2HD's + 2 CD-rom spelers

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:36
Okay, voordat ie direct op slot gaat even een uitleg.

ik heb dus 2 schijven (een 40GB en een 60GB), 1 x DVD speler + 1 x CD-brander.
Ik heb maar 2 IDE poorten op m'n computer zitten.
Ik heb een ASUS P3 moederbord.

Ik heb ze nu alle 2 op m'n primaire kanaal zitten (c schijf = master) en op m'n secundaire kanaal heb ik brander (master) + DVD speler (slave).

Sinds ik de schijf erbij heb geplaatst is het rete langzaam, met name het opstarten. (dan praat ik over ca. 5 minuten).

ik heb gezocht op GoT, en ik kom op de volgende dingen tegen.

2 harde schijven, brander en cd-rom HELP

daar staat in
je kan het beste de 2 hd's op 1 kabel zetten en de cd roms ook bij elkaar op 1 kabel. Een hd + cd rom op een kabel kunnen niet tegelijk werken. En over dat bootdisk verhaal een harde schijf is geen bootdisk dus das een beetje vaag.
in dit topic staat het volgende Hoe HD's aansluiten?
Bij mijn weten bepaald het traagste apparaat dat op de kabel is aangesloten de snelheid. Ik heb weleens een cdrom speler en een harde schijf op een poort aangesloten en ik kon dit gelijk merken aan de snelheid van de schijf.
DUs als ik de HD's beide als master hang op ieder een kanaal gaat het nog langzamer?

en daarna zegt balusc het volgende
Bij 40pins kabels hangt de snelheid inderdaad van de langzaamste apparaat af, maar bij 80pins kabels is daar zeker geen sprake meer van. Dit staat overigens ook duidelijk uitgelegd op de handleiding en de white papers van elk zichzelf respecterend harddiskfabrikant

In het vervolg beter opzoeken dus, dicht.
Ik neem dus even aan dat een P3 1GHZ systeem een 80 pins kabel heeft, en dan kan ik dus wel beide HD's als master instellen, zonder performance verlies.

Ik heb btw de via drivers geinstalled, en gecheckt of de controllers op DMA staan ipv pio oid.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-03 15:06

megaleo

Special member

Wat voor merk schijven heb je?
Ik heb namelijk misschien ook wel zo'n zelfd probleem. Na het plaatsen van een nieuwe schijf terwijl ik het met een andere schijf daarvoor er geen last van had. :/
Ff checke dus. :)

• Grolsch
megaleo schreef op 15 April 2003 @ 15:58:
Wat voor merk schijven heb je?
Ik heb namelijk misschien ook wel zo'n zelfd probleem. Na het plaatsen van een nieuwe schijf terwijl ik het met een andere schijf daarvoor er geen last van had. :/
Ff checke dus. :)
ik geloof een maxtor en een samsung, in ieder geval NIET hetzelfde merk.

wel allebei 7200 RPM

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 15-04-2003 16:06 . Reden: kleine toevoeging ]

Verwijderd

ik heb hier ook nog een pc met asus p3b-f MB en daar had ik mijn 2 HDD's allebeide op een appart IDE kanaal als master. en de dvd-rom en cd-rw beide appart als slave. werkte perfect.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-03 11:09

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Dat verhaal over dat een HD en CD niet bij elkaar op 1 kabel kunnen is grote onzin.

Wat ik zou doen als ik jou was is het elimineren van oorzaken:

- sluit de 1e HD aan als master op de primary controller, en kijk of dit werkt.
- sluit de 2e HD aan als master op de secondary controller, kijk of het nog steeds werkt.
- sluit DVD speler aan als slave op primary controller, check of het werkt.
- sluit CD-RW aan als slave op secondary controller, en check again.

Gebruik je ATA66 kabels? Of nog de oude IDE kabels? Dit kan misschien een deel van het probleem zijn. Check ook de BIOS instellingen, met name de settings die op de HD betrekking hebben. (voor de zekerheid zou je setup defaults kunnen laden)

Waarom ik de HD's allebei als master op een aparte controller zet? Als je data van de ene naar de andere HD kopieert/moved kan hij volstaan met lezen op 1 controller, en schrijven op een andere. Als 1 controller zowel lees als schrijfacties aan moet gaan sturen, dan kun je ervan uitgaan dat je snelheidsverlies hebt.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Grolsch
okay, tnx, praktische tips tot nu toe.

Maar ik wil natuurlijk af en toe ook een cd'tje branden, moet ik dan niet bang zijn voor buffer under runs, of is dit gewoon trial and error?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Juist als de brander en cdrom-speler NIET op dezelfde kabel hangen, heb je de minste kans op buffer-underruns. Mits de DMA-mode's goed zijn dan.

Over die kabels; er is geen eensluidend antwoord. Trail en test it is het beste advies.
Hang de HDD's als master en de Atapi's (Cdr-Cdrom-CDrw-DVD) als slave. Controleer in windows of de dma's juist zijn ingesteld. zoja, zal het prima werken. zo nee, probeer de DMA handmatig te "setten", reboot en controleer nogmaals. Werkt het nog niet? wissel de twee atapi's om, reboot en controleer het nog es. 't zal niet de eerste keer zijn dat Merk-A atapi niet goed overweg kan met Merk-B HDD op dezelfde kabel.

suc6

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Vraag ik me af, is die disk die je erbij geplaatst hebt, wel geformateerd?
5 minuten opstarten lijkt me op zoeken naar iets op iets wat niet gelezen kan worden.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

grolsch_man schreef op 15 April 2003 @ 15:52:
Sinds ik de schijf erbij heb geplaatst is het rete langzaam, met name het opstarten. (dan praat ik over ca. 5 minuten).
Grote kans dat jumperinstellingen en kabelposities verkeerd staan. Probeer eens de cable select jumperinstelling op alle apparaten en vergewis jezelf ervan dat de kabel op maar één manier correct aangesloten kan worden. Zie ook de OM FAQ onder "mijn IDE config werkt niet lekker" B)

Het best kun je het boeltje als volgt configureren:
IDE1 master = HDD1
IDE1 slave = DVD speler
IDE2 master = CD brander
IDE2 slave = HDD2
Ik neem dus even aan dat een P3 1GHZ systeem een 80 pins kabel heeft
Aannames zijn fataal .. Wéét wat je in je eigen bak hebt en waar je over praat .. :/

[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 16-04-2003 07:40 ]

Verwijderd

Beste voor On-The-Fly branden:
IDE0 master = HDD1
IDE0 slave = DVD speler
IDE1 master = CD brander
IDE1 slave = HDD2

Beste voor OS performance + image branden:
IDE0 master = HDD1
IDE0 slave = HDD2
IDE1 master = CD brander
IDE1 slave = DVD speler

Algemene regel: snelste devices bij elkaar, devices die veel naar elkaar toe communiceren op verschillende kabels.
Dat verhaal over dat een HD en CD niet bij elkaar op 1 kabel kunnen is grote onzin.
Tegenwoordig is het vaak niet meer van toepassing, maar in het 40 polige kabel + geen (U)DMA (Pio of minder) tijdperk was dat vaak een groot probleem.

Testen doen de besten, meten is weten, kijken is kennis verrijken...

Verwijderd

BalusC schreef op 16 april 2003 @ 07:37:
[...]
Grote kans dat jumperinstellingen en kabelposities verkeerd staan. Probeer eens de cable select jumperinstelling op alle apparaten en vergewis jezelf ervan dat de kabel op maar één manier correct aangesloten kan worden. Zie ook de OM FAQ onder "mijn IDE config werkt niet lekker" B)

Het best kun je het boeltje als volgt configureren:
IDE1 master = HDD1
IDE1 slave = DVD speler
IDE2 master = CD brander
IDE2 slave = HDD2
[...]
Aannames zijn fataal .. Wéét wat je in je eigen bak hebt en waar je over praat .. :/
zo heb ik het ook :Y)

niks te klagen :+ 2de hdd moest hier noodgedwongen wle op IDE2 :+ bracket waar die inzit blocked als die master is de SLAVE :/

• Grolsch
okay, ik heb gisteren het 1 en ander verandert, maar toen moest ik noodgedwongen naar het cafe (dorst + vrij + mooi weer = cafe).

Wat ik wel vreemd vond is op welke connector ik alles aan moet sluiten.

Ik heb het nu zo gedaan

IDE1 master = HDD1 (OS)
IDE1 slave = brander
IDE2 master = HDD2 (data)
IDE2 slave = DVD speler

Ik druk dus de kabel op het mobo en de eerste connector die er na komt druk ik in de HDD en de laatste connector op de kabel (het eind) drukte ik in de brander.

Maar bij IDE2 ging dat heel vreemd
Ik druk de kabel in het mobo, ik MOEST het einde van de kabel (laatste connector) in m'n HDD2 drukken en de eerste connector (midden van de IDE kabel) in m'n cd rom.
Als ik dit zou doen zoals bij IDE1 dan ging m'n HD NIET op master staan.

eigenlijk vraag, is de MASTER nu de middelste connector, of de laatste connector?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat dus in de OM FAQ B) .. klik eens op mijn linkje :/

• Grolsch
BalusC schreef op 16 April 2003 @ 09:06:
Dit staat dus in de OM FAQ B) .. klik eens op mijn linkje :/
okay, done, maar ik heb geen kleurtjes op die kabel, geen blauw/zwart/grijs!

En zit er geen logica in dan? mij lijkt dat de eerste connector de master is, omdat deze het dichtste bij het mobo zit dan..

maar praktijk ondervonden is dat dus niet zo

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, dan gebruik je dus 40-polige kabels..? Check de lengte en de illustratie hieronder.. Overigens zou ik me best wel over verbazen als dit niet eens in de handleiding van jouw mobo staat.

code:
1
2
 ||-----------------------------||------||
mobo                          slave   master
* BalusC gaat dit zometeen in de FAQ vrotten; het staat er idd niet in!

Verwijderd

je schijven / cdrom drives staan dus op Cable Select geloof ik als ik de draad lees :?
jumper ze gewoon zo als je ze wil indelen :Y)
dus hdd1 master je DVD als slave en je CD-R drive als master en je hdd2 als slave :?

dat moet werken d8 ik zo, k heb me kabels ook niet netjes de zwarte op de slave en de andere op de master zo als het op de kabels staat, dat kan gewoon niet in me kast :P

• Grolsch
BalusC schreef op 16 April 2003 @ 09:38:
Oh, dan gebruik je dus 40-polige kabels..? Check de lengte en de illustratie hieronder.. Overigens zou ik me best wel over verbazen als dit niet eens in de handleiding van jouw mobo staat.

code:
1
2
 ||-----------------------------||------||
mobo                          slave   master
* BalusC gaat dit zometeen in de FAQ vrotten; het staat er idd niet in!
ik snap ff niet welke lengte ik moet checken? moet m'n kabel even lang zijn als jouwn tekening? ik raak nu ff helemaal het spoor bijster.

Een 80 aderige IDE kabel heeft dus 1 blauwe connector?
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 09:39:
je schijven / cdrom drives staan dus op Cable Select geloof ik als ik de draad lees :?
jumper ze gewoon zo als je ze wil indelen :Y)
dus hdd1 master je DVD als slave en je CD-R drive als master en je hdd2 als slave :?

dat moet werken d8 ik zo, k heb me kabels ook niet netjes de zwarte op de slave en de andere op de master zo als het op de kabels staat, dat kan gewoon niet in me kast :P
alles staat gewoon hard ingesteld, dus GEEN CS

[ Voor 30% gewijzigd door Grolsch op 16-04-2003 09:41 ]

Verwijderd

grolsch_man schreef op 16 april 2003 @ 09:39:
[...]

ik snap ff niet welke lengte ik moet checken? moet m'n kabel even lang zijn als jouwn tekening? ik raak nu ff helemaal het spoor bijster.

Een 80 aderige IDE kabel heeft dus 1 blauwe connector?

[...]

alles staat gewoon hard ingesteld, dus GEEN CS
vaag dan :?
een 80 aderige kabel heb idd 1 blauwe ( hier groene omdat ik flitsende kabels heb ) connector die is voor op je mobo :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tjees .. gebruik even je redenatievermogen :/ .. De tekening die ik maakte is puur ter illustratie. De middelste = slave, de verste connector daarvanuit = mobo en de dichtstbijzijnde connector daarvanuit = master.

En 80 polige kabels hebben idd verschillend gekleurde connectoren.

Verwijderd

BalusC schreef op 16 april 2003 @ 09:42:
Tjees .. gebruik even je redenatievermogen :/ .. De tekening die ik maakte is puur ter illustratie. De middelste = slave, de verste connector daarvanuit = mobo en de dichtstbijzijnde connector daarvanuit = master.

blauw zwart en grijs komt toch t meeste voor ? iig die kom ik het vaakste tegen ;)

• Grolsch
BalusC schreef op 16 April 2003 @ 09:42:

okay |:( ik heb echt een kater.
Ik dacht dat je me ging vertellen hoe ik kon zien of ik een 40 of 80 polige kabel had, excuses moi.

Verwijderd

40polige kabels + cableselect werkt niet altijd !

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.fedu.uec.ac.jp/~lawti-k/build_k7-based_pc/img/regide.jpg
^^^ 40 aderig ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.fedu.uec.ac.jp/~lawti-k/build_k7-based_pc/img/ide66.jpg
^^^ 80 aderig :)

sorry voor de doch mindere kwaliteit plaatje :/ maar google werkt hier niet lekker :/

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 09:58 ]

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
grolsch_man schreef op 16 april 2003 @ 09:52:
[...]

okay |:( ik heb echt een kater.
Ik dacht dat je me ging vertellen hoe ik kon zien of ik een 40 of 80 polige kabel had, excuses moi.
Sterkte met je kater ;)
40- en 80-polige kabels kan je herkennen door te tellen. :p 80 aderig kabeltje kost overigens maar een paar euro, dus als je vermoedt dat je een 40-aderig exemplaar hebt, haal dan een nieuwe bij de computerboer op de hoek.

EDIT: of vergelijk ze met de plaatjes hierboven.
EDIT 2: Ik ben ook niet zo'n fan van cableselect, zet je schijven middels de jumpers gewoon op master/ slave volgens een van de recepten van hierboven.

[ Voor 18% gewijzigd door wokkie15620 op 16-04-2003 10:01 ]

• Grolsch
tnx voor de tip, ik heb hier op de zaak nog wel een ide kabel liggen met blauwe connectoren.

Heb ik nu ECHT een kater of zie ik op de foto's hierboven geen verschil in de kabels?

behalve de kleur dan

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 16-04-2003 10:10 ]

Verwijderd

grolsch_man schreef op 16 April 2003 @ 10:09:
tnx voor de tip, ik heb hier op de zaak nog wel een ide kabel liggen met blauwe connectoren.

Heb ik nu ECHT een kater of zie ik op de foto's hierboven geen verschil in de kabels?

behalve de kleur dan
de bovenste kan je toch duidelijk wel zien dat er minder kabeltjes zijn :?

(ff kijken voor betere pics)
makkelijker gezecht :P een 40 aderige is ongeveer gelijk aan je floppydrive kabel, alleen dat die 40 kabels heeft ipv 34 :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 10:21 ]

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
grolsch_man schreef op 16 April 2003 @ 10:09:

behalve de kleur dan
De foto's zijn niet waanzinnig duidelijk, maar in real life zie je echt het verschil. De aders bij 40-aderige kabels zijn veel groter (2x zo groot ;)).

Verwijderd

wokkie15620 schreef op 16 April 2003 @ 10:20:
[...]

De foto's zijn niet waanzinnig duidelijk, maar in real life zie je echt het verschil. De aders bij 40-aderige kabels zijn veel groter (2x zo groot ;)).
Afbeeldingslocatie: http://www.harddriveupgrade.com/ide_cable_black_gray.jpg

das duidelijk 80 aderig :)

Afbeeldingslocatie: http://www.pjrc.com/store/cable_ide_laptop.jpg
en zo ziet 40 aderig er uit kwa kabels dan niet kwa connectors :D maar de image is iig duidelijk :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 10:24 ]

• Grolsch
okay ppl, ik begin me weer beter te voelen, net ff aan het spitten in dozen geweest, maar het verschil is idd duidelijk zichtbaar.

Kan het performance probleem dan ook te maken hebben dat ik feitelijk m'n HD heb ik aangesloten op de secundaire aansluiting, en hem knetterhard op master heb gezet?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Misschien ligt dit trouwens niet aan je IDE config. Hoe is je nieuwe schijf ingedeeld? Hoeveel partities? Welk filesystem? Windows scant namelijk elke keer bij het opstarten de schijven en partities, en als er één corrupt / onleesbaar is voor windows (linux ext2 op extended partitie bijvoorbeeld) dan kan windows daar een time-out voor rekenen van 3 minuten (heb ik hier gehad met 2 partities, dus 6 min :|)

offtopic:
Ou-Tannu: "GoT Roeleerd" moet "GoT Roeleert" zijn ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• dawuss

dawuss

gadgeteer

grolsch_man schreef op 16 april 2003 @ 10:25:
Kan het performance probleem dan ook te maken hebben dat ik feitelijk m'n HD heb ik aangesloten op de secundaire aansluiting, en hem knetterhard op master heb gezet?
Nee, ieder IDE kanaal heeft één master en één slave.

micheljansen.org

Verwijderd

dawuss schreef op 16 April 2003 @ 10:28:
Misschien ligt dit trouwens niet aan je IDE config. Hoe is je nieuwe schijf ingedeeld? Hoeveel partities? Welk filesystem? Windows scant namelijk elke keer bij het opstarten de schijven en partities, en als er één corrupt / onleesbaar is voor windows (linux ext2 op extended partitie bijvoorbeeld) dan kan windows daar een time-out voor rekenen van 3 minuten (heb ik hier gehad met 2 partities, dus 6 min :|)

offtopic:
offtopic:
dat icon heb ik al lang niet meer :? :? edit nu dan?

ontopic tja, kan maar daar heeft de topic starter nix over gemeld. ff afwachten dus :-)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 10:32 ]

• Grolsch
dawuss schreef op 16 april 2003 @ 10:28:

offtopic:
okay HDD1 = 40GB

part1 = 10GB NTFS (C:) (WIN2k)
part2 = 10GB momt. niet gepartioneerd
part3 = 20GB NTFS (E:) (DATA)

HDD2 = 60 GB
part1 = 60GB NTFS (J:) (DATA)
dawuss schreef op 16 april 2003 @ 10:30:
[...]

Nee, ieder IDE kanaal heeft één master en één slave.
Ik bedoelde de kabel ik heb de feitelijke slave connector (de middelste van de kabel) in de HD gedrukt, en tegen de HD gezegt (gejumpert) dat ie master is, en de CD-rom heb ik de feitelijke master connector in gedrukt en gezegt datie SLAVE moet zijn.

Verwijderd

grolsch_man schreef op 16 April 2003 @ 10:41:
[...]

okay HDD1 = 40GB

part1 = 10GB NTFS (C:) (WIN2k)
part2 = 10GB momt. niet gepartioneerd
part3 = 20GB NTFS (E:) (DATA)

HDD2 = 60 GB
part1 = 60GB NTFS (J:) (DATA)

[...]

Ik bedoelde de kabel ik heb de feitelijke slave connector (de middelste van de kabel) in de HD gedrukt, en tegen de HD gezegt (gejumpert) dat ie master is, en de CD-rom heb ik de feitelijke master connector in gedrukt en gezegt datie SLAVE moet zijn.
*in pc kast kijkend*

Mobo ->>>> DVDrom ->>>> hdd1
en
Mobo ->>>> CDRW ->>>>> hdd2

hdd1 Primary master
hdd2 secondairy slave
DVD primary slave
CDRW secondary master

werkt prima :o

• Grolsch
okay, en nu ik

mobo ->>>>> HD1->>>>>>>CD-brander 80 aderige kabel

mobo ->>>>> DVD ->>>>>>>HD2 40 aderige kabel.

IDE1 master = HDD1 (OS)
IDE1 slave = brander
IDE2 master = HDD2 (data)
IDE2 slave = DVD speler

dus duidelijk een paar fouten

fout 1 is de connectoren van m'n primaire kabel omwisselen
fout 2 nieuwe 80 aderige kabel (met blauw geval) op secundaire kanaal.

dit ga ik vanavond proberen, ppl als ik lintjes uit mocht delen, kregen jullie dr allemaal 1!!!

Verwijderd

vervang die 40 aderige kabel eens voor een 80 aderig model

nou trekt je hdd max 33MB/s :( beetje zonde?

Verwijderd

he grolsch_man heb je eigenlijk wel een ATA 66/100/133 controller? als je een ATA 33 controller heb dan heeft een 80 aderige kabel geen enkel nut, dan voldoet een 40 aderige ook en dan maakt het niet uit of je een "master" in het midden van de kabel of aan het uiteinde zet.

en wat is eigenlijk het performance verschil tussen:

IDE1 master = HDD1
IDE1 slave = DVD speler
IDE2 master = CD brander
IDE2 slave = HDD2

en

IDE1 master = HDD1
IDE1 slave = brander
IDE2 master = HDD2
IDE2 slave = DVD speler

Verwijderd

offtopic:
80 polige lintjes?

• Grolsch
Verwijderd schreef op 16 april 2003 @ 10:53:
vervang die 40 aderige kabel eens voor een 80 aderig model

nou trekt je hdd max 33MB/s :( beetje zonde?
zal ik vanavond direct doen!
Verwijderd schreef op 16 april 2003 @ 10:59:
he grolsch_man heb je eigenlijk wel een ATA 66/100/133 controller? als je een ATA 33 controller heb dan heeft een 80 aderige kabel geen enkel nut, dan voldoet een 40 aderige ook en dan maakt het niet uit of je een "master" in het midden van de kabel of aan het uiteinde zet.

en wat is eigenlijk het performance verschil tussen:

IDE1 master = HDD1
IDE1 slave = DVD speler
IDE2 master = CD brander
IDE2 slave = HDD2

en

IDE1 master = HDD1
IDE1 slave = brander
IDE2 master = HDD2
IDE2 slave = DVD speler
Ik heb een asus p3b nogwat dual bord, dus volgens mij wel ATA100 ondersteuning.
Ik wil het ff checken op de asus site, maar volgens mij heeft 1 of andere haai een transatlantische kabel doorgebeten op de bodem van de oceaan. (kreeg ik net ook al een mailtje van van m'n isp dat verkeer naar amerika niet goed gaat).

en het verschil weet ik zo niet, ff testen dan maar he
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 11:00:
offtopic:
80 polige lintjes?
offtopic:
ligt eraan of jij wel ATA133 ondersteund, anders krijg je een 40 polige :P

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 16-04-2003 11:10 ]

Verwijderd

een 80 aderige ide kabel bestaat uit 40 kabels die elk nog eens afgeschermt zijn met een apparte kabel (40+40=80), deze zijn bedoelt voor ATA 66/100/133 schijven mits je over een dergelijke controller beschikt. als je een ATA 33 controller en/of schijven hebt voldoet een 40 aderige kabel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 11:09:
een 80 aderige ide kabel bestaat uit 40 kabels die elk nog eens afgeschermt zijn met een apparte kabel (40+40=80), deze zijn bedoelt voor ATA 66/100/133 schijven mits je over een dergelijke controller beschikt. als je een ATA 33 controller en/of schijven hebt voldoet een 40 aderige kabel.
vertel mij eens waarom mijn p3b-f met p3 500 toch sneller met zun hdd / cdrom ging werken toen ik er 80 aderig in propte?

Verwijderd

waarom kwamen die 80 aderige kabels dan pas op de markt toen ATA 66 werd geintroduceerd?
en waarom kreeg ik bij mijn nieuwe asus p4pe MB nog een 40 aderige kabel geleverd?
voor mijn ata33 drives natuurlijk!

• Grolsch
ok, ik heb gisteravond gekeken, wat bleek nu, ik gebruikte alleen maar 40 aderige kabels!!

zowel PRIM IDE en SEC IDE.

nu weet ik ook wel hoe het komt, want ik heb een keer zo'n kabel kapot getrokken terwijl ik een extra harde schijf aan wou sluiten, toen heb ik er zo een andere kabel aangeplugt.

En ik maar denken dat het door die extra HDD kwam |:(
nu 1 kabel vervangen en het verschil is al duidelijk zichtbaar!

[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 17-04-2003 09:04 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Zo zie je het maar weer: Aannames zijn fataal :)
(c) BalusC

micheljansen.org

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

grolsch_man schreef op 16 April 2003 @ 10:25:
okay ppl, ik begin me weer beter te voelen, net ff aan het spitten in dozen geweest, maar het verschil is idd duidelijk zichtbaar.

Dat kan heel goed. Zowiezo kan verkeerd aansluiten/foutief jumperen voor vreemde problemen zorgen. Onthou gewoon dat de master aan het eind van de kabel zit. De middelste connector is voor de (eventuele) slave. Waar je trouwens OOK rekening mee moet houden, is dat sommige merken HDD's een aparte jumper-setting hebben voor single-disk operation (dus alleen de HDD aan een kabel) en
voor dual-operation (wanneer er twee app's aan de kabel hangen). Western Digital heeft dit bijv.

Dit luistert nauw dus verzeker je ervan dat de setting 100% oke zijn. Als je het niet 100% zeker weet kijk ff bij de fabrikant van je HDD, die heeft daar uitgebreide illustraties voor. Oja, het TYPE van je schijf is ook belangrijk. Er komen om het allemaal wat ingewikkelder te maken per merk ook nog onderlinge verschillen voor.

En ook kan het voorkomen dat een bepaald type/merk ATAPI-apparaat (cd/CDrw/DVD etc.) niet lekker werkt met merk/type X HDD op dezelfde kabel. Het gebeurt niet vaak, maar ik heb toevallig wel zo'n eigenwijze DVD-speler, die niet happig is met HDD's op dezelfde kabel. (het kreng wil gewoon niet in U-DMA2 draaien :( )

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1