Toon posts:

kan geen dat branden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb sinds kort nwe PC met XP. Brand MP3's, Audio met laatse NERO 5.5.10.20 , maar kan geen data branden! :( . Foutmelding. SCSI/IDE command error. Na +/- 5% stopt de brander ermee. Moet afsluiten via taakbeheer.
specs: AMD Athlon XP 2400+ 2.0 GHZ, 512MB 333Mhz DDRPC2700DiMM, aopen 2440 brander, BenQ DVD, Leadtek 128MB GFTI4200.
Wat is er aan de hand, onder W98 no probs at all

gr B)

• Sjab-X
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06-2024
Kijk voor de grap eens of CD text aan staat? Als je dit uit zet werkt het wellicht allemaal wel :)
Geldt natuurlijk alleen voor audio cd's |:(

[ Voor 22% gewijzigd door Sjab-X op 29-04-2003 13:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
met audio branden dus geen problemen, alleen met het branden van data gaat het mis. :(

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je Windows XP Pro, dan kun je idd dat probleem krijgen, met XP Home werkt t wel...

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
offtopic:
[quote]DannyVersluis schreef op 29 April 2003 @ 13:48:
Heb je Windows XP Pro, dan kun je idd dat probleem krijgen, met XP Home werkt t wel...[/quote]

lekker onderbouwend!!... })

TS, Heb je je mobo drivers wel geinstalleerd ?

[ Voor 6% gewijzigd door avon op 29-04-2003 13:52 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

Topicstarter
Heb XP Home NL OEM, maar wat is dan de oplossing?
MOBO drivers uiteraard geinstalleerd (Chaintech Zenith -Socket A 7NJS)

• GGS_206
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

offtopic:
Ben je fries :? Want je nick zegt zoiets ongeveer

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• DannyVersluis
  • Niet online
AvOn schreef op 29 April 2003 @ 13:51:
offtopic:
[quote]DannyVersluis schreef op 29 April 2003 @ 13:48:
Heb je Windows XP Pro, dan kun je idd dat probleem krijgen, met XP Home werkt t wel...[/quote]

lekker onderbouwend!!... })

TS, Heb je je mobo drivers wel geinstalleerd ?
Ik ken iemand die meerdere branders had truggebracht omdat ie niet in XP kon branden, later bleek dat het aan de pro versie lag, daarom dacht ik dat dit het geval was.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Verwijderd

Topicstarter
Ok thx anyway

Verwijderd

Topicstarter
heb overigens twee harde schijven, maar volgens de geleerden maakt dat niet uit voor het branden van data

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
DannyVersluis schreef op 29 april 2003 @ 14:08:
[...]

Ik ken iemand die meerdere branders had truggebracht omdat ie niet in XP kon branden, later bleek dat het aan de pro versie lag, daarom dacht ik dat dit het geval was.
Ik heb nergens last van. Ps. naar mijn weten is het kernel en de aansturing van drivers hetzelfde onder Pro en HOme

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Ik betwijfel dat er iets in Pro zit dat om wat voor reden dan ook branden niet mogelijk zou zijn als het wel mogelijk is met Home.

Als een format en reinstall van Home het probleem oploste, was het probleem waarschijnlijk de OS (Pro) installatie. Misschien media gebruikt die wat corrupte files op de CD had of zo, of gewoon een OS installatie die niet helemaal 100% was (zeker als niet eerst een debug, format, reinstall is geprobeert).

XP Home en XP Pro zijn practisch hetzelfde. Er zijn een paar kleine verschillen (MPS/SMP support, EFS, mogelijkheid op een domain in te loggen, en nog een paar andere kleine dingetjes), maar niets dat functionaliteit van hardware beinvloedt.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Topicstarter
XP Home reeds twee keer reinstalled. Mocht niet baten.
Vaak gelezen dat je geen meerdere brandprogs samen moet installeren, daarom databurn geprobeerd met XP burnin, EASY CD en NERO allemaal op schone installs. Mocht ook niet baten.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er zijn verschillende oorzaken te bedenken waardoor je geen data kan branden.

Bedoel je met "data branden" on-the-fly kopiëren :? Dit kan fout gaan omdat bijv de cd speler het lezen niet kan bijhouden. Dit kan weer veroorzaakt worden omdat je geen moederbord drivers hebt geinstalleerd. Wanneer je Aopen 2440 Burnproof (of smartburn) heeft, zou dit geen probleem moeten zijn. Heeft je Aopen dit :?

1) Het installeren van NIEUWE moederbord drivers:
Voor een Nvidia nforce2 chipset op je moederbord of voor een VIA chipset.

2) Verder is het aan te raden om je brander als enige aan een kabel te hangen, zonder dat hier nog een harde schijf of andere cdrom speler aanhangt.

3) Kijk in het apparaatbeheer (control panel in Engels) of er geen (IRQ) conflicten zijn.

Tussen windows XP home en XP prof zit uiteraard geen verschil wat betreft het branden van een cd. Dit kan dus ook verwezen worden naar het rijk der fabelen. Verder graag wat meer info over;
a) Of je brander smartburn ondersteund.
b) Je SP1 voor windows XP al hebt geinstalleerd.
c) Wat je nog meer aan de ide kabel hebt hangen die aan je brander vast zit.
d) Of je nog conflicten hebt in het apparaatbeheer.
e) Je zegt dat het onder win98 wel werkt, maar bedoel je hiermee je oude pc, of je nieuwe pc :?

Verder zijn BenQ & Chaintech nu niet echt top merken, maar daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.

Verwijderd

Topicstarter
*met data bedoel ik het branden van bijvoorbeeld WORD docs of PDF's op een CDR(w)
* Brander is burnproof (smartburn)
*SP1 is geinstalleerd
*aan IDE kabel hangt inderdaad nog de DVD
* geen conflicten in apparaatbeheer
*W98 was idd op oude PC waar geen probs mee waren
* Chaintec 7 NJS Zenith had goede recenssies (Revieuw Dit Chaintech moederbord is snel en compleet. Hij beschikt over de nieuwste chipset: de nForce 2.
Deze chipset is heel erg snel. Dat maakt dit bord een goede deelnemer in de socket A groep waar Via de markt aanvoert.
Het bord heeft -met de niewste bios- een aantal mogelijkheden voor overclockers. Specs:
- ATX form factor,
- 3 x dimm banken (max 3Gb met ondersteuning voor DDR400-PC3200 geheugen),
- 5xPCI, 1 x AGP en 1 x ACR slots,
- 2 x IDE ATA133, 2 x Serial ATA (ATA150),
- Video 8X AGP,
- Audio: 6 kanaals CMedia 8738,
- USB 2.0,
- firewire)

• dr snuggles
  • Niet online
De "SCSI/IDE command error" klinkt toch alsof de software problemen heeft met het aansturen van de brander.

Software -> chipset -> ide kabel -> brander.
Wanneer in 1 van deze 4 stappen iets vervelends gebeurt kan je een error krijgen.

Software: Ik ga er vanuit dat je in een volledig fisse windows xp werkt. Dus niet erover heen geinstalleerd, maar de oude weggehaald en daarna een nieuwe windows versie erop hebt geknald. Vervolgens alleen de nieuwste Nero installeren.

Chipset: De nforce2 chipset drivers heb je nu als het goed is geinstalleerd.

IDE-kabel: Koppel je exotische BenQ schrijver eens los.

Brander: Voer je brander een cd rewritable ipv een gewone writable. Wanneer het branden weer mislukt kost het je geen cd's. Kijk ook in je bios of je brander op ata33 staat ingesteld zoals het hoort (DMA mode 3 als ik mij niet vergis). Verder moet je harde schijf op ata100(DMA mode 5) of ata133 staan (DMA mode 6). Bij het opstarten van je pc zie je zo'n hele tabel langskomen waar dit instaat. Druk gerust op pause om deze langer te bekijken (daarna ctrl-pause).

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

wwillem schreef op 29 April 2003 @ 15:16:

........knip............

Verder zijn BenQ & Chaintech nu niet echt top merken, maar daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.
Ben jij gek...............Chaintech heeft samen met ASUS het beste nForce2 bord en BenQ is toch wel heel erg bekend hoor vooral ind ebrander wereld ;)

Maar dat was dus effe offtopic ....... sorry :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• dr snuggles
  • Niet online
offtopic:
[quote]nero355 schreef op 29 april 2003 @ 16:02:
Ben jij gek...............Chaintech heeft samen met ASUS het beste nForce2 bord en BenQ is toch wel heel erg bekend hoor vooral ind ebrander wereld ;)

Maar dat was dus effe offtopic ....... sorry :)[/quote]
Ik las net een test over nforce borden op tomshardware en daar kwam het chaintech moederbord goed mee met de andere. Helaas was dit niet zo met de pentium III en de oude athlon moederborden met VIA chip. Het was goedkoop. Dat was chaintech zijn enige voordeel. Gelukkig hebben ze geleerd van het verleden :).

Over die BenQ. Ik ken het merk persoonlijk niet. In de pricewatch wordt hij ook minimaal aangeboden (zeker in vergelijking met bijv Aopen of LiteOn).

Verder ben ik niet gek, ik ben een vliegtuig :P.

Verwijderd

Topicstarter
Wwillem
idd frisse reinstall en daarop NERO lates versie
BIOS ziet er als volgt uit:
primary Master ATA 100 (120 GB harddisk)
primary Slave ATA 66 (20 GB harddisk)
secundary master DMA 2 ( CDR/W)
secundary slave ATA 66 (DVD)

je bedoelt wschlijk DVD speler ipb schrijver.

Verwijderd

Probeer ook eens een andere IDE kabel.

Ik heb een paar weken geleden een nieuwe Plextor brander gekocht en die naast mijn DVD lezer gehangen. Ik kon met beide zonder problemen CD's lezen. Met de brander kon ik ook zonder problemen CD-RW's leegmaken. Maar bij het branden kreeg ik de vreemdste errors na gemiddeld 50% van een 700Mb CD gebrand te hebben. Nadat ik de brander van DMA naar PIO mode teruggeschakeld had werkte hij zonder problemen.

Ik dacht eerst dat het een probleem van de IDE driver was en heb hiermee verschillende dingen geprobeert. Na nog een hele rammel andere dingen te hebben gedaan, heb ik eens de IDE kabel vervangen (ook al was er al een 80-polige ATA100 kabel). Sinds dien werkt hij perfect. Het heeft me wel mooi 3 dagen en een stapel kapotte gekost voordat dat ding werkte.
:/

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 16:16:
je bedoelt wschlijk DVD speler ipb schrijver.
Ja. Foutje van mij :).
UDMA 2 is ata33 volgens deze pagina. Dus dat zit ook wel snor.

Wanneer het ook niet wil werken zonder de BenQ dvd speler weet ik het ook even niet meer. Misschien is de brander serieus kapot. Om dat te testen zou je even je oude pc moeten pakken en hem daar op aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ok boys ik ga dit allemaal eens proberen,
thx and tips zijn welkom

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-03 10:58

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

en vergeet niet om de standaard ide drivers voor je ide kontrollers te laden...

De NForce ide drivers werken niet echt 100% met branders samen namelijk.. :'(

Probeer dat eerst eens, want het herinstalleren van Windows gaat waarschijnlijk ook niet helpen..

Als dit ook niet werkt, dan is er toch iets met je brander aan de hand vrees ik...

een troost, de Intel ide drivers hadden eerst ook kuren, dus NVidia lost het ook nog wel op O-)

[ Voor 14% gewijzigd door fordrwd4ever op 30-04-2003 03:02 . Reden: spelvautjens ]

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heb je de nieuwste ASPI driver van adaptec geprobeerd?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:35

|sWORDs|

vSphere/ESXi

wwillem schreef op 29 April 2003 @ 16:14:
offtopic:
[quote]nero355 schreef op 29 april 2003 @ 16:02:

Maar dat was dus effe offtopic ....... sorry :)[/quote]
Ik las net een test over nforce borden op tomshardware en daar kwam het chaintech moederbord goed mee met de andere. Helaas was dit niet zo met de pentium III en de oude athlon moederborden met VIA chip. Het was goedkoop. Dat was chaintech zijn enige voordeel. Gelukkig hebben ze geleerd van het verleden :).

Over die BenQ. Ik ken het merk persoonlijk niet. In de pricewatch wordt hij ook minimaal aangeboden (zeker in vergelijking met bijv Aopen of LiteOn).

Verder ben ik niet gek, ik ben een vliegtuig :P.
Pardon??? Chaintech was vroeger (486 t/m pII) state of the art. PIII borden waren ook prima, en dat de via chipsets voor de athlon niet al te best waren hebben we allemaal wel gemerkt. (686b etc, kan chaintech weinig aan doen) En nee ik heb nog nooit een chaintech zelf gehad, wel veel mee gewerkt.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• dr snuggles
  • Niet online
offtopic:
[quote]sWORDs schreef op 30 April 2003 @ 11:23:
PIII borden waren ook prima
[/quote]
Niet die met VIA chip. Brakke troep is het. Scoort ver onder de maat in 3dmark.

[quote]
Dat de via chipsets voor de athlon niet al te best waren hebben we allemaal wel gemerkt. (686b etc, kan chaintech weinig aan doen) En nee ik heb nog nooit een chaintech zelf gehad, wel veel mee gewerkt.[/quote]
Er zijn anders genoeg athlon moederborden met de 686b chipset die prima werken en goed scoren in 3dmark. Chaintech (PIII en Amd (old-)athlon) is leuk voor oems, niet voor tweakers. Ze draaien meestal stabiel en that's it.

Maar we verneuken dit topic zo. Laten we er maar over ophouden :P

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
www.adaptec.com en dan ff laatste aspi installen :)

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

• Bajoran
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

ovhees schreef op 30 april 2003 @ 03:00:
en vergeet niet om de standaard ide drivers voor je ide kontrollers te laden...

De NForce ide drivers werken niet echt 100% met branders samen namelijk.. :'(

Probeer dat eerst eens, want het herinstalleren van Windows gaat waarschijnlijk ook niet helpen..

Als dit ook niet werkt, dan is er toch iets met je brander aan de hand vrees ik...

een troost, de Intel ide drivers hadden eerst ook kuren, dus NVidia lost het ook nog wel op O-)
Vreemd, op de Asus A7N8X deluxe van mijn vriendinnetje met de ASUS CRW5224A werkt het prima. nog nooit problemen gehad met Nero of welk ander brandprogramma, en dat terwijl de ASUS DVD E616 als slave op dezelfde IDE poort hangt. :D

BTW het zal niemand ontgaan zijn dat dat bord gebruik maakt van de Nforce chipset, het is een wereld bordje

[ Voor 7% gewijzigd door Bajoran op 30-04-2003 13:06 ]

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

• sturkel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:44
Ik heb hetzelfde meegemaakt bij een maat van me.
wat toen geholpen heeft(wat trouwens niet netjes is) is de data te branden met de mixedmode optie.
suc6

[AMD 64 X2 3800] [Asus a8n-e] [2048mb Kingston] [nvidia 7300GS] [2*Seagate160GB s-ata] [WD 120GB 8MB] [Plextor px-708a] [nec 4550]

Verwijderd

Topicstarter
Alle ASPI drivers zijn van versie 4.6 (1021) zal ze updaten naar 4.71

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik zie behoorlijk veel tips voorbij komen op het hardware vlak, maar daar geloof ik niet zo hard in. Hij kan immers audiocd's zonder enige problemen branden.

Ik kan dus alleen uitkomen op een software probleem. Wellicht ene open deur, maar heb je de brandsoftware van XP zelf al uitgezet?

En welke versie heb je van Nero uitgeprobeerd? Er zijn oudere versies die niet lekker werken met XP.
En anders zou ik het in een driver probleem gaan zoeken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad audio gaat zonder problemen
Brandsoftware van XP uitgeschakeld via Rechtsklik op CD in My Computer
Klik Properities/Recording
Uncheck `Enable CD Recording On This Drive`
NERO versie 5.5.10.20 installed zoals aangegeven in berricht 1

• Aspje
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Kijk hier eens http://www.nero.com/en/content/helptool/229.htm

Voer al die stappen uit, en vertel dan of het opgelost is of niet :)

Nog ff gezocht, REMOVE je IDE driver van je nforce 2 eens, dat zou het probleem kunnen fixen.

[ Voor 26% gewijzigd door Aspje op 30-04-2003 21:08 . Reden: Ff wat meer info gezocht ]

Verwijderd

Topicstarter
Stappen opgevolgd
Wat opvalt is dat de simulatie dus wel ok gaat. Dus je zou zeggen dat de eerste tip van NERO iets te maken moet hebben met mijn probleem
Tevens IDE drivers van NFORFCE 2 uitgezet/verwijderd
beide tips bieden geen soelaas helaas.

• Aspje
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Heb nu vrij veel forums doorgelezen, je leest veel mensen die problemen hebben met burnen + nforce 2. De meeste kunnen het oplossen door iets te veranderen aan de ide drivers. Het lijkt iig mij dat daar het probleem ligt.
The issue has been solved, actually with the Nforce drivers from nvidia.com the bundle drivers include a IDE SW install, first uninstalled the all the nvidia drivers, then installed the drivers again but this time didnt install the IDE SW software and BAM! the burner burns again.
Pagina: 1