Iedereen beweert dat het heelal uitdijt, en dat ze dat meten. En voorzover ik weet weten ze dat omdat de sterren steeds verder weg komen te liggen. Maar het licht van al die sterren is weet ik niet hoe oud. Dus Ze zien dat het heelal in het verleden uidijde, maar ze kunnen naar mijn idee toch niet weten dat het nu ook uitdijt
, of denk ik helemaal verkeerd
Verwijderd
Het is op zich wel een leuke gedachtengang, maar volgens mij zijn er momenteel geen aanwijzingen dat het heelal zomaar ineens stopt met uitdijen
Een theoretische verklaring kan ik je niet geven, aangezien m'n schoonmoeder per ongeluk m'n "brief history of time"-boekje heeft weggegooid
Maar hoe weten ze dan 'zeker' dat het aan het uitdijen is? Of was?
Misschien doet dat licht, dat jaren oud is als het hier aankomt, wel rare dingen onderweg, wat een vertekend beeld geeft.
Misschien doet dat licht, dat jaren oud is als het hier aankomt, wel rare dingen onderweg, wat een vertekend beeld geeft.
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Verwijderd
Maar "misschien" is niet goed genoeg; welke rare dingen zou het licht onderweg doen, en welke aanwijzingen zijn daarvoor?XLerator schreef op 04 May 2003 @ 13:14:
Doppler-effect. Oftewel: Verkleuring van licht.XLerator schreef op 04 mei 2003 @ 13:14:
Op welke manier zou dat 'vertekend' kunnen worden dacht je dan?
Als ik dat allemaal zou weten, zat ik nu niet hier.
Hoe kunnen mensen nou denken dat ze alles van het heelal begrijpen, en dat het daar er net zo aan toe gaat als hier? Terwijl we maar enkele duizenste van een promile van het heelal hebben verkend.
Hoe kunnen mensen nou denken dat ze alles van het heelal begrijpen, en dat het daar er net zo aan toe gaat als hier? Terwijl we maar enkele duizenste van een promile van het heelal hebben verkend.
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Verwijderd
We hebben nog niet eens een duizendste promille (= 1 miljoenste) deel van ons melkwegstelsel verkendXLerator schreef op 04 May 2003 @ 13:30:
Maar mensen (mensen in het algemeen, ik bedoel niet "sommige mensen") denken absoluut niet dat ze het heelal helemaal begrijpen. Dat zou mooi worden, dan kunnen alle natuurkundigen er nu wel mee stoppen
Verwijderd
Dat zou best kunnen. Maar dat moet dan wel een hele ingewikkelde vreemde interactie zijn om te zorgen dat onze simpele theorie dat het heelal uitdijt toch precies klopt met de waarnemingen.XLerator schreef op 04 mei 2003 @ 13:14:
We gaan er gewoon vanuit dat de natuurwetten die hier gelden ook elders in het heelal gelden. Het is niet te bewijzen dat dat ook echt zo is, maar we gaan er gewoon van uit, todat iets het tegendeel aantoont. Bij natuurkunde is nooit iets 100% zeker, en we zullen het soms ook gewoon met aannames moeten doen.XLerator schreef op 04 May 2003 @ 13:30:
Iedereen is speciaal, behalve ik.
Verwijderd
Licht laat zich in het heelal op allerlei manieren beinvloeden, door stof en andere materie,
maar ook door zwaartekracht. Je kunt wellicht bepalen aan de hand van het doppler-effect
hoever een quasar weg staat (zegge 10 miljard lichtjaar) maar echt heel betrouwbaar is
deze informatie niet. Men zit er dan ook vaak zo een miljard lichtjaar naast.
Andere manier om dit te meten is er dacht ik niet. Het licht komt in zichzaggen op aarde
terrecht, het is goed mogelijk dat het licht van een verre ster dat uit een bepaald punt komt,
oorspronkelijk uit een punt op bv 30graden van diezelfde positie komt ivm met een tussenliggende reusachtige zwart gat.
maar ook door zwaartekracht. Je kunt wellicht bepalen aan de hand van het doppler-effect
hoever een quasar weg staat (zegge 10 miljard lichtjaar) maar echt heel betrouwbaar is
Andere manier om dit te meten is er dacht ik niet. Het licht komt in zichzaggen op aarde
terrecht, het is goed mogelijk dat het licht van een verre ster dat uit een bepaald punt komt,
oorspronkelijk uit een punt op bv 30graden van diezelfde positie komt ivm met een tussenliggende reusachtige zwart gat.
Licht bestaat net als geluid uit verschillende frequenties. Dus als de frequentie van het licht anders is, dan krijgt het licht een andere kleur. Dus als je wit licht neem(De kleur van een ster) en je ziet dat alle sterren niet helder wit zijn, maar dat ze een tint rood in zich hebben. Dan betekend dat dat op het moment dat het licht vertrok van de ster. Dat de ster een bepaalde snelheid had(Die snelheid kun je afleiden uit de roodverschuiving)
Op die manier zijn ze erachter gekomen dat het de sterren in het heelal zich van ons af bewegen. Dit dan wel op het moment dat het licht van de ster vertrok. Je ziet dus inderdaad dat het heelal zich in het verleden uitdeide(en hopelijk nu nog steeds).
Het is pas echt een disussie waard als alle sterren groen worden
Op die manier zijn ze erachter gekomen dat het de sterren in het heelal zich van ons af bewegen. Dit dan wel op het moment dat het licht van de ster vertrok. Je ziet dus inderdaad dat het heelal zich in het verleden uitdeide(en hopelijk nu nog steeds).
Kheb ook eens een artikeltje gelezen (geen idee waar, is alweer een paar jaar terug) waarin inderdaad besproken werd, dat het helaal uitdijt, maar ook, dat bij voldoende massa door aantrekkingskracht dit op een gegeven moment tot stilstand komt en alles ook weer naar elkaar toe gaat bewegen? Ik houd me daar verder weinig mee bezig, maar dit herinner ik me nog wel.
Het is zelfs zo dat het heelal steeds sneller uitdijt, dat is (zover ik weet) nog niet te verklaren en in strijd met de gravietatiekrachten.
reactie op Yngwie- : Dat blijkt niet het geval te zijn. Sterren/sterrenstelsels etc bewegen wel naar elkaar toe maar het heelal dijt met een steeds grotere snelheid uit.
reactie op Yngwie- : Dat blijkt niet het geval te zijn. Sterren/sterrenstelsels etc bewegen wel naar elkaar toe maar het heelal dijt met een steeds grotere snelheid uit.
[ Voor 39% gewijzigd door arnem_ op 04-05-2003 17:39 ]
Verwijderd
Ik denk dat je je daarin vergist hoor.
Het is zo dat verder gelegen objecten zich sneller weg bewegen dan korter liggende, maar de uitdijing is volgens mij constant hoor.
Dat was echter niet altijd het geval: denk maar aan de inflatietheorie.
edit: Ik las net dat het heelal waarschijnlijk trager en trager zal uitdijen.
Het is zo dat verder gelegen objecten zich sneller weg bewegen dan korter liggende, maar de uitdijing is volgens mij constant hoor.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 19:07 ]
Verwijderd
Deze mogelijkheid is onlangs uitgesloten door het WMAP experiment (studie van anistrophy en fluctuaties in de kosmische achtergrondstraling)Yngwie- schreef op 04 May 2003 @ 17:33:
Kheb ook eens een artikeltje gelezen (geen idee waar, is alweer een paar jaar terug) waarin inderdaad besproken werd, dat het helaal uitdijt, maar ook, dat bij voldoende massa door aantrekkingskracht dit op een gegeven moment tot stilstand komt en alles ook weer naar elkaar toe gaat bewegen? Ik houd me daar verder weinig mee bezig, maar dit herinner ik me nog wel.
De metingen van deze sateliet wijzen op een 'vlak heelal' wat wil zeggen dat het heelal zal blijven uitdijen tot in het oneindige, maar dat de expansie snelheid zal afnemen tot ze nihil is.
Verwijderd
Op een of andere manier vind ik dit een bevredigend resultaat. Om het op een klassiek mechanische manier te zeggen de materie die bij de oerknal vertrok had precies de ontsnappingssnelheid die nodig is om los te raken van het heelal.Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 19:02:
De metingen van deze sateliet wijzen op een 'vlak heelal' wat wil zeggen dat het heelal zal blijven uitdijen tot in het oneindige, maar dat de expansie snelheid zal afnemen tot ze nihil is.
jah, maar volgens mij kun je dat dus niet weten, want je alles watje ziet is verleden tijd. Misshien krimpt het heelal weer zonder dat we het in de gaten hebben.arnem_ schreef op 04 May 2003 @ 17:36:
Het is zelfs zo dat het heelal steeds sneller uitdijt, dat is (zover ik weet) nog niet te verklaren en in strijd met de gravietatiekrachten.
ja, maar dan krijg je de vraag wat is oneinideg ver, en als dat zo is dan zou alles op een gegeven moment zo ver van elkaar bevinden dat het heelal als het ware zal uitsterven/uitgaan als een kaars. Dat hier en daar wat materie hebt maar voor de rest is het leeg. (btw iets wat ik me ok maar moeilijk kan voorstellen, leegVerwijderd schreef op 04 May 2003 @ 19:02:
[...]
Deze mogelijkheid is onlangs uitgesloten door het WMAP experiment (studie van anistrophy en fluctuaties in de kosmische achtergrondstraling)
Verwijderd
De grote van het heelal is beperkt, maar je kunt er niet 'uit' komen door de kromming
van de zwaartekracht. Je kunt ook oneindig op het aardoppervlak blijven rondlopen.
Je hebt wel het gevoel dat je constant rechtvooruit loopt, maar dit is niet zo.
Zo gaat het ook met het heelal.
van de zwaartekracht. Je kunt ook oneindig op het aardoppervlak blijven rondlopen.
Verwijderd
De grote is nu nog wel beperkt, maar over oneindig lange tijd niet dan is het heelal oneindig groot.Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 22:50:
De grote van het heelal is beperkt...
Ik ben erg benieuwd naar de observationele gegevens die aantonen dat het heelal op dit moment eindig is, eigenlijk?Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 00:45:
[...]
De grote is nu nog wel beperkt, maar over oneindig lange tijd niet dan is het heelal oneindig groot.
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Verwijderd
Dat kun je niet, je kunt bij wijze van vanaf hier ook niet de hoogte van hetLord Daemon schreef op 05 May 2003 @ 00:46:
[...]
Ik ben erg benieuwd naar de observationele gegevens die aantonen dat het heelal op dit moment eindig is, eigenlijk?
vrijheidsbeeld meten omdat de kromming van de aarde dit voorkomt.
licht dat vanaf de rand van het heelal verzonden wordt zal in allerlei bogen
en krommen de aarde bereiken. Daar wellicht 90% van de materie van het
heelal uit donkere en ontzichtbare materie bestaat kun je er ook nooit een
berekening op los laten waar het licht z'n oorsprong heeft.
Je kunt alleen maar blijven theoriseren, en dat maakt deze wetenschap nu
zo interessant
en een diameter heeft van ongeveer 30 miljard lichtjaar.
Verwijderd
Recente waarnemingen hebben aangetoont dat het heelal steeds sneller uitdijt! Dit is niet zo heel goed te verklaren met het zwaartekrachtmodel, want deze zou dan op de lange afstand een afstotende werking krijgen! Tja, hebben de natuurkundigen ook weer wat om uit te zoukenVerwijderd schreef op 04 May 2003 @ 12:54:
Iedereen beweert dat het heelal uitdijt, en dat ze dat meten. En voorzover ik weet weten ze dat omdat de sterren steeds verder weg komen te liggen. Maar het licht van al die sterren is weet ik niet hoe oud. Dus Ze zien dat het heelal in het verleden uidijde, maar ze kunnen naar mijn idee toch niet weten dat het nu ook uitdijt, of denk ik helemaal verkeerd
![]()
Daarbij wil ik je ook wel een antwoord op je 'ik-kan-het-niet-weten-want-alles-wat-ik-zie-is-0verleden-tijd vraag (
Nah, je moet die vertekeningen niet zo grof maken, het is echt niet zo dat een zwart gat zo'n vertekend beeld geeft!Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 14:54:
Licht laat zich in het heelal op allerlei manieren beinvloeden, door stof en andere materie,
Dan zitten we goed in de knoei!dijkstar schreef op 04 mei 2003 @ 17:05:
Licht bestaat net als geluid uit verschillende frequenties. Dus als de frequentie van het licht anders is, dan krijgt het licht een andere kleur. Dus als je wit licht neem(De kleur van een ster) en je ziet dat alle sterren niet helder wit zijn, maar dat ze een tint rood in zich hebben. Dan betekend dat dat op het moment dat het licht vertrok van de ster. Dat de ster een bepaalde snelheid had(Die snelheid kun je afleiden uit de roodverschuiving)
Juist!arnem_ schreef op 04 May 2003 @ 17:36:
Nou, ik blijk dus weer te laat te zijn!
Eh nee...Het heelal blijkt juist steeds sneller uit te dijen! De inflatietheorie gaat nog steeds op! En blijft ook in de toekomst nog steeds opgaan!Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 18:55:
Ik denk dat je je daarin vergist hoor.
Hierin ben ik het gedeeltelijk met je eens, het heelal dijt idd uit, maar dijt steeds sneller uit! Deze snelheid zal in de toekomst alleen maar toenemen ipv afnemen!Verwijderd schreef op 04 mei 2003 @ 19:02:
[...]
Deze mogelijkheid is onlangs uitgesloten door het WMAP experiment (studie van anistrophy en fluctuaties in de kosmische achtergrondstraling)
Huh?!? Verklaar je es wat nader want hier snap ik je even niet, het heelal is geen planeet of zoVerwijderd schreef op 04 mei 2003 @ 19:55:
[...]
Op een of andere manier vind ik dit een bevredigend resultaat. Om het op een klassiek mechanische manier te zeggen de materie die bij de oerknal vertrok had precies de ontsnappingssnelheid die nodig is om los te raken van het heelal.
Juist! Dat voorbeeld gebruik ik ook steeds om uit te leggen dat het heelal 3 dimensionaal oneindig is maar 4 dimensionaal weer eindig (hierin is de 4e dimensie tijdVerwijderd schreef op 04 May 2003 @ 22:50:
De grote van het heelal is beperkt, maar je kunt er niet 'uit' komen door de kromming
Je idee over donkere materie / energie is erg speculatief, we weten helemaal niet wat voor effecten dit heeft op zijn omgeving en of het überhaubt gehoorzaamt aan onze natuurwetten......Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 03:01:
[...]
Dat kun je niet, je kunt bij wijze van vanaf hier ook niet de hoogte van het
zo interessantGa er maar vanuit dat het heelal wel ruwweg bolvormig is
Verwijderd
Ik meende dat het heelal onbegrensd was, maar wel een eindige inhoud had. Ik weet eigenlijk niet meer of ik dit ergens heb gehoord of dat ik het voor mezelf heb gekozen als meest waarschijnlijk. Ik zie een heelal met bijvoorbeeld oneindig veel materie niet zitten en daarom lijkt mij dat het een eindige grote heeft. Dit is slecht onderbouwd dus vergeet het maar weer.Lord Daemon schreef op 05 May 2003 @ 00:46:
Ik ben erg benieuwd naar de observationele gegevens die aantonen dat het heelal op dit moment eindig is, eigenlijk?
Daarom zei ik er ook bij klassiek mechanische manier, deze manier is sowieso fout bij het beschrijven van de oerknal, maar het gaf min of meer een vergelijking van een situatie waarin je ook na oneindige tijd, deeltjes hebt die oneindig ver zijn en stil staan.Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 07:02:
Huh?!? Verklaar je es wat nader want hier snap ik je even niet, het heelal is geen planeet of zo
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 11:08 ]
Ik zeg niet dat het heelal oneindig is, laat dat duidelijk zijn. een oneindig heelal is moeilijk voor te stellen... maar aan de andere kant zou ik geen manier weten om erachter te komen of ons heelal eindig of oneindig is. Dus in het kader van 'laten we scherp blijven!' stelde ik even die vraag.Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 11:07:
Ik meende dat het heelal onbegrensd was, maar wel een eindige inhoud had. Ik weet eigenlijk niet meer of ik dit ergens heb gehoord of dat ik het voor mezelf heb gekozen als meest waarschijnlijk. Ik zie een heelal met bijvoorbeeld oneindig veel materie niet zitten en daarom lijkt mij dat het een eindige grote heeft. Dit is slecht onderbouwd dus vergeet het maar weer.Misschien heb ik het wel van de heelal-ballon uitleg, bij een ballon is het oppervlak ook eindig, maar onbegrensd.
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
"Sterren en sterrenstelsels bewegen naar elkaar toe(...)"
Zag ik hier gepost en bevestigd.
Zou iemand me aub een linkje kunnen geven met meer info over deze stelling?
(ps: ik weet ook wel dat er zat sterren te vinden zijn die toevallig naar elkaar toe bewegen en ook dat er zat sterrren te vinden zijn die een constante of zelfs fluctuerende afstand tot elkaar hebben maar dat wordt uiteraard niet bedoeld)
edit: even bold gemaakt waar het mij oom gaat (dat het heelal uitdijt weet m'n zus ook nog wel...)
edit 2: Ons melkweg en de Andromedanevel horen bij elkaar en valt dus onder m'n p.s.
(ps: ik weet ook wel dat er zat sterren te vinden zijn die toevallig naar elkaar toe bewegen en ook dat er zat sterrren te vinden zijn die een constante of zelfs fluctuerende afstand tot elkaar hebben maar dat wordt uiteraard niet bedoeld)
edit: even bold gemaakt waar het mij oom gaat (dat het heelal uitdijt weet m'n zus ook nog wel...)
edit 2: Ons melkweg en de Andromedanevel horen bij elkaar en valt dus onder m'n p.s.
[ Voor 22% gewijzigd door zetje01 op 05-05-2003 16:40 ]
Dit klopt, maar ik weet niet of dit klopt voor alle sterrenstelsels in het algemeen.zetje01 schreef op 05 May 2003 @ 11:44:
"Sterren en sterrenstelsels bewegen naar elkaar toe(...)"
Wat wel zeker is dat het melkwegstelsel zal botsen met het andromeda stelsel. Tegen die tijd dat dit gebeurt bestaan wij al niet meer, maar dat is maar goed ook want dit zou het leven op aarde niet overleven.
Ik zie hier ook veel onduidelijk posts dus ik zal nog eens bevestigen. Het heelal dijt inderdaad uit en het gaat zelfs sneller( dit wordt de constante van hubble genoemd)
Het probleem is nu om te voorspellen of dit zal doorgaan. Hierover is de wetenschap het nog niet eens. De mogelijkheden worden hier uitgelegd: http://www.urania.be/ster...ig.php?printfriendly=true
We kunnen hier dus wel blijven discussieren, maar zolang we niet weten of er genoeg massa in het heelal is kunnen we ook niet zeggen of het heelal zal blijven uitdijen.
[ Voor 29% gewijzigd door Unicron op 05-05-2003 12:12 ]
Waarom zouden we het niet overleven? Als twee sterrenstelsels op elkaar botsen gebeurd het zelden dat sterren onderling botsen en overleven de meeste zonnestelsels het ongeschonden.Unicron schreef op 05 May 2003 @ 11:57:
[...]
Dit klopt, maar ik weet niet of dit klopt voor alle sterrenstelsels in het algemeen.
Wat wel zeker is dat het melkwegstelsel zal botsen met het andromeda stelsel. Tegen die tijd dat dit gebeurt bestaan wij al niet meer, maar dat is maar goed ook want dit zou het leven op aarde niet overleven.
Ik zie hier ook veel onduidelijk posts dus ik zal nog eens bevestigen. Het heelal dijt inderdaad uit en het gaat zelfs sneller( dit wordt de constante van hubble genoemd)
Het probleem is nu om te voorspellen of dit zal doorgaan. Hierover is de wetenschap het nog niet eens. De mogelijkheden worden hier uitgelegd: http://www.urania.be/ster...ig.php?printfriendly=true
We kunnen hier dus wel blijven discussieren, maar zolang we niet weten of er genoeg massa in het heelal is kunnen we ook niet zeggen of het heelal zal blijven uitdijen.
De sterren liggen zover uit elkaar(van de zon naar de dichstbijzijnde ster is al 4lj) datde sterren makkelijke tussen elkaar door kunnen. Uiteraard, de zwaartekracht evenwichten in de stelsels zullen uiteen gescheurd en daardoor zal zowel de melkweg als andromeda zijn/haar structuur verliezen. Grote kans dus dat we(met zonnestelsel en al) een mooi reisje beginnen richting orion of een andere exotische bestemming met een ETA van verscheidene miljarden jaren

Beeld van de hubble van de Antenne-stelsels die gebotst zijn.
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Je zegt het eigenlijk zelf al. De hele structuur van het ons sterrenstelsel zal overhoop worden gegooid, er is dus ook een grote kans dat de baan van de aarde rond de zon veranderd. Het gevolg is dat het leven op aarde uit komt te sterven, want het leefbare gebied rond een zon is maar erg klein.
Inderdaad. Overigens: als we tegen die tijd nog steeds bezig zijn met elkaar de hersens inslaan omwille van een paar centen in plaats van het koloniseren van (uitwijk-)planeten, zijn we het natuurlijk ook volstrekt niet waard om te overleven. Denk ik dan weer.Unicron schreef op 05 mei 2003 @ 19:55:
Je zegt het eigenlijk zelf al. De hele structuur van het ons sterrenstelsel zal overhoop worden gegooid, er is dus ook een grote kans dat de baan van de aarde rond de zon veranderd. Het gevolg is dat het leven op aarde uit komt te sterven, want het leefbare gebied rond een zon is maar erg klein.
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Niet dus, onze melkweg en een aantal andere stelsels zoals de andromedanevel, maken deel uit van een cluster, de "locale groep" genaamd. Er bestaan miljoenen clusters die weer gegroepeerd zijn in superclusters.Binnen een cluster kunnen de stelsels zich best naar elkaar toe bewegen, het is een locaal effect dat niets uitmaakt voor de totale uitdijing van het heelal als zodanig.Unicron schreef op 05 mei 2003 @ 11:57:
[...]
Dit klopt, maar ik weet niet of dit klopt voor alle sterrenstelsels in het algemeen.
Vergelijk het met een uitdijend gas, de atomen zelf bewegen kriskras doorelkaar, botsen zelfs, maar het totale plaatje levert toch een uitdijing op
[ Voor 15% gewijzigd door blobber op 05-05-2003 21:27 ]
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
wat vind je van deze theorie.
het heelal dijt steeds verder uit, en ook met een steeds grotere snelheid
totdat natuurlijk hij met de snelheid van het licht uidijt, en dat zou betekenen
dat het heelal in 1 keer in 1 klap oneindig groot is
waarschijnlijk is dit al gebeurd, omdat wij alleen maar in het verleden kunnen kijken/meten.
maar aan de andere kant...
ik heb laatst een artikel gelezen dat zou bewijzen dat tijd bestaat
en dat het heelal niet oneindig groot is
het betreft dit artikel http://www.developerslab....d=211&mode=thread&order=0
ze hebben dus een probe de ruimte ingeschoten, die nou "vasthangt" in een ruimte waar geen tijd zou bestaan. hij kan niet verder en is niet te bereiken
dit is bevestigd door officiele bronnen (nasa)
verder hebben ze ook een filmpje, van hoe uiteindelijk dan het heelal er uit zo zien als deze theorie kloppend is
http://www.nasa.gov/images/content/find/Evolution.mov
wat denken jullie hiervan?
totdat natuurlijk hij met de snelheid van het licht uidijt, en dat zou betekenen
waarschijnlijk is dit al gebeurd, omdat wij alleen maar in het verleden kunnen kijken/meten.
maar aan de andere kant...
ik heb laatst een artikel gelezen dat zou bewijzen dat tijd bestaat
en dat het heelal niet oneindig groot is
het betreft dit artikel http://www.developerslab....d=211&mode=thread&order=0
ze hebben dus een probe de ruimte ingeschoten, die nou "vasthangt" in een ruimte waar geen tijd zou bestaan. hij kan niet verder en is niet te bereiken
dit is bevestigd door officiele bronnen (nasa)
verder hebben ze ook een filmpje, van hoe uiteindelijk dan het heelal er uit zo zien als deze theorie kloppend is
http://www.nasa.gov/images/content/find/Evolution.mov
wat denken jullie hiervan?
Het heelal dijt volgens mij niet uit. Alleen het zichtbare gedeelte binnen het heelal (de sterren etc) zijn op dit moment in beweging die een uitdijing doen vermoeden.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ik zie niet in waarom het heelal in één klap oneindig groot wordt als het met 3*10^8 m/s uitdijtBitByter schreef op 05 May 2003 @ 21:31:
wat vind je van deze theorie.
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Waarom zien we dan aan de grens van de waarnemingshorizon geen sterrenstelsels met een blauwverschuiving ons waarneembare heelal binnenkomen?Lijkt me toevallig als er zelfs niet eentje is die in de buurt isc70070540 schreef op 05 mei 2003 @ 21:40:
Het heelal dijt volgens mij niet uit. Alleen het zichtbare gedeelte binnen het heelal (de sterren etc) zijn op dit moment in beweging die een uitdijing doen vermoeden.
Uhm misschien begrijp ik je verkeerd, maar vormen de sterren etc niet het heelalc70070540 schreef op 05 May 2003 @ 21:40:
omdat hij dan op een gegeven moment sneller als het licht gaat heblobber schreef op 05 mei 2003 @ 21:41:
[...]
Ik zie niet in waarom het heelal in één klap oneindig groot wordt als het met 3*10^8 m/s uitdijt
en dus geen tijd nodig heeft om uit te dijen
Als het heelal uitdijt met de snelheid van het licht, en het heelal steeds sneller uitdijt is de lichtsnelheid dus geen constante!
Als het heelal ontstaan is uit een oerknal is de diameter ongeveer 2*leeftijd*lichtsnelheid.
Ik snap trouwens helemaal niet waarom ons heelal steeds sneller uitdijt, dat is volgens mij alleen maar te verklaren doordat ons heelal deel uitmaakt van iets anders, het total of zoiets, in dat geval is het niet waarschijnlijk dat het heelal de vorm van een bol heeft. De oerknal zou dan misschien wel het gevolg zijn van een exploderend super zwart gat in het total.
Sterren en sterrenstelsel trekken elkaar wel aan, dat is gewoon het gevolg van gravitatiekrachten. Uiteindelijk zou het gevolg zijn dat alle materie in het heelal bij elkaar komt, geen prettige gedachte en gelukkig ook niet waar, het heelal dijt immers steeds sneller uit in (vrijwel) alle richtingen. Sterren en sterrenstelsels in bepaalde clusters trekken elkaar wel aan.
* arnem_ snapt er allemaal geen hol van maar vind dit een leuke discussie
Als het heelal ontstaan is uit een oerknal is de diameter ongeveer 2*leeftijd*lichtsnelheid.
Ik snap trouwens helemaal niet waarom ons heelal steeds sneller uitdijt, dat is volgens mij alleen maar te verklaren doordat ons heelal deel uitmaakt van iets anders, het total of zoiets, in dat geval is het niet waarschijnlijk dat het heelal de vorm van een bol heeft. De oerknal zou dan misschien wel het gevolg zijn van een exploderend super zwart gat in het total.
Sterren en sterrenstelsel trekken elkaar wel aan, dat is gewoon het gevolg van gravitatiekrachten. Uiteindelijk zou het gevolg zijn dat alle materie in het heelal bij elkaar komt, geen prettige gedachte en gelukkig ook niet waar, het heelal dijt immers steeds sneller uit in (vrijwel) alle richtingen. Sterren en sterrenstelsels in bepaalde clusters trekken elkaar wel aan.
Verwijderd
Toch wel. De lichtsnelheid is een limiet voor dingen met massa. Massaloze dingen hebben de lichtsnelheid. Welk van die 2 dingen is de "rand van het heelal"? Ik weet het nietarnem_ schreef op 06 May 2003 @ 10:13:
Als het heelal uitdijt met de snelheid van het licht, en het heelal steeds sneller uitdijt is de lichtsnelheid dus geen constante!
Verwijderd
Om even te reageren op de mensen die roepen: het heelal dijt versneld uit. Dit is nog helemaal niet zo zeker. Deze conclusie werd een paar jaar gelden getrokken op grond van een enkele meting aan een type Ia Supernova op verre afstand.(Die overigens niet 'live' is waargenomen, maar later in archief beelden is ontdekt). Men dacht toen dat de onzekerheid op de meting met 95% zekerheid de conclusie ondersteunde dat het heelal versneld moest uitdijen. Maar onlangs (ik geloof eind vorige jaar) heeft een andere groep de gegevens opnieuw bekeken en een fout ontdekt in de statistiesche berekenning. De correctie kwam neer op de conclusie dat je op grond van de bekende gegevens juist met 95% zekerheid kon stellen dat het heelal constant uitdijde, wat ook klopt met ander resultaten die wijzen op een vlak heelal. Het was zelfs zo dat als de ene meting weg werd gelaten dat de zekerheid voor een constante uitdijing zo'n 99% werd.
Verwijderd
Is leuk maar die donker materie van je zal hoogst waarschijnlijk alsnog aan het kosmologisch principe voldoen. (Dat is: Op de grootste schaal is het heelal homogeen en isotroop. Oftewel: De dichtheid is constant en het heelal heeft geen voorkeurs richting) Dit stelt ons weer instaat om redelijk te benadering welke weg licht op grote afstand heeft afgelegd. (Dit zal bij benadering een recht lijn zijn in de eventueel gekromde ruimte.)Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 03:01:
[...]
Dat kun je niet, je kunt bij wijze van vanaf hier ook niet de hoogte van het
zo interessantGa er maar vanuit dat het heelal wel ruwweg bolvormig is
Je zou me blij maken als je een linkje had naar dit artikel.Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 13:42:
Om even te reageren op de mensen die roepen: het heelal dijt versneld uit. Dit is nog helemaal niet zo zeker. Deze conclusie werd een paar jaar gelden getrokken op grond van een enkele meting aan een type Ia Supernova op verre afstand.(Die overigens niet 'live' is waargenomen, maar later in archief beelden is ontdekt). Men dacht toen dat de onzekerheid op de meting met 95% zekerheid de conclusie ondersteunde dat het heelal versneld moest uitdijen. Maar onlangs (ik geloof eind vorige jaar) heeft een andere groep de gegevens opnieuw bekeken en een fout ontdekt in de statistiesche berekenning. De correctie kwam neer op de conclusie dat je op grond van de bekende gegevens juist met 95% zekerheid kon stellen dat het heelal constant uitdijde, wat ook klopt met ander resultaten die wijzen op een vlak heelal. Het was zelfs zo dat als de ene meting weg werd gelaten dat de zekerheid voor een constante uitdijing zo'n 99% werd.
@arnem
De gravitatiekracht zou inderdaad op een gegeven moment de boel afremmen en daarna zou het weer samen moeten komen. Helaas klopt dit dus niet als je gelooft in de constante van Hubble. De wetenschappers proberen dit te verklaren door de cosmologische constante nieuw leven in te blazen. Deze is bedacht door Albert Einstein omdat de berekeningen aan het heelal niet wezen op een stilstaand heelal waar Einstein op wildde uitkomen. (Hopelijk leg ik de cosmologische constante goed uit
Nee, wij zien de objecten met max. de lichtsnelheid van ons afvliegen, niet sneller en zeker niet oneindig snel.BitByter schreef op 06 May 2003 @ 09:42:
[...]
omdat hij dan op een gegeven moment sneller als het licht gaat he
De structuur van het sterrenstelsel heeft weinig te maken met de baan die wij om de zon door lopenUnicron schreef op 05 May 2003 @ 19:55:
De lichtsnelheid wordt helaas vaak ten onrechte aangeduid als een constante. Terwijl dit op geen enkele manier te staven is, en er ook nog geen theorie, noch testen, die bewijzen dat de lichtsnelheid altijd hetzelfde was en zal blijven.arnem_ schreef op 06 mei 2003 @ 10:13:
Geen enkele bestaande natuurkundige wet, noch de relativiteitstheorieen, verbieden dat de lichtsnelheid _zelf_ van maximum snelheid veranderd. De wetten geven alleen aan dat materie niet sneller kan dan licht - en ook dat is tegenwoordig al aan discussie onderhevig.
Ik vind de stelling die eerder wordt genoemd erg interessant - het heelal zou ondertussen al aan t inkrimpen kunnen zijn, en we zouden het nooit weten als deze inkrimping met, of sneller dan de lichtsnelheid gepaard gaat.
Een heelal waarvan de grenzen zich sneller uitbreiden dan het licht, of een waarvan de grenzen "naar binnen vallen" sneller dan het licht botst evenmin met de theorieen en bestaande natuurwetten - het is tenslotte geen materie, maar het universum zelf wat uitdijt (of inkrimpt, in dit voorbeeld), en in het universum is materie aanwezig, maar het universum zelf *is* geen materie. Het leuke is dat het licht wat we nu zien niets aan zou geven - die sterrenstelsels die we zouden zien zouden al miljoenen jaren lang "opgeslokt" kunnen zijn......
als de zon nu zou bekeren tot een supernova (gezien zn massa onwaarschijnlijk, niet te zeggen onmogelijk) , zouden we dat pas na 8 minuten "zien" (en merken, helaas, aangezien gamma, beta en alpha straling ons tegelijk met het licht zou bereiken en we meteen al-dente zijn geroosterd) ...een zelfde idee op kleine schaal dus .
Naar mijn gevoel gaat dit toch niet goed hoor, maar ja echt harde bewijzen kan ik niet leveren. Gelukkig hebben we er nog miljoenenjaren om er over na te denkenRey Nemaattori schreef op 06 May 2003 @ 19:40:
[...]
De structuur van het sterrenstelsel heeft weinig te maken met de baan die wij om de zon door lopenWe zouden rustig ons pas kunen vervolgens terwijl de melkwegstelsel en andromeda samen op kosmishce wijze "gegibt" worden.
Verwijderd
Maakt ook niet uit, de effecten blijven voor ons stervelingen hetzelfde...majic schreef op 06 May 2003 @ 19:55:
[...]
De lichtsnelheid wordt helaas vaak ten onrechte aangeduid als een constante. Terwijl dit op geen enkele manier te staven is, en er ook nog geen theorie, noch testen, die bewijzen dat de lichtsnelheid altijd hetzelfde was en zal blijven.
Geen enkele bestaande natuurkundige wet, noch de relativiteitstheorieen, verbieden dat de lichtsnelheid _zelf_ van maximum snelheid veranderd. De wetten geven alleen aan dat materie niet sneller kan dan licht - en ook dat is tegenwoordig al aan discussie onderhevig.
Nou wat ikke dus geleerd he kan het heelal (op dit moment) niet inkrimpen omdat er dan andere natuurweten zouden heersen (oa de terugdraaing van tijd)...hmmz, lijkt me eens interessant deze discussie achtersevoren te doen!Ik vind de stelling die eerder wordt genoemd erg interessant - het heelal zou ondertussen al aan t inkrimpen kunnen zijn, en we zouden het nooit weten als deze inkrimping met, of sneller dan de lichtsnelheid gepaard gaat.
De zon wordt idd geen supernova neeals de zon nu zou bekeren tot een supernova (gezien zn massa onwaarschijnlijk, niet te zeggen onmogelijk) , zouden we dat pas na 8 minuten "zien" (en merken, helaas, aangezien gamma, beta en alpha straling ons tegelijk met het licht zou bereiken en we meteen al-dente zijn geroosterd) ...een zelfde idee op kleine schaal dus .
Verwijderd
Ik heb het uit het NRC (wetenschapsbijlage ergens in dec 2002 geloof ik)Unicron schreef op 06 May 2003 @ 17:38:
[...]
Je zou me blij maken als je een linkje had naar dit artikel.
Jammer genoeg gaat het online archief van het NRC niet zoveer terug. Ook een recente trip via google levert nog niks op. maar ik zal nog ff blijven zoeken.
Ik heb ooit een documentaire gezien waarin de ze beweerde dat de lichtsnelhied steeds lager wordt, maar dat wij daar niks van merken. Op de een of andere manier zou het heelal dan weer opnieuw ontstaan wanneer de lichtsnelheid stil
stond.
Wie weet er iets meer over deze theorie, want ik kan me er nog maar weinig van herrineren( Vandaar ook waarschijnlijk de fouten in mijn uitleg)
Wie weet er iets meer over deze theorie, want ik kan me er nog maar weinig van herrineren( Vandaar ook waarschijnlijk de fouten in mijn uitleg)
Unicron, ik heb daar toevallig een artikel van vertaald (Van t nederlands naar t engels;-) .... http://www.majic.nl/lightspeed.htmlUnicron schreef op 07 mei 2003 @ 14:18:
Ik heb ooit een documentaire gezien waarin de ze beweerde dat de lichtsnelhied steeds lager wordt, maar dat wij daar niks van merken. Op de een of andere manier zou het heelal dan weer opnieuw ontstaan wanneer de lichtsnelheid stilstond.
Hoef je er niet bij te vertellen dat ik het een zeer interessant en goed doordacht artikel vond
Verwijderd
Door de oerknal is het heelal uitgaan zetten. Dit is vrij logisch.
De vraag is of die uitdijing voor altijd zal doorgaan of niet. Er zou een punt kunnen komen dat de aantrekkingskracht van de aanwezige materie in het heelal groter wordt dan de uitdijings-energie(om het zo maar eve te noemen). Hierin zou donkere materie een grote rol in kunnen spelen.
FF een andere insteek...
De aarde is als ik mij niet vergis negatief geladen, er is een teveel aan electronen.
Waarschijnlijk zijn andere ruimtelichamen ook negatief geladen. Nou heb ik ooit eens geleerd dat twee negatief geladen voorwerpen elkaar afstoten. Dit zou kunnen verklaren waarom het heelal versneld uitdijd.
Met dit gegeven zou het ook mogelijk zijn dat er ooit een evenwicht komt tussen de aantrekkingskrachten en de electrische afstotende krachten, zodat de grootte van het heelal constant blijft. Wat voor effect zou dat hebben op de lichtsnelheid??
Als ik het fout heb hoor ik het graag..
De vraag is of die uitdijing voor altijd zal doorgaan of niet. Er zou een punt kunnen komen dat de aantrekkingskracht van de aanwezige materie in het heelal groter wordt dan de uitdijings-energie(om het zo maar eve te noemen). Hierin zou donkere materie een grote rol in kunnen spelen.
FF een andere insteek...
De aarde is als ik mij niet vergis negatief geladen, er is een teveel aan electronen.
Waarschijnlijk zijn andere ruimtelichamen ook negatief geladen. Nou heb ik ooit eens geleerd dat twee negatief geladen voorwerpen elkaar afstoten. Dit zou kunnen verklaren waarom het heelal versneld uitdijd.
Met dit gegeven zou het ook mogelijk zijn dat er ooit een evenwicht komt tussen de aantrekkingskrachten en de electrische afstotende krachten, zodat de grootte van het heelal constant blijft. Wat voor effect zou dat hebben op de lichtsnelheid??
Of de aarde negatief geladen is weet ik niet, wat ik wel weet is dat de afstotende kracht van (evt) negatief geladen hemellichamen niet over grote afstanden werkt (in tegenstelling tot gravitatiekrachten). Ik dacht dat het alleen maar op atomaire schaal werkte, maar dan ook gelijk heel sterk.
Lastig vraagstuk hè ?
Je zou er welhaast gelovig van worden.
Je zou er welhaast gelovig van worden.
I could be wrong....couldn't I ? geld teveel ? kinderbevrijdingsfront!
Verwijderd
De aarde als geheel is zover ik weet gewoon neutraal. Er bestaat alleen wel een wisselend ladings verschil tussen het oppervlak en de atmosfeer. Dit is welbekend als de oorzaak van onweer.
Verwijderd
Voor geïntreseerden:
Hier is een linkje naar een syllabus van een vak dat ik momenteel volg: Inleiding Kosmologie
In de syllabus wordt de basis van de SRT en ART behandelt en hoe hiermee de kromming en uitdijing van het heelal wordt beschreven.
Hier is een linkje naar een syllabus van een vak dat ik momenteel volg: Inleiding Kosmologie
In de syllabus wordt de basis van de SRT en ART behandelt en hoe hiermee de kromming en uitdijing van het heelal wordt beschreven.
bedankt Maarten! -interssante bundeling van veelal nieuwere werken-
Zeker interessant. Ik zelf studeer Elektrotechniek op de TU/e en bij ons zijn er ook een aantal vakken die het dictaat digitaal beschikbaar stellen 
Jou studie lijkt me ook erg interessant. Helaas moet je toch eens een richting kiezen
Jou studie lijkt me ook erg interessant. Helaas moet je toch eens een richting kiezen
Om even terug te komen ontopic:
Ik ben er ook nog niet 100% van overtuigd dat de uitdijing een versneld principe is. Ik geloof eerder in een lichte afname van de snelheid naarmate men in de buurt van de grenzen komt. Hoe vaak is de constante van Hubble niet gewijzigd..... 15km/s/miljoen lichtjaar In de jaren dertig en 40 nam men aan dat deze 170km/s/miljoen lichtjaar was omdat Rutherford aantoonde dmv radioactief verval dat de aarde 4600 miljoen jaar oud is. Volgens de constante van Hubble (terugrekenen) ongeveer 2000 miljoen jaar.
(zo constant is hij dus niet
)
Een lichte afname van de versnelling onder invloed van de zwaartekracht zou evengoed mogelijk zijn. Als dit zo is dan is de dichtheid van de totale materie in het heelal te klein (en de zwaartekracht te zwak) om het heelal eindig in de ruimte te maken, of uiteindelijk de uitdijing te doen omslaan in een inkrimping.
(correct me if im wrong... Mijn kennis is opgebouwd rond misschien "verouderde"
theorieen)
Ik ben er ook nog niet 100% van overtuigd dat de uitdijing een versneld principe is. Ik geloof eerder in een lichte afname van de snelheid naarmate men in de buurt van de grenzen komt. Hoe vaak is de constante van Hubble niet gewijzigd..... 15km/s/miljoen lichtjaar In de jaren dertig en 40 nam men aan dat deze 170km/s/miljoen lichtjaar was omdat Rutherford aantoonde dmv radioactief verval dat de aarde 4600 miljoen jaar oud is. Volgens de constante van Hubble (terugrekenen) ongeveer 2000 miljoen jaar.
(zo constant is hij dus niet
Een lichte afname van de versnelling onder invloed van de zwaartekracht zou evengoed mogelijk zijn. Als dit zo is dan is de dichtheid van de totale materie in het heelal te klein (en de zwaartekracht te zwak) om het heelal eindig in de ruimte te maken, of uiteindelijk de uitdijing te doen omslaan in een inkrimping.
(correct me if im wrong... Mijn kennis is opgebouwd rond misschien "verouderde"
[ Voor 4% gewijzigd door under-world op 08-05-2003 14:29 ]
Verwijderd
Als je wat linkjes geeft, voeg ik ze toe aan me homepage.Unicron schreef op 08 May 2003 @ 14:05:
Zeker interessant. Ik zelf studeer Elektrotechniek op de TU/e en bij ons zijn er ook een aantal vakken die het dictaat digitaal beschikbaar stellen
hmm... volgens mij heeft niemand dit nog gezegd, dus zeg ik het maar :-)
iemand heeft me een keer uitgelegd dat het heelal vierdimensionaal is.
Als je een ballon opblaast, worden alle afstanden van punten aan het oppervlak steeds groter; de ballon dijt uit. Nu heeft het heelal een 3D oppervlakte en is een 4D bol. Dat was geloof ik de gangbare opvatting. Niet helemaal on topic misschien maar dat boeit niet. En als het al gezegd is: sorry...
iemand heeft me een keer uitgelegd dat het heelal vierdimensionaal is.
Als je een ballon opblaast, worden alle afstanden van punten aan het oppervlak steeds groter; de ballon dijt uit. Nu heeft het heelal een 3D oppervlakte en is een 4D bol. Dat was geloof ik de gangbare opvatting. Niet helemaal on topic misschien maar dat boeit niet. En als het al gezegd is: sorry...
Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...
zie de link van mij een paar posts terug: http://www.urania.be/ster...ig.php?printfriendly=true
Je bedoeld denk ik het geval dat er meer massa in het heelal is dan de kritische hoeveelheid, dan krijg je een positieve kromming.
@trias
Ik weet niet hoelang de docenten de betreffende dictaten op internet laten staan en soms bestaan de dictaten ook uit meerdere pdf's wat niet echt makkelijk is voor een site.
Je bedoeld denk ik het geval dat er meer massa in het heelal is dan de kritische hoeveelheid, dan krijg je een positieve kromming.
@trias
Ik weet niet hoelang de docenten de betreffende dictaten op internet laten staan en soms bestaan de dictaten ook uit meerdere pdf's wat niet echt makkelijk is voor een site.
Als je het zo definieert wel ja. Maar stel voor: Een grote ruimte van 1 bij 1 bij 1 kilometer. In het midden een explosie en gedurende een bepaalde hoeveelheid tijd zet de explosie de lucht en alle ge-explodeerde materie uit tot aan het eind van die ruimte.Unicron schreef op 05 May 2003 @ 22:06:
[...]
Uhm misschien begrijp ik je verkeerd, maar vormen de sterren etc niet het heelal
Vraag: Is het uiterste van die explosie op elk willekeurig tijdstip het maximale wat er is qua grootte, of die kubus van 1 bij 1 bij 1 kilometer?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Dat zou zo zijn als de big bang een gewone knal was, maar tijdens de oerknal zijn zowel ruimte als tijd ontstaan, het is dus geen explosie in een bestaande ruimte.c70070540 schreef op 12 May 2003 @ 14:24:
[...]
Als je het zo definieert wel ja. Maar stel voor: Een grote ruimte van 1 bij 1 bij 1 kilometer. In het midden een explosie en gedurende een bepaalde hoeveelheid tijd zet de explosie de lucht en alle ge-explodeerde materie uit tot aan het eind van die ruimte.
Vraag: Is het uiterste van die explosie op elk willekeurig tijdstip het maximale wat er is qua grootte, of die kubus van 1 bij 1 bij 1 kilometer?
(wat natuurlijk niet wegneemt dat er misschien meerdere, parallelle heelallen bestaan)
Volgens de huidige inzichten, die verkregen zijn door, toch ook bij Einstein en anderen, een beperkt zichtsveld, heb je helemaal gelijk.blobber schreef op 12 mei 2003 @ 17:20:
[...]
Dat zou zo zijn als de big bang een gewone knal was, maar tijdens de oerknal zijn zowel ruimte als tijd ontstaan, het is dus geen explosie in een bestaande ruimte.
(wat natuurlijk niet wegneemt dat er misschien meerdere, parallelle heelallen bestaan)
Ik wil hier niet Einstein of andere zeer intelligente wetenschappers afkraken, ik doe het ze niet na in ieder geval, maar het zou zo maar kunnen zijn dat het niet zo is dat tijd en ruimte toen ontstaan zijn.
Ik blijf het namelijk onvoorstelbaar vinden dat er eerst niets was, dat ontploft is in het heelal wat er nu is.
Vooruitgang in wetenschap en leven ontstaat alleen maar door grenzen te verleggen en dat probeer ik nu even te doen.
Verwijderd
Getver, je hebt twee opties en van beide wordt je haast ziek van het nadenken erover.
Eindig of ondeindig? Een bol is oneindig (het heeft geen grens als je er op rondloopt), maar is qua oppervlakte wel eindig...moeten we het heelal dan ook zo zien ? Maar what if we dan met een flinke raket van deze bol (lees:heelal) proberen af te komen, er moet toch gewoon iets buiten dat heelal zich bevinden..?
/me wordt een beetje krankjorum van deze discussie
Eindig of ondeindig? Een bol is oneindig (het heeft geen grens als je er op rondloopt), maar is qua oppervlakte wel eindig...moeten we het heelal dan ook zo zien ? Maar what if we dan met een flinke raket van deze bol (lees:heelal) proberen af te komen, er moet toch gewoon iets buiten dat heelal zich bevinden..?
/me wordt een beetje krankjorum van deze discussie
Dit soort discussie's, in de echt diepgaande vorm, is naar mijn mening alleen voorbehouden aan de Einstein's etc van deze wereld. Ik hou me er maar van buiten verder denk ik. Mijn wereld is al groot zat voor me...
Verwijderd
Ik had vandaag een 'eng' idee en was van plan om op dit forum een nieuw topic te openen, maar omdat ik deze zag reply ik hier.
Stelling:
Het heelal is een bol, met een weerspiegelende wand aan de binnenkant. Er zijn een eindig aantal sterrenstelsels, niet zoveel als nu wordt gedacht, en als er heel diep in het heelal wordt gekeken, zie je geen nieuwe sterrenstelsels, maar de weerspiegeling van bestaande sterrenstelsels.
Is dit mogelijk ?
Stelling:
Het heelal is een bol, met een weerspiegelende wand aan de binnenkant. Er zijn een eindig aantal sterrenstelsels, niet zoveel als nu wordt gedacht, en als er heel diep in het heelal wordt gekeken, zie je geen nieuwe sterrenstelsels, maar de weerspiegeling van bestaande sterrenstelsels.
Is dit mogelijk ?
En die botsen dan tegen de rand ofzo??c70070540 schreef op 05 mei 2003 @ 21:40:
Aandgezien de rand van het heelal geen massa heeft kan het dus oneindig snel verplaatsen, een neven effect is wel dat de rand zich sneller verplaatst dan jij kunt waarnemen. Dus de rand is verder weg dan jij um ziet... Zelfs als we ooit de rand van het heelal zien, betekend dat dus dat ie dus veel verder weg is...BitByter schreef op 06 May 2003 @ 09:42:
[...]
omdat hij dan op een gegeven moment sneller als het licht gaat he
Niet zoals jij het stelt, het zou wel zo kunen zijn dat het heelal recursief gekromd is(zoals een 4d kubus die niet met iedere hoek aan een andere kubus-punt vast zit maar aan een tegen overliggend punt van zichzelf.)Verwijderd schreef op 12 mei 2003 @ 20:02:
Ik had vandaag een 'eng' idee en was van plan om op dit forum een nieuw topic te openen, maar omdat ik deze zag reply ik hier.
Stelling:
Is dit mogelijk ?
Bovendien zal zo'n spegeling wel opvallen als je aan het zoeken bent en je opeens orion nog een keer tegen komt
Keep on thinkingc70070540 schreef op 12 mei 2003 @ 17:52:
[...]
Volgens de huidige inzichten, die verkregen zijn door, toch ook bij Einstein en anderen, een beperkt zichtsveld, heb je helemaal gelijk.
Ik wil hier niet Einstein of andere zeer intelligente wetenschappers afkraken, ik doe het ze niet na in ieder geval, maar het zou zo maar kunnen zijn dat het niet zo is dat tijd en ruimte toen ontstaan zijn.
Ik blijf het namelijk onvoorstelbaar vinden dat er eerst niets was, dat ontploft is in het heelal wat er nu is.
Vooruitgang in wetenschap en leven ontstaat alleen maar door grenzen te verleggen en dat probeer ik nu even te doen.
Volgens jouw theorie zou er dus een centrum van het heelal moeten zijn waaruit alles is weggevlogen.Het gekke is nu dat dat centrum niet bestaat, ieder punt is centrum en dat kan nooit bewerkstelligt worden met een 3d knal.Verder hebben we de 3kelvin achtergrondstraling, dat het restant is van de straling van de big bang, als de big bang een gewone knal was geweest, zat het golffront nu aan de rand van het heelal
Nu snap ik het echt niet meer denk ik. Een Big Bang zonder een punt waar dat heeft plaatsgevonden?blobber schreef op 12 May 2003 @ 20:30:
[...]
Keep on thinking
Volgens jouw theorie zou er dus een centrum van het heelal moeten zijn waaruit alles is weggevlogen.Het gekke is nu dat dat centrum niet bestaat, ieder punt is centrum en dat kan nooit bewerkstelligt worden met een 3d knal.Verder hebben we de 3kelvin achtergrondstraling, dat het restant is van de straling van de big bang, als de big bang een gewone knal was geweest, zat het golffront nu aan de rand van het heelalen niet overal om ons heen, bovendien is het afgekoeld omdat de ruimte zelf is geëxpandeerd.
Verwijderd
U got it. De big bang heeft in weze overal plaats gevonden.c70070540 schreef op 13 May 2003 @ 10:41:
[...]
Nu snap ik het echt niet meer denk ik. Een Big Bang zonder een punt waar dat heeft plaatsgevonden?
Verwijderd
Dat is natuurlijk kul, de Big Bang heeft wel degelijk plaatsgevonden op een bepaaldVerwijderd schreef op 13 May 2003 @ 12:12:
[...]
U got it. De big bang heeft in weze overal plaats gevonden.
punt in de ruimte. Als het overal had plaatsgevonden dan kun je ook niet meer echt spreken van een big bang. Het heelal is gewoon bolvormig en de reden waarom
toch alle stelsels zich van ons afbewegen is omdat de onderlinge snelheid altijd
verschillend is. Hieronder een tweedimensionaal idee :
B -> S ---> A --------> AN ------------------------------------------------------------------> Q
B = Big Bang
S = Ster (willekeurig)
A = Aarde
AN = Andromeda Nevel
Q = Quasar op de rand van het heelal
In een explosie hebben de buitenste delen materie altijd de grootste snelheid,
vandaar dat deze ook aan de buitenkant van de 'stofwolk/explosie' zitten.
Elk onderdeel van de explosie heeft een bepaalde snelheid, maar de buitenkant
heeft de grootste snelheid. In dit verhaal klopt het precies dat alle delen van het
heelal zich van ons af lijken te begeven. Want :
- S (ster) t.o.v. de Aarde gaat langzamer (de afstand wordt groter)
- AN (andromeda nevel) t.o.v. de Aarde gaat sneller (de afstand wordt ook groter).
Dus bij deze kun je vaststellen dat de Big Bang in 1 punt is begonnen en dat alle
onderdelen zich uit elkaar bewegen t.o.v. elkaar. Vergeet hierbij dan even dat
de Andromeda-nevel feitelijk naar ons toe komt. Het is slechts een voorbeeld.
Overigens heb ik dit idee zelf verzonnen
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 12:51 ]
Klinkt misschien raar. Maar waarIN dijt het heelal uit? Er is toch verder niks buiten het heelal?
Verwijderd
Ik weet niet of de vergelijking met de welbekende ballon hier al is gemaakt: beschouw het oppervlak van een ballon even als 2-dimensionale ruimte. Dus niet de inhoud (de lucht), alleen het oppervlak. Als je nou die ballon opblaast, zet die 2-dimensionale ruimte (die overigens in de 3e dimensie gekromd is, want het is min of meer bolvormig) overal gelijkmatig uit. De 2-dimensionale ruimte groeit overal gelijkmatig, niet vanuit een bepaald punt.c70070540 schreef op 13 May 2003 @ 10:41:
Nu snap ik het echt niet meer denk ik. Een Big Bang zonder een punt waar dat heeft plaatsgevonden?
Dat is dus iets anders dan wanneer je een gewone platte 2D-ruimte zou hebben, bijvoorbeeld een rubberen vel, wat je uitrekt. Dan vindt de uitzetting wél plaats vanuit een bepaald punt.
Zo kun je onze 3-dimensionale ruimte ook beschouwen. Alle sterren bewegen gelijkmatig van elkaar af (net als wanneer je stipjes op de ballon zou zetten, deze ook allemaal gelijkmatig uitzetten). Er is ook geen sprake van "het midden van het heelal", er is geen midden. En elk punt heeft wel een "overkant", ergens in het heelal is een punt wat we "tegenover de aarde" zouden kunnen noemen (dit is het punt wat het verst van de aarde verwijderd ligt).
Overigens heb je met zo'n kijk op het heelal ook de op het eerste gezicht vreemde combinatie van eindig en toch onbegrensd verklaard.
Verwijderd
De Big Bang had wel een bepaalde 4d punt waar het was maar 3 dimensionaal gezien was het in de hele ruimte. Deze hele ruimte was toen ook maar een punt, maar het heelal is niet uitgezet vanaf dat punt, maar dat punt zelf is uitgezet. Hiermee verklaar je meteen waarom er niet een middelpunt van het heelal is aan te wijzen en waarom de 3 Kelvin achtergrond straling overal hetzelfde is.Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 12:49:
Dat is natuurlijk kul, de Big Bang heeft wel degelijk plaatsgevonden op een bepaald
punt in de ruimte. Als het overal had plaatsgevonden dan kun je ook niet meer echt spreken van een big bang.
Verwijderd
Het is dankzij de inflatie theorie dat bewezen kan worden waarom de achtergrondstraling in thermisch evenwicht is.Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 17:55:
[...]
Hiermee verklaar je meteen waarom er niet een middelpunt van het heelal is aan te wijzen en waarom de 3 Kelvin achtergrond straling overal hetzelfde is.
Denk maar aan het horizon probleem uit de standaard oerknaltheorie.
Lees de vorige reacties maarc70070540 schreef op 13 mei 2003 @ 10:41:
[...]
Precies! Dat bedoel ik dus. Wij kunnen wel afgesproken hebben dat alle sterren etc het heelal vormt, maar het bestaat toch ook ergens in...Denker schreef op 13 May 2003 @ 12:51:
Klinkt misschien raar. Maar waarIN dijt het heelal uit? Er is toch verder niks buiten het heelal?
Ook een interessante theorie:

Wij leven op de rand van het heelal , en daar binnenin is niks. Echt gewoon niks. Via a & b kun je sneller reizen tussen zonnestelsels, maar het probleem is dat wij daar nog lang niet doorheen kunnen reizen, want zo'n zwart gat blijft maar heel kort open, echt veel minder dan een nano seconde. (verbeter me maar ik weet het niet meer precies
).
De zon is trouwens veel te licht om een zwart gat te worden, alleen de zwaarste sterren worden zwarte gaten, waar niks aan kan ontsnappen, ook het licht word door zo'n gat aangezogen. Als je nu toevallig in zo'n zwart gat terechtkomt met een space shuttle (dit kan natuurlijk niet maar stel) dan kom je nooit erdoorheen op tijd en dan ben je weg, er is dan niks meer.
Maar goed dit is een van de zovelen theorien.
De bolletjes zijn zonnestelsels

Wij leven op de rand van het heelal , en daar binnenin is niks. Echt gewoon niks. Via a & b kun je sneller reizen tussen zonnestelsels, maar het probleem is dat wij daar nog lang niet doorheen kunnen reizen, want zo'n zwart gat blijft maar heel kort open, echt veel minder dan een nano seconde. (verbeter me maar ik weet het niet meer precies
De zon is trouwens veel te licht om een zwart gat te worden, alleen de zwaarste sterren worden zwarte gaten, waar niks aan kan ontsnappen, ook het licht word door zo'n gat aangezogen. Als je nu toevallig in zo'n zwart gat terechtkomt met een space shuttle (dit kan natuurlijk niet maar stel) dan kom je nooit erdoorheen op tijd en dan ben je weg, er is dan niks meer.
offtopic:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen
[ Voor 4% gewijzigd door Thunde® op 14-05-2003 10:02 ]
Verwijderd
Het heelal wordt gevormd door de ruimte(tijd) en de energie/materie daarin. Het gene dat uitdijt is de ruimte zelf. Als je twee punten in de ruimte neemt dan wordt de afstand tussen deze twee punten in de loop der tijd groter. Hiervoor hoeft er geen grotere ruimte te zijn om in uit te dijen.c70070540 schreef op 14 May 2003 @ 06:41:
[...]
Precies! Dat bedoel ik dus. Wij kunnen wel afgesproken hebben dat alle sterren etc het heelal vormt, maar het bestaat toch ook ergens in...
(ter vergelijking als je de verzameling van alle reeele getallen neemt en ze allemaal met twee vermingvuldigt heb je nog steeds alle reeele getalen.
Verwijderd
Dit idee werkt inderdaad op relatief kleine afstanden. Maar het verklaart niet goed hoe er objecten met een roodverschuiving groter dan 1, waargenomen worden. (klassieke doppler verschuiving geeft dan snelheden groter dan de lichtsnelheid)Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 12:49:
[...]
Dat is natuurlijk kul, de Big Bang heeft wel degelijk plaatsgevonden op een bepaald punt in de ruimte. Als het overal had plaatsgevonden dan kun je ook niet meer echt spreken van een big bang. Het heelal is gewoon bolvormig en de reden waarom toch alle stelsels zich van ons afbewegen is omdat de onderlinge snelheid altijd verschillend is.
Verder zou deze theorie leiden tot een duidelijke structuur op kosmoloische schaal, terwijl dit vrij duidelijk niet het geval is. (het heelal ziet er vanaf ons uit in elke richting vrijwel hetzelfde uit. Dit zou alleen kunnen als wij in het centrum van het heelal zouden zitten. En dat lijkt toch wel erg sterk.
Sorry hoor maar dit komt echt _zeer_ onlogisch over. Stel dat je een elastiek hebt, wat 1 meter is. Het elastiek kan niet kapot. Je blijft het elastiek oneindig lang uitrekken. Dan nog zal het nooit oneindig lang worden ! Toch ?Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 00:45:
[...]
De grote is nu nog wel beperkt, maar over oneindig lange tijd niet dan is het heelal oneindig groot.
Vergelijk het helaal met het elastiek. Het heeft een bepaald formaat (zeg jij), en het groeit. Als het nu groeit, hoe kan het dan ooit oneindig groot worden ?
Mother, will they like this song?
Als je oneindig lang je elastiek blijft uitrekken wordt het vanzelf oneindig lang hoorTheLunatic schreef op 14 mei 2003 @ 17:37:
[...]
Sorry hoor maar dit komt echt _zeer_ onlogisch over. Stel dat je een elastiek hebt, wat 1 meter is. Het elastiek kan niet kapot. Je blijft het elastiek oneindig lang uitrekken. Dan nog zal het nooit oneindig lang worden ! Toch ?
Vergelijk het helaal met het elastiek. Het heeft een bepaald formaat (zeg jij), en het groeit. Als het nu groeit, hoe kan het dan ooit oneindig groot worden ?
Verwijderd
Rood verschuiving ? toch?
[beetje offtopic]
Wacht maar tot het stopt en we er achter komen dat er genoeg massa in de ruimte bevind om het process om te draaien en alles inplodeert met 1160x de licht snelheid.(ergens van een gast professor bij ons op HG gehoord, Pro.dr weet ik veel)
[beetje offtopic]
Wacht maar tot het stopt en we er achter komen dat er genoeg massa in de ruimte bevind om het process om te draaien en alles inplodeert met 1160x de licht snelheid.(ergens van een gast professor bij ons op HG gehoord, Pro.dr weet ik veel)
[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 21:12 ]
Verwijderd
Nee zwart gat kan niet open, het is geen deur naar een beul, die je naar binnen zuigt zoals de hoere op de wallen, je wordt zamen geperst op een bol massa waarbij elke monucule exact op de andere past, met andere woorden je slaat te pletter en wordt 1 met de donkere bol massa.Thunde® schreef op 14 May 2003 @ 10:01:
Ook een interessante theorie:
[afbeelding]
Wij leven op de rand van het heelal , en daar binnenin is niks. Echt gewoon niks. Via a & b kun je sneller reizen tussen zonnestelsels, maar het probleem is dat wij daar nog lang niet doorheen kunnen reizen, want zo'n zwart gat blijft maar heel kort open, echt veel minder dan een nano seconde. (verbeter me maar ik weet het niet meer precies).
offtopic:
Hij doelt waarschijnlijk ook op wormgaten, die niet bij de minst geringste verstoring afbreken in een singulariteit (lees: zwart gat). Zwarte gaten op hun beurt zijn niet zomaar weer te openen.
You can't have everything. Where would you put it?
Misgien omdat je oneindig de tijd hebt?TheLunatic schreef op 14 May 2003 @ 17:37:
[...]
Sorry hoor maar dit komt echt _zeer_ onlogisch over. Stel dat je een elastiek hebt, wat 1 meter is. Het elastiek kan niet kapot. Je blijft het elastiek oneindig lang uitrekken. Dan nog zal het nooit oneindig lang worden ! Toch ?
Moet die massa dan al neit aanwezig zijn? of komt er soms meer massa bij? Waar wil je die vandaag trekken dan?Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 21:07:
Rood verschuiving ? toch?
[beetje offtopic]
En als je hierover gaat nadenken dan wordt je krankjorum. Allemaal leuk en aardig die Big Bang, maar waar kwam het vandaan? Waarom is het er? Hoe kan het zijn dat er überhaupt een universum bestaat?c70070540 schreef op 14 mei 2003 @ 06:41:
[...]
Precies! Dat bedoel ik dus. Wij kunnen wel afgesproken hebben dat alle sterren etc het heelal vormt, maar het bestaat toch ook ergens in...
Er had net zo goed niets kunnen zijn. Brrrrr.... rare gedachte...
Aha, dat verklaart een hoop bij mij. Laat ik er maar niet meer over nadenken danWildfire schreef op 16 mei 2003 @ 14:30:
[...]
En als je hierover gaat nadenken dan wordt je krankjorum.
Verwijderd
Zekers ~!Rey Nemaattori schreef op 16 mei 2003 @ 09:51:
Moet die massa dan al neit aanwezig zijn? of komt er soms meer massa bij? Waar wil je die vandaag trekken dan?
Die massa heeft de uitdijing zelf achtergelaten invorm van sterren planeten, gassen zwarte gaten licht etc...
Je zei "w8 maar tot er voldoende massa is", het geen suggesteert dat die massa er nog niet is...Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 08:01:
[...]
Zekers ~!
Die massa heeft de uitdijing zelf achtergelaten invorm van sterren planeten, gassen zwarte gaten licht etc...
[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 17-05-2003 09:43 ]
Verwijderd
Op de eerste plaats moeten we natuurlijk niet vergeten dat we hier wel met termen gooien die gewoon niet te bevatten zijn voor ons. Oneindig is een leuke term en kan theoretisch gebruikt worden, maar er is geen mens op aarde die precies kan vertellen wat het is. ONze intellectuele vermogens zijn daar gewoon niet voor gebouwd om zoiets te bevatten. Aangezien wij wezens zijn geschapen in tijd en ruimte, kunnen we oneindig nooit bevatten.
ZO wordt een elastiek dat oneindig uitgerekt wordt idd oneindig. Aan oneindig is geen einde; dat is wat ons op breekt.
Als de ruimte inderdaad ergens gekromd is, dan zouden we in theorie overal tegelijk kunnen zijn als we een oneindige snelheid wisten te bereiken. 1 meter is eindig, maar oneindig veel meters zijn samen oneindig. als je daar een paar meter bij opteld of aftrekt blijft het oneindig. zelfs als je oneindig van oneindig aftrekt, blijft het oneindig. Bij wiskunde geleerd en logisch, maar niet te bevatten.
Waarom zou er dan per se iets buiten het helal moeten zijn? Puur en alleen omdat ons "gevoel"dat aan geeft? Dat is natuurlijk belachelijk. De kans dat er daadwerkelijk niets is, is vrij groot, maar gewoon niet te bevatten door ons.
Waarom moet de big bang op een bepaald punt zijn geweest? Als de big bang tijd en ruimte schiep, kan het niet een sop een bepaald punt zijn geweest, want de ruimte bestond nog niet, dus heeft het per definitie overal (of juist nergens) plaats gevonden.
Dit is natuurlijk een vreselijke gedachtenkronkel, maar ik denk dat je dan wel het meest realistisch bezig bent.
ZO wordt een elastiek dat oneindig uitgerekt wordt idd oneindig. Aan oneindig is geen einde; dat is wat ons op breekt.
Als de ruimte inderdaad ergens gekromd is, dan zouden we in theorie overal tegelijk kunnen zijn als we een oneindige snelheid wisten te bereiken. 1 meter is eindig, maar oneindig veel meters zijn samen oneindig. als je daar een paar meter bij opteld of aftrekt blijft het oneindig. zelfs als je oneindig van oneindig aftrekt, blijft het oneindig. Bij wiskunde geleerd en logisch, maar niet te bevatten.
Waarom zou er dan per se iets buiten het helal moeten zijn? Puur en alleen omdat ons "gevoel"dat aan geeft? Dat is natuurlijk belachelijk. De kans dat er daadwerkelijk niets is, is vrij groot, maar gewoon niet te bevatten door ons.
Waarom moet de big bang op een bepaald punt zijn geweest? Als de big bang tijd en ruimte schiep, kan het niet een sop een bepaald punt zijn geweest, want de ruimte bestond nog niet, dus heeft het per definitie overal (of juist nergens) plaats gevonden.
Dit is natuurlijk een vreselijke gedachtenkronkel, maar ik denk dat je dan wel het meest realistisch bezig bent.
Verwijderd
Dat is zeker zo en dat zou ook hetgene moeten zijn wat mensen vooral van dit topic mee hebben gekregen.Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 15:19:
Waarom moet de big bang op een bepaald punt zijn geweest? Als de big bang tijd en ruimte schiep, kan het niet eens op een bepaald punt zijn geweest, want de ruimte bestond nog niet, dus heeft het per definitie overal (of juist nergens) plaats gevonden.
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2003 15:46 ]
Verwijderd
Klopt, was ook niet zo netjes uitgelegd van mijRey Nemaattori schreef op 17 May 2003 @ 09:42:
[...]
Je zei "w8 maar tot er voldoende massa is", het geen suggesteert dat die massa er nog niet is...
Ik bedoel meer, "als het blijkt dat er in het heelal genoem massa aanwezig blijkt te zijn om het process om te draaien"
Verwijderd
Wie weet was er gewoon tijd voor de big bang!?Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 15:19:
Op de eerste plaats moeten we natuurlijk niet vergeten dat we hier wel met termen gooien die gewoon niet te bevatten zijn voor ons. Oneindig is een leuke term en kan theoretisch gebruikt worden, maar er is geen mens op aarde die precies kan vertellen wat het is. ONze intellectuele vermogens zijn daar gewoon niet voor gebouwd om zoiets te bevatten. Aangezien wij wezens zijn geschapen in tijd en ruimte, kunnen we oneindig nooit bevatten.
Het helaal was zoals ik al sugereerde na het uidijen in mekaar geklapt, tot 1 klont massa, echter zal dit even stabiel zijn geweest als een AMD Tundervogel 1400
waardoor er een bigbang kwam.
(Wie weet zal zich dit oneindig kunnen herhalen, zonder dat tijd wordt onderbroken en gewoon bestaat. )
even iets over tijd en snelheid dat ik heb gelezen (kweet niet meer waar). Het was dus een theorie dat de maximale snelheid die je hebt in de 4 dimensie een constante is. Dus V1d+v2d+v3d+v4d= constant= lichtsnelheid
omdat fotonen niet in de al in de eerste 3 dimensies de maximale snelheid halen zal de 4d (tijd) dus nooi toenemen.
als je uitgaat van deze theorie kun je dus nooit sneller dan het licht gaan als je in 3 dimensies beweegt.
Ook heb ik iets gelezen, wat mij zeer aannemelijk overkwam, waarin werd gezegd dat het kritische punt voor het instorten van het heelal ( >1=krimpen 1=gelijk <1 uitdijing) steeds korter bij 1 ging liggen dan andersom (het kritische punt wordt steeds groter en het heelal zal oneindig uitdijen). Als het kritische punt dan steeds korter bij 1 komt dan wil dat dus wel zeggen dat het heelal oneindig uitdijt maar dat het steeds minder uitdijt. Dan is het slechts nog een kwestie of de tijd oneindig is (onogelijk in deze theorie geloof ik; immers als het kritische punt oneindig naar 1 zal gaan dan zal het ooit 1 worden omdat nooit niet bestaat in oneindigheid).
omdat fotonen niet in de al in de eerste 3 dimensies de maximale snelheid halen zal de 4d (tijd) dus nooi toenemen.
als je uitgaat van deze theorie kun je dus nooit sneller dan het licht gaan als je in 3 dimensies beweegt.
Ook heb ik iets gelezen, wat mij zeer aannemelijk overkwam, waarin werd gezegd dat het kritische punt voor het instorten van het heelal ( >1=krimpen 1=gelijk <1 uitdijing) steeds korter bij 1 ging liggen dan andersom (het kritische punt wordt steeds groter en het heelal zal oneindig uitdijen). Als het kritische punt dan steeds korter bij 1 komt dan wil dat dus wel zeggen dat het heelal oneindig uitdijt maar dat het steeds minder uitdijt. Dan is het slechts nog een kwestie of de tijd oneindig is (onogelijk in deze theorie geloof ik; immers als het kritische punt oneindig naar 1 zal gaan dan zal het ooit 1 worden omdat nooit niet bestaat in oneindigheid).
Het laatste wat ik er over gelezen heb is dat tijd vanaf het begin van het universum steeds langzamer is gaan lopen, en dat DAT de redshift >1 verklaart. On top of that, zit je ook nog met de theorie dat de 3 dimensies als 't ware zijn onstaan door 't uittrekken van een soort van 5-dimensionale platen.. (stond een tijdje geleden op BBC scientific news)..
ergo: Het universum is overal tegelijkertijd gecondenseerd van energie naar materie, onder het motto: de hoeveelheid energie (1) was oneindig tenopzichte van het niets (0) (wat zowiezo al een paradox is ('niets' is een aanwijsbaar iets), en waarschijnlijk de veroorzaker van deze realiteit
).
Space and time are merely an consistent illusion based on the rule that infinity and seemingly nothingness creates the opportunity for things to 'become' and 'be'
ergo: Het universum is overal tegelijkertijd gecondenseerd van energie naar materie, onder het motto: de hoeveelheid energie (1) was oneindig tenopzichte van het niets (0) (wat zowiezo al een paradox is ('niets' is een aanwijsbaar iets), en waarschijnlijk de veroorzaker van deze realiteit
Space and time are merely an consistent illusion based on the rule that infinity and seemingly nothingness creates the opportunity for things to 'become' and 'be'
Is dat niet logisch eigenlijk, ipv paradoxaal?de hoeveelheid energie (1) was oneindig tenopzichte van het niets (0) (wat zowiezo al een paradox is
(?)Niets is de totale afwezigheid van iets, dus binnen het universum is de hoeveelheid energie dientengevolge oneindig maal groter dan niets(?)
Maar dan moet je niet in concrete termen (als zoiets als niets) gaan denken...
Meer als in niets is ongedefinieerd?
PC-Specs
"...You may feel a little sick..."
Verwijderd
Dus tijd kan best wel al bestaan hebben?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 08:34 ]