[DIY] Speaker project voor surround

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 554 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:37

JT

VETAK y0

Topicstarter
Dat basseer ik op de Peerless site...

Maareh, die PA stuff komt voor een redelijk bedrag meestal niet onder de 50hz.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Ga eerst eens wat simuleren dan...

Klopt dat je een lage xmax hebt, maar klappen die ze maken....daar sla ja ook jij van achterover. Jammer alleen dat ze denk ik wat te prijzig zijn. Je haalt trouwens ook continu Muziek en film door elkaar, maak een keuze, ga voor klappen met Pa en een subje met een shiva voor HT.

Ja ik ken de peerless site, maar deze waarde klopt met de 1w/1m norm dus ik vroeg me af waar je dat 2db aftrek op baseerde

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Dat basseer ik op verschillende fabrikanten sites, waar ze beide waarden geven en de 1w/1m meestal wel een dB of 2 lager ligt. Voorbeeld van de Adire Tempest:
With over 89 dB SPL from a single Watt (92 dB @ 2.83 Vrms),
Link

Maar ik denk idd dat dat de oplossing word, daar zat ik ook al aan te denken. Alleen zal ik met een enkele Shiva niet de luchtdruk krijgen van 2 natuurlijk. Dus dan maar een Tempest ofzo >:)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

O, catalogus die in heb liggen heeft dan klakkeloos de verschillende waarden van de Peerless site overgenomen en verkoopt het onder 1w/1m. Hierin is bijvoorbeeld te vinden dat de XLS10 een gevloeligheid heeft van 88,4 bij 1w/1m, wat dus niet zo is, waardeloze gevoeligheid dan by the way ;)

Maar 1 Shiva is dus niet genoeg? Ja Tempest met z'n 15" zal denk wel genoeg verplaatsen..maar als je daarover twijfelt waarom geen tumult dan...holy mamma...das een beest! >:)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Wehehehe, ook al naar gekeken en als ik het geld heb, ja. Maar de Tumult kost meer dan 3x zoveel als de Tempest :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ja die's vrij prijzig idd. ;)

Waar heb je trouwens de Tumult gezien? Hij zal niet zo gek veel duurder zijn als een shiva denk ik zo.

Zonder een minutje simuleren toch al een idee gekregen van de benodigde liters, wordt toch geen klein kastje ;)

Toch maar een shiva voor mij dan.....
Alignment suggestions:
Sealed:

230 liter with a Q of .577 stuffed with 64oz. of polyfill. This alignment produces very low group delays for a tight sound.
122 liter with a Q of .707 stuffed with 32oz. of polyfill. Well suited for home theater movies as well as music applications since it is a mid Q application.
65 liter with a Q of .9 stuffed with 16oz of polyfill. While this alignment puts out the least amount of bass down low it has the most output in the 30-50Hz range so it is well suited for home theater applications.
Vented:

340 liter EBS alignment tuned to 15.8Hz using two Adire FP-4 vents with a center tube length of 12" and stuffed with 64oz. of polyfill. Good for audio listening applications.
194 liter SBB4 alignment tuned to 18.8Hz using two Adire FP-3 vents with 5" center tube lengths and stuffed with 64oz. of polyfill. High amount of midbass punch makes this well suited for home theater applications.
214 liter Adire alignment tuned to 15.4Hz using two Adire FP-3 vents with a 11" center tube lengths and stuffed with 64oz. of polyfill. This alignment is a compromise between the EBS and SBB4 alignment providing good, tight bass with high SPLs.
Passive Radiator:

340 liter EBS alignment tuned to 15.8Hz using two Adire PR-15 passive radiators with an additional 369 grams of mass in each PR. It is stuffed with 64oz. of polyfill.
194 liter SBB4 alignment tuned to 18.8Hz using two Adire PR-15 passive radiators with an additional 483 grams of mass in each PR. It is stuffed with 64oz. of polyfill.
214 liter Adire alignment tuned to 15.4Hz using two Adire PR-15 passive radiators with an additional 776 grams of mass in each PR. It is stuffed with 64oz. of polyfill.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 12:13 ]

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Tempest is al duurder dan de Shiva.... :D

www.adireaudio.com

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

beyma 18lx60 98db voor ongeveer 240 euro

Verwijderd

Ja op hun site issie al een stukkie duurder, maar koop hem liever wat dichter in de buurt. Duitsland is de Shiva voor €160 te krijgen, maar de Tempest kan ik daar niet vinden.

Vuilnisman, leuk dat je een prijs geeft, maar verdedig die driver dan ook ff, of geef minimaal een linkje naar die prijs (als die online te vinden is). Stel dat ik hem nu wil kopen, war moet ik dan heengaan om €240 neer te leggen?? ;)

Verwijderd

O bij mij kan je altijd terecht ;)....
Maareh het wordt dus die Shiva of de Tempest in een Gesloten kast? of zoek je nog ff verder?

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Nou, ik denk dat ik voor mijn vloerstaanders gewoon kies voor 45hz minimaal en voor een sub weet ik nog niet. Iig meer kracht dan 1 Shiva moet ik hebben >:)

Ecodan warmtepomp

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Kweet het niet hoor maar als je nou es eerst die 650w RMS door een shiva heenperst kun je daarna altijd nog constateren dat het niet genoeg is. 8)

Hoe groot was die luisterruimte ook alweer?

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
6x3m. Maar tis 375 per spoel; zou 2 amps nodig hebben voor 650 en dan haal je bijna geen winst. De Tempest is ook nog is 2dB gevoeliger; het ev prijsverschil zou ik theoretisch kunnen besparen op de amp. Wat ik dan niet doe >:) 250 watt Afkens lijkt me ook wel wat...

Edit: die 250 is bij 8ohm; de woofer is 3,50 >:)

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 24-04-2003 17:15 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 12:20:
Ja op hun site issie al een stukkie duurder, maar koop hem liever wat dichter in de buurt. Duitsland is de Shiva voor €160 te krijgen, maar de Tempest kan ik daar niet vinden.

Vuilnisman, leuk dat je een prijs geeft, maar verdedig die driver dan ook ff, of geef minimaal een linkje naar die prijs (als die online te vinden is). Stel dat ik hem nu wil kopen, war moet ik dan heengaan om €240 neer te leggen?? ;)
ooh ja sorry het leek me wel een leuke driver om te gebruiken en de prijs heb ik van www.diyparadiso.com

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Voor HT zou ik een Beyma SM115 kopen als ik 160 euro te besteden zou hebben, als je vindt dat je echt ver onder de 40Hz wil moet je wel aan dingen als de shiva & consorten.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Dat is al redelijk bekend, logisch gevolg van de superstijve ophanging. Grotere slag (in 1 richting) dan 4 a 5 mm kan een goede PA woofer niet maken.

Dat wordt dan vaak gecompenseert door membraamoppervlak, maar feit is dat die woofers niet gemaakt zijn voor de lange, langzame slagen die nodig zijn aan de onderkant van het frequentie gebied.

Een shiva kan bijvoorbeeld een slag maken van 18mm, p-p is dit 36mm. :)

Verwijderd

Kijk ook naar projecten die gebruik maken van PHL woofers, deze zijn erg gevoelig (meer dan 93 db). En met bas is het altijd lastig om hoog rendement te halen, je moet dan gewoon meerdere units gebruiken om zo aan dezelfde gevoeligheid te komen als de tweeter.

• MM
  • Niet online

MM

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 08:13:
Dat is al redelijk bekend, logisch gevolg van de superstijve ophanging. Grotere slag (in 1 richting) dan 4 a 5 mm kan een goede PA woofer niet maken.

Dat wordt dan vaak gecompenseert door membraamoppervlak, maar feit is dat die woofers niet gemaakt zijn voor de lange, langzame slagen die nodig zijn aan de onderkant van het frequentie gebied.

Tja daar kan geen enkele PA speaker aan torsen natuurlijk :) hoewel de sm115 met z'n 12mm het voor een PA speaker ook niet slecht doet (2x6mm). Daarnaast is natuurlijk de Xmax niet de maximale uitslag van de speaker, maar de uitslag waarbij de BL factor nog maximaal is. Ga je over je Xmax dan zal de BL langzaam danwel snel afnemen (afhankelijk van de bouw). Hoe verder je over de Xmax hoe groter de vervorming is. Totale maximale slag is 2xXmech maar dat kost je je poolplaat waarschijnlijk :D

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 08:13:

Correctie: 16 (zelfs 15,6 dacht ik) ;)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

m.m schreef op 25 april 2003 @ 12:53:
[...]

Tja daar kan geen enkele PA speaker aan torsen natuurlijk :) hoewel de sm115 met z'n 12mm het voor een PA speaker ook niet slecht doet (2x6mm). Daarnaast is natuurlijk de Xmax niet de maximale uitslag van de speaker, maar de uitslag waarbij de BL factor nog maximaal is. Ga je over je Xmax dan zal de BL langzaam danwel snel afnemen (afhankelijk van de bouw). Hoe verder je over de Xmax hoe groter de vervorming is. Totale maximale slag is 2xXmech maar dat kost je je poolplaat waarschijnlijk :D
Ik heb in "een boekje" gelezen dat je Xmax + 15% als vuistregel kunt aanhouden om de afstand die de conus in één richting kan afleggen te berekenen zonder waarneembaar te vervormen.

Verwijderd

Hoe groter de slag van de woofer, hoe hoger de vervorming. Echter dit aspect is voor een bas-unit natuurlijk van minder belang dan een middentoner.

• MM
  • Niet online

MM

Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 20:40:
[...]

Ik heb in "een boekje" gelezen dat je Xmax + 15% als vuistregel kunt aanhouden om de afstand die de conus in één richting kan afleggen te berekenen zonder waarneembaar te vervormen.
het kookboek :) Een beetje vervormen is op zich niet zo erg, die 15% is slechts een vuistregel en za bij iedere driver verschillend zijn. Het is echter niet zo dat de Xmax ook daadwerkelijk de maximale uitwijking is, wat sommigen wel aannemen.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, ben net Ice Age aan het kijken. Wat geven mijn normale speakertjes al een mega boost in het laag, zolang ik loudness even aantik. Voor muziek totaal niet geschikt, maar voor HT brengt het echt superlaag bij de geluidsbeleving. Geen nood, dat brengt de JBL sub plannen niet in gevaar >:)

• MM
  • Niet online

MM

Ja, vooral dat scheurende ijs is echt lekker als je goed laag hebt :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Elke keer leuk, maar nog meer is altijd leuker. Allemachtig, wat een geluid :)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
FF een kickje voor een vraagje. Je ziet wel is van die dipole speakers waarbij ze 2 woofers gebruiken die langs de muur afstralen en 1 tweeter die direct de kamer in straalt, haaks op de muur. Is het dan niet zo dat je het hele effect van dipole voor de hoge tonen verpest ? Let op: vergis je niet met bipool !

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

Blijkbaar is dipolen minder geschikt voor de hoge frequenties. Deze worden namelijk veel eenvoudiger opgenomen door normale muurbekleding zoals behang. Ook zal inteferentie een rol spelen in de keuze om de tweeter niet dipole uit te voeren.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
m.m schreef op 07 May 2003 @ 23:36:
Blijkbaar is dipolen minder geschikt voor de hoge frequenties. Deze worden namelijk veel eenvoudiger opgenomen door normale muurbekleding zoals behang. Ook zal inteferentie een rol spelen in de keuze om de tweeter niet dipole uit te voeren.
Sommige merken hebben het wel met 2 tweeters die uit fase staan...

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 2 Laatste