Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[IA] LCDs 8 * 24 *afhandeling* deel II

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 1.548 views sinds 30-01-2008

• Eskimootje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 09:18
Het tweede pakket is net binnen gekomen en aangezien we al over de 1000 posts waren gaan we verder in deel II. Het vorige deel is hier te vinden.

Statussen van je lcd is op Laupro
te volgen.

Het soldeer-schema:
http://members.lycos.nl/freek999/got/maxlcd.png

spok9 zou nog voor een makkelijk schema zorgen maar daar heeft hij nog geen tijd voor gehad.
Schiet eens op ;)

Ik ben samen met wat andere mensen te vinden op irc.tweakers.net #lcd-ia en ook te bereiken via edo.vanbruggen[at]wanadoo.nl.

De status nu:
Van 29,6% is de bestelling al verzonden en 28,8% heeft de bestelling ontvangen. En de rest moet hem nog ontvangen.

De planning:
Ik denk dat het meerendeel voor de vakantie wel verzonden is dus dan kunnen jullie lekker knutselen.

Software:
Yarvieh heeft lcdstudio al compatible gemaakt met deze lcd. Helaas draait dit voorlopig nog alleen op Win2K en WinXP. Win9X ondersteuning is in de maak.

Creepy is bezig met LCDinf alleen is dit nog niet compatible met deze lcd. Deze zal gaan draaien op Windows 95/98/ME/NT/2000, Linux

Goed omdat het mss toch wel makkelijk is om alle componenten stuk voor stuk te beschouwen staan deze hier:
Te beginnen met het belangrijkste
Max232
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/max232.jpg
Let vooral op de inkeping aan de linkerkant van de max232, voorderest kan je gewoon doornummer.

Polaire kondensators

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/1uF.jpg

Belangrijk is dat je hierbij op let waar de min is: die is richting de pijl. In dit geval links.

Er zijn daarvan 2 soorten de 10 uF welke op plek C2 komt in het schema,
en de 1uF welke op plek C3 C4 C5 en C6 komt.

0,1uF kondensator

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/0.1uF.jpg

Deze heeft geen plus of geen min en komt op plek van C1

Sub D connector

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/subd.jpg

Spreekt voor zichzelf aangezien de nummers erbij staan.

Lcd

[img=320,240]]http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/lcd-achterkant.jpg[/img]

De bovenste is pin nummer 1 en we tellen daarna af naar beneden :)

Ik hoop dat ik zo het een en ander heb kunnen verduidelijken.

Met dank aan Dr.Roelski voor de pics :)

[Voor 63% gewijzigd door Eskimootje op 17-04-2003 01:44]

• Freek
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 07-04 16:52
Boehoe, ik wil het makkelijke schema :+

hier snap ik niet veel van :(

edit:

zou fijn zijn, maar ik ben bang dat spok9 zich dan een beetje gepasseerd voelt ;)

[Voor 40% gewijzigd door Freek op 16-04-2003 14:01]

• NagA
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12-08-2006
Als er erg veel behoefte is aan een duidelijker schema, wil ik dat wel maken... opzich zou ik het morgen of overmorgen af kunnen hebben.

Ik heb er waarschijnlijk wat minder ervaring mee dan Spok9, maar ik denk dat dit schema op heel veel punten duidelijker kan.

Ik zal er aan beginnnen, ik hoor het wel als het niet nodig is.

There are 10 kinds of people: Those who understand binairy numbers and those who don't.

• Punksmurf
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 30-03 20:52
ik ben niet echt een electronicaexpert maar dit is toch gewoon duidelijk??? :?
mss de pootjes van het chipje nog weergeven op de manier waarop ze aan t chipje zitten ofzo? maar dan wordt het zo'n dradenboel wat ook niet echt duidelijk is :/

met een hamer past alles

• NagA
Het is voor niet zo ervaren soldeerders niet echt duidelijk.
Daarnaast is het een goede gewoonte om alles wat aan 1 apparaat vast zit ook zo weer te geven. Dus alle draadjes naar het LCD ook naar 1 blokje in het schema te laten gaan. Zoals ook gedaan is met de SUB-D 9pins connector

Maar opzich heb je gelijk. Sluit alle draden aan zoals ze in het schema staan, et voila, het werkt.

There are 10 kinds of people: Those who understand binairy numbers and those who don't.

• Punksmurf
nja, ik heb er eigenlijk zeer weinig ervaring mee maar ik vind het simpel zat
voor wat betreft die 'goede gewoonte', dat is wel waar ja. en duidelijker :)
maar goed, wel tof dat je het simpeler wil maken voor diegenen die het niet snappen :D

met een hamer past alles

• DoD Cerberus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06-04 21:49
dit is toch wel een van de duidelijkste schema's die ik tot nog toe gezien heb...

vooral als er wat foto's met uitleg bijkomen moet t helemaal voor iedereen te doen zijn

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• TriLithium
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 10:17

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

als je nou op blz 17 van deze datasheet kijkt en het bovenste IC-layout bekijkt, en deze vergelijkt met het schema dan is het toch wel duidelijk dat je een draadje moet leggen tussen pootje 10 en 15...?

• SmauG
  • Laatst online: 23-09-2016
Nieuwe ronde nieuwe kansen...

Voor degene die nog niet ervaren zijn met schema's en solderen...het valt opzig allemaal best mee... ik heb er zelf 4 moeten maken voordat de uiteindelijke goed werkt... het heeft me zo'n 8euro Xtra gekost voor de componenten. maar be aware.. er komt een n00bie howto ;)

Verder mensen van de 2e shipment.. GL en HF met jullie display.... ik heb al wat leuke info uit het scherm weten te persen.. ik noem een..
MBM status (erg uitgebrijd)
Winamp Vis (offcourse... was buggy, werkt nu goed.. jammer vna de chars)
Meuktracker voor T.net en Fok (leuk leuk ;))

Ik wacht met smart op de Qstats... want mijn lcdstudio crasht bij het configgen van de qstats.dll erg jammer :) werkt pas weer naar een volledige reinstall van lcdstudio

• Glival
  • Laatst online: 04-04 20:26
Ja is heel duidelijk volgens mij, maar wat is "Reset omhooggetrokken naar de +5V" ?

• SmauG
quote:
Glival schreef op 16 April 2003 @ 14:48:
Ja is heel duidelijk volgens mij, maar wat is "Reset omhooggetrokken naar de +5V" ?
niets.. gewoon pin12 verbinden met het groepje van pin 15 en 16 van je lcd.
een reset heb ik gewoon gemaakt door de +5v even te onderbreken en dat werkt prima...

dit heet ookwel een "Hard reset" maar eerlijk gezegt weet ik niet of het erg schadelijk is. lijkt me niet btw.. want als je voeding uitgaat na shut down gebeurt hetzelfde

• enriqueeeee
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 05-04 16:18

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

quote:
SmauG schreef op 16 April 2003 @ 14:40:
Nieuwe ronde nieuwe kansen...

Voor degene die nog niet ervaren zijn met schema's en solderen...het valt opzig allemaal best mee... ik heb er zelf 4 moeten maken voordat de uiteindelijke goed werkt... het heeft me zo'n 8euro Xtra gekost voor de componenten. maar be aware.. er komt een n00bie howto ;)

Verder mensen van de 2e shipment.. GL en HF met jullie display.... ik heb al wat leuke info uit het scherm weten te persen.. ik noem een..
MBM status (erg uitgebrijd)
Winamp Vis (offcourse... was buggy, werkt nu goed.. jammer vna de chars)
Meuktracker voor T.net en Fok (leuk leuk ;))

Ik wacht met smart op de Qstats... want mijn lcdstudio crasht bij het configgen van de qstats.dll erg jammer :) werkt pas weer naar een volledige reinstall van lcdstudio
misschien kun je voor Got een topic tracker maken :)

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• TriLithium

TriLithium

Dat staat er als opmerking bij de bovenste aansluiting welke dus de reset van het LCD aan de +5v knoopt, is niet een extra connectie die je moet maken tov de getekende draden in het schema

• SmauG
quote:
TriLithium schreef op 16 April 2003 @ 14:54:
Dat staat er als opmerking bij de bovenste aansluiting welke dus de reset van het LCD aan de +5v knoopt, is niet een extra connectie die je moet maken tov de getekende draden in het schema
precies dat :)
quote:
enriqueeeee schreef op 16 april 2003 @ 14:54:
[...]

misschien kun je voor Got een topic tracker maken :)
dat zou idd wel dope zijn... een hottopic tracker ;)

[Voor 27% gewijzigd door SmauG op 16-04-2003 14:56]

• TriLithium

TriLithium

quote:
precies dat
vondt het nog wel even handig om te zeggen over hoe het door de meeste mensen gezien wordt en hoe het gezien moet worden

• omeaart
  • Laatst online: 25-02 00:05
Nog een keer dan:

Ik heb hem gesoldeerd, maar als ik nu lcd studio opstart gaat er een cursor knipperen maar ook de hele achtergrond knippert heel snel. Er komt verder ook niets op het display.
Met hyperterminal werkt ook niet/snap ik niet goed.
Wat heb ik verkeerd gedaan???

• SmauG
kortsluiting bij pin 13 en 14 op je max232 gok ik zo...

meet de contacten even door en kijk of alles contact maakt met dat waar het contact mee maken moet

[Voor 63% gewijzigd door SmauG op 16-04-2003 16:26]

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

vraagje.
-kan ik die 5 volt gewoon van een molex aftappen
-waar moett die ground (pin 5 op de com) nou allemaal mee verbonden zijn ?
alleen de op de png aangegeven connecties, of ook nog met een of andere 0 draad ?

“I'll be more enthusiastic about encouraging thinking outside the box when there's evidence of any thinking going on inside it.” ― Terry Pratchett

• Punksmurf
alle nulletjes aan elkaar hangen.

met een hamer past alles

• SmauG
ff nog een picje van mn resetgeval.

http://members.chello.nl/tastel/5vmod.jpg

ik heb dus een externe molex met 5v output.. daaraan hangt weer een schakelaar waarmee je hem aan of uit zet.. dit alles netjes in een dustplate gemod en zo dus lekker makkelijk voor een extern display ;)

• Kr3Kr
  • Laatst online: 23-03 13:11

Kr3Kr

Melpomene

mooi hoor, ik heb alles binnen! lekker verpakt :P
2 zijn er prima, 2 hebben mankementen (kringeltjes lcdvloeistof)
zal dr zo eens een solderen :)

Gregor van Egdom Krekr

• Eskimootje
quote:
Kr3Kr schreef op 16 April 2003 @ 16:47:
mooi hoor, ik heb alles binnen! lekker verpakt :P
2 zijn er prima, 2 hebben mankementen (kringeltjes lcdvloeistof)
zal dr zo eens een solderen :)
Kijk even of je ze weg kan krijgen door middel van de lcd open te maken en kijken of je erbij kan. En maak even pics dan kan ik zien wat het probleem precies is. Als het niet weggaat krijg je wel 2 nieuwe als je dat nodig vind.

• Yarvieh
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Yarvieh

Fratser

quote:
SmauG schreef op 16 April 2003 @ 14:40:Ik wacht met smart op de Qstats... want mijn lcdstudio crasht bij het configgen van de qstats.dll erg jammer :) werkt pas weer naar een volledige reinstall van lcdstudio
Je had de plugin ook uit je lcdstudio2.xml file kunnen halen. dan had ie weer gewoon opgestart zonder reinstall.

If you can not convince confuse!

• Eskimootje
Je kan natuurlijk ook gewoon de qstat plugin uit de plugin directory ketsen dan kun je ook weer verder. (* Eskimootje heeft ervaring)

• omeaart
  • Laatst online: 25-02 00:05
YES!! :*)
Hij werkt, ik had de pinout van de max232 omgedraaidt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
01--09
02--10
03--11
04--12
05--13
06--14
07--15
08--16

In plaats van:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
01--16
02--15
03--14
04--13
05--12
06--11
07--10
08--09

Die onderste is dus goed!

[Voor 7% gewijzigd door omeaart op 16-04-2003 17:25]

• Eskimootje
quote:
ome aart schreef op 16 April 2003 @ 17:23:
YES!! :*)
Hij werkt, ik had de pinout van de max232 omgedraaidt:

Die onderste is dus goed!
* Eskimootje geeft spok9 een schop jouw schuld als jij je newbie-schema had gemaakt was dit niet gebeurd :P

• CrazyPro
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07-03-2008

CrazyPro

Not( a t)hing to see...

quote:
Eskimootje schreef op 16 April 2003 @ 17:27:
[...]

* Eskimootje geeft spok9 een schop jouw schuld als jij je newbie-schema had gemaakt was dit niet gebeurd :P
Als een newbie alleen maar wilt overnemen en niet leren, en jij moedigt dit aan, dan mag je schoppen.

Een (nieuwe) verkeerde pinning verzinnen en de schuld aan spok9 geven dmv een schop is :(

Schema was ook niet bedoeld als lego set, maar vooral als verduidelijking en als je het beter weet, dan mag dat, geen probleem >:)

Storm is gaan liggen, een era van fictie is over. . .

• Eskimootje
quote:
CrazyPro schreef op 16 april 2003 @ 19:18:
[...]

Als een newbie alleen maar wilt overnemen en niet leren, en jij moedigt dit aan, dan mag je schoppen.
Tja ik heb al gezegd dat het zou komen, en ik moedig nix aan. Nu kunnen ze iig aan het solderen gaan. Zo'n schema lezen is wat mij betrefd minder belangrijk en voor veel mensen ook overbodig om te kunnen.
quote:
Een (nieuwe) verkeerde pinning verzinnen en de schuld aan spok9 geven dmv een schop is :(
Huh ik heb geen verkeerde pinning verzonnen hoor. En check de :P
quote:
Schema was ook niet bedoeld als lego set, maar vooral als verduidelijking en als je het beter weet, dan mag dat, geen probleem >:)
Uhm ik weet helemaal nix hiervan en het is een heel duidelijk schema tenminste ik kan het zelfs lezen ondertussen en dat zegt heel wat. Blijft het makkelijk om een beschrijving van de componenten etc. te geven om te voorkomen dat er wat kondensator exploderen enzo.

• willum
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 20-05-2005

willum

www.willumpie.nl

mensen, het schema kan niet veel duidelijker als je alle (naar de lcd gaande) draden naar 1 punt trekt krijg je een veel minder duidelijk geheel!

ik heb zelf een beetje zitte klooie met ulti board maar deze is echt niet duidelijker!

als ik me set binnen heb zal ik wel proberen een stap voor stap plan te maken voor het printje met voor iedere handeling een plaatje. deze probeer in dan zo goed als het gaat op mijn site erbij te zetten.

mijn vorige lcd (zwahiel IA) heb ik ook groten deels elekrtisch verzorgd. en op me site geplaatst.

www.willumpie.nl

• Repeat
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07-04 13:11
Kan er niet iemand even een ander schema maken dan, wat bv alles duidelijk neerzet, want van het schema wat overal staat snap ik geen hol, maar ik heb verder die hele how-to niet nodig. :)

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• Punksmurf
zijn ze toch mee bezig....

met een hamer past alles

• Hike
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21-02-2006
Waarom beginnen mensen uberhaupt aan zo'n project als ze niet eens een simpel schemaatje kunnen lezen en zelfs niet kunnen solderen? Koop dan een kant-en-klaar produkt.

• Eskimootje
Owkeej zullen we het niet meer over het schema hebben, dat komt er gewoon en natuurlijk ook de onderdelen beschrijving. Ik kan me best voorstellen dat sommige mensen er ngo wat moeite mee hebben en niet weten of ze het goed doen.

Wanneer de how-to komt weet all1 spok9 en aangezien ik die niet te pakken kan krijgen is discussieren _zinloos_

Morgen ga ik weer eens wat inpakken, en maybe van het weekend nog wel wat ;) of ik doe even een componenten beschrijving maken.

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 00:07

Dr.Roelski

Walk on ....

fff snel uit de losse hand schema getekend, misschien dat hier nog foutjes inzitten, maar misschien ook weer niet.

Is deze makkelijker? In iedere geval is max232 duidelijker.

http://www.home.zonnet.nl.../schema_rs232_display.jpg

Let op: A moet met A verbonden worden, en B met de andere B!!!

(hoe krijg ik 'm direct hier te zien?)

[Voor 12% gewijzigd door Dr.Roelski op 17-04-2003 00:18]

• Eskimootje
http://www.home.zonnet.nl/dr.roelski/schema_rs232_display.jpg
Zo daar is ie al Dr. Roelski. ik kan je niet vertellen of het goed is zo maar hij is wel duidelijker.
Volgens mij zit het probleem vooral in de componenten hoe je die gebruikt en niet in het schema. Als iemand macrofoto's van de componenten zou kunnen maken en naar mij kunnen mailen zal ik daar ook een omschrijving van maken (mn nokia 7650 kan niet zo goed met macro's overweg.) mn mail addy is edo.vanbruggen[at]wanadoo.nl, volgens mij is dat eigenlijk het enige wat echt nodig is en dan kan iedereen solderen :)
Nog een tip: print het schema uit en elke keer als je iets gesoldeerd hebt kruis je dat door dan weet je precies wat je nog moet doen en word het al een stukje makkelijker.

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Hoe groot is je mailbox, Eskimootje? })
Ik stuur 600 DPI scan's

WOOHOOO! ik heb ander max232 chippie gevonden!!!
Zat helemaal in hoekkie van zwarte folie!!!!

Sorry, Eskimootje, dat IK niet beter opgelet heb 8)7 |:(

• Eskimootje
quote:
Dr.Roelski schreef op 17 April 2003 @ 00:30:
Hoe groot is je mailbox, Eskimootje? })
Ik stuur 600 DPI scan's

WOOHOOO! ik heb ander max232 chippie gevonden!!!
Zat helemaal in hoekkie van zwarte folie!!!!

Sorry, Eskimootje, dat IK niet beter opgelet heb 8)7 |:(
Huhm tot 10 MB is getest :)

ahah daar is ie al :D was maar een half MB ik ben gewend mp3's te mailen :P

[Voor 10% gewijzigd door Eskimootje op 17-04-2003 00:41]

• NagA
Ik was bijna klaar toen jij jou tekening poste Eskimootje,... hier is een computer versie van wat ik een duidelijker schema vind. Ik hoop dat het klopt,... ik dacht van wel:

http://www.home.zonnet.nl/matthias/lcd/LCDmax232.gif

• miniK0bo
  • Laatst online: 04-12-2019
he, sorry NagA, maar zoveel duidelijker vind ik hem ook weer niet..
die andere is veel beter imho

• Punksmurf
woei naga die is ook wel duidelijk :)

wat ik denk dat ook wel handig is voor hen die het niet snappen...

een bovenaanzicht van hoe de onderdelen op de gaatjesprint te plaatsen.

ik denk dan zo... printlijnen in grijs, onderdelen in zwart eroverheen, de plaatsen waar je de print moet doorkrassen met een rood lijntje/stipje aangeven en draadbruggen in blauw of groen (liefst boogjes)

dat lijkt me erg praktisch. zelf kan ik dat nog niet doen omdat ik de meuk nog niet heb en ik niet precies weet hoe groot de onderdeeltjes zijn enzo (behalve de max232). reken overigens niet op een compact printje als ik dat verzin :P

heeft er iemand trws tips over hoe je gemakkelijk die banen van zo'n print kan doorhalen.. ik loop zelf altijd te k*tten met een hobby- of stanleymesje, maar ik vind dat niet echt praktisch, je schiet ook snel uit enzo. iets handigers heb ik echter nog niet gevonden.

met een hamer past alles

• Eskimootje
Huhmz as a mather a fact denk ik dat het eerste schema ook minimaal net zo duidelijk was en dat schema wat ik poste is niet van mij maar van Dr. Roelski. Ik denk dat met de componenten beschrijving iedereen een eind moet komen.

• NagA
Och,.. idd niet beter dan dat van eskimootje,.. maar toch wel dan het eerste hoop ik |:(

Nouja,... Het is er voor diegene die mijn werk wel kunnen respecteren })

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Hoe meer schema's hoe meer vreugd.
Kun je trouwens ook makkelijker controleren of iets goed is. Ik bedoel: op ene schema is chippie makkelijker, maar op andere zijn verbindingen naar LCD weer makkelijker.

@Punksmurf: koop gaatjesprint met telkens 2 of 3 gaatjes aan elkaar: hoef je nooit printbaantjes te onderbreken.
(Dat is overigens ook type print die Eskimootje stuurt)
Mocht je wel banen willen doorsnijden: mesje gebruken en soldeerbout: door hitte soldeerbout laat koper los van de epoxy.
Vaak kras ik gewoon met m'n bout (op z'n heetste stand) een baantje weg en gebruik ik geeneens een mesje.

• miniK0bo
http://members.chello.nl/j.chim/map/max232_b.jpg
http://members.chello.nl/j.chim/map/max232_f.jpg

voor degene die een voorbeeld willen :D

PS: let op het is niet hetzelfde schema, er missen twee onderdelen(C1 en C2), en er lopen wat extra draadbruggen er doorheen.

• Punksmurf
smelt die baan dan gewoon weg omdat je bout zo heet is??
3 gaatjes is idd wel makkelijk ja lijkt me :)

als iemand me even een soort bovenaanzicht van de componentjes kan sturen zoals ze op gaatjesprint moeten (zodat ik kan zien over hoeveel gaatjes ze heen gaan) wil ik ook wel even puzzelen....
t was 3 gaatjes aan elkaar dus?

met een hamer past alles

• Eskimootje
kan iemand mijn aangepaste openingspost even bekijken? Word het zo duidelijker?

• Punksmurf
goed dat je de onderdeeltjes hebt beschreven, is erg duidelijk ja! (toch? of niet :/ nja, ik vin van wel :+)

met een hamer past alles

• Underground75
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 03-04 18:34
quote:
Eskimootje schreef op 17 april 2003 @ 01:08:
kan iemand mijn aangepaste openingspost even bekijken? Word het zo duidelijker?
Veel duidelijker dan dit wordt hij niet denk ik.

• DrNizeGuy
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 07-04 06:19
als je dat schema van NagA vergelijkt met het "originele" schema klopt er iets niet.. pin 4 en 5 van de max232 zijn anders aangesloten volgens mij.

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Klopt!
Naga: kun je je schema aanpassen?
Anders ben ik bang dat er weer een aantal LCD'tjes niet gaan werken.
Zo te zien is pen 5 en 6 door elkaar gehaald.
De rechter condensator tussen massa en pen 5/LCD pen 17 moet aan pen 6 zitten.

Verder wel duidelijk hoe de aansluiting naar het LCD moet zijn, dus hou 'm online!

• Thijsch
  • Laatst online: 18-03 16:47
quote:
miniK0bo schreef op 17 April 2003 @ 00:59:
[afbeelding]
[afbeelding]

voor degene die een voorbeeld willen :D

PS: let op het is niet hetzelfde schema, er missen twee onderdelen(C1 en C2), en er lopen wat extra draadbruggen er doorheen.
Zou je het schema hiervan willen posten?

• Dr.stijnos
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-01-2005
ik heb wel een n00b schemaatje getekent net.
Makkelijker ken niet denk ik.
Ik kan hem alleen niet uppen naar wat webspace vanuit m`n werk. iemand anders misschien?

• Eskimootje
Als je zoirgt dat het onder de 50 KB is kun je het hier: http://theforumisdown.com/upload/upload.php uploaden. Aangezien het enkel lijntjes zijn moet dat wel lukken.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

hmmm ik heb thuis ondertussen op 3 gaatjes print uitgetekend
(10 blokjes hoog, 4 blokjes breed). hij stikt wel van de draadbruggen :(
als ik vanavond tijd heb kan ik hem wel even inscannen

[Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 17-04-2003 12:48]

“I'll be more enthusiastic about encouraging thinking outside the box when there's evidence of any thinking going on inside it.” ― Terry Pratchett

• ice-T106
  • Laatst online: 10:42
Misschien is het een idee om een schema met de max 233 te maken, dit zal als het goed is nog een stuk simpeler moeten zijn.

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• DustMan4u
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 03-04 12:57
quote:
ice-T schreef op 17 April 2003 @ 13:35:
Misschien is het een idee om een schema met de max 233 te maken, dit zal als het goed is nog een stuk simpeler moeten zijn.
Heb je wel eens gekeken wat die kost?

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: ANET A6 Printer | Mijn Thingiverse Profiel

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

16,70 bij DIL

• NagA
quote:
Dr.Roelski schreef op 17 April 2003 @ 10:57:
Klopt!
Naga: kun je je schema aanpassen?
Anders ben ik bang dat er weer een aantal LCD'tjes niet gaan werken.
Zo te zien is pen 5 en 6 door elkaar gehaald.
De rechter condensator tussen massa en pen 5/LCD pen 17 moet aan pen 6 zitten.

Verder wel duidelijk hoe de aansluiting naar het LCD moet zijn, dus hou 'm online!
Done,... ff checken iemand?

Openings post is idd duidelijker. Voor mensen die niet weten hoe de elektronica eruitziet enzo dan.

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

quote:
NagA schreef op 17 april 2003 @ 16:38:
[...]

Done,... ff checken iemand?

Openings post is idd duidelijker. Voor mensen die niet weten hoe de elektronica eruitziet enzo dan.
Klopt volgens mij ja.

• Jan Jaap
  • Laatst online: 05-04 12:31
quote:
DustMan4u schreef op 17 april 2003 @ 14:53:
[...]

Als je hem als sample bij Maxim aanvraagt helemaal niets :)

Ik heb er hier al 2 liggen, en zou het wel leuk vinden als er iemand ff een schema voor zou maken :)

• Dr.stijnos
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-01-2005
Het is op een gaatjes print net zo makkelijk, maar voor de mensen die hun printje willen etsen hier een layoutje. orginele files kun je ook krijgen.

http://home.planet.nl/~maes0146/board.jpg
quote:
ik heb wel een n00b schemaatje getekent net.
Makkelijker ken niet denk ik.
Ik kan hem alleen niet uppen naar wat webspace vanuit m`n werk. iemand anders misschien?
Oh, ik zag net pas dast je zelf exact t zelfde schemaatje al had getekend eskimootje. Die van mij was alleen met rechte lijntjes :P

[Voor 46% gewijzigd door Dr.stijnos op 17-04-2003 19:48]

• willum

willum

www.willumpie.nl

mail maar naar uibeltjesnuibeltje@lycos.nl dan zet ik hem wel ff op me lycos webspace erbij!

www.willumpie.nl

• Croccifixio
  • Laatst online: 12-01 14:25
Zou iemand misschien een paar close-ups kunnen maken van het printje en de connector op het LCD? Dan heb ik een idee hoe ik het aan moet pakken.

• Jan Jaap
  • Laatst online: 05-04 12:31
:(
Verkeerde knop.

[Voor 94% gewijzigd door Jan Jaap op 17-04-2003 21:52]

• willum

willum

www.willumpie.nl

ik heb ff mijn printje gesoldeerd verry klein ;) ik kwam er 8ter dat ik de 232 spulle ergens anders had besteld voordat het aan de IA toegevoegd werd en had toev ook nog wa print ligge :P

pic's: (klikken ofcource)

http://members.lycos.nl/uibeltjesnuibeltje/232/bottom_small.jpg

http://members.lycos.nl/uibeltjesnuibeltje/232/side_small.jpg

http://members.lycos.nl/uibeltjesnuibeltje/232/total_small.jpg

www.willumpie.nl

• Punksmurf
@willum.. t ziet er niet uit met al die draadbruggen maar wel lekker klein :D goed man!

met een hamer past alles

• willum

willum

www.willumpie.nl

die draad bruggen, das speciaal draad die niet weg fikt als je er met het soldeerbout tegen komt en met een kern van 0,25mm erg mini dus. alle prototype schakelingen worden vaak (iig) door mij op deze manier gefabriekt. ik moet er nog een maken maar daar voor probeer in een geëtste te maken. en mijn C's waren vrij groot (1u/50V)

maar nu iig w88 op mijn lcd om het schakelingetje te testen.

www.willumpie.nl

• NagA
wat maken draadbruggen uit als je het schema ZO klein kunt maken?? Liever draadbruggen dan een big ass schakeling

• Punksmurf
offtopic:
ik zou geen probs hebben met een iets grotere hoor, tenzij er écht geen plek is daar waar ik m hebben wil.. maar in je case, of in een los apart caseje hoeft t niet per se superklein

(oké hij hoeft ook geen hele print in beslag te nemen ofzow 8)7 maar je snapt wat ik bedoel hoop ik)

maar ik vin het netjes gedaan, ik zou het persoonlijk alleen mooier vinden als t wat overzichtelijker was (ja ik weet het, je ziet t nooit meer, maar toch :P)

maar goed, dit wordt mierenneukerij over persoonlijke smaak ;)

met een hamer past alles

• XNDR
  • Laatst online: 19-12-2003

XNDR

GoT a lot ?

Voor alle mensen die ook een backlight kit hebben besteld: Bijna alle Conrad zooi is binnen!

XNDR in "[IA] Afhandeling RVS Buttons & 8 * 24 LC"

Ik ga nu fff pix maken...

Backlight & Illuminated button IA Status: Polariserende film is binnen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Buttons verwacht in week 20! Witte EL foil in backorder bij Kontrat!

• ice-T106
  • Laatst online: 10:42
quote:
DustMan4u schreef op 17 april 2003 @ 14:53:
[...]
Als sample kost hij inderdaad helemaal niks.

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

quote:
willum schreef op 17 April 2003 @ 22:28:
ik heb ff mijn printje gesoldeerd verry klein ;) ik kwam er 8ter dat ik de 232 spulle ergens anders had besteld voordat het aan de IA toegevoegd werd en had toev ook nog wa print ligge :P

pic's: (klikken ofcource)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Waarom doe je de db9 connector bij de print?
Is het niet handiger om de print zo dicht mogelijk bij het display te houden, en met een lange kabel naar de pc te gaan en daar de db9 connector aanvast te maken?
Scheelt ook weer printoppervlak.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

als ie nog een 5 v meevoet kun je de hele print in de stekker stoppen, en alles met 1 5 aderige kabel naar de lcd sturen

* heuveltje vraagt zich af wat ie dacht toen ie 3 lcd's en maar 2 max232's bestelde :?

[Voor 26% gewijzigd door heuveltje op 18-04-2003 14:19]

• Punksmurf
* Punksmurf vraagt zich hetzelfde af als heuveltje 8)7

met een hamer past alles

• miniK0bo
Kan iemand mij uitleggen waarom pin10 van de max232 op de GND wordt aangesloten? Volgens mij is dat overbodig, maar ik kan het ook mis hebben.

• willum

willum

www.willumpie.nl

het is bij ic's de afspraak om niet gebruikte ingangen naar nul te koppelen om rare effecten te voorkomen. want anders is de ingang niet nul en niet één (zwevend dus)

(dubbel post ??? )

[Voor 9% gewijzigd door willum op 18-04-2003 23:21]

www.willumpie.nl

• miniK0bo
waarom wordt pin8 ook niet meteen met de GND verbonden dan?

• CrazyPro
  • Laatst online: 07-03-2008

CrazyPro

Not( a t)hing to see...

http://members.lycos.nl/freek999/got/MAX232.jpg

Even ter verduidelijking het schema gekopied uit de datasheet.

Zoals je kunt zien is het in principe voor beide niet nodig om niet aangesloten ingangen op een vaste spanning aan te sluiten.

Probleem wat optreedt is dat de TTL/CMOS ingang maar een zwakke weerstand naar de + voeding heeft, deze is dus gevoeliger voor storingen, een goed oplossing hier is dus om deze vast naar GND of naar de + te verbinden.

De RS232 ingang heeft een pull down weerstand van 5K, meer dan genoeg dat storingen hier geen invloed op hebben. Deze naar GND aansluiten hoeft dus niet.

PIN 10 dus wel naar GND en PIN 8 niet (mag wel, hoeft niet).

PS ingangen die niet gebruikt worden altijd naar GND of de + aansluiten geldt alleen voor logica chips (AND, OR, digitale chips, etc.) als universele regel.

[Voor 4% gewijzigd door CrazyPro op 19-04-2003 02:17]

Storm is gaan liggen, een era van fictie is over. . .

• miniK0bo
aah ok,
maar 400K, is een zwakke weerstand dan?

• MartyMF324
  • Laatst online: 09-06-2007
Hallo ik als leek zijnde wou graag weten waar ik met die GND aansluitingen heen moet?
Dus pen 10&15 van de max232 en pen 6 & 14 van de lcd.. en pin 5 van de Sub-D 9 pins female connector.. (en nog een tussen 3 elco's) Of moet ik deze aan de Min hangen van de molex?...

A Man is a Man al his Life, A Girl is pretty untill she becomes your Wife.. (Al Bundy)

• Eskimootje
de min van je molex ja ;)

[Voor 33% gewijzigd door Eskimootje op 19-04-2003 13:56]

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Owk, ik heb het printje klaar, en dr staat ook zo'n mooi cursortje te knipperen op het LCD. Enige probleem is, dat ik er nix op krijg. LCD studio werkt wel met mn GFX lcd, maar met deze niet. Weet iemand hoe ik met een "terminal emulator" programma verbinding kan maken met het lcd? lijkt me het simplest om m te testen, denk ik :)
Seriele poort werkt wel 100% :)

Gregor van Egdom Krekr

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Voor degenen die al aan het display gesoldeerd hebben: wat hebben jullie gebruikt op de witte connector aan 't display?
Gewoon gestript draad, lintkabel of iets van een stekker?

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

quote:
Dr.Roelski schreef op 19 april 2003 @ 22:45:
Voor degenen die al aan het display gesoldeerd hebben: wat hebben jullie gebruikt op de witte connector aan 't display?
Gestript draad. wel een beetje dik, anders blijft het niet zitten:)

Gregor van Egdom Krekr

• DustMan4u
quote:
Dr.Roelski schreef op 19 april 2003 @ 22:45:
Ik heb vertinde lintkabel (gewone ouderwetse ide kabel) gebruikt, en het blijft perfect zitten.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: ANET A6 Printer | Mijn Thingiverse Profiel

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Thanx.
Ik had inmiddels ook al iets verzonnen: lintkabel met aan uiteinde restanten van de afgeknipte draadjes van de elco's .

Jipie!!! Hij werkt!

Foto's zijn inmiddels ook naar Eskimootje gestuurd. Misschien dat hij er verder text en uitleg aan kan geven voor een handleiding.

Krijg alleen de winamp plugin niet werkend van LCDstudio.
Weet iemand waar de plugin moet staan voor winamp3 ???

Hmm... m'n regels schuiven ineens raar op op display.
M'n regels in lcdstudio zijn 1 regel omhooggescrolled.

Naja: mission accomplished voor vandaag!
Morgen: eindelijk m'n soldeerkunsten uitproberen op de FT232BM (USB-> RS232)
Heb vanmiddag restant onderdelen gehaald (met een geinig blacklight CCFL :) )
Maar ik heb al gezien dat PLCC wel HEEEEEL kleine pootjes heeft om aan te solderen. :X

Edit: LEZEN (zeg ik tegen me zelf)... het heet winamp 2 plugin... 8)7

[Voor 11% gewijzigd door Dr.Roelski op 20-04-2003 00:37. Reden: plugin]

• Yarvieh
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Yarvieh

Fratser

Dat scrollen ligt aan de dodgy firmware die in het lcd zit ik ben met ^herman^ bezig proberen dit op te lossen, no garantees. Winamp3 is niet supported ik heb er al eens naar gekeken en het is niet bijzonder ingewikkeld om winamp3 support te maken maar de tijd ontbreekt me momenteel gewoon. Als ik binnekort de LcdStudio SDK release heb je kans dat iemand er zelf een maakt of anders doe ik 't over een week/maand of wat.

If you can not convince confuse!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

arg wat een K*T verbinding zit er op die lcd'tjes :( :(
heeft iemand een tip want het lukt me echt niet.
om daar een floppy-kabel-lint in te werken. strippen is een hel
en als ik de laatste 2 erin heb, dan zijn de 1e 3 er weer uitgeschoten. en zowiezo maakt de helft geen verbinding :(

en tot overmaat van ramp is het klem systeem van de lcd er ook mee opgehouden :(

hoe en waarmee hebben jullie dat gedaan ?

[Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 20-04-2003 14:12]

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

laat maar
ik heb het lint-kabel idee opgegeven :r

met dubbelzijdig plakband en een kroonsteentje kom je veel verder (8>

[Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 20-04-2003 15:00]

• DustMan4u
quote:
Dr.Roelski schreef op 20 April 2003 @ 00:07:
Thanx.
Ik had inmiddels ook al iets verzonnen: lintkabel met aan uiteinde restanten van de afgeknipte draadjes van de elco's .

Jipie!!! Hij werkt!

Foto's zijn inmiddels ook naar Eskimootje gestuurd. Misschien dat hij er verder text en uitleg aan kan geven voor een handleiding.

Krijg alleen de winamp plugin niet werkend van LCDstudio.
Weet iemand waar de plugin moet staan voor winamp3 ???

Hmm... m'n regels schuiven ineens raar op op display.
M'n regels in lcdstudio zijn 1 regel omhooggescrolled.

Naja: mission accomplished voor vandaag!
Morgen: eindelijk m'n soldeerkunsten uitproberen op de FT232BM (USB-> RS232)
Heb vanmiddag restant onderdelen gehaald (met een geinig blacklight CCFL :) )
Maar ik heb al gezien dat PLCC wel HEEEEEL kleine pootjes heeft om aan te solderen. :X

Edit: LEZEN (zeg ik tegen me zelf)... het heet winamp 2 plugin... 8)7
Beetje offtopic vraagje, maar waar heb je die FT232BM chippies vandaan? Ik ben zelf momenteel ook met zulke chippies aan de gand (de voorloper, de FT232AM, gekocht met een IA), alleen ik ben bang dat degene die ik nu gebruikt heb de oven niet overleefd heeft. Strax ook maar eens mijn desoldeer en soldeerskils uitproberen...

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

ok de 1e versie van mijn printje is af (and its not pretty !)
maar hoe maak je nu een paar draadjes aan die sub9 vast ?
ik zie me echt nog geen 2 verticale draadjes solderen :?

• spok9
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 06-04 14:13

spok9

Groen...

quote:
heuveltje schreef op 20 april 2003 @ 18:09:
ok de 1e versie van mijn printje is af (and its not pretty !)
maar hoe maak je nu een paar draadjes aan die sub9 vast ?
ik zie me echt nog geen 2 verticale draadjes solderen :?
Draadjes vertinnen, pinnetjes van de connecter vertinnen. Vervolgens tegen elkaar houden, soldeerbout er tegenaan en klaar :)

Tis net zo makkelijk als het verbinden van draadjes aan de LCD connector >:)

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

grumble :)

wacht wel tot dinsdag ;(
eerst maar es dunnere draad en een kleinere soldeerbout halen
al dit priegelwerk is niks voor mij :(

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

quote:
heuveltje schreef op 20 April 2003 @ 19:58:
eerst maar es dunnere draad en een kleinere soldeerbout halen
al dit priegelwerk is niks voor mij :(
vooral bij dit soort werk is goed gereedschap het halve werk. Dit moet je niet met zo'n lompe las-soldeerbout doen :D

Gregor van Egdom Krekr

• Eskimootje
* Eskimootje heeft gelukkig iemand gevonden die dit beter kan als hemzelf :) all1 heeft die persoon te weinig tijd om iets anders af te maken voor mij ;)

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Voor wie nu alvast de plaatjes wil bekijken voor de 'soldeer howto', en geen behoefte heeft aan text hier een link naar de plaatjes:

http://www.home.zonnet.nl/dr.roelski/rs232_lcd/index.html

Als draadbruggetjes gebruik ik dus de afgeknipte (of omgebogen) draden van de condensators.
O.k.: toch wat uitleg: De tweede condensator die op de print gaat, heeft een zwevende draadbrug!
Dus: hij gaat OVER een ander eilandje heen, zonder hem te raken.
Is iets onduidelijk op de foto, omdat m'n camera telkens niet wou focussen.

• Kaj.
  • Niet online
Ik kan op de foto van CrazyPro in "[IA] LCDs 8 * 24 met Intel 8032 controll" niet goed zien of de pinafstand van de witte connector 0,1" of 0,05" is, maar ik gok het laatste.
Als het nou toch 0,1" is, kun je kijken of je jumper-bandkabel kunt gebruiken; Display heeft dat in het pakket, en het bestaat uit vertind litzedraad. En laat dat nou precies de goede dikte en stevigheid hebben voor dat soort connectoren. :)

• spok9
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 06-04 14:13

spok9

Groen...

quote:
Eskimootje schreef op 20 April 2003 @ 20:21:
* Eskimootje heeft gelukkig iemand gevonden die dit beter kan als hemzelf :) all1 heeft die persoon te weinig tijd om iets anders af te maken voor mij ;)
O-)

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

quote:
DustMan4u schreef op 20 april 2003 @ 17:47:
[...]

Beetje offtopic vraagje, maar waar heb je die FT232BM chippies vandaan? Ik ben zelf momenteel ook met zulke chippies aan de gand (de voorloper, de FT232AM, gekocht met een IA), alleen ik ben bang dat degene die ik nu gebruikt heb de oven niet overleefd heeft. Strax ook maar eens mijn desoldeer en soldeerskils uitproberen...
De chippies komen dus uit deze IA: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/611546

Zodra ik iets gesoldeerd heb schiet ik wel ff wat plaatjes (als het lukt tenminste)

/lol modus on
En wie post er als tweede?
/lol modus off
Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True