Toon posts:

Asus P4PE - Deel 2 [Ervaringen]

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.982 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 16:16:
tis maar wat je leuk vind.

Mijn allereerste pc was in 1995 en was een tulip Pentium I met 66MHZ daarna kwam er in 1996 een PII 266MHZ en in 1998 kwam er een PIII 533MHZ en gisteren kwam er een PIV 2,4 Ghz die lekker snel en goed gekoeld is. Heb trouwens ook dat moederbord P4b533 alleen zonder raid. en moet zeggen is een fijn moederbord. Goed over te clocken enz enz..
Heb je een P4B533, of een P4PE? Dat zijn namelijk twee verschillende borden.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor hen die dit boardje in de mooie zwarte tint hebben is hier wat nieuws te vinden: ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe-bp/ :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:06

Lief Adje

Love is in the air

_XipHiaS_ schreef op 05 May 2003 @ 17:59:
Voor hen die dit boardje in de mooie zwarte tint hebben is hier wat nieuws te vinden: ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe-bp/ :).
en voor de 'normale' P4PE is 1.005 ook al uit :D
KLIK HIER :P

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THEVGE
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 May 2003 @ 00:57:
[...]

Effe mezelf quoten :P

Ik heb hiermee zitten experimenteren.

Als ik de proc op 2.67 zet, met het geheugen op 370 MHz, dan houdt SC4 het niet eens een half uur vol. Hij crashed dan minstens naar de desktop, maar meestal met een blauw scherm als IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, OF PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Zet ik de proc op 2.4 (standaard) met het geheugen op 355, dan crashed SimCity 4 ergens tussen de 3 en 4 uur. Stel ik het geheugen in op 333 (standaard) en de proc op 2.4 (standaard), dan lijkt het alsof SimCity 4 stabiel is: het heeft gisteren 4 tot 5 uur gedraaid, en vandaag 4 uur, zonder crash.

Waarom zou dit spel zo overgevoelig zijn voor een overklok? Al mijn andere software loopt perfect met de PC op 2.67/370. Het moet wel gezegd worden dat SC4 op 1024x768-32bit met alle details op high, MET AFSTAND het allerzwaarste spel is dat ik heb.
Uit eerdere ervaringen kan ik je vertellen dat het "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, OF PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" bericht bij mij ook optrad bij te hoog overklokken. Alleen bepaalde applicaties crashten dan, maar na langere tijd toch stug doorgaan crashte steeds meer en uiteindelijk had ik geen stabiel systeem meer direct na opstarten. Uiteindelijk kon ik mijn PC bijvoorbeeld in de zomer niet meer overklokken :). Lijkt op een geheugen probleem of een bepaalde kaart trekt het niet. Vreemd genoeg werkt het soms niet goed als je je systeem onderklokt, alsof windows het niet leuk vond de CPU te veranderen. Een format werkte wel goed, maar ik moest dan wel minder hoog overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06
er is al 1005 final uit :) wel vreemd eigenlijk, op de duitse ftp staat nog 1005 beta 01 en nu heeft de usa ftp al 1005 final.
ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe/

Enige update is "Update Intel Micro-code for D1 stepping CPU"
1004 en 1005 hebben ze alleen maar de stepping code geupdate, hmmm :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Ka_ka_rot schreef op 06 May 2003 @ 13:49:
er is al 1005 final uit :) wel vreemd eigenlijk, op de duitse ftp staat nog 1005 beta 01 en nu heeft de usa ftp al 1005 final.
ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe/

Enige update is "Update Intel Micro-code for D1 stepping CPU"
1004 en 1005 hebben ze alleen maar de stepping code geupdate, hmmm :/
Yep, voor de meesten onder ons vast niet nodig om 'n risico te lopen ;). Maar ergens bij 1004 schenen er ook nog wat memory timings te zijn aangepast wat natuurlijk wel interessant kan zijn, hoewel ook dat weer ivm de nieuwe steppings kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 08:35

Xymox

Determinism rulez !

Waarom is het niet mogelijk om het aantal Mhz voor het geheugen in stappen van bv 1 Mhz aan te passen ? Als je de FSB verhoogd dan kan je slechts uit 3 settings kiezen (die wel bij aangepaste FSB mee veranderen).

Ik draai nu 18*166 = 2,98 Ghz, waarbij het geheugen in AUTO setting dus op 166*2 = 332 Mhz loopt. De eerst volgende hogere setting in het lijstje van mogelijkheden is weer net even te hoog. Zou toch leuk zijn om hier net als de FSB in kleine stapjes te kunnen verhogen.

Of is dit technisch onmogelijk ?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:39

Tachyon

pop the glock

Het zou technisch misschien wel kunnen, maar dan zou de chipset een schier oneindig aantal multipliers (of dividers) moeten ondersteunen.

Nu heb je er 3, namelijk 1:1, 4:5 en 3:4 en dat is voor de meeste mensen genoeg.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Aha, daar komen dus die verhoudingsgetallen vandaan. Ik vroeg me dat al af !

Dus als ik het goed heb dan is dit samengevat :

Standaard:
P4, 2.4Ghz heeft een FSB van 133 Mhz (totaal 133*4 = 532 Mhz)
1:1 geheugen loopt dan op 133*2 = 266 Mhz
4:5 geheugen loopt dan 20% sneller = 319 Mhz
3:4 geheugen loopt dan 25% sneller = 333 Mhz

Overclock
P4, 2.98Ghz heeft een FSB van 166 Mhz (totaal 166*4 = 664 Mhz)
1:1 geheugen loopt dan op 166*2 = 332 Mhz
4:5 geheugen loopt dan 20% sneller = 398 Mhz
3:4 geheugen loopt dan 25% sneller = 415 Mhz

Is dit correct ?

Jammer van het gat tussen 332 en 398 Mhz.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
tachyon heeft gelijk, anders zou je heeeel veel mogelijkheden moeten ondersteunen.
Dus 1:1 100% 4:5 80% 3:4 75% van de FSB. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

_XipHiaS_ schreef op 06 May 2003 @ 14:01:
[...]

Yep, voor de meesten onder ons vast niet nodig om 'n risico te lopen ;). Maar ergens bij 1004 schenen er ook nog wat memory timings te zijn aangepast wat natuurlijk wel interessant kan zijn, hoewel ook dat weer ivm de nieuwe steppings kan zijn.
klopt ik kon ineens me mem niet meer op 410 2-2-2-5-turbo draaien :| nu na de 1.005 update wel weer.... ik blijf dus lekker op de 1.005 zitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:39

Tachyon

pop the glock

Xymox schreef op 06 mei 2003 @ 14:22:
Aha, daar komen dus die verhoudingsgetallen vandaan. Ik vroeg me dat al af !

Dus als ik het goed heb dan is dit samengevat :

Standaard:
P4, 2.4Ghz heeft een FSB van 133 Mhz (totaal 133*4 = 532 Mhz)
1:1 geheugen loopt dan op 133*2 = 266 Mhz
4:5 geheugen loopt dan 20% sneller = 319 Mhz
3:4 geheugen loopt dan 25% sneller = 333 Mhz

Overclock
P4, 2.98Ghz heeft een FSB van 166 Mhz (totaal 166*4 = 664 Mhz)
1:1 geheugen loopt dan op 166*2 = 332 Mhz
4:5 geheugen loopt dan 20% sneller = 398 Mhz
3:4 geheugen loopt dan 25% sneller = 415 Mhz

Is dit correct ?
Nee.. ;)

Op 133MHz FSB geeft 4:5 een memspeed van 166*2=333MHz DDR
Op 133MHz FSB geeft 3:4 een memspeed van 177*2=355MHz DDR

Bij een FSB van 166MHz wordt het:
4:5 --> 415MHz DDR
3:4 --> 444MHz DDR

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:21

ThaHandy

Discovery Channel

Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 23:27:
[...]

bij mij wel.. maar update je promisse bios en drivers eens, gooi er sp3 op en zet in je bios je pci latency op 64 ipv 32 en check ff op shared irq's
in welke PCI slot heb je em zitten?
welke firmware gebruik je en welke versie driver :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

ThaHandy schreef op 06 May 2003 @ 16:47:
[...]

in welke PCI slot heb je em zitten?
welke firmware gebruik je en welke versie driver :?
slot 2, de laaste firmware en de laaste driver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op 5 mei heb ik het bios naar 1005 gezet.
Deze versie is bij mij een stuk stabieler als 1002 en 1003
voorbeeld: geen coldboot problemen meer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer op mijn P4Pe Mobo naast mijn twee S-ATA schijven van 120 Gb per stuk op RAID0 tevens een reeds geformateerde U-ata schijf (van 30Gb geformatteerd op FAT32 en vol met data) op de primary IDE aan te sluiten en werkend te krijgen.
Hardwarematig heb ik alles goed aangesloten.
In de BIOS (versie 1002) heb ik de volgende instellingen gedaan;
Menu = MAIN, Detection IDE [Auto]
Menu = Advanced, Chip configuration, On Board PCI IDE [Both]
Menu = Advanced, PCI Configuration, On Board SATA IDE RAID controller [Enabled]
Menu = Advanced, PCI Configuration, On Board ATA Device first [No]
Menu = Boot, sequence IDE als eerste

Zonder de U-ATA schijf werkt XP vlekkeloos.

Met de bootable U-ATA schijf als Master op de primary IDE komt mijn PC in een opstart loop terecht. Ik heb zelf met de repair optie van de XP CD met Fixboot (Die trouwens wel de schijf kan lezen) de bootpartitie herschreven. Ook dit heeft geen effect. De PC valt weer in de loop.

Met de U-ATA schijf als slave op de primary IDE start XP nog steeds op. In de verkenner heb ik zelfs een extra schijfstation. Onder eigenschappen zie ik dat het de U_ATA schijf is. Bij het selecteren van dit station geeft XP echter aan dat de U-ATA schijf geformateerd moet worden. Dit wil ik niet, want dan raak ik mijn backup data kwijt.

In apparaatbeheer is ook alles aanwezig om e.e.a. goed te laten werken.
Onder de keuze IDE ATA\ATAPI controllers staan er drie, te weten;
1 Intel(R)82801DB U-ATA controller
2 Primary controller
3 Secundary Controller
Onder de keuze Schijfstations
1 Promise 2+0 Stripe RAID0 SCSI device
2 Mijn U-ATA schijf
Onder de keuze SCSi en RAID controllers
1 WinXP Fasttrack Promise TX4000/S150

Ik ben ondertussen uitgehobbyd,
Wie helpt mij verder ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet even een regeltje veranderen in het bios van je mobo.

Menu = Advanced, PCI Configuration, On Board ATA Device first [No]

dit veranderen in:

Menu = Advanced, PCI Configuration, On Board ATA Device first [yes]

Dan start de pc gewoon op van raid en niet van ide.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topic toegevoegd aan bookmarks, deze had ik eerder moeten zien :o

De eerste keer dat ik zelf een systeem samenstel en bouw, en vanwege de goeie reviews voor dit bord kies; en natúúrlijk krijg ik net het moederbord binnen waarmee je, om éénmalig in het bios te kunnen komen, de jumper op het moederbord moet resetten :{ Beetje omslachtig voor elke bioswijziging....

Morgen krijg ik de nieuwe (ook P4PE) binnen, vandaar de bookmark...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Klopt het dat de case-fans geen Q-fan ondersteunen, maar alleen de cpu fan?

Ik zie (en hoor) de cpu van 2500 rpm teruglopen naar 2200 rpm, maar de case fan´s blijven draaien op 2500+ rpm:

mobo temp: 36 C cpu temp 51 C stressed.

(De workarround is uiteraard de power van de cpu fan ook voor de case fans te gebruiken. )

ze hebben het over het algemeen wel over fans (meervoed maar in de faq van asus staat:

Problem How does Q-Fan works? ( technical info )

Answer The CPU fan speed is proportional to the voltage suppiled to +12V pin of CPU fan. If temperature is above CPU temp. threshold (60 degree C), the voltage supplied to the CPU fan will gradually increase until upper limit +12V. Thus, the CPU fan speed is increasing to lower the CPU temperature. When the CPU temperature is under 60 degree C, the supplied fan voltage is step-down until +8V, thus the CPU fan speed is reduced to reduce the CPU fan noise.

PS. op de frontpage staat nu dat
xbitslabs ook ontdekt heeft dat hij FSB 800 ondersteund.

http://www.xbitlabs.com/n...splay/20030507150947.html

nieuws: Asus P4PE middels BIOS-update geschikt voor 800MHz FSB

[ Voor 56% gewijzigd door leuk_he op 09-05-2003 12:10 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het klopt dat Q-Fan alleen voor de CPU fan werkt.

FSB 800 CPU's op de P4PE is onzin. Een 533 op dit bord is eigenlijk al onzin, omdat het geheugen daar al te traag voor is. Het beste op dit bord zou een FSB 400 CPU zijn, waarbij er dan een instelling zou moeten zijn om het geheugen ook op 400 MHz te zetten, zonder de CPU over te klokken.

Een FSB 800 CPU moet gewoon dual channel geheugen hebben, anders gebruik je de helft van de bus niet... een FSB400 2.4 vervangen door een FSB533 2.4 zal op dit bord maar een kleine verbetering opleveren... vervangen door een FSB800 zal nog minder opleveren. Dan klok ik liever mijn FSB533 MHz cpu over voor zover mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedendag allemaal,

Het is misschien een beetje noob vraagje :D , maar ik heb het niet in de faq kunnen vinden en ook niet in dit topic en in deel 1 van dit topic.

Mijn p4pe is nog nooit geflashed naar een nieuwer bios omdat ik dacht als het goed draait ga ik geen risico lopen. Heb ook geen cold-boot prob.

Maar nu de nieuwste bios ook de 800 fsb p4 proc van intel ondersteund is het wel erg interresant om te upgraden.

Mijn vraag is veranderd als ik nu deze update doe alleen die ondersteuning of zitten alle veranderingen van de vorige bios updates hier ook in verwerkt. (anders moet ik namelijk meerdere keren flashen om helemaal up to date te zijn.)

mvg
Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 18:16:
Goedendag allemaal,

Het is misschien een beetje noob vraagje :D , maar ik heb het niet in de faq kunnen vinden en ook niet in dit topic en in deel 1 van dit topic.

Mijn p4pe is nog nooit geflashed naar een nieuwer bios omdat ik dacht als het goed draait ga ik geen risico lopen. Heb ook geen cold-boot prob.

Maar nu de nieuwste bios ook de 800 fsb p4 proc van intel ondersteund is het wel erg interresant om te upgraden.

Mijn vraag is veranderd als ik nu deze update doe alleen die ondersteuning of zitten alle veranderingen van de vorige bios updates hier ook in verwerkt. (anders moet ik namelijk meerdere keren flashen om helemaal up to date te zijn.)

mvg
Rick
is beetje n00b vraag :)
Natuurlijk zit alles van de vorige versie erbij, tis toch een update :) maja er bestaat geen patches ofzo voor bios.
Dus gewoon de 1005 final downloaden en via ASUSupdate updaten. (heel makkelijk)

maar dan moet je wel zelf alle instellingen opnieuw invoeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Kakaroto op 09-05-2003 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:44
Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 23:58:
op 5 mei heb ik het bios naar 1005 gezet.
Deze versie is bij mij een stuk stabieler als 1002 en 1003
voorbeeld: geen coldboot problemen meer!!
Klopt, dit is echter bij iedere nieuwe update. dan zijn er mensen die zeggen dat het coldboot probleem bij hen is opgelost om bij andere plots te verschijnen.

wat ondertussen wel een vaststaand feit is, is dat 1005 behoorlijk trager is dan vorige versies. Zie hier...

http://babelfish.altavist...3D213%26page%3D1&lp=de_en

:?

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Asus heeft met de geheugentimings zitten rommelen. 1003 en 1004 kunnen ook niet meer gedownload worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Grrr net toch nog een cold boot gehad met het 1003 bios. En ik hoopte zo dat het verholpen is. Iedereen die binnen een week roept dat het coldboot verholpen is na het uitkomen van een nieuw bios moet van te voren het probleem toch wel zo erg gehad hebben...

Ik heb het maar in 10% van de gevallen, en meestal alleen als hij een dag heeft uitgestaan. kost dus minimaal 2 weken, maar eerder een maand om vast te stellen dat coldboot is opgelost.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 23:37:
Asus heeft met de geheugentimings zitten rommelen. 1003 en 1004 kunnen ook niet meer gedownload worden...
ik heb alle bios versies nog op de pc staan, als je ze nodig hebt dan mail ik die wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
leuk_he schreef op 10 May 2003 @ 00:30:
Grrr net toch nog een cold boot gehad met het 1003 bios. En ik hoopte zo dat het verholpen is. Iedereen die binnen een week roept dat het coldboot verholpen is na het uitkomen van een nieuw bios moet van te voren het probleem toch wel zo erg gehad hebben...

Ik heb het maar in 10% van de gevallen, en meestal alleen als hij een dag heeft uitgestaan. kost dus minimaal 2 weken, maar eerder een maand om vast te stellen dat coldboot is opgelost.
Waarom gebruik je dan nog 1003 als er al 'n 1005 is? En zet eens al je monitoring in je BIOS op ignore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01-2022
Ik heb vanmiddag BIOS versie 1005 erop gezet. Echter na een schone install van Windows word m'n Gigabit LAN herkent als Fast Ethernet 10/100. Handmatig de juiste stuurprogramma's erop zetten werkt ook niet (in app. beheer staat de vermelding dat ie 'm dan niet kan opstarten). Heeft iemand anders ook dit probleem en hoe kan ik dit verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
nikk schreef op 10 May 2003 @ 17:01:
Ik heb vanmiddag BIOS versie 1005 erop gezet. Echter na een schone install van Windows word m'n Gigabit LAN herkent als Fast Ethernet 10/100. Handmatig de juiste stuurprogramma's erop zetten werkt ook niet (in app. beheer staat de vermelding dat ie 'm dan niet kan opstarten). Heeft iemand anders ook dit probleem en hoe kan ik dit verhelpen?
Eerst de intel inf. geinstalleerd? En SP1?

[ Voor 3% gewijzigd door _XipHiaS_ op 10-05-2003 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01-2022
_XipHiaS_ schreef op 10 mei 2003 @ 17:02:
[...]

Eerst de intel inf. geinstalleerd? En SP1?
Beide geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

_XipHiaS_ schreef op 10 May 2003 @ 10:41:
[...]

Waarom gebruik je dan nog 1003 als er al 'n 1005 is? En zet eens al je monitoring in je BIOS op ignore.
En hoelang is die uit? 2 weken? Ik wou eerst eens weten of 1003 mijn coldboot oploste. Niet dus.

Nu moet ik zeggen dat ik monotoring weer gezet heb omdat ik met Q-FAn aan het experimenterren ben geweest. Die sprong soms niet aan. (Heeft ermee te maken dat of hij "heet " opstarte of omdat ik mijn casefan op zuigen had staan ipv naar buiten blazen.)

Staat er ergens een change wat er gewijzigd is in de 1005, Iemand anders schreef al dat er met de timing van geheugen gerommeld was zodat hij trager zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
leuk_he schreef op 12 May 2003 @ 13:07:
[...]

En hoelang is die uit? 2 weken? Ik wou eerst eens weten of 1003 mijn coldboot oploste. Niet dus.

Nu moet ik zeggen dat ik monotoring weer gezet heb omdat ik met Q-FAn aan het experimenterren ben geweest. Die sprong soms niet aan. (Heeft ermee te maken dat of hij "heet " opstarte of omdat ik mijn casefan op zuigen had staan ipv naar buiten blazen.)

Staat er ergens een change wat er gewijzigd is in de 1005, Iemand anders schreef al dat er met de timing van geheugen gerommeld was zodat hij trager zou zijn.
Dat was oa ik in het P4PE topic (deze dus) :D. En die timings zijn waarschijnlijk verandert ivm de nu ondersteunde 800MHz fsb van de nieuwe CPU's, niet officieel bij deze chipset, maar het kan dus wel.

Voor meer info: http://www.asusboards.com...0BIOS%201005&pagenumber=1

[ Voor 13% gewijzigd door _XipHiaS_ op 12-05-2003 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Bedankt voor de link. 1005 lijkt niet zoveel uit te maken t.o.v 1003 behalve als je 800 Mhz fsb draait of flink overklokt. Daar ben ik niet mee bezig. Ik ben home video´tjes aan het encode (nee geen P0rn) , en mijn pc stiller aan het maken. Ik zal 1005 er tzt wel opzetten. Maar eigenlijk moet ik eerst eens een set benchmark applicaties opzetten voordat ik verder ga optimliseren. Verder ben ik aan het downloaden om mijn ifeel mouse weer aan de gang te krijgen onder xp, maar dat is iets off-topic hier.

Ik heb ook al een heel redelijke oplossing voor het cold boot probleem: niet booten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:44
lol, kheb deel 1 ook helemaal gelezen (5 uur mee bezig geweest geloof ik :X ), maar zie nergens staan dat iemand die standaard NB heatsink heeft verruild voor een andere...

zit nl. eraan te denken om deze met de Zalman NB32J te vervangen.
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0212/nb32jb1.gif

kheb hiervoor al es aan een asus p48sx-x, msi max2 en een epox 4pea800 mogen sleutelen, en heb gemerkt dat die NB's op verschillende manieren vast zitten.
op de p4s8x-x zit 't met push-pins vast en zit er nog een heat-spreader op de core net zoals Intel dat doet. maar op de msi en epox zitten van die rare retention clips zonder veer, net zoals op de p4pe, en wanneer je de HS eraf haalt zie je gelijk de core a la AMD..

nou vraag ik me af of 't veel nut zal hebben om de standaard HS te vervangen door een grotere (wat mij toch weer meer warmte-afgifte lijkt te bevorderen)?

zo ja, dan moet ik maar es kijken of ik 't met die rare retention clips kan vastzetten, want je HS vastplakken met 2 componenten pasta op die ielige NB core lijkt me niet echt een stevige solutie..

edit: door die rare clips, kan je dus niet de HS met de veer-pushpins bevestigen, omdat je geen gaten in je mobo hebt zitten, wat de p4s8x-x wel heeft..

[ Voor 8% gewijzigd door NewbieNeo op 14-05-2003 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt mij niet nodig de standaard HS te vervangen, zeker niet als je een beetje airflow in je kast hebt.

Geen gaten? Boren dan maar... :P

Volgens mij is die Zalman ook niet (veel) groter dan de standaard HS, of ik moet me in de grootte vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
NewbieNeo schreef op 14 mei 2003 @ 13:51:
lol, kheb deel 1 ook helemaal gelezen (5 uur mee bezig geweest geloof ik :X ), maar zie nergens staan dat iemand die standaard NB heatsink heeft verruild voor een andere...

zit nl. eraan te denken om deze met de Zalman NB32J te vervangen.
[afbeelding]

kheb hiervoor al es aan een asus p48sx-x, msi max2 en een epox 4pea800 mogen sleutelen, en heb gemerkt dat die NB's op verschillende manieren vast zitten.
op de p4s8x-x zit 't met push-pins vast en zit er nog een heat-spreader op de core net zoals Intel dat doet. maar op de msi en epox zitten van die rare retention clips zonder veer, net zoals op de p4pe, en wanneer je de HS eraf haalt zie je gelijk de core a la AMD..

nou vraag ik me af of 't veel nut zal hebben om de standaard HS te vervangen door een grotere (wat mij toch weer meer warmte-afgifte lijkt te bevorderen)?

zo ja, dan moet ik maar es kijken of ik 't met die rare retention clips kan vastzetten, want je HS vastplakken met 2 componenten pasta op die ielige NB core lijkt me niet echt een stevige solutie..

edit: door die rare clips, kan je dus niet de HS met de veer-pushpins bevestigen, omdat je geen gaten in je mobo hebt zitten, wat de p4s8x-x wel heeft..
Wat is de reden dat je die wilt vervangen? Is je systeem onstabiel? Wordt de NB te warm? Kun je niet ver genoeg overclocken?

Hier blijft het ding op een normale temperatuur, netjes handwarm/lauw, en staat hier gewoon de hele dag te draaien....

Maargoed, als je toch wat verbetering wilt zou je eerst eens de gebruikte kauwgom eraf kunnen halen en iets van Arctic Silver of Céramique of andere goede thermische pasta ertussen gooien, even kijken of de foamrand die als een spacer werkt het contact niet belemmert, en dan de resultaten checken. Ook een kleine fan plaatsen is een mogelijkheid. Thermaltake heeft dacht ik een NB koeler met fan in de handel.

[ Voor 19% gewijzigd door _XipHiaS_ op 14-05-2003 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
denk niet dat die lijntjes op me mobo die boorgaten zo plezant zullen vinden.. :P
maar goed, misschien heb je wel gelijk en is 't niet echt nodig...
de standaard NB HS op de p4s8x-x is nl. een stuk kleiner (zo'n 15mm hoogte), dan de standaard NB HS op de p4pe (schat zo'n 20-25mm), dus 't verschil in warmte afgifte zal dan nog kleiner zijn..

zalman NB HS is 37mm hoog langs de weg..

edit:
Xiphias, zat te denken dat alle beetjes helpen toch om zo'n hoog mogelijke OC te kunnen bereiken. maar wil daarbij wel mijn stilte behouden (ik weet, hoge OC en stilte gaan niet echt samen). extra fan op NB is niet nodig, me 90mm fan van de vkaart blaast ook een gedeelte op de NB.
mijn 2.4B@3.0, Vcore 1.675 (BIOS inst.) draait nu al 24 uur stabiel prime95, dus dat zit wel goed...

temps van me mobo, bios, asus probe kloppen volgens mij niet echt (stressed 63C). moet denk ik tussen 10 a 15C vanaf. op andere 3 borden waren de temps veeeel lager met precies zelfde setup. op de p4s8x-x zelfs 44C stressed. dus denk toch binnenkort ff van die temp probes kopen, of zelf maken.. :P

[ Voor 49% gewijzigd door NewbieNeo op 14-05-2003 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
NewbieNeo schreef op 14 May 2003 @ 14:25:
denk niet dat die lijntjes op me mobo die boorgaten zo plezant zullen vinden.. :P
maar goed, misschien heb je wel gelijk en is 't niet echt nodig...
de standaard NB HS op de p4s8x-x is nl. een stuk kleiner (zo'n 15mm hoogte), dan de standaard NB HS op de p4pe (schat zo'n 20-25mm), dus 't verschil in warmte afgifte zal dan nog kleiner zijn..

zalman NB HS is 37mm hoog langs de weg..

edit:
Xiphias, zat te denken dat alle beetjes helpen toch om zo'n hoog mogelijke OC te kunnen bereiken. maar wil daarbij wel mijn stilte behouden (ik weet, hoge OC en stilte gaan niet echt samen). extra fan op NB is niet nodig, me 90mm fan van de vkaart blaast ook een gedeelte op de NB.
mijn 2.4B@3.0, Vcore 1.675 (BIOS inst.) draait nu al 24 uur stabiel prime95, dus dat zit wel goed...

temps van me mobo, bios, asus probe kloppen volgens mij niet echt (stressed 63C). moet denk ik tussen 10 a 15C vanaf. op andere 3 borden waren de temps veeeel lager met precies zelfde setup. op de p4s8x-x zelfs 44C stressed. dus denk toch binnenkort ff van die temp probes kopen, of zelf maken.. :P
Ah, nog iemand die het gezoem van fan's niet kan verdragen :D, in dat geval zou je aan watercooling kunnen denken, ook nog een mogelijkheid. ik wil het in iedergeval op de CPU en later ook de GPU toepassen. Echter ik zie me niet genoodzaakt de NB aan te pakken tot zover :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
hmmm... WC is nog toekomstmuziek voor mij...
je moet weten dat ik pas een maand OC en ik voorlopig de grenzen van luchtkoeling wil afspeuren, dus voor mij voorlopig geen WC.. :P

ben al wel bezig mijn airflow te optimaliseren, dwz. airduct naar cpu met 2 fans; op de in- en uitgangen van airduct/blowhole ook een duct maken, zodat koude lucht van beneden wordt gezogen en warme lucht naar boven wordt geblazen (dus geen vermenging van warme en koude lucht); en wil nog een 120mm tophole maken voor warmte afvoer...
dit alles geregeld met me eigengemaakte fanbus 0-5/7-12V en 't geheel blijft geruisloos als ik lig te pitten... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:13

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

wat is precies het voordeel van 1005 boven de rest?
NAAST dat je een 800 FSB cpu derop kan zetten?

slikt hij nu ook pc3200 geheugen?

kheb een 3.06 op mijn P4PE zitten, met pc3200, dat spul draait dus niet op volle toeren (pc2700 werkte niet goed om een of andere vage reden, heb maar ffies wat meer uitgegeven...)

stel dat ik die 1005 der over heen gooi, kan dat geheugen dan op zen volle potentiaal draaien?

en misschien andere vraag, maar ik weet niet waar ik em anders moet stellen:

ik heb dus een p4pe, p4 3.06 1 gig aan DDR pc3200 een TI4200 8x agp 128mb van asus.
en ik haal met 3dmark 2001se een score van nog geen 8000, na een clean windows install.
heeft iemand misschien een idee hoe dit zo laag kan zijn?! en natuurlijk hoe ik het noger krijg ;)

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds gisteren een Asus P4PE gekocht om mijn Epox 4PEA+ te vervangen.
Een goed bord als je het mij vraagt.

Ik heb enkel 1 probleem :
Ik heb 2 x 512 Twinmoss DDR333 zitten en het systeem loopt regelmatig vast.
Bv. tijdens installaties.

Is er iemand die weet of dit een gekend probleem is van dit bord ?

Ik heb al geprobeerd de DIMMS in verschillende volgordes in de sloten te zetten maar het blijft hetzelfde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer eens memtest kijken of je slecht foute melding krijgt zodra wel omruilen die geheugen als je nog garantie hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 08:10:

Ik heb al geprobeerd de DIMMS in verschillende volgordes in de sloten te zetten maar het blijft hetzelfde....
Dit is geen bekend probleem.

Er zijn een paar mogelijkheden:
- Voeding is te zwak, waardoor het voltage dat geleverd wordt te laag wordt, waarop de PC dan vastlopt
- Geheugen is niet in orde, of de timings staan te aggresief
- Harde schijf is niet in orde.

Controleer voltages in het BIOS.
Controleer geheugen met MemTest, met timings op het traagste niveau.
Controleer de harde schijf met het tooltje dat de fabrikant daarvoor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TepelStreeltje schreef op 15 May 2003 @ 00:53:
wat is precies het voordeel van 1005 boven de rest?
NAAST dat je een 800 FSB cpu derop kan zetten?

slikt hij nu ook pc3200 geheugen?

kheb een 3.06 op mijn P4PE zitten, met pc3200, dat spul draait dus niet op volle toeren (pc2700 werkte niet goed om een of andere vage reden, heb maar ffies wat meer uitgegeven...)

stel dat ik die 1005 der over heen gooi, kan dat geheugen dan op zen volle potentiaal draaien?

en misschien andere vraag, maar ik weet niet waar ik em anders moet stellen:

ik heb dus een p4pe, p4 3.06 1 gig aan DDR pc3200 een TI4200 8x agp 128mb van asus.
en ik haal met 3dmark 2001se een score van nog geen 8000, na een clean windows install.
heeft iemand misschien een idee hoe dit zo laag kan zijn?! en natuurlijk hoe ik het noger krijg ;)
Hij heeft altijd al PC3200 geslikt. Ik draai (op dit moment) Corsair XMS3200 op 381 MHz, timings 2-2-2-5, system Turbo en memory Turbo. Dit doe ik al sinds het eerste BIOS 1001. Ik heb hem ook al op 400MHz, timings 2-2-2-5 sysTurbo uit, en memTurbo uit. Welk merk PC3200 heb je?

Je 3dMark is inderdaad laag. Mijn neefje haalt op een Thuderbird 1400 met 512 MB SDRAM PC133 al 9800 punten met een Ti-4200. In mijn P4 haalde die kaart bijna 11.000. Dit was met driverversie 40.72, met alle instelling voor snelheid. Mijn Ti-4600 op m'n P4 haalt 14k 3dMark 2001SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 11:46:
[...]

Hij heeft altijd al PC3200 geslikt. Ik draai (op dit moment) Corsair XMS3200 op 381 MHz, timings 2-2-2-5, system Turbo en memory Turbo. Dit doe ik al sinds het eerste BIOS 1001. Ik heb hem ook al op 400MHz, timings 2-2-2-5 sysTurbo uit, en memTurbo uit. Welk merk PC3200 heb je?

Je 3dMark is inderdaad laag. Mijn neefje haalt op een Thuderbird 1400 met 512 MB SDRAM PC133 al 9800 punten met een Ti-4200. In mijn P4 haalde die kaart bijna 11.000. Dit was met driverversie 40.72, met alle instelling voor snelheid. Mijn Ti-4600 op m'n P4 haalt 14k 3dMark 2001SE.
hmmz, die memory timings en stuff zeggen me niets, maarja, komt wel goed.
het is volgens mij Twinmos, of winbond... weet niet wat we op dit moment verkopen... (ben verkoper in computerwinkel, maar overclocken en stuff zijn niet men beste kanten ;) )

mja, snap niet waarom ik zon kut score haal...
HT staat aan... etc etc...

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

OK, als we het dan toch over geheugen hebben.

Ik heb de fout gemaakt niet het snelste geheugen te kopen dat er is.

het is een noname CAS 2.5 - bla bla -7 pc2700 geheugen. (2.4 Ghz B pentium)
^^^^^weet ik niet uit hoofd.

Op het moment overklok ik niet. Als namelijk een encode sessie (tmpgenc) crasht kan ik helemaal opnieuwe beginnen.

Vraag zou ik bij tmpgenc performance winnen als ik door snel cas 2 geheugen vervang. Of heeft dat pas zit bij een overklok. Het lukt me eigenlijk niet zo snel een site te vinden die hier iets over zegt.

edit:
Wat betreft cas 2.5 vs cas 2 laat maar. volgnes tom:
http://www6.tomshardware....rd/20020220/kt333-13.html

maakt het voor amd maar 1 tot 3 procent uit. Daar doe ik het niet voor.

[ Voor 15% gewijzigd door leuk_he op 16-05-2003 13:39 . Reden: beter zoek werk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
leuk_he schreef op 16 mei 2003 @ 13:28:
OK, als we het dan toch over geheugen hebben.

Ik heb de fout gemaakt niet het snelste geheugen te kopen dat er is.

het is een noname CAS 2.5 - bla bla -7 pc2700 geheugen. (2.4 Ghz B pentium)
^^^^^weet ik niet uit hoofd.

Op het moment overklok ik niet. Als namelijk een encode sessie (tmpgenc) crasht kan ik helemaal opnieuwe beginnen.

Vraag zou ik bij tmpgenc performance winnen als ik door snel cas 2 geheugen vervang. Of heeft dat pas zit bij een overklok. Het lukt me eigenlijk niet zo snel een site te vinden die hier iets over zegt.
Zet 'm 's met de hand op CAS 2.5-3-2-7, mem Turbo uit, System Turbo aan, idle timer 64 clocks. En dan ff met MT86 checken. ff test nr. #8 minstens 4x laten loopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

En dan ff met MT86 checken. ff test nr. #8 minstens 4x laten loopen.
Zat wel aan mij liggen, maar [google=mt86] levert niet echt een programma op. zoeken op gathering levert 1 mega topic op (over ddr geheugen) wat relevant is.

linkje/uitleg s.v.p. Bedankt etc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
leuk_he schreef op 16 May 2003 @ 13:47:
[...]

Zat wel aan mij liggen, maar [google=mt86] levert niet echt een programma op. zoeken op gathering levert 1 mega topic op (over ddr geheugen) wat relevant is.

linkje/uitleg s.v.p. Bedankt etc.....
Memtest86 ;D http://www.memtest86.com/.

[ Voor 6% gewijzigd door _XipHiaS_ op 16-05-2003 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knilessam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik ben sinds vandaag ook een P4PE bezitter (Gisteren is PIII mamaplank overleden). Systeem werkt prima, op een klein probleempje na. Tijdens het afspelen van MP3'tjes hoor ik vreemde tikken door het geluid. Ik gebruik de Onboard SoundMax.
In een ander topic las ik iets over het veranderen van de AGP/PCI timing. Deze heb ik een stapje hoger gezet, maar het helpt niets.

Ook heb ik de laatste drivers gedowload en de Bios geflashed naar 1005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Knilessam schreef op 16 May 2003 @ 22:02:
Ik ben sinds vandaag ook een P4PE bezitter (Gisteren is PIII mamaplank overleden). Systeem werkt prima, op een klein probleempje na. Tijdens het afspelen van MP3'tjes hoor ik vreemde tikken door het geluid. Ik gebruik de Onboard SoundMax.
In een ander topic las ik iets over het veranderen van de AGP/PCI timing. Deze heb ik een stapje hoger gezet, maar het helpt niets.

Lock je PCI/AGP op 33/66, dus niet op Auto.

[ Voor 3% gewijzigd door _XipHiaS_ op 16-05-2003 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knilessam
_XipHiaS_ schreef op 16 May 2003 @ 22:06:
[...]

Lock je PCI/AGP op 33/66, dus niet op Auto.
Reeds geprobeerd en werkte niet.

Ik heb hem nu een en twee stappen hoger gelocked en dat werkt niet.
Hoe hoog kun je PCI/AGP locken?? Is dit ook schadelijk voor kaarten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Knilessam schreef op 16 May 2003 @ 23:29:
[...]

Reeds geprobeerd en werkte niet.

Ik heb hem nu een en twee stappen hoger gelocked en dat werkt niet.
Hoe hoog kun je PCI/AGP locken?? Is dit ook schadelijk voor kaarten??
Schadelijk voor je kaarten is het meestal niet. Als je echter met de PCI/AGP frequenties boven 39/78 komt, dan kunnen de meeste systemen niet meer booten. Vooral geluidskaarten zijn gevoelig voor een hoge PCI, terwijl het er bij de grafische kaart maar vanaf hangt. Sommigen trekken een AGP van 89 (FSB van 178), terwijl anderen al bij een AGP frequentie van 75 beginnen te flippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij voorbaat mijn excuses voor de noob-vraag, maar ik weet niet waar ik moet beginnen met het zoeken van een oplossing.

Ik heb Asus Probe 2 geïnstalleerd, en ik krijg elke keer een waarschuwing dat de +5V boven de 10% hoger komt; moet ik me hier druk om maken en zo ja, hoe? Of ligt het aan de Probe zelf? (Is wel de nieuwste versie, maar de mb-temp schoot ook een paar seconden naar de 100°C, en daarna weer terug naar 32°C, dus dat lijkt me ook niet realiteit.

Asus Probe uitschakelen, of me zorgen maken om mijn moederbord?

[edit]
Zoeken op Asus Probe leverde toch wel wat bruikbare informatie op :o
Vooralsnog ga ik er dus maar vanuit dat het aan het proggie zelf ligt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2003 16:56 . Reden: Eerst zoeken |:( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 16:46:
Bij voorbaat mijn excuses voor de noob-vraag, maar ik weet niet waar ik moet beginnen met het zoeken van een oplossing.

Ik heb Asus Probe 2 geïnstalleerd, en ik krijg elke keer een waarschuwing dat de +5V boven de 10% hoger komt; moet ik me hier druk om maken en zo ja, hoe? Of ligt het aan de Probe zelf? (Is wel de nieuwste versie, maar de mb-temp schoot ook een paar seconden naar de 100°C, en daarna weer terug naar 32°C, dus dat lijkt me ook niet realiteit.

Asus Probe uitschakelen, of me zorgen maken om mijn moederbord?

[edit]
Zoeken op Asus Probe leverde toch wel wat bruikbare informatie op :o
Vooralsnog ga ik er dus maar vanuit dat het aan het proggie zelf ligt.
Try MBM ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Even een vraagje over de AGP/PCI frequenties.
Ik heb de FSB op 167 Mhz staan (levert dus een kleine 3Ghz op). De APG/PCI setting heb ik manual op 33/66 gezet. Alles draait als een zonnetje, dus niks meer aan doen. Maar heeft het zin om ook wat te spelen met die AGP/PCI settings ? Heeft bv. een AGP grafische kaart baat bij een hogere frequentie (qua performance dan) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 mei 2003 @ 00:36:
dit mobo komt wel erg goed uit de testen en zo compleet. Hij staat bij mij bovenaan op het lijstje als opvolger van de CUV4X/PIII@800MHz, die ook zo stabiel is, maar helaas geen P4 ondersteunt.
deze week binnen gekregen, inderdaad zeer compleet en vandaag afgemonteerd.
Alles werkte in 1x en de 1e indruk zeer stabiel. Ben niet zo getallen freak maar wat ik in Sisoft Sandra meet, is vrijwel hetzelfde als door Sisoft's database staat aangegeven. (meer als controle of het OK is).
* wel opvallend is dat er een 1002 Beta 004 bios geinstalleerd is...
* 't is dat er al veel onboard zit, maar de extra brackets blokkeren wel een aantal slots. Wel zeer compleet, maar toch een klein minpuntje als je heel veel PCI sloten nodig hebt en toch die extra's allemaal wilt installeren. Deels is eea te monteren op default pre-fab gaten op de achterkant van de kast, maar lang niet alles.

specs:
ASUS P4PE/L/F/SATA/GD (533 MHz i845PE - ATX - SOCKET 478)
P4 @ 2.4GHz
512 MB OEM PC2700
80 GB IBM Deskstar
Matrox DH 450 video 16MB (*)
Kast : Aopen QF 50
Win98 (voorlopig nog, wordt wellicht XP)

(*) ben dus geen spelfreak, af en toe ongenoegen voor de kids ;) maar houdt wel van een strak plaatje...

P.S.: en dit mobo voor ca 123 euro, die laatste prijsdaling pikte ik nog net mooi mee....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 Computer ID           : FC, Type : AT
 BIOS Date             : 10/28/02
 Award BIOS found      : Award Modular BIOS v6.0
 Award ID-String       : 10/28/2002-I845PE/ICH4/IT8708-P4PE     
 Board/BIOS-Version    : ASUS P4PE ACPI BIOS Revision 1002 Beta 004
 OEM                   : AsusTek
 URL                   : http://www.asus.com + www.asus.de
 Chipset               : I845PE/ICH4/IT8708

edit-1: CPU-temp terwijl ik rustig bezig ben 35-40ºC, gemiddeld rond de 36.
edit-2 op 30-5-03: systeem draai nu ruim een week zonder crashen, was al een behoorlijke stabiele CU4VX gewend maar dit is echt beter. Systeem heeft ook geen last van het bekende win98 afsluitprobleem. Geen coldboot of andere fouten gezien; ik draai nog met het originele bios.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 08:10:

zie het nu pas en sta der nu ook pas bij stil...

ik heb zelf dus (hoogstwaarschijnlijk) ook twinmos geheugen op mijn bordje gehad.
pc2700 dus, en zodra je daar 2 reepies van gebruikt gaatie over zen nek.
pak een ander merk.
heb ook al tijd zitten kloten met een klant wat het nou kan zijn, heb hem vandaag pc3200 meegegeven, en is nu afwachten of hij (snel ;) ) terug komt.
zodra hij terug komt weet ik zeker of het aan het geheugen ligt.

ik werk dus zelf bij computerwinkel, vandaar.

maar even om weer op mijn vraag terug te komen:
met de nieuwe bios, die dus 800fsb cpu's slikt, werkt pc3200 daar ook goed mee.
ik weet dat het bordje zowiezo 400mhz geheugen slikt, maar het draait dan op 333mhz.
ik wil dat op 400 mhz hebben->
gebruikt dat bordje met die nieuwe bios pc3200 geheugen op zen volle potentiaal?! *liefst zonder al te veel gekloot in de bios, ben echt een noob daar in.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt, als je een 800 MHz FSB P4 hebt, de bus op 200 MHz zetten. Je gebruikt dan je processor met een bus van 800 MHz, terwijl je geheugen op 400 MHz draait. Een 800 MHz P4 heeft echter dual channel PC3200 nodig om de volledige bandbreedte van de bus vol te trekken. Je hebt nu max 3.2 GB/s doorvoersnelheid, terwijl de bus van de 800 MHz P4 6.4 GB/s kan halen. Als IK zou moeten kiezen op dit moment, dan kocht ik een 533 MHz FSB proc (ook al te snel voor PC3200!) en PC3200 geheugen, waarna ik zou proberen om de FSB zo hoog mogelijk te krijgen.

Weet je wat? Dat is precies wat ik heb gedaan. :) Dit bord, ook met PC3200, is IMHO underpowered voor een P4 met 800 MHz FSB. De combinatie van dit bord/geheugen levert niet genoeg geheugenbandbreedte voor de P4. Een 800 MHz FSB proc hoort op de Canterwood of Springdale thuis.

Als ik NU een P4 zou gaan kopen, dan ging ik voor een Canterwood + 800 MHz FSB P4, of voor een Granite Bay + 533 MHz P4, respectievelijk in combinatie met dual PC3200 en PC2100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de bord ook. Mijn specs:

P4 2,4 GHz 533
512 dimm 2700
geforce 4 ti 4200 128 ( Haal er overigens 11.500 punten mee in 3dmark 2001)
1x IDE WD 2 mb buffer 80 gb 7200 (Had ik nog over van min oud systeem)
2x Barracuda V SATA 80 gb
PCTVPro
sony dvdbrander +/-

Alleen heb ik momenteel beetje ruzie met die SATA schijven. Ze zijn Sloom. Mijn WD HD is gewoon net zo snel als allebei de Barracuda's Striped op raid 0. Is er iets wat ik over het hoofd zie? Windows xp servicepack1 draait op de raid. Is er een soort raid accelerator? Dat windows de beide schijven gebruikt voor wat ze bedoeld zijn of moet ik andere schijven hebben?

Ik heb geen problemen met coldboot enzo. Hij bevalt me prima op de SATA na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter aanvulling. Heb handmatig de Stripe Block aangepast naar 16 kb ipv standaard 64 kb en hij is nu helemaal TOP. (moest wel win xp opnieuw installeren maar goed)

Echt een topper!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Beta 1006 01:ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe/
Benieuwd wat er nu weer is verbeterd, of misschien alleen compatibiliteit met nieuwe CPU's erin gebouwd.

[ Voor 43% gewijzigd door _XipHiaS_ op 23-05-2003 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knilessam
Knilessam schreef op 16 May 2003 @ 22:02:

Iemand nog ideeen. Anders ben ik toch geneigd om mijn oude SB-Live maar weer uit de kast te trekken :( , hetgeen ik liever niet doe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Knilessam schreef op 23 mei 2003 @ 12:44:
[...]

Iemand nog ideeen. Anders ben ik toch geneigd om mijn oude SB-Live maar weer uit de kast te trekken :( , hetgeen ik liever niet doe!
Zelf had ik ook wat stoorgeluiden, dit met een Audigy II, PCI slot wissel hielp. Maar 'n onboardkaartje verplaats je nu eenmaal niet zo makkelijk. Hij zit in het 4e PCI slot en werkt helemaak OK. In het blauwe 6e deed hij raar. Heb je andere kaarten, verplaats die dan eens, of reserveer de IRQ in je BIOS waar hij nu gebruik van maakt zodat hij naar een ander springt. Je PCI LatencyTimer had je al op 64 gezet ipv 32?

[ Voor 11% gewijzigd door _XipHiaS_ op 23-05-2003 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij was het tikken weg nadat ik het kabeltje van de Cd-speler naar de geluidskaart verwijderd had, dit kabeltje heb je bij windows XP toch niet nodig.
Misschien heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 mei 2003 @ 13:02:
Bij mij was het tikken weg nadat ik het kabeltje van de Cd-speler naar de geluidskaart verwijderd had, dit kabeltje heb je bij windows XP toch niet nodig.
Misschien heb je er iets aan.
Die gebruik ik inderdaad al in geen jaren meer, scheelt ook weer een draadje in je PC :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je in hemelsnaam die onboard sound prefereren boven een live kaart?
Ik heb onboard soundmax disabled en mijn live 5.1 kaartje draait perfect :)

Vandaag bios 1005 erop gezet... Alles hier prima, geen coldboot problemen tot nu toe of whatsoever :) Prima plankje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-10 14:13

EgoPro

Time is an illusion.

Heeft iemand deze : 2003/05/23 P4PE Beta BIOS 1006.001 al geprobeert ik heb nu geen mogelijkheid om em te downloaden maar ben erg nieuwsgierig, kan niks vinden over veranderingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wacht wel op de final. Meestal wordt er op de Taiwan site dan ook vermeld wat er veranderd is. Als er alleen maar CPU codes voor de 800 MHz FSB CPU's zijn toegevoegd, dan flash ik sowieso niet, omdat ik zo'n processor niet heb. Waarschijnlijk krijg ik die ook nooit in dit bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wou het graag nog ff over temp van systeem hebben.
Mijn normale temp van mijn p4 2.4 @ 2.4 ligt op 46 graden.
Van mijn mobo is dit 40/41 graden.
Ik vind dit aan de hoge kant.
Ik heb gewoon een boxed cooler (intel)
Ik heb ook een systemfan in kast die 12 volt is maar op 5 draaid (blaast naar binnen).
In mijn oude p3 1gig asus cusl2-c lagen die temps een stuk lager.
Oke niet het zelfde systeem, maar toch.
Ik las dat hier ook mensen zijn met lagere temps.
Wat kan ik veranderen voor lagere temp te krijgen.
Andere cooler? misschien coolpasta gebruiken?(zal dat helpen?)
Kooler zit wel goed op de processor gemonteerdt.
Graag jullie mening.
Temps uitgelezen met laatste probe versie 2.20.05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
zou eerst proberen te achterhalen hoeveel afwijking je mobo doorgeeft...
een P4 2.4GHz begint terug te throttlen bij zo'n 71C, dus als je een koetje draait zoals bv. dnet, en je laat je CPU heel warm worden, dan gaat ie vanzelf terug klokken, wat je kan zien in de prestaties..

bij mij geeft me mobo 10C teveel aan!!!
prestaties begonnen dus pas trug te lopen toen asus probe 81C aangaf, wat dus in werkelijkheid zo'n 71C is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Coolpasta zit in princiepe al aan de intel cooler.
je kan eventueel met terpentine (of was het spiritus...) de coolmeuk die op de koeler zit er af halen (ook van de cpu) en er wat Zilverpasta tussen doen...

maar in princiepe is dat spul dat op de koeler zat genoeg.

intake is minder belangerijk dan een fan die naar buiten blaast.
ik denk dat je beter die fan in als uitlaat kan gebruiken, ter hoogt van je cpu.
in de meeste kasten heb je een plekkie voor een fan net onder je voeding, als je die als uitlaat gebruikt, zuigt die de warme lucht weg van je cpu (ook wat kouwe lucht, maarja)
intake is handig derbij, ik heb het alle 2, alle2 op 5 volt, dat wel.

misschien stomme vraag, maar met asus probe kan je je temps bijhouden.
kan dat ook over lange termijn?
dus dat je een soort grafiek ziet met hoe warm hij is geweest?

ik maak me namelijk wat zorgen om mijn systeem...
mijn P4 3.06 haalt een Lage score (7.5K 3dmark 2001se) en misschien dat het aan de warmte ligt...

trouwens, 40 graden voor een p4 is erg netjes.
beetje standaard geloof ik zelfs...

[ Voor 5% gewijzigd door TepelStreeltje op 30-05-2003 04:18 ]

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
lol, damn, haal je MAAR 7.5K in 2001SE met een ti4200?? ik haal al 10.300 met een oude GF3 ti200...
jij moet op zijn minst 14K kunnen halen tog?
al es geprobeerd op een schoon systeem?

bij asus probe kan je volgens mij de temps wel bijhouden; worden dan auto. opgeslagen in een logboek...
moet je bij history klikken en dan recorden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TepelStreeltje schreef op 30 May 2003 @ 04:17:
Coolpasta zit in princiepe al aan de intel cooler.

trouwens, 40 graden voor een p4 is erg netjes.
beetje standaard geloof ik zelfs...
Bij mijn cooler zat geen pasta onder.
Zit een een of ander zwart gekleurd plaatje onder.(weet niet hoe ik het uit moet leggen).
40 graden lijkt me ook netjes maar na dat ik op sta vannochtend (pc draaid dus gewoon door) is de temp 47 graden. Vind ik toch hoog.
Ik ga eens wat pasta halen vandaag en dat eens proberen kijken wat het uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:56
Ok, mijn ervaring.. :P

Ik heb het bord nog niet zo lang ( een week nu ) en ik moet zeggen dat het een perfect bord is! Stabiel, alles werkt erop. En er zit prima o.b. sound op.

Zie mijn sig wat ik erop lopen heb.

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Vraagje :

Ik heb nu 512Mb geheugen geplaatst, Infineon DDR333 (PC2700), 2.5-3-3-7 !

Het systeem draait op FSB 167Mhz, waarbij het geheugen 1:1 loopt (setting AUTO).

Dus 167 x 2 = ~333 Mhz

Ik heb de timings iets strakker gezet, 2-3-3-7

Het geheugen loopt dus vrijwel op de gecertificeerde specs.

Stel ik wil er nog een reepje van 512Mb inzetten. Gezien de prijzen is het verstandig op meteen maar PC3200 (DDR400) te nemen.
Is het zondermeer mogelijk verschillende geheugens in dit board te plaatsen, dus 1 reepje DDR333 en 1 reepje DDR400 ?

Ik begrijp dat met mijn huidige settings het DDR400 reepje dan onder zijn specs loopt. In dat geval is het DDR400 reepje een beetje overkill, maar wellicht wil ik later ooit eens een snellere P4 plaatsen en kan DDR400 van pas komen.

Heeft iemand ervaring met het mixen van verschillende geheugen-specs of enige op en aanmerkingen hierop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NewbieNeo schreef op 30 May 2003 @ 04:50:
lol, damn, haal je MAAR 7.5K in 2001SE met een ti4200?? ik haal al 10.300 met een oude GF3 ti200...
jij moet op zijn minst 14K kunnen halen toch?
al es geprobeerd op een schoon systeem?
Op mijn Thunderbird 1400 haalde ik met een Ti-4200 9500 3DM2k1 punten. Mijn huidige Ti-4600 haalde in de AMD TB1400 OOK circa 9500-9600 punten. Dit duidde dus op een CPU bottleneck.

In mijn huidige P4 haalt een Ti-4200 zo'n 10.500 punten. (Niet veel hoger dan in de TB -> GPU bottleneck dus). De 4600 haalt circa 13.000-13.200 punten. Dit is toen allemaal getest onder Win2k, driverversie 30.82, alles op hoogste kwaliteit, en de standaard 3dmark 2001SE test. Ja, 7500 punten is dus laag. Ik zou minstens 10.000 (instelling: kwaliteit), misschien 11.000 (instelling: snelheid) verwachten op een P4 3.06 + Ti-4200 combo.
Xymox schreef:Stel ik wil er nog een reepje van 512Mb inzetten. Gezien de prijzen is het verstandig op meteen maar PC3200 (DDR400) te nemen.
Is het zondermeer mogelijk verschillende geheugens in dit board te plaatsen, dus 1 reepje DDR333 en 1 reepje DDR400 ?

Ik begrijp dat met mijn huidige settings het DDR400 reepje dan onder zijn specs loopt. In dat geval is het DDR400 reepje een beetje overkill, maar wellicht wil ik later ooit eens een snellere P4 plaatsen en kan DDR400 van pas komen.
Het DDR400 reepje loopt inderdaad onder de specificaties. Als je het betalen kunt, zou ik voor 2x 512 MB DDR400 gaan, van TwinMos bijvoorbeeld. (Schijnt heel goed geheugen te zijn, zie frontpage van T.net.) Dan kun je je PC2700 verkopen. Het DDR400 reepje zou echter zonder problemen moeten lopen naast de DDR333 module.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit-1: CPU-temp terwijl ik rustig bezig ben 35-40ºC, gemiddeld rond de 36.
Kijk dit bedoel ik.
Ik heb ook een p4 2.4 533 en een p4pe met alles erop en eraan.
Jouw temp is behoorlijk lager dan die van mij.
Wat voor een cooler gebruik je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal je maar even gerust stellen dan.

Temperatuur op dit moment, terwijl het op mijn kamer 27 graden is (buiten is het in de zon 30+ graden):

CPU: 45
MB/Case: 40

Dat is niet wat je noemt echt laag, maar daarom draait er ook alleen maar een CoolerMaster IHC-L71 HeatPipe op 1900-2000 RPM, zonder casefans. Ik kan nu gewoon fatsoenlijk gamen, en de processor loopt dan op tot een graad of 56, en het moederbord tot 42. Als het in de zomer wat te gortig wordt, dan steek ik het stekkertje van de outtake fan weer in, en dan zet ik de FanMate helemaal open, zodat de CPU fan op 2700 RPM draait.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:56
Hoi,

ik heb een Asus p4pe, maar ik kan nergens in de bios fast writes in schakelen?

Iemand die weet waar ik het kan vinden?

Danku :)

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 17:30:
Ik zal je maar even gerust stellen dan.

Temperatuur op dit moment, terwijl het op mijn kamer 27 graden is (buiten is het in de zon 30+ graden):

CPU: 45
MB/Case: 40

Dat is niet wat je noemt echt laag, maar daarom draait er ook alleen maar een CoolerMaster IHC-L71 HeatPipe op 1900-2000 RPM, zonder casefans. Ik kan nu gewoon fatsoenlijk gamen, en de processor loopt dan op tot een graad of 56, en het moederbord tot 42. Als het in de zomer wat te gortig wordt, dan steek ik het stekkertje van de outtake fan weer in, en dan zet ik de FanMate helemaal open, zodat de CPU fan op 2700 RPM draait.
Hhm inderdaad zelfde temps als ik had.
Toch heb ik het liever zo laag mogelijk.
Ik heb net mijn casefan 12v@5v omgedraaid, blaast nu dus naar buiten.
@Tepelstreeltje, dit heeft inderdaad wat geholpen.
Op moment is proc 46 graden
Mobo 34 graden.
Dat heeft inderdaad flink geholpen vooral mobo.
Ik wil nog ff een andere cooler proberen volgende week.
Ik vind stilte ook wel belangrijk.
Heb al heel wat afgezocht naar het aantal db van die boxed intel cooler van mijn p4 2.4 maar kan niks vinden.
Dan weet ik in ieder geval wat voor andere ik moet zoeken die ook het zelfde db maakt of minder natuurlijk.
Iemand een idee waar ik technische info van die intel cooler vind?
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij idd ook de boxed koeler erop en daar zat geen pasta ofzo bij... Bij mij is temp. meestal zo een 46-49 graden bij normaal gebruik en als ik hem stress loopt t tot 59 op... Dit is btw ook met die asus probe gemeten... Mwoah normale temperaturen lijkt me voor p4, mijn oude p3 800 (ook op CUSL2 zoals eerder vermeld) was altijd een graadje of 33 en oplopende tot 39-40 ofzo :)

Naja ik ben erg tevreden, systeem is superstabiel, corsair geheugen is ook super, 1005 bios staat erop... So far so good :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juni 2003 @ 11:08:
Bij mij idd ook de boxed koeler erop en daar zat geen pasta ofzo bij...
bij de boxed versie zit het zwarte "plakkertje op de koeler. Heb het zelf nog laten zitten ivm garantie (bij navraag bleek mijn leverancier er geen moeite mee te hebben dat ik de plakker eraf zou peuteren en evt een heel dun laagje pasta ertussen aanbreng)
Komt misschien nog een keer als het nodig is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een probleempje. Heb dus ook een P4PE met bios 1005. Wanneer ik een DVD aan het encoden ben (dus continue 100% CPU load) loopt de PC vast na varieerend een uur a 2 uur. Heb een Intel Pentium 4 CPU, Boxed, dus met Intel Cooler.

Zou dit een temperatuurprobleem kunnen zijn? Ik zit eerder te denken aan een te warme chipset o.i.d. aangezien het een Boxed cooler is van Intel zelf.

Iemand een idee/oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 14:51:
Ik heb ook een probleempje. Heb dus ook een P4PE met bios 1005. Wanneer ik een DVD aan het encoden ben (dus continue 100% CPU load) loopt de PC vast na varieerend een uur a 2 uur. Heb een Intel Pentium 4 CPU, Boxed, dus met Intel Cooler.

Zou dit een temperatuurprobleem kunnen zijn? Ik zit eerder te denken aan een te warme chipset o.i.d. aangezien het een Boxed cooler is van Intel zelf.

Iemand een idee/oplossing?
Je PC loopt over het algemeen niet vast mits je je CPU (en daarmee ook je chipset en geheugen en andere meuk) niet overclockt hebt. dus heb je alles op standaard snelheden lopen?; dus memory timings ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, ik heb niks dat overclockt is. Lekker alles standaard en toch deze problemen. Ik heb nog een Volcano 7 liggen, maar omdat ik een Boxed P4 heb gekocht lijkt me zeker dat de cooler het probleem niet mag/kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 15:54:
Klopt, ik heb niks dat overclockt is. Lekker alles standaard en toch deze problemen. Ik heb nog een Volcano 7 liggen, maar omdat ik een Boxed P4 heb gekocht lijkt me zeker dat de cooler het probleem niet mag/kan zijn.
waar staat je geheugen op (cas) en wat zijn je specs van je mem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het die standaard door de BIOS toe laten kennen. Het geheugen is een: Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC2700 333Mhz. Ik zal straks thuis wel even kijken naar meer gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 17:30:
Het die standaard door de BIOS toe laten kennen. Het geheugen is een: Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC2700 333Mhz. Ik zal straks thuis wel even kijken naar meer gegevens.
Naja probeer het iig iets te overvolten :) +0.1volt
en controlleer je drivers nog eens op updates, want veel resets komen ook door vloekende driver :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als ik knoppix draai krijg ik na een minuut of 10 3 korte beepjes en slaat de muis vast (PC bevriest)

Komen deze piepjes uit de bios van asus.? In het boek staan geen 3 piepjes beschreven. In google vindt ik niets wat heriop lijkt te slaan.

Warmlopen is nl gedcumenteerd als lange hoge tonen, en als hij langzaam warm loopt dan zou hij toch de snelheid terug moeten draaien?

Later in XP: bij 50% constante load een cpu temp van 53 C en Mobo van 41 C. (en maxtor HD=40C) (het was ook warm op de kamer en de PC staat net op en nieuwe plaats ingebouwd. ). Xp is stabiel.

Wie heeft ervaring met 3 korte piepjes?

[ Voor 13% gewijzigd door leuk_he op 18-06-2003 10:37 . Reden: Voor balusc erin gezet dat ik wel eerst gezocht heb. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

leuk_he, check eens de nieuwe richtlijnen mbt "grote topics" in de sticky B)
Abbadon in "Dit graag lezen eer je post :)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Black Pearl besteld, dus ben benieuwd wanneer hij binnen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

bios 1006 beta 1 staat er nu een maand ( ftp://ftp.asuscom.de/pub/...NTEL_Chipset/i845pe/P4PE/ )
Heeft iemand hier ervaringen mee? beter slechter worden? lijst met changes van asus?

op asus boards nlijft het ook stil.
http://www.abxzone.com/fo...45668&highlight=1006+p4pe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen ervaringen hier. Ik wacht wel totdat de FINAL uitkomt, en dan waardeer ik alleen nog maar op als er iets is veranderd dat voordelig is... ondersteuning voor de P4 3.2 GHz of zo toegevoegd? Da's geen reden om op te waarderen omdat ik die proc toch niet heb. (En ALS, dan gaat die niet op dit bord komen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie ook dat de bios van Asus p4pe Aanzienlijk TRAAg is? ik bedoel dus, tussen menu's switchen enzo? en met het naar beneden en boven selecteren van items?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je soms een laagtoerige fan op de CPU zitten? Zo ja, probeer deze eens aan de voeding te koppelen ipv aan de mobo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb gewoon een Boxed CPU cooler op me siepiejoe zitten,
verder draait ie op 27xx toeren dus niets mis mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Integendeel, niet geschoten is altijd mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcies ;) maar jij hebt dus geen last van trage selecties in je moederbord?
als dat zo is ga ik persoonlijk maar eens naar Yorcom toe, bij mn vorige p4pe was dat dus ook al het probleem. en mn vorige p4pe was kapot gegaan, (spannings regelaar geklapt)
en nu kreeg ik hem terug. ze zeiden dat het een nieuwe was, alleen nu werkt dus die AC97 onboard niet, en hij is nog steeds zo traag.. weetje echt zeker dat hij niet traag is bij jou/jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik wilde met mijn laatste opmerking dus aangeven dat je het gewóón moet proberen. Daar ben je toch Tweaker voor? Beetje troubleshooten enzo en elke tip/suggestie van harte nemen ..

Anyway, 27xx rpm is juist wel laagtoerig. Een huis-tuin-keuken CPU fan doet 5K rpm.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.