Toon posts:

SBlive 1024 correct digitaal aangesloten op receiver ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds dit weekend in het bezit van een nieuwe receiver, de STR-DB780 van Sony (voor specs : zie http://home.wanadoo.nl/karel.kaas/receiver.jpg <-- dit plaatje onder de STR-DB870, daar is dit de vervanger voor).

Aan mijn Sblive 1024 zit deze kabel (die is van mn DTT2500) : http://nl.europe.creative.com/estore/product.asp?prod=179

Nu wil ik de SBlive digitaal aansluiten op de receiver om kwaliteitsbehoud te waarborgen. Ik heb in de search gezocht en daaruit begrepen dat als ik een normale 'miniDIN' (is dat tulp -> tulp ?) kabel gebruik, dat ik deze op de 'coaxial' in van de receiver aansluit dat ik netjes digitaal geluid moet hebben. Is dit daadwerkelijk de juiste wijze van aansluiten (ik bedoel, het was ZOO simpel, ik had alles al gewoon in huis, terwijl in de search iets stond over speciaal een verloopje bestellen en dan vervolgens een aparte kabel halen bij de locale kabelboer).

Ik heb dus nu gewoon geluid, maar wilde even zeker weten of dit wel correct is, tis een beetje zonde om mn receiver namelijk te beschadigen door verkeerd aansluiten.

Tot slot: kan iemand me kort vertellen wat de voordelen zijn van het op deze wijze aansluiten van de Sblive aan de receiver mbt geluidweergave / dolby / surround mogelijkheden ?

Owja.. ik heb nu 2 speakers aangesloten maar heb er nog 2 in mijn bezit die ik ook wil gaan aansluiten.

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Je pakt gewoon een mono jack plugje van 3.5 mm en een stuk microfoonkabel of nog liever een flink stuk coax. Daar soldeer je aan de andere kant een doodgewone cinch plug aan en klaar :)

Bespaart je toch minstens 7 à 8 euro dacht ik zo...

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-07 08:06

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Correcte manier van aansluiten:
* SBLive!-kant: mono-mini-jack-connector
* Kabel: COAX (75 ohm)
* Versterker-kant: cinch-connector (oranje kleur = digitaal)
Waarschijnlijk staan je PC en HiFi niet naast elkaar dus zal je best wat lengte COAX nodig hebben. Om zo weinig mogelijk signaal-storing te krijgen moet je goede kwaliteit kabel (Hirschmann Digital = goedkoop) en connectoren (verguld) gebruiken.

De voordelen ervan zijn dat je veel minder storing zal hebben als 6 losse (DD5.1) analoge lijnen. Hierdoor lijkt het geluid schoner (door sommigen als 'hard' omschreven) en kan je iets meer dynamiek hebben.
Verder heb je nu maar 1 lijntje nodig om multi-kanaal geluid weer te geven via je versterker (natuurlijk helemaal leuk als je je PC gebruikt als DVD-speler; zoals ik doe). :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

offtopic:
Ik begrijp dat de SB Live 1024 SPDIF output heeft... Goed, dat wou ik net gaan vragen :D

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Helaas is het niet mogelijk om met een non-Creative setjes meerkanaals geluid te krijgen via een coaxiale digitale aansluiting
Het enigste wat je door de COAX-kabel kan gooien is PCM stereo of een AC3 stream(DVD) die wordt gedecodeerd door je versterker.
De Creative setjes maken gebruik van Creative's Digital DIN connectie, deze kan alle 3 uitgangen vervangen door 1 digitale optie.

• jfeelders

jfeelders

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 21:03:
Helaas is het niet mogelijk om met een non-Creative setjes meerkanaals geluid te krijgen via een coaxiale digitale aansluiting
Het enigste wat je door de COAX-kabel kan gooien is PCM stereo of een AC3 stream(DVD) die wordt gedecodeerd door je versterker.
De Creative setjes maken gebruik van Creative's Digital DIN connectie, deze kan alle 3 uitgangen vervangen door 1 digitale optie.
Het is wel mogelijk om met non-Creative setjes (zoals HiFi via een Surround Amp zoals de Sony STR-DB780) meerkanaals geluid te krijgen.
Normaal Windows-geluid wordt wel als 48KHz PCM Stereo uitgezonden, maar als je PowerDVD ofzo gebruikt voor je DVD's dan heb je gewoon de beschikking over Dolby Digital, DTS, PCM en MPEG Audio... Althans, IK heb het werkend hier... :)

Verwijderd

Topicstarter
Correcte manier van aansluiten:
* SBLive!-kant: mono-mini-jack-connector
* Kabel: COAX (75 ohm)
* Versterker-kant: cinch-connector (oranje kleur = digitaal)
De afstand tussen PC en receiver is 1,5 meter. Ik gebruik nu dus die standaardkabel van de DTT2500 waar een kabel in kan met 2x cinch connector (zoals jullie die hier noemen) en die zit er nu dus ook tussen. Is die kabel goed genoeg voor 1.5 meter , of moet ik echt een dikkere coax nemen van 75 ohm ?

Verwijderd

jfeelders schreef op 14 oktober 2002 @ 21:37:
[...]

Het is wel mogelijk om met non-Creative setjes (zoals HiFi via een Surround Amp zoals de Sony STR-DB780) meerkanaals geluid te krijgen.
Normaal Windows-geluid wordt wel als 48KHz PCM Stereo uitgezonden, maar als je PowerDVD ofzo gebruikt voor je DVD's dan heb je gewoon de beschikking over Dolby Digital, DTS, PCM en MPEG Audio... Althans, IK heb het werkend hier... :)
Dat zeg ik toch ook |:(

• jfeelders

jfeelders

Ow, dat kon ik niet opmaken uit de tekst. Sorry.
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 21:48:
[...]

De afstand tussen PC en receiver is 1,5 meter. Ik gebruik nu dus die standaardkabel van de DTT2500 waar een kabel in kan met 2x cinch connector (zoals jullie die hier noemen) en die zit er nu dus ook tussen. Is die kabel goed genoeg voor 1.5 meter , of moet ik echt een dikkere coax nemen van 75 ohm ?
Het S/PDIF-protocol gaat uit van COAX-kabel met 75ohm. Maar het zal waarschijnlijk ook goed werken met andere soort kabel. Ik weet alleen niet of je iemand aansprakelijk kunt stellen als er iets fout gaat (ik zou niet weten wat, maar goed).
Pagina: 1