Toon posts:

Asus P4PE - Deel 2 [Ervaringen]

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.982 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm zo'n erge tweaker ben ik nu ook weer niet.. de meeste problemen die ik heb kan ik zelf wel oplossen, maar als het echt te erg word, kom ik hierlangs.. 9/10 keer kom ik er dan wel uit.

anyway, 27xx = laag zeg je, ik kan em in me bios dus niet op fullspeedzetten wat dat werkt niet blifjt gewoon he zelfde draaien.. je zei wat over aan mn voeding koppelen.. wat stel je voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/omegared/temp.jpg dit moet toch veel beter kunnen of niet?
Dit is dus IDLE mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 June 2003 @ 23:46:
Hebben jullie ook dat de bios van Asus p4pe Aanzienlijk TRAAg is? ik bedoel dus, tussen menu's switchen enzo? en met het naar beneden en boven selecteren van items?
Deze traagheid in het BIOS is normaal bij de P4PE. Waarom dat is weet ik niet, maar ze hebben het allemaal, de mijne ook.

Dit zijn mijn huidige temperaturen en voltages (idle, en het is 30 graden hier):

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/asusprobe.jpg

De voltages zijn goed, maar niet denderend... en dat met een Enermax van 350 Watt. Ik heb slechts één fan op 1900-2000 toeren op de processor, en geen casefans. Die andere fan is de (gemodde) fan van mijn grafische kaart. Jouw Systeem is in orde.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2003 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okdan ik begon me al zorgen te maken, ik heb trouwens zelf ook een 350 watt enermax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb 2,6 ghz met standaard intel koeler en proc wordt 52 graden na een half uur aanstaan. na dat ik een game gespeeld heb of er tijdens schiet ie naar een 60 graden of meer. paar weken geleden heeft de pc zich zelf een keer afgesloten omdat hij te warm was geworden. heb er 1 extra case fan in zitten die de lucht er uit blaast is het verstandiger om er een paar meer te plaatsen die.

In de voeding heb ik geen power fan zitten. ik draai winXP pro sp1.
mobo word ook iets warmer dan 40 graden.
HDD word op een warme dat 45 graden.

verder loopt het systeem stabiel. heb geen bios update uitgevoerd en staat nog op versie 1.002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 10:56:
Heb 2,6 ghz met standaard intel koeler en proc wordt 52 graden na een half uur aanstaan. na dat ik een game gespeeld heb of er tijdens schiet ie naar een 60 graden of meer. paar weken geleden heeft de pc zich zelf een keer afgesloten omdat hij te warm was geworden. heb er 1 extra case fan in zitten die de lucht er uit blaast is het verstandiger om er een paar meer te plaatsen die.

In de voeding heb ik geen power fan zitten. ik draai winXP pro sp1.
mobo word ook iets warmer dan 40 graden.
HDD word op een warme dat 45 graden.

verder loopt het systeem stabiel. heb geen bios update uitgevoerd en staat nog op versie 1.002
Dit is niet goed. Na een uurtje of 2 gamen zit mijn processor rond de 53 graden, maar dan is het wel 30(+) graden hier op mijn kamer. (Stomme zon erop, de hele dag. :( ) Zoals je boven hebt kunnen lezen, heb ik alleen een CPU fan van ~1900-2000 RPM, en geen casefans. Jouw temperatuur moet omlaag kunnen. Ik gebruik een Coolermaster IHC-71L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Ff vraagje;

Kan ik op dit mamabordje een p3 550 Mhz proc plaatse ? Met een tussenstukje ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-10 12:24
tofu schreef op 24 juni 2003 @ 13:46:
Ff vraagje;

Kan ik op dit mamabordje een p3 550 Mhz proc plaatse ? Met een tussenstukje ofzo ?
:D nee

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk_he schreef op 22 June 2003 @ 22:30:
bios 1006 beta 1 staat er nu een maand ( ftp://ftp.asuscom.de/pub/...NTEL_Chipset/i845pe/P4PE/ )
Heeft iemand hier ervaringen mee? beter slechter worden? lijst met changes van asus?

op asus boards nlijft het ook stil.
http://www.abxzone.com/fo...45668&highlight=1006+p4pe
BIOS Revision 1002 Beta 004 draait bij mij nog steeds als een zonnetje. Ben ook wel benieuwd , voorlopig (wegens tijdgebrek) nog het motto
"If it Ain't Broken, Don't Fix It"
Afgezien van het echte tweaken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
tofu schreef op 24 juni 2003 @ 13:46:
Ff vraagje;

Waarom zou je dat willen :?
Je hebt helemaal niets aan de features van de chipset met een oude P3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
Heeft iemand nog toevallig zo'n i/o plaatje voor me die achter op de kast moet? Ik zoek deze nog voor de asus p4pe. :)

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mail Asus, dan krijg je deze thuisgestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
BalusC schreef op 25 June 2003 @ 11:41:
Mail Asus, dan krijg je deze thuisgestuurd :)
Thja, heb al gemaild 5 dagen geleden.. Ik wacht nog steeds op een andwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Ik ga morgen een Asus P4PE met Pentium 4 2.6 GHz 533 Mhz ophalen. Ben erg benieuwd. Ik hoop dat ik geen last krijg van die coldboot problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een n00b vraagje, ik kan bij Kingston netjes mijn P4PE-BP kiezen, waarna hij laat zien welk geheugen er geschikt is.
Die HyperX zien er echter :P uit, maar past dit (staat niet op de site) en wat is eigenlijk het verschil.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die hyperx zijn geschikt, verschil achja ze zijn beter te oc'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had al begrepen dat ze idd "sneller" waren. Maar het ging mij er eigenlijk om dat ik bij zo'n waanzinnig bordje dit beter vind uitkomen ipv de standaard chippies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 juni 2003 @ 17:53:
Ik had al begrepen dat ze idd "sneller" waren. Maar het ging mij er eigenlijk om dat ik bij zo'n waanzinnig bordje dit beter vind uitkomen ipv de standaard chippies.
Wat bedoel je met "standaard chippies" ?
Merkloos zou ik idd bij zo'n mooi bord niet doen, maar beschouw je een ddr-dimm van een merk, zoals Kingston of Dane-Elec ook als standaard?

Hierboven wordt gezegd dat HyperX beter is over te clocken, maar als je niet van plan bent over te clocken, is het onzin om geld uit te geven aan dure dimms omdat deze beter geschikt zijn voor het overclocken. Als je het spul op de snelheden gaat draaien waarvoor het is bedoeld, is een standaard DDR-dimm voldoende. Ik heb een Dane-Elec PC2700 DDR module er bij gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-10 09:31
heb dit es gehoord, en 't klonk wel aannemelijk, klopt dit? :)

"als je een 533MHz FSB Quadpumped cpu gewoon op standaard snelheid laat draaien en niet gaat overclocken heb je gewoon een FSB van 133MHz en dit is dus gelijk aan PC2100 met ook bus van 133MHz."

heb 't zelf ook gemerkt toen ik alles zelf standaard in me kast had, dat in je bios je duurdere PC2700 die bus van 166MHz aankan, dus gewoon wordt terug gezet naar 133MHz..
geheugen stond dus standaard 1:1.
pas toen ik ging overclocken en mijn FSB 166MHz bereikte, ging mijn geheugen ook pas als PC2700 werken...
moet nog ff memtest enzo draaien, maar zonder te testen, boot mijn systeem gewoon met PC3200 instellingen.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 08:35

Xymox

Determinism rulez !

Klopt inderdaad !

Het geheugen loopt standaard mee met de CPU instelling en is op 533Mhz FSB dus 133Mhz !

Overclock je de FSB van de CPU dan gaan de geheugen Mhz'en ook mee omhoog.

Wil je geen CPU overclocking, dan kan je ook je geheugen los overclocken zodat deze wel op volle snelheid loopt.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het klopt inderdaad dat de kloksnelheid in MHz gelijk is, maar de snelheid waarmee data wordt doorgevoerd is anders.

Van beide onderdelen is de kloksnelheid in MHz inderdaad 133. De P4 bus is echter, zoals je al zegt, quadpumped, en er gaat dus 4x zoveel data overheen als "normaal". Deze quadpumped bus vervoert dus evenveel data als een "singlepumped" 533 MHz bus.

Om even de vergelijking van dion_b te gebruiken: stel je hebt een auto die 100 km/u rijdt, en er zit maar 1 persoon in. Dan vervoer je in 1 uur dus 1 persoon 100 km. Wil je er 4 vervoeren, dan moet je dat dus 4 keer doen, en duurt het 4 uur. Als je echter 4 personen meeneemt in die auto, dan vervoer je 4 personen in 1 uur 100 km ver. Dan ben je dus 4 keer zo snel, omdat je 4x zoveel mensen meeneemt; niet omdat de auto sneller is geworden. Je was even snel geweest als je 1 persoon voor 1 uur vervoert, maar dan met een auto die 400 km/u haalt.

Men heeft dit "misbruikt" door te zeggen dat een quadpumped 100 MHz bus gelijk is aan 400 MHz, en DDR geheugen op 266 MHz draait, terwijl het eigenlijk dualpumped 133 MHz is.

Een quadpumped bus van 133 MHz vervoert dus precies 2x zoveel data in dezelfde tijd als een dualpumped 133 MHz geheugenreep. Je moet eigenlijk dual channel geheugen draaien: 2x dualpumped tegelijk = quadpumped. Dat komt dan overeen met de FSB.

Jouw mainboard schakelt waarschijnlijk pas over op PC2700 bij 166 MHz omdat je je geheugen standaard hebt staan, waardoor het synchroon loopt met de bus. (In kloksnelheid dan, dual- of quadpumping daargelaten.) Als je de FSB op 166 zet, draait je geheugen ook op 166 MHz. (Effectief dus 4x166 voor je bus -> 667, en 2x166 -> 333 voor je geheugen.) Kijk eens of je het geheugen los van de FSB kunt instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standaard chippies ... "gewoon" Kingston maar dan printplaatje met chips erop. En die HyperX zien er gewoon :P uit.

Ik heb btw nog niet gekeken wat het prijsverschil is ...

edit:
tiepvout

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

owh 1 ding . Probeer geen !!! 2 !!! Kingston HyperX Modules naast elkaar te plaatsen op een Asus P4PE . want gegarandeed dat het niet samen gaat. 1 dimm blijf niet goed werken . en laadt alles voor de helft in ofzo wat dus overdrachten verpest. maw. je systeem crasht dus om de haverklap.
hoe ik dit weet?
omdat ik er zelf 2 bij Salland Automatisering gekocht heb. 2* Kingston HyperX 512DDr 333MHz PC2700 CL2..

1 Dimm opzich gaat wel, geen 2. niet echt compatible met Asus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25
Verwijderd schreef op 28 June 2003 @ 01:08:
owh 1 ding . Probeer geen !!! 2 !!! Kingston HyperX Modules naast elkaar te plaatsen op een Asus P4PE . want gegarandeed dat het niet samen gaat. 1 dimm blijf niet goed werken . en laadt alles voor de helft in ofzo wat dus overdrachten verpest. maw. je systeem crasht dus om de haverklap.
hoe ik dit weet?
omdat ik er zelf 2 bij Salland Automatisering gekocht heb. 2* Kingston HyperX 512DDr 333MHz PC2700 CL2..

Misschien is dat zo met 512mb maar met 256 loopt het uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:03

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 28 June 2003 @ 01:08:
hoe ik dit weet?

in welke sloten heb je ze? (slot 1 is die het dichts bij de cpu zit :))

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij staat dat ook duidelijk in het boekje vermeld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knilessam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-01-2022
Sinds enige tijd heb ik een ander probleem:
De muis en toetsenbord (via USB) blijven soms hangen. Als ik deze uit de usb-poort trek en er weer in plug kan ik zonder problemen verder werken. Toch is dit irritant als je dat meerdere malen per dag moet doen.
Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Knilessam schreef op 09 July 2003 @ 11:55:
Sinds enige tijd heb ik een ander probleem:
De muis en toetsenbord (via USB) blijven soms hangen. Als ik deze uit de usb-poort trek en er weer in plug kan ik zonder problemen verder werken.
Ik ken dit probleem als een windows probleem (maar dan met de ps/2 poort.) Kijk je eventlog eens na en als je verder geen hints hebt, zoek eens in een windows forum.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06 23:19
Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 10:18:
Volgens mij staat dat ook duidelijk in het boekje vermeld :?
Toch gek dan dat ik 2 stuks 512MB Samsung geheugen hier gewoon kan draaien................................

En dat lukte in mijn vorige Asus-boards ook (P4S8X en P4S533).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsbeer910
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-10 23:38
Rene59 schreef op 25 April 2003 @ 10:56:
Dat ding werkt uit de doos gewoon _niet_ Ik weiger gewoon een stuk hardware te houden, waarvan ik het bios eerst moet updaten om het ding überhaupt aan de praat te krijgen.
Zelfs MSI maakte in de P3 tijd nog betere boards. ;)
Wordt het aangeraden om de bios te updaten? ik heb nog al rare probleempjes met de pc, na updates van winXP dan doet de pc er nl 2 minuten over om op te starten, de muis doet het soms na het opstarten meteen de volgende keer moet je een minuut wachten (usb). En bij na het installeren van USB 2 is het ook een drama, dan duurt het opstarten ook weer 2 minuten.......

Nu ook pc doet niets, muis doet niets, en dan ineens wordt de taakbalk geladen. net als of de pc iets niet kan vinden, alleen is er sporadisch maar HD activiteit te zien.... overigens de pc nu al 12 keer geformatteerd, steeds het zelfde probleem..
ben nu maar elke keer aan het ghosten :D

regelmatig lees vaak, krijg ik em niet van diskette geboot terwijl dit wel in de bios staat, de ene keer doet ie het wel de volgende keer niet.. maar niet uit of het een hard of soft reset is...

[ Voor 28% gewijzigd door ijsbeer910 op 10-07-2003 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsbeer910
welke flasher gebruiken jullie om de bios voor P4Pe te flessen?

De flash utility (ALT F2) wil de 1005.bin en de 1006.001 niet gebruiken, de foutmeldingen, file not found en device not ready blijven zich afwisselen

welke kan of moet ik dan gebruiken
-afflash221
-amifl827
asuspd51201
phlash
s8phlash

Tnxx ijsbeertje

>>> ik heb de asuspd511201 gebruikt en dit ging relatief goed, alleen helaas niet van de problemen af.... misschien toch nog maar ff een keer formatteren.....

[ Voor 62% gewijzigd door ijsbeer910 op 10-07-2003 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsbeer910
Het probleem schijnt opgelost te zijn, ik heb in de bios usb2 uitgeschakeld en dit was denk ik de juiste oplossing hij start lekker snel op en muisje doet het ook weer :D terwijl ik toch de juiste drivers heb gedownload naar mijn weten :(

latertjes!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ijsbeer: Je hoeft USB2 niet uit te schakelen. Alles op mijn mainboard werkt gewoon (behalve de niet aangesloten FireWire die ik niet gebruik op het moment), en USB2 staat gewoon aan.
Rene59 schreef op 25 April 2003 @ 10:56:
Dat ding werkt uit de doos gewoon _niet_ Ik weiger gewoon een stuk hardware te houden, waarvan ik het bios eerst moet updaten om het ding überhaupt aan de praat te krijgen.
Zelfs MSI maakte in de P3 tijd nog betere boards. ;)
Wat een onzin... hier heeft de P4PE altijd gewerkt, vanaf BIOS 1001. Misschien heb je een zó oude versie (rev 1.0 of 1.1, die niet langer dan een paar dagen na de introductie verkrijgbaar waren), en heeft dat board een coldboot probleem?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsbeer910
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 12:28:
Ijsbeer: Je hoeft USB2 niet uit te schakelen. Alles op mijn mainboard werkt gewoon (behalve de niet aangesloten FireWire die ik niet gebruik op het moment), en USB2 staat gewoon aan.

[...]
Wat een onzin... hier heeft de P4PE altijd gewerkt, vanaf BIOS 1001. Misschien heb je een zó oude versie (rev 1.0 of 1.1, die niet langer dan een paar dagen na de introductie verkrijgbaar waren), en heeft dat board een coldboot probleem?
Haaii,
Ik heb geen idee waarom het zo is of wat dan ook, ik heb nu een bios update gedaan naar 1.005 en daarna ook meteen dat usb 2 uitgezet (geloof ik, kzal ff kijken) maarre alles werkt nu goed!!! ik denk niet dat ik het zal gaan gebruiken, daar is me usb zooi te oud voor :D

Alleen booten van diskette doet ie nog niet goed, normaal geeft ie aan als er een diskette in zit, van "replace systemdisk" en nu start ie gewoon door naar XP, en de floppy staat toch echt op de eerste plaats in het boot rijtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is je diskettestation in orde? Pasgeleden heb ik nog een computer gezien waarvan het diskettestation wel nog kon schrijven, maar niet meer wilde lezen. Soms gaf Windows daar ook aan dat er geen diskette inzat, ondanks dat er een diskette aanwezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsbeer910
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 13:26:
Is je diskettestation in orde? Pasgeleden heb ik nog een computer gezien waarvan het diskettestation wel nog kon schrijven, maar niet meer wilde lezen. Soms gaf Windows daar ook aan dat er geen diskette inzat, ondanks dat er een diskette aanwezig was.
Heejjj dat kan wel kloppen (TIP!!!) dat zag ik daar straks ook, ik heb er een andere opgehangen, maar die deed het ook niet.
strax ook maar ff proberen tnx heeej!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
BIOSJE, 1006 beta2
ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe/.
ftp://ftp.asus.com.tw/pub...ck478/p4pe/1006p4pe02.zip.

[ Voor 33% gewijzigd door _XipHiaS_ op 11-07-2003 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die bovenstaande links werken voor geen meter
graag opnieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 08:55:
Die bovenstaande links werken voor geen meter
graag opnieuw
Sorry, ze zijn echt in orde, heb ze nog 's aangeklikt, maar het werkt prima hier. Licht aan Taiwan, meestal niet zo snel, kunt de Duitse site proberen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat doet BIOS update 1006 eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in het 1006 beta bios proberen ze de timings beter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Laatst online: 15-10 18:03
Ja Proberen :(

beta 1006.1 gaf erg veel problemenbij het editten van films .
veel blauwe schermen onder Xp en geheugen fouten onder W98se.
zelfs als ik alles standaard had staan liep de zaak vast.
ik kwam er pas naar een week achter dat het wel eens aan de beta 1006.1 kon liggen
nadat ik 1005 final weer terug gezet had was alles weer 140 % :)

[ Voor 45% gewijzigd door fazertje op 14-07-2003 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo ik ben op zoek naar een goed bord,misschien de Asus P4PE de luxe,mijn vraag is,is dit de juiste keus of moet ik gaan voor b.v. de Gigabyte 8PE800 Pro of Gigabyte 8INXP ik heb zo'n beetje alle forums en reviews gehad en wil natuurlijk geen miskoop doen!
Kan iemand mij een advies geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De P4PE is een mooi bord, en het was waarschijnlijk het beste P4 bord rond oktober/november van vorig jaar. Als ik NU een nieuwe P4 moest samenstellen, dan nam ik de P4C800 of P4P800 (Canterwood of Springdale chipset), met een 800 MHz FSB P4, vooral vanwege deze hogere FSB, en het dualchannel PC3200. Dan zou ik er 1 GB inzetten.

Als je een goed bord wilt voor niet te veel geld, dan kun je zeker de P4PE nemen met een 533 MHz FSB P4, en 512 MB/1 GB PC2700. Neem PC3200 als je wilt overklokken.

Ik heb nu het geld niet voor een upgrade, en mijn P4PE + 2.40 @ 2.67 trekt het nog allemaal gemakkelijk. Daar komt nog bij dat mijn systeem nog maar net 9 maanden oud is. Ik denk dat ik op een gegeven moment de P4PE + Proc + Geheugen verkoop, en naar iets anders overstap. Waarschijnlijk wordt dat dan een dual-proc systeem. AMD of Intel: dat zie ik dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok erg bedankt voor de reactie,maar wat is het tussen deze twee borden behalve het chipset of is het ene chipset sneller dan de andere,want er zit nogal wat prijsverschil tussen en hebben de P4P800& de P4C800 hetzelfde probleem qua geheugen plaatsing?(zie begin van het topic)
Je hebt verder geen problemen met de P4PE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje over BIOS instellingen
De instelling
'Graphics Aperture size' kan ingesteld worden op verschillende waardes.
dient deze waarde overeen te komen met de grafische kaart?
In mijn geval is deze 128 MB maar de Graphics Aperture size staat op 64 MB
:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 08:24:
Vraagje over BIOS instellingen
De instelling
'Graphics Aperture size' kan ingesteld worden op verschillende waardes.
dient deze waarde overeen te komen met de grafische kaart?
In mijn geval is deze 128 MB maar de Graphics Aperture size staat op 64 MB
:7
Dit is niet zo 1-2-3 te beantwoorden.

Lees het artikel op http://www.tweak3d.net/articles/aperture-size/ maar eens, daar staat genoeg info om de setting te bepalen.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tip maar wat is dit voor een site
en hoe kom ik dan daar achter het nut van deze
instelling. Weet echt niemand waar die voor dient
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet hem op de helft instellen van mijn interne RAM geheugen
heb 512 mb en ga toch eens proberen de waarde van 64 in BIOS te veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 08:13:
Ok erg bedankt voor de reactie,maar wat is het tussen deze twee borden behalve het chipset of is het ene chipset sneller dan de andere,want er zit nogal wat prijsverschil tussen en hebben de P4P800& de P4C800 hetzelfde probleem qua geheugen plaatsing?(zie begin van het topic)
Je hebt verder geen problemen met de P4PE?
De P4C800 heeft een Canterwood chipset.
De P4P800 heeft een Springdale chipset.

Ze lijken erg op elkaar, maar de Canterwood heeft meer mogelijkheden. Zoek maar eens op het forum, op Tweakers, en met Google, dan vind je genoeg over deze twee chipsets.

Beiden kunnen gewoon 4x dubbelzijdig geheugen gebruiken; ze hebben dus niet het probleem van de P4PE. Dit bord heeft eigenlijk gewoon één geheugenslot teveel. 2 sloten was genoeg geweest. (2 sloten = 4 banken, en de i845PE ondersteunt maar 4 banken. Die kunnen gevuld worden met 2 dubbelzijdige DIMM's.)

Ik heb geen problemen met mijn P4PE. Als je voor dit bord gaat, kijk dan wel voor een revisie 1.03 (of misschien hoger, als die er is). De 1.00 en 1.01 hebben last van een coldboot probleem (soms). De 1.02 is waarschijnlijk wel goed, maar ik denk dat alleen 1.03 en hoger nog verkrijgbaar zijn. Ik heb mijn P4PE vorig jaar oktober gekocht, in de eerste week waarin het bord uitkwam. Ik heb ook al een 1.03...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
En alweer een nieuw BIOS: ftp://ftp.asus.com.tw/pub...ck478/p4pe/1006p4pe03.zip.
Hier zou het slechts om een CPU microcode update gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Net ff bij iemand een P4PE geinstalleerd.
Ik had dus net zoals iemand in topic deel1 een voeding probleem.

Zodra je het systeem aan doet, krijg je meteen een 1 of andere alarm sirene te horen, wat weer anders klinkt met een andere videokaart :S
Het BIOS gaf netzoals bij die andere gast een paar niet lekkere voltages aan. ipv. +12.0V was het iets van 10.5V ofzo en ipv 5.0V iets van 3.8V.
Daarna heb ik er een barebone P4 voeding op getest (had ff niks anders), en die had wel een stuk betere voltages.

Met een vorig mobo op dat systeem was het probleem dat binnen 2 min ofzo het beeld zwart werd. Had toen de voeding op een anders systeem iets van 8 min getest en dat ging weer goed. De HD van dat systeem was btw ook verrot. Probleem was dus voeding, mobo of combinatie ervan.

Maaruh, morgen ff een precies dezelfde voeding testen op die P4PE, hopen dat die wel beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb geen risico genomen bij mijn upgrade, nieuwe voeding en de P4PE werkt probleemloos (paar maanden al). Als je de prijs van dit mobo ziet en je bent met de specs tevreden blijft het een interessante upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een BIOS update voor de p4pe: Versie 1006 Final (=1006 beta 03)

ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_478/INTEL_Chipset/i845pe/P4PE/

Txtfiletje wat erbij zat:
<product> P4PE
<version> P4PE 1006 Final
<release-date> 24.07.2003
<path> /pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_478/INTEL_Chipset/i845pe/P4PE/1006.zip
<description>
Wichtig:
Laden Sie VOR & NACH jedem Update
im BIOS die "Setup defaults" !
Ein BIOS-Update geschieht generell
auf eigene Gefahr.

FINAL = beta Status
1006 = 1006.003

Änderungen der Finalversionen
finden Sie stets unter:
http://download.asus.com.tw
Änderungen der Betaversionen
werden nicht veröffentlicht.
<~description>
<~version>
<~product>

1006.ZIP P4PE ACPI BIOS 1006 final (=1006 beta 03)

INDEX.TXT INDEX

Weinig te melden dus.... :)

Iemand al ervaringen en of duidelijkheid omtrent veranderingen ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royale de Luxe
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 23:17

Royale de Luxe

The limit is out there

Heb "natuurlijk" ook een P4PE

Alles loopt lekker behalve dat ik de Vcore op 1.6 heb moeten zetten op standaard speed, blijkbaar geeft ie niet genoeg spanning op de processor.

P4PE
3.06@3.6 zit nog veel meer in maar ben aan het sparen voor betere ram
2x 256 MB samsung 333 cl2.5

[ Voor 10% gewijzigd door Royale de Luxe op 25-07-2003 23:01 ]

Als ik bij een waarzegster ga, weet zij dan ook op voorhand dat ik geen geld bij heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Hehe, eindelijk weer 's wat te melden voor dit boardje, 'n nieuw BIOS: ftp://ftp.asuscom.de/pub/...NTEL_Chipset/i845pe/P4PE/
1007 beta 1

[ Voor 7% gewijzigd door _XipHiaS_ op 20-08-2003 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt erop dat de P4PE een bord is waarmee niet al teveel fout gaat. Nu achteraf verwens ik mezelf dat ik zo snel was met het kopen ervan; ik had ook tot nu kunnen wachten en een dual-proc kunnen halen, of minstens een Canterwood bord.

Ik heb voor mijn P4PE Deluxe 189 euro betaald... nu ligt hij in de winkel voor 99 euro :( De Deluxe functies (SATA RAID e.d.) zal ik op dit bord waarschijnlijk niet meer gebruiken gaan, omdat het systeem sneller veroudert dan ik had verwacht. Misschien gaat het nog maar 1 jaar mee. Ik had net zo goed toen de standaard P4PE kunnen halen voor 139 euro, waarvan ik nu al exemplaren in Duitse winkels heb zien liggen voor 69 euro.

Wordt dit "ouwe mainboard" eigenlijk nog wel geproduceerd, omdat ik al Springdale borden (P4P800 standaard) kan uithalen in Duitsland voor 99 euro.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2003 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 19:24:
Het lijkt erop dat de P4PE een bord is waarmee niet al teveel fout gaat. Nu achteraf verwens ik mezelf dat ik zo snel was met het kopen ervan; ik had ook tot nu kunnen wachten en een dual-proc kunnen halen, of minstens een Canterwood bord.

Ik heb voor mijn P4PE Deluxe 189 euro betaald... nu ligt hij in de winkel voor 99 euro :( De Deluxe functies (SATA RAID e.d.) zal ik op dit bord waarschijnlijk niet meer gebruiken gaan, omdat het systeem sneller veroudert dan ik had verwacht. Misschien gaat het nog maar 1 jaar mee. Ik had net zo goed toen de standaard P4PE kunnen halen voor 139 euro, waarvan ik nu al exemplaren in Duitse winkels heb zien liggen voor 69 euro.

Wordt dit "ouwe mainboard" eigenlijk nog wel geproduceerd, omdat ik al Springdale borden (P4P800 standaard) kan uithalen in Duitsland voor 99 euro.
Jajoh, maar dat is toch met alle hardware, in het begin betaal je er altijd meer voor, en als er weer nieuwer materiaal uit is dat meestal weer veel sneller is dan gaat het "oude" omlaag in prijs. Maar als je niet wilt/kan wachten.... :) Met CPU 's is het helemaal erg :D.

Maar ik moet je wel gelijk geven, ook ik ben nu druk op zoek naar een dual DDR boardje, maar je schrikt zo nu en dan aardig van de klachten die je over deze boarden leest. Ik kijk in ieder geval nog ff rond en wacht af tot de boel een beetje uit de kinderziekten is.

[ Voor 15% gewijzigd door _XipHiaS_ op 20-08-2003 20:02 ]

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Ik ben nog altijd superblij met mijn p4pe. SATAraid0 draait als een trein. Het enige nadeel is dat dual channel geheugen ontbreekt. Maar dat scheelt maar een paar % in het gebruik. Bij veel video-editing (Wat ik wel eens doe) nog iets minder Dus dan kan ik beter gewoon single-channel blijven gebruiken, en het geld dat ik dan uitspaar aan het mobo upgrade aan meer geheugen of een snellere proc uitgeven.

Ik heb sinds kort wel de 1006 bios geinstalleerd, ik merk alleen totaal geen verschil met de vorige, dus... (niet dat er iets mis was met de vorige)

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Ik had dit bord voor mijn pa gekocht en toen ik zijn systeem ging benchen kwam zijn harddisk, een WD 80GB 8MB er beroerd uit, een score van nog geen 900. Ik heb vervolgens de harddisk op andere mobo's getest en daar had ie zoals ik verwachtte een score van ruim 1100. Nu heb ik het vermoeden dat het systeem te veel onder stroom staat. Het viel me op dat ik al gauw een flinke stroomstoot kreeg bij het aanraken van het systeem :o . Sorry als het een beetje vaag is, maar ik kan het niet anders omschrijven. Ik heb het mobo nog een keer ingebouwd, in een andere kast nog eens ingebouwd, dezelfde probs. Ik heb voor mijn pa zolang een ander mobo ingebouwd (precies dezelfde onderdelen en kabels, geen probs), want ik heb geen zin om te wachten tot er onderdelen kapot gaan. Ik ga het bordje maar terugsturen voor rma of een nieuw bordje, betaal je daar zoveel geld voor |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Ook op de Taiwanese site is de laatste 1007b01 eindelijk verschenen: ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe/.
Heb 'm trouwens net geflashed, tot zover alles OK. Strax ff benchmarken. Flash trouwens altijd gewoon vanuit XP de laatste tijd, gaat hier ook prima, overgeclocked en wel :), beetje risky maarja.

Het volgende zou verholpen zijn: Revise code for some PCI SCSI card's counter will not start counting with devices on it.

Ik draai SCSI, maar had er nog geen last van gehad. Mijn laatste BIOS wad 1006 final.

[ Voor 26% gewijzigd door _XipHiaS_ op 25-08-2003 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

_XipHiaS_ schreef op 25 August 2003 @ 17:51:
ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe/.

Het volgende zou verholpen zijn: Revise code for some PCI SCSI card's counter will not start counting with devices on it.

Ik draai SCSI, maar had er nog geen last van gehad. Mijn laatste BIOS wad 1006 final.
Ik kan nu niet bij die site (overbelast?) Maar heb je ook ergens een lijst gezien wat er in de vorige biosen verholpen is?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de openingspost staat de engelsehandleiding, alleen de link is dood, wie heeft een werkende link? Ik kan niks op asus.com vinden :(

/edit

sorry, al gevonden met allemachtige Google :>

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2003 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
leuk_he schreef op 26 augustus 2003 @ 09:55:
[...]

Ik kan nu niet bij die site (overbelast?) Maar heb je ook ergens een lijst gezien wat er in de vorige biosen verholpen is?
Misschien lukt het zo?: ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe/1007pe01.zip.
Wat er in de loop vd BIOSen is verandert kun je in eerdere posts van dit topic vinden, overige op asusboards.com .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

_XipHiaS_ schreef op 26 August 2003 @ 14:31:
Wat er in de loop vd BIOSen is verandert kun je in eerdere posts van dit topic vinden, overige op asusboards.com .
Ben ik nog steeds nieuwgierig waar jij de changes voor 1.007.001 hebt gevonden.

op http://www.abxzone.com/fo...ead.php?s=&threadid=53113 lijken ze die scsi text ook nog niet gezien te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
leuk_he schreef op 26 August 2003 @ 14:52:
[...]

Ben ik nog steeds nieuwgierig waar jij de changes voor 1.007.001 hebt gevonden.

op http://www.abxzone.com/fo...ead.php?s=&threadid=53113 lijken ze die scsi text ook nog niet gezien te hebben.
Gewoon hier: http://www.abxzone.com/fo...3136bc1a8e&threadid=53153, gewoon ff goed zoeken/lezen ;). Al 5 dagen terug te vinden :). Helaas staat het niet voor alle BIOSen netjes in een lijst :(.

Maar het is gewoon ideoot dat Asus zelf niet gewoon ff melding maakt wat ze veranderen in een net text filetje. Is duidelijker voor de eindgebruiker ook en er kan dan ook weer betere feedback gegeven worden als de gebruikers iets opvalt, met name wat betreft die wijzigingen, als ze daar sowiso wat mee doen.

Maar je hebt 'm al gevonden zie ik onderaan :D : http://www.abxzone.com/fo...&postid=525573#post525573.

[ Voor 46% gewijzigd door _XipHiaS_ op 26-08-2003 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ja ik vond hetwel zo net hem daar bij te hangen. Vervolgens heb ik effe search daar goed misbruikt en nu ben ik met de bios geschiedenis van de bios. Ik mis 1.003 naar 1.004 nog, maar die lijkt niet zo relevant en mist vaak ook.
1002 to 1003.007 P4PE: (Revision History )
* Revise code for Dram Idle Timing 8T/64T issue.
* Fix bug system hang after execute PCI rom
* Fix an unexpected black blank is shown in Setup sometimes.
* Fix Win2K/WinXP boot hang if all PnP devices in super IO are disabled.
* Fix HCT11.0 unreported memory error for address: FEE00400, FEE00800 and FEE00C00.
* Revise code for DRAM Idle Timer
* Updated and added INTEL 478 pin CPU new Microcode.

1003 (beta)
Revise code of Shadow Read/Write Control to fix Adaptec 29320 SCSI card initialization issue.
* Revise code for onboard lan BEV auto detection
* Update INTEL P4 Micro Code for D1 stepping CPU

* P4PE BIOS revision 1003.011 change:
Update INTEL P4 Micro Code for upcoming new stepping CPUs.

1003: (final)
Revise code for clock generator fix AGP/PCI=66/33 frequency issue.
Support CPU PSB 800Mhz
Modify clock M/N value for FSB=200Mhz*4

1005.001 beta
* Update Intel Micro-code for D1 stepping CPU
* Improve memory timing detection *"

1006.001:
* Correct FAN speed detection code.

1006.001-->1006.002
* Update CPU microcode.

1006.003
* Update INTEL P4 Micro code
* Revise code for INTEL Lan bootrom 4.1.08 can't setup issue

1007.1:(P4GE-V 1004.002 / P4PE 1007.01 / P4Pe-Bp 1007.01/ P4pe-x 1006.01:)
* Revise code for some PCI SCSI card's counter will not start counting with devices on it.

[ Voor 13% gewijzigd door leuk_he op 26-08-2003 16:23 . Reden: layout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
leuk_he schreef op 26 augustus 2003 @ 15:34:
Ja ik vond hetwel zo net hem daar bij te hangen. Vervolgens heb ik effe search daar goed misbruikt en nu ben ik met de bios geschiedenis van de bios.

[...]
Verry nice :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Asus mag er dan zogenaamd nix van snappenen kan het niet reproduceren. Nu ben ik er helemaal 100% zeker van dat:
A. Alle BIOSen het koudstart probleem niet oplossen/gaan oplossen. (ik draai de allerlaatste beta). En:
B. Dat het aan de omgevingstemperatuur licht. Van de winter vaak last, nu de hele zomer geen problemen, start iedere dag gewoon op, maar de laatste dagen weer frisser en vandaag zakken we onder de 18c in de kamer waar de PC staat en BINGO, koudstartprobleem.

Resetten hielp niet meer, systeem moest paar keer aan/uit/aan gezet worden om hem opgestart te krijgen. Inmiddels zijn ook dingen als voeding, geheugen ed, veranderd, dus dat is het duidelijk ook niet. Het is een hardware fout.

Maar geen punt, ik ga voor een Canterwood kijken, Abit of Epox misschien zelfs. Asus is niet meer wat het geweest is helaas, was lang mijn favo merk :(.

[ Voor 9% gewijzigd door _XipHiaS_ op 03-09-2003 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 weken terug de Black Pearl gekocht. Helaas moet ik na het aanzetten telkens met F1 doorstarten. Bij een herstart vanuit XP heb ik dit probleem niet. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 september 2003 @ 11:01:
Ik heb 2 weken terug de Black Pearl gekocht. Helaas moet ik na het aanzetten telkens met F1 doorstarten. Bij een herstart vanuit XP heb ik dit probleem niet. Iemand enig idee?
Waar blijft hij precies op hangen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_XipHiaS_ schreef op 03 September 2003 @ 11:17:
[...]

Waar blijft hij precies op hangen dan?
Momenteel kan ik dat niet nakijken, vanavond pas. Ik laat zo snel mogelijk iets weten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 11:23:
[...]

Momenteel kan ik dat niet nakijken, vanavond pas. Ik laat zo snel mogelijk iets weten.
VCORE staat in de hardwaremonitor op 1.66 , terwijl de default op 1.525 staat.
Kan dit kwaad; moet ik 'm handmatig hierop zetten? Of kan ik 'm in de hardwaremonitor op 'ignore' zetten?

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 september 2003 @ 21:05:
[...]

VCORE staat in de hardwaremonitor op 1.66 , terwijl de default op 1.525 staat.
Kan dit kwaad; moet ik 'm handmatig hierop zetten? Of kan ik 'm in de hardwaremonitor op 'ignore' zetten?
Ga de CPU maar 's stressen, met Prime95 ofzow, zul je zien dat hij netjes naar de aangegeven waarde zakt. Geen probleem dus, en heel normaal voor Asus boarden. Ik schommel zelf ook rond de 1.65 idle. VCore heb ik op 1.55 staan.

[ Voor 15% gewijzigd door _XipHiaS_ op 18-09-2003 11:48 ]

Verwijderd

_XipHiaS_ schreef op 18 September 2003 @ 11:42:
[...]

Ga de CPU maar 's stressen, met Prime95 ofzow, zul je zien dat hij netjes naar de aangegeven waarde zakt. Geen probleem dus, en heel normaal voor Asus boarden. Ik schommel zelf ook rond de 1.65 idle. VCore heb ik op 1.55 staan.
Bedankt voor je reactie, maar hoe kom ik dan van die F1 af? In hardwaremonitor op 'ignore' zetten?

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 september 2003 @ 13:27:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar hoe kom ik dan van die F1 af? In hardwaremonitor op 'ignore' zetten?
Zou je kunnen proberen, of ff setup defaults laden, alles opnieuw instellen, kijk of je CPU netjes staat aangegeven enz. Anders ff opnieuw alles instellen na een CMOS resetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier al ruim een half jaar mijn p4pe-deluxe als een zonnetje staan te draaien. ik heb het volgende probleem.
ik heb 2 HDD's, dvdbrander, dvdspeler en cdbrander in mijn systeem.

pri IDE WD800JB HDD als master
pri IDE pioneer dvd-120 als slave

sec IDE plextor PX-W8432A als master
sec IDE pioneer dvr-a04 als slave

raid controller samsung 20 GB HDD voor databackup

het probleem is als volgt:
als ik mijn pc aanzet dan start de WD800JB direct op, maar de samsung HDD start pas op als de raid bios is berijkt. dus dan duurt het even voordat die schijf en dus de raid partitie is herkent door de raidbios. hier erger ik mij nog meer aan als ik windows opnieuw opstart. de WD blijft gewoon aan als windows afsluit, maar je hoort dat de samsung uitgaat, en vervolgens in de raidbios weer aangaat. is er ergens een setting te doen dat beide schijven direct bij het aanzetten van de pc aangaan, en dat de raidschijf niet uitgaat als ik windows opnieuw opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is als volgt:
als ik mijn pc aanzet dan start de WD800JB direct op, maar de samsung HDD start pas op als de raid bios is berijkt. dus dan duurt het even voordat die schijf en dus de raid partitie is herkent door de raidbios. hier erger ik mij nog meer aan als ik windows opnieuw opstart. de WD blijft gewoon aan als windows afsluit, maar je hoort dat de samsung uitgaat, en vervolgens in de raidbios weer aangaat. is er ergens een setting te doen dat beide schijven direct bij het aanzetten van de pc aangaan, en dat de raidschijf niet uitgaat als ik windows opnieuw opstart?
Het is misschien ergerlijk, maar het is geen probleem. Dit werkt gewoon zo. De schijf moet door het BIOS worden aangezet. De schijf van de computer gaat meteen aan omdat het BIOS van de PC geladen wordt. De Samsung gaat pas aan als de BIOS van de raid controller wordt geladen.

Als je opnieuw opstart, dan worden alle kaarten opnieuw geïnitialiseerd. (Uit- en weer aangezet dus, simpel gezegd.) Bij het "uitzetten" van het BIOS van de raid kaart gaan ook de harde schijven uit die eraan hangen. Dat kan niet worden veranderd, omdat het gewoon zo werkt en zo hoort. Dit was ook al zo toen ik 2 schijven in RAID 0 draaide op mijn oude A7V133. Die gingen alle twee uit als ik de PC opnieuw opstartte. Na het laden van de raid BIOS startten ze beiden weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris2904
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-04 00:13

Kris2904

found his match in SoaD

Er wordt niet in de handleiding duidelijk gemaakt of het mogelijk is de schijf van de SATA naar de IDE controller te verplaatsen. Ik ga ervan uit dat dit niet zonder meer kan. Er zullen minstens drivers moeten worden verwijderd/geïnstalleerd.
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen, maar bij mij lukte het zonder problemen met de enkele paralelle IDE schijf die ik eerst aan de SATA controller had hangen.

Was getekend, enz. | specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:44
ok nu is het mijn beurd :P

Khep een P4PE Gbit
een FireWire 160 GB Maxtor HDD Extern
een WD 120 Intern
een Soundblaster Live 5.1
een 420 Watt voeding

mijn probleem is nu dat als ik een bestand kopieer van de Externet Firewire HDD naar lokaal en ik speel een willekeurig liedje af hoor ik echt heel veel gekraak erin.
Kan dit aan IRQ's liggendan wil ik mijn kaartje ook wel in een ander Pci slotje doen.
onboard sound is trouwens uitgeschakeld.

[Edit]
Na het proberen icm Usb2 aansluiting hoor ik geen gekraak het is dus echt alleen als ik hem via Firewire aansluit 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Paradox op 15-10-2003 14:02 . Reden: extra test ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het kan zijn dat de FireWire aansluiting een IRQ deelt met de SBLive 5.1. Het is (al tijden lang) bekend dat deze kaart een PCI-bezetter is, die veel bandbreedte wegtrekt, ook al heeft hij het niet nodig. Deel je dus het IRQ van de SBLive! met het IRQ van een bandbreedteverslindend (woei, wat een woord :P ) apparaat, dan gaat de SBLive! kraken.

Edit: even USB2 geëdit naar FireWire, omdat daar het probleem lag.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Gebruik in ieder geval niet het blauwe slot, en probeer PCI Latency Timer op 64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 17:42
G4E-PARAD0X schreef op 15 October 2003 @ 13:57:
ok nu is het mijn beurd :P

Khep een P4PE Gbit
een FireWire 160 GB Maxtor HDD Extern
een WD 120 Intern
een Soundblaster Live 5.1
een 420 Watt voeding

mijn probleem is nu dat als ik een bestand kopieer van de Externet Firewire HDD naar lokaal en ik speel een willekeurig liedje af hoor ik echt heel veel gekraak erin.
Kan dit aan IRQ's liggendan wil ik mijn kaartje ook wel in een ander Pci slotje doen.
onboard sound is trouwens uitgeschakeld.

[Edit]
Na het proberen icm Usb2 aansluiting hoor ik geen gekraak het is dus echt alleen als ik hem via Firewire aansluit 8)7
Ik heb hetzelfde probleem, met een SoundBlaster Live! 5.1 Platinum ism. de onboard Broadcom netwerkchip. Ik moet er binnenkort eens naar kijken, maar ik ben behoorlijk lui en heb weinig tijd. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Ik zou wat meer willen weten over de onboard sound mogelijkheden van de P4PE. Het betreft de SoundMAX® Digital Audio (ADI1980 6-channel ).

Ik kan nergens een volledige lijst met specificaties vinden, met name de 3D API's die de chipset ondersteunt. Welke versies van EAX bijvoorbeeld ?

Ik heb reeds een vraag openstaan in dit draadje, maar ik denk dat het beter hier thuis hoort.

Wat zijn trouwens de beste instellingen voor hardware versnelling ? EAX of A3D ?
Heeft het zin als je slechts 2 speakers hebt om deze API's bij games in te schakelen ? Zo ja, heeft het zin om meerdere API's aan te zetten (zoals in HalfLife, waar je EAX én A3D kan aanzetten) ?

Zijn er speciale test programma's om deze API's te benchmarken, net zoals bijv 3DMark voor de grafische kaart ? Of wellicht een informatie tooltje die alle technische gegevens van de soundchip ophoest ?

Een boel vragen, maar wel belangrijk denk ik omdat naast het juist instellen van je grafische kaart voor betere fps'en ook de geluidskaart impact heeft op de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xymox schreef op 05 november 2003 @ 08:06:
Ik zou wat meer willen weten over de onboard sound mogelijkheden van de P4PE. Het betreft de SoundMAX® Digital Audio (ADI1980 6-channel ).
Waarom ? :P :+
Ik kan nergens een volledige lijst met specificaties vinden, met name de 3D API's die de chipset ondersteunt. Welke versies van EAX bijvoorbeeld ?
Uit ervaring weet ik dat EAX 1.0 en 2.0 werkt. 3.0 heb ik nog niet kunnen testen, omdat ik geen spellen heb die met 3.0 werken.
Ik heb reeds een vraag openstaan in dit draadje, maar ik denk dat het beter hier thuis hoort.

Wat zijn trouwens de beste instellingen voor hardware versnelling ? EAX of A3D ?
Heeft het zin als je slechts 2 speakers hebt om deze API's bij games in te schakelen ? Zo ja, heeft het zin om meerdere API's aan te zetten (zoals in HalfLife, waar je EAX én A3D kan aanzetten) ?
EAX en a3d zijn beiden gelijk qua techniek; ze doen ongeveer hetzelfde, alleen is A3D redelijk dood, volgens mij. In spellen die EAX ondersteunen, kun je het gewoon aanzetten, ook met 2 speakers. EAX heeft niet veel te maken met 3D en surround, maar met het geluid in het algemeen, zoals galm in grotten, het dof inslaan of keihard ketsen van kogels op hout en ijzer.
Zijn er speciale test programma's om deze API's te benchmarken, net zoals bijv 3DMark voor de grafische kaart ? Of wellicht een informatie tooltje die alle technische gegevens van de soundchip ophoest ?
Ik zou het niet weten...
Een boel vragen, maar wel belangrijk denk ik omdat naast het juist instellen van je grafische kaart voor betere fps'en ook de geluidskaart impact heeft op de performance.
Het uitzetten van EAX wordt vaak aangegeven als "oplossing" indien je spel langzaam draait. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar het levert je misschien 1 FPS op of zo. EAX heeft toch enige aandacht van de processor nodig om te werken, maar die is verwaarloosbaar. EAX aan of uit, of zelfs het hele geluid uit, heeft geen merkbare impact op de snelheid van een spel. Als je nauwkeurig gaat benchmarken (zoals THG volgens mij ooit heeft gedaan), dan kun je wel wat verschil zien, maar echt merken in een spel zul je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Ik heb een probleempje bij het installeren van de nieuwste SoundMax drivers.

Van deze locatie kan je de nieuwste driver downloaden :

http://www.asus.com.tw/su.../item.aspx?ModelName=P4PE

Het betreft deze download : adiwdm_3620.zip

SoundMAX Integrated Digital Audio Driver V5.12.01.3620 for Windows 95/98/ME/2000/XP

Ik gebruik Windows XP (prof) en na uitpakken van de zipfile probeer ik Install.exe te starten (slechts 36Kb groot) en dan gebeurt er dus niks.
Ook in taakoverzicht geen install.

Heeft iemand hier ook last van ? Of moet je één van die .inf bestanden gebruiken voor de installatie ?

[ Voor 6% gewijzigd door Xymox op 06-11-2003 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Download eens opnieuw, of van een andere server. Waarschijnlijk is je Install file corrupt geraakt, of hij staat corrupt op de server. Deze driver is zeker niet slechts 36 kB groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb dit moederbord ook, en op de ''plattegrond'' staat dat er 2 sata connectors opmoeten staan, op de doos staat echter ''sata (optional)'', na mijn pc open te hebben gemaakt, kwam ik erachter dat die 2 connectors er dus niet zaten, wel zit er op de aangegeven plek een soort gouden figuur precies in de vorm van die connectors...

is er een mogelijkheid om toch nog van s-ata gebruik te maken? bvd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alleen via een PCI-kaartje met SATA aansluitingen. Je kunt er niet zelf effe 2 aansluitingen op solderen.

Alleen de P4PE Deluxe heeft SATA. Je krijgt dan ook 2 SATA kabels meegeleverd bij het moederbord. Als je die niet hebt, dan heb je gewoon de Deluxe versie niet. Je hebt dan de standaard P4PE, of de P4PE-x. (De X is een P4PE die is opgebouwd uit goedkopere onderdelen. Hij is qua specs gelijk aan de standaard P4PE.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 16:33:
Alleen via een PCI-kaartje met SATA aansluitingen. Je kunt er niet zelf effe 2 aansluitingen op solderen.

Alleen de P4PE Deluxe heeft SATA. Je krijgt dan ook 2 SATA kabels meegeleverd bij het moederbord. Als je die niet hebt, dan heb je gewoon de Deluxe versie niet. Je hebt dan de standaard P4PE, of de P4PE-x. (De X is een P4PE die is opgebouwd uit goedkopere onderdelen. Hij is qua specs gelijk aan de standaard P4PE.)
hmm dan begin ik steeds meer te twijfelen, of zo'n pci kaartje en een sata hd, of maar een gewone harde schijf....

zijn die pci kaartjes duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanaf 34 euro blijkbaar.

Dit is de goedkoopste.

Of hij ook de moeite waard is, en goed is, weet ik niet omdat ik er geen ervaring mee heb.

Als je een beetje extra performance wilt (omdat de schijf op een eigen kabel zit), en een dunnere kabel, dan moet je voor de SATA oplossing gaan. Wil je zo goedkoop mogelijk, koop dat een gewone ATA schijf.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.