Mobo of CPU opgeblazen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-08 17:54
Effe kijken of iemand hier iets weet hierover. Ik heb gisteren volgens mij mijn mobo opgeblazen :'( Alleen het vreemde ; als ik de PC opstart gaat de power wel gewoon goed naar de hdd + cd-rom. Ook hoor ik de hdd opstarten en ratelen en dan ...niets meer.

Ik heb wel even de processor eruit gehaald om het stof eraf te halen en toen weer teruggezet. Ik kan bijvoorbeeld met statische lading de CPU hebben verkloot.

Hoe kan ik erachter komen of mijn mobo of mijn CPU kaput is ? Of misschien mijn geheugen ? Na het ratelen van de hdd in het begin doet ie niets meer. Ik krijg ook helemaal geen videosignaal. Nu weet ik niet of die initiele rateling van de hdd in de hdd -zelf- zit of dat dat aangestuurd word door de mobo. :(

mijn mobo is een oude abit bh6 en de processor is een opgeklokte celeron 300a@450 (draait al 2 jaar stabiel, dus dat is het probleem niet).

Kan iemand mij helpen hoe ik erachter kan komen ? Even doormeten of zo ?

Alvast bedankt !!! :)

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:47

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

geeft ie ook piepjes of helemaal niet? Proc. er nog eens inzetten misschien... het ratelen van de hd is van de hd zelf... dat doet ie ook als de ide-kabel er niet eens aan zit...

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Spam
Het start op met de ventilator, dan 1 piepje, de cd-rom die de power checkt en de hdd die begint te ratelen voor een tijdje. Volgens mij is dat laatste een soort Power-On-Self-test..maar piepjes komen wel en de lampjes op de PC kast knipperen ook.

Dus helemaal kaput zal de mobo wel niet zijn want de CPU fan draait ook nog. Wel frappant dat toen ik de power cable er uit en indeed de stoppen doorsloegen. :( Dus volgens mij was dat een flinke kortsluiting. Maar daarna deed ie toch wel weer dezelfde manier van opstarten. Ik denk dat de powercable aansluiting meer te wijten is voor die kortsluiting ; dat er niet voldoende contact is gemaakt.

Maar goed ; ik krijg dus totaal geen videosignaal. Komop tweakers ; laat eens uw kennis spuien ! ;) Waar kan ik met mijn flux gaan meten ? Of waar moet ik nog meer op letten ?

Mijn diagnose :
power fan OK
self-test bij IDE componenten (CD/hdd) OK
CPU fan OK
Power distributie OK

En dan loopt ie vast wanneer de CPU zijn werk moet gaan doen. Maar in principe (als alleen de CPU kaput is) zou ik dan wel eerst een signaal van de videokaart moeten zien (t'is een TNT) en als DIE kapot zou zijn zou ik lange piepen moeten horen of zo ?

Bij voorbaat Dank

Spam

p.s. maar alvast een voorbarige vraag : als de CPU kaput is en ik wil niet gelijk mijn slot1 mobo gaan upgraden (effe de poen niet) en ik zou er een PII of slot1 PIII (kunnen die PIIIb's ook een slot1 converters net zoals celerons ?)....welke snelheid kan ik dan het beste nemen (ik heb PC100 geheugen natuurlijk) ? Zijn die lage snelheden (500 Mhz of zo) niet al in de dumpverkoop ? Tweedehands misschien ?

• Spam
Hmm...nog steeds geen reactie, jammer. ;'(

Maar zou iemand mij toch wat info kunnen verschaffen, pleaZ!? Ik denk achteraf toch wel dat het moederbord kaput is, misschien te wijten aan een brakke voeding..of eerder stekker. Die stekker begon namelijk te buzzen toen ik hem probeerde terug te stoppen in de voeding. En toen sloegen die stoppen dus door :'(

Maar goed, de fan van CPU, de lampies voorop de kast + de hdd & cdrom krijgen power. Dus de power distributie zit wel snor...en ik ga ervan uit dat het moederbord zelf een eventuele power peak (veroorzaakt door brakke voeding) wel afvangt. Maar dat werkt dus allemaal nog, dus ik snap het niet zo meer :? Weet iemand hoe ik dit kan nagaan ?

en ALS ik een nieuwe moederbord + cpu zou gaan kopen wat zou ik dan moeten kopen :

1) Een duron 600 voor overklokken ? Of beter iets hoger gaan zitten ? En hoe zit het met die melding van 'locked' erop (o.a. in de prijslijst van graficall (www.graficall.nl) ? Ik kan 'm toch gewoon de multiplier setting veranderen ? Of moet ik deze versies vermijden ?
2) Als ik ga overklokken, voldoet een normale fan dan ? Bij de celeron was dat wel, maar misschien hier totaal niet. Een naampje wil do ;)
3) Een ASUS AV7 of Abit KT7 moederbord ? Ik hoor en lees verschillende verhalen en ik weet nu niet zo wat ik beter kan kopen voor stabiel opklokken.
4) 100 Mhz of 133 Mhz ? Ik las ergens een discussie over de vreemde vertaalslag die er uitgehaald moet worden met de 200 Mhz fsb. Maar ik HEB dus al 128 MB 100 Mhz SDRAM, dus ik hoef in principe toch geen nieuw ram aan te schaffen ?
5) nieuwe voeding of nieuwe kast ? Ooit heel lang geleden is me zoiets als dit voorgekomen , waar ik dacht dat het aan mijn voeding zou kunnen liggen. Een vriend voelde even aan de capacitor en bemerkte dat ie nogal bol stond en zei dat ie op springen stond. Ik probeerde een goedkope voeding op de kop te tikken maar lager van 70-80 kon ik niet vinden...toen dan . Hoe kan ik nagaan of ik wel een nieuwe voeding nodig heb ?

Weet iemand hier antwoord op of is er een topic waar dit allemaal al besproken is ? Ik heb wat zitten spitten maar zag soms door de bomen het bos niet meer. Of misschien een website ?

Grtz & Thx

Spam

• netman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Het piepje dat je hoort, is dat hetzelfde als het piepje als je PC normaal start. Zo ja dan is CPU waarschijnlijk nog wel goed anders komt hij niet door BIOS check heen.

Kun je het opstarten van windows (Ik neem even aan dat je dat gebruikt) ook aan het ratelen van je HD herkennen? Ja Nogmaals een bevestiging dat je CPU wel OK is.

Probeer toch maar eens een andere video kaart. Soms wil zelfs het eruit/erin stoppen van de video kaart al wel helpen.

Mocht ook dit niet helpen probeer eens een PCI i.p.v. AGP video kaart

succes

Verwijderd

Jonguh...:
ik kan je niet helpen met je problemen.

Wat ik je wél kan zeggen is het volgende:

-doseer die vragen!
Ik werd helemaal tuuuuureluuuurs toen ik al die vragen las.

Hear me out:
1) je wilt nog redden wat er te redden valt.
Zorg dat deze topic dan ook DÁÁR over gaat!!

2) mocht dit niet baten, DÁN pas vraag je al het andere (zoals: 'welke proc. kan ik het beste kopen ed.).

-Lees trouwens eerst eens wat andere topics door, betreffende de vraag: 'welke proc. kan ik het beste kopen wanneer ik flink wil oc-en. Zoals: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/73107
Er zijn er ZAT te vinden.

CONCLUSIE:
Take it easy! Stel je vragen (liever VRAAG) rustig en open anders gerust meerdere topics.

= Het bovenstaande is uiteraard als advies bedoeld O+. Zie maar wat je d'r mee doet.

succes! :),
Bas.

• Spam
Hehe, je hebt wel gelijk. Ik ben denk ik een beetje wanhopig om informatie te vergaren voor de aankomende HCC dagen. En eigenlijk omdat ik er zelf al van overtuigd ben dat mijn mobo de geest heeft gegeven. Dus ga ik maar alvast vragen naar info voor een nieuwe CPU/mobo combi. Aangezien de topics hier zo'n spaggetti is dacht ik maar gewoon een hele lijst neer te zetten. Dan hoor ik (hoop ik) de antwoorden wel. Gewoon omdat ik weet dat de kennis er hier wel degelijk zit.

Ik zal eens in die topic kijken.

[even later]

err...nee, daar heb ik niet zoveel aan. Ik zal wel eens een nieuwe topic openen.

[back to topic]
Kun je het opstarten van windows (Ik neem even aan dat je dat gebruikt) ook aan het ratelen van je HD herkennen? Ja Nogmaals een bevestiging dat je CPU wel OK is.
Over het gepiep; ja, de hdd maakt herkenbare geluiden. En de fan van de cpu start op, dus de distributie van de mobo zit wel snor. Ik zal er eens proberen een oude videokaart in te zetten. Misschien heeft die wel gewoon de geest gegeven.

Maar is dat niet een beetje vreemd ? Waarom zou de videokaart ineens maf gaan doen ? Dat ding heeft 2 jaar prima gewerkt en ik ben er niet aangekomen. De CPU wel.

Of is de videokaart de eerste in de power distributie chain ? En dat die dus de eerste optater heeft gekregen ?

M.a.w. : ik HOOR het piepje wel, even geratel en dan niets meer.

Grtz Spam

• Spam
Nou, probleem opgelost ...denk ik zo. Ik hoor dus GEEN piepje mee, heb de voeding nagemeten en wat spannings punten.

De CPU heeft het begeven ;'(...wat ook wel logisch is aangezien ik die er even uit heb gehaald en schoongemaakt. Ik zal d'r wel een optater hebben gegeven.

Iemand hier nog een celeron300A of oude PII boven de 400 over voor een zacht prijsje ? *D

Of zijn er nog winkels die tweedehands cpu's verkopen ?!

Grtz & thx Spam

Pagina: 1