de 60 Hz, woei! De buren hebben dat jarenlang mee mogen maken. Allemachtig, wat een bas uit zulke goedkope speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 15:21:
Erikie, over die baspijn... "READ THE TOPIC"
De eerste paar posts gaan erover.....

no offence, maar lees eerst ff het topic ;)
jawel, wist dat het eraan kwam :) maar idd, ik heb t gelezen : vandaar da'k ook reageerde met : (alhoewel je er wel voor gekozen hebt). klaar ..

oftewel, ik kan t me gewoon niet voorstellen dat dat ding functioneerd zonder baspijpen.... (gek dat ie niet beweegt)

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Die conus gaat ook wel heen en weer zonder die baspijpen, hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar een bas moet toch altijd zijn druk kwijt kunnen dmv reflexpijpen.

Anders is het rendement toch niet optimaal???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

ik heb een aantal jaren geleden ook voor de gein eens vanuit de conrad gids een doe het zelf speakerset kitje in elkaar geflanst (zonder technische kennis uiteraard :P). De 1e boxen waren ook gesloten, maar dat gaf echt klote geluid.m'n speakers (30cm) hebben ook zachte ophanging, misschien dat het daar aan lag, want nadat ik toch maar de maten van het papier had overgenomen, gaf het wel beter geluid (met bas reflexen), en m'n conussen bewogen ook meer.

Maar ach, ik ben ook behoorlijk n00b op speaker gebied, dus vraag mij niks over Q enzovoort.. Wilde alleen even zeggen dat t er tof uit ziet, en wens zijn buurt veel plezier :P

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je al geprobeert met reflexen erin?

of staat er ergens dat dat op deze manier niet nodig is?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2003 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

:X

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
ik bedacht met net iets heel vets, een deel van onze schuur is 6000 liter ongeveer (eigenlijk meer door het schuine dak) als je die nou afsluit en er zo'n woofer inzet met een bass reflex gaatje haal je volgens winisd de 11 hz op het volle volume :) zit wel een dipje in bij 14 hz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een woofer hoeft zijn druk niet perse kwijt door middel van basreflex pijpen. Een pijp is gewoon een middel om de wegvallende respons van de woofer een beetje bij te poetsen door lucht in de pijp te laten trillen met een bepaalde frequentie (dus rekenen maar B) ). Bij de resonantiefrequentie zal een bas reflex behuizing de woofer op dat punt goed controleren, waardoor uitslag van de conus redelijk klein blijft op dat punt. Bij een gesloten kas zal de uitslag op dat punt veel groter zijn.

Maar goed, de woofer is gewoon te goedkoop om er iets fatsoenlijks van te maken. Veel bas voor weinig dus, precies zoals de topictitel luidt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op 22 April 2003 @ 16:33:

Maar goed, de woofer is gewoon te goedkoop om er iets fatsoenlijks van te maken. Veel bas voor weinig dus, precies zoals de topictitel luidt :D
bedoel je dit negatief? want ik snap niet wat je bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Is het niet meer een freeair woofer eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 22 april 2003 @ 16:41:
bedoel je dit negatief? want ik snap niet wat je bedoeldt.
Het blijft een terugkerend verhaal. Baspijpen heeft weinig zin bij deze speaker, want (i) of er verandert niets aan de curve (ii) of de bult wordt alleen maar dikker en hoger. Wil je nog iets van audiofiel geluid, wil je die bult zoveel mogelijk vermijden. Daarbij geldt dat als rule of thumb een gesloten systeem strakker klinkt dan een basreflex behuizing. Als de curve niet verandert, waarom dan een bas reflex kiezen boven een gesloten behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Wekkel schreef op 22 April 2003 @ 16:33:
Ben ik niet helemaal met je eens, natuurlijk is het geen hifi verantwoorde driver, dat staat voorop, maar er valt nog heel wat te bij te sleutelen aan dergelijke 'pruts' drivers. Het grote nadeel van deze driver is het grote kastvolume dat nodig is. Door de beroerde EBP valt basreflex af, maar er zijn natuurlijk ook andere methoden.

Al eens gedacht aan een isobaric opstelling? Hierdoor heb je in een 130l kast een Qtc van 1,5. Voor hifi natuurlijk niet geschikt (de echte max ligt daar op 1,2) maar voor een lanparty is 1,5 nog prima, iig beter dan de Qtc van ~2 (7dB piek toch?) in de speaker van de topicstarter. De piek bevindt zich grofweg tussen de 40 en 70Hz, voor het soort muziek wat vaak op lans gespeeld wordt prima lijkt me.

Een andere oplossing zou een 4e orde bandpass kast kunnen zijn, alleen zijn hier de kastvolumes relatief gezien weer gigantisch (voor een 18" valt het nog mee mijns inziens). Met een enkele driver is hier echter niks van te bakken, in isobaric opstelling wordt het wat interessanter. De driver staat geen brede frequentieband toe zonder een gigantisch rif in het midden, maar enkel als bas re-enforcement zou mijn simulatie wel redelijk zijn werk doen. Een top tussen de 39hz-63hz met een rendement van 101dB (+-1dB), gepaard met een gigantisch steile afval van zo'n 36dB/oct. Waarschijnlijk gaat het systeem bij een totale systeembelasting van 75w al over z'n nek omdat ik verwacht dat de X-max niet al te geweldig zal zijn van de driver, maar uitgaande van de positie van de TS was er toch niet zoveel vesterkervermogen aanwezig (let wel, het gaat dus nu om een isobaric opstelling, dus met 2 woofers).

Even een plaatje ter verduidelijking (staan ook inhouden/tunefreqs etc. in.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/4498/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door MM op 22-04-2003 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Tazzy schreef op 22 april 2003 @ 17:00:
Is het niet meer een freeair woofer eigenlijk?
Neigt er wel wat naar, met een Qts van bijna 1, maar er zijn nog veel extremere voorbeelden hoor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

m.m schreef op 22 april 2003 @ 19:39:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens, natuurlijk is het geen hifi verantwoorde driver, dat staat voorop, maar er valt nog heel wat te bij te sleutelen aan dergelijke 'pruts' drivers.
Ik begrijp het punt dat je wil maken, maar tweemaal EUR 69 is toch weer EUR 138 voor een enkele box ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Inderdaad dat bedacht ik me ook al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je weer terugdoet komen op je mooie simulatie? ;)

Imho is het dus wel een leuke woofer maar dan MOET je gewoon de nadelen op de koop toenemen en niet met kunstgrepen er iets beters van proberen te maken.

Gewoon blazen dus en niet ouwehoeren, wil je wel wat audiofieler dan zijn er zat alternatieven.

Ik noem Selenium, Eminence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Gewoon isobaric is toch geen kunstgreep? Als je voor dergelijk spul een dure digitale equalizer koopt dan kan je het wel een kunstgreep noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik vind het toch weer grappig dat veel mensen er blijkbaar niet bijkunnen dat je een goede baskast kan maken zonder baspijpen ;)

Isobaric was inderdaad ook mogelijk, maar het kastvolume werd dan te groot... en het is eigenlijk ook wel leuk als je die enorme woofer goed ziet zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Subsonic, ik denk dat je de term isobaric verward met bandpass. Isobaric houdt in dat je de woofers als het ware achter elkaar plaatst zodat ze samenwerken om de lucht te verplaatsen. Hierdoor neemt het rendement met 3dB af, evenals de inhoud van de kast die benodigd is, die halveert ook. Verder zitten er minder oneffenheden in de frequentiecurve omdat ze elkaars verschillen vereffenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt veel verschillende vormen van isobaric, je kan ze ook recht op elkaar luchtdicht maken, of alletwee een andere kant op laten stralen in een gesloten ruimte enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ja dat weet ik, maar ze werken altijd met elkaar mee, en nooit tegen. De richting van de driver maakt niet echt heel veel uit (als je 'em omdraait moet je 'em ook ompolen) voor de werking van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
ik heb even een vraagje, ik ben wat aan het rommelen met winisd maar nu zegt ie dat mijn poort 10 cm in de diameter en 3 cm lang moet zijn. is die 3 cm niet een beetje kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je weet dat de waarden in WinISD in meters zijn he? dus 0,1m = 10cm

Als je dat goed hebt afgelezen dan is het inderdaad heel erg kort, met welke driver zit je te simuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 16:36:
Je weet dat de waarden in WinISD in meters zijn he? dus 0,1m = 10cm

Als je dat goed hebt afgelezen dan is het inderdaad heel erg kort, met welke driver zit je te simuleren?
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/aschout/klein.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/aschout/klein3.jpg

zegt je waarschijnlijk niet veel...

hier de gegevens die ik heb kunnen vinden:
Vas 300 l
Fres 29 Hz
Mms 25 g
Qms 10
Q es 0,37
Q ts 0,36
Rdc 7,5
Ik schat het rendement op 93 - 95 dB
25 Watt 8 ohm
ik heb er nu drie van en volgens winISD halen ze bij een bass reflex kast van 206 liter de 30 hz (-3db) terwijl er geen bulten of kuilen in de grafiek zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha, ja F3 red ik de 33hz, in een 206 liter behuizing.

Als poort zou ik een diameter van 14cm gebruiken en een lengte van 10,5 dan istie getuned op 32,58hz.

Niet dat ik je nu wat vertel wat jezelf nog niet had gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Nu online

JWO

is dat niet toevallig een woofer uit een electrisch orgel ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou ik ook denken ja, wat een foeilelijk ding trouwens :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mooi subje heb je gebouwd. Ziet er phat uit.

Nu ik zie dat jij er best wel wat verstand van hebt heb ik ffies een offtopic vraagje voor je.

Ik ben in het bezit van een raveland subwoofer.
productomschrijving:

Bandpass-home subwoofer met resonantievrije behuizing van 18 mm MDF (middeldichte vezelplaat) en zwarte foliebedekking. Grote plexiglasplaat, ingebouwde lage- en hogetonen-doorlaatfilter. Bass-speakers met dubbele spoelen. Basreflexpoorten met zeer lage stromingsruis door de exponentiële ronding. Te combineren met elke 8 W luidsprekerbox. Door het ingebouwde hogetonen-doorlaatfilter wordt de aangesloten satellietbox in het basbereik ontlast en wordt de belastbaarheid en weergavekwaliteit verhoogd.
Technische spec.: Belastbaarheid (muziek/sinus) 2 x 200/120 W · Frequentiebereik 20 - 120 Hz · Gevoeligheid 2 x 93 dB · Uitgerust met 250 mm bas, 2 x 8 W · Afm. (lxbxh) 550 x 320 x 360 mm.

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/B1/B168953EC44A0CB3E10000000A010251.JPG

Nu is mijn vraag... is dit een beetje redelijke kwaliteit sub voor thuis gebruik ?
Kep m aan een 2x 80W kenwood amp hangen. Of is deze sub gewoon 3x nix ?

[ Voor 20% gewijzigd door jhead22 op 24-04-2003 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk speelgoed voor op feestjes. Als je mooie kwaliteit sub wilt hebben dan is dit wat minder.
Afhankelijk van de muziek dat je draaid. Je hebt hem al aangeslote begrijp ik, dus je weet ook hoe hij klinkt. Dan is aan jouw de vraag, kan je hier genoegen mee nemen of wil je beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die productomschrijving is nogal brak in mijn ogen:

"Gevoeligheid 2 x 93 dB
Dat betekent dus 186 dB, das nogal veel aangezien de pijngrens toch zo rond de 125/140 dB. Hier wordt echter bedoelt dat deze woofer 2 spreekspoelen heeft, echter wordt het aantal dB's daarmee niet verdubbeld.

"Te combineren met elke 8 W luidsprekerbox"
Aangezien het systeem niet actief is blijft de input in de sub hetzelfde voor de satalieten lijkt mij.

Verder zal deze sub geen super diepe bassen weergeven, maar heel veel in het 50/70 htz gebied, wat heel veel "gevoel" van bas geeft.
Maar echt beoordelen kan ik natuurlijk niet aangezien ik hem niet gehoord heb.

Echter als jij vindt dat ie lekker klinkt, dan is er toch niks aan de hand? Het zal geen REL strata zijn, maar echt brak zal ie nou ook weer niet klinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Wat ik er persoonlijk van deze raveland vind:

Er zit bas in... Als je m zachjes aanzet geeft t wat extras aan mijn geluids installatie wanneer ik trance / dance etc afspeel. Bij andere soorten muziek laat ik m uit (pop, enigma, enya, soms klassiek, van alles wat).

Persoonlijk vind ik de sub niet echt mooi klinken wanneer ik het iets harder zet..... De bassen lijken allemaal een beetje de zelfde frequentie te hebben en er komen ook hoge tonen door de bass speaker.
Kep deze sub een tijd geleden gekocht omdat ik wat meer bas wilde hebben voor een zacht prijsje. Maar ik zit een beetje te twijfelen of het de moeite waard is om een dure kwaliteit sub aan te schaffen.

Mijn installatie:
Technics SL-PG420A cdspeler.
Rotel RC-980BX voorversterker.
Rotel RB-980BX eindversterker.
Met daaraan 2 B&W 302 boxen.
Kenwood KR-A3050 versterker met de sub eraan.
Kep geen satelieten aan die kenwood + sub hangen.. kan dat kwaad ?
Kep hoge tonen helemaal terug gedraaid op versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kan je het model van de losse unit van die Raveland opsporen en posten? Wellicht dat even opnieuw een behuizing bouwen een beter resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
JWO schreef op 24 april 2003 @ 17:35:
is dat niet toevallig een woofer uit een electrisch orgel ? :)
geen idee
Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 19:23:
Dat zou ik ook denken ja, wat een foeilelijk ding trouwens :-(
idd niet echt heel erg mooi kwa uiterlijk maar hij klinkt heel erg strak en ik denk dat ie in de behuizing die ik ga bouwen behoorlijk gaat knallen en fatsoenlijker dan die van de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou een filter voor de raveland kunnen bouwen omdat je zegt dat er ook hoge tonen uitkomen. maar om echt moeite en geld voor dat kasje uit te gaan geven...
Aangezien je hem voor een zacht prijsje gekocht hebt en je niet zo erg tevreden met het geluid bent zal het niet zo'n ramp zijn om naar een leuk ander subje op zoek te gaan toch?

Zoals je ziet in dit forum en andere DIY topics zijn er subjes te koop/bouwen voor elke prijsklasse.

Deze sub is gewoon niet bedoeld voor hi-fi doeleinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook veel bas voor weinig geld, en ik hoefde ze nog niet eens zelf te bouwen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/hebels13/fotos/TIM14.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/hebels13/fotos/TIM15.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/hebels13/fotos/TIM18.jpg

Specificaties:
350W Max rms vermogen
Impedantie 8 ohm
Aangesloten op een 150W per kanaal versterker van Saba

Deze boxen hebben me 135 Euro per stuk gekost, 10 meter kabel koste me nog 22 Euro.
Verder zijn ze ook niet zuinig met bas, als ik me versterker al voor een kwart open zet dan voel je de druk tegen je borst en middenrif rammen, geen lekker gevoel trouwens want ik werdt er misselijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
ik kan idd eens gaan kijken voor een goede sub... Maar ik denk dat ik dan toch liever voor een paar nieuwe B&W speakers ga van een hogere klasse dan ik nu heb en ook meer laag gaan. Dan wordt niet alleen de bas mooier... maar al t geluid.

En dan later er eventueel een high end subje erbij :)
* jhead22 gaat sparen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Als je misselijk wordt komt dat waarschijnlijk niet door de geluidsdruk maar door de vervorming die doorwerkt in het slakkehuis (binnen in je oor dus). Tja wat wil je ook voor 135 euro een complete spaeker >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LOL, zo slecht is de geluidskwaliteit helemaal niet hoor, teminste beter dan de Bose speakers die ik voor dat ik deze kocht had.

En ik heb trouwens nog geen vervorming gehoord...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gaat toch niet zeggen dat je deze op jouw kamer gebruikt? 8)7

Naja, ieder z'n needs ;)

Jhead22, weggooien dat ding, persoonlijk vind ik het een beledeging voor de rest van je spul. Of een goede sub erbij of niks zou ik zeggen. Je B&W's en sub zullen elkaar ook nog eens overlappen waarbij de pruts bas van die sub de strakke uit je B&W's overstemd. Geen goed idee dus. Wel goed idee om voor grotere fronts te sparen, je komt dan zoiezo uit op een zuil, en in dezelfde serie heeft B&W heel wat te koop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik ze gewoon op me kamer, 6 bij 6 meter, werkt perfect, alles gaat trillen inclusief ramen 8)7

En ik woon nog in een rijtjeshuis ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Jhead22: hou dat ding gewoon voor feestjes... je verprutst ermee gewoon de klankkwaliteit van je zo te zien toch heel mooie setup :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsonik schreef op 25 April 2003 @ 05:01:
Jhead22: hou dat ding gewoon voor feestjes... je verprutst ermee gewoon de klankkwaliteit van je zo te zien toch heel mooie setup :(
idd zeg, ik zie namen als rotel en B&W langskomen in je setup, dan snap ik sowieso al niet hoe de naam raveland bij je opkomt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wie heeft die Raveland wel eens in het echt gehoord? Hard afgeven als je niet weet wat ie doet is natuurlijk te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op 25 april 2003 @ 09:08:
Wie heeft die Raveland wel eens in het echt gehoord? Hard afgeven als je niet weet wat ie doet is natuurlijk te makkelijk.
Ik :p

Moet zeggen dat de subs erg goed geven, oa. zoals subsonik zei in m'n schuur werden we helemaal door elkaar geschud :).

Ik heb de sub nu wel uit m'n koffer gehaald, anders kon er niets meer bij. Maar die gaf alleszins wel goed, alhoewel de sub een beetje te groot is voor het kleine volume van m'n Golf.

Al bij al vind ik de subs erg goed voor wat ze gemaakt zijn, vooral rekening houdend met de kostprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dat is al een heel wat geloofwaardiger verhaal dan Raveland s :r cks ;) Ik geloof dat iemand ook pas geleden een aardige sub met de Raveland AXX1010 heeft gemaakt. Het is niet alleen de naam die staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Raveland is ook helemaal niet slecht, maar het is vooral een op budget gericht merk. Hierdoor besparen ze zoveel mogelijk op hun speakers zoals geen wisselfilters etc. Ik heb hier ook 2 van die "prut" dingen staan van 80euro/stuk, maar voor het geld zijn ze prima. Absoluut niet geschikt voor hifi door het uitermate zwakke middengebied, maar voor kleine feestjes absoluut ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb pas geleden ook 2x raveland speakers gekocht( 15", 160 watt rms, 105 euro p/s) die ik wil gebruiken voor mijn kamer en voor feestjes. Maar wat is volgens m.m. dan een klein feestje? +/- 50 man?!? Ik vind trauwus dat er best een aadige bas uit komt (al heb ik die bekendere, duurdere merken zelf niet gehoord :? ) Ik heb ze aangesloten op een amp'je van 2x50 watt rms. Zou ie dat trekken op een feestje?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 15:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 17:39:
ik heb pas geleden ook 2x raveland speakers gekocht( 15", 160 watt rms, 105 euro p/s) die ik wil gebruiken voor mijn kamer en voor feestjes. Maar wat is volgens m.m. dan een klein feestje? +/- 50 man?!? Ik vind trauwus dat er best een aadige bas uit komt (al heb ik die bekendere, duurdere merken zelf niet gehoord :? ) Ik heb ze aangesloten op een amp'je van 2x50 watt rms. Zou ie dat trekken op een feestje?!
En hoezo deze kick van een topic dat meer dan een jaar oud is :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Klein feestje? Mannetje of 20 op de dansvloer zoiets. Uiteraard kan meer wel maar dan gaat het geluidsniveau flink omlaag omdat de lichamen van die mensen het geluid opnemen. Als je nog subwoofers onder je huidige speakers zet (2x zoals in dit topic of liever aan beide kanten 2 dus 4 in totaal) moet een mannetje of 50 zeker kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

deepspace schreef op 12 juni 2004 @ 18:03:
[...]

En hoezo deze kick van een topic dat meer dan een jaar oud is :?
ach ja, maar een nieuw topic openen voor zo'n vraag is ook niet alles (hoewel een kick zoals deze ook niet alles is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppotter10
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-07 18:23
)Nou, ik zou de 18" woofer anders ook wel willen. Nou heb ik een Akai M600 amplifier; ik weet alleen de specs niet :( Ik denk echter dat hij hem wel trekt (dat is zo maar een voorgevoel hoor ;) )

Ik heb hierbij ook nog een (per kanaal) equilizer. Zou dat voldoende zijn om alleen de lage tonen door te laten? Of doe ik er verstandig aan een frequentiescheider erin te bouwen? Zo ja, wat voor eigenschappen moet hij hebben?
Voor de duidelijkheid: de amp wil ik niet gebruiken voor de hoge tonen en wil maar 1 box maken.

Kan iemand trouwens een link zetten naar de laatste versie van Winisd? Ik kan hem niet downloaden vanaf de site (al een paar dagen niet... :?

[ Voor 17% gewijzigd door ppotter10 op 13-06-2004 13:06 ]

Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppotter10
Is het verschil met de 15" versie (WHX-388 ) dat hij nu alleen iets zachter gaat? Ik wil de speaker gaan gebruiken voor feestjes, en 18"...ja dat wordt wel héél groot. Ik kan 'm dan nergens meer kwijt ben ik bang :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 15:46

voodooless

Sound is no voodoo!

ppotter10 schreef op 13 juni 2004 @ 18:16:
Is het verschil met de 15" versie (WHX-388 ) dat hij nu alleen iets zachter gaat? Ik wil de speaker gaan gebruiken voor feestjes, en 18"...ja dat wordt wel héél groot. Ik kan 'm dan nergens meer kwijt ben ik bang :/ .
Ik zou zeggen: download winISD(pro), voer de TS parameters in, en check zelf..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppotter10
Dat heb ik al gedaan, maar ik vraag alleen een bevestiging dat ik het begrepen heb... :/

Bovendien, kan ik de laatste WinISD niet downloaden...

[ Voor 25% gewijzigd door ppotter10 op 13-06-2004 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 06:58
kan iemand alle parameters voor WINISD even noteren. Ik kan ze namelijk niet allemaal vinden en dan krijgt hij geen uitkomst.

Ik wil namelijk deze woofer gebruike voor een nieuw project, maar ik wil hem wel optimaal berekenen omdat ik een grotere kast kan gebruiken als de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Goh, wat een oud topic 8)7

Alle belangrijke parameters van de woofer staan in m'n startpost. De rest rekent WinISD zelf wel uit. Een optimale kast voor deze woofer bestaat eigenlijk niet, er geldt gewoon: hoe groter, hoe beter! Rond de 100 liter voor het harde gebeuk, rond de 300 liter voor wat beschaafdere en diepere bas.

Wat mij betreft kan je met 2 van deze 18" subs gerust een feestje voor 50 man geven - misschien liggen mijn normen qua geluidsdruk wel wat lager dan die van m.m ;) (ik heb de pest aan feestjes waar de SPL continu boven de pijngrens zit, en een behoorlijke conversatie onmogelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 06:58
subsonik schreef op 13 juni 2004 @ 19:18:

Wat mij betreft kan je met 2 van deze 18" subs gerust een feestje voor 50 man geven - misschien liggen mijn normen qua geluidsdruk wel wat lager dan die van m.m ;) (ik heb de pest aan feestjes waar de SPL continu boven de pijngrens zit, en een behoorlijke conversatie onmogelijk is)
ben ik het met je eens...Maar hij is voor in de slaapkamer, voor een muziekje te luisteren en misschien af en toe voor een tuinfeest oid.

hoe groter hoe beter zeg je, maakt het eigenlijk iets uit in wat voor afmetingen.
Kun je dus een kast maken van 2 meter breed maar wat maar 20 cm diep is (voorbeeld, geen werkelijkheid dus), is dat vergelijkbaar met een kast met dezelfde inhoud maar die een stuk vierkanter is?? Met andere woorden, maken de afmetingen ook nog iets uit buiten de inhoud.

Is deze speaker geschikt om een strakke bas neer te zetten, hoeft niet diep te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
De vorm van de luidsprekerbehuizing maakt weinig uit, zolang het geheel maar stevig is. Je moet echter niet té extreem gaan zoals in jouw voorbeeld, dan heb je namelijk het risico dat de luidsprekerbehuizing als een soort orgelpijp gaat werken.

Als je een strakke bas wilt, moet je wel gaan kijken naar iets anders. Dit is echt een woofer om keihard te beuken, of om gruwelijk diep te gaan, maar echt "high-end" strak wordt het nooit. Wel strakker dan de doorsnee bass-reflex subwoofer, tenminste als je de kast meerdere honderden liters groter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppotter10
Ik zie trouwens nogal wat mensen de unit verzinken, dmv frezen. Is dit verplicht/beter etc. ? Hoe heb jij dit gedaan subsonik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Het is mooier :) En dat doe je met, hoe simpel, een freesmachine :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppotter10
JT schreef op 13 juni 2004 @ 19:53:
Het is mooier :) En dat doe je met, hoe simpel, een freesmachine :P
Huh, echt waar??!! ;) Nee, dat snap ik van die freesmachine. Maar, ik wilde weten of hij het wel of niet had gefreest.

[ Voor 4% gewijzigd door ppotter10 op 13-06-2004 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ik heb 'em gewoon aan de achterkant van de frontplaat geschroefd en een beschermingsrooster ervoor gedaan en wieltjes aan de achterkant, kan ze nu mooi meeslepen naar feestjes. Ik gebruikte ze altijd op mijn kamer maar sinds ik sinds kort Shiva's heb staan ze nu wat werkeloos in de schuur.

http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/sub01.jpg
http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/sub02.jpg
http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/sub03.jpg
http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/sub04.jpg
http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/sub05.jpg
http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/sub06.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppotter10
m.m schreef op 13 juni 2004 @ 21:06:
Ik heb 'em gewoon aan de achterkant van de frontplaat geschroefd en een beschermingsrooster ervoor gedaan en wieltjes aan de achterkant, kan ze nu mooi meeslepen naar feestjes. Ik gebruikte ze altijd op mijn kamer maar sinds ik sinds kort Shiva's heb staan ze nu wat werkeloos in de schuur.
Ziet er leuk uit :) Maar zou die 15" nou ook zo veel herrie maken, om maar even terug te komen op mijn vraag...

Weet iemand hier het antwoord al op:
Ik heb hierbij ook nog een (per kanaal) equilizer. Zou dat voldoende zijn om alleen de lage tonen door te laten? Of doe ik er verstandig aan een frequentiescheider erin te bouwen? Zo ja, wat voor eigenschappen moet hij hebben?
Voor de duidelijkheid: de amp wil ik niet gebruiken voor de hoge tonen en wil maar 1 box maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De shiva's produceren wel iets meer sublaag denk ik zomaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppotter10
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 23:39:
De shiva's produceren wel iets meer sublaag denk ik zomaar :)
Mja, maar het is meer om te beuken ipv hi-fi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok een 15" zal idd wel beuken maar 10 seconden luisteren naar een shiva en dan staat die 15"er in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 00:08:
Ok een 15" zal idd wel beuken maar 10 seconden luisteren naar een shiva en dan staat die 15"er in de garage.
Die shiva is wel heilig hier he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppotter10
Goed, ik ga voor de 15". En is die frequentiescheider nu nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Wel als jij er alleen bas doorheen wilt jagen, neem dan een laag doorlaat filtertje zo'n €10

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Als je een aparte versterker voor je sub(s) hebt, kan je beter een electronisch scheidingsfilter maken. Niet moeilijk en nog goedkoper ook (en beter natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppotter10
Barry|IA schreef op 14 juni 2004 @ 15:21:
Wel als jij er alleen bas doorheen wilt jagen, neem dan een laag doorlaat filtertje zo'n €10
10 euro? en waar haal je die vandaan? of maak je die zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Kan je overal halen, ik bedoel wat zit er nou in zo'n filtertje: een spoel en een (grote) condensator.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Maar dat moet je niet dus. Je kan beter electronisch (of low level of hoe je het ook wilt noemen) crossen: goedkoper, preciezer en beter. Sub nooit passief crossen. Dus sub rechtstreeks op versterker en crossover voor versterker. En als je de sub op de sub output van je receiver aansluit, heb je niet eens een crossover nodig, die output is al gecrossed.
Pagina: 1