Wat is s2k diconnected bus ?-Ik ben met Chaintech 7NJS van 50 naar 32 graden idle gegaan!!! Dat is pas tweaking![]()
-ipv een Thermalright SLK900U doen we gewoon een klein hackje
ik ga van 43 naar 35 graden idle. zelfs net na 2 uur niets doen 32 graadjes...
thnx Tutti-frutti![]()
-Ik heb een Abit NF7-S rev. 2.0 met een Amd Xp 1800+ JIUHB DUT3C XPFW en hij is Prometeia gekoeld. Eerst was mijn temp in mbm 7 graden en nu is tie rond de 0 graden![]()
-het werkt hier wel scheeld 5c of zo maar jah ik draai normaal altijd seti dus helpt het niet
Het is een trucje om je temperatuur flink te laten dalen, voor alle socket A processors (duron tm barton dus). Dit is het geval in idle mode, dus als je gewoon in windows zit, en niet koetje draait, of games speelt. Het laat het gedeelte van de processor met rust dat niet gebruikt wordt, zodat de energie uitstoot, dus wattage (en dus warmte), verlaagt. Ook hebben sommigen een iets lagere temperatuur stressed. Met deze tweak verlies je geen performance, verbreek je geen garantie en sterft je hardware niet eerder. Sommige moederboarden hebben deze functie in bios staan, abit onder de naam "cpu disconnect function", maar dit werkt op een of andere manier niet altijd, zodat je het best even de tweak kan uitvoeren, om te kijken of die het doet
Mijn eigen ervaring (met luchtkoeling) is dat de processortemperatuur daalt tot de systemtemperatuur in idle mode op een via bordje. Kheb nu een epox 8rda+, en dat scheelt 7 graden ongeveer met een prometiea.
De voordelen
-Lagere temperatuur van cpu, en system
-Heel veel rust met temperature controlled fans
-minder wattage verbruik in idlemode
(en voor mij zelf - een geruststellender gevoel, door de lagere temps)
Bekijk ook even de bekende problemen aan het einde van deze guide!
Voor via chipsets, scrol even naar onderen.
Of heb je Linux ? sphere2 in dit topic
Nforce 2: How to Install ?
Stap 1:
Download wpcredit en zet de bestandjes in een mappie. Start dan WPCREDIT. Het kan zijn dat hij de eerste keer niet wilt starten, start hem gewoon nog een keer
Stap 2:
Zoek deze "offset"op:
Als het goed is verschijnt de zelfde bin-inhoud (00001111) bij jou. Deze gaan we nu bewerken. Als dit niet het geval is, en de offset 6F heeft bij jouw bijvoorbeeld hex F9 in plaats van F0 als inhoud, dan moet je wat meer bitjes veranderen, zodat je het zelfde als hieronder krijgt.
Stap 3:
Maak van bit 4 van de 0, een 1, of verander tot je dezelfde inhoud als hieronder krijgt. Je kan ook gewoon de hex veranderen in 1f en druk daarna SET !:
Je krijgt nog een melding of je deze register echt wilt aanpassen, ja dus
Als het goed is zal nu je temperatuur gaan dalen... dat kan verschillen van 5 graadjes verschil tot zelfs 15-20 graden verschil ! Ook .. als je goeie oortjes hebt hoor je je fannetjes iets langzamer gaan draaien (en vooral met een temperature controlled fan gaat deze heel langzaam draaien, en er zijn zelfs gevalen bekend dat hij stil ging staan, maar dit komt niet zo snel voor hoor.)
Stap 4:
Nu blijft deze data niet behouden na een reboot van windows, hiervoor is een handig tooltje, dat bij de zip van wpcredit zit, genaamd wpcrset. Wat je moet doen is het volgende:
- Installeer het systeembestand en registry met het tooltje "INSTDD.exe".
- reboot...
- open internet explorer en ga naar dit topic.. ahh daar ben je weer
Stap 5:
Open in je wpcredit mapje "WPCRSET"
je ziet dit:
Stap 6:
Stel wpcrset in:
(ojah, stap 1½ is add drukken
druk vervolgens weer ok , en reboot
check je temps
heb je een VIA chipset ?
Met het progsel vcool kan je deze tweak z'n werk laten doen, zonder dat je wat codes moet veranderen. Voor degenen met kt133(a) of kt266(a)die geen proggie willen, en dat raadt ik jullie ook aan, kan het ook met wprcset. Vcool is altijd nog te proberen, wil het met wpcredit niet lukken
met wpcredit voor kt133(a)/266(a):
Je moet net zoals in de nforce2 hierboven guide offsets veranderen, maar nu "waarschijnlijk" 2. Het is namelijk zo, dat het bij het ene bordje wel werkt zonder idle loop, en bij het andere bordje niet. Je kan dus de guide van hierboven gebruiken, maar moet de volgende offsets veranderen in de codes die hier staan:
De hex van offset/register 95 moet worden "1E"
De hex van offset/register 92 moet worden "E9"
Dit is als ik me niet vergis alleen voor kt133(a) en kt266(a), als het niet lukt, probeer het gewoon met vcool
met vcool:
Download vcool 1.7
Doe de install en tijdens de install moet je WEL aan de startupgroep toevoegen... Na deze install kan je hem wel runnen voor de kt133 (a) maar de andere via chipsets moeten eerst een ander bestandje hebben
Download vcool 1.8 beta 10 en gooi de inhoud van deze zipfile naar de vcool map in je program files, en overschrijf de oude bestanden. Nu mag je vcool openen, en kan je rechts onder alles instellen bij settings. Het kan zijn dat je pcspeaker even gaat piepen omdat hij geen fan rpm detecteert. Geen probleem, je moet gewoon fans uitvinken in het settingsmenu.
Bij het ene moederbord moet je wel idle loop vinken, bij de andere niet. Het nare wat bij idle loop komt kijken dat je cpu usage 100% staat, maar ik kan je verzekeren, dat klopt niet
Laatste stap; Post je bevinding
Bekende problemen
M'n geluid gaat kraken !
Dit probleem komt het meeste voor bij deze tweak. Als dit bij jou het geval is, moet je het volgende doen;
VIA: installeer de via latency patch.
Nforce 2: Zet je pci latency in bios hoger.. tot dat je geen gekraak meer hebt (standaard waarde is 32, je kan deze bijvoorbeeld op 40 zetten, en dan gaan afbouwen totdat je net geen gekraak meer hebt.
Systeem freesed meteen bij activeren van tweak.
Het lijkt erop dat je moederbord het niet echt leuk vindt. Deze tweak is dan helaas niet voor jouw moederbord bestemd.
[VIA vcool] De temperatuur klopt niet ?
Dit is bij het meer en deel van de moederborden het geval, dat vcool de verkeerde sensor pakt, of dat hij geen goede temperatuur weergeeft (00 of 99). Je kan kijken bij je settings, en een andere sensor selecteren (winbond, SMbus/asus, auto) en 1,2 of 3 instellen. Vcool hoort je cpu temperatuur te weergeven (rechtsonder), maar check even met een ander programma of hij niet je mobo temperatuur aangeeft, wat veel het geval is. Een oplossing is er helaas niet, als je geen cpu temperatuur te zien krijgt rechtsonder. Je kan daar je mobo temperatuur dan laten staan, of de temperatuuruitlezing disablen in het settings menu.
Vcool zegt piep piep piep
Geef hem een klap op zn kont en zeg dat hij moet op houden, oftewel, ga naar het settings menu, en vink fan1 ,2 en 3 uit. Het kan ook aan de temperatuurmeting liggen, kijk dan hierboven.
Vcool.sys not installed ??
Deze fout krijg je waarschijnlijk als je net in windows komt.
Probeer te reinstallen gewoon volgens de kt133 tm kt400 guide .. als je dat gedaan hebt, kan het opgelost zijn. Als dit niet het geval is, kan je de vcool.sys driver van het bestand vcool 1.8 beta10 in je system32 map gooien, en daarna naar c:\programfiles\vcool gaan en "loaddriver" openen. Dan druk je STOP, REMOVE. Vervolgens INSTALL, en START, dan sluit je het af.. en probeer je vcool te starten. Als het niet lukt... kan je me toevoegen op msn.
Systeem wordt instabiel bij stressen
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar als dit het geval is, dan kan je beter deze tweak niet gebruiken.
[updated 04-10-03 kleine wijziging bij via chipset met wprcedit]
[ Voor 174% gewijzigd door Tutti-frutti op 29-06-2023 10:14 . Reden: kapotte links bevatte persoonsgegevens ]