[DIY] Speaker project voor surround

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 554 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:37

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ach ja, ik denk dat ik ook maar is speakers ga maken, en dan maar gelijk alles. Ik ga dit uitsmeren, ik heb niet het geld om het allemaal in 1 keer te maken. Ik heb het volgende voor het begin van een HT:

- Yamaha RX-V795 DD/DTS ampje pet pre-in en pre-out
- Tannoy D633 vloerstaanders
- Pioneer DV525 regio en macrovision vrij
- Philips 82cm breedbeeld

Het belangrijkste wat hier mist zijn de surround speakers.

Probleem is op het moment dat ik op een gare flat zit :/ Maar over een paar maanden ga ik naat de UT op mezelf :Y) Mijn huidige tussenoplossing is een setje Logitech Z560, die ik gebruik voor het surround geweld. Aardige tussenoplossing voor het geld, hij is ook voor me pc en dat blijftie voorlopig ook nog wel even :)

Front speakers heb ik dus al, center kan worden gesimuleerd over de front speakers dus ik mis surround het meest als ik strax op mezelf ga. Dat is dan ook het eerste wat ik wil gaan bouwen.

Later wil ik dan een center gaan bouwen en als laatst de front speakers vervangen. Misschien als de behoefte echt te sterk wordt dat ik besluit eerst een actieve sub te bouwen.

Ok, op naar de speakerkeuze. Ik wil die surrounds op een 0dB punt @ 100hz. Het liefst speakers uit dezelfde serie voor zowel rear, center als front voor klankconsistentie. Zelf zat ik te kijken naar Seas midden en Scanspeak hoog om eigenlijk 1 reden: er is 1 speaker waar ik ooit verliefd op ben geweest en eigenlijk nog steeds wel een beetje ben :P Jamo Concert 8, die heet tegenwoordig anders :P Maar hijs nog steeds hetzelfde (en nee, Jamo maakt niet alleen zut :P ). Die klonk zo ongelooflijk mooi, rustig in controle, niet normaal ! Bovendien lees je ook veel over mensen die tevreden zijn met Seas en Scanspeak. Maar ik wil me niet gelijk beperken en vraag me af wie er voor de rest nog goede suggesties heeft. Het moet wel wat aankunnen, de speakers gaan bij mij behoorlijke klappen oplopen :P

Het volgende is de vorm:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/surround.gif
Pijl = richting van geluid

Idd, di/bipool, welke van de 2 ik neem probeer ik wel uit. Wat ik mij nu afvraag, is hoe ik aan de slag moet met het scheidingsfilter ? Moet ik gewoon 2 middentoners op op 1 aansluiting vastmaken ? Hoe zit dat dan met de weerstand ? Die word gehalveerd, hoe kan ik dat oplossen ? Nou is het niet zo een probleem als de units 8 ohm zijn, maar die ik heb gezien zijn gemiddeld ruim 6, dan krijg ik speakers die gemiddeld ruim 3 ohm zijn :P Denk dat dat een beetje erg gortig word voor de amp als ik strax dipjes heb naar de 1,5 ohm ofzo :D

Als ik besluit dipool te doen, dan moet ik gewoon aan een kant gewoon + op + en - op - aansluiten en aan de anderen kant + op - en andersom ?

FF in het kort mijn andere plannen:

Center speaker word een plat, breed en diep model zodat die onder mijn breedbeeld kan, paar graden omhoog gericht omdat mijn tv redelijk laag staat.

Front speakers worden uiteindelijk masterlijke dingen (als het doorgaat :+ ). Laag worden transmissionlines, tot 100hz. Dan wil ik in een ander kabinet een bas/mid driver die ongeveer tot de 3khz gaat en dan een tweeter die alles overneemt. De vorm word zoals die van de Tannoy Definition serie:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/speaker.gif

Dit doe ik voor het midden cabinet om staande golven en kleuring zoveel mogelijk te verminderen. Probleem is dat mijn speakers ook mooi moeten worden en mijn t-line gedeelte dus ook zo een vorm moet krijgen. Nou kan ik dat wel oplossen door er schotjes in te zetten waardoor het gekleurde gedeelte voor de t-line wordt:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tline.gif

Mijn vraag is alleen of 2 van die lege ruimtes er direct naast kwaad kunnen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Die 'gemiddelde weerstand' waar jij het over hebt zal wel de weerstand bij een DC stroom zijn. Omdat bij een geluidssignaal de spoel zich als een inductor gaat gedragen kun je die dc weerstand geen gemiddelde noemen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Dan zal het wel bij 1khz zijn gemeten ofzo.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
JT schreef op 13 April 2003 @ 21:01:
Dan zal het wel bij 1khz zijn gemeten ofzo.
Nee, er is een norm voor. Als je een unit adverteerd als "8 ohm nominaal" dan mag slechts 15% van de impedantiecurve onder 8 ohm liggen en dan ook nog eens met niet meer dan zoveel ohm (dus dat de minimale waarde altijd boven een bepaalde waarde ligt, Ik ben alleen ff vergeten wat dat precies is)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Maar als die 15% een frequentie is die vaak word gebruikt, dan vind mijn amp dat niet zo leuk. Onder de 2 ohm is best weinig :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Je wil dus zo iets maken...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/delta.jpg
voor alternatieve drivers check deze site's ff....

www.davis-acoustics.com/gb/index.htm
www.visaton.de/ (kende je waarschijnlijk al)
www.tonsil.com.pl/english/products_frame.htm

[JvS edit]
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/delta.jpg (wat doe ik fout met die afbeeldingen?)
Je had een spatie voor en na de link, geen http:// neergezet en de verkeerde slash gebruikt ;)

[ Voor 34% gewijzigd door JvS op 13-04-2003 23:15 ]

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 22:15:
Je wil dus zo iets maken...

[img] www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/delta.jpg [\img] (wat doe ik fout met die afbeeldingen?)
Ja, maar dan iets schuiner. En de slash in de img tag aan het einde moet andersom :P
[...]
Tonsil...Conrad....hmmm. Past denk niet echt thuis in mijn klasse zeg maar :P Die andere 2 kijk ik ff na, thanx.

Ecodan warmtepomp

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Waarom wil je di-of bipolen voor de surrounds, heeft dat met je specifieke voorkeur te maken of is dat omdat een THX ultra certificering dipolen voorschrijft. In tegenstelling tot in een bioscoopzaal is dat thuis namelijk veel minder van belang.

Word je installatie ook voor 5.1 muziek zoals MC SACD of DVD-A of zijn de surround kanalen alleen voor home theater gebruik

Dipolen zijn meestal serie geschakeld, tweede unit in reverse(dus min aan min tussen de units) Er zijn ook veel dipolen waarbij alleen de tweeters dipool zijn uitgevoerd. Dus met maar een basunit. Dat zou gelijk je impedantie probleem oplossen als je voor deze mogelijkheid kiest.

klinkt wederom als een mooi projectje

Succes

• Indoubt

Indoubt

THX gecertificeerde dipooltjes "hoefen" maar een bereik te hebben van 125Hz tot 10000 Hz.

THX certificering zegt dus voor de rest niet zo veel

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Indoubt schreef op 13 april 2003 @ 23:17:
Waarom wil je di-of bipolen voor de surrounds, heeft dat met je specifieke voorkeur te maken of is dat omdat een THX ultra certificering dipolen voorschrijft. In tegenstelling tot in een bioscoopzaal is dat thuis namelijk veel minder van belang.
Dit is wel degelijk van belang, afhankelijk van je smaak. Ik wil mijn surround niet te direct. Kijk hier maar is wat het effect van bi, maar vooral ook van dipool is.
Word je installatie ook voor 5.1 muziek zoals MC SACD of DVD-A of zijn de surround kanalen alleen voor home theater gebruik
Alleen HT.
Dipolen zijn meestal serie geschakeld, tweede unit in reverse(dus min aan min tussen de units) Er zijn ook veel dipolen waarbij alleen de tweeters dipool zijn uitgevoerd. Dus met maar een basunit. Dat zou gelijk je impedantie probleem oplossen als je voor deze mogelijkheid kiest.
Maar midden is juist dat wat je het meest hoort en ook dat wil ik niet te direct.
klinkt wederom als een mooi projectje

Succes
Thanx :)

Onderhand heb ik ook al wat moois gevonden van Alcone. Deze voor de surrounds/center:
Alcone AC 5.25 HE
Afbeeldingslocatie: http://www.klingtgut-lsv.de/shop/images/medium/ac525hes01.jpg
Specs

En deze voor de fronts:
Alcone AC 6.5 HE
Afbeeldingslocatie: http://www.klingtgut-lsv.de/shop/images/medium/ac65he01.jpg
Specs

Ik lieg nu als ik ga zeggen dat uiterlijk niet meespeelt :+ Die 6.5 is goed getest in een Duits hifi tijdschrift.

Als ik deze units zou gebruiken dan zit ik gebakken qua gevoeligheid en impedantie. Die kleintjes komen in de curve niet onder de 8ohm. Parallel word dat dus niet minder dan 4 ohm. Impedantieprobleem opgelost :)

Die grote 6,5" voor de front speakers is 90dB die 5,25 zijn 87. Maar doe er 2 in een box en voila, 90dB gevoeligheid en hetzelfde geld voor de center :Y)

Hoe zou een eventueel gevoeligheidsverschil met de tweeter op te lossen zijn ?

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 13-04-2003 23:46 ]

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

Die Alcone AC 6.5 ziet er heel goed uit (specs ook trouwens) Ik wil in de zomervakantie ook een paar zuiltjes maken die op zich niet laag hoeven (heb sub). Weet je ongeveer wat die driver kost per stuk?.

Het gevoeligheidsverschil met de tweeter? Je bedoelt dat deze bijvoorbeeld 92dB/1m is? Je kan met een combinatie van een serieel en parallel geschakelde weerstand de stroomsterkte door de driver verlagen, zonder de impedantie te veranderen. In theorie zal de impedantieschommeling zelfs nog wat afnemen omdat de parallel geschakelde weerstand dit niet kent (de seriele ook niet maar die is niet van belang). Heel simpel rekenvoorbeeldje, je hebt een 93dB/1w/1m tweeter en deze wil je laten aansluiten bij een 90dB/1w/1m woofer. Je moet dus de stroomsterkte door de tweeter met een factor 2 verlagen. Dit kan je doen door een weerstand met dezelfde waarde als de tweeter (8 ohm dus) in serie te zetten met de tweeter. Nu ontstaat echter een probleem omdat de impedantie 16 ohm is, dit zorgt voor onnauwkeurigheden in je filter. Om er voor te zorgen dat de impedantie weer 8 wordt, moet je een 2e stroomkring parallel aan je eerste systeem (driver+8ohmweerstand=16ohm weerstand) hangen, deze moet dus 16 ohm zijn. Samen zijn ze weer 8 ohm. Gewoon andere getallen invullen als je een andere verzwakking wilt.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
6.5 kost 74 per stuk en de 5.25 54 bij Remo HiFi. Vreemde is dat ze daar net zo goedkoop/goedkoper dan in Dld zijn :?

En dat verhaaltje over die weerstanden enzo; uiteindelijk blijft het wel 8 ohm ? Want bij 16ohm houd ik weinig vermogen over :P

Edit: lama, ik snap eindelijk je verhaal :P

[ Voor 39% gewijzigd door JT op 14-04-2003 00:31 ]

Ecodan warmtepomp

• Indoubt

Indoubt

Hele mooie keuze, weet zeker dat dit wat moois gaat worden.
Let wel even op bij de 5.25, die heeft in het begin wat problemen gekend. De units waren niet helemaal luchtdicht en gingen in een gesloten behuizing fluiten. Volgens mij is het probleem inmiddels opgelost maar het was voor mij destijds een reden om niet voor de Dirac (met twee 5,25 in Dáppolito opstelling) te kiezen.

FF checken dus.

als je wilt kan ik die oude links nog wel opzoeken maar ik neem eigenlijk aan dat het geen probleem meer is.

Hier een stukje uit de text

"Generell haben die Alcone Chassis mit Phase Plug mit sehr störenden Strömunsgeräuschen zu kämpfen. Vor allem die Dirac, weil sie im Satellit als komplette geschlossene und in der Standbox als teilweise geschlossenes Gehäuse arbeitet. Dies tritt schon bei mittleren Lautstärken auf.

Die Dirac verbindet in Punkto Bühne und ansprechendem Klang beide Vorteile. Nur: sie sollte vom Bass befreit werden.

Ich habe mich deshalb für eine Box entschieden, welche die Dirac beinhaltet und der Berreich unter 180 Hz wird von einem AC 10 HE übernommen."

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Als je wilt, graag :) Jammer dat de bijbehorende tweeter 92,5dB is (beetje teveel gekut met weerstanden word dat) en ik heb op een stukje op internet gelezen dat iemand die ze had, had last van een hele sterkte piek tussen de 15 en 20khz.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

ik zou geen dipool maken
direct straler is volgens mij beter.
je kan dan zelf de uitstraling bepalen , ipv van te moeten rekenen op reflekties van de kamer enzo.
ik heb zelf thx dipoolen , en ik denk dat dit beter kan , daarom ga ik ze vervangen.

Verwijderd

Indoubt schreef op 13 april 2003 @ 23:23:
THX gecertificeerde dipooltjes "hoefen" maar een bereik te hebben van 125Hz tot 10000 Hz.

THX certificering zegt dus voor de rest niet zo veel
ik denk dat ook , bijna alles in bij mij THX ,
maar ik vindt thx geen meerwaarde.

Tja , het logo'tje is mooi ,das ook alles

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik doe het niet vanwege de THX certificering ofzo hoor, dat viel me alleen op. Als het me niet bevalt dan kan ik nog altijd beide speakers in fase zetten ipv 1tje uit fase, en dan heb ik bipool en in het ergste geval kan ik normale speakertjes ervan maken en van dat wat eruit komt een center maken die uit dezelfde onderdelen moet bestaan.

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

JT schreef op 14 april 2003 @ 00:30:
Als je wilt, graag :) Jammer dat de bijbehorende tweeter 92,5dB is (beetje teveel gekut met weerstanden word dat) en ik heb op een stukje op internet gelezen dat iemand die ze had, had last van een hele sterkte piek tussen de 15 en 20khz.
Zo'n gekut is het echt niet hoor, en als je van die piek af wilt neem je gewoon een 6dB filtertje die je tweeter vanaf 14k affiltert, de piek wordt zo afgevlakt. Een nadeeltje, de tonen boven de 20khz zijn natuurlijk zwakker, maar die hoor je toch niet :)

tweeter afzwakker van 3dB
code:
1
2
3
       |-------------[16ohm]--------|
-------|                            |-------------
       |---[8ohm]-----[driver]------|

[ Voor 3% gewijzigd door MM op 14-04-2003 10:58 ]

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

JT schreef op 13 April 2003 @ 20:53:
Front speakers worden uiteindelijk masterlijke dingen (als het doorgaat :+ ). Laag worden transmissionlines, tot 100hz.
Transmissielijn tot 100 Hz? Dat wordt dan een redelijk korte lijn (343:100:0,25=0,8575 meter). Wat daaronder komt, zal natuurlijk niet zo hard afvallen als bij een basreflex behuizing.

100 Hz als afval moment lijkt me wel wat hoog. Je sub zal dan tot 100 Hz mee moeten spelen maar niet lokaliseerbaar moeten zijn. Ik vraag me af of je dat stealth effect bereikt met een sub die tot 100 Hz speelt. Dan lijkt mij een punt van 80 Hz of beter nog, 60 Hz een beter alternatief. Voor de units waar jij op mikt zal vast prima een versie te vinden zijn met een Fs rond de 60 Hz en prima klankeigenschappen.

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 07:14
Speakerenco verhandelt tegenwoordig ook alcone zag ik op hun nieuwe site.... Ze hebben volgens mij alleen geen showmodellen staan....
Ik heb die AC6.5HE voor mijn alcone laplace (in opbouw) en qua uiterlijk zijn ze in ieder geval fantastisch....
Let trouwens op want de bouw-voorstellen van alcone zullen binnenkort wel gaan veranderen denk ik nu ze een nieuwe tweeter hebben (AC15HAT).

[ Voor 8% gewijzigd door Redheinz op 14-04-2003 12:00 ]

Zin.

• Indoubt

Indoubt

RCM (maker van Alcone's) heeft in duitsland z'n prijzen verhoogd geloof ik.

Misschien rapido handelen dus?

Verwijderd

Wekkel schreef op 14 April 2003 @ 11:07:
[...]

Transmissielijn tot 100 Hz? Dat wordt dan een redelijk korte lijn (343:100:0,25=0,8575 meter). Wat daaronder komt, zal natuurlijk niet zo hard afvallen als bij een basreflex behuizing.

100 Hz als afval moment lijkt me wel wat hoog. Je sub zal dan tot 100 Hz mee moeten spelen maar niet lokaliseerbaar moeten zijn. Ik vraag me af of je dat stealth effect bereikt met een sub die tot 100 Hz speelt. Dan lijkt mij een punt van 80 Hz of beter nog, 60 Hz een beter alternatief. Voor de units waar jij op mikt zal vast prima een versie te vinden zijn met een Fs rond de 60 Hz en prima klankeigenschappen.
Ik gok dat hij tot 100hz bedoelt als in dc-100hz en niet 100hz en hoger....

Ga zo ff wat beter replyen ;)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Weer te snel geblaat :X

Verwijderd

@m.m die tweeter afzwakking ligt aan de impedantie v/d tweeter...

check deze site ff daar kan je berekenen welke weerstanden je gebruiken moet..
http://www.12vhifi.nl/filters.html

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
De transmissionlines kan ik ook tot 80hz doen ja. Maar die Alcones zijn helemaal recht tot 100hz, snappie ? De speaker wordt met t-line, dus het is 1 kast voor t-line, midden en hoog. Maar misschien dat 80hz idd beter is ivm betere puntbron. In een schets is dit eigenlijk mijn beetje geplande design voor mid en hoog:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/scomp.gif
Zijkant
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/speaker.gif
Bovenkant

Vooral voor hoog beetje hetzelfde idee als bij B&W; zo dooft het geluid naar achteren (hopelijk) wat uit. Doet het dat niet dan kan het ook geen kwaad en staat het alleen maar cool :D En voor midden ook zelfde idee als bij Tannoy; om staande golven en kleuring te voorkomen. Wanden van de t-line ga ik vormen zoals het moet; dit is gewoon even om de tekening te vullen :)

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 14-04-2003 14:31 ]

Ecodan warmtepomp

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Play had het al goed geraden met die TL opzet. Dan heeft mijn post daarover ook weinig zin, want dan ging ik van het verkeerde idee uit. De TL inzet kan je misschien juist wel beter ophogen tot een frequentie waarop je mid het goed over kan nemen. Ik weet niet boven welke grens schommelingen in de frequentiecure in een TL ontwerp kunnen verschijnen, het zal vast iets flink boven de 100 Hz zijn.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ja, maar het kan zo uitkomen dat de woofer een eindje onder de middentoner komt. Dan heb ik een extra bron waar geluid vandaan komt die een eindje van de ander afligt zeg maar. Daarnaast hoef ik me niet zo een zorgen te maken over wat die Alcone kan; hij gaat recht door tot 40hz.

Heb jij trouwens een site waarop staat hoe je t-lines moet ontwerpen ? Op internet is bar weinig concreets te vinden.

Ecodan warmtepomp

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

http://www.t-linespeakers.org/design/index.html

Veel simpeler wordt 't niet ;)

Ik heb overigens ook al wat bedacht op basis van deze rules of thumb. Helaas zal een eerste uitvoering nog wachten tot het najaar. Units kosten nou eenmaal veel geld :)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Die site ha dik al, is that all ?

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Mag ik ook vragen waarom je voor transimission lijn kiest als je zo weinig ervaring hebt, tis om zacht te zeggen, niet echt een beginners systeem. Ik denk dat je met Bass-reflex ook zeker wel aan je wensen kan voldoen.

Bijvoorbeeld 2x Alcone 6.5he waarvan je er eentje tuned op bas en de andere laat doorlopen tot maximaal 2,5khz. Dit vul je dan aan met een tweeter met een mooie lage Fs, ik denk dat je dan een prachtig resultaat krijgt wat je zeker wel zal bevallen. Al kan ik alleen maar gokken naar jouw eisen.

De alcone 6.5 doet trouwens een 43hz (-3db) bij een mooie groupdelay en in een redelijk compacte kast van 30,8 liter.

Je kan natuurlijk ook gewoon de Alcone Laplace pakken.

Ik zou ook ff hier: Redheinz in "DIY surround luidsprekerset (lang)" verder doorlezen, gaat nog verder over Alcone (als je dat tenminste niet al hebt gevonden ;) )

Verder je surrounds, ik vraag me af of er niet een hoop detail verloren gaat in een dipolair systeem, beetje zonde dan in ieder geval om daar dure woofers voor te gebruiken. Het zijn trouwens wel erg mooie woofers, en snap best waarom je ze graag wilt gebruiken. Maar als je het geld hebt hou ik je natuurlijk niet tegen ;)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Duur ? Mwoah, vind 54 pleuro wel meevallen. Maar daarnaast wil ik dat omdat ik in elke speaker dezelfde klankeigenschappen wil. Onthoud wel, in de center en de surrounds komen 5,25" en in de fronts 6,5". Waarom t-line ? Omdat t-line bruut is, zowel het systeem als het resultaat. OVer dat ik beginner ben: m'n pa kent iemand die een winkel heeft waar zelfbouwspeakers worden gemaakt. Mocht ik er echt niet uitkomen, dan kan ik daar naartoe.

En zijn er nog mensen hier die suggesties hebben voor tweeters ? De tweeter van Alcone schijnt een grote spike te hebben tussen de 15 en 20khz en daar zit ik niet echt op te wachten, aangezien die er moeilijk uit te filteren is. Het belangrijkste is dat deze helder is en hard kan zonder op maar 1 manier schreeuwerig/schel te worden.

[ Voor 30% gewijzigd door JT op 14-04-2003 19:02 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Tweeters, ik ben zelf enorm gecharmeerd van de Seas KT 27F, loopt super lineair en is ook nog best te betalen (€39 speakerenco) als je wat meer wilt uitgeven zou ik naar de Vifa XT25TG30-04 uitkijken, een prachtige tweeter met specs die heel goed aansluiten bij een high-end speaker. Zo ligt de fs op 500hz en loopt hij door tot 40khz, en om indruk op je vriendjes te maken kun je ze ook nog vertellen dat ze 950watt aankunnen (short term). ;)

Ze zijn trouwens gevoeliger als de alcone's (91.5db) dus met wat verzwakken kun je de gehele frequentiecurve mooi liniair krijgen.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ach, de Alcone tweeter is 92,5dB...

Edit: bedoel je deze:
http://www.klingtgut-lsv....XT_25__XT_300_SK_4852.htm

En zou een tweeter van 39 euro in verhouding staan tot mijn speakers qua geld/kwaliteit ?

[ Voor 84% gewijzigd door JT op 14-04-2003 19:29 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Geld zegt niet altijd alles hoor ;)

Je kan beter uit gaan van de fijten (prestaties zover mogelijk weer te geven zijn in diagrammen en specificaties) en meningen van anderen over de betreffende driver (zover anderen deze gehoord hebben of ervaring mee hebben).

Zelf heb ik helaas eigenlijk geen ervaring met hoogwaardige tweeters en denk dat dat ook 1 van de moeilijkste keuzes gaat worden voor mijn volgende speakersysteem :/
Maar ik heb gelukkig nog tijd om na te denken :)

Verwijderd

JT schreef op 14 April 2003 @ 19:25:
Ach, de Alcone tweeter is 92,5dB...

Edit: bedoel je deze:
http://www.klingtgut-lsv....XT_25__XT_300_SK_4852.htm

En zou een tweeter van 39 euro in verhouding staan tot mijn speakers qua geld/kwaliteit ?
Ja maar de Alcone wou je niet...de piek is trouwens wel te corrigeren.

Ik denk zeker dat de Seas mee zal komen, maar de Vifa is natuurlijk nog mooier, kijk anders ook even bij Scan Speak, nog duurder en mooier...

Kijk veel rond, luister wat en laat je adviseren door doorgewinterde DIY'ers en DIY zaken, zo kom je wel tot een goede keuze. ;)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 april 2003 @ 19:53:
Geld zegt niet altijd alles hoor ;)
Nee, maar ik neem aan dat er voor dit soort dingen wel een soort van verhouding is. Je gaat geen tweeter van 20 euro bij een systeem als dit doen maar ook niet eentje van 150 euro :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Nu wordt de verhouding wel wat groter, maar ik begrijp wat je bedoeld. Ik hoop dat je ook een beetje begrijpt wat ik bedoel :p

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 april 2003 @ 21:55:
Nu wordt de verhouding wel wat groter, maar ik begrijp wat je bedoeld. Ik hoop dat je ook een beetje begrijpt wat ik bedoel :p
Uiteraard; kwaliteit is niet echt af te meten aan geld. Je kan slechts een indicatie hebben daarvan van 'met zoveel euro heb ik maximaal die kwaliteit'. Moet je wel weten welke tweeter je moet hebben :)

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb nou al best wel gezocht naar een driver voor mijn t-line, maar niks met een fs van rond de 60 hz :/ Iemand misschien nog tips daarvoor ?

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

Ja, zet er een sub onder, het gaat toch een 5.1 systeem worden neem ik aan?

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ja, maar transmission line is ook voor bas. Tis de bedoeling als het ff kan dat de t-line speelt ONDER zijn eigen resonantie frequentie.

Ecodan warmtepomp

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De T-line heeft een relatief geringe afval onder het f3 punt. Daarmee zou dus met een goed afgestemde t-line een fraaie diepgang bereikbaar zijn en een beter gecontroleerde bas.

• MM
  • Niet online

MM

Je wilt ze toch ook voor HT gebruiken neem ik aan? Over het algemeen zal je dan niet veel lage tonen tegenkomen op je sattelieten, hoewel het voor normaal stereogebruik natuurlijk wel handig is als ze ook fatsoenlijk lage tonen voortbrengen. Ik heb helaas geen ervaring met TL

Verwijderd

m.m schreef op 16 April 2003 @ 00:03:
Je wilt ze toch ook voor HT gebruiken neem ik aan? Over het algemeen zal je dan niet veel lage tonen tegenkomen op je sattelieten, hoewel het voor normaal stereogebruik natuurlijk wel handig is als ze ook fatsoenlijk lage tonen voortbrengen. Ik heb helaas geen ervaring met TL
onderschat geen surroundboxen hoor!
dit zijn geen extra hoge tonen luidsprekertjes!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
m.m schreef op 16 april 2003 @ 00:03:
Ik ga ze dus ook voor stereo gebruiken, daarnaast geeft t-line gewoon de mooiste bas. Voor HT komt er later wel een sub bij.

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

Die sub zit er niet voor niets, het lijkt mij onlogisch om de sattalieten te voorzien van tonen onder de zegmaar 70hz, zeker die kleine standaard dingen van sony ed. kunnen daar niet veel van bakken.

Verwijderd

Daarom gebruikt hij misschien ook geen sony dingen???

Een beetje driver komt in een compacte kast makkelijk toto aan de pakweg 55hz, mooie waarde om de bas totoaal ontraceerbaar te maken als je de rest (die er bijna niet meer is) laat overnemen door een sub, 70hz is naar mijn mening nog steeds te hoog.

Bas zou dan onder de 200hz wel omnidirectioneel zijn, maar persoonlijk vindt ik de bron dan nog steeds erg goed te plaatsen.

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

Heb je de alcone tweeter geluisterd? Ik had deze tweeter eigenlijk op papier al afgekeurd vanwege de breakup, maar na een luistersessie ben ik nogal van mijn mening terug gekomen. Misschien zou een luistersessie bij jou ook kunnen helpen om de zaken ECHT te kunnen beoordelen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een gemeten frequentiecurve zegt natuurlijk niet altijd alles. Het (subjectieve) gehoor zal de doorslag moeten geven ;)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
m.m schreef op 16 April 2003 @ 00:10:
Die sub zit er niet voor niets, het lijkt mij onlogisch om de sattalieten te voorzien van tonen onder de zegmaar 70hz, zeker die kleine standaard dingen van sony ed. kunnen daar niet veel van bakken.
Voor die woofers heb ik het over de front speakers he, niet over de rear speakers. Yeah sure, dipole surround speaker met t-line :o Wel een idee :D
edm schreef op 16 April 2003 @ 08:39:
Heb je de alcone tweeter geluisterd? Ik had deze tweeter eigenlijk op papier al afgekeurd vanwege de breakup, maar na een luistersessie ben ik nogal van mijn mening terug gekomen. Misschien zou een luistersessie bij jou ook kunnen helpen om de zaken ECHT te kunnen beoordelen.
Wekkel schreef op 16 April 2003 @ 08:50:
Een gemeten frequentiecurve zegt natuurlijk niet altijd alles. Het (subjectieve) gehoor zal de doorslag moeten geven ;)
Ik kan hem idd wel gaan luisteren, maar ik heb het van iemand gehoord die de tweeter zelf heeft...maar misschien dat ik idd ff ga luisteren.,

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Zou je misschien wat meer je smaak kenbaar willen maken, want uit andere topics maak ik op dat je wel van wat beuken houdt ;)

Ik denk niet dat T-line daarvoor ontworpen is, om maar in de Alcone sfeer te blijven, een 8 He gaat onder de 40 hz in een 65 liter kast, bass-reflex welteverstaan, je zal dan zeker niks te klagen hebben over de kwaliteit van de bas en hij is ook nog eens prachtig aan te sturen met een gevoeligheid van 91db, dat in combinatie met een mooie mid en tweeter geeft je zat potentieel om ook eens wat harder te draaien terwijl de kwaliteit gewaarborgt blijft, ook op lagere volumes.

Wat bedoel je dat je onder de eigen resonantie van de woofer wilt blijven, als je dat zou willen bij een 6.5he zul je onder de 39hz moeten blijven, ik denk niet dat dit haalbaar is..

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 14:24:
Zou je misschien wat meer je smaak kenbaar willen maken, want uit andere topics maak ik op dat je wel van wat beuken houdt ;)
Ik houd idd van beuken :P Maar daarvoor komt er later toch nog een sub, ik hou tevens van een superstrakke bas die goed diep kan gaan. Ik luister erg veel hardhouse, hardcore enz. maar ook gitaar en nog wel wat andere muziek. Ik ga er ook niet vanuit dat die t-line een beuk systeem gaat worden ofzo hoor. Het word zowel voor muziek als HT. Voor HT komt er later nog een sub bij.

Wat ik heel belangrijk vind is dat het geluid ten allen tijden rustig blijft. Het moet niet schreeuwerig en schel gaan worden ofzo, nee, het moet op een hard niveau net zo rustig klinken als op gemiddeld. Van helder geluid houd ik ook wel, maar niet té helder. Vaak krijg je met die ultra heldere systemen dat het toch gaat schreeuwen en schel word wanneer je het hard zet. Wat ik daarna het belangrijkst vind is plaatsing, ivm home-theater en daarna detaillering.
Ik denk niet dat T-line daarvoor ontworpen is, om maar in de Alcone sfeer te blijven, een 8 He gaat onder de 40 hz in een 65 liter kast, bass-reflex welteverstaan, je zal dan zeker niks te klagen hebben over de kwaliteit van de bas en hij is ook nog eens prachtig aan te sturen met een gevoeligheid van 91db, dat in combinatie met een mooie mid en tweeter geeft je zat potentieel om ook eens wat harder te draaien terwijl de kwaliteit gewaarborgt blijft, ook op lagere volumes.
Als ik een bass-reflex kast zou bouwen dan verzorg ik het midden en laag met een Excel (gemaatk door Seas) unit. Ik ben nog steeds een beetje verliefd op de Jamo Concert 8, echt superstrakke bas, die speakers geven echt MIJN geluidje. Daar zit dus die Excel in en een scan-speak tweeter.

De reden waarom ik deze niet kies is omdat ik
1.) Transmission-line wil; dan is Excel gewoon ff te duur voor in een 3-weg systeem, 170 euro voor een driver)
2.) Ik wil een systeem met allemaal dezelfde serie driver. De 5inch versie van de Excel kost 139 euro. Dan heb ik er 4 nodig voor mijn rear speakers en 2 voor mijn center en zoals je zelf al snapt, word dat ERG duur.
Wat bedoel je dat je onder de eigen resonantie van de woofer wilt blijven, als je dat zou willen bij een 6.5he zul je onder de 39hz moeten blijven, ik denk niet dat dit haalbaar is..
Nee, ik wil een 3-weg systeem. Een woofer voor het t-line gedeelte met bv een fs van 60 of hoger en dan affilteren ONDER de 60hz. Maar ja, ik weet niet of affilteren op 60hz wel zo een goed idee is en ik weet ook niet of er woofers zijn met een hogere fs.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ja excel....dat zij idd heel erg mooie drivers, prachtige dingen... Maar zoals je al opmerkte erg prijzig. Net als de lotus serie voor carhifi trouwens.

Maar er zijn zat alternatieven denk ik, misschien een luistersessie bij speakerenco, zo krijg je een beetje een idee wat voor drivers je wel en welke je niet aanspreken. Als je dat al niet weet ;)

Ik denk dat het affilteren onder de fs erg moeilijk zal worden, er zijn zeker wel drivers met een fs van 60hz of hoger maar die hebben zo een beperkte xmax en zijn simpelweg niet geschikt voor lage tonen. Ik weet niet wat de t-line theorie hier over zegt, maar een driver voor bas met een Fs van 30 a 40hz is veel beter haalbaar.

Maar ik blijf erbij dat ook met andere als excel drivers, b-r echt geen slecht alternatief zal zijn, dit verhelpt in ieder geval het probleem van plaatsing (ik neem aan dat je bedoeld plaatsing als in grote en niet in geluid) t-line worden per definitie zuilen, leuk voor front, maar als je weinig vloeroppervlakte hebt dan zijn het wel sta-in-de-weg's ;)

Bijvoorbeeld bas-reflex met Morel of Eton, ook erg leuke drivers :)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 15:36:
Ja excel....dat zij idd heel erg mooie drivers, prachtige dingen... Maar zoals je al opmerkte erg prijzig. Net als de lotus serie voor carhifi trouwens.

Maar er zijn zat alternatieven denk ik, misschien een luistersessie bij speakerenco, zo krijg je een beetje een idee wat voor drivers je wel en welke je niet aanspreken. Als je dat al niet weet ;)
Ja, moest ik maar is doen (na m'n examens).
Ik denk dat het affilteren onder de fs erg moeilijk zal worden, er zijn zeker wel drivers met een fs van 60hz of hoger maar die hebben zo een beperkte xmax en zijn simpelweg niet geschikt voor lage tonen. Ik weet niet wat de t-line theorie hier over zegt, maar een driver voor bas met een Fs van 30 a 40hz is veel beter haalbaar.
Nee, ik wil niet op de fs terecht komen als ik speel. En idd, de speakers met zulke hoge fs'en gaan ook lang niet diep.
Maar ik blijf erbij dat ook met andere als excel drivers, b-r echt geen slecht alternatief zal zijn
Ja, dat geloof ik wel, maar het gaat niet aleen om het geluid, ook een beetje de uitdaging :)
dit verhelpt in ieder geval het probleem van plaatsing (ik neem aan dat je bedoeld plaatsing als in grote en niet in geluid) t-line worden per definitie zuilen, leuk voor front, maar als je weinig vloeroppervlakte hebt dan zijn het wel sta-in-de-weg's ;)
Groter = beter >:) Vind ik mooier en over het algemeen vind ik vloerstaanders beter klinken. Wat meer 'body' zeg maar.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Volgens mij is de gevoeligheid opgegeven door REMO van die Alcone's aan de hoge kant. Tevens moet je ook rekening houden met baffle-step correction, (doordat de baffle niet oneindig breed is, straalt de woofer ook naar achter dat in tegenstelling tot de tweeter (kleinere golflengte). Dus een tweeter die 3db harder is geen nadeel. Ook is niet elke woofer geschikt voor een transmissionline speaker, ik neem aan dat je daar op gelet hebt?.

Ik zou persoonlijk niet zelf een 3-weg speaker gaan maken, als je weinig ervaring hebt met het ontwerpen van speakers. Een 3-weg is veel lastiger dan wat veel mensen denken.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Hmmm...is t-line met een bas/mid dan wel zo een goed idee ? Hoezo is niet elke woofer geschikt, waar hangt dat vanaf ?

En weet iemand de site van Seas en Excel ?

[ Voor 51% gewijzigd door JT op 16-04-2003 16:17 ]

Ecodan warmtepomp

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

toen ik bij remo was om het een en ander te luisteren claimde de eigenaar dat ze de alcones gemeten hadden / hadden laten meten en dat juist de gevoeligheid van de specs aan de lage kant was (iig voor de 5.25).

Verwijderd

www.seas.no

Volgens mij moet je een woofer hebben met een hoge Q, maar pin me d'r niet op vast :). Kijk voor veel info: http://www.t-linespeakers.org/ Ik zou gewoon voor bas-relfex / gesloten kast gaan.

Ik heb niet de hele thread gelezen, maar als de mid op het zelfde kanaal zit als de tl van de bas dan wordt het allemaal extra complex aangezien je dan misschien moet compenseren voor bepaalde frequenties die overlappen. (helmholz resonatoren).

Ik zou niet voor Seas Excel kiezen, de gevoeligheid is erg laag, als je een 2-weg maakt met een 14cm unit + tweeter in 10 liter oid dan krijg je een gevoeligheid van rond de 82 /83 db.
Deze units zijn goed betaalbaar en beter dan de std Seas reeks. Ga eerst eens luisteren (indien mogelijk) naar wat er bij Speaker&Co staat, misschien staat er wat tussen wat je bevalt.

Ik zou in jouw geval ook niet voor een alu membraam kiezen, dat is extra lastig te filteren (Seas Excel ook). Drivers die makkelijk te filteren zijn:

Vifa (papier en polyprop)
Audax(papier en HDS)
Seas PPI

Als je mooie fronts zoekt misschien is dan iets te vinden van tony gee: http://home.hetnet.nl/~geenius/

Verander niet de breedte van de baffle als je een andere vorm behuizing wil, de bijbehorende filters zijn er op afgestemt.

Verwijderd

edm schreef op 16 April 2003 @ 16:23:
toen ik bij remo was om het een en ander te luisteren claimde de eigenaar dat ze de alcones gemeten hadden / hadden laten meten en dat juist de gevoeligheid van de specs aan de lage kant was (iig voor de 5.25).
Tja als ze gemeten worden door hobbyHIFI of andere winkels klopt het wel, bij REMO heeft bijna elke unit een hogere gevoeligheid.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Behuizing word wel wat groter dan 10l en de klank compenseert voor mij meer dan voldoende voor de gevoeligheid, die overigens met 87,5dB niet echt superlaag is :) Ik neem dan wel de 18cm ALS ik het zou doen. Maar hoezo is het lastig filteren ?

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT schreef op 16 April 2003 @ 15:56:
[...]

Nee, ik wil niet op de fs terecht komen als ik speel. En idd, de speakers met zulke hoge fs'en gaan ook lang niet diep.
Wat voor nadelige gevolgen heeft dat dan voor het geluid, op de Fs terecht komen?

Is het dan geen idee om boven de fs te spelen, dat is veel beter haalbaar lijkt mij, gebruik je een dedicated basdriver voor het laag, dus met een fs van ongeveer 25hz ofzo, ik denk niet dat je daar snel op zal terecht komen met muziek ;)

Nadeel is dat je dan wel een 3-weg systeem moét maken omdat de woofer niet mooi genoeg mid kan neerzetten.
Groter = beter >:) Vind ik mooier en over het algemeen vind ik vloerstaanders beter klinken. Wat meer 'body' zeg maar.
Mee eens, ik ben ook veel meer gecharmeerd van mooie grote zuilen die geen tikkeltje bas tekort komen voor alle muzieksoorten, dan een boekenplankluidspreker die aangevuld wordt door een sub (over het algemeen dan, er zijn wel voorbeelden waarin het omgedraait is)
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 16:12:
Volgens mij is de gevoeligheid opgegeven door REMO van die Alcone's aan de hoge kant. Tevens moet je ook rekening houden met baffle-step correction, (doordat de baffle niet oneindig breed is, straalt de woofer ook naar achter dat in tegenstelling tot de tweeter (kleinere golflengte). Dus een tweeter die 3db harder is geen nadeel. Ook is niet elke woofer geschikt voor een transmissionline speaker, ik neem aan dat je daar op gelet hebt?.
Ik zou graag wat meer weten over filters en hoe daarmee de linieariteit van een speaker te verbeteren. Het lijkt me een erg complex stukje techniek, maar ik heb nu inmiddels ook wel door dat je er met een C1,2 en L1,2 niet bent ;)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

http://www.t-linespeakers.org/design/classic.html
Contrary to popular belief, almost any driver can be used in a T-line
Kijk, dat soort taal hou ik nou van ;)

Verwijderd

JT schreef op 16 April 2003 @ 16:39:
Behuizing word wel wat groter dan 10l en de klank compenseert voor mij meer dan voldoende voor de gevoeligheid, die overigens met 87,5dB niet echt superlaag is :) Ik neem dan wel de 18cm ALS ik het zou doen. Maar hoezo is het lastig filteren ?
Door de bafflestep kom je dus 2-3 db lager uit, dus reken op een gevoeligheid van rond de 84 db. Tenzij je 2.5 weg maakt maar dan heb je dus 2 woofers nodig. Maar die magnesiummembramen zijn lastig te filteren, je moet heel stijl filteren anders krijg je als nog last van de resonatiepieken.

Play check deze site (is nog niet helemaal af)
www.traymann.free-online.co.uk/soph.htm

tevens staat er op de site van geenius ook wel wat info over serie-filters.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 16:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 april 2003 @ 16:53:
Play check deze site (is nog niet helemaal af)
www.traymann.free-online.co.uk/soph.htm

tevens staat er op de site van geenius ook wel wat info over serie-filters.
Thx, eerst PDFje is al geprint, biertje erbij en de zon weer in ;)

Wekkel jij was ook druk bezig met T-L, heb jij al een driver in gedachten?

Over T-L, onzer aller HGM was/is ook bezig met 2 zuilen, erg interessant project door de lage kosten van de driver (Vifa), vanaf hier: [rml]Lampje in "[ DIY]Center Speaker"[/rml] gaan lezen, hij heeft nog meer info gepost :)

Verwijderd

JT was toch die gozer die beweerde dat alle speakers hetzelfde moesten zijn voor een tonaal karakter? :+

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 12:04
Zo dus je wilt een TL bouwen.

Misschien ook eens kijken naar volgende DIY speaker : Peerless Pipes

http://www.geocities.com/rbrines1/Pages/Peerless_Pipe.html

Dit is een TL speaker die gebruik maakt van een Peerless CSX176 woofer en de Peerless WA10 tweeter. Op zich lijkt me dit al een heel goede speaker, toch raad de maker ervan zelf aan om eventueel de Seas 27TFFC als tweeter te gebruiken.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik het de Peerles ook in gedachten als TL driver, maar dan niet de lange slag variant :Y De link is meteen gretig opgeslagen voor vanavond :)

Eerst mijn suppie afmaken, geluid in de auto en dan in het najaar eens aan de home hifi werken.

• arjandijk162
  • Laatst online: 15-07 22:19
je gaat op de campus wonen? Waar eigenlijk, want de campuskamers die ik ken zijn niet echt ideaal qua akoestiek. Ik heb nu net een sub geinstalleerd, maar die komt op mn 11 m2 calslaankamer niet tot zn recht. Ik ga deze week verhuizen naar de stad op een grotere kamer en ik hoop dat het daar beter is

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 17:04:
JT was toch die gozer die beweerde dat alle speakers hetzelfde moesten zijn voor een tonaal karakter? :+
:? So ? Lijkt me niet meer dan logisch als je een surround opstelling neemt, met de voorwaarde dat alle speakers uit dezelfde serie van goede kwaliteit zijn, dat je dan het best speakers uit dezelfde serie kan nemen om met elke speaker zo dicht mogelijk bij het klankkarakter van de rest van de speakers te zitten.
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 16:53:
[...]

Door de bafflestep kom je dus 2-3 db lager uit, dus reken op een gevoeligheid van rond de 84 db. Tenzij je 2.5 weg maakt maar dan heb je dus 2 woofers nodig. Maar die magnesiummembramen zijn lastig te filteren, je moet heel stijl filteren anders krijg je als nog last van de resonatiepieken.
Das balen....maar ja, kep een aardige Yamaha amp, 85w bij 0,001% THD (opgemeten door een lab, het klopt ook) en daar zou het in principe toch mee moeten lukken ?
arjandijk schreef op 16 April 2003 @ 17:22:
je gaat op de campus wonen? Waar eigenlijk, want de campuskamers die ik ken zijn niet echt ideaal qua akoestiek. Ik heb nu net een sub geinstalleerd, maar die komt op mn 11 m2 calslaankamer niet tot zn recht. Ik ga deze week verhuizen naar de stad op een grotere kamer en ik hoop dat het daar beter is
Waar weet ik nog niet, maar misschien waar jij zit alleen dan 6mx3m :)

[ Voor 52% gewijzigd door JT op 16-04-2003 17:25 ]

Ecodan warmtepomp

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

arjandijk schreef op 16 april 2003 @ 17:22:
Meer watts, meer conusoppervlakte >:)

De ruimte kan inderdaad een hoop uitmaken. Van mijn kamer in het ouderlijke huis naar de studentenkamer was een enorme stap voorwaarts :)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb misschien een nieuw idee voor mijn front speakers...zowel om kostenbesparing en daarmee gepaard, snellere realisatie van het project. Ik zie misschien af van de t-line config. Dan ga ik mijn vloerstaanders basseren op de THX vloerstaanders van Mordaunt Short; ik gooi een woofer aan de zijkant en dat wordt dan gelijk een actieve sub. Welke woofer wil je weten ? Ik zat te denken aan 2x Adire Shiva... >:)

Ecodan warmtepomp

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 12:04
Dus je gaat 3 drivers per speaker gebruiken neem ik aan! In principe is dit een mooie theorie alleen moet je er wel voor zorgen dat je je woofers ook wel laag genoeg crossed, passief lijkt me dit niet ideaal.
Aktief dan maar :), een hele mooie oplossing alleen moet je wel rekening houden dat je dan 2 subamps nodig hebt en die kosten ook wel wat eurootjes.
Ikzelf vindt een 2weg nog altijd mooier voor muziek. Superdiepe bass heb ik dan toch niet nodig maar wel een mooie natuurlijke bass die niet overheerst, voor films mag het wel wat dieper en spectaculairder allemaal maar zorgt de sub dan wel voor.
Anyway als je er uiteindelijk zelf tevreden mee bent dan is het geslaagd natuurlijk.

BTW, enkele mooie 2weg speakers :
- Proac repsonse clone
http://www.geocities.com/diyproac25/

- Peerless pipes
http://www.geocities.com/rbrines1/Pages/Peerless_Pipe.html

- Scan speak event
http://www.speakerland.com/Event.htm

[ Voor 15% gewijzigd door Bylie op 22-04-2003 20:54 . Reden: linkjes toegevoegd ]

Verwijderd

JT schreef op 21 April 2003 @ 20:55:
Ik heb misschien een nieuw idee voor mijn front speakers...zowel om kostenbesparing en daarmee gepaard, snellere realisatie van het project. Ik zie misschien af van de t-line config. Dan ga ik mijn vloerstaanders basseren op de THX vloerstaanders van Mordaunt Short; ik gooi een woofer aan de zijkant en dat wordt dan gelijk een actieve sub. Welke woofer wil je weten ? Ik zat te denken aan 2x Adire Shiva... >:)
kijk ook eens naar het principe van B&W 605s3

daarin zit ook een aktieve sub , maar straalt ook naar voor uit ipv. naar de zijkant

Verwijderd

Geen probleem voor sublaag lijkt me, maar dan bedoel ik wel Sublaag, dus echt onder de 40/50 hz.

Dat vul je aan met een mooie 170mm seas oid en bijpassende tweeter en je hebt detail, plus dat je flink wat bas hebt.

Is PA trouwens niet wat voor jou? als ik zo je posts doorlees woon jij flink vrijstaand en draai je asociaal hard. Met een kwalitatief hoogwaardige Pa installatie krijg je echt nog wel een mooi Hifi geluid en hard dat het kan.

Mensen vergeten soms nog wel eens dat PA niet alleen voor conrad zooi staat. ;)

Voor hoe het ook anders kan, kijk naar Jag z'n speakers.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
PA gaat niet richting de 30hz....niet voor het geld wat ik beschikbaar heb.

Wat ik trouwens graag wil is een goede kick, echt goed. Niet kunstmatig ofzo, maar de nummers die het hebben, moet ik het echt goed horen en voelen. Volgens lampje heb ik daarvoor woofers nodig met een hoge gevoeligheid en door de bafflestep moet ik de gevoeligheid van een woofer volgens de specs met 2-3dB verlagen...ik heb nog geen woofer gevonden die in het echt een gevoeligheid van 89dB en op papier 92-93db gevoeligheid heeft. Eton kwam redelijk dichtbij met 91dB. Alleen die is niet echt groot, dus niet superveel luchtverplaatsing. Dus MOCHT er iemand een tip hebben, graag hoor ik die dan. Anders maar die Shiva.

Over die subamps: dat weet ik, ik koop OF 2 subamps OF 1 stereoeindblok die ik op m'n subuitgang zet.

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

Ik heb in mijn sub een woofer met een rendement van 92dB, maar deze is onder de 35 niet inzetbaar.

Verwijderd

Play schreef op 22 April 2003 @ 21:

Dat vul je aan met een mooie 170mm seas oid en bijpassende tweeter en je hebt detail, plus dat je flink wat bas hebt.
Bijvoorbeeld de speakers die gebruikt zijn in de DD8 van Tony Gee
(zie: http://home.hetnet.nl/~geenius/index.html voor meer details)

Dat zijn 2 alu drivers de:

Tweeter:
Seas 27TAFC/G > PDFje

Drivers:
Dit zijn bijde drivers voor in kleine kasten, 3 - 10 liter ongeveer. (BR)

Lagere bas, minder efficientie...
Seas L17RE/P > PDFje

Deze heeft iets minder bas, maar hogere efficientie...
Seas L17REX/P > PDFje

EDIT: sorry had niet gezien dat je alleen geinterreseerd was in bas...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 13:28 ]

Verwijderd

Het enigste dat ik zo kon vinden met +- 92 Db gevoeligheid is een Peerless 315 mm round SLS woofer, op http://www.d-s-t.com/peerless/index.htm ff bij SLS lijn en dan de onderste.
Alleen ben ik bang dat deze red. duur is en nogal groot :/.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Thanx voor de tips en ik ben ook wel geinteresseerd in meer, het kan altijd nog veranderen :)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Waarom wil je perse naar de 30hz dan, das alleen interessant bij HT, meeste house afgelijden komen echt niet onder de 40.

Shiva is een prachtige woofer, net als de gehele Eton Hexacone lijn, super stijve en tevens lichte membramen, zeker de wat grotere exemplaren hebben echt een prachtige basweergave.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik kijk veel films en ik luister veel hardstyle/hardhouse enz.

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

de hardere stijlen komen ook niet onder de 40hz hoor :) Jan Wayne-trance houdt het bij 60hz wel voor gezien, de kwaliteit setjes waar dat soort muziek op gedraaid wordt is over het algemeen niet al te best (heb het dus over tieners met zo'n kant en klaar setje van de aldi ofzo)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Jan Wayne trance = :r
Maar zoals ik zei, ik kijk ook veel films enzo en dan heb ik het graag ff wat dieper dan 40hz :)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Kijk ook naar de profi Audax lijn erg gevoelig, vergeet ook Focal niet ... :)

Verwijderd

Mwa klein membraan Eton? ze zijn verkrijgbaar tot 12 inch, alleen vraag me af of je daar de pegels voor wil/kan neerleggen, die zijn wel een goede 400€ per stuk.

Verder nog drivers die je even moet bekijken:
Morel MW 265 22cm 91db
Morel H 8.1 22cm 90db
Morel MW 1077 26cm 90db

en dus de Eton 11-581 en 12-680, beide 91db en 11/12 inch niet bepaald klein dus, en 11 inch en maar 57gram is ook nog eens super licht. Vergelijk dat eens met een XLS-10/12...

Als je niet genoeg wilt nemen met een gevoeligheid van 91db, moet je echt in de PA hoek gaan graven, voorbeeldje Craaft 18/XR600, 101db, 18" (groot moest het toch? >:) ) en die punch die jij wilt zit daar ook wel in ;)

Natuurlijk is dit een beetje een extreem voorbeeld maar is alleen maar om aan te geven dat het ook anders kan.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Tuurlijk. Maar probleem is dat je van die 91dB 3 dB af moet rekenen vanwege de bafflestep...

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ja? Ik zie niet hoe dit mij post beïnvloed, anyway

Mijn punt is, 91db of PA, misschien kan je wat uitzonderingen vinden maar anders zul je daar echt genoegen mee moeten nemen. Ik zie het bezwaar van een 12" woofer in forward firing positie. Als je pakweg een gevoeligheid van 87db overhoudt zit je nog steeds op een goede gevoeligheid. :)

De klappen die jij zo graag wil maken zijn daar echt wel op te maken. Zou je trouwens je budget wat beter willen afbakenen, houd het bij de €160 op (Shiva) of ben je bereid meer uit te geven (hele box), het is moeilijk helpen als ik niet weet wat het mag kosten.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Hoe het je post beinvloed ? Ik vind zelf alles vanaf 90dB goed gevoelig, alles eronder normaal. 91-3 = 88, snappie wat ik bedoel ? :) Voor kicks heb je een goede gevoeligheid nodig.

Geld....ik vind 160 euro voor die Shiva toch wel een beetje de grens; onthoud dat ik er dus 2 koop voor elke speaker. Tenzij je met een woofer van 180 echt heel veel meer kwaliteit zou krijgen ofzo, dan wil ik dat er wel voor neerleggen. Laten we zeggen per frontspeaker MAX 300 euro.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Zoals ik al zij kijk ook eens naar de Peerles SLS/SLS PA serie....

Verwijderd

Aha, misschien dat je het verhaal over gevoeligheid en welke woofer je nog een keer bij lampje kan neerleggen, want in mij ogen moet er met een speaker die wat minder gevoelig is, toch nog flinke kicks te maken zijn, mits je er een goede versterker achter zet.

Wat denk je trouwens van een flinke subwoofer, dus bijvoorbeeld een Shiva+pr (beestachtige concept) in combinatie met 2 2-weg zuilen waar het laag verzorgt wordt door een goede basdriver, dan pak je een tweeter met een lage Fs, en filter je vanaf 2khz.

Op die manier zullen middentonen nog wel goed doorkomen als je een wat grotere woofer pakt, laten we zeggen 20cm en kan die woofer zorgen voor flinke klappen, de bas in Hardstyle kan dan prima door de zuil genomen worden en voor het echte laag van HT zul je met die Shiva ongenadig hard kunnen blazen.

Mij lijkt dit een mooie combinatie waar je in ieder geval het probleem van de gevoeligheid kwijt bent en het zal ook nog een betaalbaar geheel worden.

Sub dus tot de max 60hz ofzo en met zo'n 15" (staat echt heel "bruut" ) passive radiator krijg je zo'n shiva echt niet over z'n nek hoor, zelfs jij niet denk ik >:)

Het zal wel te kostbaar worden als je ook nog eens een goede subwoofer module voor de sub aanschaft, maar daar moet je nog maar eens mee rekenen.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Denk je ja >:) Anyways, als ik bas laat verzorgen door een 6,5" of 8" woofertje in elke zuil dat ik gewoon niet zoveel voel. Ik heb nu zuiltjes van Tannoy met elk 2 6,5" woofertjes die de bas verzorgen en ja, het gaat aardig hard maar nee, ik voel niet spectaculair veel. Ik heb een keertje de Jamo X870 mogen horen, iedere zuil een side-firing 25cm woofer en OMFG !!! dat was machtige bas !! Strak, diep en zooooo fucking hard en goed voelbaar zonder vervorming :)

Ja, dat vergeet ik even te zeggen: die 300 pleuro is zonder evt extra subamp.

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 23-04-2003 21:29 ]

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Edit: foutje

[ Voor 89% gewijzigd door JT op 23-04-2003 21:29 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

en die jamo's aanvullen met 2x een sub met shiva die je gebruikt tot 200hz oid?

Ja, je weet ze dan te plaatsen, maar dat is geen probleem als je ze stereo gebruikt en vlakbij je fronts plaatst.

Ervan uitgaande dat het hoog van deze speakers je wel aanstaat.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ja, idd, hoog was weer een beetje fel. Maar ik bedoel meer dat ik hetzelfde principe wil hebben.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Hier ff wat modules...

Subamp van de conrad > Artikelnr.: 300518 109,00 EUR Opgegeven vermogen: 100 W

Hypex > HS-80 subwoofermoduul 80 Watt €185,-
Hypex > HS-130 subwoofermoduul 130 W €250,-

Het grootse verschil zit m in t filter denk ik, die Hypex modules zijn met een 4e orde Linkwitz filter.
Het filter van dat conrad ding is mij niet bekend.

Succes met het bouwen ;)

kijk trouwens hier ff voor voorbeelden Klik Vooral die Cinema sub 1 en 4 plus leken mij interresant om "inspiratie op te doen" ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 21:48 ]

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Zat meer te denken aan een Detonation DT300..... >:)

Maar die woofer van Peerless, heeft die niet een beetje een klein magneetje ?

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Die peerless v/d Pa range de SLS 303 PA heeft toch echt een gemiddelde gevoeligheid van ongeveer 97/98 dB of ie nouw een kleine of grote magneet heeft, het zij zo...

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ja ok, dat is zo, is ff sjekke hoeveel die kost.

Edit: denk dat je fout hebt gekeken...
Re 2.83V 1m at 126 Hz (Measured) (dB) 91.6
Dan kan je er nog 2dB vanaf trekken voor als je het standaard meet (1 watt @ 1 meter).

[ Voor 66% gewijzigd door JT op 23-04-2003 21:55 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Waar baseer je dit op dan??

Ga er maar van uit dat die gevoeligheid ook klopt met jouw standaard.

Maar wil je nou toch de stap maken naar PA? Kijk dan ook bij:

Eminence
Beyma
Selenium
Craaft
Pagina: 1 2 Laatste