[EL] Schema (tweede) ATX voeding aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 7.114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Sinds zo lang als ik me kan denken zie ik hier mensen stuntelen met het idee om een tweede ATX voeding in te schakelen.

Omdat ik zelf een 2de voeding in mijn bak nodig had (ik was te lui en te krenterig om één hele dure goede te kopen) heb ik eerst gezocht , maar uiteindelijke toch maar een eigen schakeling ontworpen.

Ik zie gepriegel met kortsluitingen of peperdure oplossingen waarbij je een klein klote dingetje moet importeren.
Sterker nog: dat is een apparaatje met een relais wat meer vermogen kost dan de oplossing die ik jullie nu ga tonen! (Je neemt immers niet voor niets een tweede voeding, waarom zou je dan stroom verspillen?)
Dit bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: http://www.moddin.net/reviews/dualpsu1/dscf0045_thumb.jpg

Het is wel netter gezien zij goede connectors en een mooie printplaat gebruiken, maar dat er een relais gebruikt wordt dat snap ik simpelweg niet!
Overigens kan je mijn schakeling zo net maken als je wil. Het kost alleen iets meer tijd, geld en moeite. Want een losse ATX & molex connector kon ik niet vinden!

Zie hier:

Men neme:
• een oude koeler die nog een gewone Molex (verleng) connector heeft.
• een opto coupler
• een ATX vrouwtje of wegens gebrek daaraan, een ATX verlengkabel (Conrad)
• een 100 - 150 Ohm weerstand
• een piepklein stukje printplaat
• wat krimpkous

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.vanstijn/PSUmod/DSCF0755.JPG

De samengekrompen losse kabels zijn gewoon afgescherm om er voor te zorgen dat er geen kortsluiting komt. Ze vormen dus geen verbinding! Dat zou immers kortsluiting veroorzaken hè... Duhhhh :Z

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.vanstijn/PSUmod/DSCF0759.JPG

De losse molex male daar prop je een molex voeding van de master psu in.
Dat kan zowel AT of ATX zijn, eigenlijk vanalles als het maar 5 Volt levert en ca. 50 mA kan leveren. Belangrijk is wel dat je een stabiele schakelbron hebt, want je wil niet dat bijv. een harddisk even stop met functioneren op een druk moment!

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.vanstijn/PSUmod/DSCF0761.JPG

Ik boog de molex connector naar de achterkant van de printplaat zodat het een beetje afgeschermd is. Je kan het uiteraard ook met een stuk dubbelzijdige schuimtape ergens tegenaan plakken. Let er wel op dat het goed isoleert!
Een kortsluiting zou je eerste PSU slopen!

En uiteraard hetgene waar je op zit te wachten; De schakeling :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.vanstijn/PSUmod/Schakeling.JPG

De beide grounds van de voedingen moet je eigenlijk ook verbinden om eventuele spanningsverschillen op het voedingsniveau te balanseren i.p.v. via het componenten niveau gezien dat ernstige storingen kan opleveren!

De schakelader van de ATX is pin 4 van de het grote ATX blok tellend van links met de klip naar boven en de gaatjes naar je toe gericht.

Een ietwat onduidelijke, maar begrijpbare pic:
Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/2002/ecs/k7s5aguide/psupic.gif

Het adertje is dus de onderste van de twee waar de uitgerekte paperclip in zit!

Hoe zit het dan met de power good?! hoor ik je vragen...

Ik leg het nog één keer goed uit...
De power good is een signaal dat van de ATX voeding ZELF komt... Niet van het moederbord. Een AT(X) voeding behoort een foutdetectie te hebben, en geeft dat weer met zijn Power_Good pin. Het werkt als volgt... De voeding start op, en zogauw de voltages correct zijn, zet de PSU 5 Volt op de Power_Good.
Dit zorgt er dan voor dat het moederbord de P.C. laat opstarten.
Staat er geen 5 Volt op, dan blijft het moederbord de processor resetten, en kan je P.C. niet starten.
Het hele gebeuren is dus een moederbord <=> PSU proces, en heeft dus niets te maken met een tweede voeding.

Kortom: NEE je hoeft niets te doen met de power_good van je tweede ATX!

Wat ik nog wel wil doen is een led systeem maken wat betreft controlle van de power_good. Rode led indien de Power_Good 0 Volt is, en Groene led indien hij 5 Volt is. Maar dat komt nog wel t.z.t..

Als er nog onduidelijkheden of vragen zijn, laat het me weten en ik zal antwoorden :)

[ Voor 4% gewijzigd door AcouSE op 24-04-2003 10:48 . Reden: [img=600] toegepast zodat de pics de opmaak niet vernielen ]

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-04-2020

RoadRunner84

Meep meep

mooie oplossing, persoonlijk zou ik gewoon de tweede voeding een beetje gemod hebben i.p.v. een verlengkabel ombouwen tot slave-psu kabel, maar dat is een kwestie van voorkeur.

is het niet ook mogelijk met een transistor? (NPN, C aan power-on slave voeding, E aan ground en B met voorschakelweerstand aan +5 master voeding)

[ Voor 30% gewijzigd door RoadRunner84 op 23-04-2003 21:34 ]

http://specs.tweak.to/list/3907 | π = τ/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Zou ook kunnen, maar ik vind persoonlijk een opto coupler een iets elegantere oplossing.

En een tweede voeding slopen is gewoon zonde... Zo blijft alles uitwisselbaar zonder dat er iets permanent beschadigd wordt...

Een opto coupler is trouwens ook een betere oplossing als je de boel galvanisch wil scheiden voor bijv. een waterkoeling systeem...

Maar een ground connection is dus wel nodig als je andere componenten met de p.c. laat verbinden.

[ Voor 68% gewijzigd door WarMaster op 23-04-2003 21:39 ]

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84
  • Laatst online: 07-04-2020

RoadRunner84

Meep meep

got a point, en voor waterkoeling e.a. geintjes is fysieke scheiding met een optocoupler wel mooier, maar wat er ook gebeurd, er zal geen stroom van slave naar master lekken door een transistor. omgekeerd kan wel het geval zijn (van B naar C), bovendien zijn transistoren makkelijker te krijgen (technieklessen op school :P)

http://specs.tweak.to/list/3907 | π = τ/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Ik zelf ben net een kabel voor 2 tot 5 pc's 1 voeding aan het maken :) maar dit is ook handig!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Dank u :) :P

Anyway, het projectje kost onder de 10 euro (excl. verzendkosten en zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:54

AcouSE

Swedish Chef

Even ter herinnering een quote uit de modpolicy:
Reageren in een CME-showtopic

Hoewel complimenten aan de topicstarter wel leuk zijn voor hem en regelmatig ook wel goedbedoeld zijn, worden ook reply's met alleen mooi/oh/ah/wow/cool of andere een/twee woordenposts verwijderd. Als je echt alleen maar zoiets wil zeggen, doe dat dan via ICQ/etc. Je kan natuurlijk best wel je complimenten geven, maar maak er dan een opbouwend verhaaltje van. We zitten immers op een forum, niet in een chatbox.

Onderbouwd commentaar op of vragen en/of discussie over de mods is uiteraard wel welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Laatst online: 28-04 22:14

Silentpuma

To much mind...

Allereerst: Geweldige startpost, ik weet nu precies hoe ik aan de slag moet :)

Ik vraag me echter nog 1 ding af: de Slave voeding wil ik ook apart aan kunnen laten gaan (mbv een schakelaar bv., tot zover) Nou weet ik niet precies hoe electriciteit zich gedraagt in een schakeling, dus... Kan het geen kwaad (even het schema @ startpost aanhoudend) dat de ground van de 2 voedingen verbonden zijn als er maar 1 (slave) voeding aan staat? Zo ja hoe kan je dat oplossen?
Ik wil namelijk 1 voeding voor alle fans + lights gebruiken (wordt gek van het flikkeren in de maat van me HD's :() en wil die voeding ook los kunnen gebruiken om bv. fans te testen zonder dat de PC zelf aan hoeft.

De FAQ van Eeus was hier niet echt duidelijk in..

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:07

_Ernst_

Mark It Zero!

Nee, kan geen kwaad.
De slave voeding aan zetten kan simpel door een extra schakelaar toe te voegen tussen de ground en power on van de slave voeding :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Laatst online: 28-04 22:14

Silentpuma

To much mind...

_Ernst_ schreef op 26 april 2004 @ 22:27:
Nee, kan geen kwaad.
De slave voeding aan zetten kan simpel door een extra schakelaar toe te voegen tussen de ground en power on van de slave voeding :)
Dus toch, dan zou het een stuk simpeler zijn dan ik in me hoofd had met een relais ertussen, etc! Ik d8 dat er wat stroom via de andere voeding zou weglopen en dat het verschil kortsluiting/uitschakeling van de slave voeding zou veroorzaken... Dat blijkt dan ongegrond, thnx!

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Silentpuma schreef op 26 april 2004 @ 22:12:
Allereerst: Geweldige startpost, ik weet nu precies hoe ik aan de slag moet :)

Ik vraag me echter nog 1 ding af: de Slave voeding wil ik ook apart aan kunnen laten gaan (mbv een schakelaar bv., tot zover) Nou weet ik niet precies hoe electriciteit zich gedraagt in een schakeling, dus... Kan het geen kwaad (even het schema @ startpost aanhoudend) dat de ground van de 2 voedingen verbonden zijn als er maar 1 (slave) voeding aan staat? Zo ja hoe kan je dat oplossen?
Ik wil namelijk 1 voeding voor alle fans + lights gebruiken (wordt gek van het flikkeren in de maat van me HD's :() en wil die voeding ook los kunnen gebruiken om bv. fans te testen zonder dat de PC zelf aan hoeft.

De FAQ van Eeus was hier niet echt duidelijk in..
Dit kan heel eenvoudig door een schakelaartje parallel te zetten over de opto coupler aan de SLAVE kant... (Uiteraard NIET aan de MASTER kant, want dan heb je een dikke kortsluiting!!)

Ook al staat de SLAVE voeding handmatig aan, en je start de MASTER voeding, is er niets aan de hand. De volledige stroom zal door de schakelaar gaan i.p.v. door de opto-coupler.

De opto-coupler is op zichzelf als een soort schakelaartje/relais.
Op het moment dat er een (per opt-coupler verschillend) bepaalde spanning op de MASTER kant wordt gezet, zal de de SLAVE kant gaan geleiden (weerstand neemt af).

Het ding draait nu al aardig lang bij mij, en niet 1 keer problemen gehad!

Veel plezier met het klussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 20:38
ik heb gewoon het kabeltje waarmee de voeding aangaat aangesloten op de atx stekker van de andere voeding.
werkt ook, ik draai er al tijdje mee
wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107297

Xsion schreef op 10 juli 2004 @ 10:58:
ik heb gewoon het kabeltje waarmee de voeding aangaat aangesloten op de atx stekker van de andere voeding.
werkt ook, ik draai er al tijdje mee
wat zie ik over het hoofd?
Zoiets bedoel je????

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2004/1121/dual-psu-atx-connector.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Dat werkt ook wel (al is er geen failsafe, mocht de 2e voeding niet aanspringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138204

Ik zie nu dat ik hier dus wel bij de goede topic zit over 2 niet-parallelle psu's, even lezen... :D
Okay ik snap het, alleen de OPTO-coupler, welke moet ik daarvan hebben? : http://www.dil.nl/NL/katalogus2.asp?ag=0021 <== staan er nogal wat namelijk. En moet nog even opzoek naar zo'n verlengkabel.

[ Voor 155% gewijzigd door Anoniem: 138204 op 05-04-2005 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh .. daar gaat dit hele topic over .......... zie startpost

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Anoniem: 138204 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 00:37:Okay ik snap het, alleen de OPTO-coupler, welke moet ik daarvan hebben?
Neem de CNY17-2, deze zou gewoon goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 15:10

chromeeh

the Gnome

Ok misschien domme vraag maar hoe zit het met de autopower off :?
Als de master voeding uit gaat wat doet de slave voeding dan :?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Die gaat ook uit. De power-on-ingang van een voeding werkt namelijk niet zo als de aanknop van je PC: in plaatst daarvan moet je dat pinnetje met ground verbonden houden zolang je wilt dat de voeding aanblijft. Verbreekt de verbinding (doordat de optocoupler geen spanning meer krijgt van de andere voeding) gaat de 2e voeding meteen uit.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134662

Dit is inderdaad een mooie oplossing met optocoupler. Alleen een opmerking als je met die zwarte massa draad een verbinding maakt tussen je master en slave heb je geen galvanische scheiding meer. Want je hebt nu wel weer een fysieke verbinding tussen je master en slave psu (dus geen galvanische scheiding).

maar als het werkt is het toch mooi :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 134662 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 17:26:
Dit is inderdaad een mooie oplossing met optocoupler. Alleen een opmerking als je met die zwarte massa draad een verbinding maakt tussen je master en slave heb je geen galvanische scheiding meer. Want je hebt nu wel weer een fysieke verbinding tussen je master en slave psu (dus geen galvanische scheiding).

maar als het werkt is het toch mooi :*)
swa .. anders loopt die wel via de schroefjes van de voeding / hd of iets anders . dus die galvaniche scheiding kun je in praktijk op je buik schrijven

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Ik zal het je nog sterker vertellen, zonder die verbinding (hetzij via schroefjes, hetzij via aarding, hetzij direkt) werkt het helemaal niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-04-2005 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138204

Heeft iemand te verduidelijking een foto van het geheel, geplaatst in een kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23641

Heeft er iemand ook een oplossing om 2x een 24-pins voeding aan te sluiten?
De groen/zwarte draad-oplossing werkt hier niet bij.
Config:
2x Tagan 24+8-pins PSU TG480-U01
1x Tyan K8WE S2895 mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Laatst online: 10-03 17:18
Anoniem: 23641 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 09:51:
Heeft er iemand ook een oplossing om 2x een 24-pins voeding aan te sluiten?
De groen/zwarte draad-oplossing werkt hier niet bij.
Config:
2x Tagan 24+8-pins PSU TG480-U01
1x Tyan K8WE S2895 mobo.
Dat hoort gewoon te werken, aangezien die 4 extra pins alleen maar een extra voedingsbron zijn, en er geen regelende electronica achter zit.

Edit: Zie [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
Daar staat een 24 pin EPS atx stekker, welke jij dus ook hebt als het goed is. Daaruit blijkt dat er een extra 3,3v, een 5v en een 12v aansluiting op zitten, en als laatste een extra GND. Dit zie ik hier bevestigd.

Kan het zijn dat Tagan andere kleuren heeft gebruikt? Zodat de groene met de ground verbinden niet werkt?

Edit2: Op de doos van mijn Tagan 480 staat dat de groene gewoon pin 16 is. Dus ik weet echt niet wat je verkeerd hebt gedaan ;)

[ Voor 42% gewijzigd door brinkdinges op 22-04-2005 14:47 ]

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 15:10

chromeeh

the Gnome

Sprite_tm schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:40:
Die gaat ook uit. De power-on-ingang van een voeding werkt namelijk niet zo als de aanknop van je PC: in plaatst daarvan moet je dat pinnetje met ground verbonden houden zolang je wilt dat de voeding aanblijft. Verbreekt de verbinding (doordat de optocoupler geen spanning meer krijgt van de andere voeding) gaat de 2e voeding meteen uit.
Ahhhhh kijk dat zijn berichten, want ik wil misschien tzt namelijk een 2e voeiding gaan toevoegen en dat vroeg ik me dus af :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Update: heb het op de volgende manier aan het werken gekregen:

De kast waar het ingebouwd zit, is een Coolermaster Stacker. Daar zit een Y-kabel (20-pins)bijgeleverd die dat groene/zwarte-draadjes trucje al doet. Het probleem was echter dat dat alleen de eerste keer aanzetten werkte. Na een reboot sprong het syteem meteen weer uit.

Dit heb ik opgelost door het volgende te doen:
De eerste PSU met de 20-pins connector op het moederbord. De 4-pins connector ook op het moederbord.
De 8-pins connector echter van de tweede PSU op het moederbord.
En de 12 harddisks gelijk verdeeld over de voedingen.
Nu werkt het perfect.

Volgens het Coolermaster-forum, afdeling PSU's reageert een 24-pins voeding namelijk niet standaard op die doorverbinding. Dus de tweede PSU heb ik alleen met de 20-pins plug aangesloten.
Daar gaven ze ook de tip, om de tweede PSU op de 4/8-pins CPU-aansluiting te zetten.
brinkdinges schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 14:32:
[...]

Dat hoort gewoon te werken, aangezien die 4 extra pins alleen maar een extra voedingsbron zijn, en er geen regelende electronica achter zit.

Edit: Zie [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
Daar staat een 24 pin EPS atx stekker, welke jij dus ook hebt als het goed is. Daaruit blijkt dat er een extra 3,3v, een 5v en een 12v aansluiting op zitten, en als laatste een extra GND. Dit zie ik hier bevestigd.

Kan het zijn dat Tagan andere kleuren heeft gebruikt? Zodat de groene met de ground verbinden niet werkt?

Edit2: Op de doos van mijn Tagan 480 staat dat de groene gewoon pin 16 is. Dus ik weet echt niet wat je verkeerd hebt gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Laatst online: 10-03 17:18
Ik vind het vreemd dat het op deze manier werkt, maarja als het maar werkt :P

offtopic:
Wat moet je toch met 12 hd's? :P

[ Voor 4% gewijzigd door brinkdinges op 22-04-2005 17:01 ]

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

brinkdinges schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:58:
Ik vind het vreemd dat het op deze manier werkt, maarja als het maar werkt :P

offtopic:
Wat moet je toch met 12 hd's? :P
Ik zal het zo aan de klant vragen, wat ie met 12 300GB sata schijven moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Droogkloot mode:

Dingen opslaan?

Maaruh leuk en aardig dit allemaal, maar zijn er ook al oplossingen om ervoor te zorgen dat bijv de slave voeding pas 10 mins later uitschakeld oid? Want wat mij dan wel gaaf zou lijken is dat je bijv je CCFL's, Fans en co op de slave voeding doet en dat je die dus nog een poosje door kan laten draaien nadat je systeem uit is om te zorgen dat alles even keurig koud wordt. En dan kom je natuurlijk ook in de situatie dat je bijv voor het mooi even je WC setje kan laten draaien zonder dat je bak aan staat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterkoud
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het is juist goed dat je fans niet doorlopen als je je computer uitzet. Snelle temperatuurwisseling is slecht voor bijvoorbeeld je processor.
Pagina: 1