Toon posts:

[C#] Hoe, wat, waar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nu een jaar of twee geprogrammeerd in java, maar ben toch wel nieuwsgierig naar C#. Ik kom op internet wel wat tutorials enzo tegen, maar wat heb ik nu eigenlijk allemaal nodig? Voor java was het simpel: een IDE, een JDK en klaar.

Het mooie van JCreator (en andere IDEs vast ook wel) was dat het gebruik maakte van de APIs tijdens het coden. Dus als je typte 'String s = s1.toLowerCase()' dan gaf de IDE na het typen van s1. een lijstje met alle mogelijkheden die voor een String golden. Bestaat er ook zoiets voor C#? De syntax mag dan wel veel op elkaar lijken, maar steeds een handleiding ernaast om te kijken wat er allemaal anders is schiet niet op.

Dus ik zoek een IDE en een compiler..en er zijn er vast meerdere. Wie adviseert wat?

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 19:06
Ermm.. Visual Studio .NET?

Is denk ik toch wel de meest complete IDE van 't moment...

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Zie oa voor jouw vraag over de verschillende IDE's
[rml][ .NET] Borland is back![/rml]

Specifiek wordt VS.Net besproken in Irritante VS.NET

Voor de verschillen wordt er in [rml][ alternatief]java vervangen door?[/rml] wel eea besproken.

[ Voor 72% gewijzigd door gorgi_19 op 14-04-2003 00:04 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Geinstalleerd:

.NET Framework
.NET Framework SDK Version 1.1

Vergelijkbaar met een java JDK na installatie, dus in dit hele pakket van 122 MB totaal zit nog GEEN IDE?
handig..... :?

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 00:55:
Geinstalleerd:

.NET Framework
.NET Framework SDK Version 1.1

Vergelijkbaar met een java JDK na installatie, dus in dit hele pakket van 122 MB totaal zit nog GEEN IDE?
handig..... :?
gebruik notepad als editor :P

Ik geloof dat de meeste IDE's niet freeware zijn, maar als je even zoekt met google of naar gorgi_19's linkje kijkt dan zal je best wat gratis editors/IDE's

Verwijderd

De Deluxe Learning Edition kost 120 Euro inc. en daarmee kan al heel veel met een prima IDE erbij.
Dus waarom zou je gaan tobben ?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 01:45 ]

Verwijderd

Een goede gratis IDE is SharpDevelop

http://www.icsharpcode.net

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die heb ik vannacht ook gevonden en ziet wel er degelijk uit :Y)

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 09:47
Eclipse is een Java-based IDE die ook C# aan kan.

Nog niet geprobeerd, maar schijnt één van drie goed werkende gratis IDE's te zijn. SharpDevelop (hierboven genoemd) en emacs (...) zijn de andere twee.

* Freak_NL doet z'n C# in (g)vim
Dus ik zoek een IDE en een compiler..en er zijn er vast meerdere. Wie adviseert wat?
Met het risico als troll gemarkeerd te worden geef ik toch even een vrij alternatief, want er zijn zeker meerdere:

Als je gewoon wil leren werken met C# en een .NET omgeving kun je natuurlijk ook een Linux distro installeren met de mono CLI implementatie (een .NET compiler en klassebibliotheken) installeren. Glade-2 is je GUI designer (output in XML, zo je C# app in, en heeeeerlijk GTK2)

:Y)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Jext doet ook aan C# kleuring.

Voor builden gebruik je natuurlijk NAnt :*)

[ Voor 4% gewijzigd door mbravenboer op 14-04-2003 09:58 ]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 09:47
Mocht je het vrije pad willen volgen: Een handige handleiding :)

VIM kleurt ook heel mooi trouwens.
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutingharlingen.nl/temp/Screenshot-Gvim.png

• EfBe
  • Niet online
color coding is niet zo belangrijk. Wat belangrijk is is intellisense, dus bij het rammen op de '.' achter een zelfgedefinieerde enum wil je een lijstje zien van alle values in die enum. Iedere editor die dat niet levert is tijdverknoeierij.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Verwijderd

EfBe schreef op 14 April 2003 @ 11:46:
color coding is niet zo belangrijk. Wat belangrijk is is intellisense, dus bij het rammen op de '.' achter een zelfgedefinieerde enum wil je een lijstje zien van alle values in die enum. Iedere editor die dat niet levert is tijdverknoeierij.
wat is dat voor een onzin, voor een beetje standaard coding typ ik sneller dan dat ik door een lijstje heen moet fietsen. Het kan handig zijn, maar op sommige momenten werkt het vertragend...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 11:51:
[...]

wat is dat voor een onzin, voor een beetje standaard coding typ ik sneller dan dat ik door een lijstje heen moet fietsen. Het kan handig zijn, maar op sommige momenten werkt het vertragend...
Het heeft zijn voor- en nadelen. Soms is zelf typen sneller, maar soms kan het ook wel handig zijn. Zeker als je langere namen voor methoden verzint, of wanneer je nog niet zo bekend bent met een taal, dan is zo'n lijstje met de mogelijkheden wel praktisch.
Het coden met kleurtjes is echt wel een pré vind ik. Het verduidelijkt je code en heeft denk ik niets te maken met het feit of je goed of slecht bent in proggen. Een editor als Notepad vind ik persoonlijk dus niets...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46
[...]

Je hoeft ook niet door dat lijstje te fietsen als je direct de juiste method/variable/whatever naam weet.

Echter, als je lange member names hebt, dan helpt IntelliSense echt wel hoor. Zowel in snelheid ( de 3 eerste karakters + tab ) zijn echt sneller dan de hele naam in te typen. Daarbij zorgt het er ook nog eens voor dat je van typefouten (hoofdletters/kleine letters) gevrijwaard blijft.

Dat het vertragend werkt, daar ben ik het niet mee eens. (Tenzij je spreekt over de intellisense van C++ Builder. )

https://fgheysels.github.io/

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 12:38

Crazy D

I think we should take a look.

whoami schreef op 14 April 2003 @ 12:04:
Dat het vertragend werkt, daar ben ik het niet mee eens. (Tenzij je spreekt over de intellisense van C++ Builder. )
Of je hebt een trage pc ;) De intellisence van VS.net was ik niet echt blij mee op mn laptopje 550Mhz. Hoewel het ook niet echt traag was, was dat niet altijd even lekker werken... met een wat snellere pc (heb nu een 850mhz oid) werkt het wel heerlijk, en idd, 3 letters intypen en dan spatie is toch echt sneller dan de hele methodnaam inkloppen :)

Exact expert nodig?

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
in VS C++ 6.0 had ik die plugin van wholetomato die een intellisense extensie is (hoe noemt ie ook al weer). Is absolute zaligheid. Nu zit in JBuilder met die intellisense die op geen bal trekt... Het voorbeeld van zo'n spullen is dat je minder typefouten maakt en je lange namen (duidelijk dus) kunt gebruiken zonder extra tijd. Die Plugin werkte perfect op mijn Dual 400Mhx geval en soms wel 400C++/h files om mee te werken (zonder de API 's dan nog)...

ik vind het gek dat als programmers er toch vaak zo'n anti-pathie is tegen dingen die dingen automatisch doen: daar is de computer toch voor...

Vi? daar zat ik gisteren op mijn Server mee te knoeien - en moest effe lachen. zat daar met xml+xslt en nog heel wat anderes 'current' spul maar moest wel vi openen om een stupid shell script te starten... Ridiculous. Notepad is precies dat een Notepad geen editor.

Eclipse is heel mooi, maar wel erg moeilijk om in te geraken en je kunt maar best een 1Ghz machine met 512MB minumum hebben (duurt zo'n 2 minuten!!! hier om op te starten) VS doet het in zo'n 5 seconden...

• EfBe
  • Niet online
[...]
De standaard reactie van iemand die zonder intellisense werkt en bij hoog en bij laag beweert dat je het ook niet nodig hebt.

Als jij je enums van 2 letterige namen voorziet, wellicht ben jij sneller met typen dan ik met control spatie en 1 of 2 keer met de cursorkeys (of 1e letter en control-spatie / tab). Ik betwijfel echter of jij in real life situaties sneller bent.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

EfBe schreef op 14 April 2003 @ 13:17:
[...]

De standaard reactie van iemand die zonder intellisense werkt en bij hoog en bij laag beweert dat je het ook niet nodig hebt.

Als jij je enums van 2 letterige namen voorziet, wellicht ben jij sneller met typen dan ik met control spatie en 1 of 2 keer met de cursorkeys (of 1e letter en control-spatie / tab). Ik betwijfel echter of jij in real life situaties sneller bent.
Ik ben het 100% met je eens. Intelli Sense en dat soort zaken maken je het leven een stuk eenvoudiger. Ik zou intussen echt niet meer zonder willen werken, intellisense zorgt er gewon voor dat je veel sneller kan werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Alarmnummer op 14-04-2003 17:29 ]

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:23
Bestaat er wel een leven zonder intelli sense?

Ik zou sharpdevelop een proberen of als een gek gaan leechen want vs.net is een verdomd mooie IDE.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Het aanzetten tot illegale praktijken lijkt me niet echt slim ...

Maargoed, ik ben zelf niet echt fan van Sharpdevelop, des te meer van VS.NET.
Je zou evt. Ultra Edit kunnen proberen, dat is shareware, dus je kan het nog uitproberen voor je geld neerlegt.

Jammer genoeg is VS.NET erg duur. Je kan het Microsoft boek voor de 70-306 en 70-316 examens kopen, (€ 80,-) en daar zit een 60 dagen evaluatieversie bij.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 16:23

Bergie

Lekker belangrijk...

hobbit_be schreef op 14 April 2003 @ 12:48:
in VS C++ 6.0 had ik die plugin van wholetomato die een intellisense extensie is (hoe noemt ie ook al weer). Is absolute zaligheid.
Dat is Visual Assist en is idd een geweldige tool. Er is overigens ook voor VS .NET een versie beschikbaar.

Yamaha MT-09

• EfBe
  • Niet online
kenneth schreef op 14 April 2003 @ 20:01:
Jammer genoeg is VS.NET erg duur. Je kan het Microsoft boek voor de 70-306 en 70-316 examens kopen, (€ 80,-) en daar zit een 60 dagen evaluatieversie bij.
VC#.NET of VB.NET is niet zo duur hoor. De complete allesomvattende suits wel, maar veelal programmeer je toch in 1 IDE. Wil je source in een andere taal gebruiken, dan compileer je dat toch met de SDK compilers?

Verwijderd

Topicstarter
Dat hele pakket van .NET (die SDK en .NET Framework 1.1) bevat geen compiler? Ik gebruik nu dus de IDE van http://www.icsharpcode.net en die bevat een eigen compiler volgens mij (NAnt.exe).
Nu wilde ik C# programma's kunnen compilen in UltraEdit (http://uemake.cjb.net), maar voor als je daar een microsoft_net compiler kiest dan zoekt ie naar 'csc.exe' en dan is toch een compiler van Visual C#?
Allemaal weer fraai zo, als ze nou eens een compiler bij de .NET gaven....

• whoami
Verwijderd schreef op 14 april 2003 @ 21:20:
Dat hele pakket van .NET (die SDK en .NET Framework 1.1) bevat geen compiler?
Toch wel. Als je de .NET SDK download, dan heb je er alleszins een C# compiler bij. (csc.exe).

Verwijderd

Topicstarter
damn, tijd voor een nieuwe bril :-? ja csc.exe is er uiteraard wel...

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

NAnt lijkt me een .NET builder (net zoals Ant voor Java, en make voor antieke programma's)

Hmm, search op google bevestigt dat...

NAnt bepaalt dus wat er in welke volgorde gebuilt moet worden, en csc.exe is idd de compiler.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 20:20
Voor 109 euro kan je Visual C# Standard Edition krijgen, daar kan je alles mee en is niet gelimiteerd. Er missen wel veel tools die in de uitgebreidere versies zitten zoals MSDE (of zelfs SQLServer 2000) maar als je via ODBC met een opensource of andere database wilt communiceren dan is het ideaal. Of als je uberhaupt geen database applicaties maakt natuurlijk :)

Ik vind de IDE van MS erg goed. Er zitten *veel* rare dingen in de GUI gerelateerde zaken (zowel in de designer als in de opbouw van controls), maar voor web/db/tool-ontwikkeling is er wat mij betreft geen betere. Maargoed als je arme student bent en 109 euro teveel vind, dan kan je altijd nog gratis het .NET Framework + SDK downloaden en wat pielen met de configuratie van je favoriete editor :)

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenB op 15-04-2003 14:57 . Reden: uitgebreid ]

• whoami
JeroenB schreef op 15 April 2003 @ 14:56:
Er missen wel veel tools die in de uitgebreidere versies zitten zoals MSDE (of zelfs SQLServer 2000)
MSDE is dacht ik ook gratis te downloaden.

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 20:20
whoami schreef op 15 april 2003 @ 15:06:
MSDE is dacht ik ook gratis te downloaden.
Klopt, maar je mag het geloof ik alleen bij je applicatie gratis uitleveren als je een Professional of hogere licentie hebt van VS. Misschien dat dat bij .NET anders is geworden, maar zo was het vroeger :)
Pagina: 1