Welke mobo/cpu/fan/geheugen combi ?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-08 17:54
Op aanraden probeer ik hier een nieuwe topic voor te openen over dit onderwerp. Het probleem is een beetje dat ik al tientallen topics door heb gekeken maar de volgende informatie niet kan vinden.

Gevonden aan informatie hier :

- Duron 600-650 Mhz is prima voor overklokken

- iets met streepjes op de cpu (week41) op L1 bruggen.

- een een of andere vertaalslag van 133 Mhz geheugen als het met de 200 Mhz fsb van de duron moet werken.

- powersupply van 250 of hoger.

Mijn vragen :

1) Welke mobo kan ik nu het beste aanschaffen ? Ik hoef niet overdreven veel over te klokken en zit zeer te twijfelen over de prijzen (400-450 voor een mobo ?!) van de AbitKT7 en de Asus A7V. Is dit echt nodig of voldoet een normaler K7 moederbord ook ? Of heeft het met de software features te maken ?

2) Ik zie in prijslijsten van CPU's soms 'LOCKED' staan en las nu iets vaags over potloodstrepen zetten. Moet ik hiervoor iets openschroeven of is dit direct bereikbaar ? Hier zal vast wel een goeie topic of artikel voor zijn met fotootjes :) Toch ? (sorry, ikke kan het niet vinden, ook niet in gathering.tweakers.net/showtopic/73659)

Nou, gedoseerder kan ik het niet bas ;) Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Al is het met een van de vragen.

Grtz & Thx :D

Spam

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Verwijderd

Soortgelijk topic als mijn topic dus...
Ik ben gisteren ook dit soort info gaan verzamelen...
Wat ik heb begrepen is dat je voor overklokken beter een Abit kt7 bordje kan hebben...
Voor de rest ben ik net zover als jou dus kan ik je ook niet echt helpen... ik heb gewoon op een samenstelling gegokt en gekeken of ie klopt...
Gewoon veel topics hier idd nalezen, en hopen op nuttige replys en je komt er wel! :)

• Spam
Ik ben inderdaad al gaan graven in de topics en ik kom steeds weer nieuwere tegen. Het is wel echt een enorme spaggetti van tegenstrijdigheden. Nu vraag ik me bijvoorbeeld ook het volgende af :

3) Hoe kom ik erachter dat ik een week41 proc heb ? En waarom is dit zo belangrijk ?

Grtz Spam "more input" ;)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

De MSI K7T Pro-2 is ook een leuk bord. Kan zeker net zo goed overklokken als de ABIT en ASUS borden. Het is een stuk goedkoper. Er zit geen RAID of ATA 100 op. ATA 100 is op dit moment nog zinloos, de disken kunnen de snelheid niet leveren. Dus daar hoef je het niet voor te doen. RAID kan je doen, maar alleen als je echt zeker weet dat je dat wilt.
Er zit ook onboard sound op de MSI. Dat is niet het allerbeste wat je krijgen kunt. Maar ja het zit er wel op. Uitschakelen kan altijd als het niet voldoet.

Het geheugen is geen probleem. Dat werkt via de BIOS instellingen.

Er zit een programma bij dat 'Fuzzy Logic' heet en dat automatisch aan het overclocken slaat voor je. Je hoeft dan niet steeds vanalles in de BIOS te veranderen. Hij zoekt de hoogste nog stabiele situatie op en onhoud dat voortaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 00:26

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Op woensdag 22 november 2000 11:56 schreef Ortep het volgende:
De MSI K7T Pro-2 is ook een leuk bord. Kan zeker net zo goed overklokken als de ABIT en ASUS borden. Het is een stuk goedkoper. Er zit geen RAID of ATA 100 op.
Als je weer een nieuwere versie koopt: de K7T Pro IIa dan zit er ook ATA 100 ondersteuning op, en dat voor een prijs onder de 400 piek >:)

Breek je nek voorzichtig

• Spam
'Kzie'm ;) voor 339,- bij IC solutions. Merci :D Oh, ik zie ook die KT ProII staan voor 20 piekies duurder bij Graficall. Misschien wel handig om een beetje in de toekomst te kopen :D

Ik heb zelfs nog een UDMA33 hdd (6.8) en heb effe geen geld voor een nieuwe hdd. Dus ATA100 was zowiezo geen optie. Ik zag in deze topic gathering.tweakers.net/showtopic/73953 wel wat hardware staan maar bijvoorbeeld geen prijzen voor de coolers.

Nog maar een vraagie dan (ik vuur maar wat in het wild, misschien krijg ik een reactie (hoop, bid) :

5) Hoeveel mensen hier hebben een succesvolle OC uitgevoerd met een 'normale' cooler van rond de 30-40 piek ? Is zo'n dure Globalwin FOP38 echt nodig ?

Oeps, nog eentje :

6) Wat is een delta fan ? Ik heb nog een normale bigtower staan (250 Watt geloof ik) en heb ooit eens in een vaag verleden daar een extra goedkoop cooler in gehangen (boven de powersupply, beetje nutteloos). Is zo'n delta cooler echt nodig ?

Grtz Spam

p.s. ik ga nu eerst even afwachten voordat ik teveel vragen ga stellen ;)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb een Spire fan van 21 piek. Daar loopt mijn T-bird 900 keurig mee op 1000

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

De kt7 is wel 'makkelijker'met overclocken maar niet stabieler...en daarbij binnenkort verschijnt er een nieuwe bios voor de a7v en die ondersteunt ook softmenu....

Eeh over vraag 5:

Spire cooler: duron 800@1080 full stress 51 graden.......(ps neem niet de spire orb die sloopt je core als je een tikkie onervaren bent)

• Spam
Hmm...vanwege de gelijke interne werking van die twee (duron & TB) zou zo'n cooler dus ook goed op een duron moeten werken.

Thx again ! Keep them coming B-)

Grtz Spam

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 00:26

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Ik zou die Spire Ma 3XXXXX-15 sjoppen, is een lekker dingetje en je kan er haast nix fout me doen, behalve te hard drukken :)
Koop als je zekerheid wilt ook een aantal case fans bij een electro zaak, maak wat gaten in je kast en hang ze ervoor om een goede flow van lucht teweeg te brengen, dus een die "verse" lucht erin blaast en een die "oude" lucht eruitzuigt, je IDE kabels netjes tegen de want aanwerken zodat ze zo min mogelijk in de flow hangen en klaar is koos, dan kan je als het goed is >:) nog lang plezier beleven van je aankoop (8>

The PyroPath

Breek je nek voorzichtig

• Spam
Aha ! dus die cooler, dat gaat wel lukken voor zo'n prijs ;) (heb wel wat ervaring met aparte coolers gehad destijds bij het opklokken van mijn celeron).

edit:

Ik moet dus die Spire MA324-15 Socket A Cooler kopen van 15,- ? Die Spire Orb is dus de Spire 5D21B3 Socket 370 / A cooler van f 31,-. Je zou toch verwachten dat een cooler van dubbele prijs beter is ?

Enne....dat HB potloot werk (vraag 2) ? Weet iemand toevallig waar ik iets van een step-by-step beschrijving kan vinden ?

Grtz & Thx

Spam

p.s. ik moet niet te ongeduldig worden ;) Thx to everyone so far !!

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Volgens mij kun je het hier wel vinden...

http://www.tweakers.net/reviews.dsp?Document=148

(over dat HB potlood)

• Spam
Toppie ! Thx *D

Maarre...uit berichten die ik hier las was een HB potlood meer dan genoeg. Ik las niets over draadjes solderen en dat soort werk.

Hmm....ik zal 't eerst maar eens grondig doorlezen :?

Grtz Spam

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
Een HB potlood is inderdaad genoeg. Ik heb zelf nog een unlocked Duron 650 (die nu op 950 loopt met standaard lawaaiige k*tkoeler), maar ik heb ook zelf eens zo'n ding ingekleurd, supersimpel. Die ging echter niet hoger dan 850 met diezelfde koeler.

Over dat ATA 100 geouwehoer dat ik hier hoor: inderdaad kan je HD dat nog niet aan, maar er zit nog een groot voordeel aan. Je kunt nl. 8 apparaten aansturen en 4 op master zetten. Das toch wel leuk :9.

Succes, en ik hoop dat je een goede keuze doet. Zelf heb ik een A7V, want ik vind het leuk om met jumpers te kloten, niet dat suffe Suftmenu ;).

• Spam
Merci Mr. Bolkenstein ;)

Ah, mijn oog zag nog een andere Duron Thread met wat info erin, o.a. de website van Spooky (www.spooky2.com waar in ieder geval een fotootje staat over wat ik moet aanpassen. Het zijn dus die 4 onderbroken lijntjes bij L1 *D . Probleem opgelost....hoop ik dan ;-)

Weer wat vraagjes (*damn nu doe ik het weer ;)*)

7) : Even een herhaling van eerder : Ik moet dus die Spire MA324-15 Socket A Cooler kopen van 15,- ? Die Spire Orb is dus de Spire 5D21B3 Socket 370 / A cooler van f 31,-. Je zou toch verwachten dat een cooler van dubbele prijs beter is ?

8) : Ik las ook dat het verstandig is om eerst de proc te laten inbranden op 1.80 v setting. Nu neem ik aan dat ik bij het veranderen van de multiplier ook stap voor stap moet gaan en dan moet gaan meten met temperaturen (zie vraag 9).

9) : ikke is een beetje achtergebleven over features van nieuwe moederborden...maar ik hoor iedereen praten over temperaturen. Ik neem aan dat dit een intern proggie is of zo ? Of zijn jullie echt met een braun-kontthermometer die kast ingegaan ?

10) : Ik zie dat die Alpha & Delta coolers in ieder geval prijzig zijn (let wel, ik ben op budget). Dit zijn chipset coolers of zo ? En hoeveel mensen hier doen het zonder deze twee coolers ?

Ik denk dat ik wel voor dat MSI bordje ga. He lekker, al een hele tijd niet meer getweakt ! Eens effe kijken of ik daarna nog mijn oude mobo aan de gang kan krijgen (zie topic : gathering.tweakers.net/showtopic/71476 + de reden waarom ik weer aan het kopen geslagen ben)

Grtz Spam

Verwijderd

vraag 7:

Die ma324-15 is perfect en al helemaal voor dat bedrag! De spire orb had bij mij minder performance en daarbij heeft ie mijn core gesloopt! (hoekje afgebroken)

vraag 8:

heb ik met mijn 1e 800 niet gedaan.....1000@1,85v

met de 2e dus wel.....1000@1,75v

Kan aan de proc liggen, maar voor het idee ging het beter

vraag9: die temp meters zitten ingebouwd...
1 moederbord 2 cpu en zijn met verschillende proggies uit te lezen (motherbord monitor 5.02 aangeraden!!)

vraag10: Nou ik doe het dus zonder en hou het vrij koel.....1000mhz idle=48 stress=54

Opmerking: Dat msi bord (MSI K7T PRO II) is heel vervelend! Hij praat (hoewel praten is het niet meer te noemen) op momenten dat er niets fout zit.....Als er echt wat fout zit, houdt ie z'n bek dicht. Hij is niet zo snel als de a7v/k7t.

Succes

• Spam
Thx !!!

Ik denk dus dat de keuze op het volgende gaat vallen :

- Duron 600/650/700 uit week 32 of later
- MSI KT Pro 2a
- MA324-15 Spire cooler
- HB potloodje om de L1 lijntjes te verbinden. Hier een fotootje voor diegenen die het nog niet wisten. (www.spooky2-01.tmfweb.nl/)
- 300 Watt voeding (heb geen zin in een nieuwe kast te kopen en ik vertrouw de huidige niet zo meer).

De laatste vragen :

11) : Waar kan ik motherbord monitor 5.02 downen.

12) : Heeft iemand toevallig insider info waar je welke componenten het beste kunt halen op de hcc beurs ? Ik bezoek beurzen al 10 jaar (jaja, een echte diehard) maar bij de HCC dagen ben ik vaak compleet de kluts kwijt. Gewoon omdat ik weet dat er naaiers tussen zitten en heeeel soms je toch echt een koopje kunt slaan. Ik weet dat Graficall, MyCom, Informatique, powerline en funprice goeie bedrijven zijn.
12.1)Maar hebben die ook echt de beste aanbiedingen ? En hoe snel moet je erbij zijn voordat alle goeie Durons

• Spam
Thx !!! :P

Ik denk dus dat de keuze op het volgende gaat vallen :

- Duron 600/650/700 uit week 32 of later
- MSI KT Pro 2a
- MA324-15 Spire cooler
- HB potloodje om de L1 lijntjes te verbinden. Hier een fotootje voor diegenen die het nog niet wisten. (www.spooky2-01.tmfweb.nl/)
- 300 Watt voeding (heb geen zin in een nieuwe kast te kopen en ik vertrouw de huidige niet zo meer).

De laatste vragen :

11) : Waar kan ik motherbord monitor 5.02 downen.

12) : Heeft iemand toevallig insider info waar je welke componenten het beste kunt halen op de hcc beurs ? Ik bezoek beurzen al 10 jaar (jaja, een echte diehard) maar bij de HCC dagen ben ik vaak compleet de kluts kwijt. Gewoon omdat ik weet dat er naaiers tussen zitten en heeeel soms je toch echt een koopje kunt slaan. Ik weet dat Graficall, MyCom, Informatique, powerline en funprice goeie betrouwbare bedrijven zijn.

12.1) Maar hebben die ook echt de beste aanbiedingen ? Zijn er nieuwe toppers die we niet mogen missen in de zee van klootzakken ?
12.2) En hoe snel moet je erbij zijn voordat alle goeie Durons weg zijn ? Iemand iets van prognoses in het hoofd ?

Het is me trouwens opgevallen dat ik zeker niet de enige ben die hier vragen over zit te stellen (hhc dagen, DUH ;) ). Anderen posten maar raak en ik zie het overzicht redelijk zoek gaan. Is het niet een idee als Tweakers.net eens een goed overzicht post met deze info ? De overklok guide was van juli en sprak bijvoorbeeld niet over het feit dat een HB voldoende was.

En anders blijf je bezig ....toch ? Of is dit artikel er allang en ben ik gewoon niet op de hoogte ? *D

Grtz

Spam

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:49
ff over je vraag over de Alpha en Delta's.
Alpha is een merk heatsink. Deze zijn speciaal ontworpen om maximale energie van je proc te leiden. Dit doen ze ook goed, sterker nog: het zijn de beste. Maar voor een merk betaal je VET, dus zijn ze ook het duurst en het zeldzaamst.

Delta's zijn wat Alpha zijn vooe koelblokken. Oftewel het beste en duurste merk ventilatoren. Delta's zijn het krachtigst, meeste CFM enzo (zeker de HP-versies).

Dus ultimum = Alpha + Delta. Super duur, super goed en ideaal voor peltier-koelingen :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Spam
Ah ! niet echt nodig dus.

Dan laat ik het nog even voor wat het is. Voor mij is het ook niet erg als ik de duron niet verder kan krijgen dan 800-900 of zo. Het is al een goedkoop proccie en de performance zal ongetwijfeld beter zijn dan mijn huidige celeron 300A@450 Mhz. Dus dure coolers hoeven voor mij niet zo heel erg. Eerst effe dat ding aan de gang krijgen zodat ik mijn werk kan doen....en dan ga ik pas aan het knutselen slaan. Waarschijnlijk pas als ik mijn niet werkende oude configuratie (gathering.tweakers.net/showtopic/71476 voor mensen die daar nog tips hebben, pleaz :?) weer op poten heb

Zijn er nog mensen die op vraag 11/12 antwoorden weten ? :9~

[update]

Geez, ik krijg dit net binnen van Graficall :
Voor het eerst sinds lange tijd zijn wij dit jaar NIET op de HCC dagen
aanwezig...
sorry.

m.vr.gr.,
Grafi-Call Computers
====================
Zwaar NAADJE !!! :( Graficall was de enige waar ik dat Pro2/100 ATA bordje kon vinden voor 360,-. Weet iemand een ander bedrijf wat wel op HCC zal staan met dit spul ?! :?

[/update]

Grtz & Thx

Spam

Verwijderd

Norrod is ook een hele goedkope en betrouwbare winkel enne
MBmonitor kan je hier downen www.chello.nl/~a.vankaam/mbm/download/MBM501.EXE

• Spam
Thx ! , ik zal eens op de website gaan kijken. De meeste bedrijven bieden wel de Pro2 aan maar niet de Pro2a...die met ATA100. Nu is dat niet zo erg, maar als het even meezit :(

Als iemand anders nog suggesties heeft over deze of gene vragen hierboven hoor ik het graag ! *D En natuurlijk zijn ook suggesties welkom om de informatie over deze opklokmogelijkheid wat te stroomlijnen. Ik zie steeds meer subthread onstaan en bepaalde zaken die 20x herhaalt staan.

Grtz Spam

• Spam
Ik geraak overigens compleet in de war over die coolers. Nu heeft iedereen het de hele tijd over een ORB cooler en hoe je die op je CPU moet schroeven. Dus even voor de duidelijkheid zodat ik geen verkeerde cooler koop :

Spire MA324-15 Socket A Cooler = normale koeler (met klemmetjes)
Spire 5D21B3 Socket 370 / A cooler = ORB cooler. En dan moet ik ergens naar TT kijken ?

Waar komt dat trouwens vandaan dat ORB ? Want ik neem aan dat er meer ORB types coolers bestaan ? Ik zag op [url]ww.overklokken.nl[/ul] wel iets erover staan met de type nummers erbij, maar dat stond een beetje vreemd :?

Grtz Spam

• Spam
Hmm...geen reactie...jammer :'(

Zeker ook omdat elke thread hier met een teringgang naar beneden verdwijnt omdat er constant dezelfde vragen worden gesteld :( Naja, deed ik zelf ook dus moet ik niet zeuren ;)

Ik had nog 3 vraagjes :

13) Heb ik nu echt een 300 watt voeding nodig ? Ik las ergens een topic hierover maar die is verdwenen in de zee der informatie.
13.1) Kan iemand mij misschien uitleggen waarom ?
13.2) Zijn er nog specifieke merken power supply waar ik op moet letten ?

14) Weet iemand toevallig waar ik een Pro2a kan kopen op de beurs ? Graficall is er dus niet (zie eerder) en ik heb nog geen ander bedrijf gevonden wat er wel aanwezig zal zijn. Of zit iedereen vandaag al op de HCC *D ?

15) Ik weet dus van de volgende twee Spire coolers af :
- Spire MA324-15 Socket A Cooler = normale koeler (met klemmetjes)
- Spire 5D21B3 Socket 370 / A cooler = ORB lookalike ? cooler. En dan moet ik ergens naar TT kijken ?

15.1)Mijn probleem : ik snap de ballen van het ORB verhaal. Ik neem aan dat dit een TYPE cooler is ? En dat die nogal gevaarlijk zijn vanwege dat ze je proc kunnen pletten ?
15.2)moet ik ook cooler pasta kopen of zit er zo'n smeltende laag onder ? Bij mijn Celeron Dual TF Tenmaxx cooler zat die namelijk wel.

Grtz & Thx

Spam

Pagina: 1