[SPDIF] SB Value -> welke kabel in godsnaam?

Pagina: 1
Acties:
  • 327 views sinds 30-01-2008

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
Hallow,

ik heb al gezocht, eigenlijk zit ik al jaren te zoeken hiernaar
en via de search kom ik er niet uit dus open met angst voor een slotje dit topic:

Ik heb dus een oude Creative SB Live Value kaart, met een spdif uitgang
aangezien ik nu een DD/DTS reveiver heb vind ik het na 2 jaar toch eens tijd worden om erachter te komen welke kabel ik nodig heb EN waar ik die zou kunnen kopen

ik vind het namelijk een vreemde uitgang, het ziet er gewoon uit als een minijack plug net als diegene waar ik de front en rear boxen indoe......hij is geel

nu zag ik een kabel waar spdif bij staat en geschikt zou moeten zijn voor pc -> receiver :

Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/Pro-rca1a-05.jpg

zou deze kabel nu wel gaan werken? als ik het goed zie is dit een 'tulp plug' maar die ingang op mn SB ziet er niet geschikt uit voor een tulp plug :?
zijn er uberhaupt digitale kabels met een minijack plug??

ik wil alleen zeker weten welke soort plug dat nu moet zijn die erin moet, ik heb me namelijk al eens miskocht, had toen een optische kabel met minijack maar die werkte dus niet
en toen de zoektocht maar opgegeven :{

dus mensen die nog zo'n antieke kaart hebben help me :P hoe krijg ik die prul aan de praat 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Noedelsupke op 17-04-2003 14:49 ]

PIII 800@804 Mhz

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:24

JWO

is gewoon mono-jack-plug naar RCA (tulp)

• Noedelsupke
JWO schreef op 17 April 2003 @ 14:49:
is gewoon mono-jack-plug naar RCA (tulp)
en waar kan ik zo'n kabel krijgen.........heb ik echt nog nooit ergens gezien :?

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

normale jack -> RCA (tulp) gebruiken en dan het witte kanaal voor je versterker.
gewoon bij iedere electronica zaak te krijgen, Megapool bv.
succes :)
en toch ff beter zoeken volgende keer :P

• Noedelsupke
Verwijderd schreef op 17 april 2003 @ 14:55:
normale jack -> RCA (tulp) gebruiken en dan het witte kanaal voor je versterker.
gewoon bij iedere electronica zaak te krijgen, Megapool bv.
succes :)
en toch ff beter zoeken volgende keer :P
ik neem aan dat je de gele jack @ receiver bedoeld.......
maarja ik ga ff zoeken op www.mcsnet.nl of ik daar iets vind.....

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

deze moet je hebben :
Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/copy_458.jpg

De minijack dan in je SB en de zwarte plug in de dig ingang van je versterker.

• Noedelsupke
hmmm das gewoon zo'n simpel audio kabeltje

en dan die andere plug gewoon ernaast laten bungelen....ik vind het vreemd dat er niet fatsoenlijke kabels voor zijn, en nog vreemder dat creative er zo'n idiote ingang op maakt maargoed die bovenstaande kabel is toch overal te krijgen dus gaan we dat eens proberen

toch raar omdat het een analoge kabel is.........

denk zelfs dat ik zo eentje nog wel thuis heb liggen |:( :'(

bedankt btw :)

[ Voor 17% gewijzigd door Noedelsupke op 17-04-2003 15:20 ]

PIII 800@804 Mhz

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 17 April 2003 @ 15:14:
deze moet je hebben :
Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/copy_458.jpg

De minijack dan in je SB en de zwarte plug in de dig ingang van je versterker.
Topicstarter: SPDIF: is dat niet een COAX-uitgang :?

anyway, dan werkt deze kabel toch helemaal niet :?

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 17-04-2003 15:18 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Lorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01-2025

Lorn

I have a bad feeling...

De SPDIF op de SB Live! is geen COAX. Het is zo'n heerlijke Creative Labs non-standard aansluiting. Net zoals dat ze geen FireWire hebben maar er de naam SB1394 aan hebben gegeven geloof ik.

• Noedelsupke
Lorn schreef op 17 april 2003 @ 15:20:
De SPDIF op de SB Live! is geen COAX. Het is zo'n heerlijke Creative Labs non-standard aansluiting. Net zoals dat ze geen FireWire hebben maar er de naam SB1394 aan hebben gegeven geloof ik.
dusssssss die kabel werkt wel??? en creative heeft daar zeker wel standaard kabeltjes voor waar je je blauw aan betaalt omdat alleen zij het verkopen |:(

maargoed straks eens proberen, zit nu @ work

[ Voor 20% gewijzigd door Noedelsupke op 17-04-2003 15:22 ]

PIII 800@804 Mhz

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

dual-zip schreef op 17 april 2003 @ 15:18:
[...]

Topicstarter: SPDIF: is dat niet een COAX-uitgang :?

anyway, dan werkt deze kabel toch helemaal niet :?
zou volgens mij gewoon moeten werken hoor.

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hou wel ff in de gaten dat alleen bij films die een AC-3 signaal bevatten je surround via je receiver kunt krijgen. Bij alle andere software (games, surround mixer ed.) stuurt de SB alleen het stereo signaal via de digitale uitgang. Althans dit zijn mijn bevindingen. Kan zijn dat ik ernaast zit.

• Lorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01-2025

Lorn

I have a bad feeling...

Creative verkoop iig een kabel om de SB Live! digitaal aan te sluiten op hun DDT2500D. Weet alleen niet of je hier ook iets aan hebt. De beschrijving volgens de webstore is
This is the adapter required to connect your SB LIVE! digital out jack to the Desktop Theatre DTT2500D and others in the Creative digital speakers family.
Linkje naar de kabel. Hij kost trouwens €12,- inclusief verzendkosten.

[ Voor 15% gewijzigd door Lorn op 17-04-2003 15:40 ]

Verwijderd

Bartoz schreef op 17 april 2003 @ 15:25:
Hou wel ff in de gaten dat alleen bij films die een AC-3 signaal bevatten je surround via je receiver kunt krijgen. Bij alle andere software (games, surround mixer ed.) stuurt de SB alleen het stereo signaal via de digitale uitgang. Althans dit zijn mijn bevindingen. Kan zijn dat ik ernaast zit.
klopt als een bus, hierom heb ik dus een digitaal dochterbordje

Verwijderd

De Creative maakt gebruik van een 4 pin jackplug voor de digitaal out.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/38023/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mml.uni-hannover.de/einhorn/spdif/3_5mm4p.png
Digital Out
1 SPDIF-out front
2 SPDIF-out back
3 SPDIF-out center/sub
4 Ground

Beste is om een metalen 4pin Jackplug + 75 ohm coaxsnoer + metalen tulp/rca stekker (of welke je maar nodig hebt aan de receiver-zijde) aan de andere kant te nemen. Betekenis van de pen-aanduiding staat in je gebruiksaanwijzing.hlp

Afbeeldingslocatie: http://content.europe.creative.com/products/products/pic_prod179_lang1.jpg

Mensen:
er is verschil tussen de toepassing (DD/AC3), standaard (TTL/Spdiff), kabel (Coax) en stekker (Jack)...
We benoemen mensen ook niet aan de veters in hun schoenen...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 19:21 ]

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik werk hier met een kabeltje van eigen makelij...ene kant is een mono mini jack gesoldeerd aan een stuk netwerkcoax, andere kant zit een bnc connector (ik gebruik deze kabel soms ook voor video)...aan de bnc-connector zit een verloopje bnc->cinch wat ik uit een beamertas geroofd heb.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-07 08:06

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik zit toch ff met mn ogen te knipperen van wat ik hier lees. De officiële en beste (en voor mij dus enige) mogelijkheid om S/PDIF te verbinden met je receiver is een 75ohm 'digitale' COAX-kabel met aan één kant een mono-mini-jackplug (liefst metalen behuizing om de kabel in weg te kunnen proppen) en aan de andere kant cinch-plug (liefst verguld en een stevige behuizing met solide trekontlasting, evt. oranje behuizing wat staat voor een digitale connectie). Zo heb ik in een oogwenk mijn eigen kabel in elkaar gesoldeerd. De gebruikte kabel bij mij is 10 meter Hirshmann Koka 799 Digital Coax-cable. Deze is voor weinig geld bij de HiFi- of electro-boer te verkrijgen. Als je dit soort materiaal gebruikt dan is de kans op storingen en verlies veel kleiner...

Aanvullend hierop 2 oudere topics hierover:
Geen Geluid via SPDIF met live na Driver update
SBlive 1024 correct digitaal aangesloten op receiver ?

[ Voor 15% gewijzigd door jfeelders op 17-04-2003 18:41 ]

• Noedelsupke
TE triest dat je zelf een kabel moet gaan solderen |:(

maargoed we zijn niet voor niks tweakers

en toch vind ik het vreemd als bovengenoemde 'analoge' kabel zou werken

want alleen coax en optisch is toch digitaal eigenlijk :?

[ Voor 41% gewijzigd door Noedelsupke op 17-04-2003 19:01 ]

PIII 800@804 Mhz

• JWO

JWO

't is een soort "nep" coax :P impedantie is niet goed, maar dat wil niet zeggen dat het niet geleid ;)

Verwijderd

op die halve meter zal dit nogal meevallen :)

• JWO

JWO

Verwijderd schreef op 17 April 2003 @ 19:04:
op die halve meter zal dit nogal meevallen :)
zelfs op 10m werkt dit nog :) lekker door een drop veter kabeltje :) zonder skips..

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-07 08:06

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

JWO schreef op 17 april 2003 @ 19:03:
't is een soort "nep" coax :P impedantie is niet goed, maar dat wil niet zeggen dat het niet geleid ;)
Hoe bedoel je nep-COAX? Er zijn meedere normen. De algemeen bekendste daarvan is de TV-COAX van 50ohm. Maar de digitale signaal-COAX van 75ohm is net zo voorkomend... :)

[edit]
Ah... :)

[ Voor 6% gewijzigd door jfeelders op 17-04-2003 19:24 ]

• JWO

JWO

nee ik bedoel dat zo'n standaard audio kabeltje geen COAX is, maar wel op de coax aansluiting wordt aangesloten..

Verwijderd

JWO schreef op 17 April 2003 @ 19:07:
[...]

zelfs op 10m werkt dit nog :) lekker door een drop veter kabeltje :) zonder skips..
ik weet, 20m vanaf me kamer naar de amp beneden met standaard tv-coax :) werkt als een speer maar op een halve meter maakt t echt geen zak uit

Verwijderd

Er wordt een hoop geblaat in dit topic, soms ben ik ook niet wakker en blaat ik ook, maar nu wil ik toch een paar dingen rechtzetten:

Coax is de benaming voor type kabels (en dus níet de benaming voor een aansluiting, stekker, apparaat of signaal!) Een coaxiale kabel is een draad waarbij de 2e pool coaxiaal (co-ax = om de as) om de middenkern heen zit.

TV-kabel gebruikt 75 ohm coaxiaal draad net als Spdiff.
50ohm is voor zendamateurs (CB-27MHz "bakkie", radioamateurs etc).

Een analoge/digitale kabel bestaat niet. Een kabel kan specifieke eigenschappen hebben waardoor de toepassing beter is voor hoog of laag frequent, andere dempingfactoren en daardoor timings, verlies/weerstand etc, maar een kabel is nooit digitaal of analoog ansich en al helemaal niet als beide kabels dezelfde electrische eigenschappen hebben (daarnaast wil het hebben van betere eigenschappen niet zeggen dat daarmee je kwaliteit verbeterd - dat hangt van veel meer factoren af). Daarnaast is het zo dat kabelfabrikanten veel aan sponsoring doen míts je een positieve review doet zonder dubbelblind tests / scope-metingen.

Met betere kabel op je digitale aansluitingen heb je niet meer bass. Óf je hebt geen (normaal/ongestoord) geluid (CRC-errors, bitjes die niet begrepen worden of storing op de kabel) óf je hebt normaal geluid. Een andere kabel kan dan niet ervoor zorgen dat magisch je bass-bitjes zichzelf vermenigvuldigen of je Treble bitjes "omvallen".

Digitale Audio wordt meestal getransporteerd via: Coaxiale kabel, (U/S) Twisted Pair en Optische lichtgeleiders.

De goedkoopste manier om een SoundBlaster digitaal aan te sluiten op een receiver met tulpaansluiting is:

Metalen Jack =======TV/Sat-coaxsnoer 75 ohm ======== Metalen Tulp

Op deze manier heb ik hier 25 meter in gebruik liggen. Het hoeft dus geen bakken geld te kosten. Laat je geen oor aannaaien en veel succes!

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 19:47 ]

• Noedelsupke
oke ik heb net ff deze kabel aangesloten
Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/copy_458.jpg die ik dus gewoon had liggen

en mn receiver krijgt mooi het dolby digital signaal door bij DVD's :P
dit moet ook kunnen met divx maar dan moet ik een AC3 decoder installen ofzo?
iemand die me daar een beetje mee kan helpen? (en natuurlijk moet de divx ook ac3 encoded zijn dat snap ik)

verder denk ik dat ik binnenkort toch maar zelf een kabel in elkaar ga knutselen met een 10 meter coax kabel...........want dit is toch een beetje flutkabeltje alhoewel het al beter klinkt dan via analoog :)

edit: zo'n plugje aan een coax kabel maken zal toch niet zo ingewikkeld zijn toch :? :P

[ Voor 8% gewijzigd door Noedelsupke op 17-04-2003 20:37 ]

PIII 800@804 Mhz

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

dit moet ook kunnen met divx maar dan moet ik een AC3 decoder installen ofzo?
iemand die me daar een beetje mee kan helpen? (en natuurlijk moet de divx ook ac3 encoded zijn dat snap ik)
een beetje zoeken kan geen kwaad hoor :|. Moet je eens op de woorden divx ac3 en live zoeken of eens op doom9.org kijken. gewoon ac3 codec installeren en goed instellen (zit een control paneltje bij).

verder maakt bij ac3 de soort kabel niet uit. Het is data en data gaat niet ineens beter klinken door een dure kabel.

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 17-04-2003 20:58 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Noedelsupke
JvS schreef op 17 April 2003 @ 20:57:
[...]

een beetje zoeken kan geen kwaad hoor :|. Moet je eens op de woorden divx ac3 en live zoeken of eens op doom9.org kijken.
ok maar de experts zaten nu toch al in mijn topic dus ik dacht vraag het effe

maargoed ik ga al zoeken :> :)

PIII 800@804 Mhz

• Noedelsupke
YESSSSS het werkt

ongelooflijk wat een gekloot met dat ac3

10000 drivers geprobeerd.....................en nu werkt het _O_
nadat ik de ac3filter0.86 vervangen had door de 0.66
de nieuwste deed het dus niet............

maargoed bedankt voor alles maar weer :)

PIII 800@804 Mhz

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-07 12:41

Indoubt

Always be indoubt until sure

Sluit me bij Euss aan.

En mocht het nou echt nog problemen opleveren kun je altijd nog coax voor sateliet tv kopen. Kost net een ietsje meer (soms niet eens) en is nog een stuk beter afgeschermd dan gewone TV coax. In UITZONDERLIJKE gevallen zou het kunnen helpen als je veel last hebt van RF (radio frequentie, +/- 100 Mhz) of DECT (telefoon) storingen Deze coax hebben een gespecificeerde S/N verhouding die door de meeste digitale audiokabels niet gehaald word. Waar te koop? Bijna overal, conrad heeft ze in verschillende soorten o.a art. no: 28 78 90-44 voor euro 1,3 per meter

Wil je meer uitgeven? Kan ze ook bij mij krijgen, gedrenkt in ratelslangstaartolie voor een betere biologische ontstoring. Kost dan natuurlijk wel een veelvoud maar dan heb je ook wat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2003 @ 16:06:
De Creative maakt gebruik van een 4 pin jackplug voor de digitaal out.

[afbeelding]

[afbeelding]
Digital Out
1 SPDIF-out front
2 SPDIF-out back
3 SPDIF-out center/sub
4 Ground

Beste is om een metalen 4pin Jackplug + 75 ohm coaxsnoer + metalen tulp/rca stekker (of welke je maar nodig hebt aan de receiver-zijde) aan de andere kant te nemen. Betekenis van de pen-aanduiding staat in je gebruiksaanwijzing.hlp

[afbeelding]

Mensen:
er is verschil tussen de toepassing (DD/AC3), standaard (TTL/Spdiff), kabel (Coax) en stekker (Jack)...
We benoemen mensen ook niet aan de veters in hun schoenen...
Effe kicken omdat er zo'n mooi plaatje inzit...

4 polige jack naar 2 polige tulp........WTF is the use of that??

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 16:23:
[...]

En daarvoor kick je zo'n oude }:O ?

Google is your friend ;) En anders de hifi zaak wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 18:42 ]

• devilbird
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-01-2024

devilbird

Freaky

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 16:23:
[...]

Ja welkom in 2005 "Het digitale tijdperk"

<--- http://www.lansensations.nl --->

Verwijderd

devilbird schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 18:46:
[...]

Ja welkom in 2005 "Het digitale tijdperk"
Duzzzz????

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 18:37:
[...]

En daarvoor kick je zo'n oude }:O ?

Google is your friend ;) En anders de hifi zaak wel.
Mooi he zo'n forum...kun je vanuit je luie stoel, aan je buro kennis delen :+

Verwijderd

Niet de moeite om voor die vraag dit topic te kicken dunkt me. Waar het voor dient kun je al uit euss z'n post halen. Verdere onduidelijkheden kun je uit de weg ruimen door het gebruik van google, of desnoods een mail naar Creative zelf.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.