Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus P4PE - Deel 2 [Ervaringen]

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.382 views sinds 30-01-2008

• FP|IA
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Aan iedereen met problemen: check dit eerst!
Belangrijk: wijziging beleid t.o.v. "Grote topics"

ASUS P4PE

* Klik voor een GROTE afbeelding *

Algemene Informatie

Deel 1 van dit topic

Engelstalige handleiding (PDF)
Het laatste BIOS

Dit is een moederbord waarop een Intel 845PE chipset huist. Het mainboard is in verschillende versies te krijgen, waarbij elke versie een bepaald aantal mogelijkheden wél, of juist niet heeft. De duurste versie herbergt de volgende features:

Pentium 4 Socket 478 mainboard
Intel 845PE DDR333 chipset
3 geheugenslots (4 banken: zie beneden)
6 PCI sloten
PCI slot 6 is een ASUS Blue Magic slot
2 ATA100 IDE poorten
2 Serial ATA poorten
RAID voor 2 schijven (RAID-0 en RAID-1)
Gigabit LAN (goedkopere versies: 10/100 Mbit LAN)
6x USB 2.0 (4 onboard, 2 op een bracket)
FireWire (bracket)
Onboard 5.1 geluid
Game/MIDI aansluiting (bracket)

3 geheugenslots, maar slechts 4 geheugenbanken

Let hierop bij de aankoop van geheugen. Dit wordt vaak over het hoofd gezien. De P4PE heeft een i845PE chipset, en deze ondersteunt maar 4 geheugenbanken (0, 1, 2 en 3). Er zitten echter 3 geheugenslots op het bord. Het zit als volgt in elkaar.

Slot 1 gebruikt bank 0 en 1
Slot 2 gebruikt bank 2 en 3
Slot 3 gebruikt bank 3 en 2

Slot 1 en 2 delen dus bank 2 en 3. Dit heeft gevolgen voor het geheugen dat kan worden geplaatst. In slot 1 kan enkel- en dubbelzijdig geheugen worden gezet. In slot 2 kan ook dubbel- en enkelzijdig geheugen worden gezet, maar in slot 3 alleen enkelzijdig. Indien in slot 2 dubbelzijdig geheugen wordt geplaatst, dan MOET slot 3 leeg blijven. (Waarom volgens de handleiding geen dubbelzijdig geheugen in slot 3 kan, weet ik niet. Ik zou verwachten dat dubbelzijdig ook in slot 3 zou gaan, waarbij slot 2 dan leeg zou moeten blijven.)

DS/SS (gebruikt bank 0&1) - DS (gebruikt bank 2&3) - L (al bezet)
DS/SS (gebruikt bank 0&1) - SS (gebruikt bank 2) - SS (gebruikt bank 3)

In geheugenslot 1 kan men dus alles neerzetten, onafhankelijk van slot 2 en 3. Een enkelzijdige module in slot 1 zetten en dan een dubbele in slot 2 is niet zo slim, omdat dan 1 bank van slot 1 verspild wordt. Slot 3 kan niet meer gebruikt worden vanwege het dubbelzijdige geheugen in slot 2. Het is beter om de dubbelzijdige module in slot 1 te zetten, en de enkelzijdige in slot 2. Dan blijft er nog één slot (3) voor enkelzijdig geheugen over.

Het bord ondersteunt maximaal 2 GB aan geheugen, in de vorm van 2 modules van elk 1 GB. Dit bord ondersteunt geen ?x4M modules (niet volgens Intel spec), en het ondersteunt geen dubbelzijdige ?x16M modules. Het gevolg daarvan is weer dat er geen ?x16M modules mogen worden gebruikt als in slot 2 én 3 een enkelzijdige module gaat komen. (Slot 2 en 3 vormen samen 1 "dubbelzijdig" slot.)

Dit is de bladzijde uit de handleiding die het bovenstaande verhaal bevestigt:

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/meminfo.jpg

De "vreemde" gekantelde IDE poort

De SATA en RAID features zorgen nogal eens voor verwarring. De twee standaard IDE poorten kunnen elk 2 apparaten bevatten, terwijl de SATA aansluitingen slechts 1 schijf per kanaal ondersteunen. 1 van de SATA poorten is ook geconverteerd naar een gewone IDE aansluiting. Dit is de gekantelde IDE poort op het mainboard. Op deze aansluiting kan echter maar 1 schijf worden aangesloten. Het aansluiten van een CDROM of DVD speler is niet mogelijk.

De schijf wordt behandeld als een enkele schijf. In de handleiding staat dat de schijf het ATA100 protocol volgt, en niet wordt gezien als een array (van één schijf). Er wordt niet in de handleiding duidelijk gemaakt of het mogelijk is de schijf van de SATA naar de IDE controller te verplaatsen. Ik ga ervan uit dat dit niet zonder meer kan. Er zullen minstens drivers moeten worden verwijderd/geïnstalleerd.

Schijven aansluiten als RAID config

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/raidinfo.jpg

Voor RAID-0 moeten minstens 2 aansluitingen worden gebruikt. Alle drie de aansluitingen mogen ook worden gebruikt. (Met "any of the two Parallell ATA and SATA" bedoelt de handleiding dat je deze connectoren door elkaar kunt gebruiken. De bedoelde P-ATA connector is PRI_RAID1, de gekantelde dus, en niet de standaard connectoren.)

Optie 1: 2x SATA (al dan niet gewone schijven met verloopstukjes)
Optie 2: 1x SATA + 1x PRI_RAID1
Optie 3: 2x SATA + 1x PRI_RAID1

Reviews

Er zijn genoeg reviews over de P4PE verschenen. Hieronder worden er een aantal opgenoemd. De reviews zijn over het algemeen aardig positief.

Vergelijkende test bij Tom's Hardware
Motherboards.org
The JemReport
FiringSquad
Digital Daily
HardOCP
3d News

Het coldboot probleem

Sommige P4PE's hebben een zogenaamd coldboot probleem. Dit betekent dat de computer niet wil opstarten als hij wordt aangezet, terwijl de PC wel aanstaat. Men moet dan een aantal keren op reset drukken, of de PC helemaal uit- en weer aanzetten. Vaak gebeurt dit alleen als het bord lang heeft uitgestaan ('s nachts bijvoorbeeld). Asus is ermee bezig, maar het is nog steeds niet zeker waar dit probleem vandaan komt. Het laatste BIOS, versie 1003, schijnt het probleem bij sommige mensen op te lossen, terwijl het ervoor zorgt dat andere mensen er just last van krijgen, of er érger last van hebben dan voor de update. Het laatste BIOS is op de FTP server van ASUS te vinden. Meer informatie over het coldboot probleem kan worden gevonden op Asusboards. Gebruik op dat forum de search, en er zullen een aantal threads opduiken. De belangrijkste staan hieronder aangegeven:

Poll over dit probleem
Thread 1
Thread 2

PCI/AGP lock bug

Een ander probleem van de P4PE is een bug in de PCI/AGP lock functie. De kloksnelheden van deze bus en poort kunnen worden vastgezet op 33/66 MHz, maar dit werkt niet altijd. Bij sommige instellingen van de FSB werkt het wel, terwijl bij andere instellingen de lock compleet wordt genegeerd. Ook over dit probleem kan veel worden gevonden op Asusboards. Dit probleem is verholpen in BIOS 1003. Hieronder staan weer enkele threads over dit probleem:

Rapport over deze bug
PCI/AGP probleem opgelost

BalusC wijzigde deze reactie 26-08-2003 13:27 (93%)

• Xymox
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:34

Xymox

Determinism rulez !

Handige info !

Ik ga aanstaand weekend een P4PE board kopen en wel de duurste versie.

Ik heb echter wel nog wat vraagjes.

1) Welk geheugen kan ik het beste kopen ? Ik ga niet overmatig overclocken, misschien ietsjes. Ik dacht zelf een noname DDR 333 512Mb reepje !

2) Gezien het bovenstaande stukje over RAID en S-ATA weet ik nu helemaal niet meer wat te doen.
Ik heb een wat oudere PC met 3 HD's (2 5400 en 1 7200 toeren, Maxtors 20 resp 40 Gb).
Ik wil graag 2 HD's overzetten naar het nieuwe systeem en een nieuwe HD kopen.
Ik denk dat het een 80Gb schrijf wordt, maar welke ? Moet het een S-ATA schijf zijn ?

En hoe kan ik deze HD's dan het beste aansluiten ?

Ik wil ook graag de USB en FireWire aansluitingen vooraan mijn kast hebben. Moet ik dan een extra bracket kopen ?

Xymox wijzigde deze reactie 23-04-2003 15:33 (10%)

*** Systeem specs MSI GT72 2QE 461NL ***

• Lief Adje
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:18

Lief Adje

Love is in the air

whieeeee daar gaaan we weer :P

ff een paar vraagjes
wie heeft hier z'n P4PE over de 170mhz fsb stabiel? (is de 200 haalbaar)
en wie heeft de 1.004.1 bios al uitgetest?

PV: 1500WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

quote:
Xymox schreef op 23 april 2003 @ 15:31:
Handige info !

Ik ga aanstaand weekend een P4PE board kopen en wel de duurste versie.

Ik heb echter wel nog wat vraagjes.

1) Welk geheugen kan ik het beste kopen ? Ik ga niet overmatig overclocken, misschien ietsjes. Ik dacht zelf een noname DDR 333 512Mb reepje !

2) Gezien het bovenstaande stukje over RAID en S-ATA weet ik nu helemaal niet meer wat te doen.
Ik heb een wat oudere PC met 3 HD's (2 5400 en 1 7200 toeren, Maxtors 20 resp 40 Gb).
Ik wil graag 2 HD's overzetten naar het nieuwe systeem en een nieuwe HD kopen.
Ik denk dat het een 80Gb schrijf wordt, maar welke ? Moet het een S-ATA schijf zijn ?

En hoe kan ik deze HD's dan het beste aansluiten ?
Koop lekker DDR 400 mocht je later ook nog eens willen oc-en kost maar een paar ¤ meer

• b-gone
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 25-10 20:11
Iemand ook problemen met een Soundblaster Live/Audigy1/Audig2 op dit board?

Sinds ik mijn P4S8X vervangen heb door de P4PE en Audigy2 (geen shared IRQ) erop heb gezet, heb ik in mp3's, divx-en en games waardeloos geluid. Hele seconden geluid worden overgeslagen, permanent. 1003 BIOS erop gezet, geen verschil.
Ik heb de latency op 64 gezet, zelfde verhaal. DX 9 opnieuw erop, hardware acceleration verlagen, mag niet baten (en ja, heb laatste driver pack erop). Ook het disablen van netwerk controller (heb gelezen dat dit de oorzaak KAN zijn) helpt niet. Verplaatsen v. kaart in naar ander slot werkt ook niet. :( Digital Output only uitzetten werkt eveneens niet.
Kan misschien wel cpu-belastingsprobleem zijn maar die is hier minimaal; ik heb nl. digital out gebruikt om signaal te laten decoderen door mijn Dolby Dig. versterker....

Hebben meer personen hier last van??

b-gone wijzigde deze reactie 23-04-2003 15:49 (15%)

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

quote:
b-gone schreef op 23 April 2003 @ 15:46:

Sinds ik mijn P4S8X vervangen heb door de P4PE en Audigy2 (geen shared IRQ) erop heb gezet, heb ik in mp3's, divx-en en games waardeloos geluid. Hele seconden geluid worden overgeslagen, permanent. 1003 BIOS erop gezet, geen verschil.
Ik heb de latency op 64 gezet, zelfde verhaal. DX 9 opnieuw erop, hardware acceleration verlagen, mag niet baten (en ja, heb laatste driver pack erop). Ook het disablen van netwerk controller (heb gelezen dat dit de oorzaak KAN zijn) helpt niet. Verplaatsen v. kaart in naar ander slot werkt ook niet. :( Digital Output only uitzetten werkt eveneens niet.
Kan misschien wel cpu-belastingsprobleem zijn maar die is hier minimaal; ik heb nl. digital out gebruikt om signaal te laten decoderen door mijn Dolby Dig. versterker....

Ja ik draai probleemloos een SBLive op mijn P4PE wel heb ik me pci fix op 1 stapje hoger staan dan standaard

• b-gone
Dan heb je er dus GEEN problemen mee :O

• FP|IA
  • Niet online
Ikzelf draai hier ook met een SBLive! zonder enig probleem...

• _XipHiaS_
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
quote:

Zet 'm is in 'n ander slot, ik heb PCI latency ook gewoon weer op 32 staan, m'n Audigy 2 werkt prima, had hem in het begin in het laatste (blauwe) slot, dat gaf storing als de HDD draaide.
Als je 1003 final hebt geflashed lock dan ff je AGP en PCI op 66.66/33.33, dus niet op Auto laten staan.

_XipHiaS_ wijzigde deze reactie 23-04-2003 18:48 (6%)

• _XipHiaS_
  • Niet online
quote:
Lief_Adje schreef op 23 april 2003 @ 15:32:
whieeeee daar gaaan we weer :P

ff een paar vraagjes
wie heeft hier z'n P4PE over de 170mhz fsb stabiel? (is de 200 haalbaar)
en wie heeft de 1.004.1 bios al uitgetest?
Ik nog niet, laatste versie is alleen 'n microcode update voor de CPU, heel misschien zelfs voor de errata in de laatste 800fsb CPU's. Verder scheen er nix te zijn veranderd.

• Troubles22K
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 27-01-2004
quote:

Ik heb dit probleem ook sonds kort, sinds de update naar een andere driverpack Is het helemaal bagger. Heb al een aantal dingen geprobeerd en ook de mogelijkheden die jij al opgenoemd had maar het mocht niet baten. Alleen ander slot nog niet geprobeerd, mischien dat dat een oplossing kan zijn.

edit: ik heb dus net mijn kaartje verplaatst naar een slot hoger en ik heb weer een heerlijk zuiver geluid :) ,

Troubles22K wijzigde deze reactie 23-04-2003 20:28 (5%)

• b-gone
quote:
Troubles22K schreef op 23 april 2003 @ 20:14:
[...]

edit: ik heb dus net mijn kaartje verplaatst naar een slot hoger en ik heb weer een heerlijk zuiver geluid :) ,
Werkt hier ook 100%, THANX :) :)

• haagseharrie
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14-05-2009
Sinds vorige week mijn P4PE draaien! hier zijn mijn eerste ervaringen:

* de ingeblikte stem die POST messages doorgeeft is eng! ik schrok me rot toen ik voor de eerste keer opstartte met speakers aan 8)7

*Als je de AGP kaart hebt geinstalleerd, kan je geen geheugen meer toevoegen en verwijderen. Zeer onhandig geplaatst op het Mobo :(

* ik ben begonnen met het installeren van Win2K op twee Maxtor 80 Gbyte harddisks in raid0 via de on-board raid controller. Lukte in 1 keer, gewoon door de manual te volgen 8)

Kheb het als volgt gedaan:

1) HD1 op de P-ATA stekker; omschreven als PRI_RAID0 in de manual. HD2 op een S-ATA stekker (PRI_SATA1) en een ABIT Serillel converter. beide HDs als master.

2) een raid0 array gedefinieerd in de MBfastbuild utility. De array werd de keer daarop gelijk herkend als een enkele schijf van 160 Gbyte.

3) in DOS (via een windows98 cd in DOS gekomen) deze schijf gepartitioneerd in 6 logische drives via FDISK. Let op !: oude FDISK programma's werken wel juist, maargeven de HD-grootte verkeerd aan als je HD groter dan 64 Gbyte is. Ik heb de primaire DOS partitie 10% gegeven, en dat resulteerde in 16 Gbyte zag ik later.

4) daarna in DOS de C schijf geformatteerd (met als doel daarna Win2K er op te zetten)

5) win2K installatie CD erin en opnieuw opstarten... Aan het begin van de installatie vraagt ie of je een 3th party SCSI driver wil installeren. Kies JA (via F6) en zorg dat je de promise RAID driver voor win2k op een floppy hebt. (staat op de ASUS utility CD). win2k vraagt daarna vanzelf om die floppy.

6) tijdens de installatie constateerde win2k dat de formattering van de C schijf niet was herkend. Je krijgt dan de optie om opnieuw te formatteren. Heb ik gedaan. Waarschijnlijk is de formattering in DOS dus niet eens nodig. Je moet alleen partitioneren, bv via Fdisk

7) eenmaal in win2k de overige logische stations geformatteerd (alles in NTFS)

benchmarks volgen binnenkort (ook voor overclocken).

Asus PCH-DL, dual Xeon 2.4@18x200Mhz

• FP|IA
  • Niet online
haagseharrie Lees eens in WOS hoe je een fatsoenlijke Win2k bootcd maakt. Dan kun je jezelf het gerommel in MS-DOS besparen: de win2k setup kan ook partitioneren en formatteren.

PS: in mijn manual staat de blauwe gekantelde aansluiting aangegeven als PRI_RAID1. Ik vind het toevoegen van deze aansluiting van ASUS dom. Het wekt verwarring. Had gewoon 2x SATA gehouden en 2 convertors meegeleverd voor mensen met gewone schijven. Of, zoals het Gigabyte bord, 2x een normale aansluiting.

(Dan heb je echter geen SATA aansluitingen, en dan mist het board dus een "buzz word". SATA wordt pas nuttig over een dik jaar. Het zal de standaard consument aan z'n r33t roesten hoe de schijven zijn aangesloten. Als dat de mensen wat interesseerde, dan had iedereen voor SCSI gekozen, en dan was dat nu goedkoop geweest. Niet de beste standaard wint, maar de goedkoopste.)

• Tachyon
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13-11 16:54

Tachyon

pop the glock

quote:
b-gone schreef op 23 april 2003 @ 21:17:
[...]

Werkt hier ook 100%, THANX :) :)
quote:
Verplaatsen v. kaart in naar ander slot werkt ook niet.
Wat is het nou? ;)

On topic:
Is er al iemand die een 3.0GHz 800MHz FSB CPU in zijn P4PE heeft gehad? In principe zou vanaf BIOS 1003 deze CPU min of meer ondersteund zijn?

Kan ik FSB:MEM op 1:1 draaien tot dat mijn P4C800 arriveert... :P

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• _XipHiaS_
  • Niet online
quote:
Tachyon schreef op 24 april 2003 @ 09:56:
[...]

[...]

Wat is het nou? ;)

On topic:
Is er al iemand die een 3.0GHz 800MHz FSB CPU in zijn P4PE heeft gehad? In principe zou vanaf BIOS 1003 deze CPU min of meer ondersteund zijn?

Kan ik FSB:MEM op 1:1 draaien tot dat mijn P4C800 arriveert... :P
Als je het probeerd dan weet je het, post het en wij weten het ook ;).

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

quote:
_XipHiaS_ schreef op 24 April 2003 @ 10:28:
[...]

Als je het probeerd dan weet je het, post het en wij weten het ook ;).
als jij mij de P4 800mhz fsb sponsort dan probeer ik het wel voor je uit >:)

• _XipHiaS_
  • Niet online
quote:
Lief_Adje schreef op 24 april 2003 @ 12:17:
[...]

als jij mij de P4 800mhz fsb sponsort dan probeer ik het wel voor je uit >:)
Nah, dan zou'k 't zelf doen :).

• snipertjeh
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 01-05-2003
kheb het bord nou al een tijdje maar ik zit met een probleem

eerst ff me specs

enermax 350 watt silent
p4 2.4 533
p4pe-sound-lan-raid
512 GeiL pc3500 ultra
Asus GF 4 ti4400
1x 40 gig wd-bb
1x 40 gig maxtor
bios 1003 final

nou heb ik wel een lekkere 3dmark score
maar ik merk onder games dat ie wel eens onstabiel is
en vaak haapert
bijvoorbeeld bij veel load

ik denk zelf dat het aan mijn voltages ligt ,vooral de +12

is me mobo nu brak of me voeding?

hier wat pics

http://members.home.nl/sniperrocky/pic1.JPG

en als men proc 100% load is schommelt de +12 tusse de 11.19 ,11,25

3dmark score nix mis mee

http://members.home.nl/sniperrocky/pic2.JPG

iemand een suggestie ?

• snipertjeh
  • Laatst online: 01-05-2003
zit iedereen op het terras ofzo ? ;(

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

quote:
snipertjeh schreef op 24 April 2003 @ 20:52:
zit iedereen op het terras ofzo ? ;(
ten eerste niet zo vlug kicken want zo werkt het hier niet we zijn geen helpdesk die er voor betaald word.....

het ligt aan je voeding (er vanuitgaande dat de rest van je pc wel ok is), niet aan je mobo. maar enermax heeft in zijn voedingen toch instelbare 12/5 volt lijnen dmv potmetertjes? probeer daar eens wat mee te 'klooien' en anders meot je maar een andere/nieuwe voeding aanschaffen voor die pc

Lief Adje wijzigde deze reactie 24-04-2003 21:11 (7%)

• Rene59
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23-11 13:11
Had ik deze topic maar eerder gelezen... die P4PE gaat dus vandaag nog linea recta terug naar de winkel. Wat een rommel. :/

• Bu588
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13-11 20:43
De P4PE is echt geen rommel-bord hoor, ik heb er ook 1: geen enkel probleem ermee in de laatste 6 maanden (sinds ik hem heb dus).

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

• Rene59
Dat ding werkt uit de doos gewoon _niet_ Ik weiger gewoon een stuk hardware te houden, waarvan ik het bios eerst moet updaten om het ding überhaupt aan de praat te krijgen.
Zelfs MSI maakte in de P3 tijd nog betere boards. ;)

Rene59 wijzigde deze reactie 25-04-2003 10:56 (3%)

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

quote:
Rene59 schreef op 25 April 2003 @ 10:36:
Had ik deze topic maar eerder gelezen... die P4PE gaat dus vandaag nog linea recta terug naar de winkel. Wat een rommel. :/
met verkeerde been uit bed gestapt?, de P4PE IS het stabielste en snelste 845PE mobo dat te krijgen is , hierdoor is hij meer verkocht dan andere PE borden en zijn er dus meer mensen met problemen simpelweg omdat er meer zijn...
daarbij komt dat er een hoop noobs rondlopen die gewoon geen verstand van pc's hebben en dan de P4PE de schuld geven...
Het enige wat echt vaag aan dit mobo is zijn de paar mensen die het coldboot probleem hebben... als je dat hebt direct je P4PE inruilen voor een exemplaar die er geen last van heeft.
quote:
Rene59 schreef op 25 April 2003 @ 10:56:
Dat ding werkt uit de doos gewoon _niet_ Ik weiger gewoon een stuk hardware te houden, waarvan ik het bios eerst moet updaten om het ding überhaupt aan de praat te krijgen.
Zelfs MSI maakte in de P3 tijd nog betere boards. ;)
Ooit gehoord van een DOA??? en msi das pas rot als je het over een p4 mobo hebt :r de P4PE heeft absoluut geen biosflash nodig om NORMAAL draaiend en stabiel gedraait te kunen worden. tenzij je er een 800mhz fsb P4 in wil drukken, maar die heb je toch nog niet

Lief Adje wijzigde deze reactie 25-04-2003 10:59 (29%)

• Rene59
Ik ben er idd nogal pissig van. Zie overigens mijn post boven die van jou. Gelukkig kan ik hem gewoon omruilen voor iets anders.
Ik geloof ook wel dat het een prima boardje kan zijn, maar ik neem nu toch liever iets anders.

[edit]
Je hebt trouwens helemaal gelijk. Het is alleen nu m'n 3e doa deze week dus ik was het ff beu ;)

Rene59 wijzigde deze reactie 25-04-2003 11:06 (20%)

• Troubles22K
quote:
Lief_Adje schreef op 25 april 2003 @ 10:56:
[...]
Het enige wat echt vaag aan dit mobo is zijn de paar mensen die het coldboot probleem hebben... als je dat hebt direct je P4PE inruilen voor een exemplaar die er geen last van heeft.
Voor zover ik weet heeft het nog niet echt veel zin om hem om te ruilen, iemand daar al wel ervaring mee? Ik heb het probleem niet of nauwelijks meer nu. Ik weet ook megod niet wat ik ermee gedaan heb maar een maand lang gaat het uitstekend met dit bordje.

• _XipHiaS_
  • Niet online
quote:
Rene59 schreef op 25 April 2003 @ 10:59:
Ik ben er idd nogal pissig van. Zie overigens mijn post boven die van jou. Gelukkig kan ik hem gewoon omruilen voor iets anders.
Ik geloof ook wel dat het een prima boardje kan zijn, maar ik neem nu toch liever iets anders.

[edit]
Je hebt trouwens helemaal gelijk. Het is alleen nu m'n 3e doa deze week dus ik was het ff beu ;)
3e DOA, allemaal P4PE's?

• _XipHiaS_
  • Niet online
quote:
Rene59 schreef op 25 april 2003 @ 10:36:
Hier ga je spijt van krijgen :D. Welke problemen had je zoal? Want misschien is er met je andere hardware gewoon wat mis, en dan heb je met 'n ander merk misschien ook problemen. Maarja, misschien moet je in jou geval eens naar Epox 4PEA kijken of de Abit BH7. Maar laat MSI aub in de winkel liggen :).

Het lijkt me niet geheel onmogelijk, maar 3 achter elkaar stuk, je gebruikt wel 'n polsbandje hoop ik?

Hier draait alles uitstekend nu, en als ik 'n nieuw board installeer is het 1e wat ik doe toch meestal 't nieuwste final bios erin gooien, of 'n beta als daarin iets is verbeterd wat ik kan gebruiken om van start te gaan.

Tja dat heb je he als de fabrikanten het board snel op de markt brengen, maar anderzijds begint iedereen vaak te zeiken als een board met de laatste chipsets nog steeds niet leverbaar is, tja dan moet je de boel zelf gewoon ff updaten.

_XipHiaS_ wijzigde deze reactie 25-04-2003 12:36 (77%)

• SouLie
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 27-02-2012
quote:
_XipHiaS_ schreef op 25 april 2003 @ 12:28:
[...]

Hier ga je spijt van krijgen :D. Welke problemen had je zoal? Want misschien is er met je andere hardware gewoon wat mis, en dan heb je met 'n ander merk misschien ook problemen. Maarja, misschien moet je in jou geval eens naar Epox 4PEA kijken of de Abit BH7. Maar laat MSI aub in de winkel liggen :).

Het lijkt me niet geheel onmogelijk, maar 3 achter elkaar stuk, je gebruikt wel 'n polsbandje hoop ik?
dikke bs natuurlijk, msi 845pe max2 doet t prima hier hoor? voolopig hoor ik alleen maar instabiliteitsproblemen zodra men tegen de 170fsb komt met een p4pe, heb ik geen problemen mee..
kun je dit ook onderbouwen? (op die gare k7 seria na dan :P )

• Rene59
Niet 3 moederborden, maar 3 stukken hardware (die P4PE dus en eerder nog 2 videokaarten).
Mijn systeem is trouwens prima in orde. Als ik mijn oude boardje (p4s8x) erin hang draait alles als een zonnetje.
Ik had die P4PE gekocht omdat ik van die Sis chipset af wilde. Balen dus dat het board niet goed is. Ik zit te twijfelen of ik hem 1op1 omruil, of maar meteen voor de P4C800 ga.
(dat van msi was trouwens een geintje, ik weet niet of je je de p3 series kent van msi toen, maar dat was echt een ramp ;))

• _XipHiaS_
  • Niet online
quote:
Rene59 schreef op 25 April 2003 @ 12:35:
Niet 3 moederborden, maar 3 stukken hardware (die P4PE dus en eerder nog 2 videokaarten).
Mijn systeem is trouwens prima in orde. Als ik mijn oude boardje (p4s8x) erin hang draait alles als een zonnetje.
Ik had die P4PE gekocht omdat ik van die Sis chipset af wilde. Balen dus dat het board niet goed is. Ik zit te twijfelen of ik hem 1op1 omruil, of maar meteen voor de P4C800 ga.
(dat van msi was trouwens een geintje, ik weet niet of je je de p3 series kent van msi toen, maar dat was echt een ramp ;))
Als jou oude p4s8x als een zonnetje draait heb je pas echt geluk ;).

P4C800 is redelijk wat ik tot nu toe lees, maar voor ik wat aanschaf zou ik eerst de Abit en de Epox versies ff in de kieren houden, lijken me ook top boarden (IC7(-G) en EP-4PCA3(-+) ;).

Maargoed, in dat geval ken ik je staat van pissigheid begrijpen ;).

_XipHiaS_ wijzigde deze reactie 25-04-2003 12:42 (4%)

• FP|IA
  • Niet online
quote:
SouLie schreef op 25 April 2003 @ 12:34:
[...]

dikke bs natuurlijk, msi 845pe max2 doet t prima hier hoor? voolopig hoor ik alleen maar instabiliteitsproblemen zodra men tegen de 170fsb komt met een p4pe, heb ik geen problemen mee..
kun je dit ook onderbouwen? (op die gare k7 seria na dan :P )
*slik*

Een bord is dus bagger als je de 170 FSB niet haalt, terwijl het bord voor 133 is gespecifiseerd? Als een bord goed overklokt, dan heb je geluk, anders heb je pech. Als een bord zijn 133 MHz bus perfect stabiel draait, maar er bij 137 uitklapt, dan is het nog steeds een goed bord. Het is geen goed bord voor een die-hard overklokker, maar zeer zeker wel voor "normale mensen". Mijn P4PE wordt instabiel op > 150 FSB, maar dat ligt aan de bagger-overklokbaarheid van mijn 2.4 B0. Met een 2.4 C1 van een kennis kom ik veel hoger. :(

FP|IA wijzigde deze reactie 25-04-2003 13:23 (10%)

• epo
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01:07
quote:
Rene59 schreef op 25 april 2003 @ 10:36:
onzin, bordje is prima ! en ook nog eens goed overklokbaar, veel beter dan mijn vorige p4s533. Ik heb werkelijk nergens last van, geen cold boot, helemaal niks.
Alles werkt gewoon TOP !
Mijn ervaring met Asus is erg goed, overigens ook met Epox.Ik heb al heel wat bordjes versleten maar nog nooit een kapotte gehad.

• porn*
  • Laatst online: 21-11 20:45

porn*

...take on the world!

Asus heeft maar een 2-phase powersource naar de CPU liggen (alle andere voor zover ik weet 3-phase), en dat alleen is al reden genoeg om geen Asus meer aan te schaffen voor mij. En geloof maar dat ik dit plankje overwogen heb :)

<SG> pindle

• Rene59
epo: had even mijn verdere reacties gelezen...ik heb m'n woorden al terug genomen

Rene59 wijzigde deze reactie 25-04-2003 18:03 (9%)

• _XipHiaS_
  • Niet online
quote:
porn schreef op 25 April 2003 @ 18:02:
Asus heeft maar een 2-phase powersource naar de CPU liggen (alle andere voor zover ik weet 3-phase), en dat alleen is al reden genoeg om geen Asus meer aan te schaffen voor mij. En geloof maar dat ik dit plankje overwogen heb :)
Daarom rade ik ook aan ff bij Abit en Epox te gaan kijken, daar is de spanningsregeling enorm goed verzorgd ;).

• FreaCToR
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23-05-2004
Ik heb deze MOBO al een aantal maanden, in het begin had ik nog wat problemen met het geluid(haperen) maar dat is sinds BIOS versie 1002 opgelost.

Ik had eerst BIOS versie 1003 geprobeert maar die maakte het overclocken zowat onmogelijk waarschijnlijk door mijn P4 1,6Ghz 400FSB, de onboard geluidkaart werd telkens niet gevonden. Dus ja toen maar weer terug gegaan naar BIOS versie 1002.
Ik ben van plan binnenkort de Creative Audigy Platinum Ex 2 te kopen misschien dat het dan wel mogelijk is.

Ook ben ik binnenkort van plan een processor te kopen: P4 3,06Ghz FSB533 of de P4 3,0Ghz FSB 800 afhankelijk of de P4PE het wel trekt en of het wel gaat als ik mijn geheugen moet overclocken naar 400Mhz.

Mijn processor loopt nu op een FSB van 132, als ik hem hoger wil zetten draait mijn systeem niet meer stabiel. Ik verwacht wanneer ik mijn mijn nieuwe proc heb wel wat hoger kan. :9

Verder gezien vindt ik het een hele goede en lopende MOBO.
Alleen jammer dat ie geen 8x AGP ondersteunt, dit omdat ik binnen enkele dagen een nieuwe videokaart wil kopen(Club3d 9700 Pro). :*)

FreaCToR wijzigde deze reactie 25-04-2003 21:20 (20%)

Pentium 2,4Ghz 800FSB | MSI NEO2 865PE | WD 1200JB 8MB Cache | 4x256MB PC400 PC3200 Samsung | Club3D Radeon 9700 Pro | Q-tec 550 Watt | Thermaltake Xaser III V2000+ | Samsung Syncmaster 753DFX | Pioneer DVD-106S | Logitech MX700/Internet Navigator |

• _XipHiaS_
  • Niet online
quote:
FreaCToR schreef op 25 April 2003 @ 21:11:
Ik heb deze MOBO al een aantal maanden, in het begin had ik nog wat problemen met het geluid(haperen) maar dat is sinds BIOS versie 1002 opgelost.

Ik had eerst BIOS versie 1003 geprobeert maar die maakte het overclocken zowat onmogelijk waarschijnlijk door mijn P4 1,6Ghz 400FSB, de onboard geluidkaart werd telkens niet gevonden. Dus ja toen maar weer terug gegaan naar BIOS versie 1002.
Ik ben van plan binnenkort de Creative Audigy Platinum Ex 2 te kopen misschien dat het dan wel mogelijk is.

Ook ben ik binnenkort van plan een processor te kopen: P4 3,06Ghz FSB533 of de P4 3,0Ghz FSB 800 afhankelijk of de P4PE het wel trekt en of het wel gaat als ik mijn geheugen moet overclocken naar 400Mhz.

Mijn processor loopt nu op een FSB van 132, als ik hem hoger wil zetten draait mijn systeem niet meer stabiel. Ik verwacht wanneer ik mijn mijn nieuwe proc heb wel wat hoger kan. :9

Verder gezien vindt ik het een hele goede en lopende MOBO.
Alleen jammer dat ie geen 8x AGP ondersteunt, dit omdat ik binnen enkele dagen een nieuwe videokaart wil kopen(Club3d 9700 Pro). :*)
Je onboard geluid kan wel 's 'n rondje om zijn omdat je misschien bent vergeten je AGP/PCI op 66.66/33.33 te locken ipv op Auto te laten staan? Of had je dat al ontdekt? Waren namelijk meer klachten mee en zo op te lossen bij 1003 final ;).

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Ik ben tot conclusie gekomen dat de P4PE temp sensor verrot is (bij mij iig)
als ik me cpu met rc5 laat stressen wordt hij 47C (met simepele WC) nu heb ik de pomp ff stop gezet en ben gaan kijken bij welke temp de cpu trager zou gaan lopen.... 79 graden!!! dat is 9 graden over intels grens heen.... de temp sensor geeft bij mij dus +/- 9 graden te veel aan. nu ik dit weet ben ik ook weer blij :)

owja wel direct daarna de pomp weer aan gezet :P enne me cpu is dus 38C stressed :)

• Viezerd
  • Laatst online: 09-09 14:49
Trouble in paradise..

Eerste even de Config:
P4PE deluxe (bios 1003)
P4 2,53
1x IBM GPX180 180GB
1x IBM GPX180 120GB
1x Sony DRU500AX
1x Asus DVD E616
9700 Pro

Ik wil graag de schijven een eigen IDE kanaal geven i.v.m. videobewerken. Maar het lukt me niet die 120GB werkend te krijgen via het Pri IDE3 kanaal. Zo gauw ik in de bios aangeef dat hij de Promise raid controller moet aanzetten.. blijft XP rebooten. Heeft iemand hiermee ervaring want ik weet het echt niet meer... :(

Viezerd wijzigde deze reactie 25-04-2003 23:04 (18%)

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

quote:
Viezerd schreef op 25 April 2003 @ 23:02:
Trouble in paradise..

Eerste even de Config:
P4PE deluxe (bios 1003)
P4 2,53
1x IBM GPX180 180GB
1x IBM GPX180 120GB
1x Sony DRU500AX
1x Asus DVD E616
9700 Pro

Ik wil graag de schijven een eigen IDE kanaal geven i.v.m. videobewerken. Maar het lukt me niet die 120GB werkend te krijgen via het Pri IDE3 kanaal. Zo gauw ik in de bios aangeef dat hij de Promise raid controller moet aanzetten.. blijft XP rebooten. Heeft iemand hiermee ervaring want ik weet het echt niet meer... :(
probeer de hdd eens te ontkoppelen, vervolgens in de bios de raid aan te zetten, xp opstarten en als dat goed gaat je hdd aansluiten.

als het dan nog niet wil kun je misschien de Lumberjack bios voor je mobo proberen, die maar van je lite raid een full raid controller en kun je misschien je controller iets anders instellen

Lief Adje wijzigde deze reactie 25-04-2003 23:35 (12%)

• dragak
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 02-02-2016

dragak

kennis zonder kennis

Heb 2 systemen in elkaar gezet met de P4PE nou het ene systeem draait als een zonnetje ! maar die ander niets dan problemen, wat een rotbord!!
kom aub niet af van dat ligt aan de gebruiker, dit bord ruil ik dus wel ff om, er deugt niets van, van die rommel (et beste bord , jaaa daaaaaag!!!) heb in mn leventje 10 pc's in elkaar gezet maar dit is wel tegek voor woorden hoor.

Je hebt gewoon geluk als je een goede hebt, maar er zwerven slechte borden rond.

Had niets dan instabiliteit en direct bij de eerste keer aanzetten cold boot problemen en een p4pe die er mee kapt, dood, (of beter gezegd half doa) :( tgg erg teleurgesteld in asus.

maar dat andere bord wat et wel doet draait wel errug stabiel, dus geluk hebben lijkt mij.

*System Specs Video Editing pc* *System Specs Internet pc*

• KHdV543
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21-09-2006
Het is een perfect bord!! Draai er nu een week of 6 mee en nog geen enkel probleem kunnen ontdekken. Inbouwen en gelijk lopen en heerlijk stabiel ook nog eens.
I'm a happy Asus user :)

God is a DJ Mijn Specs.

• Abraxas1
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 02:40

Abraxas1

PSN ID : Abraxas1971

Goed mobo, draai nu al 3 maanden 24h per dag online zonder problemen,
Geen coldboot of andere problemen gehad (buiten het geheugen maar dat was kapot :( ) , werkt perfect

Ben zeer tevreden over het mobo :)

Specs:

Bios: 1002
CPU: P4 @2.4Ghz
Mem: 512 MB pc2700 DDR (twinmos)
Case: Thermaltake Xaser II
DVD: Lite-On 16*48
CDRW: Lite-On 48*24*48
HDD: Maxtor 40Gb 7200 rpm
HDD: WD 120Gb 8MB cache 7200 rpm

It has been said that something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world - Chaos Theory -

• visch
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 30-07-2011
quote:
dragak schreef op 26 april 2003 @ 21:01:

Je hebt gewoon geluk als je een goede hebt, maar er zwerven slechte borden rond.

Had niets dan instabiliteit en direct bij de eerste keer aanzetten cold boot problemen en een p4pe die er mee kapt, dood, (of beter gezegd half doa) :( tgg erg teleurgesteld in asus.

maar dat andere bord wat et wel doet draait wel errug stabiel, dus geluk hebben lijkt mij.
waar heb je dat bord gekocht, ben ff benieuwd :)

• dragak
  • Laatst online: 02-02-2016

dragak

kennis zonder kennis

quote:
visch schreef op 27 april 2003 @ 13:08:
[...]

waar heb je dat bord gekocht, ben ff benieuwd :)
nou doe er je voordeel mee, maar volgens mij heeft et niets met de pc winkel te maken, die ene p4pe die goed was bij yorcom en die slecht was bij informatique.

*System Specs Video Editing pc* *System Specs Internet pc*

• Troubles22K
quote:
dragak schreef op 26 April 2003 @ 21:01:
Dan hebben de meeste gebruikers van dit bord zeker geluk.... :+

• b-gone
Idd,
want ook hier rock stable (en zelfs met een Audigy2 erin ;) )

• _XipHiaS_
  • Niet online
quote:
Troubles22K schreef op 28 April 2003 @ 10:11:
[...]

Dan hebben de meeste gebruikers van dit bord zeker geluk.... :+
Precies, want ook mijn board komt bij Informatique vandaan :). Inc. Audigy II.

_XipHiaS_ wijzigde deze reactie 28-04-2003 14:54 (4%)

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Na lezen van wat berichten hier op het forum weet ik nu niet of het verstandig is het BIOS naar 1003 te upgraden. Is het zo dat deze nieuwe versie van het BIOS nu wel AGP/PCI op fixed snelheid laat draaien bij het overclocken ? Dus als ik wil overclocken dan zal ik waarschijnlijk 1003 wel nodig hebben ?

Maarja, de regel is wat werkt niet veranderen. Ik heb geen problemen met 1002, maar ik wil zeker gaan overclocken. Hoor ik hier alleen de slechte verhalen over 1003 of zijn er genoeg positieve ervaringen te melden ?

Uiteraard valt niet te zeggen tot hoever ik kan overclocken, maar kan hier iemand een schatting geven en wellicht wat tips over het overclocken van mijn systeem met de volgende specs ?

Asus P4PE/GBL/SATA/1394/GD
Intel P4 2.4Ghz 533FSB (cooler S478 DI4-7H53D)
512Mb DDR PC-2700 Infineon CL 2.5
ATI Radeon 8500 64Mb
(verder geen extra PCI kaarten aangesloten)

• _XipHiaS_
  • Niet online
En alweer 'n nieuw BIOSje: ftp://ftp.asuscom.de/pub/...NTEL_Chipset/i845pe/P4PE/ 1004 b2.

_XipHiaS_ wijzigde deze reactie 29-04-2003 09:56 (5%)

• Troubles22K
quote:
lol, zijn ze al wat verder met het coldboot probleem?

• Kakaroto
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 05-11 10:51
quote:
Troubles22K schreef op 29 april 2003 @ 10:08:
[...]

lol, zijn ze al wat verder met het coldboot probleem?
Ik heb zelf nooit last gehad met het coldboot probleem.
Maar ik zie geen veranderingen in de beta 2 1004 bios.

fotoportfolio

• leuk_he
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 11:17

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik heb het cold boot probleem..... soms(lekker vaag). Verder is het stabiel als een huis.

Ik heb aleen de 12 V P4 power aangelsoten, niet OOK de asus EZ plug. Maakt dit uit? Wie heeft wel de ez plug +de P4 12 V aangesloten een ook het coldboot probleem? (Ik probeer dingen uit te sluiten)

Heeft verder iemand info wanneer die Q-FAN werkt en wanneer hij op volle snelheid draait?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• _XipHiaS_
  • Niet online
quote:
leuk_he schreef op 29 April 2003 @ 12:36:
Ik heb het cold boot probleem..... soms(lekker vaag). Verder is het stabiel als een huis.

Ik heb aleen de 12 V P4 power aangelsoten, niet OOK de asus EZ plug. Maakt dit uit? Wie heeft wel de ez plug +de P4 12 V aangesloten een ook het coldboot probleem? (Ik probeer dingen uit te sluiten)

Heeft verder iemand info wanneer die Q-FAN werkt en wanneer hij op volle snelheid draait?
Heb sinds BIOS 1003 final geen koudstartprobleem meer gehad. Heb hier alleen de 12V P4 aangesloten. Alle monitoring functies in het BIOS staan uit. Heb Q-Fan op 13/15, lekker rustig. Denk 'ie die pas ergens tussen de 50 en 60+c gaat regelen, geen id gezien mij CPU nooit boven de 50c uitkomt vol belast op warme dag. Voeding is 'n Antec 430 TruePower.

_XipHiaS_ wijzigde deze reactie 29-04-2003 12:44 (4%)

• leuk_he
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 11:17

leuk_he

1. Controleer de kabel!

quote:
_XipHiaS_ schreef op 29 April 2003 @ 12:42:
[...]
Heb Q-Fan op 13/15, lekker rustig. Denk 'ie die pas ergens tussen de 50 en 60+c gaat regelen, geen id gezien mij CPU nooit boven de 50c uitkomt vol belast op warme dag. Voeding is 'n Antec 430 TruePower.
Weet jij wat die 13/15 betekent? voldoet 10/15 niet bij jou?

ik zie mijn system fan wel eens teruglopen van 2600 rpm naar 2000 rpm, maar wanneer de cpu terugloopt is me nog een raadsel. Ik heb een 350 W silent cooler, die bij mijn AOPEN kast zat. Hij is denk ik vooral silent omdat er een grote fan opzit. (niet te regelen overigens).

verder ga ik ook eens die nieuwe bios proberen. wie weet helpt het.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• _XipHiaS_
  • Niet online
quote:
leuk_he schreef op 29 april 2003 @ 13:30:
[...]

Weet jij wat die 13/15 betekent? voldoet 10/15 niet bij jou?

ik zie mijn system fan wel eens teruglopen van 2600 rpm naar 2000 rpm, maar wanneer de cpu terugloopt is me nog een raadsel. Ik heb een 350 W silent cooler, die bij mijn AOPEN kast zat. Hij is denk ik vooral silent omdat er een grote fan opzit. (niet te regelen overigens).

verder ga ik ook eens die nieuwe bios proberen. wie weet helpt het.
Zo draait m'n fan hier op 2763RPM gemiddeld (80mm), en dat is net mooi om de CPU bij mij op 33c idle en 46c load te houden, vandaar dat ik deze stand nam, en hierop is de fan ook nog redelijk geruisloos, hoor 'm bijna niet boven de kast fan's. Case temp zit op zo'n 27 gemiddeld.

_XipHiaS_ wijzigde deze reactie 29-04-2003 14:30 (10%)

• FP|IA
  • Niet online
_XipHiaS_, je was alweer eens eerder. Ik wilde net de link naar het nieuwe bèta BIOS posten.

Ik heb hier zelf nu een klein probleem, maar ik weet niet of het aan de P4PE ligt.

Zie mijn sig voor de systeemspecificaties. De processor, een P4 2.4B, loopt al lange tijd op 2.67, en het geheugen (Corsair XMS3200) loopt al een hele tijd op 370 MHz. Niks is hier de laatste tijden gecrashed. Alle spellen, zoals RTCW, Baldur's Gate, Icewind Dale, Neverwinter Nights .... noem maar op, en alle programma's, lopen goed.

Nu heb ik sinds kort SimCity 4, en dat spel knalt er soms willekeurig uit, soms met een BSOD, soms door gewoon terug te vallen naar het bureaublad. Als ik mijn systeem standaard zet, dus op 2.4 en het geheugen op 333, dan loopt het spel veel langer goed, maar uiteindelijk crashed het toch. (Na 3-4 uur, tegenover 1/2 uur.)

Ik vind het vreemd dat SC4 sneller crashed als ik mijn systeem overklok. Het is bekend dat SC4 buggy is, maar dan zou het nog niet sneller moeten crashen op een overgeklokt systeem. (Alle Maxis spellen zijn de laatste tijd jammer genoeg erg buggy, zelfs zo erg dat ze regelmatig crashen.)

Ik heb deze componenten draaien qua software, en die hebben nooit problemen opgeleverd:

Windows 2000 SP3 met alle hotfixes
Laatste Intel INF, en IAA
nVidia driver 30.82 (Detonator 40 is voor DX 9)
Directx 8.1b
Soundblaster, laatste drivers
SimCity 4, Patch 2 (dx 8.1 spel)

Ligt het crashen van SC4 nu aan de overklok, of aan het spel zelf? Ikzelf zoek het in de hoek van het spel zelf, omdat alle andere software wel goed loopt.

Tijdens het spel zijn de temps van het moederbord en de processor 33/50 graden, indien overgeklokt, en 32/48 indien niet overgeklokt. Die zijn acceptabel volgens mij.

PS: deze thread loopt hard...

• fazertje
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20-11 19:05
bios versie 1004.2 is ook al weer uit :P

oops vergat te kijken op de last page :(

fazertje wijzigde deze reactie 29-04-2003 18:52 (38%)

• _XipHiaS_
  • Niet online
quote:
fazertje schreef op 29 april 2003 @ 18:50:
bios versie 1004.2 is ook al weer uit :P

oops vergat te kijken op de last page :(
Was hier al gemeld! Ah, je was er nu ook achter :D.

Wat nog niet gemeld was is dat hier: ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe/ een final lijkt te staan (geen beta nr) :?. Dat zou wel héél snel zijn gezien het aantal 1003 beta's. Ook in de .zip geen beta nr. en gewoon .awd als extensie, vreemd.

_XipHiaS_ wijzigde deze reactie 29-04-2003 19:01 (49%)

• gpvelzen
  • Laatst online: 29-09-2005
quote:
_XipHiaS_ schreef op 29 April 2003 @ 18:53:
[...]

Was hier al gemeld! Ah, je was er nu ook achter :D.

Wat nog niet gemeld was is dat hier: ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe/ een final lijkt te staan (geen beta nr) :?. Dat zou wel héél snel zijn gezien het aantal 1003 beta's. Ook in de .zip geen beta nr. en gewoon .awd als extensie, vreemd.
werkt asusupdate tenminste ook een keertje....
en omdat je dan zonder herkenningsproblemen een P4C (800mhz fsb kan draaien) wat toch wel euk is als je er net een gekost hebt... (als je geld over hebt)

gpvelzen wijzigde deze reactie 29-04-2003 23:26 (15%)

Mijn Sys Specs WinXP SP1 P4 2,4 800 D1 Ghz@ 3,22Ghz op 1,625volt |Mijn 3dMark 2k1 15696

• ThaHandy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23-11 14:53

ThaHandy

Discovery Channel

ik heb hier een promise ultra100 tx2 kaartje er in gedaan maar dat draait voor geen meter
veel "lags"in windows haperende muis/geluid... pc freezed dus voor enkele milisec. achterelkaar

bij wie werkt het wel goed?

• gpvelzen
quote:
ThaHandy schreef op 29 april 2003 @ 23:24:
ik heb hier een promise ultra100 tx2 kaartje er in gedaan maar dat draait voor geen meter
veel "lags"in windows haperende muis/geluid... pc freezed dus voor enkele milisec. achterelkaar

bij wie werkt het wel goed?
bij mij wel.. maar update je promisse bios en drivers eens, gooi er sp3 op en zet in je bios je pci latency op 64 ipv 32 en check ff op shared irq's

gpvelzen wijzigde deze reactie 29-04-2003 23:27 (5%)

Mijn Sys Specs WinXP SP1 P4 2,4 800 D1 Ghz@ 3,22Ghz op 1,625volt |Mijn 3dMark 2k1 15696

• KHdV543
Wat heeft het algemeen voor nut om je PCI latency op 64 ipv 32? Bij mij haperen de mp3tjes af en toe wat is hier aan te doen?

Specs, zie sig....

God is a DJ Mijn Specs.

• gpvelzen
quote:
KHdV schreef op 29 april 2003 @ 23:38:
Wat heeft het algemeen voor nut om je PCI latency op 64 ipv 32? Bij mij haperen de mp3tjes af en toe wat is hier aan te doen?

Specs, zie sig....
In welk pci slot zit je Audigy? anayway slot 6 (de evil blauwe) wordt afgeraden voor een SB Live / Audigy (2) gooi h'm eens in slot 5 (als hij in slot 6 zit) en check ff op shared irq's

de PCI latency slaat erop hoeveel tijd je pci kaarten krijgen om hun data te versturen aan een (1) stuk door dus 64 clocks ipv 32

• Pjotrik
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 22:52

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Ik heb mijn vorige plankje ingeleverd en een andere p4pe er voor terug gehad. Deze heeft dus tot nu toe helemaal geen enkel probleem. Zelfs de installatie die op het probleembordje niet wilde draaien en naar de knoppen was, deed het op de nieuwe dus mooi weer wel. :)

Wel lekker vaag.
Ik durf alleen geen biosupdate uit te voeren omdat het nu lekker loopt. Ik laat ze maar ff staan.

xboxone = ouwe zeem

• RaSta1337
  • Laatst online: 03-05-2003
Heb dus van de eerste keer het coldboot probleem gehad, ga ff mijn bios upgraden misschien helpt dat, maar wat meer is, is dat mijn cpu (P4)niet correct herkend word. Indien ik hem op 2666 zet (wat hij ook is) start ie niet op dus heb ik hem ietsjes lager gezet en werkt ie wel.

Nu ja ff bios upgraden en laat jullie wel iets weten of er iets veranderd is

• Tao
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21-11 18:34

Tao

DPC DE KOMETEN

Onlangs ook dit bordje gekocht.
Werkt prima zonder klachten (de leverancier vertelde wel eerst 2 'rotte' exemplaren ontvangen te hebben).

Geen problemen met coldboot, maar dat komt gewoon door 24/7 draaien van de pc >:)
Geen problemen met SBLive (1e versie), behalve met de XP-drivers.
Schokkend afspelen van geluid, of stukken niet spelen, was het gevolg.
Een update met het Livedrive pack heeft dat weer verholpen. De kaart zit in het 2e PCI-slot trouwens.

Ben nog niet driftig met overklokken begonnen, maar de FSB draait vooralsnog op 148, met vcore op 1.60 volt stabiel. Asus PCProbe temps geloof ik niet zo (die geeft 61 graden aan voor de cpu en 31 voor mobo - en dat met 19 graden binnenshuis). Boven de 150 krijg ik wat resets te zien, of incidenteel hangen.
Ik heb nog wat vcore reserve, dus kan nog wat verder experimenteren...

Specs:
P4PE deluxe
P4 3.06@3.4
2 x 80 GB Maxtor
1 x 512 MB Kingston HyperX XMS3000 CAS 2
Ati 9700 Pro
450 W voeding
XP SP1
Bios 1003

Diablo3

• Par_Martinos
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
quote:
epo schreef op 25 April 2003 @ 17:09:
[...]

onzin, bordje is prima ! en ook nog eens goed overklokbaar, veel beter dan mijn vorige p4s533. Ik heb werkelijk nergens last van, geen cold boot, helemaal niks.
Alles werkt gewoon TOP !
Absoluut mee eens! Jammer genoeg moest ik het bordje in de pc van een ander schroeven, en heb ik mjn club-3d mobo nog maar pas, maar anders had ik hem in mijn case geknikkerd. Zonder polsbandje. :z

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

• FP|IA
  • Niet online
Ondanks dat het een goed bord is, en ik erop heb zitten wachten destijds, zou ik zo voor een P4C800 gaan als ik het geld had...

Maar ja, een 800 MHz P4, een extra 512 MB Corsair, en de P4C800: 250 (voor de 2.4 die gaat uitkomen) + 170 (geheugen) + 210 (bord) = 630 euro. :'(

Toch nog maar een maandje of 18 verder met de P4PE, en dan zien we wel wat er te krijgen is. Dan bekijken we natuurlijk weer beide kanten: Intel én AMD. Intel better not get lazy! >:)

Edit: ik lees net op www.asusboards.com dat P4C800 een aantal tekortkomingen heeft, zoals het niet gebruiken van een IHC5 maar een Promise controller, en problemen met geheugentimings...

FP|IA wijzigde deze reactie 30-04-2003 17:06 (18%)

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Ik heb gisteren voor het eerst m'n systeem overclocked en ik moet zeggen dat dit een erg leuke bezigheid is. Ik kan me nu voorstellen waarom sommigen tot de laatste Mhz eruit willen halen.

Maargoed, ik ben dus nog een behoorlijke noob wat deze hobby betreft en ik zou graag van de harde tweakers hier willen weten of ik het zaakje wel goed instel. Ik heb alle faqs gelezen en verschillende draadjes bekeken.

Dit is m'n systeem configuratie

Asus P4PE, GLAN, Raid, SATA, Firewire
P4 2,4Ghz 533
Standaard koeler op CPU, 1 case-fan op 7 volt
512Mb infineon PC2700 CL2.5 (DDR333) (1 reepje)
Ati Radeon 8500 64Mb
Maxtor 80Gb fluid

Ik heb het volgende gedaan :
- FSB opgevoerd naar 156Mhz -> 18*156 = 2,8 Ghz
- Geheugen timings op 2,2,2,7
- Geen aanpassingen aan vcore

Daarna met SiSandra burntests gedaan en een aantal loops in 3dMark2002 en 3dMark2003
(Geen artifacts en alles stabiel)

De nieuwste versie van Motherbord Monitor gaf aan :

CPU = 49/50 graden Celsius
MB = 35 graden Celsius

Ik zou zeggen netjes, maar is dat ook wel zo ?

Kan ik nog hoger ?

Sandra gaf aan dat het geheugen trager is dan de CPU aankan en dat de CPU dus zit te wachten.
Kan ik daar wat aan doen of zijn de 2,2,2,7 timings strak genoeg ? Of heeft het daar niets mee te maken ?

In het BIOS zie ik staan Turbo Memory die bij mij op disabled staat. Wat is dit ? Het handboek zegt daar niets over.

Moet voor het geheugen de speed op AUTO staan of moet ik deze op 375 Mhz zetten ?

Ik heb trouwens ook het nieuwe BIOS geflashed (1004) en heb er nog geen problemen mee.

Bij mij staat Q-fan op disabled. Heeft dit voordelen ? Als hij disabled staat, gaat de FAN dan maximaal ?

Xymox wijzigde deze reactie 01-05-2003 09:19 (8%)

• XtremeDesign
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 22:29
ik heb hier 3 P4PE's staan en zonder problemen, ook geen Cold Boots.
Alle componenten komen bij Informatique vandaan en allemaal standaard bios 1002
(de Sound/Lan onboard versie zonder Sata en GbLan en Fw)

Waar komt dat verhaal over zo'n polsbandje nou vandaan? ik heb alle 5 pc's die ik tot nu toe gebouwd heb zonder polsbandje gebouwd en ze deden het alle 5 (en nogsteeds) waar is zo'n polsbandje nou precies goed voor? want dan moet ik in het vervolg toch maar zo'n ding gebruiken.

specs1:
P4PE
P4 2,5 Ghz
512 MbDDR Dane Elec 2700
Asus Geforce 4mx 64 mb ddr
80 gig Western Digital
Audigy Player

specs2:
P4PE
P4 2,4 Ghz
512 MbDDR Kingston 2700
40 gig Western Digital

specs3:
P4PE
Celeron 2Ghz
512 MbDDR Dane Elec 2700
40 gig Western Digital

XtremeDesign wijzigde deze reactie 01-05-2003 13:32 (42%)

Hi :)

• Troubles22K
quote:
XtremeDesign schreef op 01 mei 2003 @ 13:20:
Waar komt dat verhaal over zo'n polsbandje nou vandaan? ik heb alle 5 pc's die ik tot nu toe gebouwd heb zonder polsbandje gebouwd en ze deden het alle 5 (en nogsteeds) waar is zo'n polsbandje nou precies goed voor? want dan moet ik in het vervolg toch maar zo'n ding gebruiken.
Zo een polsbandje is voor het esd verhale (statische electriciteit). Mocht je statisch geladen zijn en een dermate spanning heb opgebouwd dan bestaat de grote kans dat je je onderdelen beschadigd. Zo'n polsbandje zorgt ervoor dat je daar geen last van hebt. Kijk anders even met de search daarop, vast en zeker dat er een topic over is.

• FP|IA
  • Niet online
quote:
Xymox schreef op 01 May 2003 @ 08:55:

knip...

Dit is m'n systeem configuratie

Asus P4PE, GLAN, Raid, SATA, Firewire
P4 2,4Ghz 533
Standaard koeler op CPU, 1 case-fan op 7 volt
512Mb infineon PC2700 CL2.5 (DDR333) (1 reepje)
Ati Radeon 8500 64Mb
Maxtor 80Gb fluid

Traag geheugen als je gaat overklokken.

Ik heb het volgende gedaan :
- FSB opgevoerd naar 156Mhz -> 18*156 = 2,8 Ghz
- Geheugen timings op 2,2,2,7
- Geen aanpassingen aan vcore

Dat is een stevige overklok, zeker voor het geheugen.

Daarna met SiSandra burntests gedaan en een aantal loops in 3dMark2002 en 3dMark2003
(Geen artifacts en alles stabiel)

Werkelijk? Sandra Burn-in en 3DMark kan ik op 2700 MHz bij mij ook nog draaien, maar SimCity 4 knalt eruit boven de 2.53, binnen een half uur. Testen met zulke progs is de moeite niet. Ga een paar vette spellen draaien, zoals UT2k3, SimCity, en dan op 1280x960 (of hoger >:) ) en alle details op FULL.

De nieuwste versie van Motherbord Monitor gaf aan :

CPU = 49/50 graden Celsius
MB = 35 graden Celsius

Ik zou zeggen netjes, maar is dat ook wel zo ?

Als je de tempsensoren mag geloven, is deze temperatuur goed.

Kan ik nog hoger ?

Ik denk het niet. Je CPU misschien wel, maar je geheugen zit al aan de max.

Sandra gaf aan dat het geheugen trager is dan de CPU aankan en dat de CPU dus zit te wachten.
Kan ik daar wat aan doen of zijn de 2,2,2,7 timings strak genoeg ? Of heeft het daar niets mee te maken ?

Timings kunnen nog naar 2-2-2-5, maar dat zal je niet veel helpen. Ik vind het al frappant dat je geheugen op deze snelheid wil lopen, op CAS 2. (Heb je een andere verhouding genomen, zoals 1:2, zodat het geheugen nu loopt op 312 MHz?)

In het BIOS zie ik staan Turbo Memory die bij mij op disabled staat. Wat is dit ? Het handboek zegt daar niets over.

Je geheugen wordt er wat sneller door. Het is een toevoeging van Asus, en het heeft wel iets weg van het officieel ondersteunde PAT in de Canterwood. (Performance Acceleration Technology.) Het heeft echter als nadeel dat het je computer onstabiel kan maken.

Moet voor het geheugen de speed op AUTO staan of moet ik deze op 375 Mhz zetten ?

AUTO is trager. 375 is de snelste verhouding. Je moet alleen zelf testen of je geheugen het aan kan.

Ik heb trouwens ook het nieuwe BIOS geflashed (1004) en heb er nog geen problemen mee.

Zou je dat dan willen? :P

Bij mij staat Q-fan op disabled. Heeft dit voordelen ? Als hij disabled staat, gaat de FAN dan maximaal ?

Zet Q-Fan aan. Het mainboard regelt dan zelf hoe snel de ventilator moet lopen. Als Q-Fan uit staat, gaat de ventilator inderdaad maximaal draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
ahum... ok daar gaan we weer: ftp://ftp.asuscom.de/pub/...NTEL_Chipset/i845pe/P4PE/ gelieve deze link te volgen om aan BIOS 1005 beta 1 te geraken :D.

De grote vraag is: "Waar is 1004 final gebleven?" alleen 1003 staat er nog daar :? .

_XipHiaS_ wijzigde deze reactie 02-05-2003 12:49 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Hmmm, dat gaat snel zeg. Volgens mij zitten ze bij Asus te stressen !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FP|IA
  • Niet online
quote:
_XipHiaS_ schreef op 02 May 2003 @ 12:47:
ahum... ok daar gaan we weer: ftp://ftp.asuscom.de/pub/...NTEL_Chipset/i845pe/P4PE/ gelieve deze link te volgen om aan BIOS 1005 beta 1 te geraken :D.

De grote vraag is: "Waar is 1004 final gebleven?" alleen 1003 staat er nog daar :? .
1004 staat hier.

Het is niet de moeite om daarheen op te waarderen. Er is slechts CPU code toegevoegd voor de laatste nieuwe processoren. Ik wacht wel even op 1005.

(Als Asus nu eens changelogs zou opgeven... de borden zijn meestal van goede kwaliteit, en er komen veel BIOSSEN uit, maar waarom geen fatsoenlijke changelogs? :( Soms is er wel een, maar die is dan erg beknopt.)

FP|IA wijzigde deze reactie 02-05-2003 14:47 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20-11 19:05
ik heb ze nog allemaal en heb ze ff gezipt
ze staan hier oude biossen p4pe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• epo
1005 beta 1 draait prima hier ! of ie beter is dan 1004 ?? lijkt hetzelfde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KHdV543
Ik vraag me af waarom jullie toch continu elke beta bios flashen. Het verschil is nooit noemenswaardig en je weet het maar nooit met een beta bios. Als je systeem goed draaid en in de changelog staan geen enorme verbeteringen, dan heeft het echt geen nut volgens mij.

KHdV543 wijzigde deze reactie 02-05-2003 22:07 (1%)
Reden: typo

God is a DJ Mijn Specs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• andre_at_home
  • Laatst online: 14-08 19:17
dit mobo komt wel erg goed uit de testen en zo compleet. Hij staat bij mij bovenaan op het lijstje als opvolger van de CUV4X/PIII@800MHz, die ook zo stabiel is, maar helaas geen P4 ondersteunt.

André

Acties:
  • 0Henk 'm!

• epo
quote:
KHdV schreef op 02 May 2003 @ 22:06:
Ik vraag me af waarom jullie toch continu elke beta bios flashen. Het verschil is nooit noemenswaardig en je weet het maar nooit met een beta bios. Als je systeem goed draaid en in de changelog staan geen enorme verbeteringen, dan heeft het echt geen nut volgens mij.
ach ja, why not ? hopend op een sneller systeempje maybe ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FP|IA
  • Niet online
quote:
FirePower schreef op 29 April 2003 @ 17:49:
_XipHiaS_, je was alweer eens eerder. Ik wilde net de link naar het nieuwe bèta BIOS posten.

Ik heb hier zelf nu een klein probleem, maar ik weet niet of het aan de P4PE ligt.

Zie mijn sig voor de systeemspecificaties. De processor, een P4 2.4B, loopt al lange tijd op 2.67, en het geheugen (Corsair XMS3200) loopt al een hele tijd op 370 MHz. Niks is hier de laatste tijden gecrashed. Alle spellen, zoals RTCW, Baldur's Gate, Icewind Dale, Neverwinter Nights .... noem maar op, en alle programma's, lopen goed.

Nu heb ik sinds kort SimCity 4, en dat spel knalt er soms willekeurig uit, soms met een BSOD, soms door gewoon terug te vallen naar het bureaublad. Als ik mijn systeem standaard zet, dus op 2.4 en het geheugen op 333, dan loopt het spel veel langer goed, maar uiteindelijk crashed het toch. (Na 3-4 uur, tegenover 1/2 uur.)

Ik vind het vreemd dat SC4 sneller crashed als ik mijn systeem overklok. Het is bekend dat SC4 buggy is, maar dan zou het nog niet sneller moeten crashen op een overgeklokt systeem. (Alle Maxis spellen zijn de laatste tijd jammer genoeg erg buggy, zelfs zo erg dat ze regelmatig crashen.)

Ik heb deze componenten draaien qua software, en die hebben nooit problemen opgeleverd:

Windows 2000 SP3 met alle hotfixes
Laatste Intel INF, en IAA
nVidia driver 30.82 (Detonator 40 is voor DX 9)
Directx 8.1b
Soundblaster, laatste drivers
SimCity 4, Patch 2 (dx 8.1 spel)

Ligt het crashen van SC4 nu aan de overklok, of aan het spel zelf? Ikzelf zoek het in de hoek van het spel zelf, omdat alle andere software wel goed loopt.

Tijdens het spel zijn de temps van het moederbord en de processor 33/50 graden, indien overgeklokt, en 32/48 indien niet overgeklokt. Die zijn acceptabel volgens mij.

PS: deze thread loopt hard...
Effe mezelf quoten :P

Ik heb hiermee zitten experimenteren.

Als ik de proc op 2.67 zet, met het geheugen op 370 MHz, dan houdt SC4 het niet eens een half uur vol. Hij crashed dan minstens naar de desktop, maar meestal met een blauw scherm als IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, OF PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Zet ik de proc op 2.4 (standaard) met het geheugen op 355, dan crashed SimCity 4 ergens tussen de 3 en 4 uur. Stel ik het geheugen in op 333 (standaard) en de proc op 2.4 (standaard), dan lijkt het alsof SimCity 4 stabiel is: het heeft gisteren 4 tot 5 uur gedraaid, en vandaag 4 uur, zonder crash.

Waarom zou dit spel zo overgevoelig zijn voor een overklok? Al mijn andere software loopt perfect met de PC op 2.67/370. Het moet wel gezegd worden dat SC4 op 1024x768-32bit met alle details op high, MET AFSTAND het allerzwaarste spel is dat ik heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Wat doen Prime95 en Memtest86 op de settings die je noemt?

Ik bedoel, ik kan ook uren- en urenlang UT2003 spelen met mijn 2.4B op 3GHz, maar Prime95 gaat al na 10 minuten op zijn plaat...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FP|IA
  • Niet online
quote:
Tachyon schreef op 03 May 2003 @ 02:26:
Wat doen Prime95 en Memtest86 op de settings die je noemt?

Ik bedoel, ik kan ook uren- en urenlang UT2003 spelen met mijn 2.4B op 3GHz, maar Prime95 gaat al na 10 minuten op zijn plaat...
Prime95 gebruik ik niet. Deze heb ik zien vastlopen/crashen/uitvallen op PC's waarop ik nog nooit een BSOD of een crash heb meegemaakt. Ook heb ik het progje zien uitvallen op zwaar ondergeklokte PC's. Prime95 vertrouw ik voor geen meter.

MemTest en Sandra Burn-in heb ik al beiden een keer 12 uur lang met succes gedraaid, toen de PC op 2.67/370 liep. Zoals ik al eerder zei: geen enkel ander programma crashed als de PC is overgeklokt, alleen SimCity 4. Deze crashed alleen (nog) niet op de standaard instellingen. Ik vind dat echt vreemd.

Dit kost me echter wel een 40 MHz aan geheugen, (Corsair XMS3200, speciaal gekocht om 370-400 MHz mee te halen :( Had ik maar 1 GB Samsung PC3200 gekocht...) en 267 MHz processorsnelheid. (Deze P4 klokt sowieso niet fatsoenlijk over. Hoger dan 2700 wil hij niet, want dan krijg ik zelfs regelmatig BSOD's in Win2k. 2700 trekt hij echter wel nog. Niet onder SimCity 4 echter...)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

quote:
FirePower schreef op 03 May 2003 @ 02:32:
[...]

Prime95 gebruik ik niet. Deze heb ik zien vastlopen/crashen/uitvallen op PC's waarop ik nog nooit een BSOD of een crash heb meegemaakt. Ook heb ik het progje zien uitvallen op zwaar ondergeklokte PC's. Prime95 vertrouw ik voor geen meter.
Daar kan ik het volgende op antwoorden:
quote:
Q) A forum member said "Don't bother with prime95, it always pukes on me,
and my system is stable!. What do you make of that?"

or

"We had a server at work that ran for 2 MONTHS straight, without a reboot
I installed Prime95 on it and ran it - a couple minutes later I get an error.
You are going to tell me that the server wasn't stable?"

A) These users obviously do not subscribe to the 100% rock solid
school of thought. THEIR MACHINES DO HAVE HARDWARE PROBLEMS.
But since they are not presently running any programs that reveal
the hardware problem, the machines are quite stable. As long as
these machines never run a program that uncovers the hardware problem,
then the machines will continue to be stable.
:)

Wat betreft die onderklokte machine: oudere versies van Prime95 "have been known to cause problems on fast P4's"
Download de laatste versie en je hebt daar geen last meer van.

Mijn ervaring met Prime95 is dat het een zeer kritisch proggie is wat zeer zeker een scherprechter kan zijn tussen 100% stabiel en 95% stabiel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
quote:
FirePower schreef op 03 mei 2003 @ 02:32:
[...]

MemTest en Sandra Burn-in heb ik al beiden een keer 12 uur lang met succes gedraaid, toen de PC op 2.67/370 liep. Zoals ik al eerder zei: geen enkel ander programma crashed als de PC is overgeklokt, alleen SimCity 4. Deze crashed alleen (nog) niet op de standaard instellingen. Ik vind dat echt vreemd.

Dit kost me echter wel een 40 MHz aan geheugen, (Corsair XMS3200, speciaal gekocht om 370-400 MHz mee te halen :( Had ik maar 1 GB Samsung PC3200 gekocht...) en 267 MHz processorsnelheid. (Deze P4 klokt sowieso niet fatsoenlijk over. Hoger dan 2700 wil hij niet, want dan krijg ik zelfs regelmatig BSOD's in Win2k. 2700 trekt hij echter wel nog. Niet onder SimCity 4 echter...)
Misschien is dit voor jou wel 's 'n "leuk" moment om de laatste Prime95 toch weer 's te proberen. Bijv. als SC4 eruit knald bij jou, doet Prime95 dat dan ook? En als SC4 goed blijft lopen, misschien Prime95 ook wel. Je kan het toch minstens weer eens proberen met de laatste versie, misschien kom je dan wel tot 'n hele andere conclusie als Prime en SC ineens soortgelijke problemen aan het licht brengen. Je achtte je systeem misschien ook stabiel voordat je SC4 erop gooide...

_XipHiaS_ wijzigde deze reactie 03-05-2003 11:06 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 05-11 10:51
quote:
FirePower schreef op 03 May 2003 @ 00:57:
[...]

Effe mezelf quoten :P

Ik heb hiermee zitten experimenteren.

Als ik de proc op 2.67 zet, met het geheugen op 370 MHz, dan houdt SC4 het niet eens een half uur vol. Hij crashed dan minstens naar de desktop, maar meestal met een blauw scherm als IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, OF PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Zet ik de proc op 2.4 (standaard) met het geheugen op 355, dan crashed SimCity 4 ergens tussen de 3 en 4 uur. Stel ik het geheugen in op 333 (standaard) en de proc op 2.4 (standaard), dan lijkt het alsof SimCity 4 stabiel is: het heeft gisteren 4 tot 5 uur gedraaid, en vandaag 4 uur, zonder crash.

Waarom zou dit spel zo overgevoelig zijn voor een overklok? Al mijn andere software loopt perfect met de PC op 2.67/370. Het moet wel gezegd worden dat SC4 op 1024x768-32bit met alle details op high, MET AFSTAND het allerzwaarste spel is dat ik heb.
Het ligt niet aan je spel. Je geheugen kan het blijkbaar niet aan.
Wat voor geheugen heb je in je systeem zitten?

fotoportfolio

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FP|IA
  • Niet online
quote:
Ka_ka_rot schreef op 03 mei 2003 @ 13:53:
[...]

Het ligt niet aan je spel. Je geheugen kan het blijkbaar niet aan.
Wat voor geheugen heb je in je systeem zitten?
Er zit Corsair XMS3200 in. Deze draait 12 uur lang MemTest Extended Tests op 400 MHz CAS2-2-2-5. Geen enkel ander spel crashed. Ik draai bijvoorbeeld UT op 1600x1200, full details, en ook UT2k3 loopt ergens in die orde. Ze draaien beide zonder te crashen. SC4 is echt het enige spel/programma dat op mijn PC crashed. Misschien ga ik eens Prime95 proberen als de PC niet is overgeklokt, maar als Prime95 er weer uitknalt, dan zal ik het programma nooit meer proberen.

IMHO is een PC 100% stabiel, of niet stabiel. Ik kan op mijn computer echt elke test loslaten, zoals Sandra, MemTest, UT(2k3) benches, 3DMark (2k/2k3), en elk aner spel dat ik heb. De PC heeft uptimes gehad van over 1 week, op 2.667/370. Nu installeer ik SimCity 4, en dat spel heeft problemen. Dan kom ik wel tot de conclusie dat dit spel onstabiel is. (Waarom het nog onstabieler is op een overgklokte PC is me een raadsel.) Ik heb op vele verschillende fora op internet al gelezen dat mensen met SC4 stabiliteitsproblemen hadden. (Neverwinter Nights was bijvoorbeeld ook niet stabiel vóór patch 1.18... er zaten onnoemelijk veel geheugenlekken in dat spel.) The Sims heb ik ook nooit voor een lange tijd aan het lopen gehad, op geen enkele PC. Ook dit spel heeft meer patches gehad dan economisch verwantwoord is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
quote:
FirePower schreef op 03 mei 2003 @ 15:20:
[...]

Er zit Corsair XMS3200 in. Deze draait 12 uur lang MemTest Extended Tests op 400 MHz CAS2-2-2-5. Geen enkel ander spel crashed. Ik draai bijvoorbeeld UT op 1600x1200, full details, en ook UT2k3 loopt ergens in die orde. Ze draaien beide zonder te crashen. SC4 is echt het enige spel/programma dat op mijn PC crashed. Misschien ga ik eens Prime95 proberen als de PC niet is overgeklokt, maar als Prime95 er weer uitknalt, dan zal ik het programma nooit meer proberen.

IMHO is een PC 100% stabiel, of niet stabiel. Ik kan op mijn computer echt elke test loslaten, zoals Sandra, MemTest, UT(2k3) benches, 3DMark (2k/2k3), en elk aner spel dat ik heb. De PC heeft uptimes gehad van over 1 week, op 2.667/370. Nu installeer ik SimCity 4, en dat spel heeft problemen. Dan kom ik wel tot de conclusie dat dit spel onstabiel is. (Waarom het nog onstabieler is op een overgklokte PC is me een raadsel.) Ik heb op vele verschillende fora op internet al gelezen dat mensen met SC4 stabiliteitsproblemen hadden. (Neverwinter Nights was bijvoorbeeld ook niet stabiel vóór patch 1.18... er zaten onnoemelijk veel geheugenlekken in dat spel.) The Sims heb ik ook nooit voor een lange tijd aan het lopen gehad, op geen enkele PC. Ook dit spel heeft meer patches gehad dan economisch verwantwoord is...
Draai alleen MT86 test #8 eens achter elkaar, heb ook wel eens gehad dat het 3x goed ging, bij 4e x test 8 kreeg ik 3 foutjes, niet veel, maar toch foute boel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yoni Ellous
  • Laatst online: 26-05-2003
Enige tijd geleden heb ik een Asus P4PE mobo aangeschaft. Een prima moederbord maar ik heb nog wel wat vragen voor diegene die er echt verstand van hebben. Om te genieten van onze adsl verbinding moet ik werken met een vast ip adres i.pv. een automatische toegewezen adres door WinXP. Ik vraag me af waaraan dit kan liggen? Ik maak gebruik van bios 1002. Nu zag ik dat je kan switchen naar 1003 maar ik las op het forum vele ontevreden berichten. Als iemand mij kan vertellen wat gunstig is om te doen en hoe stel ik dat zeer op prijs en ben ik nog :) dan ik al ben met dit mobotje. En dan nog een afsluitend vraagje. Ik heb twee mooie reepjes geheugen (Kingston Hyper X 512 DDR 333) maar heb ze nu zitten op plek 1 en 3 maar las dat je ze beter kan plaatsen op 1 en 2. Als iemand hier meer over weet hoor ik dat ook graag. In afwachting en alvast bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 00:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Yoni Ellous schreef op 03 May 2003 @ 15:43:
Enige tijd geleden heb ik een Asus P4PE mobo aangeschaft. Een prima moederbord maar ik heb nog wel wat vragen voor diegene die er echt verstand van hebben. Om te genieten van onze adsl verbinding moet ik werken met een vast ip adres i.pv. een automatische toegewezen adres door WinXP. Ik vraag me af waaraan dit kan liggen?
Dat ligt er waarschijnlijk aan dat je ADSL provider je een vast adres geeft en geen DHCP server over de ASDL draait :z - lees de documentatie over je ADSL hierover als je meer wilt weten
quote:
[...]MvG
Uit de GoT Forumgedrag FAQ:
quote:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.
Welkom iig op GoT; je zou er zeker goed aan doen de verschillende FAQs door te lezen mbt forumgedrag en topics posten (je hebt precies deze vraag ook in een losse topic gesteld- een keer vragen is echt genoeg, en deze topic is de goede plek ervoor). Sowieso is veel al eens langsgekomen, dus gebruik de search voordat je een topic start- misschien is er net iemand met hetzelfde geweest (denk hier vooral aan dat ADSL verhaal)

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yoni Ellous
  • Laatst online: 26-05-2003
Oke Dion B je hebt gelijk maar fouten maken is menselijk. Verder draai ik wel DHCP dus daar kan het niet aan liggen. Andere suggesties blijven dus welkom voor zowel ADSL & Geheugen reepjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Troubles22K
quote:
Yoni Ellous schreef op 03 mei 2003 @ 15:43:
Enige tijd geleden heb ik een Asus P4PE mobo aangeschaft. Een prima moederbord maar ik heb nog wel wat vragen voor diegene die er echt verstand van hebben. Om te genieten van onze adsl verbinding moet ik werken met een vast ip adres i.pv. een automatische toegewezen adres door WinXP.
Voor je adsl zou ik het toch bij je provider zoeken of gewoon je instellingen. Ik heb zelf geen problemen hier en ook ik werk met een vast adres toegewezen door de dhcp van de ISP. Wellicht dat er iets verkeerd is ingesteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SAM11
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 02-11-2010
problemen problemen

echt dit p4pe bord doet het geweldig alleen het opstarten.
windows begint te laden en dan als windows is opgestart valt de pc spontaan uit.
na enkele malen reset te hebben doet de computer het goed.

is dit het beruchte cold boot problem want de pc komt altijd door het bios heen??

het is namelijk zo dat ik eerst een gigabyte mobo (chipset 845pe) had maar dat is gestorven en toen heb ik dit bord gekregen te vervanging.

Tweakers makes IT

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FP|IA
  • Niet online
quote:
SAM11 schreef op 04 May 2003 @ 22:53:
Is dit het beruchte cold boot problem want de pc komt altijd door het bios heen??
Nee, dit is niet het coldboot probleem.

Een coldboot probleem betekent dat de PC niet doorstart, als je deze de eerste keer op een dag aanzet. De PC gaat wel aan, en geeft meestal daarna geen teken van leven meer, behalve draaiende HDD's en fans. Soms geeft hij ook nog de "OK" piep, en blijft dan hangen. Drukken op de resetknop "verhelpt" dit probleem, en de PC start dan voor de rest van de dag goed op.

Het is echter blijkbaar maar een klein deel van de P4PE's die dit probleem hebben... ik heb er zelf nog geen gezien met dit probleem, en ik heb toch al een aantal P4PE's gebruikt om PC's mee te bouwen.

FP|IA wijzigde deze reactie 05-05-2003 15:21 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SAM11
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 02-11-2010
ja, ik had het intussen nog eens rustig doorgelezen over het cold boot problem.
maar ik denk dat met mijn geheugen nu te maken heeft, ik heb het bord nu 2 maanden en zonder problemen. maar opeens dacht ik eraan dat ik memory turbo mode aan had gezet dus nu ff gedisabled en hij doet het weer supers.

Tweakers makes IT

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FP|IA
  • Niet online
Ik heb voor mijn onderdelen (P4PE, P4 2.4B, HSF, en Corsair geheugen) *** euro betaald. Ik kwam er net achter dat toen voor net 100 euro meer een dual AMD 1800+ had kunnen hebben. :( (Die 100 euro zou dan in stille koeling gestoken moeten worden, want mijn PC is nu bijna net zo stil als een DELL HomePC.)

Als ik na mijn vakantiewerk genoeg geld heb, gaat wellicht mijn P4 er weer uit...

(Tja, je blijft een hardware liefhebber, of niet. Mijn PC's volgen zich steeds sneller op: de XT ging bijna 5 jaar mee: eind 1989 tot eind 1994, de 486 ging 4 jaar mee, van eind 1994 tot eind 1998, de P2 hield het 2.5 jaar uit, van eind 1998 tot half 2001, en de AMD 1400 trok het maar net iets langer dan 1 jaar, van half 2001 tot 3kwart van 2002. De P4 staat hier nu 7 maanden, en ik denk alweer over een AMD. Is toch niet zo gezond voor mijn beurs... of ben ik gewoon nooit tevreden? :P )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ssj_gohan
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17-07 14:58

ssj_gohan

Darwin FTW!

tis maar wat je leuk vind.

Mijn allereerste pc was in 1995 en was een tulip Pentium I met 66MHZ daarna kwam er in 1996 een PII 266MHZ en in 1998 kwam er een PIII 533MHZ en gisteren kwam er een PIV 2,4 Ghz die lekker snel en goed gekoeld is. Heb trouwens ook dat moederbord P4b533 alleen zonder raid. en moet zeggen is een fijn moederbord. Goed over te clocken enz enz..

Kenzy von Hollandheim 6-12-1996 - 5-7-2009 - Gravity is not a version of the truth. It is the truth. Anyone who doubts it is invited to jump out a tenth story window.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*