Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 16:22:
Mja, geweldig! Je maakt dus minder typo's

Er wel eens over nagedacht dat intellisense ook nieuwe bugs kan introduceren doordat hij verkeerd aanvult (rotzooi maar eens met namespaces)?
Nooit van dit soort bugs gezien eerlijk gezegd.
Intellisense is overigens niet in 1e instantie voor het voorkomen van typo's, maar voor het snel kunnen implementeren van code, dus dat je niet hoeft op te zoeken wat de definitie precies is van een method, welke methods er uberhaupt in een class zitten bv. Daar win je echt tijd mee.
En dan nu de cruciale vraag: hoeveel tijd verlies je in een gemiddeld project door typo's? En hoeveel tijd verlies je door echte (semantische) bugs? Hmm... Het lijkt er dus op dat je je meer zou moeten richten op de semantiek dan op de syntax als je je produktiviteit wilt verhogen.
Omdat typo's voorkomen worden kun je je puur focussen op semantiek van de code en omdat je minder hoeft te browsen door files voor de interface definities van classes/methods, kun je inderdaad alle tijd focussen op wat er toe doet: goede code bouwen.
(Overigens verander ik 50 de zelfde typfouten met een refactoring search&replace, kost me nog geen seconde...)
Mij ook niet, maar hier een lowercase L, daar een uppercase E, daar een ; vergeten etc... dat heb jij niet met 1 search/replace vervangen (die ook in vs zit overigens)
Mijn mening: intellisense is aardig, maar het is zeker geen must. Op het moment dat je als programmeur afhankelijk wordt van de completion van een bep. editor ben je vol gas onderweg op de highway to hell.
Ik kan me niet echt aan de indruk onttrekken dat je er nog nooit echt intensief mee gewerkt hebt. Het lijkt me dan ook moeilijk voor jou om een beeld te vormen ervan. Het is een type-hulp, of beter: een code-bouw hulp, en no offence maar alle hulp die bij het typen geboden KAN worden is meegenomen. Anders zou, jouw redenatie volgend, notepad de meest productieve editor zijn. Nou, dat is niet zo.
Afhankelijkheid van functionaliteit in een editor is lastig idd zodra je in een andere editor deze functionaliteit moet ontberen. Echter dat geldt ook voor jou wanneer je jouw editor moet verlaten voor een andere editor (extreem: van bv vim naar emacs

). In zoverre maakt het IMHO dus niet zoveel uit: er is ALTIJD afhankelijkheid van een editor. Hoevaak heb ik niet gevloekt op borland en andere editors dat ze geen '{' '}' match functie hadden zoals die al in vi zat, of een '.' functionaliteit zoals in vi. Is vi dan beter? Nee, want het is slechts een kwestie van gewenning.
Anders wordt het wanneer je afhankelijk bent van andere hulpjes dan puur type-hulpjes. Ik noem bv de COM interface generator van ATL in VC++. Als je een member wilt weghalen, lukt dat alleen handmatig, je moet dan ook de MIDL code aanpassen en als je niet snapt wat je aan het doen bent zul je daar nooit opkomen. Zodra je dan bv een COM component in UltraEdit moet bouwen ben je het haasje. Ik plaats dan wel kanttekeningen bij de negatieve factor van deze afhankelijkheid: je gebruikt dan immers niet de juiste tool voor wat je wilt doen. Wegens het kapot zijn van mn decopeerzaag moest ik net bij het bouwen van een kast hier in huis met de handzaag een plank in de lengte doorzagen. Het lukt wel, maar of het nu de beste manier is... ik betwijfel het.