3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Verwijderd
Bijvoorbeeld 2x Alcone 6.5he waarvan je er eentje tuned op bas en de andere laat doorlopen tot maximaal 2,5khz. Dit vul je dan aan met een tweeter met een mooie lage Fs, ik denk dat je dan een prachtig resultaat krijgt wat je zeker wel zal bevallen. Al kan ik alleen maar gokken naar jouw eisen.
De alcone 6.5 doet trouwens een 43hz (-3db) bij een mooie groupdelay en in een redelijk compacte kast van 30,8 liter.
Je kan natuurlijk ook gewoon de Alcone Laplace pakken.
Ik zou ook ff hier: Redheinz in "DIY surround luidsprekerset (lang)" verder doorlezen, gaat nog verder over Alcone (als je dat tenminste niet al hebt gevonden
Verder je surrounds, ik vraag me af of er niet een hoop detail verloren gaat in een dipolair systeem, beetje zonde dan in ieder geval om daar dure woofers voor te gebruiken. Het zijn trouwens wel erg mooie woofers, en snap best waarom je ze graag wilt gebruiken. Maar als je het geld hebt hou ik je natuurlijk niet tegen
En zijn er nog mensen hier die suggesties hebben voor tweeters ? De tweeter van Alcone schijnt een grote spike te hebben tussen de 15 en 20khz en daar zit ik niet echt op te wachten, aangezien die er moeilijk uit te filteren is. Het belangrijkste is dat deze helder is en hard kan zonder op maar 1 manier schreeuwerig/schel te worden.
[ Voor 30% gewijzigd door JT op 14-04-2003 19:02 ]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Ze zijn trouwens gevoeliger als de alcone's (91.5db) dus met wat verzwakken kun je de gehele frequentiecurve mooi liniair krijgen.
Edit: bedoel je deze:
http://www.klingtgut-lsv....XT_25__XT_300_SK_4852.htm
En zou een tweeter van 39 euro in verhouding staan tot mijn speakers qua geld/kwaliteit ?
[ Voor 84% gewijzigd door JT op 14-04-2003 19:29 ]
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Je kan beter uit gaan van de fijten (prestaties zover mogelijk weer te geven zijn in diagrammen en specificaties) en meningen van anderen over de betreffende driver (zover anderen deze gehoord hebben of ervaring mee hebben).
Zelf heb ik helaas eigenlijk geen ervaring met hoogwaardige tweeters en denk dat dat ook 1 van de moeilijkste keuzes gaat worden voor mijn volgende speakersysteem
Maar ik heb gelukkig nog tijd om na te denken
Verwijderd
Ja maar de Alcone wou je niet...de piek is trouwens wel te corrigeren.JT schreef op 14 April 2003 @ 19:25:
Ach, de Alcone tweeter is 92,5dB...
Edit: bedoel je deze:
http://www.klingtgut-lsv....XT_25__XT_300_SK_4852.htm
En zou een tweeter van 39 euro in verhouding staan tot mijn speakers qua geld/kwaliteit ?
Ik denk zeker dat de Seas mee zal komen, maar de Vifa is natuurlijk nog mooier, kijk anders ook even bij Scan Speak, nog duurder en mooier...
Kijk veel rond, luister wat en laat je adviseren door doorgewinterde DIY'ers en DIY zaken, zo kom je wel tot een goede keuze.
Nee, maar ik neem aan dat er voor dit soort dingen wel een soort van verhouding is. Je gaat geen tweeter van 20 euro bij een systeem als dit doen maar ook niet eentje van 150 euro
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Uiteraard; kwaliteit is niet echt af te meten aan geld. Je kan slechts een indicatie hebben daarvan van 'met zoveel euro heb ik maximaal die kwaliteit'. Moet je wel weten welke tweeter je moet hebbenVerwijderd schreef op 14 april 2003 @ 21:55:
Nu wordt de verhouding wel wat groter, maar ik begrijp wat je bedoeld. Ik hoop dat je ook een beetje begrijpt wat ik bedoel
Ecodan warmtepomp
Ecodan warmtepomp
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Ecodan warmtepomp
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Verwijderd
onderschat geen surroundboxen hoor!m.m schreef op 16 April 2003 @ 00:03:
Je wilt ze toch ook voor HT gebruiken neem ik aan? Over het algemeen zal je dan niet veel lage tonen tegenkomen op je sattelieten, hoewel het voor normaal stereogebruik natuurlijk wel handig is als ze ook fatsoenlijk lage tonen voortbrengen. Ik heb helaas geen ervaring met TL
dit zijn geen extra hoge tonen luidsprekertjes!
Ik ga ze dus ook voor stereo gebruiken, daarnaast geeft t-line gewoon de mooiste bas. Voor HT komt er later wel een sub bij.m.m schreef op 16 april 2003 @ 00:03:
Je wilt ze toch ook voor HT gebruiken neem ik aan? Over het algemeen zal je dan niet veel lage tonen tegenkomen op je sattelieten, hoewel het voor normaal stereogebruik natuurlijk wel handig is als ze ook fatsoenlijk lage tonen voortbrengen. Ik heb helaas geen ervaring met TL
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Een beetje driver komt in een compacte kast makkelijk toto aan de pakweg 55hz, mooie waarde om de bas totoaal ontraceerbaar te maken als je de rest (die er bijna niet meer is) laat overnemen door een sub, 70hz is naar mijn mening nog steeds te hoog.
Bas zou dan onder de 200hz wel omnidirectioneel zijn, maar persoonlijk vindt ik de bron dan nog steeds erg goed te plaatsen.
Voor die woofers heb ik het over de front speakers he, niet over de rear speakers. Yeah sure, dipole surround speaker met t-linem.m schreef op 16 April 2003 @ 00:10:
Die sub zit er niet voor niets, het lijkt mij onlogisch om de sattalieten te voorzien van tonen onder de zegmaar 70hz, zeker die kleine standaard dingen van sony ed. kunnen daar niet veel van bakken.
edm schreef op 16 April 2003 @ 08:39:
Heb je de alcone tweeter geluisterd? Ik had deze tweeter eigenlijk op papier al afgekeurd vanwege de breakup, maar na een luistersessie ben ik nogal van mijn mening terug gekomen. Misschien zou een luistersessie bij jou ook kunnen helpen om de zaken ECHT te kunnen beoordelen.
Ik kan hem idd wel gaan luisteren, maar ik heb het van iemand gehoord die de tweeter zelf heeft...maar misschien dat ik idd ff ga luisteren.,Wekkel schreef op 16 April 2003 @ 08:50:
Een gemeten frequentiecurve zegt natuurlijk niet altijd alles. Het (subjectieve) gehoor zal de doorslag moeten geven
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Ik denk niet dat T-line daarvoor ontworpen is, om maar in de Alcone sfeer te blijven, een 8 He gaat onder de 40 hz in een 65 liter kast, bass-reflex welteverstaan, je zal dan zeker niks te klagen hebben over de kwaliteit van de bas en hij is ook nog eens prachtig aan te sturen met een gevoeligheid van 91db, dat in combinatie met een mooie mid en tweeter geeft je zat potentieel om ook eens wat harder te draaien terwijl de kwaliteit gewaarborgt blijft, ook op lagere volumes.
Wat bedoel je dat je onder de eigen resonantie van de woofer wilt blijven, als je dat zou willen bij een 6.5he zul je onder de 39hz moeten blijven, ik denk niet dat dit haalbaar is..
Ik houd idd van beukenVerwijderd schreef op 16 April 2003 @ 14:24:
Zou je misschien wat meer je smaak kenbaar willen maken, want uit andere topics maak ik op dat je wel van wat beuken houdt
Wat ik heel belangrijk vind is dat het geluid ten allen tijden rustig blijft. Het moet niet schreeuwerig en schel gaan worden ofzo, nee, het moet op een hard niveau net zo rustig klinken als op gemiddeld. Van helder geluid houd ik ook wel, maar niet té helder. Vaak krijg je met die ultra heldere systemen dat het toch gaat schreeuwen en schel word wanneer je het hard zet. Wat ik daarna het belangrijkst vind is plaatsing, ivm home-theater en daarna detaillering.
Als ik een bass-reflex kast zou bouwen dan verzorg ik het midden en laag met een Excel (gemaatk door Seas) unit. Ik ben nog steeds een beetje verliefd op de Jamo Concert 8, echt superstrakke bas, die speakers geven echt MIJN geluidje. Daar zit dus die Excel in en een scan-speak tweeter.Ik denk niet dat T-line daarvoor ontworpen is, om maar in de Alcone sfeer te blijven, een 8 He gaat onder de 40 hz in een 65 liter kast, bass-reflex welteverstaan, je zal dan zeker niks te klagen hebben over de kwaliteit van de bas en hij is ook nog eens prachtig aan te sturen met een gevoeligheid van 91db, dat in combinatie met een mooie mid en tweeter geeft je zat potentieel om ook eens wat harder te draaien terwijl de kwaliteit gewaarborgt blijft, ook op lagere volumes.
De reden waarom ik deze niet kies is omdat ik
1.) Transmission-line wil; dan is Excel gewoon ff te duur voor in een 3-weg systeem, 170 euro voor een driver)
2.) Ik wil een systeem met allemaal dezelfde serie driver. De 5inch versie van de Excel kost 139 euro. Dan heb ik er 4 nodig voor mijn rear speakers en 2 voor mijn center en zoals je zelf al snapt, word dat ERG duur.
Nee, ik wil een 3-weg systeem. Een woofer voor het t-line gedeelte met bv een fs van 60 of hoger en dan affilteren ONDER de 60hz. Maar ja, ik weet niet of affilteren op 60hz wel zo een goed idee is en ik weet ook niet of er woofers zijn met een hogere fs.Wat bedoel je dat je onder de eigen resonantie van de woofer wilt blijven, als je dat zou willen bij een 6.5he zul je onder de 39hz moeten blijven, ik denk niet dat dit haalbaar is..
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Maar er zijn zat alternatieven denk ik, misschien een luistersessie bij speakerenco, zo krijg je een beetje een idee wat voor drivers je wel en welke je niet aanspreken. Als je dat al niet weet
Ik denk dat het affilteren onder de fs erg moeilijk zal worden, er zijn zeker wel drivers met een fs van 60hz of hoger maar die hebben zo een beperkte xmax en zijn simpelweg niet geschikt voor lage tonen. Ik weet niet wat de t-line theorie hier over zegt, maar een driver voor bas met een Fs van 30 a 40hz is veel beter haalbaar.
Maar ik blijf erbij dat ook met andere als excel drivers, b-r echt geen slecht alternatief zal zijn, dit verhelpt in ieder geval het probleem van plaatsing (ik neem aan dat je bedoeld plaatsing als in grote en niet in geluid) t-line worden per definitie zuilen, leuk voor front, maar als je weinig vloeroppervlakte hebt dan zijn het wel sta-in-de-weg's
Bijvoorbeeld bas-reflex met Morel of Eton, ook erg leuke drivers
Ja, moest ik maar is doen (na m'n examens).Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 15:36:
Ja excel....dat zij idd heel erg mooie drivers, prachtige dingen... Maar zoals je al opmerkte erg prijzig. Net als de lotus serie voor carhifi trouwens.
Maar er zijn zat alternatieven denk ik, misschien een luistersessie bij speakerenco, zo krijg je een beetje een idee wat voor drivers je wel en welke je niet aanspreken. Als je dat al niet weet
Nee, ik wil niet op de fs terecht komen als ik speel. En idd, de speakers met zulke hoge fs'en gaan ook lang niet diep.Ik denk dat het affilteren onder de fs erg moeilijk zal worden, er zijn zeker wel drivers met een fs van 60hz of hoger maar die hebben zo een beperkte xmax en zijn simpelweg niet geschikt voor lage tonen. Ik weet niet wat de t-line theorie hier over zegt, maar een driver voor bas met een Fs van 30 a 40hz is veel beter haalbaar.
Ja, dat geloof ik wel, maar het gaat niet aleen om het geluid, ook een beetje de uitdagingMaar ik blijf erbij dat ook met andere als excel drivers, b-r echt geen slecht alternatief zal zijn
Groter = beterdit verhelpt in ieder geval het probleem van plaatsing (ik neem aan dat je bedoeld plaatsing als in grote en niet in geluid) t-line worden per definitie zuilen, leuk voor front, maar als je weinig vloeroppervlakte hebt dan zijn het wel sta-in-de-weg's
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Ik zou persoonlijk niet zelf een 3-weg speaker gaan maken, als je weinig ervaring hebt met het ontwerpen van speakers. Een 3-weg is veel lastiger dan wat veel mensen denken.
En weet iemand de site van Seas en Excel ?
[ Voor 51% gewijzigd door JT op 16-04-2003 16:17 ]
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Volgens mij moet je een woofer hebben met een hoge Q, maar pin me d'r niet op vast
Ik heb niet de hele thread gelezen, maar als de mid op het zelfde kanaal zit als de tl van de bas dan wordt het allemaal extra complex aangezien je dan misschien moet compenseren voor bepaalde frequenties die overlappen. (helmholz resonatoren).
Ik zou niet voor Seas Excel kiezen, de gevoeligheid is erg laag, als je een 2-weg maakt met een 14cm unit + tweeter in 10 liter oid dan krijg je een gevoeligheid van rond de 82 /83 db.
Deze units zijn goed betaalbaar en beter dan de std Seas reeks. Ga eerst eens luisteren (indien mogelijk) naar wat er bij Speaker&Co staat, misschien staat er wat tussen wat je bevalt.
Ik zou in jouw geval ook niet voor een alu membraam kiezen, dat is extra lastig te filteren (Seas Excel ook). Drivers die makkelijk te filteren zijn:
Vifa (papier en polyprop)
Audax(papier en HDS)
Seas PPI
Als je mooie fronts zoekt misschien is dan iets te vinden van tony gee: http://home.hetnet.nl/~geenius/
Verander niet de breedte van de baffle als je een andere vorm behuizing wil, de bijbehorende filters zijn er op afgestemt.
Verwijderd
Tja als ze gemeten worden door hobbyHIFI of andere winkels klopt het wel, bij REMO heeft bijna elke unit een hogere gevoeligheid.edm schreef op 16 April 2003 @ 16:23:
toen ik bij remo was om het een en ander te luisteren claimde de eigenaar dat ze de alcones gemeten hadden / hadden laten meten en dat juist de gevoeligheid van de specs aan de lage kant was (iig voor de 5.25).
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Wat voor nadelige gevolgen heeft dat dan voor het geluid, op de Fs terecht komen?JT schreef op 16 April 2003 @ 15:56:
[...]
Nee, ik wil niet op de fs terecht komen als ik speel. En idd, de speakers met zulke hoge fs'en gaan ook lang niet diep.
Is het dan geen idee om boven de fs te spelen, dat is veel beter haalbaar lijkt mij, gebruik je een dedicated basdriver voor het laag, dus met een fs van ongeveer 25hz ofzo, ik denk niet dat je daar snel op zal terecht komen met muziek
Nadeel is dat je dan wel een 3-weg systeem moét maken omdat de woofer niet mooi genoeg mid kan neerzetten.
Mee eens, ik ben ook veel meer gecharmeerd van mooie grote zuilen die geen tikkeltje bas tekort komen voor alle muzieksoorten, dan een boekenplankluidspreker die aangevuld wordt door een sub (over het algemeen dan, er zijn wel voorbeelden waarin het omgedraait is)Groter = beterVind ik mooier en over het algemeen vind ik vloerstaanders beter klinken. Wat meer 'body' zeg maar.
Ik zou graag wat meer weten over filters en hoe daarmee de linieariteit van een speaker te verbeteren. Het lijkt me een erg complex stukje techniek, maar ik heb nu inmiddels ook wel door dat je er met een C1,2 en L1,2 niet bentVerwijderd schreef op 16 April 2003 @ 16:12:
Volgens mij is de gevoeligheid opgegeven door REMO van die Alcone's aan de hoge kant. Tevens moet je ook rekening houden met baffle-step correction, (doordat de baffle niet oneindig breed is, straalt de woofer ook naar achter dat in tegenstelling tot de tweeter (kleinere golflengte). Dus een tweeter die 3db harder is geen nadeel. Ook is niet elke woofer geschikt voor een transmissionline speaker, ik neem aan dat je daar op gelet hebt?.
Kijk, dat soort taal hou ik nou vanContrary to popular belief, almost any driver can be used in a T-line
Verwijderd
Door de bafflestep kom je dus 2-3 db lager uit, dus reken op een gevoeligheid van rond de 84 db. Tenzij je 2.5 weg maakt maar dan heb je dus 2 woofers nodig. Maar die magnesiummembramen zijn lastig te filteren, je moet heel stijl filteren anders krijg je als nog last van de resonatiepieken.JT schreef op 16 April 2003 @ 16:39:
Behuizing word wel wat groter dan 10l en de klank compenseert voor mij meer dan voldoende voor de gevoeligheid, die overigens met 87,5dB niet echt superlaag isIk neem dan wel de 18cm ALS ik het zou doen. Maar hoezo is het lastig filteren ?
Play check deze site (is nog niet helemaal af)
www.traymann.free-online.co.uk/soph.htm
tevens staat er op de site van geenius ook wel wat info over serie-filters.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 16:54 ]
Verwijderd
Thx, eerst PDFje is al geprint, biertje erbij en de zon weer inVerwijderd schreef op 16 april 2003 @ 16:53:
Play check deze site (is nog niet helemaal af)
www.traymann.free-online.co.uk/soph.htm
tevens staat er op de site van geenius ook wel wat info over serie-filters.
Wekkel jij was ook druk bezig met T-L, heb jij al een driver in gedachten?
Over T-L, onzer aller HGM was/is ook bezig met 2 zuilen, erg interessant project door de lage kosten van de driver (Vifa), vanaf hier: [rml]Lampje in "[ DIY]Center Speaker"[/rml] gaan lezen, hij heeft nog meer info gepost
Verwijderd
Misschien ook eens kijken naar volgende DIY speaker : Peerless Pipes
http://www.geocities.com/rbrines1/Pages/Peerless_Pipe.html
Dit is een TL speaker die gebruik maakt van een Peerless CSX176 woofer en de Peerless WA10 tweeter. Op zich lijkt me dit al een heel goede speaker, toch raad de maker ervan zelf aan om eventueel de Seas 27TFFC als tweeter te gebruiken.
Eerst mijn suppie afmaken, geluid in de auto en dan in het najaar eens aan de home hifi werken.
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 17:04:
JT was toch die gozer die beweerde dat alle speakers hetzelfde moesten zijn voor een tonaal karakter?
Das balen....maar ja, kep een aardige Yamaha amp, 85w bij 0,001% THD (opgemeten door een lab, het klopt ook) en daar zou het in principe toch mee moeten lukken ?Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 16:53:
[...]
Door de bafflestep kom je dus 2-3 db lager uit, dus reken op een gevoeligheid van rond de 84 db. Tenzij je 2.5 weg maakt maar dan heb je dus 2 woofers nodig. Maar die magnesiummembramen zijn lastig te filteren, je moet heel stijl filteren anders krijg je als nog last van de resonatiepieken.
Waar weet ik nog niet, maar misschien waar jij zit alleen dan 6mx3marjandijk schreef op 16 April 2003 @ 17:22:
je gaat op de campus wonen? Waar eigenlijk, want de campuskamers die ik ken zijn niet echt ideaal qua akoestiek. Ik heb nu net een sub geinstalleerd, maar die komt op mn 11 m2 calslaankamer niet tot zn recht. Ik ga deze week verhuizen naar de stad op een grotere kamer en ik hoop dat het daar beter is
[ Voor 52% gewijzigd door JT op 16-04-2003 17:25 ]
Ecodan warmtepomp
Meer watts, meer conusoppervlaktearjandijk schreef op 16 april 2003 @ 17:22:
je gaat op de campus wonen? Waar eigenlijk, want de campuskamers die ik ken zijn niet echt ideaal qua akoestiek. Ik heb nu net een sub geinstalleerd, maar die komt op mn 11 m2 calslaankamer niet tot zn recht. Ik ga deze week verhuizen naar de stad op een grotere kamer en ik hoop dat het daar beter is
De ruimte kan inderdaad een hoop uitmaken. Van mijn kamer in het ouderlijke huis naar de studentenkamer was een enorme stap voorwaarts
Ecodan warmtepomp
Aktief dan maar
Ikzelf vindt een 2weg nog altijd mooier voor muziek. Superdiepe bass heb ik dan toch niet nodig maar wel een mooie natuurlijke bass die niet overheerst, voor films mag het wel wat dieper en spectaculairder allemaal maar zorgt de sub dan wel voor.
Anyway als je er uiteindelijk zelf tevreden mee bent dan is het geslaagd natuurlijk.
BTW, enkele mooie 2weg speakers :
- Proac repsonse clone
http://www.geocities.com/diyproac25/
- Peerless pipes
http://www.geocities.com/rbrines1/Pages/Peerless_Pipe.html
- Scan speak event
http://www.speakerland.com/Event.htm
[ Voor 15% gewijzigd door Bylie op 22-04-2003 20:54 . Reden: linkjes toegevoegd ]
Verwijderd
kijk ook eens naar het principe van B&W 605s3JT schreef op 21 April 2003 @ 20:55:
Ik heb misschien een nieuw idee voor mijn front speakers...zowel om kostenbesparing en daarmee gepaard, snellere realisatie van het project. Ik zie misschien af van de t-line config. Dan ga ik mijn vloerstaanders basseren op de THX vloerstaanders van Mordaunt Short; ik gooi een woofer aan de zijkant en dat wordt dan gelijk een actieve sub. Welke woofer wil je weten ? Ik zat te denken aan 2x Adire Shiva...
daarin zit ook een aktieve sub , maar straalt ook naar voor uit ipv. naar de zijkant
Verwijderd
Dat vul je aan met een mooie 170mm seas oid en bijpassende tweeter en je hebt detail, plus dat je flink wat bas hebt.
Is PA trouwens niet wat voor jou? als ik zo je posts doorlees woon jij flink vrijstaand en draai je asociaal hard. Met een kwalitatief hoogwaardige Pa installatie krijg je echt nog wel een mooi Hifi geluid en hard dat het kan.
Mensen vergeten soms nog wel eens dat PA niet alleen voor conrad zooi staat.
Voor hoe het ook anders kan, kijk naar Jag z'n speakers.
Wat ik trouwens graag wil is een goede kick, echt goed. Niet kunstmatig ofzo, maar de nummers die het hebben, moet ik het echt goed horen en voelen. Volgens lampje heb ik daarvoor woofers nodig met een hoge gevoeligheid en door de bafflestep moet ik de gevoeligheid van een woofer volgens de specs met 2-3dB verlagen...ik heb nog geen woofer gevonden die in het echt een gevoeligheid van 89dB en op papier 92-93db gevoeligheid heeft. Eton kwam redelijk dichtbij met 91dB. Alleen die is niet echt groot, dus niet superveel luchtverplaatsing. Dus MOCHT er iemand een tip hebben, graag hoor ik die dan. Anders maar die Shiva.
Over die subamps: dat weet ik, ik koop OF 2 subamps OF 1 stereoeindblok die ik op m'n subuitgang zet.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Bijvoorbeeld de speakers die gebruikt zijn in de DD8 van Tony GeePlay schreef op 22 April 2003 @ 21:
Dat vul je aan met een mooie 170mm seas oid en bijpassende tweeter en je hebt detail, plus dat je flink wat bas hebt.
(zie: http://home.hetnet.nl/~geenius/index.html voor meer details)
Dat zijn 2 alu drivers de:
Tweeter:
Seas 27TAFC/G > PDFje
Drivers:
Dit zijn bijde drivers voor in kleine kasten, 3 - 10 liter ongeveer. (BR)
Lagere bas, minder efficientie...
Seas L17RE/P > PDFje
Deze heeft iets minder bas, maar hogere efficientie...
Seas L17REX/P > PDFje
EDIT: sorry had niet gezien dat je alleen geinterreseerd was in bas...
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 13:28 ]
Verwijderd
Alleen ben ik bang dat deze red. duur is en nogal groot
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Shiva is een prachtige woofer, net als de gehele Eton Hexacone lijn, super stijve en tevens lichte membramen, zeker de wat grotere exemplaren hebben echt een prachtige basweergave.
Ecodan warmtepomp
Maar zoals ik zei, ik kijk ook veel films enzo en dan heb ik het graag ff wat dieper dan 40hz
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Verder nog drivers die je even moet bekijken:
Morel MW 265 22cm 91db
Morel H 8.1 22cm 90db
Morel MW 1077 26cm 90db
en dus de Eton 11-581 en 12-680, beide 91db en 11/12 inch niet bepaald klein dus, en 11 inch en maar 57gram is ook nog eens super licht. Vergelijk dat eens met een XLS-10/12...
Als je niet genoeg wilt nemen met een gevoeligheid van 91db, moet je echt in de PA hoek gaan graven, voorbeeldje Craaft 18/XR600, 101db, 18" (groot moest het toch?
Natuurlijk is dit een beetje een extreem voorbeeld maar is alleen maar om aan te geven dat het ook anders kan.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Mijn punt is, 91db of PA, misschien kan je wat uitzonderingen vinden maar anders zul je daar echt genoegen mee moeten nemen. Ik zie het bezwaar van een 12" woofer in forward firing positie. Als je pakweg een gevoeligheid van 87db overhoudt zit je nog steeds op een goede gevoeligheid.
De klappen die jij zo graag wil maken zijn daar echt wel op te maken. Zou je trouwens je budget wat beter willen afbakenen, houd het bij de €160 op (Shiva) of ben je bereid meer uit te geven (hele box), het is moeilijk helpen als ik niet weet wat het mag kosten.
Geld....ik vind 160 euro voor die Shiva toch wel een beetje de grens; onthoud dat ik er dus 2 koop voor elke speaker. Tenzij je met een woofer van 180 echt heel veel meer kwaliteit zou krijgen ofzo, dan wil ik dat er wel voor neerleggen. Laten we zeggen per frontspeaker MAX 300 euro.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Wat denk je trouwens van een flinke subwoofer, dus bijvoorbeeld een Shiva+pr (beestachtige concept) in combinatie met 2 2-weg zuilen waar het laag verzorgt wordt door een goede basdriver, dan pak je een tweeter met een lage Fs, en filter je vanaf 2khz.
Op die manier zullen middentonen nog wel goed doorkomen als je een wat grotere woofer pakt, laten we zeggen 20cm en kan die woofer zorgen voor flinke klappen, de bas in Hardstyle kan dan prima door de zuil genomen worden en voor het echte laag van HT zul je met die Shiva ongenadig hard kunnen blazen.
Mij lijkt dit een mooie combinatie waar je in ieder geval het probleem van de gevoeligheid kwijt bent en het zal ook nog een betaalbaar geheel worden.
Sub dus tot de max 60hz ofzo en met zo'n 15" (staat echt heel "bruut" ) passive radiator krijg je zo'n shiva echt niet over z'n nek hoor, zelfs jij niet denk ik
Het zal wel te kostbaar worden als je ook nog eens een goede subwoofer module voor de sub aanschaft, maar daar moet je nog maar eens mee rekenen.
Ja, dat vergeet ik even te zeggen: die 300 pleuro is zonder evt extra subamp.
[ Voor 11% gewijzigd door JT op 23-04-2003 21:29 ]
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Ja, je weet ze dan te plaatsen, maar dat is geen probleem als je ze stereo gebruikt en vlakbij je fronts plaatst.
Ervan uitgaande dat het hoog van deze speakers je wel aanstaat.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Subamp van de conrad > Artikelnr.: 300518 109,00 EUR Opgegeven vermogen: 100 W
Hypex > HS-80 subwoofermoduul 80 Watt €185,-
Hypex > HS-130 subwoofermoduul 130 W €250,-
Het grootse verschil zit m in t filter denk ik, die Hypex modules zijn met een 4e orde Linkwitz filter.
Het filter van dat conrad ding is mij niet bekend.
Succes met het bouwen
kijk trouwens hier ff voor voorbeelden Klik Vooral die Cinema sub 1 en 4 plus leken mij interresant om "inspiratie op te doen"
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 21:48 ]
Maar die woofer van Peerless, heeft die niet een beetje een klein magneetje ?
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Edit: denk dat je fout hebt gekeken...
Re 2.83V 1m at 126 Hz (Measured) (dB) 91.6
Dan kan je er nog 2dB vanaf trekken voor als je het standaard meet (1 watt @ 1 meter).
[ Voor 66% gewijzigd door JT op 23-04-2003 21:55 ]
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Ga er maar van uit dat die gevoeligheid ook klopt met jouw standaard.
Maar wil je nou toch de stap maken naar PA? Kijk dan ook bij:
Eminence
Beyma
Selenium
Craaft
Maareh, die PA stuff komt voor een redelijk bedrag meestal niet onder de 50hz.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Klopt dat je een lage xmax hebt, maar klappen die ze maken....daar sla ja ook jij van achterover. Jammer alleen dat ze denk ik wat te prijzig zijn. Je haalt trouwens ook continu Muziek en film door elkaar, maak een keuze, ga voor klappen met Pa en een subje met een shiva voor HT.
Ja ik ken de peerless site, maar deze waarde klopt met de 1w/1m norm dus ik vroeg me af waar je dat 2db aftrek op baseerde
LinkWith over 89 dB SPL from a single Watt (92 dB @ 2.83 Vrms),
Maar ik denk idd dat dat de oplossing word, daar zat ik ook al aan te denken. Alleen zal ik met een enkele Shiva niet de luchtdruk krijgen van 2 natuurlijk. Dus dan maar een Tempest ofzo
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Maar 1 Shiva is dus niet genoeg? Ja Tempest met z'n 15" zal denk wel genoeg verplaatsen..maar als je daarover twijfelt waarom geen tumult dan...holy mamma...das een beest!
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Waar heb je trouwens de Tumult gezien? Hij zal niet zo gek veel duurder zijn als een shiva denk ik zo.
Zonder een minutje simuleren toch al een idee gekregen van de benodigde liters, wordt toch geen klein kastje
Toch maar een shiva voor mij dan.....
Alignment suggestions:
Sealed:
230 liter with a Q of .577 stuffed with 64oz. of polyfill. This alignment produces very low group delays for a tight sound.
122 liter with a Q of .707 stuffed with 32oz. of polyfill. Well suited for home theater movies as well as music applications since it is a mid Q application.
65 liter with a Q of .9 stuffed with 16oz of polyfill. While this alignment puts out the least amount of bass down low it has the most output in the 30-50Hz range so it is well suited for home theater applications.
Vented:
340 liter EBS alignment tuned to 15.8Hz using two Adire FP-4 vents with a center tube length of 12" and stuffed with 64oz. of polyfill. Good for audio listening applications.
194 liter SBB4 alignment tuned to 18.8Hz using two Adire FP-3 vents with 5" center tube lengths and stuffed with 64oz. of polyfill. High amount of midbass punch makes this well suited for home theater applications.
214 liter Adire alignment tuned to 15.4Hz using two Adire FP-3 vents with a 11" center tube lengths and stuffed with 64oz. of polyfill. This alignment is a compromise between the EBS and SBB4 alignment providing good, tight bass with high SPLs.
Passive Radiator:
340 liter EBS alignment tuned to 15.8Hz using two Adire PR-15 passive radiators with an additional 369 grams of mass in each PR. It is stuffed with 64oz. of polyfill.
194 liter SBB4 alignment tuned to 18.8Hz using two Adire PR-15 passive radiators with an additional 483 grams of mass in each PR. It is stuffed with 64oz. of polyfill.
214 liter Adire alignment tuned to 15.4Hz using two Adire PR-15 passive radiators with an additional 776 grams of mass in each PR. It is stuffed with 64oz. of polyfill.
[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 12:13 ]
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Vuilnisman, leuk dat je een prijs geeft, maar verdedig die driver dan ook ff, of geef minimaal een linkje naar die prijs (als die online te vinden is). Stel dat ik hem nu wil kopen, war moet ik dan heengaan om €240 neer te leggen??
Verwijderd
Maareh het wordt dus die Shiva of de Tempest in een Gesloten kast? of zoek je nog ff verder?
Ecodan warmtepomp
Hoe groot was die luisterruimte ook alweer?
Edit: die 250 is bij 8ohm; de woofer is 3,50
[ Voor 10% gewijzigd door JT op 24-04-2003 17:15 ]
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
ooh ja sorry het leek me wel een leuke driver om te gebruiken en de prijs heb ik van www.diyparadiso.comVerwijderd schreef op 24 April 2003 @ 12:20:
Ja op hun site issie al een stukkie duurder, maar koop hem liever wat dichter in de buurt. Duitsland is de Shiva voor €160 te krijgen, maar de Tempest kan ik daar niet vinden.
Vuilnisman, leuk dat je een prijs geeft, maar verdedig die driver dan ook ff, of geef minimaal een linkje naar die prijs (als die online te vinden is). Stel dat ik hem nu wil kopen, war moet ik dan heengaan om €240 neer te leggen??
Verwijderd
Dat wordt dan vaak gecompenseert door membraamoppervlak, maar feit is dat die woofers niet gemaakt zijn voor de lange, langzame slagen die nodig zijn aan de onderkant van het frequentie gebied.
Een shiva kan bijvoorbeeld een slag maken van 18mm, p-p is dit 36mm.
Verwijderd
Tja daar kan geen enkele PA speaker aan torsen natuurlijkVerwijderd schreef op 25 April 2003 @ 08:13:
Dat is al redelijk bekend, logisch gevolg van de superstijve ophanging. Grotere slag (in 1 richting) dan 4 a 5 mm kan een goede PA woofer niet maken.
Dat wordt dan vaak gecompenseert door membraamoppervlak, maar feit is dat die woofers niet gemaakt zijn voor de lange, langzame slagen die nodig zijn aan de onderkant van het frequentie gebied.
Correctie: 16 (zelfs 15,6 dacht ik)Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 08:13:
Dat is al redelijk bekend, logisch gevolg van de superstijve ophanging. Grotere slag (in 1 richting) dan 4 a 5 mm kan een goede PA woofer niet maken.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Ik heb in "een boekje" gelezen dat je Xmax + 15% als vuistregel kunt aanhouden om de afstand die de conus in één richting kan afleggen te berekenen zonder waarneembaar te vervormen.m.m schreef op 25 april 2003 @ 12:53:
[...]
Tja daar kan geen enkele PA speaker aan torsen natuurlijkhoewel de sm115 met z'n 12mm het voor een PA speaker ook niet slecht doet (2x6mm). Daarnaast is natuurlijk de Xmax niet de maximale uitslag van de speaker, maar de uitslag waarbij de BL factor nog maximaal is. Ga je over je Xmax dan zal de BL langzaam danwel snel afnemen (afhankelijk van de bouw). Hoe verder je over de Xmax hoe groter de vervorming is. Totale maximale slag is 2xXmech maar dat kost je je poolplaat waarschijnlijk
Verwijderd
het kookboekVerwijderd schreef op 25 april 2003 @ 20:40:
[...]
Ik heb in "een boekje" gelezen dat je Xmax + 15% als vuistregel kunt aanhouden om de afstand die de conus in één richting kan afleggen te berekenen zonder waarneembaar te vervormen.
Ecodan warmtepomp
Sommige merken hebben het wel met 2 tweeters die uit fase staan...m.m schreef op 07 May 2003 @ 23:36:
Blijkbaar is dipolen minder geschikt voor de hoge frequenties. Deze worden namelijk veel eenvoudiger opgenomen door normale muurbekleding zoals behang. Ook zal inteferentie een rol spelen in de keuze om de tweeter niet dipole uit te voeren.
Ecodan warmtepomp